Langere/Meer treinen naar Zandvoort
Forum: Algemeen - Algemeen
14-09-2019 10:42:23
Oldskool
Oldskool
Mwah! Wat @rogier voorstelt is niet eens zo heel erg moeilijk te realiseren, @broek53. Daar hoeft geen angst voor de portofoon te zijn.  

14-09-2019 12:34:11
michaben
michaben
Quote
bert (za 14 sep 2019 10:41:13 https://www.somda.nl/forum/22757/p712040/): RET metro Rotterdam Centraal: toch elke paar minuten aan twee kanten open en weer dicht. Nooit probleem. Dus waar gaat dit over?

Daar sluit de metrobestuurder de deuren met behulp van beeldschermen. Overigens ook een verschil van een metertje of honderd aan treinlengte, vraag is of je met 8 bakken nog steeds beide zijden kan overzien op een aantal monitoren.

Quote
broek53 (vr 13 sep 2019 22:39:36 https://www.somda.nl/forum/22757/p712007/): Misschien heb ik iets gemist, maar waarom zou je in het gros van de treinen mensen zowel willen laten instappen als uitstappen? De meeste zullen leeg weggaan in de morgen en leeg aankomen in de middag.

De meeste treinen zullen leeg aankomen ja, maar alle treinen zullen vol teruggaan. Oftewel het gaat hier om die paar treinen (laten we zeggen 2x per uur, de basisfrequentie van de 5400) die wel met reizigers aankomen te Zvt. Aan een kant ontgrendelen, reizigers laten uitstappen, sluiten en dan de andere kant openen voor instappers is een optie, maar het maakt je kering wel een minuut langer dus de vraag is dan of daar ruimte voor is in de dienstregeling.
 

14-09-2019 12:45:44
MasterE
MasterE
Quote
Klaasje (za 14 sep 2019 10:41:01 https://www.somda.nl/forum/22757/p712039/): Dan doe je het alleen bij treinen met een klembeveiliging op de deuren. Daar heeft NS er al zoveel van dat als je ze op twee rijen zet de lijn Haarlem-Zandvoort dubbelsporig meer dan vol krijgt.


Alle treinen bij NS hebben klembeeveiliging.


Mcn Asd
 

14-09-2019 20:47:13
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (za 14 sep 2019 10:27:42 https://www.somda.nl/forum/22757/p712037/): De reflex aan NS-kant bij alles wat je als nieuw voorstelt, is altijd en eeuwig dat het niet kan omdat het sinds de stoomtijd nooit anders is gedaan, dat is waar. Eng hoor, portofoons.
De "nieuwe vertrekprocedure" zoals die jaren geleden bedacht is, voldoet prima om de deuren aan twee zijdes tegelijk te sluiten. Dat die procedure nog altijd niet gebruikt wordt is een ander verhaal, maar er hoeft niets nieuws bedacht te worden
 


14-09-2019 20:51:50
edje
edje
Quote
MasterE (za 14 sep 2019 12:45:44 https://www.somda.nl/forum/22757/p712048/):
Quote
Klaasje (za 14 sep 2019 10:41:01 https://www.somda.nl/forum/22757/p712039/): Dan doe je het alleen bij treinen met een klembeveiliging op de deuren. Daar heeft NS er al zoveel van dat als je ze op twee rijen zet de lijn Haarlem-Zandvoort dubbelsporig meer dan vol krijgt.


Alle treinen bij NS hebben klembeeveiliging.


De klembeveiliging bij bijvoorbeeld ICM moet je niet veel van verwachten. Een dunne arm van bijvoorbeeld een kind, zal door het deurrubber geklemd worden. Bij ICM bestaat er dus zeker nog een reële kans dat er iemand meegesleurd kan worden.
 

14-09-2019 23:20:11
thom
thom
Quote
treinfan (za 14 sep 2019 20:47:13 https://www.somda.nl/forum/22757/p712063/):
Quote
broek53 (za 14 sep 2019 10:27:42 https://www.somda.nl/forum/22757/p712037/): De reflex aan NS-kant bij alles wat je als nieuw voorstelt, is altijd en eeuwig dat het niet kan omdat het sinds de stoomtijd nooit anders is gedaan, dat is waar. Eng hoor, portofoons.
De "nieuwe vertrekprocedure" zoals die jaren geleden bedacht is, voldoet prima om de deuren aan twee zijdes tegelijk te sluiten. Dat die procedure nog altijd niet gebruikt wordt is een ander verhaal, maar er hoeft niets nieuws bedacht te worden

Hoe zie je voor je dat je met die vertrekprocedure als Hc aan twee kanten tegelijk de trein kan bekijken?
 

14-09-2019 23:26:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Hetzelfde als nu gebeurt met twaalf bakken VIRM op een krom perron.  

15-09-2019 00:03:54
Oldskool
Oldskool
Werkt niet het zelfde.  

15-09-2019 01:30:09
waalkade
waalkade
Quote
bert (za 14 sep 2019 10:41:13 https://www.somda.nl/forum/22757/p712040/): RET metro Rotterdam Centraal: toch elke paar minuten aan twee kanten open en weer dicht. Nooit probleem. Dus waar gaat dit over?
Daar gaat het niet om publiek wat de spanning en sensatie van een race zoekt.
Met een veel drukkere stranddag zijn er veel minder files als er vroeger *) waren bij een race. Kwam gewoon door het "opdringeriger" rijden van het niet strand publiek.
*) de races zijn heden ten dage lang niet meer zo druk bezocht als vroeger, heden ten dage komt er nog nauwelijks publiek op af.
 

15-09-2019 08:30:42
treinfan
treinfan
@thom Die procedure beschrijft hoe deuren veilig gesloten kunnen vanuit de cabine. Eerst sluitcommando geven en deuren laten sluiten, waarbij klembeveiliging ervoor zorgt dat er niemand klem komt te zitten (kan/mag dus niet bij ICM). Daarna even naar buiten kijken of alle deuren gesloten zijn, dat kan best eerst links en dan rechts.  

15-09-2019 11:51:20
thom
thom
Euh, dat zou mij heel sterk lijken dat deuren gesloten mogen worden zonder dat daar iemand toezicht op houdt %03%

En even voor de duidelijkheid, klembeveiliging is een beveiliging die het sluiten van de deur afbreekt als er bij de sluitbeweging van de deuren deze daarbij weerstand ondervind. Dan zit je dus feitelijk al klem ertussen. (reactief)

Niet zoals een lift met een optisch sensortje gewoon weer open gaat op het moment dat er iets of iemand tussen de deuren staat. (preventief).
 

15-09-2019 16:17:51
treinfan
treinfan
*die het sluiten van de deur tijdelijk onderbreekt, waardoor er tijd is om jezelf los te wurmen als je niet luistert naar de waarschuwingsgeluiden en tussen de deur komt te zitten.  

15-09-2019 21:55:50
thom
thom
Dan nog is het geen garantie dat het letsel veroorzaakt en is het niet iets om blind te vertrouwen.

Maar het word een lange discussie waarvan wel duidelijk is dat het toch niet toegepast zal worden.
 

16-09-2019 08:23:15
Klaasje
Klaasje
Je hebt klembeveiliging en klembeveiliging. Ik had het over klembeveiliging die er goed in slaagt om letsel te voorkomen. Dat is momenteel totaal afwezig in het volledige IC-park van NS. Maar alle treinen die sinds de GTW's SLT's en Protossen zijn gekomen hebben wel een goede klembeveiliging.  

16-09-2019 22:58:26
MasterE
MasterE
VIRMm heeft een uitstekend deursysteem.


Mcn Asd
 

17-09-2019 14:46:27
sik214
sik214
Misschien heb ik het gemist, maar zijn de extra perrons niet bedoeld langs spoor 1b/2b, voor de overweg dus. Dan kunnen de treinen van 1a en 2a vertrekken via spoor 3. Ook van 2b kun je nog overlopen naar rechterspoor richting Hlm.
In Zvt kun je dan 4 perrons systematisch vullen met mensen.
Bij een vertrekkende trein van spoor 1a/2a kun je dat perron vullen via het stationsgebouw. Tussen circuit en station kun je dan al een schifting maken.
4 treinen kunnen dan tegelijk halteren én vertrekken, zonder de andere in de wielen te rijden. Tevens vertrekproces aan één kant
 

17-09-2019 18:29:26
sjoerd
sjoerd
Leuk bedacht, en compliment voor de gelijktijdigheden! %02%  

17-09-2019 18:59:16
Frontier
Frontier
Het zou het meest logisch zijn, aangezien er daar ook ruimte is voor de perrons. Edoch staat het haaks op de saneringsplannen van spoor 3. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-09-2019 19:39:27
waalkade
waalkade
2b zou wel kunnen, 1 b wordt lastiger i.v.m. de boog in het spoor.
Je mist dan het zicht op de reizigers.
Weet niet of Center Parcs het leuk vindt, via hun terrein kan je een stuk afsnijden.
 

17-09-2019 21:26:15
sjoerd
sjoerd
Om die reden had ik de extra zijperrons in een eerdere inzending al bedacht ten oosten van de voorlaatste overweg: dat vrijwaart het station zelf geheel van extra drukte. Maar dan moeten de racefans wel een onderdoorgang krijgen.  

17-09-2019 21:50:27
daniel81
daniel81
Gezien de tijdelijkheid lijkt een brug me dan logischer. Gebeurt vaker dat voor evenementen tijdelijke bruggen worden geplaatst. Voor het spoor zullen die wel wat hoger moeten zijn dan voor wegverkeer, maar lijkt me alsnog een stuk gemakkelijker en goedkoper dan een tunnel  

17-09-2019 23:53:09
waalkade
waalkade
Jullie willen ze wel een eind laten lopen zeg.
Ik schat gauw ruim 3 km voordat ze op de tribune zitten.
Dan zou ik ze eerder naar Asdz sturen en met die grote bussen (passen dacht ik 155 man in) voor de poort(en)%08% van het circuit afzetten.
 

18-09-2019 00:29:15
thom
thom
Met 200.000 bezoekers zijn dat 1290 bussen %08%

Maar met 1500 meter tot de ingang houdt dat wel op.

Laatst bewerkt door thom op 18-09-2019 00:35
 

18-09-2019 00:34:16
seinhuis
seinhuis
Station Zandvoort is gemaakt voor grote reizigers aantallen. Opzicht heeft Zandvoort een brede perron. Door enkel de uitgangen te verbreden, kan het station jaren mee. Dat hoeft geen duizenden euro's te kosten.

Het grootste probleem zijn de ov chipkaart palen. Doordat iedereen naar de eerste ov paal loopt en daar in de rij gaat staan, ontstaat er een enorme opstopping op het perron, wat het uitstappen en doorstroming niet ten goeie komen. Dit terwijl andere OV lezers werkloos erbij staan.
 

18-09-2019 00:46:23
brun
brun
Over de deuren: de IC Berlijn (die regelmatig stampvol zit) rijdt al sinds jaar en dag tussen Bad Bentheim en Amsterdam met rijtuigen waarvan de deuren op elk station aan beide kanten ontgrendeld zijn.

Dat ging weliswaar een jaar of twee geleden een tikje mis toen een blinde man aan de verkeerde kant uitstapte (en viel) omdat in de trein de verkeerde perronzijde werd omgeroepen. Maar dat was ook het enige incident en het werd opgelost door duidelijker om te roepen.

Dan gaan we toch niet gillen van de angst omdat er misschien in Zandvoort aan beide kanten ongrendeld moet worden? Waar nota bene aan beide kanten binnenkort perrons zijn?

Laatst bewerkt door brun op 18-09-2019 00:46
 

18-09-2019 00:53:12
thom
thom
Of de perrons daar precies komen is nog maar daadwerkelijk de vraag, en de discussie ging hier over het aan beide kanten daadwerkelijk gebruik maken van de deuren.
En dan specifiek over het vertrekproces in dat geval, dat heeft de ICB niet want je mag aannemen dat er aan de blinde kant niemand in- of uitstapt.
 

18-09-2019 06:16:52
gvttreinen
gvttreinen
@seinhuis; hoeft ook geen probleem te zijn, een hele rits mobiele OV-chippalen over de lengte van het perron plaatsen.

Bij de weg, heeft Zandvoort poortjes?
Indien ja, dan deze a.u.b. openzetten!
 

18-09-2019 08:54:54
ToH
ToH
Nee  

18-09-2019 11:03:13
waalkade
waalkade
Ik neem aan dat de meeste circuitgangers een combikaartje krijgen.
Toegang tot het circuit en een OV reis vanuit Nederland.
Dan heb je de chippaaltjes niet nodig.
Voor de buitenlanders, die kunnen dan zelf een retourtje tot de grens kopen of bijvoorbeeld in Roermond opstappen vanuit hun auto.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-09-2019 12:38:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
thom (wo 18 sep 2019 00:53:12 https://www.somda.nl/forum/22757/p712221/): Of de perrons daar precies komen is nog maar daadwerkelijk de vraag, en de discussie ging hier over het aan beide kanten daadwerkelijk gebruik maken van de deuren.
En dan specifiek over het vertrekproces in dat geval, dat heeft de ICB niet want je mag aannemen dat er aan de blinde kant niemand in- of uitstapt.
Eerst vertellen dat de vertrekprocedure nooit gewijzigd zal worden om vervolgens een paar dagen later om aannames bij regelgeving te beginnen. Interessant
 

18-09-2019 12:45:33
thom
thom
Nou, vertel, hoe is de regelgeving dan ingericht op het open zijn van de deuren aan de niet perron zijde bij een UIC deursysteem?

En je kan toch zelf zeker bedenken dat er een veel groter risico is met daadwerkelijk instappende mensen aan de tweede zijde tijdens een enorm evenement, ipv dat daar geen perron is en ook geen uitstappers?

Laatst bewerkt door thom op 18-09-2019 12:47
 

18-09-2019 14:24:27
waalkade
waalkade
Quote
thom (wo 18 sep 2019 00:29:15 https://www.somda.nl/forum/22757/p712218/): Met 200.000 bezoekers zijn dat 1290 bussen %08%

Maar met 1500 meter tot de ingang houdt dat wel op.
1290 bussen. Dat is alleen al voor de heenweg, moeten ze ook nog terug %08%.
Maar zonder gekheid, mijn buurman heeft voor 580 euro twee dagen toegang en kan er lopend naar toe en dat zijn er vele meer die al in Zandvoort zijn.
De trein zal er vele kunnen vervoeren, de nodige zullen (vooraf) met de auto komen.
Wanneer men lijn 346 startende in Asdz vanaf Hlm door laat rijden naar Zandvoort kan dat voor vele bezoekers aan het circuit en strand een oplossing zijn.
 

18-09-2019 14:41:49
IJsbergsla
IJsbergsla
Thom, in die regelgeving staat niet vermeld "U mag aannemen dat..."  

18-09-2019 17:20:54
sjoerd
sjoerd
@waalkade: Met 200.000 bezoekers kan je met één bus op lijn 346 al helemaal geen kant op. Er is daar geen vrije busbaan gemaakt over de voormalige NZH-tramlijn, maar een voet- en fietspad.  

18-09-2019 17:31:41
edje
edje
Quote
waalkade (wo 18 sep 2019 14:24:27 https://www.somda.nl/forum/22757/p712250/):
Quote
thom (wo 18 sep 2019 00:29:15 https://www.somda.nl/forum/22757/p712218/): Met 200.000 bezoekers zijn dat 1290 bussen %08%

Maar met 1500 meter tot de ingang houdt dat wel op.
1290 bussen. Dat is alleen al voor de heenweg, moeten ze ook nog terug %08%.
Maar zonder gekheid, mijn buurman heeft voor 580 euro twee dagen toegang en kan er lopend naar toe en dat zijn er vele meer die al in Zandvoort zijn.
De trein zal er vele kunnen vervoeren, de nodige zullen (vooraf) met de auto komen.
Wanneer men lijn 346 startende in Asdz vanaf Hlm door laat rijden naar Zandvoort kan dat voor vele bezoekers aan het circuit en strand een oplossing zijn.


Reken er maar op dat veel van de inwoners van Zandvoort hun huis die periode verhuren en zelf de drukte ontvluchten.
Een kennis van mij, woont in Zandvoort en heeft al een aanbod van een verhuurbedrijf, om voor 18.000 euro zijn huis een week te mogen huren. Die proppen er dan gewoon 5 mensen in.

Ik denk dat de drukte dan ook veel meer is dan alleen de race dagen.
Ik voorzie een logistiek drama. Succes daar.

Assen was ook mooi geweest
 

18-09-2019 18:37:39
thom
thom
Quote
IJsbergsla (wo 18 sep 2019 14:41:49 https://www.somda.nl/forum/22757/p712251/): Thom, in die regelgeving staat niet vermeld "U mag aannemen dat..."

Nou, vertel dan eens wat er wel staat om dat te borgen?
 

18-09-2019 19:01:02
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (wo 18 sep 2019 17:20:54 https://www.somda.nl/forum/22757/p712259/): @waalkade: Met 200.000 bezoekers kan je met één bus op lijn 346 al helemaal geen kant op. Er is daar geen vrije busbaan gemaakt over de voormalige NZH-tramlijn, maar een voet- en fietspad.
Dan heb je het over lijn 80, die rijdt daar parallel aan de voormalige NZH-tramlijn maar die eindigt in het dorp een heel eind van het circuit.
Er is wel degelijk een busbaan maar die loopt langs beide circuit ingangen.
Daarover lopen de lijnen 81 en 84 en stoppen voor de poorten daar.
Verleng je nu lijn 346 en/of eventueel lijn 300 vanaf Hlm over de route van lijn 81 of 84 dan doe je veel mensen een plezier.
 

18-09-2019 19:03:21
thom
thom
Iets in mij zegt dat dat weekeind de busdiensten ookwel aangepast zullen worden want anders word dat natuurlijk ook één grote chaos  

18-09-2019 19:37:56
waalkade
waalkade
Eigenlijk maak ik de laatste jaren niet meer mee dat het een grote Chaos wordt.
Men durft nu Zandvoort "op slot" te doen voor auto's wanneer het vol dreigt te lopen.
Op zich makkelijk, er zijn maar 2 toegangen voor auto's, voor fietsers minstens vier.
En er staan sleepwagens paraat. Een BMW bezitter beweerde dat zijn wagen niet weggesleept kon worden, zoals ze voor treinen asbreukwagentjes hebben, hebben ze daarvoor dolleys.
 

18-09-2019 19:43:37
sjoerd
sjoerd
Klinkt sympathiek. %03% Ik blijf zeggen dat 200.000 een heel karwei is. We gaan het zien, maar mij niet gezien daar...  

19-09-2019 03:26:12
Frontier
Frontier
Quote
waalkade (di 17 sep 2019 23:53:09 https://www.somda.nl/forum/22757/p712217/): Jullie willen ze wel een eind laten lopen zeg.
Ik schat gauw ruim 3 km voordat ze op de tribune zitten.


Quote
waalkade (wo 18 sep 2019 19:01:02 https://www.somda.nl/forum/22757/p712267/): Dan heb je het over lijn 80, die rijdt daar parallel aan de voormalige NZH-tramlijn maar die eindigt in het dorp een heel eind van het circuit.

Je hebt het wel opvallend veel over afstanden de hele tijd, behoor je soms tot de oude van dagen?

Volgens de statistieken van de Formula 1 Group is de gemiddelde F1-fan 40 jaar en is tweederde 45 jaar of jonger. Van alle nieuwe F1-fans van de afgelopen paar jaar is zelfs tweederde 35 jaar of jonger. Oftewel, er komt voornamelijk volk op af wat zeer aannemelijk prima een stukje kan lopen van het station naar het circuit en aansluitend naar de tribune.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-09-2019 13:35:51
waalkade
waalkade
ja
%02%
 

19-09-2019 17:23:12
brun
brun
Op het circuit zelf loop je ook al gauw een paar kilometer. Zodra je een rondje rond de baan loopt (en dat doen gegarandeerd veel fans) heb je al een dikke 4 km in de benen.

Lopend vanaf het station haar het circuit, dat stoort de meeste bezoekers echt niet.

Overigens komen gegarandeerd ook velen per fiets/snorfiets/scooter/brommer. Ik heb al best veel mensen gesproken die kaartjes hebben en niemand zit ermee dat hij niet met de auto kan. Sterker nog, de meesten willen dat ook helemaal niet, iedereen weet dat Zandvoort per auto een chaos is.

Mensen zoeken in de wijde omtrek een overnachting, tot in Hoofddorp aan toe, en stappen gewoon op de fiets.
 

21-09-2019 10:26:23
broek53
broek53
De extra perrons in Zandvoort worden (toch) twee zijperrons langs de bestaande perronsporen. Hoe dat geëxploiteerd zal worden, is er nog niet bij verteld.  

26-10-2019 23:55:45
wouterder
wouterder
Het eerste verzet tegen de extra treinen (die maar één weekend per jaar gaan rijden) is er inmiddels ook al:

https://nos.nl/artikel/2307766-verzet-tegen-extra-treinen-rond-formule-1-race-zandvoort.html

Enkele inwoners van Overveen hebben een stichting opgericht en zoeken uit wat juridisch mogelijk is tegen deze extra overlast.

EDIT: 3 dagen natuurlijk. Thx DDZ7504.

Laatst bewerkt door wouterder op 27-10-2019 00:24
 

26-10-2019 23:57:26
DDZ7504
DDZ7504
Ik neem aan 3 dagen (vrije trainingen op vrijdag, vrije training+qualificatie op zaterdag en race op zondag), dat maakt wel een verschil natuurlijk %08%


DDZ in dienst, ik blij!
 

27-10-2019 00:11:06
PeterJ
PeterJ
Wat een druktemakerij om een paar dagen overlast. Ga lekker een weekend de hort op en je bent van alle overlast af.  

27-10-2019 00:40:58
Trainplaza
Trainplaza
Quote
PeterJ (zo 27 okt 2019 00:11:06 https://www.somda.nl/forum/22757/p714545/): Wat een druktemakerij om een paar dagen overlast. Ga lekker een weekend de hort op en je bent van alle overlast af.


Volgens mij is Zandvoort wel een leuke bestemming om een weekendje heerlijk rustig aan het strand te liggen! %02%
 

27-10-2019 01:22:40
selivio
selivio
Quote
PeterJ (zo 27 okt 2019 00:11:06 https://www.somda.nl/forum/22757/p714545/): Wat een druktemakerij om een paar dagen overlast. Ga lekker een weekend de hort op en je bent van alle overlast af.


Ergens heb ik het vermoeden dat de inwoners van Overveen sowieso niet echt trek hebben om minimaal 3 jaar achter elkaar een weekend lang overlast te hebben van een feestje bij de buren waar ze zelf ook nog eens niet overdreven veel profijt van zullen hebben(of je moet je huis willen airBnB'en)
 

29-10-2019 15:11:25
mren
mren
Volgens mij zal het ook niet bij één weekend blijven. Volgens mij komen ook F2 en F3 naar Zandvoort en de standaard drukke Jumbo-racedagen zullen ook wel wat extra treinen vergen. En misschien is met meer treinen per uur ook een aantrekkelijke strand-dienstregeling op te zetten om reizigers nog beter van dienst te zijn, etc. etc.

Overigens denk ik dat klagen weinig zin zal hebben aangezien er volgens mij geen maximale geluidsbelasting per dag oid geldt zoals bij Schiphol dat aan het maximum aantal start/landingen zit (en daar telkens als de grens in zicht komt vanwege het landsbelang door de politiek overheen wordt geholpen).
 

29-10-2019 15:58:33
sjoerd
sjoerd
De bewoners van Zandvoort en omgeving zullen zich nog wel eens achter de oren krabben, inclusief de enthousiaste burgemeester. De F1 duurt misschien maar 1 dag, maar er wordt een paar dagen lawaai verwacht. En dan de F2 en F3 dagen nog en alle andere (trainings)dagen. Ik houd best wel van een spectaculaire achtervolging, maar dan kies ik wel een dagje uit en dan ben ik weer weg...  

29-10-2019 16:09:35
zoek34
zoek34
Quote
mren (di 29 okt 2019 15:11:25 https://www.somda.nl/forum/22757/p714728/): Volgens mij zal het ook niet bij één weekend blijven. Volgens mij komen ook F2 en F3 naar Zandvoort en de standaard drukke Jumbo-racedagen zullen ook wel wat extra treinen vergen.


F2 = Zelfde weekend als F1
F3 = Zelfde weekend als F1
Jumbo Racedagen komen niet meer in hetzelfde format terug en de F1 neemt het weekend van de Jumbo Racedagen over.
 

29-10-2019 20:44:15
thom
thom
Quote
sjoerd (di 29 okt 2019 15:58:33 https://www.somda.nl/forum/22757/p714733/): De bewoners van Zandvoort en omgeving zullen zich nog wel eens achter de oren krabben, inclusief de enthousiaste burgemeester. De F1 duurt misschien maar 1 dag, maar er wordt een paar dagen lawaai verwacht. En dan de F2 en F3 dagen nog en alle andere (trainings)dagen. Ik houd best wel van een spectaculaire achtervolging, maar dan kies ik wel een dagje uit en dan ben ik weer weg...

Het circuit heeft een maximaal aantal 'geluidsdagen' en die zijn dus wel degelijk gebonden aan een maximaal aantal te organiseren dagen/weekeinden met lawaai. Daarbij is ook gedefinieerd wanneer een evenement daar wel en niet onder valt. Trainingsdagen zijn er bijvoorbeeld nu ookal en het is nu ook niet dat er niets gebeurd op het circuit maar niet alles trekt ook evenveel mensen (en vervoer).
 

29-10-2019 21:26:21
sjoerd
sjoerd
Ik had het over lawaai. En dat zal ongetwijfeld niet minder maar meer te horen zijn.  


30-10-2019 00:37:03
waalkade
waalkade
Lawaai is betrekkelijk, hangt erg van de wind af en waar je woont.
Het is meer de drukke man cave sfeer die er dat soort dagen heerst.
Dat jaagt veel badgasten weg.
 

16-11-2019 21:02:09
daniel81
daniel81
Ik zag nog te denken, stel dat het niet lukt om tijdig die stroomvoorziening op peil te brengen. Is er dan nog een plan B? Bijvoorbeeld een paar DDM-stammen op reserve houden die door dieselloks voortbewogen kunnen worden?  

16-11-2019 22:23:27
seinhuis
seinhuis
Een optie is (wat ik bedenk) om de maximale snelheid omlaag te brengen, zodat er minder stroom nodig is. Ook door maximaal 50% tractie geven heb je wel meer stroom nodig, maar minder ampère.  

16-11-2019 22:27:41
AgentX
AgentX
En dat mag allemaal zonder dat die 50% fysiek wordt beveiligd?  

16-11-2019 22:38:45
treinfan
treinfan
Lijnstroombegrenzing bij VIRM is één schakelaar.  

17-11-2019 02:01:57
JoepDDZ
JoepDDZ
Maar haal je dan nog wel een dienstregeling met het aantal voorgestelde treinen als je met 50% tractie gaat rijden?  

17-11-2019 02:40:46
seinhuis
seinhuis
Een dienstregeling kan je aanpassen.

Wat ook stroom bespaard is om niet te stoppen op station Overveen. Echter denk ik dat de bewoners niet leuk zullen vinden.
 

17-11-2019 08:31:02
b2py
b2py
Ik denk dat je gemakshalve er wel vanuit kan gaan dat het gros van de treinen daar niet zal stoppen.  

17-11-2019 10:19:19
thom
thom
Quote
daniel81 (za 16 nov 2019 21:02:09 https://www.somda.nl/forum/22757/p715886/): Ik zag nog te denken, stel dat het niet lukt om tijdig die stroomvoorziening op peil te brengen. Is er dan nog een plan B? Bijvoorbeeld een paar DDM-stammen op reserve houden die door dieselloks voortbewogen kunnen worden?

DDM-1 en DDAR gaat over een paar weken radicaal aan de kant en zal ook niet meer onderhouden worden.
Voor een weekeindje even zo'n vloot terug in het onderhoud stoppen kost waarschijnlijk net zo veel als het hele organiseren van die F1
 

17-11-2019 11:07:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Dan onderschat je het organiseren van een weekeinde F1.  

17-11-2019 12:22:27
phantom
phantom
Zolang je als vervoerder niet alle scenario's af kan dekken met het langdurig in dienst blijvende materieel.
Kun je mijn inziens niet zo rigoreus een bepaald type treinsoort uit onderhoud gooien en afdanken voor de sloop.
( of daar een harde regel voor is die dat ook echt zo stelt weet ik niet)
Maar in het geval van het voorstel over DDM-1 en DDAR i.c.m. diesel locs heb je denk ik nog een ander probleempje (of 2)
Ten 1ste waar haal je de locs vandaan,zijn er wel genoeg 64/6500en over om van de noodzakelijk vloot voor dagelijkse inzet te onttrekken ?
(zijn er genoeg die de nodige voorzieningen hebben om met zulke stammen samen te werken)
En hoe snel kan zoiets als combinatie meekomen in een bestaande Drgl ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-11-2019 12:42:43
broek53
broek53
We gaan nu de hele riedel van het begin van dit topic weer afwerken. Leuk voor de fantasie, maar het is fantasie. Er zal gewoon voldoende elektrisch vermogen zijn voor zes treinen per uur en met het stellen van bewaking kan dat opgevoerd worden tot 12 treinen per uur. NS is doende met een dienstregeling van 12 per uur tussen Asd en Zvt, met overslaan van Overveen.  

17-11-2019 21:29:50
Marco
Marco
Quote
seinhuis (za 16 nov 2019 22:23:27 https://www.somda.nl/forum/22757/p715889/): Een optie is (wat ik bedenk) om de maximale snelheid omlaag te brengen, zodat er minder stroom nodig is. Ook door maximaal 50% tractie geven heb je wel meer stroom nodig, maar minder ampère.

De Ampére is de eenheid van stroom. Dus dit is net als zeggen 'dat huis ligt op een grotere afstand, maar minder meters'
 

18-11-2019 01:00:57
thom
thom
Quote
IJsbergsla (zo 17 nov 2019 11:07:10 https://www.somda.nl/forum/22757/p715909/): Dan onderschat je het organiseren van een weekeinde F1.

Oh, zeker niet %08%

Maar reken erop dat men binnen NS/Nedtrain na 15 December ineens plots niet meer weet waar je het over hebt als je iets roept over DDAR en DDM1.
En dan bedoel ik niet de laag uitvoerende mensen, maar voor de rest van het bedrijf zijn die materieelsoorten compleet uit de systemen verdampt...
 

18-11-2019 09:53:08
sjoerd
sjoerd
Een raar idee voor mij. Want waar je hart is, en blijft, daar is je vakkennis. En ik mag toch aannemen dat er mensen met een hart voor materieel werken bij NS/Nedtrain.

Laatst bewerkt door sjoerd op 18-11-2019 09:53
 

18-11-2019 11:03:18
edje
edje
Nee, de meeste mensen werken er gewoon voor hun geld.;-)

Laatst bewerkt door edje op 18-11-2019 11:03
 

18-11-2019 13:50:12
nohab
nohab
Quote
sjoerd (ma 18 nov 2019 09:53:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p715961/): Een raar idee voor mij. Want waar je hart is, en blijft, daar is je vakkennis. En ik mag toch aannemen dat er mensen met een hart voor materieel werken bij NS/Nedtrain.
Vast en zeker, maar dat betekent niet dat zij er net zo tegenaan kijken zoals wij dat hier doen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

18-11-2019 14:39:20
brun
brun
Best wel geinig. Een paar kilometer verderop staat het halve Havengebied vol met Buffels die waarschijnlijk vast wel snel rijvaardig gemaakt kunnen worden. Zou toch heel wat miljoenen schelen als ze dat deden ipv de stroomvoorziening opwaarderen.

Hoewel het laatste op de lange termijn natuurlijk de betere aanpak is.
 

18-11-2019 15:23:33
broek53
broek53
Ik heb sterk de indruk dat in deze kringen de toestand van DM '90 chronisch en schromelijk overschat wordt. Voor zeker de helft van de vloot kost het rijvaardig maken ongezien vele miljoenen en een werkplaatscapaciteit waar je U tegen zegt. De helft van de vloot bestaat immers uit stellen die hun goede en binnen revisietermijnen vallende delen al tig jaar geleden hebben gewisseld met de andere helft. Dat een vervoerder zoiets niet doet voor 1 zo'n evenementje, begrijp ik wel, los van het feit dat je dat voor mei 2020 niet meer voor elkaar krijgt en even voorbijziend aan het feit dat geen machinist DM'90 meer kent. Daarnaast doet Prorail niet veel meer dan de stroomvoorziening op het peil brengen dat NS toch al wenste om regulier 6 treinen Hlm - Zvt te kunnen rijden.  

18-11-2019 16:07:52
brun
brun
Quote
broek53 (ma 18 nov 2019 15:23:33 https://www.somda.nl/forum/22757/p715986/): Dat een vervoerder zoiets niet doet voor 1 zo'n evenementje, begrijp ik wel, los van het feit dat je dat voor mei 2020 niet meer voor elkaar krijgt en even voorbijziend aan het feit dat geen machinist DM'90 meer kent.


Ja, dat begrijp ik eigenlijk ook wel. De kapitaalvernietiging van DM '90 is ook eigenlijk een andere discussie.

Terug ontopic: wat je aan Zandvoort natuurlijk wel ziet, is dat 1,5 kV via een bovenleiding eigenlijk een verouderde combinatie is.
 

18-11-2019 19:58:08
thom
thom
Vreemde redenatie, omdat er nooit onderstations geplaatst zijn op die lijn is de techniek verouderd?

Met het aantal treinen wat er altijd reed was daar ook geen noodzaak toe, dat men nu meer reizigers wil voeren met meer treinen heeft als gevolg dat er in dat voortschrijdend inzicht dus wat aan de stroomvoorziening gedaan zal moeten worden maar dat maakt der techniek niet verouderd.

Ook met bijvoorbeeld een 3kV systeem zul je moeten kijken wat nodig is en hoe je dat ontwerpt en bouwt...
 

18-11-2019 20:25:39
maarten83
maarten83
Hoe was de drgl daar toen er nog getrokken mat kwam in Zandvoort? Ook 4x per uur een trein?  

18-11-2019 21:13:38
henri1972
henri1972
4 x per uur?
Jazeker: 2 heen en 2 terug .
Met in drg 73/74 een extra middagspitstrein die om 17.44 in Zvt aan kwam.
 

18-11-2019 21:25:20
waalkade
waalkade
Er hebben 's zomers met mooie dagen vrijwel altijd extra treinen gereden.
Ik vermoed eerder dat zo'n 1200 wat makkelijker met een te lage bovenleidingsspanning overweg kon.
Overigens heeft Zvt al enkele jaren een "klein" onderstation, heb eigenlijk nooit bij gehouden wanneer dat ding gebouwd is.
 

19-11-2019 08:03:27
broek53
broek53
In Op de Rails is een artikel verschenen over het strandvervoer op Zandvoort door de jaren sinds 1970 heen. In de jaren 70 reden er op een stranddag, met name de zondagen, 6 tot soms 8 treinen per uur per richting. Twee getrokken treinen en de rest voornamelijk mat '46 (de spitscombinaties uit Noord-Holland en 't Gooi).  

19-11-2019 11:29:15
Marco
Marco
Quote
waalkade (ma 18 nov 2019 21:25:20 https://www.somda.nl/forum/22757/p716021/): Er hebben 's zomers met mooie dagen vrijwel altijd extra treinen gereden.
Ik vermoed eerder dat zo'n 1200 wat makkelijker met een te lage bovenleidingsspanning overweg kon.
Overigens heeft Zvt al enkele jaren een "klein" onderstation, heb eigenlijk nooit bij gehouden wanneer dat ding gebouwd is.

Een 1200 heeft ook helemaal niet zo veel vermogen: 2400 kW. Een lullig Flirt treinstel heeft al meer dan dat (bij het optrekken). Een SNG-4 ook 2400 kW. Als je met dubbele treinstellen gaat rijden, en lekker optrekt, is je stroomverbruik al snel hoger dan met zulk oud materieel.

Moderne treinen hebben tegenwoordig steeds meer vermogen. Bijvoorbeeld SNG en Flirt, maar ook ICNG's zullen waarschijnlijk flink wat vermogen hebben: Ze moeten immers 200 km/h kunnen rijden. Dat is ook een reden dat 1500 V verouderd begint te raken: In principe kunnen 3 treinstellen al >4000A trekken.

Laatst bewerkt door Marco op 19-11-2019 11:36
 

19-11-2019 12:52:19
kiekkiek
kiekkiek
Dat vermogen is niet zo interessant. Het gaat om de stroom die gaat lopen bij de aanzet. Bij moderner materieel (met chopper) piekt die pas vanaf zo'n 60 km/u, bij ouder materieel kan dat al bij (veel) lagere snelheid.
Langere treinen gebruiken bijna allemaal al snel het toegestane max. van 4000 A. En dat gaat bij veel treinen per uur lastig worden, dus daar moet je wat aan doen. Minder 'gas' geven kan ook. Dat zal op Hlm - Zvt niet zoveel rijtijd uitmaken, maar hoe ga je dat afdwingen?
Je wilt niet dat een onderstation telkens op z'n gat gaat.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 19-11-2019 23:00
 

19-11-2019 16:16:53
gvttreinen
gvttreinen
Heeft gebruik van airco in de trein ook geen invloed?
Al het moderne materieel is er mee uitgerust.
 

19-11-2019 17:00:28
dennistd
dennistd
Volgens mij is een airco uiteindelijk zuiniger dan een trein met alle ramen open die daarmee een aanzienlijk hogere luchtweerstand heeft.  

19-11-2019 17:06:33
brun
brun
Quote
waalkade (ma 18 nov 2019 21:25:20 https://www.somda.nl/forum/22757/p716021/): Er hebben 's zomers met mooie dagen vrijwel altijd extra treinen gereden.
Ik vermoed eerder dat zo'n 1200 wat makkelijker met een te lage bovenleidingsspanning overweg kon.


Dat en een veel lager verbruik natuurlijk.

Een 1200 met volbezette ICR-rijtuigen verbruikte tijdens stilstand niets en tijdens het optrekken een paar minuten 2400 kW, daarna weer bijna niets (grotendeels laten rollen). Die treinen stopten ook nog eens niet in Overveen.

Twee volbezette zesjes VIRM verbruiken het dubbele bij het optrekken en op elk ander moment (op warme stranddagen!) nog zo'n 400 tot 500 kW voor de airco.
 

19-11-2019 17:09:26
seinhuis
seinhuis
Oude mat heeft een stroom/ampère meter waar de machinist in de gaten kan houden hoeveel stroom er op de bovenleiding staat.

Modernere mat (SLT) ontbreekt deze meter (zit wel in de diagnose scherm, maar op een pagina die de machinisten niet op hebben staan tijdens het rijden).

FLIRT past zijn tractie aan op de beschikbare stroom. Stel: de machinist geeft vol tractie en de bovenleiding wordt minder dan past FLIRT automatisch de tractie aan.

Echter zie ik niet dat FLIRT naar Zandvoort gaat rijden.
 

19-11-2019 17:21:10
brun
brun
Quote
thom (ma 18 nov 2019 19:58:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p716014/): Vreemde redenatie, omdat er nooit onderstations geplaatst zijn op die lijn is de techniek verouderd?


Nee, de techniek is ook met extra onderstations verouderd. 1500 volt heeft tegenwoordig alleen maar nadelen:

- Hoge stroom, dus hoge verliezen (20% volgens ProRail, maar liefst een vijfde van de elektriciteit wordt dus gewoon verspild)
- Je moet de bovenleiding dubbel uitvoeren
- Je kunt remenergie in de huidige installatie niet gemakkelijk terugvoeren naar de bovenleiding
- Je hebt erg veel onderstations/tractiegroepen nodig, en gescheiden installaties op grote stations, want alleen dan kunnen twee of drie treinen tegelijk vertrekken
- Zodra je meer treinen op drukke baanvakken wilt laten rijden, die ook nog eens snel optrekken, is het altijd gedoe, zie Haarlem-Zandvoort
- Op lange trajecten (Meppel-Leeuwarden!) ontstaat een te hoge retourspanning op de rails

Laatst bewerkt door brun op 19-11-2019 17:21
 

19-11-2019 17:26:56
treinfan
treinfan
Quote
brun (di 19 nov 2019 17:06:33 https://www.somda.nl/forum/22757/p716081/): (...) Twee volbezette zesjes VIRM verbruiken (...) op elk ander moment (op warme stranddagen!) nog zo'n 400 tot 500 kW voor de airco.
Ik denk dat je ergens een fout hebt gemaakt in je berekening en een vermenigvuldigingsfactor teveel hebt gebruikt, of het volledige verbruik bij stilstand toewijst aan de airco

Geen energieverbuik van een 1200 bij stilstand/uitrollen geldt uiteraard niet met de inefficiënte verlichting in 12 rijtuigen ICR, dat verbruikt aardig wat meer dan moderne LED-verlichting.

Laatst bewerkt door treinfan op 19-11-2019 17:30
 

19-11-2019 17:33:00
VIRMm1
VIRMm1
Quote
seinhuis (di 19 nov 2019 17:09:26 https://www.somda.nl/forum/22757/p716082/): Oude mat heeft een stroom/ampère meter waar de machinist in de gaten kan houden hoeveel stroom er op de bovenleiding staat.

Modernere mat (SLT) ontbreekt deze meter (zit wel in de diagnose scherm, maar op een pagina die de machinisten niet op hebben staan tijdens het rijden).

FLIRT past zijn tractie aan op de beschikbare stroom. Stel: de machinist geeft vol tractie en de bovenleiding wordt minder dan past FLIRT automatisch de tractie aan.

Echter zie ik niet dat FLIRT naar Zandvoort gaat rijden.


Die stroom/ampèremeter meet hoeveel stroom de trein trekt, niet hoeveel ampère er beschikbaar is.
De bovenleidingspanning kun je aflezen met de Voltmeter. Die hebben veel treinen nog gewoon zichtbaar op de stuurtafel (al dan niet verstopt in een diagnosescherm)
 

19-11-2019 17:45:11
brun
brun
Quote
treinfan (di 19 nov 2019 17:26:56 https://www.somda.nl/forum/22757/p716084/):
Quote
brun (di 19 nov 2019 17:06:33 https://www.somda.nl/forum/22757/p716081/): (...) Twee volbezette zesjes VIRM verbruiken (...) op elk ander moment (op warme stranddagen!) nog zo'n 400 tot 500 kW voor de airco.
Ik denk dat je ergens een fout hebt gemaakt in je berekening en een vermenigvuldigingsfactor teveel hebt gebruikt, of het volledige verbruik bij stilstand toewijst aan de airco

Geen energieverbuik van een 1200 bij stilstand/uitrollen geldt uiteraard niet met de inefficiënte verlichting in 12 rijtuigen ICR, dat verbruikt aardig wat meer dan moderne LED-verlichting.


Op mooie lange zomeravonden stond die verlichting uit hè.

En 40 TL-buizen van 20 Watt trokken nog steeds maar 0,8 kW per rijtuig.

Een enkeldeks-rijtuig dat vol reizigers is (staande reizigers nog niet eens meegerekend) vraagt op warme, zonnige dagen 20 tot 25 kW aan airco. Bron: https://www.rta.eu/images/stories/pdf/e&i%204-2009.pdf

Waarschijnlijk is het allemaal niet precies 1+1, maar 12 dubbeldeksrijtuigen waarvan óók alle staanplaatsen bezet zijn, op een mooie dag... Reken maar na, het sommetje klopt dan wel zo'n beetje.

Maar misschien kan een machinist in dit draadje eens vertellen hoeveel stroom zo'n ding dan trekt? Misschien zit ik er wel vol naast.

Laatst bewerkt door brun op 19-11-2019 17:47
 

19-11-2019 21:36:06
thom
thom
Quote
brun (di 19 nov 2019 17:21:10 https://www.somda.nl/forum/22757/p716083/):
Quote
thom (ma 18 nov 2019 19:58:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p716014/): Vreemde redenatie, omdat er nooit onderstations geplaatst zijn op die lijn is de techniek verouderd?


Nee, de techniek is ook met extra onderstations verouderd. 1500 volt heeft tegenwoordig alleen maar nadelen:

- Hoge stroom, dus hoge verliezen (20% volgens ProRail, maar liefst een vijfde van de elektriciteit wordt dus gewoon verspild)
- Je moet de bovenleiding dubbel uitvoeren
- Je kunt remenergie in de huidige installatie niet gemakkelijk terugvoeren naar de bovenleiding
- Je hebt erg veel onderstations/tractiegroepen nodig, en gescheiden installaties op grote stations, want alleen dan kunnen twee of drie treinen tegelijk vertrekken
- Zodra je meer treinen op drukke baanvakken wilt laten rijden, die ook nog eens snel optrekken, is het altijd gedoe, zie Haarlem-Zandvoort
- Op lange trajecten (Meppel-Leeuwarden!) ontstaat een te hoge retourspanning op de rails

Dat zijn allemaal punten die algemeen bekend zijn van het systeem (en je ook gelijk mee hebt).
Jij stelde dat Zandvoort een voorbeeld was dat 1500 volt een verouderd systeem was, maar het probleem Zandvoort komt voort uit de keuze hoe men in het verleden het systeem daar toegepast heeft.
Ook met 3kV kun je keuzes maken waar je in een veranderende situatie later een probleem mee krijgt.

Dat op langere trajecten de retourspanning hoger word lijkt mij ook onjuist, door langere afstanden word spanning echt niet ineens hoger

Laatst bewerkt door thom op 19-11-2019 21:37
 

19-11-2019 21:49:10
thom
thom
Quote
brun (di 19 nov 2019 17:06:33 https://www.somda.nl/forum/22757/p716081/):
Een 1200 met volbezette ICR-rijtuigen verbruikte tijdens stilstand niets en tijdens het optrekken een paar minuten 2400 kW, daarna weer bijna niets (grotendeels laten rollen). Die treinen stopten ook nog eens niet in Overveen.

Twee volbezette zesjes VIRM verbruiken het dubbele bij het optrekken en op elk ander moment (op warme stranddagen!) nog zo'n 400 tot 500 kW voor de airco.

Die 2400 kW is het vermogen wat de tractiemotoren kunnen leveren, dat is nog exclusief alle verliezen die verstookt worden in de weerstanden en de randapparatuur zoals ventilatoren en compressoren.
Geef je vol tractie in de parallel stand kunnen de 3 motorgroepen elk maximaal 1200A trekken en dan zit je op een piekvermogen van maximaal 6480kW bij 1800 Volt.

Daarnaast maak je een manke vergelijking nu, want natuurlijk verbruikt ook bij stilstand een stam 1200+ICR stroom, te denken aan de ventilatoren en compressoren van de lok maar daarnaast ook de statische omzetters (max 80A ps) van de ICR'en en bijvoorbeeld de verwarming (max 50A ps), die verlichting is dan allang zo spannend niet meer (en hangt achter de omzetter).

Laatst bewerkt door thom op 19-11-2019 21:51
 

19-11-2019 21:59:32
nohab
nohab
Quote
brun Die treinen stopten ook nog eens niet in Overveen.
En of die in Overveen stopten. Tot zomerdienst 1995 stopten de 800 en 900 (resp. naar Maastricht en Heerlen) daar elk half uur.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

19-11-2019 23:47:17
kiekkiek
kiekkiek
Quote
thom (di 19 nov 2019 21:49:10 https://www.somda.nl/forum/22757/p716106/):
Quote
brun (di 19 nov 2019 17:06:33 https://www.somda.nl/forum/22757/p716081/):
Een 1200 met volbezette ICR-rijtuigen verbruikte tijdens stilstand niets en tijdens het optrekken een paar minuten 2400 kW, daarna weer bijna niets (grotendeels laten rollen). Die treinen stopten ook nog eens niet in Overveen.

Twee volbezette zesjes VIRM verbruiken het dubbele bij het optrekken en op elk ander moment (op warme stranddagen!) nog zo'n 400 tot 500 kW voor de airco.

Die 2400 kW is het vermogen wat de tractiemotoren kunnen leveren, dat is nog exclusief alle verliezen die verstookt worden in de weerstanden en de randapparatuur zoals ventilatoren en compressoren.
Geef je vol tractie in de parallel stand kunnen de 3 motorgroepen elk maximaal 1200A trekken en dan zit je op een piekvermogen van maximaal 6480kW bij 1800 Volt.

Bij 3 motorgroepen moet je niet met 1800 V rekenen, maar met de helft. Er staan steeds 2 motoren in serie. En die 1200 A is theorie. De tractieveiligheid liet max. 2250 A toe. 750 A per tractiegroep.
 

20-11-2019 08:17:35
Marco
Marco
Quote
thom (di 19 nov 2019 21:36:06 https://www.somda.nl/forum/22757/p716105/):
Dat op langere trajecten de retourspanning hoger word lijkt mij ook onjuist, door langere afstanden word spanning echt niet ineens hoger

Dat is toch echt waar. Stel dat de spoorstaven een weerstand hebben van 0.01 Ohm/km. Als je nu 2000A door 1 km spoor jaagt, heb je V = 2000*0.01*1 = 20 V op de sporen staan. Als je nu echter 10 km ver weg bent, heb je 2000*0.01*10 = 200 V op de sporen, en dan heb je een probleem %08% Nu zijn de getallen uit mijn duim gezogen, maar het gaat om het principe.
 

20-11-2019 10:32:36
pjkleton
pjkleton
Dat klopt helemaal, Marco !
e getalswaarden zullen ongeveer wel kloppen.
De Wet van Ohm anders geschreven : U = IxR
Groeten ,
Peter
 

20-11-2019 11:36:27
thom
thom
Aah, ja, kwartje valt
Quote
kiekkiek (di 19 nov 2019 23:47:17 https://www.somda.nl/forum/22757/p716115/):
Bij 3 motorgroepen moet je niet met 1800 V rekenen, maar met de helft. Er staan steeds 2 motoren in serie. En die 1200 A is theorie. De tractieveiligheid liet max. 2250 A toe. 750 A per tractiegroep.

In de parallelstand heb je 3 motorgroepen naast elkaar staan van elk 2 motoren en dan staat er toch echt over elke hele groep de directe bovenleidingspanning van 1800 Volt die op 1200 ampère bewaakt word. Dat het dan per motor maar de helft is was niet relevant voor mijn betoog.

De tractieveiligheid had ik over het hoofd (had alleen het HS tractieschema voor mijn neus en die staat een blad eerder )
1800*2250= max. 4050kW da's nog altijd riant meer dan de eerder genoemde 2400kW

Laatst bewerkt door thom op 20-11-2019 11:40
 

20-11-2019 11:38:51
jeanne
jeanne
Voorbeeld cijfertjes zijn wel te vinden bij ProRail in de stukken vanwege de energie versterking op Mp-Lw.


Jeanne Kok
 

20-11-2019 15:37:54
brun
brun
Quote
thom (wo 20 nov 2019 11:36:27 https://www.somda.nl/forum/22757/p716156/):
De tractieveiligheid had ik over het hoofd (had alleen het HS tractieschema voor mijn neus en die staat een blad eerder )
1800*2250= max. 4050kW da's nog altijd riant meer dan de eerder genoemde 2400kW


Nee, want de motoren hebben een weerstand. Ze vragen in totaal nooit meer dan een slordige 1200 ampère. Dat er door de tractieveiligheid 2250 ampère KAN vloeien, betekent niet dat die stroom ook daadwerkelijk vloeit.

Vergelijking: bij je thuis heb je zeer waarschijnlijk zekeringen van 16 ampère, is bij 230 volt dus goed voor 3680 watt. Als je dan een lampje van 10 watt aandoet, verbruikt dat lampje ook echt maar 10 watt, en geen 3680.
 

20-11-2019 17:12:13
treinfan
treinfan
-  

20-11-2019 18:22:40
kiekkiek
kiekkiek
Quote
thom (wo 20 nov 2019 11:36:27 https://www.somda.nl/forum/22757/p716156/): Aah, ja, kwartje valt
Quote
kiekkiek (di 19 nov 2019 23:47:17 https://www.somda.nl/forum/22757/p716115/):
Bij 3 motorgroepen moet je niet met 1800 V rekenen, maar met de helft. Er staan steeds 2 motoren in serie. En die 1200 A is theorie. De tractieveiligheid liet max. 2250 A toe. 750 A per tractiegroep.

In de parallelstand heb je 3 motorgroepen naast elkaar staan van elk 2 motoren en dan staat er toch echt over elke hele groep de directe bovenleidingspanning van 1800 Volt die op 1200 ampère bewaakt word. Dat het dan per motor maar de helft is was niet relevant voor mijn betoog.

De tractieveiligheid had ik over het hoofd (had alleen het HS tractieschema voor mijn neus en die staat een blad eerder )
1800*2250= max. 4050kW da's nog altijd riant meer dan de eerder genoemde 2400kW

De TM 94 motoren hebben een vermogen van 500 pk (368 kW) bij 675 V en 585 A. Over die 2 motoren in serie staat dus 2 x 675 V = 1350 Volt. Bij 2 gelijke motoren in serie is de stroom 585 A en niet het dubbele. Wel verdubbeld de weerstand. Vermogen loc bij 1350 V dus 3 x 585 x 1350 = 2370 kW. Die 2400 kW klopt dus heel aardig.