Langere/Meer treinen naar Zandvoort
Forum: Algemeen - Algemeen
13-05-2019 08:58:05
Trainplaza
Trainplaza
Volgend jaar komt de formule 1 naar Zandvoort toe. De organisatie wil veel bezoekers per OV naar Zandvoort vervoeren. NS is ambitieus en wil 12 treinen per uur gaan rijden (per richting), maar de bovenleiding lust niet zoveel.

https://www.ad.nl/dossier-formule-1/ns-spoor-zandvoort-kan-drukte-formule-1-niet-aan~aaf08af5/?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web
 

13-05-2019 10:55:30
pjkleton
pjkleton
Zijn er dan geen rijdbare onderstations meer, die je in Zvt kan neerzetten ?
En hoe zit het met de laatste overweg,die niet verplaatst kon worden om langere IC's te kunnen laten staan langs de perrons ?
Peter
 

13-05-2019 10:58:47
gvttreinen
gvttreinen
1. nee, 2. 10 bakken VIRM zou toch passen, met 12 x creëer je m.i. voldoende capaciteit.  

13-05-2019 10:59:02
Steen
Steen
Ook al kunnen die problemen opgelost worden, met 12 treinen per uur en maar 2 perrons moet elke trein in 5 minuten keren + om de trein moet er een spoorkruising plaats vinden waardoor er weer tijd verloren gaat. Is zoiets met de verwachte drukte ooit haalbaar?  


13-05-2019 12:08:51
waalkade
waalkade
Je kan de mensen aanraden om met de auto te komen.
Alleen de ervaring uit het verleden leert dat alle parkeerplaatsen al ruim een week van te voren vol staan met met campers en knetterende aggregaatjes.
En toen waren er lang nog niet zo veel campers als tegenwoordig.
 

13-05-2019 12:33:15
treinfan
treinfan
Quote
Steen (ma 13 mei 2019 10:59:02 https://www.somda.nl/forum/22757/p704877/): Ook al kunnen die problemen opgelost worden, met 12 treinen per uur en maar 2 perrons moet elke trein in 5 minuten keren + om de trein moet er een spoorkruising plaats vinden waardoor er weer tijd verloren gaat. Is zoiets met de verwachte drukte ooit haalbaar?
Met een strakke dienstregeling waarbij altijd 5 minuten tussen 2 treinen zit, is dat prima haalbaar. 5 Minuten is meer dan voldoende om een hele trein aan mensen uit te laten stappen en met afwisseling van machinist de trein om te bouwen.

Het enige dat het dienstregelingtechnisch iets lastiger maakt te Zvt, is dat er gekruist moet worden op wissels die 400 meter buiten het station liggen. Dat kost precies een minuut extra, dus dan moet er in 4 minuten worden kopgemaakt voor een strakke 5-minutendienstregeling.
 

13-05-2019 12:40:15
Jorrit
Jorrit
Kan de NS er voor speciale gelegenheden voor zorgen dat er aan de achterzijde van het perron al een machinist klaar staat om de trein direct over te nemen? De machinist die de trein heeft gebracht neemt dan de volgende terug, enzovoort. Scheelt looptijd.  

13-05-2019 12:57:42
Trainplaza
Trainplaza
Quote
treinfan (ma 13 mei 2019 12:33:15 https://www.somda.nl/forum/22757/p704879/):
Quote
Steen (ma 13 mei 2019 10:59:02 https://www.somda.nl/forum/22757/p704877/): Ook al kunnen die problemen opgelost worden, met 12 treinen per uur en maar 2 perrons moet elke trein in 5 minuten keren + om de trein moet er een spoorkruising plaats vinden waardoor er weer tijd verloren gaat. Is zoiets met de verwachte drukte ooit haalbaar?
Met een strakke dienstregeling waarbij altijd 5 minuten tussen 2 treinen zit, is dat prima haalbaar. 5 Minuten is meer dan voldoende om een hele trein aan mensen uit te laten stappen en met afwisseling van machinist de trein om te bouwen.

Het enige dat het dienstregelingtechnisch iets lastiger maakt te Zvt, is dat er gekruist moet worden op wissels die 400 meter buiten het station liggen. Dat kost precies een minuut extra, dus dan moet er in 4 minuten worden kopgemaakt voor een strakke 5-minutendienstregeling.


Je hoeft natuurlijk niet altijd te kruisen. Als een trein uit Zandvoort naar Haarlem op 1 vertrekt, en een trein naar Zandvoort aankomt op 2, dan hoeven ze niet te kruisen en zijn ze onafhankelijk van elkaar... (Misschien wat soepeler in de dienstregelingen?)
 

13-05-2019 13:11:57
waalkade
waalkade
Quote
Jorrit (ma 13 mei 2019 12:40:15 https://www.somda.nl/forum/22757/p704881/): Kan de NS er voor speciale gelegenheden voor zorgen dat er aan de achterzijde van het perron al een machinist klaar staat om de trein direct over te nemen? De machinist die de trein heeft gebracht neemt dan de volgende terug, enzovoort. Scheelt looptijd.
Dat zal wel moeten, de machinist kan moeilijk dwars door de naar het circuit lopende menigte heen roeien.
Dat geeft alleen maar ergernis en spanningen.
 

13-05-2019 13:58:25
umbusko
umbusko
De kering hoeft ook niet in (4 of) 5 minuten natuurlijk. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat 10 minuten na aankomst er weer een volgende trein op dat spoor kan aankomen. Dus heb je eigenlijk wel 7 of 8 minuten.

Bijvoorbeeld: .00 aankomst op 1, .02 vertrek van 2, .05 aankomst op 2, .07 vertrek van 1, .10 aankomst op 1, enzovoorts. Dan keer je steeds in 7 minuten.
 

13-05-2019 14:05:11
mren
mren
Quote
waalkade (ma 13 mei 2019 12:08:51 https://www.somda.nl/forum/22757/p704878/): Je kan de mensen aanraden om met de auto te komen.


Al ooit met de auto naar Zandvoort gereden? Dat is op warmere dagen zonder evenementen al een verschrikking. Volgens mij was goede OV-bereikbaarheid een van de eisen van de organisatie. Maar dat "wordt wel geregeld" als de buit binnen is...
 

13-05-2019 14:10:42
aarclay
aarclay
Op Twitter wordt er behoorlijk door liefhebbers alternatieven bedacht aan materieel, wat op diesel kan rijden, zodat er er geen kostbare spanning van de bovenleiding wordt gesnoept.

https://twitter.com/treinreiziger/status/1127876461233225728
Hildebrand vroeg zich af of diesel + ICR kan, creatief...
Maar ik betwijfel of er nog diesels zijn die tractie + laagspanning kunnen geven. Iemand een idee erover? Enkele 6400-en konden dat wél (of laagspanning of tractie). Daarom had je altijd bij inzet van de Koninklijke Trein op niet-geëlektrificeerde trajecten een trein in het midden voor de laagspanning.
Iemand een idee daarover?

En anders misschien dieseltjes huren van Arriva? Met twee gekoppeld lijk je sowieso wel safe te zitten met de problemen van de detectie, mocht dat ook spelen op dit traject.


Choo choo.....
 

13-05-2019 14:44:50
AgentX
AgentX
Natuurlijk, NS huurt treintjes bij Arriva ivm eigen materieeloverschot. Zou een prachtige kop voor een Speld-artikel zijn!  

13-05-2019 14:55:52
NRuys
NRuys
Waren die Dm'90 treinstellen nu maar niet verkocht, dan zouden die roestbakken nog wat rijden.  

13-05-2019 14:58:38
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (ma 13 mei 2019 14:44:50 https://www.somda.nl/forum/22757/p704895/): Natuurlijk, NS huurt treintjes bij Arriva ivm eigen materieeloverschot. Zou een prachtige kop voor een Speld-artikel zijn!

Overschot aan materieel, maar wél te maken met een beperking van de spanningscapaciteit, anders had ik deze brainstorm-fart niet geplaatst. Out-of-the-box thinking.

Quote
NRuys (ma 13 mei 2019 14:55:52 https://www.somda.nl/forum/22757/p704899/): Waren die Dm'90 treinstellen nu maar niet verkocht, dan zouden die roestbakken nog wat rijden.
En dan sowieso niet direct, maar wel na een onderhoudsbeurt.

Laatst bewerkt door aarclay op 13-05-2019 15:05


Choo choo.....
 

13-05-2019 15:09:21
Capt_Molo
Capt_Molo
Quote
umbusko (ma 13 mei 2019 13:58:25 https://www.somda.nl/forum/22757/p704889/): De kering hoeft ook niet in (4 of) 5 minuten natuurlijk. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat 10 minuten na aankomst er weer een volgende trein op dat spoor kan aankomen. Dus heb je eigenlijk wel 7 of 8 minuten.

Bijvoorbeeld: .00 aankomst op 1, .02 vertrek van 2, .05 aankomst op 2, .07 vertrek van 1, .10 aankomst op 1, enzovoorts. Dan keer je steeds in 7 minuten.

Volgens de normen moet er minimaal 4 minuten tussen vertrek en aankomst van hetzelfde perron zitten. Zoals @treinfan aangeeft zitten de overloopwissels van Zvt echter wat verder van het station wat 1 minuut extra kost, zodat er dus minimaal 5 minuten tussen moet zitten. Dan houd je 5 minuten over voor de kering.

Laatst bewerkt door Capt_Molo op 13-05-2019 15:15
 

13-05-2019 15:28:27
broek53
broek53
Ja, een helemaal regelmatige dienstregeling krijg je toch al niet, verwacht ik, omdat niet alle treinen in Overveen zullen stoppen. Dat kan met 12 treinen per uur en de beseining van Overveen waarschijnlijk niet eens. En het scheelt weer in de stroomafname als ze niet allemaal hoeven op te trekken. Los van het gebrek aan noodzaak om te stoppen, natuurlijk. Daardoor kun je wat variëren in keertijden en in aankomst- en vertrektijden.  

13-05-2019 16:00:56
edje
edje
Quote
mren (ma 13 mei 2019 14:05:11 https://www.somda.nl/forum/22757/p704890/):
Quote
waalkade (ma 13 mei 2019 12:08:51 https://www.somda.nl/forum/22757/p704878/): Je kan de mensen aanraden om met de auto te komen.


Al ooit met de auto naar Zandvoort gereden? Dat is op warmere dagen zonder evenementen al een verschrikking. Volgens mij was goede OV-bereikbaarheid een van de eisen van de organisatie. Maar dat "wordt wel geregeld" als de buit binnen is...


Alleen daarom is het al absurd idee om de F1 naar Zandvoort te halen.
Het gaat 1 groot logistiek drama worden.

F1 in Assen, was veel handiger geweest. Daar hebben ze ervaring met grote races en is veel beter te bereiken.
Maar ja daar zit niet en of andere prins op met rare bril, die perse zijn zin moet hebben.
 

13-05-2019 16:25:55
hubertus1
hubertus1
Quote
Capt_Molo (ma 13 mei 2019 15:09:21 https://www.somda.nl/forum/22757/p704901/):
Volgens de normen moet er minimaal 4 minuten tussen vertrek en aankomst van hetzelfde perron zitten. Zoals @treinfan aangeeft zitten de overloopwissels van Zvt echter wat verder van het station wat 1 minuut extra kost, zodat er dus minimaal 5 minuten tussen moet zitten. Dan houd je 5 minuten over voor de kering.

Is daar een technische reden voor? Ik kan me voorstellen dat je bij het vaststellen van de reguliere dienstregeling dergelijke normen hanteert, maar dat je die overboord kunt gooien als een specifieke situatie daar aanleiding toe geeft.

groet, Huub
 

13-05-2019 16:47:18
dennistd
dennistd
Quote
broek53 (ma 13 mei 2019 15:28:27 https://www.somda.nl/forum/22757/p704902/): Ja, een helemaal regelmatige dienstregeling krijg je toch al niet, verwacht ik, omdat niet alle treinen in Overveen zullen stoppen. Dat kan met 12 treinen per uur en de beseining van Overveen waarschijnlijk niet eens. En het scheelt weer in de stroomafname als ze niet allemaal hoeven op te trekken. Los van het gebrek aan noodzaak om te stoppen, natuurlijk. Daardoor kun je wat variëren in keertijden en in aankomst- en vertrektijden.

Overveen moet je sowieso niet willen stoppen. Voor die paar reizigers laat je maar een bus rijden.
 

13-05-2019 17:01:54
phantom
phantom
Wat het de infra betreft heb ik een tijdje terug ergens op de radio een interview met iemand van de gemeente Zvt gehoort dat de gemeente "geld apart houd/zet" om in geval van F1 op Zandvoort diverse extra infra aan te kunnen gaan leggen,vanwege de verwachte extra druk op de bestaande infra die dat op gaat leveren.
Het verhaal vertelde enkel niet of dat enkel asfalt e.d. betekende of ook (mee) betalen aan wijzigingen voor het spoor.

Laatst bewerkt door phantom op 13-05-2019 17:02


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-05-2019 17:33:42
Lovers83
Lovers83
Deuren openen, reizigers uitstappen, trein ombouwen, remproef, reizigers instappen, vertrekprocedure starten...hmm en dat binnen 5 minuten?  

13-05-2019 17:39:09
Steen
Steen
Quote
Lovers83 (ma 13 mei 2019 17:33:42 https://www.somda.nl/forum/22757/p704922/): Deuren openen, reizigers uitstappen, trein ombouwen, remproef, reizigers instappen, vertrekprocedure starten...hmmm en dat binnen 5 minuten?


De 2800 doet het in Ut ook (A 28/58 V 33/03), dus onmogelijk is het niet.
 

13-05-2019 17:48:07
dennistd
dennistd
Quote
Lovers83 (ma 13 mei 2019 17:33:42 https://www.somda.nl/forum/22757/p704922/): Deuren openen, reizigers uitstappen, trein ombouwen, remproef, reizigers instappen, vertrekprocedure starten...hmm en dat binnen 5 minuten?
Er stapt niemand in natuurlijk, en de kering doe je met twee man.
 

13-05-2019 17:53:14
Lovers83
Lovers83
Met mooi goed weer heb je best wel een hoop dagjesmensen die ook naar het strand komen en gaan, gemengd met circuitbezoekers zal het best druk worden op dat perroneiland met piekdrukten  

13-05-2019 18:03:00
mambo
mambo
Is het dan té creatief om voor dit evenement aan de buitenkant 2 noodperrons aan te leggen enkel voor de uitstappende meute zodat je het eilandperron voor instappers reserveert? Aankomst, deuren aan een kant open en vervolgens aan de andere kant als de trein leeg is. Scheelt een hoop gedram op het perron en wellicht een sneller in- en uitstapproces.  

13-05-2019 18:03:18
gvttreinen
gvttreinen
Strand- en circuitverkeer is voornamelijk één richting, morgens heen en s'avonds terug, je kan dus enkele treinen leeg in tegenrichting laten rijden en de frequentie omlaagbrengen tijdens dalperiode.  

13-05-2019 18:03:40
b2py
b2py
Quote
phantom (ma 13 mei 2019 17:01:54 https://www.somda.nl/forum/22757/p704916/): Wat het de infra betreft heb ik een tijdje terug ergens op de radio een interview met iemand van de gemeente Zvt gehoort dat de gemeente "geld apart houd/zet" om in geval van F1 op Zandvoort diverse extra infra aan te kunnen gaan leggen,vanwege de verwachte extra druk op de bestaande infra die dat op gaat leveren.
Het verhaal vertelde enkel niet of dat enkel asfalt e.d. betekende of ook (mee) betalen aan wijzigingen voor het spoor.
Die 5 miljoen ga je niet veel mee doen voor asfalt én spoor..
 

13-05-2019 20:19:30
broek53
broek53
In de jaren 80 reed NS op stranddagen en bij races het zgn "uitgebreide fac-Zandvoort-programma", met precies zoals hier voorgesteld. Met acht treinen per uur en soms een negende, Overveen overslaan, leeg terug, pauze aan het begin van de middag en dan alles in omgekeerde richting en van/naar Amsterdam Centraal. Zoiets zou het dus wel weer moeten worden, denk ik. Al kan ik mij voorstellen dat een deel van de treinen uit de richting Leiden zou kunnen komen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-05-2019 20:24:39
bobo90
bobo90
Even echt out of the box denken. Op spoor 2b een tijdelijk peron aanleggen zodat je 3 perrons hebt? dan heb je wel weer de ruimte om 10 minuten stil te staan. Zon steiger perron als dat ze in almere hadden heb je toch zo neergezet, weet alleen niet hoe je het met de beveiliging zou moeten aanpakken. en treinen naar het normale station via spoor 3 sturen

Laatst bewerkt door bobo90 op 13-05-2019 20:25
 

13-05-2019 21:10:16
b2py
b2py
Quote
broek53 (ma 13 mei 2019 20:19:30 https://www.somda.nl/forum/22757/p704945/): In de jaren 80 reed NS op stranddagen en bij races het zgn "uitgebreide fac-Zandvoort-programma", met precies zoals hier voorgesteld. Met acht treinen per uur en soms een negende, Overveen overslaan, leeg terug, pauze aan het begin van de middag en dan alles in omgekeerde richting en van/naar Amsterdam Centraal. Zoiets zou het dus wel weer moeten worden, denk ik. Al kan ik mij voorstellen dat een deel van de treinen uit de richting Leiden zou kunnen komen.
Wat waren dat voor treinen en hoe verschillen die ten opzichte van de treinen van nu dat de stroomtoevoer toen wel voldoet en nu niet meer?
 

13-05-2019 21:16:48
pjkleton
pjkleton
Ergens in de jaren 50 was er in Zvt ook iets als de F1. Volgens "Nieuw Spoor "is er toen tussen Ov en Zvt een tijdelijk exta " tussenblok " gecreeerd,
Dat was nog in de tijd van de mech. beveiliging .
Broek53 zal er wel meer van weten dan ikke.
Peter
 

13-05-2019 21:56:41
sjoerd
sjoerd
Ooit lagen er vier (!) opstelsporen die afbogen naar het noorden, waar ooit het eerste station van Zandvoort stond en later nog het VAM-laadstation. Er was een Bakkie aanwezig om af en toe rijtuigen Plan E af te koppelen of bij te plaatsen. Elk van die sporen had een uitrij-dwergje en ze kwamen uiteindelijk met een Engelsman uit in het hoofdspoor van Haarlem en in het middenspoor. Daar had je zo twee perrons naast kunnen leggen. Maar ja... Daar ligt nu een woonwijk en er kan nu werkelijk geen spoortje meer bij...  

14-05-2019 00:42:11
thom
thom
Quote
pjkleton (ma 13 mei 2019 10:55:30 https://www.somda.nl/forum/22757/p704875/): Zijn er dan geen rijdbare onderstations meer, die je in Zvt kan neerzetten ?
En hoe zit het met de laatste overweg,die niet verplaatst kon worden om langere IC's te kunnen laten staan langs de perrons ?
Peter

Een mobiel onderstation is alleen bedoeld om tijdelijk een vast onderstation te vervangen tijdens werkzaamheden, je vervangt dan alleen fysiek de voeding maar gebruikt wel de toevoer, schakelaars en scheiders die reeds voor handen zijn dan en die zijn hier uiteraard niet.
(Daarnaast, volgens mij staat iig één mobiel onderstation in Hilversum, maar zijn er eigenlijk meerdere?)

Quote
aarclay (ma 13 mei 2019 14:10:42 https://www.somda.nl/forum/22757/p704892/): Op Twitter wordt er behoorlijk door liefhebbers alternatieven bedacht aan materieel, wat op diesel kan rijden, zodat er er geen kostbare spanning van de bovenleiding wordt gesnoept.

https://twitter.com/treinreiziger/status/1127876461233225728
Hildebrand vroeg zich af of diesel + ICR kan, creatief...
Maar ik betwijfel of er nog diesels zijn die tractie + laagspanning kunnen geven. Iemand een idee erover? Enkele 6400-en konden dat wél (of laagspanning of tractie). Daarom had je altijd bij inzet van de Koninklijke Trein op niet-geëlektrificeerde trajecten een trein in het midden voor de laagspanning.
Iemand een idee daarover?

En anders misschien dieseltjes huren van Arriva? Met twee gekoppeld lijk je sowieso wel safe te zitten met de problemen van de detectie, mocht dat ook spelen op dit traject.

Die 6400 leverde juist 1,5 kV hoogspanning voor de voeding van de omzetters van de ICR'en (op diens beurt maakte die omzetter weer de laagspanning voor het rijtuig juist).

Maar met dit soort oplossingen of het voorstel een 'paar' dieseltjes te huren kom je never nooit niet aan de capaciteit van 2x VIRM-6 natuurlijk.

Laatst bewerkt door thom op 14-05-2019 00:44
 

14-05-2019 07:43:11
broek53
broek53
Quote
b2py (ma 13 mei 2019 21:10:16 https://www.somda.nl/forum/22757/p704947/):
Quote
broek53 (ma 13 mei 2019 20:19:30 https://www.somda.nl/forum/22757/p704945/): In de jaren 80 reed NS op stranddagen en bij races het zgn "uitgebreide fac-Zandvoort-programma", met precies zoals hier voorgesteld. Met acht treinen per uur en soms een negende, Overveen overslaan, leeg terug, pauze aan het begin van de middag en dan alles in omgekeerde richting en van/naar Amsterdam Centraal. Zoiets zou het dus wel weer moeten worden, denk ik. Al kan ik mij voorstellen dat een deel van de treinen uit de richting Leiden zou kunnen komen.
Wat waren dat voor treinen en hoe verschillen die ten opzichte van de treinen van nu dat de stroomtoevoer toen wel voldoet en nu niet meer?
Het waren de twee getrokken treinen uit het zuiden en verder 8- en 10-wagentreinen mat '46 en later mat '54 en nog later (meen ik) DDM-1, kortom het spitsmaterieel uit Noord-Holland. Materieel met minder vermogen en geen airco, dat scheelt.
 

14-05-2019 07:45:08
mren
mren
Quote
Quote
thom (di 14 mei 2019 00:42:11 https://www.somda.nl/forum/22757/p704953/):

En anders misschien dieseltjes huren van Arriva? Met twee gekoppeld lijk je sowieso wel safe te zitten met de problemen van de detectie, mocht dat ook spelen op dit traject.

Die 6400 leverde juist 1,5 kV hoogspanning voor de voeding van de omzetters van de ICR'en (op diens beurt maakte die omzetter weer de laagspanning voor het rijtuig juist).

Maar met dit soort oplossingen of het voorstel een 'paar' dieseltjes te huren kom je never nooit niet aan de capaciteit van 2x VIRM-6 natuurlijk.
Waar een wil is, is een weg: twee BR232 met een sleep DDM1 krijgt best wat volk mee. IC Berlijn is zo tijdens werkzaamheden nog eens via Goor omgeleid.

Maar ik realiseer me direct dat de veiligheidsjihad hier direct wel iets tegen vindt %09%
 

14-05-2019 07:48:28
broek53
broek53
Overigens moet de nood op de Zandvoortse Lijn wel verschrikkelijk zijn (en/of de verslaafdheid van ProRail aan de eigen voorschriften en berekeningen extreem groot) , althans als ik lees dat er nu al moeilijk gedaan wordt over zes treinen per uur in de drgl 2020.  

14-05-2019 07:50:23
broek53
broek53
Quote
Quote
mren (di 14 mei 2019 07:45:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p704956/):
Quote
thom (di 14 mei 2019 00:42:11 https://www.somda.nl/forum/22757/p704953/):

En anders misschien dieseltjes huren van Arriva? Met twee gekoppeld lijk je sowieso wel safe te zitten met de problemen van de detectie, mocht dat ook spelen op dit traject.

Die 6400 leverde juist 1,5 kV hoogspanning voor de voeding van de omzetters van de ICR'en (op diens beurt maakte die omzetter weer de laagspanning voor het rijtuig juist).

Maar met dit soort oplossingen of het voorstel een 'paar' dieseltjes te huren kom je never nooit niet aan de capaciteit van 2x VIRM-6 natuurlijk.
Waar een wil is, is een weg: twee BR232 met een sleep DDM1 krijgt best wat volk mee. IC Berlijn is zo tijdens werkzaamheden nog eens via Goor omgeleid.

Maar ik realiseer me direct dat de veiligheidsjihad hier direct wel iets tegen vindt %09%
jawel, en niet heel onterecht als je kijkt naar de deursluiting en vergrendeling bijvoorbeeld.
 

14-05-2019 08:22:54
Capt_Molo
Capt_Molo
@hubertus1 Voor zover ik begrijp wordt er voor een enkele ingelegde trein wel eens afgeweken van de plannormen, maar met 3 dagen 6 keer per uur afwijken zal men niet akkoord gaan denk ik. Misschien laat de beveiliging van Zvt meer toe dan de generieke plannormen, dan zou er strakker gepland kunnen worden.  

14-05-2019 08:52:53
broek53
broek53
Wat vaak over het hoofd gezien wordt, is de ongelukkige situatie in Haarlem, waar het spoor uit Zandvoort uitkomt in het spoor naar Leiden. Wat je ook doet met de spooropstelling van Hlm om de treinen op perronspoorniveau vrij te leggen, het blijft een overkruisligging op een ongunstige plek, tamelijk ver van het station. 12 treinen met 6 op de Oude Lijn, dat gaat niet passen.  

14-05-2019 11:09:42
visscher
visscher
Met zoveel treinen van/naar Zandvoort ontkom je er denk ik niet aan om de oudelijn in te korten tot Haarlem of om te lijden via Schiphol. 4 of 6x/uur Leiden-Haarlem op spoor 1 moet wel kunnen in mijn ogen, Dit kan zo te zien zonder overkruising met de lijn naar Zandvoort. Een zelfde truc zul je waarschijnlijk willen uithalen met alle treinen uit Beverwijk op spoor 8.  

14-05-2019 11:36:31
yappa
yappa
Als je kijkt op http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/sptn-hlm.html dan lijkt het mogelijk om sporen 3B, 4, 5 en 6B vrij te spelen voor Zvt, als je de verbinding Ledn - Asd helemaal afwikkelt op spoor 1 en 3A en Asd - Bv via spoor 6A en 8.

Vereist alleen het knippen van de verbindingen die normaal doorgaan van Leiden naar Alkmaar/Hoorn maar dan heb je wel een robuuste kering voor het Zandvoort-verkeer.

Om de loopstromen niet allemaal door de tunnels te laten gaan in Haarlem zou je wellicht een deel nog linkerspoor willen laten rijden, zodat de overstap via het eiland-perron verloopt, maar dat wordt wel wat complexer te plannen.
 

14-05-2019 11:44:15
Edb3
Edb3
Ik vind 12 treinen per uur (per richting?) ook redelijk overdreven. Als je een tienminutendienst met dubbeldeksmaterieel zou hebben, dus beide richtingen max. 6 treinen per uur, kun je toch meer dan genoeg mensen brengen naar/van Zvt dunkt me?  

14-05-2019 12:12:16
broek53
broek53
Nou, dat is dus niet de prognose.  

14-05-2019 12:17:35
broek53
broek53
Quote
yappa (di 14 mei 2019 11:36:31 https://www.somda.nl/forum/22757/p704968/): Als je kijkt op http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/sptn-hlm.html dan lijkt het mogelijk om sporen 3B, 4, 5 en 6B vrij te spelen voor Zvt, als je de verbinding Ledn - Asd helemaal afwikkelt op spoor 1 en 3A en Asd - Bv via spoor 6A en 8.

Vereist alleen het knippen van de verbindingen die normaal doorgaan van Leiden naar Alkmaar/Hoorn maar dan heb je wel een robuuste kering voor het Zandvoort-verkeer.

Om de loopstromen niet allemaal door de tunnels te laten gaan in Haarlem zou je wellicht een deel nog linkerspoor willen laten rijden, zodat de overstap via het eiland-perron verloopt, maar dat wordt wel wat complexer te plannen.
Je bedoelt impliciet dat je richting Leiden linkerspoor, resp. over het derde spoor via Hg gaat rijden? Dat kan. Zolang je de engelsman 101B/103 maar ontwijkt.
 

14-05-2019 12:20:52
sigma
sigma
Quote
yappa (di 14 mei 2019 11:36:31 https://www.somda.nl/forum/22757/p704968/): Als je kijkt op http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/sptn-hlm.html dan lijkt het mogelijk om sporen 3B, 4, 5 en 6B vrij te spelen voor Zvt, als je de verbinding Ledn - Asd helemaal afwikkelt op spoor 1 en 3A en Asd - Bv via spoor 6A en 8.
Niet correct: vertrek van spoor 1 te Hlm richting rechterspoor Ledn kan niet onafhankelijk van treinen komende uit Zandvoort.

Naar linkerspoor Ledn kan wel, maar dan moet er bij Hg gekruist worden met complicaties van dien.
 

14-05-2019 13:08:56
hubertus1
hubertus1
Wil je genoeg capaciteit creëren die ook nog enigszins stabiel is, ontkom je er volgens mij niet aan echt in creatieve oplossingen te zoeken.
Ik zou bijvoorbeeld denken aan een pendel Zandvoort - Amsterdam Centraal met stops in Haarlem en Sloterdijk. Daarnaast de pendels Alkmaar - Haarlem en Leiden - Haarlem. Al het reguliere treinverkeer door Haarlem laat je vervallen. Overveen, Haarlem Spaarnwoude en Halfweg bedien je met bussen. Mocht dat voor een van die haltes geen optie zijn, kun je overwegen een deel van de pendels wel te laten stoppen.
Volgens mij is dat grotendeels conflictvrij in Haarlem te plannen, alleen de pendel Leiden - Haarlem kan zich zelf in de weg zitten bij Haarlem Goederen. Maar daar heeft de rest dan geen last van.

groet, Huub
 

14-05-2019 13:41:14
brun
brun
Schreef het elders al... vier stoomlocs van SSN/VSM, telkens eentje voor en achter aan de trein. Twee treinen uit oude DB-rijtuigen of museummaterieel. Pendelen tussen Haarlem en Zandvoort.

Kolen en water worden overdag in Haarlem bijgevuld als de F1-race gaande is en er veel, veel minder mensen op de trein stappen en deze aanvulling niet nodig is.

Is nog cool ook.

Laatst bewerkt door brun op 14-05-2019 13:42
 

14-05-2019 13:54:48
Daan!
Daan!
Heb jij je ogen dicht?  

14-05-2019 14:02:48
brun
brun
Nee, hoezo?  

14-05-2019 15:40:29
treinfan
treinfan
Het zou een mooie droom zijn. Om het serieus te houden: met dit soort verwachte reizigersaantallen zijn centrale deurvergrendeling en inzet van dubbeldekkers een must.  

14-05-2019 16:13:33
gvttreinen
gvttreinen
F1 en stoom...echt een wereld van verschil.
Als het met snelheid van doen heeft dan liever Thalyssen en ICE's met 300 km/h Hlm - Zvt..., ik draai nog een keer om en droom verder:-)
 

14-05-2019 16:53:49
NRuys
NRuys
Quote
brun (di 14 mei 2019 13:41:14 https://www.somda.nl/forum/22757/p704974/): Schreef het elders al... vier stoomlocs van SSN/VSM, telkens eentje voor en achter aan de trein. Twee treinen uit oude DB-rijtuigen of museummaterieel. Pendelen tussen Haarlem en Zandvoort.

Kolen en water worden overdag in Haarlem bijgevuld als de F1-race gaande is en er veel, veel minder mensen op de trein stappen en deze aanvulling niet nodig is.

Is nog cool ook.
Quote
Daan! (di 14 mei 2019 13:54:48 https://www.somda.nl/forum/22757/p704976/): Heb jij je ogen dicht?

https://bit.ly/2HkZud0

Quote
treinfan (di 14 mei 2019 15:40:29 https://www.somda.nl/forum/22757/p704980/): Het zou een mooie droom zijn. Om het serieus te houden: met dit soort verwachte reizigersaantallen zijn centrale deurvergrendeling en inzet van dubbeldekkers een must.

Met dit soort reizigersaantallen is de SNG ook een grap. Als het gaat om reizigersaantallen zouden 2 van de huidige DDAR setjes meer op hun plaats zijn binnen de normale rijtijden voor de sprinterdienst tussen Amsterdam en Zandvoort. Met VIRM rijden zal er waarschijnlijk ook op het enkelsporige gedeelte problemen ontstaan. Want het werkt misschien op papier, maar met de verwachte drukte is wat ruimere rijtuigen geen overbodige luxe.
 

14-05-2019 17:34:55
Joey666
Joey666
Denk dat SNG een goede optie is tussen (Amsterdam) Haarlem - Zandvoort
Maar dan wel op maximale lengte.
 


14-05-2019 17:38:50
brun
brun
Natuurlijk is stoom geen oplossing. Ik vind het alleen ironisch dat we geen geschikte passagiersdiesellocs meer hebben in Nederland, maar wél stoomlocomotieven.

Hoe dan ook wordt het interessant. Zandvoort verwacht 200.000 bezoekers. Die zullen waarschijnlijk gespreid vanaf donderdag naar het circuit gaan, maar het overgrote deel van hen gaat ongetwijfeld op zondagmiddag na de race naar huis.

Met de auto is dat geen optie. Je kunt Zandvoort alleen via de N200 en N201 bereiken, beide wegen staan op gewone stranddagen al muurvast, tijdens de F1 is er gegarandeerd helemaal een verkeersinfarct óf de wegen worden afgesloten voor privéverkeer.

Blijven over: fiets en trein. In 12 bakken VIRM kun je met wat passen en meten 2000 mensen proppen. Dus als de helft van de bezoekers op zondagmiddag weg wil, moet je al 50 treinen laten rijden. Als een deel van de treinen enkeldeks is, zit je al zo aan de 75 treinen. En als ’t in het weekend regent (en er dus veel minder mensen in een tentje op het circuit blijven slapen), worden de problemen nog veel groter. En als er ergens tussen Zandvoort en Haarlem iemand voor de trein springt, zit een groot deel van de bezoekers minstens tot maandagochtend vast aan de kust.

Ik snap de ‘paniek’ van de NS wel.

Laatst bewerkt door brun op 14-05-2019 17:40
 

14-05-2019 17:56:58
mren
mren
Hoe "vast" qua toelating is DDM1 vandaag de dag? Want dat blijven de capaciteitsknallers van NS natuurlijk.

Laatst bewerkt door mren op 14-05-2019 17:57
 

14-05-2019 18:10:45
broek53
broek53
Aan het eind van dit jaar is het de bedoeling DDM1 en DDAR af te voeren, maar los daarvan is DDM-1 overal toegelaten.  

14-05-2019 18:11:35
IJsbergsla
IJsbergsla
Of dat bewust een half jaar langer dan noodzakelijk in dienst gehouden wordt, puur om dit feestje van Bernhard junior te faciliteren? Men is naarstig op zoek naar oplossingen, maar er zijn grenzen.  

14-05-2019 18:15:41
aarclay
aarclay
Quote
brun (di 14 mei 2019 13:41:14 https://www.somda.nl/forum/22757/p704974/): Schreef het elders al... vier stoomlocs van SSN/VSM, telkens eentje voor en achter aan de trein. Twee treinen uit oude DB-rijtuigen of museummaterieel. Pendelen tussen Haarlem en Zandvoort.

Kolen en water worden overdag in Haarlem bijgevuld als de F1-race gaande is en er veel, veel minder mensen op de trein stappen en deze aanvulling niet nodig is.

Is nog cool ook.

Grappig idee, maar weinig kans. Ik vrees alleen dat liefhebbers en toeristen niet enkel op tijd moeten reserveren voor de Grand Prix zelf, maar ook dan voor deze trein .
Stoomtreinen, zie je niet vaak meer...

Ik denk dat de organisatie er beter aan doet om ervoor te zorgen dat de reizigersaantallen wordt gespreid over meerdere dagen. Er zijn nu al liefhebbers die in de omgeving een hotel regelen, en een fiets huren. Dus niet iedereen zal voor het immens drukke OV kiezen. Het zal wel druk blijven, maar als mensen op alternatieven worden gewezen, zal de drukte iets afnemen. Een pendeldienst met bussen zou ook misschien nog eens kunnen.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2019 18:21


Choo choo.....
 

14-05-2019 18:24:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Hoe gaan die bussen rijden dan...?  

14-05-2019 18:34:39
NRuys
NRuys
Quote
brun (di 14 mei 2019 17:38:50 https://www.somda.nl/forum/22757/p704989/): Natuurlijk is stoom geen oplossing. Ik vind het alleen ironisch dat we geen geschikte passagiersdiesellocs meer hebben in Nederland, maar wél stoomlocomotieven.

Hoe dan ook wordt het interessant. Zandvoort verwacht 200.000 bezoekers. Die zullen waarschijnlijk gespreid vanaf donderdag naar het circuit gaan, maar het overgrote deel van hen gaat ongetwijfeld op zondagmiddag na de race naar huis.

Met de auto is dat geen optie. Je kunt Zandvoort alleen via de N200 en N201 bereiken, beide wegen staan op gewone stranddagen al muurvast, tijdens de F1 is er gegarandeerd helemaal een verkeersinfarct óf de wegen worden afgesloten voor privéverkeer.

Blijven over: fiets en trein. In 12 bakken VIRM kun je met wat passen en meten 2000 mensen proppen. Dus als de helft van de bezoekers op zondagmiddag weg wil, moet je al 50 treinen laten rijden. Als een deel van de treinen enkeldeks is, zit je al zo aan de 75 treinen. En als ’t in het weekend regent (en er dus veel minder mensen in een tentje op het circuit blijven slapen), worden de problemen nog veel groter. En als er ergens tussen Zandvoort en Haarlem iemand voor de trein springt, zit een groot deel van de bezoekers minstens tot maandagochtend vast aan de kust.

Ik snap de ‘paniek’ van de NS wel.
Dat is waarschijnlijk nog zelfs in het gunstigste geval. Zonder twijfel zullen er een hoop reizigers zijn met aardig wat bagage, dus zullen er veel minder reizigers in de treinen gaan dan dat de capaciteit in theorie toestaat. Als dan net als aankomend weekend tweemaal per uur een normale sprinter naar Amsterdam blijft rijden met SGM/SNG, zullen op die ritten ook veel minder reizigers mee kunnen. Laten we eerlijk zijn, een grootschalig evenement in Zandvoort is leuk maar is een logistieke nachtmerrie. Hopelijk leren de NS, beleidsmakers en vooral ook het publiek van het evenement aankomend weekeinde.

Laatst bewerkt door NRuys op 14-05-2019 18:37
 

14-05-2019 18:40:07
aarclay
aarclay
Quote
IJsbergsla (di 14 mei 2019 18:24:57 https://www.somda.nl/forum/22757/p704996/): Hoe gaan die bussen rijden dan...?

Er zal vast wel een stukje weg over zijn?
Maar wat wil je nu zeggen?

Zo vreemd zijn bussen bij een evenement ook weer niet.
Even gekeken op Googlemaps: N200 en N201

Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2019 18:56


Choo choo.....
 

14-05-2019 19:05:08
IJsbergsla
IJsbergsla
Zoals hierboven reeds gezegd: die wegen staan vast.  

14-05-2019 19:14:28
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (di 14 mei 2019 18:11:35 https://www.somda.nl/forum/22757/p704993/): Of dat bewust een half jaar langer dan noodzakelijk in dienst gehouden wordt, puur om dit feestje van Bernhard junior te faciliteren? Men is naarstig op zoek naar oplossingen, maar er zijn grenzen.
Ik vind het denigrerend op de man spelen om afkeer van wat eigenlijk? weinig sjiek, maar dat even terzijde.
DDM-1 in dienst houden (en 1700-en) is voor een half jaar misschien wel te doen, maar wat doe je dan de twee jaar (minstens) erna?
 

14-05-2019 19:14:48
dennistd
dennistd
Quote
IJsbergsla (di 14 mei 2019 19:05:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p705000/): Zoals hierboven reeds gezegd: die wegen staan vast.
Je zou eenrichtingsverkeer kunnen instellen natuurlijk op het rondje Haarlem-Zandvoort-Bloemendaal-Haarlem. Auto's gewoon rechts en de linkerbaan voor bussen en hulpdiensten.
 

14-05-2019 19:17:30
b2py
b2py
Quote
IJsbergsla (di 14 mei 2019 19:05:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p705000/): Zoals hierboven reeds gezegd: die wegen staan vast.
Nouja dat valt imo ook wel mee. Ik woon aan de weg naar Zandvoort, ja het is druk, ja je staat 30 min in de file maar dat sta je naar iedere badplaats toe. En dat is echt wel goed te managen. Beetje zoals de Efteling dat nu doet, rijstroken in twee richtingen gebruiken in plaats van een en je bent al een heel eind.
 

14-05-2019 19:27:55
aarclay
aarclay
Quote
IJsbergsla (di 14 mei 2019 19:05:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p705000/): Zoals hierboven reeds gezegd: die wegen staan vast.

Ik denk dat ze er juist alles doen om de provinciale wegen niet dicht te laten slippen, vanwege hulpdiensten etc. Dus dan kunnen bussen er ook wel door.


Choo choo.....
 

14-05-2019 19:39:59
b2py
b2py
Even wat research gedaan.
Op een goede stranddag bezoeken meer dan 60.000 mensen Zandvoort, waarvan circa 35% met de trein dat doet [https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Toerisme_recreatie/Ondernemen_in_toerisme_dagrecreatie/Publicaties/Rapport_Bezoekersstromen_Amsterdam_en_Zandvoort.org].
De aanname dat op racedag zondag 100.000 mensen naar het circuit komen acht ik aannemelijk.
Ik kan zo gauw niet vinden hoeveel 'bedden' er beschikbaar zijn in Zandvoort om het aantal overnachtingen te bepalen en dus het aantal te tellen die niet hoeven te reizen. Zuid-Kennemerland had er in 2017 iets meer dan 3000 dus ik schat dat het er 2000 zijn.

NS vervoert 35% van 60.000 mensen -> 21.000 mensen naar Zandvoort op een mooie dag, met een trein die vier keer per uur gaat.
Stel dat NS 50% van de reizigers zal vervoeren zullen dat maximaal 50.000 mensen zijn. Volgens mij is de dienstregeling die NS wilt rijden redelijk aan de overdreven kant. Ik vraag me dan ook de noodzaak af van deze uitbundige dienstregeling.
 

14-05-2019 19:53:43
Steen
Steen
Zoals je al zegt is 100.000 bezoekers maar een aanname, ik heb zelf gelezen dat het er ook makelijk 200.000 kunnen worden.  

14-05-2019 19:54:42
brun
brun
De N200 en 201 zelf gaan inderdaad nog wel, maar 't wordt in Haarlem en Heemstede natuurlijk ook een chaos, want al dat verkeer moet daar doorheen.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat op zondagavond op de gebruikelijke knelpunten (kruisingen) de verkeerslichten uitgaan, de kruisende rijrichtingen worden afgesloten en er alleen nog éénrichtingverkeer Zandvoort-uit mogelijk is en iedereen over beide rijbanen zo snel mogelijk richting A9 weggesluisd wordt. Dat werkt meestal verbazend goed bij grote evenementen.

Overigens lijkt het ruim mogelijk om 12 treinen per richting per uur te laten rijden (even afgezien van de stroomvoorziening). Zandvoort is een kopstation met twee sporen, dus elke binnenkomende trein heeft 7 1/2 minuut om te keren en een spoor vrij te maken voor de volgende binnenkomer:

Trein A komt op tijdstip 0 binnen.
Trein B komt op tijdstip 5 minuten binnen.
Trein A vertrekt op tijdstip 7 1/2 minuut .
Trein C komt op tijdstip 10 minuten binnen.
Trein B vertrekt op tijdstip 12 1/2 minuut.
Trein D komt op tijdstip 15 minuten binnen.

Enzovoort.

Of maak ik nu een denkfout?
 

14-05-2019 20:00:13
broek53
broek53
De denkfout is dat je om-en-om maar 2 1/2 minuut overkruistijd hebt tussen een vertrekkende en een aankomende trein - en dat is te weinig.  

14-05-2019 20:00:30
b2py
b2py
Quote
Steen (di 14 mei 2019 19:53:43 https://www.somda.nl/forum/22757/p705009/): Zoals je al zegt is 100.000 bezoekers maar een aanname, ik heb zelf gelezen dat het er ook makelijk 200.000 kunnen worden.
Dat is het gehele weekend, meer dan 100k zullen op het circuit niet passen op de racedag.
 

14-05-2019 20:01:45
VIRMm1
VIRMm1
Quote
b2py (di 14 mei 2019 19:39:59 https://www.somda.nl/forum/22757/p705006/): Even wat research gedaan.
Op een goede stranddag bezoeken meer dan 60.000 mensen Zandvoort, waarvan circa 35% met de trein dat doet [https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Toerisme_recreatie/Ondernemen_in_toerisme_dagrecreatie/Publicaties/Rapport_Bezoekersstromen_Amsterdam_en_Zandvoort.org].
De aanname dat op racedag zondag 100.000 mensen naar het circuit komen acht ik aannemelijk.
Ik kan zo gauw niet vinden hoeveel 'bedden' er beschikbaar zijn in Zandvoort om het aantal overnachtingen te bepalen en dus het aantal te tellen die niet hoeven te reizen. Zuid-Kennemerland had er in 2017 iets meer dan 3000 dus ik schat dat het er 2000 zijn.

NS vervoert 35% van 60.000 mensen -> 21.000 mensen naar Zandvoort op een mooie dag, met een trein die vier keer per uur gaat.
Stel dat NS 50% van de reizigers zal vervoeren zullen dat maximaal 50.000 mensen zijn. Volgens mij is de dienstregeling die NS wilt rijden redelijk aan de overdreven kant. Ik vraag me dan ook de noodzaak af van deze uitbundige dienstregeling.


Waar 't hem vooral in zit is dat men op een reguliere stranddag gespreid aankomt en gespreid vertrekt.
Met een racedag is het aankomen redelijk gespreid, maar de uittocht niet. Na de race zullen de meesten meteen weg willen, wat zorgt voor een enorme piek. Op dat moment moet er gewoon om de paar minuten (minstens) een VIRM6 wegrijden om het volk op tijd weg te krijgen.

En wat hier eerder al genoemd werd: in geval van een calamiteit (seinstoring, aanrijding) ben je gewoon de pineut natuurlijk.
 

14-05-2019 20:02:39
brun
brun
Quote
b2py (di 14 mei 2019 19:39:59 https://www.somda.nl/forum/22757/p705006/): Ik vraag me dan ook de noodzaak af van deze uitbundige dienstregeling.


In dat onderzoek staat dat 51% met de eigen auto komt. Op dat soort dagen is heel Zandvoort bomvol, je vindt nergens een parkeerplaats, dat zijn dus iets van 30.000 bezoekers.

Als de F1 de verwachte 200.000 bezoekers trekt, kúnnen dus maar 30.000 daarvan met de auto, want meer parkeerplek is er niet. Blijven er 170.000 over die wel met de trein of fiets moeten.
 

14-05-2019 20:03:52
brun
brun
Quote
broek53 (di 14 mei 2019 20:00:13 https://www.somda.nl/forum/22757/p705012/): De denkfout is dat je om-en-om maar 2 1/2 minuut overkruistijd hebt tussen een vertrekkende en een aankomende trein - en dat is te weinig.


Als dat zo is, lukken die 12 trein per richting per uur dus niet... Want je moet overkruisen, hoe dan ook.

EDIT: hoewel... je hoeft maar één keer per twee treinen te kruisen. Bij het tweede paar is binnenkomst weer 'rechtdoor' en vertrek ook.

Dus met wat flexibiliteit moet 't toch wel weer kunnen.

Laatst bewerkt door brun op 14-05-2019 20:06
 

14-05-2019 20:04:28
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (di 14 mei 2019 18:10:45 https://www.somda.nl/forum/22757/p704992/): Aan het eind van dit jaar is het de bedoeling DDM1 en DDAR af te voeren, maar los daarvan is DDM-1 overal toegelaten.

Mischien een idee als ze toch aan de kant gezet om er meteen 7 wagen stammen van te maken , kan je toch 6 stammen maken en daar kan aardig wat in en het verbruikt minder stroom %08%


MCN ASD
 

14-05-2019 20:07:58
michaben
michaben
De treinen hoeven op zich niet in een 5 minuten verdeling te zitten, de 6 intercity's en 6 sprinters kunnen ook in een 3/7 verhouding liggen. Dan krijg je zoiets:

:02 aankomst sprinter op sp2
:05 aankomst intercity op sp1
:06 vertrek sprinter van sp2
:09 vertrek intercity van sp1

:12 aankomst sprinter op sp2
:15 aankomst intercity op sp1
:16 vertrek sprinter van sp2
:19 vertrek intercity van sp1

Hiermee voldoe je volgens mij aan de standaard overkruistijden. Je hebt dan per trein 4 minuten keertijd, wat met wisselmachinist op te lossen moet zijn. Het is krap, maar zodra de race begint kunnen de extra treinen natuurlijk uit de dienstregeling verdwijnen, pas na afloop moeten ze weer klaar staan om de mensen terug te vervoeren, dus eventuele opgelopen vertragingen werk je er tijdens de race uit.

Laatst bewerkt door michaben op 14-05-2019 20:28
 

14-05-2019 20:18:34
brun
brun
Dit is toch eigenlijk een natte droom van veel Somda-leden... Een relatief kort, afgebakend dubbelsporig traject waarin je één weekend volledige vrijheid krijgt om de dienstregeling helemaal naar eigen inzicht te plannen. En je mag elke beschikbare trein inzetten, zolang je maar zo veel mogelijk mensen per uur vervoert.

(past de Eurostar eigenlijk langs 't perron in Zandvoort?)

Laatst bewerkt door brun op 14-05-2019 20:19
 

14-05-2019 20:33:53
sjoerd
sjoerd
@michaben: Dan heb je het logistieke probleem van het treinverkeer creatief opgelost, maar nog niet het logistieke probleem van de weinigen die rond aankomsttijd van de massa willen vertrekken, en dat van de weinigen die rond het vertrek van de massa nog in Zandvoort aankomen. Een extra stel noodperrons voor die weinigen aan de buitenzijde van beide sporen zou zeer welkom zijn zodat de massa over het vaste perron kan lopen, zoals ook al eerder voorgesteld.  

14-05-2019 20:58:17
broek53
broek53
Quote
brun (di 14 mei 2019 20:03:52 https://www.somda.nl/forum/22757/p705016/):
Quote
broek53 (di 14 mei 2019 20:00:13 https://www.somda.nl/forum/22757/p705012/): De denkfout is dat je om-en-om maar 2 1/2 minuut overkruistijd hebt tussen een vertrekkende en een aankomende trein - en dat is te weinig.


Als dat zo is, lukken die 12 trein per richting per uur dus niet... Want je moet overkruisen, hoe dan ook.

EDIT: hoewel... je hoeft maar één keer per twee treinen te kruisen. Bij het tweede paar is binnenkomst weer 'rechtdoor' en vertrek ook.

Dus met wat flexibiliteit moet 't toch wel weer kunnen.
Ja hoor, als je maar niet strak op 7 1/2 blijft zitten. De gemiddelde metrolijn bewijst dat dergelijke constructies met 12 treinen per uur wel mogelijk zijn.
 

14-05-2019 20:59:59
MetroRET
MetroRET
Zo wordt er op het eindpunt in mijn plaatsje (lees: gat%08%) Spijkenisse in de spits 18x/uur gekeerd op 2 perronspoortjes.  

14-05-2019 21:04:57
nohab
nohab
Quote
brun Past de Eurostar eigenlijk langs 't perron in Zandvoort?
Bij lange na niet (NS wilde in 1995 de 800/900 met 12 bakken gaan rijden en daardoor verdwenen die treinen uit Zandvoort). Nog afgezien van dat Eurostar nooit zal toestaan dat die treinstellen daarvoor gebruikt worden.

Laatst bewerkt door nohab op 14-05-2019 21:06


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-05-2019 21:07:18
b2py
b2py
Quote
brun (di 14 mei 2019 20:02:39 https://www.somda.nl/forum/22757/p705015/):
Quote
b2py (di 14 mei 2019 19:39:59 https://www.somda.nl/forum/22757/p705006/): Ik vraag me dan ook de noodzaak af van deze uitbundige dienstregeling.


In dat onderzoek staat dat 51% met de eigen auto komt. Op dat soort dagen is heel Zandvoort bomvol, je vindt nergens een parkeerplaats, dat zijn dus iets van 30.000 bezoekers.

Als de F1 de verwachte 200.000 bezoekers trekt, kúnnen dus maar 30.000 daarvan met de auto, want meer parkeerplek is er niet. Blijven er 170.000 over die wel met de trein of fiets moeten.
Er komen geen200000 mensen op 1 dag, die komen verspreid over een weekend.
 

14-05-2019 21:10:35
MetroRET
MetroRET
Quote
nohab (di 14 mei 2019 21:04:57 https://www.somda.nl/forum/22757/p705024/):
Quote
brun Past de Eurostar eigenlijk langs 't perron in Zandvoort?
Bij lange na niet (NS wilde in 1995 de 800/900 met 12 bakken gaan rijden en daardoor verdwenen die treinen uit Zandvoort). Nog afgezien van dat Eurostar nooit zal toestaan dat die treinstellen daarvoor gebruikt worden.


Spoor 1 is 296 meter en is dus nét genoeg voor ICM11 (294,8 meter). Voor VIRM is dus maximaal 10 bakken de optie: 270,7 meter.

Spoor 2 is 229 meter en is dus lang genoeg voor VIRM8 (217,2 meter).

Overveen is in beide richtingen gelijk aan spoor 1 van Zvt.
 

14-05-2019 21:39:08
michaben
michaben
Quote
sjoerd (di 14 mei 2019 20:33:53 https://www.somda.nl/forum/22757/p705021/): @michaben: Dan heb je het logistieke probleem van het treinverkeer creatief opgelost, maar nog niet het logistieke probleem van de weinigen die rond aankomsttijd van de massa willen vertrekken, en dat van de weinigen die rond het vertrek van de massa nog in Zandvoort aankomen.

Het zijn vooral de intercity's waarbij het uitstappen lang zal duren. In deze (volgens mij enige optie met oog op de plannormen en perronlengte) zit de intercity 3 minuten achter de sprinter, dus je hebt 7 minuten de mensen van het perron af te krijgen tot de volgende trein aankomt. Als de sprinters met SLT12 rijden is het in- en uitstappen daar sneller, en die treinen kunnen dan reizigers die uit Zvt weg willen meenemen, de intercity's kunnen dan leeg terug.

Terugweg is een andere uitdaging, je zult reizigers gefaseerd het perron op moeten laten, sprinter zit hier ook 3 minuten voor de intercity (andersom zou beter zijn maar kan zo snel geen manier bedenken hoe, intercity moet vanwege de lengte op spoor 1, en moet dan vanwege overkruis als tweede weg). Om reizigers over de gehele trein te verdelen moet je reizigers 5 minuten voor vertrek het perron oplaten, maar de deuren nog even gesloten houden (eerste reizigers op het perron moeten naar het voorste treinstel doorlopen). Dan staat de sprinter er dus nog, maar daar moeten de mensen dan juist niet bij, dus ik zou zeggen 2 minuten voor vertrek deuren sluiten. Dat geeft niet veel tijd om in te stappen, maar opnieuw, met SLT gaat dat wel vlot. Eventuele uitstappers vanuit Hlm zul je richting de achteruitgang moeten dirigeren.

Laatst bewerkt door michaben op 14-05-2019 21:40
 

14-05-2019 22:01:35
b2py
b2py
Passen in een intercity per strekkende meter meer mensen dan in sprintermaterieel? Als in, waarom wilt NS zo graag intercitymaterieel inzetten?  

14-05-2019 22:03:50
timtrein
timtrein
En dan moet je nog even 100.000 man laten in- en uitstappen, en met een beetje geluk heeft of krijgt het station ook nog poortjes
Als er geen file van auto's ontstaat, dan wel een datafile...
 

14-05-2019 22:09:21
michaben
michaben
Quote
b2py (di 14 mei 2019 22:01:35 https://www.somda.nl/forum/22757/p705028/): Passen in een intercity per strekkende meter meer mensen dan in sprintermaterieel? Als in, waarom wilt NS zo graag intercitymaterieel inzetten?

Probleem is denk ik eerder dat er geen sprintermaterieel is wat tot 270 meter gekoppeld mag worden. SLT gaat tot 12 bakken met een volnorm van circa 1100 reizigers, met VIRM kan je 10 bakken kwijt in Zandvoort met een volnorm van 1400 reizigers.
 

14-05-2019 22:14:37
pjkleton
pjkleton
Zou je de uitstappende reizigers niet in 2 delen moeten splitsen ,dwz de reizigers in de voorste helft v d trein gaan via het stationsgebouw eruit ,de achterste helft via de uitgang bij de overweg?
Anders duurt het veel te lang voordat de laatsten het perron af zijn.
Petr
 

14-05-2019 22:14:53
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (di 14 mei 2019 22:09:21 https://www.somda.nl/forum/22757/p705030/):
Quote
b2py (di 14 mei 2019 22:01:35 https://www.somda.nl/forum/22757/p705028/): Passen in een intercity per strekkende meter meer mensen dan in sprintermaterieel? Als in, waarom wilt NS zo graag intercitymaterieel inzetten?

Probleem is denk ik eerder dat er geen sprintermaterieel is wat tot 270 meter gekoppeld mag worden. SLT gaat tot 12 bakken met een volnorm van circa 1100 reizigers, met VIRM kan je 10 bakken kwijt in Zandvoort met een volnorm van 1400 reizigers.


SNG12 zou het maximale uit spoor 2 moeten kunnen trekken met 227,3 meter voor een perron van 229 meter.

SLT12 is "slechts" 201 meter.
 

14-05-2019 22:20:13
michaben
michaben
De volnorm van SNG valt echter tegen in vergelijking met SLT en SGM door de veel kleinere balkons. Ik denk dat SGM9 nog de meeste capaciteit kan bieden dan. In hoeverre die capaciteit in de praktijk hetzelfde is als op papier kan ik niet over oordelen, misschien dat we dat komend weekend in de praktijk kunnen bekijken want tijdens de racedagen zijn zowel SNG10 als SLT10 combinaties gepland naar Zvt.  

14-05-2019 22:22:01
MetroRET
MetroRET
SGM9 is met 236 meter dan weer wel te lang voor spoor 2. .

Eens zien hoe die lengtes uitpakken. En hoe de stroomvoorzieningen de VIRM10 zullen accepteren op die lijn.
 

15-05-2019 07:04:21
mdeen
mdeen
Quote
mren (di 14 mei 2019 07:45:08 https://www.somda.nl/forum/22757/p704956/):

Waar een wil is, is een weg: twee BR232 met een sleep DDM1 krijgt best wat volk mee. IC Berlijn is zo tijdens werkzaamheden nog eens via Goor omgeleid.


DDM top-n-tail met een 6400 en een 1600. De 1600 kan altijd hoogspanning voor de rijtuigen leveren en kan altijd een beetje tractie leveren.
 

15-05-2019 08:12:09
Capt_Molo
Capt_Molo
Is deze puzzel nu nog een vraagstuk van de NS, of hebben ze de drgl al uitgewerkt en is alleen de stroomvoorziening nog een probleem?

Voor dat laatste: VIRM levert toch terug tijdens het remmen? Dan zou de remenergie van de aankomende trein de voeding voor de vertrekkende kunnen zijn. In dat geval rijdt men afwisselend met VIRM10 op sp1 en VIRM8 op sp2.
Bijvoorbeeld: sp1 A .00 V .05. Sp2 A .06 V .11.
De uitwerking rond Haarlem is nog een stukje complexer.
 

15-05-2019 10:41:05
Klaasje
Klaasje
DDZ, SLT, FLIRT en SNG doen dat ook. Ik weet het niet zeker maar misschien zelfs SGMm.  

15-05-2019 11:00:42
thom
thom
Maar dat terug winnen zal niet afdoende genoeg zijn om het stroomprobleem op te lossen en ook zeker wat betrouwbaar genoeg is.  

15-05-2019 11:25:53
Klaasje
Klaasje
Nee, maar dat heeft niemand ook beweerd, er is slechts een vraag gesteld.  

15-05-2019 11:35:32
Edb3
Edb3
Quote
michaben (di 14 mei 2019 22:20:13 https://www.somda.nl/forum/22757/p705033/): De volnorm van SNG valt echter tegen in vergelijking met SLT en SGM door de veel kleinere balkons. Ik denk dat SGM9 nog de meeste capaciteit kan bieden dan. In hoeverre die capaciteit in de praktijk hetzelfde is als op papier kan ik niet over oordelen, misschien dat we dat komend weekend in de praktijk kunnen bekijken want tijdens de racedagen zijn zowel SNG10 als SLT10 combinaties gepland naar Zvt.
SNG3x4-wagenstel (max. lengte)= 75,7x3 = 227,1 meter, dus past op sp2 in Zvt, combi kan dan 3x 354 reizigers vervoeren = 1062 max.
 

15-05-2019 11:54:38
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Klaasje (wo 15 mei 2019 10:41:05 https://www.somda.nl/forum/22757/p705051/): DDZ, SLT, FLIRT en SNG doen dat ook. Ik weet het niet zeker maar misschien zelfs SGMm.

SGMm niet die stopt het in die mooie remweerstanden op het dak


MCN ASD
 

15-05-2019 12:35:24
gvttreinen
gvttreinen
Goedkoopste oplossing, spoor 2 dwergsein 268 op nog meer verhoogde voet plaatsen, scheelt zichtlengte waardoor er 5 meter nuttige perronlengte gewonnen kan worden.