Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Langere/Meer treinen naar Zandvoort

Zaterdag 14 sep 2019 - 10:42:23
Oldskool
Oldskool
Mwah! Wat @rogier voorstelt is niet eens zo heel erg moeilijk te realiseren, @broek53. Daar hoeft geen angst voor de portofoon te zijn.

Zaterdag 14 sep 2019 - 12:34:11
michaben
michaben
Quote
bert (za 14 sep 2019 10:41:13 www.somda.nl): RET metro Rotterdam Centraal: toch elke paar minuten aan twee kanten open en weer dicht. Nooit probleem. Dus waar gaat dit over?
Daar sluit de metrobestuurder de deuren met behulp van beeldschermen. Overigens ook een verschil van een metertje of honderd aan treinlengte, vraag is of je met 8 bakken nog steeds beide zijden kan overzien op een aantal monitoren.
Quote
broek53 (vr 13 sep 2019 22:39:36 www.somda.nl): Misschien heb ik iets gemist, maar waarom zou je in het gros van de treinen mensen zowel willen laten instappen als uitstappen? De meeste zullen leeg weggaan in de morgen en leeg aankomen in de middag.
De meeste treinen zullen leeg aankomen ja, maar alle treinen zullen vol teruggaan. Oftewel het gaat hier om die paar treinen (laten we zeggen 2x per uur, de basisfrequentie van de 5400) die wel met reizigers aankomen te Zvt. Aan een kant ontgrendelen, reizigers laten uitstappen, sluiten en dan de andere kant openen voor instappers is een optie, maar het maakt je kering wel een minuut langer dus de vraag is dan of daar ruimte voor is in de dienstregeling.

Zaterdag 14 sep 2019 - 12:45:44
MasterE
MasterE
Quote
Klaasje (za 14 sep 2019 10:41:01 www.somda.nl): Dan doe je het alleen bij treinen met een klembeveiliging op de deuren. Daar heeft NS er al zoveel van dat als je ze op twee rijen zet de lijn Haarlem-Zandvoort dubbelsporig meer dan vol krijgt.
Alle treinen bij NS hebben klembeeveiliging.

Mcn Asd

Zaterdag 14 sep 2019 - 20:47:13
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (za 14 sep 2019 10:27:42 www.somda.nl): De reflex aan NS-kant bij alles wat je als nieuw voorstelt, is altijd en eeuwig dat het niet kan omdat het sinds de stoomtijd nooit anders is gedaan, dat is waar. Eng hoor, portofoons.
De "nieuwe vertrekprocedure" zoals die jaren geleden bedacht is, voldoet prima om de deuren aan twee zijdes tegelijk te sluiten. Dat die procedure nog altijd niet gebruikt wordt is een ander verhaal, maar er hoeft niets nieuws bedacht te worden

[Bezig met laden...]

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 14 sep 2019 - 20:51:50
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
MasterE (za 14 sep 2019 12:45:44 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (za 14 sep 2019 10:41:01 www.somda.nl): Dan doe je het alleen bij treinen met een klembeveiliging op de deuren. Daar heeft NS er al zoveel van dat als je ze op twee rijen zet de lijn Haarlem-Zandvoort dubbelsporig meer dan vol krijgt.
Alle treinen bij NS hebben klembeeveiliging.
De klembeveiliging bij bijvoorbeeld ICM moet je niet veel van verwachten. Een dunne arm van bijvoorbeeld een kind, zal door het deurrubber geklemd worden. Bij ICM bestaat er dus zeker nog een reële kans dat er iemand meegesleurd kan worden.

Zaterdag 14 sep 2019 - 23:20:11
thom
thom
Quote
treinfan (za 14 sep 2019 20:47:13 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 14 sep 2019 10:27:42 www.somda.nl): De reflex aan NS-kant bij alles wat je als nieuw voorstelt, is altijd en eeuwig dat het niet kan omdat het sinds de stoomtijd nooit anders is gedaan, dat is waar. Eng hoor, portofoons.
De "nieuwe vertrekprocedure" zoals die jaren geleden bedacht is, voldoet prima om de deuren aan twee zijdes tegelijk te sluiten. Dat die procedure nog altijd niet gebruikt wordt is een ander verhaal, maar er hoeft niets nieuws bedacht te worden
Hoe zie je voor je dat je met die vertrekprocedure als Hc aan twee kanten tegelijk de trein kan bekijken?

Zaterdag 14 sep 2019 - 23:26:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Hetzelfde als nu gebeurt met twaalf bakken VIRM op een krom perron.

Zondag 15 sep 2019 - 00:03:54
Oldskool
Oldskool
Werkt niet het zelfde.

Zondag 15 sep 2019 - 01:30:09
waalkade
waalkade
Quote
bert (za 14 sep 2019 10:41:13 www.somda.nl): RET metro Rotterdam Centraal: toch elke paar minuten aan twee kanten open en weer dicht. Nooit probleem. Dus waar gaat dit over?
Daar gaat het niet om publiek wat de spanning en sensatie van een race zoekt.
Met een veel drukkere stranddag zijn er veel minder files als er vroeger *) waren bij een race. Kwam gewoon door het "opdringeriger" rijden van het niet strand publiek.
*) de races zijn heden ten dage lang niet meer zo druk bezocht als vroeger, heden ten dage komt er nog nauwelijks publiek op af.

Zondag 15 sep 2019 - 08:30:42
treinfan
treinfan
@thom Die procedure beschrijft hoe deuren veilig gesloten kunnen vanuit de cabine. Eerst sluitcommando geven en deuren laten sluiten, waarbij klembeveiliging ervoor zorgt dat er niemand klem komt te zitten (kan/mag dus niet bij ICM). Daarna even naar buiten kijken of alle deuren gesloten zijn, dat kan best eerst links en dan rechts.

Zondag 15 sep 2019 - 11:51:20
thom
thom
Euh, dat zou mij heel sterk lijken dat deuren gesloten mogen worden zonder dat daar iemand toezicht op houdt

En even voor de duidelijkheid, klembeveiliging is een beveiliging die het sluiten van de deur afbreekt als er bij de sluitbeweging van de deuren deze daarbij weerstand ondervind. Dan zit je dus feitelijk al klem ertussen. (reactief)

Niet zoals een lift met een optisch sensortje gewoon weer open gaat op het moment dat er iets of iemand tussen de deuren staat. (preventief).

Zondag 15 sep 2019 - 16:17:51
treinfan
treinfan
*die het sluiten van de deur tijdelijk onderbreekt, waardoor er tijd is om jezelf los te wurmen als je niet luistert naar de waarschuwingsgeluiden en tussen de deur komt te zitten.

[Bezig met laden...]

Zondag 15 sep 2019 - 21:55:50
thom
thom
Dan nog is het geen garantie dat het letsel veroorzaakt en is het niet iets om blind te vertrouwen.

Maar het word een lange discussie waarvan wel duidelijk is dat het toch niet toegepast zal worden.

Maandag 16 sep 2019 - 08:23:15
Klaasje
Klaasje
Je hebt klembeveiliging en klembeveiliging. Ik had het over klembeveiliging die er goed in slaagt om letsel te voorkomen. Dat is momenteel totaal afwezig in het volledige IC-park van NS. Maar alle treinen die sinds de GTW's SLT's en Protossen zijn gekomen hebben wel een goede klembeveiliging.

Maandag 16 sep 2019 - 22:58:26
MasterE
MasterE
VIRMm heeft een uitstekend deursysteem.

Mcn Asd

Dinsdag 17 sep 2019 - 14:46:27
sik214
sik214
Misschien heb ik het gemist, maar zijn de extra perrons niet bedoeld langs spoor 1b/2b, voor de overweg dus. Dan kunnen de treinen van 1a en 2a vertrekken via spoor 3. Ook van 2b kun je nog overlopen naar rechterspoor richting Hlm.
In Zvt kun je dan 4 perrons systematisch vullen met mensen.
Bij een vertrekkende trein van spoor 1a/2a kun je dat perron vullen via het stationsgebouw. Tussen circuit en station kun je dan al een schifting maken.
4 treinen kunnen dan tegelijk halteren én vertrekken, zonder de andere in de wielen te rijden. Tevens vertrekproces aan één kant

Dinsdag 17 sep 2019 - 18:29:26
sjoerd
sjoerd
Leuk bedacht, en compliment voor de gelijktijdigheden!

Dinsdag 17 sep 2019 - 18:59:16
Frontier
Frontier
Het zou het meest logisch zijn, aangezien er daar ook ruimte is voor de perrons. Edoch staat het haaks op de saneringsplannen van spoor 3.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 17 sep 2019 - 19:39:27
waalkade
waalkade
2b zou wel kunnen, 1 b wordt lastiger i.v.m. de boog in het spoor.
Je mist dan het zicht op de reizigers.
Weet niet of Center Parcs het leuk vindt, via hun terrein kan je een stuk afsnijden.

Dinsdag 17 sep 2019 - 21:26:15
sjoerd
sjoerd
Om die reden had ik de extra zijperrons in een eerdere inzending al bedacht ten oosten van de voorlaatste overweg: dat vrijwaart het station zelf geheel van extra drukte. Maar dan moeten de racefans wel een onderdoorgang krijgen.

Dinsdag 17 sep 2019 - 21:50:27
daniel81
daniel81
Gezien de tijdelijkheid lijkt een brug me dan logischer. Gebeurt vaker dat voor evenementen tijdelijke bruggen worden geplaatst. Voor het spoor zullen die wel wat hoger moeten zijn dan voor wegverkeer, maar lijkt me alsnog een stuk gemakkelijker en goedkoper dan een tunnel

Dinsdag 17 sep 2019 - 23:53:09
waalkade
waalkade
Jullie willen ze wel een eind laten lopen zeg.
Ik schat gauw ruim 3 km voordat ze op de tribune zitten.
Dan zou ik ze eerder naar Asdz sturen en met die grote bussen (passen dacht ik 155 man in) voor de poort(en) van het circuit afzetten.

Woensdag 18 sep 2019 - 00:29:15
thom
thom
Met 200.000 bezoekers zijn dat 1290 bussen

Maar met 1500 meter tot de ingang houdt dat wel op.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 18 sep 2019 om 00:35:09

Woensdag 18 sep 2019 - 00:34:16
seinhuis
seinhuis
Station Zandvoort is gemaakt voor grote reizigers aantallen. Opzicht heeft Zandvoort een brede perron. Door enkel de uitgangen te verbreden, kan het station jaren mee. Dat hoeft geen duizenden euro's te kosten.

Het grootste probleem zijn de ov chipkaart palen. Doordat iedereen naar de eerste ov paal loopt en daar in de rij gaat staan, ontstaat er een enorme opstopping op het perron, wat het uitstappen en doorstroming niet ten goeie komen. Dit terwijl andere OV lezers werkloos erbij staan.

Woensdag 18 sep 2019 - 00:46:23
brun
brun
Over de deuren: de IC Berlijn (die regelmatig stampvol zit) rijdt al sinds jaar en dag tussen Bad Bentheim en Amsterdam met rijtuigen waarvan de deuren op elk station aan beide kanten ontgrendeld zijn.

Dat ging weliswaar een jaar of twee geleden een tikje mis toen een blinde man aan de verkeerde kant uitstapte (en viel) omdat in de trein de verkeerde perronzijde werd omgeroepen. Maar dat was ook het enige incident en het werd opgelost door duidelijker om te roepen.

Dan gaan we toch niet gillen van de angst omdat er misschien in Zandvoort aan beide kanten ongrendeld moet worden? Waar nota bene aan beide kanten binnenkort perrons zijn?

Laatst bewerkt door brun op Woensdag 18 sep 2019 om 00:46:53

Woensdag 18 sep 2019 - 00:53:12
thom
thom
Of de perrons daar precies komen is nog maar daadwerkelijk de vraag, en de discussie ging hier over het aan beide kanten daadwerkelijk gebruik maken van de deuren.
En dan specifiek over het vertrekproces in dat geval, dat heeft de ICB niet want je mag aannemen dat er aan de blinde kant niemand in- of uitstapt.

Woensdag 18 sep 2019 - 06:16:52
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@seinhuis; hoeft ook geen probleem te zijn, een hele rits mobiele OV-chippalen over de lengte van het perron plaatsen.

Bij de weg, heeft Zandvoort poortjes?
Indien ja, dan deze a.u.b. openzetten!

Woensdag 18 sep 2019 - 08:54:54
ToH
ToH
Nee

Woensdag 18 sep 2019 - 11:03:13
waalkade
waalkade
Ik neem aan dat de meeste circuitgangers een combikaartje krijgen.
Toegang tot het circuit en een OV reis vanuit Nederland.
Dan heb je de chippaaltjes niet nodig.
Voor de buitenlanders, die kunnen dan zelf een retourtje tot de grens kopen of bijvoorbeeld in Roermond opstappen vanuit hun auto.

Woensdag 18 sep 2019 - 12:38:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
thom (wo 18 sep 2019 00:53:12 www.somda.nl): Of de perrons daar precies komen is nog maar daadwerkelijk de vraag, en de discussie ging hier over het aan beide kanten daadwerkelijk gebruik maken van de deuren.
En dan specifiek over het vertrekproces in dat geval, dat heeft de ICB niet want je mag aannemen dat er aan de blinde kant niemand in- of uitstapt.
Eerst vertellen dat de vertrekprocedure nooit gewijzigd zal worden om vervolgens een paar dagen later om aannames bij regelgeving te beginnen. Interessant

Woensdag 18 sep 2019 - 12:45:33
thom
thom
Nou, vertel, hoe is de regelgeving dan ingericht op het open zijn van de deuren aan de niet perron zijde bij een UIC deursysteem?

En je kan toch zelf zeker bedenken dat er een veel groter risico is met daadwerkelijk instappende mensen aan de tweede zijde tijdens een enorm evenement, ipv dat daar geen perron is en ook geen uitstappers?

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 18 sep 2019 om 12:47:51

Woensdag 18 sep 2019 - 14:24:27
waalkade
waalkade
Quote
thom (wo 18 sep 2019 00:29:15 www.somda.nl): Met 200.000 bezoekers zijn dat 1290 bussen

Maar met 1500 meter tot de ingang houdt dat wel op.
1290 bussen. Dat is alleen al voor de heenweg, moeten ze ook nog terug .
Maar zonder gekheid, mijn buurman heeft voor 580 euro twee dagen toegang en kan er lopend naar toe en dat zijn er vele meer die al in Zandvoort zijn.
De trein zal er vele kunnen vervoeren, de nodige zullen (vooraf) met de auto komen.
Wanneer men lijn 346 startende in Asdz vanaf Hlm door laat rijden naar Zandvoort kan dat voor vele bezoekers aan het circuit en strand een oplossing zijn.

Woensdag 18 sep 2019 - 14:41:49
IJsbergsla
IJsbergsla
Thom, in die regelgeving staat niet vermeld "U mag aannemen dat..."

Woensdag 18 sep 2019 - 17:20:54
sjoerd
sjoerd
@waalkade: Met 200.000 bezoekers kan je met één bus op lijn 346 al helemaal geen kant op. Er is daar geen vrije busbaan gemaakt over de voormalige NZH-tramlijn, maar een voet- en fietspad.

Woensdag 18 sep 2019 - 17:31:41
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
waalkade (wo 18 sep 2019 14:24:27 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 18 sep 2019 00:29:15 www.somda.nl): Met 200.000 bezoekers zijn dat 1290 bussen

Maar met 1500 meter tot de ingang houdt dat wel op.
1290 bussen. Dat is alleen al voor de heenweg, moeten ze ook nog terug .
Maar zonder gekheid, mijn buurman heeft voor 580 euro twee dagen toegang en kan er lopend naar toe en dat zijn er vele meer die al in Zandvoort zijn.
De trein zal er vele kunnen vervoeren, de nodige zullen (vooraf) met de auto komen.
Wanneer men lijn 346 startende in Asdz vanaf Hlm door laat rijden naar Zandvoort kan dat voor vele bezoekers aan het circuit en strand een oplossing zijn.
Reken er maar op dat veel van de inwoners van Zandvoort hun huis die periode verhuren en zelf de drukte ontvluchten.
Een kennis van mij, woont in Zandvoort en heeft al een aanbod van een verhuurbedrijf, om voor 18.000 euro zijn huis een week te mogen huren. Die proppen er dan gewoon 5 mensen in.

Ik denk dat de drukte dan ook veel meer is dan alleen de race dagen.
Ik voorzie een logistiek drama. Succes daar.

Assen was ook mooi geweest

Woensdag 18 sep 2019 - 18:37:39
thom
thom
Quote
IJsbergsla (wo 18 sep 2019 14:41:49 www.somda.nl): Thom, in die regelgeving staat niet vermeld "U mag aannemen dat..."
Nou, vertel dan eens wat er wel staat om dat te borgen?

Woensdag 18 sep 2019 - 19:01:02
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (wo 18 sep 2019 17:20:54 www.somda.nl): @waalkade: Met 200.000 bezoekers kan je met één bus op lijn 346 al helemaal geen kant op. Er is daar geen vrije busbaan gemaakt over de voormalige NZH-tramlijn, maar een voet- en fietspad.
Dan heb je het over lijn 80, die rijdt daar parallel aan de voormalige NZH-tramlijn maar die eindigt in het dorp een heel eind van het circuit.
Er is wel degelijk een busbaan maar die loopt langs beide circuit ingangen.
Daarover lopen de lijnen 81 en 84 en stoppen voor de poorten daar.
Verleng je nu lijn 346 en/of eventueel lijn 300 vanaf Hlm over de route van lijn 81 of 84 dan doe je veel mensen een plezier.

Woensdag 18 sep 2019 - 19:03:21
thom
thom
Iets in mij zegt dat dat weekeind de busdiensten ookwel aangepast zullen worden want anders word dat natuurlijk ook één grote chaos

Woensdag 18 sep 2019 - 19:37:56
waalkade
waalkade
Eigenlijk maak ik de laatste jaren niet meer mee dat het een grote Chaos wordt.
Men durft nu Zandvoort "op slot" te doen voor auto's wanneer het vol dreigt te lopen.
Op zich makkelijk, er zijn maar 2 toegangen voor auto's, voor fietsers minstens vier.
En er staan sleepwagens paraat. Een BMW bezitter beweerde dat zijn wagen niet weggesleept kon worden, zoals ze voor treinen asbreukwagentjes hebben, hebben ze daarvoor dolleys.

Woensdag 18 sep 2019 - 19:43:37
sjoerd
sjoerd
Klinkt sympathiek. Ik blijf zeggen dat 200.000 een heel karwei is. We gaan het zien, maar mij niet gezien daar...

Donderdag 19 sep 2019 - 03:26:12
Frontier
Frontier
Quote
waalkade (di 17 sep 2019 23:53:09 www.somda.nl): Jullie willen ze wel een eind laten lopen zeg.
Ik schat gauw ruim 3 km voordat ze op de tribune zitten.
Quote
waalkade (wo 18 sep 2019 19:01:02 www.somda.nl): Dan heb je het over lijn 80, die rijdt daar parallel aan de voormalige NZH-tramlijn maar die eindigt in het dorp een heel eind van het circuit.
Je hebt het wel opvallend veel over afstanden de hele tijd, behoor je soms tot de oude van dagen?

Volgens de statistieken van de Formula 1 Group is de gemiddelde F1-fan 40 jaar en is tweederde 45 jaar of jonger. Van alle nieuwe F1-fans van de afgelopen paar jaar is zelfs tweederde 35 jaar of jonger. Oftewel, er komt voornamelijk volk op af wat zeer aannemelijk prima een stukje kan lopen van het station naar het circuit en aansluitend naar de tribune.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Donderdag 19 sep 2019 - 13:35:51
waalkade
waalkade
ja

Donderdag 19 sep 2019 - 17:23:12
brun
brun
Op het circuit zelf loop je ook al gauw een paar kilometer. Zodra je een rondje rond de baan loopt (en dat doen gegarandeerd veel fans) heb je al een dikke 4 km in de benen.

Lopend vanaf het station haar het circuit, dat stoort de meeste bezoekers echt niet.

Overigens komen gegarandeerd ook velen per fiets/snorfiets/scooter/brommer. Ik heb al best veel mensen gesproken die kaartjes hebben en niemand zit ermee dat hij niet met de auto kan. Sterker nog, de meesten willen dat ook helemaal niet, iedereen weet dat Zandvoort per auto een chaos is.

Mensen zoeken in de wijde omtrek een overnachting, tot in Hoofddorp aan toe, en stappen gewoon op de fiets.

Zaterdag 21 sep 2019 - 10:26:23
broek53
broek53
De extra perrons in Zandvoort worden (toch) twee zijperrons langs de bestaande perronsporen. Hoe dat geëxploiteerd zal worden, is er nog niet bij verteld.