Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Langere/Meer treinen naar Zandvoort

Woensdag 15 mei 2019 - 12:37:41
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Welke materieellengte kan hiermee dan worden gewonnen.
SNG12 is met 227,1 meter dan nog altijd de langste trein die je op spoor 2 kwijt zou kunnen.

Woensdag 15 mei 2019 - 13:06:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Geen maar je heb wel 5 meter meer perron

Woensdag 15 mei 2019 - 13:42:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Gezien de capaciteit zou 9 bakken SGM het meest voordelig zijn. Echter is het perron maar 236 meter lang en de trein 236,1 meter. Conclusie: levensgevaarlijk

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Woensdag 15 mei 2019 om 13:42:57

Woensdag 15 mei 2019 - 13:53:32
Capt_Molo
Capt_Molo
Is er behalve de stroomvoorziening nog een andere reden dat er met sprintermaterieel gereden moet worden? Anders biedt VIRM8 toch echt de meeste capaciteit.

Edit. Wat ik bedoel te zeggen: als stroomvoorziening op orde is (want anders kan die VIRM10 ook niet), dan zie ik zo snel geen reden om überhaupt met sprintermaterieel te rijden.

Laatst bewerkt door Capt_Molo op Woensdag 15 mei 2019 om 14:05:29

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 15 mei 2019 - 14:14:46
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Quote
brun (di 14 mei 2019 17:38:50 www.somda.nl): Natuurlijk is stoom geen oplossing. Ik vind het alleen ironisch dat we geen geschikte passagiersdiesellocs meer hebben in Nederland, maar wél stoomlocomotieven.
Nederland heeft nog nooit geschikte "passagiersdiesellocs" gehad... de 6400 was nog het meest geschikt maar zelfs dat was een noodoplossing die bij de enkele inzetten die er geweest zijn, zoals Utrecht-Hilversum, niet bepaald soepel werkte.

Woensdag 15 mei 2019 - 14:43:58
broek53
broek53
Waarbij de 6400 alleen een generator was en geen tractie kon leveren.

Woensdag 15 mei 2019 - 16:42:43
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
IJsbergsla (wo 15 mei 2019 13:42:44 www.somda.nl): Gezien de capaciteit zou 9 bakken SGM het meest voordelig zijn. Echter is het perron maar 236 meter lang en de trein 236,1 meter. Conclusie: levensgevaarlijk
Perron 2 is 229 meter.

Woensdag 15 mei 2019 - 18:27:13
IJsbergsla
IJsbergsla
Neen, 236 meter...

Woensdag 15 mei 2019 - 18:58:45
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Documentatie van ProRail zegt toch echt 229 meter.

Woensdag 15 mei 2019 - 19:02:39
IJsbergsla
IJsbergsla
Dezelfde? documentatie van ProRail zegt toch echt dat het perron langs spoor 2a van Zandvoort aan Zee, richting sein 268, 236 meter lang is
Dit alles in de discussie hoe nuttig het is om een seinpaal te verhogen.

Woensdag 15 mei 2019 - 20:02:48
Capt_Molo
Capt_Molo
Google maps geeft 295 meter voor spoor 1 en 235 meter voor spoor 2, met enige onnauwkeurigheid door resolutie en schuine satellietopname.

Woensdag 15 mei 2019 - 20:05:36
brun
brun
Spoor 1 is 236 meter, spoor 2 is 229 meter, maar dan ook alleen omdat het stootblok op het ene spoor ietsje verder staat dan op 't andere.

Woensdag 15 mei 2019 - 20:23:19
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Quote
brun (wo 15 mei 2019 20:05:36 www.somda.nl): Spoor 1 is 236 meter, spoor 2 is 229 meter, maar dan ook alleen omdat het stootblok op het ene spoor ietsje verder staat dan op 't andere.
Spoor 1 is richting Haarlem ook een klein stukje (scheelt toch al snel 60 meter) langer hoor

Laatst bewerkt door Trainplaza op Woensdag 15 mei 2019 om 20:25:13

Woensdag 15 mei 2019 - 22:11:24
AlexNL
AlexNL
Quote
javanree (wo 15 mei 2019 14:14:46 www.somda.nl):

Nederland heeft nog nooit geschikte "passagiersdiesellocs" gehad... de 6400 was nog het meest geschikt maar zelfs dat was een noodoplossing die bij de enkele inzetten die er geweest zijn, zoals Utrecht-Hilversum, niet bepaald soepel werkte.
Hoe zit dat met de diesel-Traxx die RheinCargo heeft rondrijden? Zou die dat kunnen, of moet die dan eerst worden omgebouwd? Het is natuurlijk een goederenloc.

Woensdag 15 mei 2019 - 22:36:29
broek53
broek53
Het wachten is, lijkt mij, op Pier Eringa die roept: "dat fixen we" en daarbij doelt op de stroomvoorziening. Het versterken van het onderstation Zandvoort lijkt mij eerlijk gezegd niet de grootste uitdaging, hooguit de tijd die dat duurt in de bureaucratie die ProRail heet. En daar kan Pier dan ten minste wat aan doen. Als de stroomvoorziening afdoende geregeld is, kun je treinen rijden wat je wilt en kom je misschien wel aan 12 treinen per uur. Daartoe moet je vaststellen of de overkruistijd in Zandvoort in alle gevallen minder dan vijf minuten is, anders gaat het niet. Je kunt het perron langs spoor 2 nog wat verlengen en het perron langs de kop van spoor 1 verbreden.

Het grootste probleem/ de grootste uitdaging die ik zie, heb ik hier nog niet veel langs zien komen: de capaciteit van het perron en vooral van de toegangen. Ik denk niet dat zo'n 1000 man van het perron af zijn als na 5 minuten de volgende 1000 gelost worden.

Woensdag 15 mei 2019 - 23:35:51
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Quote
AlexNL (wo 15 mei 2019 22:11:24 www.somda.nl):
Hoe zit dat met de diesel-Traxx die RheinCargo heeft rondrijden? Zou die dat kunnen, of moet die dan eerst worden omgebouwd? Het is natuurlijk een goederenloc.
Die zijn volgens mij nog niet toegelaten. En niemand gaat voor 3 dagen per jaar zo'n toelatingcircus doorlopen.

Woensdag 15 mei 2019 - 23:39:29
pjkleton
pjkleton
Ik schreef gisteren al over de toegangen :
" Zou je de uitstappende reizigers niet in 2 delen moeten splitsen ,dwz de reizigers in de voorste helft v d trein gaan via het stationsgebouw eruit ,de achterste helft via de uitgang bij de overweg?
Anders duurt het veel te lang voordat de laatsten het perron af zijn."
Peter .

Woensdag 15 mei 2019 - 23:45:19
broek53
broek53
Ja, gelijk heb je. En dan nog is de uitdaging groot, want de uitgang aan de overwegkant gaat voortdurend dicht met al die treinen

Donderdag 16 mei 2019 - 06:13:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
En dan die rijen voor OVchip paaltjes, er mogen dan meteen 20 (mobiele) paaltjes bij worden geplaatst

Donderdag 16 mei 2019 - 06:58:53
henri1972
henri1972
Dat lijkt mij het minst grote probleem. Mobiele paaltjes zijn er.

Donderdag 16 mei 2019 - 07:03:51
nohab
nohab
Flickr bvisser
Ik denk dat gvttreinen meer doelt op de belemmering van de doorstroom die dat oplevert. Wel eens in Zutphen overgestapt naar spoor 1 via dat veel te smalle trappetje?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 16 mei 2019 - 09:16:21
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Idd.
Even over nuttige perronlengte spoor 2, volgens de meest recente Proraillijst (april 2019) is het 225 meter.
De gemeten afstand tussen juk en dwergsein = 239 meter, er gaat 15 meter zichtlengte vanaf dus de nuttige lengte is 224 meter en dat is inclusief stoptolorantie (5 meter).
Helaas is achter sein 268 weinig ruimte (ES-las ligt op 1 meter achter sein) dus perron 2 verlengen is niet eenvoudig (maar ook niet onmogelijk)

Donderdag 16 mei 2019 - 09:40:04
jacokran
jacokran
Scheelt het voor het stroomgebruik als de treinen in de tegen spitsrichting als leegmat zonder binnenverlichting en airco rijden?

Donderdag 16 mei 2019 - 09:44:31
thom
thom
De stromen daarvan vallen in het niets bij het tractie geven

Donderdag 16 mei 2019 - 09:59:46
jeanne
jeanne
Quote
broek53 (wo 15 mei 2019 23:45:19 www.somda.nl): Ja, gelijk heb je. En dan nog is de uitdaging groot, want de uitgang aan de overwegkant gaat voortdurend dicht met al die treinen
Misschien kunnen ze de meestal afgesloten brug uit Meppel (ex Assen) wel lenen.

Jeanne Kok

Donderdag 16 mei 2019 - 10:08:49
pjkleton
pjkleton
Daar heb ik ook al aan gedacht ,een luchtbrug naar de noordkant
vanaf het perron .
Peter

Donderdag 16 mei 2019 - 10:16:45
thom
thom
Quote
AlexNL (wo 15 mei 2019 22:11:24 www.somda.nl):
Quote
javanree (wo 15 mei 2019 14:14:46 www.somda.nl):

Nederland heeft nog nooit geschikte "passagiersdiesellocs" gehad... de 6400 was nog het meest geschikt maar zelfs dat was een noodoplossing die bij de enkele inzetten die er geweest zijn, zoals Utrecht-Hilversum, niet bepaald soepel werkte.
Hoe zit dat met de diesel-Traxx die RheinCargo heeft rondrijden? Zou die dat kunnen, of moet die dan eerst worden omgebouwd? Het is natuurlijk een goederenloc.
De vraag is al of die lok ook hoogspanning voor de rijtuigen kan leveren, anders houdt het al snel op.

Het valt mij trouwens wel tegen dat Prorail nog niet gereageerd heeft in deze, dat had ik inmiddels wel verwacht eigenlijk.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 16 mei 2019 om 10:19:59

Donderdag 16 mei 2019 - 10:28:57
hubertus1
hubertus1
Quote
broek53 (wo 15 mei 2019 22:36:29 www.somda.nl): Het grootste probleem/ de grootste uitdaging die ik zie, heb ik hier nog niet veel langs zien komen: de capaciteit van het perron en vooral van de toegangen. Ik denk niet dat zo'n 1000 man van het perron af zijn als na 5 minuten de volgende 1000 gelost worden.
Een extra perron aan de noordkant? Ik ken de situatie niet ter plaatse, maar afgaande op google maps lijkt daar wel ruimte voor te zijn. Dan heb je 10 minuten per trein, lijkt me wel voldoende.

groet, Huub

Donderdag 16 mei 2019 - 10:42:23
b2py
b2py
ProRail heeft al een meteen gereageerd, staat in de nieuwsberichten een filmpje met tekst en uitleg.

Donderdag 16 mei 2019 - 11:15:19
treinfan
treinfan
Quote
javanree (wo 15 mei 2019 23:35:51 www.somda.nl):
Quote
AlexNL (wo 15 mei 2019 22:11:24 www.somda.nl):
Hoe zit dat met de diesel-Traxx die RheinCargo heeft rondrijden? Zou die dat kunnen, of moet die dan eerst worden omgebouwd? Het is natuurlijk een goederenloc.
Die zijn volgens mij nog niet toegelaten. En niemand gaat voor 3 dagen per jaar zo'n toelatingcircus doorlopen.
Diesel-Traxx is toegelaten, maar die van RheinCargo zijn niet geschikt om hoogspanning te leveren aan rijtuigen.

Laatst bewerkt door treinfan op Donderdag 16 mei 2019 om 11:15:34

[Bezig met laden...]

Donderdag 16 mei 2019 - 11:20:59
mren
mren
Quote
thom (do 16 mei 2019 09:44:31 www.somda.nl): De stromen daarvan vallen in het niets bij het tractie geven
En dat tractie geven zal vooral bij vertrek zijn en een stuk minder om onderweg op snelheid te blijven. Bij een hoogfrequente dienstregeling zal er dus altijd wel een remmende trein in de buurt zijn die energie teruglevert. Dus hoe groot dat energieprobleem nou echt is?

Overigens ligt de focus al een tijdje op het station van Zandvoort zelf, maar minstens zo interessant is waar je die treinen aan de andere kant van de lijn gaat laten keren (liefst met een beetje speling). Allemaal doorgaand naar Asd zal niet lukken (of je moet er echt een logistieke nachtmerrie van willen maken met doorkoppelingen aan series richting Utrecht-Nijmegen/Eindhoven), allemaal keren te Haarlem geeft op dat station ongetwijfeld veel problemen, niet in de laatste plaats door de reizigersstromen op de perrons/tunnel. Kopmaken in Haarlem en richting Den Haag lijkt me met de huidige plannormen ook een uitdaging... Maar het zal allicht een combinatie van bovenstaande varianten worden?

Donderdag 16 mei 2019 - 11:27:07
treinfan
treinfan
Nee, in het geval van een 2-sporig kopstation vertrekt minimaal 50% van de treinen zonder dat er een trein in de buurt aan het remmen is. Bij een hoogfrequente dienstregeling is dat 100% en heb je dus nauwelijks iets aan de terugwinning. Eerst komt er een trein aan, daarna vertrekt er een, etc.

[Bezig met laden...]

Donderdag 16 mei 2019 - 13:09:34
thom
thom
En dan rijdt er één energiezuinig, remt minder hard en levert dus ook minder terug terwijl de andere trein toch net wat enthousiast optrekt en *plof* daar gaat de snelschakelaar van het onderstation

Donderdag 16 mei 2019 - 14:47:59
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
broek53 (di 14 mei 2019 08:52:53 www.somda.nl): Wat vaak over het hoofd gezien wordt, is de ongelukkige situatie in Haarlem, waar het spoor uit Zandvoort uitkomt in het spoor naar Leiden. Wat je ook doet met de spooropstelling van Hlm om de treinen op perronspoorniveau vrij te leggen, het blijft een overkruisligging op een ongunstige plek, tamelijk ver van het station. 12 treinen met 6 op de Oude Lijn, dat gaat niet passen.
Ben benieuwd hoe het gaat als er 22 wissels worden weggesanneerd in Haarlem....

Donderdag 16 mei 2019 - 15:39:02
Daan!
Daan!
Staat dat gepland dan?

Donderdag 16 mei 2019 - 21:23:21
pjkleton
pjkleton
Misschien gaat Prorail wel wissels vernieuwen en verwijderen in het weekeinde van de races ?
Peter

Donderdag 16 mei 2019 - 21:31:08
nostra
nostra
Waarom geen stam DDM + twee 6400'en. De 1700 zorgt voor de stoomvoorziening van de rijtuigen en de 6400'en de tractie.

Donderdag 16 mei 2019 - 22:52:54
pjkleton
pjkleton
Is er eigenlijk al bekend hoe NS dit gaat doen, of wachten ze daar in Utrecht af wat wij hier gezellig met elkaar zullen bedenken ?
Peter

Donderdag 16 mei 2019 - 23:14:43
Oldskool
Oldskool
Quote
MetroRET (wo 15 mei 2019 12:37:41 www.somda.nl): Welke materieellengte kan hiermee dan worden gewonnen.
SNG12 is met 227,1 meter dan nog altijd de langste trein die je op spoor 2 kwijt zou kunnen.
De maximale lengte is 12 rijtuigbakken wat overeenkomt met. 245 meter

Donderdag 16 mei 2019 - 23:18:03
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
En wat is jouw bron dan van dat hij maarliefst 18 meter langer zou zijn.

Donderdag 16 mei 2019 - 23:21:28
Oldskool
Oldskool
SNG Materieel gids

Vrijdag 17 mei 2019 - 00:16:52
henri1972
henri1972
@ Nostra : Sinds wanneer heeft de 1700 een stoomketel aan boord ?
En dan nog, DDM heeft geen stoomverwarming, t is oud spul maar zo oud nog niet .....;)

Vrijdag 17 mei 2019 - 00:19:18
thom
thom
Quote
nostra (do 16 mei 2019 21:31:08 www.somda.nl): Waarom geen stam DDM + twee 6400'en. De 1700 zorgt voor de stoomvoorziening van de rijtuigen en de 6400'en de tractie.
Omdat tegen die tijd DDM-1 al uit dienst is, en de oplossing veels te omslachtig is.

Vrijdag 17 mei 2019 - 07:25:46
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
henri1972 (vr 17 mei 2019 00:16:52 www.somda.nl): @ Nostra : Sinds wanneer heeft de 1700 een stoomketel aan boord ?
En dan nog, DDM heeft geen stoomverwarming, t is oud spul maar zo oud nog niet .....;)
In mei (dan wordt de F1 naar verwachting gehouden) vriest het normaal ook dat het kraakt natuurlijk .

Reiziger met hoofdletter R......

Vrijdag 17 mei 2019 - 08:16:17
Oldskool
Oldskool
Gisteren is Corsica getrakteerd op een pak sneeuw. Normaal gesproken is het daar nu zo'n 20 graden. Komend weekend zijn alle sneeuwpistes in Oostenrijk open. Er wordt tussen de 1,5 en 3 mtr sneeuw verwacht. Dus, het kan zomaar verkeren, @rogier

Vrijdag 17 mei 2019 - 09:40:49
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
A.s. weekend een test: nieuws.ns.nl
De toegevoegde treinen zijn genummersd in serie 2873* e.v.
Hlm -.10/-.40 - Zvt -.19/-.49, leeg retour
Zvt -.11/-.41 - Hm -.20/-.50, leeg Hlm - Zvt

Laatst bewerkt door gvttreinen op Vrijdag 17 mei 2019 om 09:45:49

Vrijdag 17 mei 2019 - 09:59:15
b2py
b2py
Wat is de test?

Vrijdag 17 mei 2019 - 10:36:26
train85
train85
Er wordt op een aantal momenten in het weekend extra 28700 treinen ingelegd. Deze gaan rijden met Virm10.

In de ochtend tussen 7.30 en 11.30 uur van Hlm naar Zvt.
In de middag tussen 16.00 en 19.00 uur van Zvt naar Hlm.

Laatst bewerkt door train85 op Vrijdag 17 mei 2019 om 10:37:31

www.mat64.nl

Vrijdag 17 mei 2019 - 10:38:04
b2py
b2py
Bij mijn weten was dat vorig jaar ook al zo tijdens de racedagen dus ik zal mijn vraag herhalen, wat wordt er nu getest?

Vrijdag 17 mei 2019 - 11:12:28
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Als ik zo kijk mogelijk meer de doorstroming op het perron, en inzet van extra personeel. Ook een punt voor volgend jaar wat je verder moet uitwerken.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 17 mei 2019 om 11:13:12

Choo choo.....

Vrijdag 17 mei 2019 - 12:09:43
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het is niet een officiële test maar een 'test' hoe het met de huidige configuratie tussen Hlm en Zvt met 6 treinen per uur gaan rijden, misschien evalueer men deze dagen en gebruikt het voor `t maken van een plan.

Vrijdag 17 mei 2019 - 12:15:56
broek53
broek53
Voor de drgl 2020 was ProRail al aan het piepen over zes treinen per uur versus de stroomvoorziening, toch?

Vrijdag 17 mei 2019 - 12:18:47
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Oldskool (do 16 mei 2019 23:14:43 www.somda.nl):
Quote
MetroRET (wo 15 mei 2019 12:37:41 www.somda.nl): Welke materieellengte kan hiermee dan worden gewonnen.
SNG12 is met 227,1 meter dan nog altijd de langste trein die je op spoor 2 kwijt zou kunnen.
De maximale lengte is 12 rijtuigbakken wat overeenkomt met. 245 meter
Officiële lengte over de koppelingen van een SNG vierwagenstel is 75,8 meter. NS rekent dan ook 227,4 meter voor twaalf "bakken" SNG.

Vrijdag 17 mei 2019 - 19:12:49
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
Oldskool (vr 17 mei 2019 08:16:17 www.somda.nl): Gisteren is Corsica getrakteerd op een pak sneeuw. Normaal gesproken is het daar nu zo'n 20 graden. Komend weekend zijn alle sneeuwpistes in Oostenrijk open. Er wordt tussen de 1,5 en 3 mtr sneeuw verwacht. Dus, het kan zomaar verkeren, @rogier
Hoe groot is de kans dat er tijdens de Formule 1 meters sneeuw valt?
Hoe groot is de kans dat er tijdens de Formule 1 de spullenboel van NS en / of Prorail inelkaar stort (wisselstoring, seinstoring, overwegstoring, te warm, treintje kapot, verstoring elders, etc. etc.).

Wat is dan waarschijnlijker en wat is dan een realistischer ontwerpcriterium?

Of maakt het allemaal niet uit, zolang er maar een gold plated spoorlijntje ligt om 1x per jaar 12 treinen per uur te kunnen laten rijden (en dat voor een paar uur, tijdens aanvoer voor evenement en afvoer erna)?

Laatst bewerkt door rogier op Vrijdag 17 mei 2019 om 19:13:43

Reiziger met hoofdletter R......

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 17 mei 2019 - 19:48:35
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (vr 17 mei 2019 12:15:56 www.somda.nl): Voor de drgl 2020 was ProRail al aan het piepen over zes treinen per uur versus de stroomvoorziening, toch?
Correct. De 5e en 6e trein per uur per richting worden afgewezen door Capaciteitsverdeling.

Vrijdag 17 mei 2019 - 20:24:55
Oldskool
Oldskool
Quote
rogier (vr 17 mei 2019 19:12:49 www.somda.nl):
Quote
Oldskool (vr 17 mei 2019 08:16:17 www.somda.nl): Gisteren is Corsica getrakteerd op een pak sneeuw. Normaal gesproken is het daar nu zo'n 20 graden. Komend weekend zijn alle sneeuwpistes in Oostenrijk open. Er wordt tussen de 1,5 en 3 mtr sneeuw verwacht. Dus, het kan zomaar verkeren, @rogier
Hoe groot is de kans dat er tijdens de Formule 1 meters sneeuw valt?
Hoe groot is de kans dat er tijdens de Formule 1 de spullenboel van NS en / of Prorail inelkaar stort (wisselstoring, seinstoring, overwegstoring, te warm, treintje kapot, verstoring elders, etc. etc.).

Wat is dan waarschijnlijker en wat is dan een realistischer ontwerpcriterium?

Of maakt het allemaal niet uit, zolang er maar een gold plated spoorlijntje ligt om 1x per jaar 12 treinen per uur te kunnen laten rijden (en dat voor een paar uur, tijdens aanvoer voor evenement en afvoer erna)?
Poeh man, wat ben je serieus...

Vrijdag 17 mei 2019 - 21:01:10
broek53
broek53
Quote
BGM104 (vr 17 mei 2019 19:48:35 www.somda.nl):
Quote
broek53 (vr 17 mei 2019 12:15:56 www.somda.nl): Voor de drgl 2020 was ProRail al aan het piepen over zes treinen per uur versus de stroomvoorziening, toch?
Correct. De 5e en 6e trein per uur per richting worden afgewezen door Capaciteitsverdeling.
Waarbij dat dus gebeurt op aangeven van AM (asset management = het beheer) op basis van de inmiddels beruchte stroomvoorziening.

Zaterdag 18 mei 2019 - 13:14:03
waalkade
waalkade
Die aankomende SLT's veroorzaakte vandaag 15-05-2019 wel een stormloop op de WC's in Zvt.

Maandag 20 mei 2019 - 07:15:15
b2py
b2py
Ben wel benieuwd naar de evaluatie door alle chaos

Dinsdag 21 mei 2019 - 00:49:19
waalkade
waalkade
Geloof niet dat er veel chaos geweest is.
Heb het idee dat er veel minder bezoekers geweest zijn dan voorspeld en dat die bezoekers ook nog eens door de kou veel vroeger naar huis gingen.
Wel veel motoren die ook nog eens op de stoep vlak bij de ingang parkeerde.
Op de zondag had men een extra mannetje ingezet die dat voorkwam.

Dinsdag 21 mei 2019 - 11:35:42
frenque
frenque
er was zeker geen sprake van chaos. zelfs mensen die met de auto waren gekomen konden doorrijden, en met een pendelbus naar 't circuit. bij de bushalte bij het circuit was korte tijd drukte bij de terugreis.

Op Haarlem Spaarnwoude hebben mensen buiten de parkeervakken geparkeerd. Daar zijn bekeuringen uitgedeeld.
www.haarlemsdagblad.nl

Dinsdag 21 mei 2019 - 14:06:52
broek53
broek53
Een verslag in de Volkskrant repte van NS als een geoliede machine bij het afvoeren van de mensen, met talrijke functionarissen die de menigte in porties van 1000 over de treinen verdeelden en ook verspreidden.

Maandag 27 mei 2019 - 16:29:33
waalkade
waalkade
Volgens de Zandvoortse Courant van 23 mei:
Zaterdag een kleine 9000,
Zondag een beetje meer 14000.
Dat zijn toch geen aantallen waar je als vervoerder van wakker ligt,
hoogstens de boekhouder, vermoedelijk kost het organiseren meer dan het opbrengt.

Woensdag 05 jun 2019 - 09:00:46
maarten83
maarten83
Prorail gaat met spoed de stroomvoorziening aanpassen. Zodat er toch zeker 8 treinen per uur kunnen gaan rijden.

www.treinreiziger.nl

Woensdag 05 jun 2019 - 10:15:58
Edb3
Edb3
Prima maatregelen om de stromen bezoekers volgend jaar aan te kunnen. Zou ProRail dit forum bekeken hebben voor de aangedragen maatregelen? Extra in- en uitgangen en aanleg tijdelijk perron zijn hier uitgebreid besproken, naast verzwaring van de energievoorziening.

Woensdag 05 jun 2019 - 10:27:02
Oldskool
Oldskool
Upgraden van de energievoorziening was al even een aantal jaren bekent, dat zoiets moest gebeuren.

Woensdag 05 jun 2019 - 10:56:45
broek53
broek53
Zeker, maar dat ging tot nu toe met de voor Prorail kenmerkende snelheid, het omgekeerde van de Formule 1 dus, of een sterke gelijkenis met de afhandeling van aardbevingsschade. Men was al vrolijk begonnen de aanvraag voor 6 treinen per uur voor 2020 voor 6 treinen per uur af te wijzen.
Dan is een F1-raceje een aardige wake-up-call.

Woensdag 05 jun 2019 - 10:56:54
sjoerd
sjoerd
Quote
Edb3 (wo 05 jun 2019 10:15:58 www.somda.nl): Prima maatregelen om de stromen bezoekers volgend jaar aan te kunnen. Zou ProRail dit forum bekeken hebben voor de aangedragen maatregelen? Extra in- en uitgangen en aanleg tijdelijk perron zijn hier uitgebreid besproken, naast verzwaring van de energievoorziening.
Ja, we moeten beslist doorgaan om hier ideeën te spuien. Daar zit vast iets bruikbaars tussen, waar ProRail zelf niet op komt.

Donderdag 08 aug 2019 - 21:18:11
qj7141
qj7141
Gemeente doet Zandvoort op slot tijdens de races. Bron: www.rtlz.nl

Donderdag 08 aug 2019 - 21:55:21
Steen
Steen
Lijkt mij de enige mogelijke optie, het gaat anders compleet vast staan. Nu nog de vraag of de trein het aan gaat kunnen.

Vrijdag 30 aug 2019 - 16:05:24
waalkade
waalkade
De kogel is door de kerk, de races zijn van 1 t/m 3 mei 2020.
Het grootste logistieke probleem is nog het circus zelf.
Ze zijn van 20 naar 22 races gegaan en de tijdige afvoer van het circus zelf wordt het grootste probleem i.v.m. het op tijd aanwezig moeten zijn bij de volgende race en de 4 mei herdenking in Overveen.
Ik neem aan dat men zondag morgen al vroeg het publiek op het terrein wil hebben om zo snel mogelijk met de afvoer van het theater te kunnen beginnen.*)
Betekent waarschijnlijk dat men op zondag de treindienst eerder dan normaal moet opstarten wil men nog op tijd komen.

Ook CXX kan zijn borst nat maken, we hebben nu al een beperkte zomerdienst rondom Nm om personeel vrij te spelen wat men te kort komt rond Schiphol.

*)Kan dacht ik alleen via de Zeeweg i.v.m. de hoogte van de vele trucks.

Zaterdag 31 aug 2019 - 13:24:06
NDS
NDS
Quote
waalkade (vr 30 aug 2019 16:05:24 www.somda.nl): Ook CXX kan zijn borst nat maken, we hebben nu al een beperkte zomerdienst rondom Nm om personeel vrij te spelen wat men te kort komt rond Schiphol.
Ook al is het offtopic wil ik hier toch even op reageren omdat deze stelling simpelweg niet klopt en oorzaak en gevolg worden omgedraait.

De beperkte zomerdienst in het breng gebied is ingevoerd omdat CXX niet in voldoende uitzendkrachten wil investeren om de uitgebreidere(/te uitgebreide) beperkte dienst te kunnen rijden. Daarom is na een aantal zomers waarbij vele diensten niet gereden werden omdat er geen personeel was de zomerdienst ingevoerd. Dat scheeld zoveel dat men buiten de 4daagse week personeel overhoud. Een aantal( van standplaats Bemmel een hand vol waarvan ik de helft persoonlijk ken) worden daarom op vrijwillige basis uitgeleend aan Schiphol op voorwaarde dat iedereen tijdens de 4daagse week terug is op eigen standplaats.

Standplaats Arnhem zat deze zomer als nog erg krap in z'n trolley chauffeurs( o.a. door vele langdurig zieken) waardoor veel diensten gewijzigd moesten worden. Diverse vrienden van mij kregen op hun gasbus of treindiensten als nog trolleybus diensten om alles rijdend te houden. Ook word er regelmatig met personeel tussen standplaatsen geschoven maar de gene die aan Schiphol zijn uitgeleend kunnen geen trolley rijden en het heeft daarom geen zin om die naar Arnhem door te schuiven in de huidige zomerdienst opzet.

Terug ontopic, groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Woensdag 11 sep 2019 - 15:09:00
2296
2296
En er is weer wat nieuws: www.ad.nl

Woensdag 11 sep 2019 - 15:32:55
Capt_Molo
Capt_Molo
10 ipv 12 treinen per uur scheelt wel behoorlijk in capaciteit. Is dit een kostenafweging geweest of was een dienstregeling met 12 treinen per uur niet inpasbaar?

Woensdag 11 sep 2019 - 18:44:28
PeterJ
PeterJ
De milieucluppies laten zich nu ook horen. www.nos.nl

Woensdag 11 sep 2019 - 18:48:59
thom
thom
Volgens mij is dat protest meer gericht tegen de verbouwingen in en om het circuit, en niet zozeer de aanpassingen van het spoor (die ook nog meer nut dan alleen de F1 hebben).

Donderdag 12 sep 2019 - 23:37:54
waalkade
waalkade
Ze zijn inderdaad verleden week al flink aan het graven geweest in het duin nabij het circuit om een zwart scherm te plaatsen.
Aan het spoor zelf heb ik nog geen werkzaamheden gezien.

Laatst bewerkt door waalkade op Donderdag 12 sep 2019 om 23:39:34

Vrijdag 13 sep 2019 - 00:04:19
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Iemand ook bekend waar dat extra perron zou moeten komen? Zie op Google Maps niet 1,2,3 ruimte waar je nog twee sporen kwijt kan.
Al stond er in het infrawijzigingen topic dat het middenspoor voor de perrons ook verdwijnt. Heeft het verband met elkaar?

Vrijdag 13 sep 2019 - 06:50:34
mdeen
mdeen
Er komen geen sporen bij, alleen twee buitenperrons waardoor beide sporen aan beide zijde een perron hebben. Dat vergroot de capaciteit van het station enorm, uitstappers aan de zijkant kun je bijvoorbeeld via de Eltzbacherstraat, de Haltestraat, het Witte Veld en het Oosterveld afvoeren en als je grote kruisende stromen verwacht kun je de spaanse methode gebruiken, uitstappen op de buitenperrons en instappen op het eilandperron.

Laatst bewerkt door mdeen op Vrijdag 13 sep 2019 om 06:51:46

Vrijdag 13 sep 2019 - 07:27:02
seinhuis
seinhuis
Leuk zo'n Spaanse manier (iets wat de RET ook doet), maar dat gaat niet. Want je kan nooit veilig de deuren sluiten.

Vrijdag 13 sep 2019 - 07:37:30
marciekemp
marciekemp
Ik vraag me ook af of de veiligheids jihad dat wel goed vind idd

Vrijdag 13 sep 2019 - 07:47:10
treinfan
treinfan
Wat is er onveilig aan bij deuren met klembeveiliging?

Vrijdag 13 sep 2019 - 08:03:51
sneltram
sneltram
Kan toch wel?
Deuren ontgrendelen aan de buitenkant.
Je laat iedereen uitstappen aan de buitenkant.
Je sluit de deuren als iedereen er uit is en ontgrendelt daarna de deuren aan de binnenkant.
Vlak voor vertrek sluit je de deuren aan de binnenkant.

En mocht dat niet lukken, kun je nog gaan alterneren waarbij treinen om- en -om laat vertrekken van spoor 1,2,11,22 (of hoe je de nummering dan ook maar doet). Waarbij bijvoorbeeld spoor 11 de buitenzijde van spoor 1 is. Dan kun je er zelfs voor kiezen om die noodperrons alleen voor 'inbound' te gebruiken. Dus sommige treinen voeren alleen aan en niet af.

Vrijdag 13 sep 2019 - 08:58:04
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Kunnen de deuren gelijke tijd beide zijde ontgrendeld worden?
Bij twee kanten ontgrendelen loopt de trein sneller leeg...het meeste verkeer (zeg maar 90%) is eenrichting (naar/van circuit) dus het is zaak om de trein zo snel mogelijk leeg te krijgen en reizigers over meerdere routes te faciliteren.

Vrijdag 13 sep 2019 - 09:26:04
treinfan
treinfan
Ja, deuren kunnen bij al het NS-materieel gewoon aan beide zijdes tegelijkertijd ontgrendeld worden.

[Bezig met laden...]

Vrijdag 13 sep 2019 - 09:32:38
broek53
broek53
Nu meen ik te weten dat de deuren wel aan beide kanten sluiten als je sleutelt en dat zou dan niet handig zijn (al zal dat wel aan te passen zijn, denk ik dan).

Vrijdag 13 sep 2019 - 10:18:06
treinfan
treinfan
Klopt, maar dat aanpassen zal niet eenvoudig zijn. Gelukkig hebben we daarvoor klembeveiliging en anders is de inzet van extra HC's ook een optie.

[Bezig met laden...]

Vrijdag 13 sep 2019 - 10:18:25
mdeen
mdeen
Quote
seinhuis (vr 13 sep 2019 07:27:02 www.somda.nl): Leuk zo'n Spaanse manier (iets wat de RET ook doet), maar dat gaat niet. Want je kan nooit veilig de deuren sluiten.
Dat gaat bij de RET dus ook regelmatig fout begrijp ik?
Maar ik zie ook niet waarom je nooit de deuren veilig kunt sluiten? Deuren in SLT en SNG gaan automatisch dicht als er geen mensen in de deur staan. Ik neem aan dat er een stand is dat ze ook niet meer open gaan als ze dicht zijn. Alle deuren dicht -> vertrekken.

Bij ouder materieel waar je echt moet sleutelen (SGM, maar dat gaan ze echt niet inzetten) zie ik het probleem ook niet zo. Eerst aan een kant kijken en sleutelen, dan aan de andere kant (vooropgesteld dat sleutelen aan een kant betekent dat ook alleen de deuren aan die kant dicht gaan).

Met de spaanse methode kom je überhaupt niet aan dit probleem. Dan open je eerst de deuren aan de ene kant, laat mensen uitstappen, sluit de deuren weer en dan open je de deuren aan de andere kant.

Laatst bewerkt door mdeen op Vrijdag 13 sep 2019 om 10:20:08

Vrijdag 13 sep 2019 - 10:35:23
michaben
michaben
Ik neem aan dat er op deze dagen ook wel wat extra personeel aanwezig zal zijn ter plekke dat kan assisteren met de vertrekprocedure indien nodig.

Vrijdag 13 sep 2019 - 11:16:26
VIRMm1
VIRMm1
Quote
mdeen (vr 13 sep 2019 10:18:25
(vooropgesteld dat sleutelen aan een kant betekent dat ook alleen de deuren aan die kant dicht gaan).
Dat gebeurt dus juist niet en dat aanpassen is onbegonnen werk (en dat gaat ook niet gebeuren voor die 3 dagen in het jaar dat het wel eens handig kan zijn).

Maar wanneer verwacht men kruisende stromen? De enige kruisende stromen die ik me kan bedenken zijn Circuitgangers die aankomen en de gewone reiziger die graag naar Amsterdam wil. Er zal geen aan- en afvoer van circuitgangers op hetzelfde moment plaatsvinden.

Vrijdag 13 sep 2019 - 11:24:01
thom
thom
Quote
mdeen (vr 13 sep 2019 10:18:25 www.somda.nl):

Bij ouder materieel waar je echt moet sleutelen (SGM, maar dat gaan ze echt niet inzetten) zie ik het probleem ook niet zo. Eerst aan een kant kijken en sleutelen, dan aan de andere kant (vooropgesteld dat sleutelen aan een kant betekent dat ook alleen de deuren aan die kant dicht gaan).
Helaas, wat Michiel al zei dat gaat niet op.

Deuren zijn per kant te ontgrendelen maar als er ook maar ergens een sluit commando word gegeven dan sluiten altijd beide zijden.

Dat is niet iets wat je even aanpast, want daar is de bedrading niet op gebouwd en is ook een heuze CW met engineering en toelating, kortom dat word hem niet.

En een Hc kan niet en de ene zijkant van een trein overzien en tegelijk oogcontact hebben met een collega aan de andere zijde.

En zeker met enorme drukte kun je volle balkons verwachten, mensen die zich er nog bij willen proppen en drommen mensen die voor de trein staan te wachten, dat maakt het er niet overzichtelijker op en dan moet je ook geen gekke capriolen willen.

Ik gok eigenlijk eerder dat de extra perrons zijn om te zorgen dat er niet één gezamenlijk midden perron gebruikt word maar elk spoor afzonderlijk van elkaar te reguleren is door een eigen perron, die ook een betere ontsluiting heeft het station in en uitgaand.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 13 sep 2019 om 11:24:34

Vrijdag 13 sep 2019 - 11:41:09
sjoerd
sjoerd
We weten nog niet hoe het er uit gaat zien in Zandvoort. Zeker aan de noordzijde is er weinig plek omdat de huizen en tuinen weer eens bot op het spoor zijn gemaakt. Wie ging er ook weer over het uitverkopen van schijnbaar overtollige meters?
Maar goed: als het middenspoor toch verdwijnt, kan het huidige middenperron, dat tot het einde onnodig breed is, wellicht aan de niet-stationsgebouw-zijde wat puntiger gemaakt worden waardoor er aan weerszijden voldoende ruimte ontstaat voor voldoende brede zijperrons. Dan kunnen van de 8 huidige wissels er 4 verdwijnen, twee overloopjes blijven dan over en daardoor is er nog een flinke bezuiniging te behalen.
Wellicht kan het middenperron geheel weg. De ruime overkapping is daar al jaren geleden gesneuveld. Dan worden het twee brede zijperrons. Maar dat wordt wel erg duur.

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 13 sep 2019 om 11:43:50

Vrijdag 13 sep 2019 - 22:03:43
Marco
Marco
HC's hebben toch portofoons? Als je aan beide kanten HC's hebt is dat toch snel genoeg?

Desnoods zet je op perron 1 een camera neer, en op perron 2 een televisie met het beeld. Dat moet snel genoeg te regelen zijn. Desnoods zet je het beeld op een CTA

Vrijdag 13 sep 2019 - 22:08:44
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Kunnen twee HC's niet vanaf hetzelfde balkon sleutelen? Eentje aan de linkerkant en eentje aan de rechterkant (maar wel face 2 face contact).

Vrijdag 13 sep 2019 - 22:39:36
broek53
broek53
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom zou je in het gros van de treinen mensen zowel willen laten instappen als uitstappen? De meeste zullen leeg weggaan in de morgen en leeg aankomen in de middag.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 14 sep 2019 om 10:25:03

Zaterdag 14 sep 2019 - 02:38:35
thom
thom
Dat, en dat je al die verzinsels die hier voorgesteld worden hier nooit verwerkt krijgt in een veiligheidsbeheersysteem.

Een Hc dient bv oogcontact te hebben met zijn collega en zulks mag niet per porto, tel daar bij vertrek een propvol balkon op en het feit dat je niet je collega achter je kunt zien ?n tegelijk langs jou eigen kant langs de trein af kan kijken gaat hem nooit worden.

Er zit overal wel een risico in wat men nooit kan omarmen in een procedure en al helemaal niet met de omstandigheden dat het rete druk zal zijn.

Zaterdag 14 sep 2019 - 10:26:48
rogier
rogier
Flickr rogierp
Je kunt ook de perrons alternerend gebruiken. Afzetting & personeel bij de ingang van het perron, als er één treinlading op het perron is verzameld afzetting dicht en kan het volgende perron gevuld worden. En dan maar aan één kant de deuren open.
Vereist wel enige coördinatie tussen stationspersoneel en treinpersoneel.

Laatst bewerkt door rogier op Zaterdag 14 sep 2019 om 10:27:31

Reiziger met hoofdletter R......

Zaterdag 14 sep 2019 - 10:27:42
broek53
broek53
De reflex aan NS-kant bij alles wat je als nieuw voorstelt, is altijd en eeuwig dat het niet kan omdat het sinds de stoomtijd nooit anders is gedaan, dat is waar. Eng hoor, portofoons.

Zaterdag 14 sep 2019 - 10:41:01
Klaasje
Klaasje
Dan doe je het alleen bij treinen met een klembeveiliging op de deuren. Daar heeft NS er al zoveel van dat als je ze op twee rijen zet de lijn Haarlem-Zandvoort dubbelsporig meer dan vol krijgt.

Zaterdag 14 sep 2019 - 10:41:13
bert
bert
RET metro Rotterdam Centraal: toch elke paar minuten aan twee kanten open en weer dicht. Nooit probleem. Dus waar gaat dit over?