Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Smartwatch NSR

Vrijdag 03 mei 2019 - 12:23:33
Lovers83
Lovers83
Op hoeveel manieren kun je klokkijken? Je hebt MCL-C, TBP, eigen mobiele telefoon, stationsklok of OBIS...nope doe maar nog een Apple Watch erbij
tweakers.net

Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

Vrijdag 03 mei 2019 - 12:26:21
mren
mren
Ding gaat 42 seconden voor de aangekondigde vertrektijd trillen zodat de conducteur als een robot de vertrekprocedure moet starten. Aansluitingen enzo zijn niet meer relevant, vooral op tijd vertrekken is al jaren het mantra. (En dat terwijl de concessieverlener enkel de aankomstpunctualiteit op enkele tientallen stations meet)

Laatst bewerkt door mren op Vrijdag 03 mei 2019 om 12:26:43

Vrijdag 03 mei 2019 - 12:31:59
R1-2010
R1-2010
K*lere zeg, raakt die emmer met azijn bij jou nou nooit leeg?

Vrijdag 03 mei 2019 - 12:36:49
PKP
PKP
Quote
R1-2010 (vr 03 mei 2019 12:31:59 www.somda.nl): K*lere zeg, raakt die emmer met azijn bij jou nou nooit leeg?
En dat onder de naam van een gerespecteerde vereniging welke waarschijnlijk niet altijd achter de inhoud van dit soort berichten staat !

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 03 mei 2019 - 12:47:54
mren
mren
Laat ik dan anders verwoorden: waarom zou je veel tijd en moeite investeren in op de seconde vertrekken als bij je 'prestigeproject' PHS Ut-Ehv alle treinen in Ut, Ht en Ehv ongeveer een kwartier stil staan aan het perron in een ritje van nog geen uur.
Zie de 3500 in zuidelijke richting als voorbeeld: .48-.54 in Ut, .22-.25 in Ht, .44-.49 in Ehv stilstand (maar vaak is de trein nog wat eerder op de stations). Totaal: 14 minuten aan het perron in 60 minuten.

Terzijde: mijn gebruikersnaam is wie ik ben en die persoon is verantwoordelijk voor deze tekst. Een avatar is ter expressie van persoonlijke belangstelling.

Vrijdag 03 mei 2019 - 13:14:23
PKP
PKP
Op het beeldmerk van de NVBS rust gewoon copyright, gebruik in welke vorm dan ook is zonder schriftelijke toestemming niet toegestaan.

Vrijdag 03 mei 2019 - 13:38:50
mren
mren
En jij denkt dat zo'n logo "ineens" beschikbaar komt in het keuzelijstje bij Somda?

Verder zie ik maar weinig inhoudelijke reacties op het daadwerkelijke onderwerp...

Vrijdag 03 mei 2019 - 14:37:50
Oldskool
Oldskool
@Lovers83 Was het maar een Apple Watch

Laatst bewerkt door Oldskool op Vrijdag 03 mei 2019 om 14:39:21

Vrijdag 03 mei 2019 - 15:04:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Oke en nu nog een bewegingsregistratie die bij langer dan 5 minuten geen voortvarende beweging een signaal richting managment geeft, Big Brother

Vrijdag 03 mei 2019 - 15:07:52
evangoor
evangoor
Was het maar 20 seconde in plaats van de 42 seconde. Is dat echt waar, die 42 seconde?
(en voorts ben ik van mening dat het ding pas OP vertrektijd zou mogen gaan trillen)

Vrijdag 03 mei 2019 - 15:08:59
Amazonous
Amazonous
Quote
gvttreinen (vr 03 mei 2019 15:04:27 www.somda.nl): Big Brother
Goed idee! Toen de huidige serie Huawei's als testmodel geintroduceerd werden heb ik nog wel eens iets gemompeld over live hartslagregistratie

Het artikel bij Tweakers is wel beperkt overigens, men springt van de eerste kleinschalige test ineens naar introductie en spreekt enkel van een (aftel)klok.

Laatst bewerkt door Amazonous op Vrijdag 03 mei 2019 om 15:11:28

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Vrijdag 03 mei 2019 - 15:16:37
Daan!
Daan!
ICR heeft een lang vertrekproces. Daar kan het aan liggen.

Waarom pas op vertrektijd? Dan ben je dus al te laat.

Edit: reactie op Evangoor

Laatst bewerkt door Daan! op Vrijdag 03 mei 2019 om 15:17:24

Vrijdag 03 mei 2019 - 15:43:18
broek53
broek53
Die 42 seconden snap ik niet. Bij een korte stop duurt het hele stationnement überhaupt maar 42 seconden en voor het complete vertrekproces bij NSR wordt met 24 seconden gerekend. Iets klopt er dus niet (in de opzet van die watch of in de berichtgeving).

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 03 mei 2019 om 15:44:12

Vrijdag 03 mei 2019 - 15:48:28
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Je vergeet de tijd, die een HC nodig heeft om op te staan uit zijn 1e klas stoel en naar de deur moet lopen.

Vrijdag 03 mei 2019 - 16:09:13
kiekkiek
kiekkiek
Bij de kortste stop wordt 42 sec. gepland bij het plan in seconden.

Vrijdag 03 mei 2019 - 16:23:32
PKP
PKP
Juist, en dan gaat ie dus meteen. Vanzelfsprekend moet je eerder beginnen met de vertrekprocedure om precies op tijd te vertrekken.
Nu maar hopen dat "de Robot" nog wel kijkt naar vertreklicht of sein.

Vrijdag 03 mei 2019 - 16:45:01
Lovers83
Lovers83
Ik denk dat NS ook hetzelfde lijn wil volgen als busvervoerders. Buschauffeurs worden ook op de minuut bijgehouden en bij elke vertraging kunnen ze daarop aangesproken worden. Met deze watch kan dat nu op de seconde goed gecontroleerd worden.

Vrijdag 03 mei 2019 - 16:48:43
mren
mren
Quote
Daan! (vr 03 mei 2019 15:16:37 www.somda.nl):
Waarom pas op vertrektijd? Dan ben je dus al te laat.
Als de deuren gesloten zijn, is de trein voor de klant vertrokken.

Hier pakt NS gewoon een halve minuut per stop als extra marge om de minister gelukkig te maken. Voor de reiziger maakt het immers niets uit als alle treinen pas de deuren sluiten op de gepubliceerde vertrektijd want dan doen treinen waarop je wil overstappen ook, dus je overstappen blijven netto even lang.

Vrijdag 03 mei 2019 - 16:52:21
mren
mren
Quote
Lovers83 (vr 03 mei 2019 16:45:01 www.somda.nl): Ik denk dat NS ook hetzelfde lijn wil volgen als busvervoerders. Buschauffeurs worden ook op de minuut bijgehouden en bij elke vertraging kunnen ze daarop aangesproken worden. Met deze watch kan dat nu op de seconde goed gecontroleerd worden.
Zoals ik al eerder opmerkte: NS wordt afgerekend op de aankomstpunctualiteit op enkele stations, niet op de vertrekpunctualiteit.

Inderdaad bevatten sommige busconcessies boetes voor te laat vertrekken maar dat levert weer het ongewenste effect op dat de vervoerders ook bij vertraagde overstappers er als een haas vandoor gaan om geen boete te krijgen. Maar zo ver denken de bonus/malusdenkers die de concessievoorwaarden hebben opgesteld niet door...

Vrijdag 03 mei 2019 - 17:06:07
Lovers83
Lovers83
Tis wel een goed middel om te kijken waar precies de knelpunten in de punctualiteit zitten. Veel smartwatches hebben ook GPS, zo kan ook precies gekeken worden waar op een gegeven traject een vertraging precies ontstaat en kan er sneller ingegrepen worden.

Vrijdag 03 mei 2019 - 17:18:44
R1-2010
R1-2010
NS wordt niet afgerekend op aankomstpunctualiteit, maar op reizigerspunctualiteit....

Vrijdag 03 mei 2019 - 18:44:08
PKP
PKP
Quote
Lovers83 (vr 03 mei 2019 17:06:07 www.somda.nl): Veel smartwatches hebben ook GPS, zo kan ook precies gekeken worden waar op een gegeven traject een vertraging precies ontstaat en kan er sneller ingegrepen worden.
Elke NS trein heeft ook GPS, verder logt ProRail ook nog een hele zwik gegevens. Daar heb je zo'n horloge niet voor nodig.

Vrijdag 03 mei 2019 - 19:15:25
Oldskool
Oldskool
Quote
evangoor (vr 03 mei 2019 15:07:52 www.somda.nl):
(en voorts ben ik van mening dat het ding pas OP vertrektijd zou mogen gaan trillen)
Dat gaat men dus te laat weg

Vrijdag 03 mei 2019 - 19:16:36
maarten83
maarten83
Zou die ook voetstappen tellen?

Vrijdag 03 mei 2019 - 19:17:50
Oldskool
Oldskool
Quote
mren (vr 03 mei 2019 16:48:43 www.somda.nl):
Quote
Daan! (vr 03 mei 2019 15:16:37 www.somda.nl):
Waarom pas op vertrektijd? Dan ben je dus al te laat.
Voor de reiziger maakt het immers niets uit als alle treinen pas de deuren sluiten op de gepubliceerde vertrektijd want dan doen treinen waarop je wil overstappen ook, dus je overstappen blijven netto even lang.
Lees even wat Daan! schrijft en blijf niet drammen...

Vrijdag 03 mei 2019 - 19:18:51
Oldskool
Oldskool
Quote
maarten83 (vr 03 mei 2019 19:16:36 www.somda.nl): Zou die ook voetstappen tellen?
Heeft bij de 150. managers geen nut. Die paar stappen naar de koffieautomaat en terug zijn op een dag te verwaarlozen

Vrijdag 03 mei 2019 - 19:55:55
evangoor
evangoor
Quote
Oldskool (vr 03 mei 2019 19:17:50 www.somda.nl):
Quote
mren (vr 03 mei 2019 16:48:43 www.somda.nl):
Quote
Daan! (vr 03 mei 2019 15:16:37 www.somda.nl):
Waarom pas op vertrektijd? Dan ben je dus al te laat.
Voor de reiziger maakt het immers niets uit als alle treinen pas de deuren sluiten op de gepubliceerde vertrektijd want dan doen treinen waarop je wil overstappen ook, dus je overstappen blijven netto even lang.
Lees even wat Daan! schrijft en blijf niet drammen...
Dan wordt het tijd voor het herzien van de definitie. Want als dat gedoe met 'op tijd' is toch voor mij en alle andere reizigers? Nou, dan schuiven we het hele proces 42 seconde op. Geen aftellers nodig, geen materieelafhankelijkheden, alles opgelost want ik kan instappen tot de minutensprong van die oude stationsklokken. Alleen het ganse spoorsysteem loopt een paar seconde later. Doen ze toch ook al in Overijssel?

Vrijdag 03 mei 2019 - 22:53:28
thom
thom
Tjonge wat een discussie weer, elke manager is duidelijk overbodig en alle Hc's zitten blijkbaar de hele dag in de eerste klas, jullie hadden kapper moeten worden

Begrijpelijk hoor dat het irritant is als je jouw trein weg ziet rijden, maar als we het vliegtuig nemen moeten we ook ruim de tijd van te voren ingecheckt zijn en pakken we een ferry naar de overkant hoef je op de exacte vertrektijd ook niet meer te verwachten om nog aan boord te komen...

Daarnaast is het onderwerp van dit topic gewoon een hulpmiddel om makkelijker attent te zijn van de vertrektijd, dat er eerder begonnen word met het vertrekproces dan dat de vertrektijd daadwerkelijk is staat daar los van en is al langer een feit.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 03 mei 2019 om 22:56:02

Vrijdag 03 mei 2019 - 22:56:54
daniel81
daniel81
Quote
mren (vr 03 mei 2019 16:48:43 www.somda.nl):
Quote
Daan! (vr 03 mei 2019 15:16:37 www.somda.nl):
Waarom pas op vertrektijd? Dan ben je dus al te laat.
Als de deuren gesloten zijn, is de trein voor de klant vertrokken.
Nou nee, t is nog erger: "Fluiten betekent niet meer instappen" Oftewel 42 seconden voor de eigenlijke vertrektijd mag de reiziger er al niet meer in. Zet dan maar gewoon alle vertrektijden een minuut terug

Vrijdag 03 mei 2019 - 23:10:07
MasterE
MasterE
Vaak vertrekt de trein later dan op reisplanner staat aangegeven.
11:24 uur op de borden is bij op de seconde vertrekken bijvoorbeeld 11:24:54, dan trilt het horloge dus om 11:24:12 dus later dan op de borden wordt aangegeven.

Mcn Asd

Vrijdag 03 mei 2019 - 23:16:46
sjoerd
sjoerd
Huh? Dan zal je manager je op de vingers tikken, neem ik aan. Dan vertrek je namelijk te laat. Officiële vertrektijd 11:24:00 betekent: 11:23:54 klaar zijn en dat betekent fluiten om 11:23:12. Dus bijna een minuut te vroeg.
Als dit fenomeen al aanleiding is tot zoveel gedoe, dan betekent dat maar één ding: waardeloos idee. En dat terwijl er voldoende speling zit in de rijtijd. Het is niet te geloven dat iemand daar in trapt en dat we dat allemaal moeten accepteren.
De minutenwijzer en de secondewijzer zijn nota bene op de klok gekomen door de spoorwegen. Daarvoor had men aan een urenwijzer genoeg. De evolutie heeft zich omgekeerd.

Vrijdag 03 mei 2019 - 23:32:58
PKP
PKP
Een misverstand is dat vertrekken op de seconde niet inhoud dat er op de aangeven vertrektijd in hele minuten, dus bv 11.24 uur ook daadwerkelijk vertrokken dient te worden. De werkelijke vertrektijd staat tot in seconden op het dienstkaartje van het rijdende personeel, en daar naar handelt men, zoals MasterE reeds aangeeft.

Is de vertrektijd 11.24 uur en op het dienstkaartje staat 11.24:54 en er wordt ook op dit tijdstip vertrokken, dan is de manager erg blij !

Zaterdag 04 mei 2019 - 00:27:52
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Is er dan verschil on "plannen in tienden' en op de seconden vertrekken?
Dus ProRail drgl geeft bijvoorbeeld 11.24'12" (2 blokken van 6 sec) aan terwijl NS op bijvoorbeeld 11.24'15" vertrekt of rekend NS ook in blokken van 6 seconden?

Zaterdag 04 mei 2019 - 01:36:50
IJsbergsla
IJsbergsla
Eveneens in tienden, behalve bij het meeste ledig mat.

Zaterdag 04 mei 2019 - 07:47:21
R1-2010
R1-2010
Op Ut wordt altijd op :00 vertrokken, dus vertrektijd 13:04 betekent dat gepland vertrokken moet worden op 13:04:00 en dat de smartwatch gaat trillen op 13:03:18

Op andere stations kan vertrek 13:04 betekenen dat op 13:04:06 vertrokken wordt en dat de smartwatch trilt op 13:03:24

Zaterdag 04 mei 2019 - 09:12:04
sjoerd
sjoerd
Wat een gedoe. Ik durf gerust te stellen dat het onderweg winnen van seconden en minuten door lekker door te rijden, of het onderweg verliezen van seconden en minuten door te teuten, meer zoden aan de dijk zet. Ruim 175 jaar heeft dat prima voldaan en kwam het op vakmanschap aan.
En nu maken we van het treinpersoneel een team automatische piloten?
Het is zeker waar dat het rijden in een hoogfrequente dienst op minuten aankomt. Maar die ene trein per uur van vroeger moest ook op tijd rijden. En je kreeg een premie als je dat met ook nog minder kolen, een beginnende stoker en verplaatsbare snelheidsmeters in de baan toch klaarspeelde. Gek toch, dat we daar nu smartwatches voor nodig hebben.
Gladde sporen zouden nog wel uit te leggen zijn aan de klant, als het spoor daar de moeite voor zou nemen, maar te vroeg vertrekken gaat niemand snappen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 04 mei 2019 om 09:12:35

Zaterdag 04 mei 2019 - 09:30:33
Apda
Apda
Bij het nieuwsbericht over dit onderwerp op nieuws.ns.nl staat een foto op Ut van een hc die fluit. De klok staat op 11:17:08. De vertrektijd is 11:19. De hc kijkt naar zijn horloge in plaats van naar de reizigers. Het display van de trein staat nog op 'Utrecht Centraal' in plaats van de bestemming 'Zwolle'.

Zaterdag 04 mei 2019 - 10:24:21
broek53
broek53
Tussen al dit principiële discussiegeweld mis ik nog een antwoord op de vraag hoe het zit met 42 seconden voor de tijd gaan trillen en een vertrekproces van 24 seconden (dat al tamelijk ruim bemeten is). Als de hc dus bij het trillen van de klok het vertrekproces inzet, vertrekt de trein minimaal 18 seconden te vroeg, zou je zeggen.

Zaterdag 04 mei 2019 - 10:44:32
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Wat mij betreft zou de concessieverlener beter toe moeten zien op te vroeg vertrekken inderdaad. Hoe vaak het niet gebeurt, vooral met sprinters op de kleinere stations... Regelmatig meegemaakt dat er gewoon 1-2 minuten te vroeg vertrokken werd.

Zaterdag 04 mei 2019 - 10:59:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Er word weer lustig gediscussieerd over een horloge.
Wat me persoonlijk interesseert zijn de volgende dingen:
Lopen al die dingen synchroon,en zo ja waar corrigeren die horloges zich zelf dan mee,een atoomklok ?
(als die dingen zich niet corrigeren,dan is de term optijd vertrekken in alle gevallen een rekbaar begrip,want dan zegt klok 1 11:00 en de andere 11:12 )

Werken die dingen op een batterij ?
Als dat t geval is,mag je hopen dat men op tijd merkt dat die batterij vervangen moet worden,anders loop je alsnog achter

Verder vind ik het ongeloofelijk dat men alweer iets met techniek erbij "moet" halen om punctueler te worden,kennis/inzicht/ervaring en op een stationsklok kijken zijn blijkbaar al niet meer voldoende

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 04 mei 2019 - 11:28:18
Klaasje
Klaasje
Zou het kunnen zijn dat het horloge bewust eerder gaat trillen dan het vertrekproces start? Dan kan een HC een gesprek afronden, kijken hoe het in- en uitstappen gaat e.d. Mijn vermoeden is dat het een weinig effectief instrument is als deze 24 seconden voor vertrek trilt. Dan ben je namelijk altijd te laat als je alleen op de smartwatch vertrouwd. Dan is die meteen overbodig.

Zaterdag 04 mei 2019 - 11:34:45
Oldskool
Oldskool
Blijkbaar is het dus wel effectief, zo’n slim klokje. Anders worden die dingen niet uitgereikt hè

Zaterdag 04 mei 2019 - 11:34:53
MasterE
MasterE
Voor de volledigheid:

Het horloge begint 60 sec voor de vertrektijd in seconde af te tellen, de vertrektijd in seconde is nooit eerder dan de vertrektijd getoond op de vertrekstaat.
Op 42 seconde voor vertrek krijgt de HC een attentiesignaal middels een trilling het teken om zich te richten op het vertrekproces, hiervoor is 12 seconde gereserveerd.
Vervolgens heeft de HC net als nu ongeveer 30 seconde voor het vertrekproces (de gemiddelde tijd van het vertrekproces).

Alles is door de HC zelf in te vullen, het enige dat belangrijk is om op het verspringen van de seconde te vertrekken en daar krijgt hij nu een hulpmiddel voor.

N.B: de HC’s starten het vertrekproces sinds jaar en dag al ongeveer 30 seconde voor vertrektijd, de trein moet immers vertrekken op het getoonde tijdstip en niet opdat moment de deuren sluiten.

De tijd-synchronisatie loopt via de app ‘Service Coach’ waarin de NS-tijd loopt.

Laatst bewerkt door MasterE op Zaterdag 04 mei 2019 om 11:36:16

Mcn Asd

Zaterdag 04 mei 2019 - 12:05:26
kleine_man
kleine_man
De NS heeft eenzijdig verordend dat de getoonde tijd het moment is dat de trein in beweging dient te komen. Ik als reiziger verwacht dat ik tot dat moment nog kan instappen. Iets wat in de rest van Europa de norm is,behalve in de uk, maar staat het uitgebreid vermeld.

Zaterdag 04 mei 2019 - 12:21:37
broek53
broek53
Quote
MasterE (za 04 mei 2019 11:34:53 www.somda.nl): Voor de volledigheid:

Het horloge begint 60 sec voor de vertrektijd in seconde af te tellen, de vertrektijd in seconde is nooit eerder dan de vertrektijd getoond op de vertrekstaat.
Op 42 seconde voor vertrek krijgt de HC een attentiesignaal middels een trilling het teken om zich te richten op het vertrekproces, hiervoor is 12 seconde gereserveerd.
Vervolgens heeft de HC net als nu ongeveer 30 seconde voor het vertrekproces (de gemiddelde tijd van het vertrekproces).

Alles is door de HC zelf in te vullen, het enige dat belangrijk is om op het verspringen van de seconde te vertrekken en daar krijgt hij nu een hulpmiddel voor.

N.B: de HC’s starten het vertrekproces sinds jaar en dag al ongeveer 30 seconde voor vertrektijd, de trein moet immers vertrekken op het getoonde tijdstip en niet opdat moment de deuren sluiten.

De tijd-synchronisatie loopt via de app ‘Service Coach’ waarin de NS-tijd loopt.
Grappig dat NS telkens weer andere normen weet te verzinnen. Een vertrekproces van 30 seconden maakt daarmee van de "korte stop" een periode van 12 seconden voor deuren openen en in- en uitstappen, hetgeen op elk station met meer dan 30 reizigers onmogelijk is.
Daarnaast wordt bijvoorbeeld voor het installeren van aftellers bij seinen met een overweg erachter, een vertrekproces van 24 seconden gehanteerd - let wel, op aangeven van NS.
En dat werd al tamelijk veel gevonden.
Ook door mij, want ik zie nooit een langere vertrekprocedure dan 24 seconden (de meeste zitten rond 21), behoudens als de hc nog mensen laat instappen.

Zaterdag 04 mei 2019 - 12:25:04
broek53
broek53
Quote
Klaasje (za 04 mei 2019 11:28:18 www.somda.nl): Zou het kunnen zijn dat het horloge bewust eerder gaat trillen dan het vertrekproces start? Dan kan een HC een gesprek afronden, kijken hoe het in- en uitstappen gaat e.d. Mijn vermoeden is dat het een weinig effectief instrument is als deze 24 seconden voor vertrek trilt. Dan ben je namelijk altijd te laat als je alleen op de smartwatch vertrouwd. Dan is die meteen overbodig.
Ja, dat is waar. We zullen het ook wel voornamelijk als maatregel moeten zien voor het vertrek van de grote stations, als een trein al een tijdje langs het perron staat. Bij een Sprinters op kleinere stations en intercity's op Amsterdam Amstel of zo, met een korte stop dus, heb je er weinig aan als dat ding begint te trillen op het moment dat de trein tot stilstand komt..

Zaterdag 04 mei 2019 - 12:39:18
SchuurB
SchuurB
Quote
MasterE (za 04 mei 2019 11:34:53 www.somda.nl):

N.B: de HC’s starten het vertrekproces sinds jaar en dag al ongeveer 30 seconde voor vertrektijd, de trein moet immers vertrekken op het getoonde tijdstip en niet opdat moment de deuren sluiten.
Ter aanvulling, het starten met de vertrekprocedure voor de vertrektijd is pas ontstaan in de tijd dat men gestopt is met het vertrek waarbij de deur van de HC nog open was. Die moest toen aanvullend gesloten worden en toen moest er ineens 10s voor vertrektijd al gesleuteld worden. Naar mate de tijd vorderde is de sleuteltijd steeds vroeger komen te liggen.

Op zich is het wel gek dat NS nu bezig is met zo'n hele campagne om treinen beter op tijd te laten vertrekken (dit horloge, de aftellende TBP's in Utrecht, "na het fluiten niet meer instappen") maar men blijft hardnekkig vasthouden aan het sleutelen voor de vertrekminuut. Of anders gezegd: men communiceert naar de reizigers de 'wegrijminuut' terwijl de 'sleutelminuut' veel meer aansluit bij wat je als reiziger beleeft. In het ene geval moet je als reiziger zorgen dat je eerder aanwezig bent (jouw probleem, reiziger), in het andere geval krijg je als reiziger op de grotere stations een cadeautje van 30 (24?) seconden voor als het tegenzit (fijn, hij staat er nog), met een iets verminderde kans dat er nog iemand in paniek het perron op komt stormen om die trein te halen.

Je zou zeggen dat het plannen in tienden voldoende mogelijkheden biedt om het zowel de reiziger naar de zin te maken als beter op tijd te vertrekken, maar bij NS lijkt dit niet door te dringen.

Zaterdag 04 mei 2019 - 13:01:53
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
phantom (za 04 mei 2019 10:59:37 www.somda.nl): Lopen al die dingen synchroon,en zo ja waar corrigeren die horloges zich zelf dan mee,een atoomklok ?

Werken die dingen op een batterij ?
Als dat t geval is,mag je hopen dat men op tijd merkt dat die batterij vervangen moet worden,anders loop je alsnog achter
Ik weet niet precies om wat voor model smartwatch het gaat, maar over het algemeen krijgen die gewoon via tijdservers de juiste tijd door. Deze techniek bestaat al sinds medio jaren '80. Wellicht dat NS er een laagje overheen heeft gebouwd zodat ze gelijk lopen aan de stationsklokken, maar ik geloof wel dat dat werkt.

Wat betreft stroomverbruik is het zo dat de meeste smartwatches een oplaadbare accu hebben, die gewoonlijk 1 à 2 dagen mee gaat. Om op te laden steek je er een kabeltje in, of je legt ze op een draadloze oplader. Van het vervangen van een batterij is geen sprake.

Zaterdag 04 mei 2019 - 13:49:01
PKP
PKP
Quote
kleine_man (za 04 mei 2019 12:05:26 www.somda.nl): De NS heeft eenzijdig verordend dat de getoonde tijd het moment is dat de trein in beweging dient te komen. Ik als reiziger verwacht dat ik tot dat moment nog kan instappen. Iets wat in de rest van Europa de norm is,behalve in de uk, maar staat het uitgebreid vermeld.
Ik vlieg meer dan dat ik in de trein zit qua kilometers, maar daar gaan de deuren altijd 30 minuten voor vertrek dicht, om precies dezelfde reden, op tijd vertrekken.

Zaterdag 04 mei 2019 - 13:59:49
treinfan
treinfan
Quote
kleine_man (za 04 mei 2019 12:05:26 www.somda.nl): De NS heeft eenzijdig verordend dat de getoonde tijd het moment is dat de trein in beweging dient te komen. Ik als reiziger verwacht dat ik tot dat moment nog kan instappen. Iets wat in de rest van Europa de norm is,behalve in de uk, maar staat het uitgebreid vermeld.
In Frankrijk dient men bij o.a. de TGV's minimaal 2 minuten voor vertrektijd op het perron te zijn. Lukt dat niet, mag men weigeren om je in te laten stappen.

[Bezig met laden...]

Zaterdag 04 mei 2019 - 14:00:10
R1-2010
R1-2010
Quote
broek53 (za 04 mei 2019 10:24:21 www.somda.nl): Tussen al dit principiële discussiegeweld mis ik nog een antwoord op de vraag hoe het zit met 42 seconden voor de tijd gaan trillen en een vertrekproces van 24 seconden (dat al tamelijk ruim bemeten is). Als de hc dus bij het trillen van de klok het vertrekproces inzet, vertrekt de trein minimaal 18 seconden te vroeg, zou je zeggen.
Maar dat is dus niet zo; het is alleen een attentiesignaal 'hee, let op, het wordt binnenkort (over 18 seconden) tijd om het vertrekproces in gang te zetten'.

Ik zie trouwens dat de term vakmanschap ook weer lustig wordt misbruikt; niet iedereen voert het vak op dezelfde manier uit en vakmanschap is mede daarmee een ander woord voor eigenwijsheid, arrogantie en denken dat je het beter weet dan degenen die iets voor jou bedacht hebben. Voor mij is vakmanschap van rijdend personeel dat je vertrouwt op je collega's om je heen (of het nu trdl, plp, planner of smartwatchbedenker is), dat zij er alles aan doen om jou je werk goed te laten doen.

Zaterdag 04 mei 2019 - 14:00:47
Amazonous
Amazonous
Quote
AgentX (za 04 mei 2019 13:01:53 www.somda.nl): Ik weet niet precies om wat voor model smartwatch het gaat, maar over het algemeen krijgen die gewoon via tijdservers de juiste tijd door. Deze techniek bestaat al sinds medio jaren '80. Wellicht dat NS er een laagje overheen heeft gebouwd zodat ze gelijk lopen aan de stationsklokken, maar ik geloof wel dat dat werkt.
Tijd is voor zover ik weet gewoon NTP inderdaad, en de data (en bijbehorende tijden) komen zoals MasterE al aangaf uit de Service Coach app. Stationsklokken lopen lang niet altijd op tijd.

Laatst bewerkt door Amazonous op Zaterdag 04 mei 2019 om 14:01:21

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Zaterdag 04 mei 2019 - 14:08:56
SchuurB
SchuurB
Quote
PKP (za 04 mei 2019 13:49:01 www.somda.nl):
Quote
kleine_man (za 04 mei 2019 12:05:26 www.somda.nl): De NS heeft eenzijdig verordend dat de getoonde tijd het moment is dat de trein in beweging dient te komen. Ik als reiziger verwacht dat ik tot dat moment nog kan instappen. Iets wat in de rest van Europa de norm is,behalve in de uk, maar staat het uitgebreid vermeld.
Ik vlieg meer dan dat ik in de trein zit qua kilometers, maar daar gaan de deuren altijd 30 minuten voor vertrek dicht, om precies dezelfde reden, op tijd vertrekken.
Klopt, maar dat er ergens anders ook een lage standaard heerst wil niet zeggen dat NS daarom geen moeite hoeft te doen om er wat beters van te maken.

Edit: Voordat deze discussie uit de hand loopt: met lage standaard bedoel ik klanten met problemen van interne logistiek opzadelen (kom 30 minuten eerder).

Laatst bewerkt door SchuurB op Zaterdag 04 mei 2019 om 14:11:35

Zaterdag 04 mei 2019 - 14:48:29
sjoerd
sjoerd
@R1-2010: Je legt "vakmanschap", zoals onder meer door mij genoemd, uit als een eenrichtingsverkeer. Ik zie het meer als het vertrouwen van de leidinggevenden in het personeel, en ook omgekeerd. Als dat wederzijds in orde is, heb je nauwelijks regels nodig en gaat ook niet iedereen de dwangmiddelen naar eigen believen invullen, zoals nu.
Daarmee zeg ik niet dat je helemaal geen middelen zou moeten hebben om de neuzen dezelfde kant op te krijgen, maar ik zeg wel dat een goede werkinstructie die door allen wordt onderschreven met het oog op de klant, daarvoor de basis is.
Hierboven zijn al tig verklaringen gegeven over de secondenkwestie, en dan nog wel met de hulpmiddelen in de hand... Dan klopt er iets helemaal niet.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 05 mei 2019 - 00:14:29
thom
thom
Quote
SchuurB (za 04 mei 2019 14:08:56 www.somda.nl):
Quote
PKP (za 04 mei 2019 13:49:01 www.somda.nl):
Quote
kleine_man (za 04 mei 2019 12:05:26 www.somda.nl): De NS heeft eenzijdig verordend dat de getoonde tijd het moment is dat de trein in beweging dient te komen. Ik als reiziger verwacht dat ik tot dat moment nog kan instappen. Iets wat in de rest van Europa de norm is,behalve in de uk, maar staat het uitgebreid vermeld.
Ik vlieg meer dan dat ik in de trein zit qua kilometers, maar daar gaan de deuren altijd 30 minuten voor vertrek dicht, om precies dezelfde reden, op tijd vertrekken.
Klopt, maar dat er ergens anders ook een lage standaard heerst wil niet zeggen dat NS daarom geen moeite hoeft te doen om er wat beters van te maken.

Edit: Voordat deze discussie uit de hand loopt: met lage standaard bedoel ik klanten met problemen van interne logistiek opzadelen (kom 30 minuten eerder).
Wat PKP volgens mij duidelijk probeert te maken is dat iedereen helemaal losgaat als NS 30 seconden voor de gepubliceerde vertrektijd het vertrekproces start en je dus niet op de allerlaatste seconde meer in kunt stappen terwijl dat bij andere modaliteiten publiekelijk geaccepteerd is.

Verder gaan we hier nu compleet los op de smartwatch terwijl het alleen een hulpmiddel is voor de conducteur, iets waar de reiziger niets van mee krijgt en hoeft te krijgen. Dat er immers al eerder dan vertrektijd met de vertrekprocedure gestart word is niet nieuw geintroduceerd met de smartwatch en gebeurd al langer...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 05 mei 2019 om 00:16:40

Zondag 05 mei 2019 - 09:10:56
maarten83
maarten83
Quote
Oldskool (vr 03 mei 2019 19:18:51 www.somda.nl):
Quote
maarten83 (vr 03 mei 2019 19:16:36 www.somda.nl): Zou die ook voetstappen tellen?
Heeft bij de 150. managers geen nut. Die paar stappen naar de koffieautomaat en terug zijn op een dag te verwaarlozen
. Meer de stilzittende hc in de 1e klas/cabine.

Zondag 05 mei 2019 - 15:08:29
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
thom (zo 05 mei 2019 00:14:29 www.somda.nl):
Verder gaan we hier nu compleet los op de smartwatch terwijl het alleen een hulpmiddel is voor de conducteur, iets waar de reiziger niets van mee krijgt en hoeft te krijgen.
Euhm nou,dan heb je het nieuws via tv/krant en radio zeker nog niet gevolgd
Daar wordt met enige bombarie toch echt "aangekondigt" dat NS conducteurs/HC's (2000-3000 man)gaat uitrusten met een horloge om nog punctueler te vertrekken nadat uit een proef gebleken zou zijn dat dat ding echt helpt om dat te bereiken

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 05 mei 2019 - 15:50:08
Oldskool
Oldskool
Quote
maarten83 (zo 05 mei 2019 09:10:56 www.somda.nl):
Quote
Oldskool (vr 03 mei 2019 19:18:51 www.somda.nl):
Quote
maarten83 (vr 03 mei 2019 19:16:36 www.somda.nl): Zou die ook voetstappen tellen?
Heeft bij de 150. managers geen nut. Die paar stappen naar de koffieautomaat en terug zijn op een dag te verwaarlozen
. Meer de stilzittende hc in de 1e klas/cabine.
Snapte je sneer wel hoor.

Zondag 05 mei 2019 - 15:52:17
Oldskool
Oldskool
Quote
phantom (zo 05 mei 2019 15:08:29 www.somda.nl):
Quote
thom (zo 05 mei 2019 00:14:29 www.somda.nl):
Verder gaan we hier nu compleet los op de smartwatch terwijl het alleen een hulpmiddel is voor de conducteur, iets waar de reiziger niets van mee krijgt en hoeft te krijgen.
Euhm nou,dan heb je het nieuws via tv/krant en radio zeker nog niet gevolgd
Daar wordt met enige bombarie toch echt "aangekondigt" dat NS conducteurs/HC's (2000-3000 man)gaat uitrusten met een horloge om nog punctueler te vertrekken nadat uit een proef gebleken zou zijn dat dat ding echt helpt om dat te bereiken
En je punt is Thom heeft wel gelijk! Zo compleet los gaan over een berichtje over e.o.a smartwatch. Alsof er niks belangrijkers te bespreken is...

Zondag 05 mei 2019 - 23:07:13
thom
thom
Juist

Dat ding is alleen een handig hulpmiddel om te zorgen dat de trein op gestelde tijd vertrekt, daar is niks aan veranderd, anders dan dat de Hc dus een reminder krijgt ipv zelf op de klok moet kijken. Daar hoef jij als reizigers niets van te merken, dat het in de media komt is een ander verhaal opzich.

Maandag 06 mei 2019 - 07:41:53
kleine_man
kleine_man
Het "probleem" is dat de NS de vertrekprocedure weer naar voren trekt. Nu naar 42 seconden. Wat feitelijk betekend dat er 1 minuut van je overstaptijd afgesnoept wordt, zonder de reiziger te informeren.

Dat andere vervoermiddelen eerder de deuren sluiten is irrelevant, want die zijn niet openbaar. Daarbij zal de vervoerder dit ergens communiceren. Iets wat de NS nog niet gedaan heeft.

Als reiziger moet ik dit maar begrijpen, echter toont de NS geen enkel begrip voor de reiziger.

Maandag 06 mei 2019 - 07:51:12
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Er worden nu dingen gezegd die niet kloppen. Voor sprinters staat een minimale haltering van 42 seconden gepland, voor intercity treinen 54 seconden. Let op, minimaal, kan langer. De vertrek procedure wordt 20 seconden van te voren ingezet, zoals nu ook gedaan wordt (En dus geen 42 seconden). Zo vertrekt de trein precies op tijd, zodat er zo lang mogelijk uitgerold kan worden (rol tijd app op tablet) en de trein toch precies op tijd aankomt op het volgende station.

Uit de proef die nu gedaan is, is gebleken dat treinen die gereden zijn door ambassadeurs van de smartwatch en de tablet veel punctueler en energie zuiniger rijden.

Maandag 06 mei 2019 - 08:02:00
Oldskool
Oldskool
Quote
kleine_man (ma 06 mei 2019 07:41:53 www.somda.nl): Het "probleem" is dat de NS de vertrekprocedure weer naar voren trekt. Nu naar 42 seconden. Wat feitelijk betekend dat er 1 minuut van je overstaptijd afgesnoept wordt, zonder de reiziger te informeren.
Als je nou even terug scrolt en de bijdrage van R1-2010 goed leest, zie je dat er dus niks van klopt wat je hierboven beweert.
Quote
Als reiziger moet ik dit maar begrijpen, echter toont de NS geen enkel begrip voor de reiziger.
Wat een onzin. Je maakt ergens een probleem van, terwijl er in de vertrek procedure totaal niks verandert is.

Maandag 06 mei 2019 - 08:52:47
PKP
PKP
Quote
sander14 (ma 06 mei 2019 07:51:12 www.somda.nl):

Uit de proef die nu gedaan is, is gebleken dat treinen die gereden zijn door ambassadeurs van de smartwatch en de tablet veel punctueler en energie zuiniger rijden.
Dat lijkt me logisch, een geselecteerde groep welke zeer gemotiveerd met iets bezig is (Smartwatch en Tablet) en er daardoor alles aan doet om hoog te scoren, behaald altijd andere resultaten bij een praktijkproef. Dat is dus niet alleen bij deze proef zo.

Maandag 06 mei 2019 - 09:48:56
broek53
broek53
Quote
sander14 (ma 06 mei 2019 07:51:12 www.somda.nl): Er worden nu dingen gezegd die niet kloppen. Voor sprinters staat een minimale haltering van 42 seconden gepland, voor intercity treinen 54 seconden. Let op, minimaal, kan langer. De vertrek procedure wordt 20 seconden van te voren ingezet, zoals nu ook gedaan wordt (En dus geen 42 seconden). Zo vertrekt de trein precies op tijd, zodat er zo lang mogelijk uitgerold kan worden (rol tijd app op tablet) en de trein toch precies op tijd aankomt op het volgende station.
Hoeveel reizigers potentieel de trein missen, boeit niet, als er maar voldoende uitgerold kan worden? Ook een opvatting.
Overigens lees ik hier inmiddels het derde getal voor de vertrekprocedure: na 24 en 30 nu 20 seconden. Overigens (2) komt geen enkel getal overeen met wat ik op spoor 18 in Utrecht meen waar te nemen: daar tellen de schermen af naar 5 seconden voor vertrek en springen dan op niet instappen, maar dat klopt dus niet met welke tijd voor de vetrekprocedure ook - als men althans volhoudt dat je na het fluitje van de conducteur niet meer zou mogen instappen.
(Het heeft allemaal niet direct met de slimklok te maken, maar alles rond Het Grote Vertrekken staat in dit item zo aardig bij elkaar.)

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 06 mei 2019 om 09:49:45

Maandag 06 mei 2019 - 09:55:05
hubertus1
hubertus1
Quote
sander14 (ma 06 mei 2019 07:51:12 www.somda.nl): De vertrek procedure wordt 20 seconden van te voren ingezet, zoals nu ook gedaan wordt (En dus geen 42 seconden). Zo vertrekt de trein precies op tijd
Zoals je zelf al impliceert door over "vertrek procedure" te spreken, is het vertrekken van de trein een proces dat vele minuten kan duren. Wanneer dat proces begint en wanneer het eindigt, kun je over discussieren, maar laten we voor het gemak zeggen dat dat proces begint bij het instellen van de rijweg en eindigt bij het weer vrijgeven van die rijweg.
Het daadwerkelijk gaan rijden van de trein, wat jij (maar dus ook NS) het vertrek noemt, is daar een vrij willekeurig moment in dat totaal niet relevant is voor de reiziger. Voor die reiziger is alleen relevant tot welk moment kan worden ingestapt. Als dat niet meer kan, is de trein vertrokken.
De nadruk die NS legt op het op de seconde nauwkeurig in beweging komen van de trein, begint in mijn ogen een beetje neurotisch karakter te krijgen, helemaal als vervolgens door het vroegtijdig uitrollen blijkt dat er een zee van ruimte in de dienstregeling lijkt te zitten.

groet, Huub

Maandag 06 mei 2019 - 10:04:32
broek53
broek53
Ik wilde de discussie niet verbreden tot een zee van begrippen, eigenlijk. De vertrekprocedure zoals die bij NS en de rest van de reizigersvervoerders is gedefinieerd, begint op het moment dat het attentiesignaal door hc of iemand anders gegeven wordt en eindigt op het moment dat de trein zich in beweging stelt.

Maandag 06 mei 2019 - 11:31:11
treinhobby
treinhobby
Quote
In aanvulling op de huisregels bent u verplicht om in ieder geval de volgende voorschriften in acht
te nemen:
• Vanaf het moment dat het fluitsignaal voor uw trein klinkt, mag u niet meer instappen. Dit is voor uw eigen veiligheid en die van uw medereizigers. U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd. Overigens geeft een meertonig signaal niet het vertrek van de trein aan maar het sluiten van de deuren, in sommige materieeltypen;
Helaas is de NS er zelf heel duidelijk in de AVR-NS.

Dus de 'vertrektijd' is een term waar je als reiziger niets aan hebt.
Gister ook weer een Sprinter doe 12 seconden voor het verspringen van de klok zich al in beweging zette. Een nog het perron op lopende reiziger keek heel verbaasd dat de trein al reed...

Een hier al eerder genoemd idee om alle vertrektijden welke naar de reiziger worden gecommuniceerd met -1 te doen, lijkt me hier een heel goed plan in.

Dan zijn de reizigers beter op tijd, neemt het instappen minder tijd in beslag en kunnen de treinen nog beter op tijd rijden.

Laatst bewerkt door treinhobby op Maandag 06 mei 2019 om 11:34:03

Maandag 06 mei 2019 - 11:48:37
kiekkiek
kiekkiek
Er is geen exact moment bepaald dat de HC moet starten met de vertrekprocedure. Wat is de opdracht:
U start het vertrekproces zodanig tijdig dat de trein op de vertrektijd kan gaan rijden.

Maandag 06 mei 2019 - 12:18:55
broek53
broek53
Daar zullen al die verschillende interpretaties dan wel vandaan komen. Dat maakt het aftellen op een CTA-bak er dan bepaald niet makkelijker of eenduidiger op.

Maandag 06 mei 2019 - 12:36:06
bert
bert
Waarom niet gewoon de vertrekprocedure starten op de gepubliceerde vertrektijd?
Is voor iedereen duidelijk te begrijpen denk ik.

Maandag 06 mei 2019 - 12:38:43
hubertus1
hubertus1
Quote
broek53 (ma 06 mei 2019 12:18:55 www.somda.nl): Daar zullen al die verschillende interpretaties dan wel vandaan komen. Dat maakt het aftellen op een CTA-bak er dan bepaald niet makkelijker of eenduidiger op.
Zonder in een zee van begrippen terecht te komen, was dit een beetje waar ik op doelde. Er is niet één vertrektijd, het is van vele zaken afhankelijk wat je als vertrektijd moet beschouwen.
Ga dan als dienstverlener in elk geval uit van het belang van je klant, die wil het uiterste instapmoment weten.
Als NS dat zou doen, dus inderdaad de vertrekprocedure starten op de gepubliceerde vertrektijd, zie ik eerlijk gezegd de toegevoegde waarde van de smartwatch helemaal niet meer.

Maandag 06 mei 2019 - 12:59:24
mtlx
mtlx
Quote
broek53 (ma 06 mei 2019 12:18:55 www.somda.nl): Daar zullen al die verschillende interpretaties dan wel vandaan komen. Dat maakt het aftellen op een CTA-bak er dan bepaald niet makkelijker of eenduidiger op.
Dat gaat dan ook handmatig. Tijdens de proef staan er mensen op het perron voor het bedienen van de afteller, die in samenspraak met de HC gestart wordt.
Uiteindelijk (als het aftellen een succes blijkt) moet de HC dit zelf kunnen.

Maandag 06 mei 2019 - 13:16:09
umbusko
umbusko
Quote
PKP (za 04 mei 2019 13:49:01 www.somda.nl):
Quote
kleine_man (za 04 mei 2019 12:05:26 www.somda.nl): De NS heeft eenzijdig verordend dat de getoonde tijd het moment is dat de trein in beweging dient te komen. Ik als reiziger verwacht dat ik tot dat moment nog kan instappen. Iets wat in de rest van Europa de norm is,behalve in de uk, maar staat het uitgebreid vermeld.
Ik vlieg meer dan dat ik in de trein zit qua kilometers, maar daar gaan de deuren altijd 30 minuten voor vertrek dicht, om precies dezelfde reden, op tijd vertrekken.
Als je vliegt, boek je voor een specifiek vliegtuig. Je zorgt dat je er ruim op tijd bent en hebt dan niets met die “vertrektijd” van doen. Bij de trein (m.u.v. Thalys en dergelijke) ligt dat anders. Ik wil best op tijd komen, maar neem nou een 10-minutendienst. Je kunt plannen om er 5 minuten van tevoren te zijn; dat lijkt niet onredelijk. Als je het korter plant, heb je immers kans dat je door een vervelend stoplicht of zo alsnog moet gaan rennen. En dan krijg je dus met de “vertrektijd” te maken, wat je niet wilde. Maar nu heb je het zo gepland dat je er 5 minuten na vertrek van de vorige trein bent (want 10-minutendienst). En ben je nou net iets sneller, dan kun je de vorige misschien wel halen. Maar dan krijg je weer met een “vertrektijd” te maken. Mijn punt is: je ontkomt er moeilijk aan dat je met de “vertrektijd” te maken krijgt.

Verdere opmerkingen:
- Op tijd van huis vertrekken is één ding; maar vaak maak je een overstap en heb je dus niet zelf in de hand hoeveel tijd je hebt. Neem je een trein eerder, dan zou het zomaar kunnen dat je eenzelfde korte overstap hebt, maar dan eerder. Die wil je natuurlijk halen.
- Hoe meer NS gaat schermen met “we vertrekken op tijd”, “niet meer instappen na het fluiten” etc., des te meer zal de reiziger willen controleren of NS het wel goed doet. Omdat het vervelend is als je een overstap mist en wilt weten wie je de schuld moet geven: eerste vervoersmiddel, tweede vervoersmiddel, jezelf? Van het publiceren van een “vertrektijd” waar je als reiziger niets mee kunt, wordt die reiziger niet gelukkig, omdat hij er wél mee te maken krijgt. Ik ben het dan ook helemaal eens met hubertus1.

Woensdag 08 mei 2019 - 07:22:44
mdeen
mdeen
Quote
sander14 (ma 06 mei 2019 07:51:12 www.somda.nl):

Uit de proef die nu gedaan is, is gebleken dat treinen die gereden zijn door ambassadeurs van de smartwatch en de tablet veel punctueler en energie zuiniger rijden.
Dat had ik ook niet anders verwacht.
Is ook onderzocht wat de effecten zijn op overstappende bewegingen? Zijn er meer mensen die een overstap gemist hebben omdat de trein punctueel is vertrokken?
Want ik als reiziger maal niet zo zeer om energiezuinig rijden, en dat punctueel vertrekken is ook maar marginaal van belang, gezien de lucht in de dienstregeling.

Woensdag 08 mei 2019 - 09:37:09
broek53
broek53
Voor cross-platformoverstappen van 2 minuten is een halve minuut minder overstaptijd (een kwart dus)potentieel fnuikend, ja. Als energiezuinig rijden je hoofddoel is, stop je er toch lekker nòg een minuut rijtijd bij?

Woensdag 08 mei 2019 - 10:10:50
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
mtlx (ma 06 mei 2019 12:59:24 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 06 mei 2019 12:18:55 www.somda.nl): Daar zullen al die verschillende interpretaties dan wel vandaan komen. Dat maakt het aftellen op een CTA-bak er dan bepaald niet makkelijker of eenduidiger op.
Dat gaat dan ook handmatig. Tijdens de proef staan er mensen op het perron voor het bedienen van de afteller, die in samenspraak met de HC gestart wordt.
Uiteindelijk (als het aftellen een succes blijkt) moet de HC dit zelf kunnen.
Ter informatie: Het starten van de countdown gaat zolang de CTA-aftel-proef nog loopt niet via de Smartwatch. Misschien later wel...

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 08 mei 2019 om 10:12:08

Choo choo.....

Woensdag 08 mei 2019 - 19:32:14
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
broek53 (wo 08 mei 2019 09:37:09 www.somda.nl): Voor cross-platformoverstappen van 2 minuten is een halve minuut minder overstaptijd (een kwart dus)potentieel fnuikend, ja. Als energiezuinig rijden je hoofddoel is, stop je er toch lekker nòg een minuut rijtijd bij?
Inderdaad. Nog fnuikender is het als er op hetzelfde traject gecombineerd wordt terwijl daar onvoldoende tijd voor is in de dienstregeling, zoals bij trein 2265 te Rtd. De aansluitende sprinter naar Gvc moet natuurlijk wel bij het springen van de klok vertrekken, zodat de deuren lekker dichtgepleurd worden terwijl de deuren van de intercity net opengaan.

De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes, maar voor sommige treinen geldt dit kennelijk niet.

Reiziger met hoofdletter R......

Woensdag 08 mei 2019 - 20:49:52
treinfan
treinfan
De 2265 heeft te Rtd geen snelle aansluiting op een sprinter naar Gvc. Wel te Gv, maar (zeker bij vertraging) heb je als die overstap mislukt alsnog een prima overstap op de 1100 naar Gvc.

Woensdag 08 mei 2019 - 21:27:00
rogier
rogier
Flickr rogierp
Ik doel ook op Gv. En treincentrisch is het allemaal leuk, maar als je in Gvc weer een overstap hebt (bijvoorbeeld richting Ztm), dan heb je dus gelijk +15 aan je broek.

Reiziger met hoofdletter R......

Donderdag 09 mei 2019 - 12:53:04
treinfan
treinfan
Dat is een kwestie van rennen van de 1100 naar de 6900

[Bezig met laden...]

Donderdag 09 mei 2019 - 16:42:15
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dan zullen we gemakshalve maar vergeten om hoeveel verschillende oorzaken veel mensen niet(meer) kunnen rennen,en of dat ze dat niet kunnen vanwege een tijdelijke beperking of een permanente maakt dan ook niet meer uit,het effect is t zelfde ,je ziet je aansluiting mooi voor je neus wegrijden.
Dat je dan betaald hebt om (zonder verplicht te moeten rennen) als klant vervoerd te worden,dat is schijnbaar niet belangrijk meer.
De centen zijn opgestreken en u bent als reiziger de zwakste schakel
(dit zeg ik overigens niet perse enkel voor de genoemde overstap,want er zijn er heel wat meer,waar het woord krap feitelijk al de lading niet dekt)

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 09 mei 2019 om 16:43:46

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 09 mei 2019 - 17:13:17
maarten83
maarten83
Die overstap op Gv naar Gvc vanuit de 2200/2400 gaat vaak zat mis. Dan kun je mooi de sluitseinen controleren van de 5000/5100. Even een minuutje wachten daar is vaak teveel gevraagd.

Laatst bewerkt door maarten83 op Donderdag 09 mei 2019 om 17:14:07