Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 13 april

Zaterdag 13 apr 2019 - 08:09:10
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Zoals ieder jaar zijn de series 6000 en 6900 vandaag versterkt ivm de Bloesemtocht in Gdm. Trein 6922 waar ik nu inzit bestaat uit 10 bakken SLT.

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Zaterdag 13 apr 2019 - 08:13:56
treinfan
treinfan
Volgens planning:
4301: 79328, 9328 Asd-Brusz, 9328A Brusz-Paris, 9351V Paris-Brusz, 9351 Brusz-Asd, 79351
4343: 9327V Paris-Brusz, 9327 Brusz-Asd, 79327

[Bezig met laden...]

Zaterdag 13 apr 2019 - 08:29:36
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
7:53 VIRM-14 (8735 + 9557 + 9554) als LM door Bet ri. Ehv
7:55 Keolis LINT 41 + 38 als LM door Bet ri. Kuilwielenbank Ehv.

Zaterdag 13 apr 2019 - 08:36:30
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
treinfan (za 13 apr 2019 08:13:56 www.somda.nl): Volgens planning:
4301: 79328, 9328 Asd-Brusz
Check Asdmw, passeerde om 8:32. Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 13 apr 2019 om 13:47:23

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 13 apr 2019 - 08:47:37
stefanvdw
stefanvdw
Trein 7623 te Dr met DDZ 7522

Zaterdag 13 apr 2019 - 09:02:02
michaben
michaben
Quote
nohab (za 13 apr 2019 08:36:30 www.somda.nl): Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.
Nergens is een groot woord, Thalys is omgeleid bij Atw en moet om die reden 10 minuten eerder uit Rtd weg. En blijkbaar is het halfuurpatroon heilig dus 10 minuten eerder uit Rtd betekent 30 minuten eerder uit Asd.

Zaterdag 13 apr 2019 - 09:12:46
nohab
nohab
Flickr bvisser
Asdm 9:08 een om onbekende reden omgeleide Benelux met 2805 voor en 186 008 achter passeert vanuit Asa richting Asa.

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 13 apr 2019 om 09:13:27

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 13 apr 2019 - 09:40:30
martijn
martijn
ICM 4250 als sprinter 5629 in Amf.

Zaterdag 13 apr 2019 - 10:25:54
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Donateursrit Mat'64 op tijd vertrokken uit Amf (10.19) ri Zl en verder.

Zaterdag 13 apr 2019 - 10:29:52
martijn
martijn
De 904 reed inderdaad 10:28u alweer even ten noorden van Nijkerk: martijnvanvulpen.nl

Laatst bewerkt door martijn op Zaterdag 13 apr 2019 om 14:32:25

Zaterdag 13 apr 2019 - 11:13:18
mren
mren
Quote
michaben (za 13 apr 2019 09:02:02 www.somda.nl):
Quote
nohab (za 13 apr 2019 08:36:30 www.somda.nl): Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.
Nergens is een groot woord, Thalys is omgeleid bij Atw en moet om die reden 10 minuten eerder uit Rtd weg. En blijkbaar is het halfuurpatroon heilig dus 10 minuten eerder uit Rtd betekent 30 minuten eerder uit Asd.
Wat een prima klantvriendelijke oplossing. Hulde!

Zaterdag 13 apr 2019 - 11:31:48
train85
train85
Quote
martijn (za 13 apr 2019 10:29:52 www.somda.nl): De 904 reed inderdaad 10:28u alweer even ten noorden van Nijkerk
Om 11.27 uur van Zl vertrokken naar Lw.

www.mat64.nl

Zaterdag 13 apr 2019 - 11:57:38
PeterJ
PeterJ
Quote
mren (za 13 apr 2019 11:13:18 www.somda.nl):
Quote
michaben (za 13 apr 2019 09:02:02 www.somda.nl):
Quote
nohab (za 13 apr 2019 08:36:30 www.somda.nl): Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.
Nergens is een groot woord, Thalys is omgeleid bij Atw en moet om die reden 10 minuten eerder uit Rtd weg. En blijkbaar is het halfuurpatroon heilig dus 10 minuten eerder uit Rtd betekent 30 minuten eerder uit Asd.
Wat een prima klantvriendelijke oplossing. Hulde!
De tijd van integrale oplossingen lijkt voorgoed voorbij. Iedereen moet zijn eigen belang maar regelen.

Zaterdag 13 apr 2019 - 12:55:32
Apda
Apda
Apd 12:53 : DB 6400 met platte wagens, beladen met militaire voertuigen richting Amf.

Zaterdag 13 apr 2019 - 13:34:40
train85
train85
Quote
PeterJ (za 13 apr 2019 11:57:38 www.somda.nl):
Quote
mren (za 13 apr 2019 11:13:18 www.somda.nl):
Quote
michaben (za 13 apr 2019 09:02:02 www.somda.nl):
Quote
nohab (za 13 apr 2019 08:36:30 www.somda.nl): Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.
Nergens is een groot woord, Thalys is omgeleid bij Atw en moet om die reden 10 minuten eerder uit Rtd weg. En blijkbaar is het halfuurpatroon heilig dus 10 minuten eerder uit Rtd betekent 30 minuten eerder uit Asd.
Wat een prima klantvriendelijke oplossing. Hulde!
De tijd van integrale oplossingen lijkt voorgoed voorbij. Iedereen moet zijn eigen belang maar regelen.
Dit weten de reizigers die gereserveerd hebben. Daar gaat het om dat die geïnformeerd zijn.

www.mat64.nl

Zaterdag 13 apr 2019 - 13:48:14
BGM104
BGM104
Quote
PeterJ (za 13 apr 2019 11:57:38 www.somda.nl):
Quote
mren (za 13 apr 2019 11:13:18 www.somda.nl):
Quote
michaben (za 13 apr 2019 09:02:02 www.somda.nl):
Quote
nohab (za 13 apr 2019 08:36:30 www.somda.nl): Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.
Nergens is een groot woord, Thalys is omgeleid bij Atw en moet om die reden 10 minuten eerder uit Rtd weg. En blijkbaar is het halfuurpatroon heilig dus 10 minuten eerder uit Rtd betekent 30 minuten eerder uit Asd.
Wat een prima klantvriendelijke oplossing. Hulde!
De tijd van integrale oplossingen lijkt voorgoed voorbij. Iedereen moet zijn eigen belang maar regelen.
Kunnen we hier een opinieonderzoek houden welke NS serie mag sneuvelen voor een beter pad door de Schipholtunnel?

Zaterdag 13 apr 2019 - 13:51:52
Steen
Steen
trein 2842 (stel 4242) is bij vertrek uit Ut de verkeerde kant op gestuurd (richting Amf) en rijdt nu ook maar door naar Amf.

Zaterdag 13 apr 2019 - 13:53:43
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
BGM104 (za 13 apr 2019 13:48:14 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (za 13 apr 2019 11:57:38 www.somda.nl):
Quote
mren (za 13 apr 2019 11:13:18 www.somda.nl):
Quote
michaben (za 13 apr 2019 09:02:02 www.somda.nl):
Quote
nohab (za 13 apr 2019 08:36:30 www.somda.nl): Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.
Nergens is een groot woord, Thalys is omgeleid bij Atw en moet om die reden 10 minuten eerder uit Rtd weg. En blijkbaar is het halfuurpatroon heilig dus 10 minuten eerder uit Rtd betekent 30 minuten eerder uit Asd.
Wat een prima klantvriendelijke oplossing. Hulde!
De tijd van integrale oplossingen lijkt voorgoed voorbij. Iedereen moet zijn eigen belang maar regelen.
Kunnen we hier een opinieonderzoek houden welke NS serie mag sneuvelen voor een beter pad door de Schipholtunnel?
3300 en 5800 iets naar voren trekken (2400 rijdt tenslotte toch niet) en je zou om :05 weg kunnen in Asd en dan kom je :46 aan in Rotterdam.

Dan zit je de hele route 3 minuten voor de 900.

Zaterdag 13 apr 2019 - 14:22:32
Jon-0
Jon-0
Mat64 om 14.18 door Asn in de ri Gn

Zaterdag 13 apr 2019 - 15:45:04
jg64
jg64
Trein 149 wordt vanaf Amf omgeleid via Zl naar Dv.
Dit i.v.m. aanrijding tussen Amf en Apd.

Zaterdag 13 apr 2019 - 15:46:16
Jon-0
Jon-0
Mat 64 langs Loon boven Asn ri Asn Zl ev om 15.43

Zaterdag 13 apr 2019 - 16:33:19
Xander140
Xander140
De Flirt3 stellen van arriva lijken een storing te hebben in reizigers informatie systeem... Geen omroep en geen route informatie voorop de trein... Lijkt er sterk op dat veel van deze stellen dit hebben. Er wordt alleen een versie nummer getoont en in de trein geen verdere informatie aan omroep etc.. Doet mijn vermoede reizen dat er een update niet correct is gegaan.

Laatst bewerkt door Xander140 op Zaterdag 13 apr 2019 om 16:43:07

Zaterdag 13 apr 2019 - 16:44:29
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Trein 6654 staat in Ht aangekondigd met +13. Dit keer wordt het anders aangepakt: dit keer worden de stations tussen Ht en Nm overgeslagen (behalve O). Vanaf Nm rijdt de trein weer als sprinter.

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Zaterdag 13 apr 2019 - 16:54:56
treinhobby
treinhobby
Zojuist Intercity 3661 uit Arnhem vertrokken met DDAR 7335 richting Roosendaal.

Zaterdag 13 apr 2019 - 17:03:28
treinhobby
treinhobby
Quote
stefanvdw (za 13 apr 2019 08:47:37 www.somda.nl): Trein 7623 te Dr met DDZ 7522
en nog steeds aan het pendelen, nu in de 7660 te Presikhaaf..

Zaterdag 13 apr 2019 - 17:16:56
snowie
snowie
17:10 Dron Plan V 904 ri Lls

Zaterdag 13 apr 2019 - 18:34:46
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Flickr https://www.flickr.com/photos/160349274@N07/
Quote
mvd (za 13 apr 2019 16:44:29 www.somda.nl): Trein 6654 staat in Ht aangekondigd met +13. Dit keer wordt het anders aangepakt: dit keer worden de stations tussen Ht en Nm overgeslagen (behalve O). Vanaf Nm rijdt de trein weer als sprinter.
Gebeurt regelmatig dat ze op deze manier de vertraging er proberen uit te rijden.

Zaterdag 13 apr 2019 - 18:48:57
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Dat weet ik, maar normaal zijn toch de stations tussen Nm en Ah de klos?

Laatst bewerkt door mvd op Zaterdag 13 apr 2019 om 18:49:11

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Zaterdag 13 apr 2019 - 19:36:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
jg64 (za 13 apr 2019 15:45:04 www.somda.nl): Trein 149 wordt vanaf Amf omgeleid via Zl naar Dv.
Dit i.v.m. aanrijding tussen Amf en Apd.
Trein 241 eveneens, was op Asd nog even opletten want waar de omroep een omleiding van Amsterdam naar Deventer aankondigde (suggereert via de Hanzelijn) bleek op de TBPs alleen Apd als stop te ontbreken, dus een omleiding over de Veluwelijn. Dat laatste moest je ook maar net opvallen, verder stond er alleen "Rijdt via een andere route" op.
Gelukkig was het bericht in de trein wat helderder.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 13 apr 2019 - 19:41:29
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Vanmorgen bracht Shunter 203-102 Lint 44 van de Whz naar Hgl en nam de 45 mee retour. met de rode 44 op sleeptouw om 8:40 door Brgro richting Hgl : www.flickr.com

Zaterdag 13 apr 2019 - 20:15:26
Michael98
Michael98
Normaal worden Odb en Zvb in het weekend 1x per uur bediend, maar vandaag rijdt de 5900 niet en stopt de 2200 twee keer per uur extra in Odb, Zvb en Zlw. Het lijkt er op dat spoor 4 in Rsd niet wordt gebruikt. De 2200 ligt daardoor vanaf Bgn verschoven (rijdt immers slechts Bgn-Gvc ivm werkzaamheden Gs en Ledn). Deze vertrekt op .06 en .36 ipv 14. en .44 uit Bgn en staat vervolgens weer 7 minuten stil in Rsd om op .23 en .53 te vertrekken.

De brugdekken van de spoortunnel in Gs schijnen inmiddels beide op hun plek te liggen, zodat men de rails weer terug kan bouwen. www.pzc.nl Snap dat de belbus Mdb-Arn niet erg populair is (er hing gisteren niet eens een telefoonnummer van de belbus op), want men heeft richting Bgn een overstap van 31min met een halfuursdienst op de snelbus naar Gs en Bgn bedacht. Lopen is volgens Google slechts 11min langzamer dan bus en wachten, fietsen is maar 3min langzamer dan een ritje met de bus (excl. wachttijd).

Laatst bewerkt door Michael98 op Zaterdag 13 apr 2019 om 20:20:54

Zaterdag 13 apr 2019 - 21:49:47
PeterJ
PeterJ
Quote
mvd (za 13 apr 2019 18:48:57 www.somda.nl): Dat weet ik, maar normaal zijn toch de stations tussen Nm en Ah de klos?
De stations waar maar 2x per uur een trein stopt laten vervallen en wel de stations bedienen waar er 4x per uur een trein stopt. Rare maatregel.

Zaterdag 13 apr 2019 - 21:55:41
treinfan
treinfan
Quote
Michael98 (za 13 apr 2019 20:15:26 www.somda.nl): Normaal worden Odb en Zvb in het weekend 1x per uur bediend, maar vandaag rijdt de 5900 niet en stopt de 2200 twee keer per uur extra in Odb, Zvb en Zlw. Het lijkt er op dat spoor 4 in Rsd niet wordt gebruikt. (...)
Er zijn inderdaad werkzaamheden te Roosendaal op spoor 4 en hoger.

[Bezig met laden...]

Zaterdag 13 apr 2019 - 22:16:40
mren
mren
Quote
train85 (za 13 apr 2019 13:34:40 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (za 13 apr 2019 11:57:38 www.somda.nl):
Quote
mren (za 13 apr 2019 11:13:18 www.somda.nl):
Quote
michaben (za 13 apr 2019 09:02:02 www.somda.nl):
Quote
nohab (za 13 apr 2019 08:36:30 www.somda.nl): Geen idee waarom, maar de Thalys vertrekt dit weekend om .40 uit Asd en staat vervolgens van .18 tot .45 in Rotterdam stil. Werkzaamheden zijn er nergens.
Nergens is een groot woord, Thalys is omgeleid bij Atw en moet om die reden 10 minuten eerder uit Rtd weg. En blijkbaar is het halfuurpatroon heilig dus 10 minuten eerder uit Rtd betekent 30 minuten eerder uit Asd.
Wat een prima klantvriendelijke oplossing. Hulde!
De tijd van integrale oplossingen lijkt voorgoed voorbij. Iedereen moet zijn eigen belang maar regelen.
Dit weten de reizigers die gereserveerd hebben. Daar gaat het om dat die geïnformeerd zijn.
Ja dan is het natuurlijk goed om geen enkele ambitie te hebben.

Zaterdag 13 apr 2019 - 22:19:12
mren
mren
2981: 10 bakken maar ondanks 3 hc's toch het voorste zesje afgesloten dus allemaal gezellig proppen in het viertje. Uiteraard te veel moeite om dat om te roepen of op de CTA te melden. Sterker nog: de CTA meldt dat het achterste stel slechts tot Ehv rijdt.

Zal straks een gezellige volksverhuizing worden in Ehv...

Zaterdag 13 apr 2019 - 22:37:26
sjoerd
sjoerd
Quote
Apda (za 13 apr 2019 12:55:32 www.somda.nl): Apd 12:53 : DB 6400 met platte wagens, beladen met militaire voertuigen richting Amf.
Kwam rond 14.00 uur aan op De Vlasakkers bij Amf en veroorzaakte daardoor +10 voor mijn Intercity (V = 13.57) naar Rtd. Maar in Utrecht al goeddeels op tijd weg na kering, ondanks uiterst futloos rijden terwijl er niets voor zat, en vrijwel op tijd (+1) in Rtd ondanks wederom rijden op lokaalspoor tempo. Er kan, als de meester flink doorrijdt, waarschijnlijk wel ruim een kwartier van de rijtijd Amf - Rtd af.

Zaterdag 13 apr 2019 - 22:50:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Amersfoort - Utrecht kan met een beetje doorrijden wel een minuut of 3 sneller ja (vaak zat met -3 aangekomen in het verleden) en wat minder dan de huidige 8 minuten keertijd scheelt ook al. Dan gaat 't wel hard ja.
Zo'n beetje op alle tussenstations, zelfs Alexander, staat die trein wel eventjes stil bovenop de tijd die het in- en uitstappen vergt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 13 apr 2019 - 22:51:43
thom
thom
Tsja, en als je dan al die speling eruit sloopt stort het wel als een kaartenhuis in elkaar als er door een andere reden, door welke dan ook, vertraging op gelopen hebt.

Niet echt iets mis met speling waardoor je dat nu juist op kunt vangen lijkt mij.

Zaterdag 13 apr 2019 - 23:39:06
treinfan
treinfan
Een kwartier speling zit er niet in die dienstregeling tussen Amf en Rtd, dus ik heb het even nagekeken in de logs van intercity 544: met +4m50s uit Amf en met +2m10s aankomst in Rtd, dus er was slechts 2 minuten en 40 seconden vertraging weggereden tussen Amf en Rtd. Bij vertrek uit Ut overigens slechts 30s vertraging, dus dat de pit er niet in zat na Ut, lijkt wel te kunnen kloppen

[Bezig met laden...]

Zondag 14 apr 2019 - 09:45:47
greyhound
greyhound
Twitter autobussen


Laatst bewerkt door greyhound op Zondag 14 apr 2019 om 09:46:41

Zondag 14 apr 2019 - 09:48:57
greyhound
greyhound
Twitter autobussen
Quote
mvd (za 13 apr 2019 08:09:10 www.somda.nl): Zoals ieder jaar zijn de series 6000 en 6900 vandaag versterkt ivm de Bloesemtocht in Gdm. Trein 6922 waar ik nu inzit bestaat uit 10 bakken SLT.
Ook Qbuzz reed (deels?) verstrekt naar Gdm. Hopelijk houden ze die lijn vol. De afgelopen tijd veel korte treinen in de spits door materieel gebrek.

Zondag 14 apr 2019 - 09:58:21
broek53
broek53
Quote
thom (za 13 apr 2019 22:51:43 www.somda.nl): Tsja, en als je dan al die speling eruit sloopt stort het wel als een kaartenhuis in elkaar als er door een andere reden, door welke dan ook, vertraging op gelopen hebt.

Niet echt iets mis met speling waardoor je dat nu juist op kunt vangen lijkt mij.
Je hebt speling en speling. 5% rijtijdspeling is wat er nodig gevonden wordt, maar bijna alle intercityseries komen daar royaal bovenuit, nog afgezien van lange stationnementen op de grote stations. De proportionaliteit van speling is op een aantal routes dus aardig zoek - maar het leidt wel tot een heel hoge punctualiteit. Het is maar waar je op wilt sturen.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 14 apr 2019 om 09:58:34

Zondag 14 apr 2019 - 11:24:01
PeterJ
PeterJ
Kijk maar naar de stationnement van enkele IC's in Den Bosch, die staan soms idioot lang stil. Die naar Maastricht soms wel 7 minuten. En daar leg je dan van dure infra voor aan?!

Zondag 14 apr 2019 - 11:34:05
michaben
michaben
Quote
broek53 (zo 14 apr 2019 09:58:21 www.somda.nl): De proportionaliteit van speling is op een aantal routes dus aardig zoek - maar het leidt wel tot een heel hoge punctualiteit. Het is maar waar je op wilt sturen.
Ik noem 10% vertraagde treinen nou niet bepaald een hele hoge punctualiteit. Meestal heb je ook niets aan die speling omdat bij grote vertragingen er bijna altijd wel een andere trein voorpiept. Zo kan je misschien in theorie een +5 vanuit Ut naar Rtd nog bijna volledig inlopen, als de sprinter bij Wd voorgelaten wordt kan je er vanuit gaan dat je met +12 in Rtd aan gaat komen en je kering mist.

Zondag 14 apr 2019 - 11:44:53
broek53
broek53
De punctualiteit is in ieder geval nog nooit zo hoog geweest als nu, praat ik de propaganda maar na. En dat de bakken speling daarmee te maken hebben, daarvan ben ik ten diepste overtuigd.
Aan de andere kant is het waar dat het invoegen van veel speling / extra stationnementstijd lang niet altijd het gevolg is van bewust beleid, maar het gevolg van het passend maken van een dienstregeling in groter verband. De A2-corridor is daar een treffend voorbeeld van. Daarom moet ik ook altijd wel glimlachen als iemand weer eens begint over kortere rijtijden en snellere treinen. Dat kan, maar dan zul je ofwel moeten afzien van PHS, ofwel tamelijk wat viersporigheden aanleggen.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 14 apr 2019 om 11:45:41

Zondag 14 apr 2019 - 12:05:54
sjoerd
sjoerd
@ treinfan: Ik ken de bron van die logs niet, en twijfel ook niet aan jouw weergave, maar de tijden die ik doorgaf kloppen op de minuut, weliswaar bijgehouden met mijn exact klokkende telefoon en de stationsklokken ter plaatse. En er zit dus enorm veel verschil tussen. Ook verbeeld ik me echt niet dat we de gehele rit Amf - Rtd voortsukkelden. Merkwaardig dat de logs zo verschillen van de waarnemingen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 14 apr 2019 om 12:06:29

Zondag 14 apr 2019 - 12:07:47
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Stationsklokken lopen lang niet altijd juist.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zondag 14 apr 2019 - 12:10:13
sjoerd
sjoerd
Nee, dat klopt, maar ze kunnen moeilijk allemaal zo afwijken. Ook in de trein werd overigens in Utrecht nog omgeroepen dat we ruim 10 minuten te laat waren aangekomen. De volgende intercity naar Rotterdam was in Utrecht al binnen en stond op het perron ertegenover!

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 14 apr 2019 om 12:11:10

Zondag 14 apr 2019 - 12:16:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Sowieso liggen de meetpunten voor vertragingen ook lang niet altijd op heel logische plekken, levert ook nog wel eens spookvertragingen in de systemen op.
Quote
greyhound: Ook Qbuzz reed (deels?) verstrekt naar Gdm. Hopelijk houden ze die lijn vol. De afgelopen tijd veel korte treinen in de spits door materieel gebrek.
Sowieso deels versterkt, alle omlopen versterken op zaterdag kan niet met de hoeveelheid treinstellen die ze hebben.
Alle omlopen tussen Gr en Gdm versterkt rijden kan overigens wel met gebruikmaking van het trucje wat Arriva weleens toepaste als er materieelgebrek was: treinen achter elkaar op hetzelfde perron in Gr en dan de doorgaande reizigers laten overstappen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 14 apr 2019 - 14:40:59
treinfan
treinfan
Quote
sjoerd (zo 14 apr 2019 12:10:13 www.somda.nl): Nee, dat klopt, maar ze kunnen moeilijk allemaal zo afwijken. Ook in de trein werd overigens in Utrecht nog omgeroepen dat we ruim 10 minuten te laat waren aangekomen. De volgende intercity naar Rotterdam was in Utrecht al binnen en stond op het perron ertegenover!
Ik blijf je maar in twijfel trekken zo, want de 2800 keert standaard kort te Ut (meestal op spoor 20). Ik denk eerder dat je het materieel (2xICM-IV) van de vorige intercity naar Rotterdam zag: trein 2842 was opgeheven te Ut.
Ik ga zeker niet zeggen dat digitale logs heilig zijn (ook hier kunnen klokken wel eens verschillen hebben), maar GPS-data van treinritten is ook openbaar te bekijken. In dit geval van de 544: treinposities.nl

Laatst bewerkt door treinfan op Zondag 14 apr 2019 om 14:41:55

Zondag 14 apr 2019 - 15:27:50
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (za 13 apr 2019 22:37:26 www.somda.nl):
Quote
Apda (za 13 apr 2019 12:55:32 www.somda.nl): Apd 12:53 : DB 6400 met platte wagens, beladen met militaire voertuigen richting Amf.
Kwam rond 14.00 uur aan op De Vlasakkers bij Amf en veroorzaakte daardoor +10 voor mijn Intercity (V = 13.57) naar Rtd.
Die militaire trein is om 13.57 aangekomen op Amfv dus die plus tien heb je vast ergens anders aan te danken. Een beetje het gebruikelijke gezwets hier van mensen die niet weten hoe het werkt bij het spoor: ik zie een goederentrein en mijn gele treintje is te laat dus dat is de schuld van die goederentrein.

Zondag 14 apr 2019 - 15:51:07
sjoerd
sjoerd
Och Henk, gezwets? Ik ben er niet eens boos over dat we te laat vertrokken uit Amersfoort. Ten slotte zie je niet dagelijks zo'n mooie militaire trein met een 6400 ervoor. Toen we langs Vlasakkers reden, zagen we hem nog achter de bomen naar achteren rijden. Ook de intercity uit Utrecht moest er kennelijk even op wachten. Ik erger me niet gauw en weet hoe vol het is op het spoor, en bovendien: ik was keurig op tijd in Rtd.

Zondag 14 apr 2019 - 16:01:31
sjoerd
sjoerd
@ Treinfan: ik ga meteen een andere I-phone halen want één die er tien minuten naast zit, dat kan niet. Hij loopt nu overigens gelijk met mijn pc, maar dat terzijde. De genoemde volgende trein naar Rotterdam die ik zag, was zichtbaar uit mijn trein op spoor 8, en zal op spoor 12 hebben gestaan. Deze trein filmde ook Rotterdam CS. Ik vond dat vreemd, maar met de vertraging die we hadden ook weer niet onlogisch. Ik heb nooit haast. En ik twijfel, net als jij, altijd, vooral aan gegevens die niet kloppen met mijn waarneming. Het kan inderdaad zijn dat ik de opgeheven trein heb gezien. Dank voor de uitleg!

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 14 apr 2019 om 16:05:23

Zondag 14 apr 2019 - 16:05:01
jordibont
jordibont
Quote
daniel_ddr (zo 14 apr 2019 12:16:53 www.somda.nl): Sowieso liggen de meetpunten voor vertragingen ook lang niet altijd op heel logische plekken, levert ook nog wel eens spookvertragingen in de systemen op.
Kun je mij hier meer over vertellen? Ik dacht altijd dat voor de reisinformatie de trein is aangekomen als hij het blok met het perron erin binnenrijdt, eventueel met een aangenomen tijd tussen tot stilstand komen en binnengaan van het blok.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 14 apr 2019 - 16:11:13
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (zo 14 apr 2019 15:51:07 www.somda.nl): Ook de intercity uit Utrecht moest er kennelijk even op wachten.
Volgens het al genoemde treinposities.nl is die in volle vaart voorbij Amfva geraasd en heeft minuten voor inrijder van Amf gestaan.

Zondag 14 apr 2019 - 16:15:43
sjoerd
sjoerd
Klopt, stond te wachten voor de inrijder. Niet voor Amfva. Dat kan toch? Toen was de militaire trein daar al gepasseerd. Was jij de machinist?

Zondag 14 apr 2019 - 20:52:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
jordibont (zo 14 apr 2019 16:05:01 www.somda.nl): Kun je mij hier meer over vertellen? Ik dacht altijd dat voor de reisinformatie de trein is aangekomen als hij het blok met het perron erin binnenrijdt, eventueel met een aangenomen tijd tussen tot stilstand komen en binnengaan van het blok.
Ik heb het ook maar van horen zeggen, maar er schijnen bepaalde punten langs het spoor te zijn waar de punctualiteit van treinen die tussen stations onderweg zijn wordt gemeten. Dus op de vrije baan en niet de aankomst en het vertrek van stations.
Het punt het dichtst bij Amf ligt echter wat ongelukkig ver van het station, waardoor er nogal eens treinen worden omgeroepen met "vertrekt over enkele minuten" terwijl je ze van het perron af dan nog niet de bocht door kunt zien komen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 15 apr 2019 - 08:35:51
treinfan
treinfan
Dat is onjuist, want er zijn geen speciale punten langs de baan. Bij elk dienstregelingspunt met bediende seinen wordt bij passage van de trein de vertragingsmelding geactualiseerd. Tussen Bnva en Ama ligt alleen Hvl, dat echter een halte aan de vrije baan is (geen bediende seinen). Van een trein die stilstaat of langzaam rijdt in de buurt van Hvl, wordt de vertraging dus pas bijgewerkt bij passage Ama.

[Bezig met laden...]

Maandag 15 apr 2019 - 09:15:35
Rolffiej19
Rolffiej19
En dat is ook niet helemaal juist zoals Daniel al zegt zitten er ook wel is bij P-seinen en bepaalde punten langs de baan meet secties

MCN ASD