Ontwikkelingen Stadler SMILE
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
06-04-2019 16:26:46
icened
icened
Sinds kort levert Stadler ook hogesnelheidstreinen:

Het Bundesamt voor Transport (FOT) in Zwitserland, heeft de nieuwe hogesnelheidstrein SMILE van Stadler gisteren 4 april 2019, toestemming geven om door de tunnel te rijden. De SBB Giruno, zoals de SBB deze trein noemt, met een snelheid tot 200 km per uur met één tractie op de Zwitserse netwerk rijden.

Dat heeft de SBB vandaag aankondigt en het plan is dat de Giruno vanaf deze zomer geleidelijk in dienst zal komen.
Dit maakt de weg vrij voor de nieuwe Gotthard-trein van de SBB, voor de eerste keer te rijden met passagiers door de 57 km lange tunnel, die geopend werd in 2016. De SMILE heeft sinds april 2017 er honderden testritten opzitten en wel in de vier geplande landen Zwitserland, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Hier lees je nog meer over deze mooie tunnel.

De Giruno met veel comfort
--------------------------

De Giruno biedt passagiers met een dubbele tractie tot 400 meter in totaal 810 zitplaatsen. De treinen zijn uitgerust met een ingang voor de verschillende platformhoogten in Zwitserland, Oostenrijk en Italië en Duitsland. De Giruno heeft rolstoeltoegankelijke plaatsen en toiletten. Over het comfort: je mobiele telefoon en stopkontakten zullen wij het maar niet hebben, want dat is in nieuwe treinen tegenwoordig heel gewoon. Moderne verlichting met energiezuinige LED lampen. Het gehele interieur is genereus en helder.
29 nieuwe treinen

Sinds eind 2016 is de Gotthard-basistunnel – de langste spoorwegtunnel ter wereld – in bedrijf. Tegen het einde van 2020 zal ook de Ceneri-basistunnel van de vlakke spoorweg door de Alpen klaar zijn. Met het oog op de verwachte toename heeft de SBB 29 treinen bij Stadler besteld met diverse opties. De elfdelige elektrische tractie-eenheden hebben meerdere systemen aan boord en kunnen een snelheid van 250 km per uur halen. Stadler ontwikkelde en bouwde de nieuwe trein in oktober 2014 in slechts 23 maanden na de ondertekening van het contract. Drie maanden later werd de eerste trein in gebruik genomen. Het werd voor het eerst gepresenteerd aan het publiek op InnoTrans 2016 in Berlijn. Stadler noemt de hogesnelheids familie “SMILE”. De SBB heeft ze de naam “Giruno”, een afgeleide van de naam Reto-Romaans voor Buzzard gegeven.

Naast de succesvolle Flirt en KISS platform nu ook SMILE. Zien of Stadler kan concurreren met de gevestigde namen zoals Alstom, Siemens, Hitachi en relatieve nieuwkomers zoals Talgo, CAF.

Bron: Treinennieuws

Laatst bewerkt door moderator op 06-04-2019 16:56
 

06-04-2019 23:57:44
jeanne
jeanne
Is dit nu perse op deze wijze nodig. Ga zelf eens opzoek naar de originele bron zoals: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2019_0405_Medienmitteilung_BAV-BB-200_DE.pdf of https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2019_0405_Media_release_BAV-BB-200_EN.pdf en voor het plaatje https://www.stadlerrail.com/media/img/Giruno_am_Zugersee.jpg , in plaats een bericht van van treinennieuws letterlijk te klonen.
Overigens vraag ik mij werkelijk af of we hier op Somda de ontwikkelingen van de Smile gaan volgen, materieel wat (nog) niet voor Nederland aangeschaft is, en of dit niet beter in het bestaande draadje van "Stadler Rail" https://www.somda.nl/forum/19354/Stadler+Rail/ had gepast?

De eerste serieproductie rijdt inmiddels ook ook al rond (nr. 7), maar in Italië gaat het bepaald niet lekker met de toelating van de Giruno. Door dat er allerlei oneigenlijke bureaucratische hindernissen opgeworpen werden/worden is men inmiddels al een jaar achter op de planning. Volgens geruchten moeten de SBB (als koper), Stadler (als fabrikant), Trenitalia (als vervoerder) met RFI (infrastructuurbeheerder) voor elke proefrit een afzonderlijk contract sluiten. Trenitalia lijkt de SBB met de Giruno als een concurrent voor hun hogesnelheidslijnen te zien en werpt zoveel mogelijk obstakels op. Maar dat kende we al van de Over Night Express.


Jeanne Kok