14-03-2019 17:20:13 | ||
---|---|---|
mren
|
Vanaf 06.00u 66 minuten staking wegens onvrede over pensioenleeftijd. Hetgeen tamelijk absurd is omdat er tegen regeringsbeleid wordt gestaakt waar werkgevers en klanten totaal geen partij in zijn. |
14-03-2019 17:26:57 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dat is het hele doel van staken toch? Pijn doen op een plek waar het reactie op wekt en dan de andere partij te doen zwichten? Goed, lekker kansloos weer. Ga gewoon werken. Ik moet je pensioen ophoesten. Met je 48 vrije dagen per jaar. |
14-03-2019 17:33:42 | ||
---|---|---|
michaben
|
Waarbij die 66 minuten erg misleidend is, dat zijn de 66 minuten waarin men met spandoeken staat te zwaaien en met megafoons aan het roepen is op de standplaats. Daarna gaat men aan het werk, waardoor de reizigers niet 66 minuten maar in sommige gevallen bijna drie uur last hebben van die staking. In het stadsvervoer (wat ook meedoet) zijn nu al lijnen waar de eerste rit om 8:30 gaat rijden omdat men pas om 7:06 vanaf de garage vertrekt richting het beginpunt. |
14-03-2019 18:46:58 | ||
---|---|---|
Michael98
|
QuoteBron: https://www.pzc.nl/economie/ook-ns-staakt-maandag-geen-trein-in-vroege-ochtend-daarna-hinder~a6068999/ Zijn er eigenlijk nog standplaatsen over? Een aantal standplaatsen vooral buiten de randstad staan niet genoemd in dit rijtje. Het is echt weer wat van die rare vakbonden, sectoren met goudgerande cao's gaan staken tegen regeringsbeleid. Het gaat er ook om hoe je het aanpakt, want voor de onderwijsstaking van morgen hebben medewerkers van Avans te horen gekregen dat ze mogen gaan staken. Maar dan wel met inhouding van loon of het opnemen van vrije uren. Laatst bewerkt door Michael98 op 14-03-2019 18:51 |
14-03-2019 18:57:29 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Zeer schofterige aktie weer over de rug van de reiziger. De gemiddelde leeftijd dan mensen overlijden ligt nu hoger dan toen de pensioenleeftijd werd ingesteld. Is het dan gek dat we langer moeten werken? |
14-03-2019 19:00:23 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Wat een reacties weer , gelukkig komt de vakbond nog op voor het personeel. Maarja schijnbaar willen jullie allemaal graag tot je neervalt doorwerken! robq |
14-03-2019 19:07:08 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ik wil graag een betaalbare pensioenpot, daarbij hoort bij een stijgende leeftijd ook een langere werktijd. Maar ik snap het wel, je laat de ellende liever over aan je kinderen en kleinkinderen. |
14-03-2019 19:22:59 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Nee ik kom juist op voor de kinderen en kleinkinderen , als je nu alles blijft pikken blijft het alleen maar stijgen voor mijn bouwjaar (1991) staat het inmiddels al op 74 en 6 maanden. Krijgen we dadelijk een liftje bij de cabine tijdens de rangeerdienst? robq |
14-03-2019 19:32:45 | ||
---|---|---|
selivio
|
Quote Ik mis Groningen en Leeuwarden, welke nog meer? Daarnaast wel weer typisch dat dit op het spoor een feestje van NSR is, maar niet bij de private vervoerders... |
14-03-2019 19:34:49 | ||
---|---|---|
jordibont
|
Quote Den Bosch, Roosendaal, Vlissingen, Nijmegen, Venlo, Amersfoort, Hoofddorp Opstel om er een paar te noemen. Quote Ik hoop voor Avans niet dat ze medewerkers verplichten vrije uren op te nemen, dat zou een hele erge schending van het stakingsrecht zijn. Natuurlijk hoeft Avans stakende medewerkers niet te betalen, die kunnen een vergoeding uit de stakingspot van de vakbond krijgen. Laatst bewerkt door jordibont op 14-03-2019 19:36, reden: typefout |
14-03-2019 19:50:31 | ||
---|---|---|
mren
|
Je mag staken als vakbonden en werkgevers niet tot overeenstemming komen bij CAO-onderhandelingen. De AOW-leeftijd is een politiek besluit en dat lijkt me niet onder het stakingsrecht te vallen. |
14-03-2019 19:54:36 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Even los van mijn persoonlijke mening over deze stakingsactie, maar de actie is voor het gehele OV aangekondigd, dus inclusief private vervoerders. Wellicht dat er te weinig actiebereidheid is? |
14-03-2019 20:03:11 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Gaan Arriva en Connexxion ook staken of rijden die maandagochtend wel? Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
14-03-2019 20:06:54 | ||
---|---|---|
edje
|
Bericht is door het FNV geplaatst met steun van de andere vakbonden. FNV spoor is meer op de NS gericht dan de andere vakbonden. Daarom lijkt het of het alleen NS betreft. Laatst bewerkt door edje op 14-03-2019 20:07 |
14-03-2019 20:19:02 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteLanger werken is het probleem op zich niet eens persé, maar voor mij staat de pensioenleeftijd nu bijvoorbeeld al op 72. En ooit in een pensioenvoorlichting op het werk werd ook een plaatje van de levensverwachtingen getoond: die is voor een man uit mijn geboortejaar ook 72. Gaat er toch iets niet goed vermoed ik, zou wel gunstig zijn voor de dekkingsgraad van het pensioenfonds maar 48 jaar lang werken blijft wel een hele tijd Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
14-03-2019 21:27:52 | ||
---|---|---|
b2py
|
Niets houd je tegen om op een alternatieve manier inkomsten te genereren zodat je eerder met pensioen kan. |
14-03-2019 21:33:09 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote De levensverwachting voor een man uit jouw geboortejaar is berekend inclusief alle mannen uit jouw geboortejaar die al zijn overleden. Die halen het gemiddelde naar beneden. Ik hoop dat je vandaag nog leeft. Dan kun je bijvoorbeeld dit tool gebruiken om je resterende levensverwachting te berekenen: https://www.berekenhet.nl/pensioen/resterende-levensverwachting.html Dat valt niet tegen, hè? %02% |
14-03-2019 23:44:01 | ||
---|---|---|
henri1972
|
De gemiddelde levensverwachting is sinds 1950 gestegen van 71 tot 82 jaar. Mag dan ook de pensioenleeftijd omhoog ? In 1956 is de AOW ingevoerd maar als in bovenstaande cijfers zie moeten we nu fiks meer ophoesten dan in de jaren 50 om het te betalen. Dus laat die pensioen leeftijd dan omhoog gaan. En iemand zei 48 jaar werken? Mijn vader kon in mei 1945 gaan werken, hij was toen 14. Met 63 kon hij met de VUT. Tel even na ?.... Maar men wist toen niet beter maar tegenwoordig piepen we om alles. Dus vind ik het volledig asociaal om hiervoor het OV plat te leggen en duizenden BETALENDE reizigers hiermee te duperen. |
14-03-2019 23:57:17 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Waar het aan schort is de communicatie vanuit de bonden waarom deze actie gedaan wordt. Inzet is, om met 66 met pensioen te kunnen gaan, en geldt is niet alleen voor ov personeel, maar dit moet voor alle beroepsgroepen zo worden. Nu komt het over alsof het alleen voor het OV geldt, mede dankzij mogelijk gemaakt door de media. Maar als je verder zoekt kan je lezen dat er een aardig aantal andere beroepsgroepen mee doen. O.a Ambulance, Douane, Politie, Brandweer en Bouw. En dus ook ov bedrijven. |
15-03-2019 01:03:00 | ||
---|---|---|
thom
|
Er word ook altijd zo mooi geoordeeld dat het Spoorwegpersoneel altijd alleen maar staakt om de reiziger te duperen, dat is ontzettend onhandig maar nu eenmaal een gevolg van dat zij de werkgever proberen iets goed duidelijk te maken. Je kunt het daar natuurlijk niet mee eens zijn, maar het maakt natuurlijk niet dat dit soort beroepen dan niet zouden mogen staken omdat de maatschappij daar overlast van heeft... |
15-03-2019 06:12:19 | ||
---|---|---|
nohab
|
Even voor de goede orde: de politiek bepaalt niet je pensioenleeftijd maar alleen je AOW-leeftijd. Je pensioenleeftijd kan eerder liggen, dit hangt af van de pensioenregeling van je werkgever. Check die dus of anders navragen bij de HRM-afdeling van je werkgever. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
15-03-2019 06:54:41 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Waarom staken als je woensdag ook je protest kunt afgeven, ook al is het Prov./waterschap...de landelijke politiek ziet dit ook als graadmeter. Bij de weg, pensioenleeftijd bij SPF is momenteel 68 jaar.. |
15-03-2019 06:56:04 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Wat een ongelofelijke dooddoener. Hoe moet je dat doen als je al 40 uur per week werkt. Of suggereer je nu dat we met zijn allen maar de criminaliteit in moeten gaan? |
15-03-2019 06:56:56 | ||
---|---|---|
nohab
|
Er is niemand die het je verbiedt om na die 40 uur nog een paar uurtjes in de week de vakken bij de supermarkt te vullen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
15-03-2019 07:10:30 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDus er werken bij Prorail mensen die naast hun salaris AOW ontvangen? De huidige AOW-leeftijd is namelijk 66 jaar en 4 maanden. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
15-03-2019 07:55:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Opvallend vond ik wel dat NS geen kort geding aanspant om deze staking te verbieden. Vroeger kondigde NS dat al aan haast voordat de bonden uitgesproken waren, zeker als het ging om staking die niet ging over de arbeidsverhoudingen e.d. binnen het bedrijf. |
15-03-2019 07:55:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
Opvallend vond ik wel dat NS geen kort geding aanspant om deze staking te verbieden. Vroeger kondigde NS dat al aan haast voordat de bonden uitgesproken waren, zeker als het ging om staking die niet ging over de arbeidsverhoudingen e.d. binnen het bedrijf. |
15-03-2019 08:08:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote67 jaar 9 maanden..., 3 maanden krijg je dus alleen AOW en geen pensioen! |
15-03-2019 08:19:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, of vervroegd pensioen. Dat kan bij het Spoorwegpensioenfonds eenvoudig. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-03-2019 08:42:09 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteAls je het over dooddoeners hebt... Ik raad zeker niet aan om veel meer dan 40 uur per week te werken, maar er zijn zeker genoeg mogelijkheden om meer proberen te verdienen. Switchen van werk, geld besparen door je huis te isoleren, speculeren op de huizenmarkt of (met risico's) gaan beleggen, etc. |
15-03-2019 09:24:11 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteKlopt alleen wordt het uitkeringsbedrag wel lager. |
15-03-2019 10:18:17 | ||
---|---|---|
PKP
|
Het gaat bij bv. het rijdende personeel ook niet om de gemiddelde leeftijd welke men anno 2019 beweerd te kunnen halen als Nederlander, maar om het feit dat niemand de 68 haalt in een functie met dubbele onregelmatigheid en zeer hoge keuringseisen. Na 30/40 jaren zo gewerkt te hebben in de dubbele onregelmatigheid is het lichaam gewoon op. Krijg je dan pas een redelijk pensioen op je 68, dan is er na afkeuring jaren eerder een flink financieel gat te overbruggen. Zou wel eens willen weten hoe veel van het rijdende personeel 63 of ouder is, ik denk nog geen paar procent. De rest is al lang afgekeurd, gestopt of overleden. |
15-03-2019 10:43:03 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
QuoteHet wordt een beetje OT maar: de huidige AOW-leeftijd is inderdaad 66 jaar en 4 maanden, maar ... alleen voor mensen die nu deze leeftijd bereiken. Ben je jonger dan geldt een hogere AOW-leeftijd. Officieel is de hoogste AOW-leeftijd nu 67 jaar en 3 maanden, maar die geldt voor mensen die in 2021 of 2022 die leeftijd bereiken. Voor na 2022 is de AOW-leeftijd nog niet vastgesteld. Volgens het huidige principe, dat ook in de wet is vastgelegd, zal de AOW-leeftijd daarna doorstijgen omdat de levensverwachting van jongeren nog altijd hoger wordt ingeschat dan voor de ouderen. Voor pensioen dat je nu bij je pensioenfonds of verzekeraar opbouwt, geldt in veel gevallen dat dat op 68 jaar ingaat. Als je al wat langer werkt, heb je een stuk pensioen dat op 65 jaar ingaat, een stuk dat op 67 jaar ingaat en een stuk dat op 68 jaar ingaat. Maar uiteindelijk bepaal je zelf wanneer je met pensioen gaat en voor de meeste mensen zal dat min of meer automatisch op de AOW-leeftijd zijn. Als je met pensioen gaat, dan rekent het pensioenfonds je drie stukken pensioen om: pensioen dat eigenlijk al had moeten ingaan wordt iets verhoogd, pensioen dat eigenlijk nog niet zou moeten ingaan, wordt iets verlaagd. Dus om op nohab's vraag in te gaan: werken er bij Prorail mensen die naast hun salaris ook AOW krijgen: dat zou kunnen, maar in de meeste gevallen zal men (uiterlijk) op de AOW-leeftijd met pensioen zijn gegaan en is het deel van het pensioen dat eigenlijk pas op 68 (of 67) ingaat, verlaagd en vervroegd ingegaan (en het pensioen dat op 65 zou ingaan: verhoogd en uitgesteld ingegaan). |
15-03-2019 10:54:38 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDe AOW-leeftijd is tot 1-1-2025 vastgesteld op 67 jaar en 3 maanden (dat moet altijd 5 jaar van tevoren worden vastgesteld). Mensen die zijn geboren op of voor 30-9-1957 hebben nu dus zekerheid. Dit najaar horen we of het per 1-1-2025 omhoog gaat. Laatst bewerkt door nohab op 15-03-2019 11:14 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
15-03-2019 11:34:57 | ||
---|---|---|
phantom
|
De doos met dood doeners is weer open getrokken. En er komen weer dezelfde argumenten uit. Bij verdienen,ja das leuk,maar de meeste van de werkende Nederlanders zijn wel redelijk op na 40uur werken in de week,vakken vullen dat verdient nog geen trekdropje per dag en bovendien daar wil men enkel jong personeel voor,want dat zijn de enige die zonder veel tegenspraak zoiets willen doen. Wil je iets overhouden moet t zwart,anders komt de belasting weer langs. Buiten dat om,het is leuk dat men zegt je leeft nu langer dus werk maar langer,maar kijkt men ook hoe de kwaliteit van die verlengde levensduur is ? Hoeveel mensen mankeren al redelijk vroeg in hun werkende leven iets wat enkel maar erger en erger word,kijkt men daar naar ? Ik zeg van niet. Ikzelf ben met 15 jaar begonnen met vakantie baantjes en niet veel later deed ik al aan werken en leren voor scholing,ik heb in de transport gewerkt,als stratenmaker en nog een paar andere jobs,geen van alle licht lichamelijk werk te noemen. Nog voor mn 30ste meermaals met rugklachten thuis gezeten vanwege werk dat mn rug sloopte,ook voor mn 30ste te horen gekregen dat ik artrose heb,hoe zal de kwaliteit van mijn werkende leven nu zijn en nog worden denken ze in den haag ? Ik kan je zeggen die verbeterd er niet op,nu niet,nooit nie meer,dat word enkel erger. Dus waarom (als ik het al haal) zou ik niet met 65 mogen stoppen,zodat ik nog iets kan genieten van mn behoorlijk versleten lijf en ouwe dag ? Dat men steeds meer mensen het land in heeft gelaten,die niet werken,die zakgeld krijgen ,een huis met bijgewerkte tuin,dat is een voorname reden dat we nu langer moeten werken. Dat men ongeloofelijk blunders heeft gemaakt en nog,met allerlei bouwprojecten,dat zorgt er ook voor dat we langer moeten werken. Dat de regering mooie deals maakt(e) met grote concerns die feitelijk verlieslijdend zijn,dat verschil mogen wij ophoesten,daarom mogen we ook langer werken. Dat we al heel lang een koningshuis hebben wat een riant "salaris/zakgeld" krijgt,wat geen rekeningen betaald,op betaalde vakantie's en werk bezoeken gaat,huizen laat bouwen die betaald moeten worden,daarom moeten wij langer werken. En zo zijn er vast nog meer "dood doeners" die allemaal betekenen dat wij langer moeten werken,dat lijstje vult denk ik 90% van redenen waarom wij langer moeten . In hoeverre dat een langere levenverwachting de dader is dat we langer moeten werken lijkt me verwaarloosbaar,ik gok 10% . Laat het personeel maar staken in welke tak ook,het is hun recht en hopelijk helpt het om betere voorwaarden te bedingen voor het werk wat ze doen. Das altijd beter als zonder weerwoord en tegen geluid maar overal geluidloos mee in te stemmmen. Een betere werkomgeving met beter voorwaarden krijg je alleen als je protesteerd en je laat horen,want vanuit den haag zal je nooit zomaar een handreiking krijgen die inhoud dat de werkende het beter krijgt. Dat interesseert de meeste daar niks,we zijn er om te betalen,zodat ze het daar goed hebben. En dan kan iemand zeggen dat ik er naast zit met dat laatste,maar voorbeelden waarbij het werkvolk het hier zonder vraag of protest beter kreeg door een gebaar vanuit den haag,die heb ik nog niet gevonden %08% %07% Laatst bewerkt door phantom op 15-03-2019 11:44 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
15-03-2019 11:51:26 | ||
---|---|---|
PKP
|
Prima verwoord Phantom, vergeet ook niet het enorme voordeel voor de pensioenfondsen zelf, als "de leden" langer blijven werken. Een mooie compensatie voor de gemiste rente inkomsten bij deze fondsen |
15-03-2019 12:58:33 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Onzin! Bij uitstel van je pensioen, wordt het verhoogd! |
15-03-2019 17:54:53 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Ouder worden we wel ja, maar niet gezonder ouder en dat vergeet de overheid. Laatst bewerkt door fred67nl op 15-03-2019 17:55 |
15-03-2019 17:58:34 | ||
---|---|---|
mren
|
Of jij wil het niet weten? Mensen worden niet alleen ouder maar ook langer gezond ouder dan in de tijd van vadertje Drees. Zie bv. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/19/nederlanders-worden-steeds-ouder-en-blijven-langer-gezond-a1596180 Laatst bewerkt door mren op 15-03-2019 17:59 |
15-03-2019 18:58:25 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Ach ja, daarom sponsoren we andere landen waar ze allemaal niet zo oud worden en veel eerder mogen stoppen met werken. Het is alleen maar goed dat er eens signaal wordt afgegeven door dit landje vol makke scjapen die louter klagen vanaf de computer (en ja, daar ben ik er ook een van). |
15-03-2019 19:20:09 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote En wat wordt er dan zoal "gesponsord" volgens uw onderbuik? |
15-03-2019 21:14:59 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Waar het eerst 66 minuten staken was, geeft de ns nu het volgende aan: "Een deel van de NS-medewerkers heeft aangegeven maandagmorgen 18 maart vanaf de eerste treinen 's ochtends vroeg tot 7.06 uur actie te gaan voeren voor een pensioenakkoord." Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vooraankondiging-acties.html Als dit zo is, gaan ze in Groningen dan niet 66 maar 121 minuten staken! Aangezien de eerste trein normaal om 5:05 vertrekt. Enschede maakt het nog bonter vanaf 4:46 tot 7:06 = 140 minuten! Als deze nog wel gereden had, was er voor (een aantal reizigers) nog de mogelijkheid om voor de staking uit te reizen. Maar ook dat gaat helaas dus niet lukken... Laatst bewerkt door treinhobby op 15-03-2019 21:18 |
15-03-2019 21:32:34 | ||
---|---|---|
michaben
|
Die 66 minuten zijn altijd al slechts de tijd geweest van actievoeren, spreekt voor zich dat de werkelijke verstoring (veel)langer zal duren. De trein uit Gn van 5:05 haalt het niet om voor 6:00 in Zl te zijn. Net zo min dat de treinen die om 7:07 gepland staan te vertrekken zullen gaan rijden, immers personeel heeft ook tijd nodig om zich voor de dienst aan te melden en naar de trein toe te gaan. |
15-03-2019 22:30:10 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Hopelijk is de stakingsbereidheid laag en rijd er nog iets. Wat een onzin om hiervoor tig reizigers te duperen. Wel bijzonder dat voornamelijk gestaakt wordt in de takken waar de vakbond nog wat voeten aan de grond heeft. De rest van Nederland geeft er dus weinig om. Dat geeft toch wel te denken. Laatst bewerkt door maarten83 op 15-03-2019 22:31 |
15-03-2019 22:39:23 | ||
---|---|---|
brun
|
Ik vind het prima dat medewerkers staken voor hun rechten. Maar vind het wel weer uiterst armzalig dat ze gewoon het hele treinverkeer platgooien. Word (verdorie) eens creatief. Ga massaal in de OV-chippoortjes staan en houd die 66 minuten lang open. Vertel reizigers dat er niet gecontroleerd wordt, dat iedereen in die tijd gratis mag rijden. Zet goederentreinen stil en laat reizigerstreinen gewoon doorrijden. Verzin kortom iets waarvan andere werkende Nederlanders (zoals ik) op maandag geen last hebben. Nee, het moet weer lui en simpel en we gaan weer massaal fluitjes blazend op het perron staan en laten de rest van Nederland in de steek. |
15-03-2019 22:55:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Staken is een recht. Het geeft in alle bedrijfstakken narigheid, maar dat is logisch: het is een drukmiddel om verandering te krijgen. Nederlanders zijn minder stakingsbereid dan bijvoorbeeld Fransen, en dat komt omdat we hier een relatief goede afstemming tussen werkgevers en werknemers hebben, enkele bedrijfstakken uitgezonderd. Daar zal extra druk wellicht helpen. Staken in het weekend (zoals in het onderwijs werd gesuggereerd) is te gek voor woorden. Het moet een sterk signaal zijn, en dat is dan maar een keer jammer. Ik doe daarbij geen uitspraak over de OV-staking; er zijn inderdaad meer drukmiddelen denkbaar. |
15-03-2019 23:31:17 | ||
---|---|---|
b2py
|
Met gratis reizen raak je alleen NS terwijl het een conflict is tussen de bond en de overheid. Dit is echt de grootste onzin om zoveel mensen te duperen. |
16-03-2019 00:22:53 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Vooral om je eigen werkgever te duperen, hoeveel eigen ruiten wil je ingooien? |
16-03-2019 06:57:34 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Met staken win je bij mij geen sympathie mee, vanwege de duizenden gedupeerden die niets met het conflict te maken hebben en zeker niet als je de jongeren nog een extra trap willen geven omtrent AOW en pensioen. De AOW-leeftijd moet omhoog om het betaalbaar te houden. Pensioenen mogen niet geïndexeerd worden om het betaalbaar te houden. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
16-03-2019 14:46:26 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Kunnen we ons hier alstublieft beperken tot de gevolgen van de stakingsactie voor het spoorwegbedrijf. De onzalige AOW discussies mogen wat mij betreft elders gevoerd worden. Jeanne Kok |
17-03-2019 10:57:58 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Mensen gratis laten reizen is iets wat bij wet niet toegestaan is, dus dat is geen optie. En als NS machinist heb je niets met goederentreinen van doen, dus ook dat is geen optie natuurlijk... |
17-03-2019 13:23:09 | ||
---|---|---|
AgentX
|
En juist daarom is mensen opzettelijk gratis laten reizen een creatieve vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid. Mooi alternatief voor staken. |
17-03-2019 13:55:33 | ||
---|---|---|
edje
|
Nou nee, het is zelfs door de rechter verboden, toen het een keer als middel van een CAO conflict zou worden gebruikt. Staken is gewoon een recht wat elke werknemer mag gebruiken. Accepteer het maar. |
17-03-2019 17:04:21 | ||
---|---|---|
mtlx
|
De opstart van de dienstregeling zal morgen in z'n geheel verschoven worden tot na 7:06. |
17-03-2019 17:16:10 | ||
---|---|---|
michaben
|
En dat lijkt men nu aan het doorvoeren te zijn in de reisplanner, op Ut - Rtd is de 2818 van 7:33 nu de eerste trein die aangegeven staat als rijdend, andersom de 625 van 7:35. |
17-03-2019 17:28:20 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Gv - Rtd is ook leuk geworden. Eerste zijn de 1127 (07:53) en 5120 (08:06). |
17-03-2019 18:38:21 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Die van de NS, regionaal vervoer bij de andere vervoerders rijden voor een groot deel wel gewoon zoals het gebruikelijk is. |
17-03-2019 18:41:49 | ||
---|---|---|
ari
|
8.46 eerste trein Utlr richting Ut. Gepland met SLT4. Tja... |
17-03-2019 18:55:00 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Is die matplanning niet die van vandaag ? |
17-03-2019 19:15:35 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
Normaal is de 6929 op maandag gepland met een SLT6. Dat gaat dus gezellig worden. #DiscoverEU |
17-03-2019 19:27:07 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Handig ook voor iedereen met dalurenkaarten. Op Twitter verkoopt NS het als zijnde "in het belang van de reiziger" om ook voor 6 uur alles op te heffen... |
17-03-2019 20:06:04 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Het is ook niet de schuld van de NS dat er morgenochtend niet gereden wordt, het is de schuld van de FNV dat er morgenochtend niet gereden wordt. Het FNV werkt sowieso niet in het belang van de reiziger. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
17-03-2019 20:08:12 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat snap ik, maar het is wel lachwekkend dat het opheffen van nog wat extra treinen door de Utrechtse Pravda als "in het belang van de reiziger" wordt verkocht. |
17-03-2019 20:08:34 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Als starks iedereen het ov de rug toekeert hdoor zulke acties dan kunnen zichzelf opheffen want dan heeft hun personeel geen werk! Duidelijk dat het een vakbonds dingetjes is in de weinige sectoren waar ze nog wat aanhang hebben. |
17-03-2019 20:11:52 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Weinige sectoren? Lees je even in https://nos.nl/artikel/2276402-waarom-er-morgen-wordt-gestaakt-en-wat-je-ervan-gaat-merken.html Overigens is het niet alleen FNV. |
17-03-2019 21:50:26 | ||
---|---|---|
maarten83
|
De vakbonden zijn in een hoop sectoren niet meer wat t geweest is. |
17-03-2019 23:01:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat klopt, en wat mijn vakbond betreft kan ik ook niet juichen, maar niemand wil een samenleving waarin werkenden zich niet kunnen organiseren. Dan ben je namelijk geheel overgeleverd aan de nukken van de werkgevers en heb je totaal geen onderhandelingspositie. Wie geen lid is, lift meestal wel mee op de afspraken die in het overleg worden gemaakt. %03% |
18-03-2019 07:24:08 | ||
---|---|---|
b2py
|
Achja, er zijn ook andere manieren van werknemer belangenbehartiging. |
18-03-2019 09:42:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, zoals chagrijnige arbeidsrechtelijke processen tegen elkaar voeren. Of advocaten verrijken met jouw belangenbehartiging. Hoe meer belangen er spelen (dat neemt toe naarmate er meer marktwerking is) hoe meer strijd en hoe minder betrokkenheid van werknemers bij hun werkgever. Tis maar wat je prettig vindt... |
18-03-2019 10:18:12 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
QuoteIs Arriva tegenwoordig ook NS dan? |
18-03-2019 10:19:18 | ||
---|---|---|
b2py
|
Meer zoals jumbo het direct met het personeel heeft afgesproken zonder tussenkomst van een traditionele vakbond. |
18-03-2019 10:28:24 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote Nee, daar lijkt het niet op. Arriva reed namelijk al weer om 07.08 uit Nm, 06.59 +10 uit Vl naar Nm, 07.03 +7 uit Vl naar Rm... |
18-03-2019 11:20:21 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Om even wat meer on-topic terug te komen op de staking van vandaag: ik betwijfel toch of het een slimme zet was van NS om de ganse drgl pas om 7:06 op te starten. Organisatorisch is het misschien zo wat werkbaarder waardoor er onder de streep wat minder treinen zullen uitvallen na 7:06 (aanname, geen zekerheid!) maar moreel gezien is dit een nederlaag. Als NS gewoon de drgl als normaal had opgestart en de stakers hun ding had laten doen - mogelijk met 66 minuten durende strandingen in een weiland tot gevolg - dan had men enkel met de beschuldigende vinger naar de stakers kunnen wijzen, en hadden die (mogelijk) de volle laag kunnen krijgen in de (sociale) media. Nu zijn er (veel) meer mensen pissig op NS omdat elke uitgevallen trein vóór 6:00 en na stipt 7:06 het plan van NS lijkt/is. Van wat ik heb meegekregen in de (sociale) media is er nu een ware shitstorm opgestoken richting NS, en ik zie geen kwaad woord over de stakers zelf. Naar mijn mening heeft NS zich dus publicitair gezien stevig in de luren laten leggen door de stakers. Niet gek dat die laatsten zeggen dat ze "heel blij [zijn] hoe het vanochtend gegaan is" (bron: NOS) Laatst bewerkt door DDietzen op 18-03-2019 11:25 |
18-03-2019 11:33:58 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Normaal haast NS zich naar de voorzieningenrechter bij het horen van het S woord. Nu niets van dit alles. |
18-03-2019 11:38:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Vergeet niet dat als NS niet zelf hun plan getrokken had, men geen idee had geweten van welke trein wél of niet zou rijden (omdat je vooraf niet weet wie er staakt, en wie niet) en je het effect krijgt dat treinen die ergens moeten vertrekken nooit voorgereden zijn, of hun voorgaande rit niet gereden hebben waardoor nog langer was gaan duren om het geheel weer fatsoenlijk op te starten... |
18-03-2019 11:52:05 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Zeker waar, daarom zeg ik ook dat het organisatorisch wellicht beter was. Maar vraag nu eens aan Jan met de pet op wie ze boos zijn om de spoorperikelen van vanochtend, en ik durf te wedden dat ze "NS" antwoorden. Als NS met oogkleppen op de normale drgl op de normale tijd had opgestart en geen rekening had gehouden met de stakers, durf ik te zeggen dat een stuk meer mensen "de stakers" hadden geantwoord. En trouwens: voor vandaag is het mogelijk operationeel beter verlopen dan wanneer NS geen rekening had gehouden met de stakers, maar op de lange termijn kan dit juist voor méér uitval gaan zorgen. De huidige werkwijze van NS is immers een perverse prikkel richting stakers: publicitair is staken juist een bijzonder goed plan, want NS weet het toch zo te verdraaien dat iedereen boos op NS wordt, en niet op de stakers. Dikke kans dat de eerstvolgende staking zich nu dus sneller aandient. |
18-03-2019 12:08:03 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In dit geval had NS denk ik weinig keus. De reden daarvoor is dat de bonden naar het publiek heel wat anders communiceren dan naar het personeel. Een staking van 6:00 tot 7:06 is geen staking van 66 minuten zoals we hier allemaal zouden denken maar kennelijk een staking van start dienst tot 7:06. Het knullige daarvan is dat NS eigenlijk geen andere keuze heeft dan opstarten vanaf 7:06 gezien de grote staakbereidheid. Anders had men eventueel ook voor 6:00 opstelterreinen tactisch leeg kunnen halen en bijvoorbeeld een aantal grote tussenstations met personeel en treinen kunnen volzetten in afwachting van de definitieve opstart. Als je voor 7:06 vrijwel niets kan dan houdt het snel op. Dan krijg zo'n ontzettend late opstart als vandaag. |
18-03-2019 18:40:55 | ||
---|---|---|
rogier
|
QuoteHet feit dat de gang naar de voorzieningenrechter niet gemaakt is laat alleen maar zien dat bij NS het personeel op de plaatsen 1, 2 en 3 komt. Reiziger met hoofdletter R...... |
18-03-2019 18:46:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Hoe is dat gegaan met standplaatsen die niet zouden staken? Stakers krijgen betaald door de vakbond, maar nu kost het de ns dus geld... Daarbij had het opstarten veel beter gekund. De 1500 overnacht in Zutphen en gaat leeg naar Deventer om dan naar Amsterdam te gaan. Deze hele serie is er tot 9:30 uitgeknikkerd, terwijl personeel en materieel in Zutphen stonden. Ook met vertrek na 7:06 hadden de ritten 1524 (Dv 7:48), 1526 (Dv 8:18) en 1528 (Dv 8:48) kunnen rijden. |
18-03-2019 18:49:40 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Overigens is deze actie in de media helemaal overschaduwd door de trieste gebeurtenis hedenochtend. |
18-03-2019 19:47:18 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dat je het nog durft te zeggen |
18-03-2019 19:58:10 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote De 1526 komt altijd leeg uit de richting Amersfoort circa 20 minuten voor vertrek en de 1528 komt als gevulde 1500-oneven uit Amsterdam (en Almere). |
18-03-2019 20:14:53 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Maar het materieel van de 1520 en 1522 staat in Zutphen. Blijkbaar willen de ns liever de 'normale' omloop volgen, ipv beschikbaar materieel inzetten om reizigers te vervoeren. Iets dat je ook ziet na stremmingen. Dan worden de geplande lengtes ingezet, terwijl er soms genoeg materieel staat om te verlengen. |
18-03-2019 20:17:41 | ||
---|---|---|
rogier
|
Stick to the plan heet dat. Helaas willen die vervelende reizigers zich telkenmale niet aan de plannen van NS houden. Reiziger met hoofdletter R...... |
18-03-2019 21:06:33 | ||
---|---|---|
michaben
|
In de 2800 was er weinig 'stick to the plan' aan vandaag, volgens digitale bronnen heeft er niet één trein op de geplande lengte gereden in zowel de ochtend- als middagspits, van twee composities in de ochtend en een in de middag heb ik in levende lijve kunnen bevestigen dat deze (veel) te kort waren. Ook niet volgens plan reed de 7700, in de ochtend zouden er twee slagen Rtd - Gdg - Rtd gereden hebben, in de middag is deze serie niet meer opgestart, heb het benodigde materieel ook niet zien staan vanmiddag in Rtd, 7763 stond nog aangekondigd toen ik vertrok van Rtd maar spoor 15 was leeg en volgens de archieven is deze even later ook maar opgeheven net als de rest van deze serie. Laatst bewerkt door michaben op 18-03-2019 21:07 |
18-03-2019 21:17:49 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Vermoedelijk omdat de gehele 4000 uit Rotterdam is gestart en daardoor dus al het SLT op was in Rotterdam om de 7700 nog op te starten. |
18-03-2019 21:50:48 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Die (vermoedelijk) 1000 doden in Mozambique is inderdaad wel van een andere orde dan wat staak-overlast. |
20-03-2019 07:11:04 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Ik denk dat niemand er mee weg komt om bij wijze van staking een trein een uur in een weiland stil te zetten. Ik denk dat de reizigers zich ook wel beginnen te roeren als er zo over hun hoofden actie zou worden gevoerd. Ik zou het iig niet fijn vinden. Dan liever 3 uur later op het werk en dat ik thuis kan zitten dan een uur opgesloten in een trein omdat het personeel vindt dat ze moet staken. |