Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 14 maart

Donderdag 14 mrt 2019 - 07:31:07
broek53
broek53
Tamelijk unieke melding op de reisinfo: Enschede - Gronau gestremd door een ontspoorde trein. Gezien het tijdstip van melding (5.30) zal het wel om een werktrein gaan.

Donderdag 14 mrt 2019 - 07:36:51
tochjo
tochjo
Er is daar gisteravond een reizigerstrein ontspoord na een aanrijding met een op het spoor gevallen boom; zie www.nu.nl

Laatst bewerkt door tochjo op Donderdag 14 mrt 2019 om 07:37:03

Donderdag 14 mrt 2019 - 08:42:54
logis016
logis016
Te Lg om 06.25 richting HZ een audiospot van goederentrein. Tbv Natodepot Eygelshoven?

Donderdag 14 mrt 2019 - 10:18:59
sik214
sik214
Quote
broek53 (do 14 mrt 2019 07:31:07 www.somda.nl): Tamelijk unieke melding op de reisinfo: Enschede - Gronau gestremd door een ontspoorde trein. Gezien het tijdstip van melding (5.30) zal het wel om een werktrein gaan.
DB Regio Talent BR644; 644/944 056

Laatst bewerkt door sik214 op Donderdag 14 mrt 2019 om 10:19:12

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 14 mrt 2019 - 11:40:04
mren
mren
Inmiddels wil ProRail al het groen langs dat lijntje een kopje kleiner maken: www.rtvoost.nl

Zou wel jammer zijn want één van de charmes van dat lijntje is de ligging in Enschede in een rijk begroeide ingraving. Dat groen is ook in de woonwijken een mooie groenstrook tussen de bebouwing.

Donderdag 14 mrt 2019 - 12:26:07
Apda
Apda
IC 145 rijdt (te Apd) met loc 1752 vooraan en loc 1761 achteraan. Dat zou erop kunnen wijzen dat deze trein ergens gaat keren en dus niet doorrijdt naar Berlijn.

Donderdag 14 mrt 2019 - 14:52:25
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Er wordt een defecte trein gemeld tussen Wd en Ut, enkele treinen keren in Gd (301746 zou op spoor 3 beginnen dus vermoedelijk het materieel van de 11753). Er is nog geen prognose bekend. Bron: Rijdendetreinen.
De 551 en 2053 staan beiden stil t.h.v. Utlr aldus Treinposities.

Hallo!

Donderdag 14 mrt 2019 - 15:17:32
martijn
martijn
Om 15:16u reed een blauwe Railpromo 10100X met IRP 2105 door Ah richting Ahb.

Donderdag 14 mrt 2019 - 15:25:59
daniel81
daniel81
Quote
Apda (do 14 mrt 2019 12:26:07 www.somda.nl): IC 145 rijdt (te Apd) met loc 1752 vooraan en loc 1761 achteraan. Dat zou erop kunnen wijzen dat deze trein ergens gaat keren en dus niet doorrijdt naar Berlijn.
En om 15:15 kwam er een ICB uit het oosten met 2 loks voorop in Apd. 148 met +75?
Overigens lijkt het sowieso niet lekker te gaan in Duitsland, zowel de 242 als de 240 klokten vanmorgen +45 (te Apd)

Donderdag 14 mrt 2019 - 15:53:02
mvanuden
mvanuden
Zowel 657 als 559 rijden met DDZ-4 in plaats van DDZ-10. Wordt gezellig.

Ik ga maar 1759 proberen te nemen tussen Ut en Amf, die rijdt nog met ICM-10.

Donderdag 14 mrt 2019 - 16:26:31
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
mren (do 14 mrt 2019 11:40:04 www.somda.nl): Inmiddels wil ProRail al het groen langs dat lijntje een kopje kleiner maken: www.rtvoost.nl

Zou wel jammer zijn want één van de charmes van dat lijntje is de ligging in Enschede in een rijk begroeide ingraving. Dat groen is ook in de woonwijken een mooie groenstrook tussen de bebouwing.
Mooi is geen criteria als het gaat om veiligheid, verstoring van de treindienst en schadeclaims.

Donderdag 14 mrt 2019 - 16:50:59
daniel81
daniel81
Maar gelukkig bestaat de wereld uit meer dan veiligheid, verstoring van de treindienst en schadeclaims.
Er staan ook duizenden bomen langs onze wegen en in onze woonwijken en ja er valt ook wel eens een tak of een boom op de weg, op een auto of op een huis maar dat is geen aanleiding om dan maar direct alle bomen uit de woonwijken en langs de wegen te kappen.

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 14 mrt 2019 om 16:51:32

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:05:48
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Quote
mvanuden (do 14 mrt 2019 15:53:02 www.somda.nl): Zowel 657 als 559 rijden met DDZ-4 in plaats van DDZ-10. Wordt gezellig.

Ik ga maar 1759 proberen te nemen tussen Ut en Amf, die rijdt nog met ICM-10.
559 is vanaf Amersfoort versterkt met de 7608, vanaf daar wel 10 bakken dus. Alsnog netjes opgelost!

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:08:37
Michael98
Michael98
Ook vandaag weer VIRM in de 3600. Net zoals eerder deze week reed de 3655 en ook de kerende 3664 met VIRM 8701 (gezien vanuit de 3655 van Bd tot Rsd) en te Bd gezien dat ook de 3660 met VIRM reed, een VIRMm-4 voorop en een 4e gen VIRM-4 achterop.

Infrabel was afgelopen weekend in het nieuws dat zodra er een boom binnen valbereik van het spoor staat op privaat terrein en deze op het spoor valt dat de rekening dan naar de eigenaar van de boom gaat. Is er in Nederland ook zo'n constructie, om in te haken op de discussie over schadeclaims.

Laatst bewerkt door Michael98 op Donderdag 14 mrt 2019 om 17:11:57

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:23:42
cuneo56
cuneo56
Op de Facebook pagina van Prorail staan wat foto's van hersporing en eerste herstel van de baan bij Enschede.
Er wordt ook gemeld dat ter afsluiting er vanavond een stopmachine het getroffen traject zal bewerken.
Wat ik me dan afvraag: hebben ze dan rekening gehouden met het verwijderen ( en terug plaatsen) van 2 stootjukken in Enschede of laat men er eentje uit Duitsland komen?

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:26:37
maarten83
maarten83
Ik ben niet bekend daar maar wellicht zo mobiele stopmachine die per dieplader aangevoerd wordt en op een overweg afgezet wordt.

Bomen op particuliere grond. Ik voorzie wat afleveringen van de rijdende rechter en mr frank visser

Laatst bewerkt door maarten83 op Donderdag 14 mrt 2019 om 21:30:48

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:33:05
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
RFS 10100x + IRP 21xx los vanaf Rtd ri Rtb om 17.29

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:37:24
broek53
broek53
Vreemd vind ik het niet meer, maar wel bijzonder. In Amsterdam C wordt de ongetwijfeld horden reizigers wel elke 10 minuten kond gedaan van de stremming tussen Enschede en Gronau (die tot onuitsprekelijke vreugde van de menigte vannacht om 1 uur zal zijn beeindigd), maar dat de belangrijkste spitstrein naar Hoorn en Enkhuizen niet rijdt, daarover zwijgt de omroep discreet.

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:51:55
Capt_Molo
Capt_Molo
Te Asdz bevinden zich grofweg tussen treinlengtebord 4 en 8 gele en rode sensoren, vanaf het perron nauwelijks waarneembaar. In ieder geval spoor 4 is hiervan voorzien. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:59:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat is geplaatst om spoorverzakking te meten aangezien er de komende maanden op en rondom het spoor van Asdz gewerkt wordt

MCN ASD

Donderdag 14 mrt 2019 - 18:22:25
martijn
martijn
Quote
erwin_6610 (do 14 mrt 2019 17:33:05 www.somda.nl): RFS 10100x + IRP 21xx los vanaf Rtd ri Rtb om 17.29
In Arnhem was het de 2105, dus in Rotterdam vast ook

Donderdag 14 mrt 2019 - 18:23:34
Capt_Molo
Capt_Molo
@Rolffiej19 bedankt!

Donderdag 14 mrt 2019 - 18:29:00
Capt_Molo
Capt_Molo
Zojuist (18:15) te Ledn de aansluiting van de 758 op de 2258 vakkundig om zeep geholpen door een slapende TRDL. De 758, die op tijd rijdt, loopt even na de splitsing ten noorden van Ledn voor een rood sein, waarna de 2258, met +6, 3 minuten later langs raast en voorlangs kruist. Uiteraard wordt er te Ledn niet gewacht op de 758. Is het nou zo moeilijk om de 758 voor te laten, zonder enige extra vertraging van de 2258?

Donderdag 14 mrt 2019 - 20:24:34
PKP
PKP
Een slapende Trdl....., ik zou zeggen, ga solliciteren en doe het beter.

Donderdag 14 mrt 2019 - 21:13:53
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
cuneo56 (do 14 mrt 2019 17:23:42 www.somda.nl): Er wordt ook gemeld dat ter afsluiting er vanavond een stopmachine het getroffen traject zal bewerken.
Wat ik me dan afvraag: hebben ze dan rekening gehouden met het verwijderen ( en terug plaatsen) van 2 stootjukken in Enschede of laat men er eentje uit Duitsland komen?
Men was net (21.05u) bezig met de voorbereidingen om de stopmachine te lossen op de overweg Oldenzaalsestraat. Deze stond al op de dieplader gereed. Beaver is het geloof ik? In elk geval van VolkerRail.

Donderdag 14 mrt 2019 - 21:28:49
b2py
b2py
Een beaver komt inderdaad per dieplader

Donderdag 14 mrt 2019 - 22:23:10
thom
thom
Quote
daniel81 (do 14 mrt 2019 16:50:59 www.somda.nl): Maar gelukkig bestaat de wereld uit meer dan veiligheid, verstoring van de treindienst en schadeclaims.
Er staan ook duizenden bomen langs onze wegen en in onze woonwijken en ja er valt ook wel eens een tak of een boom op de weg, op een auto of op een huis maar dat is geen aanleiding om dan maar direct alle bomen uit de woonwijken en langs de wegen te kappen.
Het staat ook met geen woord in het nieuwsbericht genoemd dat Prorail er een kale vlakte van wil maken, er staat alleen dat men in gesprek wilt met de Gemeente en dat kan prima gaan over het uitdunnen van ongezonde, dode of risico volle bomen gaan.

Donderdag 14 mrt 2019 - 22:52:19
kiekkiek
kiekkiek
Sinds de oprichting van Prorail zijn de wettelijk bepalingen voor groen langs het spoor amper nageleefd. Nu zit men met de gebakken peren.

Donderdag 14 mrt 2019 - 23:05:16
waalkade
waalkade
Ik zit wel eens in Nederland en Duitsland in de trein en kijk daarbij naar buiten.
Mij valt op dat er wel degelijk iets gebeurt langs het spoor wat het "groen" aangaat.

Vrijdag 15 mrt 2019 - 01:24:43
thom
thom
Quote
kiekkiek (do 14 mrt 2019 22:52:19 www.somda.nl): Sinds de oprichting van Prorail zijn de wettelijk bepalingen voor groen langs het spoor amper nageleefd. Nu zit men met de gebakken peren.
Vlak ook zaken als het terug gedrongen gebruik van bestrijdingsmiddelen niet uit...

Net wat Waalkade volgens mij wil zeggen, in Duitsland groeit het groen zowat in het spoor...

Vrijdag 15 mrt 2019 - 01:40:19
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
kiekkiek (do 14 mrt 2019 22:52:19 www.somda.nl): Sinds de oprichting van Prorail zijn de wettelijk bepalingen voor groen langs het spoor amper nageleefd. Nu zit men met de gebakken peren.
Volgens mij had Prorail ook amper grond langs het spoor in bezit "Mompelt" iets van een terug koop debacle enkele maanden terug

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Vrijdag 15 mrt 2019 om 01:41:00

MCN ASD

Vrijdag 15 mrt 2019 - 07:55:44
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
thom (vr 15 mrt 2019 01:24:43 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (do 14 mrt 2019 22:52:19 www.somda.nl): Sinds de oprichting van Prorail zijn de wettelijk bepalingen voor groen langs het spoor amper nageleefd. Nu zit men met de gebakken peren.
Vlak ook zaken als het terug gedrongen gebruik van bestrijdingsmiddelen niet uit...

Net wat Waalkade volgens mij wil zeggen, in Duitsland groeit het groen zowat in het spoor...
Niet overal meer. Als je de Duitse spoorbladen leest, zie je dat op allerlei plekken DB Netz ook bezig is met groen saneren.
En verder bedenk, dat ooit in de stoomtijd, grote stroken langs het spoor kaal waren. De zogenaamde brandstroken.

Dick van den Hoven

Vrijdag 15 mrt 2019 - 08:06:04
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Grappig is dat Prorail onlangs een interne app heeft gelanceerd waarop risicobomen aangegeven zijn.
Grote opstanden in nabijheid van het spoor zijn vergunningsplichtig echter bomen staan al tig jaar en als er niet gehandhaafd wordt kunnen ze later idd "gevaarlijk" zijn.
Ook grappig is dat lamgs het spoor bij station Tiel een aantal bomen gekapt zijn, waarschijnlijk als gevolg van het stormincident van januari 2018.

Vrijdag 15 mrt 2019 - 08:46:39
Capt_Molo
Capt_Molo
@PKP dat was in mijn frustratie een lichtelijk overdreven reactie, maar op dat moment was het overduidelijk een enorme gemiste kans.

Vrijdag 15 mrt 2019 - 09:05:22
daniel81
daniel81
Quote
thom (do 14 mrt 2019 22:23:10 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (do 14 mrt 2019 16:50:59 www.somda.nl): Maar gelukkig bestaat de wereld uit meer dan veiligheid, verstoring van de treindienst en schadeclaims.
Er staan ook duizenden bomen langs onze wegen en in onze woonwijken en ja er valt ook wel eens een tak of een boom op de weg, op een auto of op een huis maar dat is geen aanleiding om dan maar direct alle bomen uit de woonwijken en langs de wegen te kappen.
Het staat ook met geen woord in het nieuwsbericht genoemd dat Prorail er een kale vlakte van wil maken, er staat alleen dat men in gesprek wilt met de Gemeente en dat kan prima gaan over het uitdunnen van ongezonde, dode of risico volle bomen gaan.
Ik reageerde even op de discussie tussen @mren en @mich waarbij ik de post van laatstgenoemde opvatte als een pleidooi om bij de afweging tussen 'mooi' en veiligheid/claims e.d. uitsluitend naar het laatste aspect te kijken

Vrijdag 15 mrt 2019 - 10:01:18
mren
mren
Quote
b2py (do 14 mrt 2019 21:28:49 www.somda.nl): Een beaver komt inderdaad per dieplader
Filmpje op www.rtvoost.nl

Vrijdag 15 mrt 2019 - 10:36:52
waalkade
waalkade
Echt weg hoeft groen nl helemaal niet. Het moet alleen goed onderhouden worden, daar wordt het alleen maar sterker van.
Dan zorgt het groen juist voor veiligheid.

Vrijdag 15 mrt 2019 - 22:41:13
thom
thom
Quote
daniel81 (do 14 mrt 2019 15:25:59 www.somda.nl):
Quote
Apda (do 14 mrt 2019 12:26:07 www.somda.nl): IC 145 rijdt (te Apd) met loc 1752 vooraan en loc 1761 achteraan. Dat zou erop kunnen wijzen dat deze trein ergens gaat keren en dus niet doorrijdt naar Berlijn.
En om 15:15 kwam er een ICB uit het oosten met 2 loks voorop in Apd. 148 met +75?
Overigens lijkt het sowieso niet lekker te gaan in Duitsland, zowel de 242 als de 240 klokten vanmorgen +45 (te Apd)
Vandaag (=vrijdag) stond diezelfde 1761 op de Wgm, ergens in de ochtend aangekomen met de defecte 1745. Mogelijk heeft dat al wat met de verstoorde lok inzet van gisteren te maken.