Toekomst Ah - Tl
Forum: Algemeen - Algemeen
16-02-2019 10:50:58
waalkade
waalkade
https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/spoorlijn-geldermalsen-tiel-elst-maakt-mogelijk-plaats-voor-busbaan~ab6892f8/
Het zoveelste onderzoek om van de Betuwelijn af te geraken.

Laatst bewerkt door moderator op 23-02-2019 11:20, reden: afgesplitsts van infrawijzigingen topic
 

16-02-2019 11:35:00
sjoerd
sjoerd
En wederom valt op dat sommige politici totaal niet weten waarover ze het hebben: alsof je op elke plaats een vrije busbaan zomaar kunt oversteken. Laten we hopen dat de railbedrijven nu collectief moord en brand schreeuwen.
Sterker nog: de Betuwelijn kan een sterke positie krijgen als snelle bypass. Een doorgaande sneltrein Den Haag - Rotterdam - Geldermalsen - Nijmegen/Arnhem zonder dat je vastloopt in één van de al overbelaste knooppunten en spoorwegen die niet meer te verdubbelen zijn. En ja, dan moet je ook wat doen, maar daarvoor is op deze lijn dan nog ruimte (te maken).
 

16-02-2019 11:51:42
Klaasje
Klaasje
Een nieuwe oversteek op een busbaan is heel wat goedkoper en makkelijker te realiseren dan bij spoor. Zeker sinds er sprake is van een uitsterfbeleid rondom overwegen. Er zijn best voordelen bij een busbaan te verzinnen. Dat we rekening moeten houden met een snelle verbinding Rotterdam-Arnhem via deze route kent denk ik een hoger onrealistisch gehalte.  

16-02-2019 13:42:06
sjoerd
sjoerd
Gelukkig is in de laatste halve eeuw niet gekozen voor het verbussen van spoorwegen, op één uitzondering na: Santpoort - IJmuiden.
Het gaat mij er om dat toekomstige ontwikkelingen niet gefrustreerd of onmogelijk gemaakt zouden moeten worden. En het schermen met de mogelijkheid dat hulpdiensten en fietsers over het spoortracé kunnen gaan racen, is te bezopen voor woorden. Voor de relatief lege oostelijke Betuwe een luxe busbaan maken, is belachelijk. Dat moet je doen in een congestiegebied. Maar gelukkig is het nog lang niet zover.
 


16-02-2019 13:54:08
Klaasje
Klaasje
Het is een serieuze optie voor de Kamperlijn geweest. Echt gek zou dat ook niet zijn: meer dan de helft van de reizigers stapt in Kampen over op een bus.
Daar komt bij dat de exploitatiekosten van een bus op een busbaan inclusief infrastructuur veel lager liggen dan een boemeltreintje of een bus over een dorpenroute met vele beperkingen. Je kan het geld dan uitgeven aan vervoer in plaats van infrastructuur met vergezochte toekomstbeelden.
 

16-02-2019 14:01:24
michaben
michaben
Quote
sjoerd (za 16 feb 2019 13:42:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p700316/): Voor de relatief lege oostelijke Betuwe een luxe busbaan maken, is belachelijk.

Ik vind een spoorlijn die zijn uiterste best doet om bewoonde te bieden te ontwijken net zo belachelijk. Van een busbaan kan je tenminste nog af om zo de dorpen langs de route te bedienen, met een trein krijg je stations als Hemmen-Dodewaard wat niet veel meer dan twee perrons in niemandsland is.
 

16-02-2019 14:40:32
broek53
broek53
Historisch gezien wreekt zich bij de Betuwelijn nu nog dat het als hoofdspoorlijn is aangelegd en niet als lokaalspoorlijn om plaatsen te ontsluiten. Als een hoofdspoorlijn in de buurt van een plaats kwam, was dat bijvangst.  

16-02-2019 15:28:41
gvttreinen
gvttreinen
Schiet natuurlijk niet op als je iedere keer van busbaan moet uitwijken naar de dorpen, qua reistijd ga je er echt wel op achteruit.
Daarnaast zullen de bussen tussen Tl en Gdm nooit de capaciteiten kunnen bieden die de trein nu bied tenzij je misschien iedere 5 minuten een bus laat rijden.
Onzalig plan van een buslobbyist.
 

16-02-2019 15:45:30
michaben
michaben
En wie zegt dat dat niet precies is wat men wil? In plaats van elk halfuur een trein, elk 5 minuten een bus, die afwisselend naar de verschillende dorpskernen gaan waardoor meer reizigers een frequentere verbinding krijgen zonder reistijdverlies.  

16-02-2019 16:04:37
cuneo56
cuneo56
Waarom doen ze niets iets "simpelers"om het wat op te peppen?
Het verplaatsen van het station Kesteren naar de overweg in de Hoofdstraat maakt het een heel stuk beter bereikbaar voor een groot deel van Kesteren, zeker als je vanaf het perron een 2e uitgang naar de J Catsstraat maakt.

Eventueel zou je ook de halte in Echteld kunnen heropenen , moet je wel gelijk een groot P & R terrein erbij aanleggen natuurlijk (en reclame bij de aansluiting N328 / A15)
 

16-02-2019 16:08:38
sjoerd
sjoerd
In dat relatief lege gebied elke vijf minuten een bus? Dat hebben veel drukkere gebieden niet eens; je mag in de Randstad al heel blij zijn met een kwartierdienst in de spits(-richting).
Bovendien wordt een boemelbus, want dat zal het in alle Betuwse dorpen blijven, niet als doorgaande verbinding gezien en nemen reizigers naar de steden de auto. Het is de dood in de pot. Zeker in deze tijd moet je zorgen voor goede verbindingen, en dat doe je niet door ze af te breken als ze potentie hebben.
 

16-02-2019 16:11:49
treinfan
treinfan
Een achteruitgang zal het hoe dan ook niet snel zijn, van de 23 minuten overstaptijd die er nu is te Tl naar Ut.  

16-02-2019 16:35:01
michaben
michaben
Quote
sjoerd (za 16 feb 2019 16:08:38 https://www.somda.nl/forum/15325/p700330/): Het is de dood in de pot. Zeker in deze tijd moet je zorgen voor goede verbindingen, en dat doe je niet door ze af te breken als ze potentie hebben.

Je kraakt een plan af zonder het gezien te hebben, puur vanwege het feit dat er rubberen wielen onder zitten in plaats van stalen? Laten we hopen dat degene die over het OV gaan in deze regio wel denken vanuit de reiziger en niet vanuit het systeem. Het is prima mogelijk om met bussen een prima OV aanbod te doen, de frequentie van een bus in de Randstad heeft niets te maken met de frequentie van een bus hier. Uiteindelijk zal het om totale onderhouds- en exploitatiekosten draaien, en als het goedkoper is om 12 bussen per uur te laten rijden in plaats van 2 treinen, dan is dat mogelijk de betere optie.
 

16-02-2019 16:47:47
sjoerd
sjoerd
Het gaat mij uiteraard niet om bus of trein. Ik heb het over één van de opties van de politiek om een nu nog doorgaande spoorweg met potenties (al wordt die op dit moment anders uitgebaat) om te zetten in een asfaltbaan met minder potenties. Het is nog helemaal geen geen plan. Je idee om er een vijfminutenbusdienst op te rijden leek me niet zo voor de hand liggen, gezien de leegte van de oostelijke Betuwe, en gezien de praktijk in het westen des lands.  

16-02-2019 17:05:38
michaben
michaben
Elke 5 minuten, overigens niet mijn idee, komt voort uit het verschil in capaciteit tussen trein en bus: je hebt circa 4 bussen nodig om een GTW 2/8 te vervangen. Tel daar nog wat reizigersgroei bij op (dat zal wel de intentie zijn) en je zit al snel aan 12 bussen per uur. Die dan niet allemaal het gehele traject hoeven te rijden, mogelijk dat je 6 bussen per uur (aansluitend op ETMET Est - Ah/Nm) als sneldienst kan laten rijden en 6 bussen die de diverse dorpskernen ingaan. Maar dit is speculatie, ik ken het plan ook niet, maar ik zie wel mogelijkheden die je niet zomaar moet afschieten.  

16-02-2019 20:36:36
gvttreinen
gvttreinen
De Overbetuwse wethouder wil dat de bussen gebruik maken van de busbaan EN ook nog de dorpen bediend, de winst van de busbaan verlies je door allerlei kronkels van/naa/door de dorpen.
Verder wil Nederbetuwe de spoorbaan gebruiken als rondweg.
Het feit dat er geen fatsoenlijke 'N' weg van Oost naar West ligt maakt een gewone snelle busdienst van dorp naar dorp moeilijk.
Als je weet dat de bus als vervangend treinverkeer al een ritduur van een uur heeft om van Tl naar Est te geraken waarbij deels de A15 als 'busbaan wordt.gebruikt dan heeft de trein toch een voordeel.

Overigens bedenk ik me nu dat er al een busbaan ligt nl de A15 dus het 'plan' kan goedkoper uitgevoerd worden, de spoorbaan kan dan opgebroken worden en de grond verkopen waarbij de hoop is om iets van die 33 mln grondspeculatie te compenseren
 

17-02-2019 01:17:15
thom
thom
Quote
sjoerd (za 16 feb 2019 13:42:06 https://www.somda.nl/forum/15325/p700316/): Gelukkig is in de laatste halve eeuw niet gekozen voor het verbussen van spoorwegen, op één uitzondering na: Santpoort - IJmuiden.
Het gaat mij er om dat toekomstige ontwikkelingen niet gefrustreerd of onmogelijk gemaakt zouden moeten worden. En het schermen met de mogelijkheid dat hulpdiensten en fietsers over het spoortracé kunnen gaan racen, is te bezopen voor woorden. Voor de relatief lege oostelijke Betuwe een luxe busbaan maken, is belachelijk. Dat moet je doen in een congestiegebied. Maar gelukkig is het nog lang niet zover.

Dan moeten we alle weilanden ook maar asfalteren, want dan kan de ambulance tenminste in een rechte lijn naar de boer die van zijn ladder gekiept is... %08%

Daarnaast lijkt het leuk om de mensen uit één trein in 4 bussen te stoppen, maar daarmee stijgen je personeelskosten dus ook 4x, dat kan nooit goedkoper zijn lijkt mij zo...

Laatst bewerkt door thom op 17-02-2019 01:20
 

17-02-2019 10:37:31
waalkade
waalkade
Heeft wel niks met het spoor te doen, maar de boeren in de Betuwe stoppen massaal
met boeren.
Een enkele dochter gaat nog schapen of geiten houden.
Hele stukken land zijn of worden omgeploegd tot parkachtige natuur.
En er zijn veel plannen voor zonneweiden en windmolenparken.
Daar woont straks geen mens meer.
 

17-02-2019 10:46:30
sjoerd
sjoerd
Er liggen veel drukke spoorwegen door niemandsland, zoals bijvoorbeeld door de Oostvaardersplassen en het Naardermeer. Of er iemand woont en of er dan mensen uit die streek met de trein reizen, is niet relevant voor het handhaven van een hoofdspoortracé. Als er een parklandschap ontstaat, hindert de spoorweg niemand meer en kan intensiever gebruikt worden.
Voor de Tweede Wereldoorlog reden er ook doorgaande exprestreinen van Rotterdam en Amsterdam via Kesteren naar Arnhem of Nijmegen. Toen kon dat nog omdat er ooit dubbelspoor lag bij Vork, tussen Gorinchem en Sliedrecht, en tussen Geldermalsen en Leerdam.
 

17-02-2019 10:59:25
waalkade
waalkade
Dus laat die spoorweg nog maar even liggen.
En besteed het geld om hem om te bouwen tot betonbaan wellicht nuttiger.
 

17-02-2019 11:32:46
broek53
broek53
Het is vanuit het verleden een niet-gewone spoorlijn, eigenlijk. Zo onrendabel en secundair, maar nog immer grotendeels dubbelsporig. Na WO II en het vervallen van Amersfoort - Kesteren zou je hebben kunnen verwachten dat Kesteren - Vork enkelsporig zou zijn gemaakt, maar neen. Ik heb wel gedacht dat dat te maken had met de aanwezigheid van het goederenemplacement (groepshoofdstation) Elst, maar ik geef mijn mening zo voor een betere.  

17-02-2019 11:45:12
michaben
michaben
Quote
sjoerd (zo 17 feb 2019 10:46:30 https://www.somda.nl/forum/15325/p700377/): Voor de Tweede Wereldoorlog reden er ook doorgaande exprestreinen van Rotterdam en Amsterdam via Kesteren naar Arnhem of Nijmegen.

Laten we wel realistisch blijven, hoe groot is de kans op een rechtstreekse verbinding? De route van Rtd naar Ah is via Ut circa 10 kilometer korter dan de route over Gdm, dus waarom zou men een gedeeltelijk enkelsporige diesellijn met baanvaksnelheid 100km/u gaan opwaarderen voor doorgaande treinen als de reeds bestaande route korter is?
 

17-02-2019 11:59:06
daniel_ddr
daniel_ddr
De route kan in kilometers dan wel korter zijn, maar dat wil niet zeggen dat 'ie ook sneller is. Zelfs met die lage baanvaksnelheid was bijvoorbeeld in een dienstregeling met betere aansluitingen dan nu (bv. in 2005) de reis van Ddr naar Ah over Gdm en Tl in reistijd exact gelijk aan de route over Rtd en Ut.

En ten opzichte van toen is de verbinding van Rtd naar Ah ook trager geworden: je hebt nu ca. een kwartier overstaptijd tegen een snelle cross-platform overstap toen. Met een hogere baanvaksnelheid, wat dan wel spoorverdubbeling vereist anders komen je kruisingen niet meer uit op het eerste stuk, valt dan toch nog best wat te winnen lijkt me.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-02-2019 12:25:52
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (zo 17 feb 2019 11:45:12 https://www.somda.nl/forum/15325/p700381/):Laten we wel realistisch blijven, hoe groot is de kans op een rechtstreekse verbinding? De route van Rtd naar Ah is via Ut circa 10 kilometer korter dan de route over Gdm, dus waarom zou men een gedeeltelijk enkelsporige diesellijn met baanvaksnelheid 100km/u gaan opwaarderen voor doorgaande treinen als de reeds bestaande route korter is?

Omdat, en daarmee begon ik mijn betoog, er in de toekomst meer gebruik moet worden gemaakt van routes die reizigers juist niet langs de verstopte knooppunten als Utrecht CS, Zwolle en Amsterdam CS voeren, als ze daar niet behoeven te zijn.
Nota bene: Bij Rotterdam stoppen er intercity's op Blaak en Alexander, bij Den Haag op LvNOI omdat je daar via stadsspoor sneller op je plek bent dan via CS. Dat gaat bij Utrecht ook gebeuren, en gebeurt al, bijvoorbeeld in Amsterdam Zuid.
We zullen de nog aanwezige tracés in de toekomst hard nodig hebben en dus niet moeten verkwanselen.
 

17-02-2019 12:49:37
michaben
michaben
De reden dat die knooppunten zo druk zijn is dat mensen daar moeten zijn. Het aantal langeafstandsreizigers rechtvaardigt geen investering om een tweederangs spoorlijn voor een megabedrag op te waarderen. Knooppunten als Ut kunnen met de juiste investeringen nog flink groeien, en daar hebben veel meer mensen baat bij dan een spoorlijn door niemandsland voor een handje vol doorgaande reizigers.  

17-02-2019 12:58:34
b2py
b2py
Nouja dat is ook niet helemaal waar, in de visit 2040 opteren ze er voor om veel voorstedelijke stations ic’s te laten stoppen om hoofdstations te ontlasten en reizigers een snellere verbinding te geven.  

17-02-2019 14:37:31
marotrans
marotrans
Verdient deze discussie over de Oostelijke Betuwelijn geen eigen topic?  

17-02-2019 15:05:40
b2py
b2py
Voor een verkiezingsdingetje? Nee toch?  

17-02-2019 16:25:29
marotrans
marotrans
Een proefballon/verkiezingsstunt heeft ook weinig met werkelijke infra-wijzigingen te maken, maar dat is slechts mijn mening  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-02-2019 23:33:28
thom
thom
Volgens mij was dit topic bedoeld voor het melden van reeds op de planning staande wijzigingen, en dat sneeuw hier nu een beetje onder inderdaad...