Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 8 februari

Vrijdag 08 feb 2019 - 08:52:09
Michael98
Michael98
De 3626 kreeg bij Bd wel een hele bijzondere route aangemeten. Eerst moest bij Bda de 9215 worden voorgelaten, vervolgens wisselt de 3626 door naar links, gaat over de fly over, rijdt de Brusselaar weer voorbij en wisselt weer helemaal terug naar spoor 3. Schade voor de 3626 was 5min vertraging en voor de 9215 6min.

Vrijdag 08 feb 2019 - 10:11:24
jordibont
jordibont
10.07: 2x DDAR leeg bij Beto richting Btl, gezien vanuit de 1131.

Vrijdag 08 feb 2019 - 10:58:24
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
Ah 10.55 ri Zp: LTE 186298 met Millet-graanwagens. Gaat voor spr 7633 uit ri Zp

Vrijdag 08 feb 2019 - 11:31:56
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
De 6636 stond om 11:20 defect bij Ddzd.

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 08 feb 2019 - 11:39:34
nohab
nohab
Flickr bvisser
Asdta 11:38 Thalys 4301 (Disneyland) als 9315 richting Asd.
Edit: als 9346 weer naar Parijs. Passeerde Asdta 12:28.

Laatst bewerkt door nohab op Vrijdag 08 feb 2019 om 12:28:34

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 08 feb 2019 - 11:39:40
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
Ah 11.37 LTE 189 206 + Containers & trailers uit ri Zp
Ah 11.52 2x DD-AR Lm ri Zp, voorste is 7310.

Laatst bewerkt door erwin_6610 op Vrijdag 08 feb 2019 om 11:52:53

Vrijdag 08 feb 2019 - 12:10:57
Apda
Apda
Lineas-Railpool 186 om 12:08 door Apd richting Dv met Volvo-huifwagens met achter de loc wagons met twee opleggers.

Vrijdag 08 feb 2019 - 12:41:53
umbusko
umbusko
De Vincent-van-Gogh-loc staat met een goederentrein (volgens mij waren het containers) te Nm met de loc richting Ht (12.40).

Edit: Oh, dat is dus de bovenste trein uit het tweede bericht voor mij

Laatst bewerkt door umbusko op Vrijdag 08 feb 2019 om 12:43:42, reden: Nieuwe inzichten

Vrijdag 08 feb 2019 - 13:00:06
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
Om 12.58 kwam DD-AR 7310 weer leeg uit ri Zp aan te Ah. Vertrek niet afgewacht.

Vrijdag 08 feb 2019 - 13:17:31
Rob357
Rob357
Quote
erwin_6610 (vr 08 feb 2019 10:58:24 www.somda.nl): Ah 10.55 ri Zp: LTE 186298 met Millet-graanwagens. Gaat voor spr 7633 uit ri Zp
Om 13:08 door Hgl ri Bh. Mix van Uapps en Uagps, achterop een Zas.

Vrijdag 08 feb 2019 - 14:56:15
ToH
ToH
Railtrans (?) 9901 met lange sleep rijtuigen wacht voor een rood sein bij Mdsa om 14.50. Loc aan Dmnz kant.

Vrijdag 08 feb 2019 - 14:59:29
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
= RXP ledig Alpenexpres naar Gv.

Vrijdag 08 feb 2019 - 15:53:21
FLIRT2525
FLIRT2525
Volgens een nfl staat trein 6655 defect op O, de trein zou problemen hebben met de remmen. 3655 gaat er via spoor 2 voorbij.

Edit: 6655 met +10 vertrokken, 3655 mag er waarschijnlijk achteraan...

Laatst bewerkt door FLIRT2525 op Vrijdag 08 feb 2019 om 16:01:23

Vrijdag 08 feb 2019 - 16:01:32
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Om 14:19 langs de Railcam in Hmh: RRF 189.099 LLT ri Vl ev. Dit is zn eerst rit in zijn nieuwe "Blauwe" Distrirail-outfit.

Vrijdag 08 feb 2019 - 16:53:43
FLIRT2525
FLIRT2525
Is het verbod op SGM-tweetjes zonder 3 al weer opgeheven? 7660 te Dr met 4 bakken, volgens Treinpositites stellen 2112 en 2140. Deze combi zou er gisteren ook al hebben gereden.

Vrijdag 08 feb 2019 - 17:05:04
diesels
diesels
Volgens mij was het verbod losse tweetjes, en geldt dat alleen in de herfst

Vrijdag 08 feb 2019 - 17:08:18
diesels
diesels
Quote
gvttreinen (vr 08 feb 2019 14:59:29 www.somda.nl): = RXP ledig Alpenexpres naar Gv.
En omdat het (vrij schokkend) blijkbaar sommigen onbekend is, RXP = Railexperts

Laatst bewerkt door diesels op Vrijdag 08 feb 2019 om 17:08:55

Vrijdag 08 feb 2019 - 17:23:30
michaben
michaben
Quote
FLIRT2525 (vr 08 feb 2019 16:53:43 www.somda.nl): Is het verbod op SGM-tweetjes zonder 3 al weer opgeheven? 7660 te Dr met 4 bakken, volgens Treinpositites stellen 2112 en 2140. Deze combi zou er gisteren ook al hebben gereden.
Dat is inderdaad weer voorbij, in de 5500 komen solo tweetjes sinds deze week weer planmatig voor, en bijsturing kan ze overal inzetten als dat nodig blijkt.

Vrijdag 08 feb 2019 - 17:34:56
MasterE
MasterE
Quote
diesels (vr 08 feb 2019 17:05:04 www.somda.nl): Volgens mij was het verbod losse tweetjes, en geldt dat alleen in de herfst
Dat geldt altijd vanaf wijzigingsblad oktober tot het wijzigingsblad van februari.

Mcn Asd

Zaterdag 09 feb 2019 - 00:18:58
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Ongeplande werkzaamheden tussen Wd en Apn. AV meldt dat de 8886 en 8893 via Gd omgeleid gaan worden!

Zaterdag 09 feb 2019 - 00:20:02
Steen
Steen
Quote
Z2N (za 09 feb 2019 00:18:58 www.somda.nl): Ongeplande werkzaamheden tussen Wd en Apn. AV meldt dat de 8886 en 8893 via Gd omgeleid gaan worden!
Is dat nog wel mogelijk qua wegbekendheid?

Zaterdag 09 feb 2019 - 00:32:23
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Er zijn nog machinisten met wegbekendheid voor dat traject ja. Wel zal het de eerste keer sinds heel lange tijd zijn dat er ICM (4243, 8893) en DDZ (7521, 8886) op de lijn Apn - Gd rijdt.

Alhoewel: is er ├╝berhaupt ooit DDZ op die lijn geweest?

Laatst bewerkt door Z2N op Zaterdag 09 feb 2019 om 00:43:30, reden: aanvulling

Zaterdag 09 feb 2019 - 00:43:04
b2py
b2py
Quote
Steen (za 09 feb 2019 00:20:02 www.somda.nl):
Quote
Z2N (za 09 feb 2019 00:18:58 www.somda.nl): Ongeplande werkzaamheden tussen Wd en Apn. AV meldt dat de 8886 en 8893 via Gd omgeleid gaan worden!
Is dat nog wel mogelijk qua wegbekendheid?
Waarom zou het niet mogen?

Zaterdag 09 feb 2019 - 00:49:57
Steen
Steen
Quote
b2py (za 09 feb 2019 00:43:04 www.somda.nl):
Quote
Steen (za 09 feb 2019 00:20:02 www.somda.nl):
Quote
Z2N (za 09 feb 2019 00:18:58 www.somda.nl): Ongeplande werkzaamheden tussen Wd en Apn. AV meldt dat de 8886 en 8893 via Gd omgeleid gaan worden!
Is dat nog wel mogelijk qua wegbekendheid?
Waarom zou het niet mogen?
Gd - Apn is nu 2 jaar aanbesteed en wegbekendheid gaat na 12 maanden toch weg? Dus in principe zouden alle niet albellio machinisten daar dan niet meer mogen rijden zou je zeggen.

Zaterdag 09 feb 2019 - 01:58:56
thom
thom
Kan prima zijn dat iemand dat gewoon bijgehouden heeft tijdens een dag wegleren.

Zaterdag 09 feb 2019 - 03:18:54
marciekemp
marciekemp
@Steen En overigens rijd NS daar gewoon en niet Abellio

Zaterdag 09 feb 2019 - 09:06:51
b2py
b2py
Quote
Steen (za 09 feb 2019 00:49:57 www.somda.nl):
Quote
b2py (za 09 feb 2019 00:43:04 www.somda.nl):
Quote
Steen (za 09 feb 2019 00:20:02 www.somda.nl):
Quote
Z2N (za 09 feb 2019 00:18:58 www.somda.nl): Ongeplande werkzaamheden tussen Wd en Apn. AV meldt dat de 8886 en 8893 via Gd omgeleid gaan worden!
Is dat nog wel mogelijk qua wegbekendheid?
Waarom zou het niet mogen?
Gd - Apn is nu 2 jaar aanbesteed en wegbekendheid gaat na 12 maanden toch weg? Dus in principe zouden alle niet albellio machinisten daar dan niet meer mogen rijden zou je zeggen.
Dat hoeft NS zelf nog niet te verhinderen machinisten daar wegbekendheid te laten houden. NS rijdt ook al jaren niet meer op Maastricht - Heerlen maar wordt ook nog regelmatig gebruikt door NS.

Zaterdag 09 feb 2019 - 11:04:54
Oldskool
Oldskool
Baanvakken waar NS geen diensten meer op doet, worden in principe ook niet meer afgetekend en wordt er ook geen wegonderhoud gegeven. Maar het kan zijn dat Gd - Apn v.v. een omleidingsroute is. Dan zullen bepaalde standplaatsen er nog wel wegonderhoud krijgen. Denk dan aan Ut, Gvc, Rtd.

Zaterdag 09 feb 2019 - 11:14:12
b2py
b2py
Dat is een keuze die NS zelf maakt, het is niet verboden om wegbekendheid op niet NS trajecten te hebben.

Zaterdag 09 feb 2019 - 12:26:29
IJsbergsla
IJsbergsla
In dit geval wordt het niet heel bewust gedaan vanuit NS, maar zijn er machinisten die het op eigen initiatief met onderhoud steeds meegepakt hebben. Buitengewoon praktisch bij het bijsturen. De tijd dat men bij wegleren alle omleidingsroutes mee moest nemen en onderhouden is sinds het stick-to-the-plan-principe en conflictvrij plannen bij storingen nagenoeg verdwenen helaas.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Zaterdag 09 feb 2019 om 12:27:04

Zaterdag 09 feb 2019 - 12:43:38
MCN-GVC
MCN-GVC
Klopt. Wegbekendheid en het behoud ervan als je er niet volgens rooster komt zijn op eigen initiatief van ons als mcn. Zelf heb ik bijvoorbeeld ook al 2 jaar niet zelf Gd-Apn gereden, maar doe wel volgens de NS normen wegonderhoud zodat het niet vervalt. Zelfde verhaal doe ik ook met 'Brabant'. Wij rijden als mcn uit Gvc tot Ht via Ut, en de 1100. Maar ik zelf wil nooit dit soort eindes hebben in mijn wegbekendheid voor het geval er iets gebeurd. Dus heb ik ook Ht-Btl Ht-Tb en Bd-Rsd-Ddr. Voor ons is alleen Bd-Ddr wat in de gaten wordt gehouden voor de HSL omdat het de omleidingsroute is voor het zuidelijk deel, maar normaal komen we daar ook niet.
Quote
Z2N (za 09 feb 2019 00:32:23 www.somda.nl): Er zijn nog machinisten met wegbekendheid voor dat traject ja. Wel zal het de eerste keer sinds heel lange tijd zijn dat er ICM (4243, 8893) en DDZ (7521, 8886) op de lijn Apn - Gd rijdt.

Alhoewel: is er ├╝berhaupt ooit DDZ op die lijn geweest?
Ja. Toen wij als NSR nog op Gd-Apn reden zijn er ooit werkzaamheden geweest 's-avonds tussen Gv(c) en Ledn. Toen ging het leeg 8800 mat ook 2 dagen vanuit Ledn via Apn en Gd naar Gvc. Eerste dag DDZ en de tweede dag ik zelf met een VIRM.

Zaterdag 09 feb 2019 - 12:51:14
Oldskool
Oldskool
Quote
b2py (za 09 feb 2019 11:14:12 www.somda.nl): Dat is een keuze die NS zelf maakt, het is niet verboden om wegbekendheid op niet NS trajecten te hebben.
Klopt. Moet je het wel in je vrije tijd doen, want NS maakt er geen tijd voor vrij.

Zaterdag 09 feb 2019 - 16:31:28
nohab
nohab
Flickr bvisser
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Ga je naar het station en zeg je tegen de machinist van een trein dat jij het wilt doen?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 09 feb 2019 - 16:52:36
thom
thom
Bij wegleren rij je niet zelf, maar zit je ernaast en verdiep je je de infra en omstandigheden.

Zaterdag 09 feb 2019 - 19:28:13
seinhuis
seinhuis
Gisteren

Zaterdag 09 feb 2019 - 19:43:58
Oldskool
Oldskool
Quote
nohab (za 09 feb 2019 16:31:28 www.somda.nl): Hoe gaat dat dan in zijn werk? Ga je naar het station en zeg je tegen de machinist van een trein dat jij het wilt doen?
Nee. Je vraagt aan de dienstdoende mcn of je even mee mag, omdat je moet wegleren. Dat toon je d.m.v een wegleerkaartje. Die moet je wel in je bezit hebben. En dan ga je even mee heen en weer. En onderweg klets je wat over het traject, noteer je de bijzonderheden en eventuele rempunten.

Zaterdag 09 feb 2019 - 19:47:28
nohab
nohab
Flickr bvisser
En hoe wordt gecontroleerd/vastgelegd dat je dat ook echt gedaan hebt? Of moet NS dat maar geloven?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 09 feb 2019 - 20:04:27
IJsbergsla
IJsbergsla
Als het de eerste keer is moet je er uiteraard examens over afleggen. Maar wees gerust: alle systemen zijn dit jaar veel strikter gemaakt zodat er nog minder mogelijk is. (Hoe dat toch 180 jaar lang goed heeft kunnen gaan, weet niemand.)

Zaterdag 09 feb 2019 - 20:45:54
maarten83
maarten83
Zijn er nog machinisten met landelijke wegbekenheid?

Zaterdag 09 feb 2019 - 20:58:23
Oldskool
Oldskool
Quote
IJsbergsla (za 09 feb 2019 20:04:27 www.somda.nl): Als het de eerste keer is moet je er uiteraard examens over afleggen. Maar wees gerust: alle systemen zijn dit jaar veel strikter gemaakt zodat er nog minder mogelijk is. (Hoe dat toch 180 jaar lang goed heeft kunnen gaan, weet niemand.)
Niet helemaal correct. Als je ergens altijd gereden hebt, maar langer dan een jaar(door ziekte o zo) niet meer geweest bent, dan moet je weer wegleren en examen doen. 15 ontzettend moeilijke vragen beantwoorden.... Maar je vraag hoe het al die afgelopen jaren goed is gegaan, is terecht.

Zaterdag 09 feb 2019 - 22:08:03
marciekemp
marciekemp
@maarten83 zeker die zijn er nog binnen NS, al zullen het er niet veel zijn, bijvoorbeeld machinisten die ook wel is voor een andere vervoerder werken of als machinist via NS op historisch materieel mogen rijden zullen het soms nog hebben.