10-2-19 Railsport SchaatsExpress
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
11-01-2019 14:58:28
seinhuis
seinhuis
V Utrecht 10.29 uur spoor 9
V Amersfoort 10.45 uur spoor 4a
V Zwolle 11.58 uur spoor 6
V Meppel 12.18 uur spoor 3
A Heerenveen IJsstadion 12.36 uur spoor 1


V Heerenveen IJsstadion 16.50 uur spoor 2
A Meppel 17.09 uur spoor 2a
A Zwolle 17.29 uur spoor 5
A Amersfoort 18.22 uur spoor 4a
A Utrecht 18.44 uur spoor 2

https://docs.wixstatic.com/ugd/67d16f_d07dc5a1322d4bb9842e83be237b6479.pdf
 

20-01-2019 10:34:39
kraai1974
kraai1974
Wat voor mat? Virm?  

20-01-2019 10:37:43
treinfan
treinfan
Ja, net als voorgaande jaren gewoon weer VIRM.  

20-01-2019 12:59:07
michaben
michaben
Lekkere dienstregeling, 109 minuten voor Ut - Mp waar de reguliere intercity er 75 minuten over doet. Zeker een goederenpad met geplande inhaling halverwege?

Laatst bewerkt door michaben op 20-01-2019 12:59
 


20-01-2019 13:19:12
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct.  

20-01-2019 18:51:57
train85
train85
Quote
michaben (zo 20 jan 2019 12:59:07 https://www.somda.nl/forum/22444/p698580/): Lekkere dienstregeling, 109 minuten voor Ut - Mp waar de reguliere intercity er 75 minuten over doet. Zeker een goederenpad met geplande inhaling halverwege?
Denk jij dat je op zulke trajecten even stel of sneller kan rijden dan de gewone dienst? Dan zal ik vertellen dat dat niet lukt. Zo'n extra trein moet tussen het treinverkeer door. En besloten vervoer treinen mag men in goederenpaden plannen. Al weet ik nu niet uit me hoofd of dit besloten vervoer is.
 

20-01-2019 20:17:46
treinfan
treinfan
Sneller zal inderdaad niet gaan, gezien de trein dezelfde maximumsnelheid heeft als de intercity. 62 minuten voor Amf-Zl lijkt alleen overdreven langzaam voor een trein die gewoon 140 km/h kan en niet onderweg stopt. Met een kwartier later vertrek uit Amf zou de trein weer keurig in hetzelfde pad moeten zitten vanaf Hde.  

20-01-2019 20:39:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Alleen kan die trein geen 140, want hij hobbelt vanaf Amf achter de stoptrein aan (die vertrekt 4 minuten eerder).

Een kwartier later vertrekken uit Amersfoort heeft ook weinig zin gezien het de reis niet sneller maakt. Immers zou je dan een kwartier in Amf stilstaan, want je kunt niet een kwartier later uit Ut vertrekken: vertrektijd uit Ut zou dan immers .44 worden en op dat moment staat spoor 8 vol met de kerende 600, spoor 9 met de 2000, spoor 11 met de aankomende 2000 en spoor 12 met de 500. Zie dan die extra trein nog maar ergens te parkeren.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-01-2019 20:40


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-01-2019 20:54:30
henri1972
henri1972
Om -,41 vanaf spoor 4 een optie?  

20-01-2019 21:00:27
MetroRET
MetroRET
Zit je de 5700 dan niet in de weg ?  

20-01-2019 21:09:07
5431
5431
Het blijft bijzonder dat bij een evenement waar NS zelf bij is betrokken ineens wel op Heerenveen IJsstadion gestopt kan worden. Bij de grote internationale wedstrijden, waar tig keer meer publiek op af komt, zit een extra stop er al jaren niet meer in.  

20-01-2019 22:06:24
treinfan
treinfan
Nee, ook bij dit evenement stoppen de reguliere treinen niet te Heerenveen IJsstadion. Dit gaat om een chartertrein.  

21-01-2019 17:29:21
phantom
phantom
Quote
5431 (zo 20 jan 2019 21:09:07 https://www.somda.nl/forum/22444/p698593/): Het blijft bijzonder dat bij een evenement waar NS zelf bij is betrokken ineens wel op Heerenveen IJsstadion gestopt kan worden. Bij de grote internationale wedstrijden, waar tig keer meer publiek op af komt, zit een extra stop er al jaren niet meer in.

Dan heb ik voor prorail alvast een klusje,saneer dat station ook gelijk maar,als t dan toch (bijna) nooit meer word gebruikt,kost t alleen maar %08%
En dat willen "we" natuurlijk niet he


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-01-2019 19:59:49
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (zo 20 jan 2019 20:39:46 https://www.somda.nl/forum/22444/p698590/): spoor 9 met de 2000

Die rijdt niet op zondagochtend.

Quote
train85 (zo 20 jan 2019 18:51:57 https://www.somda.nl/forum/22444/p698586/): Denk jij dat je op zulke trajecten even stel of sneller kan rijden dan de gewone dienst?

Ja dat kan zeker, sterker nog er hebben ook jarenlang voortreinen gereden op Ut - Zl, en bij werkzaamheden op de Hanzelijn worden ook nog altijd voortreinen Amf - Zl ingelegd. Het gebruik van een goederenpad is echter eenvoudiger, en als de klant hiermee akkoord gaat dan is het niet zo vreemd dat men het daarbij laat. Je moet mijn opmerking ook niet verdraaien tot een kritiek op NS/ProRail, het is gewoon een constatering.
 

21-01-2019 21:14:04
b2py
b2py
Toen de voortreinen reden had je ook wat minder treinen die in de weg zaten  

21-01-2019 21:30:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Owja? Tussen Ut en Amf reed ook toen er nog voortreinen bestonden al elk kwartier een trein, de verdeling over het uur is daar amper verandert sinds de Hanzelijn er is. Hooguit van Zl naar Amf zou je wat eerder weg moeten dan toen omdat de Hanzelijn-IC anders in de weg zit.

Het lastige in dit specifieke geval is echter dat Ut al vol staat rond het moment dat je dan zou willen vertrekken met de extra trein.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-01-2019 21:37:00
b2py
b2py
Nou dan geef je je eigen antwoord  

21-01-2019 21:37:47
daniel81
daniel81
De huidige 500 / 600 rijdt eigenlijk in het pad van de vroegere voortrein, omdat tussen Hattemerbroek en Zl de 700/1800 het vroegere Veluwelijnpad heeft gekregen.
Met een beetje fantasie is er trouwens volgens mij nog wel iets tussen de 5600 en de 500 / 600 door te proppen maar dat maakt de aansluiting in Zl wel weer kwetsbaar.

Laatst bewerkt door daniel81 op 21-01-2019 21:43
 

21-01-2019 21:42:32
geert
geert
Quote
daniel_ddr (ma 21 jan 2019 21:30:04 https://www.somda.nl/forum/22444/p698687/): Owja? Tussen Ut en Amf reed ook toen er nog voortreinen bestonden al elk kwartier een trein, de verdeling over het uur is daar amper verandert sinds de Hanzelijn er is. Hooguit van Zl naar Amf zou je wat eerder weg moeten dan toen omdat de Hanzelijn-IC anders in de weg zit.

Het lastige in dit specifieke geval is echter dat Ut al vol staat rond het moment dat je dan zou willen vertrekken met de extra trein.
Toen had je nog wissels om dit te besturen, de 3500 reed Ht-Amf via spoor 4 en de andere kant op via 8, 9 of 11
 

21-01-2019 22:18:05
daniel_ddr
daniel_ddr
@Geert: Nu ga je wel heel ver terug in de tijd. Overigens kan wat je beschrijft op zich nogsteeds trouwens: vanaf 5/7 is nog een wissel de buurtsporen op en van 8-12 zijn nog wissels beschikbaar om ri. Ht te komen.

Ikzelf doelde meer op de periode dat de voortreinen van/naar Rtd reden. In het laatste jaar dat ze reden hebben ze ook nog een tijdje van/tot Ut gereden waarbij aankomst en vertrek op de buurtsporen was.

@daniel81: Niet helemaal, als ik even een oude dienstregeling met voortreinen (2010 had ik zo bij de hand) vergelijk met de huidige dan is de ligging van de 500/600 t.o.v. de 5600 nagenoeg onveranderd (het gaatje tussen die twee bij vertrek uit Amf is slechts 1 minuut langer geworden). De voortrein zat destijds 5 minuten voor de reguliere IC, vertaald naar de huidige situatie zou dat dus 4 minuten voor de normale IC over de Veluwelijn uit zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-01-2019 23:58:38
PeterJ
PeterJ
Volgens mij kon je vroeger ook vanaf 100 andere perronsporen richting Amersfoort vanuit Utrecht C. En tegenwoordig zit men nogal te hameren op regels mbt het plannen, als ik me niet vergis? Kon er vroeger daarmee niet meer? En rond Zwolle is het ook een stuk drukker geworden natuurlijk.  

22-01-2019 20:48:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Vroeger kon er meer op Utrecht Centraal ja, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat van spoor 18 naar Amersfoort vertrekken (ja dat kon toen nog) niet opschiet met al die trage wissels.
De vraag is dus of je dat wel moet willen, al had iets meer flexibiliteit dan de huidige infra biedt wel praktisch geweest als er eens wat aan de hand is. Maar ook met alle wissels er nog in werden er gewoon treinen naar Amf opgeheven als er ICs van/naar Asd omgeleid moesten worden. 'tis echt niet zo dat alles toen zomaar straffeloos kon met het huidige intensieve treinverkeer.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-01-2019 16:43:19
Klaasje
Klaasje
Met het huidige intensieve treinverkeer is het in de praktijk helemaal niet mogelijk een een trein te plannen die van spoor 18 naar Amersfoort rijdt.

Dan ga je dwars door de stroom Amsterdam-Utrecht heen met 14 reizigerstreinen en nog vele goederentreinen per uur. Als het lukt om een gaatje daar doorheen te vinden is het maar te hopen dat het dan ook op de aanpalende baanvakken past.
 

23-01-2019 22:03:36
train85
train85
Er is geen rijweg mogelijk van spoor 18 naar Amersfoort. Spoor 12, 11 en lager is wel mogelijk. Kijk is op de website van sporenplan.nl  

23-01-2019 22:04:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is hier bekend, daar ging de discussie niet over...  

24-01-2019 08:42:25
train85
train85
Degene boven mij dacht dat wel. Dat lees ik.  

24-01-2019 09:06:38
treinfan
treinfan
Nog even een (of twee) bericht(en) meer teruglezen, dan heb je de goede context  

24-01-2019 20:59:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
train85 (wo 23 jan 2019 22:03:36 https://www.somda.nl/forum/22444/p698869/): Er is geen rijweg mogelijk van spoor 18 naar Amersfoort. Spoor 12, 11 en lager is wel mogelijk. Kijk is op de website van sporenplan.nl
Het ging over vroeger, voordat de wissels vooruitlopend op de ombouw tot DSSU geklemd werden kon dat namelijk wel gewoon. Bron: ik ben zelf een keer als forens van spoor 18 naar Amf vertrokken (was overigens wel het hoogst mogelijke spoor toen, vanaf 19 kon het niet meer).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl