Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 10 januari

Donderdag 10 jan 2019 - 07:26:55
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Goedemorgen!

Een valse start op Ledn - Ut vanmorgen. De 8821 stond een tijdje stil, en liep met +15 Apn binnen. Met sp 1 in Apn bezet moest de 8814 in Bdg wachten, ook deze met +15 in Apn aangekomen en daar opgeheven. 8910 en 8919 werden eveneens opgeheven.

Nu is echter ook de 8818 een kwartier vertraagd, door een te laat vertrek van de 2023 uit Gvc (zelfde omloop). 8916 en 8923 zijn alvast opgeheven.

Donderdag 10 jan 2019 - 08:13:35
broek53
broek53
Een litanie van opgeheven IC Directen in Asd, want er staat er weer eentje defect tussen Rotterdam en Breda of ze gaan zelf stuk. Er heerst hier een soort moeheid of een taboe om het erover te hebben kennelijk, maar we zijn het er toch wel over eens dat dit eigenlijk niet kan. Als dagelijkse prik bedoel ik. ed

Donderdag 10 jan 2019 - 08:16:15
train85
train85
Vandaag weer gladde sporen tussen Ut en Bkl. Daar rijdt de 7300 niet. In Vndc hebben ze lange kering.

www.mat64.nl

Donderdag 10 jan 2019 - 08:39:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
broek53 (do 10 jan 2019 08:13:35 www.somda.nl): Een litanie van opgeheven IC Directen in Asd, want er staat er weer eentje defect tussen Rotterdam en Breda of ze gaan zelf stuk. Er heerst hier een soort moeheid of een taboe om het erover te hebben kennelijk, maar we zijn het er toch wel over eens dat dit eigenlijk niet kan. Als dagelijkse prik bedoel ik. ed
Tis niet opvallend meer

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 10 jan 2019 - 10:18:49
MCN-GVC
MCN-GVC
Denk ik ook, als HSL mcn zeggende. Tevens is het ook niet meer bij te houden, ook omdat het soms heel kort, soms heel lang kan duren. Ook hoeft het niet altijd de ICD/Benelux te zijn, de laatste tijd ook een paar keer Thalys/Eurostar. Het blijft vervelend, maar NS probeert het huidige mat zo goed mogelijk te krijgen en heeft nieuw besteld. Maar als er iets gebeurt zit je nog steeds met de falende infra waar je niets mee kan, en de overheid niets mee wil doen. Komt er op neer dat de infra vaak problemen geeft, ook de trein heeft zo zijn piektijden, maar samen maak je er en ingewikkeld en soms langdurig verhaal van om het opgelost te krijgen. Ook prorail heeft geen haast met het maken van defecte infra. Bijvoorbeeld al 5!! maanden is het hogesnelheidswissel bij Rlb grotendeels defect waardoor alle HSL treinen het 80 wissel verderop moeten gebruiken (op een enkele keer roestrijden per dag na wat wel weer mag) de al krappe rijtijd tussen Bd - Rtd wordt hierdoor net aan, wat betekend dat je vertraagd blijft als je het ergens op loopt. Denk nog steeds dat mijn idee (eerder ergens geplaatst op het forum) voor het deels terughalen van de oude IC2200 (Lls)-Alm-Asd-Shl-Ledn-Laa-Gv-Dt-Sdm-Rtd-Rtb-Ddr-Bd(aansluiting 1100) met VIRM ipv de huidige 2400 en met HSL-treinen (Lls)-Alm-Asdz-Shl-HSL-Rtd ipv de huidige 1000 de beste compromis is voor capaciteit, betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Donderdag 10 jan 2019 om 10:29:37

Donderdag 10 jan 2019 - 10:25:18
daniel81
daniel81
Wat opvallende zaken te Apd rond 10:00
Op spoor 3 stonden een DD-AR stam en een GTW achter elkaar
Spoor 4 werd al bezet door de 1632, vermoedelijk is de 1629 niet verder gekomen en is ook de 7029 opgeheven. Tussen Apd en Dv reed alleen de 242 en de 143 (met +10)

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 10 jan 2019 om 10:25:40

Donderdag 10 jan 2019 - 10:41:25
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Defecte trein tussen Apd en Dv.

Donderdag 10 jan 2019 - 11:11:57
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
MCN-GVC (do 10 jan 2019 10:18:49 www.somda.nl): Denk ik ook, als HSL mcn zeggende. Tevens is het ook niet meer bij te houden, ook omdat het soms heel kort, soms heel lang kan duren. Ook hoeft het niet altijd de ICD/Benelux te zijn, de laatste tijd ook een paar keer Thalys/Eurostar. Het blijft vervelend, maar NS probeert het huidige mat zo goed mogelijk te krijgen en heeft nieuw besteld. Maar als er iets gebeurt zit je nog steeds met de falende infra waar je niets mee kan, en de overheid niets mee wil doen. Komt er op neer dat de infra vaak problemen geeft, ook de trein heeft zo zijn piektijden, maar samen maak je er en ingewikkeld en soms langdurig verhaal van om het opgelost te krijgen. Ook prorail heeft geen haast met het maken van defecte infra. Bijvoorbeeld al 5!! maanden is het hogesnelheidswissel bij Rlb grotendeels defect waardoor alle HSL treinen het 80 wissel verderop moeten gebruiken (op een enkele keer roestrijden per dag na wat wel weer mag) de al krappe rijtijd tussen Bd - Rtd wordt hierdoor net aan, wat betekend dat je vertraagd blijft als je het ergens op loopt. Denk nog steeds dat mijn idee (eerder ergens geplaatst op het forum) voor het deels terughalen van de oude IC2200 (Lls)-Alm-Asd-Shl-Ledn-Laa-Gv-Dt-Sdm-Rtd-Rtb-Ddr-Bd(aansluiting 1100) met VIRM ipv de huidige 2400 en met HSL-treinen (Lls)-Alm-Asdz-Shl-HSL-Rtd ipv de huidige 1000 de beste compromis is voor capaciteit, betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid.
En hoe wil je Vlissingen en de route via Haarlem laten bedienen in dit verhaal ?

Donderdag 10 jan 2019 - 11:40:25
PeterJ
PeterJ
Vanmorgen een defecte trein op de hsl, nu is de bovenleiding defect. Geeft helaas ook weer paar uurtjes overlast.

Donderdag 10 jan 2019 - 11:47:18
Tijgernoot
Tijgernoot
De storing op de HSL tussen Rotterdam Centraal en Breda begon al heel vroeg vanochtend (voor 6:50), wat nu de defecte trein was, was mij niet helemaal duidelijk.

De 905 heeft in ieder geval Rotterdam Centraal gehaald. Na vertrek ging het echter een meter achteruit en daarna was de trein stuk, zodat die trein voor de derde opeenvolgende dag Amsterdam Centraal niet heeft gehaald. Van de 1118 heb ik vernomen dat deze 15 minuten een deurstoring had langs het perron te Rotterdam Centraal, de reizigers zaten al die tijd opgesloten.

Donderdag 10 jan 2019 - 11:50:13
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
MetroRET (do 10 jan 2019 11:11:57 www.somda.nl): En hoe wil je Vlissingen en de route via Haarlem laten bedienen in dit verhaal ?
Die blijft gewoon de huidige route van de huidige 2200 rijden. Wat ik verander is dus een directe IC dubbeldeks serie tussen Lls/Alm - Asd. Die die door rijdt voor capaciteit en back-up voor als er een storing is op de HSL (noord) tussen Asd en Shl/Rtd. Verder via de huidige route van de 2400 dus. En dus ook als Back-up van Rtd naar Bd als back-up voor de HSL (zuid) met teruggebrachte service de IC Ddr - Bd met de aansluiting op IC verder Brabant in. En voor de overheid de HSL aansluiting op Asdz door de 1000. Welke ook gelijk door rijdt naar Alm / Lls zoals de 2400 doet, maar tevens dus over de HSL gaat voor snellere IC verbinding Rtd en ontlasting van de drukke Oude lijn. Enige wat je dan misschien moet doen is het afschaffen van de HSL toeslag Shl - Rtd. Maar als de ICNG er is zou deze ook geen nut meer hebben. Dan heb je dus spreiding van reizigers en mix van enkel en dubbeldeks op drukke verbindingen om capaciteit/drukte te egaliseren over series/baanvakken. Als er op de HSL iets aan de hand is door falende infra/trein heb je dus standaard het ander kwartier een wel rijdende directe IC die genoeg capaciteit zou kunnen bieden.

Donderdag 10 jan 2019 - 12:07:11
yappa
yappa
Quote
MCN-GVC (do 10 jan 2019 10:18:49 www.somda.nl): Denk ik ook, als HSL mcn zeggende. Tevens is het ook niet meer bij te houden, ook omdat het soms heel kort, soms heel lang kan duren. Ook hoeft het niet altijd de ICD/Benelux te zijn, de laatste tijd ook een paar keer Thalys/Eurostar. Het blijft vervelend, maar NS probeert het huidige mat zo goed mogelijk te krijgen en heeft nieuw besteld. Maar als er iets gebeurt zit je nog steeds met de falende infra waar je niets mee kan, en de overheid niets mee wil doen. Komt er op neer dat de infra vaak problemen geeft, ook de trein heeft zo zijn piektijden, maar samen maak je er en ingewikkeld en soms langdurig verhaal van om het opgelost te krijgen. Ook prorail heeft geen haast met het maken van defecte infra.
Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor dit probleem, maar is het niet ook gewoon zo dat het aantal strandingen (weer) fors is opgelopen sinds eind vorig jaar een nieuwe standplaats op de HSL is gaan rijden?

Geen enkele machinist strandt voor zijn lol, maar je moet als bedrijf je machinisten in staat stellen voldoende kennis en ervaring op te doen. Het lijkt erop dat dat (ook) niet is gebeurd, met bedieningsfouten en strandingen als gevolg.

Als het echt alleen aan de complexiteit van 25kV / ERTMS zou liggen, zou de Betuweroute er ook om de haverklap uit liggen.

Donderdag 10 jan 2019 - 12:32:39
freek1985
freek1985
Flickr freekverhoof
Quote
yappa (do 10 jan 2019 12:07:11 www.somda.nl):
Quote
MCN-GVC (do 10 jan 2019 10:18:49 www.somda.nl): Denk ik ook, als HSL mcn zeggende. Tevens is het ook niet meer bij te houden, ook omdat het soms heel kort, soms heel lang kan duren. Ook hoeft het niet altijd de ICD/Benelux te zijn, de laatste tijd ook een paar keer Thalys/Eurostar. Het blijft vervelend, maar NS probeert het huidige mat zo goed mogelijk te krijgen en heeft nieuw besteld. Maar als er iets gebeurt zit je nog steeds met de falende infra waar je niets mee kan, en de overheid niets mee wil doen. Komt er op neer dat de infra vaak problemen geeft, ook de trein heeft zo zijn piektijden, maar samen maak je er en ingewikkeld en soms langdurig verhaal van om het opgelost te krijgen. Ook prorail heeft geen haast met het maken van defecte infra.
Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor dit probleem, maar is het niet ook gewoon zo dat het aantal strandingen (weer) fors is opgelopen sinds eind vorig jaar een nieuwe standplaats op de HSL is gaan rijden?

Geen enkele machinist strandt voor zijn lol, maar je moet als bedrijf je machinisten in staat stellen voldoende kennis en ervaring op te doen. Het lijkt erop dat dat (ook) niet is gebeurd, met bedieningsfouten en strandingen als gevolg.

Als het echt alleen aan de complexiteit van 25kV / ERTMS zou liggen, zou de Betuweroute er ook om de haverklap uit liggen.
Ik herken dit beeld van het toenemende aantal storingen in de afgelopen weken. Het komt nu zo lijkt het wel minimaal eens per dag voor... Ik heb wel het idee dat er ook wat sneller gemeld wordt. Zo staan er regelmatig meldingen over defecte treinen die binnen een kwartier weer verdwijnen. De afgelopen dagen ook een paar keer de HSL op gegaan ondanks eerdere melding defecte trein. Zo ging de 970 gisterenavond na stipte aankomst in Rtd ondanks een defecte trein verderop alsnog met +10 op weg naar Bd.

Laatst bewerkt door freek1985 op Donderdag 10 jan 2019 om 12:33:32

Donderdag 10 jan 2019 - 12:41:52
PeterJ
PeterJ
Vanmorgen defecte trein, daarna defecte bovenleiding en nu defecte trein nr 2. En we moeten nog 12 uur deze dag... Beetje jammer ook dat Brabant ook in de ellende wordt meegetrokken, zo valt te Eindhoven trein 1144 ook uit.

Laatst bewerkt door PeterJ op Donderdag 10 jan 2019 om 12:43:27

Donderdag 10 jan 2019 - 13:17:12
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Tevens ook wat forse plussen op de A2-corridor tussen 12 en 1: overweg 24.7 bij Gdm lag in de storing en tevens bijna tegelijkertijd een persoon op het spoor tussen Vg en Btl. Beide storingen inmiddels opgelost.

Donderdag 10 jan 2019 - 13:50:54
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
Tijgernoot (do 10 jan 2019 11:47:18 www.somda.nl): De storing op de HSL tussen Rotterdam Centraal en Breda begon al heel vroeg vanochtend (voor 6:50), wat nu de defecte trein was, was mij niet helemaal duidelijk..
Volgens mij betrof het een defecte goederentrein bij Wspl.

Donderdag 10 jan 2019 - 13:53:35
cuneo56
cuneo56
Het rijden op HSL trajecten vereist van alle factoren dat ze optimaal (samen)werken.
Voor Machinisten geldt dan b.v jezelf niet onnodig in problemen brengen en adequaat met een probleem van een van de andere factoren kunnen omgaan
En alleen al voor die twee zaken is ervaring met HSL / ETCS van groot belang.
En Machinisten die vrijwel dagelijks onder ETCS rijden hebben dan een grote voorsprong op collega's die dat net pas doen en dan ook nog maar eens in de zoveel dagen.
Dat je niet zoveel over de Betuwe route hoort ligt er ook aan dat er veel minder snel bijsturing /reactie nodig is (en ook kan) en dat evenmin gelijk naar afnemers wordt gecommuniceerd.
Trouwens het isoleren van een probleem en "buiten de hekken" keren van treindiensten zoals bij reizigers vervoerders de standaard, heeft bij Cargo natuurlijk weinig zin, je gaat een lege Ertstrein niet in Valburg keren op een trein naar het Saargebied
Dan is het een kwartiertje wachten op een reset of handmatig inbellen een minder groot probleem.

Laatst bewerkt door cuneo56 op Donderdag 10 jan 2019 om 13:54:31

Donderdag 10 jan 2019 - 14:09:16
waalkade
waalkade
Plus dat er op de BR heel weinig treinen rijden, de achterop komende trein zal het nauwelijks merken.

Donderdag 10 jan 2019 - 15:06:06
mambo
mambo
Quote
waalkade (do 10 jan 2019 14:09:16 www.somda.nl): Plus dat er op de BR heel weinig treinen rijden, de achterop komende trein zal het nauwelijks merken.
Bedoel je overdag of 's nachts? Overdag rijd er inderdaad niet gek veel, vaak omdat men dan ook het reguliere onderhoud uitvoert, maar voorzover ik weet zit de Betuweroute 's nachts vaak aan z'n capaciteit.

Donderdag 10 jan 2019 - 15:25:09
nohab
nohab
Flickr bvisser
Rijdt er 's nachts elke 8 minuten een trein in elke richting?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 10 jan 2019 - 15:45:00
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
nohab (do 10 jan 2019 15:25:09 www.somda.nl): Rijdt er 's nachts elke 8 minuten een trein in elke richting?
Ik zie regelmatig op weg naar huis (rond middernacht) tussen BRMet en BRGro 3 tot 4 cargo's richting Duitsland....

Donderdag 10 jan 2019 - 15:58:59
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Te Hmla vanaf 15.30 een defecte bovenleiding.

Donderdag 10 jan 2019 - 16:08:31
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
Onbekende tractie met dolime door Uto ri Amf om 16.06

Donderdag 10 jan 2019 - 17:01:31
henri1972
henri1972
Ergens gaat er iets fout op Vndc. Nadat de 7400 UIT Rhn binnen is blijft de overweg in de Kerkewijk gesloten. Sein 244 toont groen maar een 7400 ri Rhenen is nog nergens te bekennen. Dit alles om 16.58 uur.

Donderdag 10 jan 2019 - 17:21:54
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
Rtd-Bd (hsl) gestremd door een defecte trein, wordt om 17.20 te Rtd omgeroepen

Donderdag 10 jan 2019 - 17:23:48
bloemkool
bloemkool
8865 vertrekt met een losse DDZ4 vanuit Ledn. Overvol inmiddels

Donderdag 10 jan 2019 - 17:42:14
PeterJ
PeterJ
Quote
erwin_6610 (do 10 jan 2019 17:21:54 www.somda.nl): Rtd-Bd (hsl) gestremd door een defecte trein, wordt om 17.20 te Rtd omgeroepen
Op mijn dagelijkse reisje Eindhoven - Den Haag ga ik intussen standaard via Utrecht C. Via de hsl is gewoon Russische roulette. Nu al verstoring nr 4 vandaag en geen mens dat er nog van op kijkt.

Donderdag 10 jan 2019 - 17:43:05
voske
voske
De 1165 rijdt om die reden via Dordrecht (voor de tweede keer deze week).

Donderdag 10 jan 2019 - 17:44:39
PeterJ
PeterJ
Maar dat kost je tussen Gvc en Ehv ook een half uur extra. Via Utr gaat dan sneller, alleen nu niet vanwege defecte bvl tussen Gvc en Utr.

Donderdag 10 jan 2019 - 17:48:51
Daan!
Daan!
Trein 3563 rijdt met VIRM4. Daarom wordt gevraagd op Ut of reizigers trein 3565 willen nemen.

Donderdag 10 jan 2019 - 18:16:46
PeterJ
PeterJ
Er gaan toch nog eerst andere treinen die ze eerst kunnen nemen? Waarom een half uur wachten

Donderdag 10 jan 2019 - 18:17:15
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
yappa (do 10 jan 2019 12:07:11 www.somda.nl):
Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor dit probleem, maar is het niet ook gewoon zo dat het aantal strandingen (weer) fors is opgelopen sinds eind vorig jaar een nieuwe standplaats op de HSL is gaan rijden?
Welke standplaats is dat dan? Utrecht rijdt al sinds eind 2017 op de HSL

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Donderdag 10 jan 2019 - 18:34:28
freek1985
freek1985
Flickr freekverhoof
Quote
voske (do 10 jan 2019 17:43:05 www.somda.nl): De 1165 rijdt om die reden via Dordrecht (voor de tweede keer deze week).
En de 1167 overkomt hetzelfde...

Donderdag 10 jan 2019 - 18:48:14
Michael98
Michael98
In Bd schijnt de politie een trein te hebben leeggehaald die uit België kwam. Volgens het artikel werden reizigers gefouilleerd voordat ze de trein mochten verlaten. Waarschijnlijk is het trein 9251, deze werd namelijk door inzet van hulpdiensten opgegeven te Bd.
www.pzc.nl

Donderdag 10 jan 2019 - 18:58:20
umbusko
umbusko
Tussen Ht en Tb geen treinen en tussen Ht en O geen sprinters door een aanrijding met een dier. Gelukkig riepen ze het net om voor de 6669 in Nm binnenkwam, zodat ik nu eindelijk eens een reden heb om zonder extra reisje de Lint van Arriva uit te testen. Met de 32367 naar Vl, stap ik daar wel over op de 32269.

Donderdag 10 jan 2019 - 19:30:49
PeterJ
PeterJ
Moet je het treinverkeer stilleggen tussen Tilburg en Oss vanwege een aanrijding, was het een grote olifant soms.

Donderdag 10 jan 2019 - 22:01:16
AlexNL
AlexNL
Prachtig staaltje klantenservice weer in Geldermalsen.

*ding dong* De sprinter naar 's-Hertogenbosch van 20:18 vertrekt van spoor 4b. Herhaling...

20:18, trein komt aan. Stopt netjes op 4a, voor het sein, terwijl alle reizigers dus onder de overkapping staan t.h.v. de lift. Iemand ziet dat er 'een stuk verderop' een trein stilstaat en begint erheen te lopen. *fluit* Deuren dicht, en weg.

Minstens 20 mensen hebben door dat geintje dus hun trein gemist en een half uur vertraging opgelopen. Volgens een dame die ik op het perron sprak gebeurt dat met enige regelmaat.

Donderdag 10 jan 2019 - 22:19:29
PeterJ
PeterJ
In de categorie "niet meer opvallend" een defecte trein op de hsl. Is dat de 4e of 5e al vandaag?

Laatst bewerkt door PeterJ op Donderdag 10 jan 2019 om 22:19:49

Donderdag 10 jan 2019 - 22:31:11
AlexNL
AlexNL
De vijfde.

www.rijdendetreinen.nl

Donderdag 10 jan 2019 - 22:43:21
PeterJ
PeterJ
Het is echt heel erg de laatste tijd daar. Maar of een andere vervoerder de oplossing zal zijn vraag ik me dan ook af. Aan de infra verandert niks en nieuwe treinen heb je ook niet meteen.

Donderdag 10 jan 2019 - 23:01:30
jordy94
jordy94
Hmm, ik dacht ergens gelezen te hebben dat door een software update rond de Kerst, de problemen minder zouden worden.. ik ervaar juist het tegenovergestelde..

Vrijdag 11 jan 2019 - 06:33:41
bloemkool
bloemkool
Quote
AlexNL (do 10 jan 2019 22:01:16 www.somda.nl): Prachtig staaltje klantenservice weer in Geldermalsen.

*ding dong* De sprinter naar 's-Hertogenbosch van 20:18 vertrekt van spoor 4b. Herhaling...

20:18, trein komt aan. Stopt netjes op 4a, voor het sein, terwijl alle reizigers dus onder de overkapping staan t.h.v. de lift. Iemand ziet dat er 'een stuk verderop' een trein stilstaat en begint erheen te lopen. *fluit* Deuren dicht, en weg.

Minstens 20 mensen hebben door dat geintje dus hun trein gemist en een half uur vertraging opgelopen. Volgens een dame die ik op het perron sprak gebeurt dat met enige regelmaat.
Ik heb hier een jaar geleden over geklaagd. Het zou kunnen dat de 6000 ervoor met vertraging vertrokken is en dat daardoor de sectie met spoor 4b bezet was. Alleen waarom men onjuist omroept is voor mij een raadsel.

Laatst bewerkt door bloemkool op Vrijdag 11 jan 2019 om 07:22:02

Vrijdag 11 jan 2019 - 10:56:46
MCN-GVC
MCN-GVC
Gisteren was het idd een groot zootje. 'S-avonds stonden er 3 stammen op Bd opstel. Een 6-delige op het normale omrijdspoor, een 9-delige plat, dood en donker ernaast met een 6-delige ervoor aan de Tb zijde die moest af gaan slepen. Ook bij Zbh stond er een stil op dr Hsl in de wissels na de spanningssluis. 900 Werd algemeen opgeheven. Bijzonder was wel dat richting Rtd alles uit Belgie en ook de 1100 (na doorwisselen bij Zbh en onderlangs de Hsl op) rechterspoor over de Hsl gingen en terug naar links bij Brd. Geen tegentreinen gezien, dus naar Bd ging alles waarschijnlijk via Ddr.

Vrijdag 11 jan 2019 - 16:33:43
gose91
gose91
Quote
jordy94 (do 10 jan 2019 23:01:30 www.somda.nl): Hmm, ik dacht ergens gelezen te hebben dat door een software update rond de Kerst, de problemen minder zouden worden.. ik ervaar juist het tegenovergestelde..
De resultaten vallen tegen ja

Vrijdag 11 jan 2019 - 16:40:09
cuneo56
cuneo56
Terug zetten naar de vorige dan maar??

Vrijdag 11 jan 2019 - 20:45:00
gose91
gose91
Quote
cuneo56 (vr 11 jan 2019 16:40:09 www.somda.nl): Terug zetten naar de vorige dan maar??
Was die beter dan? (Geen idee zelf)

Zaterdag 12 jan 2019 - 12:36:04
thom
thom
Was die ook niet vervangen omdat die software versie een beperkte toelating had? Dan is terug helemaal niet zo'n makkelijke optie...

Zaterdag 12 jan 2019 - 14:19:19
MCN-GVC
MCN-GVC
Klopt. Benelux en binnenland hebben nu dezelfde software. Sommige oude software versies zijn niet toegelaten in België. Tevens blijven er updates komen. In de 2+ jaar dat ik nu HSL rijd zijn we 7 grote software versies verder (waarvan 2 hele grote en vele kleine software versies niet meegeteld). De laatste waarvan ik nu weet (2de na de kerst) is waar nu alles heen gaat en deze is in ieder geval zonder getoonde storingen voor de mcn. Tevens zijn ook niet alle problemen, zoals verder hierboven ook aangegeven wordt, waarschijnlijk te wijten aan de trein (bijvoorbeeld stranden door ETCS uitval natuurlijk wel). Treinen van collega's uit Ut/Ehv (ik zeg het maar recht voor z'n raap, ipv de laatste standplaatsen vorige jaren wat voor verwarring zorgde) hebben vaak ook plots vreemde storingen. Zelf ook wel is meegekeken hoe deze de trein opstarten en dit is heel anders dan andere standplaatsen (waarom, geen idee). Het is in ieder geval wel eens geopperd deze een extra (her)instructie te geven (zelfs gevraagd door sommige van deze standplaatsen zelf). Maar terug maakt ook niet uit qua software, want elke software heeft zijn eigen 'bugs' waar sommige (traxx'en en collega's in deze zin) wel last van hebben, andere niet. Software problemen zijn helaas het neveneffect van de huidige treinen tegenover de analoge. Ook ETCS maakt treinen niet betrouwbaarder. Ook SLT en SNG hebben in de laatste software versies nog 'Bugs' waar je gelukkig als reiziger geen last van hebt.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Zaterdag 12 jan 2019 om 14:41:06

Zaterdag 12 jan 2019 - 17:16:14
thom
thom
Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe jij je collega's in hokjes van standplaatsen zet en daar een oordeel over maakt, volgens mij rijden ook die standplaatsen er inmiddels al enige tijd op...

Zie ook de eerdere opmerking van je collega Roland;
Quote
rolandrail (do 10 jan 2019 18:17:15 www.somda.nl):
Quote
yappa (do 10 jan 2019 12:07:11 www.somda.nl):
Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor dit probleem, maar is het niet ook gewoon zo dat het aantal strandingen (weer) fors is opgelopen sinds eind vorig jaar een nieuwe standplaats op de HSL is gaan rijden?
Welke standplaats is dat dan? Utrecht rijdt al sinds eind 2017 op de HSL


Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 12 jan 2019 om 17:16:50

Zaterdag 12 jan 2019 - 17:27:52
MCN-GVC
MCN-GVC
Het is ook iets dat ik niet graag doe. Maar hoor van steeds meer collega machinisten den lande het zelfde. Ook HC's en bijsturing zeggen hetzelfde. Soms is de realiteit in dit geval dus hokjesdenken, waardoor de goede collega's ingesneeuwd worden (net als gebeurd bij voetbalsupporters en allochtonen). De realiteit onder de mat verbergen zal het niet helpen verbeteren. Het blijft voor ons echt niet leuk om te zeggen, maar wij die wel altijd rijden worden ook ondergesneeuwd onder de mom van de slecht presterende HSL wat ook frustraties oplevert, laat staan de frustraties als je +10 in Ehv krijgt na zo'n (eerder genoemd) klein defect snel opgelost te hebben, en dan opgeheven wordt door Prorail, terwijl je makkelijk 12 minuten vertraging eruit kan rijden als iedereen meewerkt.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Zaterdag 12 jan 2019 om 17:32:17

Zaterdag 12 jan 2019 - 17:28:45
sjoerd
sjoerd
Het gaat hier naar mijn idee niet over persoonlijke oordelen over standplaatsen en hun machinistenteams, maar over kennelijk per standplaats verschillende opstartprocedures als gevolg waarvan zich storingen kunnen voordoen. Dat zou toch eigenlijk geen rol meer moeten spelen, na zoveel jaren ervaring met deze kwetsbare treinen. Het is heel goed dat dat geconstateerd wordt, en ik hoop dat dit langs de goede weg ook belandt bij degenen die over de opstartprocedures gaan. Hier mag toch eigenlijk geen speelruimte meer inzitten!

Zaterdag 12 jan 2019 - 17:50:48
mtlx
mtlx
Op elke standplaats zitten er mensen die er net wat makkelijker mee omgaan en zitten er mensen die het allemaal wat moeilijker vinden. Op elke standplaats zul je dan ook altijd mensen vinden die het net even wat anders doen. Ik zal het ongetwijfeld ook niet exact hetzelfde doen als een andere collega.
Dat is gewoon menselijk, en totaal niet standplaatsgebonden.

Zaterdag 12 jan 2019 - 17:59:37
MCN-GVC
MCN-GVC
Zolang het goed gaat, ja. Maar treinen die het 100% doen en een kwartier later (of later in je dienst) opgeroepen worden deze trein weer defect af te voeren, de trein weer op te heffen, duizenden reizigers in de kou te laten staan, terwijl als ik hem daarna opstart alles het weer 100% goed doet (zonder reset)? En dat keer op keer met dezelfde standplaatsen volgens bijsturing/dienstenapp. Daar heb/krijg jij denk ik ook wel een mening over...
Ik blijf het vervelend voor collega's en reizigers vinden dat er treinen al dan niet bewust/onbewust stranden/opgeheven worden die wel hadden kunnen rijden. Dat maakte de impact van de echte defecten erger. Ik, en met mij meer collega's, blijven toch echt de maximale inzet geven om er iets van te maken, al zich zach ik overal tussendoor.
Edit, en daar laat ik de discussie vanuit mij even mee eindigen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Zaterdag 12 jan 2019 om 18:30:16

Zaterdag 12 jan 2019 - 18:02:56
Frontier
Frontier
Quote
thom (za 12 jan 2019 17:16:14 www.somda.nl): Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe jij je collega's in hokjes van standplaatsen zet en daar een oordeel over maakt, volgens mij rijden ook die standplaatsen er inmiddels al enige tijd op...
Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe jij iedere keer, ook al is het grandioos geblunder van de bovenste plank, lieden bij het spoor alsmede het spoor in het algemeen de hand boven het hoofd blijft houden...

Feit is dat sedert NSR Jan en alleman op de ICD laat rijden en maar wat aan laat klungelen, in plaats van een vaste groep personeel met ervaring zoals in het NSH tijdperk, het aantal storingen en uitgevallen treinen alleen maar is gestegen.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 12 jan 2019 - 18:34:49
treinfan
treinfan
Quote
Frontier (za 12 jan 2019 18:02:56 www.somda.nl): Feit is dat sedert NSR Jan en alleman op de ICD laat rijden en maar wat aan laat klungelen, in plaats van een vaste groep personeel met ervaring zoals in het NSH tijdperk, het aantal storingen en uitgevallen treinen alleen maar is gestegen.
Feit is dat het aantal storingen is toegenomen sinds er meer ICD-treinen rijden. Ik weet niet zeker hoe de cijfers zijn, maar het zou me niet verbazen als de groei van het aantal storingen gewoon lineair is met het aantal treinen dat over de HSL zou moeten rijden. Heeft iemand die cijfers beschikbaar?
Quote
MCN-GVC (za 12 jan 2019 17:27:52 www.somda.nl): De realiteit onder de mat verbergen zal het niet helpen verbeteren. Het blijft voor ons echt niet leuk om te zeggen, maar wij die wel altijd rijden worden ook ondergesneeuwd onder de mom van de slecht presterende HSL wat ook frustraties oplevert, laat staan de frustraties als je +10 in Ehv krijgt na zo'n (eerder genoemd) klein defect snel opgelost te hebben, en dan opgeheven wordt door Prorail, terwijl je makkelijk 12 minuten vertraging eruit kan rijden als iedereen meewerkt.
Quote
MCN-GVC (za 12 jan 2019 17:59:37 www.somda.nl): Zolang het goed gaat, ja. Maar treinen die het 100% doen en een kwartier later (of later in je dienst) opgeroepen worden deze trein weer defect af te voeren, de trein weer op te heffen, duizenden reizigers in de kou te laten staan, terwijl als ik hem daarna opstart alles het weer 100% goed doet (zonder reset)?
Laat ik even deze berichten in een perspectief zetten: stel dat een machinist bij het ombouwen van de trein een schakelaar vergeet om te zetten bij de eerste loc (of een andere procedurefout), kan het dat hij die fout opmerkt zodra hij/zij bij de andere loc is. Op dat moment is de oplossing om even heen en weer te lopen naar de andere loc en de fout te herstellen. Met 11 bakken ICR kost dat al gauw 8 minuten extra en wordt de trein opgeheven, in de communicatie vanwege een defect. In praktijk kan de procedurefout al hersteld zijn en is er na die 8 minuten dus niets meer aan de hand.
Ook bij andere procedurefouten zal er (vaak) niets aan de hand zijn, maar is het niet gelukt om op tijd te vertrekken. De tijd dat een kleine fout tot een daadwerkelijke storing van de loc leidt, lijkt gelukkig grotendeels voorbij.

Het grote verschil met ouderwets materieel is dat de procedures strikter zijn en de software vereist dat er strak aan procedures wordt gehouden. Een voorbeeld: als een remtest niet is uitgevoerd (of uitgevoerd zonder dat het systeem weet dat het een remtest is), zorgt de software ervoor dat de trein niet kan vertrekken. Bij ouder materieel (bijvoorbeeld mat '64), zal de trein ook zonder remtest vertrekken.

[Bezig met laden...]

Zaterdag 12 jan 2019 - 18:40:27
Daan!
Daan!
Quote
gose91 (vr 11 jan 2019 16:33:43 www.somda.nl):
Quote
jordy94 (do 10 jan 2019 23:01:30 www.somda.nl): Hmm, ik dacht ergens gelezen te hebben dat door een software update rond de Kerst, de problemen minder zouden worden.. ik ervaar juist het tegenovergestelde..
De resultaten vallen tegen ja
Waarop baseer je dat?

Zaterdag 12 jan 2019 - 19:00:32
thom
thom
Quote
Frontier (za 12 jan 2019 18:02:56 www.somda.nl):
Quote
thom (za 12 jan 2019 17:16:14 www.somda.nl): Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe jij je collega's in hokjes van standplaatsen zet en daar een oordeel over maakt, volgens mij rijden ook die standplaatsen er inmiddels al enige tijd op...
Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe jij iedere keer, ook al is het grandioos geblunder van de bovenste plank, lieden bij het spoor alsmede het spoor in het algemeen de hand boven het hoofd blijft houden...

Feit is dat sedert NSR Jan en alleman op de ICD laat rijden en maar wat aan laat klungelen, in plaats van een vaste groep personeel met ervaring zoals in het NSH tijdperk, het aantal storingen en uitgevallen treinen alleen maar is gestegen.
Dan snap jij mij denkelijk niet helemaal, want voorop gesteld ik vind het net zo belachelijk als jij dat het gewoon dagelijks voor komt dat er méérdere treinen op de HSL uitvallen en stranden.

Het gaat mij er gewoon om dat deze uitspraak ansich niet de reden kan zijn ervan. Ongetwijfeld zullen er op de standplaats Den Haag ook prutsers rondlopen en in bijvoorbeeld Utrecht ook mensen die met de stammen kunnen lezen en schrijven.

Daarbij rijdt de standplaats Utrecht er dus al sinds 2017 op, en dat kan dan toch nooit de oorzaak zijn van de excessieve uitval van de laatste tijd?

Zaterdag 12 jan 2019 - 20:17:07
IJsbergsla
IJsbergsla
@Daan! Je volgt de storingen op de HSL niet erg?

Zaterdag 12 jan 2019 - 20:33:05
gose91
gose91
Quote
Daan! (za 12 jan 2019 18:40:27 www.somda.nl):
Quote
gose91 (vr 11 jan 2019 16:33:43 www.somda.nl):
Quote
jordy94 (do 10 jan 2019 23:01:30 www.somda.nl): Hmm, ik dacht ergens gelezen te hebben dat door een software update rond de Kerst, de problemen minder zouden worden.. ik ervaar juist het tegenovergestelde..
De resultaten vallen tegen ja
Waarop baseer je dat?
De algemene stemming die heerst nu 9.4.1 is uitgerold. Er was meer van verwacht blijkbaar

Zaterdag 12 jan 2019 - 23:37:52
lol
lol
Quote
AlexNL (do 10 jan 2019 22:01:16 www.somda.nl): Prachtig staaltje klantenservice weer in Geldermalsen.

*ding dong* De sprinter naar 's-Hertogenbosch van 20:18 vertrekt van spoor 4b. Herhaling...

20:18, trein komt aan. Stopt netjes op 4a, voor het sein, terwijl alle reizigers dus onder de overkapping staan t.h.v. de lift. Iemand ziet dat er 'een stuk verderop' een trein stilstaat en begint erheen te lopen. *fluit* Deuren dicht, en weg.

Minstens 20 mensen hebben door dat geintje dus hun trein gemist en een half uur vertraging opgelopen. Volgens een dame die ik op het perron sprak gebeurt dat met enige regelmaat.
Maar is dat de schuld van de omroeper of de machinist? Als het sein tussen 4a en 4b rood is, dan kan de machinist er ook niks aan doen. Die moet dan voor dat sein stoppen, ook al ziet hij alle reizigers op 4b staan te wachten.

Zondag 13 jan 2019 - 00:26:30
thom
thom
De machinist misschien niet, hoewel die waarschijnlijk netzoals de conducteur de mensen op het perron wel ziet lopen...
Als je dan toch vertrekt is dat toch wel een beetje jammer

Zondag 13 jan 2019 - 01:37:48
AlexNL
AlexNL
Quote
lol (za 12 jan 2019 23:37:52 www.somda.nl):

Maar is dat de schuld van de omroeper of de machinist? Als het sein tussen 4a en 4b rood is, dan kan de machinist er ook niks aan doen. Die moet dan voor dat sein stoppen, ook al ziet hij alle reizigers op 4b staan te wachten.
Ik zou zeggen: degene die die spoorwijziging heeft bedacht is primair verantwoordelijk. Die wijziging kan overigens met de beste bedoelingen zijn gedaan: spoor 4b is overdekt en beschut tegen de wind, terwijl je op 4a aan de elementen wordt blootgesteld. Het was die dag nogal koud, winderig en regenachtig dus dan is in-/uitstappen op 4b wel iets aangenamer.

Feit is dat de trein (6973) planmatig van 4a had moeten vertrekken, maar werd gewijzigd. Dat werd netjes zo gemeld door de automatische omroep ("Beste reizigers, ...") en ook de schermen meldden dat de 6973 van 4b zou vertrekken. Dat alle reizigers dus op 4b stonden is logisch.

Ergens in het proces is er iets fout gegaan. Ik zie een paar opties:
1) De machinist van 6973 was niet op de hoogte van de wijziging naar 4b en is, volgens plan, op 4a gestopt.
2) De machinist van 6973 handelde naar de seinbeelden (de 6071 was vlak daarvoor vertrokken van 4b en misschien nog niet helemaal weg) en stopte daardoor op 4a, de conducteur vertrok vervolgens volgens het spoorboekje.

In ieder geval: de reizigers voor de 6973 stonden letterlijk in de kou. En dat is jammer.

Ik heb een GtbV-claim ingediend (met wat moeite, het formulier weigerde) op aanraden van de webcare van NS. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Zondag 13 jan 2019 - 11:06:05
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
AlexNL (zo 13 jan 2019 01:37:48 www.somda.nl):
Ik heb een GtbV-claim ingediend (met wat moeite, het formulier weigerde) op aanraden van de webcare van NS. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.
De afwijscomputer zal dat vast afwijzen, immers de trein reed op tijd .

Laatst bewerkt door rogier op Zondag 13 jan 2019 om 11:06:31

Reiziger met hoofdletter R......

Zondag 13 jan 2019 - 12:09:31
bloemkool
bloemkool
En op Gdm is zeker in het winterhalfjaar niet aangenaam wachten, vooral omdat de wachtruimte gesloten is na 19 uur.
@AlexNL: deze spoorwisseling is dus niet uniek in Gdm.

Zondag 13 jan 2019 - 14:42:53
AlexNL
AlexNL
Quote
rogier (zo 13 jan 2019 11:06:05 www.somda.nl): De afwijscomputer zal dat vast afwijzen, immers de trein reed op tijd .
Dat gebeurde inderdaad, de webcare verwees me toen door naar een ander formulier waar ik de claim wel kon indienen.

Zondag 13 jan 2019 - 17:16:09
geert
geert
Quote
rogier (zo 13 jan 2019 11:06:05 www.somda.nl):
Quote
AlexNL (zo 13 jan 2019 01:37:48 www.somda.nl):
Ik heb een GtbV-claim ingediend (met wat moeite, het formulier weigerde) op aanraden van de webcare van NS. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.
De afwijscomputer zal dat vast afwijzen, immers de trein reed op tijd .
Gelukkig kun je daar bezwaar tegen indienen, duurt een maand of 6 maar normaal gesproken krijg je wel gelijk kan ik uit ervaring vertellen

Donderdag 17 jan 2019 - 19:58:14
AlexNL
AlexNL
Quote
geert (zo 13 jan 2019 17:16:09 www.somda.nl):

Gelukkig kun je daar bezwaar tegen indienen, duurt een maand of 6 maar normaal gesproken krijg je wel gelijk kan ik uit ervaring vertellen
Ik had gisterochtend de (geautomatiseerde?) afwijzing van m'n aanvraag binnen. Daar had ik gisteren een reactie op gestuurd, vanochtend had ik al een reactie dat ze 'uit coulance' 50% van de ritprijs gaan uitkeren.

De dame van de klantenservice schreef ook dat ze had geprobeerd om me te bellen, maar dat dat niet was gelukt. Ik had inderdaad een gemiste oproep van een privénummer.

Erg netjes.

Vrijdag 18 jan 2019 - 00:33:22
Frontier
Frontier
Als firma blunderen (want als reiziger doet het geheel niet ter zake wiens schuld het binnen NSR (of ProRail) was) en het geheel terecht uitkeren als coulance gaan bestempelen...

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Vrijdag 18 jan 2019 - 18:06:38
rogier
rogier
Flickr rogierp
Dit is de gangbare praktijk bij NS.

Reiziger met hoofdletter R......

Vrijdag 18 jan 2019 - 18:53:02
sjoerd
sjoerd
Bij elk bedrijf en in elk huis worden fouten gemaakt. Ik ken veel werknemers die elke dag weer hun best doen om de klant te bedienen. Of verloopt op sommige paradijselijke plekken alles perfect, vriendelijk, behulpzaam en vrolijk?

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 18 jan 2019 om 18:53:17

Zaterdag 19 jan 2019 - 01:06:28
Frontier
Frontier
Quote
sjoerd (vr 18 jan 2019 18:53:02 www.somda.nl): Bij elk bedrijf en in elk huis worden fouten gemaakt.
Op zeker, maar zodra je dan het woord coulance gaat gebruiken geef je in feite aan dat je vindt dat je dus eigenlijk geen fout hebt gemaakt.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zaterdag 19 jan 2019 - 09:18:02
sjoerd
sjoerd
Eens. En een sprankje medelijden zit er ook in over zoveel gemis aan inzet, tact, en doorzettingsvermogen van de klant.

Zaterdag 19 jan 2019 - 12:59:24
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
thom (za 12 jan 2019 19:00:32 www.somda.nl):
Quote
Frontier (za 12 jan 2019 18:02:56 www.somda.nl):
Quote
thom (za 12 jan 2019 17:16:14 www.somda.nl): Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe jij je collega's in hokjes van standplaatsen zet en daar een oordeel over maakt, volgens mij rijden ook die standplaatsen er inmiddels al enige tijd op...
Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe jij iedere keer, ook al is het grandioos geblunder van de bovenste plank, lieden bij het spoor alsmede het spoor in het algemeen de hand boven het hoofd blijft houden...

Feit is dat sedert NSR Jan en alleman op de ICD laat rijden en maar wat aan laat klungelen, in plaats van een vaste groep personeel met ervaring zoals in het NSH tijdperk, het aantal storingen en uitgevallen treinen alleen maar is gestegen.
Dan snap jij mij denkelijk niet helemaal, want voorop gesteld ik vind het net zo belachelijk als jij dat het gewoon dagelijks voor komt dat er méérdere treinen op de HSL uitvallen en stranden.

Het gaat mij er gewoon om dat deze uitspraak ansich niet de reden kan zijn ervan. Ongetwijfeld zullen er op de standplaats Den Haag ook prutsers rondlopen en in bijvoorbeeld Utrecht ook mensen die met de stammen kunnen lezen en schrijven.

Daarbij rijdt de standplaats Utrecht er dus al sinds 2017 op, en dat kan dan toch nooit de oorzaak zijn van de excessieve uitval van de laatste tijd?
Met maar drie diensten per dag heeft stpl Ut weinig in de melk te brokkelen en tot eind 2018 bleef dat per dienst beperkt tot een slag Gvc-Ehv.
Ik zie graag harde cijfers maar ben ook niet roomser dan de paus, dus hier een paar dingen:
- de uitvraag in Ut was in 2016 dusdanig dat er van de ruim 400 mcn maar 6 vrijwilligers waren, de andere 6 benodigde moesten aangewezen worden. Van die 12 slaagden er 10, 2 vielen uit door omstandigheden.
- pas in 2017 werden vier zg. vervangers gevraagd, mcn al dan niet zonder vast rooster die de 10 man in een 12 mans rooster ondersteunen bij verlof, ziekte, cursus enz.
- de opleiding die ik kreeg in 2017 als vervanger vat ik samen als te kort, afgeraffeld door een deel van de cursusleiders, bij de examens bleken zelfs dingen niet behandeld.
- instructie voor sw 9.4 kregen we al op de eerste dag na de opleiding nog zonder een zelfstandige rijdag op sw 7.10 en die instructie was 2 maanden voor dat de eerste 186'er met 9.4 de normale dienst ingingen.
- afspraken over hoe vaak de ICD-vervangers rijden zijn in 2018 structureel genegeerd door de dienstindeling. Letterlijk reed ik om de 1 á 2 maanden ICD. We konden nog zo vaak aangeven wat we wilden, we kregen het niet. Desondanks ben ik in 2018 één keer echt gestrand op de hoofdbaan met een storing waar ik niets aan kon doen.
- in Ut is enorm veel te doen over het kleine clubje ICD-mcn (en hc's), zo zijn we zonder overleg in een aparte verlofregeling geduwd als vervanger, de verlofregeling zelf is absoluut k.u.t. Vrijetijdsaanspraken worden wekelijks geschonden.

Dus, naast baggersoftware 9.4, een overgevoelige loc als je ook maar iets fout doet, brakke opleiding en constant gezeik op de standplaats zelf is het nog een wonder dat we het m.i. best goed doen. Ik zie op de groeps-app vaak storingen langs komen waar we helemaal niets aan kunnen doen.

Het is makkelijk wijzen naar stpl Ut of Ehv. Van Ehv weet ik dat er rijkelijk veel mensen zijn opgeleid in 2018, zo veel dat ze amper aan rijden toekwamen. Dat werkt dus niet. Ervaring op doen is absoluut een pré en als je die kans niet krijgt is het makkelijk zwarte pieten door de standplaatsen die een abbonnement op de ICD hebben.

Ik vat het kort samen: prachtige trein om te rijden, enorm en veel te veel gezeik en geklier er om heen. Nog even en ik lever mijn bevoegdheid ICD in als het zo door gaat.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zaterdag 19 jan 2019 - 19:07:03
Michael98
Michael98
Quote
rolandrail (za 19 jan 2019 12:59:24 www.somda.nl): Ik zie graag harde cijfers maar ben ook niet roomser dan de paus, dus hier een paar dingen:
- de uitvraag in Ut was in 2016 dusdanig dat er van de ruim 400 mcn maar 6 vrijwilligers waren, de andere 6 benodigde moesten aangewezen worden. Van die 12 slaagden er 10, 2 vielen uit door omstandigheden.
- pas in 2017 werden vier zg. vervangers gevraagd, mcn al dan niet zonder vast rooster die de 10 man in een 12 mans rooster ondersteunen bij verlof, ziekte, cursus enz.
Als de respons zo laag is, dan moet degene die dat plan bedacht had eens achter zijn oren krabben in plaats van het plan door te drukken. 6 op 400 is een respons die wel genoeg zegt over de bereidheid.
Quote
rolandrail (za 19 jan 2019 12:59:24 www.somda.nl): - de opleiding die ik kreeg in 2017 als vervanger vat ik samen als te kort, afgeraffeld door een deel van de cursusleiders, bij de examens bleken zelfs dingen niet behandeld.
Soms is de tijd gewoon te kort op alles te behandelen, in het HBO wordt dat aangeduid als 'zelfstudie', al ben ik daar zelf ook geen fan van. Afgelopen dinsdag een examen gehad waar het ging over foutherstel, terwijl tijdens de les (19 weken lang) daar geen woord over gesproken was.

Zaterdag 19 jan 2019 - 22:23:08
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Zonder zelfstudie redden we het zowiezo niet in die 5 weken, dan waren we zowiezo gezakt. Het had al een heel stuk beter gegaan met meer meerijdagen tussendoor zodat we de cursusstof veel beter konden plaatsen. Nu was het stampen geblazen, strijden tegen mensen die de typische spoorcultuur "we gaan toch wel bijtijds naar huis" hoog hadden staan, een paar meerijdagen tussendoor die o.a. werden verstoord door een technisch STS resp. een draadbreuk, en na de cursussen een spoedcurcusje 9.4, twee bijspijkerdagen + 1 herexamen (1e x gezakt door het niet behandelde...) en daarna nog meer meerijdagen tot we zelf aangaven het wel te kunnen. Maar een trein kunnen rijden is wat anders dan allerlei dingen echt weten als het nodig is, zeker als je het weinig doet. Even de agenda erbij gepakt: van april t/m begin september 20x, rest van het jaar nog 2 keer. 20x is plm 1x per week, dat is in het begin gewoon niet genoeg. Het duurt dan te lang eer je je comfortabel voelt met wat je moet doen, en na 2 maanden net redelijk vertrouwd te raken kwam sw9.4 langzaam aan op de loccen. Hoe zat dat ook alweer? En jawel, weer andere onhebbelijkheden dan in sw7.10. Heel fijn voor je zelfvertrouwen en vaardigheid van handelen. Afijn, dit jaar eens zien wat het gaat worden.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zondag 20 jan 2019 - 08:24:00
yappa
yappa
@Roland veel dank voor je uirgebreide weergave! Dat geeft een schrijnend beeld dat (helaas) aansluit bij wat ik al elders had opgevangen.

Het lastige is dat hier “standplaats” “oorzaak” en “schuld” door elkaar lopen bij sommige reacties. Als ik jouw verslag lees, dan heb jij heen omstandigheden gekregen waarin je in staat bent om deze complexe trein goed te rijden. Dat geldt ook voor jouw collega’s op dezelfde standplaats.

Dat is de analyse die ik eerder probeerde te geven: het lijkt erop dat er bij mcn van standplaatsen als Ut meer strandingen zijn zijn dan bij andere. Dat is geen verwijt, daar hebben de mcn geen “schuld” aan (wie wil er nou stranden) maar daar ligt wél een “oorzaak” die de werkgever zou kunnen oplossen: betere opleiding, meer routine.

Zondag 20 jan 2019 - 10:58:54
mtlx
mtlx
Dat is inderdaad heel anders dan wat ik alweer een aantal jaar geleden kreeg als opleiding.
De opzet was behoorlijk hetzelfde, maar ik had per definitie tijdens de weken met theorie ook twee praktijkdagen per week, en tussen de onderdelen door hadden we een tussenweek, waarin er vrijwel elke dag meegereden werd.
Ook hadden we toen nog de 'rangeerdiensten' op de Watergraafsmeer en Breda, waarbij je de hele dag bezig was met die loc, aankoppelen, afkoppelen, aarden, beproevingen van o.a. de deuren, remmen, later ook de tests van het noodremsysteem. Hoewel die diensten niet geliefd waren, heb ik daar zelf zeker heel veel van geleerd.
En na de opleiding heb ik het eerste half jaar niks anders als HSL gereden, met uitzondering van een paar diensten voor het houden van de wegbekendheid en feeling met het andere NS materieel.

Zondag 20 jan 2019 - 13:46:04
MCN-GVC
MCN-GVC
Edit: deze omschrijving is hoe ik het heb ervaren als tegengewicht van iemand die nooit grote problemen heeft na de cursusinhoud toe te passen (pas 2x op het normale spoor 20 min stil gestaan en weer door na reset).
Zoals Ronald het beschrijft, heb ik hem ook gehad 2 jaar geleden. Ik vond het echt voldoende. Enige aanmerking was dat de etcs werking bij de traxx natuurlijk iets anders is dan de cursus. Maar dat is bij elk mat wat gaat komen. Ook de werking van ETCS bij SNG (dit is grotendeels gelijk aan de cursuscomputer in Amf) en ICNG, maar ook Thalys en Eurostar is weer iets anders (ook andere benamingen). Dat je zelf thuis ook moest studeren na de (voor ons voor de cursusdag want wij waren pas tegen 12 uur thuis uit Amf en moesten om 12 uur al in de trein zitten om weer op tijd in Amf te zijn) cursusdag werd al aan het begin van de eerste dag gezegd. Als je dit doet, plus de les inhoud valt na 2/3 dagen het kwartje/snap je het. En zo was het ook. 2 weken ETCS theorie (met 2 praktijkdagen ertussen met wat meerijdiensten hadden moeten zijn, maar wij hebben in Gvc geen dagdiensten dus werden wij vrij op pad gestuurd) aan het eind examens. Week Traxx. Dan een tussenweek normale diensten voor wie het had gehaald, wie niet bijspijkerdagen en herexamen (1 van de 8 praktijk). Dan een week HSL zuid + examens + baanvak (Ik dacht 3 dagen meerijden (waar 1 dag half niet van door ging) + 2 zelf wegleren HSL zuid + Wgm + Ehv (+ toen nog Rtd wat een week later niet meer hoefde)). En de week erna ging je rijden zelfstandig 2/3 dagen in de week rijden. Dat tezamen met het zelf moeten opstarten/VGM van je trein op de Bkh is wat je rij-ervaring was. Wat ik denk/merk is dat juist het altijd overdag een goed werkende trein te hebben gekregen voor sommige een gemis is. Iedereen kreeg trouwens ook een spoedcursus 9.4. De eerste ging na aankomst bij mij op de Wgm niet door ivm een defect, de tweede ging wel door in een weekend.
Het komt erop neer dat je zelf veel input moet geven naast je cursus en hoe snel je iets op pakt verschilt per persoon, zelfs als je dezelfde leeftijd hebt. Maar voor iemand die gewend is om te gaan met de huidige digitale wereld vond ik de curus afdoende.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Zondag 20 jan 2019 om 13:55:43