Spots internationale treinen dienstregeling 2019
Forum: Algemeen - Algemeen
04-01-2019 21:08:07
vrijgezel
vrijgezel
Een nieuw dienstregelingsjaar en daarom een nieuw hoofdstuk.

Vanavond [04 01 2019] "onder de kap" [lees: Amsterdam CS, red.]:

ICE 221
406 583/083 "Limburg an der Lahn"

AEX 1381
91 84 1570827-3 [1827] {9901}
Bvcmz 248.561 80 50-91 051-1 Bahn Touristik Express 6
WLAB 61 81 70-70 006-5 ÖBB 1
Bvcmz 028 56 80 50-71 222-9 Bahn Touristik Express 2
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 109-1 Bahn Touristik Express 3
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 114-1 Bahn Touristik Express 4
WGmz 038.8 56 80 89-90 673-5 Bahn Touristik Express 6
Bcmh 51 56 05-70 508-3 7
Bvmh 51 56 05-70 502-6 8
Bvcmbz 249.1 61 80 59-90 001-8 Bahn Touristik Express 10
WLAB 61 81 70-70 004-0 ÖBB 11
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 011-5 Bahn Touristik Express 9
Bcmh 51 56 05-70 504-2 geen rijtuignummer t.b.v. reserveringen
Bcmh 51 56 05-70 520-8 geen rijtuignummer t.b.v. reserveringen
 

05-02-2019 21:51:58
martijnham
martijnham
Nagekomen spot van zondag 3 februari 2019. Samenstelling Alpen Express 1380 tijdens de doorkomst te Houten Castellum:

RXP 9901 / 91 84 15 70 82 73 NL-RXP
A-BTEX 61 81 71-71 457-8 WLABmz / 11
D-BTEX 56 80 50-71 222-9 Bvcmz028 / 8
D-BTEX 61 80 59-90 001-8 Bvcmbz249.1 / 10
SK-WSBA 51 56 05-70 502-6 [P] Bcmh / 9
SK-WSBA Bcmh 51 56 05-70 508-3 [P] / 7
D-BTEX 56 80 89-90 673-5 WGmz038.8 "ZugTreff" / 6
CH-BTEX 61 85 50-91 002-9 Bvcmz248.5 / 5
D-BTEX 61 80 50-91 051-1 Bvcmz248.5 / 4
D-BTEX 61 80 50-71 114-1 Bvcmz248.1 / 3
D-BTEX 61 80 50-71 109-1 Bvcmz248.1 / 2
A-BTEX 61 81 71-71 462-8 WLABmz / 1
 

22-02-2019 22:22:38
vrijgezel
vrijgezel
Afgelopen avond gespot, dit keer in Utrecht CS:

AEX 1383
91 80 6 186 291-1
Bcmh 51 56 05-70 507-5 21
WLABm 61 81 70-70 006-5 22
Bvcmz 028 56 80 50-71 213-8 Bahn Touristik Express 24
Bvcmz 248.1 61 50 50-71 100-0 Bahn Touristik Express 23
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 125-8 Bahn Touristik Express 25
Bcmh 51 56 05-70 508-3 26
Bcmh 51 56 05-70 502-6 27
WGmz 038.8 56 80 89-90 675-0 28
Bcmh 51 56 05-70 509-1 29
Bcmh 51 56 05-70 520-8 30
Bcmh 51 56 05-70 519-0 31
Bcmh 51 56 05-70 504-2 32
Bvcmbz 249.1 61 80 59-90 027-3 Bahn Touristik Express 33
WLABmz 61 81 70-70 004-0 35
Bcmh 51 56 05-70 514-1 34
Bcmh 51 56 05-70 512-5 36
opvallend: laatste 3 1/2 rijtuig niet langs perron, lok was voor rode sein gestopt terwijl na dat sein nog perronlengte over was (spoor 15)!

AEX 1381
91 84 1570827 3
91 80 6186 295-2
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 112-5 Bahn Touristik Express 4
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 109-1 Bahn Touristik Express 5
WLABmz 61 81 71-71 462-8 1
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 114-1 Bahn Touristik Express 2
Bvcmz 028 56 80 50-71 222-9 Bahn Touristik Express 3
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 011-5 Bahn Touristik Express 6
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 051-1 Bahn Touristik Express 7
WGmz 038.8 56 80 89-90 673-5 Bahn Touristik Express 8
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 028-9 Bahn Touristik Express 9
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 016-4 Bahn Touristik Express 11
Bvcmbz 249.1 61 80 59-90 001-8 Bahn Touristik Express 10
Bvcmz 248.1 56 80 50-71 002-5 Bahn Touristik Express 14
WLABm 61 81 71-71 457-8 Bahn Touristik Express 15
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 002-3 Bahn Touristik Express 12
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 004-1 Bahn Touristik Express 13
Wederom opvallend: de laatste 3 rijtuigen niet langs perron, eigenlijk een herhaling van zetten zoals bij AEX 1383!

ICE 122
406 584/084

Laatst bewerkt door vrijgezel op 15-03-2019 22:08
 

24-02-2019 04:49:57
BGM104
BGM104
Laatste rijtuigen niet langs perron in Ut is planmatig. In deze rijtuigen moeten de stewards als balkonwacht optreden in Ut.  


24-02-2019 07:02:04
henri1972
henri1972
Toch vreemd dat dit mag in dit zo met (veiligheids)regeltjes doordrenkte land.
Was t niet beter om te sein aan het eind van spoor 15 geel of groen te laten tonen zodat er iets verder ri einde perron kon worden gereden?
 

24-02-2019 09:07:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Was er sprake van een probleem dan?  

24-02-2019 12:18:48
thom
thom
Quote
henri1972 (zo 24 feb 2019 07:02:04 https://www.somda.nl/forum/22419/p700740/): Toch vreemd dat dit mag in dit zo met (veiligheids)regeltjes doordrenkte land.
Was t niet beter om te sein aan het eind van spoor 15 geel of groen te laten tonen zodat er iets verder ri einde perron kon worden gereden?

Ja, en dan blokkeert die rijweg het andere treinverkeer...
 

24-02-2019 13:16:03
henri1972
henri1972
Welk ander treinverkeer?
De Alex komt achter de (uitlopende) 7400 in Ut aan en vertrekt voor de 7300. De andere richting gaat via spoor 14 dus geen last van.
 

24-02-2019 17:54:55
BGM104
BGM104
Het gaat hier om de bijstuurmogelijkheden. Bij het bedienen van uitrijsein spoor 15 voor aankomst zijn er geen rijwegen naar OZ mogelijk. Terwijl bij staart trein achter spoor 15 laten staan er geen wissels bezet worden gehouden. Dan is de keuze voor ProRail snel gemaakt. Hoe de vervoerder zorgt dat niemand in- of uitstapt in de achterste 4 rijtuigen moet onderdeel zijn van een veiligheidsprocedure van de vervoerder. ILT kan evt. deze procedure controleren, dat is niet aan ProRail.  

24-02-2019 18:32:20
geert
geert
En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?

Laatst bewerkt door geert op 24-02-2019 18:32
 

24-02-2019 18:51:14
gvttreinen
gvttreinen
Was mijn gedachte ook maar standaard is spoor 15 een BUP pad voor cargo's uit Asd en aangezien de AE in zo'n pad is ingelegd tja..
Overigens zijn voor deze lange treinen een BV (Bijzonder Vervoer) opgesteld.
 

24-02-2019 19:25:20
cuneo56
cuneo56
Hier komt weer mooi het verschil tussen theorie en praktijk naar voren.
IL&T staat toe dat de trein mag rijden met 16 rijtuigen als vervoerder maatregelen neemt voor het ene rijtuig dat niet past.
In de praktijk gaat de trein echter naar een perron waar door de merkwaardige seinopstelling( in relatie tot perron lengte en wissels) maar een twaalftal rijtuigen aan het perron past.( en dan rijden ze ook nog eens met een opzendloc).
Maar het blijkt gewoon dat als iedereen een beetje oplet het dus prima gaat%02%
 

25-02-2019 00:39:50
sjoerd
sjoerd
Quote
henri1972 (zo 24 feb 2019 13:16:03 https://www.somda.nl/forum/22419/p700752/): Welk ander treinverkeer?
De Alex komt achter de (uitlopende) 7400 in Ut aan en vertrekt voor de 7300. De andere richting gaat via spoor 14 dus geen last van.

Een trein die met vier rijtuigen achter het perron uitsteekt, staat in de regel achter niet vrij, en dan hindert hij ook ander treinverkeer.
 

25-02-2019 07:06:45
treinfan
treinfan
Laat dat nou een van de voordelen zijn van DSSU: buiten de corridor wordt er niets gehinderd  

25-02-2019 10:43:36
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct. Bij gebrek aan wissels staat de trein daar automatisch vrij. Nu, dan kunnen wij allen naar huis; het voordeel van DSSU is eindelijk achterhaald !  

25-02-2019 11:14:33
gvttreinen
gvttreinen
Euh, erachter ligt wel een wisselverbinding met spoor 218.  

25-02-2019 11:23:24
cuneo56
cuneo56
Maar die liggen verder weg dan de 3 rijtuigen waar we het over hebben, en U wilt toch niet de trein achteruit gaan zetten naar Cartesiusweg?
( en van spoor 15 naar spoor 218, dacht het niet)
 

25-02-2019 12:31:15
vrijgezel
vrijgezel
Quote
geert (zo 24 feb 2019 18:32:20 https://www.somda.nl/forum/22419/p700770/): En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?


Één van de personeelsleden van RailExperts wist mij te melden dat voor de AEX in Ut spoor 18 of 19 gevraagd was vanwege de lengte van de treinen, echter NSR legde een claim ["VETO"?] op het gebruik van die sporen, vandaar dat de AEX moest "uitwijken" naar spoor 15!

Laatst bewerkt door vrijgezel op 25-02-2019 12:31
 

25-02-2019 12:35:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Een veto klinkt ietwat eenzijdig. NSR moet dit seizoen vele wijzigingen doorvoeren om de Alpen Expressen passend te krijgen conform de huidige normen. Klaarblijkelijk was dat te Utrecht niet mogelijk op de door RailExperts gewenste manier.  

25-02-2019 12:56:03 1
broek53
broek53
Quote
vrijgezel (ma 25 feb 2019 12:31:15 https://www.somda.nl/forum/22419/p700799/):
Quote
geert (zo 24 feb 2019 18:32:20 https://www.somda.nl/forum/22419/p700770/): En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?


Één van de personeelsleden van RailExperts wist mij te melden dat voor de AEX in Ut spoor 18 of 19 gevraagd was vanwege de lengte van de treinen, echter NSR legde een claim ["VETO"?] op het gebruik van die sporen, vandaar dat de AEX moest "uitwijken" naar spoor 15!
Een vervoerder kan geen VETO geven, maar kan natuurlijk wel wel of niet meewerken aan een gevraagde wijziging van (overigens reeds toegedeelde) capaciteit. Dat een weigering, ook al is dat op goede gronden, dan overkomt als een veto, is ook wel weer begrijpelijk.
 

25-02-2019 14:23:24
Hoera63
Hoera63
Mag ik de heren die zich zorgen maken om 3,5 wagon erop wijzen dat de trein in Hlm standaard op perron 1 staat en dus bijna half buiten het perron valt? En dat ondanks perron 3, wat lang genoeg is voor een trein van die lengte (16 rijtuigen).  

25-02-2019 18:08:23
henri1972
henri1972
Ik blijf t een vreemde gang van zaken vinden. Bevorderd naar mijn idee ook niet het snel in en uitstappen. Of er zou met de reserveringen rekening mee gehouden moeten zijn.  

25-02-2019 20:11:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Van problemen met het uitstappen heb je niet echt last denk ik met een trein die richting de Alpen gaat


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-02-2019 20:15:57
henri1972
henri1972
Uitstappers die snel even willen roken ??  

26-02-2019 00:32:33
thom
thom
Quote
broek53 (ma 25 feb 2019 12:56:03 https://www.somda.nl/forum/22419/p700807/):
Quote
vrijgezel (ma 25 feb 2019 12:31:15 https://www.somda.nl/forum/22419/p700799/):
Quote
geert (zo 24 feb 2019 18:32:20 https://www.somda.nl/forum/22419/p700770/): En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?


Één van de personeelsleden van RailExperts wist mij te melden dat voor de AEX in Ut spoor 18 of 19 gevraagd was vanwege de lengte van de treinen, echter NSR legde een claim ["VETO"?] op het gebruik van die sporen, vandaar dat de AEX moest "uitwijken" naar spoor 15!
Een vervoerder kan geen VETO geven, maar kan natuurlijk wel wel of niet meewerken aan een gevraagde wijziging van (overigens reeds toegedeelde) capaciteit. Dat een weigering, ook al is dat op goede gronden, dan overkomt als een veto, is ook wel weer begrijpelijk.

Feitelijk zou je dan de sporen al moeten reserveren in de jaardienst, de enige manier om dat te voorkomen en ook dat is geen zekerheid dat dat dan lukken zal.
 

15-04-2019 12:44:43
vrijgezel
vrijgezel
Vanochtend in Amsterdam CS:

ICE 123
406 053/553 voor de oplettende lezer: gedriehoekt; 1e klas voorop"

IC 145+8 (werd 3 minuten na geplande, oorspronkelijke vertrektijd voor gereden)
91 84 1560745-9 [1745]
Avmmz 106.5 61 80 19-91 738-3 IC 12
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 515-4 IC 11
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 910-5 IC 10
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 303-4 IC 9
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 546-7 IC 8
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 542-6 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 528-5 IC 6
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 543-4 IC 5
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 910-8 IC 4
compositie {7705}
 

06-05-2019 13:25:46
vrijgezel
vrijgezel
Vanochtend in Amsterdam CS:

ICE 123
406 580/080 "Würzburg"

IC 145+1
91 84 1560761-6 [1761]
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 902-5 IC 4
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 506-1 IC 5
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 503-8 IC 6
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 511-1 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 80-91 523-6 IC 8
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 304-2 IC 9
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 934-5 IC 10
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 507-1 IC 11
Avmmz 106.5 61 80 19-91 707-8 IC 12
{7710}

IC 242-3
91 84 1560739-2 [1739] "Dalen"
Avmmz 106.5 61 80 19-91 730-0 IC 12
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 514-7 IC 11
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 909-7 IC 10
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 311-7 IC 9
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 500-4 IC 8
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 526-9 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 538-4 IC 6
Bpmmz 285.5 61 80 20-91 563-2 IC 5
Bpmmdz 285.9 61 80 20-91 913-2 IC 4
{7704}
 

06-05-2019 15:22:31
Apda
Apda
Rijtuig 20-91 511-1 (IC 145) vervangt sinds begin deze maand rijtuig 20-90 519-4 als rijtuig 7 in stam 7710. Rijtuig 511 heeft nog de oude opschriften (zonder stamnummer).  

20-06-2019 18:29:48
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag weer een bescheiden spot gedaan in Amsterdam CS:

IC 146
91 84 1560761-6 [1761]
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 900-9 IC 4
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 536-8 IC 5
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 595-4 IC 6
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 596-2 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 514-5 IC 8
Bpmmbz 285.7 61 80 29-91 779-5 IC 9
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 919-6 IC 10
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 510-5 IC 11
Avmmz 106.5 61 80 19-91 764-9 IC 12
{7703} voor de oplettende lezer: compositie in "omgekeerde rijtuigvolgorde"

ICE 124
406 582/082 "Köln"
Ook dit treinstel rijdt gedriehoekt, of in reizigersinformatie-termen: "in omgekeerde rijtuigvolgorde".

Laatst bewerkt door vrijgezel op 20-06-2019 19:21
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-06-2019 19:04:57
Apda
Apda
Quote
vrijgezel (do 20 jun 2019 18:29:48 https://www.somda.nl/forum/22419/p706829/): IC 146
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 535-8 IC 5

moet zijn: 536-8
 

20-06-2019 19:20:44
vrijgezel
vrijgezel
Ik zal na posten deze reactie mijn voorgaande bewerken. Bedankt voor het corrigeren!  

28-06-2019 19:46:06
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7705 reed vandaag IC 148/241. De samenstelling van deze stam is sinds 27 april (toen rijtuig 7 werd vervangen):

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 910-8
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 543-4 (zonder stamnummer)
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 528-5
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 599-6 (oude opschriften)
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 546-7 (nieuwe opschriften zonder rijtuignummer)
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 303-4 (oude opschriften)
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 910-5
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 515-4 (oude opschriften met nieuwe toevoegingen; zonder stamnummer aan zuidzijde)
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 738-3 (oude opschriften met nieuwe toevoegingen; zonder rijtuig- en stamnummer)
 

29-06-2019 14:51:09
martijnham
martijnham
Samenstelling Jazz Night Express 13495 van vrijdag 28 juni, gezien tijdens de stop te Amsterdam Centraal:

91 84 1560 772-3 NL-RFS / RFS 101002
A-EURO 61 81 70-70 008-1 / 1
D-EURO 55 80 89-80 008-7 WGmh / 2
D-EURO 56 80 50-71 118-9 [P] Bvcmz248.1 / 3
D-EURO 61 80 50-71 207-3 Bvcmz248.3 / 4
D-EURO 61 80 50-71 101-8 Bvcmz248.1 / 5
D-EURO 61 80 88-70 113-0 WRmh132.1 "Bordrestaurant" / 6
D-EURO 56 80 89-80 037-5 [P] WGmkz / 7
D-EURO 61 80 50-71 231-3 Bvcmz248.3 / 8
D-EURO 56 80 50-71 119-7 [P] Bvcmz248.1 / 9
D-EURO 61 80 50-71 203-2 Bvcmz248.3 / 10
D-EURO 56 80 50-71 124-7 [P] Bvcmz248.1 / 11
D-EURO 56 80 89-40 107-5 [P] WGmkh056.2/ 12
A-EURO 61 81 70-70 010-7 (4538) / 13
 

05-07-2019 20:02:23
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7711 reed vandaag IC 148/241. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 901-7 (Dit rijtuig had een RIC-raster waar NL niet in voorkwam. Nu heeft het een RIC-raster zonder landcodes, dus dat is gecorrigeerd.)
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 518-6 Oude opschriften; sinds 2-4-2019 in deze stam.
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 537-6
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 515-2
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 501-2
rijtuig 9: Bpmmbz284.3 61 80 29-91 302-6
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 906-3 Oude opschriften; sinds 30-5-2019 in deze stam.
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 508-9
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 796-1

Rijtuigen waarbij niets is vermeld hebben nieuwe opschriften met stamnummer en rijtuignummer.
Rijtuig 7 is van 15 tot 20 juni vervangen geweest door een rijtuig met oude opschriften. Voor zover ik heb gezien is dit tot nu toe de enige keer dat een rijtuig dat uit een stam is gehaald, weer terugkeert op dezelfde plaats - wat natuurlijk handig is in verband met de opschriften.
 

05-07-2019 21:39:17
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7703 reed vandaag IC 144. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 900-9
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 536-8
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 595-4
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 596-2
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 514-5
rijtuig 9: Bpmmbz285.7 61 80 29-91 779-5
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 919-6
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 510-5
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 764-9

Alle rijtuigen hebben nieuwe opschriften met stamnummer en rijtuignummer. De samenstelling van de stam is niet gewijzigd sinds hij op 4 februari nieuwe opschriften kreeg. Opvallend is dat deze stam sinds enkele weken als enige bordjes met het rijtuignummer op de raampjes van de portieren heeft. Dat maakt de 7703 erg herkenbaar (voor wie het weet). Aan de buitenzijde bij de rechter deur staat het rijtuignummer nu drie keer vermeld: op het genoemde bordje; onder de '1' of '2' die de klasse aangeeft; op het elektronische bestemmingsdisplay.
 

10-07-2019 15:11:34
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7701 reed vandaag IC 242/147. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 903-3
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 510-3
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 529-3
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 533-5
rijtuig 8: Bpmmz285.5 61 80 20-91 556-6
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 307-5
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 907-1
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 511-3
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 724-3 (oude opschriften)

De laatste wijzigingen in deze stam:
8-3-2019: rijtuig 4 en 7 hebben nieuwe opschriften gekregen, echter zonder stamnummer.
9-7-2019: Avmmz 19-91 704-5 (met oude opschriften) vervangen door 724-3.

Stam 7701 rijdt sinds 3-7-2019 met omgekeerde rijtuigvolgorde.
 

11-07-2019 17:54:54
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7708 reed vandaag IC 240/149. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 911-6 (oude opschriften met(!) stamnummer)
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 512-9
rijtuig 6: Bpmmz285.5 61 80 20-91 564-0
rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 550-9
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 502-0
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 300-0 (oude opschriften zonder stamnummer)
rijtuig 10: Bvmmsz187.3 61 80 21-90 739-8 (oude opschriften zonder stamnummer)
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 503-0 (mix van oude en nieuwe opschriften)
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 798-7 (oude opschriften met nieuw geel streepje)

De laatste wijzigingen in deze stam:
rijtuig 11 (ARkimmbz) is circa 1 à 2 weken geleden in deze stam geplaatst. Dit rijtuig ziet er 'z.g.a.n.' uit en dat mag ook wel, want de revisiedatum is 4-6-2019. Het heeft nog altijd een RIC-raster met alleen D, A en CH, dus zonder NL.
Avmmz 19-91 798-7 rijdt sinds juni of juli in deze stam.


IC Berlijn-stam 7710 reed vandaag IC 146. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 902-5
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 506-1
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 503-8
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 511-1 (oude opschriften)
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 523-6
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 304-2
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 934-5
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 507-1
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 707-8

De laatste wijziging in deze stam:
rijtuig 7: omstreeks 3-5-2019 heeft 20-91 511-1 de plaats ingenomen van 20-91 519-4.

Laatst bewerkt door Apda op 11-07-2019 18:59, reden: RIC-raster ARkimmbz 503
 

15-07-2019 14:51:45
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7707 reed vandaag Hannover - 242 - Asd - 147 - Bh - 146. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 904-1
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 597-0
rijtuig 6: Bpmmz285.5 61 80 20-91 551-7
rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 554-1
rijtuig 8: Bpmmz285.5 61 80 20-91 560-8
rijtuig 9: Bpmmbz285.7 61 80 29-91 778-7 (oude opschriften)
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 929-5
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 505-5
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 733-4

De laatste wijziging in deze stam:
rijtuig 9: per 22-6-2019 heeft 29-91 778-7 de plaats ingenomen van 29-91 773-8.
Deze stam rijdt sinds 22-6-2019 (inderdaad op dezelfde datum) met omgekeerde rijtuigvolgorde.

Laatst bewerkt door Apda op 15-07-2019 17:07, reden: kering in Bh 147-146 toegevoegd
 

16-07-2019 14:47:37
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7702 reed vandaag IC 242/147. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 905-8
rijtuig 5: Bpmmz285.5 61 80 20-91 558-2
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 522-8
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 340-5
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 535-0
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 305-9
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 912-1
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 509-7
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 747-4

De samenstelling van deze stam is niet gewijzigd sinds hij op 28 februari nieuwe opschriften kreeg.
 

19-07-2019 11:30:41
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7709 reed vandaag IC 143. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 908-2
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 334-8 (oude opschriften)
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 544-2
rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 552-5
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 540-0
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 308-3
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 913-9
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 506-3
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 701-1

De laatste wijziging in deze stam:
rijtuig 5: sinds ongeveer 7-2-2019 heeft 20-91 334-8 de plaats ingenomen van 20-91 505-3.
Deze stam rijdt sinds 16-7-2019 met omgekeerde rijtuigvolgorde.
 

19-07-2019 21:22:54
treinhobby
treinhobby
Quote
Apda (wo 10 jul 2019 15:11:34 https://www.somda.nl/forum/22419/p707912/):
Stam 7701 rijdt sinds 3-7-2019 met omgekeerde rijtuigvolgorde.

Stam is blijkbaar weer gedraaid. Vandaag als 241 weer normaal met de eerste klasse aan de Amsterdamse zijde.
 

19-07-2019 22:17:31
Apda
Apda
Ja, dat klopt. Sinds maandag 15 juli is de rijtuigvolgorde van de 7701 weer goed. Dat gaat zo: de stam van IC 143 op zondag rijdt meestal IC 244 op maandag. Als 143 (toevallig) met omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt, rijdt 244 weer in de juiste volgorde. Behalve bij de 7701 is dat nog een paar keer gebeurd. Als 143 op zondag in de juiste volgorde rijdt, rijdt 224 nog steeds in de juiste volgorde. Blijkbaar heeft men tussen deze twee treinen een optionele mogelijkheid om de stam te keren.  

19-07-2019 23:07:41
henri1972
henri1972
Het leeg mat van de 2240 op zondag kan rechtstreeks van Münster(W) naar Rheine en dan is de stam gedriehoekt. Ga je eerst terug naar Osnabruck en je maakt daar kop dan staat de stam nog in dezelfde volgorde als ie in Bentheim aankomt om de 244 op maandag te rijden.  

22-07-2019 13:50:31
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7704 was een tijdje niet in Nederland: op 16 juli voor het laatst (met normale rijtuigvolgorde). Vandaag was hij terug, in gewijzigde samenstelling en met omgekeerde rijtuigvolgorde. Hij reed IC 244/145. De samenstelling van deze stam is nu:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 913-2
rijtuig 5: Bpmmz285.5 61 80 20-91 563-2
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 538-4
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 526-9 (oude opschriften)
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 500-4
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 311-7
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 908-9 (oude opschriften)
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 514-7 (RIC-raster met alleen D-A-CH)
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 739-1 (oude opschriften)

De laatste wijzigingen in deze stam: sinds vandaag:
rijtuig 10: rijtuig 21-90 908-9 vervangt 21-90 909-7
rijtuig 12: rijtuig 19-91 739-1 vervangt 19-91 730-0
 

23-07-2019 15:05:03
Apda
Apda
Ook IC Berlijn-stam 7706 was een tijdje niet in Nederland: op 14 juli voor het laatst (met omgekeerde rijtuigvolgorde). Gisteren was hij terug, in gewijzigde samenstelling en nog steeds met omgekeerde rijtuigvolgorde. Vandaag reed hij IC 242/147. De samenstelling van deze stam is nu:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 909-0
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 534-3
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 530-1
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 504-6
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 541-8
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 312-5 (oude opschriften; reed eerder in 7708)
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 916-2 (oude opschriften)
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 502-2
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 763-1 (oude opschriften, aangevuld met geel streepje met '1' naast de portieren)

De laatste wijzigingen in deze stam: sinds 22-7-2019:
rijtuig 9: rijtuig 29-91 312-5 vervangt 29-91 776-1
rijtuig 10: rijtuig 21-90 916-2 vervangt 21-90 908-9
rijtuig 12: rijtuig 19-91 763-1 vervangt 19-91 757-3
 

05-08-2019 16:59:04
edward
edward
Sziget A T13483
115 56 80 50-71 124 Bvcmz
114 56 80 50-71 119 Bvcmz
113 61 80 50-71 231 Bvcmz
112 61 80 50-71 203 Bvcmz
111 61 80 50-71 230 Bvcmz
110 56 80 51-80 028 Bcm
109 56 80 50-70 057 Bcomh
Bistro 56 80 89-90 037 WGmkz
108 56 80 11-80 023 Am
107 56 80 11-80 014 Am
106 56 80 22-80 010 Bm
105 56 80 22-80 036 Bm
104 56 80 22-80 035 Bm
103 56 80 11-80 013 Am
102 56 80 11-80 015 Am
101 56 80 11-80 012 Am
Party 55 80 89-80 008 WGmh

Sziget B T13485
214 61 80 50-71 207 Bvcmz
213 61 80 50-71 101 Bvcmz
212 61 80 50-71 232 Bvcmz
211 61 80 50-71 233 Bvcmz
210 56 80 51-80 029 Bcm
209 56 80 50-70 058 Bcomh
Bistro 56 80 89-40 107 WGmkh
208 56 80 11-80 017 Am
207 56 80 11-80 024 Am
206 56 80 11-80 019 Am
205 56 80 11-80 021 Am
204 56 80 11-80 020 Am
203 56 80 11-80 022 Am
202 56 80 11-80 018 Am
201 56 80 11-80 025 Am
Party 55 80 89-80 007 WGmh
 

09-09-2019 13:45:19
vrijgezel
vrijgezel
Vanochtend [09 09 2019] in Asd:

ICE 123
406 582/082 "Köln" reed met één installatie (alleen de achterste)
kwam ook "krom" binnen op spoor 2b uit Westelijk Eiland omdat 2a bezet werd gehouden door de 2233 kerend op 2230. De mcn zette de trein netjes voor het rode (dwerg) seintje neer. Echter hierdoor ontstond een "Utrechtse toestand" (zie ook https://www.somda.nl/forum/22419/p700699/Spots+internationale+treinen+dienstregeling+2019/ en de reacties daarop): de laatste 2 rijtuigen niet langs het perron! Na ongeveer 5 minuten en nadat de meeste reizigers waren ingestapt, alsnog doorgezet zodat ook het laatste deel langs het perron kwam.
 

16-09-2019 19:02:14
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7706 reed vandaag IC 148/241. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 909-0
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 534-3
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 530-1
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 504-6
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 541-8
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 312-5 (oude opschriften; reed eerder in 7708)
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 916-2 (oude opschriften)
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 504-8 (oude opschriften)
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 763-1 (oude opschriften, aangevuld met geel streepje met '1' naast de portieren)

De laatste wijziging in deze stam:
rijtuig 11: sinds eind augustus 2019 heeft 85-91 504-8 de plaats ingenomen van 85-91 502-2.
Deze stam rijdt sinds 13-9-2019 met omgekeerde rijtuigvolgorde.

Laatst bewerkt door Apda op 20-09-2019 16:42, reden: stamnummer vet gemaakt
 

20-09-2019 16:52:55
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7709 reed vandaag IC 145. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 908-2
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 334-8 (oude opschriften)
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 544-2
rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 552-5
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 540-0
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 313-3
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 913-9
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 506-3
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 701-1

De laatste wijziging in deze stam:
rijtuig 9: sinds 9-9-2019 heeft 29-91 313-3 de plaats ingenomen van 29-91 308-3.
Deze stam reed vanaf 29-7-2019 met normale rijtuigvolgorde en rijdt sinds 14-9-2019 met omgekeerde rijtuigvolgorde.
 

23-09-2019 13:32:39
vrijgezel
vrijgezel
Vanochtend in Amsterdam CS:

ICE 123
406 510/010 "Frankfurt am Main"

IC 145
91 84 1560761-6 [1761]
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 903-3 IC 4
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 510-3 IC 5
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 529-3 IC 6
Bpmmz 285.5 61 80 20-91 556-6 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 533-5 IC 8
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 307-5 IC 9
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 907-1 IC 10
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 511-3 IC 11
Avmmz 106.5 61 80 19-91 724-3 IC 12
{7701}

IC 242+16
91 84 1560746-7 [1746]
Avmmz 106.5 61 80 19-91 738-3 IC 12
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 515-4 IC 11
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 910-5 IC 10
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 303-4 IC 9
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 542-6 IC 8
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 599-6 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 528-5 IC 6
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 543-4 IC 5
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 910-8 IC 4
{7705}
 

02-10-2019 13:15:59
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7701 reed vandaag IC 145. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 903-3
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 510-3
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 529-3
rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 556-6
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 533-5
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 307-5
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 907-1
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 511-3
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 724-3 (oude opschriften)

De laatste wijzigingen in deze stam:
15-9-2019: rijtuig 7 en 8 zijn omgewisseld. Aan de buitenzijde zijn veel vaste opschriften van het rijtuignummer afgedekt met een halve rode 'defect'-sticker.

Stam 7701 rijdt sinds 15-9-2019 met normale rijtuigvolgorde.
 

05-10-2019 14:53:45
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7702 reed vandaag IC 242/147. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 905-8
rijtuig 5: Bpmmz285.5 61 80 20-91 558-2
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 522-8
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 547-5 (afkomstig uit stam 7704 en met opschrift '7704')
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 598-8 (oude opschriften)
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 305-9
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 912-1
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 509-7
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 747-4

De laatste wijziging in deze stam:
rijtuig 7: per 28-9-2019 heeft 20-91 547-5 de plaats ingenomen van 20-91 340-5.
rijtuig 8: per 28-9-2019 heeft 20-91 598-8 de plaats ingenomen van 20-91 535-0.
Deze stam rijdt sinds 9-9-2019 met omgekeerde rijtuigvolgorde.
 

04-11-2019 15:08:17
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7701 reed vandaag IC 242/147. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 903-3
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 510-3
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 529-3
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 524-4 (oude opschriften)
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 533-5
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 307-5
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 907-1
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 511-3
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 724-3 (oude opschriften)

Stam 7701 is op 9-10-2019 defect gegaan en op 10-10-2019 leeg naar Duitsland afgevoerd. Op 30-10-2019 kwam hij voor het eerst weer naar Amsterdam.
De laatste wijzigingen in deze stam:
rijtuig 7: per 30-10-2019 heeft 20-91 524-4 de plaats ingenomen van 20-91 556-6.
rijtuig 8 (voormalig rijtuig 7): Het oude rijtuignummer '7' is verwijderd, zodat er alleen nog een rijtuigsymbool aanwezig is zonder nummer.

Stam 7701 rijdt sinds 15-9-2019 met normale rijtuigvolgorde.
 

05-11-2019 17:45:46
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7705 reed vandaag IC 143. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 910-8
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 543-4 (zonder stamnummer)
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 528-5
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 599-6 (oude opschriften)
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 542-6 (nieuwe opschriften zonder rijtuignummer)
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 303-4 (oude opschriften)
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 910-5
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 515-4 (oude opschriften met nieuwe toevoegingen; zonder stamnummer aan zuidzijde)
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 738-3 (oude opschriften met nieuwe toevoegingen; zonder rijtuig- en stamnummer)

De laatste wijziging in deze stam:
rijtuig 8: ergens tussen 26-6-2019 en 23-9-2019 heeft 20-91 542-6 de plaats ingenomen van 20-91 546-7. 20-91 542-6 was ook het oorspronkelijke rijtuig 8 in deze stam. 20-91 546-7 was oorspronkelijk rijtuig 7 in deze stam 7705.

Stam 7705 rijdt sinds 28-10-2019 met normale rijtuigvolgorde.
 


11-11-2019 14:32:23
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag [11 11 '19] in Amsterdam CS:

ICE 123
406 583/083 "Limburg an der Lahn" reed met één installatie ingeschakeld: de achterste

IC 145
91 84 1560746-7 [1746]
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 902-5 IC 4
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 506-1 IC 5
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 503-8 IC 6
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 511-1 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 523-6 IC 8
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 304-2 IC 9
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 929-5 IC 10
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 507-1 IC 11
Avmmz 106.5 61 80 19-91 707-8 IC 12
{7710} volgens de stickers bij de deuren rijtuig "10" voorzien van WiFi

IC 9232
9108401186 010-2
Bpmbdez8 61 84 82-70 973-9
Bpmz10 61 84 20-70 267-1
Apmz10 61 84 10-70 365-5
Bpmz10 61 84 20-70 407-3
Apmz10 61 84 10-70 483-6
Bpmz10 61 84 20-70 404-0
Bpmez10 61 84 20-70 405-7
91 84 1186 001-1

IC 242+101
91 84 1560761-6 [1761]
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 904-1 IC 4
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 597-0 IC 5
Bpmmz 285.5 61 80 20-91 551-7 IC 6
Bpmmz 285.5 61 80 20-91 554-1 IC 7
Bpmmz 285.5 61 80 20-91 560-8 IC 8
Bpmmbz 285.7 61 80 29-91 778-7 IC 9
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 911-3 IC 10
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 505-5 IC 11
Avmmz 106.5 61 80 19-91 733-4 IC 12
{7707}

ICE 125
406 510/010 "Frankfurt am Main"
 

21-11-2019 15:37:57
Apda
Apda
IC Berlijn-stam 7703 reed vandaag IC 242/147. De samenstelling van deze stam is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 912-4 (oude opschriften)
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 536-8
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 595-4
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 596-2
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 514-5
rijtuig 9: Bpmmbz285.7 61 80 29-91 776-1 (oude opschriften)
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 919-6
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 510-5
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 708-6 (oude opschriften)

De laatste wijzigingen in deze stam:
rijtuig 12: per 31-8-2019 heeft 19-91 708-6 de plaats ingenomen van 19-91 764-9.
rijtuig 9: per 7-10-2019 heeft 29-91 776-1 de plaats ingenomen van 29-91 779-5.
rijtuig 4: per 16-11-2019 heeft 84-91 912-4 de plaats ingenomen van 84-91 900-9.
De bordjes met het rijtuignummer op de raampjes van de portieren die deze stam als enige had, zijn geleidelijk verdwenen.

Deze stam reed vanaf 16-10-2019 met omgekeerde rijtuigvolgorde en rijdt sinds 19-11-2019 met normale rijtuigvolgorde.
 

09-12-2019 12:55:40
vrijgezel
vrijgezel
Afgelopen ochtend in Amsterdam CS het volgende gezien:

ICE 123
406 507/007 "Hannover"

IC 145
91 84 1560746-7 [1746]
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 902-5 IC 4
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 506-1 IC "9"
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 503-8 IC 6
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 511-1 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 523-6 IC 8
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 304-2 IC "5"
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 929-5 IC 10
ARkimmbz 288.5 61 80-85 507-1 IC 11
Avmmz 106.5 61 80 19-91 707-8 IC 12
{7710}
"rijtuig wisseling": alleen digitaal, de "vaste" opschriften niet gewijzigd. Dit i.v.m. defecte verwarming in rijtuig 29-91 304 i.c.m. vele reserveringen daarin (die zijn overgeheveld naar het oorspronkelijke rijtuig 5).

IC 242
91 84 1560750-9 [1750]
Avmmz 106.5 61 80 19-91 747-4 IC 12
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 509-7 IC 11
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 912-1 IC 10
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 305-9 IC 9
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 598-8 IC 8
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 547-5 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 522-8 IC 6
Bpmmz 285.5 61 80 20-91 558-2 IC 5
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 905-8 IC 4
{7702}
rijtuig 8 voorzien van WiFi, aldus de opschriften
 

09-12-2019 16:26:46
PeterJ
PeterJ
Zomaar belangstellende vraag: worden deze rijtuigen alleen op A'dam-Berlijn ingezet of ook in Duitsland uitgewisseld op andere trajecten? En welke zoal?  

09-12-2019 19:27:20
evangoor
evangoor
De rijtuigen rijden alleen op de relatie Amsterdam-Berlijn (IC lijn 77), met een uitstapje 's ochtends vroeg en 's avonds laat naar Münster. Voor andere verbindingen zijn er andere rijtuigen die niet beschikken over faciliteiten voor vreemde (Nederlandse) spanningen.
Dat geldt overigens ook voor de stickers die de rijtuignummers op (erg) vaste wijze vastleggen naast de dynamische rijtuignummering. Het Ganzzugkonzept (een verkeerde woord, maar ik kom even niet op de officiële term), dus de rijtuigen behandelen als een ICE of vaste stam, geldt alleen voor lijn 77)
 

09-12-2019 21:00:43
brun
brun
Quote
evangoor (ma 09 dec 2019 19:27:20 https://www.somda.nl/forum/22419/p717506/): Voor andere verbindingen zijn er andere rijtuigen die niet beschikken over faciliteiten voor vreemde (Nederlandse) spanningen.


Volgens mij hebben sommige stammen die techniek nog wel, maar mogen ze niet meer naar NL. Zo af en toe zie je nog voormalige Interregio-rijtuigen die de 1500 volt-aanduiding op de zijkant hebben.

Of misschien valt er ook geen complete stam meer mee samen te stellen, dat kan ook natuurlijk. Als je nog zo'n spanningsaanduiding ziet, staat ie op een Bordbistro-rijtuig. De overige internationale Interregio-rijtuigen zijn geloof ik gesloopt of naar Flixtrain gegaan.
 

09-12-2019 21:40:07
evangoor
evangoor
Ja. sorry. Vergat te zeggen dat ik me in mijn antwoord beperkte tot de ICmod-rijtuigen.