Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Spots internationale treinen dienstregeling 2019

Vrijdag 04 jan 2019 - 21:08:07
vrijgezel
vrijgezel
Een nieuw dienstregelingsjaar en daarom een nieuw hoofdstuk.

Vanavond [04 01 2019] "onder de kap" [lees: Amsterdam CS, red.]:

ICE 221
406 583/083 "Limburg an der Lahn"

AEX 1381
91 84 1570827-3 [1827] {9901}
Bvcmz 248.561 80 50-91 051-1 Bahn Touristik Express 6
WLAB 61 81 70-70 006-5 ÖBB 1
Bvcmz 028 56 80 50-71 222-9 Bahn Touristik Express 2
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 109-1 Bahn Touristik Express 3
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 114-1 Bahn Touristik Express 4
WGmz 038.8 56 80 89-90 673-5 Bahn Touristik Express 6
Bcmh 51 56 05-70 508-3 7
Bvmh 51 56 05-70 502-6 8
Bvcmbz 249.1 61 80 59-90 001-8 Bahn Touristik Express 10
WLAB 61 81 70-70 004-0 ÖBB 11
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 011-5 Bahn Touristik Express 9
Bcmh 51 56 05-70 504-2 geen rijtuignummer t.b.v. reserveringen
Bcmh 51 56 05-70 520-8 geen rijtuignummer t.b.v. reserveringen

Dinsdag 05 feb 2019 - 21:51:58
martijnham
martijnham
Nagekomen spot van zondag 3 februari 2019. Samenstelling Alpen Express 1380 tijdens de doorkomst te Houten Castellum:

RXP 9901 / 91 84 15 70 82 73 NL-RXP
A-BTEX 61 81 71-71 457-8 WLABmz / 11
D-BTEX 56 80 50-71 222-9 Bvcmz028 / 8
D-BTEX 61 80 59-90 001-8 Bvcmbz249.1 / 10
SK-WSBA 51 56 05-70 502-6 [P] Bcmh / 9
SK-WSBA Bcmh 51 56 05-70 508-3 [P] / 7
D-BTEX 56 80 89-90 673-5 WGmz038.8 "ZugTreff" / 6
CH-BTEX 61 85 50-91 002-9 Bvcmz248.5 / 5
D-BTEX 61 80 50-91 051-1 Bvcmz248.5 / 4
D-BTEX 61 80 50-71 114-1 Bvcmz248.1 / 3
D-BTEX 61 80 50-71 109-1 Bvcmz248.1 / 2
A-BTEX 61 81 71-71 462-8 WLABmz / 1

Vrijdag 22 feb 2019 - 22:22:38
vrijgezel
vrijgezel
Afgelopen avond gespot, dit keer in Utrecht CS:

AEX 1383
91 80 6 186 291-1
Bcmh 51 56 05-70 507-5 21
WLABm 61 81 70-70 006-5 22
Bvcmz 028 56 80 50-71 213-8 Bahn Touristik Express 24
Bvcmz 248.1 61 50 50-71 100-0 Bahn Touristik Express 23
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 125-8 Bahn Touristik Express 25
Bcmh 51 56 05-70 508-3 26
Bcmh 51 56 05-70 502-6 27
WGmz 038.8 56 80 89-90 675-0 28
Bcmh 51 56 05-70 509-1 29
Bcmh 51 56 05-70 520-8 30
Bcmh 51 56 05-70 519-0 31
Bcmh 51 56 05-70 504-2 32
Bvcmbz 249.1 61 80 59-90 027-3 Bahn Touristik Express 33
WLABmz 61 81 70-70 004-0 35
Bcmh 51 56 05-70 514-1 34
Bcmh 51 56 05-70 512-5 36
opvallend: laatste 3 1/2 rijtuig niet langs perron, lok was voor rode sein gestopt terwijl na dat sein nog perronlengte over was (spoor 15)!

AEX 1381
91 84 1570827 3
91 80 6186 295-2
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 112-5 Bahn Touristik Express 4
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 109-1 Bahn Touristik Express 5
WLABmz 61 81 71-71 462-8 1
Bvcmz 248.1 61 80 50-71 114-1 Bahn Touristik Express 2
Bvcmz 028 56 80 50-71 222-9 Bahn Touristik Express 3
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 011-5 Bahn Touristik Express 6
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 051-1 Bahn Touristik Express 7
WGmz 038.8 56 80 89-90 673-5 Bahn Touristik Express 8
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 028-9 Bahn Touristik Express 9
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 016-4 Bahn Touristik Express 11
Bvcmbz 249.1 61 80 59-90 001-8 Bahn Touristik Express 10
Bvcmz 248.1 56 80 50-71 002-5 Bahn Touristik Express 14
WLABm 61 81 71-71 457-8 Bahn Touristik Express 15
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 002-3 Bahn Touristik Express 12
Bvcmz 248.5 61 80 50-91 004-1 Bahn Touristik Express 13
Wederom opvallend: de laatste 3 rijtuigen niet langs perron, eigenlijk een herhaling van zetten zoals bij AEX 1383!

ICE 122
406 584/084

Laatst bewerkt door vrijgezel op Vrijdag 15 mrt 2019 om 22:08:44

Zondag 24 feb 2019 - 04:49:57
BGM104
BGM104
Laatste rijtuigen niet langs perron in Ut is planmatig. In deze rijtuigen moeten de stewards als balkonwacht optreden in Ut.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 24 feb 2019 - 07:02:04
henri1972
henri1972
Toch vreemd dat dit mag in dit zo met (veiligheids)regeltjes doordrenkte land.
Was t niet beter om te sein aan het eind van spoor 15 geel of groen te laten tonen zodat er iets verder ri einde perron kon worden gereden?

Zondag 24 feb 2019 - 09:07:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Was er sprake van een probleem dan?

Zondag 24 feb 2019 - 12:18:48
thom
thom
Quote
henri1972 (zo 24 feb 2019 07:02:04 www.somda.nl): Toch vreemd dat dit mag in dit zo met (veiligheids)regeltjes doordrenkte land.
Was t niet beter om te sein aan het eind van spoor 15 geel of groen te laten tonen zodat er iets verder ri einde perron kon worden gereden?
Ja, en dan blokkeert die rijweg het andere treinverkeer...

Zondag 24 feb 2019 - 13:16:03
henri1972
henri1972
Welk ander treinverkeer?
De Alex komt achter de (uitlopende) 7400 in Ut aan en vertrekt voor de 7300. De andere richting gaat via spoor 14 dus geen last van.

Zondag 24 feb 2019 - 17:54:55
BGM104
BGM104
Het gaat hier om de bijstuurmogelijkheden. Bij het bedienen van uitrijsein spoor 15 voor aankomst zijn er geen rijwegen naar OZ mogelijk. Terwijl bij staart trein achter spoor 15 laten staan er geen wissels bezet worden gehouden. Dan is de keuze voor ProRail snel gemaakt. Hoe de vervoerder zorgt dat niemand in- of uitstapt in de achterste 4 rijtuigen moet onderdeel zijn van een veiligheidsprocedure van de vervoerder. ILT kan evt. deze procedure controleren, dat is niet aan ProRail.

Zondag 24 feb 2019 - 18:32:20
geert
geert
En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?

Laatst bewerkt door geert op Zondag 24 feb 2019 om 18:32:45

Zondag 24 feb 2019 - 18:51:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Was mijn gedachte ook maar standaard is spoor 15 een BUP pad voor cargo's uit Asd en aangezien de AE in zo'n pad is ingelegd tja..
Overigens zijn voor deze lange treinen een BV (Bijzonder Vervoer) opgesteld.

Zondag 24 feb 2019 - 19:25:20
cuneo56
cuneo56
Hier komt weer mooi het verschil tussen theorie en praktijk naar voren.
IL&T staat toe dat de trein mag rijden met 16 rijtuigen als vervoerder maatregelen neemt voor het ene rijtuig dat niet past.
In de praktijk gaat de trein echter naar een perron waar door de merkwaardige seinopstelling( in relatie tot perron lengte en wissels) maar een twaalftal rijtuigen aan het perron past.( en dan rijden ze ook nog eens met een opzendloc).
Maar het blijkt gewoon dat als iedereen een beetje oplet het dus prima gaat

Maandag 25 feb 2019 - 00:39:50
sjoerd
sjoerd
Quote
henri1972 (zo 24 feb 2019 13:16:03 www.somda.nl): Welk ander treinverkeer?
De Alex komt achter de (uitlopende) 7400 in Ut aan en vertrekt voor de 7300. De andere richting gaat via spoor 14 dus geen last van.
Een trein die met vier rijtuigen achter het perron uitsteekt, staat in de regel achter niet vrij, en dan hindert hij ook ander treinverkeer.

Maandag 25 feb 2019 - 07:06:45
treinfan
treinfan
Laat dat nou een van de voordelen zijn van DSSU: buiten de corridor wordt er niets gehinderd

Maandag 25 feb 2019 - 10:43:36
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct. Bij gebrek aan wissels staat de trein daar automatisch vrij. Nu, dan kunnen wij allen naar huis; het voordeel van DSSU is eindelijk achterhaald !

Maandag 25 feb 2019 - 11:14:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Euh, erachter ligt wel een wisselverbinding met spoor 218.

Maandag 25 feb 2019 - 11:23:24
cuneo56
cuneo56
Maar die liggen verder weg dan de 3 rijtuigen waar we het over hebben, en U wilt toch niet de trein achteruit gaan zetten naar Cartesiusweg?
( en van spoor 15 naar spoor 218, dacht het niet)

Maandag 25 feb 2019 - 12:31:15
vrijgezel
vrijgezel
Quote
geert (zo 24 feb 2019 18:32:20 www.somda.nl): En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?
Één van de personeelsleden van RailExperts wist mij te melden dat voor de AEX in Ut spoor 18 of 19 gevraagd was vanwege de lengte van de treinen, echter NSR legde een claim ["VETO"?] op het gebruik van die sporen, vandaar dat de AEX moest "uitwijken" naar spoor 15!

Laatst bewerkt door vrijgezel op Maandag 25 feb 2019 om 12:31:42

Maandag 25 feb 2019 - 12:35:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Een veto klinkt ietwat eenzijdig. NSR moet dit seizoen vele wijzigingen doorvoeren om de Alpen Expressen passend te krijgen conform de huidige normen. Klaarblijkelijk was dat te Utrecht niet mogelijk op de door RailExperts gewenste manier.

Maandag 25 feb 2019 - 12:56:03
broek53
broek53
Quote
vrijgezel (ma 25 feb 2019 12:31:15 www.somda.nl):
Quote
geert (zo 24 feb 2019 18:32:20 www.somda.nl): En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?
Één van de personeelsleden van RailExperts wist mij te melden dat voor de AEX in Ut spoor 18 of 19 gevraagd was vanwege de lengte van de treinen, echter NSR legde een claim ["VETO"?] op het gebruik van die sporen, vandaar dat de AEX moest "uitwijken" naar spoor 15!
Een vervoerder kan geen VETO geven, maar kan natuurlijk wel wel of niet meewerken aan een gevraagde wijziging van (overigens reeds toegedeelde) capaciteit. Dat een weigering, ook al is dat op goede gronden, dan overkomt als een veto, is ook wel weer begrijpelijk.

Maandag 25 feb 2019 - 14:23:24
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Mag ik de heren die zich zorgen maken om 3,5 wagon erop wijzen dat de trein in Hlm standaard op perron 1 staat en dus bijna half buiten het perron valt? En dat ondanks perron 3, wat lang genoeg is voor een trein van die lengte (16 rijtuigen).

Maandag 25 feb 2019 - 18:08:23
henri1972
henri1972
Ik blijf t een vreemde gang van zaken vinden. Bevorderd naar mijn idee ook niet het snel in en uitstappen. Of er zou met de reserveringen rekening mee gehouden moeten zijn.

Maandag 25 feb 2019 - 20:11:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Van problemen met het uitstappen heb je niet echt last denk ik met een trein die richting de Alpen gaat

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 25 feb 2019 - 20:15:57
henri1972
henri1972
Uitstappers die snel even willen roken ??

Dinsdag 26 feb 2019 - 00:32:33
thom
thom
Quote
broek53 (ma 25 feb 2019 12:56:03 www.somda.nl):
Quote
vrijgezel (ma 25 feb 2019 12:31:15 www.somda.nl):
Quote
geert (zo 24 feb 2019 18:32:20 www.somda.nl): En deze treinen laten vertrekken van het speciaal voor internationale treinen gebouwde spoor 18 of 19?
Één van de personeelsleden van RailExperts wist mij te melden dat voor de AEX in Ut spoor 18 of 19 gevraagd was vanwege de lengte van de treinen, echter NSR legde een claim ["VETO"?] op het gebruik van die sporen, vandaar dat de AEX moest "uitwijken" naar spoor 15!
Een vervoerder kan geen VETO geven, maar kan natuurlijk wel wel of niet meewerken aan een gevraagde wijziging van (overigens reeds toegedeelde) capaciteit. Dat een weigering, ook al is dat op goede gronden, dan overkomt als een veto, is ook wel weer begrijpelijk.
Feitelijk zou je dan de sporen al moeten reserveren in de jaardienst, de enige manier om dat te voorkomen en ook dat is geen zekerheid dat dat dan lukken zal.

Maandag 15 apr 2019 - 12:44:43
vrijgezel
vrijgezel
Vanochtend in Amsterdam CS:

ICE 123
406 053/553 voor de oplettende lezer: gedriehoekt; 1e klas voorop"

IC 145+8 (werd 3 minuten na geplande, oorspronkelijke vertrektijd voor gereden)
91 84 1560745-9 [1745]
Avmmz 106.5 61 80 19-91 738-3 IC 12
ARkimmbz 288.5 61 80 85-91 515-4 IC 11
Bvmmsz 187.9 61 80 21-90 910-5 IC 10
Bpmmbz 285.3 61 80 29-91 303-4 IC 9
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 546-7 IC 8
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 542-6 IC 7
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 528-5 IC 6
Bpmmz 284.5 61 80 20-91 543-4 IC 5
Bpmmdz 285.9 61 80 84-91 910-8 IC 4
compositie {7705}