Ontwikkelingen Qbuzz MerwedeLingeLijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
09-12-2018 20:36:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Met ingang van vandaag hebben we er met Qbuzz een nieuwe spoorvervoerder bij. Zoals bekend rijden ze op de MerwedeLingeLijn met het tiental E-GTW's wat van Arriva is overgekomen.
Deze wisseling van vervoerder heeft echter ook vernummeringen van de treinstellen tot gevolg gehad, vooralsnog overigens alleen aan de buitenkant te zien.

Nummertjes die ik vandaag heb kunnen noteren:
- 408 -> 6351
- 501 -> 6352
- 503 -> 6354
- 509 -> 6358

Zo te zien dus niet op volgorde vernummerd, dus de rest is pas na waarneming aan te vullen.
Het UIC-nummer van de stellen is overigens ongewijzigd op aanpassing van "NL-AN" naar "NL-QBZ" na.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 09-12-2018 20:38


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

10-12-2018 00:43:00
thom
thom
Een eenmaal uitgegeven UIC nummer veranderd inprinciepe ook niet meer, en het voertuighouder kenmerk is ansich geen onderdeel van het UIC nummer maar alleen de vermelding van de ECM Van het voertuig die uiteraard wel kan veranderen.

10-12-2018 09:42:15
greyhound
greyhound
407->6350
408->6351
501 ~ 501 ->6352-6359

Laatst bewerkt door greyhound op 10-12-2018 09:43

10-12-2018 20:55:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Ah tuurlijk, wel een volgorde dus maar had abuis doorgeteld met 7 en 8 er nog tussen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl


10-12-2018 23:56:53
MetroRET
MetroRET
Dat zal wel zijn, omdat de 407 en 408 tweetjes zijn en men daarmee is begonnen.

11-12-2018 00:58:47
aarclay
aarclay
Handig zeg Nu is er meteen geen overzicht meer op de lengtes, nu er in één serie genummerd wordt. Dat is ook best nieuw hier in Nederland...


Choo choo.....

11-12-2018 01:09:54
selivio
selivio
Geloof dat cxx op de Valleilijn dat al een tijdje heeft(protossen: 5031-5035, ex-gtw: 5037 en flirts: 5038-5039)

11-12-2018 07:47:01
ToH
ToH
Blijven die treinen hun naam houden?

11-12-2018 08:33:38
BasSNG2001
BasSNG2001
Voorlopig rijden alle treinen nog met hun namen van Arriva rond.


#DiscoverEU

11-12-2018 10:39:34
IJsbergsla
IJsbergsla
Het reizen is er bepaald niet duidelijker op geworden in de provincie Zuid-Holland: twitter.com

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 11-12-2018 10:39

11-12-2018 11:37:56
thom
thom
R-Net is wel vaker niet helemaal doordacht, zie de klantenservice pagina;
www.rnet.nl

Feitelijk presenteerd R-Net zich als één merk, maar is daar vaak weinig van te merken voor de reiziger.

11-12-2018 12:59:31
dennistd
dennistd
Dan is Blauwnet in Overijssel toch iets duidelijker

11-12-2018 18:28:31
phantom
phantom
Het enigste opvallende wat ik hier aan toe kan voegen is dat schijnbaar de treinstellen van arriva magneet stickers hebben gekregen met Qbuzz/R net /en een ander nr.
Het jasje van arriva is nog voor 99% aanwezig minus de stickers over de oude naampjes heen.
Wat het bussen betreft was het vandaag uitermate opvallend dat alles gewrapt leek te zijn met een nieuwe jas en daarop zichtbaar een nieuw nummer.
Al viel op dat rondom de nummerborden achter op de bussen die ik zag,dat de wrap niet rondom de kenteken platen was doorgetrokkken,t oude jasje was dus in elk geval daar nog zichtbaar.
Wel opvallend alweer waren de teksten :iets in de trend van: nu nog … ,straks volledig elektrisch.

Dit alles gezien tijdens mn werk,waarbij e.e.a. mn pad kruiste

Laatst bewerkt door phantom op 11-12-2018 18:29


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

11-12-2018 18:50:57
thom
thom
De truc is dat het ook andere bussen zijn waardoor er tijd was om dat voor te bereiden. De treinen zijn in de nacht van de concessie pas officieel overgenomen en moeten natuurlijk ook gelijk de dienst overnemen dus de nieuwe jas voor de treinen word later pas aangebracht.

11-12-2018 19:54:34
timtrein
timtrein
Lijkt me trouwens sterk dat het magneetstickers zijn want volgens mij zijn de wagenbakken van GTW's van aluminium...

11-12-2018 21:14:25
Jan-Mark
Jan-Mark
De wilde kreet dat het magneetstickers zijn kan ik ten volste ontkrachten: zaterdag zag ik zelf dat de stickers werden aangebracht, en dat waren toch echt plastic stickers die ik zag en niet zomaar magneetstickers die je er snel op duwt.

11-12-2018 21:25:46
aarclay
aarclay
Los van het feit dat een magneetsticker zich niet aan aluminium zal hechten, waarom zou je überhaupt magneetstickers gebruiken terwijl je weet dat de trein toch een nieuw jasje krijgt?

Die dingen zijn leuk voor een auto die je zowel privé als werk gebruikt. Of als je de NS1607 wilt voorzien van 'trok' naar 'trek' in de tekst 'Ik trek de langste reizigerstrein ter wereld'


Choo choo.....

12-12-2018 17:21:33
phantom
phantom
Quote
Jan-Mark (di 11 dec 2018 21:14:25 www.somda.nl): De wilde kreet dat het magneetstickers zijn kan ik ten volste ontkrachten: zaterdag zag ik zelf dat de stickers werden aangebracht, en dat waren toch echt plastic stickers die ik zag en niet zomaar magneetstickers die je er snel op duwt.

Neem me vooral niet kwalijk dat ik dat niet heb gezien toen ik wat bussen in tegenovergestelde richting met 80-90 km/h passeerde,dat dat geen magneetstickers waren %03%
Als jullie voortaan overal zo op reageren,dan zal de lol van dingen melden hier ,snel achteruit lopen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

12-12-2018 18:14:00
martijn
martijn
Misschien moet je het dan ook niet zo specifiek benoemen

12-12-2018 18:35:33
sjoerd
sjoerd
De reacties gaan niet over een persoon, maar over de stickers. In elk geval is er nu meer duidelijkheid. Blijf vooral melden!%02%

15-12-2018 09:53:38
slifor2
slifor2
voor de beeldvorming: treinstel 6356 alias 10505: www.flickr.com

06-11-2019 14:52:45
AvVeen
AvVeen
Inmiddels ondergaat het eerste treinstel een metamorfose van het uiterlijk aan de buitenzijde. De eerste GTW staat bijna in R-Net stijl.
Alleen zal er de komende tijd hierdoor minder capaciteit zijn.

twitter.com

06-11-2019 21:17:47
aarclay
aarclay
Er was een tijdje geleden sprake dat ze een SGMm-stel wouden leasen bij NS als vervangende trein, maar dat zou niet doorgegaan zijn omdat het niet gelijkvloers was. Of is dit overall iets dat naar het rijk der fabelen gewezen kan worden?


Choo choo.....

06-11-2019 21:29:39
daniel81
daniel81
Ik heb hier wel eens gelezen dat de Limburgse GTW's deels werkloos zijn.
Dat lijkt me dan de gemakkelijkste vervanging

06-11-2019 21:33:50
thom
thom
Volgens mij ging die tijdelijke vervanging over de stellen ging die op Gouda- Alphen rijden en niet die op Dordrecht - Geldermalsen.

06-11-2019 22:22:30
DDZ7504
DDZ7504
En dat ging om een tijdelijke vervanging die comforttechnisch gelijk is aan de R-Net FLIRTs.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 06-11-2019 22:23


Hallo!

07-11-2019 07:27:58
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (wo 06 nov 2019 21:29:39 www.somda.nl): Ik heb hier wel eens gelezen dat de Limburgse GTW's deels werkloos zijn.


Op een normale dag heeft Arriva 2x GTW 2/6 en 2x GTW 2/8 in dienst en wordt er ergens in de middag gewisseld. Dus met een reserve 2/8 kom je er wel en dan zijn 1 GTW 2/6 en 2 GTW 2/8 standaard vrij.

07-11-2019 07:37:10
MetroRET
MetroRET
*Qbuzz %08%

07-11-2019 08:39:50
hapsrail
hapsrail
Het bericht van mdeen gaat volgens mij over een eventuele Limburgse GTW die beschikbaar zou kunnen zijn vóór Qbuzz.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-11-2019 09:19:50
MetroRET
MetroRET
Oeps, het was nog vroeg %08%

Laatst bewerkt door MetroRET op 07-11-2019 09:20

10-11-2019 19:54:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor de liefhebbers: Qbuzz meldt dat er morgenochtend slechts 7 treinen inzetbaar zijn, maar dat er in de middag versterking arriveert in de vorm van de eerste twee stellen in R-net uitvoering. DEUVM


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

11-11-2019 09:49:06
AvVeen
AvVeen
Inmiddels hebben ze te weinig treinen die de dienstregeling kunnen uitvoeren. Storing beperkingen in de materieelinzet. Verwachte eindtijd is 14:00 uur, dus vermoedelijk zijn dan de R-net treinen terug.

11-11-2019 13:28:54
thom
thom
Dat staat een bericht eerder al bevestigd

11-11-2019 14:49:37
AvVeen
AvVeen
Het is een rommeltje bij Qbuzz. Zoals te lezen in dit artikel gaat het niet van een leien dakje. Treinen zijn te kort, daardoor stampvol en er zijn veel vertragingen en uitgevallen ritten.

Onhandig geregeld is ook de restyling van de treinen. Dit zou eigenlijk in de vakantie gebeuren, zodat er weinig overlast is voor de reizigers. Dit heeft Qbuzz niet voor elkaar gekregen, waardoor dit in een drukke periode moet plaatsvinden.

www.dordrecht.net

Qua communicatie gaat het ook niet soepel. Eerst meldden ze vorige week woensdag dat er eind die week informatie zou komen over de restyling. Deze berichtgeving bleef uit. Zondagavond hebben ze gemeld dat er een tekort is aan materieel in de ochtendspits, maar dat er in de middag twee omgestylde treinen terugkomen. In het gesprek onder dit bericht is deze berichtgeving weer veranderd.

Nu hopen ze waarschijnlijk morgen het eerste treinstel weer terug te krijgen, echter is deze nog niet geheel klaar. De tweede zal waarschijnlijk pas over 4! weken terugkomen, maar dan is deze wel geheel omgestickerd.

twitter.com

En ondanks dat er geen melding meer wordt gemaakt van beperkingen in de materieelinzet, valt er nog steeds 1 trein per uur uit.

11-11-2019 15:20:27
PeterJ
PeterJ
Mooi man, die concessie wisselingen. Reizigers profiteren elke keer weer van dit soort gedoe.

11-11-2019 15:29:04
thom
thom
Een trein stickeren duurt geen 4 weken, dus er zal ongetwijfeld wel meer aan de stellen gebeuren.

11-11-2019 16:58:23
hapsrail
hapsrail
Ik heb ergens gelezen dat de treinstellen nogal last van corrosie hadden, wellicht dat het daar mee te maken heeft.

Edit: artikel gevonden: www.ad.nl

Laatst bewerkt door hapsrail op 11-11-2019 17:00

11-11-2019 17:09:03
AvVeen
AvVeen
En hier het verwachte bericht van Qbuzz. Ze zijn tegen flink wat meerwerk aan onderhoud gelopen, waardoor alles langer duurt dan gepland...

www.qbuzz.nl

11-11-2019 17:33:03
maarten83
maarten83
En dan missen ze ook nog het stel wat bij ddrs door het juk gegaan is. Of is deze inmiddels terug?

12-11-2019 07:38:04
AvVeen
AvVeen
Dit is 1 van de stellen die omgestickerd wordt. Deze heeft daarvoor alweer zelfstandig gereden. Wel met wat ducktape op het koppelstuk voorop.

En het half omgestickerde stel rijdt zijn diensten alweer. Kon alleen niet zien welke het was.

12-11-2019 15:12:57
leo1spoorn
leo1spoorn
Treinstel 6351.

12-11-2019 19:48:33
daniel_ddr
daniel_ddr
En voor wie nieuwsgierig is hoe dat half omgestickerde stel eruit ziet: www.ad.nl


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

14-11-2019 07:38:56
yappa
yappa
Niks meer aan doen

14-11-2019 14:14:58
Xander140
Xander140
Klopt het dat ze nu dan treinen willen huren of dat ze geen keus hebben? Ze hebben dit stel immers niet voor niks zo weer ingezet... De capaciteit aan treinen staat ook daar flink onder druk...

En wat betreft het laat ombouwen... Qbuzz heeft geprobeerd nog te onderhandelen over deze ombouw... Ze wilde ook het interieur niet aanpassen maar dat is natuurlijk niet mogelijk aangezien de provincie dat verplicht in de consessie. Verder heb ik als ik kijk naar de gehele concessie in de regio drechtsteden dat ze toch wel erg laag hebben ingeschreven met de hoop dat ze nog wat onderhands te kunnen regelen. Ik vind dat dit echt aangepakt moet worden. Ze hebben na bijna een jaar nog veel zaken niet op orde en ze leggen steeds overal de schuld maar zelf doen ze niks fout.. Ik heb in de lokale media al zoveel excuses gehoord maar ze lopen gewoon te sollen met geld en reizigers.

Laatst bewerkt door Xander140 op 14-11-2019 14:21

14-11-2019 16:11:15
MasterE
MasterE
Zie hier de winst van het aanbesteden, de reiziger wordt er beter van.


Mcn Asd

14-11-2019 17:09:47
Xander140
Xander140
Klopt ook! Het is een natte doek die na zoveel aanbestedingen is leeg gewrongen en dat komt de komende jaren dus steeds meer voor. Als het systeem niet radicaal wordt gewijzigd is dit niet vol te houden...

14-11-2019 17:42:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Xander140 (do 14 nov 2019 14:14:58 www.somda.nl): Ik heb in de lokale media al zoveel excuses gehoord maar ze lopen gewoon te sollen met geld en reizigers.
Ik zou als ik Qbuzz was die media ondertussen ook wel zat zijn die op elk slakje zout leggen terwijl veel aanpassingen waar ze kritiek op hebben simpelweg uit het PvE volgen (en je dus bij de provincie moet klagen).

Arriva heeft in de vorige concessie ook genoeg rare fratsen uitgehaald, maar daar hoorde je nooit iemand over: in het eerste jaar van die concessie is er zelfs nog een website "Balen van Arriva" geweest.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

14-11-2019 18:07:06
broek53
broek53
Aanbesteding is dus kennelijk een race to the bottom, waarbij de ene het al dan niet nog slechter doet dan de ander. Bijkomend kunnen we daarover dan een spelletje zwartepieten, maar niet dan nadat de media schuldig zijn bevonden aan opruiing. Ik mag dat aanbesteden wel !

14-11-2019 18:29:04
rogier
rogier
De trend is in het algemeen wel dat op aanbestede trajecten de frequentie (soms zelfs fors, zoals ook op de MLL) verhoogd is ten opzichte van de NS-tijden.

Dat ligt deels aan de hogere eisen en ambities die vanuit de decentrale overheden gesteld worden, terwijl er in NS-tijden geen belangstelling voor dergelijke achteraflijntjes was.

Daarnaast helpt het ook dat partijen anders dan NS in het algemeen efficiënter kunnen werken, omdat er onder meer een flexibelere personeelsinzet is (er hoeven niet op elke trein één of twee conducteurs aanwezig te zijn die vijf minuten vervoerbewijzen controleren om vervolgens de rest van de rit vooral bezig te zijn met het garanderen van de veiligheid) en er zijn minder lagen van administrateurs, bureaucraten en managers om allerlei interne systemen te bevredigen, wat nu eenmaal een eigenschap is van inerte en logge organisaties.

In dit specifieke geval is de dienstverlening uitgebreid tot een halfuursdienst zeven dagen per week met nog extra kwartiersdiensten Ddr - Gr zes dagen per week overdag.

De indrukwekkende dienstverlening van NS bestond uit een basisdienst van 1x per uur Ddr - Gdm, op Ma-Za aangevuld met een slag Ddr - Gr op het andere half uur en in de spits Ma-Vr een halfuursdienst op het hele traject.

Ik kan me niet voorstellen dat de reizigers op de MLL met weemoed terugdenken aan de veel betere dienstverlening die NS al die jaren geboden heeft.

Laatst bewerkt door rogier op 14-11-2019 18:34


Reiziger met hoofdletter R......

14-11-2019 19:03:08
bert
bert
Met een zakje geld had NS dat waarschijnlijk ook gedaan. Voorbeeld: Leeuwarden-Meppel. Ik denk dat de Arriva's e d het ook niet voor niets doen. Hun inkomsten komen meestal niet alleen uit treinkaartjes.

14-11-2019 19:03:52
marciekemp
marciekemp
Als NS toen der tijd net zo'n zak geld hadden gekregen als eerst Arriva en nu Qbuzz krijgen dan hadden ook die net zo goed de frequentie graag verhoogd, net als dat Qbuzz echt niet meer in deze frequentie gaat rijden als ze ineens geen zak geld meer zouden krijgen

14-11-2019 20:49:45
sjoerd
sjoerd
@ rogier: Het blijft toch frappant hoe hier al zo vaak is uitgelegd dat het echt kletskoek is dat NS geen belangstelling had voor de secundaire lijnen!
NS zelf heeft (toen er nog niks gesplitst was) in de jaren 80 nota bene gezorgd voor de modernisering van de beveiliging en de elektrificatie op de gehele westelijke Betuwelijn, die ook sneller en schoner materieel opleverde in de vorm van plan V.
Ook is hier al heel vaak uitgelegd dat de frequentieverhogingen op secundaire lijnen werden betaald met zakken overheidsgeld die ook NS wel had willen hebben. En ten slotte is al heel vaak uitgelegd dat het niet altijd of zelfs bijna niet bemensen met conducteurs, of hoe je ze wilt noemen, niet zozeer een vooruitgang is, maar vaak als een gemis wordt ervaren, en dat de arbeidsvoorwaarden er voor het personeel ook niet op vooruitgingen.
Inderdaad, voor de reiziger is een halfuurdienst wel prima. De kwartierdienst kon er ook alleen maar komen omdat de overheid heeft gedokt voor het aanleggen van twee extra kruissporen te Dordrecht en Blauwe Zoom, ook weer op het drukste deel van de lijn. Zo onlogisch was de ongesubsidieerde uurdienst op het oostelijke deel indertijd niet.

14-11-2019 23:11:57
Oldskool
Oldskool
Niks nieuws, sjoerd. Het stokpaardje moest weer even van stal gehaald worden. Over ± een half jaar zie je dit stokpaardje weer voorbij komen, kan je het weer uitleggen.

14-11-2019 23:32:34
Sietse
Sietse
Iedereen zo zijn mening. De ervaringen leren dat beide vormen voor- en nadelen hebben.
Nog niet zo lang geleden hebben de provincies Gelderland en Overijssel om input gevraagd voor hun beleid omtrent regionale spoorwegen. Hierop kwamen uitgebreide reacties van o.a. Arriva, Connexxion en ProRail. Helaas ontbrak NS, dit was een mooie kans geweest om te laten zien dat ze ook buiten het HRN een visie hebben...


14-11-2019 23:41:43
sjoerd
sjoerd
Dat ben ik wel met je eens; soms zit je te wachten op een Spoorslag 2000. 2010, 2020 en dan komt-ie niet! Lastig is wel dat de NS op de meeste baanvakken de grens van de capaciteit zelfs hebben overschreden, en de infra niet mee is gegroeid. Er is wel redelijk geïnvesteerd in de infra van de zijlijnen.
Het is absurd dat bijvoorbeeld Deventer - Olst en de brug te Ravenstein nog enkelsporig zijn en dat het hoofdrailnet nog lang zal moeten worden gedeeld met goederenvervoerders, terwijl dat verkeer ook toeneemt.

14-11-2019 23:43:17
thom
thom
Hoe zie je dat voor je dan, het spoorwegnet delen voor Cargo en Reizigers?

14-11-2019 23:46:31
sjoerd
sjoerd
Nee, ik bedoel juist dat de ontkoppeling van Cargo en Reizigers nog een tijd op zich laat wachten, voor wat betreft de goederenstroom naar de oosterburen. Maar dat omschreef ik niet duidelijk, excuus!
En ik verzuimde nog te melden dat de capaciteit op andere plaatsen juist onder druk staat omdat de infra wordt weggenomen.

15-11-2019 00:08:48
mich
mich
Dat gaat niet gebeuren. hoeft ook niet, goederentreinen zitten kwa snelheid tussen de sprinter en IC in en kunnen daar dus prima tussen.

15-11-2019 09:31:37
sjoerd
sjoerd
Het gaat ook niet om de snelheid van goederentreinen. Dat weet ik ook wel. %02% Maar het ging om de paden die alle treinen innemen op het hoofdrailnet. En dat er dus voorlopig geen extra raampjestreinen kunnen rijden om de drukte op te vangen.
Het ging hierboven over de schaarse capaciteit van de infra, en dat NS niet zomaar een treintje erbij kan plakken, ook al zou NS dat best willen en ook in het verleden gewild hebben.
Maar de discussie ontspoorde.
NS heeft zeker wel plannen gemaakt. Het plan Spoor naar 75 (na Spoorslag 70) ging al een stuk verder dan wat ooit is gerealiseerd. En ook Sporen na 2000 was ambitieus. Maar er is weinig mee gebeurd. Ambitie was er wel. Maar de portemonnee bleef dicht.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-11-2019 09:37

15-11-2019 10:54:09
jeanne
jeanne
Quote
Sietse (do 14 nov 2019 23:32:34 www.somda.nl): Iedereen zo zijn mening. De ervaringen leren dat beide vormen voor- en nadelen hebben.
Nog niet zo lang geleden hebben de provincies Gelderland en Overijssel om input gevraagd voor hun beleid omtrent regionale spoorwegen. Hierop kwamen uitgebreide reacties van o.a. Arriva, Connexxion en ProRail. Helaas ontbrak NS, dit was een mooie kans geweest om te laten zien dat ze ook buiten het HRN een visie hebben...

Zo vreemd is dat ook niet dat ze geen reactie gaven, gezien de wijze waarop er door de politiek naar NS gekeken wordt. Misschien vond die (lokale) politiek het zelfs wel niet opportuun dat NS zou reageren!

Laatst bewerkt door jeanne op 15-11-2019 13:51


Jeanne Kok

15-11-2019 11:29:11
phantom
phantom
Hoe het ook zij,persoonlijk vind ik het niet kunnen dat er aan extra capaciteit nog altijd niet is gewerkt,niet door Arriva en nu ook niet door Qbuzz.
Is er geen voorschrift dat je verplicht zoveel reserve te hebben om uitval of andere calamiteiten mee op te vangen ?
Ook het nu laten rijden van een half bestickerd stel is een aanfluiting en lijkt mij niet bevorderlijk voor je imago als vervoerder.
(voor zover men nog vertrouwen heeft in de nieuwe vervoerder natuurlijk)
Als de reiziger dat nu al niet meer zou hebben,dan kan je amper imago schade oplopen ook
Ik wacht af wat het volgende hoofdstuk zal zijn voor de MerwedeLingeLijn.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

15-11-2019 12:45:10
thom
thom
Nee, men had dat half bestickerde stel beter in de werkplaats laten staan tot het af is, daar hebben die reizigers veel meer aan %08%

15-11-2019 13:52:59
PeterJ
PeterJ
Quote
phantom (vr 15 nov 2019 11:29:11 www.somda.nl): Hoe het ook zij,persoonlijk vind ik het niet kunnen dat er aan extra capaciteit nog altijd niet is gewerkt,niet door Arriva en nu ook niet door Qbuzz.
Is er geen voorschrift dat je verplicht zoveel reserve te hebben om uitval of andere calamiteiten mee op te vangen ?
Ook het nu laten rijden van een half bestickerd stel is een aanfluiting en lijkt mij niet bevorderlijk voor je imago als vervoerder.
(voor zover men nog vertrouwen heeft in de nieuwe vervoerder natuurlijk)
Als de reiziger dat nu al niet meer zou hebben,dan kan je amper imago schade oplopen ook
Ik wacht af wat het volgende hoofdstuk zal zijn voor de MerwedeLingeLijn.
Daarom moet men ook stoppen met die kleinschalige aanbestedingen, veel te kwetsbaar bij de minste of geringste verstoringen op welk vlak dan ook. Maar zolang marktwerking op het spoor verheerlijkt blijft worden en dat met name op te kleine schaal blijft doen, verandert er niks.

15-11-2019 14:11:09
Xander140
Xander140
Quote
daniel_ddr (do 14 nov 2019 17:42:37 www.somda.nl):
Quote
Xander140 (do 14 nov 2019 14:14:58 www.somda.nl): Ik heb in de lokale media al zoveel excuses gehoord maar ze lopen gewoon te sollen met geld en reizigers.
Ik zou als ik Qbuzz was die media ondertussen ook wel zat zijn die op elk slakje zout leggen terwijl veel aanpassingen waar ze kritiek op hebben simpelweg uit het PvE volgen (en je dus bij de provincie moet klagen).

Arriva heeft in de vorige concessie ook genoeg rare fratsen uitgehaald, maar daar hoorde je nooit iemand over: in het eerste jaar van die concessie is er zelfs nog een website "Balen van Arriva" geweest.
Als er chauffeurs zijn ontslag neem puur uit wanorde dan is er wel wat meer loos dan puur zeurende media... Het aantal bussen dat uitvalt of niet op tijd rijd is wel wat verbeterd maar om nu te zeggen de vlag kan uit nee.... Maar je idd de provincies moeten zich ook schamen door een consessie te gunnen terwijl ze weten dat de middelen niet toereikend zijn. Dan heb je echt boter op je hoofd als provincie zijnde

15-11-2019 17:06:45
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
thom (vr 15 nov 2019 12:45:10 www.somda.nl): Nee, men had dat half bestickerde stel beter in de werkplaats laten staan tot het af is, daar hebben die reizigers veel meer aan %08%
Nog ironischer: het stel ging vanochtend weer naar Br, zo zag ik om 9:20 bij het betreden van station Ddzd. %08%


#DiscoverEU

15-11-2019 22:30:36
greyhound
greyhound
Quote
PeterJ (vr 15 nov 2019 13:52:59 www.somda.nl): Daarom moet men ook stoppen met die kleinschalige aanbestedingen, veel te kwetsbaar bij de minste of geringste verstoringen op welk vlak dan ook. Maar zolang marktwerking op het spoor verheerlijkt blijft worden en dat met name op te kleine schaal blijft doen, verandert er niks.


Met die kwetsbaarheid viel het tot vorig jaar erg mee. De MLL heeft jarenlang zeer punctueel gereden en bij vertragingen was men door de simpele dienstroosters van het personeel heel snel in staat de dienst weer op te pakken.

Laatst bewerkt door greyhound op 15-11-2019 22:32, reden: typo

15-11-2019 23:34:53
103 220-0
103 220-0
Quote
BasSNG2001 (vr 15 nov 2019 17:06:45 www.somda.nl):
Quote
thom (vr 15 nov 2019 12:45:10 www.somda.nl): Nee, men had dat half bestickerde stel beter in de werkplaats laten staan tot het af is, daar hebben die reizigers veel meer aan %08%
Nog ironischer: het stel ging vanochtend weer naar Br, zo zag ik om 9:20 bij het betreden van station Ddzd. %08%
En nog ironischer: het stel kwam aan het begin van de middag weer terug naar Dordrecht en maakte vanavond een slag naar Geldermalsen: flic.kr

16-11-2019 00:15:46
snowie
snowie
Quote
103 220-0 (vr 15 nov 2019 23:34:53 www.somda.nl):
Quote
BasSNG2001 (vr 15 nov 2019 17:06:45 www.somda.nl):
Quote
thom (vr 15 nov 2019 12:45:10 www.somda.nl): Nee, men had dat half bestickerde stel beter in de werkplaats laten staan tot het af is, daar hebben die reizigers veel meer aan %08%
Nog ironischer: het stel ging vanochtend weer naar Br, zo zag ik om 9:20 bij het betreden van station Ddzd. %08%
En nog ironischer: het stel kwam aan het begin van de middag weer terug naar Dordrecht en maakte vanavond een slag naar Geldermalsen: flic.kr
niets ironisch - het stel kwam samen met een GTW 2/8 naar Br, dat was ff vergeten in de eerste melding %03%

16-11-2019 11:22:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sjoerd (do 14 nov 2019 20:49:45 www.somda.nl): NS zelf heeft (toen er nog niks gesplitst was) in de jaren 80 nota bene gezorgd voor de modernisering van de beveiliging en de elektrificatie op de gehele westelijke Betuwelijn, die ook sneller en schoner materieel opleverde in de vorm van plan V.
De elektrificatie leverde in eerste instantie geen sneller materieel op: er heeft enkele jaren SGM gereden na de elektrificatie (Hoewel dat wel wat sneller optrok, waardoor toen alle treinen op Ddrs konden gaan stoppen)

Quote
het aanleggen van twee extra kruissporen te Dordrecht en Blauwe Zoom, ook weer op het drukste deel van de lijn.
Niet te Blauwe Zoom, maar te Boven-Hardinxveld.

Quote
Xander140: Als er chauffeurs zijn ontslag neem puur uit wanorde dan is er wel wat meer loos dan puur zeurende media...
Mja, er was ook nog het nodige zeurende personeel dat vooral Qbuzz aan het afzijken was in plaats van constructief meewerken om er wat van te maken. Die zaten ook te vragen om het terugdraaien van wijzigingen die volstrekt logisch waren bijvoorbeeld.
Overigens iets van alle tijden: bij de overgang naar Arriva 12 jaar eerder was er ook personeel bij dat zelf een grote bijdrage leverde aan het in de soep lopen van de dienstregeling (die reden als een idioot rond en raakten daardoor meer vertraagd dan wanneer ze gewoon normaal gereden hadden).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

16-11-2019 11:35:04
sjoerd
sjoerd
Dank voor de aanvulling en correctie. Dat doet echter niets af aan het argument dat NS wel degelijk interesse had in de secundaire lijnen. Toen die werden gemoderniseerd in de jaren 80 gebeurde dat door NS.
En daar valt de aanleg van Blauwe Zoom en Boven Hardinxveld natuurlijk buiten; de reden voor de vermelding was dat het westelijke stuk nu nog steeds het drukste deel van de lijn is.

16-11-2019 13:21:39
maarten83
maarten83
Quote
PeterJ (vr 15 nov 2019 13:52:59 www.somda.nl):
Quote
phantom (vr 15 nov 2019 11:29:11 www.somda.nl): Hoe het ook zij,persoonlijk vind ik het niet kunnen dat er aan extra capaciteit nog altijd niet is gewerkt,niet door Arriva en nu ook niet door Qbuzz.
Is er geen voorschrift dat je verplicht zoveel reserve te hebben om uitval of andere calamiteiten mee op te vangen ?
Ook het nu laten rijden van een half bestickerd stel is een aanfluiting en lijkt mij niet bevorderlijk voor je imago als vervoerder.
(voor zover men nog vertrouwen heeft in de nieuwe vervoerder natuurlijk)
Als de reiziger dat nu al niet meer zou hebben,dan kan je amper imago schade oplopen ook
Ik wacht af wat het volgende hoofdstuk zal zijn voor de MerwedeLingeLijn.
Daarom moet men ook stoppen met die kleinschalige aanbestedingen, veel te kwetsbaar bij de minste of geringste verstoringen op welk vlak dan ook. Maar zolang marktwerking op het spoor verheerlijkt blijft worden en dat met name op te kleine schaal blijft doen, verandert er niks.


Je bent als vervoerder nier verplicht om in te schrijven oo de concessie. Als het voor een vervoerder voor het bedrag wat beschikbaar is niet kan schrijf je niet in. Schijnbaar was dit bij qbuzz wel mogelijk. Overigens is er onlangs een concessie in zuid holland geweest waar niemand op ingeschreven heeft. Die van de waterbus. Dus die was schijnbaar voor geen één vervoerder interressant

16-11-2019 13:25:59
sjoerd
sjoerd
Ik vermoed dat er te weinig bootmachinisten zijn die wegbekendheid hebben op de waterwegen.

17-11-2019 13:22:12
mren
mren
Quote
PeterJ (vr 15 nov 2019 13:52:59 www.somda.nl):
Quote
phantom (vr 15 nov 2019 11:29:11 www.somda.nl): Hoe het ook zij,persoonlijk vind ik het niet kunnen dat er aan extra capaciteit nog altijd niet is gewerkt,niet door Arriva en nu ook niet door Qbuzz.
Is er geen voorschrift dat je verplicht zoveel reserve te hebben om uitval of andere calamiteiten mee op te vangen ?
Ook het nu laten rijden van een half bestickerd stel is een aanfluiting en lijkt mij niet bevorderlijk voor je imago als vervoerder.
(voor zover men nog vertrouwen heeft in de nieuwe vervoerder natuurlijk)
Als de reiziger dat nu al niet meer zou hebben,dan kan je amper imago schade oplopen ook
Ik wacht af wat het volgende hoofdstuk zal zijn voor de MerwedeLingeLijn.
Daarom moet men ook stoppen met die kleinschalige aanbestedingen, veel te kwetsbaar bij de minste of geringste verstoringen op welk vlak dan ook. Maar zolang marktwerking op het spoor verheerlijkt blijft worden en dat met name op te kleine schaal blijft doen, verandert er niks.

Dat heeft niets met de systematiek van aanbestedingen te maken maar met de professionaliteit van de opdrachtgever. Als die (wat gesimplificeerd) zo veel mogelijk dienstregelinguren voor zo min mogelijk geld wil, dan krijg je dus geen reservematerieel (want duur) en veel vroege en late treinen (=gemakkelijker te regelen dan spitstoevoegers).

17-11-2019 19:30:42
sjoerd
sjoerd
Eigenlijk geef je zelf het argument: je krijgt bij aanbesteding maar ten dele wat je wilt. En ja, die extra vroege en extra late ritten zullen ook wel enkele reizigers blij maken...%02%

10-12-2019 21:01:49
AvVeen
AvVeen
En inmiddels heeft de provincie Zuid-Holland Qbuzz op het matje geroepen vanwege de vele misstanden.
nos.nl

17-12-2019 19:30:06
martijn
martijn
Qbuzz toont op Twitter een plaatje van de 6350 in de volledige RNet-huisstijl: twitter.com

17-12-2019 19:40:30
PeterJ
PeterJ
Quote
AvVeen (di 10 dec 2019 21:01:49 www.somda.nl): En inmiddels heeft de provincie Zuid-Holland Qbuzz op het matje geroepen vanwege de vele misstanden.
nos.nl
Is dit niet elke keer hetzelfde liedje na een concessiewisseling? Wanneer begrijpt men nu eens eindelijk dat het OV geen speeltuin is voor bedrijven die louter uit zijn op winst. Onmogelijk dat reizigers dan op de 1e plek staan.

17-12-2019 19:57:14
R1-2010
R1-2010
Het is niet voor niets dat de COO (en voormalige directeur S&O bij NS) een tijdje geleden is vertrokken.....

17-12-2019 21:17:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
PeterJ (di 17 dec 2019 19:40:30 www.somda.nl): Is dit niet elke keer hetzelfde liedje na een concessiewisseling? Wanneer begrijpt men nu eens eindelijk dat het OV geen speeltuin is voor bedrijven die louter uit zijn op winst. Onmogelijk dat reizigers dan op de 1e plek staan.
Ja, de meeste reizigers zullen het allang vergeten zijn maar na de komst van Arriva in DAV in 2007 is het ook geruime tijd een zooitje geweest.
Alleen toen waren de sociale media nog niet zo aanwezig waardoor elk dingetje nu uitvergroot wordt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

18-12-2019 01:05:38
thom
thom
Een partij op het matje roepen is ook gewoon de andere kant van het verhaal eerst eens aanhoren alvorens alles direct voor waarheid aan te nemen natuurlijk.

18-12-2019 05:40:00
nohab
nohab
Quote
R1-2010 (di 17 dec 2019 19:57:14 www.somda.nl): Het is niet voor niets dat de COO (en voormalige directeur S&O bij NS) een tijdje geleden is vertrokken.....
Wat is S&O? Google biedt geen uitkomst.

Laatst bewerkt door nohab op 18-12-2019 05:40


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

18-12-2019 08:12:57
Oldskool
Oldskool
Service & Operations

18-12-2019 13:06:05
Xander140
Xander140
Dit citaat van Twitter van de klantenservice zegt wel een hoop over de crisis waar dit bedrijf in zit:

Goedemorgen, de nieuwe treinen zullen wij op elk traject plaatsen. Maar de vraag wanneer de trein op het traject Geldermalsen - Dordrecht komt kan ik niet beantwoorden. ^CC


Als je überhaupt al niet tot 1 kan tellen ben ik toch echt de mening toebedeeld dat dit bedrijf hard opweg is zijn consessie te verliezen....

18-12-2019 19:36:27
Amazonous
Amazonous
Quote
R1-2010 (di 17 dec 2019 19:57:14 www.somda.nl): Het is niet voor niets dat de COO (en voormalige directeur S&O bij NS) een tijdje geleden is vertrokken.....

Voor zover ik weet zat Nanouke daar sowieso ad interim.


Niet gehinderd door enige kennis van zaken

18-12-2019 19:48:37
PeterJ
PeterJ
Quote
Xander140 (wo 18 dec 2019 13:06:05 www.somda.nl): Dit citaat van Twitter van de klantenservice zegt wel een hoop over de crisis waar dit bedrijf in zit:

Goedemorgen, de nieuwe treinen zullen wij op elk traject plaatsen. Maar de vraag wanneer de trein op het traject Geldermalsen - Dordrecht komt kan ik niet beantwoorden. ^CC


Als je überhaupt al niet tot 1 kan tellen ben ik toch echt de mening toebedeeld dat dit bedrijf hard opweg is zijn consessie te verliezen....
En dan komt de volgende vervoerder voor een duppie op de errste rang en begint de puinhoop voor de zoveelste keer opnieuw. Werkt goed man, dat aanbesteden.

18-12-2019 20:33:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Xander140 (wo 18 dec 2019 13:06:05 www.somda.nl): Goedemorgen, de nieuwe treinen zullen wij op elk traject plaatsen. Maar de vraag wanneer de trein op het traject Geldermalsen - Dordrecht komt kan ik niet beantwoorden. ^CC.
Klopt toch, ze zetten ze op elk treintraject in waar ze rijden

Overigens zegt dat helemaal niks over welke crisis dan ook, het is vooral een bevestiging dat een klantenservice buiten de regio (die zit bij die van U-OV in namelijk, in Nieuwegein) niet werkt.
Dat werkte trouwens net zo min als toen Arriva er nog reed en je klantreacties in Heerenveen terecht kwamen waar ze de regio Drechtsteden ook totaal niet kenden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

18-12-2019 20:50:15
JothamvW
JothamvW
Heb ik ook met Breng wat bij Connexxxion Haarlem terecht kwam.

Ontkenden ze gewoon glashard het bestaan van de Vitesse-pendelbussen.

Of was het nou zo dat zij het wel erkenden en de balie in Arnhem juist niet?%03%

19-12-2019 09:39:21
Xander140
Xander140
Quote
daniel_ddr (wo 18 dec 2019 20:33:29 www.somda.nl):
Quote
Xander140 (wo 18 dec 2019 13:06:05 www.somda.nl): Goedemorgen, de nieuwe treinen zullen wij op elk traject plaatsen. Maar de vraag wanneer de trein op het traject Geldermalsen - Dordrecht komt kan ik niet beantwoorden. ^CC.
Klopt toch, ze zetten ze op elk treintraject in waar ze rijden

Overigens zegt dat helemaal niks over welke crisis dan ook, het is vooral een bevestiging dat een klantenservice buiten de regio (die zit bij die van U-OV in namelijk, in Nieuwegein) niet werkt.
Dat werkte trouwens net zo min als toen Arriva er nog reed en je klantreacties in Heerenveen terecht kwamen waar ze de regio Drechtsteden ook totaal niet kenden.
Ben ik het niet mee eens... Hoe dom is het om niet eens te weten hoeveel spoorlijnen je hebt? Het is hier geen Australië of Amerika met een mega grondoppervlakte. En Nieuwegein ligt hemelsbreed nog geen 20km van Gorinchem af... Beetje slap om dan te vinden dat dat een legitimatie zou zijn. En hoeveel klanten bellen wel niet met vragen over gelijke strekking? Verder bedoel ik met crisis de gehele consessie waar nu ook de provincie de vervoerder op het matje heeft geroepen over het spoor en bus gedeelte en het slechte management daarvan.

19-12-2019 20:37:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Er is een verschil tussen slecht management en personeel dat goed is in zeuren. Dat was overigens in de Arriva-tijd al zo en daar is nu simpelweg niks aan veranderd


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

19-12-2019 21:24:05
PeterJ
PeterJ
Kan het me wel indenken. Personeel dat om de zoveel jaar weer een nieuwe baas krijgt en er een rotzooi van maakt dat zij weer mogen oplossen tegenover alle (terecht) boze klanten. Het management zit er alleen om de aandeelhouders tevreden te houden en ten koste van alles en iedereen winst te genereren. Dat is OV anno 2019.

Laatst bewerkt door PeterJ op 19-12-2019 21:24

19-12-2019 22:23:50
aarclay
aarclay
Social media en zelfs klantenservice uitbesteden bij grote bedrijven gebeurt zo vaak. Als die mensen niet de juiste informatie of geen bedrijfstraining gehad hebben hebben gaat het gewoon verkeerd.

Bij NS merk je het ook als je belt, dan krijg je vaak iemand uit Suriname aan de telefoon. In het geval van een vriend van mij zijn deze volgens hem wel goed geïnstrueerd, want hij werd overigens prima geholpen met een e-ticket probleem.


Choo choo.....

19-12-2019 23:10:26
JothamvW
JothamvW
En wie zegt dat het niet gewoon iemand met een Surinaamse achtergrond is?

Die mogen toch ook gewoon klantenservice doen?

19-12-2019 23:25:30
Amazonous
Amazonous
De opdrachtnemer van NS (=Webhelp) heeft NS teams op vestigingen in Tilburg, Groningen en Suriname. Dus dat klopt wel.

Laatst bewerkt door Amazonous op 19-12-2019 23:26


Niet gehinderd door enige kennis van zaken

20-12-2019 13:11:16
Xander140
Xander140
Quote
JothamvW (do 19 dec 2019 23:10:26 www.somda.nl): En wie zegt dat het niet gewoon iemand met een Surinaamse achtergrond is?

Die mogen toch ook gewoon klantenservice doen?
NS klantenservice zit op Curaçao wat ik weet! Heeft te maken met de lagere kosten die ze daar uitbaten. De telefoonlijn is tegenwoordig ook niet duur meer.

20-12-2019 14:30:32
train85
train85
Waar haal je die onzin nou weer vandaan?

20-12-2019 14:36:40
aarclay
aarclay
Quote
Amazonous (do 19 dec 2019 23:25:30 www.somda.nl): De opdrachtnemer van NS (=Webhelp) heeft NS teams op vestigingen in Tilburg, Groningen en Suriname. Dus dat klopt wel.

Ook in Utrecht toch nog? Ik ben er een jaar of 4 geleden nog geweest.
Of er moet flink wat gereorganiseerd zijn.


Choo choo.....

20-12-2019 16:03:43
sjoerd
sjoerd
Als NS op zoveel plaatsen ter wereld teams heeft, verbaast het me niet dat ze elkaar tegenspreken. %02%

20-12-2019 16:12:39
martijn
martijn
Maar wat nou de impact op Qbuzz is...

20-12-2019 19:20:47
Amazonous
Amazonous
Quote
train85 (vr 20 dec 2019 14:30:32 www.somda.nl): Waar haal je die onzin nou weer vandaan?

Suriname. Is intern nog een heel interview over gepubliceerd waar het expliciet in genoemd werd.


Niet gehinderd door enige kennis van zaken

20-12-2019 19:21:20
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (vr 20 dec 2019 14:36:40 www.somda.nl):
Ook in Utrecht toch nog? Ik ben er een jaar of 4 geleden nog geweest.
Of er moet flink wat gereorganiseerd zijn.

Klopt idd, maar dat is NS zelf. Dit ging om Webhelp, de grote partner van NS


Niet gehinderd door enige kennis van zaken