Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 4 december

Dinsdag 04 dec 2018 - 06:19:53
diesels
diesels
8658 als 713 te Zl in plaats van DDZ

Dinsdag 04 dec 2018 - 07:21:25
robbertc
robbertc
Nog meer VIRM van/naar het noorden:
617 staat in Zl klaar met een VIRM6. Volgens treinposities.nl een verstoring in het nachtnet vannacht, waardoor er een VIRM en DDZ verkeerd rijden, en de DDZ in trein 2208 zou rijden.
524 zou nu met VIRM10 rijden.

Dinsdag 04 dec 2018 - 07:51:21
robbertc
robbertc
DDZ6 7616 in 520 heeft het niet lekker: Reed tussen Mp en Zl en vanaf Hde met alleen de noodverlichting, maar die is rond Nkk ook uitgevallen. Maar goed, het is sfeervol en het rijdt prima

Dinsdag 04 dec 2018 - 07:59:26
VIRMm1
VIRMm1
Quote
robbertc (di 04 dec 2018 07:51:21 www.somda.nl): DDZ6 7616 in 520 heeft het niet lekker: Reed tussen Mp en Zl en vanaf Hde met alleen de noodverlichting, maar die is rond Nkk ook uitgevallen. Maar goed, het is sfeervol en het rijdt prima
Gek genoeg had datzelfde stel gisteren ook dat probleem in de 3600. Van Ht tot Bd stond de omzetter uit, pas in Etn ging de boel weer draaien.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 04 dec 2018 - 08:01:43
roco6705
roco6705
Flickr 72049111@N06
Hd: 5619 opgeheven (kerende 5626 volgens de digitale bronnen ook) en 5622 met SGM5 ipv SGM8.

Dinsdag 04 dec 2018 - 08:02:47
Michael98
Michael98
DDZ-4 als 2208. Gezien vanuit de 2231 te Kbd. Volgens digitale bron is het de 7544.

Dinsdag 04 dec 2018 - 10:37:32
broek53
broek53
Ik zeg het niet graag, maar van mij mag die DDM-1-rommel (lees: de 1700-en) langzamerhand wel aan de kant. Vanmorgen vertrok de 7204 niet uit Enkhuizen (is ca de 6e keer dat ikzelf te maken heb met een defect van die stam; in werkelijkheid zijn het er dus ongetwijfeld veel meer) en vervolgens hoorde je bij Purmerend Weidevenne de snelschakelaar van de loc van de 7213 uitvallen, Waarop de trein, heel netjes, eenvoudig doorrolde tot spoor 4 in Zaandam. Omgeroepen werd er niets, maar dat kon ook niet. De deuren bleken ontgrendeld en dus zijn we maar overgestapt op een langszij komende IC Maastricht op spoor 5.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 04 dec 2018 om 10:39:21

Dinsdag 04 dec 2018 - 10:50:03
nohab
nohab
Flickr bvisser
ICE 123 bestaat uit twee stellen: 4652 + 4654. Gespot Asdm om 10:45.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 04 dec 2018 - 11:14:50
Rob357
Rob357
De volgende melding op Rijdendetreinen:
"Tussen Hengelo en Bad Bentheim rijden er geen stoptreinen door een defecte trein.
Het is nog niet bekend hoe lang dit zal duren.

Treinmaatregelen
Stoptrein 20300 Heerlen - Herzogenrath rijdt niet tussen Hengelo en Bad Bentheim"

Waar komt die Heerlen - Herzogenrath vandaan? Volgens mij rijden daar deze week sowieso geen treinen. Zie het heel vaak mis gaan met de 20300.

Dinsdag 04 dec 2018 - 11:18:13
martijn
martijn
Zo spannend is die puzzel toch niet, Hengelo - Bielefeld is ook 20300, maar dan de hoge nummers.

Dinsdag 04 dec 2018 - 11:19:46
Rob357
Rob357
Quote
martijn (di 04 dec 2018 11:18:13 www.somda.nl): Zo spannend is die puzzel toch niet, Hengelo - Bielefeld is ook 20300, maar dan de hoge nummers.
Ah, zit het hem daar in. Is er dan geen enkele andere serie vrij? Of kan er in het systeem een onderscheid gemaakt worden tussen hoge en lage nummers? Of is dit een historisch iets?

Laatst bewerkt door Rob357 op Dinsdag 04 dec 2018 om 11:20:18

Dinsdag 04 dec 2018 - 11:33:08
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
20300 - 20347 is NSR (Hrl - Hz), 20350 - 20399 is Keolis Deutschland GmbH & Co, reisinformatie kent wss alleen 20300....
Nb, ik zie dat de Somda mouse-over de serie 20300 aan Keolis toebedeeld....

Dinsdag 04 dec 2018 - 14:22:11
Michael98
Michael98
2236 was zelf al te laat, maar blijft nu tot Lwd achter een goederentrein zitten. Vertrek in Rsd met +13. Rond 14:12 kwam er een DBC1600 met lange sleep LPG ketelwagens door Rsd ri. Sloe. Die reed dus redelijk op tijd.
De 3643 mocht binnenkomen op de 1b in Rsd, omdat de 3650 nog op 3a stond te wachten tot zij weg mochten.

Laatst bewerkt door Michael98 op Dinsdag 04 dec 2018 om 14:24:11

Dinsdag 04 dec 2018 - 14:38:36
DDietzen
DDietzen
Sein- en wisselstoring legt sprinters Gvc - Ledn plat. De SNG'tjes (2315+2711) in de 6300 stranden daarom in Ledn op spoor 4a, hadden om 14:05 als extra trein non-stop naar Gvc moeten vertrekken, maar hebben het begeven en staan nu (14:47) nog steeds stil.

Bron: ik zat er zelf in, maar ben er uitgeknikkerd toen de trein plat lag. De passagiersdeuren konden echter ook niet meer open dus ik mocht via de machinistencabine uitstappen

Update 14:41: NS-medewerker meldt over de porto dat de pantograaf van de 2711 (het stel aan Amsterdamse zijde) niet omhoog wil.
Update 14:47: uit eigen observatie lijkt het juist de 2315 (aan Haagse zijde) te zijn die 'm niet tegen de draad weet te krijgen.

Laatst bewerkt door DDietzen op Dinsdag 04 dec 2018 om 14:47:37

Dinsdag 04 dec 2018 - 14:39:15
Daan!
Daan!
Nog een jaartje wachten Broek.

Dinsdag 04 dec 2018 - 14:43:19
AlexNL
AlexNL
Quote
Tussen Venlo en Kaldenkirchen rijden er geen treinen door een gestrande trein.
Dit duurt tot ongeveer 20:00 uur.
Dit is iets voor 12:00 gebeurd. Ben benieuwd wat daar aan de hand is...


Eurobahn meldt dit:
Quote
Betroffener Abschnitt:
Kaldenkirchen Venlo
Zeitraum:
04.12.2018 12:56 Uhr - 04.12.2018 17:56 Uhr

Haltausfall | Technische Störung an einem anderen Zug

Weitere Information:
Aufgrund einer technischen Störung an einem anderen Zug kommt es auf dem genannten Streckenabschnitt zu Haltausfällen.


Laatst bewerkt door AlexNL op Dinsdag 04 dec 2018 om 14:44:59

Dinsdag 04 dec 2018 - 14:52:29
stijngeluk
stijngeluk
Een virm met keuzestress: twitter.com

Dinsdag 04 dec 2018 - 15:22:11
DDietzen
DDietzen
Ledn is nog niet hersteld van de storing eerder vanmiddag: VIRM 8701 die al meer dan een uur GDST staat op spoor 5a, wordt luidkeels aangekondigd de aldaar startende 2144 te zullen gaan rijden, v 15:05. Hele meute verzamelt zich, maar de deuren blijven stijf op slot. Om 15:08 wordt pas gemeld dat 'ie niet rijdt, dus sjokt iedereen naar de 4657, die netjes is blijven wachten en zo met +2 vertrekt. Met tyfoon bij vertrek, reden is mij onduidelijk.

De SNG's staan nog steeds op 4a. De panto's van de beide stellen staan omhoog en er staat inmiddels Hlm op de bestemmingsdisplays. CTA geeft echter de 4661 aan.

Dinsdag 04 dec 2018 - 15:47:56
MCN-GVC
MCN-GVC
De SNG's lijken het niet al te best te doen de laatste dagen. Gisteren hoorde er verse stellen te starten, ging niet door. Eerste slag opgeheven, uiteindelijk even een DDZ en later dan toch inzet. Vandaag weer eerste slag opgeheven. Deze zou met de stellen van gister beginnen vanaf Ledn nr. Gvc, werd ook opgeheven. En dan nu problemen met de stellen van vorige week.
@ DDietzen toevallig nog de SGMM2116+SGMM2961 van de 6349 gezien of deze nog op 9b stonden? Deze trein werd daar opgeheven door Prorail en volgens treinposities zijn ze verder nog niet ingezet. Wat ook opvallend hieraan was, de 2116 had na 1.5! jaar halve tractie weer 100 procent tractie, misschien werd er toch gewacht op onderdelen uit de brand/plukstellen.

Edit, valt me nu op, als de muis over de 6349 gaat, geeft deze Gvc(13.08) tot Hlm(12.25) aan, wat andersom hoort te staan, tijden kloppen bij de plaats, maar de trein gaat de andere kant op, en vandaag dus tot Ledn.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Dinsdag 04 dec 2018 om 15:51:50

Dinsdag 04 dec 2018 - 15:59:46
DDietzen
DDietzen
@MCN-GVC: heb geen SGM's lange tijd zien stilstaan langs dat perron. Maar 9b is zo ver weg als mogelijk van 4a waar ik zat, dus ik kan me vergissen.

Ik was graag een stukje meegeweest met de SNG's, maar houd het nu maar voor gezien. Ze staan nu aangekondigd voor de 4661 (zou ook verklaren waarom er enige tijd Zl op de displays stond) maar ik geloof er nu geen barst meer van.

Dinsdag 04 dec 2018 - 16:21:51
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (di 04 dec 2018 10:37:32 www.somda.nl): Ik zeg het niet graag, maar van mij mag die DDM-1-rommel (lees: de 1700-en) langzamerhand wel aan de kant. Vanmorgen vertrok de 7204 niet uit Enkhuizen (is ca de 6e keer dat ikzelf te maken heb met een defect van die stam; in werkelijkheid zijn het er dus ongetwijfeld veel meer) en vervolgens hoorde je bij Purmerend Weidevenne de snelschakelaar van de loc van de 7213 uitvallen, Waarop de trein, heel netjes, eenvoudig doorrolde tot spoor 4 in Zaandam. Omgeroepen werd er niets, maar dat kon ook niet. De deuren bleken ontgrendeld en dus zijn we maar overgestapt op een langszij komende IC Maastricht op spoor 5.
7213 had nog wel een kleine 25% tractie tot Zd aldaar is Motor 1 buiten bedrijf gezet en leeg afgevoerd met 50% tractie

MCN ASD

Dinsdag 04 dec 2018 - 16:44:18
erwin_6610
erwin_6610
Facebook erwinstreinen Youtube erwin66101 Flickr erwin66101
ICR 16511 door Ut uit ri Utvr >Wgm? om 16.42

Dinsdag 04 dec 2018 - 16:46:22
roco6705
roco6705
Flickr 72049111@N06
Tr. 5654/5659 met de solo DDAR 7339 (Ut). Dat zal vanaf Amf wel weer lekker gezellig worden..

Dinsdag 04 dec 2018 - 16:56:53
DDietzen
DDietzen
Quote
erwin_6610 (di 04 dec 2018 16:44:18 www.somda.nl): ICR 16511 door Ut uit ri Utvr >Wgm? om 16.42
Check om 16:52 ten zuiden van Ac op de buitenste sporen, gespot vanuit de 129.

Dinsdag 04 dec 2018 - 16:58:55
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (di 04 dec 2018 16:21:51 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 04 dec 2018 10:37:32 www.somda.nl): Ik zeg het niet graag, maar van mij mag die DDM-1-rommel (lees: de 1700-en) langzamerhand wel aan de kant. Vanmorgen vertrok de 7204 niet uit Enkhuizen (is ca de 6e keer dat ikzelf te maken heb met een defect van die stam; in werkelijkheid zijn het er dus ongetwijfeld veel meer) en vervolgens hoorde je bij Purmerend Weidevenne de snelschakelaar van de loc van de 7213 uitvallen, Waarop de trein, heel netjes, eenvoudig doorrolde tot spoor 4 in Zaandam. Omgeroepen werd er niets, maar dat kon ook niet. De deuren bleken ontgrendeld en dus zijn we maar overgestapt op een langszij komende IC Maastricht op spoor 5.
7213 had nog wel een kleine 25% tractie tot Zd aldaar is Motor 1 buiten bedrijf gezet en leeg afgevoerd met 50% tractie
De luchtverversing deed het ook niet meer en aan de dan gevallen stilte hoor je dat het niet goed is.
Overigens rijdt de 7213 vanavond weer gewoon (of op halve kracht?) en de 7204 helaas ook weer.

@edit: en inmiddels op voorhand opgeheven.
Dat is dus minstens de 7e keer dat ik door dat kloteding te laat kom in een overvolle trein. Met dank ook aan dat fantastisch functionerende NS Techniek, natuurlijk.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 04 dec 2018 om 17:52:43

Dinsdag 04 dec 2018 - 17:00:06
robbertc
robbertc
Trein 559 met 10 bakken VIRM, ipv 10/12 DDZ.

Dinsdag 04 dec 2018 - 18:17:49
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Facebook ChrisGBNL Flickr ChrisGBNL
Tussen Ah en Nm/Tl een wisselstoring waardoor veel plusjes te Ah. De 3000 en 3100 lijken te keren in Ah vanuit Ut i.p.v. doorrijden naar Nm.

Dinsdag 04 dec 2018 - 18:52:04
Michael98
Michael98
2277 reed te Arn met DDZ. Dit was de 7538 volgens digitale bron.

Dinsdag 04 dec 2018 - 19:20:05
NDS
NDS
Quote
ChrisGBNL (di 04 dec 2018 18:17:49 www.somda.nl): Tussen Ah en Nm/Tl een wisselstoring waardoor veel plusjes te Ah. De 3000 en 3100 lijken te keren in Ah vanuit Ut i.p.v. doorrijden naar Nm.
Zo aan het vele getoeter te horen liggen/lagen ook beide overwegen tussen Elst en Arnhem) in storing.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Dinsdag 04 dec 2018 - 22:28:58
JothamvW
JothamvW
Van wat ik in mijn 4460 dacht te merken waren het inderdaad de overwegen aan de Arnhemse zijde die in storing waren en verder een seinstoring aan de kant van Tiel/Nijmegen.

Dinsdag 04 dec 2018 - 22:49:20
marciekemp
marciekemp
Seinstoring zat niet aan de Tl/Nm kant, maar dit betrof P-Seinen 819 (na perron Est ri Ah) en 823 die niet uit de stand stop kwamen. Toen ik met de 4458 met +30 uit Est vertrok was P-sein 823 inmiddels weer "gewoon" uit de stand stop maar begreep van collega's dat eerder op de dag dit sein wel problemen had agv een sectie storing achter het sein.

Woensdag 05 dec 2018 - 00:29:39
Henk1619
Henk1619
Quote
Michael98 (di 04 dec 2018 14:22:11 www.somda.nl): 2236 was zelf al te laat, maar blijft nu tot Lwd achter een goederentrein zitten. Vertrek in Rsd met +13. Rond 14:12 kwam er een DBC1600 met lange sleep LPG ketelwagens door Rsd ri. Sloe. Die reed dus redelijk op tijd.
Correct, die haalt een veel snellere goederentrein nooit meer in op de Zeeuwse lijn.

Normaal gesproken is de stopper in het eerste stuk nog even in het voordeel doordat er op het lange stuk naar Bgn flink snelheid gemaakt kan worden. Die voorsprong verdwijnt door het relatief ruime stationnement maar kan daarna op het ook al lange stuk naar Rb worden hersteld. En daarna is de vaart er volledig uit en mag de mcn van de goederentrein gaan uitrollen anders staat die voor ieder station of halte zelf ook stil. Ook wel een rare bedoeling, cargo moet in dit land aan de kant voor snellere IC's maar andersom mogen goederentreinen wel achter trage stoppers aan sukkelen.

Woensdag 05 dec 2018 - 07:11:58
Michael98
Michael98
En idd alleen tussen Rsd en Rb hebben we een stukje zachter gereden. Daarna zat hij niet meer in de weg, bij Lwd kon ik net nog het uiteinde zien, maar de rest was al niet meer zichtbaar.
Dat afremmen op het eerste deel heeft max 3 min gekost, aan de kant nemen zou wel meer dan dat kosten (zeker als men het in Bgn doet).

Donderdag 06 dec 2018 - 14:01:33
279
279
Quote
broek53 (di 04 dec 2018 16:58:55 www.somda.nl):
Quote
Rolffiej19 (di 04 dec 2018 16:21:51 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 04 dec 2018 10:37:32 www.somda.nl): Ik zeg het niet graag, maar van mij mag die DDM-1-rommel (lees: de 1700-en) langzamerhand wel aan de kant. Vanmorgen vertrok de 7204 niet uit Enkhuizen (is ca de 6e keer dat ikzelf te maken heb met een defect van die stam; in werkelijkheid zijn het er dus ongetwijfeld veel meer) en vervolgens hoorde je bij Purmerend Weidevenne de snelschakelaar van de loc van de 7213 uitvallen, Waarop de trein, heel netjes, eenvoudig doorrolde tot spoor 4 in Zaandam. Omgeroepen werd er niets, maar dat kon ook niet. De deuren bleken ontgrendeld en dus zijn we maar overgestapt op een langszij komende IC Maastricht op spoor 5.
7213 had nog wel een kleine 25% tractie tot Zd aldaar is Motor 1 buiten bedrijf gezet en leeg afgevoerd met 50% tractie
De luchtverversing deed het ook niet meer en aan de dan gevallen stilte hoor je dat het niet goed is.
Overigens rijdt de 7213 vanavond weer gewoon (of op halve kracht?) en de 7204 helaas ook weer.

@edit: en inmiddels op voorhand opgeheven.
Dat is dus minstens de 7e keer dat ik door dat kloteding te laat kom in een overvolle trein. Met dank ook aan dat fantastisch functionerende NS Techniek, natuurlijk.
7213 is gisteren (5/12) "blijkbaar" gewisseld van de 4500 naar de 3400.
staat volgens een nfl nu defect (traktieproblemen) te Hlm.
te Wgm nog een stam met traktieproblemen.
zijn de gebeden van Broek toch nog gehoord?

Donderdag 06 dec 2018 - 15:02:18
broek53
broek53
Mij zou het niet verbazen als er na 9/12 na een tijdje stammetjes SGM gaan opduiken in de 3400 of 4500 (mijn advies zou zijn: 3400) die eigenlijk in de 6300 zouden moeten kunnen invallen (de instroom-reserve).
Heb ik geen aanwijzingen voor, maar ik denk te weten hoe de hazen in bijsturingsland zoal kunnen lopen.