Amnesty International Write for Rights-trein
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
23-11-2018 18:32:22
DDZ7504
DDZ7504
Op maandag 10 december zal Railexperts de Amnesty International Write for Rights-trein rijden. De trein zal bestaan uit Rheingold-rijtuigen. De dienstregeling is als volgt (sporen tussen haakjes), op plaatsen met "event" erachter wordt een event gehouden;

Asd 9:16 / 9:45 (13a) - openingsevent
Ledn 10:26 / 10:36 (9a)
Gv 10:47 / 11:38 (1) - event
Ut 12:55 / 13:01 (12)
Ah 13:47 / 13:52 (4)
Dv 14:33 / 14:44 (3a)
Zl 15:03 / 15:09 (8)
Amf 15:52 / 16:17 (4a) - event
Ut 16:34 / 16:37 (8)
Gdm 16:55 / 17:02 (4b)
Ht 17:19 / 17:25 (6b)
Bd 17:56 / 18:00 (8)
Rtd 18:29 / 18:32 (8) (Bd-Rtd in 29 minuten is 3 min sneller dan de 1900 dat vroeger deed, maar zonder stop in Ddr kán het wel).
Gv 18:51 / 19:28 (1) - event
Hlm 19:56 / 19:58 (1)
Asd 20:29 (2b)

Bron; www.amnesty.nl

PS: toegangs- en vervoersbewijs is gratis te verkrijgen via de site

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 23-11-2018 19:10


Hallo!

23-11-2018 21:27:42
cuneo56
cuneo56
Rheingold is helaas een misbruikte term geworden, er wordt onder die naam ook b.v. een trein verkocht waarvan nauwelijks één rijtuig echt ooit in die trein heeft gereden( 2e klas Bm's waarvan de ramen open kunnen bijvoorbeeld).
Het zal me benieuwen welke er hiervoor wordt ge/mis bruikt

24-11-2018 08:33:08
mattie
mattie
Op de website spreekt men wel over restauratie en panoramarijtuig.

24-11-2018 11:10:27
DDZ7504
DDZ7504
En het zouden allemaal 1e-klasse rijtuigen zijn. %06%


Hallo!


24-11-2018 16:06:56
wouterder
wouterder
Maar de term "Rheingold" valt nergens terug te vinden.

24-11-2018 16:45:03
AgentX
AgentX
Dan moet je toch nog maar eens gaan lezen...

Quote

Over de historische trein

De Write for Rights-trein die maandag 10 december door Nederland rijdt is de Rheingold. (...)

24-11-2018 16:45:43
wilcot
wilcot
De Write for Rights-trein die maandag 10 december door Nederland rijdt is de Rheingold.
Dit is de geciteerde tekst vanaf de website

Laatst bewerkt door wilcot op 24-11-2018 16:46

24-11-2018 22:44:21
mat64Hidde
mat64Hidde
Wordt er gereden via de HSL of via Ddr?

24-11-2018 22:59:08
DDZ7504
DDZ7504
Rheingold rijtuigen zijn verre van toegelaten op de HSL en Railexperts bezit geen locomotieven die de HSL op kunnen (wellicht dat een 186 van KRE of HSLN het fysiek kan maar alsnog niet mag i.v.m. software en afwijkende toelatingssnelheid) dus ik zeg met grote zekerheid via Ddr

W.b. de andere mogelijke routevariaties, vermoedelijk zal de trein vanuit Asd via Shl naar Ledn rijden (vertrek van 13a uit Asd, en anders had deze praktisch in het pad van de 2139 gezeten) en via via heb ik gehoord dat er op Gv kopgemaakt wordt en dat er via Ztm-Gd naar Ut gereden wordt.


Hallo!

25-11-2018 14:11:06
HZwoferink
HZwoferink
Dat is een beetje onzin wat je meld. De rijtuigen zijn RIC toegelaten en kunnen door heel Europa worden ingezet, dus ook via de HSL. Daar hebben de bakken in theorie geen aparte toelating voor nodig. (Nu zal daar in praktijk wel weer iets nutteloos voor verzonnen zijn waardoor het niet mag, NS wil natuurlijk geen concurrentie...) In Duitsland rijden ze rustig ermee over de SFS tussen Hannover en Würzburg en verder naar het zuiden om een voorbeeld te noemen. Met 160 km/h kunnen ze net zo snel als de IC Direct.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 25-11-2018 14:29


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

25-11-2018 15:13:00
broek53
broek53
NS heeft niets te maken met toelatingen tot de HSL, althans: het bedrijf heeft er alleen maar last van. En RIC-rijtuigen zijn nergens zomaar toegelaten op een HSL.

25-11-2018 15:46:58
Henk1619
Henk1619
En om maar gelijk helemaal een einde te maken aan de zinloze discussie dat je met een trein voor een klant die vooral zijn best doet om zo lang mogelijk onderweg te zijn ineens via de HSL zou gaan rijden voor een paar minuten tijdswinst: het veiligheidscertificaat van RXP staat rijden op de HSL-Zuid niet toe. Alleen NS Int en DB Cargo mogen daar reizigers vervoeren.

25-11-2018 16:49:37
phantom
phantom
Effe een klein zijstapje.
Onder wie z'n attest rijden eurostar en thalys dan over de HSL ?
Ik neem aan onder hun eigen attest,of is dat voor het NL deel dan ook onder de vlag van DBC of NSI ?

Verder maakt het niet veel uit dat men vanuit Bd ri Rtd rijd via Ddr,want qua licht valt er toch geen foto van te maken,hooguit een fillumpie vanaf een perron waar t licht voldoende is
En dan is nog maar de vraag hoeveel je kan zien van het passeren van die toch wel aparte trein.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

25-11-2018 19:31:46
AgentX
AgentX
Allemaal NS International.

25-11-2018 19:36:16
Henk1619
Henk1619
Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.

25-11-2018 20:01:38
mren
mren
Quote
phantom (zo 25 nov 2018 16:49:37 www.somda.nl):
En dan is nog maar de vraag hoeveel je kan zien van het passeren van die toch wel aparte trein.


Als je echt belangstelling hebt voor aparte treinen, moet je geduld hebben tot 1 november. Dan rijdt er een Orient Express Amsterdam-Venetië.

25-11-2018 21:36:34
cuneo56
cuneo56
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.

Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal

27-11-2018 08:38:25
Chrisdb
Chrisdb
Quote
cuneo56 (zo 25 nov 2018 21:36:34 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.

Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal


Sorry voor offtopic:
Thalys is eigendom van Thalys International, een vervoerder met als aandeelhouders SNCF (60%) en NMBS (40%). Feitelijk is NS International met Thalys Nederland slechts een partner voor het rijden onder attest; Thalys International huurt daarnaast - correct me if I'm wrong - personeel in van NS International die de ritten verzekerd tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Datzelfde geldt voor Eurostar; Eurostar en Thalys worden overigens vanuit één ProductEenheid (PE) binnen NSI bediend.

Hebben THY en Eurostar trouwens nooit geprobeerd om een autonome toelating te krijgen in NL of zijn de banden met NSI dusdanig goed?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 27-11-2018 08:39

27-11-2018 17:31:26
cuneo56
cuneo56
Ik kan niet anders dan m'n antwoord herhalen.
Thalys was in eerste instantie een product van 4 spoorwegmaatschappijen waarbij de DB al vanaf het begin zich er niet echt mee bemoeide en zich later terug getrokken heeft.( zo zouden er tegenwoordig Eurobahn/Keolis machinisten in Duitsland de Thalys rijden is/was de bedoeling )
De SNCF en NMBS hebben vanaf het begin de commerciele activiteiten gebundeld wat inmidddels is uitgegroeid tot een zelfstandige vervoerder in België en Frankrijk.
Waarom NS daarin nooit in mee gedaan heeft zul je aan hun directie moeten vragen.
En van inhuur van personeel is dus geen sprake, men levert gewoon het eigen aandeel waarbij Trainmanagers tot aan Marseille en Bourg-St Maurice komen.

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322

27-11-2018 18:54:30
thom
thom
Quote
Chrisdb (di 27 nov 2018 08:38:25 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (zo 25 nov 2018 21:36:34 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.

Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal


Sorry voor offtopic:
Thalys is eigendom van Thalys International, een vervoerder met als aandeelhouders SNCF (60%) en NMBS (40%). Feitelijk is NS International met Thalys Nederland slechts een partner voor het rijden onder attest; Thalys International huurt daarnaast - correct me if I'm wrong - personeel in van NS International die de ritten verzekerd tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Datzelfde geldt voor Eurostar; Eurostar en Thalys worden overigens vanuit één ProductEenheid (PE) binnen NSI bediend.

Hebben THY en Eurostar trouwens nooit geprobeerd om een autonome toelating te krijgen in NL of zijn de banden met NSI dusdanig goed?

Het idee is niet dat de treinen als object van NSI zijn, maar de rijdende treinen in Nederland van NSI zijn doordat ze onder het attest van NSI rijden.

27-11-2018 19:11:20
moderator
Moderator
moderator
Einde discussie Thalys en NSI. Terug naar de Amnesty-trein.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

27-11-2018 19:28:47
Henk1619
Henk1619
Als je het niet erg vindt dan ga ik daar nog 1 bericht tegen zondigen zodat het als volledig overzicht naar het Thalys topic kan worden verplaatst.

De Thalys naar Dortmund rijdt inderdaad in Duitsland op de vergunning van Eurobahn.

28-11-2018 08:14:55
geert
geert
Quote
cuneo56 (di 27 nov 2018 17:31:26 www.somda.nl): Ik kan niet anders dan m'n antwoord herhalen.
Thalys was in eerste instantie een product van 4 spoorwegmaatschappijen waarbij de DB al vanaf het begin zich er niet echt mee bemoeide en zich later terug getrokken heeft.( zo zouden er tegenwoordig Eurobahn/Keolis machinisten in Duitsland de Thalys rijden is/was de bedoeling )
De SNCF en NMBS hebben vanaf het begin de commerciele activiteiten gebundeld wat inmidddels is uitgegroeid tot een zelfstandige vervoerder in België en Frankrijk.
Waarom NS daarin nooit in mee gedaan heeft zul je aan hun directie moeten vragen.
En van inhuur van personeel is dus geen sprake, men levert gewoon het eigen aandeel waarbij Trainmanagers tot aan Marseille en Bourg-St Maurice komen.

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322

Eigenaar is zover mij bekend Thalys zelf, van alle stellen behalve de 4301-4307 die zijn in eigendom
bij de SNCF

Keolis rijdt Thalys inderdaad in Duitsland vanaf Aachen. Ook dat is logisch, SNCF en Keolis hebben namelijk dezelfde eigenaar: de franse staat.

Laatst bewerkt door geert op 28-11-2018 08:15

28-11-2018 08:25:58
Chrisdb
Chrisdb
Om even terug te komen op de Write for Rights trein...

Heb zojuist mijn toegangsticket aangevraagd en ik ga 10 december mee! #zinin Ben errug benieuwd naar de sprekers in kwestie en .... tja.... voor de algemene ontwikkeling is een reisje in een trein met Rheingold rijtuigen natuurlijk hartstikke leuk! %02% Die dag tevens weer wat goede content maken voor de platforms waar ik voor schrijf.

Zijn er nog meer gezellige mensjes en menselientjes die meegaan?

Laatst bewerkt door Chrisdb op 28-11-2018 08:28

28-11-2018 08:31:05
nohab
nohab
Quote
Quote
geert

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322

Eigenaar is zover mij bekend Thalys zelf, van alle stellen behalve de 4301-4307 die zijn in eigendom
bij de SNCF.
Die zijn NMBS. SNCF heeft de 4341-4346.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

09-12-2018 13:49:36
mat64Hidde
mat64Hidde
Is er al bekend welke loc deze trein gaat trekken?

09-12-2018 13:51:24
train85
train85
In Nederland de 9901 van RXP.

09-12-2018 16:12:10
DDZ7504
DDZ7504
De gehele rit is in Nederland

Maar je zal ook wel doelen op het overbrengen van de rijtuigen neem ik aan


Hallo!

09-12-2018 17:07:43
mat64Hidde
mat64Hidde
Nou nee ik bedoel de locomotief die de wagons gaat trekken. De rijtuigen kunnen namelijk niet uit zichzelf optrekken.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-12-2018 18:53:37
Henk1619
Henk1619
Het ledig mat is net vertrokken uit Vl naar Amf. Je kunt er nog een plaatje van gaan maken van 19.59 tot 20.02 in in Gdm.

09-12-2018 22:12:25
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mat64Hidde (zo 09 dec 2018 17:07:43 www.somda.nl): Nou nee ik bedoel de locomotief die de wagons gaat trekken. De rijtuigen kunnen namelijk niet uit zichzelf optrekken.
Ik had het tegen @train85


Hallo!

10-12-2018 11:39:26
train85
train85
En het is keurig beantwoordt he %02%

10-12-2018 12:55:47
wilcot
wilcot
Het materiaal gaat vanavond direct weer het land uit.

10-12-2018 18:41:09
aarclay
aarclay
Heeft iemand een idee welke UIC-code de Rheingold Panorama had?
Dan kan ik die eens vergelijken met het modelletje op mijn modelspoorbaan %08%

Nog een interessant detail: De 1251 van RailExperts had aanvankelijk voor de trein moeten staan, maar had vandaag net zijn onderhoud, dat ze dus de 9901 er voor hebben gezet.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-12-2018 18:43


Choo choo.....

10-12-2018 19:22:46
cuneo56
cuneo56
Wagen nummers kan je hier vinden:

www.rheingold-zug.com

Waarbij alleen de drie bovenste een echt TEE verleden hebben.

10-12-2018 19:44:29
timtrein
timtrein
Volgens mij is de 1251 al een aantal maand in onderhoud...

11-12-2018 08:38:47
mich
mich
Nehoor, dat is maandag begonnen.

11-12-2018 20:01:17
timtrein
timtrein
Dan voor die tijd wachtend op onderhoud

11-12-2018 20:33:44
bjornkeith
bjornkeith
Ik was mee met deze rit en dat was een erg leuke ervaring. %02% Inmiddels heb ik een video op YouTube online gezet die een redelijk beeld geeft van de dag:

www.youtube.com

Ik hoor graag wat jullie van de video vonden!