22-11-2018 19:53:07
wouterder
wouterder

Keolis heeft in de media aangegeven interesse te hebben in de sprinterdienst 7000 Es - Apd. Hopelijk kan men dan ook weer de hele dag door rijden naar Enschede, in plaats van alleen in de spits, mocht dit gebeuren.



Bron: www.tubantia.nl



Laatst bewerkt door wouterder op 11-05-2023 11:32
 

22-11-2018 20:17:08
icened
icened
Ze komen met het argument dat marktwerking niet gelijk leidt tot een betere treinreis voor reizigers. Nee dat kan. Maar dat geldt net zo goed voor NS als die dezelfde Sprinterverbinding mag houden.

Wel kan de waardering voor de nieuwe vervoerder t.o.v. NS toenemen. Zoals het geval was/is tussen Zwolle - Emmen met Arriva. De nieuwe comfortabelere treinen waren een forse verbetering t.o.v. de oude plan T van NS. Comfortabeler en betrouwbaarder.

Ben benieuwd welk nieuws er in 2020 zal zijn. Zal NS een aantal Sprinterdiensten moeten afstaan?
 

23-11-2018 00:38:37
thom
thom
Die verbetering is er ook als NS nieuw materieel inzet ipv die plan T, dus daar hoeft geen nieuwe vervoerder voor te komen.

Het verhogen van frequenties etc komt ook niet omdat er een andere vervoeder is gekomen, maar omdat men andere eisen gesteld heeft in zo'n aanbesteding.
Daar kan een huidige vervoerder ook aan voldoen als deze opnieuw inschrijft.
 

23-11-2018 01:08:56
broek53
broek53
Dat kan die huidige vervoerder alleen als ook hij de conducteurs afschaft en de machinisten minder betaalt en efficiënter inzet dan in kermisrondes door het halve land. Met dat soort minder-kosten bekostigen de niet-NS-vervoerders van meet af aan de frequentieverhogingen. Van mij mag het, maar laat je verder niets wijsmaken over de wonderen die de "kleine vervoerders" verrichten.  


23-11-2018 10:47:20
edje
edje
Uiteraard heeft Keolis interesse in deze lijn, net zoals Arriva, Qbuzz en misschien ook wel Cxx.

Dat de beste mag winnen, al heb ik uiteraard mijn voorkeur.
 

23-11-2018 12:20:17
kiekkiek
kiekkiek
De beste in wat?  

23-11-2018 13:27:20
nohab
nohab
Dienstverlening?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-11-2018 14:14:03
mren
mren
Quote
kiekkiek (vr 23 nov 2018 12:20:17 https://www.somda.nl/forum/22201/p692158/): De beste in wat?


Dát is dus de crux bij het opstellen van de gunningscriteria bij aanbestedingen. Hoe ga je de inschrijvingen objectief vergelijken op relevante en proportionele gronden en hoe weeg je die ten opzichte van elkaar. (vooral: hoe voorkom ongewenste negatieve effecten op de vlakken die je niet wil)
 

23-11-2018 15:17:21
sjoerd
sjoerd
Die vergelijking zal wel gebeuren door de overheid die de aanbesteding houdt. Maar het bieden van een hogere frequentie is wat het meest in het oog loopt bij de reiziger, en dat straalt ook af op diezelfde overheid. Tjonge, wat heeft de provincie er voor mij veel uitgesleept... Dat levert stemmen en stemming op.
Reizigers hebben minder belang bij andere vormen van kwaliteit, en vaak pas wanneer er iets misgaat. Denk aan vervanging defect materieel, controle en toezicht, informatieverstrekking, comfort, enz.
Sommige van die kwaliteitsaspecten staan helaas ook bij de grootste vervoerder onder druk.
 

23-11-2018 19:51:48
thom
thom
Ik denk toch dat het bij de overheid ook vooral om het prijskaartje zal gaan. Het kan wel een prachtig pakket zijn voor de reiziger wat aangeboden word maar als het allemaal teveel kost zal het echt niet doorgaan.  

23-11-2018 21:01:15
reisthijs
reisthijs
De regionale overheid is nu in dit geval niet bereid om NS genoeg te betalen voor de halfuursdienst Almelo-Enschede, als deze dienst wordt aanbesteed is dat wellicht voordeliger.  

23-11-2018 21:18:26
cuneo56
cuneo56
En dan moet Prorail ook nog eens accoord zijn met de capaciteitsvraag voor dat baanvak, je kan dat als vervoerder wel willen/voorstellen in je aanbod aan de aanbestedende overheid, maar als je geen paden krijgt........ ( of die zijn heel onaantrekkelijk)  

23-11-2018 23:53:59
wouterder
wouterder
Maar waarom kon het voorheen wel en is het sinds 2 jaar ineens een issue dat er "geen plek is" op het baanvak?
Met een beetje creatief plannen past deze trein er zeker tussen. Zeker als Keolis de mogelijke aanbesteding zou winnen, kan deze fraai gecombineerd worden met de al bestaande 7900 en 17900.

Laatst bewerkt door wouterder op 23-11-2018 23:54
 

24-11-2018 10:56:41
sjoerd
sjoerd
Dan krijgen we straks een Sprinter Deventer - Almelo, en dan mag je in Almelo omchecken op de Keolis stopper naar/van Enschede. Ik ben benieuwd of dat dan de drukste reisrelatie ondersteunt.  

24-11-2018 11:43:23
maurits
maurits
Als het tot een aanbesteding komt zal de provincie het integreren in Blauwnet, omchecken in Almelo is dan niet nodig.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-11-2018 14:29:33
dvdhoven
dvdhoven
Kijk dat vind ik nu juist het mooiste punt van de aanbesteding, de 7000 gaat over naar Blauwnet. NS wilde Blauwnet niet, hoewel de Provincie het wel aangeboden heeft.

Momenteel moet je dus wel omchecken, terwijl de overstappen in Almelo en Wierden erg krap zijn.

Overigens de gehele 7000 in Blauwnet wordt nog lastig. Het stuk Deventer - Apeldoorn is geheel Gelderland.
In Deventer wordt het ook erg lastig. Nu al krap met de poortjes en als daar nog een poortje naar Blauwnet moet, krijg je geweldige opstoppingen.
Mooiste zou zijn als de 7000 zowel in NS tarief als in Blauwnet kan. Dan op Dvc, Hon en Rsn NS en Blauwnet paaltjes plaatsen.
En je hebt nu eenmaal van/naar de 7000 overstappen naar NS (Deventer, Apeldoorn en Almelo) als naar Keolis (Wierden, Almelo)

Laatst bewerkt door dvdhoven op 24-11-2018 14:41


Dick van den Hoven
 

24-11-2018 15:02:12
sjoerd
sjoerd
Wie zegt dat de 7000 ook over het traject Deventer - Wierden - Almelo naar Keolis zou gaan? En als die dienst NS blijft, moet je omchecken in Almelo. Dat bedoelde ik.
Maar als de dienst naar Deventer wel naar Keolis gaat, dan moet je omchecken in Deventer. En dan krijg je weer dat je dan wilt uitbreiden naar Apeldoorn, en dat je daar dan moet omchecken. Allemaal gedoe om niks: het wordt er als geheel allemaal weer niet beter op. Alweer niet.
Ondertussen is de grootste reizigersstroom (welke is dat trouwens?) er niet mee gediend.

Laatst bewerkt door sjoerd op 24-11-2018 15:04
 

24-11-2018 15:29:21
dvdhoven
dvdhoven
Je hebt kennelijk niet door wat Blauwnet is. Of je negeert het.
Blauwnet is één tarief voor de hele Provincie Overijssel. Momenteel vallen daar de Vechtdallijn, Almeo-Mariënberg, Zwolle-Wierden, Zwolle-Kampen en Oldenzaal-Zutphen onder.
Je checkt dus niet om naar Keolis, je checkt om naar Blauwnet.
Als je bijv. van Raalte naar Emmen reist, check je in in Raalte en uit in Emmen, ook al reis met Keolis en Arriva.
De Provincie Overijssel heeft bij de introductie van Blauwnet, NS gevraagd ook mee te doen vwb de 7000, maar NS heeft dat geweigerd en daarmee een flink aantal reizigers gedupeerd.
Momenteel is het dus rampzalig bij de korte overstappen in Wierden en Almelo van/naar de 7000 dat er omgecheckt moet worden. Dat kan vervallen als de 7000 ongeacht de vervoerder naar Blauwnet gaat.
Wat betreft de 7000 heb je niet één grootste stroom. De 7000 heeft meerdere pieken.
Zo ligt er een kantelpunt in Rijssen omdat Rijssen sterk op Twente georiënteerd is, Holten daarentegen weer meer op Deventer.
Tussen Deventer en Deventer Colmschate is het ook erg druk; in Deventer veel overstappers op de diverse intercity's, hetzelfde weer voor Twello-Apeldoorn
De overstap in Wierden is weer heel belangrijk omdat vanuit Holten en Rijssen dat de snelste verbinding naar Zwolle is en omgekeerd uiteraard.
En in Almelo weer een belangrijke overstap van/naar Twente.
En dat is ook een lastige overstap, van de 7000 naar de 17900 of omgekeerd is van de ene fase naar de andere in een paar minuten met omchecken.
Overstap van de 7000 naar de 7900 of omgekeerd in Almelo betekent een poos kamperen op het perron.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 24-11-2018 16:34


Dick van den Hoven
 

24-11-2018 16:11:42
wouterder
wouterder
Quote
sjoerd (za 24 nov 2018 10:56:41 https://www.somda.nl/forum/22201/p692311/): Dan krijgen we straks een Sprinter Deventer - Almelo, en dan mag je in Almelo omchecken op de Keolis stopper naar/van Enschede. Ik ben benieuwd of dat dan de drukste reisrelatie ondersteunt.

Ik doelde op een Blauwnet trein die Apeldoorn - Enschede aflegt. In het beste scenario zou je een kwartiersdienst qua sprinter kunnen creeeren.
 

24-11-2018 16:34:04
sjoerd
sjoerd
Dank je Dick, ik wist niet waarop je omcheckte in het Blauwnetgebied. Ik kom er zelden. Ik wist ook niet dat NS niet mee wilde doen. Wat een gedoe.
Maar de essentie van mijn vrees is, dat als je stopdiensten opknipt, je altijd wel ergens een hinderlijke overstap hebt. En dat dat omchecken altijd tijd en plaats kost. Jij maakt dat als streekkenner zeer duidelijk.
De reizigersstromen zijn, als ik je goed begrijp, niet gemakkelijk in te delen in voor de meeste reizigers doorgaande in- en uitcheck-trajecten. Dat maakt het eens te meer nodig om daar iets aan te doen. Uiteindelijk maakt het de meeste reizigers niet uit in welke trein hun stoel staat.
 

24-11-2018 18:48:19
MCN-GVC
MCN-GVC
Kijk dan is vanuit het oogpunt van NS en hoe ze dit duidelijk moeten gaan uitleggen en handhaven. TAG zal ook niet voor niets gewoon onder NS in/uit vallen om het simpel te houden. Om 1 treinserie onder een andere in/uit check te laten vallen zal echt niet makkelijk zijn, laat staan de financiële tegenslag voor reizigers die bij NS een abonnement met korting hebben. Er zijn ook genoeg collega's/reizigers die ik ken die er bij het in dienst komen van de randstadsrail en ook bij de hoekse lijn op achteruit gaan omdat je nu een tweede abonnement nodig hebt voor een deel van je reis die ervoor onder 1 prijs viel. NS zal niet voor niets met CXX aan het testen zijn met de enkele in/uit check bij verschillende vervoerders. Dit zou ik een goed idee vinden met bijvoorbeeld een soortgelijke aanvulling als de Londense 'Pink Oyster Readers' om aan te geven waar je bent overgestapt. Je hoeft dan minder omcheckpalen te creëren, wat minder zwartrijders betekend. En de meer reizigers er op een bepaald station overstappen, de meer 'Pink Oyster Readers' je kan installeren.
Ter info:
https://www.youtube.com/watch?v=lxCDeWCn4ek

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 24-11-2018 18:51
 

25-11-2018 10:05:04
Sietse
Sietse
NS abonnementen zijn ook bij regionale vervoerders geldig. Bovendien zijn er in het geval van Blauwnet regionale abonnementen die financieel veel voordeliger kunnen uitpakken voor de reiziger. Dus wat betreft financiële tegenslagen zal het wel meevallen mocht het zover komen.  

26-11-2018 10:11:10
bnv
bnv
Wellicht van belang zal nog zijn, mocht de 7000 naar Blauwnet gaan, dat de Provincie, Keolis (en anderen) extra stations wil hebben.
Bathmen bijvoorbeeld. Dat is altijd tegen gehouden vanwege capaciteitsproblemen op de hoofdlijn Dv-Aml
Maar dit speelt mogelijk (nog) geen rol in deze discussie.
 

26-11-2018 16:01:54
Knoek
Knoek
Quote
bnv (ma 26 nov 2018 10:11:10 https://www.somda.nl/forum/22201/p692542/): Wellicht van belang zal nog zijn, mocht de 7000 naar Blauwnet gaan, dat de Provincie, Keolis (en anderen) extra stations wil hebben.
Bathmen bijvoorbeeld. Dat is altijd tegen gehouden vanwege capaciteitsproblemen op de hoofdlijn Dv-Aml
Maar dit speelt mogelijk (nog) geen rol in deze discussie.


Ik denk eerder dat er als eis gesteld gaat worden dat de 7000 de hele dag door moet gaan rijden naar Es i.p.v. alleen in de spits (en mogelijk ook in het weekend).
 

26-11-2018 17:11:54
treinjoop
treinjoop
Quote
dvdhoven (za 24 nov 2018 15:29:21 https://www.somda.nl/forum/22201/p692350/): De Provincie Overijssel heeft bij de introductie van Blauwnet, NS gevraagd ook mee te doen vwb de 7000, maar NS heeft dat geweigerd en daarmee een flink aantal reizigers gedupeerd.


Dat klinkt wat simpel gesteld dat NS daarmee reizigers gedupeerd heeft. De 7000 is in handen van NS net als de Intercity's op het traject van die serie. Op stations zoals Dv waar nu alleen NS komt krijg je dus extra paaltjes bij de introductie van Blauwnet. Apd zou er een Zp-2 door worden met zowel Arriva, Blauwnet en NS paaltjes. De lijn Apd-Zp valt immers niet onder Blauwnet. Daarnaast komen er ook nog een hoop extra kosten bij aangezien je immers nieuw materieel nodig hebt of bestaand materieel naar Blauwnet huisstijl moet aanpassen. Stel dat de Provincie daaraan wilt bijdragen dan kost het alsnog een hoop geld om een apart materieelpark voor de 7000 te creëren dat vervolgens niet op andere lijnen inzetbaar is.

NS heeft verder geen baat bij verdere opsplitsing van het hoofdrailnet en reizigers ook niet.

Ik denk dat het beter is de 7000 om te gooien naar Zl - Dv - Aml. Die neemt dan de tussenstops over van de 3600 tussen Zl en Dv.
De 1500 zou standaard door kunnen rijden naar Dv en tussen Apd en Dv de tussenstops van de 7000 overnemen. Arriva kan op zijn beurt de treindienst Hdb - Aml doortrekken naar Es want die serie valt toch al onder Blauwnet. Heb je op Aml - Es in elk geval een kwartierdienst aan Stoptreinen.

Ik betwijfel overigens of de ontwikkelingen van de 7000 wel in het Keolis topic thuishoren. Meer een Blauwnet achtige discussie.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

26-11-2018 18:20:11
DDietzen
DDietzen
1500 laten stoppen in Apdo en Twl betekent ook dat de IC Berlijn daar gaat stoppen. Zie dan nog maar eens de oosterburen te overtuigen om Buende, Oeynh, Minden, Hwob en Ls te schrappen

Gekheid op stok, zoiets gaat niet gebeuren vanwege de korte perrons op Apdo en Twl (166 resp. 178 m). Dat betekent óf flink verbouwen voor langere perrons, óf een lengtebeperking tot 6 bakken. Rijden met losse VIRMs of DDZ'jes in de 1500 wordt al riskant in de spits (ik voorzie problemen bij met name de 1522, 1563 en 1565), maar het inkorten van de IC Berlijn tot 5 bakken (want loc) zie ik echt niet werken.

En wat betreft je voorstel tot doortrekken van de 31000 naar Es: de regio heeft met klem gezegd dat ze geen dieseltreinen meer willen op Zl - Aml - Es. Ik verwacht niet dat ze zomaar een uitzondering zullen maken voor een doorgetrokken 31000, dan zullen ze nog eerder op elektrificatie Mrb - Aml gaan hameren.
 

26-11-2018 18:48:42
maurits
maurits
Daarbij is de vraag vanaf Dvc, Hon en Rsn voor de richting Hgl en Es wel wat groter dan vanuit de stationnetjes tussen Hdb en Aml. Verder zou je tussen Aml en Hdb met een forse overcapaciteit rijden. Voor Aml-Hdb heb je altijd voldoende aan twee bakken Lint, tussen Aml en Es zul je echter met dubbele stellen moeten gaan rijden in de spits.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

26-11-2018 18:58:52
abbm
abbm
Wellicht vleugeltreinen? Splitsen en combineren  

26-11-2018 19:07:49
edje
edje
Nu keert de 7000 in Almelo en kunnen de reizigers verder met de 17900 richting Enschede. Misschien een idee om straks het andere halve uur als de 17900 niet rijdt. De 7000, verder als IC te laten rijden tot Enschede.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-11-2018 10:08:41
treinjoop
treinjoop
Quote
DDietzen (ma 26 nov 2018 18:20:11 https://www.somda.nl/forum/22201/p692689/): 1500 laten stoppen in Apdo en Twl betekent ook dat de IC Berlijn daar gaat stoppen. Zie dan nog maar eens de oosterburen te overtuigen om Buende, Oeynh, Minden, Hwob en Ls te schrappen
.


Dat hoeft het niet te betekenen, absoluut niet zelfs. De 1500 en de IC Berlijn. blijven niet tot in de eeuwigheid aan elkaar gesmolten. In dit geval zou IC Berlijn minstens tussen Amf en Dv los van de 1500 kunnen komen te liggen.

Quote
DDietzen (ma 26 nov 2018 18:20:11 https://www.somda.nl/forum/22201/p692689/): Gekheid op stok, zoiets gaat niet gebeuren vanwege de korte perrons op Apdo en Twl (166 resp. 178 m). Dat betekent óf flink verbouwen voor langere perrons, óf een lengtebeperking tot 6 bakken. Rijden met losse VIRMs of DDZ'jes in de 1500 wordt al riskant in de spits (ik voorzie problemen bij met name de 1522, 1563 en 1565), maar het inkorten van de IC Berlijn tot 5 bakken (want loc) zie ik echt niet werken.


Verlengen is dan natuurlijk noodzakelijk. Maar als je spreekt van een lange termijn visie is dat zeker niet uitgesloten. Dan is er ook meer mogelijk als je dat hele plan van de 1500 niet zou doen, maar met langere Sprinters wilt rijden.


Quote
DDietzen (ma 26 nov 2018 18:20:11 https://www.somda.nl/forum/22201/p692689/): En wat betreft je voorstel tot doortrekken van de 31000 naar Es: de regio heeft met klem gezegd dat ze geen dieseltreinen meer willen op Zl - Aml - Es. Ik verwacht niet dat ze zomaar een uitzondering zullen maken voor een doorgetrokken 31000, dan zullen ze nog eerder op elektrificatie Mrb - Aml gaan hameren.


Niet genoemd, maar dat was inderdaad ook de insteek. Elektrificatie van Mrb - Aml. Dan ben je ook eens van dat diesel eiland af en kan er efficiënter met de materieelinzet worden omgegaan.

Quote
maurits (ma 26 nov 2018 18:48:42 https://www.somda.nl/forum/22201/p692698/): Verder zou je tussen Aml en Hdb met een forse overcapaciteit rijden. Voor Aml-Hdb heb je altijd voldoende aan twee bakken Lint, tussen Aml en Es zul je echter met dubbele stellen moeten gaan rijden in de spits.


Een beter aanbod zal uiteindelijk een reizigersgroei (kunnen) creëren. Vanuit Hdb zijn Hgl en Es ineens rechtstreeks bereikbaar en vanuit Emn en Co in nog maar één overstap (nu twee). Dus over die overcapaciteit zou ik me niet druk maken, desondanks dat het op een deel van de route rustiger is in de trein dan het ander. Maar dat geld voor heel veel treinseries.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

20-03-2019 18:13:02
Knoek
Knoek
Gaan de Blauwnet/Keolis treinen vanaf eind 2021 weer een nieuw kleurtje krijgen???

https://www.rtvoost.nl/nieuws/309534/Deze-nieuwe-bussen-rijden-vanaf-2020-in-het-Overijsselse-openbaar-vervoer

Laatst bewerkt door Knoek op 20-03-2019 18:14
 

20-03-2019 18:50:22
DDietzen
DDietzen
Gelderland doet nu ook mee! Betekent dat dat we binnen enkele jaren nog maar twee kleuren paaltjes/poortjes in Zp zullen hebben, ipv drie?

Of ben ik weer te optimistisch?
 

20-03-2019 18:54:39
sjoerd
sjoerd
Ik mag toch hopen op één kleur paaltje. Met welke achtergrond dan ook.  

20-03-2019 19:34:16
Oldskool
Oldskool
Prijsstijging van 25% https://www.tubantia.nl/oldenzaal/prijsstijging-van-treinkaartje-oldenzaal-zutphen-onbegrijpelijk~ae44ee4e/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web  

20-03-2019 19:40:11
mren
mren
Blijkbaar heeft er iemand bewust voor gekozen om Keolis de vrije hand te geven bij het bepalen van de prijs, hetgeen me sterk lijkt. Of de provincie (of was het nog de regio?) heeft er mee ingestemd en dan heeft de beste PvdA-man boter op het hoofd.  

20-03-2019 19:46:36
marvinkok
marvinkok
Verkiezingstijd hè...
Ineens vind men alles belangrijk... Prijzen worden gewoon door de provincie (mede-)bepaald. Daarbij is er sowieso inflatie en de BTW-verhoging... of dat die 25% compleet rechtvaardigt...
 

20-03-2019 19:51:27
sjoerd
sjoerd
Prettig, die concessieboeren. Benieuwd of nu ook klachten komen.  

20-03-2019 19:55:32
diesels
diesels
En binnen seconden was de meme over deze nieuwe naam daarrrr: https://www.youtube.com/watch?v=ek3jGqZkOZg  

20-03-2019 20:27:28
Oldskool
Oldskool
Quote
marvinkok (wo 20 mrt 2019 19:46:36 https://www.somda.nl/forum/22201/p702185/): Verkiezingstijd hè...
Ineens vind men alles belangrijk... Prijzen worden gewoon door de provincie (mede-)bepaald. Daarbij is er sowieso inflatie en de BTW-verhoging... of dat die 25% compleet rechtvaardigt...
Woordvoerder van Keolis zei dat het o.a. te maken had met WiFi en toiletten...%09%
 

20-03-2019 20:36:53
selivio
selivio
Quote
Knoek (wo 20 mrt 2019 18:13:02 https://www.somda.nl/forum/22201/p702176/): Gaan de Blauwnet/Keolis treinen vanaf eind 2021 weer een nieuw kleurtje krijgen???

https://www.rtvoost.nl/nieuws/309534/Deze-nieuwe-bussen-rijden-vanaf-2020-in-het-Overijsselse-openbaar-vervoer


Nee, is vooralsnog niet de bedoeling volgens dit document:
https://overijssel.notubiz.nl/document/7437831/1/document
(voor de mensen die niet van klikken houden, dit staat er letterlijk in de eerste alinea: Het nieuwe merk en de huisstijl worden gefaseerd ingevoerd in de drie provincies. Met ingang van elke nieuwe bus- en treinconcessie wordt het materieel in deze stijl uitgevoerd.).
 

20-03-2019 22:17:14
broek53
broek53
Quote
Oldskool (wo 20 mrt 2019 20:27:28 https://www.somda.nl/forum/22201/p702191/):
Quote
marvinkok (wo 20 mrt 2019 19:46:36 https://www.somda.nl/forum/22201/p702185/): Verkiezingstijd hè...
Ineens vind men alles belangrijk... Prijzen worden gewoon door de provincie (mede-)bepaald. Daarbij is er sowieso inflatie en de BTW-verhoging... of dat die 25% compleet rechtvaardigt...
Woordvoerder van Keolis zei dat het o.a. te maken had met WiFi en toiletten...%09%
En dat was geen concessie-eis waarop dit bedrijfje zich heeft ingeschreven?
 

20-03-2019 22:28:05
Oldskool
Oldskool
Geen idee. Heb mij daar niet in verdiept.  

21-03-2019 00:32:26
dennistd
dennistd
Quote
Oldskool (wo 20 mrt 2019 19:34:16 https://www.somda.nl/forum/22201/p702183/): Prijsstijging van 25% https://www.tubantia.nl/oldenzaal/prijsstijging-van-treinkaartje-oldenzaal-zutphen-onbegrijpelijk~ae44ee4e/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Ik snap alleen werkelijk niet hoe ze aan die €2,50 komen in 2014:

- Een kaartje kost nu €3,36
- Het opstaptarief is nu €0,96 wat een kale prijs van €2,40 oplevert
- Die €2,40 gedeeld door de kilometerprijs van €0,218 levert een afstand van 11km op

- In 2014 was de kilometerprijs €0,181 wat bij deze 11km een kale prijs van €1,99 oplevert.
- Dat jaar was het opstaptarief €0,87 wat samen met deze €1,99 een ritprijs van €2,86 oplevert

- Kortom: een kaartje is niet gestegen van €2,50 naar €3,40 (36%)
- Een kaartje is wel gestegen van €2,86 naar €3,36 (17%)

- Uitkomst van deze simpele factcheck: fake news %03%

Een zelfde reis van 11km kostte bij NS in 2014 €2,60 en nu €3,00. Ook een prijsstijging van 15% %05%
 

21-03-2019 08:58:06
sjoerd
sjoerd
Complimenten voor deze factcheck, al kan ik die niet checken ()!!  

21-03-2019 11:48:43
sjoerd
sjoerd
En inderdaad klimt een zekere politieke partij er zonder fact-checking in: een prijsstijging van 25%, die Keolis inderdaad verdedigt met de ongekende luxe van toiletten en wifi.

Laatst bewerkt door sjoerd op 21-03-2019 11:49
 

21-03-2019 12:26:25
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 20 mrt 2019 22:17:14 https://www.somda.nl/forum/22201/p702194/):
Quote
Oldskool (wo 20 mrt 2019 20:27:28 https://www.somda.nl/forum/22201/p702191/):
Quote
marvinkok (wo 20 mrt 2019 19:46:36 https://www.somda.nl/forum/22201/p702185/): Verkiezingstijd hè...
Ineens vind men alles belangrijk... Prijzen worden gewoon door de provincie (mede-)bepaald. Daarbij is er sowieso inflatie en de BTW-verhoging... of dat die 25% compleet rechtvaardigt...
Woordvoerder van Keolis zei dat het o.a. te maken had met WiFi en toiletten...%09%
En dat was geen concessie-eis waarop dit bedrijfje zich heeft ingeschreven?


Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is er bij de destijds ingegane concessie de afspraak gemaakt dat Keolis toiletten zou inbouwen in de Lintjes en dat de kosten van die verbouwing doorberekend zouden worden dmv een paar procent duurdere treinkaartjes. Kortom dat de reiziger indirect voor de WC's zou gaan betalen was al jaren geleden bekend

EDIT gevonden, nota bene hetzelfde Tubantia wist dit 6 jaar geleden ook al
Quote
gvttreinen (do 08 mrt 2012 10:35:51 https://www.somda.nl/forum/8135/p381844/): Tubantie meldt:

"Om de toiletten te kunnen bekostigen gaat de reiziger meer betalen voor een treinrit, namelijk 0,008 eurocent per kilometer. „Een retourtje Hengelo-Oldenzaal bijvoorbeeld wordt dan 16 cent duurder”.


Laatst bewerkt door daniel81 op 21-03-2019 12:35
 

21-03-2019 14:27:57
mren
mren
Toen was het nog maar 0,008 cent per kilometer. Dat merkt je nog maar amper in je portemonnee al zou je 1000 kilometer per dag reizen.

Of zou die stukjestikker er een factor 100 naast zitten?
 

21-03-2019 15:46:01
sjoerd
sjoerd
Hoe modern is wifi? Het stond me bij dat berichten vanuit de trein al heel lang geleden mogelijk waren. Wat te denken van:
treintelegram (”Invoering van particuliere treintelegrammen. … Met ingang van 15 Juli e.k. (zal), bij wijze van proef, de mogelijkheid … worden geopend voor spoorwegreizigers om telegrammen door spoorwegpersoneel aan spoorwegstations te doen aanbieden, zonder dat zij daartoe den trein behoeven te verlaten”, Ned. Staatscour. v. 9 Juli 1931, blz. 1 c)
Dat kon dus, zij het dan wat ingewikkelder, al in 1931. En het zal ongetwijfeld duurder zijn geweest dan nu.
 

21-03-2019 16:06:02
edje
edje
Quote
mren (do 21 mrt 2019 14:27:57 https://www.somda.nl/forum/22201/p702216/): Toen was het nog maar 0,008 cent per kilometer. Dat merkt je nog maar amper in je portemonnee al zou je 1000 kilometer per dag reizen.

Of zou die stukjestikker er een factor 100 naast zitten?
Tubantia en de stentor staan bekend om de vele fouten en ondeskundigheid in hun berichtgeving over het OV....
 

22-03-2019 11:16:31
waalkade
waalkade
Jazeker, de meerkosten zijn ongeveer 1 cent de kilometer.  

22-03-2019 12:36:04
dennistd
dennistd
Quote
sjoerd (do 21 mrt 2019 08:58:06 https://www.somda.nl/forum/22201/p702207/): Complimenten voor deze factcheck, al kan ik die niet checken ()!!
De gebruikte bedragen zijn afkomstig van http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV-chipkaart

Een bron daar weer van is lastig omdat vervoerders oude tarieven niet meer online hebben staan
 

04-05-2019 16:46:19
wouterder
wouterder
Uit een enquete onder jongeren uit Twenterand is gebleken dat ruim 95% van de ondervraagden geinteresseerd is in een nachttrein tussen Es en Hdb.
Benieuwd wat voor constructie daarvan gaat komen.

Bron: https://www.tubantia.nl/twenterand/jongeren-in-twenterand-massaal-voor-uitgaanstrein-tussen-enschede-en-hardenberg~a73af9bf/
 

04-05-2019 16:55:59
cuneo56
cuneo56
Denk dat bij Keolis en hun medewerkers niet veel enthousiame voor dat idee zal zijn gezien dit recente bericht:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/311856/Personeel-Keolis-overweegt-staking-bij-nieuw-incident-in-trein
 

04-05-2019 17:14:14
icened
icened
Wel klantgericht werken. Maar investeren in meer treinpersoneel wil Keolis wat minder. Niet vreemd dat ze niet altijd enthousiast zijn.  


06-05-2019 18:16:14
gkw1969
gkw1969
Quote
wouterder (za 04 mei 2019 16:46:19 https://www.somda.nl/forum/22201/p704434/): Uit een enquete onder jongeren uit Twenterand is gebleken dat ruim 95% van de ondervraagden geinteresseerd is in een nachttrein tussen Es en Hdb.
Benieuwd wat voor constructie daarvan gaat komen.

Bron: https://www.tubantia.nl/twenterand/jongeren-in-twenterand-massaal-voor-uitgaanstrein-tussen-enschede-en-hardenberg~a73af9bf/


Gezien de contracten zal Keolis Enschede-Almelo rijden en Arriva Almelo-Hardenberg. Met mogelijk wel een aankomst van Keolis op 4a, naast Arriva op 3.

Of het er komt...... en of Keolis en Arriva kunnen samenwerken..... dat is de vraag
 

06-05-2019 21:04:54
daniel81
daniel81
Het antwoord is vrij simpel. Het is geen onderdeel van het huidige vervoerscontract dus als dit er moet komen, zal de Provincie daartoe een offerte moeten uitvragen bij de firma's Keolis en Arriva. Die zullen dan een aanbieding neerleggen waarin ongetwijfeld inhuur van veiligheidspersoneel is opgenomen. Als de Provincie bereid is die (hoofd)prijs te betalen komt de nachttrein er, anders niet.  

06-05-2019 22:53:15
timtrein
timtrein
Quote
gkw1969 (ma 06 mei 2019 18:16:14 https://www.somda.nl/forum/22201/p704573/): Gezien de contracten zal Keolis Enschede-Almelo rijden en Arriva Almelo-Hardenberg. Met mogelijk wel een aankomst van Keolis op 4a, naast Arriva op 3.

%09%
Ik mag toch hopen dat iemand dan bedenkt dat je dat ook met 1 treinstel doorgaand kan rijden, desnoods met mcn-wissel in Almelo als je het jezelf moeilijk wil maken...
 

06-05-2019 23:12:53
daniel81
daniel81
Dat laatste sowieso, want Arriva heeft geen personeel dat bekend is met FLIRT en de machinisten van Keolis kennen weliswaar de LINT maar zullen geen wegbekendheid hebben om Aml-Hdb. Of de Provincie moet een opleidingstraject willen betalen...
Verder is het contractueel nogal ingewikkeld, aangezien in tegenstelling tot Duitsland, in Nederland concessies niet treingebonden maar lijngebonden zijn. Oftewel Arriva MAG niet Aml-Es rijden en Keolis niet Aml-Hdb. Dus dan kan het alleen als de ene de ander als onderaannemer inschakelt....
 

06-05-2019 23:28:13
gvttreinen
gvttreinen
Leve de marktwerking, er is een wens vanuit de echte klanten (= reizigers) maar het kan/mag niet mits...
Kom op nou, er zijn geen problemen, er zijn alleen maar uitdagingen!
 

07-05-2019 00:45:54
dennistd
dennistd
Er is ook vraag vanaf Enschede richting bijvoorbeeld Wierden en Nijverdal. Dan kun je toch beter een trein als 7900 laten rijden met een crossplatform in Almelo op een 31000 lijkt me. Is 's nachts ook niet zo heel moeilijk, met een verschoven ligging voor (één van) beide.

Overigens zie ik meer in de inzet van een nachtbus. Is dat succesvol kun je altijd nog een (veel duurdere) trein laten rijden.

Laatst bewerkt door dennistd op 07-05-2019 00:46
 

07-05-2019 00:50:06
thom
thom
Quote
gvttreinen (ma 06 mei 2019 23:28:13 https://www.somda.nl/forum/22201/p704594/): Leve de marktwerking, er is een wens vanuit de echte klanten (= reizigers) maar het kan/mag niet mits...
Kom op nou, er zijn geen problemen, er zijn alleen maar uitdagingen!

Nou, eerlijk gezegd vind ik 95% nogal erg hoog als uitkomst van een enquête en dat doet mij afvragen hoe die vraagstelling geformuleerd is.

Ik bedoel, 95% van de ondervraagden vind het misschien wel handig dat die verbinding er is, maar hoeveel en hoevaak zullen de meeste er gebruik van maken?

Quote
daniel81 (ma 06 mei 2019 23:12:53 https://www.somda.nl/forum/22201/p704593/): Dat laatste sowieso, want Arriva heeft geen personeel dat bekend is met FLIRT en de machinisten van Keolis kennen weliswaar de LINT maar zullen geen wegbekendheid hebben om Aml-Hdb. Of de Provincie moet een opleidingstraject willen betalen...

Voor niks gaat de zon op, maar dat zijn ook weer geen onoverkomelijke kosten in het geheel van het opzetten van zo'n verbinding.

Wegbekendheid is een keer wegleren en een examen maken, zoveel stelt dat nou ook weer niet voor en zelfs materieel instructie is geen raketwetenschap natuurlijk.

Laatst bewerkt door thom op 07-05-2019 00:53
 

07-05-2019 05:49:57
mren
mren
Quote
daniel81 (ma 06 mei 2019 23:12:53 https://www.somda.nl/forum/22201/p704593/): Dat laatste sowieso, want Arriva heeft geen personeel dat bekend is met FLIRT en de machinisten van Keolis kennen weliswaar de LINT maar zullen geen wegbekendheid hebben om Aml-Hdb. Of de Provincie moet een opleidingstraject willen betalen...
Verder is het contractueel nogal ingewikkeld, aangezien in tegenstelling tot Duitsland, in Nederland concessies niet treingebonden maar lijngebonden zijn. Oftewel Arriva MAG niet Aml-Es rijden en Keolis niet Aml-Hdb. Dus dan kan het alleen als de ene de ander als onderaannemer inschakelt....

Als beide bedrijven vinden dat deze extra rit buiten de concessie valt (namelijk als ze extra geld vragen), is er geen beletsel om een andere partij (één van beide) te laten rijden.
 

07-05-2019 09:39:33
sjoerd
sjoerd
En een goede gelegenheid te meer om dit dieseleiland maar eens op te heffen. %02%  

21-05-2019 13:38:09
dennistd
dennistd
Van 2 t/m 15 juni gaat Zwolle Stadshagen op proef open
https://www.keolisblauwnet.nl/stadshagen

Dienstregeling wordt:
Zl v .17/.47
Zlsh + .20/.50
Kpn a .28/.58

Kpn v .01/.31
Zlsh + .08/.38
Zl a .13/.43

Laatst bewerkt door dennistd op 21-05-2019 13:41
 

21-05-2019 15:44:11
DDietzen
DDietzen
Waarom duurt de rit naar Zl 1 minuut langer dan de rit naar Kpn?  

21-05-2019 15:54:01
dennistd
dennistd
Zal wel iets met de plaatsing van de seinen te maken hebben denk ik.  

21-05-2019 16:10:49
luytjes
luytjes
De geplande rijtijd is eigenlijk in beide richtingen 11,5 minuten, maar in de gepubliceerde dienstregeling zijn de tijden op hele minuten naar beneden afgerond.  

22-05-2019 09:15:20
broek53
broek53
Dan zou het toch juist in beide richtingen 11 minuten moeten zijn?  

22-05-2019 09:22:46
IJsbergsla
IJsbergsla
Niet wanneer de aankomst en vertrek in Kampen 28,5 resp. 31,5 betreft.  

22-05-2019 10:03:26
broek53
broek53
Betekent het dat als de rijtijden te halen blijken te zijn, er in de spits (althans: bij het rijden met twee stellen) met twee machinisten gewerkt gaat worden? Dat was althans een van de hete hangijzers bij een korte kering.  

22-05-2019 10:08:30
marvinkok
marvinkok
Dat is onder andere onderdeel van deze proef. Verschillende scenario's testen, beproeven in samenwerking met Prorail en ILenT. Er wordt tijdens de proef ook een lijn 10 ingelegd van stadshagen naar deltion en er staat tvv standby.  

22-05-2019 10:28:34
MetroRET
MetroRET
Blijven de overstappen vanuit/naar Lelystad eigenlijk hiermee nog wel gehandhaafd met de vermindering van 3/4 naar 2 minuten.  

22-05-2019 10:41:03
martijn
martijn
Die mensen stappen maar in Kampen Zuid op  

22-05-2019 10:45:44
Capt_Molo
Capt_Molo
Quote
MetroRET (wo 22 mei 2019 10:28:34 https://www.somda.nl/forum/22201/p705422/): Blijven de overstappen vanuit/naar Lelystad eigenlijk hiermee nog wel gehandhaafd met de vermindering van 3/4 naar 2 minuten.

De overstap Lls > Kpn was 6 minuten en wordt 4, de overstap Kpn > Lls was 5 minuten en wordt 4. Dat wordt haalbaar geacht. In de overstaptabel waar in het bericht naar wordt verwezen staat nergens een overstap van 2 minuten vermeld (wat ook niet mogelijk zou zijn want geen cross-platform), dus welke overstap bedoel je?

Laatst bewerkt door Capt_Molo op 22-05-2019 10:47
 

22-05-2019 12:09:54
MetroRET
MetroRET
Oow oeps, ik zit nog even met de Zwolse knoop uit 2016 in m'n hoofd.

Maar de aankomst- & vertrektijden zijn nu gelijk aan die vanuit/naar Groningen. Die wordt dan korter.
 

06-08-2019 17:48:41
train85
train85
Van 7 tot en met 14 augustus 2019 rijden er geen treinen van Keolis tussen Hgl-Odz v.v. Dit door onverwacht onderhoud aan de treinstellen. Er zullen daar bussen rijden.
Bron: Facebook Keolis Blauwnet.
 

06-08-2019 19:55:13
henri1972
henri1972
En er is geen flirt van Zl-Es over die kan pendelen?  

06-08-2019 19:58:56
kiekkiek
kiekkiek
Die Flirt is er wel. Op Zl - Kpn rijden ze de hele vakantie al met 1 stel.  

06-08-2019 20:11:58
edje
edje
Materieel is er wel, personeel is meer het probleem, vakanties en geen bevoegdheid flirt.

Laatst bewerkt door edje op 06-08-2019 20:15
 

06-08-2019 20:40:33
Dre
Dre
Vanavond wordt er nog met een Flirt gependeld, zie OD-topic van vandaag.

Neemt niet weg dat er voldoende bussen aan de kant staan (het bus-OV is t.o.v. december 2013, toen Syntus de concessie kreeg, vrij grondig gesaneerd).
 

07-08-2019 14:51:47
Knoek
Knoek
Uiteraard rijdt de Eurobahn wel ieder uur tussen Oldenzaal en Hengelo, dus er rijden nog wel Keolis-treinen. Hoewel er deze middag alweer drie ritten achter elkaar uitvallen vanwege wederom een defecte trein....  

07-08-2019 15:04:33
thom
thom
Als je verschillende bedrijven als één gaat zien dan kun je dat wel roepen ja...

En de defecte trein zou een ICB zijn, dus ook niet hun schuld dat er treinen uitvallen.
 

07-08-2019 17:03:56
edje
edje
Quote
Knoek (wo 07 aug 2019 14:51:47 https://www.somda.nl/forum/22201/p709420/): Uiteraard rijdt de Eurobahn wel ieder uur tussen Oldenzaal en Hengelo, dus er rijden nog wel Keolis-treinen. Hoewel er deze middag alweer drie ritten achter elkaar uitvallen vanwege wederom een defecte trein....


Wat Thom al zei. ICB was weer eens stuk, Eurobahn loopt de laatste tijd bijzonder goed.
 

09-08-2019 12:18:23
train85
train85
Update van Keolis Blauwnet facebook:

Dit weekend rijden onze treinen volledig volgens dienstregeling. Daarmee vervalt het busvervangend vervoer. Vanaf maandag 12 augustus rijden er tot 21.30 uur treinen van en naar Oldenzaal. Vanaf 21.30 uur tot het einde van de dienst rijden er tussen Hengelo en Oldenzaal bussen.

Let op: Dit geldt alleen op werkdagen! In het weekend rijden onze treinen volledig volgens dienstregeling.
 

09-08-2019 12:49:37
jeanpierre
jeanpierre
Met de kanttekening dat er ma-vr wel met een Flirt wordt gependeld op Hgl-Odz.  

09-08-2019 17:59:54
Knoek
Knoek
Quote
edje (wo 07 aug 2019 17:03:56 https://www.somda.nl/forum/22201/p709441/):

Wat Thom al zei. ICB was weer eens stuk, Eurobahn loopt de laatste tijd bijzonder goed.


Keolis/Eurobahn doet het de laatste paar maanden idd aanmerkelijk beter dan de tijd ervoor maar om nou te zeggen dat de ICB weer eens stuk is gaat me wel erg ver.... Er vallen nog altijd aanmerkelijk meer Eurobahntjes uit dan ICB's hoor. Maar Eurobahn is gelukkig op de goede weg na anderhalf jaar prutsen. %02%
 

09-08-2019 21:33:30
thom
thom
De eurobahn rijdt dan ookwel wat frequenter dan de ICB, en die ICB is nou toch echt zo geweldig betrouwbaar hoor...

Laatst bewerkt door thom op 09-08-2019 21:34
 

10-08-2019 08:18:02
jelmerrr
jelmerrr
Knoek: als de ICB uitvalt dan gaat het helemaak niet te ver omdat dan ook te melden???  

11-08-2019 09:28:52
Knoek
Knoek
Quote
thom (vr 09 aug 2019 21:33:30 https://www.somda.nl/forum/22201/p709637/): De eurobahn rijdt dan ookwel wat frequenter dan de ICB, en die ICB is nou toch echt zo geweldig betrouwbaar hoor...


Dan moet je ook mee gaan rekenen dat de ICB aanmerkelijk meer kilometers aflegt dan de Eurobahn, de kans op verstoringen op het traject is daarmee ook fors groter. Maar de betrouwbaarheid bij de ICB kan en moet idd ook omhoog, vaak wordt er iets te snel een rit compleet geschrapt vanwege een calamiteit terwijl een half uur tot een uur later gewoon verder gereden kan worden.

Quote
Knoek: als de ICB uitvalt dan gaat het helemaak niet te ver omdat dan ook te melden???


Waarom zou dat dan moeten? Is de uitval bij ICB dan zo dramatisch groot, zoals bij Eurobahn anderhalf jaar het geval was? Dat de overheden gedreigd hadden de concessie aan Keolis weer in te trekken zegt genoeg lijkt me. Dus wat is je punt?
 

11-08-2019 09:55:37
sjoerd
sjoerd
Over exacte cijfers beschik ik niet, maar alleen al het aantal malen dat hier gemeld wordt dat de ICB weer eens ergens is gestrand of hoe dan ook niet rijdt of maar over een beperkt traject, waarna de reizigers weer moeten overstappen, is talrijk. De betrouwbaarheid van de Thalys is, om maar wat te noemen, groter.
Aan de andere kant wordt wel eens onderschat, ook bij een nieuwe concessionaris, dat een nieuwe treindienst rijden met nieuw materieel en nieuw personeel meer dagelijkse routine vraagt van alle betrokkenen. En dan is het wel erg gemakkelijk om een bedrijf op dat punt af te branden. Het duurt immers ook enige tijd voor je bent ingespeeld op je eigen nieuwe werkplek, ook wat het verkeer betreft. Maar dat vergeet je het liefst snel.
 

11-08-2019 10:43:57
Knoek
Knoek
En heb je daar anderhalf jaar voor nodig Sjoerd? Zover ik weet is er nog nergens in West-Europa een dergelijke wanprestatie geleverd. Nogmaals, dat de concessie bijna ingetrokken was is niet voor niets hoor. Eurobahn had haar zaakjes duidelijk niet voor elkaar en dat is het bedrijf wel degelijk aan te rekenen.

Maar goed dat draaien we niet meer terug, laten we vooruit kijken en hopen dat de problemen nu eens een keer definitief voorbij zijn. De verbinding trekt onverwacht veel reizigers en is een goede aanvulling op de ICB. Wat de ICB betreft is het te hopen dat met de invoering van de Talgo de betrouwbaarheid ook flink omhoog gaat.
 

11-08-2019 12:41:46
henri1972
henri1972
Nergens een dergelijke wanprestatie ?
Ben je de Fyra vergeten???
 

11-08-2019 14:05:29
edje
edje
Tuurlijk zijn ze dat vergeten, het is NS en dan is bij sommige hier, de tolerantie wat hoger....

Laatst bewerkt door edje op 11-08-2019 14:10
 

11-08-2019 14:27:31
Oldskool
Oldskool
En bij sommige hier, en dan met name ex medewerkers, is de tolerantie erg laag %08%  

11-08-2019 22:50:15
rolandrail
rolandrail
Quote
Knoek (zo 11 aug 2019 10:43:57 https://www.somda.nl/forum/22201/p709738/): En heb je daar anderhalf jaar voor nodig Sjoerd? Zover ik weet is er nog nergens in West-Europa een dergelijke wanprestatie geleverd.
Jawel hoor, er is her en der zelfs al dan niet tijdelijk een concessie teruggegeven, o.a. in Denemarken en ook in Duitsland zijn diverse schandalen geweest en gaande.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

12-08-2019 06:53:53
Dre
Dre
Quote
edje (zo 11 aug 2019 14:05:29 https://www.somda.nl/forum/22201/p709751/): Tuurlijk zijn ze dat vergeten, het is NS en dan is bij sommige hier, de tolerantie wat hoger....
Op zich ligt de tolerantie niet hoger, maar heb jij ooit bij NS gezien dat er een week lang geen trein werd gereden omdat er onvoldoende bevoegd personeel voor handen was? De eurobahn neem ik dan niet mee, want die was tot april '19 niet veel anderd bezig als de TRAXX'en op de HSL.

Veel kwalijker vind ik de reizigersinformatie (ik gebruik die trein nog al vaak, ook toen het minder goed ging). Er is 0,0 realtime info van de zijde van Keolis voor handen en bij de RB61 betekent dit dat je in Hgl alleen uit de AV van Odz kunt afleiden of dat ding rijdt. Op de CTA in Hgl heb ik menigmaal gezien dat de CTA vernieuwde naar de RB61 van een uur later en dat er zonder omroep o.i.d. alleen miniscuul op de CTA in de onderste regel kwam te staan dat de trein waar je op stond te wachten niet rijdt.

Ik snap best dat al die problemen ook niet de situatie zijn zoals Keolis zich wenst (zowel eurobahn als ZHO), maar in de NS tijd was noch wegbekendheid, noch materieelbekendheid, noch materieelaantal een probleem. DE-II's, ICM, het reed tot 2003 vaak genoeg naar Odz als het standaardmaterieel (eerst Mat'54, daarna Mat'64, gevolgd door DE-III en afsluitend DM'90) niet voor handen was. Op de standplaatsen Hgl en Es was iedereen daarvoor bevoegd, dus dat was geen probleem.
 

12-08-2019 08:53:00
thom
thom
Tsja, dat is niet omdat NS dat ansich zo goed geregeld had maar natuurlijk een direct gevolg van het feit dat je veel groter bent...  

12-08-2019 09:58:11
sjoerd
sjoerd
Wat had NS dan allemaal nog steeds niet goed geregeld, Thom, als men er kennelijk beter in slaagde ondanks een probleem toch te rijden?
Daarnaast is het toch ook wel handig als je een groter personeelskorps hebt en een groter materieelbestand. Het is natuurlijk niet verboden om argumenten eens positief te benoemen.
 

12-08-2019 12:48:03
treinhobby
treinhobby
De informatie voorziening zoals omroep en CTA is toch echt Prorail en niet de vervoerder.
Dat Prorail geen omroep heeft dat de trein niet rijdt, kan Keolis niets aan doen.

Daarbij had ik vorige week ook nog een NS Sprinter die niet reed ivm het ontbreken van een machinist.

De gevolgen bij uitval bij een uursdienst zijn dan wel groter dan bij een halfuur- of kwartiersdienst, maar degelijke zaken komen bij alle vervoerders voor.

Keolis is niet de enige met opstartproblemen.
De Valleilijn zonder gecertificeerde Protossen, de Maaslijn met wadlopers (als die al reden), Eurobahn die in het begin niet naar Venlo mocht vanwege ontbreken van toelating in Nederland, Arriva die niet naar Aachen kon, noem maar op.

Het is lastig te bepalen wie er het 'slechtst' presteert. Wees blij dat de overheden geld beschikbaar hebben gesteld voor deze verbinding.
Anders hadden we sowieso maar eens per twee uur de grens over gekunt...
 

12-08-2019 13:00:35
broek53
broek53
De informatievoorziening is jaren geleden overgegaan van ProRail naar NS, omdat NS dat stukken beter zou kunnen, overigens.