12-08-2019 13:39:34 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
A, oke, bedankt voor de correctie. Maar dan blijft het feit dat Keolis hier niets aan kan doen. Is het dus de NS die hier de fout in gaat... |
12-08-2019 14:25:15 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Dat is wat kort door de bocht. De vervoerder heeft niet direct invloed op de techniek maar maakt wel afspraken met o.a. NS DCRI over de informatievoorziening en heeft op die manier wel een vinger in de pap. Niet gehinderd door enige kennis van zaken |
12-08-2019 16:29:27 | ||
---|---|---|
Dre
|
@Treinenhobby: je gaat voorbij aan de vraag of het probleem bij NS ligt (NS krijgt de informatie wél, maar communiceert niet) óf bij Keolis (Keolis Deutschland informeert NS niet, en NS kan niet communiceren wat ze niet krijgt). QuoteBeschikbaarheid van materieel was het probleem niet. Op 6 augustus pendelde er 's avonds immers al een stel tussen Hgl en Odz op het moment dat de 17900 nog reed. De enige reden dat er van woensdag t/m vrijdag bussen reden was de beschikbaarheid van personeel dat bevoegd is om een FLIRT naar Odz te rijden. Dat kwam 20 jaar geleden bij NS niet voor (en dan te bedenken dat NS toen meer materieelsoorten had dan Keolis nu). ZHO-personeel en ZwEnZwoKa-personeel niet bevoegd maken om zowel LINT als FLIRT tr rijden maakt de organisatie nodeloos inflexibel. |
12-08-2019 17:12:23 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Dan moet je wel de capaciteit hebben om ook daadwerkelijk iedereen op te leiden. Vrijwel alle machinisten van zwenzwoka hebben Lint bevoegdheid (want de opleiding gedaan op de Lint), maar Flirt bevoegden op ZHO zijn er minder. Daar wordt aan gewerkt, maar je bent nou eenmaal afhankelijk van genoeg instructeurs. Die zijn bij Keolis niet fulltime instructeur, maar rijden ook gewoon hun diensten. En je komt nu net in de vakantieperiode even beroerd uit met die bevoegdheden. Deze week lukt het allemaal wel, dus wordt er met een Flirt gependeld. |
12-08-2019 23:54:41 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik zeg niet dat ze beter of slechter georganiseerd waren, maar er was natuurlijk wel meer personeel en materieel voorhanden dan dat er nu is voor sommige eilandbedrijfjes. Een voorbeeld zoals hierboven is wel een mooie, bij NS is er dusdanig veel personeel voorhanden dat er ook voldoende werk voor een opleider is waardoor hij daar ook fulltime zijn tijd aan kan besteden, dat is hier dus niet het geval. Laatst bewerkt door thom op 13-08-2019 00:00 |
13-08-2019 13:11:17 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Als je als opdrachtgever kiest voor een kleine aanbieder zoals Keolis dan weet je dat je te maken gaat krijgen met meer uitval door materieel en personeel problemen. Als je 1 of 2 treinen met schade of technische problemen hebt dan heb je al een probleem. Ik ben zeker ook geen NS-fan hoor maar NS kan veel makkelijker inspelen op dergelijke problemen. Op dit moment zie je niet alleen grote problemen op Zutphen-Oldenzaal maar ook op Zwolle-Enschede vallen de laatste tijd nogal wat ritten uit. Ook op de RB61 is het vandaag weer eens om te janken en vallen tot nu toe de helft van de ritten weer uit.... Provincie Gelderland en Overijssel moeten er maar eens goed over nadenken om de concessie Apeldoorn-Almelo(-ES) ook aan Keolis of een andere kleine aanbieder te gunnen. |
13-08-2019 14:02:32 | ||
---|---|---|
mren
|
Hoe meer ze gunnen hoe groter die partij wordt natuurlijk %08% |
13-08-2019 14:22:04 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Het leidt hopelijk niet tot extra discussie, maar dit is een site voor treinspotters en aanverwante liefhebbers, en dan is het niet relevant om een fan te zijn (of niet) van een bepaald vervoersbedrijf. In de loop van de tijd hoor je over elk vervoersbedrijf wel eens gunstige en ongunstige dingen. Laten we het maar hebben over wat we zien, wat we weten, of desnoods wat we vermoeden, of het nu gaat over NS, Arriva, Keolis, Kangeroo Cargo, of over hoe ze allemaal mogen heten. %02% |
13-08-2019 14:46:22 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Quote Er is nou eenmaal in Duitsland een personeelprobleem en dat geeft inderdaad (weer) problemen op de RB61. Maar sinds wanneer is de vervoerder verantwoordelijk als door aanrijdingen persoon, kapotgereden overwegen, sein- en wisselstoringen geen treinen kunnen rijden? Zo veel valt er op Enschede-Zwolle niet uit... En de laatste tijd ook al vaker meldingen over "materieelgebrek" en "personeelgebrek" gezien bij NS, dus ook zo'n grote vervoerder heeft zulke problemen... En nee, ik probeer echt niet alles goed te praten wat er bij Keolis gebeurd, maar je verwacht op een forum als dit toch dat niet bij elk wissewasje "de vervoerder" maar de schuld toegeschoven krijgt... |
13-08-2019 14:58:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat gekift over vervoerders, daar word ik ook niet lekker van. Maar het enige en objectieve en bewijsbare feit is dat een grote vervoerder met allerhande materieel en personeel vele malen minder voor één gat te vangen is als er iets op dat gebied fout gaat dan een kleine vervoerder. Dat heeft niets met voorkeuren voor de NS te maken. Hooguit zou je vanuit een hoger belang om die redenen een voorkeur kunnen hebben voor een vervoerder van een beetje meer omvang om niet bij de minste of geringste tegenslag met de edele delen voor het vervoersblok te zitten. zou ik zeggen. |
13-08-2019 17:07:58 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Overigens zullen we het maar niet hebben over de rotzooi die NS er de laatste jaren van maakte op Enschede-Zwolle omdat er niet altijd voldoende DM'90 rijvaardig was. Voor de huidige problemen zou het misschien beter zijn als er meerdere gelijksoortige lijnen bij dezelfde aanbesteding zouden horen. Dat gaat bij de nieuwe concessie in 2025 overigens wel veranderen: dan komt Zutphen-Oldenzaal samen met Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Apeldoorn in de nieuwe concessie Berkel-Dinkel. |
13-08-2019 17:16:14 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Ik heb dat hele Zutphen- Oldenzaal nooit begrepen. Waarom een dissel onder de draad tussen Hengelo en Oldenzaal. Waarom dat stukje niet bij de concessie Zwolle-Enschede toevoegen? Of zijn er echt hele volksstammen die dagelijks van Oldenzaal naar Delden en verder willen? |
13-08-2019 17:31:11 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Met name omdat je anders moet keren in Hengelo vanuit beide richtingen. Vanuit Oldenzaal gaat dat nog wel (hoewel je wel met een officieel niet passende overkruising met de 7900 Es->Zl als je naar spoor 11 wil), maar vanuit Zutphen heb je naast de kruising met de 7900 (bij aankomst of vertrek) ook gewoon te weinig tijd voor de kering. In de vakantie lukt het nog net, maar als het wat drukker wordt haal je dat gewoon niet in de twee minuten die je hebt tussen vertrek en aankomst. En dan is de aankomst vaak ook nog een minuutje later dan gepland. |
13-08-2019 19:02:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Zoals ik al opmerkte: daarover kun je eindeloos discussiëren, en dat leidt nergens toe. Maar vooruit: omdat dieselspul bij NS een uitstervend ras was, leidt je redenering tot dezelfde conclusie: een kleine vloot (de Buffels) leidt tot problemen bij de exploitatie. Zeker kan het hebben van meerdere lijnen leiden tot uitwisseling van materieel, maar voorlopig zijn die kleine series niet prettig uitwisselbaar. Alleen Arriva kan dit nu doen: er gaan twee (jaja!) stellen naar het noorden, maar die zijn ook weer anders dan de rest. Bovendien is het materieelgebrek bij de kleine vervoerders structureel. Bij een schadegevalletje of extra vervoer ontstaan er meteen problemen. Let wel: ik bash hiermee geen kleine vervoerders! %02% |
13-08-2019 20:51:49 | ||
---|---|---|
edje
|
Vanaf morgen zijn er weer genoeg Lint41 stellen beschikbaar om de normale dienst uit te voeren. De Flirt3 op Hengelo - Oldenzaal is dus niet meer nodig. |
13-08-2019 22:42:32 | ||
---|---|---|
Dre
|
Jammer, persoonlijk had ik liever FLIRT tussen Odz en Hgl dan LINT, maar vooropgesteld is het goed dat er weer volgens plan gereden wordt.Quote 1. Hoe is een dienst Odz-Hgl ontstaan? Je had tot de drgl 1997/1998 een aparte treindienst Hgl-Odz (treinserie 7600) en Zp-Es (treinserie 7200). In 1995 heeft NS onderzoek laten doen naar de rentabiliteit van haar treindiensten. De treindienst Odz-Hgl en het deelstuk Hgl-Zp bleken onredabel. In 1998 werd dat daarom samengevoegd en daarvoor werd een specifiek dienstencontract (lees een pot met geld van de overheid) voor afgesloten. Dat is in 2002 aanbesteed en Syntus won die aanbesteding. 2. Zijn er veel doorgaande reizigers? Sinds 2003 reis ik bijna dagelijks op Odz-Hgl en tegenwoordig reis ik voor m'n werk ook 2-3x per week van/naar Ut. Er is nog steeds een duidelijke splitsing van reizigers Odz-Hgl en Hgl-Zp. Zelfs als ik naar Ut reis (wat via Aml-Apd-Amf kan of via Ah-Zp-Hgl), reis ik niet vaak via Zp-Hgl en de keren dat ik dat deed was ik de enige die het hele traject aflegde. In de nieuwe concessie, waarin ZwEnZwoKa en ZHO verenigd worden (die laatste loopt toch in 2023 en niet in 2025 af?) moet nog maar eens tegen het licht gehouden worden of de 31200 in zijn huidige vorm nog wel aansluit bij de wens van de reiziger (dat de 7200 in 1998 naar Odz i.p.v. Es ging rijden lag niet goed bij doorgaande reizigers uit Zp/Lc/Go/Ddn omdat deze Enschede (Drienerlo) als bestemming hadden. De overkruising in Hgl vind ik niet zo'n argument, dat was vandaag en gisteren ook niet zo'n probleem. Al had ik liever gezien dat op 303b en niet op 311 gekeerd werd. 311 is zo'n uithoek als je wil overstappen of het station uit wil.%03% Laatst bewerkt door Dre op 13-08-2019 22:43 |
14-08-2019 01:46:40 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Zwenzwoka loopt nog tot december 2032, die komt voorlopig niet bij een andere concessie dus. Wat betreft het keren in Hgl: volgens de plannormen dient er 3 minuten tussen twee kruisende aankomende treinen in dezelfde richting te zitten. Dat lukt je niet met behoud van aansluitingen. |
14-08-2019 07:30:33 | ||
---|---|---|
Dre
|
31275/31286 en 31279/31290 doen dat dagelijks (en in het verleden waren er veel meer tussenslagen Odz-Hgl die dat deden). Nooit een probleem geweest. Toegegeven. Overkruising van de treinen uit Zp en Aml hoeft ook geen probleem te zijn. Wat natuurlijk wel zo is, is dat de treindienst naar Odz in de kwart-vóór-en-kwart-over knoop ligt. Dat deed 'ie vroeger niet. Odz-Hgl lag toen in het pad waarin nu ongeveer de 20350 rijdt (en als de treindienst verdicht werd tot een half uur dan ook nog in het ander half uur). Daarmee werd aansluiting gegeven op de 1700 (in halfuursdienst ook 1600) van .37/(en .07) |
14-08-2019 08:07:24 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
De provincie heeft dan ook studies laten uitvoeren en ziet graag een "ic" Es-Hgl-Zp. Daarbij ligt er ook een idee om zho als aparte lijnconcessie aan te besteden na elektrificatie om zo de risico's van het nieuwe materiaal etc buiten Berkel-Dinkel te houden. |
14-08-2019 12:45:00 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Maar dan kom je met dezelfde beperkingen als ZwEnZwoKa toch? Dat er ATB-NG blijft liggen bedoel ik dan ook. |
14-08-2019 13:00:58 | ||
---|---|---|
sigma
|
De vervoervraag Zp - Es is veel hoger dan Zp - Odz. Idealiter zou je de stoptrein Zp-Odz willen herrouteren naar ZP-Es. Echter, in Hgl kom je dan in hetzelfde pad als de 7900. Twee treinen kort achter elkaar naar Es heeft dan ook minder zin, mocht er al ruimte zijn in de BSO op Es. En vervoerskundig zou je de verbinding 7900 Zl - Es uiteraard in stand willen houden. Dat in combinatie met een los pootje Hgl - Odz, blijft de huidige situatie zoals ie is. Laatst bewerkt door sigma op 14-08-2019 13:26 |
14-08-2019 13:40:44 | ||
---|---|---|
edje
|
Nou op zich heeft het wel zin. Want je ontlast er de 7900 enorm mee. Die zit nu in de ochtend mut en mut vol. |
14-08-2019 13:54:06 | ||
---|---|---|
sik214
|
Of je voegt 1 tussenslag per uur erin op Hgl/Odz, zodat er samen met de Eurobahn een half uurs dienstregeling komt. Heel out of the box/buiten concessies om: doorverbinding van de stoptrein Nordhorn-Bentheim naar Hengelo in dat andere half uur van de Eurobahn?! |
14-08-2019 14:01:57 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Vergeet Hengelo Oost niet. Daar stopt de Eurobahn niet, want dat zou niet passen in de drgl. Mvg. Bart |
14-08-2019 15:02:41 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Richting Hengelo (in de spits) niet inderdaad, richting Oldenzaal is er ruimte zat de hele dag door. Met 100 ipv 125 en heerlijk uitrollen voor Oldenzaal ben je nog op tijd. |
14-08-2019 15:12:04 | ||
---|---|---|
Dre
|
Richting Hgl vertrekt de ERB (pas) na een stop van 6 minuten in Bh (a. 03/v. 09). Als je die wat korter maakt kun je stoppen op Hglo. Al krijg je dan minder ruimte op een kleine vertraging op te vangen. Richting Odz/Bh kan idd makkelijk, dan is de 20350 vaak al om .41 in Odz, waar 2 minuten later pas vertrokken wordt. |
14-08-2019 15:12:51 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Welnee, volgas door tot het einde.%08% Heb je weer wat extra tijd met ombouwen in Oldenzaal. |
14-08-2019 15:49:45 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Quote Wat is de normtijd voor systeemwissel in Bh? De praktijk leert dat een beetje buffer daar niet onwenselijk is... |
14-08-2019 16:25:52 | ||
---|---|---|
Dre
|
De andere kant op staat er 5 minuten voor (a. 52/v. 57), dus maar een minuutje korter. Is dat zekerheid of heeft de apperatuur een minimale stilstandtijd nodig? (vindt de omschakeling STM-PZB STM-ATB ook in Bh plaats of bij de grens?) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
14-08-2019 17:23:11 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Pzb-atb is precies op de grens. Spanningswissel is ook nogal afhankelijk van de plaatselijke treindienstleider. Ben wel eens met 1,5 al weer vertrokken, maar het kost ook wel eens 5 minuten... |
18-08-2019 11:08:45 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Quote De Provincie is ook al aan het uitzoeken of de stoptreinen uit Munster en Dortmund doorgetrokken kunnen worden tot Hgl en mogelijk zelfs Zwolle. Een doortrekking tot Hgl heeft als grote voordeel dat Duitse studenten in Es niet over hoeven te stappen voor de UT/Kennispark en daarnaast meer overstapmogelijkheden in Hgl. Om de trein uit Zutphen dan ook nog eens naar Es te laten rijden ipv Oldenzaal lijkt me iets teveel van het goede. Dat er nog altijd gedieseld wordt tussen Hengelo en Oldenzaal heb ik al nooit begrepen. Heeft NS geen SGM2 over die Keolis over kan nemen voor een prikkie? Daarmee speel je ook een Lint vrij want daar hebben ze er kennelijk te weinig van. |
18-08-2019 11:14:01 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Een SGM2 in Twente, dapper dat je dat op dit forum durft voor te stellen |
18-08-2019 11:23:23 | ||
---|---|---|
JothamvW
|
Bovendien zit je dan dus met keren in Hengelo; waar je vanuit beide richtingen zowel geen tijd als geen plek voor hebt i.v.m. doorrijdende treinen Aml - Es. |
18-08-2019 11:27:02 | ||
---|---|---|
Dre
|
Een pendel Odz-Hgl v.v. keert op spoor 11, dat kan prima in de huidige dienstregeling. Heeft de aparte pendel met FLIRT 7303 van de week prima aangetoond.Quote De treinen uit Dortm (20230) en Munst (20180) door laten rijden naar Hgl is in de huidige ligging niet echt een toegevoegde waarde, want dan zal m.n. de 20180 in de spits in een haast onmogelijk pad komen, met achtereenvolgens de 7000, 17900 en 7900 richting Hgl. Sinds de heropening van de lijn naar G zijn de vertrektijden ook niet schrikbarend gewijzigd, die hebben altijd rond het hele en halve uur gelegen (ik meen dat het eerder .25 en .55 was, dus de aansluiting op de 7900 is al verbeterd). Daarnaast: De vervoersvraag vanuit West-Twente richting Esk/Es is groter dan de vervoersvraag vanuit Munst/Dortm richting Esk (want de 20180/20230 is in Es ongeveer de helft kwijt, want die gaan naar 't Saxion en niet naar de UT). Quote En een SGM-II tussen Hgl en Odz laten pendelen voldoet niet aan de concessie-eis waarmee DM'90 in 2003 van het baanvak verdreven werd: de gelijkvloerse instap. |
18-08-2019 16:30:54 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Quote Wat is daar dan dapper aan? Die rijden er nu ook al...... |
18-08-2019 21:50:52 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Doorgaande treinen uit Duitsland in Es, ik ben voor, Even een wissel met stukje spoor en er kunnen ook treinen naar Urenco gaan rijden, stukken veiliger dan het wegtransport! |
18-08-2019 22:36:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Over dappere adviezen gesproken... Daar slaat heel Twente van op tilt... |
19-08-2019 12:22:25 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Ja liever 500 vrachtwagenritten per maand dan 1 trein. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
19-08-2019 14:48:32 | ||
---|---|---|
edje
|
Urenco Almelo heeft ook geen spooraansluiting, daar gaat het al jaren per onopvallende vrachtwagen. Maar goed we dwalen af. |
19-08-2019 19:36:57 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Alsof overstappen in Enschede zo vervelend is. Alles is gelijkvloers. Bovendien is Enschede de belangrijkste stad in de regio. Laat Enschede-Gronau aub 100% Duits blijven, zonder allerlei doorkoppelingen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
19-08-2019 20:18:44 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Denk dat het tijd is om terug te gaan naar de daadwerkelijke ontwikkelingen van Keolis en de speculaties, wensen en vermoedens over doortrekken van Gronau naar Hengelo en SGM in Twente te laten rusten. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
23-08-2019 15:37:54 | ||
---|---|---|
edje
|
Vandaag hebben 2 treinstellen een naam gekregen 7405 Cees Anker (voormalig directeur) 7406 Bert Boerman (provincie overijssel) https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/keolis-blauwnettreinen-%E2%80%98cees-anker%E2%80%99-en-%E2%80%98bert-boerm |
27-08-2019 15:39:05 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Quote Die laatste naam is niet echt handig. Het is iemand die de komende jaren moet meebeslissen over nieuwe concessies als de ZHO en Apeldoorn-Almelo(-Es). Mochten die aan Keolis gegund worden dan ga je vragen krijgen. Nu al worden er vragen gesteld binnen de Provincie of dit wel zo handig is. Prima als ze een trein naar een persoon noemen maar niet als die persoon nog in functie is. |
27-08-2019 16:09:08 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Ach je kan ook overal wat achter zoeken en een probleem van maken natuurlijk... |
27-08-2019 18:17:49 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Heeft de valleilijn ook... |
29-08-2019 08:36:16 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote Niet helemaal, Conny Bieze was aftredend gedeputeerde toen de trein vernoemd werd en is dus niet meer in functie. |
29-08-2019 13:30:06 | ||
---|---|---|
dennistd
|
En Marijke van Haaren? |
29-08-2019 15:38:40 | ||
---|---|---|
Michael98
|
QuoteDit soort dingen kunnen wel de schijn van belangenverstrengeling hebben. Hij krijgt zijn trein, als hij er dan voor zorgt dat zijn trein ook onder de vlag van die vervoerder in de provincie zijn rondjes mag rijden. |
29-08-2019 16:07:31 | ||
---|---|---|
edje
|
Ik denk als je iets bereiken met nieuwe concessies, dat je dan wel meer moet doen dan een paar plakletters op een trein. |
29-08-2019 16:37:46 | ||
---|---|---|
JHS2013
|
Quote Corruptie is nagenoeg niet-bestaand in Nederland. Toch is het heel vreemd om zittende bewindslieden te eren met een vernoeming. Het is ten eerste gewoon zijn werk om contracten aan te besteden, ten tweede gaat er een misplaatst signaal van dank van de vervoerder uit en heeft de reiziger er geen boodschap aan. Het is veel veiliger om treinen naar plaatsen te noemen. |
29-08-2019 23:41:28 | ||
---|---|---|
mren
|
Zuivere corruptie wellicht niet, maar heel Limburg is gebouwd op vriendendiensten en vervlochtenheid van dorpspolitiek met verenigingsleven. |
30-08-2019 08:32:06 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote En daarom rijdt er een bedrijf met het Nederlandse hoofdkantoor in Heerenveen, een Duitse aandeelhouder en stelselmatig zijn eigen buurman negeert terwijl ze een gezamenlijk belang hebben. |
30-08-2019 08:33:18 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote Het is eerder andersom: Keolis wil Cees Anker op de trein, dan moet ik ook een trein hebben. (Dat past beter bij een politicus in Nederland) |
30-08-2019 08:34:32 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Quote Ook nadat ze geen gedeputeerde meer was. CXX heeft dit gedaan als dank voor de vele jaren goede samenwerking. |
30-08-2019 12:08:19 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Onzin, Keolis heeft dat zelf bedacht en aangeboden. Een politicus die zijn naam op een trein vermeld eist is wel erg idioot om te bedenken. |
24-09-2019 12:51:56 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Het duitse VRR heeft Eurobahn een aantal concessies ingetrokken in het ruhrgebiet vanwege een tekort aan personeel https://www.ovpro.nl/special/2019/09/19/duitse-vrr-beeindigt-contract-met-keolis-deutschland/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202019-39&gdpr=accept |
24-09-2019 13:20:31 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
1 concessie, die nog in moest gaan in december. Keolis had een afspraak met DB Regio om machinisten in te huren om zo de tekorten aan te vullen (dan nog zou er een tekort zijn), alleen heeft DB Regio zich daar ineens uit teruggetrokken, heeft de VRR daarom de concessie teruggetrokken, laat het DB Regio nog 2 jaar langer rijden, maar DB Regio heeft daar de machinisten niet voor, want die zijn al ergens anders ingedeeld... Kortom, dit wordt nog wel een beste soap |
24-09-2019 17:03:09 | ||
---|---|---|
yappa
|
Och, laten we het door een roze bril bekijken, dan heeft Eurobahn in elk geval in 2020 genoeg machinisten om de treindiensten naar Venlo en Hengelo te rijden |
24-09-2019 20:16:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Nou, Cursus Nederlands en het leren an de Nederlandse spoorwegzaken in 3 maanden? |
25-09-2019 00:30:12 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Wellicht wat offtopic hier bij gebrek aan treinen in de concessie, maar Keolis (Nederland) heeft vandaag wel IJssel-Vecht gewonnen, ingaande in december 2020. Dit is de eerste van de drie nieuwe grote oostelijke concessies, de volgende (Rijn-Waal) gaat van start in december 2022. Daarbij horen ook de lijnen Arnhem-Tiel en Arnhem-Winterswijk. Tot slot gaat de nieuwe concessie Berkel-Dinkel in december 2023 in. Daarbij horen dan ook de lijnen Zutphen-Oldenzaal (onder voorbehoud van tijdige elektrificatie), Zutphen-Apeldoorn en Zutphen-Winterswijk. |
25-09-2019 21:01:08 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteJe kon erop wachten, na de gewonnen aanbesteding, worden er vragen in de Provinciale Staten gesteld https://www.rtvoost.nl/nieuws/318894/PVV-Overijssel-wil-opheldering-over-aanbesteding-Keolis-enkele-weken-na-Bert-Boerman-trein Dick van den Hoven |
29-09-2019 20:25:50 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
https://www.instagram.com/p/B2_Ou4CoiiA/?igshid=3uscmcd39hs9 De 44 lijkt vandaag gedriehoekt te zijn. |
29-09-2019 21:11:09 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Dat lijkt niet alleen, het is ook nog zo Overigens is de planning dat woensdag stel 41 weer terug komt van schadeherstel. De 38 volgt in de loop van oktober |
25-06-2020 11:28:13 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Ik snap de artikel niet 100%, maar het gaat over gesjoemel met de aanbesteding in Overijssel
https://www.rtvoost.nl/nieuws/332334/Overijssel-staat-met-rug-tegen-de-muur-in-affaire-Keolis |
25-06-2020 14:09:51 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Gaat over de bus concessie IJssel-Vecht en enkele geheime afspraken door directieleden die reeds op non-actief staan. |
25-06-2020 14:16:09 | ||
---|---|---|
thom
|
Niet alleen op non-actief, maar ook gewoon ontslagen inmiddels. |
07-07-2020 16:20:00 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Keolis raakt concessie IJssel & Vecht alsnog kwijt en loopt dus € 900 miljoen voor 10 jaar mis. Bron: RTV Oost Laatst bewerkt door wouterder op 07-07-2020 16:21 |
07-07-2020 17:52:41 | ||
---|---|---|
BusNL
|
En de trein die naar de Bert Boerman (Gedeputeerde Mobiliteit, Overijssel) is genoemd, vlak voor Keolis de concessie won, gaat binnenkort weer neutraal door het leven: www.destentor.nl Laatst bewerkt door BusNL op 07-07-2020 18:04, reden: + linkje |
07-07-2020 18:33:09 | ||
---|---|---|
anton_
|
volgens de tekst gaat dit alleen om bussen. Weet iemand of dit nog meer gevolgen heeft voor de treinen van Keolis heeft dan alleen de naam van een trein? |
07-07-2020 18:38:21 | ||
---|---|---|
BusNL
|
Het heeft geen gevolgen voor de treinen (op die naam na dan...), tenzij Keolis Nederland door deze ''fout'' failliet gaat. Laatst bewerkt door BusNL op 07-07-2020 18:38 |
30-08-2022 15:50:43 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Vanaf 5 september krijgen de treinen van Keolis treinnummers naar Duitse voorbeeld. Keolis denkt dat dit voor reizigers duidelijker is.
RS22: Zwolle-Kampen RS23 en IC23: Zwolle-Enschede RS24 Zutphen-Hengelo-Oldenzaal
De afkorting RS betekent RegioSpinter, IC betekent InterCity. |
30-08-2022 16:34:57 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Wel apart dat de 17900 dan IC is en geen RE zoals bij Arriva |
30-08-2022 17:07:40 | ||
---|---|---|
RX7567
|
Arriva gebruikte zover ik weet altijd de term sneltrein, dat in Duitsland bekend staat als RE (regio express). Keolis heeft altijd de termen en intercity gebruikt. Dus consistentie tussen Keolis en andere lokale vervoerders was er toch al niet:) |
30-08-2022 17:29:34 | ||
---|---|---|
martijn
|
Klopt. Zelfs binnen Blauwnet ontstaan dus toch langzaam wat meer verschillen. Net als op bijvoorbeeld de vertrekstaten waar Arriva buiten een verwijzing naar de app nog amper informatie geeft. Keolis doet dat gelukkig nog wel met bijvoorbeeld de spoornummers. |
03-09-2022 13:03:03 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Zo te zien zijn de nummers per tiental verdeeld in de concessies. Verder zijn Qbuzz en R-NET (NS) nog de enige die de lijnnummers missen. |
03-09-2022 13:55:06 | ||
---|---|---|
thom
|
Die nummers worden niet verdeeld, maar gewoon door de vervoerders zelf bedacht en gehanteerd.
In theorie kunnen er straks gewoon doublures ontstaan, net zoals dat het geval is met buslijnen. |
03-09-2022 15:14:05 1 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Je zou zeggen dat ze dit wel met elkaar lijken te communiceren. |
03-09-2022 18:14:11 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
Quote Dat lijkt me logsich, anders is het argument "dit is duidelijk voor de reiziger" helemaal nutteloos. |
03-09-2022 22:11:37 2 | ||
---|---|---|
Zabky
|
Ik snap niet waarom we niet gewoon treinnummers gebruiken. 79** > SPR79. 179** > IC179 |
03-09-2022 22:42:38 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Of gebruik gewoon de tabelnummers, zoals die ook al bestaan. Dan heb je er nog wat aan. |
03-09-2022 23:27:43 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
|
Dan is de sneltrein Apeldoorn-Winterswijk (30400) opeens de IC5647. Met vier of meer cijfers is het niet zo waardevol meer. Of op Zutphen van lijnnummer wisselen? Dat is juist verwarrend. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 03-09-2022 23:27 |
22-09-2022 01:34:22 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
ProRail trapt op de rem voor plannen batterijtrein in Overijssel |
22-09-2022 18:26:06 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Wat is er precies nodig van ProRail dan? Een bovenleiding die geschikt is om bij te laden bij stilstand? Ik kan me voorstellen dat de huidige rijdraden lokaal teveel opwarmen, als de trein niet beweegt. |
22-09-2022 18:52:10 | ||
---|---|---|
thom
|
Waarom zou dat bij een batterij trein anders zijn dan een andere willekeurige elektrische trein ?
Wat er nodig is van ProRail staat overigens duidelijk benoemd in het artikel. Laatst bewerkt door thom op 22-09-2022 18:52 |
22-09-2022 18:59:58 | ||
---|---|---|
mren
|
Omdat een ladende batterij of condensator veel meer vermogen trekt dan een elektromotor. |
22-09-2022 19:21:16 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Een ladende trein die stil staat op het station trekt veel meer stroom dan een "normale" stilstaande trein. En dan warmt de bovenleiding ter plekke mogelijk te veel op. Een VIRM-6 mag bijvoorbeeld niet eens vol vermogen verwarmen: daar worden de bakken om de beurt uitgezet. Edit: de eis zoals die in de wet staat is: "a. de stroomafname van iedere stroomafnemer bij een stilstaand spoorvoertuig wordt door de installatie zodanig beperkt, dat de temperatuur van de rijdraad ten hoogste 150 °C bedraagt". Ik verwacht dat je hier royaal overheen gaat als je wil laden bij stilstand, dus dat je speciale maatregelen moet nemen zoals een stroomrail of hogere opdruk. Overigens zie ik echt niet staan waarom ProRail batterijtreinen tegenhoudt, zoals in de titel staat. Ik zie kosten staan, maar vraag me daarom af welke kosten ProRail moet maken. Laatst bewerkt door Marco op 22-09-2022 19:54 |
22-09-2022 19:26:24 | ||
---|---|---|
RX7567
|
'Maar de kosten van zowel elektrificatie als het laten rijden van een batterijtrein blijken toch niet te kloppen. (...) "Met met deze wiebelige cijfers kunnen we dit voorstel niet voorleggen", zei Boerman.' Als ik het zo lees gaat het dus over dat de onderzoeken naar de kosten niet correct zijn.. Ze willen dus eerst zeker weten welke investering het goedkoopste zal zijn en daarna bepalen welke soort electrificatie ze gaan doen, in plaats van direct batterijtreinen laten rijden en verrast kunnen worden met hogere kosten. |
22-09-2022 22:45:04 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat zal wel loslopen, een trein bestaand met lok en rijtuigen kan alleen voor de HS van rijtuigen al maximaal 800 ampère uit de bovenleiding afnemen. Buiten het feit dat er nog laadapparatuur tussen zal zitten die de spanning eerst nog eens verlaagd, wil je geen 800 ampère door die batterijen heen jagen want dan kookt dat batterij pakket accuut. Dan hebben we het nog niet eens over wat een tractie installatie uit een bovenleiding groep kan afnemen (tot 4000A). Een hogere opwaartse druk van de stroomafnemer gaat daar ook geen verschil maken in temperatuur van de bovenleiding, het contact vlak blijft immers gelijk van oppervlakte. Laatst bewerkt door thom op 22-09-2022 22:52 |
22-09-2022 23:23:38 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Ik vermoed eerder dat nu de eerste installaties in bedrijf zijn en het bijbehorende kostenplaatje er wat anders uitziet als voorgespiegeld. Bij de F1 in Zandvoort zouden ook alle lijnbussen 100% elektrisch zijn, dat kon men in de praktijk niet waarmaken. Een flink deel was toch diesel. |
23-09-2022 08:04:38 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Daarom zet een lok ook een tweede stra op bij stilstand. Een tractie-installatie kan inderdaad veel meer stroom trekken, maar doet dat alleen rijdend, dus dan heb je weinig last van die plaatselijke opwarming. Je zou wel gelijk kunnen hebben dat hogere opdruk weinig nut heeft. Kan me voorstellen dat je het inderdaad moet zoeken in een groter contactoppervlak. Overigens kan er meer stroom door een accupakket dan je nu denkt hoor: Een Tesla Model 3 bv kan kortstondig met 200 kW laden, bij ongeveer 400V, dus dat is al 500 A. En treinen hebben grotere accupakketten dan zo'n auto. |
23-09-2022 11:56:38 1 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
|
Quote Daar zijn regels voor in de TSI Energy:
Er staat niet dat meer stroom niet mag, maar de regel impliceert wel dat je niet vanuit mag gaan dat meer stroom mogelijk is. Prorail hoeft dus in principe geen voorziening te maken om stilstaand met meer dan 300A te kunnen opladen. |
23-09-2022 13:00:31 1 | ||
---|---|---|
yappa
|
En in de nieuwe TSI ENE die in juni 2023 van kracht moet worden, komt een specifieke bepaling voor batterijtreinen. Daarin wordt precies vastgelegd binnen welke grenzen een trein op gelijkstroom-netwerk stroom mag trekken om de batterij op te laden. Dan weten infrabeheerder en treinenbouwer precies waar ze aan toe zijn en zo wordt het wat makkelijker uit te voeren. En het idee is dat de bovenleiding dan op specifieke plekken wordt versterkt ten behoeve van dat stilstaand opladen. Die bepalingen zijn nu vrijwel definitief, dus misschien is ProRail daarmee nu gaan rekenen en is tot de conclusie gekomen dat het toch duurder wordt dan eerst gedacht. |
23-09-2022 13:14:15 | ||
---|---|---|
edwin82
|
Ik snap dat volledige electrificatie misschien duurder is maar als je hiervoor wel zou kiezen maak je ook de weg vrij voor andere spoorvoertuigen die er in de toekomst gebruik van kunnen maken. Zo kan Arriva hetzelfde materieel ook in zetten voor Mrb - Aml als dit nodig zou zijn. Ik weet niet welk beveiligingssysteem er op Zp - Hgl ligt maar je zou dit traject bij electrificatie als omleidingsroute kunnen gebruiken voor diverse treinen als Zp - Dv gestremd is. Dat kan niet als er alleen een voorziening voor batterijtreinen wordt gemaakt.
Laatst bewerkt door edwin82 op 23-09-2022 15:52, reden: Tiepvout hersteld |
23-09-2022 13:47:21 | ||
---|---|---|
pascalgerr
|
Quote Daar is al eens over gesproken maar een handje vol bewoners langs de lijn waren tegen |
23-09-2022 13:54:39 | ||
---|---|---|
martijn
|
Klopt. In Goor hebben ze dat goed geregeld. Daarom worden er nu ook al jarenlang nooit goederentreinen omgeleid via die lijn. |
23-09-2022 14:01:53 | ||
---|---|---|
phantom
|
Toch knap dat schijnbaar een "handje vol" mensen,het voorelkaar krijgt dat zoiets word tegen gehouden. |
23-09-2022 14:33:10 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Dat is geen misbruik van positie, hoor. Gewoon goed opgeleide (lees: hoog) buurtbewoners die de weg weten in bestuursland. |
23-09-2022 15:19:36 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
En dan zijn het nog de importbewoners die klagen (zijn vanwege de rust uit de Randstad vertrokken), de autochtonen vinden het allemaal maar best 😉 |
24-09-2022 11:43:49 2 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Ah, heerlijk, nog weer een complotdenker. 🙁 |
24-09-2022 12:20:11 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Quote Buiten dat, je houdt twee eilanden in stand in je spoornetwerk. Als deze twee lijnen ook geëlektrificeerd worden, is dat probleem minder. Laatst bewerkt door wouterder op 24-09-2022 12:21 |