Extra snelle IC naar Groningen
Forum: Algemeen - Algemeen
25-01-2019 23:39:40
dennistd
dennistd
Ze gaan vannacht alvast testrijden voor de persrit van volgende week

25-01-2019 23:47:58
AgentX
AgentX
Daar lijkt het wel op ja.

26-01-2019 00:25:36
aarclay
aarclay
ERTMS even uittesten misschien? Stel je voor dat ERTMS door een foutje niet reageert op de Hanzelijn, dan zit je weer met de standaard 140, terwijl diverse journalisten met hun snelheidsmeter app de snelheid in de gaten houden. Not funny

Laatst bewerkt door aarclay op 26-01-2019 00:29


Choo choo.....

26-01-2019 00:54:08
thom
thom
Nou, als het inmelden bij ETCS niet lukt, dan heb je geen snelheidsmeter meer nodig om te concluderen dat je stilstaat %08%

Je moet je voorstellen dat een trein niet zomaar terug valt en onder ATB gaat rijden, daar komen nogwel wat handelingen aan voorbij

Laatst bewerkt door thom op 26-01-2019 00:56


26-01-2019 01:27:58
gose91
gose91
Het principe Dual Signalling wordt toegepast. Als het inbellen niet lukt, werkt de ATB nog steeds. Alleen dan geen 160, maar 140

26-01-2019 07:15:22
broek53
broek53
Ik heb er inhoudelijk niet zo'n verstand van, maar ik denk dat het testen van de ERTMS van de Traxx-locomotieven op die van de Hanzelijn niet onverstandig is. De software van die Traxxen is immers een en andermaal gewijzigd de laatste maanden.

28-01-2019 07:16:30
PeterJ
PeterJ
Gaat die testtrein tussen Schiphol en Leiden ook een stuk 160 rijden? Daar kan dat toch ook?

28-01-2019 08:03:18
treinfan
treinfan
Nee, de Traxx'en hebben geen ATBM+ en hebben dus gewoon een maximumsnelheid van 140 km/h.

28-01-2019 12:20:31
icened
icened
Quote
broek53 (za 26 jan 2019 07:15:22 www.somda.nl): Ik heb er inhoudelijk niet zo'n verstand van, maar ik denk dat het testen van de ERTMS van de Traxx-locomotieven op die van de Hanzelijn niet onverstandig is. De software van die Traxxen is immers een en andermaal gewijzigd de laatste maanden.


Zal ERTMS van de Traxx locomotieven anders op de Alstom Atlas ERTMS van de Hanzelijn reageren dan straks een ICNG die ook voorzien wordt van Alstom Atlas ERTMS? Is de ERTMS versie op Hanzelijn inmiddels al niet weer verouderd? Net zoals op de HSL ook niet de modernste versie van ERTMS is.

28-01-2019 12:48:27
broek53
broek53
Quote
icened (ma 28 jan 2019 12:20:31 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 26 jan 2019 07:15:22 www.somda.nl): Ik heb er inhoudelijk niet zo'n verstand van, maar ik denk dat het testen van de ERTMS van de Traxx-locomotieven op die van de Hanzelijn niet onverstandig is. De software van die Traxxen is immers een en andermaal gewijzigd de laatste maanden.


Zal ERTMS van de Traxx locomotieven anders op de Alstom Atlas ERTMS van de Hanzelijn reageren dan straks een ICNG die ook voorzien wordt van Alstom Atlas ERTMS? Is de ERTMS versie op Hanzelijn inmiddels al niet weer verouderd? Net zoals op de HSL ook niet de modernste versie van ERTMS is.
Tsja, als ik zo links en rechts lees wat er met ERTMS van verschillende fabrikanten van enerzijds baanapparatuur en anderzijds treinapparatuur allemaal gebeurt, dan lijkt het mij in ieder geval niet onverstandig om de laatste releases (en de correcties daar weer op) die op de TRAXX-en voor de HSL zitten, ook even te testen op de Hanzelijn - als dat al niet gebeurd is, overigens. Better safe than sorry zou ik zeggen, zeker als je er een publiciteitsstunt mee wenst uit te halen.

28-01-2019 13:16:19
mtlx
mtlx
Zeker de oudere ERTMS versies zijn behoorlijk open qua interpretatie en implementatie. Ik geloof dat bij bijvoorbeeld de Betuweroute (of was het de Havenspoorlijn?) uitgerust was (is?) met een eigen baliseontwerp van Alstom, waarbij er een soort van twee balises in één geïntegreerd waren voor betere betrouwbaarheid (beide helften gaven dezelfde boodschap door, dus echt als backup).
Echter kon de boordapparatuur van, ik meende, Bombardier (of was het Siemens?) niet mee om gaan en zette de treinen telkens stil.

Met de huidige versies is dat probleem al deels getackeld en is het veel strikter qua specificaties.

28-01-2019 13:25:05
Klaasje
Klaasje
Mooie krantenkop toch?
Snelle trein is trager dan normale intercity.
Hogesnelheidstrein valt stil op Hanzelijn door problemen met het beveiligingsysteem.

Lelystad - blablabla. Helaas kreeg de trein onderweg een storing en heeft hiermee twintig minuten stilgestaan. Van de ambitie om een kwartier sneller te zijn is niets over. De droom van de Noordelijke bestuurders lijkt daarmee uiteen te zijn gespat. blablabla.

28-01-2019 13:43:42
thom
thom
En wat is daar nu mooi aan dan?

Als je dat mooi gaat vinden komen we helemaal nergens meer Kwa innovatie op het spoor...

28-01-2019 14:04:14
broek53
broek53
Ik denk dat de ironie je ontgaat.

28-01-2019 14:21:10
daniel81
daniel81
Quote
dennistd (vr 25 jan 2019 23:39:40 www.somda.nl): Ze gaan vannacht alvast testrijden voor de persrit van volgende week

Waarmee de strekking van de "testrit" nu helemaal helder is: gewoon een publiciteitsstunt. De echte test heeft immers al plaatsgevonden

Laatst bewerkt door daniel81 op 28-01-2019 14:21

28-01-2019 16:25:27
Biem94
Biem94
Quote
daniel81 (ma 28 jan 2019 14:21:10 www.somda.nl):
Quote
dennistd (vr 25 jan 2019 23:39:40 www.somda.nl): Ze gaan vannacht alvast testrijden voor de persrit van volgende week

Waarmee de strekking van de "testrit" nu helemaal helder is: gewoon een publiciteitsstunt. De echte test heeft immers al plaatsgevonden


Er is wel een verschil tussen een persrit en testrit idd..

28-01-2019 17:40:52
b2py
b2py
Quote
daniel81 (ma 28 jan 2019 14:21:10 www.somda.nl):
Quote
dennistd (vr 25 jan 2019 23:39:40 www.somda.nl): Ze gaan vannacht alvast testrijden voor de persrit van volgende week

Waarmee de strekking van de "testrit" nu helemaal helder is: gewoon een publiciteitsstunt. De echte test heeft immers al plaatsgevonden
Ken geen enkel ander bedrijf dat niet eerst intern dingen uitprobeert voor ermee naar buiten te treden, waarom zou dat voor NS anders zijn?

Laatst bewerkt door b2py op 28-01-2019 17:41

28-01-2019 17:53:09
michaben
michaben
Ik ken geen enkel bouwproject waarbij de "eerste paal" daadwerkelijk de eerste was.

28-01-2019 17:55:25
gose91
gose91
Quote
daniel81 (ma 28 jan 2019 14:21:10 www.somda.nl):
Quote
dennistd (vr 25 jan 2019 23:39:40 www.somda.nl): Ze gaan vannacht alvast testrijden voor de persrit van volgende week

Waarmee de strekking van de "testrit" nu helemaal helder is: gewoon een publiciteitsstunt. De echte test heeft immers al plaatsgevonden

Afgelopen weekend was dan ook de "voorverkenningsrit". Komend weekend de testrit %02%

28-01-2019 18:04:58
broek53
broek53
Blijft alleen de vraag waarom een toch enigszins gerenommeerd en ervaren vervoersbedrijf live zou moeten testen of een volgens alle regelen der kunst gemaakte dienstregeling haalbaar is. Zeker als je de meest verstorende factor, in- en uitstappen van veel reizigers op tussenstations, niet simuleert, bijvoorbeeld. Dat maakt het dus een rit voor de Bühne, in dit geval voor de perstribune.
Verder niks mis mee, maar getest wordt er feitelijk niks.

30-01-2019 06:56:15
mdeen
mdeen
En toch... gaat het op de HSL-Zuid met NS ook niet van een leien dakje. En dat is nu al jaren zo.
Waar het aan ligt ga ik niet meer over speculeren, maar dat NS doet alsof elk wiel opnieuw uitgevonden moet worden kan ik wel een beetje begrijpen, als blijkt dat elk wiel dat ze uitvinden niet lekker rolt.

30-01-2019 09:52:51
sjoerd
sjoerd
En toch... is dat wel een beetje zo: het wiel opnieuw uitvinden. Sterker nog: dat moet bij elke nieuwe software-versie, naar het blijkt, en dat is niet alleen zo bij de TRAXX-en, maar bij alle modern materieel. De baanapparatuur, in vrij hoge mate onveranderlijk, moet wel door het materieel worden gevonden en juist worden begrepen. En we weten allemaal wel uit eigen ervaring hoe ondoorgrondelijk gedoe met onze eigen pc af en toe is. Het oppikken van de ATB-code is daarbij vergeleken erg simpel.

30-01-2019 09:57:05
icened
icened
Quote
mdeen (wo 30 jan 2019 06:56:15 www.somda.nl): En toch... gaat het op de HSL-Zuid met NS ook niet van een leien dakje. En dat is nu al jaren zo.
Waar het aan ligt ga ik niet meer over speculeren, maar dat NS doet alsof elk wiel opnieuw uitgevonden moet worden kan ik wel een beetje begrijpen, als blijkt dat elk wiel dat ze uitvinden niet lekker rolt.


Doet me denken aan een goede analyse van Brandpunt:

www.youtube.com

Hoogleraar Wijnand Veeneman (TU Delft) geeft vanaf 10:54 al aan dat NS en overheid destijds met de Fyra/HSL hyper inventief wilde zijn. Waardoor je de problemen kon zien aankomen.

Maar NS heeft er wel van geleerd. De ICNG wordt op basis van de beproefde Coradia ontwikkeld. Maar beproefde treinen kunnen ook nog nukken opleveren zoals SLT.

Laatst bewerkt door icened op 30-01-2019 10:00

30-01-2019 10:51:23
thom
thom
Prima dat je SLT aanhaalt, maar dat heeft één winter voor wat problemen gezorgd en sindsdien rijdt dat spul eigenlijk zonder veel problemen rond.

30-01-2019 10:56:27
icened
icened
Is dat ook weer opgelost. Maar je ziet wel dat digitale techniek nu nog best ingewikkeld is. Voorbeelden genoeg. Velaro D die met vertraging werd opgeleverd vanwege problemen met software. NMBS reeks 18 op basis van de beproefde Eurosprinter/Taurus.

30-01-2019 14:13:17
nohab
nohab
Waarom noem je de NMBS reeks 18 in dit verband?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

30-01-2019 15:04:29
icened
icened
Had NMBS reeks 18 ook niet problemen met software? Of is dat een vergissing?

30-01-2019 20:31:13
daniel81
daniel81
Ik zou eerder geneigd zijn het andersom te stellen: is er het laatste decennium ook materieel afgeleverd dat GEEN softwareproblemen had?
Daarbij: 'beproefd' is ook relatief, als er één materieeltype een beproefd concept was dan was het de TRAXX wel. EN zie wat er nu gebeurt. Kortom, dat testrijden is zo gek niet,

Hoewel... hoe realistisch is die test nu? Er kan nu toch geen ICR gemist worden voor een extra IC naar Gn? Dus je kunt dit pas daadwerkelijk gaan uitvoeren als ICNG afgeleverd is en dan zijn we al weer 10 softwareversies verder, waarmee het testen opnieuw kan beginnen%09%

30-01-2019 21:00:04
timtrein
timtrein
Vandaar ook de conclusie dat dit met name een PR-actie is.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-01-2019 21:15:30
yappa
yappa
Als terugvaloptie kun je altijd nog een ICE pakken, die heeft daar al 200 km/h gereden in het kader van de beproeving van de ERTMS installatie...
youtu.be

01-02-2019 02:19:20
thom
thom
Die zijn er normaal al niet in overvloede, maar met de huidige betrouwbaarheid van die dingen ongetwijfeld nu al helemaal niet

01-02-2019 13:06:26
yappa
yappa
Er staan er elke nacht 3 over in Asd, moet lukken

01-02-2019 14:46:48
cuneo56
cuneo56
Waarvan er meestal al 2 een beurt in de werkplaats krijgen en ze alle 3 ook geserviced moeten worden.
Dus om er eentje "even" 5 uurtjes te gebruiken ligt niet zo heel simpel

Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-02-2019 14:47

01-02-2019 14:54:54
sjoerd
sjoerd
En daarnaast zullen materieelbekendheid en wegbekendheid wel niet samen gaan in één persoon.

01-02-2019 15:08:23
Frontier
Frontier
En daarbij, wat zou een dergelijke rit met een ICE duidelijk moeten maken? Dat een tamelijk snelle rit enkel mogelijk is met materieel dat in de regel niet beschikbaar is?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

01-02-2019 18:54:20
gvttreinen
gvttreinen
Pier heeft de smaak al te pakken, naast Noord dient ook Oost Nederland een snelle verbinding met de Randstad te hebben, tot 250 km/h wel! Lees en droom: rtvoo.st

01-02-2019 19:31:45
sjoerd
sjoerd
Tja, inderdaad nog een droomproject, maar eerlijk is eerlijk, er wordt op hoger beleidsniveau te weinig gedroomd en dan is het niet gek om moedige plannen te ventileren. Het is ook al erg mooi als daar 25% van werkelijkheid wordt; alles is meegenomen. Eigenlijk een ondersteuning van vele beleidsvoornemens op lager niveau: provincies en gemeenten ventileren ook dromen, zoals het doortrekken van Zwolle - Emmen naar Stadskanaal en Veendam.
Je kunt over Pier ook zeggen: als niemand het idee noemt, krijg je helemaal niks van de grond.

01-02-2019 19:44:24
broek53
broek53
Het verbaast mij nogal. Pier gaat daar helemaal niet over, en waar hij wel over gaat, dat moet hij dan maar gewoon doen: trajecten verdubbelen, snelheid verhogen. Als hij dat doet, komt er vanzelf een vervoerder die daarvan gebruik wil maken. Maar ProRail heeft nu een jaar of twintig de baanvakken volgepropt en bijna elke uitbreiding of versnelling voorkomen, alles in vervolg op het de nek omdraaien van Rail 21 en bijvoorbeeld de HSL Oost.

01-02-2019 21:19:10
icened
icened
Kan Pier Eringa niet stage gaan lopen bij DB Netz? In Duitsland is DB Netz al vaker betrokken geweest bij modernisering van bestaande klassieke spoorlijnen (Ausbaustrecke). Krijgt hij een beter beeld hoe hij klassieke spoorlijnen geschikt voor 120 - 140 km p/u kan opwaarderen naar 200 km p/u.

01-02-2019 22:51:09
waalkade
waalkade
Quote
gvttreinen (vr 01 feb 2019 18:54:20 www.somda.nl): Pier heeft de smaak al te pakken, naast Noord dient ook Oost Nederland een snelle verbinding met de Randstad te hebben, tot 250 km/h wel! Lees en droom: rtvoo.st
Moet je eens Es - Nm of Es - Ehv plannen, een en al overstap of omreizen.

01-02-2019 23:24:08
MasterE
MasterE
De treinsamenstelling volgens de digitale bronnen:

186-013
16130
186-024


Mcn Asd

02-02-2019 01:30:26
thom
thom
Quote
icened (vr 01 feb 2019 21:19:10 www.somda.nl): Kan Pier Eringa niet stage gaan lopen bij DB Netz? In Duitsland is DB Netz al vaker betrokken geweest bij modernisering van bestaande klassieke spoorlijnen (Ausbaustrecke). Krijgt hij een beter beeld hoe hij klassieke spoorlijnen geschikt voor 120 - 140 km p/u kan opwaarderen naar 200 km p/u.

Je bedoeld dat Duitsland waar daarnaast ook nog hele spoorlijnen met 'Vormsignale' zijn?

02-02-2019 05:44:08
icened
icened
Testrit is gelukt:

www.google.nl

Rijden op klassiek spoor is voor Traxx locomotief geen probleem. Het probleem voor de Traxx locomotief is op de HSL zelf. En ERTMS zelf. Lees dat op de Hanzelijn iets sneller dan 160 km p/u gereden heeft. Niks bijzonders. Gebruik de snelheidsmeter op je app maar eens als de ICD op de HSL rijdt. Teller komt soms bij de 170 km p/u.

02-02-2019 06:20:11
nohab
nohab
Quote
Je bedoelT dat Duitsland waar daarnaast ook nog hele spoorlijnen met 'Vormsignale' zijn?
Formsignale.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

02-02-2019 09:21:50
mtlx
mtlx
Quote
icened (za 02 feb 2019 05:44:08 www.somda.nl):
Rijden op klassiek spoor is voor Traxx locomotief geen probleem. Het probleem voor de Traxx locomotief is op de HSL zelf. En ERTMS zelf. Lees dat op de Hanzelijn iets sneller dan 160 km p/u gereden heeft. Niks bijzonders. Gebruik de snelheidsmeter op je app maar eens als de ICD op de HSL rijdt. Teller komt soms bij de 170 km p/u.

Rijden op klassiek spoor is geen probleem en rijden op de HSL ook niet. Alleen dan nu de vervelende hardware/softwarebug die er op een willekeurig momenr voor kan zorgen dat de trein even stil staat. En dat is op zowel klassiek als op HSL spoor.
Overigens is 170 onmogelijk, ERTMS grijpt in bij 165.

02-02-2019 09:22:44
PKP
PKP
Quote
icened (za 02 feb 2019 05:44:08 www.somda.nl): Gebruik de snelheidsmeter op je app maar eens als de ICD op de HSL rijdt. Teller komt soms bij de 170 km p/u.


En die is geijkt ?
Heb een decibelmeter op mijn mobiel, als ik die gebruik op mijn werk wordt ik niet echt serieus genomen.

02-02-2019 09:33:57
treinfan
treinfan
Ja, wel geijkt maar ook gevoelig voor GPS-reflecties

02-02-2019 09:59:41
thom
thom
Quote
PKP (za 02 feb 2019 09:22:44 www.somda.nl):
Quote
icened (za 02 feb 2019 05:44:08 www.somda.nl): Gebruik de snelheidsmeter op je app maar eens als de ICD op de HSL rijdt. Teller komt soms bij de 170 km p/u.


En die is geijkt ?
Heb een decibelmeter op mijn mobiel, als ik die gebruik op mijn werk wordt ik niet echt serieus genomen.

Laten we het erop houden dat de asgever samen met de correctie die eroverheen gaat aan de hand van de wieldiameter wel accuraat genoeg is

@Nohab, te laat om scherp te zijn blijkbaar.

Laatst bewerkt door thom op 02-02-2019 10:00

02-02-2019 13:24:09
aarclay
aarclay
Tijdens de testrit werd er met behulp van een beamer de actuele snelheid op de wand geprojecteerd. Ik heb zelf gezien dat er 163 km/u werd gehaald. Dit was niet de geijkte snelheid vanuit de locomotief, maar een tablet-app. In mijn ogen best betrouwbaar wat ook de navigatie in de auto bewijst.

Het mooiste was zelfs kortstondig een meting van 183 km/u, maar dat was een meetfout vanwege de Drontermeertunnel en een missend GPS-signaal.


Choo choo.....

02-02-2019 13:35:36
alle46
alle46
Beetje sneu, pronken met 160 km/u.

02-02-2019 13:55:16
aarclay
aarclay
Het is toch al iets om tijdswinst mee te maken op korte termijn. Maar ik zie nog wel een vervolg van de proef met 200 km/u komen als ICNG in dienst is. Als de Flevolijn en Amsterdamse Zuid-as ook ERTMS krijgt en een upgrade zou er in de toekomst nog meer winst uit te persen zijn. De ambitie die gisteren is overhandigd aan het ministerie is om dit over 10 jaar naar 30 minuten tijdswinst te brengen. (en dan niet alleen Gn - Gvc, maar ook vanuit andere hoeken van het land).

Ik weet zelf niet of het eenvoudig is om de Flevolijn en/of Amsterdamse Zuid-as om te bouwen naar 200 km/u en of er al voorbereiding voor zijn getroffen tijdens de OV-SAAL werkzaamheden van de afgelopen jaren?

Laatst bewerkt door aarclay op 02-02-2019 13:57


Choo choo.....

02-02-2019 14:07:12
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat heeft enkel zin als er dan stoptreinstations weer gesloten gaan worden, dan wel beperkt bediend.

02-02-2019 15:20:55
PeterJ
PeterJ
Quote
alle46 (za 02 feb 2019 13:35:36 www.somda.nl): Beetje sneu, pronken met 160 km/u.
In Duitsland is al een hele generatie treinen tot schroot verwerkt dat tientallen jaren met 200 km/u heeft gereden. Goh, wat een revolutie in Nederland!

02-02-2019 15:23:44
yappa
yappa
OK, even recapituleren: in het holst van de nacht met een sneller materieeltype zonder commerciële reizigers kon er op Groningen - Den Haag zonder ander treinverkeer een kwartier gewonnen worden.

Afgelopen september werd er overdag, net na de ochtendspits met regulier materieel met vmax 130 een snelle rit Amsterdam - Bad Bentheim gedaan en daar kon in de drgl een half uur gewonnen worden, door een defecte andere trein en spoorlopers werd daar 'slechts' 15 minuten van gerealiseerd.

Me dunkt dat Groningen - Randstad dus al behoorlijk geoptimaliseerd is, als je het met Twente vergelijkt.


Aan de andere kant, dit soort PR-ritten zijn natuurlijk van alle tijden: in Frankrijk bijvoorbeeld een rit Calais-Marseille in 3 uur, een snelheidsrecord op de LGV Est... Het is allemaal niet direct te vertalen naar de praktijk maar het is een illustratie van een ambitie. Vanuit dat oogpunt is het positief dat deze ritten nu plaatsvinden.


02-02-2019 15:37:08
icened
icened
Quote
mtlx (za 02 feb 2019 09:21:50 www.somda.nl): .
Overigens is 170 onmogelijk, ERTMS grijpt in bij 165.


Dan ligt het aan snelheidsmeter smartphone.

Quote
aarclay (za 02 feb 2019 13:55:16 www.somda.nl): Het is toch al iets om tijdswinst mee te maken op korte termijn. Maar ik zie nog wel een vervolg van de proef met 200 km/u komen als ICNG in dienst is.


Zal de testritten dan ook 's nachts gebeuren? 200 km p/u onder 1500 volt in combinatie met reguliere treinverkeer schijnt lastig te zijn.

Laatst bewerkt door icened op 02-02-2019 15:57

02-02-2019 16:31:54
aarclay
aarclay
Quote
icened (za 02 feb 2019 15:37:08 www.somda.nl): Zal de testritten dan ook 's nachts gebeuren? 200 km p/u onder 1500 volt in combinatie met reguliere treinverkeer schijnt lastig te zijn.

Daar is de Hanzelijn toch op gebouwd? Er heeft ook voor de indienststelling van het traject nog een ICE gereden als test. Ik kan me indenken dat 200 km/u wel wat vermogen zal kosten van het spanningsstation, maar ik neem aan dat de Hanzelijn daarvoor gebouwd is? En ook met het oog op reguliere treinen in de drgl.


Choo choo.....

02-02-2019 16:52:25
icened
icened
Lijk mij ook. Anders krijg je hetzelfde effect als tussen Meppel - Leeuwarden waar extra onderstations nodig zijn omdat het aantal treinen omhoog ging van 2 keer p/u naar meer treinen p/u.

Maar had toch twijfels omdat er berichten waren dat rijden onder 200 km p/u in combinatie met andere langzamere treinen de kans op verstoringen groter zou maken op de Hanzelijn.

02-02-2019 16:55:27
nohab
nohab
De systeem-eis 200 km/h zal alleen gegolden hebben voor de systemen kunstwerken en baan, niet voor de beveiliging.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

02-02-2019 17:01:04
mvschoon
mvschoon
Quote
yappa (za 02 feb 2019 15:23:44 www.somda.nl):Aan de andere kant, dit soort PR-ritten zijn natuurlijk van alle tijden: in Frankrijk bijvoorbeeld een rit Calais-Marseille in 3 uur,
Dit leek me erg snel dus ik heb het even opgezocht, het 3,5 uur, wat natuurlijk nog steeds heel snel is. Bron: fr.wikipedia.org

02-02-2019 17:35:25
MasterE
MasterE
Quote
nohab (za 02 feb 2019 16:55:27 www.somda.nl): De systeem-eis 200 km/h zal alleen gegolden hebben voor de systemen kunstwerken en baan, niet voor de beveiliging.


ERTMS?


Mcn Asd

02-02-2019 17:41:35
mtlx
mtlx
De Hanzelijn is officieel gewoon geschikt voor 200 en er mag ook 200 gereden worden. Of het met de huidige spoorligging wenselijk is, is een tweede.
ProRail was geloof ik dan ook niet zo enthousiast toen NS aankondigde dat ze na de zomer met de ICNG daar met 200 overheen wilden rijden met de testritten, omdat het onderhoudsregime daarmee aangepast moest worden.

02-02-2019 18:15:20
BGM104
BGM104
Sterker nog de ICE testrit waar aarclay ook al naar verwijst heeft 200 km/u gehaald op de Hanzelijn

02-02-2019 19:17:06
PKP
PKP
Quote
mtlx (za 02 feb 2019 17:41:35 www.somda.nl): De Hanzelijn is officieel gewoon geschikt voor 200 en er mag ook 200 gereden worden. Of het met de huidige spoorligging wenselijk is, is een tweede.



De snelheidsborden geven toch iets heel anders aan, of gelden die gewoon op dd Hanzelijn niet meer?

02-02-2019 19:17:14
nohab
nohab
Quote
BGM104 (za 02 feb 2019 18:15:20 www.somda.nl): Sterker nog de ICE testrit waar aarclay ook al naar verwijst heeft 200 km/u gehaald op de Hanzelijn.
Punt. Dus als ik ga kijken tref ik aan beide uiteinden van de Hanzelijn een bordje '20' aan?

Laatst bewerkt door nohab op 02-02-2019 19:18


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

02-02-2019 19:30:38
cuneo56
cuneo56
Nee geen borden 20 .
ETCS overruled bijna alle "vaste"seinen

02-02-2019 19:54:41
IJsbergsla
IJsbergsla
Idem voor de 160 km/u op het traject Amsterdam Bijlmer - Utrecht.

02-02-2019 20:45:16
mtlx
mtlx
Op de wegwijzertekeningen zijn bij de Hanzelijn de 'virtuele' 20 (en 18 , etc) borden te zien.

02-02-2019 21:01:07
nohab
nohab
Quote
cuneo56 (za 02 feb 2019 19:30:38 www.somda.nl): Nee geen borden 20 .
ETCS overrulet bijna alle "vaste"seinen.
Punt. Bedoel je daarmee dat ik van ATB 'maar' 160 km/h mag en van de ETCS mag ik 200 km/h?

Laatst bewerkt door nohab op 02-02-2019 21:01


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

02-02-2019 21:26:12
maarten83
maarten83
Bij snelheden boven de 160 kun je niet meer met borden en seinbeelden werken.

02-02-2019 21:29:10
mtlx
mtlx
Quote
nohab (za 02 feb 2019 21:01:07 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (za 02 feb 2019 19:30:38 www.somda.nl): Nee geen borden 20 .
ETCS overrulet bijna alle "vaste"seinen.
Punt. Bedoel je daarmee dat ik van ATB 'maar' 160 km/h mag en van de ETCS mag ik 200 km/h?

Jep. En ATB staat zelfs maar 140 toe.

02-02-2019 23:10:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
BGM104 (za 02 feb 2019 18:15:20 www.somda.nl): Sterker nog de ICE testrit waar aarclay ook al naar verwijst heeft 200 km/u gehaald op de Hanzelijn

Toen lag die baan er nog als een biljartlaken bij ja en was officieel nog niet eens in gebruik %08%


MCN ASD

03-02-2019 01:26:08
kiekkiek
kiekkiek
Quote
maarten83 (za 02 feb 2019 21:26:12 www.somda.nl): Bij snelheden boven de 160 kun je niet meer met borden en seinbeelden werken.

Wat een onzin. Wel eens in een cabine gezeten bij 200+?
Hier een ritje met 230 km/u. Alles prima te lezen en te zien.
www.youtube.com

Laatst bewerkt door kiekkiek op 03-02-2019 01:34

03-02-2019 08:54:07
mtlx
mtlx
Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets.

03-02-2019 10:06:45
sjoerd
sjoerd
Eens, je hebt er snel eentje gemist, maar je hebt ook cabinesignalering.
Ik vond het om een andere reden lastig om de seinen af te lezen: ze zijn daar ook aan de achterzijde zwart, en ik zou het gevoel krijgen er één te missen en dan is je cabinesein wel erg belangrijk. Dan kun je stellen dat de seinen buiten dan geen nut meer hebben, maar er zal wel een reden voor zijn om ze toch te plaatsen.
Nu zijn er voor een niet-machinist ook wel veel afleidbaarheden; je let natuurlijk ook op de omgeving, de andere sporen, tegenliggers. Wat een wisselparadijs trouwens, ook op zo'n HSL. En dat is een land dat zeer winterse omstandigheden kent...

03-02-2019 10:43:51
PeterJ
PeterJ
Is de dienstregeling met dat hele kwartier tijdswinst eigenlijk ook een beetje inpasbaar in de totale dienstregeling? Of moet je daarvoor, net als met de versnelde trein naar Berlijn, allerlei treinen opheffen en inkorten?

03-02-2019 11:07:23
maarten83
maarten83
En gaat op Ledn - Gvc dan ook ertms aangelegd worden om zo ook 160 op dat stuk te kunnen rijden.

03-02-2019 11:33:34
waalkade
waalkade
Niet voor 2030.
www.rijksoverheid.nl
Rapport downloaden en dan bladzijde 14.

03-02-2019 13:29:11
phantom
phantom
Quote
kiekkiek (zo 03 feb 2019 01:26:08 www.somda.nl): Hier een ritje met 230 km/u. Alles prima te lezen en te zien.
www.youtube.com

Op 1:02 zie je volgens mij zelfs een 6400 rechts net voorbij de brug staan
Is het overigens niet zo dat bv in Oostenrijk de bodem gesteldheid heel wat meer harde ondergrond bevat dan wij hier hebben ?
Ofwel,als dat zo is hoe zou een onderhouds schema anders zijn daar dan hier waar we veel zachtere ondergrond op bv de hsl hebben ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

03-02-2019 14:44:38
kiekkiek
kiekkiek
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 08:54:07 www.somda.nl): Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets.

Bij 160 kan het wel bij slecht zicht en bij 161 niet meer? Al decennia lang worden daarom seinen al op een of andere manier in de cabine aangekondigd of herhaald.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 03-02-2019 14:45

03-02-2019 14:59:08
jeanne
jeanne
Quote
phantom (zo 03 feb 2019 13:29:11 www.somda.nl) Op 1:02 zie je volgens mij zelfs een 6400 rechts net voorbij de brug staan

ÖBB serie 2070

03-02-2019 15:02:24
mtlx
mtlx
Quote
kiekkiek (zo 03 feb 2019 14:44:38 www.somda.nl):
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 08:54:07 www.somda.nl): Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets.

Bij 160 kan het wel bij slecht zicht en bij 161 niet meer? Al decennia lang worden daarom seinen al op een of andere manier in de cabine aangekondigd of herhaald.

Eh, daarmee trek je toch je hele punt onderuit? Inderdaad, daarvoor heb je cabinesignalering, zoals ERTMS of ATB-NG.
En 160 vs 161 is uiteraard een glijdende schaal. Natuurlijk is het niet zo dat je vanaf 161 in één keer niks meer kan zien. Echter is 160 over het algemeen de geaccepteerde snelheid voor ouderwetse visuele seinen en daarboven wordt over het algemeen cabinesignalering gebruikt. En uiteraard zijn daar ook weer uitzonderingen op, zoals in Engeland, waar er 200 onder reguliere signalering gereden is en ik geloof dat er zelfs tests zijn geweest voor 225 onder reguliere seingeving, maar inmiddels is ook daar de tendens om voor hogere snelheden dan 200 ERTMS te vereisen.

Laatst bewerkt door mtlx op 03-02-2019 15:03

03-02-2019 20:34:43
icened
icened
Je leest in Treinennieuws dat werken met ERTMS voor treinmachinisten nog niet vanzelfsprekend is:

Na Zwolle was het dus spannend of de topsnelheid bereikt kon worden, want tijdens een generale repetitie vorige week ging het eventjes kort mis met een vertraging als gevolg. “De overgang van beveiligingssysteem ATB naar ERTMS verliep toen niet volgens plan” vertelt Koetsier. Volgens de NS was er in dat geval geen sprake van haperende software van de TRAXX-locomotieven die regelmatig met storingen op de HSL stil zouden staan, “maar een foute instelling voor de machinist om ERTMS te mogen gebruiken”.

www.google.nl

Overgang voor treinmachinisten van werken met klassiek beveiligingssysteem via seinpalen naar digitale techniek in moderne (ERTMS) treinen met boordcomputer is nog niet vanzelfsprekend.

03-02-2019 21:05:54
mtlx
mtlx
Kortom, ze waren bij de testrit vergeten om de sleutels voor de Hanzelijn te laden. Dat heeft niks met de vanzelfsprekendheid voor de machinist te maken.

03-02-2019 22:03:56
geert
geert
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 15:02:24 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (zo 03 feb 2019 14:44:38 www.somda.nl):
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 08:54:07 www.somda.nl): Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets.

Bij 160 kan het wel bij slecht zicht en bij 161 niet meer? Al decennia lang worden daarom seinen al op een of andere manier in de cabine aangekondigd of herhaald.

Eh, daarmee trek je toch je hele punt onderuit? Inderdaad, daarvoor heb je cabinesignalering, zoals ERTMS of ATB-NG.
En 160 vs 161 is uiteraard een glijdende schaal. Natuurlijk is het niet zo dat je vanaf 161 in één keer niks meer kan zien. Echter is 160 over het algemeen de geaccepteerde snelheid voor ouderwetse visuele seinen en daarboven wordt over het algemeen cabinesignalering gebruikt. En uiteraard zijn daar ook weer uitzonderingen op, zoals in Engeland, waar er 200 onder reguliere signalering gereden is en ik geloof dat er zelfs tests zijn geweest voor 225 onder reguliere seingeving, maar inmiddels is ook daar de tendens om voor hogere snelheden dan 200 ERTMS te vereisen.
In Frankrijk wordt 230 km/h gereden op het klassieke net met klassieke seinen, o.a. tussen Straatsburg en Mulhouse en tussen Angouleme en Bordeaux (zelfs onder 1500V).

03-02-2019 22:15:32
aarclay
aarclay
Quote
icened (zo 03 feb 2019 20:34:43 www.somda.nl): Je leest in Treinennieuws dat werken met ERTMS voor treinmachinisten nog niet vanzelfsprekend is.

Het was trouwens Treinenweb waarop ik dat artikel heb geschreven, maar daar op Treinennieuws als citaat aangehaald werd.

Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 21:05:54 www.somda.nl): Kortom, ze waren bij de testrit vergeten om de sleutels voor de Hanzelijn te laden. Dat heeft niks met de vanzelfsprekendheid voor de machinist te maken.



Maar om iets verder in detail te treden. Er was sprake van een missende digitale sleutel voor een bepaalde richting op het ERTMS-spoor. Er miste een sleutel in een van de twee locs. En dan valt de boel stil....

Mij is echter alleen niet geheel duidelijk wat er gebeurt bij een enkele loc. Gooit ERTMS dan de trein stil, of zegt ERTMS "nee" terwijl die lekker op ATB blijft doorrijden? In het geval van sandwich kan ik mij indenken dat als één loc de key niet heeft, dat het geheel dan wel stil komt te staan omdat er een conflictsituatie ontstaat. Kan iemand dit verhelderen?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2019 22:22


Choo choo.....

03-02-2019 22:17:15
ToH
ToH
Noem me maar dom, maar gaat het hier om een fysieke sleutel of om een bestandje in de boordcomputer?

03-02-2019 22:17:49
aarclay
aarclay
Digitale sleutel in de vorm van een bestandje in de computer. Wordt via een laptopje ingeladen.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2019 22:19


Choo choo.....

03-02-2019 22:19:44
mtlx
mtlx
Quote
geert (zo 03 feb 2019 22:03:56 www.somda.nl):
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 15:02:24 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (zo 03 feb 2019 14:44:38 www.somda.nl):
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 08:54:07 www.somda.nl): Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets.

Bij 160 kan het wel bij slecht zicht en bij 161 niet meer? Al decennia lang worden daarom seinen al op een of andere manier in de cabine aangekondigd of herhaald.

Eh, daarmee trek je toch je hele punt onderuit? Inderdaad, daarvoor heb je cabinesignalering, zoals ERTMS of ATB-NG.
En 160 vs 161 is uiteraard een glijdende schaal. Natuurlijk is het niet zo dat je vanaf 161 in één keer niks meer kan zien. Echter is 160 over het algemeen de geaccepteerde snelheid voor ouderwetse visuele seinen en daarboven wordt over het algemeen cabinesignalering gebruikt. En uiteraard zijn daar ook weer uitzonderingen op, zoals in Engeland, waar er 200 onder reguliere signalering gereden is en ik geloof dat er zelfs tests zijn geweest voor 225 onder reguliere seingeving, maar inmiddels is ook daar de tendens om voor hogere snelheden dan 200 ERTMS te vereisen.
In Frankrijk wordt 230 km/h gereden op het klassieke net met klassieke seinen, o.a. tussen Straatsburg en Mulhouse en tussen Angouleme en Bordeaux (zelfs onder 1500V).
Wat ik al zei: er zullen altijd uitzonderingen zijn, en veelal zijn dat dan historische uitzonderingen. Ik verwacht niet dat er op dit moment nog nieuwe spoorlijnen op zo'n manier aangelegd zouden worden, althans niet zonder modern beveiligingssysteem dat kan ingrijpen als er een sein gemist wordt.

aarclay: de installatie van de achterste loc staat in Sleeping Mode. Die doet helemaal niks. Dus als je in de loc aan de kant van Groningen wel de sleutels hebt geladen kan je richting Groningen prima onder ERTMS rijden, terwijl je de andere kant op geen verbinding zal kunnen maken.
Er zal verder weinig gebeuren, alleen de overgang naar ERTMS zal niet plaatsvinden en je zal onder ATB verder rijden.

03-02-2019 22:23:43
aarclay
aarclay
Dan is dat duidelijk


Choo choo.....

03-02-2019 22:24:44
MasterE
MasterE
Quote
aarclay (zo 03 feb 2019 22:15:32 www.somda.nl):
Quote
icened (zo 03 feb 2019 20:34:43 www.somda.nl): Je leest in Treinennieuws dat werken met ERTMS voor treinmachinisten nog niet vanzelfsprekend is.

Het was trouwens Treinenweb waarop ik dat artikel heb geschreven, maar daar op Treinennieuws als citaat aangehaald werd.

Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 21:05:54 www.somda.nl): Kortom, ze waren bij de testrit vergeten om de sleutels voor de Hanzelijn te laden. Dat heeft niks met de vanzelfsprekendheid voor de machinist te maken.



Maar om iets verder in detail te treden. Er was sprake van een missende digitale sleutel voor een bepaalde richting op het ERTMS-spoor. Er miste een sleutel in een van de twee locs. En dan valt de boel stil....

Mij is echter alleen niet geheel duidelijk wat er gebeurt bij een enkele loc. Gooit ERTMS dan de trein stil, of zegt ERTMS "nee" terwijl die lekker op ATB blijft doorrijden? In het geval van sandwich kan ik mij indenken dat als één loc de key niet heeft, dat het geheel dan wel stil komt te staan omdat er een conflictsituatie ontstaat. Kan iemand dit verhelderen?


Bij één loc zou er gewoon verder gereden worden onder ATB.


Mcn Asd

03-02-2019 22:38:53
thom
thom
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 21:05:54 www.somda.nl): Kortom, ze waren bij de testrit vergeten om de sleutels voor de Hanzelijn te laden. Dat heeft niks met de vanzelfsprekendheid voor de machinist te maken.

Dat waren ze niet vergeten, maar bleek bij de testrit bij één lok niet goed gegaan te zijn.

03-02-2019 22:53:48
mtlx
mtlx
Ah ja, dat kan natuurlijk ook nog.

03-02-2019 23:05:08
icened
icened
Neem aan dat jullie over encryptie sleutels hebben? Hebben ze soms ook per ERTMS spoorlijn een verschillende encryptie sleutel nodig? Zoals Utrecht - Amsterdam Bijlmer (Bombardier ERTMS), HSL (Siemens ERTMS). Betuweroute heeft dezelfde beveiligingssysteem als Hanzelijn.

03-02-2019 23:18:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Voor elk apart ERTMS baanvak heeft een trein de zogenaamde digitale sleutels van dat baanvak nodig ja Dus met sleutels van de Betuweroute kan je niet op de Hanzelijn rijden ook al ligt er hetzelfde soort ERTMS systeem.


MCN ASD

03-02-2019 23:23:01
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (zo 03 feb 2019 22:17:49 www.somda.nl): Wordt via een laptopje ingeladen.

youtu.be %08%


Niet gehinderd door enige kennis van zaken

03-02-2019 23:23:28
icened
icened
Wat zullen de treinmachinisten van de ICNG straks op verschillende gemoderniseerde ERTMS trajecten straks een sleutelbos nodig hebben.

03-02-2019 23:25:33
gvttreinen
gvttreinen
Dan rijst de vraag; waarom voor iedere met ERTMS uitgeruste baanvak een aparte sleutel, ook al zijn de versies gelijk?
Zo beperkt je wel de flexibiliteit van het spoor (en die wordt al steeds slechter...)

03-02-2019 23:32:46
aarclay
aarclay
Quote
Amazonous (zo 03 feb 2019 23:23:01 www.somda.nl):
Quote
aarclay (zo 03 feb 2019 22:17:49 www.somda.nl): Wordt via een laptopje ingeladen.

youtu.be %08%

Bedoel je hiermee te zeggen dat het via een server wordt ingeladen?
Zo ja, dan lijkt het mij aannemelijk dat een laptop alsnog wel handig kan zijn.

Maar mocht je wat concreter kunnen zijn.......
(En mijn Duits is niet super geweldig)

Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2019 23:32


Choo choo.....

03-02-2019 23:50:36
Amazonous
Amazonous
Nee, moest bij het laptopje direct aan deze presentatie denken. Voor de enkele verdwaalde nerd die een beetje Duits spreekt zitten er misschien wat interessante stukken in


Niet gehinderd door enige kennis van zaken

04-02-2019 00:16:45
kiekkiek
kiekkiek
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 15:02:24 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (zo 03 feb 2019 14:44:38 www.somda.nl):
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 08:54:07 www.somda.nl): Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets.

Bij 160 kan het wel bij slecht zicht en bij 161 niet meer? Al decennia lang worden daarom seinen al op een of andere manier in de cabine aangekondigd of herhaald.

Eh, daarmee trek je toch je hele punt onderuit?


Nee hoor. Ik wil alleen maar zeggen dat die grens van 160 km/u een wassen neus is. Bij zeer dichte mist is wellicht 80 km/u op buiten seinen niet echt prettig zonder ondersteuning van belletjes of andere signalen in de cabine.