25-01-2019 23:39:40 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Ze gaan vannacht alvast testrijden voor de persrit van volgende week |
25-01-2019 23:47:58 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Daar lijkt het wel op ja. |
26-01-2019 00:25:36 | ||
---|---|---|
aarclay
|
ERTMS even uittesten misschien? Stel je voor dat ERTMS door een foutje niet reageert op de Hanzelijn, dan zit je weer met de standaard 140, terwijl diverse journalisten met hun snelheidsmeter app de snelheid in de gaten houden. Not funny Laatst bewerkt door aarclay op 26-01-2019 00:29 Choo choo..... |
26-01-2019 00:54:08 | ||
---|---|---|
thom
|
Nou, als het inmelden bij ETCS niet lukt, dan heb je geen snelheidsmeter meer nodig om te concluderen dat je stilstaat %08% Je moet je voorstellen dat een trein niet zomaar terug valt en onder ATB gaat rijden, daar komen nogwel wat handelingen aan voorbij Laatst bewerkt door thom op 26-01-2019 00:56 |
26-01-2019 01:27:58 | ||
---|---|---|
gose91
|
Het principe Dual Signalling wordt toegepast. Als het inbellen niet lukt, werkt de ATB nog steeds. Alleen dan geen 160, maar 140 |
26-01-2019 07:15:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik heb er inhoudelijk niet zo'n verstand van, maar ik denk dat het testen van de ERTMS van de Traxx-locomotieven op die van de Hanzelijn niet onverstandig is. De software van die Traxxen is immers een en andermaal gewijzigd de laatste maanden. |
28-01-2019 07:16:30 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Gaat die testtrein tussen Schiphol en Leiden ook een stuk 160 rijden? Daar kan dat toch ook? |
28-01-2019 08:03:18 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Nee, de Traxx'en hebben geen ATBM+ en hebben dus gewoon een maximumsnelheid van 140 km/h. |
28-01-2019 12:20:31 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Zal ERTMS van de Traxx locomotieven anders op de Alstom Atlas ERTMS van de Hanzelijn reageren dan straks een ICNG die ook voorzien wordt van Alstom Atlas ERTMS? Is de ERTMS versie op Hanzelijn inmiddels al niet weer verouderd? Net zoals op de HSL ook niet de modernste versie van ERTMS is. |
28-01-2019 12:48:27 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteTsja, als ik zo links en rechts lees wat er met ERTMS van verschillende fabrikanten van enerzijds baanapparatuur en anderzijds treinapparatuur allemaal gebeurt, dan lijkt het mij in ieder geval niet onverstandig om de laatste releases (en de correcties daar weer op) die op de TRAXX-en voor de HSL zitten, ook even te testen op de Hanzelijn - als dat al niet gebeurd is, overigens. Better safe than sorry zou ik zeggen, zeker als je er een publiciteitsstunt mee wenst uit te halen. |
28-01-2019 13:16:19 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Zeker de oudere ERTMS versies zijn behoorlijk open qua interpretatie en implementatie. Ik geloof dat bij bijvoorbeeld de Betuweroute (of was het de Havenspoorlijn?) uitgerust was (is?) met een eigen baliseontwerp van Alstom, waarbij er een soort van twee balises in één geïntegreerd waren voor betere betrouwbaarheid (beide helften gaven dezelfde boodschap door, dus echt als backup). Echter kon de boordapparatuur van, ik meende, Bombardier (of was het Siemens?) niet mee om gaan en zette de treinen telkens stil. Met de huidige versies is dat probleem al deels getackeld en is het veel strikter qua specificaties. |
28-01-2019 13:25:05 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Mooie krantenkop toch? Snelle trein is trager dan normale intercity. Hogesnelheidstrein valt stil op Hanzelijn door problemen met het beveiligingsysteem. Lelystad - blablabla. Helaas kreeg de trein onderweg een storing en heeft hiermee twintig minuten stilgestaan. Van de ambitie om een kwartier sneller te zijn is niets over. De droom van de Noordelijke bestuurders lijkt daarmee uiteen te zijn gespat. blablabla. |
28-01-2019 13:43:42 | ||
---|---|---|
thom
|
En wat is daar nu mooi aan dan? Als je dat mooi gaat vinden komen we helemaal nergens meer Kwa innovatie op het spoor... |
28-01-2019 14:04:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik denk dat de ironie je ontgaat. |
28-01-2019 14:21:10 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Waarmee de strekking van de "testrit" nu helemaal helder is: gewoon een publiciteitsstunt. De echte test heeft immers al plaatsgevonden Laatst bewerkt door daniel81 op 28-01-2019 14:21 |
28-01-2019 16:25:27 | ||
---|---|---|
Biem94
|
Quote Er is wel een verschil tussen een persrit en testrit idd.. |
28-01-2019 17:40:52 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteKen geen enkel ander bedrijf dat niet eerst intern dingen uitprobeert voor ermee naar buiten te treden, waarom zou dat voor NS anders zijn? Laatst bewerkt door b2py op 28-01-2019 17:41 |
28-01-2019 17:53:09 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik ken geen enkel bouwproject waarbij de "eerste paal" daadwerkelijk de eerste was. |
28-01-2019 17:55:25 | ||
---|---|---|
gose91
|
Quote Afgelopen weekend was dan ook de "voorverkenningsrit". Komend weekend de testrit %02% |
28-01-2019 18:04:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
Blijft alleen de vraag waarom een toch enigszins gerenommeerd en ervaren vervoersbedrijf live zou moeten testen of een volgens alle regelen der kunst gemaakte dienstregeling haalbaar is. Zeker als je de meest verstorende factor, in- en uitstappen van veel reizigers op tussenstations, niet simuleert, bijvoorbeeld. Dat maakt het dus een rit voor de Bühne, in dit geval voor de perstribune. Verder niks mis mee, maar getest wordt er feitelijk niks. |
30-01-2019 06:56:15 | ||
---|---|---|
mdeen
|
En toch... gaat het op de HSL-Zuid met NS ook niet van een leien dakje. En dat is nu al jaren zo. Waar het aan ligt ga ik niet meer over speculeren, maar dat NS doet alsof elk wiel opnieuw uitgevonden moet worden kan ik wel een beetje begrijpen, als blijkt dat elk wiel dat ze uitvinden niet lekker rolt. |
30-01-2019 09:52:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En toch... is dat wel een beetje zo: het wiel opnieuw uitvinden. Sterker nog: dat moet bij elke nieuwe software-versie, naar het blijkt, en dat is niet alleen zo bij de TRAXX-en, maar bij alle modern materieel. De baanapparatuur, in vrij hoge mate onveranderlijk, moet wel door het materieel worden gevonden en juist worden begrepen. En we weten allemaal wel uit eigen ervaring hoe ondoorgrondelijk gedoe met onze eigen pc af en toe is. Het oppikken van de ATB-code is daarbij vergeleken erg simpel. |
30-01-2019 09:57:05 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Doet me denken aan een goede analyse van Brandpunt: https://www.youtube.com/watch?v=kT34sYNPXIY Hoogleraar Wijnand Veeneman (TU Delft) geeft vanaf 10:54 al aan dat NS en overheid destijds met de Fyra/HSL hyper inventief wilde zijn. Waardoor je de problemen kon zien aankomen. Maar NS heeft er wel van geleerd. De ICNG wordt op basis van de beproefde Coradia ontwikkeld. Maar beproefde treinen kunnen ook nog nukken opleveren zoals SLT. Laatst bewerkt door icened op 30-01-2019 10:00 |
30-01-2019 10:51:23 | ||
---|---|---|
thom
|
Prima dat je SLT aanhaalt, maar dat heeft één winter voor wat problemen gezorgd en sindsdien rijdt dat spul eigenlijk zonder veel problemen rond. |
30-01-2019 10:56:27 | ||
---|---|---|
icened
|
Is dat ook weer opgelost. Maar je ziet wel dat digitale techniek nu nog best ingewikkeld is. Voorbeelden genoeg. Velaro D die met vertraging werd opgeleverd vanwege problemen met software. NMBS reeks 18 op basis van de beproefde Eurosprinter/Taurus. |
30-01-2019 14:13:17 | ||
---|---|---|
nohab
|
Waarom noem je de NMBS reeks 18 in dit verband? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
30-01-2019 15:04:29 | ||
---|---|---|
icened
|
Had NMBS reeks 18 ook niet problemen met software? Of is dat een vergissing? |
30-01-2019 20:31:13 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Ik zou eerder geneigd zijn het andersom te stellen: is er het laatste decennium ook materieel afgeleverd dat GEEN softwareproblemen had? Daarbij: 'beproefd' is ook relatief, als er één materieeltype een beproefd concept was dan was het de TRAXX wel. EN zie wat er nu gebeurt. Kortom, dat testrijden is zo gek niet, Hoewel... hoe realistisch is die test nu? Er kan nu toch geen ICR gemist worden voor een extra IC naar Gn? Dus je kunt dit pas daadwerkelijk gaan uitvoeren als ICNG afgeleverd is en dan zijn we al weer 10 softwareversies verder, waarmee het testen opnieuw kan beginnen%09% |
30-01-2019 21:00:04 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Vandaar ook de conclusie dat dit met name een PR-actie is. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
31-01-2019 21:15:30 | ||
---|---|---|
yappa
|
Als terugvaloptie kun je altijd nog een ICE pakken, die heeft daar al 200 km/h gereden in het kader van de beproeving van de ERTMS installatie... https://youtu.be/qaCQzzRyxqU |
01-02-2019 02:19:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Die zijn er normaal al niet in overvloede, maar met de huidige betrouwbaarheid van die dingen ongetwijfeld nu al helemaal niet |
01-02-2019 13:06:26 | ||
---|---|---|
yappa
|
Er staan er elke nacht 3 over in Asd, moet lukken |
01-02-2019 14:46:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Waarvan er meestal al 2 een beurt in de werkplaats krijgen en ze alle 3 ook geserviced moeten worden. Dus om er eentje "even" 5 uurtjes te gebruiken ligt niet zo heel simpel Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-02-2019 14:47 |
01-02-2019 14:54:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En daarnaast zullen materieelbekendheid en wegbekendheid wel niet samen gaan in één persoon. |
01-02-2019 15:08:23 | ||
---|---|---|
Frontier
|
En daarbij, wat zou een dergelijke rit met een ICE duidelijk moeten maken? Dat een tamelijk snelle rit enkel mogelijk is met materieel dat in de regel niet beschikbaar is? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
01-02-2019 18:54:20 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Pier heeft de smaak al te pakken, naast Noord dient ook Oost Nederland een snelle verbinding met de Randstad te hebben, tot 250 km/h wel! Lees en droom: http://rtvoo.st/sJ9y |
01-02-2019 19:31:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Tja, inderdaad nog een droomproject, maar eerlijk is eerlijk, er wordt op hoger beleidsniveau te weinig gedroomd en dan is het niet gek om moedige plannen te ventileren. Het is ook al erg mooi als daar 25% van werkelijkheid wordt; alles is meegenomen. Eigenlijk een ondersteuning van vele beleidsvoornemens op lager niveau: provincies en gemeenten ventileren ook dromen, zoals het doortrekken van Zwolle - Emmen naar Stadskanaal en Veendam. Je kunt over Pier ook zeggen: als niemand het idee noemt, krijg je helemaal niks van de grond. |
01-02-2019 19:44:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het verbaast mij nogal. Pier gaat daar helemaal niet over, en waar hij wel over gaat, dat moet hij dan maar gewoon doen: trajecten verdubbelen, snelheid verhogen. Als hij dat doet, komt er vanzelf een vervoerder die daarvan gebruik wil maken. Maar ProRail heeft nu een jaar of twintig de baanvakken volgepropt en bijna elke uitbreiding of versnelling voorkomen, alles in vervolg op het de nek omdraaien van Rail 21 en bijvoorbeeld de HSL Oost. |
01-02-2019 21:19:10 | ||
---|---|---|
icened
|
Kan Pier Eringa niet stage gaan lopen bij DB Netz? In Duitsland is DB Netz al vaker betrokken geweest bij modernisering van bestaande klassieke spoorlijnen (Ausbaustrecke). Krijgt hij een beter beeld hoe hij klassieke spoorlijnen geschikt voor 120 - 140 km p/u kan opwaarderen naar 200 km p/u. |
01-02-2019 22:51:09 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteMoet je eens Es - Nm of Es - Ehv plannen, een en al overstap of omreizen. |
01-02-2019 23:24:08 | ||
---|---|---|
MasterE
|
De treinsamenstelling volgens de digitale bronnen: 186-013 16130 186-024 Mcn Asd |
02-02-2019 01:30:26 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je bedoeld dat Duitsland waar daarnaast ook nog hele spoorlijnen met 'Vormsignale' zijn? |
02-02-2019 05:44:08 | ||
---|---|---|
icened
|
Testrit is gelukt: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj69OH-nZzgAhWImbQKHU9ZBoQQxfQBMAB6BAgAEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.nu.nl%2Fbinnenland%2F5719515%2Fgeslaagde-testrit-snellere-intercity-tussen-groningen-en-haag.html&usg=AOvVaw2gd90cCjA8mXArvlySDhQv Rijden op klassiek spoor is voor Traxx locomotief geen probleem. Het probleem voor de Traxx locomotief is op de HSL zelf. En ERTMS zelf. Lees dat op de Hanzelijn iets sneller dan 160 km p/u gereden heeft. Niks bijzonders. Gebruik de snelheidsmeter op je app maar eens als de ICD op de HSL rijdt. Teller komt soms bij de 170 km p/u. |
02-02-2019 06:20:11 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteFormsignale. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
02-02-2019 09:21:50 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Rijden op klassiek spoor is geen probleem en rijden op de HSL ook niet. Alleen dan nu de vervelende hardware/softwarebug die er op een willekeurig momenr voor kan zorgen dat de trein even stil staat. En dat is op zowel klassiek als op HSL spoor. Overigens is 170 onmogelijk, ERTMS grijpt in bij 165. |
02-02-2019 09:22:44 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote En die is geijkt ? Heb een decibelmeter op mijn mobiel, als ik die gebruik op mijn werk wordt ik niet echt serieus genomen. |
02-02-2019 09:33:57 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ja, wel geijkt maar ook gevoelig voor GPS-reflecties |
02-02-2019 09:59:41 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Laten we het erop houden dat de asgever samen met de correctie die eroverheen gaat aan de hand van de wieldiameter wel accuraat genoeg is @Nohab, te laat om scherp te zijn blijkbaar. Laatst bewerkt door thom op 02-02-2019 10:00 |
02-02-2019 13:24:09 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Tijdens de testrit werd er met behulp van een beamer de actuele snelheid op de wand geprojecteerd. Ik heb zelf gezien dat er 163 km/u werd gehaald. Dit was niet de geijkte snelheid vanuit de locomotief, maar een tablet-app. In mijn ogen best betrouwbaar wat ook de navigatie in de auto bewijst. Het mooiste was zelfs kortstondig een meting van 183 km/u, maar dat was een meetfout vanwege de Drontermeertunnel en een missend GPS-signaal. Choo choo..... |
02-02-2019 13:35:36 | ||
---|---|---|
alle46
|
Beetje sneu, pronken met 160 km/u. |
02-02-2019 13:55:16 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Het is toch al iets om tijdswinst mee te maken op korte termijn. Maar ik zie nog wel een vervolg van de proef met 200 km/u komen als ICNG in dienst is. Als de Flevolijn en Amsterdamse Zuid-as ook ERTMS krijgt en een upgrade zou er in de toekomst nog meer winst uit te persen zijn. De ambitie die gisteren is overhandigd aan het ministerie is om dit over 10 jaar naar 30 minuten tijdswinst te brengen. (en dan niet alleen Gn - Gvc, maar ook vanuit andere hoeken van het land). Ik weet zelf niet of het eenvoudig is om de Flevolijn en/of Amsterdamse Zuid-as om te bouwen naar 200 km/u en of er al voorbereiding voor zijn getroffen tijdens de OV-SAAL werkzaamheden van de afgelopen jaren? Laatst bewerkt door aarclay op 02-02-2019 13:57 Choo choo..... |
02-02-2019 14:07:12 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Dat heeft enkel zin als er dan stoptreinstations weer gesloten gaan worden, dan wel beperkt bediend. |
02-02-2019 15:20:55 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
QuoteIn Duitsland is al een hele generatie treinen tot schroot verwerkt dat tientallen jaren met 200 km/u heeft gereden. Goh, wat een revolutie in Nederland! |
02-02-2019 15:23:44 | ||
---|---|---|
yappa
|
OK, even recapituleren: in het holst van de nacht met een sneller materieeltype zonder commerciële reizigers kon er op Groningen - Den Haag zonder ander treinverkeer een kwartier gewonnen worden. Afgelopen september werd er overdag, net na de ochtendspits met regulier materieel met vmax 130 een snelle rit Amsterdam - Bad Bentheim gedaan en daar kon in de drgl een half uur gewonnen worden, door een defecte andere trein en spoorlopers werd daar 'slechts' 15 minuten van gerealiseerd. Me dunkt dat Groningen - Randstad dus al behoorlijk geoptimaliseerd is, als je het met Twente vergelijkt. Aan de andere kant, dit soort PR-ritten zijn natuurlijk van alle tijden: in Frankrijk bijvoorbeeld een rit Calais-Marseille in 3 uur, een snelheidsrecord op de LGV Est... Het is allemaal niet direct te vertalen naar de praktijk maar het is een illustratie van een ambitie. Vanuit dat oogpunt is het positief dat deze ritten nu plaatsvinden. |
02-02-2019 15:37:08 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Dan ligt het aan snelheidsmeter smartphone. Quote Zal de testritten dan ook 's nachts gebeuren? 200 km p/u onder 1500 volt in combinatie met reguliere treinverkeer schijnt lastig te zijn. Laatst bewerkt door icened op 02-02-2019 15:57 |
02-02-2019 16:31:54 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Daar is de Hanzelijn toch op gebouwd? Er heeft ook voor de indienststelling van het traject nog een ICE gereden als test. Ik kan me indenken dat 200 km/u wel wat vermogen zal kosten van het spanningsstation, maar ik neem aan dat de Hanzelijn daarvoor gebouwd is? En ook met het oog op reguliere treinen in de drgl. Choo choo..... |
02-02-2019 16:52:25 | ||
---|---|---|
icened
|
Lijk mij ook. Anders krijg je hetzelfde effect als tussen Meppel - Leeuwarden waar extra onderstations nodig zijn omdat het aantal treinen omhoog ging van 2 keer p/u naar meer treinen p/u. Maar had toch twijfels omdat er berichten waren dat rijden onder 200 km p/u in combinatie met andere langzamere treinen de kans op verstoringen groter zou maken op de Hanzelijn. |
02-02-2019 16:55:27 | ||
---|---|---|
nohab
|
De systeem-eis 200 km/h zal alleen gegolden hebben voor de systemen kunstwerken en baan, niet voor de beveiliging. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
02-02-2019 17:01:04 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
QuoteDit leek me erg snel dus ik heb het even opgezocht, het 3,5 uur, wat natuurlijk nog steeds heel snel is. Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Méditerranée#Le_chantier |
02-02-2019 17:35:25 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote ERTMS? Mcn Asd |
02-02-2019 17:41:35 | ||
---|---|---|
mtlx
|
De Hanzelijn is officieel gewoon geschikt voor 200 en er mag ook 200 gereden worden. Of het met de huidige spoorligging wenselijk is, is een tweede. ProRail was geloof ik dan ook niet zo enthousiast toen NS aankondigde dat ze na de zomer met de ICNG daar met 200 overheen wilden rijden met de testritten, omdat het onderhoudsregime daarmee aangepast moest worden. |
02-02-2019 18:15:20 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Sterker nog de ICE testrit waar aarclay ook al naar verwijst heeft 200 km/u gehaald op de Hanzelijn |
02-02-2019 19:17:06 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote De snelheidsborden geven toch iets heel anders aan, of gelden die gewoon op dd Hanzelijn niet meer? |
02-02-2019 19:17:14 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuotePunt. Dus als ik ga kijken tref ik aan beide uiteinden van de Hanzelijn een bordje '20' aan? Laatst bewerkt door nohab op 02-02-2019 19:18 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
02-02-2019 19:30:38 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Nee geen borden 20 . ETCS overruled bijna alle "vaste"seinen |
02-02-2019 19:54:41 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Idem voor de 160 km/u op het traject Amsterdam Bijlmer - Utrecht. |
02-02-2019 20:45:16 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Op de wegwijzertekeningen zijn bij de Hanzelijn de 'virtuele' 20 (en 18 , etc) borden te zien. |
02-02-2019 21:01:07 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuotePunt. Bedoel je daarmee dat ik van ATB 'maar' 160 km/h mag en van de ETCS mag ik 200 km/h? Laatst bewerkt door nohab op 02-02-2019 21:01 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
02-02-2019 21:26:12 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Bij snelheden boven de 160 kun je niet meer met borden en seinbeelden werken. |
02-02-2019 21:29:10 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Jep. En ATB staat zelfs maar 140 toe. |
02-02-2019 23:10:29 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Toen lag die baan er nog als een biljartlaken bij ja en was officieel nog niet eens in gebruik %08% MCN ASD |
03-02-2019 01:26:08 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Wat een onzin. Wel eens in een cabine gezeten bij 200+? Hier een ritje met 230 km/u. Alles prima te lezen en te zien. https://www.youtube.com/watch?v=InKMNR5rOW0 Laatst bewerkt door kiekkiek op 03-02-2019 01:34 |
03-02-2019 08:54:07 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets. |
03-02-2019 10:06:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Eens, je hebt er snel eentje gemist, maar je hebt ook cabinesignalering. Ik vond het om een andere reden lastig om de seinen af te lezen: ze zijn daar ook aan de achterzijde zwart, en ik zou het gevoel krijgen er één te missen en dan is je cabinesein wel erg belangrijk. Dan kun je stellen dat de seinen buiten dan geen nut meer hebben, maar er zal wel een reden voor zijn om ze toch te plaatsen. Nu zijn er voor een niet-machinist ook wel veel afleidbaarheden; je let natuurlijk ook op de omgeving, de andere sporen, tegenliggers. Wat een wisselparadijs trouwens, ook op zo'n HSL. En dat is een land dat zeer winterse omstandigheden kent... |
03-02-2019 10:43:51 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Is de dienstregeling met dat hele kwartier tijdswinst eigenlijk ook een beetje inpasbaar in de totale dienstregeling? Of moet je daarvoor, net als met de versnelde trein naar Berlijn, allerlei treinen opheffen en inkorten? |
03-02-2019 11:07:23 | ||
---|---|---|
maarten83
|
En gaat op Ledn - Gvc dan ook ertms aangelegd worden om zo ook 160 op dat stuk te kunnen rijden. |
03-02-2019 11:33:34 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Niet voor 2030. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/10/19/negende-voortgangsrapportage-ertms-rapportageperiode-1-januari-2018-30-juni-2018 Rapport downloaden en dan bladzijde 14. |
03-02-2019 13:29:11 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Op 1:02 zie je volgens mij zelfs een 6400 rechts net voorbij de brug staan Is het overigens niet zo dat bv in Oostenrijk de bodem gesteldheid heel wat meer harde ondergrond bevat dan wij hier hebben ? Ofwel,als dat zo is hoe zou een onderhouds schema anders zijn daar dan hier waar we veel zachtere ondergrond op bv de hsl hebben ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
03-02-2019 14:44:38 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Bij 160 kan het wel bij slecht zicht en bij 161 niet meer? Al decennia lang worden daarom seinen al op een of andere manier in de cabine aangekondigd of herhaald. Laatst bewerkt door kiekkiek op 03-02-2019 14:45 |
03-02-2019 14:59:08 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote ÖBB serie 2070 |
03-02-2019 15:02:24 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Eh, daarmee trek je toch je hele punt onderuit? Inderdaad, daarvoor heb je cabinesignalering, zoals ERTMS of ATB-NG. En 160 vs 161 is uiteraard een glijdende schaal. Natuurlijk is het niet zo dat je vanaf 161 in één keer niks meer kan zien. Echter is 160 over het algemeen de geaccepteerde snelheid voor ouderwetse visuele seinen en daarboven wordt over het algemeen cabinesignalering gebruikt. En uiteraard zijn daar ook weer uitzonderingen op, zoals in Engeland, waar er 200 onder reguliere signalering gereden is en ik geloof dat er zelfs tests zijn geweest voor 225 onder reguliere seingeving, maar inmiddels is ook daar de tendens om voor hogere snelheden dan 200 ERTMS te vereisen. Laatst bewerkt door mtlx op 03-02-2019 15:03 |
03-02-2019 20:34:43 | ||
---|---|---|
icened
|
Je leest in Treinennieuws dat werken met ERTMS voor treinmachinisten nog niet vanzelfsprekend is: Na Zwolle was het dus spannend of de topsnelheid bereikt kon worden, want tijdens een generale repetitie vorige week ging het eventjes kort mis met een vertraging als gevolg. “De overgang van beveiligingssysteem ATB naar ERTMS verliep toen niet volgens plan” vertelt Koetsier. Volgens de NS was er in dat geval geen sprake van haperende software van de TRAXX-locomotieven die regelmatig met storingen op de HSL stil zouden staan, “maar een foute instelling voor de machinist om ERTMS te mogen gebruiken”. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjb7c7CpqDgAhWCa1AKHVTjCV8QFjAAegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.treinennieuws.nl%2Fnachtelijke-testrit-tussen-groningen-en-den-haag-geslaagd&usg=AOvVaw2r0z3kPUIG1YpxOYh3ky-f Overgang voor treinmachinisten van werken met klassiek beveiligingssysteem via seinpalen naar digitale techniek in moderne (ERTMS) treinen met boordcomputer is nog niet vanzelfsprekend. |
03-02-2019 21:05:54 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Kortom, ze waren bij de testrit vergeten om de sleutels voor de Hanzelijn te laden. Dat heeft niks met de vanzelfsprekendheid voor de machinist te maken. |
03-02-2019 22:03:56 | ||
---|---|---|
geert
|
QuoteIn Frankrijk wordt 230 km/h gereden op het klassieke net met klassieke seinen, o.a. tussen Straatsburg en Mulhouse en tussen Angouleme en Bordeaux (zelfs onder 1500V). |
03-02-2019 22:15:32 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Het was trouwens Treinenweb waarop ik dat artikel heb geschreven, maar daar op Treinennieuws als citaat aangehaald werd. Quote Maar om iets verder in detail te treden. Er was sprake van een missende digitale sleutel voor een bepaalde richting op het ERTMS-spoor. Er miste een sleutel in een van de twee locs. En dan valt de boel stil.... Mij is echter alleen niet geheel duidelijk wat er gebeurt bij een enkele loc. Gooit ERTMS dan de trein stil, of zegt ERTMS "nee" terwijl die lekker op ATB blijft doorrijden? In het geval van sandwich kan ik mij indenken dat als één loc de key niet heeft, dat het geheel dan wel stil komt te staan omdat er een conflictsituatie ontstaat. Kan iemand dit verhelderen? Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2019 22:22 Choo choo..... |
03-02-2019 22:17:15 | ||
---|---|---|
ToH
|
Noem me maar dom, maar gaat het hier om een fysieke sleutel of om een bestandje in de boordcomputer? |
03-02-2019 22:17:49 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Digitale sleutel in de vorm van een bestandje in de computer. Wordt via een laptopje ingeladen. Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2019 22:19 Choo choo..... |
03-02-2019 22:19:44 | ||
---|---|---|
mtlx
|
QuoteWat ik al zei: er zullen altijd uitzonderingen zijn, en veelal zijn dat dan historische uitzonderingen. Ik verwacht niet dat er op dit moment nog nieuwe spoorlijnen op zo'n manier aangelegd zouden worden, althans niet zonder modern beveiligingssysteem dat kan ingrijpen als er een sein gemist wordt. @aarclay: de installatie van de achterste loc staat in Sleeping Mode. Die doet helemaal niks. Dus als je in de loc aan de kant van Groningen wel de sleutels hebt geladen kan je richting Groningen prima onder ERTMS rijden, terwijl je de andere kant op geen verbinding zal kunnen maken. Er zal verder weinig gebeuren, alleen de overgang naar ERTMS zal niet plaatsvinden en je zal onder ATB verder rijden. |
03-02-2019 22:23:43 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dan is dat duidelijk Choo choo..... |
03-02-2019 22:24:44 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Quote Bij één loc zou er gewoon verder gereden worden onder ATB. Mcn Asd |
03-02-2019 22:38:53 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat waren ze niet vergeten, maar bleek bij de testrit bij één lok niet goed gegaan te zijn. |
03-02-2019 22:53:48 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Ah ja, dat kan natuurlijk ook nog. |
03-02-2019 23:05:08 | ||
---|---|---|
icened
|
Neem aan dat jullie over encryptie sleutels hebben? Hebben ze soms ook per ERTMS spoorlijn een verschillende encryptie sleutel nodig? Zoals Utrecht - Amsterdam Bijlmer (Bombardier ERTMS), HSL (Siemens ERTMS). Betuweroute heeft dezelfde beveiligingssysteem als Hanzelijn. |
03-02-2019 23:18:44 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Voor elk apart ERTMS baanvak heeft een trein de zogenaamde digitale sleutels van dat baanvak nodig ja Dus met sleutels van de Betuweroute kan je niet op de Hanzelijn rijden ook al ligt er hetzelfde soort ERTMS systeem. MCN ASD |
03-02-2019 23:23:01 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Quote https://youtu.be/bMEejX4uANw?t=3035 %08% Niet gehinderd door enige kennis van zaken |
03-02-2019 23:23:28 | ||
---|---|---|
icened
|
Wat zullen de treinmachinisten van de ICNG straks op verschillende gemoderniseerde ERTMS trajecten straks een sleutelbos nodig hebben. |
03-02-2019 23:25:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Dan rijst de vraag; waarom voor iedere met ERTMS uitgeruste baanvak een aparte sleutel, ook al zijn de versies gelijk? Zo beperkt je wel de flexibiliteit van het spoor (en die wordt al steeds slechter...) |
03-02-2019 23:32:46 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Bedoel je hiermee te zeggen dat het via een server wordt ingeladen? Zo ja, dan lijkt het mij aannemelijk dat een laptop alsnog wel handig kan zijn. Maar mocht je wat concreter kunnen zijn....... (En mijn Duits is niet super geweldig) Laatst bewerkt door aarclay op 03-02-2019 23:32 Choo choo..... |
03-02-2019 23:50:36 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Nee, moest bij het laptopje direct aan deze presentatie denken. Voor de enkele verdwaalde nerd die een beetje Duits spreekt zitten er misschien wat interessante stukken in Niet gehinderd door enige kennis van zaken |
04-02-2019 00:16:45 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Nee hoor. Ik wil alleen maar zeggen dat die grens van 160 km/u een wassen neus is. Bij zeer dichte mist is wellicht 80 km/u op buiten seinen niet echt prettig zonder ondersteuning van belletjes of andere signalen in de cabine. |