Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Extra snelle IC naar Groningen

Dinsdag 06 nov 2018 - 00:53:21
samsam538
samsam538
Er komt een test met de ICNG naar Groningen

www.nrc.nl

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 06 nov 2018 om 11:46:25

Dinsdag 06 nov 2018 - 06:22:09
diesels
diesels
Waar staat dat dat met de ICNG is? Die zijn er dan nog niet eens

Dinsdag 06 nov 2018 - 06:53:41
mdeen
mdeen
Sterker nog, er staat
Quote
De testrit wordt uitgevoerd met het materieel dat NS nu ook gebruikt voor de Intercity Direct.
En daar mogen lok en rijtuigen niet harder dan 160 mee. Het zou geinig zijn om het met een Vectron en een stam IC-Berlijn rijtuigen te doen, maar dat is natuurlijk heel erg wishful thinking.

Dinsdag 06 nov 2018 - 07:19:56
icened
icened
Gebruik deze linkje:

www.google.nl


NS wil supersnelle intercity tussen Amsterdam en Groningen gebruiken. In dit proces worden een aantal stations, zoals Lelystad en Assen, overgeslagen. De reistijd wordt ingekort met een kwart van een kwartaal. Als op tijd met nieuwe apparatuur 200 kilometer per uur kan worden gereden, kan de reistijd tussen Amsterdam en Groningen worden teruggebracht tot anderhalf uur. Nu is het ongeveer twee uur.

Onderzoek en een proefrit, begin volgend jaar, moeten de komende maanden uitwijzen of een dergelijke snelle intercity mogelijk is en welke aanpassingen nodig zijn voor infrastructuur en apparatuur. ProRail moet bijvoorbeeld de rijstroken en spoorlijnen aanpassen aan die hogere snelheden.

De testrit wordt uitgevoerd met de apparatuur die NS nu voor de Intercity Direct gebruikt. Na 2020 krijgt NS toegang tot nieuwe treinapparatuur die 200 kilometer per uur kan rijden. Een reis van anderhalf uur is mogelijk omdat nieuwe technologieën zelfrijdende treinen mogelijk maken, waardoor treinen veel korter en efficiënter kunnen rijden.
Afhankelijk van tests en onderzoeken verwacht NS dat deze nieuwe interferenties in 2021

Andere trajecten

Als de test een succes is, wil NS dergelijke snelle intercityverbindingen met andere trajecten introduceren, waar het bestaande functieveld het mogelijk maakt rijden met snelheden van 160 of 200 kilometer per uur. Dit geldt voor delen van de route Amsterdam-Groningen en Amsterdam-Breda. De cursus Amsterdam-Utrecht en vervolgens richting Nijmegen is geschikt voor intercity's die 160 kilometer per uur kunnen rijden. Nu geldt voor NS een maximale snelheid van 140 kilometer per uur. Onderzoek zou moeten aangeven of er meer rijstroken elders op het spoorwegnet kunnen worden gemaakt voor snellere intercity.

Duitsland dichter bij

NS-voorzitter Roger van Boxtel noemt de test met die snelle intercity naar Groningen "leren" voor andere regio's: "NS zal ook de reistijd naar andere steden verkorten om de trein aantrekkelijker te maken voor reizigers", aldus Van Boxtel. "

De provincie Groningen doet dit al jaren, Een snelle intercity van en naar de Randstad. Volgens Griffier, Fleur Gräper (Verkeer en Vervoer, D66), is zo'n directe intercity vooral belangrijk voor woon-werkverkeer tussen Randstad en Groningen. Volgens Gräper laat onderzoek van reizigers zien hoeveel interesse er is.

Volgens Gräper brengt zo'n snelle intercity niet alleen de Randstad dichter bij Groningen, maar ook Amsterdam dichter bij Bremen en Kopenhagen. " Groningen praat al jaren met Duitsland over een directe treinverbinding met Duitsland en Denemarken en heeft er nog 60 miljoen euro voor over. Voor nu, het is op een beschadigde spoorbrug aan de Duitse kant van de grens, de Friesenbrücke over de Eems. Duitsland heeft nu beloofd om een ​​nieuwe spoorbrug te bouwen, die in 2024 moet zijn.

Goed initiatief van NS. Integreer de HSL in het hoofdrailnet.

Laatst bewerkt door icened op Dinsdag 06 nov 2018 om 07:23:27

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 06 nov 2018 - 09:03:54
pluisje
pluisje
De nos.nl pikt het ook op. Blij dat deze test eindelijk een keer wordt gedaan. Liefst morgen nog.
Zou je Almere niet ook schrappen? Lijken me twee verschillende doelgroepen: ver/snel versus regionaal/frequent.

Dinsdag 06 nov 2018 - 13:46:34
treinfan
treinfan
Men had het in het nieuws over één testtrein zonder reizigers. Daar hebben reizigers dus helemaal 0.0 aan.

[Bezig met laden...] {{parent.name}}

Dinsdag 06 nov 2018 - 14:04:51
mdeen
mdeen
Quote
icened (di 06 nov 2018 07:19:56 www.somda.nl): Gebruik deze linkje:

www.google.nl
Waarom? Waarom een google linkje en waarom vaaju.com die blijkbaar iets automatisch vertaalt? Wat is dat überhaupt voor een site?
"verwacht NS dat deze nieuwe interferenties in 2021"
"De cursus Amsterdam-Utrecht en vervolgens richting Nijmegen"
"Onderzoek zou moeten aangeven of er meer rijstroken elders op het spoorwegnet"
Quote
Volgens Gräper brengt zo'n snelle intercity niet alleen de Randstad dichter bij Groningen, maar ook Amsterdam dichter bij Bremen en Kopenhagen
Nee. Amsterdam - Bremen is nu 3:16 met de IC-Berlijn en een IC vanuit Osnabrück. Via Leer (met bus, die volgens mij sneller dan de trein is) is het 4:58. Met een uur versnelling wordt dat 3:58,

Amsterdam - Kopenhagen is nu 1 uur langer via Groningen, dat wordt dus dezelfde tijd, maar wel tot Hamburg 3x overstappen terwijl via Osnabrück maar 1 overstap is. Via Groningen stap je in Bremen op dezelfde IC als via Osnabrück, maar dan stap je dus over in Groningen, Leer en Bremen terwijl je anders alleen in Osnabrück overstapt.

Dinsdag 06 nov 2018 - 15:15:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
mdeen (di 06 nov 2018 14:04:51 www.somda.nl):
Quote
icened (di 06 nov 2018 07:19:56 www.somda.nl): Gebruik deze linkje:

www.google.nl
Waarom? Waarom een google linkje en waarom vaaju.com die blijkbaar iets automatisch vertaalt? Wat is dat überhaupt voor een site?
Ik stel mijzelf deze vraag ook al enkele maanden.

Dinsdag 06 nov 2018 - 15:24:59
pjkleton
pjkleton
Ik zou graag uitgelegd willen zien waardoor een zelf rijdende trein korter kan zijn dan een met mcn ..
Peter

Dinsdag 06 nov 2018 - 16:01:03
sjoerd
sjoerd
Misschien volgens de theorie dat als je steeds frequenter rijdt, je dan op den duur kunt volstaan met 1 rijtuig.

Dinsdag 06 nov 2018 - 16:23:12
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Logisch, Friesland wil nu ook een snellere trein: www.lc.nl Zomaar een gok, Twente, Zeeland en Limburg willen dat straks ook...

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Dinsdag 06 nov 2018 - 17:12:48
daniel81
daniel81
Quote
icened (di 06 nov 2018 07:19:56 www.somda.nl): Gebruik deze linkje:

www.google.nl

In dit proces worden een aantal stations, zoals Lelystad en Assen, overgeslagen. De reistijd wordt ingekort met een kwart van een kwartaal. .
Ruim 3 weken sneller dan nu. Kijk, da's nog eens de moeite

Dinsdag 06 nov 2018 - 19:16:03
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
HZwoferink (di 06 nov 2018 16:23:12 www.somda.nl): Logisch, Friesland wil nu ook een snellere trein: www.lc.nl Zomaar een gok, Twente, Zeeland en Limburg willen dat straks ook...
Ik heb horen fluisteren dat Juinen en Ter Weksel dan wel een IC-station willen
Over de rijtijdverkorting ben ik overigens wat minder optimistisch aangezien je toch ook je reizigers moet kunnen oppikken. Heel veel meer dan Assen en Lelystad schrappen kun je dan al bijna niet meer, ondanks het artikel van het Dagblad van het Noorden dat alleen het begin- en eindpunt nog had overgelaten...

Dinsdag 06 nov 2018 - 21:34:39
JcJay
JcJay
Quote
mdeen (di 06 nov 2018 14:04:51 www.somda.nl):
Quote
icened (di 06 nov 2018 07:19:56 www.somda.nl): Gebruik deze linkje:

www.google.nl
Waarom? Waarom een google linkje en waarom vaaju.com die blijkbaar iets automatisch vertaalt? Wat is dat überhaupt voor een site?
"verwacht NS dat deze nieuwe interferenties in 2021"
"De cursus Amsterdam-Utrecht en vervolgens richting Nijmegen"
"Onderzoek zou moeten aangeven of er meer rijstroken elders op het spoorwegnet"
Quote
Volgens Gräper brengt zo'n snelle intercity niet alleen de Randstad dichter bij Groningen, maar ook Amsterdam dichter bij Bremen en Kopenhagen
Nee. Amsterdam - Bremen is nu 3:16 met de IC-Berlijn en een IC vanuit Osnabrück. Via Leer (met bus, die volgens mij sneller dan de trein is) is het 4:58. (...)
Amsterdam-Bremen nu 3:16 met IC Berlijn en overstap op IC in Osnabrück Volgens mij mis jij een uurtje: Amsterdam-Osnabrück met IC Berlijn is al 3:06. Check de dienstregeling van bijvoorbeeld de 141 (v0700-a1006) of 143 (v0900-a1206). Osnabrück-Bremen met IC is ca. 45-50 min. Amsterdam-Bremen met IC Berlijn + overstap Osnabrück moet minstens 4 uur zijn...

Laatst bewerkt door JcJay op Dinsdag 06 nov 2018 om 21:37:24

Woensdag 07 nov 2018 - 08:14:20
mdeen
mdeen
Quote
JcJay (di 06 nov 2018 21:34:39 www.somda.nl):

Amsterdam-Bremen nu 3:16 met IC Berlijn en overstap op IC in Osnabrück Volgens mij mis jij een uurtje: Amsterdam-Osnabrück met IC Berlijn is al 3:06. Check de dienstregeling van bijvoorbeeld de 141 (v0700-a1006) of 143 (v0900-a1206). Osnabrück-Bremen met IC is ca. 45-50 min. Amsterdam-Bremen met IC Berlijn + overstap Osnabrück moet minstens 4 uur zijn...
Hmm, ja. Geen idee wat ik daar fout gedaan heb.
Goed, dan wordt het een beetje sneller via Groningen, met als afweging dat je vaker moet overstappen.

Woensdag 07 nov 2018 - 08:24:23
brun
brun
De vraag blijft desondanks of er zo veel interesse is in een directe trein Amsterdam-Bremen.

Amsterdam-Hamburg kan ik me wel voorstellen.

Woensdag 07 nov 2018 - 09:09:10
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Echt sneller via Groningen is het ook niet. Amsterdam via de hanzelijn en Groningen is 5 uur reizen en met de IC Berlijn via Osnabruck is het 4:16.

Woensdag 07 nov 2018 - 09:35:31
yappa
yappa
Dat hangt er maar net van af waar je opstapt

Woensdag 07 nov 2018 - 11:39:53
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Ik doelde eigenlijk op opstappen in Amsterdam centraal.

Woensdag 07 nov 2018 - 11:45:48
icened
icened
Quote
brun (wo 07 nov 2018 08:24:23 www.somda.nl): De vraag blijft desondanks of er zo veel interesse is in een directe trein Amsterdam-Bremen.

Amsterdam-Hamburg kan ik me wel voorstellen.
Waarschijnlijk is een rechtstreekse IC(E) Amsterdam - Hamburg nu niet interessant. Daarvoor is de reistijd te lang. En is waarschijnlijk te weinig vervoerspotentieel voor. Maar als de IC(E) Kopenhagen - Hamburg over 10 jaar in minstens 2 uur en 50 minuten kan rijden wordt het interessanter.

Woensdag 07 nov 2018 - 18:18:48
Marco
Marco
Quote
nathanvos2 (wo 07 nov 2018 09:09:10 www.somda.nl): Echt sneller via Groningen is het ook niet. Amsterdam via de hanzelijn en Groningen is 5 uur reizen en met de IC Berlijn via Osnabruck is het 4:16.
Ik neem dan ook aan dat het hele verhaal 'Noord-Duitsland beter bereikbaar' vooral op gaat als de IC Bremen gerealiseerd is, waar de provincie Groningen al langer over droomt. Dat gaat uiteraard pas mogelijk zijn als de brug klaar is, maar ik heb het idee dat de snelle IC's ook maar tests gaan zijn. Voordat er permanent ICNG's naar Groningen rijden zijn we ook jaren verder.

Verder lijkt het me niet onrealistisch dat de IC Groningen - Bremen er komt. Stoptreinen als deze zijn geen realistisch alternatief voor de auto, en de IC Berlijn via Hengelo is een enorme omweg als je naar Bremen wilt.

Woensdag 07 nov 2018 - 21:21:33
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De Drentse gedeputeerde gaat "eisen" dat de snelle IC ook in Assen gaat stoppen. Uhm, volgens mij is de snelle IC juist snel omdat je stations overslaat Een snelle IC die in Assen stopt hebben we al elk halfuur...

Woensdag 07 nov 2018 - 22:10:41
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Zonder proef zie ik over een aantal jaren IC 700 en 1800 met ICNG rijden en dan op de Hanzelijn met 200 kilometer.

Woensdag 07 nov 2018 - 23:29:44
broek53
broek53
Ja, nogal wiedes. ICNG wordt niet voor niets gebouwd....5

Donderdag 08 nov 2018 - 00:19:46
brun
brun
Quote
icened (wo 07 nov 2018 11:45:48 www.somda.nl):
Waarschijnlijk is een rechtstreekse IC(E) Amsterdam - Hamburg nu niet interessant. Daarvoor is de reistijd te lang.
Het potentieel zal inderdaad ook weer niet zoooo groot zijn. Dat zie je overigens heel goed aan de luchtvaartconcurrentie. Tussen Amsterdam en Hamburg vliegen alleen Eurowings (Lufthansa) en KLM. Dat slechts een paar keer per dag met echt opvallend lage prijzen. Easyjet vloog die route tot voor kort ook, maar kreeg ondanks woekerprijzen de vliegtuigen niet vol en heeft 't weer opgegeven.

Donderdag 08 nov 2018 - 08:26:10
Marco
Marco
Quote
brun (do 08 nov 2018 00:19:46 www.somda.nl):
Het potentieel zal inderdaad ook weer niet zoooo groot zijn. Dat zie je overigens heel goed aan de luchtvaartconcurrentie. Tussen Amsterdam en Hamburg vliegen alleen Eurowings (Lufthansa) en KLM. Dat slechts een paar keer per dag met echt opvallend lage prijzen.[...]
Amsterdam - Bremen is hemelsbreed maar 280 km, en daarmee vergelijkbaar met Groningen - Maastricht. Ik denk dat de hoeveelheid vliegverkeer daardoor niet zo veel zegt, aangezien ik me in kan denken dat de meeste mensen gewoon zullen rijden.

Ik zie alleen nu dat je het over Hamburg ipv Bremen had, excuses.

Laatst bewerkt door Marco op Donderdag 08 nov 2018 om 08:30:42, reden: Afstand tussen Amsterdam en Bremen ipv Hamburg

Donderdag 08 nov 2018 - 11:08:04
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
spurt2244 (wo 07 nov 2018 22:10:41 www.somda.nl): Zonder proef zie ik over een aantal jaren IC 700 en 1800 met ICNG rijden en dan op de Hanzelijn met 200 kilometer.
Dan heb je de enkeldeks ICM-11/12 combinaties tijdens de spits naar gvc zeker nog niet gezien: overvol, zelfs vanuit Gvc naar Shl zijn ze vol. Ik denk eerder dat de 700/1800 integraal dubbeldeks zullen gaan moeten worden. Tevens zie ik ook weinig succes in het aan elkaar knopen van de HSL en Asdz. Als ik de 900/1000 rijd dan gaan de meeste reizigers mee naar Asd of stappen in op Shl naar Asd.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Donderdag 08 nov 2018 om 11:12:29

Donderdag 08 nov 2018 - 11:10:32
Klaasje
Klaasje
Daarom gaan er straks meer treinen op Gvc-Asdz rijden.

Donderdag 08 nov 2018 - 11:11:05
Trainplaza
Trainplaza
Youtube TrainplazaNL Flickr 148430591@N02/
Quote
MCN-GVC (do 08 nov 2018 11:08:04 www.somda.nl):
Quote
spurt2244 (wo 07 nov 2018 22:10:41 www.somda.nl): Zonder proef zie ik over een aantal jaren IC 700 en 1800 met ICNG rijden en dan op de Hanzelijn met 200 kilometer.
Dan heb je de enkeldeks ICM-11/12 combinaties tijdens de spits naar gvc zeker nog niet gezien: overvol, zelfs vanuit Gvc naar Shl zijn ze vol. Ik denk eerder dat de 700/1800 integraal dubbeldeks zullen gaan moeten worden.
Gewoon weer met VIRM doen volgend jaar? Dan zitten die ook weer eens dichter bij OB Onnen

Donderdag 08 nov 2018 - 11:17:12
MCN-GVC
MCN-GVC
Zoiets denk ik ook dat het gaat worden. Of integraal DDZ (en de half lege DDZ's weer laten verdwijnen uit de 3600, zeker omdat er al veel opschudding over is dat er andere drukke treinen zijn met enkeldesk materieel). Of idd VIRM waarbij er misschien met 160 gereden mag worden tussen Gvm-Hfd en Lls-Zl. Ze zullen niet voor niets proeven gedaan hebben.

Donderdag 08 nov 2018 - 11:54:16
treinfan
treinfan
Quote
Klaasje (do 08 nov 2018 11:10:32 www.somda.nl): Daarom gaan er straks meer treinen op Gvc-Asdz rijden.
Gezien het capaciteitstekort op Laa-Ledn-Shl geen verkeerd plan om volgend jaar in te voeren. De uitbreiding die je noemt is echter pas voorzien voor 2025 à 2030, dat zou ik niet straks noemen

[Bezig met laden...] {{parent.name}}

Donderdag 08 nov 2018 - 12:18:51
MCN-GVC
MCN-GVC
Zelf zag ik zelfs een toekomst in het behoud van de traxx, waar men nu alle moeite in steekt om alle kinderziektes eruit te halen, mogelijk met nieuwe dubbeldeksrijtuigen zoals de DB IC2. Dat zal nooit gebeuren, dat weet ik ook. Maar bijvoorbeeld de 2400/1000 dan de route Lls-Shl-HSL-Rtd-Ddr te laten rijden met ICNG en een nieuwe serie Rtd-Ledn-Shl-Asd-Alm zoals de (ik dacht oude ic Lls-Vs) 2600 met normaal dubbeldeks mat, los je gelijk een deel van het capaciteitsprobleem Asd-Shl op en krijgt de politiek zijn Hsl-Asdz aansluiting. De 900 blijft zijn huidige route rijden met ICNG. Dat lijkt mij de beste koste/baten inzet qua dubbeldeks en enkeldeks Conventioneel/Hsl. Zeker omdat men denkt aan een werkplaats voor ICNG in Lls. Bij een verdere stijging in reizigersaantallen zal er toch echt wel een HSL geschikte dubbeldekker komen. De door mij gecreëerde 2400/1000 zou zelfs vanuit Ddr door kunnen naar Bd en kan daar dan keren op de 900 langs het perron. Bij verstoringen op het Zuidelijk deel heb je dan al een alternatief goed aansluitende IC die met het dubbele mat van de 900 + 2400/1000 zou kunnen rijden voor meer capaciteit.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Donderdag 08 nov 2018 om 12:27:38

Donderdag 08 nov 2018 - 12:36:00
mren
mren
Quote
MCN-GVC (do 08 nov 2018 11:08:04 www.somda.nl):
Quote
spurt2244 (wo 07 nov 2018 22:10:41 www.somda.nl): Zonder proef zie ik over een aantal jaren IC 700 en 1800 met ICNG rijden en dan op de Hanzelijn met 200 kilometer.
Dan heb je de enkeldeks ICM-11/12 combinaties tijdens de spits naar gvc zeker nog niet gezien: overvol, zelfs vanuit Gvc naar Shl zijn ze vol. Ik denk eerder dat de 700/1800 integraal dubbeldeks zullen gaan moeten worden. Tevens zie ik ook weinig succes in het aan elkaar knopen van de HSL en Asdz. Als ik de 900/1000 rijd dan gaan de meeste reizigers mee naar Asd of stappen in op Shl naar Asd.
Er is natuurlijk nóg een optie: de frequentie verhogen. Zie de bezetting van de (huidige) serie 1500 van/naar Deventer die duidelijk in een behoefte voorziet. Scheelde daar meteen dat je dan de 1700 in de middagspits niet meer met 15 bakken ICM hoeft te rijden. En het biedt een betere dienstverlening richting klant.

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 08 nov 2018 om 12:36:34

Donderdag 08 nov 2018 - 13:05:17
Klaasje
Klaasje
Quote
treinfan (do 08 nov 2018 11:54:16 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (do 08 nov 2018 11:10:32 www.somda.nl): Daarom gaan er straks meer treinen op Gvc-Asdz rijden.
Gezien het capaciteitstekort op Laa-Ledn-Shl geen verkeerd plan om volgend jaar in te voeren. De uitbreiding die je noemt is echter pas voorzien voor 2025 à 2030, dat zou ik niet straks noemen
Per 2021 zou een extra IC Asdz-Rtd moeten gaan rijden. Op wat langere termijn ook meer op Ledn-Gvc en Ledn-Hlm-Asd.

Donderdag 08 nov 2018 - 13:07:56
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
mren (do 08 nov 2018 12:36:00 www.somda.nl):
Quote
MCN-GVC (do 08 nov 2018 11:08:04 www.somda.nl):
Quote
spurt2244 (wo 07 nov 2018 22:10:41 www.somda.nl): Zonder proef zie ik over een aantal jaren IC 700 en 1800 met ICNG rijden en dan op de Hanzelijn met 200 kilometer.
Dan heb je de enkeldeks ICM-11/12 combinaties tijdens de spits naar gvc zeker nog niet gezien: overvol, zelfs vanuit Gvc naar Shl zijn ze vol. Ik denk eerder dat de 700/1800 integraal dubbeldeks zullen gaan moeten worden. Tevens zie ik ook weinig succes in het aan elkaar knopen van de HSL en Asdz. Als ik de 900/1000 rijd dan gaan de meeste reizigers mee naar Asd of stappen in op Shl naar Asd.
Er is natuurlijk nóg een optie: de frequentie verhogen. Zie de bezetting van de (huidige) serie 1500 van/naar Deventer die duidelijk in een behoefte voorziet. Scheelde daar meteen dat je dan de 1700 in de middagspits niet meer met 15 bakken ICM hoeft te rijden. En het biedt een betere dienstverlening richting klant.
Klopt, daar komt ook de gedachte vandaan waarschijnlijk om snelle IC's extra tijdens de spits te laten rijden (het topic onderwerp). Het probleem dat je tussen Laa-Ledn-Shl houdt is dat het hier al aardig aan de max is. Je kan de 700/1800/2100 integraal met lange dubbeldeks laten rijden en extra laten stoppen op Laa. Maar eigenlijk/uiteindelijk zal je een extra treinserie nodig hebben in de spits, waarbij de snelle spits IC's geen uitkomst zijn omdat deze de andere kant op gaan.

Donderdag 08 nov 2018 - 15:01:36
Klaasje
Klaasje
Dit is wel het punt dat er twee verschillende discussies door elkaar gaan lopen.

De frequentieverhoging op alle vier de takken rondom Leiden komt er sowieso voor een groot deel van de dag. Dat lost de drukte op en hoeven we niet uitgebreid als issue te bediscussiëren. Als dat de drukte voldoende oplost om ook een deel van de treinen enkeldeks te rijden dan is dat een kans voor de snelle ritten Groningen-Randstad.

NS geeft al aan nog te kijken naar hoe die opzet eruit gaat zien. Misschien wordt het wel Groningen-Amsterdam Zuid-HSL-Rotterdam of Groningen-Amsterdam Centraal. Als het een van deze twee wordt voeren we de discussie over de drukke treinen op de Oude lijn in het verkeerde topic.

Vrijdag 07 dec 2018 - 08:36:16
icened
icened
Het experiment van NS lijkt nu al een succes:

www.lc.nl

De testritten zijn nog niet gereden. Maar NS bereikt er nu al mee dat er interesse is ontstaan voor snellere verbindingen tussen Noord Nederland - Randstad. Dat is al winst.

Zien of de snelle IC in de toekomst de ICNG vanaf de HSL doorrijdt naar Groningen/Leeuwarden. Dat is natuurlijk speculatie. Wel is het een feit dat de integratie van HSL in het hoofdrailnet met ICNG meer mogelijkheden creëert.

Vrijdag 07 dec 2018 - 09:33:47
broek53
broek53
We zouden het IC-Max kunnen noemen - gerechtigheid na 25 jaar
Waarschijnlijk is het al ter sprake geweest, maar lees ik uit dit Plan nu dat er met een IC-Direct-stam gereden gaat / moet gaan worden? Anders kun je niet met 160 over de Hanzelijn.

Vrijdag 07 dec 2018 - 09:45:49
Daan!
Daan!
Dat klopt Broek.

Vrijdag 07 dec 2018 - 10:23:54
sjoerd
sjoerd
De Koplopers en VIRMm zijn toch ook in staat om die snelheid te rijden? Of is daarvan de snelheid en/of de ATB begrensd? Of kan dat daar alleen onder ERTMS?

Vrijdag 07 dec 2018 - 10:52:16
Klaasje
Klaasje
In verband met een langdurige veiligheidsdiscussie is ATB-EG beperkt tot 140 km/h zolang er geen ATB+ gebruikt wordt (Thalys-PBKA-oplossing). Daarmee zitten we vast aan ERTMS-treinen.

Interessant detail van de Hanzelijn is ook dat de baanvaksnelheid onder NS'54+ATB-EG afwijkt van die onder ERTMS. Dit is 140 km/h vs. 200 km/h.

Vrijdag 07 dec 2018 - 11:00:26
sjoerd
sjoerd
Dank je voor de uitleg. Dat laatste zal wel samenhangen met de remwegafstanden met de huidige seingeving. Al kan je met een Koploper en een VIRMm normaal gesproken ook met 160 km/h wel op tijd stilstaan.

Vrijdag 07 dec 2018 - 11:05:53
Klaasje
Klaasje
Die seingeving met bijbehorende regelgeving is ooit voor 160 km/h uitgedacht. Daar zit het issue hem niet in. Platgeslagen werd te weinig 160 km/h gereden waardoor het geen issue was om alle systemen terug te zetten op 140 km/h. Toen men dat weer om wilde draaien hadden het veiligheidsdenken en Europese regelgeving roet in het eten gegooid.

De optie om 160 km/h met bestaande ATB-installaties 160 km/h te rijden zonder echte aanpassingen (ATB-groen=160 ipv 140) is niet veilig genoeg bevonden door veiligheidsclubjes, het grootschalig aanpassen om dat op te lossen past niet in de Europese regelgeving wat uitgaat van een uitsterfbeleid van nationale systemen. Het is allemaal begonnen met ATB ook als snelheidsbewakingssysteem te beschouwen.

Vrijdag 07 dec 2018 - 11:17:54
sjoerd
sjoerd
Ah, wederom dank voor de info. Nou ja, onder het zwaard van Damocles van de trage uitrol (40 jaar?) van ERTMS als gevolg van de enorme kosten en de technische problemen, zou er nog wel eens lucht gezocht kunnen worden voor de zogenaamd uitstervende ATB, maar dat terzijde.
Ook met een intercity-max zou het een heel goede oplossing kunnen zijn om wel met betrouwbare treinstellen 160 te rijden over de Hanzelijn.

Vrijdag 07 dec 2018 - 11:39:06
broek53
broek53
Yep, als die ERTMS aan boord heeft, is dat voor dat baanvak geen enkel probleem, omdat de Hanzelijn immers al ERTMS heeft. Zou je elders ook 160 willen, dan kom je terecht in de ATB-mag-niet-aangepast-worden-discussie waar Klaasje op doelt.

Vrijdag 07 dec 2018 - 11:54:12
mtlx
mtlx
Het enige issue met de Hanzelijn is dat het onderhoud niet gericht zou zijn op 200 km/u.
Dat is nog wel een ding, aangezien NS vanaf najaar volgend jaar met de ICNG daar met 200 km/u wil gaan proefrijden. Ik geloof dat er inmiddels gesprekken worden gevoerd om het baanvak weer echt geschikt te maken voor 200.

Vrijdag 07 dec 2018 - 12:05:31
mdeen
mdeen
De Hanzelijn staat al sinds de aanleg met een baanvaksnelheid van "161/220 km/h" in de netverklaring. Dus als er iemand aankomt met ERTMS en die wil 200 rijden moet dat gewoon kunnen, of er moet een TSB in de ERTMS zitten.

Vrijdag 07 dec 2018 - 12:06:22
Oldskool
Oldskool
De vele overgangen van spoorbaan naar kunstwerk, verdienen idd wel enige aandacht. Bij sommige is dat met 140 km/h al erg merkbaar.

Vrijdag 07 dec 2018 - 12:10:22
maarten83
maarten83
Dus op Ledn-Gv zou NS dus met geschikt materieel en aangepaste ATB gewoon 160 kunnen rijden net als de Thalys destijds.

Vrijdag 07 dec 2018 - 12:23:07
waalkade
waalkade
Quote
Oldskool (vr 07 dec 2018 12:06:22 www.somda.nl): De vele overgangen van spoorbaan naar kunstwerk, verdienen idd wel enige aandacht. Bij sommige is dat met 140 km/h al erg merkbaar.
Een trein die harder kan dan km/h is toch drukdicht?
Dan zou je er in de afdaling (of stijging)naar (uit) de tunnel geen last van moeten hebben.
Of gaat het om het regelmatig "bijstoppen" van de overgang baanvak/kunstwerk?

Vrijdag 07 dec 2018 - 12:56:48
mdeen
mdeen
Niet noodzakelijk. In Duitsland rijden/reden de IC's ook 200 km/h met rijtuigen die niet drukdicht waren, waar de ramen zelfs open konden. Maar ik weet niet of er in Nederland regelgeving over is.

En de Drontermeertunnel is zoals bekend te krap aangelegd. Daarvan vindt men al dat met een passage met 140 km/h veel drukverschil optreedt.
De reizigers en machinisten vinden dat, Prorail zegt dat het volgens specificatie is.

Vrijdag 07 dec 2018 - 13:04:51
broek53
broek53
Quote
maarten83 (vr 07 dec 2018 12:10:22 www.somda.nl): Dus op Ledn-Gv zou NS dus met geschikt materieel en aangepaste ATB gewoon 160 kunnen rijden net als de Thalys destijds.
Nou nee, want een aangepaste ATB bestaat niet. De PBKA-stellen maken hier gebruik van een soort ATB NG waartoe balises in de baan zijn aangebracht, de Reseaustellen (als ik ze zo mag noemen) vormen het enige materieel in NL waarbij de begrenzing van de code 'groen" in de ATB in de stellen zelf op 160 km/h is gezet. Dat is destijds toegestaan vanwege het speciale karakter van de Thalys, beperkt aantal machinisten enzovoort. Zo'n stel kan dus door het hele land op alle baanvakken waar 140 is toegestaan, 160 km/h rijden. Daarom is het bij ander materieel nooit gebeurd, al had destijds de Benelux er bijvoorbeeld ook van kunnen profiteren.

Vrijdag 07 dec 2018 - 13:09:18
Oldskool
Oldskool
Quote
waalkade (vr 07 dec 2018 12:23:07 www.somda.nl):
Quote
Oldskool (vr 07 dec 2018 12:06:22 www.somda.nl): De vele overgangen van spoorbaan naar kunstwerk, verdienen idd wel enige aandacht. Bij sommige is dat met 140 km/h al erg merkbaar.
Of gaat het om het regelmatig "bijstoppen" van de overgang baanvak/kunstwerk?
Dat dus. Heb het niet over de tunnel.

Vrijdag 07 dec 2018 - 13:25:20
mtlx
mtlx
Quote
mdeen (vr 07 dec 2018 12:05:31 www.somda.nl): De Hanzelijn staat al sinds de aanleg met een baanvaksnelheid van "161/220 km/h" in de netverklaring. Dus als er iemand aankomt met ERTMS en die wil 200 rijden moet dat gewoon kunnen, of er moet een TSB in de ERTMS zitten.
Kunnen rijden en willen rijden is een heel verschil. Technisch kan je prima 200, maar door de slechte spoorligging zal het heel oncomfortabel zijn.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 07 dec 2018 - 13:50:33
MCN-GVC
MCN-GVC
Tevens moet je de mcn'en ook allemaal gaan opleiden voor ETCS en Dual-Signalling om op de Hanzelijn onder ETCS te mogen rijden. Onder de HSL machinisten zal er ook maar een kleine groep zijn die zelfs Dual-Signalling heeft, want dit is alleen gegeven ten tijde voor de ERTMS-SLT proef op Ut-Asd. Als hiervoor ook herinstructies verplicht zijn, dan zullen deze zelfs al vervallen zijn. Als dat zo is kunnen de proeftreinen denk ik alleen maar gereden worden door de TTC mcn'en.
Tevens zullen de traxx loccen voor de proef ook een extra baanvakpakket moeten krijgen. Want alleen de HSL start hij op. Bij Ut-Asd probeert de loc wel in te bellen maar doet voor de rest niets. Op Lls-Zl heb ik nog nooit een traxx mee gekregen dus over dat baanvak kan ik geen praktijkinfo delen, maar zal het zelfde zijn naar de info niet ik heb.
Hoe de regelgeving nu is qua drukbeveiliging weet ik niet exact, maar ooit is mij verteld dat de max. snelheid 160 zou zijn die men accepteerbaar acht in Nederland.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Vrijdag 07 dec 2018 om 14:21:14

Vrijdag 07 dec 2018 - 15:02:09
Oldskool
Oldskool
Tunneltje is geschikt voor 200 km/h.

Vrijdag 07 dec 2018 - 15:02:17
broek53
broek53
Moet je niet zoiets als een "sleutel" voor de verschillende baanvakken hebben?

Vrijdag 07 dec 2018 - 15:17:29
rick
rick
Quote
broek53 (vr 07 dec 2018 13:04:51 www.somda.nl): de Reseaustellen (als ik ze zo mag noemen)..... al had destijds de Benelux er bijvoorbeeld ook van kunnen profiteren.
De PBA-stellen zijn eigenlijk geen Reseaustellen of hadden deze een andere beveiliging aan boord? Al kan ik me dat ook niet voorstellen.
De Benelux met Traxx had er misschien wel iets aan gehad, de maximumsnelheid van de reeks 11.8 was 140 km/u.

Vrijdag 07 dec 2018 - 15:47:57
mtlx
mtlx
Quote
broek53 (vr 07 dec 2018 15:02:17 www.somda.nl): Moet je niet zoiets als een "sleutel" voor de verschillende baanvakken hebben?
Correct. De NS Traxx-en in de normale dienst hebben alleen de sleutels voor de HSL-Zuid vziw.
Een tijdje hebben ze ook van Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn de sleutels aan boord gehad, dus kon je inderdaad onder Dual Signalling rijden op die baanvakken.
De baanvakken staan wel al (met alle gegevens voor het RBC) voorgeprogrammeerd, inclusief goederenlijnen als het A15 tracé en de havenspoorlijn.

Laatst bewerkt door mtlx op Vrijdag 07 dec 2018 om 15:48:34

Vrijdag 07 dec 2018 - 16:13:24
broek53
broek53
Quote
rick (vr 07 dec 2018 15:17:29 www.somda.nl):
Quote
broek53 (vr 07 dec 2018 13:04:51 www.somda.nl): de Reseaustellen (als ik ze zo mag noemen)..... al had destijds de Benelux er bijvoorbeeld ook van kunnen profiteren.
De PBA-stellen zijn eigenlijk geen Reseaustellen of hadden deze een andere beveiliging aan boord? Al kan ik me dat ook niet voorstellen.
Toch is het zo. De PBKA-stellen zijn dan ook een generatie jonger.

Vrijdag 07 dec 2018 - 16:25:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
MCN-GVC (vr 07 dec 2018 13:50:33 www.somda.nl): Tevens moet je de mcn'en ook allemaal gaan opleiden voor ETCS en Dual-Signalling om op de Hanzelijn onder ETCS te mogen rijden. Onder de HSL machinisten zal er ook maar een kleine groep zijn die zelfs Dual-Signalling heeft, want dit is alleen gegeven ten tijde voor de ERTMS-SLT proef op Ut-Asd. Als hiervoor ook herinstructies verplicht zijn, dan zullen deze zelfs al vervallen zijn. Als dat zo is kunnen de proeftreinen denk ik alleen maar gereden worden door de TTC mcn'en.
Ik en andere collega`s krijgen nog steeds gewoon herinstructie voor Dual-Signalling geen enkel probleem

MCN ASD

Vrijdag 07 dec 2018 - 16:47:20
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Het is ook niet zo dat dat geweldig ingewikkeld is.

Vrijdag 07 dec 2018 - 19:54:33
icened
icened
Quote
mtlx
Kunnen rijden en willen rijden is een heel verschil. Technisch kan je prima 200, maar door de slechte spoorligging zal het heel oncomfortabel zijn.
Ze hebben de ICE op de Hanzelijn getest:

www.youtube.com

Ze hebben het spoor getest. En de testritten zijn prima gegaan. Dus wat is het probleem?
Quote
mdeen

En de Drontermeertunnel is zoals bekend te krap aangelegd. Daarvan vindt men al dat met een passage met 140 km/h veel drukverschil optreedt.
De reizigers en machinisten vinden dat, Prorail zegt dat het volgens specificatie is.
In Berlijn trein is 140 km p/u door Drontermeertunnel geen probleem. DDZ, V-IRM en ICM-M wel. Vermoed dat een ICNG geen probleem heeft bij 160 km p/u met luchtdruk

Laatst bewerkt door icened op Vrijdag 07 dec 2018 om 20:07:18

Zaterdag 08 dec 2018 - 05:23:26
kiekkiek
kiekkiek
Quote
mich (vr 07 dec 2018 16:47:20 www.somda.nl): Het is ook niet zo dat dat geweldig ingewikkeld is.
Zo is dat. Met DM '90 en ATB-NG deden we niet anders

Laatst bewerkt door kiekkiek op Zaterdag 08 dec 2018 om 05:23:44

Zaterdag 08 dec 2018 - 10:54:56
Oldskool
Oldskool
Quote
Quote
icened (vr 07 dec 2018 19:54:33 www.somda.nl):
Quote
mtlx
Kunnen rijden en willen rijden is een heel verschil. Technisch kan je prima 200, maar door de slechte spoorligging zal het heel oncomfortabel zijn.
Ze hebben de ICE op de Hanzelijn getest:

www.youtube.com

Ze hebben het spoor getest. En de testritten zijn prima gegaan. Dus wat is het probleem?
Het probleem is dat het baanvak momenteel nou niet echt een biljartlaken is. Als er ProRail het hele baanvak weer eens goed onderhanden zou laten nemen, is dat probleem opgelost. En dan, zoals eerder al gezegd, vooral bij de overgangen van spoorbed naar kunstwerken.
Quote
mdeen

En de Drontermeertunnel is zoals bekend te krap aangelegd. Daarvan vindt men al dat met een passage met 140 km/h veel drukverschil optreedt.
De reizigers en machinisten vinden dat, Prorail zegt dat het volgens specificatie is.
In Berlijn trein is 140 km p/u door Drontermeertunnel geen probleem. DDZ, V-IRM en ICM-M wel. Vermoed dat een ICNG geen probleem heeft bij 160 km p/u met luchtdruk
Bij geen enkel door jou genoemde materieelsoorten is het een probleem hoor.

Zaterdag 08 dec 2018 - 11:53:39
MasterE
MasterE
Buiten de vraag of er wel of niet genoeg bevoegde Mcn zijn voor DS. Alle testritten met ICNG worden uitgevoerd door het TTC. Pas na toelating en aflevering aan NS komen andere in aanmerking voor het rijden met ICNG.

Daarnaast zal er in 2020 toch gestart moeten worden met het opleiden van alle Mcn voor ERTMS.

Laatst bewerkt door MasterE op Zaterdag 08 dec 2018 om 11:56:38

Mcn Asd