Extra snelle IC naar Groningen
Forum: Algemeen - Algemeen
04-02-2019 07:34:12
geert
geert
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 22:19:44 https://www.somda.nl/forum/22075/p699515/):
Quote
geert (zo 03 feb 2019 22:03:56 https://www.somda.nl/forum/22075/p699511/):
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 15:02:24 https://www.somda.nl/forum/22075/p699500/):
Quote
kiekkiek (zo 03 feb 2019 14:44:38 https://www.somda.nl/forum/22075/p699498/):
Quote
mtlx (zo 03 feb 2019 08:54:07 https://www.somda.nl/forum/22075/p699483/): Bij goed zicht overdag wel, ja. Probeer datzelfde nu eens met dichte mist of zoiets.

Bij 160 kan het wel bij slecht zicht en bij 161 niet meer? Al decennia lang worden daarom seinen al op een of andere manier in de cabine aangekondigd of herhaald.

Eh, daarmee trek je toch je hele punt onderuit? Inderdaad, daarvoor heb je cabinesignalering, zoals ERTMS of ATB-NG.
En 160 vs 161 is uiteraard een glijdende schaal. Natuurlijk is het niet zo dat je vanaf 161 in één keer niks meer kan zien. Echter is 160 over het algemeen de geaccepteerde snelheid voor ouderwetse visuele seinen en daarboven wordt over het algemeen cabinesignalering gebruikt. En uiteraard zijn daar ook weer uitzonderingen op, zoals in Engeland, waar er 200 onder reguliere signalering gereden is en ik geloof dat er zelfs tests zijn geweest voor 225 onder reguliere seingeving, maar inmiddels is ook daar de tendens om voor hogere snelheden dan 200 ERTMS te vereisen.
In Frankrijk wordt 230 km/h gereden op het klassieke net met klassieke seinen, o.a. tussen Straatsburg en Mulhouse en tussen Angouleme en Bordeaux (zelfs onder 1500V).
Wat ik al zei: er zullen altijd uitzonderingen zijn, en veelal zijn dat dan historische uitzonderingen. Ik verwacht niet dat er op dit moment nog nieuwe spoorlijnen op zo'n manier aangelegd zouden worden, althans niet zonder modern beveiligingssysteem dat kan ingrijpen als er een sein gemist wordt.
Je haalt hier een paar zaken door elkaar. Ingrijpen bij het missen van een sein is niet voorbehouden aan ETCS. Dat doet ATB ook en KVB in Frankrijk ook. Beiden geven ook een terugkoppeling op de maximaal te rijden snelheid (ATB wat beperkt maar toch).
Versnellen en aanleg gedeeltelijk 3e spoor tussen Straatsburg en Colmar is gebeurt tussen 2007 en 2010. Nog vrij recent dus. ETCS is in Frankrijk vooralsnog alleen op de HSL’s toegepast, in aanvulling op en ter vervanging van TVM, verder niet,
 

04-02-2019 10:04:10
mtlx
mtlx
Quote
gvttreinen (zo 03 feb 2019 23:25:33 https://www.somda.nl/forum/22075/p699525/): Dan rijst de vraag; waarom voor iedere met ERTMS uitgeruste baanvak een aparte sleutel, ook al zijn de versies gelijk?
Zo beperkt je wel de flexibiliteit van het spoor (en die wordt al steeds slechter...)

Op dit moment hebben alle baanvakken een eigen sleutel, maar met de landelijke uitrol van ERTMS gaat dat (als het goed is) verdwijnen. Dan heb je hooguit nog per versie een aparte sleutel nodig (dus bijv. specifiek voor de HSL, en voor de landelijke ERTMS versie).

@geert Juist die ondersteuning door een beveiligingssysteem is essentieel voor sneller rijden. Als daar geen beveiliging had gelegen, dan geloof ik niet dat er een versnelling plaats zou hebben gevonden. En of dat nou ATB, ERTMS, KVB, TVM, LZB of enig ander systeem is, is niet zo relevant.
En dat is uiteraard ook richting @kiekkiek : ik kan er vrij weinig aan doen dat 160 nu eenmaal een redelijk geaccepteerde snelheid is om nog puur op de seinen te rijden. Daar zullen ongetwijfeld gewoon risico-analyses op losgelaten zijn waarbij dat besloten is.
Je kan dan hoog en laag springen, maar dat verandert nu eenmaal niks aan de situatie.
 

04-02-2019 10:25:17
sjoerd
sjoerd
Des te meer respect krijg je voor de meesters op stoomlocs en hun stokers die in het donker en bij zeer dichte mist de nauwelijks tevoren zichtbare armseinen en bordessen, zich oriënterend op louter de mistbaken, de 100 km/h volhielden. Dat er toen niet veel meer zware ongelukken en ontsporingen zijn gebeurd is een groot wonder van oplettendheid.  

04-02-2019 14:27:20
DDietzen
DDietzen
Mijn naam is geenszins Klaas maar ik wil toch even een proefballonnetje oplaten.

Zou voor een snelle IC tussen Groningen en de Randstad op korte termijn, een Thalys geen idee zijn?
Het zou dan gaan om een normaal op de Wgm opstartende/uitlopende Thalys, zodat er geen extra stel benodigd is (wat de kosten drukt).
Met een Thalys kan 200 gehaald worden op de Hanzelijn en is dus (met de huidige infra) de maximale tijdwinst mogelijk.

's Ochtends kan je dan denken aan de 9322, die qua ligging voor de meeste forenzen aantrekkelijk zal zijn. De simpelste optie is om deze GnAlm - Asd te laten rijden en dan door in de reguliere dienst naar Paris. Voorbeelddienstregeling:
Gn v 06:04
Mpa d 06:42
Hea d 06:54
Zl d 06:57
Lls d 07:16
Almo d 07:25
Alm a 07:30 / v 07:32
Asd a 07:54 / v 08:15
Uitstraaleffecten:
- 14618: vertrekt pas om 07:27 (+2) uit Almo, wordt flink op z’n staart getrapt en rijdt bij Wp weer op tijd.
- 2618: vervangen door de Thalys.

Probleem bij bovenstaande variant is dat je niet rechtstreeks de Zuidas bedient, wat mij meer vervoerswaarde lijkt te hebben voor forenzen (klopt dat?). Met een beetje creativiteit zou je ook GnAlm - AsdzShl kunnen rijden en van daaruit door richting Paris:
Gn v 06:31
Asn d 06:45
Mpa d 07:09
Hea d 07:21
Zl d 07:24
Lls d 07:44
Alm a 07:57 / v 07:59
Asdz a 08:18 / v 08:25
Shl a 08:31 / v 08:34
Uitstraaleffecten:
- 8122: vertrekt pas om 06:47 (+2) uit Asn en rijdt bij Hgv weer op tijd door kortere haltering daar (0 ipv 2 minuten).
- 13826: vertrekt pas om 07:20 (+4) uit Dln en komt pas om 07:29 (+3) in Zl aan.
- 617: vertrekt al om 07:18 (-3) uit Zl en stopt nu ook in Mp.
- 3815: vertrekt pas om 07:21 (+3) uit Zl en rijdt bij Dln weer op tijd door kortere haltering daar (1 ipv 4 minuten).
- 5622: vertrekt pas om 07:26 (+3) uit Zl. Vertraging wordt ingehaald dankzij inzet SNG, wat kortere halteertijden heeft dan DDAR.
- 1820: vertrekt pas om 07:46 (+3) uit Lls, en gaat in Alm over in de 2620.
- 1620: rijdt na Shl verder in het pad van de 1820 naar Gvc.
- 14620: vertrekt pas om 07:57 (+2) uit Almo, wordt flink op z’n staart getrapt en rijdt bij Wp weer op tijd.

Sterke punten (tweede variant):
• Van Groningen naar Amsterdam in 1u47: tijdwinst 26 minuten (tov reis met 520 en 1820) of 13 minuten (tov reizen met andere IC’s die niet overal stoppen tot Zl).
• Rechtstreeks van Groningen naar Brussel in 3u37.
• Rechtstreeks van Groningen naar Parijs in 5u07.

Op de terugweg komen de eerste uitlopende Thalystreinen pas na de avondspits binnen in Asd (eerste is de 9363 om 19:44) dus zul je helaas weinig forenzen meekrijgen. Wellicht zou je de 9987 kunnen doorsturen uit Asd bij wijze van extra late trein naar Groningen: zo vergroot je ook het bereik van de Thalys uit Disneyland en de luchthaven CDG. (Binnen de huidige dienstregeling komen die reizigers namelijk in de meeste gevallen niet thuis.)

Ik verkondig niet dat dit dé oplossing zal zijn voor het ‘snelle IC’-vraagstuk, maar als kortetermijnoplossing (tot instroom ICNG) en als proof of concept lijkt het me zeker interessant. Het zal ook een handige indicatie zijn voor het animo dat bestaat voor zo’n versnelde IC, zodat je later zeker weet dat je volk gaat trekken met zo’n concept en niet alleen maar lucht zit te vervoeren voor een prestigeproject.

Begin maar met afschieten, maar bedenk wel dat het soms geen kwaad kan om even buiten de bestaande kaders te denken.
 


04-02-2019 14:42:32
mtlx
mtlx
Inderdaad afschieten, want Thalys is een private onderneming, dus ik denk dat de kans zo ongeveer nihil is dat zij zich daaraan wagen.  

04-02-2019 15:07:14
thom
thom
Daarbij word ook even vergeten dat de Thalys'en op de Wgm uitlopen, en daar staan tbv reinigen en bevoorrading.

En je spaart geen stel uit, die berekend Thalys gewoon aan jou hoor
 

04-02-2019 15:23:55
icened
icened
Op zijn vroegst 9 maanden geduld hebben. Een ICNG 's nachts testrijden tussen Den Haag - Groningen om veel kilometers te laten rijden lijk me een betere optie. Tussendoor ERTMS met 160 km p/u op de Hanzelijn testen.

ICNG Noord Nederland - Randstad v.v. vanaf 2025 lijk me heel waarschijnlijk. Maar eerst de nieuwe concessie NS 2025 - 2035 afwachten.

Laatst bewerkt door icened op 04-02-2019 15:24
 

04-02-2019 16:30:00
icened
icened
Quote
mtlx (vr 07 dec 2018 13:25:20 https://www.somda.nl/forum/22075/p695152/): %
Kunnen rijden en willen rijden is een heel verschil. Technisch kan je prima 200, maar door de slechte spoorligging zal het heel oncomfortabel zijn.


ProRail heeft de opmerkingen over de spoorligging van de Hanzelijn ook gelezen:

Nog meer reistijdwinst is in theorie mogelijk: de Hanzelijn is geschikt voor 200 kilometer per uur. Dat de spoorlijn slechts onderhouden zou zijn voor 160 kilometer per uur, spreekt spoorbeheerder ProRail tegen

https://www.treinreiziger.nl/in-beeld-snelle-intercity-naar-den-haag-nu-160-km-u-200-haalbaar/

Laatst bewerkt door icened op 04-02-2019 16:32
 

04-02-2019 16:36:14
mtlx
mtlx
Ja, en zo is het spoor tussen Utrecht en Den Bosch ook geschikt voor 130.
Je zal het in beide gevallen prima veilig kunnen rijden, maar comfortabel is anders.
 

04-02-2019 17:37:28
phantom
phantom
Quote
icened (ma 04 feb 2019 16:30:00 https://www.somda.nl/forum/22075/p699561/):
ProRail heeft de opmerkingen over de spoorligging van de Hanzelijn ook gelezen:

Dat de spoorlijn slechts onderhouden zou zijn voor 160 kilometer per uur, spreekt spoorbeheerder ProRail tegen



Goh wat een verassing dat ze dat tegenspreken
Niemand zaagt de poten onder zn eigen stoel uit,dat zal p rail dan ook niet gaan doen,zo dom zijn ze nou ook weer niet %08% %04%

Laatst bewerkt door phantom op 04-02-2019 17:37


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-02-2019 20:31:32
PeterJ
PeterJ
Wat is de meerwaarde van de stop in Almere eigenlijk? Moeten daar zoveel mensen naartoe uit Groningen? Er rijden toch al zat andere treinen van Almere richting Schiphol?  

04-02-2019 21:02:58
mtlx
mtlx
Aansluiten op de IC naar Amsterdam Centraal gok ik.  

04-02-2019 21:08:52
AgentX
AgentX
Volgens mij kun je dan net zo goed doorrijden en zorgen dat je in Asdz aansluit op de NZ-lijn.  

04-02-2019 21:33:35
DDZ7504
DDZ7504
Vooral leuk voor de mensen die een NS-abonnement hebben ja %03%


DDZ in dienst, ik blij!
 

04-02-2019 21:46:26
Klaasje
Klaasje
Er zijn best wat redenen te verzinnen. Maar de belangrijkste is misschien wel dat er tussen Almere en Amsterdam Zuid met de huidige investeringsplannen en reizigersgroei helemaal geen ruimte is om meer IC's te laten rijden dan nodig om alle reizigers te kunnen verplaatsen. Met het overslaan van Almere zouden dan verwachtingen gewekt kunnen worden die helemaal niet waargemaakt kunnen worden. En laten we wel wezen: Assen en Lelystad zijn qua reizigersaantallen toch echt te groot om met een stoptrein af te schepen. De snelle verbinding zal daarmee bovenop de bestaande diensten komen op tijdstippen dat dit uit kan. Dan kan die mooi aansluiten op een trein die toch al Schiphol-Almere rijdt. Dat dan de verbinding met Centraal ook meteen goed kan worden gemaakt is mooi meegenomen.  

05-02-2019 06:35:36
PeterJ
PeterJ
Quote
DDZ7504 (ma 04 feb 2019 21:33:35 https://www.somda.nl/forum/22075/p699585/): Vooral leuk voor de mensen die een NS-abonnement hebben ja %03%
Maakt dat wat uit? Anders ga je toch ook niet de hele HSL-dienst ombuigen naar A'dam zuid ipv naar A'dam C?
 

05-02-2019 07:04:48
mdeen
mdeen
Quote
DDietzen (ma 04 feb 2019 14:27:20 https://www.somda.nl/forum/22075/p699548/): Mijn naam is geenszins Klaas maar ik wil toch even een proefballonnetje oplaten.

Zou voor een snelle IC tussen Groningen en de Randstad op korte termijn, een Thalys geen idee zijn?


Als we toch proefballonnetjes gaan oplaten: volgens mij is de laatste vroege ICD die in Asd opstart de 914 (de eerste die uit Rtd komt is de 1003 om 7:07 en de 914 vertrekt om 7:08).
De eerste IC uit Gn, de 516, vertrekt om 5:03 daarmee ben je nu om 7:23 in Asd. De 516 stopt tot Zl overal. Als je die als echte IC rijdt en snel tussen Zl en Lls en misschien via Asdz, zou je dan op tijd zijn om die 914 te kunnen rijden?
Je wint al een kwartier door als IC tot Zwolle te rijden, er is 5 minuten overstap in Almere, als je dat eraf haalt ben je om 7:05 in Asd, nog zonder 160 te rijden.
 

05-02-2019 19:14:32
DDZ7504
DDZ7504
Quote
PeterJ (di 05 feb 2019 06:35:36 https://www.somda.nl/forum/22075/p699594/):
Quote
DDZ7504 (ma 04 feb 2019 21:33:35 https://www.somda.nl/forum/22075/p699585/): Vooral leuk voor de mensen die een NS-abonnement hebben ja %03%
Maakt dat wat uit? Anders ga je toch ook niet de hele HSL-dienst ombuigen naar A'dam zuid ipv naar A'dam C?
Juist daarom dus een aansluiting in Alm, zo heb je in elk geval nog 1 manier om met de trein in Asd te komen %06%


DDZ in dienst, ik blij!
 

05-02-2019 19:28:25
michaben
michaben
Quote
mdeen (di 05 feb 2019 07:04:48 https://www.somda.nl/forum/22075/p699597/): De eerste IC uit Gn, de 516, vertrekt om 5:03 daarmee ben je nu om 7:23 in Asd.

Er is een reden dat die trein als stopper rijdt, er zijn op dat tijdstip minder dan 50 reizigers die in Gn die trein pakken Het lijkt er steeds meer op dat het laten rijden van een snelle trein een doel op zich wordt, en dat het niet boeit of reizigers er iets aan hebben.
 

05-02-2019 20:06:11
icened
icened
Prestige is prima. Maar het moet reëel blijven. Als je een trein laat rijden die amper bezet wordt heeft de vervoerder er niet veel aan. Een vijfdelige ICNG (256 zitplaatsen)/achtdelige ICNG (419 zitplaatsen) of een combinatie ervan kan bovenop de huidige series 700 en 1800 niet rekenen op een heel hoge bezettingsgraad.

Het lijk me beter dan een toekomstige ICNG op de series 700 en 1800 de ICM-M/DDZ volledig gaan vervangen. En dat vanaf Lelystad aanvulling komt omdat enkeldeksintercity's tussen Lelystad - Den Haag niet alleen het reizigersaanbod aankunnen.

Op die manier is er een snellere IC verbinding tussen Noord Nederland - Randstad. De huidige stations worden net als nu bediend. Want Assen, Lelystad en Leiden willen niet overgeslagen worden.
 

05-02-2019 20:16:07
maarten83
maarten83
Als je niets probeert weet je zeker dat het niets wordt. En wellicht stijgen na verloop van tijd het aantal reizigers  

05-02-2019 20:16:17
b2py
b2py
Quote
icened (di 05 feb 2019 20:06:11 https://www.somda.nl/forum/22075/p699661/): Prestige is prima. Maar het moet reëel blijven. Als je een trein laat rijden die amper bezet wordt heeft de vervoerder er niet veel aan. Een vijfdelige ICNG (256 zitplaatsen)/achtdelige ICNG (419 zitplaatsen) of een combinatie ervan kan bovenop de huidige series 700 en 1800 niet rekenen op een heel hoge bezettingsgraad.

Het lijk me beter dan een toekomstige ICNG op de series 700 en 1800 de ICM-M/DDZ volledig gaan vervangen. En dat vanaf Lelystad aanvulling komt omdat enkeldeksintercity's tussen Lelystad - Den Haag niet alleen het reizigersaanbod aankunnen.

Op die manier is er een snellere IC verbinding tussen Noord Nederland - Randstad. De huidige stations worden net als nu bediend. Want Assen, Lelystad en Leiden willen niet overgeslagen worden.
Een vervoerder kan hem ook gewoon voor eigen rekening en risico rijden, en wellicht willen wat Noordelijke provincies meebetalen voor de verkorte reistijd.
 

05-02-2019 21:24:43
PeterJ
PeterJ
En als die stoptreindiensten naar een andere vervoerder gaan is dat probleem ook opgelost en stoppen er geen IC's meer in de vroege ochtend en late avond op de kleinere stations.  

05-02-2019 21:38:47
thom
thom
Zie de voordelen van marktwering %08%  

06-02-2019 00:43:36
jeanne
jeanne
Quote
icened (di 05 feb 2019 20:06:11 https://www.somda.nl/forum/22075/p699661/): ICM-M/DDZ

Wat voor speciaal materieel is ICM-M toch icened?

Ik ken alleen maar de ICE-3M (InterCityExpress 3 Multicourant) of het ICM / ICMm als het om "Koplopers" gaat. Deze noteren we toch gewoon als ICM al of niet kleine m toegevoegd. Maar dat is niet meer perse noodzakelijk omdat alle nog in dienst zijnde ICM treinstellen inmiddels al lang en breed allemaal gemoderniseerd zijn.
 

06-02-2019 06:57:20
mdeen
mdeen
Quote
michaben (di 05 feb 2019 19:28:25 https://www.somda.nl/forum/22075/p699653/): Het lijkt er steeds meer op dat het laten rijden van een snelle trein een doel op zich wordt, en dat het niet boeit of reizigers er iets aan hebben.

Dat is wel zo'n beetje de teneur die ik begrijp van mensen die er omheen zitten. NS wil niet echt (kan op dit moment ook niet echt, want geen geschikt materieel), dus zoekt uitwegen om iig een beetje aan de eisen van de lokale overheden (en nog een beetje aan de concessie) te voldoen.
 

06-02-2019 08:51:34
sjoerd
sjoerd
Natuurlijk zal het opperen (wellicht tegen wil en dank) van de super-IC wel een marketingdoel dienen: als NS de concessie houdt voor het hoofdrailnet is het een goede zaak de wensen van langeafstandsreizigers te bedienen.
Maar na een groot aantal jaren stilstand in de grove opzet van de dienstregeling na Spoorslag '70 en het afzien van het drietreinensysteem Rail'21 is het ook maatschappelijk interessant om te richten op een betere bereikbaarheid. Ik zie het elke-tien-minuten-een-trein-systeem niet echt als een verandering, en het is wellicht ook geen verbetering zolang het de aansluitingen niet kan garanderen en zolang het niet sneller is.
De super-ic gaat betekenen dat deze prioriteit krijgt en de gewone IC en de Sprinter trager worden omdat die moeten worden ingehaald. Maar aan dat 3-treinen systeem heb je meer: lang niet iedereen behoeft op al die tussenstations te zijn. Het principe dat in Rail'21 werd voorgesteld, is zo gek nog niet. Dat vraagt een andere blik op de infra. Jammer dat de grond naast het spoor veelal is verkocht...
En je moet het materieel ervoor hebben.
Daarnaast zie je een nieuwe trend om de grote knooppunten te gaan mijden: er zal nog eens goed naar de routing gekeken worden, en ook het gebruik van de HSL hoort daarbij.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-02-2019 08:56
 

08-02-2019 11:22:17
mv
mv
Huidig spoor opkalefateren met de benodigde miljarden....
Weggegooid geld als je het mij vraagt. Ik zie meer heil in een nieuwe spoorverbinding tussen Groningen en Amsterdam, die enerzijds word verlengt verder de Randstad in, en anderzijds Duitsland in, richting Bremen en Hamburg.


Veel nieuws rond deze verbinding: https://www.frieslandrail.nl/nieuws/

Gr.

Laatst bewerkt door mv op 08-02-2019 11:23, reden: txt correctie


Fryslan Foar Ut!
 

08-02-2019 11:29:45
b2py
b2py
Moeten we dat dode paard echt uit de sloot halen?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-02-2019 11:59:02
broek53
broek53
Je kunt ook aan oude koeien sjorren, eventueel  

08-02-2019 17:41:08
phantom
phantom
Dan kan deze er ook nog wel bij:
Waarom niet nog een paar jaar door mekkeren als schapen over nieuwe verbindingen die al zolang worden besproken en waar nooit iets meer mee gedaan wordt voor zoveel jaar ,als de uitkomst enkel maar is het herhalen wat jaren ervoor al is besproken.
Dan staat dat ene schaap nog altijd in zn uppie als die toch die dam is overgestoken %08%

Een verlengde spoor verbinding van Asd ri D is al even onhaalbaar of rendabel als die super IC.
Zeker als men voor dat laatste niet met een goed plan komt waar zoveel mogelijk reizigers van profiteren,ipv kijken naar hoe je dat plan zo goedkoop mogelijk kan doen zonder reizigers iets te bieden en al amper reistijd verkorting krijgt.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-02-2019 18:49:33
cuneo56
cuneo56
Wat ik me afvraag of de mensen die nu opnieuw pleiten voor een "zuiderzeelijn" er over nagedacht hebben hoe het geld terugbetaald gaat worden dat de noordelijke provincies gekregen hebben nadat deze indertijd is afgeblazen?  

08-02-2019 21:04:41
icened
icened
Heb regelmatig de argumenten van voorstanders van de Zuiderzeelijn gelezen. Naar mijn smaak geen sterke argumenten. Zoals dat Noord Nederland dan beter bereikbaar is als het treinverkeer tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad verstoord is, veel minder mensen niet meer in de Randstad gaan wonen als de Zuiderzeelijn is aangelegd enz.  

08-02-2019 21:56:17
brun
brun
Tja, naar de Zuiderzeelijn wordt al decennia onderzoek gedaan en telkens weer is de conclusie dat de lijn eigenlijk totaal overbodig is. De enige business case die dan opduikt, is die van de forensenverbinding. Je weet wel. Mensen die in de regio Amsterdam werken en in het noorden wonen.

En telkens weer blijkt dan meteen dat die doelgroep marginaal is. Ook nu al kun je een fantastisch betaalde baan aan de Zuidas van Amsterdam hebben en in Emmeloord, Dronten of Lemmer wonen (en daar ziet ’t er net zo kaal en verlaten uit als in Oost-Groningen). Als je buiten de spits rijdt, doe je er een uurtje over met de auto. Buiten de spits rijden lukt je tegenwoordig bij elke grote werkgever. Als je twee dagen per week thuis werkt (wat zó veel mensen doen tegenwoordig) kun je zelfs prima van Leek naar Schiphol-Rijk pendelen, om maar iets te noemen. Maar slechts weinig mensen doen dat omdat ze óók hun sociale leven in de buurt van hun werk willen hebben.

Als reistijd het overtuigende argument was, zou de huizenprijs in Lelystad door het dak gaan. Doet ie niet.

Mensen verhuizen heus niet ineens massaal naar Tjuchem-Meedhuizen als voor 10 miljard euro een megaverbinding naar de Randstad wordt gebouwd.

Een snelle IC over bestaand spoor naar Groningen, prima idee, maar kom niet weer met grootste plannen over hyperbussen, magneetspoorbanen, nieuw gebouwde spoorlijnen whatever.

Laatst bewerkt door brun op 08-02-2019 21:58
 

09-02-2019 09:47:49
qj7141
qj7141
Dat heet visie.  

10-02-2019 12:43:35
timtrein
timtrein
Vlak het belang van beter en sneller OV tussen Groningen - Heerenveen - Drachten - (Leek -) Groningen ook niet uit.  

10-02-2019 16:17:05
icened
icened
Ze hadden tot eind 2012 een Interliner lijn 315 die 2 keer p/u op ma -vr op de meeste uren reed. Maar na de ingebruikname van de Hanzelijn is lijn 315 ingekort tot Emmeloord - Groningen. En is er een aparte lijn 345.

Stel dat de Zuiderzeelijn alsnog aangelegd zou worden. Dan zullen ze op bepaalde busverbindingen weer besparen. Toen de Hanzelijn in gebruik ging verdween de Interliner Zwolle - Lelystad en een aantal regionale busverbindingen. Want die busverbindingen geëxploiteerd door Connexxion waren niet rendabel.

Kortom aanleg van nieuw spoorinfrastructuur heeft links omkeert of rechts omkeert gevolgen voor andere OV verbindingen in Noordoost Nederland.
 

10-02-2019 20:28:31
mv
mv
Zuiderzeelijn....ZZL is als vloeken in de kerk!
Gebruik liever NoordLink....
Gr.

Laatst bewerkt door mv op 11-02-2019 07:18, reden: Txt


Fryslan Foar Ut!
 

10-02-2019 22:03:31
jeanne
jeanne
Ach, t’ nieuwe idee is wel eens waar een nieuwe verpakking voor iets dat al jaren leeft maar nog steeds niet levensvatbaar bleek. Zelfs de plannen voor “een goedkope uitgeklede diesellijn” (wat het ook had mogen zijn) op het gedeelt Heerenveen — Groningen zijn niet uitvoerbaar gebleken. Vergelijk het maar eens met een lijn als Utrecht — Breda waar velen een goede toekomst voor verwachtten maar er desondanks niet ligt.


Jeanne Kok
 

10-02-2019 22:55:27
phantom
phantom
Quote
mv (zo 10 feb 2019 20:28:31 https://www.somda.nl/forum/22075/p699978/): Zuiderzeelijn....ZZL is als vloeken in de kerk!
Gebruik liever NoordLink ????????

Maakt het ,denk je serieus ,uit welk etiket je op het plan plakt ???
Oud idee,nieuwe verpakking/naam,inhoudelijk t zelfde,en dus rijp voor de plek waar de voorgaande "verpakkingen" ook zijn geëindigd,in de kelder van t stoffige archief.
Laten we eerlijk zijn,sommige dingen komen nooit verder dan eens in de zoveel jaar op een bespreekronde aan bod komen,om dan weer in dat archief te worden gestopt.
Wat er kwalijk aan is,is dat men telkens weer poen verspendeerd aan onderzoek nr zoveel,om het alweer van tafel te vegen
Als we het hebben over geld over de balk smijten,dan is dit zeker iets uit die categorie %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-02-2019 07:07:38
mdeen
mdeen
Quote
icened (zo 10 feb 2019 16:17:05 https://www.somda.nl/forum/22075/p699973/):

Kortom aanleg van nieuw spoorinfrastructuur heeft links omkeert of rechts omkeert gevolgen voor andere OV verbindingen in Noordoost Nederland.

Ja, stel je voor zeg wat voor geweldige busverbindingen we wel niet gehad zouden hebben als het spoor tussen Amsterdam en Utrecht er niet had gelegen.
Of als je vindt dat dit een stroman is, als het spoor tussen Venlo en Nijmegen er niet had gelegen.

Ofwel: dat is ook geen steekhoudend argument.
 

11-02-2019 07:22:04
mv
mv
@phantom: Nee, als je de NoordLink eens beter bestudeert, zul je zien dat het een compleet ander concept is, dan het voormalig ZZL project.

Gr

Laatst bewerkt door mv op 11-02-2019 07:23, reden: Txt correctie


Fryslan Foar Ut!
 

11-02-2019 08:41:27
icened
icened
Quote
mdeen (ma 11 feb 2019 07:07:38 https://www.somda.nl/forum/22075/p699989/):
Ja, stel je voor zeg wat voor geweldige busverbindingen we wel niet gehad zouden hebben als het spoor tussen Amsterdam en Utrecht er niet had gelegen.
Of als je vindt dat dit een stroman is, als het spoor tussen Venlo en Nijmegen er niet had gelegen.

Ofwel: dat is ook geen steekhoudend argument.


Tussen Amsterdam - Utrecht is de bevolkingsdichtheid zo groot dat de bussen de treinen moeten aanvullen (mobiliteitsketen). En zelfs dan is de bezettingsgraad hoog.

In Noord Nederland is nu een nieuwe spoorlijn bovenop de bestaande OV overkill. Het trekt dan bij de treinen of bussen reizigers weg. Wel eens op een zondag naar het Oost Groningen geweest? Er rijden weinig bussen. En de weinige bussen hebben ook nog een lage bezettingsgraad. Veel overstappen. Kortom complete ramp.

Laatst bewerkt door icened op 11-02-2019 08:41
 

11-02-2019 09:11:52
yappa
yappa
Dat klinkt precies hoe NS het dieselnet in het Noorden beschreef voordat Noordnet het overnam. Ook de redenatie “het is niks dus het wordt ook niks”. Inmiddels heeft de historie uitgewezen dat er met een ambitieuze aanbesteder best een grote vervoersgroei te realiseren was.  

11-02-2019 09:25:47
b2py
b2py
Je bedoelt als de regionale overheden er een enorme bak subsidie tegenaan gooien. Het is niet alsof die concessie maar voor een beetje rendeert.  

11-02-2019 10:13:19
sjoerd
sjoerd
Quote
yappa (ma 11 feb 2019 09:11:52 https://www.somda.nl/forum/22075/p700000/): Dat klinkt precies hoe NS het dieselnet in het Noorden beschreef voordat Noordnet het overnam. Ook de redenatie “het is niks dus het wordt ook niks”. Inmiddels heeft de historie uitgewezen dat er met een ambitieuze aanbesteder best een grote vervoersgroei te realiseren was.

Mispoes. Nog maar eens dan: NS was wel degelijk in voor de handhaving van alle noordelijke lijnen. Zowel de infra als het materieel voor het project noordelijke nevenlijnen zijn door NS ter hand genomen. De beveiliging werd op alle lijnen gemoderniseerd en op afstand bestuurbaar gemaakt, en de boemels werden vervangen door de DH-stellen, eentjes en tweetjes. Daarbij speelde de regionale overheid ook een rol. Er was van aanbesteding in het geheel nog geen sprake.
 

11-02-2019 11:20:14
qj7141
qj7141
Quote
sjoerd (ma 11 feb 2019 10:13:19 https://www.somda.nl/forum/22075/p700003/):
Quote
yappa (ma 11 feb 2019 09:11:52 https://www.somda.nl/forum/22075/p700000/): Dat klinkt precies hoe NS het dieselnet in het Noorden beschreef voordat Noordnet het overnam. Ook de redenatie “het is niks dus het wordt ook niks”. Inmiddels heeft de historie uitgewezen dat er met een ambitieuze aanbesteder best een grote vervoersgroei te realiseren was.

Mispoes. Nog maar eens dan: NS was wel degelijk in voor de handhaving van alle noordelijke lijnen. Zowel de infra als het materieel voor het project noordelijke nevenlijnen zijn door NS ter hand genomen. De beveiliging werd op alle lijnen gemoderniseerd en op afstand bestuurbaar gemaakt, en de boemels werden vervangen door de DH-stellen, eentjes en tweetjes. Daarbij speelde de regionale overheid ook een rol. Er was van aanbesteding in het geheel nog geen sprake.


En iedere trein had gewoon een conducteur.....
 

11-02-2019 13:26:58
sjoerd
sjoerd
Wat keer op keer wordt vergeten, is dat een goede voorziening klanten trekt die er eerst niet leken te zijn. Voorbeelden zijn er genoeg.
Daarnaast wordt ook genegeerd dat het westen des lands zo vol is, omdat de verbindingen, de voorzieningen en de werkgelegenheid er goed zijn. Helaas zijn de huizenprijzen er daardoor tweemaal zo hoog en is er weinig natuur en veel water.
Als je iets aan spreiding over het land wilt doen, moet je eerst zorgen voor goede verbindingen en voorzieningen.
Dat alles wil nog niet zeggen dat je halsoverkop allerlei dure infra moet aanleggen. Voorlopig is optimaliseren van de infra en het intercityverkeer een goed alternatief. Aan de snelwegen is al heel veel gedaan, nu de spoorwegen nog.
 

11-02-2019 14:57:50
icened
icened
Hopelijk durft de huidige kabinet eens een keer aan om te investeren in het verbeteren van ons spoornetwerk. In het verleden had je kabinet Kok die enorme investeringen deed via HSL en Betuweroute. Jammer was de uitvoering van deze megaprojecten minder goed.  

11-02-2019 15:21:15
mren
mren
BR is binnen budget en op tijd opgeleverd.  

11-02-2019 18:34:40
michaben
michaben
Leef jij in een parallel universum? Betuweroute ging van 1,1 naar 4,7 miljard euro.  

11-02-2019 18:39:11
Klaasje
Klaasje
In zekere zin. Want nadat alle keuzes voor hoe de BR eruit moest zien gemaakt waren zijn er geen nieuwe kostenoverschrijdingen geweest. Dat men eerst zo goedkoop mogelijk een spoorlijn heeft proberen aan te leggen zonder rekening te houden met de omgeving heeft een politieke doos van Pandora geopend. De ontwerpaanpassingen waaronder vele tunnels kan je niet toeschrijven aan het projectmanagement.  

11-02-2019 19:16:22
nohab
nohab
Vergeet de geluidschermen niet. Daar is veel aan uitgegeven om het politieke en maatschappelijke draagvlak zo groot mogelijk te maken.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

11-02-2019 19:30:52
phantom
phantom
Quote
icened (ma 11 feb 2019 14:57:50 https://www.somda.nl/forum/22075/p700019/):In het verleden had je kabinet Kok die enorme investeringen deed via HSL en Betuweroute.

En ik wacht nog steeds op de teruggave van "het kwartje van kok" met rente natuurlijk.
Want dat was de burger belooft,en belofte maakt...…


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


11-02-2019 19:34:45
sjoerd
sjoerd
Quote
Klaasje (ma 11 feb 2019 18:39:11 https://www.somda.nl/forum/22075/p700036/): In zekere zin. Want nadat alle keuzes voor hoe de BR eruit moest zien gemaakt waren zijn er geen nieuwe kostenoverschrijdingen geweest. Dat men eerst zo goedkoop mogelijk een spoorlijn heeft proberen aan te leggen zonder rekening te houden met de omgeving heeft een politieke doos van Pandora geopend. De ontwerpaanpassingen waaronder vele tunnels kan je niet toeschrijven aan het projectmanagement.

Inderdaad, en toen alles dan toch vrijwel gereed was, werden er bijvoorbeeld aanvullende veiligheidseisen gesteld aan de tunnelgedeelten, binnen welk betonnen profiel er geen ruimte meer was om een drukwaterleiding aan te brengen voor blusdoeleinden. Tja. Dan wordt zo'n klus alsnog erg duur.
 

11-02-2019 19:47:34
timtrein
timtrein
[offtopic]Ja en nu wordt er in het kader van de doortrekking van de A15 een brug naast de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal gebouwd... waar de Betuweroute voor 93 miljoen aan meerkosten dus onder de grond moest. Zucht.[/offtopic]
Groningen is (samen met Eindhoven) de vijfde stad van het land, plaatsen als Drachten (2e stad van Friesland) en Heerenveen zijn belangrijk voor de regionale economie en een snelle verbinding met de Randstad door de polder is een sterke stimulans voor de regio én het hele land. Het is circa 105 km dus dat betekent dat je met zo'n 160 km/h en pakweg 3 stops in ~ 45 minuten in Lelystad bent (nu 1u24"...). Betekent binnen 1,5 uur in Amsterdam. Allemaal even snel gerekend, om de enorme potentie aan te tonen. Een begrip als "niet rendabel" zegt dan niet zoveel want dat is infrastructuur nooit. Kortom, gaan met die banaan, durf eens wat en leg het als gewone klassieke spoorlijn met infra geschikt voor 200 km/h aan.

Laatst bewerkt door timtrein op 11-02-2019 19:48
 

12-02-2019 10:07:17
illyavaes
illyavaes
Quote
qj7141 (ma 11 feb 2019 11:20:14 https://www.somda.nl/forum/22075/p700004/):
Quote
sjoerd (ma 11 feb 2019 10:13:19 https://www.somda.nl/forum/22075/p700003/):
Quote
yappa (ma 11 feb 2019 09:11:52 https://www.somda.nl/forum/22075/p700000/): Dat klinkt precies hoe NS het dieselnet in het Noorden beschreef voordat Noordnet het overnam. Ook de redenatie “het is niks dus het wordt ook niks”. Inmiddels heeft de historie uitgewezen dat er met een ambitieuze aanbesteder best een grote vervoersgroei te realiseren was.

Mispoes. Nog maar eens dan: NS was wel degelijk in voor de handhaving van alle noordelijke lijnen. Zowel de infra als het materieel voor het project noordelijke nevenlijnen zijn door NS ter hand genomen. De beveiliging werd op alle lijnen gemoderniseerd en op afstand bestuurbaar gemaakt, en de boemels werden vervangen door de DH-stellen, eentjes en tweetjes. Daarbij speelde de regionale overheid ook een rol. Er was van aanbesteding in het geheel nog geen sprake.

En iedere trein had gewoon een conducteur.....

Precies. De hele NS-cultuur was (en is) er een van "liever een uurdienst met minstens twee man (en landelijke afwisseling binnen 1 dienst) dan een halfuurdienst met eenmanbediening - de klant doet het er maar mee".
Dus hebben de Wadlopers hun hele leven voor niets spiegels en een loket gehad (ook door de klanten betaald uiteraard).
Da's pas door de aanbesteder met ambitie veranderd toen er ook een andere exploitant beschikbaar was dan NS. Dus zo incorrect is de stelling ook weer niet.
 

12-02-2019 10:27:06
sjoerd
sjoerd
Je hoort mij niet zeggen dat er exploitatief niets te verbeteren viel. Dat loketje is doelbewust in de treinen gemaakt om eenmansbediening mogelijk te maken. Dat het niet gebruikt is, houdt in dat de conducteurloze trein toen niet haalbaar is gebleken. De Koppeling stond indertijd vol met die interne discussie. Overigens was het helemaal niet alleen de onwil van personeel, maar ook de politiek, die zich net als nu, veel te veel met de bedrijfsvoering van NS bezig hield, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Maar wel jammer dat er toen niks van kwam.

Laatst bewerkt door sjoerd op 12-02-2019 10:32
 

12-02-2019 10:29:33
qj7141
qj7141
Quote
illyavaes (di 12 feb 2019 10:07:17 https://www.somda.nl/forum/22075/p700073/):
Quote
qj7141 (ma 11 feb 2019 11:20:14 https://www.somda.nl/forum/22075/p700004/):
Quote
sjoerd (ma 11 feb 2019 10:13:19 https://www.somda.nl/forum/22075/p700003/):
Quote
yappa (ma 11 feb 2019 09:11:52 https://www.somda.nl/forum/22075/p700000/): Dat klinkt precies hoe NS het dieselnet in het Noorden beschreef voordat Noordnet het overnam. Ook de redenatie “het is niks dus het wordt ook niks”. Inmiddels heeft de historie uitgewezen dat er met een ambitieuze aanbesteder best een grote vervoersgroei te realiseren was.

Mispoes. Nog maar eens dan: NS was wel degelijk in voor de handhaving van alle noordelijke lijnen. Zowel de infra als het materieel voor het project noordelijke nevenlijnen zijn door NS ter hand genomen. De beveiliging werd op alle lijnen gemoderniseerd en op afstand bestuurbaar gemaakt, en de boemels werden vervangen door de DH-stellen, eentjes en tweetjes. Daarbij speelde de regionale overheid ook een rol. Er was van aanbesteding in het geheel nog geen sprake.

En iedere trein had gewoon een conducteur.....

Precies. De hele NS-cultuur was (en is) er een van "liever een uurdienst met minstens twee man (en landelijke afwisseling binnen 1 dienst) dan een halfuurdienst met eenmanbediening - de klant doet het er maar mee".
Dus hebben de Wadlopers hun hele leven voor niets spiegels en een loket gehad (ook door de klanten betaald uiteraard).
Da's pas door de aanbesteder met ambitie veranderd toen er ook een andere exploitant beschikbaar was dan NS. Dus zo incorrect is de stelling ook weer niet.


Nee, maar er is een zekere nuance. Als de Provincie destijds ook geld had gefourneerd, dan was er meer mogelijk geweest. Maar die tijd was nog niet rijp. Ook vergeten wordt dat NS geen busdiensten mocht exploiteren.
Dan kun je ook niet het gehele vervoer in de regio doen.
 

12-02-2019 11:12:02
Klaasje
Klaasje
Van een extra snelle IC naar een extra trage stoptrein door kaartverkoop bij een loket in de trein. Welke afslag heb ik gemist?  

12-02-2019 11:21:25
qj7141
qj7141
Sorry voor de meelvlo.  

12-02-2019 13:27:39
sjoerd
sjoerd
Quote
Klaasje (di 12 feb 2019 11:12:02 https://www.somda.nl/forum/22075/p700078/): Van een extra snelle IC naar een extra trage stoptrein door kaartverkoop bij een loket in de trein. Welke afslag heb ik gemist?

De afslag van de stelling dat het hoge noorden NS sowieso geen lor interesseerde, en dat we alles te danken hebben aan de spoorpachters. Maar nu inderdaad maar terug naar de snelle jongens.
 

17-02-2019 01:54:58
Henk1619
Henk1619
Quote
timtrein (ma 11 feb 2019 19:47:34 https://www.somda.nl/forum/22075/p700041/): [offtopic]Ja en nu wordt er in het kader van de doortrekking van de A15 een brug naast de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal gebouwd... waar de Betuweroute voor 93 miljoen aan meerkosten dus onder de grond moest. Zucht.[/offtopic]
Groningen is (samen met Eindhoven) de vijfde stad van het land, plaatsen als Drachten (2e stad van Friesland) en Heerenveen zijn belangrijk voor de regionale economie en een snelle verbinding met de Randstad door de polder is een sterke stimulans voor de regio én het hele land. Het is circa 105 km dus dat betekent dat je met zo'n 160 km/h en pakweg 3 stops in ~ 45 minuten in Lelystad bent (nu 1u24"...). Betekent binnen 1,5 uur in Amsterdam. Allemaal even snel gerekend, om de enorme potentie aan te tonen. Een begrip als "niet rendabel" zegt dan niet zoveel want dat is infrastructuur nooit. Kortom, gaan met die banaan, durf eens wat en leg het als gewone klassieke spoorlijn met infra geschikt voor 200 km/h aan.


Met vol continue 160 doe je over 105 km al ruim 39 minuten. Optrekken op het beginpunt en afremmen op een eindpunt is effectief een stop dus met de drie stops die je noemt is dat 4 keer 3 minuten verlies. Plan er nog eens een minuut rijtijdspeling per deeltraject bij en je zit al zo op 55 minuten.

Reistijd zegt niets over de potentie, pas als je er (meer) winst mee kunt behalen is er potentie.

Na het afblazen van de Zuiderzeelijn is het budget daarvoor geparkeerd bij de lokale overheden. Binnenkort zijn er toevallig verkiezingen dus stem dan vooral op de partijen die zo'n lijn willen hebben (en daarvoor die gegeven miljarden willen investeren).
 

17-02-2019 02:02:26
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (ma 28 jan 2019 18:04:58 https://www.somda.nl/forum/22075/p699116/): Blijft alleen de vraag waarom een toch enigszins gerenommeerd en ervaren vervoersbedrijf live zou moeten testen of een volgens alle regelen der kunst gemaakte dienstregeling haalbaar is. Zeker als je de meest verstorende factor, in- en uitstappen van veel reizigers op tussenstations, niet simuleert, bijvoorbeeld. Dat maakt het dus een rit voor de Bühne, in dit geval voor de perstribune.
Verder niks mis mee, maar getest wordt er feitelijk niks.


Een ex-politicus die door de aanwending van staatsmiddelen een partijgenoot gaat helpen in de verkiezingscampagne. Nee daar is niks mis mee...
...in een bananenrepubliek.
 

17-02-2019 08:56:31
broek53
broek53
Quote
Henk1619 (zo 17 feb 2019 01:54:58 https://www.somda.nl/forum/22075/p700365/): ….
Na het afblazen van de Zuiderzeelijn is het budget daarvoor geparkeerd bij de lokale overheden. Binnenkort zijn er toevallig verkiezingen dus stem dan vooral op de partijen die zo'n lijn willen hebben (en daarvoor die gegeven miljarden willen investeren).
Het meeste van dat geld is inmiddels wel op of heeft een bestemming, van Emmen Zuid via Assen tot Groningen - Leeuwarden, noem maar op.
 

11-03-2019 21:44:39
michaben
michaben
Proef nummer twee om de jaloerse buurprovincie tevreden te houden: aanstaande vrijdag staat er in de InfoPlus ritinformatie een trein 28201 van Lw (21:00) naar Zl (21:48) met een SNG-IV.

Laatst bewerkt door michaben op 11-03-2019 21:45
 

11-03-2019 22:13:57
icened
icened
Ach of er een echte vete tussen Friesland en Groningen is. Zie het meer als gezonde competitie om een snellere trein te krijgen.  

12-03-2019 11:13:18
gvttreinen
gvttreinen
Quote
michaben (ma 11 mrt 2019 21:44:39 https://www.somda.nl/forum/22075/p701478/): Proef nummer twee om de jaloerse buurprovincie tevreden te houden: aanstaande vrijdag staat er in de InfoPlus ritinformatie een trein 28201 van Lw (21:00) naar Zl (21:48) met een SNG-IV.
en aansluitend naar Gn, Zl v 22.12 - Gn a 23.07...ook snel
 

12-03-2019 13:00:31
Trainplaza
Trainplaza
Quote
icened (ma 11 mrt 2019 22:13:57 https://www.somda.nl/forum/22075/p701480/): Ach of er een echte vete tussen Friesland en Groningen is. Zie het meer als gezonde competitie om een snellere trein te krijgen.


Ideetje om Steenwijk en Meppel dan onmiddellijk te schrappen als IC-stop? Scheelt al 6 minuten en je hoeft niks aan de infrastructuur te doen. Lekker makkelijk!
 

12-03-2019 13:33:35
icened
icened
Steenwijk en Meppel schrappen als IC stop? Lijk me geen goed idee. Wordt het weer een afweging van extra treinreizigers of tijdswinst. En natuurlijk krijg je commentaar van de gepasseerde gemeentes.

Alleen als er een extra snelle IC bovenop de bestaande IC komt. Een IC 200 tussen Groningen - Rotterdam als P (Piekuur) trein. Die dan tussen Groningen - Zwolle - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam (via HSL) rijdt. Iets wat NMBS ook heeft.