Locomotiefwissels
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
24-10-2018 16:55:28
brun
brun
Bad Bentheim kennen we natuurlijk allen. Ik trein er net weer doorheen en vraag me af: hoe veel grensstations zijn er eigenlijk nog in Europa waar internationale reizigerstreinen van loc wisselen?  

24-10-2018 18:36:31
gvttreinen
gvttreinen
Padborg (DK)?
Basel SBB.
 

24-10-2018 18:40:50
JakeBlack
JakeBlack
Quote
brun (wo 24 okt 2018 16:55:28 https://www.somda.nl/forum/21979/p687556/): Bad Bentheim kennen we natuurlijk allen. Ik trein er net weer doorheen en vraag me af: hoe veel grensstations zijn er eigenlijk nog in Europa waar internationale reizigerstreinen van loc wisselen?


Ik geloof dat dat aan de Nederlandse grens alleen nog in Bad Bentheim gebeurd. De meeste internationale treinen zijn treinstellen die geschikt zijn voor de verschillende bovenleidingsspanningen die de trein tegenkomt onderweg om de locwissel juist te voorkomen.
Voor goederenvervoer kan het nog wel eens iets vaker gebeuren, maar daar ben ik zelf niet echt in thuis.
 

24-10-2018 18:44:48
kleine_man
kleine_man
Personen internationaal: Basel SBB, Buchs, Lindau, Regensburg.

Personen binnenland: Hamburg, Stuttgart, Ulm, Munchen, Zurich, diverse plaatsen in Tsjechie.

Diverse goederentrein in Dresden, Munchen, Maschen, Basel, Chiasso.

Het aantal wel snel aan het teruglopen door de toename van multicourant materieel en treinstammen of -stellen.
 


24-10-2018 19:20:33
Sietse
Sietse
@gvttreinen
Toen ik afgelopen augustus in Padborg was werden de Eurocity's Hamburg-Aarhus gereden met dieseltreinstellen van DSB.

Laatst bewerkt door Sietse op 24-10-2018 19:20
 

24-10-2018 19:32:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Niet te vergeten het enige grensstation met omschakelbare bovenleiding in Nederland: Venlo, gebruikt voor zowel chartertreinen als goederentreinen.

In Frankrijk: Amiens, gebruikt voor de IC's vanuit Parijs naar Boulogne-sur-Mer, het stuk na Amiens wordt door diesellocs gereden. In Tsjechië heb je bijvoorbeeld České Budějovice en Jihlava.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 24-10-2018 19:34
 

24-10-2018 19:32:29
ErikvR
ErikvR
Venlo is nog wel wisselplaats voor vakantietreinen op de schakelbare sporen aan de stationszijde. Goederen vindt plaats op emplacemnet tenzij multicourante locs gesteld worden.

Belgie / Frankrijk wordt steeds minder. Quevy en Aulnoye kennnen tractie wissels. Evenals Luxemburg stad / Luxemburg Tirage.
 

24-10-2018 19:38:55
cuneo56
cuneo56
Het ligt er wel aan welk criterium je aanhoud: Dagelijkse treinen, wekelijkse of seizoensgebonden treinen; en dat dan voor reizigers treinen.

Maar hier zijn er nog een paar: Ventimiglia, Modane, Tarvisio , Jesenice, Dobova, Spielfeld-Strass , Brennero/Brenner, Kapikule , Dimitrovgrad en Lindau
 

24-10-2018 19:39:47
Jan-Mark
Jan-Mark
Quévy kent al een tijdje geen tractiewissels meer, bovendien heeft het geen omschakelbare bvl meer maar gewoon een spanningssluis. In Jeumont wordt volgens mij nog weleens van tractie verwisseld bij goederentreinen.  

24-10-2018 19:46:19
kleine_man
kleine_man
Er schiet mij er nog 1 te binnen: Disentis/Muster


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-10-2018 20:13:36
brun
brun
Ja, voor goederentreinen gebeurt het nog veel. Maar ik was dus benieuwd naar internationale reizigerstreinen.

Lindau is inderdaad een mooie, ook vanwege wissel diesel/elektrisch...

Laatst bewerkt door brun op 24-10-2018 20:15
 

24-10-2018 21:23:44
jeanne
jeanne
Dat duur niet meer zo lang in Lindau want ook daar rukt het onder draad brengen steeds verder op. Ook is daar op termijn meer inzet van treinstellen te verwachten! De SBB wil dubbeldeks naar München.


Jeanne Kok
 

24-10-2018 21:24:20
Henk1619
Henk1619
Ik denk dat je een onderwerp hebt aangesneden waar we nog wel 5 jaar plezier van kunnen hebben voordat het een beetje compleet is%02%

Debrecen - Baia Mare kent een locwissel van MAV diesel op CFR diesel in Valea lui Mihai.

Budapest-Keleti - Braşov is helemaal een feest met in Püspökladány locwissel van MAV eloc op diesel, in Biharkeresztes locwissel van MAV diesel naar CFR diesel en in Cluj Napoca vervolgens naar CFR eloc.
 

24-10-2018 21:28:20
Henk1619
Henk1619
Quote
Sietse (wo 24 okt 2018 19:20:33 https://www.somda.nl/forum/21979/p687583/): @gvttreinen
Toen ik afgelopen augustus in Padborg was werden de Eurocity's Hamburg-Aarhus gereden met dieseltreinstellen van DSB.


Dat is al jaren zo. De uitzondering was de nachttrein Hamburg - København maar die bestaat ook al bijna vier jaar niet meer.
 

24-10-2018 23:32:04
nohab
nohab
Een jaar of 10 geleden in elk geval nog Brennero.

Laatst bewerkt door nohab op 24-10-2018 23:34


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-10-2018 04:58:36
henri1972
henri1972
Brennero nog steeds minimaal 2x per week. De Italiaanse E402 van EN 408 (Nice-Moskou) wordt hier vervangen door een ÖBB 1116 en vv.  

25-10-2018 08:44:43
brun
brun
Zelf nog eentje gevonden... de nachttrein Parijs-Moskou wisselt in Straatsburg en Brest van locomotief.

Waar de Pools/Duitse lokwissel plaatsvindt, weet ik niet. Berlin-Lichtenberg? Zal binnenkort eens kijken, ik woon daar in de buurt.

EDIT: ja dus, Lichtenberg: https://www.youtube.com/watch?v=NjvVEoiAyGw

Laatst bewerkt door brun op 25-10-2018 08:46
 

25-10-2018 09:50:52
gvttreinen
gvttreinen
In Brest kan ook niet anders want verschil in spoorbreedte (Normaalspoor versus Russisch breedspoor)
In dat kader:

Portbou/Cerbère
Hendaye/Irun
Dorohusk/Jagodin
Premysl
Branienowo
etc. (waar normaalspoor meets breedspoor)
 

25-10-2018 10:12:27
mvanuden
mvanuden
Ook maar wat toevoegen:

Ruse in Bulgarije (van Bulgarije naar Roemenië, net voor de Donaubrug).

Zelfs binnen Bosnië-Herzegovina wordt vaak loc gewisseld tussen Bosnië1 en Bosnië2 (ZRS en ZFBH), b.v. in Doboj.

Tot enkele jaren geleden in ieder geval ook in Kulata (van Griekenland naar Bulgarije, trein Thessaloniki-Sofia).
 

25-10-2018 10:19:22
gvttreinen
gvttreinen
Caledonian Sleeper met lokwissel (electrisch diesel) in Edinburgh Waverley.  

25-10-2018 11:06:09
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (do 25 okt 2018 09:50:52 https://www.somda.nl/forum/21979/p687667/):
Premysl



Ik denk dat 99% van de lezers hier inmiddels geen idee meer heeft waar ze het moeten zoeken%08% Voor wie het wil gaan zoeken, de juiste spelling is Przemyśl. Nooit geweest dus geen idee wat daar rijdt.

Quote
gvttreinen (do 25 okt 2018 09:50:52 https://www.somda.nl/forum/21979/p687667/):
Branienowo



KPPK had plannen om KÅ‚ajpeda - Kaliningrad - Braniewo te gaan rijden met breedspoormaterieel. In Braniewo zou het dan overstappen worden op een binnenlandse normaalspoortrein. Daar is niet veel aan te locwisselen. Geen idee of die verbinding er inmiddels is of dat het bij wilde plannen is gebleven.
 

25-10-2018 11:09:22
Henk1619
Henk1619
Laten we de lat eens wat hoger leggen. Iemand ooit gehoord van Mohyliv-Podil's'kyi? Daar is de locwissel tussen UZ en CFM.  

25-10-2018 11:30:19
cuneo56
cuneo56
Schiet me nog een te binnen :
Sapjane, Lok wissel tussen Slovenie en Kroatie , sinds een paar jaar zelfs systeem wissel 3Kv naar 25Kv.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 25-10-2018 11:30
 

25-10-2018 11:47:28
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Henk1619 (do 25 okt 2018 11:06:09 https://www.somda.nl/forum/21979/p687682/):
Quote
gvttreinen (do 25 okt 2018 09:50:52 https://www.somda.nl/forum/21979/p687667/):
Premysl
Ik denk dat 99% van de lezers hier inmiddels geen idee meer heeft waar ze het moeten zoeken%08% Voor wie het wil gaan zoeken, de juiste spelling is Przemyśl. Nooit geweest dus geen idee wat daar rijdt.
Was ook uit mijn hoofd
Deze ook nog (uit mijn hoofd):
Hodos (Slovenië - Hongarije)
Sezana (Slovenie - Italië)
Chop (Slowakije/Hongarije en Oekraïne, normaal/breedspoor)
 

25-10-2018 12:22:59
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (do 25 okt 2018 11:47:28 https://www.somda.nl/forum/21979/p687697/):
Sezana (Slovenie - Italië)



Had de nachttrein Venezia - Budapest zijn locwissel niet in Villa Opicina?

Tegenwoordig heb je daar alleen regionale treintjes de grens over en ook daar heeft de verloedering van het spoor inmiddels toegeslagen sinds Desiro van SZ is toegelaten in Italie.
 

25-10-2018 12:31:54
cuneo56
cuneo56
Inderdaad , Had.
En het zijn daar Italiaanse stellen ( van CAF) die daar doorgaand rijden.

Wat ook afvalt zijn Port Bou en Irun sinds er geen Talgo's meer van/ naar Frankrijk doorrijden.
En Disentis is binnenlands, net als Edinburgh ( tenzij Schotland zich gaat afscheiden )

Laatst bewerkt door cuneo56 op 25-10-2018 12:32
 

25-10-2018 12:35:49
gvttreinen
gvttreinen
Vainikkala (Finland) voor treinen van/naar St. Peterburg/Moskau (Rusland)  

25-10-2018 14:28:52
umbusko
umbusko
Hebben we Bohumín al gehad? Voor treinen Tsjechië-Polen. En de EC KoÅ¡ice-Budapest heeft een locwissel in Hidasnémeti.  

25-10-2018 14:36:00
umbusko
umbusko
Oh, en nog wat dichter bij huis. De treinen Praha-München wisselen onderweg maar liefst drie keer: in Plzeň van Tsjechische E-loc naar Duitse diesel, in Schwandorf een Duitse diesel aan de andere kant (niet zeker of wordt omgelopen of dat er een wisselloc is; dat laatste was het geval een jaar of 4 geleden), en in Regensburg gaat er weer een Duitse E-loc voor. %02%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-10-2018 14:43:38
pluisje
pluisje
Quote
cuneo56 (do 25 okt 2018 12:31:54 https://www.somda.nl/forum/21979/p687706/): Wat ook afvalt zijn Port Bou en Irun sinds er geen Talgo's meer van/ naar Frankrijk doorrijden.


In het verlengde daarvan tussen Spanje en Portugal: dieseltractie tussen Medina Del Campo en Vilar Formoso voor de nachttreinen van Irun en Madrid naar Lissabon.
 

25-10-2018 15:06:25
wouterder
wouterder
De nachttrein Nice Ville - Moskou wisselt ook nog verschillende keren van loc.
Onder andere in Ventimiglia (I) voor de Franse tractie (BB22200).

Laatst bewerkt door wouterder op 25-10-2018 15:06
 

26-10-2018 08:16:56
Tijgernoot
Tijgernoot
Quote
henri1972 (do 25 okt 2018 04:58:36 https://www.somda.nl/forum/21979/p687646/): Brennero nog steeds minimaal 2x per week. De Italiaanse E402 van EN 408 (Nice-Moskou) wordt hier vervangen door een ÖBB 1116 en vv.


Er zijn blijkbaar niet genoeg ÖBB 1216 om de Eurocity-dienst München - Verona volledig met deze locomotieven te laten rijden, dus de Eurocity's wisselen in Brennero ook van locomotief. Beide locomotieven betrokken bij de wissel zijn van ÖBB, volgens mij wel een unicum voor een grensstation.
 

26-10-2018 10:02:36
nohab
nohab
Dus van 1116 naar 1216 en andersom, bedoel je dat?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-10-2018 10:20:27
nohab
nohab
Quote
gvttreinen (do 25 okt 2018 12:35:49 https://www.somda.nl/forum/21979/p687712/): Vainikkala (Finland) voor treinen van/naar St. Peterburg/Moskau (Rusland).
Alleen de nachttrein naar Moskou. De overdagse treinen tot St. Petersburg rijden met HSL-materieel.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-10-2018 12:19:43
roeter
roeter
Nog niet langs zien komen : Itzehoe, voor de IC's naar/van Westerland, van elektrisch naar diesel en v.v.  

26-10-2018 12:25:34
Henk1619
Henk1619
De int van Pristina naar Skopje wisselt van loc in Hani i Elezit.  

26-10-2018 12:30:24
cuneo56
cuneo56
Quote
Tijgernoot (vr 26 okt 2018 08:16:56 https://www.somda.nl/forum/21979/p687862/):

Er zijn blijkbaar niet genoeg ÖBB 1216 om de Eurocity-dienst München - Verona volledig met deze locomotieven te laten rijden, dus de Eurocity's wisselen in Brennero ook van locomotief. Beide locomotieven betrokken bij de wissel zijn van ÖBB, volgens mij wel een unicum voor een grensstation.

Is dat nog steeds zo?
Dat was toch alleen toen er ETCS in de serie 1216 werd ingebouwd en die nieuwe versie nog niet in overal was toegelaten.
Een paar weken terug in ieder geval enkel doorgaande loks gezien.
 

26-10-2018 14:38:39
umbusko
umbusko
Quote
Tijgernoot (vr 26 okt 2018 08:16:56 https://www.somda.nl/forum/21979/p687862/): Beide locomotieven betrokken bij de wissel zijn van ÖBB, volgens mij wel een unicum voor een grensstation.

Helaas : gebeurt ook in Bohumín bij EC 115 Cracovia Praha-Kraków: Tsjechische E-loc wordt gewisseld voor een andere Tsjechische E-loc (die gehuurd is door de PKP? Ben niet zeker.) Zie https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=&cislo=115&nazev=Cracovia&rok=2018 en https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=&cislo=115&nazev=Cracovia&rok=2018

Verder viel mij nog in: Žilina voor de treinen Ostrava-Banská Bystrica(-Zvolen): van Tsjechische E-loc naar Slowaakse diesel (serie 757, prachtige locs %02%).

Zowel in Ostrava-Svinov als Bohumín als Žilina als Břeclav wordt gewisseld (en gerangeerd) met nachttreinen. (Ook hier bijv. EN 443 Slovakia wisselt in Žilina van Slowaakse E-loc op Slowaakse E-loc inclusief koerswagen https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=&cislo=443&nazev=Slovakia&rok=2018 )

(Tenzij beide locs ÖBB moeten zijn haha, dan heb je vast gelijk %08%)
 

26-10-2018 18:57:51
Berk24
Berk24
In Usti nad Labem (CZ) vind nog een locomotiefwissel plaats, namelijk voor de 2-uurlijkse R Cheb-Chomutov-Praha. Deze locomotiefwissel vindt bij het kopmaken plaats, aan de achterzijde gaat er een locomotief af. Aan de voorzijde komt er een andere locomotief aan. Dit alles in 6 minuten.

En ik dacht dat de doorgaande EC's Hamburg-Budapest in Praag een lokwissel krijgen (Vectron eraf, Skoda-loc eraan of omgekeerd), al weet ik het niet zeker.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

26-10-2018 20:35:13
henri1972
henri1972
Die EC's Hamburg-Budapest maken kop in Praha dus lok wissel.  

26-10-2018 23:38:17
dennistd
dennistd
De treinen tussen Železná Ruda (Bayerisch/Böhmisch Eisenstein) en Praag wisselen in Klatovy van dieselloc naar e-loc.  

06-11-2018 17:16:15
daniel81
daniel81
Ook nog niet langs zien komen hier: Immenstadt (Allgäu)
Eigenlijk niet helemaal een lokwissel, het betreft hier namelijk een vleugeltrein waarbij een paar rijtuigen van de ALEX München - Lindau afgekoppeld worden en vanaf Immenstadt naar Oberstdorf gesleept worden.
Vooral de omgekeerde richting is leuk: dan stappen de reizigers uit, rijdt de lok het station uit en plaatst de rijtuigen achterop de trein uit Lindau en mag iedereen weer instappen.