Reizigersvervoer Terneuzen - Gent
Forum: Algemeen - Algemeen
09-10-2018 11:32:46
Michael98
Michael98
Door de fusie tussen Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports is er nu veel meer overleg tussen de Zeeuwse havens en die van Gent. Waar Gent dus eerst fel tegen uitbreiding van de sporen in Zeeuws Vlaanderen was, zijn ze nu voor.

Inmiddels zijn we twee onderzoeken over reizigersvervoer verder, en beide zijn positief.

Wel moet er dan nog een spoor worden aangelegd tussen de Axelse Vlakte en de Belgische grens. Daar kan dan worden aangesloten op een al bestaand spoor in België. Die missing link is denk ook zonder reizigersvervoer wel belangrijk om aan te leggen. De verwachting is dat de Sluiskilbrug het aantal treinen niet meer aan gaat kunnen, aldus het artikel in de PZC van vandaag.

De bedoeling is om over 6 jaar al reizigerstreinen te rijden, burgemeester Lonink van Terneuzen heeft het over gele NS-treinen. Al weet ik niet of NS dat ook al weet. Sowieso zal nog niet bekend zijn wie er gaat rijden. De bedoeling is dat het vooral havenarbeiders gaan worden die nu nog per auto reizen.

Het is nu alleen nog wachten op geld uit Brussel en Den Haag.

Persoonlijk denk ik niet dat het vrij kansrijk is, want buslijn 50 Middelburg - Gent rijdt al bijna niet meer door naar Gent en stopt vaak in Terneuzen. Al ben ik wel voorstander dat de missing link wordt aangelegd.

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/burgemeester-jan-lonink-ziet-de-gele-ns-trein-al-door-terneuzen-zoeven~a58f54a6/
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/vervoer-reizigers-per-trein-tussen-terneuzen-en-gent-is-kansrijk~acf2bafd/
 

09-10-2018 12:53:01
sjoerd
sjoerd
In de stukken wordt gesteld dat er 8 kilometer spoor ontbreekt. Dat mag waar zijn, maar als je de uiteinden van de raccordementen over de grens heen verbindt, heb je nog lang geen reizigersspoorweg. Er is minstens 20 kilometer nieuwe spoorweg nodig. De boogstralen van Axelse Vlakte bijvoorbeeld zijn ongeschikt voor meer dan 40 km/h. Dan heb ik het nog niet over de passage van Zelzate. Daar ligt nu al een drukke doorgaande weg tussen de huizen en daar past de spoorweg echt niet bij.
Er liggen zeker kansen, en er zijn genoeg redenen om er naartoe te werken, maar het is een veel groter project dan hier gesteld wordt. 6 jaar? Maak er maar 16 jaar van.