14-11-2020 11:20:52
JHS2013
JHS2013

Volgens dezelfde instagrammer vanwege een rangeerongelukje

 

14-11-2020 12:13:13
Daan!
Daan!


Dat was de 2137.

 

15-11-2020 00:05:51
279
279
Quote
Daan! (14-11-2020 07:43:12):

Wie weet waarom de 2136 aan de kant is gezet. Origineel was deze niet gepland om dit jaar aan de kant te gaan namelijk.


2136 is niet aan de kant gezet (aldus een nfl). is reserve te Wgm.

 

17-11-2020 09:51:37
rob46
rob46

De 2137 is gisteren van Wgm naar Dgr gegaan en terzijde gesteld.

 


19-11-2020 06:08:50
nedtrain25
nedtrain25

Ook de 2948 die zijn koppeling verspild heeft op station rijswijk gaat BD. Er wordt een noodkoppeling op het treinstel gezet en gaat daarna ook naar de Dijksgracht.

 

19-11-2020 21:36:48
NDS
NDS

Ik heb de laatste 2 weken veel nuttige inforamtie gelezen over het uitfaseren van SGMm. Is iets precieser te zeggen wanneer SGMm uit de 7600 verdwijnt?, want dat heb ik nog even gemist.

Groetjes Michiel




NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

19-11-2020 21:49:34
Muizeneus
Muizeneus
Quote
broek53 (23-10-2020 18:10:32):
Quote
Daan! (21-10-2020 08:59:32):

Dus SGM rijdt nu nog in de 4800/5400, 5500, 7000 en 5000/5100. Weet je ook wat er in december verandert aan de inzet?

Als in februari alleen de 5000/5100 overblijven, lijkt het me vreemd om het daar tot dec 2021 in te laten blijven rijden. Ik zou denken dat dat materieel eerder aan de kant kan gaan. Klopt dat?


Onder het voorbehoud dat er op dagplanniveau nog hevig op bijgestuurd zou kunnen worden, rijdt SGM in december in de nieuwe dienst in de 5000/5100, deels 4800/5400 en de 7000. In februari dus alleen nog in de 5000/5100 en - heel voorzichtig gezegd - in april of juni nergens meer.


 

19-11-2020 22:04:24
NDS
NDS

Ah ja ik zie nu welk stukje ik in dat bericht gemist heb; dat de genoemde treinseries de enige zijn die nog met SGMm rijden.

Bedankt, groetjes Michiel




NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

20-11-2020 20:55:37
umbusko
umbusko
Zie ook dit bericht
Quote
marciekemp (24-10-2020 22:44:46):
Quote
umbusko (24-10-2020 20:19:13):

En de 7600 dan? Daar rijdt nu nog zo'n 75% SGM en zo'n 25% FLIRT (schat ik), maar dat is dus per december afgelopen?


Correct, het SGM dat nu nog in de 7600 rijd zal vervangen worden door SNG, waardoor de 7600 dus een combi van SNG en FLIRT zal worden


 

27-11-2020 00:56:30
aarclay
aarclay

Iemand nog interesse in SGM-onderdelen? Zoals deuren of bankjes?
Momenteel loopt er een veiling met SGM-onderdelen en van ander materieel.

Zelfs nog interieur van de vroegere CityPendel!!!

www.bva-auctions.com



Laatst bewerkt door aarclay op 27-11-2020 00:59
 

07-12-2020 20:31:05
Muizeneus
Muizeneus

Volgens de OD-topics wordt SGM momenteel veelvuldig ingezet ter vervanging van DDZ.

Zijn de afvoerplannen van SGM zodoende al gewijzigd of gaat men er nog steeds vanuit dat vanaf volgende week de helft van SGM buiten dienst gaat?

 

08-12-2020 00:04:24
train85
train85

Zie in de plannen volgende week nog SGM in de huidige series waar ze zitten. Dus de 7000, 5000, 5100, 5400 en 4800.



Laatst bewerkt door train85 op 08-12-2020 10:52
 

08-12-2020 07:57:37
henri1972
henri1972

In de 7300 niet meer?

 

08-12-2020 09:04:54
treinjoop
treinjoop
Quote
train85 (08-12-2020 00:04:24):

Zie in de plannen volgende week nog SGM in de huidige series waar ze zitten. Dus de 7000, 5000, 5100, 5400, 5800 en 4800.


Is dat niet de 5500 i.p.v. de 5800?

 

08-12-2020 10:52:49
train85
train85
Quote
henri1972 (08-12-2020 07:57:37):

In de 7300 niet meer?


Geen inzet planmatig meer met de 7300.

 

08-12-2020 10:53:09
train85
train85
Quote
treinjoop (08-12-2020 09:04:54):
Quote
train85 (08-12-2020 00:04:24):

Zie in de plannen volgende week nog SGM in de huidige series waar ze zitten. Dus de 7000, 5000, 5100, 5400, 5800 en 4800.


Is dat niet de 5500 i.p.v. de 5800?


De 5800 was een foutje van mij, heb gecorrigeerd.

 

08-12-2020 11:49:38
tieske05
tieske05

En de 7600 serie dan?

 

08-12-2020 11:52:24
DDZ7504
DDZ7504
Quote
umbusko (20-11-2020 20:55:37):
Zie ook dit bericht
Quote
marciekemp (24-10-2020 22:44:46):
Quote
umbusko (24-10-2020 20:19:13):

En de 7600 dan? Daar rijdt nu nog zo'n 75% SGM en zo'n 25% FLIRT (schat ik), maar dat is dus per december afgelopen?


Correct, het SGM dat nu nog in de 7600 rijd zal vervangen worden door SNG, waardoor de 7600 dus een combi van SNG en FLIRT zal worden



😉




DDZ in dienst, ik blij!
 

08-12-2020 12:27:15
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Muizeneus (07-12-2020 20:31:05):

Volgens de OD-topics wordt SGM momenteel veelvuldig ingezet ter vervanging van DDZ.

Zijn de afvoerplannen van SGM zodoende al gewijzigd of gaat men er nog steeds vanuit dat vanaf volgende week de helft van SGM buiten dienst gaat?


Plannen voor volgende week zijn ongewijzigd. De genoemde stellen gaan gewoon uit de dienst.

 

08-12-2020 12:36:17
sander14
sander14
Quote
tieske05 (08-12-2020 11:49:38):

En de 7600 serie dan?


Mix van Flirt en SNG.

 

08-12-2020 13:48:18
AJT
AJT
Quote
VIRMm1 (08-12-2020 12:27:15):
Quote
Muizeneus (07-12-2020 20:31:05):

Volgens de OD-topics wordt SGM momenteel veelvuldig ingezet ter vervanging van DDZ.

Zijn de afvoerplannen van SGM zodoende al gewijzigd of gaat men er nog steeds vanuit dat vanaf volgende week de helft van SGM buiten dienst gaat?


Plannen voor volgende week zijn ongewijzigd. De genoemde stellen gaan gewoon uit de dienst.


Welke stelnummers zijn dat, die uit dienst gaan?

 

08-12-2020 14:13:31
VIRMm1
VIRMm1

Die zijn volgens mij al vaker genoemd in dit topic.

 

08-12-2020 19:41:02
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
AJT (08-12-2020 13:48:18):
Quote
VIRMm1 (08-12-2020 12:27:15):
Quote
Muizeneus (07-12-2020 20:31:05):

Volgens de OD-topics wordt SGM momenteel veelvuldig ingezet ter vervanging van DDZ.

Zijn de afvoerplannen van SGM zodoende al gewijzigd of gaat men er nog steeds vanuit dat vanaf volgende week de helft van SGM buiten dienst gaat?


Plannen voor volgende week zijn ongewijzigd. De genoemde stellen gaan gewoon uit de dienst.


Welke stelnummers zijn dat, die uit dienst gaan?


SGMm-II zouden dan enkel de 2143 & 2144 betreffen.
SGMm-III zouden dan de 2939, 2942, 2944, (2948?), 2953, 2958, 2961, 2963, 2964, 2967, 2969, 2971, 2973, 2981, 2983, 2984, 2988, 2989, 2990, 2991, 2993 & 2995 betreffen.

Echter vraag ik mij af of je met de 37 resterende stellen zowel de 4800, 5000, 5100, 5400, 5500 en 7000 kan berijden..

 

08-12-2020 20:02:12
RijssenRSN
RijssenRSN

4800 en 5400 zijn (grotendeels) vervangen door SLT

 

08-12-2020 20:17:19
Korte_Naam
Korte_Naam

Snelle berekening:

  • 4800 + 5400: vandaag 3 omlopen met SGM, dus 3 setjes nodig
  • 5000 + 5100: slagje duurt 2,5 uur, dus 5 setjes nodig
  • 5500: volgens mij maar 1 omloop, dus 1 setje nodig
  • 7000: slagje in de spits duurt 3 uur, dus 6 setjes nodig

In totaal 15 setjes, laten we zeggen alles 2 treinstellen dus 30 treinstellen nodig. Hou je nog 7 stuks over.

 

08-12-2020 21:08:09
MetroRET
MetroRET

5000 + 5100 is 4,5 uur (na 2 slagen, kerend op elkaar) dus 9 setjes....

Als alleen de 5100 rijdt, is het inderdaad 2,5 uur, dus 5 setjes.

 

08-12-2020 21:19:57
Korte_Naam
Korte_Naam

Ah ja, scheef gekeken. Vond het al zo weinig. Kom dus in totaal op 19 omlopen SGM uit. Dat wordt krap an.



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 08-12-2020 21:21
 

11-12-2020 10:22:03
Loco_Locon
Loco_Locon

Treinposities geeft voor aanstaande Maandag 39 omlopen SGM weer, waarvan 11 SGM2 en 28 SGM3. Ze zijn te vinden integraal op de 5000, 5100 & 7000, en op 6 van de 9 omlopen 4800 & 5400.

 

11-12-2020 11:00:54
gvttreinen
gvttreinen

Het zijn dus 39 diensten in (tenminste) 2 omlopen,één omloop bevat meerdere diensten (dagen), iedere dag is één stel.

In bovenstaande geval dus 2 omlopen waarvan één met 11 (SGM2) en andere met 28 (SGM3) diensten.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 11-12-2020 11:02
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-12-2020 12:12:15
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
gvttreinen (11-12-2020 11:00:54):

Het zijn dus 39 diensten in (tenminste) 2 omlopen,één omloop bevat meerdere diensten (dagen), iedere dag is één stel.

In bovenstaande geval dus 2 omlopen waarvan één met 11 (SGM2) en andere met 28 (SGM3) diensten.


Correct, dat bedoelde ik ook, alleen in de snelheid het verkeerde woord gebruikt :)

 

11-12-2020 14:37:36
gvttreinen
gvttreinen

Geeft niet maar er wordt hier vaak het woord omloop gebruikt terwijl het eigenlijk een dienst is (deel van een omloop)

 

11-12-2020 17:41:19
broek53
broek53

Zo is het !

In de omloop blijft voorlopig een hoeveelheid SGM in de 5000/5100, naar ik vernomen heb ook na april. De jongste ontwikkeling is dat men de Sandite-stellen in bedrijf wil houden tot (en met) de komende herfst.

 

11-12-2020 19:09:10
279
279

de eerste stellen werden vandaag weer naar Ldd gedirigeerd voor uitbouw Sandite apparatuur.

 

11-12-2020 21:30:05
279
279

volgens een nfl worden dit weekend overgebracht via Wgm naa Dgr:

2961 - 2958 - 2939 - 2981 - 2963 - 2953 - 2122 - 2991 - 2967

 

13-12-2020 17:29:35
M-BASS
M-BASS

2961,2981 en 2991 zijn in ieder geval op Dgr geparkeerd. 2967 kon ik niet zien maar die zal wss aan 2981 zitten; die zaten gisteren al aan elkaar in Gv.

 

13-12-2020 22:19:25
Ysbergsla
Ysbergsla

De negen genoemde stellen zijn nu op Amsterdam Dijksgracht te bewonderen, naast het materieel dat reeds aanwezig was.

 

14-12-2020 17:06:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
279 (11-12-2020 21:30:05):

volgens een nfl worden dit weekend overgebracht via Wgm naa Dgr:

2961 - 2958 - 2939 - 2981 - 2963 - 2953 - 2122 - 2991 - 2967


Als het goed is ook de 2122.

De 2964 gaat geplukt worden in Ldd.

SGM II

In Februari gaan de 2112, 2113, 2115, 2134 en 2144 terzijde.

SGM III

In februari gaan de 2936, 2938, 2941, 2942, 2943, 2944, 2946, 2948, 2952, 2956, 2957, 2969, 2971, 2972, 2973, 2983, 2984, 2985, 2988, 2989 terzijde.

 

14-12-2020 17:31:00
Daan!
Daan!

2948 is al terzijde. Dit is het stel dat een koppeling verloren heeft.

 

14-12-2020 19:37:50
VIRMm1
VIRMm1

Ah ja klopt.

Kan best zijn dat mijn lijst al achterhaald is.

 

14-12-2020 20:44:46
Daan!
Daan!

Edit: Bij nader inzien klopt mijn opmerking niet.



Laatst bewerkt door Daan! op 14-12-2020 21:26
 

15-12-2020 10:04:00
tieske05
tieske05

2112 gaat mogelijk binnenkort terzijde, stond zondag defect te Rtdz met alle deuren in storing.

 

15-12-2020 10:15:41
michaben
michaben

Is dat pure speculatie of heb je dat daadwerkelijk gehoord van betrouwbare bron?

 

15-12-2020 10:25:59
marciekemp
marciekemp

Ik denk dat het speculatie is, het stel heeft gisteren nog gewoon een periodieke controle gehad. En er is nergens meer een melding over de defecte deuren te vinden.

 

15-12-2020 10:46:13
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
tieske05 (15-12-2020 10:04:00):

2112 gaat mogelijk binnenkort terzijde, stond zondag defect te Rtdz met alle deuren in storing.


Dan is het wel frappant dat het treinstel zich nu in de 5141 bevind...

 

15-12-2020 11:45:03
gose91
gose91
Quote
tieske05 (15-12-2020 10:04:00):

2112 gaat mogelijk binnenkort terzijde, stond zondag defect te Rtdz met alle deuren in storing.


Met de deuren was niks mis. En een storing aan de rijrichtingsschakelaar is zo normaal bij SGM dat het geen reden is om een stel uit dienst te halen *schaterlachemoji*

 

15-12-2020 11:56:56
tieske05
tieske05

Zondagmiddag heeft ie daardoor n halfuur stil gestaan en de conducteur zei tegen mij dat het stel "Enkeltje Dijksgracht" zou krijgen

 

15-12-2020 12:06:45
thom
thom

En zo komen wilde geruchten dus de wereld in 😃

 

15-12-2020 13:05:39
VIRMm1
VIRMm1
Quote
tieske05 (15-12-2020 11:56:56):

Zondagmiddag heeft ie daardoor n halfuur stil gestaan en de conducteur zei tegen mij dat het stel "Enkeltje Dijksgracht" zou krijgen


Conducteurs roepen wel vaker dingen...

 

15-12-2020 15:46:53
Oldskool
Oldskool

Machinisten ook 😉

Het zal meer een wens van de gedachte zijn geweest door die hc. En die met die wens kan ik verder wel leven 😃

 

15-12-2020 23:44:43
279
279
Quote
Daan! (14-12-2020 17:31:00):

2948 is al terzijde. Dit is het stel dat een koppeling verloren heeft.


volgens een nfl is het stel ook op de Dgr geparkeerd afgelopen weekend.

 

19-12-2020 18:46:58
TSNL250
TSNL250

Bij Amersfoort Zanderij staat SGM 2993 voor de loods, iemand enig idee of deze hier terzijde staat?

 

19-12-2020 18:50:46
Daan!
Daan!

Volgens treinposities laatst ingezet op 8-10-20.

 

19-12-2020 21:07:30
gose91
gose91

Was dit niet degene die zich in oktober en november als sandite-stel voornamelijk vermaakt heeft in Zeeland? Sandite wordt bij terzijde materieel uitgebouwd, dus mogelijk voor dat doel in Amf. Ik weet dat echter niet zeker

 

19-12-2020 21:13:26
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
gose91 (19-12-2020 21:07:30):

Was dit niet degene die zich in oktober en november als sandite-stel voornamelijk vermaakt heeft in Zeeland? Sandite wordt bij terzijde materieel uitgebouwd, dus mogelijk voor dat doel in Amf. Ik weet dat echter niet zeker


De sanditestellen zijn alleen de 2974 t/m 2980.

 


20-12-2020 11:54:32
MetroRET
MetroRET

2974 niet, vanaf de 2975.

 

20-12-2020 16:50:53
M-BASS
M-BASS
Quote
TSNL250 (19-12-2020 18:46:58):

Bij Amersfoort Zanderij staat SGM 2993 voor de loods, iemand enig idee of deze hier terzijde staat?


Ik heb wat verder naar boven gelezen dat 2993 ter beschikking staat voor ttc. Ik denk niet dat die nog in reizigersdienst terug komt.

 

20-12-2020 21:16:31
AgentX
AgentX

Ik kan het zo gauw niet terugvinden, maar wat valt er te testen aan een treinstel dat aan het eind van z'n (NS-)leven is?

 

20-12-2020 21:23:47
M-BASS
M-BASS

Ik weet verder ook niet wat er getest moet worden, maar ik herinner me wel dat het er gestaan heeft, echter zie ik het nu ook niet meer staan.

Edit: gevonden, stond in opvallende dingen.

Quote
jochem (05-12-2020 13:38:02):
Quote
j.jager (05-12-2020 11:12:50):

Een onbekende sgm3 gdst op Onnen gezien vanuit de 8140 zo rond 11.08.


2993, in gebruik bij TTC.




Laatst bewerkt door M-BASS op 21-12-2020 06:16
 

21-12-2020 22:13:58
VIRMm1
VIRMm1
Quote
AgentX (20-12-2020 21:16:31):

Ik kan het zo gauw niet terugvinden, maar wat valt er te testen aan een treinstel dat aan het eind van z'n (NS-)leven is?


Ik meen dat er nog steeds een aantal op de nominatie staan om verkocht te worden.

 

22-12-2020 16:27:43
phantom
phantom

Had arriva daar geen oren naar ?

Zoiets was thans een tijdje terug toch een geluid in de avond,dat hun wellicht daar o.a op de Merwede Lingen lijn iets mee wilde ?

 

22-12-2020 16:39:01
broek53
broek53

Qbuzz, ja. Die heeft zelfs nog rijtijden getest. Maar dat is in de coronatijd helemaal over gegaan, want materieel komt men nu niet meer te kort.
Overigens zijn de meeste SGM-en nog steeds te koop, maar ik denk niet dat iemand ook maar de geringste belangstelling heeft enerzijds en anderzijds heeft men zijn kans inmiddels wel gehad om belangstelling te tonen. En derdezijds: er komen er nog vele aan ;-)



Laatst bewerkt door broek53 op 22-12-2020 16:39
 

26-01-2021 00:01:47
279
279

heeft iemand een overzicht welke Sprinters per begin februari aan de kant gezet worden?

 

26-01-2021 00:52:11
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
VIRMm1 (14-12-2020 17:06:16):

SGM II

In Februari gaan de 2112, 2113, 2115, 2134 en 2144 terzijde.

SGM III

In februari gaan de 2936, 2938, 2941, 2942, 2943, 2944, 2946, 2948, 2952, 2956, 2957, 2969, 2971, 2972, 2973, 2983, 2984, 2985, 2988, 2989 terzijde.


Ik weet niet of deze lijst nog actueel is?

 

26-01-2021 08:50:41
gose91
gose91

In ieder geval de 2113, 2936 en 2946 hebben februari niet gehaald; deze zijn met tractie-storingen ofwel vandalisme in de afgelopen dagen terzijde gemeld.



Laatst bewerkt door gose91 op 26-01-2021 08:50
 

26-01-2021 08:57:27
Daan!
Daan!

Waarom is dat dan per se vandalisme?

 

26-01-2021 09:26:01
279
279

een nfl weet te melden dat 2936 met tractieproblemen is weggezet in de Wgm,

zo uit de dienst en 2113 zat daar toevallig aan vast...

2946 is daar tegenaan gezet, ook zo uit de dienst.

Een volgend opslagpunt schijnt Amf Zanderij of Ah (Berg?) te worden. Dgr is nagenoeg vol.

 

26-01-2021 11:22:34
gose91
gose91
Quote
Daan! (26-01-2021 08:57:27):

Waarom is dat dan per se vandalisme?


O sorry, die zin had duidelijker gekund. Bij de 2113 zijn dusdanig veel kussens gesloopt dat men er niet meer aan is begon. De 2936 is inderdaad met tractieproblemen geëindigd. De 2946 heeft wel nog een controle gehad vanochtend...

 

26-01-2021 14:13:29
VIRMm1
VIRMm1
Quote
279 (26-01-2021 09:26:01):

een nfl weet te melden dat 2936 met tractieproblemen is weggezet in de Wgm,

zo uit de dienst en 2113 zat daar toevallig aan vast...

2946 is daar tegenaan gezet, ook zo uit de dienst.

Een volgend opslagpunt schijnt Amf Zanderij of Ah (Berg?) te worden. Dgr is nagenoeg vol.


Arnhem Berg en Arnhem Goederen

 

26-01-2021 15:10:31
broek53
broek53

Op Arnhem Goederen wordt nog volop gebouwd aan een nieuw NS-opstelterrein, maar dat is op zijn vroegst in de zomer gereed.

 

26-01-2021 16:32:53
VIRMm1
VIRMm1

Ik heb begrepen dat naast het nieuwe NS terrein nog wat overige sporen liggen die dan tijdelijk als opstel gebruikt worden totdat het nieuwe NS terrein klaar is.

Kan ook zijn dat mijn 'bron' het mis heeft hoor.

 

26-01-2021 16:57:42
marciekemp
marciekemp
Quote
VIRMm1 (26-01-2021 14:13:29):
Quote
279 (26-01-2021 09:26:01):

een nfl weet te melden dat 2936 met tractieproblemen is weggezet in de Wgm,

zo uit de dienst en 2113 zat daar toevallig aan vast...

2946 is daar tegenaan gezet, ook zo uit de dienst.

Een volgend opslagpunt schijnt Amf Zanderij of Ah (Berg?) te worden. Dgr is nagenoeg vol.


Arnhem Berg en Arnhem Goederen


Arnhem Berg gaat hem sws niet worden, daar is nou niet bepaald ruimte over om wat neer te zetten. Arnhem Goederen zou nog wel kunnen, hebben ook de mat'64 stellen deels gestaan destijds.

Dat zou dan wel op het "oude" gedeelte van Ahg moeten zijn, het nieuwe deel is 1e instantie bedoelt als opstellocatie voor de ICD stammen, later kan daar ook ander materieel komen te staan als de 186 locs terug gaan naar de leasemaatschappij



Laatst bewerkt door marciekemp op 26-01-2021 17:00
 

26-01-2021 17:25:20
broek53
broek53

Dat denk ik, maar het mat '64 stond op NS-sporen die nu dus in verbouwing zijn en de rest van het terrein is voor de aannemers en de slijptrein en zo. Ik denk niet dat daar nog veel bij kan, c.q. toegewezen zal worden. Amersfoort Zanderij maakt dan meer kans, verwacht ik.

 

26-01-2021 18:25:19
timtrein
timtrein

De TMA-terminal in Amsterdam is recent toch behoorlijk leeggehaald? (Buffels en 1700'n). Zal daar dan geen plek zijn...

 

26-01-2021 18:49:22
slifor2
slifor2
Quote
marciekemp (26-01-2021 16:57:42):
Quote
VIRMm1 (26-01-2021 14:13:29):
Quote
279 (26-01-2021 09:26:01):

een nfl weet te melden dat 2936 met tractieproblemen is weggezet in de Wgm,

zo uit de dienst en 2113 zat daar toevallig aan vast...

2946 is daar tegenaan gezet, ook zo uit de dienst.

Een volgend opslagpunt schijnt Amf Zanderij of Ah (Berg?) te worden. Dgr is nagenoeg vol.


Arnhem Berg en Arnhem Goederen


Arnhem Berg gaat hem sws niet worden, daar is nou niet bepaald ruimte over om wat neer te zetten. Arnhem Goederen zou nog wel kunnen, hebben ook de mat'64 stellen deels gestaan destijds.

Dat zou dan wel op het "oude" gedeelte van Ahg moeten zijn, het nieuwe deel is 1e instantie bedoelt als opstellocatie voor de ICD stammen, later kan daar ook ander materieel komen te staan als de 186 locs terug gaan naar de leasemaatschappij


Dat moet dan wel worden goedgekeurd door de vervoerende aannemers want deze sporen zijn daar aan toebedeeld en Ahg is een infra-knooppunt voor grote projecten. dat wordt spannend..... In Weert liggen nog een hoop sporen....... Oh nee, das waar die wil Prorail ook allemaal saneren......



Laatst bewerkt door slifor2 op 26-01-2021 18:51
 

26-01-2021 19:04:33
5431
5431
Quote
marciekemp (26-01-2021 16:57:42):
Quote
VIRMm1 (26-01-2021 14:13:29):
Quote
279 (26-01-2021 09:26:01):

een nfl weet te melden dat 2936 met tractieproblemen is weggezet in de Wgm,

zo uit de dienst en 2113 zat daar toevallig aan vast...

2946 is daar tegenaan gezet, ook zo uit de dienst.

Een volgend opslagpunt schijnt Amf Zanderij of Ah (Berg?) te worden. Dgr is nagenoeg vol.


Arnhem Berg en Arnhem Goederen


Arnhem Berg gaat hem sws niet worden, daar is nou niet bepaald ruimte over om wat neer te zetten.

Op de plek waar 15 jaar geleden ook de toen afgevoerde Mat'64 uit de lage 400 serie stonden (spoor 64 en hoger), kun je wel wat neerzetten. Geen grote hoeveelheden, maar een stuk of 6-8 stellen kunnen er wel staan.



Laatst bewerkt door 5431 op 26-01-2021 19:05
 

26-01-2021 19:13:32
VIRMm1
VIRMm1

Arnhem Berg spoor 64, 65, 68 zou het betreffen.

Ook Arnhem goederen gaat echt gebruikt worden.

Op Dgr was nog plaats voor 2 stellen.

 

26-01-2021 20:17:56
gvttreinen
gvttreinen
Quote
slifor2 (26-01-2021 18:49:22):
Quote
marciekemp (26-01-2021 16:57:42):
Quote
VIRMm1 (26-01-2021 14:13:29):
Quote
279 (26-01-2021 09:26:01):

een nfl weet te melden dat 2936 met tractieproblemen is weggezet in de Wgm,

zo uit de dienst en 2113 zat daar toevallig aan vast...

2946 is daar tegenaan gezet, ook zo uit de dienst.

Een volgend opslagpunt schijnt Amf Zanderij of Ah (Berg?) te worden. Dgr is nagenoeg vol.


Arnhem Berg en Arnhem Goederen


Arnhem Berg gaat hem sws niet worden, daar is nou niet bepaald ruimte over om wat neer te zetten. Arnhem Goederen zou nog wel kunnen, hebben ook de mat'64 stellen deels gestaan destijds.

Dat zou dan wel op het "oude" gedeelte van Ahg moeten zijn, het nieuwe deel is 1e instantie bedoelt als opstellocatie voor de ICD stammen, later kan daar ook ander materieel komen te staan als de 186 locs terug gaan naar de leasemaatschappij


Dat moet dan wel worden goedgekeurd door de vervoerende aannemers want deze sporen zijn daar aan toebedeeld en Ahg is een infra-knooppunt voor grote projecten. dat wordt spannend..... In Weert liggen nog een hoop sporen....... Oh nee, das waar die wil Prorail ook allemaal saneren......


Te Ahg worden slechts een paar (infra)sporen opgeofferd, bezuiden de losweg komen een flink aantal opstelsporen.

 

27-01-2021 11:23:23
yappa
yappa
Quote
AgentX (20-12-2020 21:16:31):

Ik kan het zo gauw niet terugvinden, maar wat valt er te testen aan een treinstel dat aan het eind van z'n (NS-)leven is?


Zo'n oud treinstel dat nog een 'echte' trein is en geen computer met zitplaatsen, leent zich uitstekend om nieuwe technieken in te beproeven: je kunt goed stand-alone testen zonder dat je gelijk aan het TCMS moet gaan klooien en dergelijke. En als je dan nog een oud stel hebt dat niet meer terug hoeft in de reizigersdienst, dan hoef je ook iets minder moeite te doen om alles na een test weer in originele staat te krijgen (boorgaten vullen bij voorbeeld).

Welke concrete testen gepland zijn met SGMm weet ik trouwens niet, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

 

27-01-2021 11:46:05
martijn
martijn

Met als toevoeging dat het natuurlijk al decennialang gebeurt. Kijk naar de Julessen, verschillende Mat.'46-treinstellen die in de jaren '80 nog achter de hand zijn gehouden voor testritten, o.a. ter voorbereiding van het SM'90. Idem geldt voor een tussenrijtuig van Mat.'54 775 dat is ingekort om een DDM-motorbak na te bootsen en een halve Plan T die nog rondjes heeft gereden in Wildenrath etc

 

27-01-2021 12:04:29
aarclay
aarclay

En de bladlasertrein met een DM'90.

Hoe zit het met de Mat.'54 775 dat is ingekort om een DDM-motorbak na te bootsen? Iemand meer informatie?



Laatst bewerkt door aarclay op 27-01-2021 12:05
 

27-01-2021 12:49:59
vrijgezel
vrijgezel

De test was met name hoe de 3 draaistellen zich zouden gedragen in scherpe bogen. In Bv en waarschijnlijk op het terrein van wat nu TataSteel heet werd dat getest.

De bak was ingekort tot de lengte van het mDDM en verzwaard tot de massa van diezelfde mDDM.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 27-01-2021 12:51
 

27-01-2021 13:41:11
sjoerd
sjoerd

Wellicht ook bij TATA-steel omdat op het fabrieksterrein enkele zeer krappe bogen liggen, die toch geschikt zijn voor zwaar materieel, en wellicht ook om in alle rust en afzondering enkele cruciale proeven te kunnen nemen zonder regulier treinverkeer te hinderen.

 

27-01-2021 18:33:57
VIRMm1
VIRMm1
Quote
yappa (27-01-2021 11:23:23):
Quote
AgentX (20-12-2020 21:16:31):

Ik kan het zo gauw niet terugvinden, maar wat valt er te testen aan een treinstel dat aan het eind van z'n (NS-)leven is?


Zo'n oud treinstel dat nog een 'echte' trein is en geen computer met zitplaatsen, leent zich uitstekend om nieuwe technieken in te beproeven: je kunt goed stand-alone testen zonder dat je gelijk aan het TCMS moet gaan klooien en dergelijke. En als je dan nog een oud stel hebt dat niet meer terug hoeft in de reizigersdienst, dan hoef je ook iets minder moeite te doen om alles na een test weer in originele staat te krijgen (boorgaten vullen bij voorbeeld).

Welke concrete testen gepland zijn met SGMm weet ik trouwens niet, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.


Reizigerstelsysteem

 

27-01-2021 21:02:08
jeanne
jeanne

In eengrijs verleden is in "het Matblat' over de beproevingen met de tussenbak van EM54 iets geschreven.

 

27-01-2021 21:30:22
mren
mren
Quote
aarclay (27-01-2021 12:04:29):

En de bladlasertrein met een DM'90.

Hoe zit het met de Mat.'54 775 dat is ingekort om een DDM-motorbak na te bootsen? Iemand meer informatie?


Ene J.M. ten Broek in Op de Rails 1996-12:

Het middendraaistel kan zijdelings
15 centimeter in beide richtingen verschuiven.
De constructie is in het najaar van
1995 uitgebreid beproefd onder de tot 21 meter
ingekorte en tot 76 ton verzwaarde rijtuigbak
775 (mat '54), die daartoe op drie draaistellen
van het nieuwe type was geplaatst. De proeven
vonden plaats in het revisiebedrijf Haarlem en
in scherpe bogen op het emplacement Beverwijk
en de resultaten waren goed. De luchtgeveerde
draaistellen worden gebouwd door Fiat-
SIG te Neuhausen, waarbij een deel ervan in licentie
wordt gebouwd door Stork-RMO in Amsterdam.



Laatst bewerkt door mren op 27-01-2021 21:30
 

28-01-2021 13:49:40
bacr
bacr
Quote
broek53 (26-01-2021 17:25:20):

Dat denk ik, maar het mat '64 stond op NS-sporen die nu dus in verbouwing zijn en de rest van het terrein is voor de aannemers en de slijptrein en zo. Ik denk niet dat daar nog veel bij kan, c.q. toegewezen zal worden. Amersfoort Zanderij maakt dan meer kans, verwacht ik.


Ik google-de op Amersfoort Zanderij en vond niet veel. Waar ligt dit?

 

28-01-2021 14:08:30
michaben
michaben

Derde resultaat in google op "Amersfoort Zanderij" is een foto van het goederenemplacement ten westen van Amf.

 

28-01-2021 14:25:38
jeanne
jeanne

Wat er als derde in een zoekresultaat in Google bij de een komt, beteken geenszins dat dit voor een andere het zelf is omdat de cookies en de algoritmes dat het zijne van vinden. ;-(



Laatst bewerkt door jeanne op 28-01-2021 14:26
 

28-01-2021 15:17:55
VIRMm1
VIRMm1
Quote
bacr (28-01-2021 13:49:40):
Quote
broek53 (26-01-2021 17:25:20):

Dat denk ik, maar het mat '64 stond op NS-sporen die nu dus in verbouwing zijn en de rest van het terrein is voor de aannemers en de slijptrein en zo. Ik denk niet dat daar nog veel bij kan, c.q. toegewezen zal worden. Amersfoort Zanderij maakt dan meer kans, verwacht ik.


Ik google-de op Amersfoort Zanderij en vond niet veel. Waar ligt dit?


Ongeveer de sporen 29 tm 63.

De sporen 40 tm 48 hebben bovenleiding en op sommige van die sporen staan nu ook DDZ's.

 

28-01-2021 18:31:56
slifor2
slifor2
Quote
VIRMm1 (28-01-2021 15:17:55):
Quote
bacr (28-01-2021 13:49:40):
Quote
broek53 (26-01-2021 17:25:20):

Dat denk ik, maar het mat '64 stond op NS-sporen die nu dus in verbouwing zijn en de rest van het terrein is voor de aannemers en de slijptrein en zo. Ik denk niet dat daar nog veel bij kan, c.q. toegewezen zal worden. Amersfoort Zanderij maakt dan meer kans, verwacht ik.


Ik google-de op Amersfoort Zanderij en vond niet veel. Waar ligt dit?


Ongeveer de sporen 29 tm 63.

De sporen 40 tm 48 hebben bovenleiding en op sommige van die sporen staan nu ook DDZ's.


En ook hier is het grootste deel van de sporen verdeeld aan de infra-groep dus ook niet zo maar ter beschikking voor uitgerangeerd NS-materieel......

 

28-01-2021 18:44:17
TSNL250
TSNL250

Vandaag is VR 203-5 met SGM 2958 en 2961 van Dgr naar Lld gegaan om de onberemde 2944 op te pikken. Aansluitend zijn de 3 stellen naar de USA terminal te Houtrakpolder gebracht.

 

28-01-2021 19:31:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
slifor2 (28-01-2021 18:31:56):
Quote
VIRMm1 (28-01-2021 15:17:55):
Quote
bacr (28-01-2021 13:49:40):
Quote
broek53 (26-01-2021 17:25:20):

Dat denk ik, maar het mat '64 stond op NS-sporen die nu dus in verbouwing zijn en de rest van het terrein is voor de aannemers en de slijptrein en zo. Ik denk niet dat daar nog veel bij kan, c.q. toegewezen zal worden. Amersfoort Zanderij maakt dan meer kans, verwacht ik.


Ik google-de op Amersfoort Zanderij en vond niet veel. Waar ligt dit?


Ongeveer de sporen 29 tm 63.

De sporen 40 tm 48 hebben bovenleiding en op sommige van die sporen staan nu ook DDZ's.


En ook hier is het grootste deel van de sporen verdeeld aan de infra-groep dus ook niet zo maar ter beschikking voor uitgerangeerd NS-materieel......


Er werd gevraagd wat 'de zanderij' is en ik vertel welke sporen dat (ongeveer) zijn.

Nergens beweer ik dat die sporen allemaal gebruikt zullen worden.....

 

28-01-2021 20:27:20
broek53
broek53

Op de Zanderij zijn twee lange sporen aan NS toegedeeld. Daar stonden eind 2019 ook rijen DDAR dat buiten dienst ging bijvoorbeeld.

En inmiddels lees ik dat er al stellen naar de USA-terminal gegaan zijn. Van de Dgr zijn recent overigens ook 9 DDAR Bv vertrokken, dus daar is nu ook weer wat ruimte.



Laatst bewerkt door broek53 op 28-01-2021 20:31
 

30-01-2021 12:09:47
marciekemp
marciekemp

Vandaag aan het eind van de ochtend zijn de 2942 en 2957 op Ahbo gearriveerd, en deze zullen vanmiddag richting 1 van de opstelsporen welke niet voorzien zijn van bovenleiding (in dit geval 64, 65 of 68) geduwd worden en daar terzijde komen te staan



Laatst bewerkt door marciekemp op 30-01-2021 12:10


Machinist NSR
 

30-01-2021 19:37:43
TSNL250
TSNL250

Iemand enig idee welke SGM stellen dit weekend allemaal terzijde gaan of zijn gegaan?

 

30-01-2021 19:51:46
treinhobby
treinhobby

Die vraag is 26 januari ook gesteld en daar is ook het antwoord te vinden.

 

30-01-2021 21:15:35
TSNL250
TSNL250

Op die vraag was geen antwoord gegeven. Dus kan het zijn dat de lijst niet actueel is.

 

30-01-2021 21:32:03
Korte_Naam
Korte_Naam

Ik kan geen antwoord geven op de vraag, maar heb wel even de moeite genomen om een overzichtje van vandaag te maken.

  • 2942 + 2957 van Zutphen naar Arnhem
  • 2144 + 2938 naar Arnhem
  • 2112 + 2943 + 2956 van Den Haag naar Arnhem
  • 2946 + 2115 vanuit regio Noord-Holland naar Amersfoort
  • 2985 + 2969 vanuit Alkmaar naar Amersfoort

Verder kan ik alleen maar speculeren op basis van de GPS-data van Treinposities. Van het eerder geposte lijstje op 14 december:

  • 2134 & 2988 rijden (niet samen) as we speak in de 4800/5400
  • 2144 is in de nacht van donderdag op vrijdag geëindigd in Ddr
  • 2941, 2952, 2973 zijn bezig in de 5000/5100
  • 2944 schijnt eerder defect geraakt te zijn en is sindsdien niet meer hersteld
  • 2948 was al eerder terzijde gesteld (?)
  • 2969 had als laatste signaal Amf
  • 2971 is vrijdag geëindigd in Gvc
  • 2972 is op vrijdagochtend geëindigd in Asd als 4808
  • 2983 is vandaag in Gvc geëindigd als 5164
  • 2984 staat op de Wgm
  • 2989 had als laatste signaal Gv


Laatst bewerkt door Korte_Naam op 31-01-2021 10:30
 

31-01-2021 17:12:52
broek53
broek53

De 2948 staat inderdaad al langer terzijde, dat is het stel waar een automatische koppeling onder vandaan gesleurrd is in Rijswijk. De 2944 is als plukstel gebruikt in Ldd en een aantal berichten omhoog staat dat hij met de 2958 en 2961 naar de USA-terminal is gesleept.

 

31-01-2021 18:44:26
bossie186
bossie186
Quote
Korte_Naam (30-01-2021 21:32:03):
  • 2942 + 2957 van Zutphen naar Arnhem
  • 2144 + 2938 naar Arnhem
  • 2112 + 2943 + 2956 van Den Haag naar Arnhem

Vandaag om 15:30 uur gezien op Arnhem Berg. Op spoor 65 vanuit het station gezien staan de 2112, 2943 en 2956, spoor 64 is bezet door de 2957 en 2942 en op spoor 57 de 2144 en 2938.