25-12-2016 09:53:21
michaben
michaben
Quote
HZwoferink (za 24 dec 2016 23:37:45 https://www.somda.nl/forum/7577/p602956/): Bestelling bij Stadler uitbreiden of een optie inwisselen bij CAF lijkt op de langere termijn goedkoper als het toch om reizigersgroei gaat.

Je geeft hier zelf het antwoord al: dit is voor de lange termijn. Extra FLIRT bestellen zal niet zomaar gaan, het spoed argument zal niet zomaar opnieuw gebruikt kunnen worden, en extra SNG zal pas na de huidige levering kunnen komen. Dus wil je al vanaf 2018 extra materieel hebben, dan moet je het afvoeren van het oude materieel met enkele jaren uitstellen. En als de revisietermijnen dat niet toelaten, dan is een extra revisie nodig.
 

25-12-2016 10:39:56
broek53
broek53
Quote
bossie186 (zo 25 dec 2016 09:30:14 https://www.somda.nl/forum/7577/p602968/): Om de hoeveel jaar heeft SGM(m) eigenlijk een revisie nodig (revisietermijnen)?
Zover ik weet, was plan V het laatste materieel dat met vaste revisetermijnen werkte. Het zal hier dan ook wel gaan om een LTO-beurt voor een verzameling hoofdonderdelen, en mogelijk een 'bakrevisie'.
 

25-12-2016 11:24:54
MasterE
MasterE
Ik weet niet precies hoe en wat, maar in 2018 schijnt er iets te moeten gebeuren met de ATB van SGM. Anders mag het niet meer rijden. Nogmaals ik weet niet precies wat en of dit dan samenhangt met revisie/LTO beurt.


Mcn Asd
 

25-12-2016 13:13:51
thom
thom
SGM heeft volgens mij gewoon een fase 3 installatie, net zoals de 1700'en en ICM.

Ik en wel benieuwd, want ik zou niet weten waarom dat niet meer zou mogen?
 


25-12-2016 13:17:04
VIRMm1
VIRMm1
1700 heeft ATB4 meen ik.

ICMm staat ook op de nominatie voor de sloop wanneer ICNG er is.
Maar dat heeft met atb niet zoveel te maken.
 

25-12-2016 13:49:42
marciekemp
marciekemp
1700 heeft inderdaad fase 4, ook een aantal ICM's rijd rond met fase 4 (te zien aan de 2 KG kranen) maar welke stellen dat zijn weet ik zo niet.  

25-12-2016 15:05:07
Wellie
Wellie
Quote
VIRMm1 (zo 25 dec 2016 04:05:38 https://www.somda.nl/forum/7577/p602961/): Vmax van 120, SGMm2 niet solo de helft van het jaar + geen toilet, zeer laag reizigers comfort, duur in onderhoud en ze worden met de dag onbetrouwbaarder...

Ik snap niet waarom er geld wordt gestoken in dit materieel.

Geef dan inderdaad DDAR een goede opknapbeurt.


Gaat om de drietjes zoals ik al vermeld had.


Machinist NSR
 

25-12-2016 21:07:06
broek53
broek53
Overigens kan ik de redenering volgens welke er een mogelijk materieeltekort ontstaat, nog niet helemaal volgen. Gemeten naar de capaciteit op de acceptabelnorm (= de norm voor sprinters in de spits) komen er ruim 13.000 plaatsen bij aan Flirts. Als het DDAR eruit gaat, verdwijnen er ongeveer 8.500 plaatsen. Per saldo dus een winst van 4.500. Uit Zuid-Limburg zijn 6 SGM-diensten en 2 SGM2-diensten gekomen, van de Hoekse Lijn komen 5 drietjes en 2 tweetjes over met ruim 4600 plaatsen. Zitten we aan ruim 9000 plaatsen.

9000 plaatsen komt overeen met 25 SGM3-en en zoveel kun je dus per saldo missen om de capaciteit gelijk te houden. Me dunkt.
Je kunt ook redeneren dat 9000 plaatsen overeen komt met 24 DDZ4-en op de comfortabelnorm, die kunnen verhuizen naar het IC-segment. Dat is op zichzelf wel de bedoeling, maar je kunt je afvragen waar dat goed voor is: het IC-segment is netjes gevuld en daar verandert de komende tijd niet veel aan.

Kortom: er moet wel op een fikse vervoersgroei gerekend worden, wil je SGM blijvend nodig hebben, te meer daar in 2018 SNG begint in te stromen.
Andere mogelijkheid: NS sorteert voor op PHS enerzijds en op de nieuwe staatssecretariële dwaasheid dat zowat iedereen in de spits moet kunnen zitten.
 

25-12-2016 21:57:38
bnv
bnv
Nog niet langs heb ik zien komen de mogelijkheid dat de instroming van SNG vertraging op gaat lopen. Ik weet niet of dat zo is, maar instroom vanaf 2018, neem aan dat dan betekent vanaf dienstregelingjaar 2018, vanaf december 2017 dus. Dat is al over een jaar.
Zou mij niet verbazen als er weer aanloopproblemen gaan ontstaan zoals we eerder met bijvoorbeeld de SLT's hebben gehad en je weet hoe lang het heeft geduurd voordat er een betrouwbare omloop kon worden gemaakt.

Ze zijn natuurlijk als de dood als er weer een materieeltekort ontstaat, en er onwelgevallige Kamervragen komen.
SGM moet blijkbaar LTO hebben om nog eventjes mee te kunnen. Zie het dan ook als een soort veiligheidsmarge om niet in de problemen te komen.
 

25-12-2016 22:25:09
AJT
AJT
Die 9000 stoeltjes meer zijn we hard nodig, want we hebben een dekking van 98%, VIRM gaat deels in revisie en SLT ook, per volgend jaar rijden er opnieuw meer treinseries en er zijn treinen te kort  

25-12-2016 22:37:34
MasterE
MasterE
SNG staat gepland voor september 2018.  

25-12-2016 22:45:10
broek53
broek53
De onttrekking van VIRM zit al in (of liever buiten) de omloop, te korte treinen waar NS iets aan kan doen, bestaan niet (volgens NS) en als PHS alleen in het sprintersegment al zovele meer materieel zou vergen, kan NS beter meteen het faillissement aanvragen.

Overigens ga ik niet bestrijden dat de revisie / het in dienst houden van SGM voorlopig verstandig is, daar gaat het niet om. Ik bestrijd wel dat de komst van de FLIRTS onvoldoende zou zijn om DDAR te vervangen en DDZ uit de sprinter dienst te halen. De spoedbestelling FLIRT was overigens volgens NS niet bedoeld als vervanging van wat dan ook, weten we nog? Anders had de spoedbestelling niet geplaatst mogen worden.
 

25-12-2016 22:50:08
SunKeeper
SunKeeper
Quote
broek53 (zo 25 dec 2016 22:45:10 https://www.somda.nl/forum/7577/p603025/): ...kan NS beter meteen het faillissement aanvragen.


Dan hebben we wel ineens genoeg materieel, overschot zelfs. Ik wel bang dat er dan helemaal niemand meer hoeft in te stappen, ergens. %08%
 

25-12-2016 23:10:43
yappa
yappa
@broek ik spreek je niet snel tegen, maar volgens mij was de Flirt wel degelijk bestemd voor een stukje vervanging: waar NS rekende op een terugloop door wegvallen van de OV Studentenkaart werd die juist uitgebreide en kon een geplande reductie van de vloot (DDAR) niet gemist worden.

In dat licht zou het in roulatie houden van SGMm een doorschuif van DDZ naar de IC dienst mogelijk maken, die op zijne beurt mogelijk maakt om flexibel om te gaan met de uitstroom van ICMm, en die sneller of langzamer te laten uitstromen al naar gelang de ontwikkeling van PHS en vervoersgroei.

Dat zou wat zijn, als je daarmee het 7-jaarlijks terugkerend materieeltekort in 2023 kunt voorkomen, mag SGMm van mij best nog even op de baan blijven!
 

25-12-2016 23:32:20
broek53
broek53
Als de Flirt altijd bestemd is geweest voor vervanging van DDAR, heb ik dat al die tijd gemist blijkbaar. Misschien te gefixeerd op het begrip uitbreiding.  

26-12-2016 01:39:28
thom
thom
Quote
yappa (zo 25 dec 2016 23:10:43 https://www.somda.nl/forum/7577/p603030/): @broek ik spreek je niet snel tegen, maar volgens mij was de Flirt wel degelijk bestemd voor een stukje vervanging: waar NS rekende op een terugloop door wegvallen van de OV Studentenkaart werd die juist uitgebreide en kon een geplande reductie van de vloot (DDAR) niet gemist worden.

Doordat de SOV eigenlijk afgeschaft zou worden, was het park daarop berekend en kon van de DDAR afscheid genomen worden.

Echter door de plotse koerswijziging van de SOV, het toch niet afschaffen en zelfs breder trekken door de MBO studenten er ook van te voorzien kwam er toch een tekort op die materieelplanning en zijn de Flirts besteld en de DDAR'en weer opgelapt.

Had je alleen de DDAR'en weer ingezet had je daar nog steeds materieel te kort aan gehad dus de Flirts zijn wel degelijk een uitbreiding van het materieelpark ondanks dat sommige het hier liever zien als een misrekening in de materieelverwachting van NS...

De DDAR'en worden volgens mij dan ook pas vervangen als SNG er is.

Laatst bewerkt door thom op 26-12-2016 01:40
 

26-12-2016 01:56:25
sfj
DD-AR is toch ook niet voor niets opgelapt om tot 2018 mee te kunnen, toch? De eerste SNG zou begin volgend jaar (over een paar maanden) al naar Nederland moeten komen. Uiteraard nog toelatingscircus en dergelijke maar daar heb je halverwege 2018 vast wel wat aan in de reizigersdienst. 

Alleen maar slim van NS om SGM-drietjes nog een verlengingsrevisie te geven, heb je een vangnet voor als het toch fout gaat, danwel reserve.... Door reactivatie DDM is de strategische reserve immers ook uitgeput.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

26-12-2016 08:12:33
broek53
broek53
Quote
thom (ma 26 dec 2016 01:39:28 https://www.somda.nl/forum/7577/p603046/):
Quote
yappa (zo 25 dec 2016 23:10:43 https://www.somda.nl/forum/7577/p603030/): @broek ik spreek je niet snel tegen, maar volgens mij was de Flirt wel degelijk bestemd voor een stukje vervanging: waar NS rekende op een terugloop door wegvallen van de OV Studentenkaart werd die juist uitgebreide en kon een geplande reductie van de vloot (DDAR) niet gemist worden.

Doordat de SOV eigenlijk afgeschaft zou worden, was het park daarop berekend en kon van de DDAR afscheid genomen worden.

Echter door de plotse koerswijziging van de SOV, het toch niet afschaffen en zelfs breder trekken door de MBO studenten er ook van te voorzien kwam er toch een tekort op die materieelplanning en zijn de Flirts besteld en de DDAR'en weer opgelapt.

Had je alleen de DDAR'en weer ingezet had je daar nog steeds materieel te kort aan gehad dus de Flirts zijn wel degelijk een uitbreiding van het materieelpark ondanks dat sommige het hier liever zien als een misrekening in de materieelverwachting van NS...

De DDAR'en worden volgens mij dan ook pas vervangen als SNG er is.


Het is er misschien niet helemaal het topic voor, maar een vertekening van de geschiedenis moeten we niet onweersproken laten. DDAR is niet opgelapt vanwege de Studentenkaart, maar vanwege het Fyradrama (DDAR en plan V als sprinters maakten het mogelijk DDZ naar de IC-dienst te verhuizen zodat ICR naar de HSL kon). De Studentenkaartbeslissing viel pas daarna. Daar werd door NS op gereageerd met o.a de bestelling van Flirts. Dat snap ik, maar ik had niet in de gaten dat - zoals hier wordt gesteld - de vervanging van DDAR daarbij inbegrepen zou zijn.

Verder is het alleen maar logisch dat, als de Flirts voor uitbreiding van het park bestemd zijn, SGM op de wielen gehouden wordt tot op zijn vroegst het moment dat het 1:1 vervangen kan worden door SNG.
 

26-12-2016 14:38:26
VIRMm1
VIRMm1
Dat was/is ook het oorspronkelijke plan: SGMm op de baan houden totdat SNG ingestroomd is.

Echter wordt er (aan het begin van de discussie) gezegd dat de SGMm een nieuwe 'revisie' krijgt (zal vooral apparatuur en loopwerk zijn, optisch niks), dat zou betekenen dat de SGMm nog samen gaat rijden met SNG.

Die beurtjes kun je ook niet eeuwig blijven geven, dus zeg dat SGMm nog tot 2021 op de baan zou blijven dan, precies wanneer ICNG er is en de revisie van VIRM zo goed als afgerond is (behalve VIRM4 maar die staat nog niet op de planning).

DDAR kan in zijn huidige conditie echt geen 5 jaar meer rond rijden, de loccen die er voor gespannen staan zullen ook een opknapbeurt moeten krijgen, willen die nog een paar jaar dienst doen.
 

26-12-2016 15:55:10
SunKeeper
SunKeeper
Quote
VIRMm1 (ma 26 dec 2016 14:38:26 https://www.somda.nl/forum/7577/p603084/): de loccen die er voor gespannen staan zullen ook een opknapbeurt moeten krijgen, willen die nog een paar jaar dienst doen.


Of in ieder geval überhaupt het onderhoud wat ervoor benodigd is. Als je al werkplaatsen moet gaan bijsturen om alsjeblieft op een cruciaal olieniveau te gaan letten, heb je toch eerder al wat zaken gemist.

Het gaat er bij mij niet in dat locs van ± 24 jaar al allemaal aan het eind van de Latijn zijn, terwijl eerdere series langer hebben gereden en in redelijk goede staat terzijde gingen.

Laatst bewerkt door SunKeeper op 26-12-2016 15:55
 

26-12-2016 16:07:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Lukt het? %09%

Met de brand van de 1767 is enkel een extra controlebeurt er voor gekomen, dat is in de techniek niets bijzonders aan als er een fataal gebreken is geweest.
Er is nog steeds geen uitspraak geweest wat de echte oorzaak geweest is: technisch spontaan falen, externe invloeden, menselijke fout of een onderhoudsgebrek, het kan nog allemaal.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-12-2016 16:25:32
cuneo56
cuneo56
Voordeel van een levensduur verlenging van de drietjes is wel dat er dan straks geen materieelparkje ontstaat wat een gedeelte van het jaar niet ingezet kan worden.
De tweetjes zijn ruim na de drietjes gerenoveerd en zitten dan ook pas later aan hun maximum termijn, maar zonder drietjes in het "natte/gladde" jaargetijde niet inzetbaar.
 

26-12-2016 17:59:46
thom
thom
Quote
SunKeeper (ma 26 dec 2016 15:55:10 https://www.somda.nl/forum/7577/p603092/):
Quote
VIRMm1 (ma 26 dec 2016 14:38:26 https://www.somda.nl/forum/7577/p603084/): de loccen die er voor gespannen staan zullen ook een opknapbeurt moeten krijgen, willen die nog een paar jaar dienst doen.


Of in ieder geval überhaupt het onderhoud wat ervoor benodigd is. Als je al werkplaatsen moet gaan bijsturen om alsjeblieft op een cruciaal olieniveau te gaan letten, heb je toch eerder al wat zaken gemist.

Oh, jij weet precies wat het onderhoud inhoudt en wat men allemaal uitvoert?
Want ik vind het nogal een harde uitspraak die je maakt om te zeggen dat men in Maastricht kennelijk een potje maakt van het onderhoud.

Die extra oliecontroles zijn gewoon een extra controle nav wat er met de 1767 is voorgevallen, niet direct omdat het bij onderhoud niet zou gebeuren.
Quote

Het gaat er bij mij niet in dat locs van ± 24 jaar al allemaal aan het eind van de Latijn zijn, terwijl eerdere series langer hebben gereden en in redelijk goede staat terzijde gingen.

Ja, omdat die halverwege hun levensduur een revisie gehad hebben waarbij ze tot op het laatste boutje uit- en inelkaar geweest zijn.

De 1700'en hebben nooit zo'n grote revisie meer gekregen, mede doordat de verwachting was dat de lokken niet zo lang meer mee zouden gaan.

Laatst bewerkt door thom op 26-12-2016 18:02
 

27-12-2016 12:52:28
bnv
bnv
Voorlopige conclusie aan de hand van hetgeen hierboven allemaal gezegd is:
Ja, wel doen dan.

Echter: voor ons lastig uit te rekenen wat nodig is:
- voor hoe lang het SGM nog mee moet gaan, gerekend vanaf medio 2017 dat er LTO gegeven gaat worden; (capaciteitsprobleem).
- wat LTO in dit verband gaat inhouden, rekening houdende met de noodzakelijke looptijd dat het mee moet gaan en de onderhoudstoestand van dit materieel;
- het financiele rendement van te doene investering;
- rekening houdende met het gegeven dat de 30 tweetjes de komende drie jaar (?) zonder grote investeringen nog mee kunnen;
- dat mischien niet alle 60 drietjes zo'n beurt nodig hebben om het doel te realiseren.

De beste stuurlui staan aan de wal zeggen we wel eens, we kunnen niet alle factoren overzien die een besluit tot opknappen noodzakelijk maken.

Een (beperkte) LTO of een soort uitgebreide opknapbeurt voor een deel van de drietjes zou mogelijk al voldoende kunnen zijn om geen problemen in de materieelvoorziening te krijgen.
Wat is wijsheid en hoe zou een Somda advies aan de OR van NS kunnen luiden? (in overdrachtlijke zin en als we dat uberhaupt al doen natuurlijk).
 

27-12-2016 17:17:08
SunKeeper
SunKeeper
Quote
thom (ma 26 dec 2016 17:59:46 https://www.somda.nl/forum/7577/p603111/): De 1700'en hebben nooit zo'n grote revisie meer gekregen, mede doordat de verwachting was dat de lokken niet zo lang meer mee zouden gaan.


Sorry voor de ietswat grove post. Ik weet er inderdaad niet het fijne van, maar misschien ook juist daarom wordt wel het beeld geschetst dat de locs eerst aan de kant worden gegooid, o nee toch nog nodig, inzetten maar, gaat er dan iets defect zijn ze ineens duur in onderhoud en onbetrouwbaar omdat de broodnodige revisie overgeslagen is.

Ik vindt dat dom en zal ook waarschijnlijk een beslissing achter het bureau zijn en niet van het personeel wat erop rijdt/ mee werkt en/of onderhoud doet.
 

27-12-2016 22:11:21
VIRMm1
VIRMm1
Het oorspronkelijke plan was ook dat ze met het verdwijnen van ICR7 van de 3600 lijn uit dienst zouden gaan bij NSR, enkel bij NSI nog een paar exemplaren.
Het verhaal van DDAR/DDM1 hoef ik niet nog een keer te vertellen denk ik.

Oorspronkelijk was die extra revisie dus ook helemaal niet nodig.

En het sluiten van de werkplaats in Tilburg maakt het ook niet makkelijk om nu nog een revisie uit te gaan voeren.
 

27-12-2016 22:38:32
Frontier
Frontier
Maar om het dan maar helemaal niet te doen is natuurlijk geen excuus. Je zou het ook uit kunnen besteden aan Shunter of Jacko Fijn. Die laatste is binnen NSI al diverse keren geopperd, maar niets mee gedaan verder, helaas.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-12-2016 00:11:14
maarten83
maarten83
Hebben die wel dezelfde outillage om zoiets te doen zoals dat in Tilburg gebeurde?  

28-12-2016 01:39:27
thom
thom
Quote
SunKeeper (di 27 dec 2016 17:17:08 https://www.somda.nl/forum/7577/p603183/):
Quote
thom (ma 26 dec 2016 17:59:46 https://www.somda.nl/forum/7577/p603111/): De 1700'en hebben nooit zo'n grote revisie meer gekregen, mede doordat de verwachting was dat de lokken niet zo lang meer mee zouden gaan.


Sorry voor de ietswat grove post. Ik weet er inderdaad niet het fijne van, maar misschien ook juist daarom wordt wel het beeld geschetst dat de locs eerst aan de kant worden gegooid, o nee toch nog nodig, inzetten maar, gaat er dan iets defect zijn ze ineens duur in onderhoud en onbetrouwbaar omdat de broodnodige revisie overgeslagen is.

Ik vindt dat dom en zal ook waarschijnlijk een beslissing achter het bureau zijn en niet van het personeel wat erop rijdt/ mee werkt en/of onderhoud doet.

Het klinkt misschien wel dom, maar er zit ook een financiële kant aan een revisie, en je gaat niet een revisie van een paar ton per stuk aan 30 lokken geven als je in het verschiet hebt dat ze overcompleet raken.

Een discussie waarom het niet bij een andere partij dan Nedtrain gebeurd heeft ook niet zoveel zin.
De keus om ze geen revisie te geven ligt niet ten grondslag aan dat Nedtrain het niet zou kunnen.

Een revisie is niks meer dan een lok uit elkaar trekken, alle componenten afzonderlijk behandelen en de zaak weer in elkaar zetten.

Het in- en uitbouwen wat men in de werkplaats Tilburg deed, kunnen ze ongetwijfeld ook in Haarlem en de componenten kunnen naar het nog steeds bestaande componentenbedrijf Tilburg.
Daarnaast word een hoop van dat laatste ookal jaren uitbesteed aan andere partijen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-12-2016 10:17:16
VIRMm1
VIRMm1
Daarbij worden er nu een hoop traxx locomotieven gekocht die na de instroom van ICNG in principe ook geen werk meer hebben. Ongetwijfeld wordt er tegen die tijd wel wat voor verzonnen, maar een groot locomotiefpark hebben we in Nederland niet nodig.

Maar we dwalen af van SGMm
 

01-01-2017 20:59:04
jelmerrr
jelmerrr
Hoe zit het nou? Ik heb namelijk een discussie:
wordt SGM-3 gereviseerd of niet?


https://www.youtube.com/channel/UCSNSnRMXN_O70O0R111kjAg. Noem de treinen! https://www.sporcle.com/games/jelmerrr/call-the-dutch-trains
 

01-01-2017 21:08:19
thom
thom
Quote
Wellie (za 24 dec 2016 19:53:42 https://www.somda.nl/forum/7577/p602946/): De directie van NS heeft bij de OR een adviesaanvraag ingediend om de SGM3 nogmaals te voorzien van een revisie. Dit ivm de verwacht reizigersgroei / strategische reserve vloot.

Lijkt me duidelijk in welk stadium dat zich dus nu bevind.
 

02-01-2017 11:29:58
bacr
bacr
Quote
VIRMm1 (wo 28 dec 2016 10:17:16 https://www.somda.nl/forum/7577/p603241/): Daarbij worden er nu een hoop traxx locomotieven gekocht die na de instroom van ICNG in principe ook geen werk meer hebben. Ongetwijfeld wordt er tegen die tijd wel wat voor verzonnen, maar een groot locomotiefpark hebben we in Nederland niet nodig.

Maar we dwalen af van SGMm


Als reactie nog even: de keuze voor Traxx-en is mede ingegeven door de verwachting dat deze Universal-Lokos ove reen jaar of 5 nog goed op de tweedehands loc-markt in Europa verkocht kunnen worden.
 

02-01-2017 12:56:35
VIRMm1
VIRMm1
Dat weet ik. Maar als er voor die machines over een paar jaar bij NS al geen werk meer is, wat zou het dan voor zin hebben om 1700 locs (die buiten NL niks waard zijn) nog op te gaan knappen.  

02-01-2017 13:24:27
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik denk dat een - zij het niet al te grote - revisie bij de 1700'en wel wenselijk is. Ze moeten nog zeker tien jaar voor de IC Berlijn rijden waarschijnlijk, en bijna 35 jaar zonder revisie is ook niet echt je-van-het. Je zou ook de Traxxen voor de ICB kunnen stellen, maar ik denk dat het voordeliger is om die te verkopen, en met de 1700'en (met een LTO) de IC Berlijn te rijden. Overigens rijden die Traxxen ook nog lange tijd door, zoals Chris in het HSL-topic vermeldde.  

02-01-2017 13:27:57
broek53
broek53
Als we nu eens over 1700-en gingen palaveren in het 1700-topic en dit topic gebruiken om het over (een eventuele revisie van) het SGM te hebben?  

02-01-2017 14:21:34
moderator
Moderator
moderator
Waarvan akte. Verder met de ontwikkelingen rond SGM.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

08-02-2017 10:26:47
Jan-Mark
Jan-Mark
Afgelopen zaterdag twee stellen SGM gezien bij Hlmwph, de bakken waren netjes gescheiden en de neusjes tegen elkaar. Zijn dit de twee stellen van Ass en Zvt?  

08-02-2017 15:19:30
TSNL250
TSNL250
Dat klopt, 2970 en 2951  

08-02-2017 16:19:38
lex_t
lex_t
Worden die nog gerepareerd? Of verder als tweetje?  

08-02-2017 17:27:29
Sully123
Sully123
Waar wil je de eerste klasse dan vandaan halen. SGM III heeft AB in het midden van de trein en niet zoals SGM II in de kopbak. Optie kan zijn van 2 stellen (tijdelijk) 1 stel maken als de schade dit toe laat. Als beide bakken met stra's beschadigd zijn of de andere 2 kopbakken, dan kan het al niet meer.

Laatst bewerkt door Sully123 op 08-02-2017 17:29
 

08-02-2017 20:31:34
AgentX
AgentX
Mwah, bakje ombouwen is zoveel moeite niet. Bedenk dat de eerste klasse in het midden van SLT-VI ook omgekat zijn naar tweede klasse.  

08-02-2017 23:47:45
bert
bert
Sgm3 is op de laatste 15 stellen na, begonnen als SGM2 met 1e klasse onder de panto. Remember?  

09-02-2017 02:30:42
VIRMm1
VIRMm1
Schade valt relatief mee.
In een periode van materieeltekort gaat men geen 2tjes creëeren (welke de helft van het jaar perse aan een 3tje moeten hangen)
 

09-02-2017 06:59:26
lex_t
lex_t
Mooi. Treintjes zijn nog hard nodig.  

09-02-2017 07:39:48
sik214
sik214
Quote
VIRMm1 (do 09 feb 2017 02:30:42 https://www.somda.nl/forum/7577/p607403/): Schade valt relatief mee.
In een periode van materieeltekort gaat men geen 2tjes creëeren (welke de helft van het jaar perse aan een 3tje moeten hangen)
In dát kader zou je kunnen overwegen om ze tot herstel van de AB-bak als tweetje de baan op te sturen. Bijvoorbeeld standaard aan een 3-tje gekoppeld t.b.v. de 1e klas.
 

09-02-2017 09:58:02
broek53
broek53
Quote
VIRMm1 (do 09 feb 2017 02:30:42 https://www.somda.nl/forum/7577/p607403/): Schade valt relatief mee.
In een periode van materieeltekort gaat men geen 2tjes creëeren (welke de helft van het jaar perse aan een 3tje moeten hangen)
Ik denk dat je een periode van materieeloverschot bedoelt.
 

09-02-2017 11:53:55
rolandrail
rolandrail
Quote
VIRMm1 (ma 26 dec 2016 14:38:26 https://www.somda.nl/forum/7577/p603084/): Dat was/is ook het oorspronkelijke plan: SGMm op de baan houden totdat SNG ingestroomd is.
Echter wordt er (aan het begin van de discussie) gezegd dat de SGMm een nieuwe 'revisie' krijgt (zal vooral apparatuur en loopwerk zijn, optisch niks), dat zou betekenen dat de SGMm nog samen gaat rijden met SNG.
Die beurtjes kun je ook niet eeuwig blijven geven, dus zeg dat SGMm nog tot 2021 op de baan zou blijven dan, precies wanneer ICNG er is en de revisie van VIRM zo goed als afgerond is (behalve VIRM4 maar die staat nog niet op de planning).
Afgelopen dinsdag bij herinstructie SGM werd verteld dat de ATB in SGM's nog maar tot 2018 toegelaten is, dat is dus ATB fase 3. Gezien het uitbouwen van ATB fase 4-kasten uit mat '64 die naar de sloop gaan zoekt NSR dus al naar een oplossing. Maar of ze daarmee op tijd begonnen zijn om voldoende vervanging te hebben? Nieuwe ATB-apparatuur is zo duur (plm. 1,5 á 2 miljoen vraagt Alstom daarvoor) dat die investering niet gedaan zal worden.
 

09-02-2017 12:06:23
maarten83
maarten83
ATB fase 3 zit toch nog in een hoop materieel?  

09-02-2017 12:09:03
mich
mich
Ja, in alle 1600-1800 en de meeste 6400. Daarnaast nog in een deel icm geloof ik. Als het waar zou zijn dat fase 3 niet meer toegelaten is na 2018 is dat een probleem voor velen...  

09-02-2017 12:09:48
koekje
koekje
Jazeker. ICM heeft ook ATB EG fase 3.  

09-02-2017 12:11:45
Klaasje
Klaasje
Quote
rolandrail (do 09 feb 2017 11:53:55 https://www.somda.nl/forum/7577/p607434/):
Quote
VIRMm1 (ma 26 dec 2016 14:38:26 https://www.somda.nl/forum/7577/p603084/): Dat was/is ook het oorspronkelijke plan: SGMm op de baan houden totdat SNG ingestroomd is.
Echter wordt er (aan het begin van de discussie) gezegd dat de SGMm een nieuwe 'revisie' krijgt (zal vooral apparatuur en loopwerk zijn, optisch niks), dat zou betekenen dat de SGMm nog samen gaat rijden met SNG.
Die beurtjes kun je ook niet eeuwig blijven geven, dus zeg dat SGMm nog tot 2021 op de baan zou blijven dan, precies wanneer ICNG er is en de revisie van VIRM zo goed als afgerond is (behalve VIRM4 maar die staat nog niet op de planning).
Afgelopen dinsdag bij herinstructie SGM werd verteld dat de ATB in SGM's nog maar tot 2018 toegelaten is, dat is dus ATB fase 3. Gezien het uitbouwen van ATB fase 4-kasten uit mat '64 die naar de sloop gaan zoekt NSR dus al naar een oplossing. Maar of ze daarmee op tijd begonnen zijn om voldoende vervanging te hebben? Nieuwe ATB-apparatuur is zo duur (plm. 1,5 á 2 miljoen vraagt Alstom daarvoor) dat die investering niet gedaan zal worden.

Volgens mij is een installatie voor ATB-NG zo duur. ATB-EG is bij mijn weten een vrije specificatie die je door een ieder kunt laten maken.
 

09-02-2017 12:23:11
rolandrail
rolandrail
Nou, NSR kiest normaliter 2e keus in zulke gevallen maar we gaan het merken. Ik heb de instructeur geciteerd, ergens zal wel vuur zijn.  

04-03-2017 15:42:36
icened
icened
Volgens Rail Magazine zal de tweedelige SGM als eerste vervangen worden door de CAF Sprinters.  


04-03-2017 16:15:20
MasterE
MasterE
De tweetjes gaan er sowieso uit, de drietjes krijgen een levensduurverlenging.


Mcn Asd
 

04-03-2017 17:17:31
broek53
broek53
Dat is dan op basis van de slechte bruikbaarheid van de tweetjes, blijkbaar. Die zijn veel recenter gerenoveerd dan de drietjes en hebben nog geen levensduurverlenging nodig. Dit beleid is dus dubbelduur 😏.
Ik denk dat de oude NS (of liever: het oude Mw) in dit geval zou zijn gaan bakwisselen 🙄

Laatst bewerkt door broek53 op 04-03-2017 17:18
 

04-03-2017 17:47:52
jeanne
jeanne
Wat niet is kan nog komen. %08%


Jeanne Kok
 

04-03-2017 18:32:52
thom
thom
Quote
broek53 (za 04 mrt 2017 17:17:31 https://www.somda.nl/forum/7577/p609566/): Dat is dan op basis van de slechte bruikbaarheid van de tweetjes, blijkbaar. Die zijn veel recenter gerenoveerd dan de drietjes en hebben nog geen levensduurverlenging nodig. Dit beleid is dus dubbelduur 😏.
Ik denk dat de oude NS (of liever: het oude Mw) in dit geval zou zijn gaan bakwisselen 🙄

Of men rijdt de tweetjes gewoon op tot het einde van de revisie data, en gaan dan pas aan de kant?
 

04-03-2017 20:42:36
MasterE
MasterE
Dat zal het worden, of eerder als er genoeg SNG is ingestroomd.


Mcn Asd
 

04-03-2017 21:35:48
broek53
broek53
Volgens de NS-propaganda, gepropageerd door Van Boxtel, zou er geen enkel SGM buiten dienst moeten. SNG is immers onderdeel van de Enorme Uitbreiding van het materieelpark. En dat geloofden we toen (bijna) allemaal.
🤗
 

04-03-2017 22:48:36
yappa
yappa
Kun je niet gewoon ieder tweetjes in de administratie vast koppelen aan een drietje, zodat er alleen nog SGM-III en SGM-V overblijft? Heb je het probleem ook opgelost, maar houd je wel meer materieel over.  

04-03-2017 22:53:44
aarclay
aarclay
En hoe wou je dat bij onderhoud in de werkplaats gaan doen? Het andere treinstel ook onttrekken uit de dienstregeling?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-03-2017 22:54


Choo choo.....
 

04-03-2017 23:14:27
Frontier
Frontier
Als ze administratief aan elkaar zitten zal het onderhoud dus ook gelijk lopen, denk je niet?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-03-2017 23:23:38
aarclay
aarclay
True, maar het blijven losse stelletjes die gekoppeld zijn.
Wat als er een van de twee hersteld moet worden? Staat de andere aan de kant? Hoe regel je dit dan administratief?


Choo choo.....
 

04-03-2017 23:26:50
cuneo56
cuneo56
Het is maar een idee,maar wat langer geleden had NS al zoiets toen de DDAR'en ik meen koppelproblemen hadden in het begin, er bestond toen de LZ omloop waar een DDAR-3 en DDAR 4 vast aan elkaar zaten.  

04-03-2017 23:32:37
AJT
AJT
Wacht gewoon tot de eerstvolgende revisietermijn van een SGM-III, stel 'm buitendienst en pluk de magneetremmen ten behoeve van de tweetjes. Et voilà men heeft het maximale eruit gehaald  

04-03-2017 23:39:47
Frontier
Frontier
Quote
aarclay (za 04 mrt 2017 23:23:38 https://www.somda.nl/forum/7577/p609579/): True, maar het blijven losse stelletjes die gekoppeld zijn.

Ja, en ICR, DDM-1 en DD-AR blijven losse rijtuigen maar ook daar krijgt de hele stam tegelijk onderhoud. SGM2+3 zou je dan ook als stam kunnen zien, als ze administratief aan elkaar gekoppeld zouden zijn.

Quote
AJT (za 04 mrt 2017 23:32:37 https://www.somda.nl/forum/7577/p609581/): Wacht gewoon tot de eerstvolgende revisietermijn van een SGM-III, stel 'm buitendienst en pluk de magneetremmen ten behoeve van de tweetjes. Et voilà men heeft het maximale eruit gehaald

Euh... neen. Op SGM2 kunnen niet op dezelfde manier magneetremmen worden geïnstalleerd als op SGM3, dat was destijds ook een van de argumenten om het niet te doen vanwege de extra kosten.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-03-2017 01:10:17
thom
thom
Quote
AJT (za 04 mrt 2017 23:32:37 https://www.somda.nl/forum/7577/p609581/): Wacht gewoon tot de eerstvolgende revisietermijn van een SGM-III, stel 'm buitendienst en pluk de magneetremmen ten behoeve van de tweetjes. Et voilà men heeft het maximale eruit gehaald

En dan, dan heb je een SGM-III die je moet gaan reviseren waar geen magneetremmen meer onder zitten?

Buiten het feit dat er op een tweetje dus geen ruimte voor is om ze te monteren zoals mijn bovenbuurman al zegt
 

05-03-2017 16:16:57
gose91
gose91
De magneetremmen zitten zeker alleen op de loopdraaistellen?  

05-03-2017 17:27:14
broek53
broek53
Krek  

05-03-2017 21:10:51
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (za 04 mrt 2017 17:17:31 https://www.somda.nl/forum/7577/p609566/): Dat is dan op basis van de slechte bruikbaarheid van de tweetjes, blijkbaar. Die zijn veel recenter gerenoveerd dan de drietjes en hebben nog geen levensduurverlenging nodig. Dit beleid is dus dubbelduur 😏.
Ik denk dat de oude NS (of liever: het oude Mw) in dit geval zou zijn gaan bakwisselen 🙄

Hoe realistisch is dit idee? Zijn alle SGM koprijtuigen technisch uitwisselbaar?
 

05-03-2017 21:27:13
broek53
broek53
Jawel. Een groot deel van de drietjes is zelfs een verlengd tweetje.
Alleen de interieurs (1e klasse bijvoorbeeld) wijkt sinds de renovatie wat van elkaar af.
 

06-03-2017 08:33:26
lex_t
lex_t
Is SGM-0 niet toch nog afwijkend? En de deurknoppen zijn beter bij de tweetjes  

07-03-2017 11:13:01
VIRMm1
VIRMm1
Er zijn wat kleine technische verschillen, maar uitwisselbaar zijn ze na wat extra werk gewoon.  

13-03-2017 17:42:37
Jan-Mark
Jan-Mark
In verband met de aanhoudende branden heeft men volgens iemand op het NS Forum de WC's in de SGM's rondom Hlm gesloten. De WC's zijn nu alleen nog te gebruiken door je bij de HC te melden, die dan de WC-deur voor je opent. Inventieve oplossing van NS, me dunkt.  

13-03-2017 18:04:16
VIRMm1
VIRMm1
Dan moet er ook een gesloten omloop zijn lijkt mij. Of wordt dit niet aangegeven met stickers bijvoorbeeld?  

13-03-2017 18:06:35
phantom
phantom
Ondanks dat ik die maatregel wel snap,als dat zo gedaan gaat worden vanwege een potentiele pyromaan in die omgeving,hoop ik wel dat als je als reiziger nodig moet,je die HC snel vind anders dan is het leed al geleden alvorens je van je hoge nood af kan komen op de wc.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-03-2017 18:11:06
VIRMm1
VIRMm1
SGMm 2 wagenstellen en SLT hebben niet eens toiletten. Zo verschrikkelijk is het dus ook weer niet.  

13-03-2017 18:17:31
umbusko
umbusko
Wel interessant is dan of er ook andere acties worden ondernomen om die pyromaan/pyromanen te pakken te krijgen of dat die toiletten tot in de eeuwigheid afgesloten blijven. Vroeg of laat zal daar wel weer een reizigersorganisatie over vallen.  

13-03-2017 18:25:23
phantom
phantom
Quote
VIRMm1 (ma 13 mrt 2017 18:11:06 https://www.somda.nl/forum/7577/p610303/): SGMm 2 wagenstellen en SLT hebben niet eens toiletten. Zo verschrikkelijk is het dus ook weer niet.

Dat is waar,in die gevallen pis je altijd naast de pot%08%
Ik had het dus ook enkel over de treinen die wel een wc hebben waarbij voor de doorsnee reiziger nu dus opmerkelijk genoeg en zonder vooraf aangegeven reden men ook die wc's afsluit.
Dan pis je ook in dat geval als t een beetje tegenzit met je zoektocht naar een HC,naast de pot


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-03-2017 18:28:24
thom
thom
Wie zegt dat dat niet vooraf aangegeven is? Kan best een sticker op de deur geplakt zijn...  

13-03-2017 20:39:30
sik214
sik214
Of even de omloop met wat SLT's wisselen  

13-03-2017 22:53:19
henri1972
henri1972
In de app wordt bij SGM aangegeven dat er een WC aanwezig is. Men mag er dan vanuit gaan dat ie bruikbaar is en niet afgesloten.  

13-03-2017 22:55:15
AgentX
AgentX
Is ie ook. Alleen eerst even naar de HC toe.  

13-03-2017 23:04:39
Frontier
Frontier
Daar heb je wat aan als de Hc in het andere stel is op dat moment en de nood hoog is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

13-03-2017 23:11:12
MasterE
MasterE
Dan wachten we toch tot alles is afgefikt!


Mcn Asd
 

13-03-2017 23:14:36
Frontier
Frontier
Lijkt me een puik plan, veruit het meest oncomfortabele materieel vanuit reizigersoogpunt vanwege het zeer geringe aantal volwaardige zitplaatsen en al sinds jaar en dag veruit het meest dure materieel in onderhoud.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-03-2017 00:53:00
thom
thom
We hebben gelukkig zoveel zitplaatsen beschikbaar dat we ons dat toe kunnen wensen.

Blijft punt dat het ineens idioot vaak misgaat op het toilet en NS er nú ook wat mee moet doen voor er geen SGM meer over blijft en zolang een dader nog niet opgepakt is.
 

14-03-2017 00:56:52
Frontier
Frontier
Terug naar zoals het was: DDZ terug in de 4800 en 5400, SLT terug in de 5000, 5100 en 6300, en dan kijken of het stopt. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-03-2017 12:19:57
aarclay
aarclay
Quote
thom (di 14 mrt 2017 00:53:00 https://www.somda.nl/forum/7577/p610342/): We hebben gelukkig zoveel zitplaatsen beschikbaar dat we ons dat toe kunnen wensen.

Blijft punt dat het ineens idioot vaak misgaat op het toilet en NS er nú ook wat mee moet doen voor er geen SGM meer over blijft en zolang een dader nog niet opgepakt is.

Gelukkig zijn de toiletten nu afgesloten. Nu maar hopen dat er ergens beelden van de dader zijn opgedoken op een camera. Want met afgesloten toiletten is de kans op een heterdaadje bij het toilet erg klein nu. Of de brandstichter moet zo dom zijn om toegang tot de toilet te verschaffen bij de conducteur.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-03-2017 12:21


Choo choo.....
 

14-03-2017 13:49:06
Kleefpasta
Kleefpasta
Heb daar een hard hoofd in met 100 man die in en uitstapt op de grote stations. En dan hebben we nog de stapel sprinter stations ertussen waar de kans groot is dat er niks hangt.

De reizigers in de trein, daar moeten we het van hebben. Dus bij deze die oproep, houd de WC deur scherp in de gaten
 

14-03-2017 13:50:41
bacr
bacr
En dan nog, met een vierkantsleutel ben je zo in het toilet geraakt. Tenzij we opeens alle sloten gaan vervangen.  

14-03-2017 16:39:06
phantom
phantom
Ik wilde dus eigenlijk net vragen of dat die soort sleutel nog altijd gebruikt word.
Blijkbaar dus wel,dat krijg je als je zelden met de trein op pad gaat,dan raak je wel is achter %08%
Rest nog de vraag,hoe groot is de kans dat men die heeft en alsnog zn "slag kan slaan"
Sloten vervangen zal wel niet gebeuren,daar hangt weer een aardige kostenpost aan vast gok ik.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

14-03-2017 18:08:06
VIRMm1
VIRMm1
Met een schroevendraaier krijg je die ook al open.
Uiteraard gaan die sloten niet allemaal vervangen worden.

Maar met meer toezicht en dit soort maatregelen zal het voorlopig wel even over zijn met de brandjes.
En over een jaartje of wat begint het weer op nieuw waarschijnlijk. %09%
 

14-03-2017 21:16:35
thom
thom
Heb je een betere oplossing dan?  

14-03-2017 22:03:24
VIRMm1
VIRMm1
Actief onzichtbaar controleren en alle toiletten SGM rond Hlm in de gaten houden.
Kost wat aan personeel maar nooit zoveel als dat al die uitgebrande treinen nu kosten...
 

14-03-2017 22:04:59
thom
thom
Tsja, dat is ookwel een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg natuurlijk, d'r brand er niet elke dag 1 af, en zijn ook nogeens tig stellen...  

14-03-2017 23:58:01
Kleefpasta
Kleefpasta
Een brandmelder met allemaal toeters en bellen moet niet zoveel kosten.  

15-03-2017 07:20:37
phantom
phantom
En wat te denken van een draadloze beveiligingscamera ?
Ophangen in een hoekje gericht op de wc deur,beeld kan tegenwoordig draadloos worden verstuurd naar waar je wil.
Dan heb je de dader ook zo te pakken


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-03-2017 07:38:00
b2py
b2py
Dan ben je al te laat als het echt in brand staat, en What if, wie gaat dat monitoren?