28-07-2014 15:59:51
Frontier
Frontier
NSR kennende zal er inmiddels vast wel een of andere veiligheids/vakbond/Arbo regel zijn waardoor een machinist niet meer de spiegels mag/wil/kan gebruiken...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-07-2014 16:04:54
john2
john2
Als een machinist voor en na zijn diensttijd met zijn auto onderweg is moet er ook spiegels gekeken worden. Dan kan dit ook vanaf de bok van een trein. Of is dit te simpel gedacht?  

28-07-2014 16:28:31
daniel81
daniel81
Quote
thom (wo 15 jan 2014 21:20:19 https://www.somda.nl/forum/7577/p482906/):
De spiegels zijn overigens al langer niet meer in gebruik en buiten werking gesteld.


Overigens; als spiegels al verboden zijn, dan is dat alleen bij NSR want Arriva en co gebruiken ze wel.

Laatst bewerkt door daniel81 op 28-07-2014 16:30
 

28-07-2014 16:46:01
Wellie
Wellie
Quote
Frontier (ma 28 jul 2014 15:59:51 https://www.somda.nl/forum/7577/p502893/): NSR kennende zal er inmiddels vast wel een of andere veiligheids/vakbond/Arbo regel zijn waardoor een machinist niet meer de spiegels mag/wil/kan gebruiken...


Niks van waar. Gewoon buiten dienst gesteld omdat er geen eemansbediening meer is en dit onderhoud scheelt.


Machinist NSR
 


28-07-2014 16:48:29
sfj
Al bij de revisie gedaan toch jaar of 7 geleden inmiddels? Spiegels zijn 'overbodig' sinds de Zoetermeerlijn er niet meer mee wordt gereden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-07-2014 17:39:30
Bert13
Bert13
Het mooie is dat alles op Somda wordt bijgehouden https://www.somda.nl/forum/7577/p361019/ Zoals toen in die discussie al gesteld, zijn spiegels niet de oplossing voor het portofoongebruik aangezien je als mcn niet de hele boog in sommige stations kunt overzien.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-07-2014 17:40:52
MasterE
MasterE
Na de revosie waren de spiegels gewoon in dienst.
Ineens waren ze buiten profiel in bepaalde bogen.


Mcn Asd
 

28-07-2014 17:48:18
john2
john2
Quote
Bert13 (ma 28 jul 2014 17:39:30 https://www.somda.nl/forum/7577/p502924/): Het mooie is dat alles op Somda wordt bijgehouden https://www.somda.nl/forum/7577/p361019/ Zoals toen in die discussie al gesteld, zijn spiegels niet de oplossing voor het portofoongebruik aangezien je als mcn niet de hele boog in sommige stations kunt overzien.

Hoe doen de machinisten van regionale vervoerders dit dan met een boog van de perrons? Zij hebben geen HC aan boord. Dan moeten ze toch eerst hun hoofd door een raampje naar buiten steken en dan nog kunnen ze niet de hele lengte van een trein over zien.
 

28-07-2014 18:06:06
Bert13
Bert13
Totaal off-topic, maar ik meen dat daarvoor gebogen spiegels op het perron staan.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-07-2014 19:15:18
aarclay
aarclay
Die zijn toch buiten werking gesteld, vanwege een defect waardoor die dingen spontaan open konden klappen..
https://www.somda.nl/forum/7577/p361019/Ontwikkelingen+SGM/

Laatst bewerkt door aarclay op 28-07-2014 19:18


Choo choo.....
 

28-07-2014 19:21:48
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 28 jul 2014 16:28:31 https://www.somda.nl/forum/7577/p502897/):
Quote
thom (wo 15 jan 2014 21:20:19 https://www.somda.nl/forum/7577/p482906/):
De spiegels zijn overigens al langer niet meer in gebruik en buiten werking gesteld.


Overigens; als spiegels al verboden zijn, dan is dat alleen bij NSR want Arriva en co gebruiken ze wel.

Als ze verboden waren, waren ze er ook niet ingebouwd
En dat NSR iets niet gebruikt wil niet gelijk zeggen dat dat ook consequenties voor andere vervoerders heeft natuurlijk.

Het bericht wat hierboven mij gequote wordt zegt genoeg. Die dingen zijn ooit gemonteerd met het idee dat het handig zou zijn voor eenmansbediening. Inmiddels is duidelijk dat eenmansbediening vooralsnog niet voor zal komen bij NSR en zijn ze dus simpelweg overbodig, dan investeren in een oplossing dus zonde van het geld.

Daarnaast had het geen oplossing voor dit probleem geweest, mekaar even oppiepen met de portofoon is zo gebeurd en die heft men tochal bij zich.
Zou men het officieel via oogcontact doen, moeten ze dat feitelijk met een spiegelei doen en die heeft het merendeel van de Hc's tegenwoordig niet meer bij zich.

Laatst bewerkt door thom op 28-07-2014 19:36
 

28-07-2014 20:12:34
salieri
salieri
Quote
john2 (ma 28 jul 2014 17:48:18 https://www.somda.nl/forum/7577/p502927/): Hoe doen de machinisten van regionale vervoerders dit dan met een boog van de perrons? Zij hebben geen HC aan boord. Dan moeten ze toch eerst hun hoofd door een raampje naar buiten steken en dan nog kunnen ze niet de hele lengte van een trein over zien.
Gebruik maken van het beeldscherm in de trein. Een van de opties is 'treinoverzicht'. Hier kan je alle deuren zien of ze open of dicht zijn.
 

28-07-2014 20:38:26
rolandrail
rolandrail
De spiegels zijn allemaal buiten dienst gesteld nadat er een keertje eentje uitgeklapt bleef hangen en iets ramde. Iemand zag dus toen een mogelijkheid tot onderhoudskostenbesparing %07%  

28-07-2014 21:43:33
maigoda
maigoda
Quote
salieri (ma 28 jul 2014 20:12:34 https://www.somda.nl/forum/7577/p502943/):
Quote
john2 (ma 28 jul 2014 17:48:18 https://www.somda.nl/forum/7577/p502927/): Hoe doen de machinisten van regionale vervoerders dit dan met een boog van de perrons? Zij hebben geen HC aan boord. Dan moeten ze toch eerst hun hoofd door een raampje naar buiten steken en dan nog kunnen ze niet de hele lengte van een trein over zien.
Gebruik maken van het beeldscherm in de trein. Een van de opties is 'treinoverzicht'. Hier kan je alle deuren zien of ze open of dicht zijn.

Maar kun je daarmee ook garanderen of de vertrekprocedure veilig verloopt? Ik denk van niet.
Groetjes,
Emiel
 

28-07-2014 22:11:37
salieri
salieri
Dat weet ik niet, ik geef alleen aan dat er een hulpmiddel is.
Ik ben zelf geen machinist.

Laatst bewerkt door salieri op 28-07-2014 22:11
 

28-07-2014 22:29:46
thom
thom
Quote
maigoda (ma 28 jul 2014 21:43:33 https://www.somda.nl/forum/7577/p502952/):
Quote
salieri (ma 28 jul 2014 20:12:34 https://www.somda.nl/forum/7577/p502943/):
Quote
john2 (ma 28 jul 2014 17:48:18 https://www.somda.nl/forum/7577/p502927/): Hoe doen de machinisten van regionale vervoerders dit dan met een boog van de perrons? Zij hebben geen HC aan boord. Dan moeten ze toch eerst hun hoofd door een raampje naar buiten steken en dan nog kunnen ze niet de hele lengte van een trein over zien.
Gebruik maken van het beeldscherm in de trein. Een van de opties is 'treinoverzicht'. Hier kan je alle deuren zien of ze open of dicht zijn.

Maar kun je daarmee ook garanderen of de vertrekprocedure veilig verloopt? Ik denk van niet.
Groetjes,
Emiel

Dan denk ik dat in jou ogen de regionale vervoerders allemaal potentieel gevaarlijk bezig zijn want met de eenmansbediening doet men daar niet anders dan op de camera beelden kijken...

Laatst bewerkt door thom op 28-07-2014 22:32
 

28-07-2014 22:55:45
timtrein
timtrein
Volgens mij hangt Arriva in 't noorden uit het raam, of vergis ik me nou zo?  

28-07-2014 23:03:37
aarclay
aarclay
Klopt, volgens mij heeft alleen Veolia dergelijke spiegels.


Choo choo.....
 

28-07-2014 23:14:31
stel172
stel172
Een van de mooiste herinnering aan Syntus was. Wij zijn van oorsprong buschauffeurs: we kijken altijd in de spiegel langs de trein voor vertrek!

Laatst bewerkt door stel172 op 28-07-2014 23:15
 

28-07-2014 23:39:01
broek53
broek53
Quote
stel172 (ma 28 jul 2014 10:11:20 https://www.somda.nl/forum/7577/p502841/): is er niet gewoon sprake van een hetze tegen dit materieeltype?
In de tijd van de DE2 en mat '54 ging het toch niet veel anders en moest de machinist zelfs zijn hoofd naar buiten steken om na het horen van bijvoorbeeld de kreet : "karren maar" te vertrekken.
In Duitsland met de 420 was de machinist helemaal verantwoordelijk voor het vetrekproces en wordt er pas vertrokken nadat ie zelf de deuren gesloten heeft en het karakteristieke "zuruck bleiben" omgeroepen heeft.
90 comfortabele en betrouwbare treinstellen uit de dienst halen. De reiziger wordt weer de dupe.
Comfortabel is een geheel eigen invulling jouwerzijds en daarover kun je van mening verschillen; betrouwbaar is nu juist wat SGM niet is - het is onder alle weersomstandigheden en al decennialang het meest onbetrouwbare materieel dat er rondrijdt - getalsmatig in ieder geval.
De reiziger wordt niet weer de dupe, want het bedrijf gaat echt niet morgen het SGM aan de kant zetten omdat de OR dat vindt.
 

29-07-2014 01:17:57
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 28 jul 2014 22:29:46 https://www.somda.nl/forum/7577/p502956/):
Quote
maigoda (ma 28 jul 2014 21:43:33 https://www.somda.nl/forum/7577/p502952/):
Quote
salieri (ma 28 jul 2014 20:12:34 https://www.somda.nl/forum/7577/p502943/):
Quote
john2 (ma 28 jul 2014 17:48:18 https://www.somda.nl/forum/7577/p502927/): Hoe doen de machinisten van regionale vervoerders dit dan met een boog van de perrons? Zij hebben geen HC aan boord. Dan moeten ze toch eerst hun hoofd door een raampje naar buiten steken en dan nog kunnen ze niet de hele lengte van een trein over zien.
Gebruik maken van het beeldscherm in de trein. Een van de opties is 'treinoverzicht'. Hier kan je alle deuren zien of ze open of dicht zijn.

Maar kun je daarmee ook garanderen of de vertrekprocedure veilig verloopt? Ik denk van niet.
Groetjes,
Emiel

Dan denk ik dat in jou ogen de regionale vervoerders allemaal potentieel gevaarlijk bezig zijn want met de eenmansbediening doet men daar niet anders dan op de camera beelden kijken...

Ik las niet in de tekst dat er op "het scherm in de cabine" camerabeelden werden vertoond. Ik meende dat het ging om wat in de SLT aanwezig is op "het scherm in de cabine": een overzicht van alle deuren en traptredes met in rood of groen of ze open/uitgeklapt of dicht/ingeklapt zijn. Opzich is een camerasysteem een goede oplossing, mede gezien de ervaringen die de RET al jaren heeft op de metro in Rotterdam.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 29-07-2014 01:18
 

29-07-2014 10:13:15
john2
john2
Quote
aarclay (ma 28 jul 2014 23:03:37 https://www.somda.nl/forum/7577/p502959/): Klopt, volgens mij heeft alleen Veolia dergelijke spiegels.

Veolia heeft spiegels.
 

29-07-2014 10:17:17
john2
john2
Quote
Bert13 (ma 28 jul 2014 18:06:06 https://www.somda.nl/forum/7577/p502930/): Totaal off-topic, maar ik meen dat daarvoor gebogen spiegels op het perron staan.

Dus ik moet met een gebogen spiegel voorstellen als bij een verkeersspiegel bij een onoverzichtelijk kruispunt.
 

29-07-2014 10:25:39
john2
john2
Quote
maigoda (ma 28 jul 2014 21:43:33 https://www.somda.nl/forum/7577/p502952/):
Quote
salieri (ma 28 jul 2014 20:12:34 https://www.somda.nl/forum/7577/p502943/):
Quote
john2 (ma 28 jul 2014 17:48:18 https://www.somda.nl/forum/7577/p502927/): Hoe doen de machinisten van regionale vervoerders dit dan met een boog van de perrons? Zij hebben geen HC aan boord. Dan moeten ze toch eerst hun hoofd door een raampje naar buiten steken en dan nog kunnen ze niet de hele lengte van een trein over zien.
Gebruik maken van het beeldscherm in de trein. Een van de opties is 'treinoverzicht'. Hier kan je alle deuren zien of ze open of dicht zijn.

Maar kun je daarmee ook garanderen of de vertrekprocedure veilig verloopt? Ik denk van niet.
Groetjes,
Emiel

Dus er word niet alleen op het instrumentarium vertrouwd en dat men toch ook via oogcontact kijk of alle deuren gesloten zijn. Dit door camerabeelden of zelf naar buiten te kijken. Dit met een eenmansbediening. Elektronica kan ook kapot gaan en zodoende geen sluitend bewijs zijn of inderdaad alle deuren gesloten zijn. Treinen met een HC, kijk de HC of op een alle deuren na sleutelen gesloten zijn.

Laatst bewerkt door john2 op 29-07-2014 11:55, reden: typfout herstelt
 

29-07-2014 10:56:18
daniel81
daniel81
Quote
john2 (di 29 jul 2014 10:17:17 https://www.somda.nl/forum/7577/p502993/):
Quote
Bert13 (ma 28 jul 2014 18:06:06 https://www.somda.nl/forum/7577/p502930/): Totaal off-topic, maar ik meen dat daarvoor gebogen spiegels op het perron staan.

Dus ik moet met een gebogen spiegel voorstellen als bij een verkeersspiegel bij een onoverzichtelijk kruispunt.

Ja. helaas geen p[laatje kunnen vinden van de voorkant van zo'n spiegel;, wel van de achterkant
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=winterswijkwest&num=10
 

29-07-2014 11:13:05
salieri
salieri
Quote
john2 (di 29 jul 2014 10:25:39 https://www.somda.nl/forum/7577/p502994/): Elektronica kan ook kapot gaan en zodoende geen sluiting bewijs zijn of inderdaad alle deuren gesloten zijn.
En daar heb je dan dus de groene lamp voor.
 

29-07-2014 11:39:51
rolandrail
rolandrail
Die dus onterecht zou zijn gaan branden afgelopen najaar en dát is het hele probleem.  

29-07-2014 11:59:25
john2
john2
Dit is nu wat ik bedoel dat je niet voor honderd procent op elektronica moet en kunt vertrouwen. Dan zou men in principe bij nadering van een bewaakte overweg hetzelfde moeten doen als bij nadering met een auto van een gelijke kruising, dat men de hele kruising nakijk of men veilig haar of zijn weg kan vervolgen.  

29-07-2014 12:10:23
daniel81
daniel81
Het is wel aardig dat je de vergelijking met de overweg erbij haalt.
Daar zit een (uiteraard ook niet volmaakte) beveiliging op dat in geval van storing, de overwegbomen altijd sluiten.
Zo zou het bij de groene lamp ook moeten zijn: bij storing brandt de lamp juist niet (ook als de deuren wel dicht zitten)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-07-2014 12:45:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
daniel81 (di 29 jul 2014 10:56:18 https://www.somda.nl/forum/7577/p503000/):
Quote
john2 (di 29 jul 2014 10:17:17 https://www.somda.nl/forum/7577/p502993/):
Quote
Bert13 (ma 28 jul 2014 18:06:06 https://www.somda.nl/forum/7577/p502930/): Totaal off-topic, maar ik meen dat daarvoor gebogen spiegels op het perron staan.

Dus ik moet met een gebogen spiegel voorstellen als bij een verkeersspiegel bij een onoverzichtelijk kruispunt.

Ja. helaas geen p[laatje kunnen vinden van de voorkant van zo'n spiegel;, wel van de achterkant
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=winterswijkwest&num=10


Heb je nog weinig aan, met een scherpe boog zie je nog niets, denk aan castricum, soestdijk en puntje perron 14/15 van Utrecht.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-07-2014 12:48:35
john2
john2
Dus als weggebruiker is men altijd verplicht om zelf op te letten en niet automatisch aannemen dat verkeersinstallaties waaronder ook overwegen vallen wel werken. Dit is een reactie op daniel81.

Laatst bewerkt door john2 op 29-07-2014 12:50, reden: Meer tekst er bij gezet
 

29-07-2014 14:44:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, staat ook in de theorie van het rijexamen. Een gedoofde overweg is immers ook op te vatten als een verkeerslicht wat buiten dienst is, ookwel nadering met mogelijk gevaar (knipper oranje) genoemd.
Daarbij hoort dus afremmen totdat de situatie overzichtelijk Is en jezelf kunt overtuigen dat het veilig is.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-07-2014 16:48:13
john2
john2
Maar de meeste weggebruikers, waaronder ook ik toen ik nog een auto had, rijden gewoon onder de macht der gewoonte door, onder het mom. Overweg is niet gesloten, dus er komt geen trein. Dit kan ook gebeuren met een groen verkeerslicht. Bij nadering van een overzichtelijk kruispunt of overweg waar men een goed overzicht heeft is dit een minder groot probleem als bij een onoverzichtelijk kruispunt of overweg. Maar je bent wel de pineut met een eventuele aanrijding met een voertuig. Als men een trein ook een voertuig kan noemen.  

29-07-2014 18:18:33
broek53
broek53
Even denken... Ontwikkelingen bij SGM gaat dit toch over?  

29-07-2014 19:11:32
john2
john2
Broek53, je heb gelijk. Een mens kan gauw afdwalen met zijn gedachten.  

05-08-2014 16:47:59
Huider
Huider
De eerste door Randers afgeleverde SGMm's zijn intussen ruim 10 jaar in dienst. Zijn daar intussen geen verlengbeurten of revisies voor nodig? Ik kan daar op railwiki niets over vinden namelijk.


Huider Modeltreinen www.huider.nl
 

05-08-2014 22:35:18
timtrein
timtrein
Materieel wordt onderhouden volgens het onderhoudssysteem dat voor de betreffende materieelsoort is opgesteld. Wat dat voor SGM precies is, zal vast iemand weten, maar kennelijk zijn de stellen er nog niet aan toe.  

17-10-2014 19:34:53
AgentX
AgentX
Vandaag zag ik treinstellen 2989 en 2143 gecombineerd rijden op de Hoekse lijn. Er zit een elektrische kabel tussen de twee neuzen. De 2143 heeft in elk geval een gebarsten ruit en de cabine schijnt ook helemaal "leeggehaald" te zijn, aldus de machinist van die trein, die ik kort sprak. Weet iemand waarom dit is?  

17-10-2014 19:41:14
Bert13
Bert13
Vanwege het deurenprobleem (groene lamp). Dit zou nog wel eens in de koppeling kunnen zitten, vandaar dat op de Hoekse lijn (het testtraject) enkel met gekoppelde stellen in de 4100 gereden worden. Gezien de kabel is het ook niet wenselijk dat deze gesplitst worden


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2014 19:41:48
mtlx
mtlx
Proeven met betrekking tot de problematiek met de groene lamp. Er rijden in totaal zes treinstellen gecombineerd rond. In de tussencabines zit meetapparatuur.  

17-10-2014 22:28:59
broek53
broek53
De combi's zijn 2975 + 2145, 2940 + 2957 en 2989 + 2143.  

17-10-2014 23:10:06
montrose
montrose
Hiermee is mijn vraag over de 2975 ook weer beantwoord, dank hiervoor.  

18-10-2014 01:38:36
Wellie
Wellie
Vandaag op de Landelijke Herinstructie Machinist te horen gekregen dat de SGM wederom een revisie gaan krijgen ... wat er van waar is ...

Laatst bewerkt door Wellie op 18-10-2014 01:39


Machinist NSR
 

18-10-2014 11:30:44
TSNL250
TSNL250
Waarschijnlijk heeft het iets te maken met de deuren  

18-10-2014 15:46:12
thom
thom
Als het over het deursysteem gaat zal het een CW worden en noem je dat geen revisie.

Overigens met alle respect, maar volgens mij zijn dat wel dé plekken die het roddel circuit wel voeren dus ik denk dat je daar nog niet teveel waarde aan moet hechten nog...
 

18-10-2014 15:59:07
michaben
michaben
Ik geloof best dat ze nog wel eens een revisie gaan krijgen, maar niet elke revisie betekend een complete metamorfose. Bij de meeste revisies merk je na afloop niet eens dat de trein er eentje gehad heeft.  

18-10-2014 17:01:04
MasterE
MasterE
SGM gaat echt geen revise meer krijgen, met een paar jaar zullen de eerste stellen Mat 64 achternagaan. De eerste sprinters zijn ouder dan de laatste Mat 64.


Mcn Asd
 

18-10-2014 17:39:23
maigoda
maigoda
Leeftijd zegt ook niet alles. Wat nu gesloopt wordt aan mat'64 is jonger dat de oudste stellen die nog rijden (de 441+ serie). En of er wel of geen revisie zal plaatsvinden: gewoon afwachten maar.
Groetjes,
Emiel
 

18-10-2014 17:55:30
michaben
michaben
Quote
MasterE (za 18 okt 2014 17:01:04 https://www.somda.nl/forum/7577/p512393/): De eerste sprinters zijn ouder dan de laatste Mat 64.

Dan heb je het over de eerste 15 SGM treinstellen die een jaar ouder zijn dan de 20 laatste Mat '64 stellen. De laatste deelserie van SGM is meer dan 7 jaar jonger dan Mat '64. Deze zullen nog wel zeker tot 2020 mee moeten gaan voor er voldoende nieuwe treinen zijn. Ik weet niet wat de revisietermijnen van SGM zijn, bij Mat '64 lijken de stellen zo'n elke 7 á 8 jaar een revisie te krijgen.
 

18-10-2014 18:48:35
broek53
broek53
Er worden volgend jaar niet magneetremmen onder de SGM tweetjes geconstrueerd om de stellen een jaartje of wat later buiten dienst te stellen. Ik denk dat er inderdaad nog wel een revisie van een aantal systemen en het casco zit aan te komen.
Interieur is trouwens ook al wel knap sleets aan het worden.
 

18-10-2014 19:19:50
MasterE
MasterE
Ik denk het persoonlijk niet! Maar de suggesties die worden gedaan zijn natuurlijk best mogelijk. Afwachten lijkt me inderdaad het beste.


Mcn Asd
 

18-10-2014 19:26:23
sfj
Zullen we maar gewoon even afwachten tot er iets concretere info beschikbaar komt dan ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-10-2014 20:29:09
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (za 18 okt 2014 18:48:35 https://www.somda.nl/forum/7577/p512425/): Er worden volgend jaar niet magneetremmen onder de SGM tweetjes geconstrueerd om de stellen een jaartje of wat later buiten dienst te stellen.
Dat de tweetjes ook magneetremmen gaan krijgen is nieuw voor mij. NT heeft dus blijkbaar een oplossing bedacht voor magneetremmen op motordraaistellen. De drietjes hebben immers alleen magneetremmen op de (loop)draaistellen van de tussenbak.
 

21-10-2014 22:04:30
hcvandew
hcvandew
Als het goed is wordt er in november al mee begonnen. Zal eens zien of ik de bron kan achterhalen.  


22-10-2014 10:32:09
daniel81
daniel81
Is al eerder in dit topic geweest

Quote
lint27 (vr 25 jul 2014 10:32:32 https://www.somda.nl/forum/7577/p502556/): In de herfstadviesaanvraag aan LOCOV ( http://www.locov.nl/Images/Locov%202014-154618%20Herfstmaatregelen%20en%20wijzigingen%20dienstregeling%20najaar%202014_tcm311-356865.pdf ) kwam ik op pagina 7 tegen dat er ook onder SGM-II magneetremmen komen. Toch mogelijk dus bij motordraaistellen?
 

22-10-2014 17:59:05
jesseswabo
jesseswabo
De laatste paar dagen rijdt er steeds SLT in de 9500 waar normaal gesproken alleenmaar SGMm rijdt. Heeft dit te maken met de recente problemen met de SGMm?  

22-10-2014 18:10:58
Bert13
Bert13
Er staat veel teveel SGM kapot aan de kant. Als er dan in het Noorden een speciaal Sandite drietje is en op de Hoekse lijn stellen gecombineerd rijden en er geen solo tweetjes mogen rijden... Tja, dan kom je in de 9500 al gauw in de problemen.  

22-10-2014 20:56:28
bnv
bnv
Quote
broek53 (za 18 okt 2014 18:48:35 https://www.somda.nl/forum/7577/p512425/): Er worden volgend jaar niet magneetremmen onder de SGM tweetjes geconstrueerd om de stellen een jaartje of wat later buiten dienst te stellen. Ik denk dat er inderdaad nog wel een revisie van een aantal systemen en het casco zit aan te komen.
Interieur is trouwens ook al wel knap sleets aan het worden.


...........terwijl de eerste serie 2001-2015 (oude nummers) volgend jaar alweer 40 jaar oud zijn. Blijkbaar rendeert dit dan toch nog. Ging er vanuit dat de komst van de nieuwe generatie stoptreinmaterieel ook het einde zeker van de tweetjes zou betekenen, maar OK, die komst duurt nog wel even, zeker nog wel een jaar of drie a vier. Dus het zal wel.
 

06-12-2014 08:54:55
broek53
broek53
... en je krijgt gelijk: het aanbrengen van magneetremmen onder de tweetjes is door de directie afgewezen op grond van te duur. Ik denk dat de concrete bestelling van veel nieuw 'sprinter'materieel daar mede debet aan is, omdat die de afvoer van SGM behoorlijk concreet maakt.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-12-2014 08:55
 

06-12-2014 13:59:11
MasterE
MasterE
Zover ik heb begrepen krijgen de tweetjes in 2015 magneetremmen.


Mcn Asd
 

06-12-2014 14:18:51
broek53
broek53
Dat was het plan, en zoals ik zeg: dat gaat niet door.  

07-12-2014 00:06:42
timtrein
timtrein
Oh, dan zal het snel afgelopen zijn met de tweetjes na 2018.  

07-12-2014 02:01:45
Lovers83
Lovers83
Als CAF uiteindelijk de baan opkomt is het de bedoeling dat SGM geleidelijk de prullenbak ingaat. Die hebben ook hun beste tijd gehad. De recente storingen/defecten spreken voor zich. Nu de FLIRTs er ook bij gaan komen, hebben we denk ik straks best veel materieel over voor het nodige sprinterwerk.  

07-12-2014 09:45:24
broek53
broek53
Zeker, de nieuwe sprinters zijn van oorsprong bestemd om het DDZ uit de stoptreindiensten te halen en daarna om het SGM te vervangen.  

07-12-2014 21:07:09
bnv
bnv
Wat mij opvalt is dat het bericht dat er geen magneetremmen meer worden aangebracht aan de tweetjes gelijk komt met het bericht over de aankoop van de Stadlers.
Niet gezegd dat dit met elkaar verband houdt, maar het valt wel op.
Duidelijk signaal is wel dat men blijkbaar niet meer bereid is duurzame investeringen te doen aan dit type materieel.
 

07-12-2014 21:30:44
michaben
michaben
Ik denk anders niet dat de NS de SGM tweetjes weg kan doen voor SNG er is, anders krijgen ze problemen met deze onderhandse deal met Stadler, die was immers omdat men met spoed extra materieel nodig had, niet omdat men niet meer wilde investeren in hun materieel. En de tweetjes functioneren nu toch ook nog goed zonder magneetremmen, in combinatie met een drietje. Solo tweetjes kwam eigenlijk maar in twee treinseries voor, tweetje plus drietje in de spits en drietje solo in het dal was al lange tijd de standaard.  

07-12-2014 22:15:54
bnv
bnv
Het ging mij slechts om het moment van de ongeveer gelijktijdige berichtgeving omtrent de magneetremmen en de Stadlers.
Dat men vanaf nu geen grootschalige investeringen meer gaat doen in ieder geval in de tweetjes.
En dat het geld in plaats van voor die magneetremmen dan in de Stadlers gestopt gaat worden lijkt mij niet onaannemelijk.
Dat die tweetjes dan nog wel mee kunnen tot de komst van de CAFjes is wat anders. Dat zal zeker heel goed kunnen.
 

08-12-2014 11:26:43
rolandrail
rolandrail
Dat is niet gelijktijdig bericht, dat van de magneetremmen is intern maanden geleden al gecommuniceerd. NSR bezuinigt zo veel mogelijk op hun uitgaven en geen magneetremmen in SGM-II is er daar eentje van. Het enig wat NSR doet is in de herfst SGM-II in principe (...) alleen gecombineerd met SGM-III te laten rijden, behalve in Limburg want daar is minder risico op gladheid aldus NSR (kolder natuurlijk maar het geeft aan in welke rare bochten NSR zich wringt om onder de investering uit te komen). Met leeg mat is de combinatie ook niet nodig overigens aldus NSR, leeg mat heeft blijkbaar geen last van gladde sporen %03%  

08-12-2014 16:23:35
broek53
broek53
Volgens mij is maanden geleden gecommuniceerd dat de SGM-tweetjes alsnog magneetremmen zouden krijgen en is het nieuws dat dat niet doorgaat, nog tamelijk vers. Zo heeft het in beide gevallen althans de buitenwereld bereikt.

Overigens mogen de tweetjes in Zuid-Limburg nu ook niet meer solo of onderling gecombineerd rijden (en dat is echt recent).
 

08-12-2014 17:09:12
michaben
michaben
Twee tweetjes met een drietje gecombineerd kan natuurlijk ook nog altijd (terwijl de rest van Nederland klaagt onder de te korte treinen rijden de treinen met drie stellen SGM in de 5000/5100 bijna elke dag op sterkte). Dus ook als ze niet meer los mogen, zijn er nog wel genoeg diensten te bedenken voor de tweetjes gecombineerd met een drietje.  

20-12-2014 13:34:11
albertjan9
albertjan9
Mag een SGMm-II nou wel of niet solo rijden? Zie regelmatig nog een solo tweetje op de 7500...  

20-12-2014 13:38:25
Bert13
Bert13
M.i.v. de nieuwe DRGL (14/12) zijn de herfstmaatregelen voorbij en mag SGM-II weer solo rijden - dit is ook zo gepland in enkele series.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-12-2014 20:32:28
Mat64Rens
Mat64Rens
Ja, 9500 bijv  

22-12-2014 09:43:59
JuliandeB
JuliandeB
Ik zie dat SGMm hier in de 7000 ook weer met tweetjes rijdt met ingang van vandaag.  

22-12-2014 10:40:46
dvdhoven
dvdhoven
Nee hoor, dat deed ie vorige week ook al.
Afgelopen weekend reed er een combi III+II en vorige week vrijdag, dacht ik, een combi II+II.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 22-12-2014 10:48


Dick van den Hoven
 

13-01-2015 07:23:53
NSR521
NSR521
Ik stond vanochtend raar te kijken toen mijn treintje aan kwam, want op stel 2967 stond een grote sticker met ERTMS! Gaan ze nu ook proeven doen met de SGM?  

13-01-2015 07:24:34
PimTH
PimTH
Lijkt mij een kwestie van een grap, aangezien de proef afgelopen is, en die stickers dus 'over' zijn.  

13-01-2015 09:47:26
jeroen
jeroen
8641 heeft ook zo'n sticker op mbvk  

13-01-2015 11:35:52
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Pim (di 13 jan 2015 07:24:34 https://www.somda.nl/forum/7577/p522447/): Lijkt mij een kwestie van een grap, aangezien de proef afgelopen is, en die stickers dus 'over' zijn.


Proef is niet afgelopen


MCN ASD
 

13-01-2015 12:39:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Integendeel, bij V-IRM zouden ze dit kwartaal beginnen met inbouwen en schijnbaar onverwachts ook bij SGM, wat overigens raar is omdat dit materieel niet het ERTMS tijdperk zal gaan halen, volgens planning dan.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-01-2015 12:43


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-01-2015 12:47:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Die van de SGM was inderdaad gewoon een grap ja die krijgen zeker voorlopig geen ERTMS aan boord


MCN ASD
 

13-01-2015 13:52:55
MasterE
MasterE
Dat zullen ze nooit krijgen!


Mcn Asd
 

13-01-2015 15:08:26
klaass16
klaass16
Wat ik weet, is dat er destijds een serie SGM 3tjes bij gebouwd zijn,

Wanneer horen die officieel uit dienst te gaan?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

13-01-2015 16:34:36
timtrein
timtrein
Als ze niet meer nodig zijn.  

13-01-2015 16:55:46
PimTH
PimTH
@Rolffiej19 dan is de officiële website niet goed bijgewerkt, aangezien daar gewoon staat de proef duurt tot eind 2014: http://www.ertmspilot.nl/ .

Laatst bewerkt door moderator op 13-01-2015 17:08, reden: Bugje e met trema
 

13-01-2015 17:04:56
thom
thom
Kan ook een andere proef zijn, die was in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, kan best los staan van wat NSR nog doet.  

13-01-2015 17:05:24
sebasss
sebasss
Dan zouden een aantal foto's misschien wel handig zijn. Want dit zijn gewoon geruchten.  

13-01-2015 18:05:46
NSR521
NSR521
Op Rtd eventjes in de cabine gekeken, want het stel ging weer terug naar Utg. In de cabine zo gauw niet kunnen zien, ook was het maar een sticker die erop zat. Dus ik denk dat ze in de war zijn geweest

Laatst bewerkt door NSR521 op 13-01-2015 21:20


Mcn Rtd
 

13-01-2015 19:27:25
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Pim (di 13 jan 2015 16:55:46 https://www.somda.nl/forum/7577/p522500/): @Rolffiej19 dan is de officiële website niet goed bijgewerkt, aangezien daar gewoon staat de proef duurt tot eind 2014: http://www.ertmspilot.nl/ .


Iets verder kijken http://www.ertmspilot.nl/onderzoeksprogramma/proefbedrijf/


MCN ASD
 

13-01-2015 21:55:51
Lovers83
Lovers83
Uit onderzoek was idd gebleken dat het economisch niet waard is om SGM mee te nemen voor ERTMS. Maar alsnog, een kortlopende proefinstallatie daarentegen kan altijd wel met elk materieel. Beetje off-topic, maar wie kent Plan TIRM nog destijds?%08% Doet me daar aan denken...

Quote
sebasss (di 13 jan 2015 17:05:24 https://www.somda.nl/forum/7577/p522503/): Dan zouden een aantal foto's misschien wel handig zijn. Want dit zijn gewoon geruchten.


Bij de weg, hier ook volledig mee eens: Eerst zien, dan geloven. Anders niets...

Laatst bewerkt door Lovers83 op 13-01-2015 22:19, reden: reactie quote


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

13-01-2015 22:09:29
thom
thom
Nou, volgens mij heeft de economische haalbaarheid nog niet eens zoveel mee te maken, maar als ERMTS verplicht wordt is SGM wel voltooid verleden tijd.  

13-01-2015 22:39:27
Ovindel
Ovindel
Quote
Lovers83 (di 13 jan 2015 21:55:51 https://www.somda.nl/forum/7577/p522533/): Beetje off-topic, maar wie kent Plan TIRM nog destijds?%08% Doet me daar aan denken...
Nooit van gehoord, ben nu wel benieuwd wat het is.
 

13-01-2015 22:59:04
Lovers83
Lovers83
Zie link %01% http://railwiki.nl/index.php/T_-_Treinstellen_Plan_T#Wijzigingen betreffende stelletje 517 (en ja, ik weet het...nog steeds off-topic. Dus hier laat ik het bij)

Laatst bewerkt door moderator op 14-01-2015 01:33, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

21-03-2015 20:27:50
aarclay
aarclay
Zojuist is het in de 2955 opgevallen dat op de balkons enkele prullenbakjes verwijderd waren en dat er een grijs gekleurde plastic afdekplaat voor in de plaats is gekomen.

Het betreft de prullenbakjes die zich dichtbij de klapstoeltjes bevinden. Ik acht de kans aannemelijk groot dat ze voor de veiligheid van passagiers bij een botsing zijn verwijderd.


Choo choo.....
 

21-03-2015 21:30:00
VIRMm1
VIRMm1
Klopt helemaal.  

21-03-2015 21:43:34
michaben
michaben
Weet iemand wat er met stel 2124 is? Dit is de enige SGM die zich nog niet op de railradar gemeld heeft, en ook in de spot database heeft deze dit jaar nog geen enkele spot. Laatste spot in rijdende dienst was in oktober, sindsdien alleen nog enkele malen gespot op Hlmwph in november en december.  

21-03-2015 22:20:42
MasterE
MasterE
Staat te wachten op herstel van hevige cascoschade als gevolg van een aanrijding eind vorig jaar.  

22-03-2015 08:16:53
kniesoor
kniesoor
Quote
aarclay (za 21 mrt 2015 20:27:50 https://www.somda.nl/forum/7577/p532322/): Zojuist is het in de 2955 opgevallen dat op de balkons enkele prullenbakjes verwijderd waren en dat er een grijs gekleurde plastic afdekplaat voor in de plaats is gekomen.

Het betreft de prullenbakjes die zich dichtbij de klapstoeltjes bevinden. Ik acht de kans aannemelijk groot dat ze voor de veiligheid van passagiers bij een botsing zijn verwijderd.
Is al enkele maanden zo.
 

03-04-2015 21:39:03
rolandrail
rolandrail
NS verteld hun personeel:
"SGMm viert veertigste verjaardag

Vandaag, vrijdag 3 april, bereikt SGMm-treinstel 2111 als eerste de 40-jarige leeftijd. Dit treinstel dat eerder als nummer 2001 door het leven ging, zag samen de rest van de SGMm vloot in die 40 jaar al heel wat van Nederland. En van met pensioen gaan is nog geen sprake.
...
Vanaf 2003 hebben de treinstellen een grondige revisie gekregen bij Bombardier in Randers Denemarken waarbij ook het hele interieur vernieuwd is. Vanaf die tijd gaan de treinstellen als SGMm (de ‘m’ staat voor modernisering) door het leven en zijn alle treinstelnummers met 110 verhoogd. Vanaf die tijd krijgt treinstel 2001 een andere naam: treinstel 2111. Bijzonder is dat de treinstellen SGMII als laatste de revisie hebben gekregen waarna ze technisch gezien nog 15 jaar mee kunnen. Voor treinstel 2111 betekent het dat, zonder extra acties, de maximale technische levensduur in 2023 wordt bereikt. Er vindt continu onderzoek plaats naar de toekomstige behoefte aan materieel. Voor het Sprintersegment is daarbij al helder dat we in ieder geval tot en met 2020 een beroep moeten doen op de volledige vloot SGMm. Treinstel 2111 kan voorlopig inderdaad nog niet met pensioen!"

Laatst bewerkt door rolandrail op 03-04-2015 21:39
 

03-04-2015 21:57:39
gose91
gose91
Het is naar mijn bescheiden mening een materieelserie waar je de ouderdom nog niet aan ziet, waarschijnlijk in 2025 nog steeds niet. Die leuke kleurstelling, en het gebrek aan gebrom van motoren en gepiep van remmen (á la Mat '64 dat in sommige gevallen toch even oud is als SGM). Maar misschien hebben we over tien jaar wel een scherpere definitie van ouderdom...