25-03-2012 18:51:18 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Vanmiddag viel mij op dat bij de treinstellen 2137 en 2944 dat wanneer de deuren net half open zijn, meteen weer het sluitsignaal gaat en de deuren weer dicht gaan. Je kunt ze dan weer wel open doen. Dit gebeurt niet elke keer als de deuren opgaan. (hsl)-mcn Ehv |
25-03-2012 19:21:09 | ||
---|---|---|
Masjinist
|
Op welk station was dat dan? |
25-03-2012 20:16:49 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Schiedam Nieuwland(2137) en de andere(2944) nog ergens op de Hoekse Lijn. (hsl)-mcn Ehv |
25-03-2012 22:21:00 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat euvel heeft SGMm inderdaad sporadisch, is bij meerdere stellen zo. Opzich erg slordig want mensen schrikken en/of raken in paniek waardoor er soms ongelukken gebeuren. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
25-03-2012 22:43:49 | ||
---|---|---|
maurits
|
Zou het te maken kunnen hebben met de haltering langs een perron wat in een verkanting ligt? In Rijssen (waar het perron in een flinke boog ligt) heb ik het ook een aantal malen zien gebeuren, terwijl ik me het niet kan herinneren dat de deuren opeens sluiten als een SGMm halteert op een station wat niet in een boog ligt. Het lijkt me overigens een serieuze veiligheidsfout. Deuren horen niet te sluiten als mensen aan het uitstappen zijn, voor hetzelfde geld valt er iemand tussen de trein en het perron, merkt de HC het niet op, sluit de rest van deuren en geeft het vertrekbevel.... Laatst bewerkt door maurits op 25-03-2012 22:45 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
26-03-2012 12:35:40 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Martijnmet: ik heb het topic opgeschoond. Het verzoek is om vanaf nu on-topic te blijven met de ontwikkelingen over SGM! Laatst bewerkt door martijnmet op 26-03-2012 13:37 |
26-03-2012 23:40:17 | ||
---|---|---|
Johan-41
|
lijkt me meer een defecte instapsensor. het oogje wat aan de onderkant bij de deur zit. Als deze niet werkt, sluit de deur. Of was het bij het gehele stel? |
27-03-2012 02:39:26 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
En geloof dat je met die zin de spijker op z'n kop slaat, iederdaad per deur het geval Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
27-03-2012 19:20:44 | ||
---|---|---|
Masjinist
|
Lijkt me meer een (kleine) storing in de regelunit van de deur. instap sensors gaan haast nooit stuk |
27-03-2012 19:34:21 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ook niet als je er een flinke trap tegen geeft? |
27-03-2012 19:38:46 | ||
---|---|---|
Masjinist
|
Ja dan wel hé |
27-03-2012 19:44:11 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Misschien zijn er dan wel vandalen geweest die een trap tegen de deursensor hebben gegeven |
28-03-2012 21:08:43 | ||
---|---|---|
Johan-41
|
Of het was toch het gehele stel (zie de opmerking bovenaan)en dan heb je een grote kans op het 5km-relais. @ Masjinist ook deur-plc's gaan niet zo vaak de mist in bij SGM! Laatst bewerkt door Johan-41 op 28-03-2012 21:16 |
29-03-2012 03:00:39 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Als het om het 5 km relais gaat dan sluiten de deuren en zijn ze niet meer te openen, maar zal er eerst weer ontgrendeld moeten worden volgens mij. Mcn Asd |
29-03-2012 09:34:31 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Als het 5 km/h-relais is aangesproken gaan de deuren inderdaad in de vergrendeling. Alleen is dat bij de SGM een probleempje: die heeft nog altijd geen 5 km/h-relais (nooit gehad ook, net als de DH). Er zit ter compensatie sinds de renovatie wel een deur-alarm in de cabine, maar die gaat pas af als er gereden wordt zonder lamp deuren dicht. En daar lijkt me in de beschreven situatie hierboven geen sprake van. Groetjes, Emiel |
29-03-2012 09:42:12 | ||
---|---|---|
john2
|
Heb altijd gemeend dat als de conducteur sleuteld, ook als zijn deur waar hij staat de sleutelen nog open is, de machinist in zijn cabine de deuren weer moet ontgrendelen. Laatst bewerkt door john2 op 29-03-2012 10:02, reden: type fout hersteld. |
29-03-2012 09:58:56 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat klopt, maar ontgrendelen lukt pas als de Hc z'n sleutel weer uit het sleutelkastje heeft gehaald. Zolang die sleutel er nog in zit en opgedraaid is, is in de cabine het ontgrendelen als het ware overruled. Overigens staat het sleutelen los van het 5 km/h-relais, maar de werking van het 5 km/h-relais gaat feitelijk hetzelfde (behalve dan bij de SGM). Bij het aanspreken ervan sluiten de deuren en is ontgrendeling vanuit de cabine niet mogelijk totdat de snelheid weer onder de 5 km/h is. Groetjes, Emiel |
29-03-2012 11:06:30 | ||
---|---|---|
MDDM
|
En ontgrendelen doen we alleen bij stilstand Gr Joop mcn Lls |
29-03-2012 13:44:49 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Uiteraard. Ik had het alleen even over "wat er kan", uitgaande van het 5 km/h-relais. Groetjes, Emiel |
29-03-2012 16:30:57 | ||
---|---|---|
Johan-41
|
Quote Als je dan weer eens op die stoel een bak koffie aan het nuttige bent bij een lang stationnement, open dan eens die kast links achter je, waar de relais zitten (relais 2K23, snelheid groter dan 5Km/u) |
29-03-2012 20:11:52 | ||
---|---|---|
john563
|
die zit er al jaren....... maar niet voor de deuren, vergrendeling vooruit/achteruit. |
29-03-2012 23:43:15 | ||
---|---|---|
maigoda
|
En die hebben ook een stotz op de achterwand. Als die er uitklapt, dan kun je de rijrichting niet in de nul-stand zetten. Groetjes, Emiel |
03-04-2012 19:46:49 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Wellicht een hele stomme vraag, maar wat is het nut van een zekering die voorkomt dat de rijrichtingsschakelaar in de nul-stand gezet kan worden? Ik weet (tijdens een cabinerit jaren terug ook al eens gedemonstreerd) dat als de rijrichting tijdens het rijden op nul wordt gezet, er een ATB remming volgt. Heeft die zekering met de ATB te maken? |
03-04-2012 22:41:57 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Niet specifiek de ATB. Er volgt ook geen snelremming als het je wel zou lukken (bij mat'64 kan het zelfs). De ATB valt gewoon terug naar 40 km/h omdat er in de nulstand (en in de stand achteruit) geen verbinding is tussen de ATB-spoelen en de ATB-kast. Een normale remming volstaat om 'het systeem' tevreden te stellen. De reden kan te maken hebben met het feit dat de dodeman in de nul-stand niet werkt. Alleen bij de 1700, de 1800, de mABk en de SLT zit er dan weer geen rijrichtingsvergrendeling op. Voor de 1700/1800 maakt dat niet uit. Die dodeman werkt ook als er geen rijrichting is gekozen en de loc rolt (bij opzending moet je daarom ook de dodeman afsluiten op het luchtrek). Maar hoe dat bij de mABk en de SLT is opgevangen, geen idee. Groetjes, Emiel |
12-07-2012 19:53:39 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Kan het zijn de sommige SGMm-treinstellen een ander sluitsignaal hebben? Ik heb al meerdere malen iets anders gehoord. (hsl)-mcn Ehv |
12-07-2012 21:06:22 | ||
---|---|---|
stefanb
|
volgens mij hebben sommige SGMms een andere geluid. Het is een proef voor slechthorende die kunnen dit geluid wel horen namelijk |
12-07-2012 21:17:22 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Ik meld ook een afwijkend geluid bij sommige stellen. Laatst bewerkt door treinefan op 12-07-2012 21:17 |
26-07-2012 22:27:43 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Uit OD 26-07QuoteWat houdt dat met SGMm precies in? (hsl)-mcn Ehv |
26-07-2012 22:38:43 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als ik dat precies zou weten, had ik het wel direct opgeschreven %09% |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
26-07-2012 22:43:11 | ||
---|---|---|
sik214
|
Schijnbaar kunnen die tot die tijd ook gemist worden in de dienst of zou het om een dusdanige storing gaan dat ze niet meer mogen rijden tot oktober. |
26-07-2012 23:28:04 | ||
---|---|---|
nedtrain25
|
de sprinters krijgen allemaal een asbestsanering. ze zijn in Ldd begonnen met de 2en. de 2122 is klaar. binnen staan nu de 2125 en 2137. de 2114 staat ook al te wachten. de 5 staan in amersfoort tijdelijk terzijde voor een werkwisselvoorraad van de verwarmingkoffers. |
26-07-2012 23:36:42 | ||
---|---|---|
mren
|
Aannemelijk een origineel onderdeel dan dus bij de ombouw is blijven zitten. Kan het niet zijn dat het alleen om de eerste serie tweetjes ging? Volgens mij is asbest in '77 verboden (in de bouw althans, weet niet of dat bij het spoor dan ook zo is. Lijkt me wel?), dus zou het alleen nog in de tweetjes zitten. |
27-07-2012 00:27:00 | ||
---|---|---|
tomgreep
|
Waar is die asbest dan in gebruikt (welke onderdelen)? |
27-07-2012 00:44:30 | ||
---|---|---|
mren
|
"verwarmingskoffers", dus aannemelijk ergens in de islolatie. |
27-07-2012 00:44:32 | ||
---|---|---|
broek53
|
De stellen die terzijde staan in Amersfoort: 2943, 2968, 2987, 2988, 2992. |
27-07-2012 01:05:05 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Neen, volgens het asbestbesluit uit 2005 mogen elektrische installaties tot 1KVAC en/of 1,5KVDC asbest bevatten indien het isolerend vermogen niet gewaarborgd kan worden door andere materialen. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
13-10-2012 18:42:01 | ||
---|---|---|
nedtrain25
|
vandaag zijn bij de 2973 de LED front-en sluitseinen uitgebouwd en weer voorzien van de traditionele gloeilampen |
13-10-2012 18:57:58 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ik dacht dat het nooit zou gebeuren. Is dit een actie van "Ohja, dat moet ook nog eens gebeuren", of was nog steeds de LED-proef gaande? |
14-10-2012 18:38:11 | ||
---|---|---|
raoul1
|
Quote Inmiddels zijn we bijna 1 jaar verder, maar de 2116 staat nog steeds in Haarlem. Hij lijkt wel al kompleet te zijn of vergis ik mij? |
14-10-2012 20:38:59 | ||
---|---|---|
j.jager
|
Stel 2138 staat intussen al ruim 2 weken in Onnen. Heeft iemand een iedee wat een SGMm daar doet? Aangezien nedtrain On normaal geen onderhoud aan SGMm doet. |
15-10-2012 18:25:55 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Gewoon daar staan, omdat er elders geen plek is? Shqiperise-lopers? |
06-11-2012 12:17:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
Van de zomer is de 2947 klaarblijkelijk toegevoegd aan de Sprinters in/bij de loods in Amersfoort. Vorige week is de 2947 samen met de 2988 naar Leidschendam gesleept en uit het feit dat ze binnenkort weer in dienst komen, leiden we dan maar af dat het sabestsaneringsgebeuren gebeurd is. De overige vier stellen in Amf gaan deze maand ook weer via Ldd in de roulatie. |
06-11-2012 22:02:29 | ||
---|---|---|
SGMm2137
|
Afgelopen zondagmiddag zag ik de 2943 in de driehoek in Hlm staan. Dacht dat er ook nog een andere SGMm bijstond. |
06-11-2012 23:55:52 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Volgens de spots is de 2947 op 30 oktober al weer in dienst gezien. |
07-11-2012 08:11:26 | ||
---|---|---|
train85
|
Hij staat nu te Ldd, sinds 1 november. |
07-11-2012 08:47:36 | ||
---|---|---|
Bert13
|
QuoteDat is mijn fout, spotje is veranderd He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
07-11-2012 10:10:30 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Ok. Ik zal dat dan ook op de wiki aan gaan passen. |
07-11-2012 10:32:02 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteAls het goed is is hiervan nog geen enkel stel weer actief op het moment. |
07-11-2012 11:04:06 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Waarom staan die stellen terzijde eigenlijk? Regelmatig zie ik de 5800 overvol rijden. Die 15 bakken zouden echt niet misstaan. Gr Joop mcn Lls |
07-11-2012 11:18:56 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ze stonden te wachten op asbestsanering van verwarmingskoffers. Waarom ze daar een maand of vier hebben moeten wachten, weet ik niet. |
07-11-2012 11:24:56 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze aan de kant gezet zijn om een werkvoorraad van die verwarmingskoffers te hebben, zodat de asbest eruit gehaald kan worden, dan een stel binnengenomen kan worden, daar de asbesthoudende verwarmingskoffer eruit en de gesaneerde erin, en dan kan dat stel meteen de baan weer op. |
07-11-2012 11:27:25 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Zoiets staat hier ook ja, ze zullen ook deze maand in Amersfoort weggehaald worden volgens bovenstaande berichten. Met vriendelijke groet, |
07-11-2012 11:36:35 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteJuist, Thanks! Gr Joop mcn Lls |
07-11-2012 13:14:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote En dat laatste gebeurde dan weer in Ldd meen ik en niet te Amf. |
07-11-2012 17:28:34 | ||
---|---|---|
279
|
de 2943 en nog een ander stel (2992?) staan in Hlm in afwachting van slepen naar Ldd. blijkbaar is er zoveel open gemaakt dat ze niet meer zelf kunnen rijden... Laatst bewerkt door 279 op 07-11-2012 17:29 |
07-11-2012 22:38:13 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Verwarmingskoffers = hoogspanning, dus daar kan ik me iets bij voorstellen. |
07-11-2012 23:08:14 | ||
---|---|---|
nedtrain25
|
En ook de overspanningsbeveiligingen op het dak waren afgenomen voor ontasbesting en werk wisselvoorraad |
26-12-2012 12:17:08 | ||
---|---|---|
niels25
|
Als ik naar de spots van de afgelopen tijd kijk dan zie ik dat alle stellen welke terzijde stonden voor asbest sanering weer op de baan zijn, behalve de 2987. Is er iets met dit stel waardoor herindiensttreding belemmerd wordt? Verder duurt het lang voordat de 2116 weer operationeel is, komt dit stel uberhaupt ooit nog op de baan? Weet iemand toevallig wat de status van dit stel is? Staan er naast de 2987, 2116 en 2138 (voor reizigersdienst) nog meer SGM's terzijde? Laatst bewerkt door niels25 op 26-12-2012 12:17 |
26-12-2012 17:41:20 | ||
---|---|---|
2296
|
Heb even gekeken en heb het volgende gevonden: 2116: Botsschade Leiden. Prognose half Juli 2013. 2138: Stel is actief rondom Den Haag. 2946: Aanrijding te Amf. Prognose onbekend. 2987: Heeft wat last van olie in de leidingen. Kont eind Januari weer de baan op. 2995: Aanrijding te Amf. Komt ook eind Januari weer de baan op. |
26-12-2012 17:54:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
Waarbij aan te tekenen dat de 2138 zijn proef-zandstrooiers net weer kwijt is. De 2946 heeft naast botsschade een behandeling van slechte vloeren nodig, waardoor een deel van het interieur eruit moet. |
27-12-2012 10:13:21 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Zijn die slechte vloeren een een oorzaak van de botsing dan? Choo choo..... |
27-12-2012 10:18:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nee, het stel moest toch al 'naar binnen' vanwege de vloeren, begreep ik. |
27-12-2012 10:24:30 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
Die 2116 is wel een bijzondere dan. Ik zag dat stel afgelopen voorjaar al op het buitenterrein van Hlmwph staan met volledig hersteld plaatwerk, nieuwe AK en nieuwe draaistellen en apparatenkasten eronder. Blijkbaar heeft zo'n stel dan gewoon geen prioriteit om op te leveren zou je haast denken, ook voor de vervoerder niet. |
27-12-2012 11:35:57 | ||
---|---|---|
niels25
|
Als de prognose voor herstel van de 2116, juli 2013 is, dan heeft het stel bijna 3 jaar terzijde gestaan! Vreemd dat dit zo lang heeft moeten duren. Bij VIRM zie je dat bepaalde bakken (bv 8301) lange tijd terzijde staan (vanwege het niet kunnen vormen van een (nieuwe) stam), maar voor het SGM materiaal scheelt terzijde staan al meteen een gehele treinstam. Ik weet natuurlijk niet wat de exacte reden hierachter is, maar toch vreemd dat de NS geen extra druk hierop uitoefend. In ieder geval bedankt voor het overzicht van op het dit moment terzijde staand SGM materieel. |
27-12-2012 11:57:41 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Wat is er destijds met de 2116 gebeurd? Ik zie alleen dat het bij Leiden beschadigd is door botsschade. Ik heb gekeken in de opvallende dingen van 5 november 2010, 28 november 2011 en 17 april 2012, maar daar staat geen 2116 bij. Mis ik soms een botsing in Leiden? Edit: Ik heb het al gevonden, op 1 november 2010 is het stel op een stootjuk gebotst, samen met de 2133. Laatst bewerkt door taigagaai op 27-12-2012 12:05 |
27-12-2012 12:15:23 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
QuoteHoe lang en waarvoor heeft dit stel de zandstrooiers gehad? |
27-12-2012 12:18:30 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Er is eerst gekeken of er magneetremmen geplaatst konden worden, maar helaas. Daarna is besloten om proef te draaien met zandstrooiers om de remweg te verkorten bij gladde sporen. Mcn Asd |
27-12-2012 12:29:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
Stel heeft van 17 tot 27 september in Haarlem gestaan voor het inbouwen en heeft de hele herfst proefgereden in het noorden des lands (is ook een paar keer gesignaleerd in Onnen). |
27-12-2012 21:31:05 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De 2116 heeft dan vast last van onderdelentekort van het één of ander. Inderdaad wel jammer, al zijn het maar 2 bakjes. |
28-12-2012 00:35:07 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
@MasterE en Broek53, dank voor jullie antwoorden. |
29-04-2013 11:17:17 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
Wellicht interessant; stel 2116 rijdt vandaag voor het eerst weer in de reizigersdienst, nadat het een flinke tijd terug een stootjuk gekraakt had. Begon vanochtend in 80203 en nu in 9530 onderweg. Laatst bewerkt door stefanvdw op 29-04-2013 20:40 |
29-04-2013 11:27:02 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Voor de komende herfst worden alle SGMm III voorzien van magneetremmen. Alsdus een eerder deze maand gepubliceerde railpocket melding Voor de SGMm II wordt naar een oplossing gezocht. Gr Joop mcn Lls |
29-04-2013 11:57:50 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Goed nieuws! En dat al naar 35 jaar Aangezien het al decennia lang een berucht probleem is, waarom nú pas? |
29-04-2013 12:42:57 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Dat klopt. Daarom kan het op de SGMm II niet ingebouwd worden. Om dat probleem de komende herfst deels al het hoofd te bieden, is het de bedoeling dat tweetjes dan zoveel mogelijk met drietjes gecombineerd gaan rijden. De reden van de inbouw alsnog kun je vinden en het besluit van hoger hand om het aantal STSen verder te reduceren. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door SleutelMan op 29-04-2013 20:38, reden: topic afgesplitst |
29-04-2013 20:40:04 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
SleutelMan: Topic over magneetremmen afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/13375/p447629 Laatst bewerkt door SleutelMan op 29-04-2013 20:40 |
10-07-2013 13:51:33 | ||
---|---|---|
nedtrain25
|
Ik weet niet of het hier moet, maar te Ldd zijn ze begonnen met het aanbrengen van UIC nummers op SGM. Heb de 2948 al gezien met deze nummers. |
10-07-2013 18:29:48 | ||
---|---|---|
110573
|
Op basis van de bakcodes weer neem ik aan? |
18-07-2013 10:37:01 | ||
---|---|---|
RBNrd
|
In onnen dient de 2937 als proto voor inbouw van magneetremmen onder de AB bak. |
22-07-2013 20:57:48 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
2975 staat al een tijdje aan de kant bij de werkplaats in ehv, heeft iemand een idee wat er mee is? |
22-07-2013 23:08:26 | ||
---|---|---|
RBNrd
|
De 2975 heeft ook al weken in onnen gestaan voor voorbereiding van magneetremmen. Enkele weken geleden is deze omgewisseld met de 2937. |
23-07-2013 14:04:54 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Bedankt voor de info. Ik las dat 2937 proto is hiervoor; geldt dat ook voor 2975? |
23-07-2013 15:05:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
Met het wijzigingsbald van 4 september worden vier diensten SGM vrijgemaakt voor het aanbrengen van de magneetremmen. Dat gaat dus in een pittig tempo. |
23-07-2013 15:26:36 | ||
---|---|---|
plaid
|
Quote Qua tractie-instalatie is het zeker niet mogelijk de SGM II-en wat tractiemotoren te ontnemen? (om zo ruimte te maken voor magneetremmen). Ze hebben in verhouding toch al meer als de III-en, en het spaart nog energie ook misschien? |
23-07-2013 15:36:27 | ||
---|---|---|
sfj
|
Vergeet niet dat de meeste drieeen oorspronkelijk ook tweeen waren, waaraan een extra motorloze tussenbak is toegevoegd (2036-2080, met toilet, werd 2836-2880 later 2900 bij revisie). De 2881-2895 zijn volgens mij overigens niet afwijkend, afgezien van het feit dat het vanuit de fabriek al drietjes waren. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
23-07-2013 16:28:04 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote De motordraaistellen hebben een afwijkende vorm. Deze SIG-draaistellen bezitten namelijk een horizontale primaire vering. Daarom is het inbouwen van en railrem niet mogelijk. Wanneer dat mogelijk was geweest, had men bij de vervanging van de draaistelframes dat vast wel aangepast. Jeanne Kok |
23-07-2013 17:34:28 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Om het een en ander wat inzichtelijk te maken het volgende. Omdat er redelijk grote tractiemotoren in de SIG-draaistellen van SGM zitten én een redelijk grote lamellenkoppeling tussen motoren en assen, zit de primaire vering onder het draaistelframe, precies op de plek waar een magneetrem ook zou moeten komen. Ter vergelijk deze foto's. Een SGM tractie-draaistel (van SIG). Met onder het draaistelframe de schroefveren die voor de primaire vering zorgen: http://www.flickr.com/photos/rienkmebius/8178369584/ (Foto ©: Rienk Mebius) Een loopdraaistel met magneetrem: http://www.flickr.com/photos/webcontentserver/8521223582/in/photostream/ (Foto ©: Erik Holtkamp) Wellicht dat het hiermee duidelijk is. Groetjes, Emiel |
24-07-2013 09:38:56 | ||
---|---|---|
sik214
|
Het UIC-nummer van stel 2992 is als volgt (lijkt mij ook zo voor de 2981-2995): 94 84 436 7 992 (Bk2) 94 84 436 5 992 (AB) 94 84 436 6 992 (Bk1) Zouden de overige stellen dan misschien zo voorzien worden: Stellen 2111-2125: 94 84 436 0 1xx 94 84 436 1 1xx Stellen 2131-2145: 94 84 436 ? 1xx 94 84 436 2 1xx Stellen 2936-2980: 94 84 436 4 9xx 94 84 436 5 9xx 94 84 436 3 9xx |
24-07-2013 10:43:46 | ||
---|---|---|
RBNrd
|
Quote Er zullen 2 stellen per 24 uur gedaan worden. |
24-07-2013 12:52:37 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
DQuoteDe 2966 had op Bk2 als laatste vier 3966; op de AB 5966; de Bk1 kon ik niet lezen. Dick van den Hoven |
24-07-2013 22:47:40 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
QuoteHet moet als volgt zijn, op basis van de oorspronkelijke bakcodenummers: Stellen 2111-2125: 94 84 436 0 1xx 94 84 436 1 1xx Stel 2118: 94 84 436 4 1xx 94 84 436 1 1xx Stellen 2131-2145: 94 84 436 2 1xx 94 84 436 3 1xx Stellen 2936-2980: 94 84 436 2 9xx 94 84 436 5 9xx 94 84 436 3 9xx Van de stellen 2981-2995 zijn al de juiste nummers gegeven. Stel 2118 heeft als 2008 in 1976 zijn ABk verloren bij het ongeval te Schiedam. Talbot leverde hiervoor een nieuw ABk rijtuig met het bakcodenummer 364. Laatst bewerkt door taigagaai op 24-07-2013 22:51, reden: aanpassing nummering |
25-07-2013 07:11:39 | ||
---|---|---|
sik214
|
Top, bedankt! |
25-07-2013 12:00:49 | ||
---|---|---|
110573
|
Zijn die bakcodes van SGM eigenlijk veranderd tijdens de revisie? |
11-08-2013 21:27:00 | ||
---|---|---|
sik214
|
Vandaag reed in de 7000 de 2124 met UIC-nummers. Volgens mij één van de eerste tweetjes die hiermee voorzien is. |
20-09-2013 12:19:14 | ||
---|---|---|
montrose
|
2987 rijdt rond met de UIC van 2988(alle bakken). Ben heel benieuwd naar de UIC van 2988. |
03-10-2013 17:41:05 | ||
---|---|---|
Wellie
|
In onderhoudsbedrijf Onnen worden de komende negen weken in zestig SGMm lll treinstellen magneetremmen ingebouwd. Magneetremmen helpen het doorglijden op gladde sporen in met name de herfstperiode voorkomen. Dit project is een samenwerking tussen de NedTrain-locaties R&O Haarlem, onderhoudsbedrijf Onnen en onderhoudsbedrijf Leidschendam. De zestig treinstellen van de SGM III worden op verzoek van NSR uitgerust met een magneetremsysteem. De primaire reden hiervan is het voorkomen van doorglijden in de rijdende dienst, wat vooral plaatsvindt tijdens de herfstperiode door slechte adhesie spoor-wiel. In Onnen startte afgelopen week de Pre Try Out fase. In drie dagen tijd is de Pre Try Out trein opgebouwd, waarin het inbouwen van de magneetrem werd getest. Tegelijkertijd is de 5 x M-methode getest (Mens, Methode, Materiaal, Materieel en Middelen). Lloyd’s Register nam de conformiteitsaudit af met positief resultaat. Het productiegedeelte heeft een voorlopige certificering gekregen. Voortvarende aanpak Frank Leppers, senior engineer pneumatiek vertelt: “Terugkijkend op vorige week ben ik erg positief. Ik vind de aanpak voortvarend. Er is natuurlijk veel voorwerk gedaan door Onnen en Haarlem. De Pre Try Out leverde gelukkig geen verrassingen meer op.” Henk Kuper, projectleider kwaliteit vertelt: “Alle voorbereidingen kwamen samen vorige week. Dat resulteerde in een recordtempo voor de opbouw van de Pre Try Out trein. Bij ICM deden we daar namelijk nog ruim twee weken over. De controles waren foutloos en het testen ging feilloos. Ik ben dus trots op ieders bijdrage!” Goede samenwerking Het hoofdontwerp wordt opgesteld door R&O Haarlem; een deel van de technische engineering, de gehele manufacturing engineering en de productie worden uitgevoerd in de modificatiehal in onderhoudsbedrijf Onnen. Dit in nauwe samenwerking met andere afdelingen van NedTrain, zoals Fleetmanagement en onderhoudsbedrijf Leidschendam. In week 37 is in Onnen de nieuw ontwikkelde outillage getest waaronder de hefrotatie-unit, de prefabricage-tafel en het tussentijds testen. In week 37 heeft Lloyd’s Register een aantal proefritten uitgevoerd. Daarna resten er nog drie weken om alles in gereedheid te brengen voor de start van de productie op maandag 7 oktober. Bron: NS iNSite Laatst bewerkt door Wellie op 03-10-2013 23:49 |
03-10-2013 17:50:41 | ||
---|---|---|
robbertc
|
7 oktober starten.. Gaat de laatste er uit als de herfst voorbij is? Laatst bewerkt door robbertc op 03-10-2013 17:51 |
03-10-2013 17:58:23 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat is dan zonder vertraging klaar in de derde week van december. Ach, was dat met ICM-maagneetrem-ombouw niet ook zo... Het is bijna net zo voorspelbaar als het laatste wijzigingsblad, waarmee SGM terugkeerde op Ut-Brn, zo vlak voor de herfst. Groetjes, Emiel |
03-10-2013 18:07:37 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Dat wordt er hierom de eerste 2 weken van Wbl weer uit gehaald en vervangen door SLT. Met SGM met magneetremmen wouden ze daar weer een poging wagen.. |
03-10-2013 20:12:22 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Ik heb overigens het gevoel dat een bronvermelding op zijn plaats zou zijn. |
03-10-2013 21:57:31 | ||
---|---|---|
279
|
het klinkt als een intern Nedtrain-artikel... |