15-03-2017 08:01:36
broek53
broek53
Tijd voor de pyromaan om de activiteiten te verleggen naar een andere materieelsoort, denk ik.

15-03-2017 15:17:44
aarclay
aarclay
Quote
b2py (wo 15 mrt 2017 07:38:00 www.somda.nl): Dan ben je al te laat als het echt in brand staat, en What if, wie gaat dat monitoren?

DVR natuurlijk

Quote
broek53 (wo 15 mrt 2017 08:01:36 www.somda.nl): Tijd voor de pyromaan om de activiteiten te verleggen naar een andere materieelsoort, denk ik.

Of het kwartje eindelijk laten vallen en hulp zoeken.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-03-2017 15:19


Choo choo.....

15-03-2017 19:09:49
phantom
phantom
Quote
b2py (wo 15 mrt 2017 07:38:00 www.somda.nl): Dan ben je al te laat als het echt in brand staat, en What if, wie gaat dat monitoren?

Ik bedoelde dus ook om juist nu met afgesloten wc's dat te monitoren met camera's.
Komt er iemand aan die wc deur die probeert zich een weg naar binnen te forceren zonder HC,dan weet je naar wie je opzoek moet als de boel in brand vliegt

Overigens is het soort mens dat dit soort dingen doet waarschijnlijk niet in bezit van een kwartje om het te laten vallen.
Die leven in een andere belevingswereld waar er geen kwartjes zijn,en wellicht zal hulp hun ook niet aan dat kwartje helpen om te beseffen wat ze hebben aangericht.

Laatst bewerkt door phantom op 15-03-2017 19:13


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

27-03-2017 19:12:29
rob46
rob46
Vanmiddag sleepte VR de Bk1+Bk2 2970+2989+2949 vanuit het Rb Hlm voor opslag naar de HCT-terminal in de Hrp.De door brandstichting geteisterde AB-rijtuigen bleven achter in het Rb voor eventueel herstel. Tevens staan daar nog de brandschade SGMm3 2951 en 2940. www.flickr.com


57 jaar OV-fotografie.


03-04-2017 22:31:17
mdj
mdj
Dader op heterdaad gepakt: www.blikopnieuws.nl


Bij twijfel: gebruik beton.

03-04-2017 22:33:45
Frontier
Frontier
IJmuiden, vast iemand die het dagelijks staan in de 4800 meer dan zat is. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

03-04-2017 22:35:40
thom
thom
Ja, dat word er beter op zo %08%

03-04-2017 22:50:05
Daan!
Daan!
Ik reed vorige week in de 4800. Ik kom namelijk uit IJmuiden, maar het viel me op dat de toiletten gewoon open waren. Ik dacht dat je naar de conducteur moest om een sleutel te vragen.

Laatst bewerkt door Daan! op 04-04-2017 08:12

03-04-2017 22:54:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Frontier (ma 03 apr 2017 22:33:45 www.somda.nl): IJmuiden, vast iemand die het dagelijks staan in de 4800 meer dan zat is. %08%

Ik denk eerder dat ie het luxe toilet van de DDZ terug wilt%08%


MCN ASD

04-04-2017 00:03:14
thom
thom
Quote
Daan! (ma 03 apr 2017 22:50:05 www.somda.nl): Ik rees vorige week in de 4800. Ik kom namelijk uit IJmuiden, maar het viel me op dat de toiletten gewoon open waren. Ik dacht dat je naar de conducteur moest om een sleutel te vragen.

Dat is hier geroepen, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk...

04-04-2017 04:36:48
moderator
Moderator
moderator
Taalles verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

04-04-2017 08:58:19
dennisk
dennisk
Gisterochtend is SGM stel 2940 overgebracht van Hlmwph naar Aswplz.

28-04-2017 16:11:08
broek53
broek53
Staat de 2940 dan in Aswpl te wachten op herstel? Of wordt hij daar zelfs hersteld?

29-04-2017 00:02:06
279
279
zover ik weet, wacht het stel op afroep voor herstel in RB Hlm.

26-06-2017 20:34:36
michaben
michaben
Volgens de DVS feeds is de 2951 als eerste van de toiletbrandslachtoffers weer terug in dienst sinds vorige week. De 2970, 2940, 2989 en 2949 staan nog op zwart, maar de overige 86 stellen zijn allemaal actief volgens de digitale bronnen.

27-06-2017 07:40:03
sik214
sik214
De 2950 staat toch ook met een defect WC achter de Zaanstraat geparkeerd?

27-06-2017 07:46:05
rob46
rob46
Nee, dat is de 2940 en die is in het AB-rijtuig ernstig beschadigd doordat de brand door de kabelkanalen van het plafond doorsloeg.


57 jaar OV-fotografie.

08-07-2017 14:03:42
broek53
broek53
Het is zover: de 2971 is als eerste opgegaan voor een levensduurverlengende beurt. In de Zaanstraat, wel te verstaan.

08-07-2017 14:10:36
Jan-Mark
Jan-Mark
Dank voor je bericht Michiel! Wat wordt er echter nu precies gedaan bij de beurt?

10-07-2017 15:01:50
broek53
broek53
Ldd doet iets uitgebreids aan onderhoud en vervangen van hoofddelen. In de Zstr doet personeel van Hlm eea aan het casco. Inspectie van de daken (roestvorming, iig de roosters) en rond de drukknoppen van de deuren. Verder de ruitenwissers en de ventilatiemotoren, en de treeplanken.

10-07-2017 23:35:42
Frontier
Frontier
De vieze, versleten en aftandse bekleding van de zitplaatsen in met name de tweede klasse gaat men zeker niets mee doen?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

11-07-2017 10:06:27
MasterE
MasterE
Nee natuurlijk niet, het is een minimale actie om het spul op de baan te houden.


Mcn Asd

11-07-2017 21:41:08
bossie186
bossie186
Hoelang kan een SGMm na een (grote) revisie weer rijden (revisietermijn)? En hoelang kan een SGMm in theorie het uithouden met veiligheidsbeurten na verstrijken van revisietermijn?

11-07-2017 22:19:45
broek53
broek53
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat mat '64 het laatste was dat met strikte revisietermijnen-tot-op-de-dag werkte.

11-07-2017 22:24:08
thom
thom
Dat ligt er maar net aan wat NSR daar voor ingericht heeft (of gaat) in het onderhoudsplan voor SGM, er zijn geen standaard eisen in Nederland wat de termijnen van een revisie in zouden moeten houden.

Als NSR op papier heeft staan dat een SGM elke 7,5 jaar een technische revisie nodig hebt, kun je met een veiligheidsbeurt (Vaak een revisie van remcomponenten of controle daarvan) onderbouwen dat je daarmee van je onderhouds plan afwijkt en dus geen volledige revisie uitvoert.

ILeT doet niets anders dan kijken of jij je aan je eerder opgesteld onderhoudsplan houdt.

Laatst bewerkt door thom op 11-07-2017 22:25

12-07-2017 13:00:54
broek53
broek53
Navraag leert dat de uitstroom van de SGM-drietjes zou beginnen in 2018, blijkbaar op basis van de zaken die nu (in Hlm, maar vooral ook in Ldd) worden aangepakt. De termijnverlenging moet dan drie jaar bedragen.

Volgens mij schaart SGM zich daarmee in de rij van verlengingsbeurten die in de jaren zeventig nog H6 en H8 heetten en ook zo'n looptijd van een jaar of drie hadden. Uitgevoerd op mat '46 destijds, wel te verstaan, dat er overigens meestal zwaar gepostzegeld uit kwam. Dat zal met SGM wel niet het geval zijn.

12-07-2017 13:05:17
Berk24
Berk24
Eerst zien dat SNG in Nederland wordt ingezet op sprinterdiensten, alvorens er ook maar één SGM-stel buiten dienst wordt gesteld.

12-07-2017 13:12:30
broek53
broek53
Waar het uitstel precies op is gebaseerd, is zo niet te achterhalen en we hebben er hier ook wel eens over gediscussieerd. Het lijkt inderdaad veel op een vangnet voor tegenvallende inzet van SNG enerzijds en de plotselinge vervoergroei waar men zo op rekent anderzijds.

12-07-2017 16:17:22
MasterE
MasterE
Het lijkt mij zinvol om SGMm achter de hand te houden tot men zeker weet dat SNG is ingestroomd en storingsvrij rijdt en/of de reizigersgroei stopt/afneemt.


Mcn Asd


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-07-2017 16:19:02
broek53
broek53
Zeker wel. Het is in ieder geval in lijn met het aanhouden van 100 % reserve in het eerste jaar dat nieuw materiel operationeel moet zijn, zoals dit jaar ook gebeurt met de Flirts.

12-07-2017 16:27:30
MasterE
MasterE
Misschien is men extra voorzichtig omdat SNG voorzien is van ERTMS en daardoor langer nodig heeft voor de toelating rond is. Als er dan vervolgens wel 180 bakken SGM uitstromen heb je een probleem.


Mcn Asd

12-07-2017 18:40:44
broek53
broek53
NS neemt inderdaad geen enkel risico, zo lijkt het. Ik denk overigens dat de toelating van het SNG als materieelsoort wel zal worden losgekoppeld van die van de ingebouwde ERTMS - maar dat is voor een ander topic.

09-08-2017 21:06:02
moderator
Moderator
moderator
Discussie omtrent maximale lengte van een SGM combinatie (die de neiging had om elke keer af te dwalen) maar een eigen plaatstje gegeven. Die is te vinden op www.somda.nl

03-10-2017 18:42:38
VIRMm1
VIRMm1
Uit het OD topic van vandaag:

Quote
MasterE (di 03 okt 2017 15:36:09 www.somda.nl): Zag dit net op fb:
Sprinter 2940, 2949 en 2970 (brandstichting) zullen niet meer terug keren. De treinstellen zijn aangeboden voor sloop. Bron Railmagazine

??????????


Opmerkelijk besluit. DDZ's worden aan de kant gezet, DDAR en DDM gaat stuk en wordt niet terug op de baan gebracht en nu dit.

NS zal wel heel veel vertrouwen hebben in het vlekkeloos instromen van het SNG, anders doe je dit niet dunkt me.

03-10-2017 19:38:49
trdl85
trdl85
kosten-baten ??

03-10-2017 20:23:40
TSNL250
TSNL250
DDAR en DDM komen wel weer terug op de baan, het duurt alleen even. Zie het 1700 topic

03-10-2017 20:28:59
cuneo56
cuneo56
Ergens voel ik toch een mogelijke rechtzaak aankomen.
De Flirts konden zonder Europese aanbesteding worden besteld vanwege dringende behoefte.
Echter: nog voor deze echt beschikbaar zijn /toegevoegde waarde hebben ( er wordt nog steeds een evengrote hoeveelheid materieel achter de hand gehouden), wordt er al materieel afgevoerd.
Conclusie zou dus kunnen zijn dat de argumenten om een europese aanbesteding te omzeilen er helemaal niet zijn/ zijn geweest.
Als er echt een dringende behoefte aan materieel zou zijn , dan kan je ook wel een paar toiletten herbouwen.

03-10-2017 20:41:55
michaben
michaben
Als de schade beperkt was gebleven tot het toilet waren deze stellen wel hersteld vermoed ik, immers een van de slachtoffers van de reeks branden is al weer een tijdje terug in dienst. Blijkbaar is de schade bij deze drie complexer en is herstel niet economisch te verantwoorden. Sowieso, als herstel langer dan een jaar zou duren (rekening houdend met beschikbare capaciteit in de werkplaats om meerdere schadegevallen te behandelen in korte tijd) heeft het sowieso geen zin, dan stroomt SNG de dienstregeling in.

Ik zou me wat betreft het argument 'dringende behoefte' meer zorgen maken over het feit dat men 100% reserve aanhoud voor dat nieuwe materieel, terwijl er nauwelijks gebruik wordt gemaakt daarvan (in de 4400/9600 is de afgelopen maand zo te zien slechts één dag één van die reservestellen ingezet, in de 5200/6400 is dat vier dagen voorgekomen, opnieuw telkens slechts één stel).

03-10-2017 22:20:57
thom
thom
Daarnaast is er ook helemaal geen sprake van het aan de kant zetten van DDZ'en, het gaat om een stel met een defect wat waarschijnlijk niet inzetbaar is door wachten op onderdelen of werkplaats capaciteit en in tussentijd ergens 'nuttig' gestald is.
Niemand die geroepen heeft dat het stel niet meer terug zal komen en het zit ook niet aan de spoorstaven vast gelast...

03-10-2017 22:35:29
timtrein
timtrein
Met al die defecte en uitgebrande bakken dek je een redelijk deel van die reserve al af, dus dat scheelt weer, staan ze tenminste niet nutteloos aan de kant maar uitgeschakeld aan de kant

08-03-2018 08:59:11
wyke2207
wyke2207
De NS SGM-III 2989 is al weer een tijdje zichtbaar op de radar. Het stel staat op het terrein van de NS Werkplaats te Haarlem waar het regelmatig wordt verplaatst. Ik verwacht een spoedige her-in dienst stelling. Daarmee zou ook dit stel hersteld zijn van z''n opgelopen brandschade.

09-03-2018 18:16:23
M-BASS
M-BASS
Ik zag 2989 gisteren staan, met nieuwe vouwbalg bij de bakovergang. Er was geen brandschade meer te zien, dus die zal inderdaad binnenkort wel weer in dienst komen.

Laatst bewerkt door M-BASS op 09-03-2018 18:17

09-03-2018 18:57:36
thom
thom
Hoe zie je van buiten dat er in het treinstel geen brandschade meer is?

09-03-2018 19:36:52
broek53
broek53
Is het nou nodig om o-ver-al vliegen te trachten af te vangen en zout op slakken te leggen?

09-03-2018 19:41:02
Frontier
Frontier
Wellicht denkt sThom dat ze enkel de buitenkant herstellen? De 2989 zou geheel hersteld zijn en in afwachting van capaciteit te Ldd ten behoeve van herindienststelling.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

09-03-2018 19:45:46
thom
thom
Bij Nedtrain kijk ik nergens meer van op %08%

Maar zonder gekkigheid, het ging mij om de conclusie dat het stel binnenkort wel weer op de baan zal verschijnen terwijl je nooit kunt zien wat men binnen al wel en niet reeds uitgespookt heeft.

09-03-2018 19:47:31
Frontier
Frontier
Het was geen conclusie, slechts een verwachting.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

09-03-2018 19:51:48
thom
thom
Zeker waar We gaan het meemaken, binnenkort

Laatst bewerkt door thom op 09-03-2018 19:52

20-03-2018 08:20:48
wyke2207
wyke2207
De SGM III 2989 staat momenteel als trein 89146 nabij Haarlem Station. Het stel is daar gisteren geplaatst. Herstel van de brandschade lijkt dus afgerond en is in dienst stelling aanstaande.

20-03-2018 22:26:19
aarclay
aarclay
Hoe groot was de schade in die trein door die brand?


Choo choo.....

20-03-2018 22:56:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Enorm. Of niet, dat is relatief en subjectief.

21-03-2018 09:45:50
aarclay
aarclay
Ja, maar wat was de schade dan?
Het is gewoon een normale vraag, en had graag details gehoord.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-03-2018 10:41


Choo choo.....

21-03-2018 22:10:30
bacr
bacr
Dan had je beter de vraag "Welke schade was er aan dit stel?" kunnen stellen

21-03-2018 22:59:52
alle46
alle46
Pfffff....inburgeringscursus?


21-03-2018 23:10:12
aarclay
aarclay
Of we houden het gewoon gezellig.


Choo choo.....

22-03-2018 10:22:05
wyke2207
wyke2207
Ik meen dat de schade aan de SGM III 2989 alleen de middenbak betrof. Ook dit stel werd slachtoffer van de enige tijd zeer frequent optredende toilet-branden. De schade was in ieder geval zodanig dat de 2 (niet beschadigde) kopbakken een tijdje op de Houtrakpolder hebben gestaan in afwachting van het herstel van de middenbak.

22-04-2018 10:17:34
Leo
Leo
De 2989 is weer terug in Hlmwph na bezoek aan Ldd (inhalen gemiste constructiewijzigingen).

26-04-2018 21:29:09
Jan-Mark
Jan-Mark
2992 heeft zo te zien inmiddels volwielen: twitter.com

26-04-2018 21:35:45
aarclay
aarclay
Stiekem verbaast me dat vanwege de oudheid van deze treinen.
Is er ook een verplichtingsdatum daarvoor?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-04-2018 21:35


Choo choo.....

26-04-2018 21:36:46
thom
thom
Ik denk eerder dat dat onderhoudstechnisch interessanter is.

26-04-2018 21:42:46
Frontier
Frontier
Voor de pak 'm beet twee, hooguit drie jaar dat die rommel nog in dienst is?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

26-04-2018 21:51:06
thom
thom
Opgedraaide assen moet je toch vervangen, dan is er geen extra moeite om er een wielstel met volwielen onder te schuiven en ondertussen kun je de hele afdeling wielbanden in Haarlem opdoeken.

26-04-2018 22:59:15
VIRMm1
VIRMm1
Al het materieel gaat volwielen krijgen. Ze worden vervangen door volwielen wanneer een as aan vervanging toe is. Het kan dus zijn dat er treinen rondrijden met 4 volwielassen en 8 wielbandassen, helemaal door elkaar (om maar een voorbeeld te noemen).

27-04-2018 12:06:29
MasterE
MasterE
Quote
Frontier (do 26 apr 2018 21:42:46 www.somda.nl): Voor de pak 'm beet twee, hooguit drie jaar dat die rommel nog in dienst is?


Daar zou ik niet op rekenen v.w.b. de drietjes.
Eerst moet al het SNG geleverd zijn en alle SLT's hun revisie hebben gehad.
Daarnaast zal eerst het DD-AR en DDM-1 uitstromen als mede de tweetjes SGMm.
Misschien dat ze dan niet meer planmatig worden ingezet, maar wel als reserve dienst doen.


Mcn Asd

28-04-2018 11:05:00
broek53
broek53
Nou: de tweetjes SGM zijn later gerenoveerd dan de drietjes en bij de drietjes zijn vorig jaar een soort opknapbeurten begonnen om ze ueberhaupt nog in dienst te kunnen houden. De bedoeling was toen (en zal ook nu nog wel zijn) het SGM in een aaneengesloten periode te kunnen afvoeren, en dat zou dan ergens in 2020/21 moeten zijn.

28-04-2018 11:45:37
MasterE
MasterE
De drietjes hebben vorig jaar een levensduur verlengingbeurt gekregen en kunnen nog 7,5 jaar mee. De tweetjes niet dus die zullen eerst afvloeien.

Laatst bewerkt door MasterE op 28-04-2018 11:46


Mcn Asd

28-04-2018 12:03:18
279
279
drietjes worden nog steeds verlengd qua levensduur.
er staan er regelmatig 1 of 2 in Aswpl.

28-04-2018 12:40:04
IJsbergsla
IJsbergsla
7,5 jaar klinkt alsof er een complete revisie heeft plaatsgevonden, en dat is echt teveel eer voor wat er in de Zaanstraat aan het gebeuren is.

28-04-2018 12:51:55
MasterE
MasterE
Dat is wat mij verteld is, we zullen het zien.


Mcn Asd

28-04-2018 14:19:16
broek53
broek53
7,5 jaar was vroeger de termijn van een casco-revisie en een technische beurt, en inderdaad: dat gebeurt in de Zaanstraat niet. Daar gaat het veeleer om het vervangen van een aantal componenten die aan vervanging toe zijn gedurende de komende jaren. Maar niet de komende 7,5 jaren

08-05-2018 11:17:50
aarclay
aarclay
Nog niet gemeld in dit topic, maar de AB2949 en AB2970 zijn medio april gesloopt bij sloperij Kroon in Wilnis. Samen met loc 1767 overigens om het verhaal af te maken. Foto's en wat meer informatie over de sloopritten staan in de nieuwe RailMagazine met foto's van Rob van Ee.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-05-2018 11:19


Choo choo.....

08-05-2018 15:29:22
marciekemp
marciekemp
Ooh jij gaat ook al reclame maken voor dat blaadje en de foto's van deze beste man?

08-05-2018 16:13:03
broek53
broek53
Daar gaan we weer...

08-05-2018 16:19:25
maarten83
maarten83
Quote
marciekemp (di 08 mei 2018 15:29:22 www.somda.nl): Ooh jij gaat ook al reclame maken voor dat blaadje en de foto's van deze beste man?


Die zin is later toegevoegd. Schijnbaar heeft t een meerwaarde aan het bericht. En in de tijdschriftenhandel gewoon in te zien zonder te kopen of abonnement te hebben.

Snap t probleem niet zo. En dan kunnen de hardcore beeldscherm info jagers ook nog de gezonde buitenlucht in.

08-05-2018 19:01:41
gvttreinen
gvttreinen
Die bestellen het via Internet

09-05-2018 00:36:02
aarclay
aarclay
Quote
marciekemp (di 08 mei 2018 15:29:22 www.somda.nl): Ooh jij gaat ook al reclame maken voor dat blaadje en de foto's van deze beste man?

Ik ga niet de copyrightregeltjes genoemd op bladzijde 5 schenden. Ik werk NIET voor Uquilair of Railmagazine, en ik zie het zelf niet echt als reklame. Ik heb de belangrijke informatie al hier genoemd, daar mogen we toch al blij om zijn.


Choo choo.....

09-05-2018 09:46:34
VIRMm1
VIRMm1
aarclay meld tenminste nog een beetje info.
Er komen hier ook wel eens berichten voorbij in de trant van "in de nieuwe RM staat wat er speelt rondom SGM". Dat is gewoon verkapte reclame, dan kun je beter niet posten.

09-05-2018 10:09:29
sjoerd
sjoerd
Och, als je het ziet als reclame, en dan niet voor een >blaadje< maar voor een serieus tijdschrift, dan heb je nog altijd de vrijheid om dat langs je heen te laten gaan. Ik zie het zo niet, want evengoed verwijs je naar een archief of boek. Reclame kun je overigens altijd en overal volledig negeren.

09-05-2018 10:30:28
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
aarclay (wo 09 mei 2018 00:36:02 www.somda.nl):
Quote
marciekemp (di 08 mei 2018 15:29:22 www.somda.nl): Ooh jij gaat ook al reclame maken voor dat blaadje en de foto's van deze beste man?

Ik ga niet de copyrightregeltjes genoemd op bladzijde 5 schenden. Ik werk NIET voor Uquilair of Railmagazine, en ik zie het zelf niet echt als reklame. Ik heb de belangrijke informatie al hier genoemd, daar mogen we toch al blij om zijn.
In plaats van "medio april" had best gewoon 18 april genoemd mogen worden toch? Dergelijke data schijnen voor bepaalde mensen zeer nuttig te zijn, en het is niet voor te stellen dat dat in strijd zou zijn met copyrightregeltjes.

09-05-2018 11:00:38
aarclay
aarclay
Niet bij stilgestaan. Heb RM niet bij de hand nu, maar volgens mij werd er één sloopdatum genoemd van één bak. Dan zeg ik voor beiden liever 'medio', want je weet niet wanneer de andere gesloopt is. Niet zozeer een copyright-issue.
Maar ik kijk vanavond even.

Laatst bewerkt door aarclay op 09-05-2018 11:09


Choo choo.....

09-05-2018 13:56:10
gose91
gose91
Quote
aarclay (di 08 mei 2018 11:17:50 www.somda.nl): Nog niet gemeld in dit topic, maar de AB2949 en AB2970 zijn medio april gesloopt bij sloperij Kroon in Wilnis. Samen met loc 1767 overigens om het verhaal af te maken. Foto's en wat meer informatie over de sloopritten staan in de nieuwe RailMagazine met foto's van Rob van Ee.

En de bijbehorende Bk’s? Die je zoals eerder geanalyseerd niet als tweetjes kan gebruiken... Zijn die voorlopig botsreserve voor andere Bk’s?

09-05-2018 18:23:57
marciekemp
marciekemp
Als het goed is gaan die in Ehv ontdaan worden van de bruikbare onderdelen net zoals met DDM en 1700 is gebeurd, en gaat daarna ook de schaar in die bakken.

09-05-2018 18:39:19
VIRMm1
VIRMm1
Nog niet binnenkort in ieder geval.
In Ehv is men druk bezig met het ORBIT project (VIRM) en dat kost al (bijna) meer personeel dan dat ze beschikbaar hebben daar.

10-05-2018 00:16:41
thom
thom
Nouja, ze doen nu tochook het plukken van de 1700'en? Dan kunnen die SGM's er wel achteraan...

10-05-2018 08:56:22
VIRMm1
VIRMm1
Dat project is uitgelopen

10-05-2018 12:00:53
thom
thom
Dat zal, maar ik gok niet dat het plukken van die bakken haast zal hebben ook

10-05-2018 14:59:41
VIRMm1
VIRMm1
Nee daarom mijn reactie "Nog niet binnenkort in ieder geval" %02%

10-05-2018 19:32:39
marciekemp
marciekemp
Heb natuurlijk ook nergens gezegd dat dit binnenkort al gaat gebeuren, alleen dat ze dat een keer gaan doen

31-05-2018 12:32:16
mren
mren
Vandaag in het FD een advertentie van pwc over hoe ze op basis van OVC-reisgegevens en analyse van big data de brandstichter hebben weten te identificeren en later op heterdaad hebben kunnen betrappen.

31-05-2018 17:03:03
michaben
michaben
En dan zeker morgen in de Telegraaf een bericht over hoe onze privacy geschonden wordt door OVC data te gebruiken om personen te identificeren? Zie overigens dat het gebruik van de OVC reisgegevens ook in de rechtzaak vermeld was: uitspraken.rechtspraak.nl

Laatst bewerkt door michaben op 31-05-2018 17:08

31-05-2018 17:33:00
sjoerd
sjoerd
Je kunt als je dat wilt een uitzondering maken voor gerechtelijk onderzoek. Dat gebeurt nu ook en zal mogelijk blijven.

27-09-2018 03:42:39
metaxa1888
metaxa1888
In de werkplaats in asd, asdwpl, staan 4 koprijtuigen van 2 SGM stellen, volledig ontdaan van alle mogelijke onderdelen. Cabines zijn leeg gehaald. Alles onder de bak is weg, incluis koppeling en vouwbalg. Gaat om stellen 2949 en 2970. Gaan deze naar de sloop? Zijn dit de stellen, waar een tijdje terug brand heeft gewoed in de middenbak?

Laatst bewerkt door moderator op 27-09-2018 10:25, reden: Samengevoegd met bestaand SGM-topic

27-09-2018 05:54:07
M-BASS
M-BASS
Dit zijn inderdaad 2 stellen waarvan de middenbak in brand heeft gestaan (op het toilet begonnen). De middenbakken stonden bij hlmwph, en die zijn eerder dit jaar naar de sloper gegaan. De kopbakken zullen binnenkort wel dezelfde weg gaan.

Laatst bewerkt door moderator op 27-09-2018 10:26

28-09-2018 02:17:36
metaxa1888
metaxa1888
Dankjewel voor de info.

29-09-2018 23:50:26
broek53
broek53
Wat ik nog mis, zijn de bakken van het derde afgevoerde stel, de 2940. Staan die misschien op het terrein van HTC?

01-10-2018 11:40:37
yappa
yappa
Wat mij verbaast is dat de koppen dan gebruikt zijn als plukstel. De middenbak van de SGM III was toch later toegevoegd, hadden de drietjes dan niet meer als tweetje de baan op gekund? Of is daar in Randers wat mee gebeurd waardoor inkorten geen optie meer is?

01-10-2018 11:45:15
MetroRET
MetroRET
Ontbreken van 1e klas is volgens mij een van de redenen die hier al eens voorbij kwamen volgens mij.

01-10-2018 13:20:17
Michael98
Michael98
Kan ook zijn dat het met de vordering van NS op de brandstichter te maken heeft. Als die vordering is gebaseerd op slopen van die treinen, moet je dat wel doen. Anders heb je weer de volgende procedure aan je broek over die schade en kan je ook met niks weer weggaan. Daarnaast was dit materieel natuurlijk toch al flink versleten. Bij een auto van 20 jaar oud laat je sommige reparaties ook niet meer uitvoeren die je bij een auto van 3 jaar wel laat doen.

01-10-2018 15:52:18
VIRMm1
VIRMm1
Heeft meerdere redenen inderdaad.

1- Materieel zit tegen het einde van zijn leven aan
2- Ontbreken van 1e klas, wat inhoudt dat er een redelijke verbouwing plaats moet vinden om de stellen gelijk te krijgen met andere 2-wagenstellen. En die verbouwing wordt niet uitgevoerd vanwege punt 1.
3- SGM 2-wagenstellen hebben door het ontbreken van de magneetremmen een inzetbeperking in de herfst en winter, waardoor de stellen beperkt inzetbaar zijn
4- De schade is niet beperkt gebleven tot de middenbak. Ook een aantal kopbakken hadden wat herstelwerk nodig. Gezien punt 1 is dat ook niet meer gedaan.

01-10-2018 18:37:42
gose91
gose91
Bijkomend voordeel is dan wel dat de voorraad van een paar onderdelen die ontzettend lastig te krijgen zijn, weer een beetje aangedikt kon worden.