03-10-2013 22:28:42
spoorhaas
spoorhaas
Of iNSite.... (NS intranet)

04-10-2013 20:20:46
Wellie
Wellie
De SGM viel de afgelopen jaren regelmatig uit met tractiestoringen. Een aantal NedTrain-collega’s ging op onderzoek uit en behaalde een mooi resultaat: daling van de uitval en een betere samenwerking in de NedTrain-keten.

De afgelopen jaren gaven 90 treinstellen jaarlijks zo’n 1.900 storingen en 136 extra binnenkomsten. Dat zorgde voor gestrande treinreizigers, maar ook voor gefrustreerde monteurs. Daarom startte het materieelteam van SGM vorig jaar een verbeterproject. Niet alleen het onderhoudsbedrijf in Leidschendam was daar bij betrokken, maar ook het servicebedrijf in Eindhoven. De SGM kwam hier regelmatig binnen met storingen. “We hebben met z’n allen ondergezocht wat er nu eigenlijk mis was met de tractie-installatie”, zegt Frits Neuteboom, reliability engineer van de SGM. Het onderzoek richtte zich volgens hem op drie disciplines: instandhouding, uitvoering en constructie.
In één keer goed

NedTrain heeft verschillende maatregelen genomen: Allereerst worden tijdens onderhoudsbeurten verschillende onderdelen van de SGM vaker gecontroleerd en sneller vervangen. De afkeurmaten zijn hiervoor verscherpt. Daarnaast is het onderhoud anders georganiseerd. Kort samengevat komt dit neer op: first time right. Storingsmonteur in Eindhoven: “In het verleden werd een monteur naar de gestrande SGM gestuurd, maar ontbrak het hem vaak aan kennis of tijd. Nu kiezen we voor methodisch onderzoeken in plaats van het snel weer op de baan krijgen van een trein. De monteurs krijgen de tijd, ruimte en middelen om het probleem stap voor stap te analyseren. Als zij extra kennis nodig hebben, zorg ik ervoor dat we er system engineers of eventueel de leveranciers bij halen. Samen proberen het probleem op te lossen. Vervolgens delen we deze ervaring en leren we van elkaar.”

Samenwerken in de keten
De aanpak van de problemen met de SGM is een mooi voorbeeld van samenwerken in de keten. Leveranciers waren betrokken bij het project en Leidschendam heeft intensief overlegd met servicebedrijf Eindhoven. Medewerker: “Eindhoven heeft dankzij het project meer kennis gekregen van de SGM. Bovendien hebben we afspraken gemaakt over hoe we storingen afhandelen. Als er een trein kapot is, mailt Eindhoven de codes uit de diagnose naar Leidschendam. Daar worden ze geanalyseerd door de meetkamer en vervolgens krijgt Eindhoven weer een onderhoudsadvies terug. Als de klus te ingewikkeld is, gaat de trein alsnog naar Leidschendam.”

Bijpraten over storingen
Een medewerker schreef voor zijn collega’s een instructie hoe ze de tractie-installatie moeten uitlezen en de meetgegevens moeten versturen naar Leidschendam. “Er waren een aantal mensen in ons team die niet goed wisten hoe ze met een computer om moeten gaan. Het leuke is dat we in Eindhoven nu ook sommige herstellingen zelf kunnen doen. Ik heb zelf 25 jaar in Leidschendam gewerkt en ken de SGM door en door. Dus ik kan mijn collega’s mooi bijpraten over storingen.”
De nauwere samenwerking tussen Leidschendam en Eindhoven is volgens Aad een grote verbetering. “Als ze in Eindhoven een deel van het onderhoud kunnen doen, worden de problemen eerder aangepakt en staat de trein minder lang stil.”

Het aantal storingen en extra binnenkomsten van de SGM is inmiddels teruggebracht naar 1.500 (- 19%) en 76 extra binnenkomsten (-44%). Doordat de treinen vaker in Eindhoven hersteld kunnen worden, zal de beschikbaarheid met nog zo’n tien procent verbeteren, verwacht Frits. Maar dat is niet het enige resultaat. “Het mooiste is dat we dit project samen in de keten hebben gedaan. Daardoor worden de veranderingen gedragen door iedereen en is het resultaat blijvend.”

Bron: NS iNSite

Laatst bewerkt door Wellie op 05-10-2013 13:11

05-10-2013 01:35:29
MDDM
MDDM
Als je toch zo zit te copy-pasten zorg er dan wel even voor dat de namen die in een artikel staan onleesbaar zijn of maak er "medewerker" van of zo. Wat je nu doet is alles behalve netjes, en volgens je contract ook nog eens verboden. Interne info zo op het openbare www knikkeren is niet toegestaan.

(ik weet wel dat dit een onschuldig artikel is, niet meteen massaal over mij heen kletteren )


Gr Joop mcn Lls

05-10-2013 16:12:24
Wellie
Wellie
Joopie, ik heb geen idee over welk contract je het hebt, maar ik ben niet werkzaam bij NSR.
Ik krijg deze (blijkbare interne) berichten van iemand in mijn mailbox.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-10-2013 07:33, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten


05-10-2013 16:42:28
MDDM
MDDM
Dan nog is het wel zo netjes als je dit deelt dat je de namen even weg haalt. Leuk dat je dit in je mailbox krijgt en wilt delen, maar de genoemde mensen vragen er niet om dat dit openbaar gedeeld wordt.


Gr Joop mcn Lls

07-10-2013 18:15:09
NSR521
NSR521
Quote
montrose (vr 20 sep 2013 12:19:14 www.somda.nl): 2987 rijdt rond met de UIC van 2988(alle bakken). Ben heel benieuwd naar de UIC van 2988.


Ik heb vorige week de 2988 gezien en die rijd met de UIC nummers van de 2987 rond, wel zijn de nummers er al bijna af.

Laatst bewerkt door NSR521 op 07-10-2013 18:17

07-10-2013 19:16:10
montrose
montrose
In ieder geval is de uniciteit gehandhaafd.

08-10-2013 10:02:22
fugazi
fugazi
Quote
robbertc (do 03 okt 2013 17:50:41 somda.nl): 7 oktober starten.. Gaat de laatste er uit als de herfst voorbij is?
Verwacht wordt dat op 21 november de laatste SGM-3 voorzien is van magneetremmen.

08-10-2013 10:14:58
MDDM
MDDM
Kan ook dat laatste stel nog gezellig mee glibberen over de spoortjes En de nut en noodzaak van de magneetremmen bewijzen


Gr Joop mcn Lls

31-10-2013 00:09:49
Wellie
Wellie
Quote
MDDM (di 08 okt 2013 10:14:58 www.somda.nl): Kan ook dat laatste stel nog gezellig mee glibberen over de spoortjes En de nut en noodzaak van de magneetremmen bewijzen


Op dinsdag een SGM 3 door gladheid een STS passage gehad bij Arnhem. Beetje pech ... trein reed als Sandite trein op het baanvak Arnhem - Utrecht.

31-10-2013 00:36:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Nadeel van Sandite: Ook dat moet ingereden worden, de eerste paar treinen hebben namelijk dankzij Sandite een langere remweg, zodra het echter ingereden is, dan remt het perfect.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

31-10-2013 09:29:45
marciekemp
marciekemp
En t was gisteren niet eens zo glad rond Arnhem in tegenstelling tot bijvoorbeeld vorige week;)

02-11-2013 12:23:03
montrose
montrose
Quote
NSR521 (ma 07 okt 2013 18:15:09 www.somda.nl):
Quote
montrose (vr 20 sep 2013 12:19:14 www.somda.nl): 2987 rijdt rond met de UIC van 2988(alle bakken). Ben heel benieuwd naar de UIC van 2988.


Ik heb vorige week de 2988 gezien en die rijd met de UIC nummers van de 2987 rond, wel zijn de nummers er al bijna af.


Vandaag gloednieuwe UIC nummers op de 2988 bekeken. Alles is nu correct. Heeft 2987 nu ook zn originele UIC ?

02-11-2013 12:46:19
lex_t
lex_t
Die UIC-nummers, die volgen itt bij bijvoorbeeld de VIRM dus niet de baknummers. worden de UIC-nrs bij een bakwisseling dan ook aangepast? En is het niet logisch om de baknummers nu wegens overbodigheid te laten vervallen of aan te passen tot bv. een ingekorte versie van het UIC-nr? Een bak heeft nu wel heel veel nummertjes. Zo raakt mijn beduimelde opschrijfboekje wel heel snel vol

02-11-2013 15:00:23
AgentX
AgentX
Schrijf jij ook de UIC-nummers op dan?

02-11-2013 15:26:55
NSR521
NSR521
Quote
AgentX (za 02 nov 2013 15:00:23 www.somda.nl): Schrijf jij ook de UIC-nummers op dan?
Ik heb ze thuis berekend maar ik controleer ze wel altijd nog even na, metname het controllenummer.
Wat mij laatste opviel aan de 2979 is de het UIC niet klopt, want de BK1 is de bak van de 2943 maar de UIC van de 2979 staat erop, heb alleen de 2943 nog niet kunnen bekijken wat daar op staat.

15-01-2014 19:34:58
fugazi
fugazi
Quote
montrose (za 02 nov 2013 12:23:03 somda.nl):
Quote
NSR521 (ma 07 okt 2013 18:15:09 www.somda.nl):
Quote
montrose (vr 20 sep 2013 12:19:14 www.somda.nl): 2987 rijdt rond met de UIC van 2988(alle bakken). Ben heel benieuwd naar de UIC van 2988.


Ik heb vorige week de 2988 gezien en die rijd met de UIC nummers van de 2987 rond, wel zijn de nummers er al bijna af.


Vandaag gloednieuwe UIC nummers op de 2988 bekeken. Alles is nu correct. Heeft 2987 nu ook zn originele UIC ?
SGM 2987 rijdt tot op heden nog steeds rond met de UIC-nummers van de 2988. Slordig.

15-01-2014 19:43:48
Bert13
Bert13
Inmiddels heb ik het ook als reiziger ervaren: SGM heeft last van een veiligheidsstoring waarbij aan de machinist af en toe onterecht de groene lamp wordt getoond. Aangezien dit tot gevaarlijke situaties kan leiden, dient de conducteur na het sluiten van alle deuren dit via de portofoon aan de machinist te bevestigen, bij elk station.
Het alternatief (al het SGM uit dienst en een onderzoek starten) zal wel minder aantrekkelijk zijn geweest.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

15-01-2014 20:13:21
thom
thom
Had je dat laatste liever gehad dan? Dan krijgen we weer eindeloze verhalen over moedwillig en met boze opzet te korte en opgeheven treinen hier

Je gaat er hier nu van uit dat NS/Nedtrain er verder niks aan doet, maar ongetwijfeld zal men allang bezig zijn met het onderzoeken hiervan...

15-01-2014 20:54:00
MDDM
MDDM
Quote
Bert13 (wo 15 jan 2014 19:43:48 www.somda.nl): Inmiddels heb ik het ook als reiziger ervaren: SGM heeft last van een veiligheidsstoring waarbij aan de machinist af en toe onterecht de groene lamp wordt getoond. Aangezien dit tot gevaarlijke situaties kan leiden, dient de conducteur na het sluiten van alle deuren dit via de portofoon aan de machinist te bevestigen, bij elk station.
Het alternatief (al het SGM uit dienst en een onderzoek starten) zal wel minder aantrekkelijk zijn geweest.
Toch iets vaker de railpocket van pa raadplegen hoor. Is al zeker 2 weken zo dat we op deze (knullige) manier moeten werken


Gr Joop mcn Lls

15-01-2014 20:59:27
rogier
rogier
En dit mag allemaal van IVW?


Reiziger met hoofdletter R......

15-01-2014 21:07:45
vrijgezel
vrijgezel
Worden de spiegels ook gebruikt (als ze het nog doen; d.w.z. het uit- en inklappen), als het perron niet in een buitenbocht is?
Of mogen deze van IVW [of hoe die instantie tegenwoordig ook heten mag] niet gebruikt worden?

15-01-2014 21:09:22
Frontier
Frontier
En anders kun je altijd nog gewoon in de deuropening gaan staan en zwaaien, werkt bij de getrokken internationale treinen immers ook prima.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

15-01-2014 21:20:19
thom
thom
Quote
rogier (wo 15 jan 2014 20:59:27 somda.nl): En dit mag allemaal van IVW?

Dat zal mede afhankelijk zijn van het symptoon van het probleem.

Als het probleem is dat een deur niet sluit en toch de groene lamp brandt, dan vang je het nu af door de Hc te laten kijken of de deur daadwerkelijk sluit.
Als de deur eenmaal gesloten is, werkt de 'open' knop toch niet voordat de Mcn de deuren weer ontgrendeld heeft.

Vertrekbevel geven kan mondeling, via de lamp 'Deuren Dicht' of visueel dmv een vertrekstaf/bord.
Wat nu feitelijk gebeurd, is dat de Hc het vertrekbevel mondeling moet geven ipv via de lamp 'deuren dicht'.

De spiegels zijn overigens al langer niet meer in gebruik en buiten werking gesteld.

Laatst bewerkt door thom op 15-01-2014 21:24

15-01-2014 22:17:02
Bert13
Bert13
Quote
MDDM (wo 15 jan 2014 20:54:00 somda.nl): Toch iets vaker de railpocket van pa raadplegen hoor. Is al zeker 2 weken zo dat we op deze (knullige) manier moeten werken
Die rijdt er ook zelf op, dus ik wist het al langer - maar toevallig zat ik er vandaag zelf in, en sleutelde de hc bij de deur waar ik zat.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

15-01-2014 23:02:54
AgentX
AgentX
Check van het sleutelen, inderdaad.

Ik merkte het laatst in een SGM in de 4000 ook al op, toen de HC in Gd sleutelde, en via de porto de MCN meldde "deuren dicht, we kunnen".

16-01-2014 03:56:54
molenaar12
molenaar12
Quote
thom (wo 15 jan 2014 21:20:19 www.somda.nl):
Quote
rogier (wo 15 jan 2014 20:59:27 somda.nl): En dit mag allemaal van IVW?


Vertrekbevel geven kan mondeling, via de lamp 'Deuren Dicht' of visueel dmv een vertrekstaf/bord.
Wat nu feitelijk gebeurd, is dat de Hc het vertrekbevel mondeling moet geven ipv via de lamp 'deuren dicht'.

De spiegels zijn overigens al langer niet meer in gebruik en buiten werking gesteld.

De vertrekstaf is niet meer. In plaats daarvan staat er nu een "groen licht".

Laatst bewerkt door molenaar12 op 16-01-2014 03:58

16-01-2014 06:32:24
Klaasje
Klaasje
Wat doen ze bij de IC Berlijn dan met een spiegelei?

16-01-2014 10:27:04
rolandrail
rolandrail
Ik gok op Duitse hc's.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-01-2014 10:35, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-01-2014 10:34:32
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
Klaasje (do 16 jan 2014 06:32:24 somda.nl): Wat doen ze bij de IC Berlijn dan met een spiegelei?

Gewoon bakken in de BordBistro %08%


Met vriendelijke groet, Robin

16-01-2014 12:25:38
thom
thom
Quote
molenaar12 (do 16 jan 2014 03:56:54 somda.nl):
Quote
thom (wo 15 jan 2014 21:20:19 www.somda.nl):
Quote
rogier (wo 15 jan 2014 20:59:27 somda.nl): En dit mag allemaal van IVW?


Vertrekbevel geven kan mondeling, via de lamp 'Deuren Dicht' of visueel dmv een vertrekstaf/bord.
Wat nu feitelijk gebeurd, is dat de Hc het vertrekbevel mondeling moet geven ipv via de lamp 'deuren dicht'.

De spiegels zijn overigens al langer niet meer in gebruik en buiten werking gesteld.

De vertrekstaf is niet meer. In plaats daarvan staat er nu een "groen licht".

Is dat niet de nacht variant van de vertrekstaf ?

16-01-2014 12:41:41
rh_ii
rh_ii
Klopt, HC's zijn nog uitgerust met een zaklampje dat verschillende kleuren licht kan tonen. Deze is bedoeld voor het 's nachts assisteren met de remproef (dmv handgebaren met wit licht), voor het 's nachts klaargeven van je treindeel aan de chef-trein (met wit licht), voor het 's nachts in geval van nood afzwaaien van een tegemoetkomende trein (met rood licht) en tot voorkort ook voor het 's nachts geven van het vertrekbevel aan de machinist (met groen licht). Inmiddels behoort de vertrekstaf niet meer tot de uitrusting van de HC (in ieder geval bij NSR). De reden is dat wij nooit meer te maken krijgen met getrokken materieel zonder groene lamp. Het groene licht in ons zaklampje zullen we ook niet meer gebruiken dus

Bas

16-01-2014 12:43:06
AgentX
AgentX
Welnee, ze gebruiken hem ook overdag. Vaak genoeg gezien.

16-01-2014 14:30:40
Frontier
Frontier
Bij de NSH DB-groep behoort het zaklampje nog wel tot de standaard uitrusting, zowel voor alle conducteurs als voor alle machinisten.

Quote
rh_ii (do 16 jan 2014 12:41:41 www.somda.nl):
De reden is dat wij nooit meer te maken krijgen met getrokken materieel zonder groene lamp. Het groene licht in ons zaklampje zullen we ook niet meer gebruiken dus

Standplaatsen Ah en Nm rijden de EN/CNL treinen, die hebben ook nog zulke zaklampjes viel me onlangs op.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

16-01-2014 16:18:01
tonnie12
tonnie12
Quote
RSK-Mat92 (do 16 jan 2014 10:34:32 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (do 16 jan 2014 06:32:24 somda.nl): Wat doen ze bij de IC Berlijn dan met een spiegelei?

Gewoon bakken in de BordBistro %08%
%02%Ha ha ha hh wat een humor. laat het smaken.%08%

Laatst bewerkt door tonnie12 op 16-01-2014 16:19

16-01-2014 16:46:49
treinefan
treinefan
Heeft het niet te maken met de UIC-modus waarin de IC Berlijn en CNL/EN rijdt? Dat werkt anders dan de treinstelmodus waarin de andere treinen rijden.
Maar dit lijkt me verder niet iets voor in het SGM topic.

16-01-2014 20:47:27
mich
mich
Een enkele NSH conducteur(trainmanager noemen ze dat daar) heeft nog een spiegelei in de tas.

16-01-2014 21:01:48
Wellie
Wellie
Quote
rh_ii (do 16 jan 2014 12:41:41 www.somda.nl): Klopt, HC's zijn nog uitgerust met een zaklampje dat verschillende kleuren licht kan tonen. Deze is bedoeld voor het 's nachts assisteren met de remproef (dmv handgebaren met wit licht), voor het 's nachts klaargeven van je treindeel aan de chef-trein (met wit licht), voor het 's nachts in geval van nood afzwaaien van een tegemoetkomende trein (met rood licht) en tot voorkort ook voor het 's nachts geven van het vertrekbevel aan de machinist (met groen licht). Inmiddels behoort de vertrekstaf niet meer tot de uitrusting van de HC (in ieder geval bij NSR). De reden is dat wij nooit meer te maken krijgen met getrokken materieel zonder groene lamp. Het groene licht in ons zaklampje zullen we ook niet meer gebruiken dus

Bas


Was doe je dan als je de Autoslaaptrein moet rijden!? Alpenexxpres? Lourdes trein?

16-01-2014 21:47:18
thom
thom
Nou, vertrekbevel mondeling geven dmv de portofoon, zoals deze topic begon?

Daarnaast geeft Bas aan hoe het geldt voor NSR Hc's, en de genoemde treinen rijdt NSR niet meer

Laatst bewerkt door thom op 16-01-2014 21:48

16-01-2014 22:30:44
spiketrain
Moderator
spiketrain
En nu graag weer terug naar de ontwikkelingen rond SGMm.


Groet, Spiketrain

10-06-2014 19:46:36
aarclay
aarclay
De storing is nog niet verholpen, maar het onderzoek zal zeker nog wel lopen.

Maar nu vraag ik me af. Is er een specifiek bericht die ze via de portofoon aan de mcn moeten doorgeven? Pas geleden zat ik in een SGM en toen riep de HC een code door via de portofoon, i.p.v. "Deuren zijn dicht, we kunnen vertrekken".

Enig idee wat dat geweest is, of is er geen echte standaard die ze moeten omroepen?


Choo choo.....

10-06-2014 19:58:09
Bert13
Bert13
De code zal het treinnummer wel zijn, verder moet de hc gewoon aan de mcn kenbaar maken dat zijn deur gesloten is, daar is verder geen vaste boodschap voor.

10-06-2014 20:29:01
Amazonous
Amazonous
Zal inderdaad wel treinnummer zijn geweest (terwijl die ook al in de 5TVO zit).

Laatst bewerkt door Amazonous op 10-06-2014 20:29

10-06-2014 20:30:22
thom
thom
Dat treinnummer is wel handig, t'is zo lullig als er op het spoor ernaast ook een SGM staat

Maar 5TVO, help me even een handje?

10-06-2014 20:39:07
NSR521
NSR521
Ik zit elke dag in een SGM dus hoor het elke dag %02%. Wat er officieel gezegd moet worden is dit "Meester van trein 5121, de deuren zijn gesloten". Dus treinnummer is wel verplicht anders gaan er dingen fout...

Laatst bewerkt door NSR521 op 10-06-2014 20:39

10-06-2014 20:39:54
Amazonous
Amazonous
5TVO tooncode in de portofoon, sorry. Zodra de PTT-knop wordt ingedrukt (knop om te praten) wordt het treinnummer (met een letter ervoor) uitgezonden, zodat alleen portofoons die op een specifiek treinnummer staan reageren. Daarom dat treinpersoneel bij overstap e.d. een treinnummer invoert. Al is het (natuurlijk) procedure om het treinnummer ook nog even te zeggen.

10-06-2014 20:43:58
thom
thom
Aah, heet dat zo

Maar dat werkt alleen met het oproepen toch? Ik dacht dat verder alle porto's het zelfde kanaal delen en mekaar gesprekken door mekaar heen kunnen lopen?

10-06-2014 20:48:11
maigoda
maigoda
Klopt, het is een vaste frequentie (429.8875 Mhz). Dus op de grote stations kan het op de porto best druk zijn. Of je hebt een slagje Hld en staat de Sdm waar 4 SGM-stellen zo'n beetje tegelijk vertrekken. Dan wordt het ook wat rommelig.
Groetjes,
Emiel

10-06-2014 22:29:56
Amazonous
Amazonous
Inderdaad, 429.8875MHz zitten alle NSR portofoons op. De GP380s zijn daarna zo geprogrammeerd om alleen open te gaan wanneer er een tooncode is ontvangen met daarin het treinnummer wat ingesteld is door de gebruiker. Ik heb hier in een 380 ook een decoder ingesteld met dezelfde instellingen (Select-5 EEA moet je hebben) en krijg dan ook netjes het treinnummer in beeld Daar zit dan nog een letter voor (meestal A, heel soms B). Dat zal met groepsoproepen en noodoproepen te maken hebben, maar het exacte format daarvan moet ik nog eens achterhalen.

Je werkt inderdaad wel met z'n allen op dezelfde frequentie terwijl je elkaar niet hoort. Je moet dus oppassen dat het lampje uit is als je de knop indrukt, anders stoor je elkaar.

Excuses voor de offtopic, terug naar SGM.

Laatst bewerkt door Amazonous op 10-06-2014 22:35

10-06-2014 23:25:51
maigoda
maigoda
Helaas, je hoort elkaar dus wel. Zodra de porto "open" staat, kun je alle gespreken volgen. Dus vandaar dat het op een groot station regelmatig voorkomt dat er iemand dwars door je gesprek met de Hc door zit.

Overigens zijn er drie soorten van oproepen: middels de normale spreekknop met een oproep op treinnummer die alleen porto's "open" zet die dat treinnummer hebben en via de algemene oproep, die er voor zorgt dat alle porto's die het ontvangen "open" komen te staan en tot slot de alarmoproep die ook alle porto's "open" zet maar dan met een herhalingsfunctie en een extra herkenningsgeluid.

Maar dit even terzijde.
Groetjes,
Emiel

10-06-2014 23:47:52
Amazonous
Amazonous
Ja, als hij eenmaal open is wel inderdaad Daar is ook weinig aan te doen. Mocht iemand meer willen weten over het hoe en wat in CPS: doe maar een berichtje.

On-topic: een aantal SGM's zijn voorzien van WRC, wiel-rail-conditionering. Vraagje: zijn die installaties nog steeds in gebruik? Ik kan er een aantal documenten over vinden en ze zijn te zien in DVS, maar of het ook daadwerkelijk gebruikt wordt is niet duidelijk. Het ging in eerste instantie om een proef.

Laatst bewerkt door Amazonous op 11-06-2014 00:35

14-07-2014 16:34:11
Bert13
Bert13
.

14-07-2014 16:34:41
michaben
michaben
Ik miste vanmorgen zowel op Rta als Rtn het welbekende "9716, deuren dicht" na het sleutelen van de HC, en we reden vrijwel direct nadat de deur van de HC gesloten was weg (naar mijn gevoel te snel voor de machinist zelf vanaf het perron te kijken of de achterste deur van de 6 bakken SGM gesloten was). Heeft men de boel opgelost, of had men een ander trucje gebruikt om zonder de porto door te geven dat de deuren gesloten zijn?

14-07-2014 16:36:52
Bert13
Bert13
Het kost even 7 maanden, maar dan heb je ook wat


14-07-2014 16:37:46
karsten
karsten
Geheel juist, alle treinstellen zijn behandeld en de maatregel vervalt per direct.

14-07-2014 19:58:00
rolandrail
rolandrail
Quote
Bert13 (ma 14 jul 2014 16:36:52 somda.nl): Het kost even 7 maanden, maar dan heb je ook wat
Ja, de einddatum werd tot twee keer toe opgeschoven %09%

14-07-2014 21:42:37
maigoda
maigoda
Quote
karsten (ma 14 jul 2014 16:37:46 somda.nl): Geheel juist, alle treinstellen zijn behandeld en de maatregel vervalt per direct.

De precieze vervaldatum was 11 juli 2014, kortweg sinds afgelopen vrijdag dus.
Groetjes,
Emiel

14-07-2014 21:47:42
maigoda
maigoda
Quote
michaben (ma 14 jul 2014 16:34:41 somda.nl): Ik miste vanmorgen zowel op Rta als Rtn het welbekende "9716, deuren dicht" na het sleutelen van de HC, en we reden vrijwel direct nadat de deur van de HC gesloten was weg (naar mijn gevoel te snel voor de machinist zelf vanaf het perron te kijken of de achterste deur van de 6 bakken SGM gesloten was).

De machinist hoefde in dit regime niet ook mee te kijken naar de deuren. Het was gewoon de normale sluitprocedure volgen tot de lamp deuren dicht met als extra de bevestiging van de HC dat zijn deur ook dicht was. Nu dat regime weer vervallen is, is het gewoon vertrekken als de groene lamp deuren dicht gaat branden.
Groetjes,
Emiel

15-07-2014 21:11:17
AgentX
AgentX
En wat was nou uiteindelijk het probleem (en de oplossing)?

15-07-2014 21:35:29
rolandrail
rolandrail
De oplossing was een compleet nieuw stukje electronica, het probleem was verouderde electronica. Details is het rijdend personeel niet verstrekt.

16-07-2014 23:39:24
AgentX
AgentX
Hm, oké.

17-07-2014 17:18:33
marciekemp
marciekemp
De oplossing is dat er een spanningsmeetrelais tussen de groene lamp en de laagspanningsinstallatie is gezet. Welke dus meet welke spanning er staat en zo beslist of de lamp wel of niet moet branden, om het maar ff simpel uit te leggen

17-07-2014 23:36:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Dus als ik het goed begrijp is de storing, de onterechte groene lamp, veroorzaakt door een lekstroom en/of interferentie van de zwakstroominstallatie?
Dan zou dus het nieuwe relais controleren of de spanning op het groene lampencircuit terecht is, of vat ik het nu verkeerd op?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

18-07-2014 00:15:38
thom
thom
Klinkt als een differentiaal relais wat meet hoeveel stroom er de kring in gaat en hoeveel eruit komt, en dus signaleert als er stroom weglekt, of juist de kring gevoed wordt door een vreemde sluiting door bv lekkage...

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2014 00:16

18-07-2014 01:53:51
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (do 17 jul 2014 23:36:51 somda.nl): Dus als ik het goed begrijp is de storing, de onterechte groene lamp, veroorzaakt door een lekstroom en/of interferentie van de zwakstroominstallatie?
Dan zou dus het nieuwe relais controleren of de spanning op het groene lampencircuit terecht is, of vat ik het nu verkeerd op?

Dat wordt inderdaad veroorzaakt door lekstroom in de laagspanning. Het spanningsmeetrelais meet dus of er sprake is van lekspanning of de echte spanning. De echte spanning is een stuk hoger dan de lekspanning.
Groetjes,
Emiel

24-07-2014 20:09:54
NSR521
NSR521
Misschien is het vandaag al wel iemand opgevallen, maar het wel bekende sluitcommando is weer terug bij de SGM "9759 deuren zijn dicht". Zijn er toch weer storingen ontdekt of iets anders?

24-07-2014 20:12:06
spoorhaas
spoorhaas
Ja klopt, zijn meerdere meldingen weer over geweest, ze gaan al verder onderzoeken

24-07-2014 21:14:48
MasterE
MasterE
De maatregel is per direct weer van kracht na een aantal meldingen.


Mcn Asd

25-07-2014 10:32:32
lint27
lint27
In de herfstadviesaanvraag aan LOCOV ( www.locov.nl ) kwam ik op pagina 7 tegen dat er ook onder SGM-II magneetremmen komen. Toch mogelijk dus bij motordraaistellen?

25-07-2014 10:57:24
rolandrail
rolandrail
Er is onderzoek naar de mogelijkheid uitgevoerd en de uitkomst is dat het complex is maar wel mogelijk. Plan is om voor de herfst van 2015 ook de SGM-II van magneetremmen te hebben voorzien. Voor de herfst van 2014 moet dus nog wel worden teruggevallen op het gekoppeld rijden van SGM-II met SGM-III.

Laatst bewerkt door rolandrail op 25-07-2014 11:03

25-07-2014 12:38:59
NDS
NDS
Ze zien eindelijk het licht%06%; ik heb ook nooit gesnapt waarom het zogenaamd in niet mogelijk zou zijn terwijl bijna alle trams( ook spul zo oud als uit de jaren 30) het wel heeft in de motordraaistellen. En die motordraaistellen bij trams zijn toch wel wat kleiner als bij treinen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

25-07-2014 12:47:20
rolandrail
rolandrail
Het is geen technische onwil maar het vele jaren lang niet willen inzien van de noodzaak ondanks de vele glijpartijen. Pas na meerdere klappers op o.a. Ledn is men pas actie gaan ondernemen en niet door eigen verkregen inzicht op de noodzaak maar als gevolg van drang door IL&T i.c.m. met de huidige indekcultuur van managers.

25-07-2014 13:58:30
Klaasje
Klaasje
Op zichzelf zijn er nooit ernstige ongevallen mee gebeurt maar als je die kunt voorkomen en daarmee zowel de veiligheid kunt verbeteren als de kosten als gevolg van ongevallen kunt voorkomen is het best interessant om het te doen.

25-07-2014 14:18:45
rolandrail
rolandrail
Het is maar net wat je ernstig noemt. SGM is van begin af aan berucht door het remgedrag (overname ED door EP) en het makkelijk glijden. De problemen en alle ongevallen zijn structureel genegeerd en afgeschoven op bedieningsfouten e.d. Pas sinds IL&T oplopende druk uitoefend en een vervoerder er niet mee weg komt niets te doen n.a.v. een rapport is NSR actie gaan ondernemen met de SGM's. Door de decennia heen zijn er reeksen veiligheidsincidenten incl. gewonden geweest, nooit wat mee gedaan. Geef de mcn de schuld en over tot de orde van de dag. Een mcn kan heel veel maar als de techniek faalt dan kan je als mcn niets meer en dat probleem is structureel onderkent tot voor kort bij SGM.

25-07-2014 15:30:37
Klaasje
Klaasje
Op de weg zou een ongeval zonder zwaargewonden niet ernstig worden genoemd.

25-07-2014 16:34:51
maigoda
maigoda
Een open overweg opglijden lijkt me als incident ernstig genoeg. Nog afgezien van het feit of er daardoor nog iemand naar het houten-jassen-park kon verhuizen.
Groetjes,
Emiel

25-07-2014 19:08:34
timtrein
timtrein
Tsja, in de tijd dat het één NS was en er inderdaad geen doden of zwaargewonden vielen kwam men er wel mee weg inderdaad. Speelt het nog een rol dat in 1975 vrijwel 100% van de treinen blokkenrem had en tegenwoordig vrijwel 0%? Oftewel dat op alle lijnen met gemengd bedrijf destijds de spoorstaven veel meer schoon werden schoongereden en nu niet meer?

@NDS, er zit wel een verschil tussen inbouwen vanaf nieuw en inbouwen achteraf. Reken er maar op dat dit een flinke som geld gaat kosten. Kennelijk loont het de moeite, dan zullen ze er in elk geval nog wel de nodige jaren mee willen rijden (en waarom ook niet).

25-07-2014 19:45:39
maigoda
maigoda
Dat klopt, ja. Bij gemengd bedrijf (schijfrem en blokkenrem op één baanvak) blijven spoorstaven schoner. Hoewel dat keurig beschreven staat in De Luchtdrukrem van Ir. Ellenkamp, is men daar in de praktijk ook wel achter gekomen op de Zoetermeerlijn, Hofpleinlijn en de Hoekselijn toen NS er massaal met SGM ging rijden.
Groetjes,
Emiel

26-07-2014 22:08:10
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (vr 25 jul 2014 16:34:51 somda.nl): Een open overweg opglijden lijkt me als incident ernstig genoeg. Nog afgezien van het feit of er daardoor nog iemand naar het houten-jassen-park kon verhuizen.
Groetjes,
Emiel

Incidenten die ongeveer even gevaarlijk zijn komen op de openbare weg iedere dag vele tientallen malen per dag voor. En in een groot aandeel van de gevallen kan je die prima voorkomen met maatregelen in de categorie "enkele tienduizenden euro's". Alleen gebeurt dat vaak niet. Maatregelen aan treinen zijn over het algemeen veel duurder en brengen vaak ook veel minder extra veiligheid op. Maatschappelijk gezien is dat dan al snel een hypocriete investering.

26-07-2014 23:27:59
aarclay
aarclay
Quote
NSR521 (do 24 jul 2014 20:09:54 somda.nl): Misschien is het vandaag al wel iemand opgevallen, maar het wel bekende sluitcommando is weer terug bij de SGM "9759 deuren zijn dicht". Zijn er toch weer storingen ontdekt of iets anders?

Hoe kan het dat er na 10 jaar SGMm opeens sprake is van deze storing? Hebben de SGM'etjes sinds kort een klein onderhoud gehad ofzo waarna het gebeurt? Of ouderdomskwalen?


Choo choo.....

27-07-2014 12:11:10
marciekemp
marciekemp
Laten we het inderdaad maar houden op ouderdomskwalen

27-07-2014 15:08:27
rolandrail
rolandrail
Na één incident wat men niet gereproduceerd kreeg voor zover ik weet hebben we lange tijd de aangepaste vertrekprocedure moeten uitvoeren. Heel kort na herinvoeren van de normale vertrekprocedure zou het drie keer een veiligheidsstoring zijn geweest, vergelijkbaar met dat ene eerste incident.
Ik ben niet de enige mcn die het opvallend vind, toen het bericht in de railpocket kwam een paar dagen geleden was de algemene tendens van de reacties onder het rijdend personeel dat het wel héél toevallig is en het ons niet zou verbazen als gebrekkig functionerend personeel hun eigen fout proveert te verdoezelen. Vooral ook omdat tijdens de lange periode met de aangepaste vertrekprocedure het nooit fout is gegaan, de storing is nooit weer voorgekomen in die periode.

27-07-2014 18:26:19
maigoda
maigoda
Quote
marciekemp (zo 27 jul 2014 12:11:10 somda.nl): Laten we het inderdaad maar houden op ouderdomskwalen

Het typische is nou juist: dat is het dus niet. Lekspanning in de laagspanning zit er al in vanaf het begin en is niet ontstaan in de loop van de jaren. Hoewel de oplossing opzich voor de hand lag, namelijk gewoon de lampjes gebruiken die vanaf 1975 op tekening al waren voorgeschreven i.p.v. de lampjes die voor dit gebruik "te licht waren bevonden", wilde men daar niet aan bij NSR (waar ze nog geen bout van een moer kunnen onderscheiden). Nedtrain kreeg de opdracht een structurelere oplossing te zoeken, rekening (heel hoog) graag naar NSR. En dat in tijden van bezuinigingen in het bedrijf...
Groetjes,
Emiel

27-07-2014 19:35:30
thom
thom
Daarmee zeg je dus ook dat de problemen met de centrale deursluiting al zouden moeten spelen vanaf de bouw en daar geloof ik toch weinig van eigenlijk...

Een sterker lampje plaatsen om te zorgen dat die niet gaat branden op een lekspanning is overigens ook geen fatsoenlijke oplossing maar niks meer dan een lapmiddel, de enige correcte oplossing is de oorzaak van de lekspanning...

27-07-2014 19:55:00
marciekemp
marciekemp
Tja maigoda, dit is ook alleen maar wat ik uit de interne berichtgeving over dit onderwerp haal, dus als het wat anders is wordr her verkeers gecommuniceerd naar ons lijkt mij?

27-07-2014 20:45:17
maigoda
maigoda
Quote
thom (zo 27 jul 2014 19:35:30 somda.nl): Daarmee zeg je dus ook dat de problemen met de centrale deursluiting al zouden moeten spelen vanaf de bouw en daar geloof ik toch weinig van eigenlijk...

Zolang de juiste lampjes gebruikt worden, heb je geen probleem.

Quote
thom (zo 27 jul 2014 19:35:30 somda.nl):Een sterker lampje plaatsen om te zorgen dat die niet gaat branden op een lekspanning is overigens ook geen fatsoenlijke oplossing maar niks meer dan een lapmiddel, de enige correcte oplossing is de oorzaak van de lekspanning...
De oorzaak van de lekspanning is puur het ontwerp van de laagspanningsinstallatie. Dat los je alleen op met dat meetrelais, of vervanging van de hele laagspanningsinstallatie.

Toch is "het juiste lampje" hetgeen waarmee het normaal altijd is opgelost. Gewoon in de voorschriften kijken welk lampje je moet gebruiken en deze plaatsen. De verkeerde gebruiken levert of een altijd brandend, of een nooit brandend lampje op. Ik zie niet in waarom dat een lapmiddel is. Dat NSR er nu op een andere manier mee omgaat, komt alleen maar door het overweldigende gebrek aan technisch vernuft en praktisch inzicht.
Groetjes,
Emiel

27-07-2014 20:47:02
maigoda
maigoda
Quote
marciekemp (zo 27 jul 2014 19:55:00 somda.nl): Tja maigoda, dit is ook alleen maar wat ik uit de interne berichtgeving over dit onderwerp haal, dus als het wat anders is wordr her verkeers gecommuniceerd naar ons lijkt mij?

NSR en technische kennis gaan al enige tijd niet echt meer samen, zodra je je op het niveau gaat begeven boven direct leidinggevenden van het rijdend personeel.
Groetjes,
Emiel

27-07-2014 20:49:19
thom
thom
Misschien dan toch even solliciteren bij Nedtrain, zo te horen zit je op de verkeerde plek

27-07-2014 20:54:13
maigoda
maigoda
Op de een of andere manier heb ik het idee dat ze bij Nedtrain niet zitten te wachten op iemand met een redelijke technische en praktische achtergrond.

Bovendien zoek ik het qua toekomst al lang niet meer in een technische richting binne het spoor. Laat staan erbuiten.
Groetjes,
Emiel

28-07-2014 00:21:22
willem1974
willem1974
Quote
maigoda (zo 27 jul 2014 20:45:17 www.somda.nl):
Quote
thom (zo 27 jul 2014 19:35:30 somda.nl): Daarmee zeg je dus ook dat de problemen met de centrale deursluiting al zouden moeten spelen vanaf de bouw en daar geloof ik toch weinig van eigenlijk...

Zolang de juiste lampjes gebruikt worden, heb je geen probleem.
Emiel


Foute beredenering, als je zwaardere lampjes plaatst zie je het probleem niet, maar het is er wel. Ander lampje is dan meer je kop in het zand steken...

Lekstromen vinden hun weg ook vaak via andere componenten in de keten. Door ouderdom zou dit veroorzaakt kunnen worden. Oftewel, als je een ander lampje plaatst kan het alsnog terug komen.

28-07-2014 07:29:32
dh3201
dh3201
Dus al dertig jaar lang heeft men de kop in het zand gestoken door een zwaarder lampje te plaatsen?


Shqiperise-lopers?

28-07-2014 08:54:48
broek53
broek53
Nee, door een lampje te plaatsen conform het ontwerp.

28-07-2014 10:05:39
marciekemp
marciekemp
Ik heb net vernomen dat de OR binnen NSR wil dat de SGM uit de dienst wordt gehaald wegens de aanhoudende problemen met dit mat

28-07-2014 10:11:20
stel172
stel172
is er niet gewoon sprake van een hetze tegen dit materieeltype?
In de tijd van de DE2 en mat '54 ging het toch niet veel anders en moest de machinist zelfs zijn hoofd naar buiten steken om na het horen van bijvoorbeeld de kreet : "karren maar" te vertrekken.
In Duitsland met de 420 was de machinist helemaal verantwoordelijk voor het vetrekproces en wordt er pas vertrokken nadat ie zelf de deuren gesloten heeft en het karakteristieke "zuruck bleiben" omgeroepen heeft.
90 comfortabele en betrouwbare treinstellen uit de dienst halen. De reiziger wordt weer de dupe.

Laatst bewerkt door stel172 op 28-07-2014 10:15

28-07-2014 10:14:05
Bert13
Bert13
Je zegt het zelf "in de tijd van...", anno 2014 hebben we iets strengere veiligheidsvoorschriften waarvan voldaan moet worden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

28-07-2014 10:16:44
stel172
stel172
misschien is dit wel veiliger dan techniek anno 2014 In Duitsland vallen ze ook steeds weer terug op deze techniek. Ook met de familie van de SLT (voorloper 423) hebben ze problemen gehad, waarbij de machinist weer tijdelijk moest kijken of alle deuren dicht zaten.

Laatst bewerkt door stel172 op 28-07-2014 10:17

28-07-2014 10:21:36
rh_ii
rh_ii
(Een deel van) het rijdend personeel is al niet zo blij met SGM in het algemeen (remt matig vergeleken met ander mat, maakt een hoop herrie, rammelt en schudt, is met warm weer net een sauna, RIS en omroep werken vaak niet goed bij gecombineerde stellen) en het moeten bevestigen van het gesloten zijn van alle deuren wordt door veel mensen gezien als overbodig en heel irritant. Natuurlijk, het is een kleine moeite, maar toch. Ik denk dat veel collega's ze graag hoogstpersoonlijk naar de sloop rijden. Zoals een collega gisteren zei over de komst van de magneetremmen bij de tweetjes: "De enige magneet zou op het dak moeten komen, op de sloop!" Ik denk echter niet dat we snel afscheid zullen nemen van het SGM, waarom zouden ze anders de tweetjes nog van magneetremmen gaan voorzien?

Bas

28-07-2014 14:31:47
aarclay
aarclay
Quote
marciekemp (ma 28 jul 2014 10:05:39 somda.nl): Ik heb net vernomen dat de OR binnen NSR wil dat de SGM uit de dienst wordt gehaald wegens de aanhoudende problemen met dit mat


Er is toch al een noodverband oplossing met een portofoon en een dubbelcontrolerende HC? Is er überhaupt een opvulling om anders de uit de dienst wegvallende SGM'etjes op korte termijn mee op te vullen?

En speelt dit probleem bij zowel de drietjes, als de tweetjes?

Laatst bewerkt door aarclay op 28-07-2014 14:32


Choo choo.....

28-07-2014 15:46:33
maigoda
maigoda
Het probleem plus de oplossing met de portofoon geldt voor alle SGM-stellen. Dus zowel tweetjes als drietjes.
Groetjes,
Emiel

28-07-2014 15:55:39
joahn93
joahn93
Er zitten toch ook nog spiegels op die dingen, kunnen ze daar niks mee. Kan de machinist gewoon meekijken. Of denk ik nu te simpel?


FR1908