01-02-2021 14:55:51 | ||
---|---|---|
Astraea
|
Zien we op deze foto's museumstel 2133 in de traditionele gele kleuren? Laatst bewerkt door Astraea op 01-02-2021 14:56 |
01-02-2021 14:59:44 1 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Nee. Je ziet gewoon de oude sprinterkop op z'n houten pootjes. |
01-02-2021 15:03:28 1 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Ik denk het niet, want de sprinterkop staat nu op een draaistel: https://vriendennsm.nl/nl/8-nieuws/176-sprinterkop EDIT: treinfan was me voor. De detailfoto's laten een draaistel zien en dat is hierbij verklaard. Laatst bewerkt door AlbertP op 01-02-2021 15:04 |
01-02-2021 15:50:59 | ||
---|---|---|
279
|
van een nfl een tussenstand om 07.00: 2112 Ahb 2113 Amf-Z 2115 Amf-Z 2134 Amf-Z 2144 Ahb Ahb: 2938 / 2942 / 2943 / 2956 / 2957 Amf-Z: 2936 / 2941 / 2946 / 2952 / 2969 / 2972 / 2973 / 2984 / 2985 / 2988 Gv: 2971 / 2983 / 2989 Bkh: 2993 (TTC)
|
01-02-2021 18:19:18 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Maak van Amf Z(anderij) maar Amersfoort Wagenwerkplaats 😉 |
01-02-2021 20:34:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
Bij de Wagenwerkplaats is natuurlijk ruimte ontstaan doordat veel van het gereed staande SNG de baan op is gestuurd. |
01-02-2021 20:50:20 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Quote Ik denk dat die SNG er nog staat (want: uit de 2e batch) maar er was afgelopen week wel ruimte omdat de sporen waarop eerst Buffels stonden weer vrij waren. Die zijn verhuisd naar de Vlasakkers. Ik zal er morgen weer eens langs wandelen als het niet te slecht weer is :-) |
01-02-2021 21:32:43 1 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Ik ben even benieuwd welke stellen al geplukt zijn. Zelf ken ik: 2120 2124 2125
Zijn er nog meer stellen die geplukt zijn/geplukt worden op het moment? Dan kan ik een overzicht maken.
Ook ben ik benieuwd naar de locaties van de stellen. Laatst bewerkt door tieske05 op 01-02-2021 21:33 |
01-02-2021 22:22:11 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Wat versta je onder geplukt? Bijna alle stellen zijn wel ontdaan van een of enkele onderdelen.
In de hoedanigheid van de stellen die jij noemt kun je iig nog de 2964 toevoegen.
Alle stellen die al terzijde stonden staan op de Dgr. De overige recent terzijde gestelde stellen staan een paar posts terug genoemd. |
01-02-2021 22:23:26 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Er staan indd nog meerdere SNGs op de wagenwerkplaats, deze bezetten de 2 sporen aan de noordkant |
02-02-2021 01:32:30 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Als ik de foto's van de FB pagina van het NSM bekijk, dan zie je de cabine gewoon op het draaistel staan op het inpandige spoor. Laatst bewerkt door aarclay op 02-02-2021 01:33 |
02-02-2021 09:06:48 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Als ik het goed heb dus het volgende, laat mij weten als er iets niet klopt: 2111 - Geplukt - Dijksgracht? 2112 - Terzijde - Arnhem Berg spoor 65 2113 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2114 - Terzijde - Dijksgracht? 2115 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2116 - Terzijde - Dijksgracht? 2117 - Terzijde - Dijksgracht? 2118 - Terzijde - Dijksgracht? 2119 - Terzijde - Dijksgracht? 2120 - Geplukt - Dijksgracht? 2121 - Terzijde - Dijksgracht? 2122 - Terzijde - Dijksgracht? 2123 - Terzijde - Dijksgracht? 2124 - Geplukt - Dijksgracht 2125 - Geplukt - Dijksgracht 2131 - Terzijde - Dijksgracht? 2132 - In Dienst - 5000/5100 2133 - Verkocht - NSM 2134 - Verkocht - ProRail ICB 2135 - In Dienst - 5000/5100 2136 - Reserve - Watergraafsmeer 2137 - Terzijde - Dijksgracht? 2138 - Reserve - Watergraafsmeer 2139 - In Dienst - 5000/5100 2140 - In Dienst - 5000/5100 2141 - Terzijde - Dijksgracht? 2142 - Reserve - Watergraafsmeer 2143 - In Dienst - 5000/5100 2144 - Terzijde - Arnhem Berg spoor 57 2145 - Terzijde - Dijksgracht?
------------------------------------
2936 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2937 - Terzijde - Dijksgracht? 2938 - Terzijde - Arnhem Berg spoor 57 2939 - Gesloopt 2940 - Gesloopt 2941 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2942 - Terzijde - Arnhem Berg spoor 64 2943 - Terzijde - Arnhem Berg spoor 65 2944 - Gesloopt 2945 - Terzijde - Dijksgracht? 2946 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2947 - Terzijde - Dijksgracht? 2948 - Terzijde - Dijksgracht? 2949 - Gesloopt 2950 - In Dienst - 5000/5100 2951 - In Dienst - 5000/5100 2952 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2953 - Terzijde - Dijksgracht? 2954 - Terzijde - Dijksgracht? 2955 - Terzijde - Dijksgracht? 2956 - Terzijde - Arnhem Berg spoor 65 2957 - Terzijde - Arnhem Berg spoor 64 2958 - Gesloopt 2959 - Terzijde - Dijksgracht? 2960 - In Dienst - Hengelo??? 2961 - Gesloopt 2962 - In Dienst - 5000/5100 2963 - Terzijde - Dijksgracht? 2964 - Gesloopt 2965 - Terzijde - Dijksgracht? 2966 - Reserve - Watergraafsmeer 2967 - Terzijde - Dijksgracht? 2968 - Reserve - Zutphen 2969 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2970 - Gesloopt 2971 - Terzijde - Den Haag HS? 2972 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2973 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2974 - In Dienst - 5000/5100 2975 - In Dienst - 5000/5100 (Sanditetrein) 2976 - In Dienst - Deventer (Sanditetrein) 2977 - Reserve - Watergraafsmeer (Sanditetrein) 2978 - In Dienst - 5000/5100 (Sanditetrein) 2979 - In Dienst - 5000/5100 (Sanditetrein) 2980 - Reserve - Watergraafsmeer (Sanditetrein) 2981 - Terzijde - Dijksgracht? 2982 - Terzijde - Dijksgracht? 2983 - Terzijde - Den Haag HS? 2984 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2985 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2986 - Terzijde - Dijksgracht? 2987 - Terzijde - Dijksgracht? 2988 - Terzijde - Amersfoort Wagenwerkplaats 2989 - Terzijde - Den Haag HS? 2990 - In Dienst - 5000/5100 2991 - Gesloopt 2992 - In Dienst - 5000/5100 2993 - Verkocht - TTC Binckhorst 2994 - In Dienst - 5000/5100 2995 - In Dienst - 5000/5100
Nogmaals, als er iets niet klopt, laat het mij dan weten. Laatst bewerkt door tieske05 op 02-06-2021 10:04 |
02-02-2021 09:06:54 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Mijn reactie was op Astraea, niet op treinfan, dus dat was inderdaad wat ik bedoelde. Laatst bewerkt door AlbertP op 02-02-2021 09:07 |
02-02-2021 09:20:24 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Misschien eerst even iets naar boven scrollen, daar staan verschillende updates met welke stellen bijvoorbeeld in Amersfoort en Arnhem zijn verzameld.... |
02-02-2021 09:24:01 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Quote OOPS, ja zo actief ben ik dus haha, ik pas t ff aan. |
02-02-2021 09:24:19 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Wanneer gaan de overgebleven SGMmetjes terzijde volgens de planning? |
02-02-2021 10:03:14 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Volgens de huidige planning duurt de planmatige inzet tot 12 december 2021. De laatste stellen zijn inzetbaar tot 20 december, daarna mogen ze niet meer rijden. Tot december zullen 8x SGM II en 12x SGMIII ingezet worden (volgens de planning die uiteraard geen garanties bied) |
02-02-2021 10:46:32 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Quote Slechts 2 van de SNG's die daar stonden (beide nog van de eerste serie) zijn met de start van het wijzigingsblad de reizigersdienst in gestuurd. Er zijn 3 sporen nodig voor de opgestelde SNG's. De DM'90's zijn al een een paar weken terug verplaatst naar Vlasakkers en hebben maar korte tijd voor de wagenwerkplaats gestaan. Er was dus nog genoeg ruimte om SGM-treinstellen te stallen. Laatst bewerkt door treinfan op 02-02-2021 10:49 |
02-02-2021 17:01:22 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Quote Er staan inmiddels (dinsdag 16.00 uur) vier lange rijen met SGM voor de Wagenwerkplaats in Amersfoort. In de verte was nog wat SNG te zien maar waar de rest gebleven is weet ik niet. Niet meer hier in ieder geval. Er leek nog 1 spoor vrij en op 1 spoor stond nog een DD-AR bak. Slecht te zien allemaal door een dicht hek. |
02-02-2021 17:36:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Op de Wgm achter de bult lijken ook nog een stel of 3-4 te staan al 2 dagen die blijkbaar niet meer ingezet worden. De nummers helaas niet kunnen zien door een ICR stam die ervoor stond. |
02-02-2021 17:50:57 | ||
---|---|---|
279
|
van een nfl een deel van de reserve vloot Wgm doorgekregen: 2136 - 2138 - 2142 - 2966 - in ieder geval een setje 2-3-2 een setje 3-2-3 en een setje 2+3 |
02-02-2021 22:10:50 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Die staan reserve, maar behoren nog tot de inzetbare vloot. |
04-02-2021 09:43:30 | ||
---|---|---|
279
|
Quote even aanvullen: 2142+2966+2138 en 2980+2136+2977 het setje van 2+3 is dinsdag weer ingezet na de stroomstoring, dus niet meer aanwezig. |
05-02-2021 09:15:46 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Weet iemand wat er met de 2968 is? Die is 31-1 geëindigt in Apd. |
05-02-2021 10:01:48 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Staat reserve in Zutphen. |
05-02-2021 10:59:48 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Quote Is aangepast! |
05-02-2021 11:47:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Nog wat kleine aanvullingen
2124 en 2125 staan (geplukt) op Dgr 2134 is overgedragen aan ProRail ICB 2964 wordt geplukt in Ldd (niet in Ehv) 2993 overgedragen aan TTC en staat op Bkh |
05-02-2021 11:49:00 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Uit interesse, waarom is de 2134 naar ICB? Trainingsdoeleinden? |
05-02-2021 11:49:43 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Geen idee, maar dat lijkt mij wel aannemelijk. 😉 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-02-2021 12:25:05 | ||
---|---|---|
Loco_Locon
|
Zoals al eerder is aangekaart staan de 2113, 2115, 2936, 2941, 2946, 2952, 2969, 2972, 2973, 2984, 2985 & 2988 niet te Dgr maar te Amfww en staan de 2971, 2983 & 2989 te Gv en niet Dgr. |
06-02-2021 22:50:08 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Quote Binckhorst/Ldd of Den Haag HS? |
02-04-2021 23:09:15 | ||
---|---|---|
Loco_Locon
|
Aanstaand weekend gaat er een nieuw wijzigingsblad in. Is het na dit weekend einde verhaal voor de SGMm, of rijden ze nog even door? |
02-04-2021 23:41:37 | ||
---|---|---|
train85
|
Ze rijden nog tot minstens wijz.blad Juni door wat ik kan zien. Daarna kan ik nog niet met zekerheid zeggen. |
03-04-2021 08:55:22 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Oorspronkelijk zelfs tot december, maar kan zijn dat dat inmiddels gewijzigd is. |
03-04-2021 09:10:52 | ||
---|---|---|
Daan!
|
De Sandite-stellen staan gepland tot dec. De rest vertrekt eerder volgens huidige planning. |
03-04-2021 09:59:28 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
SGM gaat verder uitstromen uit de 5000/5100 serie en DDZ blijft uit dienst en is volledig op lang parkeren gezet. |
03-04-2021 12:05:32 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Op 1 april om 14:10 stond de 2993 op spoor 7 van Gvc. Vertrek niet afgewacht. Op elke deur stond een papiertje geplakt met daarop: |
03-04-2021 13:46:33 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Klopt, die is al een aantal maanden tbv TreinTestCentrum voor reizigerstelsystemen te beproeven. |
07-04-2021 23:09:44 1 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Een Incidentenbestrijder heeft op Instagram "verklapt" dat het stel binnenkort in Prorail huisstijl bestickerd wordt. DDZ in dienst, ik blij! |
08-04-2021 15:33:32 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik benieuwd naar de plannen. Gaat het stel puur dienst doen voor traingen en opleidingen? Of wordt deze enkel ingezet voor bepaalde evacuaties indien mogelijk? |
10-04-2021 17:54:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote In juni blijven er ook nog in omloop. De aantallen diensten verminderen maar heel mondjesmaat. |
10-04-2021 19:12:51 | ||
---|---|---|
ov_wijzer
|
Het gebeurd weleens vaker dat de SGM II's soms wat langer niet worden ingezet, maar de 2140 is nu al 44 dagen niet ingezet. Staat deze inmiddels terzijde? |
10-04-2021 19:25:54 | ||
---|---|---|
sander14
|
Als ik het goed onthouden heb staat deze samen met 2 andere II'tjes en een III'tje bij Gv op een kopspoor. |
10-04-2021 19:54:09 | ||
---|---|---|
ov_wijzer
|
Dan zal de 2132 daar ook wel bij staan, is ook al 22 dagen niet ingezet. Gek dat ze niet wat meer rouleren...... |
10-04-2021 20:27:18 | ||
---|---|---|
Loco_Locon
|
Een week terug stonden er in Amf een SGM-II en SGM-III opgebouwt tegen een DDZ aan. Iemand die weet wat deze twee hier moe(s)ten? Strategisch reserve? |
10-04-2021 21:34:46 | ||
---|---|---|
thom
|
NSR stelt daar gewoon regulier materieel op, dus dat is niet zo gek. |
21-04-2021 07:47:17 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Quote Stel heeft inmiddels aan 1 zijde een rode in plaats van gele band over de neus. |
23-04-2021 17:45:43 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
23-04-2021 19:17:24 | ||
---|---|---|
Astraea
|
Als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat deze SGM vooral een statisch object wordt, voor trainingsdoeleinden. Of blijft de SGM wel in rijvaardige dienst? |
23-04-2021 19:25:42 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Er wordt gezegd dat het stel in Amersfoort zal blijven. Of dat betekent "heen en weer rijden tussen station en emplacementen" of echt als statisch object weet ik niet. DDZ in dienst, ik blij! |
23-04-2021 20:49:42 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Nee die zal niet oek gaan rijden. Het stel krijgt natuurlijk ook geen onderhoud/controles meer. En er zijn inmiddels wat onderdelen geplukt. |
23-04-2021 21:12:47 | ||
---|---|---|
thom
|
Het stel is verkocht, dus dat er geen controles meer gedaan worden is wel logisch want dat zou Prorail dan zel moeten doen en zal NS niet meer doen ;) |
23-04-2021 23:46:58 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Maar dat is allemaal te regelen als Prorail dat wil. Prorail is net als b.v het spoorwegmuseum een voertuig houder. En als ze een onderhoudsprocedure opstellen en voor de uitvoering daarvan competente/ bevoegde mensen inhuren en voor een rit een vervoerder inschakelen , dan kan men gewoon op pad als men dat zou willen. Allemaal net zo als voor anderen geldt, maar of men dat met die sprinter wil gaan doen is aan Prorail zelf natuurlijk. |
25-04-2021 16:38:16 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Als ProRail dat stel al ergens anders wil hebben dan is het veel eenvoudiger en goedkoper om 'm te slepen dan oek te laten rijden. |
25-04-2021 21:20:48 | ||
---|---|---|
AgentX
|
oek? Laatst bewerkt door AgentX op 25-04-2021 21:20 |
25-04-2021 21:28:48 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Op eigen kracht. |
04-05-2021 19:08:22 1 | ||
---|---|---|
Loco_Locon
|
SGMm 2939, 2964 en 2991 zijn vandaag afgevoerd naar HKS Metals 2991 2964 |
05-05-2021 21:58:31 | ||
---|---|---|
TSNL250
|
Quote Van de 2939 en 2964 staan de middenbakken nog bij TMA. Van de 2991 staat de kopbak met stroomafnemer nog bij TMA |
10-05-2021 06:56:34 | ||
---|---|---|
ov_wijzer
|
Volgens treinposities de 2993 nu samen met de 2140 in de 5023 naar Ddr. 2993 dus weer terug bij NSR na uitstapje TTC? |
11-05-2021 19:54:51 | ||
---|---|---|
TSNL250
|
Quote Vandaag zijn de 3 bovengenoemde bakken afgevoerd van TMA naar HKS |
12-05-2021 17:53:25 1 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Afgelopen ochtend (rond 1100 uur) in Hrp met eigen ogen gezien dat de 2948+2954+2124+2125 binnen de hekken bij het TMA werden geduwd door Strukton. Deze waren afkomstig van Dijksgracht. Quote
|
12-05-2021 18:56:36 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Zowel de 2136 als de 2138 waren gisteren in dienst op de 5000/5100. |
12-05-2021 21:41:04 | ||
---|---|---|
bnv
|
2968 reserve in Zutphen? Zie dat ding nergens staan, althans niet zichtbaar vanuit de trein. Achter de werkplaats soms? Of toch niet in Zutphen. Laatst bewerkt door bnv op 12-05-2021 21:41 |
12-05-2021 21:55:06 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Hij heeft op 10 mei voor het eerst sinds een hoop maanden gereden, en daarna niet meer. Het lijkt mij zeer en heel erg sterk, maar misschien is hij per abuis ingezet? Of is deze terug bij NS? Laatst bewerkt door aarclay op 12-05-2021 21:55 |
12-05-2021 21:58:09 | ||
---|---|---|
edward
|
Volgens Treinposities is de 2968 t/m 8 mei actief geweest, met als laatste positie Gvc. |
12-05-2021 23:42:04 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Quote 2968 is een reservestel dus dit wil niet zeggen dat ie terzijde is (althans bij mij dan) |
13-05-2021 02:20:16 | ||
---|---|---|
thom
|
Het is ook niet dat er stellen een speciaal stempel "reserve" of "in dienst" zijnd stel hebben. Stellen die rouleren gewoon en als ze toevallig niet aan een dienst toebedeeld zijn, dan zijn ze reserve. Bij het maken van deze lijst stond dat stel toevallig dan in Zutphen, maar kan nu dus wel op een andere plaats beland zijn. Laatst bewerkt door thom op 13-05-2021 02:21 |
13-05-2021 13:31:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat klopt. De lijst suggereert dat er sprake zou zijn van een strategische reserve aan SGM, dus van stellen die speciaal met die status aan de kant zouden zijn gezet, en dat is bij het SGM niet zo. Anders gezegd: een SGM is ofwel in dienst, ofwel terzijde gesteld, maar niet iets er tussenin. |
14-05-2021 00:23:15 1 | ||
---|---|---|
TSNL250
|
Op 12 mei bestond het 2e transport wat Strukton van Dgr naar Hrp bracht uit 2137, 2953 en 2963. Deze zijn bijgeplaatst op het terrein van de USA terminal. |
25-05-2021 08:07:11 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Voor de beeldvorming deze foto |
25-05-2021 08:18:57 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ik vind de foto die een maandje geleden een stukje hierboven werd gedeeld wat representatiever 😉 |
25-05-2021 08:39:54 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Quote Gezien, er overheen gekeken . Laatst bewerkt door gvttreinen op 25-05-2021 09:52, reden: foute veronderstelling |
01-06-2021 16:30:32 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Vandaag met eigen ogen gezien dat de Bk2 van stel 2961 zijn laatste reis Hrp-HKS (Beelen) maakte. Omdat ik eerder vanochtend moest werken heb ik de overige transporten vandaag niet gezien (wel aannemelijk en gebruikelijk dat in iedergeval de Bk1 en AB ook de laatste reis gemaakt hebben). |
08-06-2021 10:01:12 | ||
---|---|---|
jmv
|
Deze ochtend vertrok een kopbak (de Bk2) van de 2948 richting HKS. Aankomst rond 8.30 bij de sloper. Verdere transporten heb ik niet afgewacht. Laatst bewerkt door jmv op 08-06-2021 10:04 |
08-06-2021 18:38:51 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Als aanvulling op voorgaande bericht kan ik er aan toevoegen dat in die volgorde de AB 2948; Bk1 2948 en Bk2 2954 de laatste rit reden. |
15-06-2021 16:57:21 | ||
---|---|---|
pvduin
|
Vandaag ondernamen de Bk1 2954, AB 2954 en de, min of meer, complete stellen 2124 en 2125 de reis richting snijbrander bij HKS. |
22-06-2021 15:38:26 | ||
---|---|---|
279
|
volgens een insider worden morgen (wo 23/6) de laatste 4 SGM 'en van Dgr naar Hrp gesleept. 3 x 3 + 1 x 2 ?? |
22-06-2021 16:55:44 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Vandaag hebben (in die volgorde, immers met eigen ogen gezien) de Bk1; AB; Bk2 2986; de ABk en Bk 2118 en tot slot de Bk2 2987 de laatste rit per dieplader afgelegd tussen Hrp en HKS. |
22-06-2021 20:52:05 | ||
---|---|---|
AJT
|
Daarmee is er vandaag definitief een einde gekomen aan het treinstel (2118) dat als sprinter tegen de D trein botste in Schiedam op 4 mei 1976 |
23-06-2021 10:38:03 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
als 2008? |
23-06-2021 10:46:40 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ja die. Treinstel kwam in september 1978 met een nieuwe ABk weer in dienst, dus de helft van de 2118 heeft het ongeval maar meegemaakt. 😉 |
23-06-2021 18:04:59 1 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Het hele, destijds nog treinstel 2008, was betrokken bij de frontale botsing met de D-trein (getrokken door de 1311). De toenmalige ABk raakte onherstelbaar beschadigd en is ter plekke gesloopt. De toenmalige Bk had een ingedrukte vlakke kopwand, immers de ABk was daar tegenaan gedrukt en ook de kop aan de cabine was beschadigd omdat de aangekoppelde (toenmalige) 2001 door de koppeling heen erop botste. Voor de verwoeste ABk werd later een nieuwe geleverd, ten tijde van de levering van SGM1 (de 2001 t/m 2015 behoren tot SGM0) en had ook enkele kenmerken van SGM1. Na de revisie bij Randers werd het stel vernummerd naar 2118 en de voormalige/nabouw ABk werd daarbij Bk; de voormalige Bk werd ABk. |
23-06-2021 19:19:50 | ||
---|---|---|
martijn
|
Krijgen we eigenlijk van elk gesloopt treinstel nu zo'n necrologie? 🙂 |
23-06-2021 21:14:59 | ||
---|---|---|
tieske05
|
@martijn Het is handig voor ons als spotters om te weten wat er nog leeft en wat al door de wasknijper is gepakt. |
23-06-2021 23:21:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ik denk dat Martijn bedoelt, dat hij geen interesse heeft in de belangrijke gebeurtenissen rond een treinstel. Welnu, wat dit treinstelnummer heeft meegemaakt, is gelukkig geen historie die aan elk treinstel kleeft. En andere lezers hier zijn daarin wellicht wel geïnteresseerd, bijvoorbeeld omdat zij deze treinramp niet hebben meegemaakt. |
24-06-2021 07:51:17 | ||
---|---|---|
martijn
|
Er staat niet dat ik geen interesse heb he. Wel knap dat je dat er van maakt trouwens! Het is gewoon een vraag, aangezien over elk stel wel wat te vertellen valt uiteraard. En @tieske, google even wat een necrologie is 😉 |
24-06-2021 09:42:38 | ||
---|---|---|
wattman
|
In het papieren verleden werd in het blaadje HOV bij de afvoer van de treinstel altijd een 'necrologie' gepubliceerd, ik meen van de hand van J.M. ten Broek: revisiedata, grote herstellingen en andere bijzonderheden. |
24-06-2021 11:09:40 | ||
---|---|---|
279
|
maar wie kent het "blaadje" HOV nog ?? :-)
|
24-06-2021 12:32:06 | ||
---|---|---|
geert
|
Dat kan dhr. Ten Broek het beste zelf uitleggen als deelnemer aan dit forum.... Laatst bewerkt door geert op 25-06-2021 07:44 |
24-06-2021 13:25:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
HOV was een gestencild maandblad voor nummertjesfanaten. Materieel van overwegend Nederlandse bedrijven werd er in beschreven met alle ins en outs over revisies en herstellingen. Het werd gemaakt door een kleine club vrijwilligers. Ik ben er jaren op geabonneerd geweest, tot het ophield te bestaan. Foto's stonden er niet in. Wanneer een tram, loc of treinstel was afgevoerd, verscheen er een, nou ja, vooruit: een levensbeschrijving met de vermelding van alle ongevallen, herstellingen, verkleuringen, revisies, en constructiewijzigingen. In die tijd kon je nog wel op de stoep van de werkplaatsen (...) aan info komen en werd je niet meteen als een wappie gezien en opgepakt wegens staatsgevaarlijke acties. |
24-06-2021 13:36:21 1 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het heette levensloop, omdat het ook een samentrekking zou kunnen zijn van leven en sloop ;-). Verder heb je gelijk: de leverancier van de gegevens in de levenslopen heeft ooit in de jaren zeventig de archieven van de wph Hlm mogen overschrijven en aan de hand van de gegevens van binnenkomst en aflevering van materieel in Hlm, die vanaf die tijd ook vrijelijk ter beschikking werden gesteld en elke maand in HOV stonden, kon hij de geschiedenis van elk treinstel steeds aanvullen. Laatst bewerkt door broek53 op 24-06-2021 13:37 |
24-06-2021 14:08:58 | ||
---|---|---|
wattman
|
Ik weet niet of ik een (hardcore) nummertjesfanaat ben, maar ik heb het maandblad HOV altijd met veel plezier gelezen, en die gedrevenheid om dat allemaal boven water te halen, bij te houden én te delen: chapeau. Het is daarom ook heel goed dat via de NVBS dat erfgoed bewaard wordt. Er komt altijd weer zo'n moment dat, bijv. naar aanleiding van een discussie op internet, je wil nazoeken "hoe zat het ook alweer". Die geslotenheid binnen de huidige OV-bedrijven herken ik wel. Zelf hebben collega's en ik jarenlang door de ramen van de CWP bij de HTM (Den Haag) getuurd om dergelijke zaken voor de Haagse tram bij te houden en ook viel er via de contacten altijd wel iets na te vragen. Dat is allemaal veel moeilijker geworden. Mijn excuses voor deze inmiddels off-topic uitwijding, maar ik wil toch mijn waardering uitspreken voor dhr. Ten Broek. |
24-06-2021 14:15:50 | ||
---|---|---|
yappa
|
Mag ik aanvullen met het uitspreken van dank voor AJT en vrijgezel? Ik vind het echt meerwaarde om af en toe hier verrast te worden door zo'n bericht met "dit treinstel was in het verleden betrokken bij" deze of gene memorabele gebeurtenis.
Ieder beleeft zijn/ haar hobby op eigen wijze, laten we elkaar daarin vooral aanvullen! |
24-06-2021 15:03:53 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Als je HOV een blad noemt voor nummerfreaks doe je het toch echt tekort. Er stond alles over nummertjes in maar was vooral ook veel gedetailleerder dan het spoornieuws in andere maandbladen als Op de Rails en Railkroniek (nu Railmagazine). Ik pak de oude jaargangen er regelmatig bij om iets in op te zoeken. |
24-06-2021 15:49:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zeker. Welnu, tekortdoen is zeker niet mijn bedoeling; in die jaren spotte ik ook en HOV van daarbij een goede bron. Ik bedoel er meer mee wat je zelf ook zegt: de andere bladen waren in die jaren veel minder fijnmazig, soms ook door plaatsruimtegebrek voor de actualiteit. De omvang van de tijdschriften was geringer dan nu. En zoals gezegd: de nieuwsgaring was relatief eenvoudig. Je kon ook op veel terreinen met afgesteld materieel of sloopmaterieel komen. Als je kon laten zien dat je serieuze bedoelingen had, was je overal welkom. Op seinhuizen, schakelposten, machinistenhonken (matblad!) heb ik heel wat leuke gesprekken gehad en spullen meegekregen.
|
25-06-2021 10:37:54 | ||
---|---|---|
rob46
|
Ik heb de afgelopen jaren in detail de transporten, afvoer en sloop weergegeven in RailMagazine en het jaarboek SPOOR. Wegens visuele problemen ga ik nu, na 35 jaar, de pijp aan Maarten geven. Ben benieuwd wie het stokje overneemt. De hobby gaat na 59 jaar actieve "dienst" op een zeer laag pitje...... |
25-06-2021 11:18:58 | ||
---|---|---|
bert
|
Dat kun je alleen maar overnemen als je ook bronnen hebt. Heb jarenlang toegang gehad tot bijv materieel omlopen. Andere baan, weg toegang. Heb ook jaren veel met spoor gereisd. Bleef je ook aardig op de hoogte. Andere baan, weg info. Ik bedoel maar... Als zo veel mogelijk hier gedeeld wordt hebben we misschien net zo veel info als indertijd bij HOV... |
25-06-2021 13:50:56 | ||
---|---|---|
bacr
|
Quote Waarvoor veel dank @rob46 ! |
25-06-2021 18:42:55 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Dankjewel Rob, voor alle moeite! Alle Spoor (&Trein / Tram) boeken staan hier in de kast. |
29-06-2021 16:03:39 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Vandaag heb ik met eigen ogen gezien dat de ABk 2121 de laatste rit per dieplader heeft gereden. Omdat ik zelf vanaochtend met een andere vrachtwagen gereden had, de eerdere transporten niet gezien (volgens de chauffeur van de dieplader was een andere bak met een volgnummer ..41 waarschijnlijk de 2141). De afgelopen dag hadden hij en diens collega ieder 3 ritten gereden, dus per vandaag kunnen weer 6 bakken worden weg gestreept uit de voorraad van het TMA terrein op Hrp. |