25-04-2020 16:35:09
thom
thom
Godskanonne, gewoon even wat aannemen is geen optie geloof ik he?

25-04-2020 16:48:38
sjoerd
sjoerd
Dat kan ook wel eens een goede eigenschap zijn. %02%
Maar geen geduld hebben is zeker geen goede eigenschap.

25-04-2020 16:54:04
aarclay
aarclay
Dat ik het navraag bij het museum is opsich wel meer dan logisch, als ik er een nieuwsartikel over wil wijden.

Maar goed, ik zie wel hoe het verloopt.


Choo choo.....

25-04-2020 18:55:07
VIRMm1
VIRMm1
Is er een reden dat men voor de 2133 kiest? Of gaat zoiets gewoon willekeurig?


25-04-2020 18:57:07
IJsbergsla
IJsbergsla
In het algemeen worden meerdere stellen bekeken en de technisch beste gekozen. Het verleden heeft reeds uitgewezen dat dat lang niet altijd de laatste uit een serie is.
Quote
thom (za 25 apr 2020 16:35:09 www.somda.nl): Godskanonne, gewoon even wat aannemen is geen optie geloof ik he?
Aldus degene die bij bijkans elke post zijn twijfels uit

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 25-04-2020 18:57

25-04-2020 20:10:26
vrijgezel
vrijgezel
Quote
broek53 (za 25 apr 2020 14:54:05 www.somda.nl): Nou, zonder er door over te willen blijven emmeren, denk ik dat NS intern formeel de schenking van een sprintertweetje heeft goedgekeurd en dat het Spoorwegmuseum er eentje mag uitzoeken, waarbij de 2133 een goede kandidaat is. Zullen we het daarbij laten?

Mocht men overwegen dat sprintertweetje wat meer origineel te maken, dan lijkt mij als leek dat je rap een voorraad banken uit DDM-1 zou moeten halen. Of zouden die toch net weer een andere maat hebben?


Wie oog voor kleine details heeft (onthouden): zittingen en rugstukken waren bij SGM; DDM1; DE II (de gereviseerde gele) en DH voor diens revisie gelijk. Bij de hoofdsteunen was het een ander verhaal: de hoofsteunen in DDM1 (en DDM2/3, zij het dat die groen waren bekleed) waren aan de zijkant schuin vanwege het profiel van het bovendek!

Laatst bewerkt door vrijgezel op 26-04-2020 11:15

25-04-2020 20:45:03
PKP
PKP
Quote
IJsbergsla (za 25 apr 2020 18:57:07 www.somda.nl): In het algemeen worden meerdere stellen bekeken en de technisch beste gekozen.


En in het algemeen wordt dan zeker niet altijd de beste gekozen, zoals bv Mat64 904. Al eens naar de wielbanden van dat treinstel gekeken ? Een keer een flinke schuiver, en je hebt een groot (financieel) probleempje.

25-04-2020 20:50:23
salieri
salieri
Wielen kan je vervangen lijkt mij?
Op de site van de 904 werd destijds gezegd dat het treinstel een van de betere was die ze terug konden krijgen nadat de oude kapot gereden was.

25-04-2020 20:55:47
bnv
bnv
Minstens zo belangrijk is of het stel in het verleden ooit schade heeft gehad of bijvoorbeeld bij een ongeluk betrokken is geweest. Kan wel netjes hersteld zijn maar er kunnen altijd littekens aanwezig zijn.
Voor zover ik weet is dat bij de 2133 (2023) niet het geval geweest. (?).
Echter................wel bij de 904. Ongeval tussen Bergen op Zoom en Goes ergens in de 80'er jaren, de BPk bak van de huidige 904 is die van de 938. De oorspronkelijke BPk bak kon niet meer worden hersteld en wie weet heeft dat invloed gehad op de toestand van de ABk bak. Hopelijk niet dus.

25-04-2020 21:33:39
thom
thom
Volgens mij had men bij de 904 niet de breedste keuze meer die men zou willen.

In de basis gaat zo'n keuze, althans iig bij het Spm, op basis van techniek en toestand van het casco en interieur.

En dan moet je denken aan bijvoorbeeld storingshistorie, leeftijd van technische componenten, casco op zaken als roest of schades, en interieur op bekrassingen en graffiti en schades aan wandpanelen.

En dan is het soms nog een afwezig tussen zaken; bijvoorbeeld dikke wiel(banden) is interessanter dan een gloed nieuwe compressor, want een compressor is opzich eenvoudig te wisselen maar wielstellen daarin een stuk bewerkelijker en duurder.

@Ijsbergsla,
Laatst dacht je dat ik mij alleen met 'oude meuk' bezig hield, nou roep ik daar iets over wat ook nog eens in lijn is met wat een partner van het Spoorwegmuseum meld en denk je toch dat ik de wereld voor lieg %08%?

Laatst bewerkt door thom op 25-04-2020 21:54

25-04-2020 22:10:45
seinhuis
seinhuis
Quote
VIRMm1 (za 25 apr 2020 18:55:07 www.somda.nl): Is er een reden dat men voor de 2133 kiest? Of gaat zoiets gewoon willekeurig?


Bij verkoop van treinen wordt gekeken naar de technische staat. Misschien dat een museum ook naar historische aspecten kijkt.

25-04-2020 22:12:10
Oldskool
Oldskool
Quote
thom (za 25 apr 2020 21:33:39 www.somda.nl): @Ijsbergsla,
Laatst dacht je dat ik mij alleen met 'oude meuk' bezig hield, nou roep ik daar iets over wat ook nog eens in lijn is met wat een partner van het Spoorwegmuseum meld en denk je toch dat ik de wereld voor lieg %08%?
Correctie. Dat was ik %08%%08%

25-04-2020 23:06:09
PKP
PKP
Quote
salieri (za 25 apr 2020 20:50:23 www.somda.nl): Wielen kan je vervangen lijkt mij?



Zie ook wat Thom schrijft. Natuurlijk kan je wielbanden vervangen, maar als je weet wat er dan allemaal moet gebeuren, dan is je spaarpotje, indien al aanwezig, echt wel leeg. De wielbanden van de 904 zijn echt aan de afkeurmaat, dan moet er niets fout gaan tijdens het rijden.

25-04-2020 23:22:04
sjoerd
sjoerd
Wat natuurlijk het zwaarst meetelt is de toestand van het casco. Dat is alleen te vervangen door een andere trein te kiezen, als die er al is. Ook een wielstel is immers verwisselbaar, en dat gebeurt ook wel eens. Wielbanden wisselen is in feite meer werk dan een heel wielstel, lijkt me.
En is het casco uniek, zoals bij mat36, even afgezien van enkele bewoonde ex-rijtuigen, dan moet je ook het casco aanpakken. En heb je geen motorwagen (TEE) dan wordt het nieuwbouw... En dan kom je steeds dichter bij onhaalbaar.

Laatst bewerkt door sjoerd op 25-04-2020 23:22

26-04-2020 01:20:31
Pim530
Pim530
Quote
broek53 (za 25 apr 2020 14:54:05 www.somda.nl):

Mocht men overwegen dat sprintertweetje wat meer origineel te maken, dan lijkt mij als leek dat je rap een voorraad banken uit DDM-1 zou moeten halen. Of zouden die toch net weer een andere maat hebben?


Ze passen vermoedelijk wel in hetzelfde frame: er zijn DDM bakken waarin een fors aantal sprinterbanken (zittingen althans, rugleuningen weet ik niet) zit. Een scherp oog ziet het verschil, een doorsnee museumbezoeker waarschijnlijk niet.

26-04-2020 09:14:53
sjoerd
sjoerd
Het is natuurlijk het mooiste om de originele banken te hebben, zeker met zo'n stel fijnslijpers als wij hier op Somda. Je gaat ten slotte een Rembrandt ook niet restaureren met Van Gogh krijt. %02% Maar zover zijn we nog lang niet.
Grappig is dat er alom uit het land onderdelen komen, waarvan we niet wisten dat er nog zoveel van waren. Om maar eens wat te noemen: de lampfittingen uit te herbouwen NZH 500-trams, de zwart-witfoto's uit het mat46 en de Hondekoppen, de rammelschuifdeuren tussen de afdelingen, en zo zullen ingewijden nog wel meer weten op te sommen. En wie is er niet ooit bij sloper Koek in Mijdrecht geweest toen dat nog gewoon kon?

26-04-2020 09:35:32
broek53
broek53
Mij persoonlijk gaat het niet om een 100% correct interieur, maar ik noem het maar omdat de mogelijkheid er nu lijkt te zijn (en omdat NS toch aan het "circulair ontmantelen" wil). Het museum gaf er een tijd geleden blijk van niet van plan te zijn SGM terug te bouwen en dat begrijp ik op zichzelf best op dit moment, maar leer mij de geschiedenis van het bewaren van materieel kennen...%09% : het kan lang duren of kort duren, maar ooit zal er iemand beginnen over het terugbouwen in afleveringstoestand (wedden?) en dan kan het niet meer of je moet aan replica's. Vandaar de "tip".

26-04-2020 13:14:37
thom
thom
Probleem is dat de verbouwingen van materieel tegenwoordig steeds ingrijpender geworden zijn dan dat ze vroeger waren.
Vroeger was het merendeel van de verbouwingen niet veel groter dan een ander decor op de wandpanelen en de banken opnieuw gestoffeerd in de kleur die op dat moment gebruikelijk was.

Bij SGM is er al veel meer verbouwd, complete tussenwanden met deuren zijn verdwenen, bagagerekken zijn veranderd, alle wandpanelen vervangen door polyester gevormde panelen etc, en waarschijnlijk zijn daar ook allerhande bevestigingspunten van verdwenen tijdens de verbouwing.

Daarmee is het origineel terug bouwen een enorme opgave en soms moet je je afvragen in welke uitvoering een treinstel eigenlijk het langste rondgereden heeft en wat het toebrengt in het totale beeld van een collectie.

Immers is de tijd van het 'rood beklede interieur' nu al vertegenwoordigd door de DDM1 ABv en Bvk en een beetje door Plan U en mat'54, dus misschien vertegenwoordig SGM een beter beeld als je hem gewoon zo laat

26-04-2020 14:15:21
VIRMm1
VIRMm1
En SGM was de eerste Sprinter, tevens de eerste materieelsoort in de nu gebruikelijke vlaflip kleurstelling.

Dat opzich is al het bewaren waard.

26-04-2020 14:55:32
salieri
salieri
Bedankt voor de reacties over de 904, weer wat geleerd! %02%

26-04-2020 16:37:30
thom
thom
Quote
VIRMm1 (zo 26 apr 2020 14:15:21 www.somda.nl): En SGM was de eerste Sprinter, tevens de eerste materieelsoort in de nu gebruikelijke vlaflip kleurstelling.

Dat opzich is al het bewaren waard.

Dat is zeker een mooi argument om deze uitvoering te behouden

26-04-2020 17:01:25
Daan!
Daan!
Als we nou eens een bak SGM doen en een bak SGMm. Iedereen blij.

26-04-2020 17:05:09
thom
thom
Blegh

26-04-2020 17:06:10
henri1972
henri1972
Nou, als je een mix doet kan je m net zo goed slopen. Is historisch niet verantwoord.

26-04-2020 19:28:03
aarclay
aarclay
Quote
thom (zo 26 apr 2020 17:05:09 www.somda.nl): Blegh

Ik houd wel van een vlaflip, hoor
Of de gulden middenweg: Zet de SGMm dan naast de oude kop.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-04-2020 19:29


Choo choo.....

27-04-2020 00:56:30
broek53
broek53
Quote
thom (zo 26 apr 2020 13:14:37 www.somda.nl): Probleem is dat de verbouwingen van materieel tegenwoordig steeds ingrijpender geworden zijn dan dat ze vroeger waren.
Vroeger was het merendeel van de verbouwingen niet veel groter dan een ander decor op de wandpanelen en de banken opnieuw gestoffeerd in de kleur die op dat moment gebruikelijk was.

Bij SGM is er al veel meer verbouwd, complete tussenwanden met deuren zijn verdwenen, bagagerekken zijn veranderd, alle wandpanelen vervangen door polyester gevormde panelen etc, en waarschijnlijk zijn daar ook allerhande bevestigingspunten van verdwenen tijdens de verbouwing.

Daarmee is het origineel terug bouwen een enorme opgave en soms moet je je afvragen in welke uitvoering een treinstel eigenlijk het langste rondgereden heeft en wat het toebrengt in het totale beeld van een collectie.

Immers is de tijd van het 'rood beklede interieur' nu al vertegenwoordigd door de DDM1 ABv en Bvk en een beetje door Plan U en mat'54, dus misschien vertegenwoordig SGM een beter beeld als je hem gewoon zo laat
Het is het slechtste idee sinds jaren en ik kan niet wachten tot het gejammer begint over een origineel interieur - als het te laat is natuurlijk. Overigens dacht het museum er ooit anders over, want bij de renovatie van SGM is er een compleet interieur bewaard. Dat is helaas ooit van de bewaarcontainer in de afvalcontainer gegaan omdat het niet goed bewaard was, maar dat doet aan het feit niets af.

27-04-2020 02:13:09
thom
thom
Het heeft denk ik niet echt met een slecht idee te maken, maar wat mijn persoonlijke opvatting is op de hele situatie en wat er bij komt kijken om iets terug te kunnen bouwen in dit geval, niks meer of minder.

Bij de door jou bedoelde actie was er trouwens ook niet voldoende bewaard om een compleet stel terug te bouwen, het idee er achter was destijds in ieder geval iets in de collectie op te nemen van het originele interieur.

Verder een beetje lullig, maar wat je als museum ook doet, gejammer is er altijd dus het zal ongetwijfeld gaan komen

27-04-2020 08:31:09
IJsbergsla
IJsbergsla
Met bovenstaande dooddoener is er toch nog een nostalgisch gevoel op deze unieke Woningsdag.

Volledig eens met broek53 in dezen.

27-04-2020 12:31:10
thom
thom
Achja, waarom neem ik de moeite ook eigenlijk om nog wat te vertellen hier ook, blijkbaar weten jullie vanaf de zijlijn het toch allemaal beter te vertellen... %03%

Laatst bewerkt door thom op 27-04-2020 12:33


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-04-2020 14:04:51
PKP
PKP
Quote
thom (ma 27 apr 2020 02:13:09 www.somda.nl): maar wat je als museum ook doet, gejammer is er altijd dus het zal ongetwijfeld gaan komen


Precies, en niet alleen op wat het museum doet eigenlijk op alles is hier wel commentaar vanaf de zolderkamer!
Lekker deze museum SGM zo laten als ie nu is, daar kijken we over 5 jaartjes al heel anders tegen aan.

29-04-2020 12:37:52
lex_t
lex_t
De renovatie van SGM is m.i. de meest geslaagde die de NS heeft laten uitvoeren.
Zelden een trein zo zien opknappen. Geen enkele reden om het onbeduidende en lelijke oude interieur terug te halen. Hang die wél mooie oude wandversiering van SGM-0 maar aan de muur in het NSM.

Laatst bewerkt door moderator op 29-04-2020 18:16

29-04-2020 12:58:15
broek53
broek53
Dat is exact waar dit soort discussies altijd aan mank gaan: men gooit er zijn persoonlijke smaak in en verklaart dat tot de hoogste waarheid.

29-04-2020 23:51:22
moderator
Moderator
moderator
Zullen we daarom maar weer terug gaan naar de feiten?

14-05-2020 15:22:01
Daan!
Daan!
2133 is vandaag van Dgr naar Wgm gehaald.

27-06-2020 16:33:27
Rensch
Rensch

Is er al iets bekend wanneer de opgeschorte terzijde stelling van SGM weer wordt hervat?


28-08-2020 19:32:49
mat64Hidde
mat64Hidde
Quote
aarclay (28-08-2020 14:02:28):

Om 14:00 Volkerrail 203-2 voor de paal op Hvs sp 1 met niet-inzetbare SGM 2133 in de richting van Ut.


Quote
gvttreinen (28-08-2020 15:12:44):

Om 14.35 in Utm aangekomen


Deze twee berichten komen van Opvallende dingen 28 augustus. Ik denk dat het hierdoor wel duidelijk is geworden dat de 2133 inderdaad de museum SGM wordt.


28-08-2020 19:36:30
thom
thom

Dat zei ik 25-04 al hier, maar da's een detail ;)



Laatst bewerkt door thom op 28-08-2020 19:36

28-08-2020 20:12:49
aarclay
aarclay

Voor de geinteresseerden, een sticker op de deur van cabine geeft aan dat de trein 'niet inzetbaar materieel' is. Dus of het is puur dat deze niet per ongeluk bij NS ingezet mag worden, en/of de trein heeft een verlopen toelating en mag nog even de werkplaats in voordat die op eigen kracht mag rijden.

Verder wel tof dat deze onverwachts naar het NSM is gekeerd omdat ze op de Wgm ruimte tekort kwamen.



Laatst bewerkt door aarclay op 28-08-2020 20:14

28-08-2020 20:30:33
thom
thom

Die sticker had alleen van nut dat het stel niet per ongeluk de dienst bij NSR in zou verdwijnen, niks meer of minder dan dat.


28-08-2020 20:43:07
aarclay
aarclay
Quote
thom (28-08-2020 20:30:33):

Die sticker had alleen van nut dat het stel niet per ongeluk de dienst bij NSR in zou verdwijnen, niks meer of minder dan dat.


Oke smiley


28-08-2020 20:45:00
1778
1778
Quote
thom (28-08-2020 20:30:33):

Die sticker had alleen van nut dat het stel niet per ongeluk de dienst bij NSR in zou verdwijnen, niks meer of minder dan dat.


Waarom werd ie dan gesleept? SGM-bevoegde mcn'en voldoende toch?


28-08-2020 22:53:45
DDZ7504
DDZ7504

Wellicht gewoon een verlopen controle?




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

28-08-2020 23:44:05
279
279
Quote
aarclay (28-08-2020 20:12:49):

Verder wel tof dat deze onverwachts naar het NSM is gekeerd omdat ze op de Wgm ruimte tekort kwamen.


zijn er behalve 2133 en "de Karel" nog meer spullen weggehaald in de Wgm ?


03-09-2020 11:15:38
DuTrainZ
DuTrainZ

Vanmorgen zag ik 2x SGM in Ehv staan, als ik het goed heb gezien de 2124 & 2125, ze zitten behoorlijk onder de graffiti...


03-09-2020 13:28:30
broek53
broek53

Die zijn er gisteren heen gesleept. Blijkbaar begint het ontmantelen van SGM inmiddels ook, leid ik daaruit af.


03-09-2020 18:07:45
M-BASS
M-BASS
Quote
DuTrainZ (03-09-2020 11:15:38):

Vanmorgen zag ik 2x SGM in Ehv staan, als ik het goed heb gezien de 2124 & 2125, ze zitten behoorlijk onder de graffiti...


Nummers kloppen inderdaad, en de graffiti helaas ook. Ik neem aan dat hetzelfde traject gevolgd wordt als DD-AR had (plukken in ehv)?



Laatst bewerkt door M-BASS op 03-09-2020 18:09

07-09-2020 00:07:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
M-BASS (03-09-2020 18:07:45):
Quote
DuTrainZ (03-09-2020 11:15:38):

Vanmorgen zag ik 2x SGM in Ehv staan, als ik het goed heb gezien de 2124 & 2125, ze zitten behoorlijk onder de graffiti...


Nummers kloppen inderdaad, en de graffiti helaas ook. Ik neem aan dat hetzelfde traject gevolgd wordt als DD-AR had (plukken in ehv)?


Correct


23-09-2020 12:32:24
M-BASS
M-BASS
Quote
Rensch (27-06-2020 16:33:27):

Is er al iets bekend wanneer de opgeschorte terzijde stelling van SGM weer wordt hervat?


Dat lijkt me een goede vraag die nog niet beantwoord is, iemand die er iets over weet?



Laatst bewerkt door M-BASS op 23-09-2020 12:32

27-09-2020 00:41:57
pascalgerr
pascalgerr

Is er al bekend wat de SGM op de 7600 gaat vervangen?


27-09-2020 01:01:04
JothamvW
JothamvW

FLIRT, en dan gaat er ofwel extra SLT ingezet worden in de 4400, ofwel wordt de 5900 SLT/SNG.


Daarnaast wordt de 7000 SLT of SNG.



Laatst bewerkt door JothamvW op 27-09-2020 01:01

27-09-2020 02:08:54
marciekemp
marciekemp
Quote
pascalgerr (27-09-2020 00:41:57):

Is er al bekend wat de SGM op de 7600 gaat vervangen?


7600 wordt als het goed is een combi van FLIRT en SNG


29-09-2020 12:12:32
Loco_Locon
Loco_Locon

Toch opvallend te noemen, SGM 2112 en 2992 zijn halvewege Juli defect geraakt en naar Haarlem gebracht. Toch zijn beide na ruim 2,5 maand hersteld. De 2992 kwam twee weken geleden alweer terug in dienst, en vandaag volgde dan ook de 2112.


30-09-2020 10:36:01
bacr
bacr

Over de mogelijke inzet van oude sprinters op de MLL is vast en zeker, ook vanwege corona, weinig sprake meer?


01-10-2020 17:07:00
broek53
broek53

Geen enkele sprake meer, zover mij bekend.



04-10-2020 19:03:00
M-BASS
M-BASS

Nadat ze om de beurt geplukt zijn, stonden gisteren weer gekoppeld 2124 & 2125 voor tc ehv. Het lijkt erop dat ze klaar voor afvoer staan.


04-10-2020 19:53:59
broek53
broek53

Is het hele interieur er nu uit?


05-10-2020 19:05:05
M-BASS
M-BASS

Tijdens het voorbijrijden heb ik niet specifiek daarop gelet, maar op de nummers. Was het de bedoeling dat het hele interieur eruit ging dan?


05-10-2020 21:11:36
broek53
broek53

NS zal toch ooit een begin moeten maken met " circulair ontmantelen", dat volgens de daartoe verstrekte berichten van NS alles betreft wat los en vast zit en dat allemaal gerecycled moet worden, als het verkocht wordt.

@edit: op facebook lees ik dat de stellen inderdaad helemaal gestript zijn.



Laatst bewerkt door broek53 op 06-10-2020 09:13, reden: toevoeging @

06-10-2020 10:14:05
gvttreinen
gvttreinen

Vandaag worden 2 uiterlijk flink toegetakelde SGM2 stellen overgebracht van Dgr naar Ehv


06-10-2020 11:11:41
phantom
phantom
Quote
bacr (30-09-2020 10:36:01):

Over de mogelijke inzet van oude sprinters op de MLL is vast en zeker, ook vanwege corona, weinig sprake meer?


Net zoveel denk ik als de kans dat het nog de betuwelijn zal gaan berijden voorr Arriva ;-)


06-10-2020 19:27:36 1
rob46
rob46
Quote
gvttreinen (06-10-2020 10:14:05):

Vandaag worden 2 uiterlijk flink toegetakelde SGM2 stellen overgebracht van Dgr naar Ehv


2111+2120


06-10-2020 23:03:42 1
gvttreinen
gvttreinen

En van Ehv naar Dgr de 2124 en 2125


07-10-2020 22:29:06
VIRMm1
VIRMm1
Quote
broek53 (04-10-2020 19:53:59):

Is het hele interieur er nu uit?


Nee, stoelen en tussenwanden zitten er nog grotendeels in.

Buitendeuren zijn wel allemaal gedemonteerd.


08-10-2020 21:48:00
bossie186
bossie186

Hoe zit het eigenlijk met de inzet van SGMm in 2021? Wordt het allemaal uit dienst gehaald of blijven er nog een paar rijden? Ik had vernomen van een conducteur dat ze er per december a.s. allemaal uitgaan, maar hoe zeker is dat...


08-10-2020 22:49:59
broek53
broek53

De oorspronkelijke afvoerplannen voorzagen in ongeveer de helft. Ik heb (nog) niet vernomen dat de materieelinzet volgend jaar drastisch ingekrompen wordt, en als dat zo blijft, zullen de plannen met SGM ook niet veranderen.


21-10-2020 07:04:46
seinhuis
seinhuis
Quote
bossie186 (08-10-2020 21:48:00):

Hoe zit het eigenlijk met de inzet van SGMm in 2021? Wordt het allemaal uit dienst gehaald of blijven er nog een paar rijden?


Corona maakt de ontwikkelingen onzeker. Heeft met de instroom van SNG en de ontwikkelingen kwa dienstverlening te maken.


21-10-2020 07:58:01
broek53
broek53

Er blijft lin ieder geval in de planning aanvankelijk nog SGM rijden. In februari zou dat gereduceerd zijn tot de 5000/5100.


21-10-2020 08:59:32
Daan!
Daan!

Dus SGM rijdt nu nog in de 4800/5400, 5500, 7000 en 5000/5100. Weet je ook wat er in december verandert aan de inzet?

Als in februari alleen de 5000/5100 overblijven, lijkt het me vreemd om het daar tot dec 2021 in te laten blijven rijden. Ik zou denken dat dat materieel eerder aan de kant kan gaan. Klopt dat?


21-10-2020 10:01:06
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij voert men nu het beleid om grote defecten aan SGM niet meer te herstellen. Dus als er een duur component stuk gaat gaat het treinstel terzijde.


21-10-2020 12:41:26
AJT
AJT

Kan dat component niet geplukt worden van reeds terzijde staande stellen?


21-10-2020 12:59:25
sjoerd
sjoerd

Ja, interessant, die vraag van AJT. Want waarom zou je treinstellen of locomotieven plukken, als je er geen andere mee kunt op de been houden?


21-10-2020 13:11:23
cuneo56
cuneo56

Het is volgens mij niet enkel of je een wisseldeel op voorraad hebt( of kunt plukken) , maar vooral hoeveel moeite ( geld , werkplaats capaciteit) je nog in een treinstel wilt / kunt investeren voor een beperkte restlevensduur.


21-10-2020 14:35:28
phantom
phantom

En dat zou dan denk ik weer afhankelijk zijn van wat Broek53 zegt,dat er in februari nog maar 2 series overblijven voor sgm,als dat zo word uitgevoerd dan is de enige vraag hoeveel stellen incl reserve en stellen om bij te plaatsen voor de spits,je nodig hebt voor die 2 series.

Als je dat weet en je weet hoeveel stellen er dan nog rijdend zijn en dienstvaardig,dan kun je zien of je stellen met defecten nog moet herstellen.

Hoeft dat niet dan kan je ze terzijde zetten en evt plukken voor onderdelen.

Rest me wel een vraag,als je helemaal onderaan m'n verhaal bent beland.

Houd NS extra stellen(evt terzijde gezet),om in geval van een ongeluk met een stel dit te kunnen wisselen omdat herstel van dat schade stel niet meer loont ?


21-10-2020 15:01:19 1
broek53
broek53
Quote
cuneo56 (21-10-2020 13:11:23):

Het is volgens mij niet enkel of je een wisseldeel op voorraad hebt( of kunt plukken) , maar vooral hoeveel moeite ( geld , werkplaats capaciteit) je nog in een treinstel wilt / kunt investeren voor een beperkte restlevensduur.


Vast en zeker, dat zie je bij het niet-herstellen van ICM nu al ontstaan en dat zal voor SGM niet anders zijn. Overigens is naar mijn inschatting op het moment sprake van een groot overschot aan SGM, omdat er in april, juni en september niets terzijde is gesteld en de instroming van het SNG zo ongeveer weer helemaal bij is op de originele planning. Dat wordt bewezen door het feit dat het VIRM- en DDZ-vervangend materieel in de 3400 en 4500 de laatste weken vrijwel helemaal uit SGM bestond.

Zover mij bekend gaan in december alle stellen eruit die voor dit jaar op het oorspronkelijke afvoerprogramma stonden.



Laatst bewerkt door broek53 op 21-10-2020 15:03

21-10-2020 15:14:04
MCN-GVC
MCN-GVC

Wat ook van invloed op de afvoerstop zal zijn is de herfst, en de inzet van sandite-SGMM in de treinseries waar SGMM al uitgehaald was. Er is nu wel een gladheidsbestrijdingsproef met Flirts, maar deze treinen worden niet ingezet waar het huidige SGMM en DDZ rijdt. Februari is dan weer de tijd dat er meestal met Sandite gestopt wordt en wanneer er denk ik met SNG een alternatief moet worden gezocht, want een groot deel van de mcn is nog steeds niet (en dat staat ook niet op de planning om te gebeuren) bevoegd voor de Flirt.

@broek53 De inzet van 3 gecombineerde SGMM stellen die nodig was in de regio Noord- en Zuid-Holland voordat de corona in sloeg is ook verdwenen. Hiervandaan kwam denk ik het overschot en de mogelijkheid om het als vervangende materieel in te zetten.



Laatst bewerkt door MCN-GVC op 21-10-2020 15:26

21-10-2020 17:21:47 1
broek53
broek53

Wat ik beoogde te betogen:
Bij het uitbreken van de eerste corona-toestand werden de afnameproefritten en een tijd lang ook de levering van SNG gestaakt en daarop reageerde NS alert door de geplande terzijdestellingen van SGM in april en juni en september niet door te laten gaan. Na een maand of twee was de levering van SNG hervat en was een modus gevonden om de afnameritten van SNG uit te voeren. Inmiddels ligt SNG weer ongeveer op het afleveringsschema en dus zijn nu de SGM-stellen over die in april, juni en september afgevoerd zouden worden. Vandaar de inzet in vervangende diensten en vandaar dat de afvoer van die stellen in december kan worden "ingehaald".


22-10-2020 16:59:14
Muizeneus
Muizeneus
Quote
broek53 (21-10-2020 15:01:19):Overigens is naar mijn inschatting op het moment sprake van een groot overschot aan SGM, omdat er in april, juni en september niets terzijde is gesteld en de instroming van het SNG zo ongeveer weer helemaal bij is op de originele planning. Dat wordt bewezen door het feit dat het VIRM- en DDZ-vervangend materieel in de 3400 en 4500 de laatste weken vrijwel helemaal uit SGM bestond.

Maar dan kan SGM blijkbaar toch niet gemist worden, hoe moet dat dan na december?


22-10-2020 17:30:01 1
broek53
broek53

Zorgen dat VIRM en DDZ op peil zijn, lijkt mij. En als NS Techniek de rest van het bedrijf kan uitleggen dat het onmogelijk is de beloofde aantallen DDZ en VIRM op de baan te brengen, dan zal men wellicht besluiten wat meer SGM in dienst te laten. Maar daar gaat men niet op voorhand van uit. Uiteraard, zou ik zeggen.


22-10-2020 22:42:49
279
279
Quote
MCN-GVC (21-10-2020 15:14:04):

@broek53 De inzet van 3 gecombineerde SGMM stellen die nodig was in de regio Noord- en Zuid-Holland voordat de corona in sloeg is ook verdwenen. Hiervandaan kwam denk ik het overschot en de mogelijkheid om het als vervangende materieel in te zetten.


als het goed is rijdt nog/weer een setje van SGM 2+3+2 rond in de series 5400/4800.


23-10-2020 18:10:32 6
broek53
broek53
Quote
Daan! (21-10-2020 08:59:32):

Dus SGM rijdt nu nog in de 4800/5400, 5500, 7000 en 5000/5100. Weet je ook wat er in december verandert aan de inzet?

Als in februari alleen de 5000/5100 overblijven, lijkt het me vreemd om het daar tot dec 2021 in te laten blijven rijden. Ik zou denken dat dat materieel eerder aan de kant kan gaan. Klopt dat?


Onder het voorbehoud dat er op dagplanniveau nog hevig op bijgestuurd zou kunnen worden, rijdt SGM in december in de nieuwe dienst in de 5000/5100, deels 4800/5400 en de 7000. In februari dus alleen nog in de 5000/5100 en - heel voorzichtig gezegd - in april of juni nergens meer.



Laatst bewerkt door broek53 op 24-10-2020 09:20

23-10-2020 22:31:42
Daan!
Daan!

Dank!


24-10-2020 20:19:13
umbusko
umbusko

En de 7600 dan? Daar rijdt nu nog zo'n 75% SGM en zo'n 25% FLIRT (schat ik), maar dat is dus per december afgelopen?


24-10-2020 20:43:51
JothamvW
JothamvW

3/5 omlopen SGM normaal, dus 60%.


24-10-2020 22:44:46
marciekemp
marciekemp
Quote
umbusko (24-10-2020 20:19:13):

En de 7600 dan? Daar rijdt nu nog zo'n 75% SGM en zo'n 25% FLIRT (schat ik), maar dat is dus per december afgelopen?


Correct, het SGM dat nu nog in de 7600 rijd zal vervangen worden door SNG, waardoor de 7600 dus een combi van SNG en FLIRT zal worden




Machinist NSR

28-10-2020 06:34:30
M-BASS
M-BASS
Quote
VIRMm1 (21-10-2020 10:01:06):

Volgens mij voert men nu het beleid om grote defecten aan SGM niet meer te herstellen. Dus als er een duur component stuk gaat gaat het treinstel terzijde.


2975 en 2993 zullen dan wel in die categorie vallen, die zijn al een paar weken niet meer ingezet.


28-10-2020 07:45:25
MetroRET
MetroRET

De 2975 rijdt de Sandite-ritten in Zeeland, dus die is inderdaad even niet in de reizigersdienst opgenomen, maar dus wel degelijk in dienst.


08-11-2020 06:51:36
M-BASS
M-BASS

Je had gelijk, ondertussen is die weer teruggekeerd in de normale dienst. Weet iemand of 2993 inderdaad einde verhaal is?


12-11-2020 13:25:13
bnv
bnv
Quote
broek53 (23-10-2020 18:10:32):
Quote
Daan! (21-10-2020 08:59:32):

Dus SGM rijdt nu nog in de 4800/5400, 5500, 7000 en 5000/5100. Weet je ook wat er in december verandert aan de inzet?

Als in februari alleen de 5000/5100 overblijven, lijkt het me vreemd om het daar tot dec 2021 in te laten blijven rijden. Ik zou denken dat dat materieel eerder aan de kant kan gaan. Klopt dat?


Onder het voorbehoud dat er op dagplanniveau nog hevig op bijgestuurd zou kunnen worden, rijdt SGM in december in de nieuwe dienst in de 5000/5100, deels 4800/5400 en de 7000. In februari dus alleen nog in de 5000/5100 en - heel voorzichtig gezegd - in april of juni nergens meer.


Interessante ontwikkelingen. Als ik dit bericht lees is er komend voorjaar niet veel meer van SGM over. En in verband met de verwachte bezuinigingen komend jaar 2021 zal het einde snel te verwachten zijn. Hoeveel stellen zijn er in februari nog in de omloop? Dit jaar 2020 krijgt NS 770 miljoen van het Rijk. En voor de eerste helft van 2021 ook nog eens een fors bedrag. Daarvoor moeten ze blijven rijden, spitstreinen wellicht uitgezonderd. Dat zien we nu in november. Per 1 april moet er een transitieplan liggen voor hoe verder. En vanaf 1 juli komt er nog eens veel minder geld van het Rijk beschikbaar. De onzekerheid bestaat in in het onzichtbaar zijn van het aantal te verwachten reizigers de komende maanden. Als de epidemie voorbij is komt de spits waarschijnlijk maar voor een deel weer terug. En daar is nu eenmaal moeilijk beleid op te maken.

En voor wat het materieel betreft: De eerste bestelling van SNG is intussen in dienst. De tweede bestelling komt nog. De bedoeling was toch dat de tweede bestelling al het SGM zou gaan vervangen met als extra wat opbouw van reserve of voor extra diensten. Kan mij zo niet voorstellen dat er nog eens 50 drietjes en 35 viertjes nodig zijn om dit te dekken. Voorspelling: het vormen van een mottenballenvloot van SNG dat ergens neergezet moet worden. Waar? Arnhem? Is niet klaar en bedoeld voor TRAXX en ICR. Amersfoort dan maar?


12-11-2020 15:42:26 2
rob46
rob46

Plan: Medio december gaan 2122 en 10x SGMm3 terzijde.


13-11-2020 11:40:34
M-BASS
M-BASS
Quote
seinhuis (16-11-2019 16:54:56): Planning uit terzijdestelling SGM (natuurlijk onder voorbehoud) SGM II
6 april 2020 2143
13 december 2020 2137, 2144
SGM III
6 april 2020 2953, 2961, 2963, 2967, 2981, 2991, 2993
14 juni 2020 2939, 2958, 2964, 2969, 2971, 2973
7 september 2020 2942, 2944, 2983, 2984
13 december 2020 2988, 2989, 2990, 2995

Zijn die 10x SGMm3 bovenop de stellen uit de lijst hierboven, Rob?



Laatst bewerkt door M-BASS op 13-11-2020 12:22

13-11-2020 13:44:57
chris24
chris24
Quote
bnv (12-11-2020 13:25:13):
Quote
broek53 (23-10-2020 18:10:32):
Quote
Daan! (21-10-2020 08:59:32):

Dus SGM rijdt nu nog in de 4800/5400, 5500, 7000 en 5000/5100. Weet je ook wat er in december verandert aan de inzet?

Als in februari alleen de 5000/5100 overblijven, lijkt het me vreemd om het daar tot dec 2021 in te laten blijven rijden. Ik zou denken dat dat materieel eerder aan de kant kan gaan. Klopt dat?


Onder het voorbehoud dat er op dagplanniveau nog hevig op bijgestuurd zou kunnen worden, rijdt SGM in december in de nieuwe dienst in de 5000/5100, deels 4800/5400 en de 7000. In februari dus alleen nog in de 5000/5100 en - heel voorzichtig gezegd - in april of juni nergens meer.


Interessante ontwikkelingen. Als ik dit bericht lees is er komend voorjaar niet veel meer van SGM over. En in verband met de verwachte bezuinigingen komend jaar 2021 zal het einde snel te verwachten zijn. Hoeveel stellen zijn er in februari nog in de omloop? Dit jaar 2020 krijgt NS 770 miljoen van het Rijk. En voor de eerste helft van 2021 ook nog eens een fors bedrag. Daarvoor moeten ze blijven rijden, spitstreinen wellicht uitgezonderd. Dat zien we nu in november. Per 1 april moet er een transitieplan liggen voor hoe verder. En vanaf 1 juli komt er nog eens veel minder geld van het Rijk beschikbaar. De onzekerheid bestaat in in het onzichtbaar zijn van het aantal te verwachten reizigers de komende maanden. Als de epidemie voorbij is komt de spits waarschijnlijk maar voor een deel weer terug. En daar is nu eenmaal moeilijk beleid op te maken.

En voor wat het materieel betreft: De eerste bestelling van SNG is intussen in dienst. De tweede bestelling komt nog. De bedoeling was toch dat de tweede bestelling al het SGM zou gaan vervangen met als extra wat opbouw van reserve of voor extra diensten. Kan mij zo niet voorstellen dat er nog eens 50 drietjes en 35 viertjes nodig zijn om dit te dekken. Voorspelling: het vormen van een mottenballenvloot van SNG dat ergens neergezet moet worden. Waar? Arnhem? Is niet klaar en bedoeld voor TRAXX en ICR. Amersfoort dan maar?


Dit is speculaas kan NS misschien FLIRT, SNG en of SLT als IC gaan inzetten? Dit doen de Belgen ook gedeeltelijk met hun stoptrein matrieel. Ik weet wel dat per December 2021 de 3400 met Sprinter matrieel gaat rijden.

Dan kunnen misschien de slechte ICMm en DDZ stellen in de mottenballen vloot of uit dienst.



Laatst bewerkt door chris24 op 13-11-2020 14:40

13-11-2020 19:47:29 1
Daan!
Daan!

2137 zou vanavond naar de Dgr worden gebracht. Daarbij zou sowieso de 2136 meegaan, maar of deze daar zou blijven, is mij onbekend. Ik gok van niet.

Rit ging echter niet door omdat SGM-II niet zonder SGM-III mag rijden.

Edit: 2136 is ook einde oefening.

Laatst bewerkt door Daan! op 13-11-2020 19:52

13-11-2020 20:09:23
MasterE
MasterE

Weer iemand die wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. SGM II mag niet worden ingezet zonder SGM III in de reizigersdienst, voor leeg mat ritten is dit gewoon toegestaan.

Daar mag je overigens wel weer van alles van vinden, maar zo zijn de regeltjes.




Mcn Asd

13-11-2020 20:12:03
Daan!
Daan!

Dan is de rit door jouw collega onnodig opgeheven.


13-11-2020 20:16:12
DDZ7504
DDZ7504

Het was de machinist zelf die dit bij de bijsturing heeft gemeld, en hij heeft zijn verhaal erover op Instagram gedeeld.

zie de story op deze pagina



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 13-11-2020 20:17


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

13-11-2020 20:40:36
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
M-BASS (08-11-2020 06:51:36):

Je had gelijk, ondertussen is die weer teruggekeerd in de normale dienst. Weet iemand of 2993 inderdaad einde verhaal is?


Op een platform elders werd vandaag de 2993 als lege trein gemeld rondom regio Zl ri Amf.

Overigens Rob, puur uit interesse, weet je ook welke SGMm-3 er in December er buiten dienst gaan?


13-11-2020 20:41:59
Daan!
Daan!
Quote
MasterE (13-11-2020 20:09:23):

Weer iemand die wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. SGM II mag niet worden ingezet zonder SGM III in de reizigersdienst, voor leeg mat ritten is dit gewoon toegestaan.

Daar mag je overigens wel weer van alles van vinden, maar zo zijn de regeltjes.


Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik krijg toch uit meerdere bronnen intern te horen dat dit niet mag.


13-11-2020 22:16:44
marciekemp
marciekemp
Quote
MasterE (13-11-2020 20:09:23):

Weer iemand die wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. SGM II mag niet worden ingezet zonder SGM III in de reizigersdienst, voor leeg mat ritten is dit gewoon toegestaan.

Daar mag je overigens wel weer van alles van vinden, maar zo zijn de regeltjes.


Ook bij leeg mat ritten moet een SGM-II gekoppeld zijn met een 3-delige soortgenoot. Het enige wat een SGM-II solo mag rijden is rangeren binnen een opstelterrein. Zelfs het vanaf een station rangeren naar een opstelterrein met een solo SGM-II is niet toegestaan, ook dan moet er een 3 delige aan gekoppeld zijn. En dus ook 2 gekoppelde 2tjes is niet toegestaan om samen te rijden zonder dat daar een SGM-III tussen zit (welke dan ook in het midden moet zitten)




Machinist NSR

14-11-2020 00:35:00
MasterE
MasterE

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar alle beperkingen die ik kan vinden betreffen de rijdende dienst die ik dan interpreteer als met reizigers.




Mcn Asd

14-11-2020 07:43:12 1
Daan!
Daan!

Wie weet waarom de 2136 aan de kant is gezet. Origineel was deze niet gepland om dit jaar aan de kant te gaan namelijk.