18-09-2018 10:47:53 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Goedemorgen, In Oostenrijk rijdt de City Airport Train. Mijn vraag is of er in Europa meer van deze concepten zijn, waar een trein alleen maar van de luchthaven naar het stadscentrum rijdt. Groet, Daan |
18-09-2018 10:54:47 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ja, er zijn genoeg luchthavens waar pendeltreinen van/naar het centrum rijden. Als het je ook om een non-stop treinverbinding gaat dan weet ik zo snel: - Arlanda Express (Stockholm) - Flytoget (Oslo) |
18-09-2018 11:37:01 | ||
---|---|---|
aaron
|
Gatwick Expres in London |
18-09-2018 11:52:56 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Evenals de Heathrow Express |
18-09-2018 12:13:46 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Ooit kende NMBS in Brussel de Sabena diensten, later de Airport City Express. Jeanne Kok |
18-09-2018 12:25:34 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
S11 van VRR (Düsseldorf) |
18-09-2018 12:27:06 | ||
---|---|---|
henri1972
|
S9 en S45 (?) In Berlin. |
18-09-2018 12:40:59 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote Ooit reed de NS Schiphol - Amsterdam Rai vv. |
18-09-2018 12:46:41 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Krakow, Kopenhagen (nu geïntegreerd in Sontverbinding) Parijs (diverse RER en metro`s naar Orly en Charles du Gaulle), Madrid (C-1), München (S1 en S8) Lissabon (metro, rode lijn) Frankfurt/Main (RB/RE, S8 en S9, ook Fernverkehr via aparte lijn naar het vliegveld. Köln-Bonner (S13, S19, RE, ICE) etc, etc.. |
18-09-2018 13:12:51 | ||
---|---|---|
umbusko
|
In Athene rijdt er zowel een metro als een trein (Proastiakos) vanaf het vliegveld, die tot aan Doukissis Plakentias over hetzelfde spoor rijden. De trein was eerst en daarna heeft men 7 metro's besteld die met twee spanningen om kunnen gaan en dus door kunnen rijden naar het vliegveld (en nog wat aanpassingen aan perrons en zo gedaan). Omdat er maar zo weinig stellen zijn, rijdt de metro slechts in een halfuursdienst; en de trein ook maar om het uur ongeveer. En van vliegveld naar centrum non-stop hebben we natuurlijk nog de ICd Shl-Asd. Maar de vraag is waar Daan precies naar op zoek is. Als je je vraag wat uitbreidt, kunnen we wellicht gerichter helpen! |
18-09-2018 17:18:24 | ||
---|---|---|
zoek34
|
Wikipedia heeft er zelfs een aparte categorie voor: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Airport_railway_stations |
18-09-2018 17:54:09 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Ik ben echt op zoek naar een separate treinproducten wat voorziet in een verbinding tussen stadscentrum en het vliegveld. Bijvoorbeeld OBB CAT. |
18-09-2018 17:56:49 | ||
---|---|---|
frank_e186
|
In Italië heb je nog de Leonardo Express (Rome) en de Malpensa Express (Milaan). |
18-09-2018 18:08:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Gardemoen (Oslo), Arlanda (Stockholm), Heatrow (Londen) en Gatwick (Londen) kent volgens mij eigen materieel, infra en tarieven. Gatwick heeft geen dedicated infra, kent alleen eigen exprestreinen met eigen materieel en tarief. |
18-09-2018 18:17:34 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Waarbij het aardig is te vermelden dat de Gatwick Express niet alleen Londen (Victoria), maar ook Brighton bedient. |
18-09-2018 20:23:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Het stuk spoorlijn tussen Airport Junction (tussen de stations Hayes & Harlington en West Drayton) en Heathrow is gefinancierd en gebouwd door de luchthaven zelf. Er geldt een aparte netverklaring (te vinden op https://www.heathrow.com/company/company-news-and-information/rail-regulation) en een vervoerder die treinen wil laten rijden naar Heathrow moet dus een aparte toegangsovereenkomst afsluiten met Heathrow Airport Ltd. Iets vergelijkbaars geldt bij Stockholm: de Arlandabanan is gebouwd als publiek-private samenwerking. Na oplevering is het eigendom van de lijn overgegaan naar de Zweedse staat, en heeft A-Train AB een exclusieve concessie gekregen voor vervoer en beheer van de lijn die loopt tot 2040. Treinen die via Arlanda C rijden betalen een bedrag aan A-Train AB voor het recht om daar te mogen stoppen, de stations Arlanda Norra en Arlanda Södra zijn exclusief voor Arlanda Express. Laatst bewerkt door AlexNL op 18-09-2018 20:24 |
19-09-2018 07:07:12 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Quote Dat zijn allemaal treinen die wel op de luchthaven beginnen/eindigen maar niet in hetzelfde concept (non-stop van het centrum naar de luchthaven). Anders zou je de Picadilly line in London ook kunnen noemen en Brussel heeft ook nog een of twee treinseries die op de luchthaven beginnen en door Brussel rijden. Laatst bewerkt door mdeen op 19-09-2018 07:08 |
19-09-2018 17:06:17 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En in die zin was de eerste vraag van Daan! niet eenduidig: er zijn, zoals wel blijkt, overal ter wereld praktische oplossingen gekozen, die met de plaatselijke omstandigheden verband houden. De ene keer is dat een trein, de andere keer een metro. Gisteren nog gebruik gemaakt van de Peoplemover (want onbemand en op monorail, met van het spoor afgesloten perrons met schuifdeuren) van Newark Penn Station naar Newark Airport. Doorgaande tarieven van de Penn-line naar Airport. Overigens een wat stug ding met een rammelende rijervaring over een enkelspoor met wisselplaatsen. Maar wel praktisch, want de spoorweg ligt echt te ver weg. |
19-09-2018 18:35:13 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Londen heeft ook nog de Stansted Express, die een directe verbinding biedt tussen London Liverpool Street en Stansted Airport. Er vertrekt elk kwartier een trein, de reistijd bedraagt 47 tot 56 minuten (met een wisselend aantal tussenstops). Laatst bewerkt door AlexNL op 19-09-2018 18:35 |