20-01-2007 20:39:57 | ||
---|---|---|
rarntz
|
We zijn net een beetje gewend aan de dienstregeling 2007. Is er al iets bekend wat de drgl 2008 gaat brengen? Groetjes, Rob Laatst bewerkt door rarntz op 20-01-2007 20:40 |
20-01-2007 20:43:35 | ||
---|---|---|
train85
|
Er staat iets in de kinderschoenen en dat is dat er 3 CNL in het land gaan komen en er komen nog een paar andere extra internationale treinen aan. Voor de reizigers dienst zijn we bij NS nog net begonnen. |
20-01-2007 20:48:07 | ||
---|---|---|
mark
|
Er waren plannen de 140-serie weer 1x per 2 uur te laten rijden, en deze na Shl door te trekken naar Ledn en Gvc hoorde ik |
20-01-2007 20:49:08 | ||
---|---|---|
rob1
|
Volgens mij was de Dienstregeling 2008 een tijd geleden in het nieuws vanwege de mogelijke sluiting van Zeeuwse stations (was dat nu niet van de baan?), en in 2008 wordt een kleine start gemaakt met RandstadSpoor (toch?) Das wat ik nog in mijn geheugen heb gevonden %08% |
20-01-2007 20:53:22 | ||
---|---|---|
bombardier
|
Quote Ja, vooral nu de HSL komt zal er wat veranderen voor de Zeeuwselijn denk ik. De huidige Benelux treinen verdwijnen dan misschien. Daar was op OHIH ook een discussie over hoe de dienst volgend jaar daar zal worden uitgevoerd, aangezien de stations nu openblijven: bijv. 2x IC Asd-Vs met 1 die overal stopt, en de andere op de huidige IC stations. De 14600 verdwijnt dan. Maar goed, dit zijn allemaal speculaties. Laatst bewerkt door bombardier op 20-01-2007 20:56 |
20-01-2007 21:06:58 | ||
---|---|---|
train85
|
Drie stations in Zeeland die zouden worden gesloten, blijven volgend jaar open. Dat staat in de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Ook de rechtstreekse intercity tussen Zwolle en Leeuwarden die zou worden geschrapt, blijft rijden. Dat heeft staatssecretaris van Verkeer Melanie Schultz (VVD) woensdag gezegd tijdens een debat met de Tweede Kamer over de dienstregeling voor volgend jaar. Bestaande sporen, zoals het dubbele spoor tussen Utrecht en Amsterdam, zouden sneller en beter moeten worden benut. De aansluiting van NS-treinen op die van regionale vervoerders op het spoor zou ook beter kunnen. Volgens de woordvoerders laat ook de punctualiteit nog steeds te wensen over. Bron:ANP |
21-01-2007 10:39:48 | ||
---|---|---|
treinfan
|
december 2007 is op hvs het 3e eilandperron klaar en stoppen de 140, 700, 1500 en 1600 ook. ik denk dat de achter elkaar aanrijdende IC's wel op verschillende sporen zullen stoppen, deze komen altijd -2/-3 aan (ten opzichte van de doorkomststaat), zo lang zal dan ook de stop zijn en de IC's rijden 3 minuten achter elkaar. @mark: als ze de 140 doortrekken zullen ze misschien ook de 700/1600 doortrekken mijn vader is dan iig erg blij, kan hij met de IC ipv de stoptrein naar zijn werk%02% |
21-01-2007 10:42:43 | ||
---|---|---|
martijn
|
700/1600 worden sowieso in 2008/2009 doorgetrokken naar Gvc en de stop in Hilversum is bedoeld voor het cross-platform overstappen tussen deze series en de 1500, zodat in Amersfoort niet meer via de trappen gerend hoeft te worden. |
21-01-2007 10:47:50 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ikzelf als hilversummer, had gelezen over de toekomstige IC-waarde: voor betere bereikaarheid van het media park. Er zullen dan ook meer treinen in 2008 op hvsn stoppen (was ik net nog vergeten te zeggen: de snellere stoptreinen komen ook met -1/-2 aan). De cross-platform overstap had ik ook al een beetje aan gedacht, maar klinkt toch wel raar. een stop van 3 minuten, waarvan maar 1 tegelijk met de andere IC is richting amf rijden de IC's van doorkomst hvs .19 en .25 wel 6 minuten van elkaar (niet om .49 en .52) |
21-01-2007 11:46:42 | ||
---|---|---|
nsr1855
|
Quote Dat is pas 2009 |
21-01-2007 11:56:21 | ||
---|---|---|
stephan90
|
Quote En is het al bekend waar die dingen geen gaan, ook richting München? Stephan |
21-01-2007 15:27:41 | ||
---|---|---|
train85
|
Munchen, Wenen, Zurich, Lausanne, Milano. Dit zijn een stel verbindingen die ze nu op het oog hebben. Alles staat nog wel in de kinderschoenen en er zal de komende maanden over gesproken worden binnen NSI. |
23-01-2007 17:55:00 | ||
---|---|---|
jmt
|
En jaren geleden kon je nog direct vanuit Asd naar o.a. Wenen en München... *Nostalgie!!!* Wrom ze dat toen afgeschaft hebben en er nu weer over zitten te kletsen snap ik ff niet... :| |
23-01-2007 19:43:37 | ||
---|---|---|
train85
|
Er was vele jaren zowat geen vraag naar deze reizen. Het reizen per trein werd duurder en vliegtuigen werden goedkoper en economie zakte in. Het werd allemaal veels te duur voor de mens. Nu het weer goed gaat met NSI en de economie en mensen weer de trein gaan nemen, zijn er deze plannen gaan komen om de mens weer in de trein en nachttrein te gaan krijgen. |
23-01-2007 22:02:01 | ||
---|---|---|
keesje
|
Hebben we ook geen rechtstreekse verbindingen gehad met Moskou, Rome en Port Bou (Spanje)? 2009 misschien? %08% |
23-01-2007 22:18:14 | ||
---|---|---|
train85
|
Als je van Utrecht naar Moskou wil, kan je misschien straks met een slaaptrein naar Praag en daar overstappen. Voor Rome met een nachttrein naar Milano en daar overstappen. En voor Port-bou neem je er straks een nachttrein naar Marseille en daar naar Port-Bou. En je hebt al een keer Brussel-Moskou gehad, maar dat volgens mij niet zo'n succes dacht ik. Dit zijn zo verzonnen dingen die misschien in de toekomst waarheid kunnen zijn. We zullen het afwachten. Laatst bewerkt door train85 op 23-01-2007 22:19 |
23-01-2007 22:33:28 | ||
---|---|---|
mark
|
Doe dan gelijk de Hoek-Moskwa-express weer terug! %08% Maar zijn best leuke verbindingen |
23-01-2007 22:40:52 | ||
---|---|---|
advintix
|
Quote Ga ik wel met de ICE naar Keulen en dan op de trein rechtstreeks naar Moskou gaat stukken sneller. |
23-01-2007 23:33:39 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Zijn dit de wensen van NS Internationaal? Ik kan me het nauwelijs voorstellen, volgens mij wil NS Internationaal zich juist inzetten op het rijden van hogesnelheidstreinen en vervoer op de grote verbindingen tot een afstand van maximaal 500 kilometer (ICE Köln-Frankfurt, Thalys Parijs en straks de HSA binnen Nederland en naar Brussel). De IC naar Berlijn bungelt er nog een beetje bij aan (hier is vooral de DB de promoter) en de City Night Line is zelfs niet van NS, de tractie en de Nederlandse HC worden ingehuurd door CNL. Het lijkt me lichtelijk vreemd dat men dan opeens zal gaan inzetten op het rijden van drie extra nachttreinen, zelfs één extra trein zou me al flink verbazen. Natuurlijk zou ik dergelijke verbindingen wel weer vanuit Nederland willen zien, maar ik denk dat de realiteit op dit moment anders is. Ik vermoed dat je wensen een beetje teveel de vader van je gedachten zijn.... |
23-01-2007 23:36:53 | ||
---|---|---|
bloober
|
Munchen en Zürich zijn er al. Wie weet wil CNL de Donau Kurier doortrekken naar Amsterdam en is dat de trein naar Wenen waar we het over hebben? Groetjes, Bloober |
23-01-2007 23:40:45 | ||
---|---|---|
maurits
|
Op zich zou dat natuurlijk tof zijn, en CNL is vrij om het te doen, het internationale reizigersvervoer is volledig geliberaliseerd. NS Internationaal heeft met zo'n plan niks te maken, behalve het leveren van eventuele tractie. City Night Line kan zelf bepalen waar het de tractie inhuurt. Voor de duidelijkheid, City Night Line is een volledige dochter van DB Auto/Nachtzug. |
24-01-2007 01:12:56 | ||
---|---|---|
Meiziger
|
QuoteJe kan nu ook al met 1 overstap (München, verdraaid goede aansluiting) naar Rome, dus dat is niks nieuws. |
24-01-2007 01:21:29 | ||
---|---|---|
justin
|
Ik ging onlangs eens spelen op de NMBS met wat routeplanners. Een enkeltje Zwijndrecht (NL) naar Beijing, Vladivostok of naar Tashkent... (apart dat je vanaf die site wél bijna alle bestemmingen in Eurazië kan invoeren en op de site van NSI niet, maar dat ter zijde) Alles heb je tot Moskou in 1-2 dagen afgelegd. Daarna duurt het nog best lang (in z'n totaal dacht ik 181 uur) en je bent altijd een hele dag om van Moskva Beloruskaya naar Moskva Iaroslavskaya te komen volgens die planner; geen idee verder, ben niet zo'n insider daarin. Voor de gekkigheid een voorbeeld van de NMBS: V: Zwijndrecht(NL) 25.01.07 05:58 5012 Stoptrein A: Rotterdam Centraal 25.01.07 06:18 V: Rotterdam Centraal 25.01.07 06:32 20521 Intercity A: Amersfoort 25.01.07 07:34 V: Amersfoort 25.01.07 07:41 141 Intercity, reserveren aanbevolen A: Berlin Ostbahnhof 25.01.07 13:28 V: Berlin Ostbahnhof 25.01.07 15:37 247 Nachttrein, met slaapwagen reserveren verplicht A: Moskva Belorusskaja 26.01.07 20:30 V: Moskva Belorusskaja 26.01.07 20:30 Transfer 120 Min. verder met openbaar vervoer A: Moskva Iaroslavskaja 26.01.07 22:30 V: Moskva Iaroslavskaja 26.01.07 23:55 20 Sneltrein, alleen 2e klas, slaaprijtuig, restauratie A: Peking 02.02.07 05:20 Ik denk dat op een gegeven moment er een grens is wat betreft tijd en moeite, hoewel de nostalgie verdraaid ingebakken zit. Maar ach, waarom niet! In ieder geval ben ik al hartstikke blij met de internationale sneltrein (!) Amsterdam-Brussel Zuid, hoewel ik zo mijn twijfels heb over een paar jaar hoe dat er mee gaat gebeuren (BTW, waarom is Amsterdam-Brussel Zuid een internationale sneltrein en geen intercity?!) Laatst bewerkt door justin op 24-01-2007 01:31 |
24-01-2007 12:04:51 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Rechtstreekse treinen tussen Amsterdam en Wenen zijn door NS(I) en DB(AZ) de nek om gedraaid. OeBB (ik krijg ff geen puntjes op die O) wil nog steeds een treinverbinding met Amsterdam, maar vooral DB(AZ) zit daarin dwars. Shqiperise-lopers? |
24-01-2007 12:15:29 | ||
---|---|---|
keesje
|
Wat zou voor de DB een bezwaar moeten zijn? Kan me herinneren dat die nachttreinen in het verleden behoorlijk vol zaten. Mijn favo nachttrein was de Austria Expres, doen deze via Nijmegen-Kleve reed. Stuk nostalgie *zucht* %02% |
24-01-2007 12:58:30 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Quote Het is wel off-topic, maar vooruit. Ik ben lang geleden wel eens via Berlijn-Warschau-Moskou naar Novosibirsk, Irkutst en Khaborovsk geweest. Dat overstappen in Moskou op zich is vergelijkbaar met Parijs of Londen, een half uurtje met een taxi of zo. Je moet echter wel veel uren speling nemen omdat je altijd met gereserveerde plaatsen zit en je dus niet het risico kunt lopen je tweede trein te missen omdat de eerste zes uur te laat is. Een dagje in Moskou overblijven is daarom op zich wel een verstandig idee, de planner is daar waarschijnlijk ook zo op ingesteld. Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-01-2007 12:59 |
24-01-2007 14:20:50 | ||
---|---|---|
thejag
|
Quote Ik zie die dag overstappen die jij ziet niet? Van Berlijn naar Moskou kost je zo'n 29 uur (25.01 op 26.01), maar daarna vertrek je gewoon de 26e uit Moskou. |
24-01-2007 15:37:15 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
Zullen we de reizen naar het buitenland even in een apart topic bespreken (overigens bij voorkeur op www.opeenshadikhet.nl).... Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
24-01-2007 18:28:00 | ||
---|---|---|
mren
|
In plaats van sluiten zullen de stations aan de Zeeuwse lijn twee keer per uur bediend gaan worden. Lijkt me een prima manier (de enige wellicht) om meer reizigers te trekken. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
24-01-2007 23:38:56 | ||
---|---|---|
maurits
|
Ik ben benieuwd of de Intercity's dan gewoon overal gaan stoppen of dat de stopper Rsd-Vs dan 2 keer per uur gaat rijden. |
25-01-2007 02:15:31 | ||
---|---|---|
justin
|
@ TheJag: sorry, zat met iets anders in mn hoofd geloof ik wat die dag betreft Back On-Topic: Ik hoop eigenlijk meer dat er meer SGMm'tjes gaan rijden tussen Rtd en Ddr (en niet incidenteel), bij voorkeur in de spits i.v.m. de grote hoeveelheden mensen die moeten staan, wat dan erg krap is op het balkon in een T/V'tje of een DD-AR'tje. Misschien ook idee om in de meivakantie de stoptrein Ddr-Ledn gewoon te laten rijden, omdat afgelopen jaar dat geen goede zet bleek te zijn, dat er mensen achtergelaten moesten worden, dat ook de sneltrein tussen Rtd en Ddr op elk station ging stoppen en dat er zelfs extra treinen reden (althans dat laatste zeiden ze, maar dat gebeurde uiteindelijk niet). |
25-01-2007 08:18:11 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteIn SGMm heb je wel meer staruimte, maar de (zitplaats)capaciteit van het spul is veel kleiner dan die van Mat'64 en DD-AR. |
25-01-2007 11:30:48 | ||
---|---|---|
justin
|
Dat is zo, maar de SGMm'tjes is toch speciaal gemaakt op trajecten waar er veel in- en uitgestapt moet worden? En ik vind het niet zo prettig om in elkaars nek te gaan hijgen in een Mat '64 in de spits als er dan heel erg veel moeten staan, dan sta ik liever toch 10cm ruimer in een SGMm'tje |
15-02-2007 21:37:44 | ||
---|---|---|
train85
|
**SCHOP** NS presenteert Spoorboekje 2008 UTRECHT - De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per saldo krijgen tienduizenden reizigers vanaf eind 2007 te maken met betere reismogelijkheden, aldus de NS. NS draagt met dit verbeterde aanbod verder bij aan het bereikbaar houden van Nederland. De voorstellen zijn ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. De veranderingen in 2008 worden vooral mogelijk door het gereedkomen van nieuwe spoorweginfrastructuur: derde perron Hilversum, nieuwe perrons Sloterdijk Hemboog, Hogesnelheidslijn en Betuweroute. Verder worden veranderingen voorbereid naar aanleiding van de ervaringen met en de reacties op de dienstregeling die op 10 december 2006 is ingevoerd. Een korte samenvatting: - West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur) Intercity’s rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol - Hoofddorp, die overal stoppen, ook op het nieuwe station Purmerend Weidevenne en langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam Sloterdijk. - Hilversum wordt Intercity station. Voortaan stoppen hier de Intercity’s uit Groningen/Leeuwarden/Enschede/Berlijn naar Duivendrecht – Amsterdam Zuid – Schiphol v.v. en de Intercity’s Deventer – Amersfoort – Amsterdam Centraal v.v. Overstappen tussen deze treinen wordt gemakkelijk: gewoon het perron oversteken, in plaats van trappen lopen in Amersfoort. - De huidige Sneltrein tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal wordt een Sprinter. Hierdoor krijgen de stations Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam Muiderpoort 4 treinen per uur. - In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, kunnen de Intercity’s uit Noord- en Oost-Nederland en Berlijn doorrijden naar Leiden en Den Haag Centraal. - In Den Haag gaan van NOI 2 maal per uur Sneltreinen Breda –Rotterdam – Haarlem Amsterdam stoppen, voor een betere overstap op stoptreinen en op RandstadRail. In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, wordt Laan van NOI opgenomen in het Intercitynetwerk. - In overleg met de provincie Zeeland is besloten alle negen stations in Zeeland 2x per uur te gaan bedienen met een Intercity Vlissingen – Rotterdam – Amsterdam. - In 2008 is er ruimte gereserveerd om de eerste treinen van High Speed Alliance over de hogesnelheidslijn te rijden: 1x per uur Amsterdam – Breda en 1x per uur Amsterdam – Brussel. Met een snelheid van 160 km/h bedraagt de reistijdwinst 40 minuten. - De provincie Noord-Brabant wil graag een aansluiting op het NS Nachtnet en heeft daar een financiële bijdrage voor over. Het is de bedoeling dat in de nachten volgend op donderdag, vrijdag en zaterdag het NS Nachtnet wordt verlengd van Utrecht naar ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en van Rotterdam via Dordrecht naar Breda, Tilburg en Eindhoven. Realisering van dit plan hangt af van de beschikbaarheid van de sporen in de nacht, wanneer ook goederenvervoer en onderhoud ruimte opeisen. - Het is de NS gelukt om de brugopeningen van de IJsselbrug bij Zwolle aan te passen. Hierdoor kan enige minuten rijtijdwinst geboekt worden tussen Amersfoort en Zwolle. Dit maakt het mogelijk de aansluiting in Zwolle naar Kampen te verbeteren. Ook wordt de reistijd naar Noord-Nederland korter. - De NS gaat er van uit dat voldoende goederentreinen van de route Rotterdam – Utrecht – Arnhem – Duitsland ‘verhuizen’ naar de Betuweroute; dan kunnen de Intercity’s Leiden – Utrecht 3 minuten rijtijdwinst boeken tussen Woerden en Utrecht Centraal. Deze voorstellen voor het Spoorboekje 2008 leveren per saldo voor zo’n 50.000 treinreizigers kleine of grotere verbeteringen op. Bron: Blik op nieuws EDIT (door Rudolfph): het aantal enters even flink verminderd. |
15-02-2007 22:12:25 | ||
---|---|---|
mich
|
Valt weer op dat de NS vooral kijkt naar de randstad... |
16-02-2007 09:32:29 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@mich En ook dat NS alleen maar geinteresseerd is in Intercity-vervoer. Laatst bewerkt door fabrierban op 16-02-2007 09:32 |
16-02-2007 14:46:54 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Ik heb de adviesaanvraag net in de trein even doorgelezen en naast een hoop echte verbeteringen zijn er toch een aantal punten waar ik vraagtekens bij zet. Zo staat er in par. 4.4.1 van Bijlage 1 dat er van de halfuurdienst Rsd-Ddr v.v. per dag ruim 10.000 reizen profiteren. Dan vraag ik mij af wat ‘profiteren’ betekent in dit opzicht. Volgens mij bedoelt de adviesaanvrager in dit geval dat er 10.000 reizen *kunnen* profiteren van het feit dat er niet één maar twee IC’s per uur gaan rijden. Een absolute vooruitgang is er echter helemaal niet, want de voorgestelde verbinding is niets anders dan een vervanging van de huidige 600 op dat traject. Onder 4.4.2 in Bijlage 1 staat een stukje over de corridor Gvc-Asd en de ingebruikname van de HSL. Wat mij daarover verbaasd is dat het voorstel gepresenteerd wordt als een verbetering, terwijl het dat niet is: 6400 reisminuten sneller tegen 16000 reisminuten langzamer. Bovendien is er geen alternatief, zo lijkt... Verder suggereert de tekst dat er in 2008 toch weer een cross-platform overstap in Ledn komt van de 2600 op de 2200, en dat terwijl ze die dit jaar nou juist met zoveel moeite weggewerkt hebben. %03% Ik vrees dan ook dat de reizigers met de 5700 een nog ruimere overstaptijd krijgen op Ledn, terwijl die momenteel eigenlijk al te lang is. Over de lijnvoering in Zeeland (Bijlage 1, par. 5.2.) wordt o.a. geschreven "...zullen circa 1.800 in/uitstappers op de stations Arnemuiden, Rilland-Bath, Krabbendijke en Kapelle-Biezelinge genieten van een frequentieverhoging naar 2x/uur.". Dat klinkt heel fijn, maar daar staat tegenover dat er in het slechtste geval 56000 %05% reisminuten verloren gaan, terwijl ik mij heel sterk afvraag of Arn, Rb, etc. die frequentieverhoging zo hard nodig hebben… Daarnaast verbaas ik mij zeer over het feit dat men de 2200 planmatig op Laa wil laten stoppen. Zoals al eerder aangegeven is de Oude Lijn en met name de 2200 storingsgevoelig, waardoor een extra stop op Laa helemaal niet wenselijk is, tenzij de rijtijdspeling van de treinen weer vergroot wordt. Als men denkt de dienstregeling gewoon over te kunnen nemen zoals hij nu al 's avonds is, dan kan ik nu al vertellen dat het één grote zooi wordt in de spits. Verder is het volgens mij erg verstandig van de adviesaanvrager om er vooral maar niet bij te zetten hoeveel reizigers hier nou eigenlijk van profiteren. Een andere kwestie m.b.t. de extra stop te Laa is station Hfd. Er wordt al jaren gepleit voor het laten stoppen van meer treinen in de richting van Ledn, maar op de één of andere manier is Hfd met zijn 70.000 inwoners daar niet groot genoeg voor. %03% Zoals ook weer uit deze adviesaanvraag blijkt is Hfd een station waar NSR liever voorbij rijdt i.p.v. er extra te stoppen. Zeker als de naar mijn mening geheel onnodige extra stop van de 2200 te Laa er komt, hoop ik dat het Locov daarom nog eens goed aandacht besteed aan dit punt, vooral omdat al gebleken is dat bijv. de 2600 op Hfd kan stoppen zonder! enige gevolgen voor de geplande aankomst- en vertrektijd in Ledn en Shl. Waar ik verder wel schik mee heb is het hoofdstuk in Bijlage 1 over capaciteitsconflicten. In par. 7.1 lijkt het een wereldramp te worden dat er een goederenpad is dat één minuut vertraging oplevert voor de IC Asd-Amf. Volgens mij vormt dat niet echt een probleem… In par. 7.2 krijgt ProRail de schuld dat er bij Brn 110 km/h gereden kan worden en dat er geen ATB-signaal bestaat voor deze snelheid. Ik denk dat NSR op deze manier wil proberen om de baanvaksnelheid opgewaardeerd te krijgen naar 130 km/h, maar de manier waarop is volgens mij enigszins onterecht. Volgens mij kan men beter met het IVW aan tafel gaan zitten voor een ontheffing... Tot slot vond ik in Bijlage 2 nog twee (toch wel lachwekkende) zaken die getuigen van een hoge mate van onwetendheid. Zo staat er letterlijk: "Voorbeelden van dergelijke baanvakken zijn Den Haag Mariahoeve – Hoofddorp (waar de Thalys en de Beneluxtrein nu reeds 160 km/uur op een deel van twee van de vier sporen rijden).". Ten eerste bedoelt men dat er twee sporen op dat traject zijn waar 160 km/h gereden kan worden, wat klopt, maar wat er nu ietwat knullig staat. Ten tweede rijdt de 600 helemaal geen 160 km/h, omdat de locs maar 140 km/h mogen. Daarnaast staat er in diezelfde bijlage dit: "Om wachtende reizigers op perrons te beschermen [...] gele strepen (zoals bij Hoofddorp nu 1,5 meter van de perronrand zijn getrokken) of hekken.". Nou, volgens mij heeft men dat gezien op een antieke foto, maar die strepen staan er al zeker 10 jaar niet meer, na de aanleg van een tijdelijk station voordat het nieuwe aangelegd werd. Toch vind ik het wel 'schokkend' hoe slecht men op de hoogte blijkt te zijn van lokale situaties, zeker als men op een dermate detaillistisch niveau een serieuze adviesaanvraag wil doen. Laatst bewerkt door aestudent op 16-02-2007 14:55 |
16-02-2007 15:51:07 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Dit gebeurt op verzoek van de provincie Zeeland. Quote De situatie is nu door de vakantiedienstregeling erg verwarrend. |
16-02-2007 15:55:38 | ||
---|---|---|
oudeaap
|
De zeeuwse lijn krijgt eigenlijk gewoon 2 stopttreinene per uur ipv 1 stopper en 1 ic. |
16-02-2007 15:58:42 | ||
---|---|---|
aestudent
|
@fabrier: ja, de achterliggende redenen weet ik wel. Over de 2200, daar gaat het mij er ook meer om dat ik vind dat het moet kunnen om een aangepaste dienstregeling te hebben na bijv. 21.00 uur en in de vakantieperioden. Dat lijkt mij helemaal geen vreemde constructie, en bovendien is het laten rijden van de 5000 tot Gv ook een optie waar niet over gesproken wordt. Laatst bewerkt door aestudent op 16-02-2007 15:59 |
16-02-2007 21:39:53 | ||
---|---|---|
bombardier
|
Ja, en we kunnen over een jaar afscheid nemen van al het Mat 64 en DD-AR omdat VIRM nog meer alleen heerschappij zal krijgen op de Zeeuwselijn %04%... Laatst bewerkt door bombardier op 16-02-2007 21:41 |
16-02-2007 22:12:02 | ||
---|---|---|
1631
|
Alsof er in Schagen variatie is, NOT dus...Only VIRM%03% |
16-02-2007 23:17:04 | ||
---|---|---|
weardguy
|
Ik snap die extra trein naar Schphol Hoofddorp niet: sinds de dienstregeling 2007 is deze uitgebreid met 2 bakken (dit was vroeger een plan V) namelijk Plan T of 2 keer V. Deze situatie is eigenlijk alleen in de spits: daarbuiten rijden er vrij veel Sprinters. Sinds de uitbreiding van deze trein is de stoptrein Schiphol-Hoofddorp lang niet zo druk meer als voor de dienstregeling 2007. De 4 intercity's van Enkhuizen naar Amsterdam zijn ook erg overdreven als je het mij vraagt: de intercity's die nu voorbijrazen zijn niet vaak erg leeg: wat ze met een verdubbeling van die dienst willen bereiken is me een raadsel. Maar misschien is het wel gewoon strategie: dan kunnen ze na een maand of 3 zeggen dat ze door een paar diensten te schrappen betere diensten op andere lijnen kunnen bieden, en dat het dan niet zo erg lijkt. |
19-02-2007 16:55:48 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Hier een nieuw persbericht over de dienstregeling 2008 met een overzicht met wijzigingen http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1171010493146&pagename=www.ns.nl%2FArtikel%2FNieuwsArtikel&lang=nl&c=Artikel EDIT: bij nader inzien is het toch niet zo nieuw als ik dacht Laatst bewerkt door reizigert op 19-02-2007 17:00 |
19-02-2007 18:59:25 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
4500 gaat alleen nog stoppen op Ass en Hn (verder stoptrein Ekz) . 3300 zal dan wel DD-AR worden %03% en 4500 wel DDM-1 of iets in die trant %07%. Dat is verlies voor Hn(k) (geen 3 maar 2 treinen per uur naar Pmr/Zd), Pmr(o) (idem, en ook geen treinen meer naar Ass/Asd), Zd(k)(Voor Zdk geen trienen meer naar Ass/Asd en voor Zd nu 8 i.p.v. 10 treinen per uur richting Ass/Asd), Ass (Geen verbinding meer met Zdk, Pmr(o)) en Asd (idem)! |
19-02-2007 19:08:38 | ||
---|---|---|
edegroot
|
Doe in Ass een paar stappen en je zit straks op de hemboogperrons waardoor je de 3300 naar Zdk e.d. kunt nemen Je verhaal gaat dus niet helemaal op. Asd klopt als een bus. Verder stapt er niemand vanuit Westfriesland uit bij de stations van Pmr of Zd(k), dus is het in mijn ogen een vooruitgang. |
19-02-2007 19:13:30 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Daar heb je wel gelijk in, maar vanaf Zdk gaan toch vrijwel alle mensen naar Asd.. en om nou in Zd over te stappen, of de bus naar Zd te nemen... . Met die overstap in Zd zal de bus (91) wel sneller zijn naar Asd.. ze gaan het nog eens druk krijgen in die bussen %08%. Arriva (Purmerend) zal nu ook al meer reizigers erbij krijgen die nu je moet overstappen toch maar wèl met de bus gaan... Purmerend Weidevenne zal ook wel blij zijn met een trein naar Hoofddorp.. yess, precies wat ze nodig hebben |
19-02-2007 19:25:22 | ||
---|---|---|
edegroot
|
Vanuit Pmr en Zdk zal de overstap op de 4000 of de 3000 in Zd max 10 minuten zijn. Dat is inderdaad een behoorlijke achteruitgang. Hier alvast wat tijden van de 3300: Hnk .24, Hn .28/.29, Pmo .40, Pmr .44, Pmw .47, Zdk .53, Zd .56/.57, Ass(Hemboog) .06, Shl .17/.18, Hfd .23 |
19-02-2007 19:56:52 | ||
---|---|---|
meltrain
|
Maar begrijp ik het nu goed dat we in 2008 dus 4 treinen per uur hebben tussen Dordrecht en Rsd? 2x 2100, 1x 600 en 1x (spits 2x) 5100. Want de 600 wordt toch pas eind 2008 opgeheven? %09% |
19-02-2007 21:49:05 | ||
---|---|---|
bloober
|
Zoals ik het begrepen heb stopt de 4500 ook in Zaandam en bestaat er vanuit de 3300 op hetzelfde perron in Zaandam een aansluiting (2-3 minuten ofzo) op de 4500. Maar ik kan het verkeerd begrepen hebben. Groetjes, Bloober |
19-02-2007 21:55:52 | ||
---|---|---|
pothuize
|
Quote De doorrijsnelheid in Brn is al sinds mensenheugenis 110. De echte vraag is of je van een mcn mag verwachten dat hij even oplet en terugvalt naar 110 zonder ATB-opdracht (die blijft 130 toestaan). Deze situatie komt op meer plaatsen in NL voor. NSR wil aan de hand van het voorbeeld Brn deze principiële (beveiligings-)vraag uitvechten. De snelheid naar 130 verhogen kan helemaal niet (boogstraal te klein). Zo staat het ook in de bijlage 1 bij de adviesaanvraag! adriaan |
20-02-2007 11:32:01 | ||
---|---|---|
aestudent
|
QuoteNee, het idee is om die extra intercity naar Rsd (en door naar Vs) pas te laten rijden wanneer de 600 over het HSL-spoor rijdt. Het streven is trouwens om dat al bij ingang van de nieuwe dienstregeling voor elkaar te hebben, maar de vraag is of dat lukt... |
02-03-2007 13:18:08 | ||
---|---|---|
reizigert
|
Nog een artikel uit BN/De stem van gisteren over de Zeeuwse lijn... http://www.bndestem.nl/zeeland/article1163110.ece Laatst bewerkt door reizigert op 02-03-2007 13:18 |
22-03-2007 13:12:45 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Als in 2008 de 4500 IC wordt... kan deze dan in Amsterdam op de 1500 overgaan? De 1500 staat nu 25 minuten perron bezet te houden op Asd . |
22-03-2007 15:46:07 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Dat is een mogelijkheid, maar ik heb iets anders.Quote Vergelijk de serie 5800 met de 4900 tussen ndb en hvs. de 5800 heeft hier 0,5 minuten speling op de planning (in de spits soms vertraging), de 4900 komt normaal (ook in de spits) ri. ut 3 minuten voor planning aan op hvs. Waarom de 5800 op hvsn en op bsmz laten stoppen en de 4900 niet? als de 5800 toch stopt, moet de 4900 weer langzamer gaan rijden%03% |
22-03-2007 16:37:42 | ||
---|---|---|
bloober
|
Omdat de reizigers die opstappen op de stations Hilversum Noord en Bussum Zuid vast meer behoefte hebben aan een rechtstreekse verbinding met Amsterdam en Amersfoort dan één met Almere en nog één naar Utrecht. Laatst bewerkt door bloober op 22-03-2007 16:37 Groetjes, Bloober |
14-10-2007 13:39:36 | ||
---|---|---|
willy84
|
Even een topickickje%08% Is er iets bekend over de voortgang op Hilversum, en of de planning van december gehaald wordt? Zo ja, is er iets bekend over de aanpassing van de inzet in de series 700, 1500, 1600, 5800? |
14-10-2007 13:48:29 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Opzich vind ik het heel prettig dat ik nu 2x p/u naar Rilland kan, alleen de reistijd Vs-Rsd wordt wel 10 minuten langer. |
14-10-2007 14:22:42 | ||
---|---|---|
oudeaap
|
op al die kleine stations aan de zeeuwse lijn waar straks gestopt gaat worden, stappen maar weinig mensen in/uit, behalve in de spits. Het is eigenlijk beter dat er op niet-spitstijden ook niet gestopt gaat worden. Maarja het is ns-logica om stations te sluiten of heel vaak te gaan bedienen. |
14-10-2007 16:41:44 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteDe voortgang op Hilversum gaat volgens planning: de 'grote spoorbomen' zijn al een tijdje niet meer toegankelijk voor auto's, er kan al door de tunnel heengekeken worden, eertijds zullen ze deze ook gaan bestraten. Voor meer informatie: http://www.nicospilt.com/OmbouwHilversum.htm |
15-10-2007 00:09:10 | ||
---|---|---|
broek53
|
Juistem. In het weekend van week 44 gaat de overweg dicht, de tunnel (zij het nog niet echt gereed) in gebruik, komt spoor 4 als perronspoor in gebruik en gaat spoor 3 voor een paar weken buiten gebruik. Daarna bouwt men als een dolle het nieuwe perron verder in de richting Bussum om het op de volle lengte te krijgen, en vanaf het weekend van week 48 vindt een grootschalige, negendaagse buitendienststelling en indienststelling van Hilversum plaats. Twee weekenden (48 en 49) geen treinverkeer en de week ertussen nogal beperkt. |
15-10-2007 21:54:44 | ||
---|---|---|
floriss
|
Quote Dit heeft niets met de logica van de NS te maken. In het oorspronkelijke plan zouden de vier kleinste stations, waar per dag nog geen 150 reizigers blijken op te stappen worden gesloten. Sluiten van stations is echter een besluit die alleen de minister van Verkeer kan nemen. Deze was daar onder druk van de Tweede Kamer op tegen. In de concessie voor het hoofdrailnet staat bovendien dat elk station minimaal 1x per uur bedient hoort worden. De huidige situatie voldoet daar aan. Het nieuwe scenario, 2x per uur bedienen van alle Zeeuwse stations is in overleg met de provincie Zeeland gemaakt. Een en ander heeft ook te maken met de aansluitende bussen, die straks precies elk half uur (op werkdagen?) kunnen aansluiten. Overigens voor de mensen die het nog niet wisten, dit scenario vindt pas plaats bij het gedeeltelijk ingebruiknemen van de HSL. Zolang de BNL via Dordrecht en Roosendaal blijft rijden, blijft de dienstregeling in Zeeland zoals die nu ook is. De vervoersvraag tussen Dordrecht en Roosendaal is volgens de NS niet zodanig dat het noodzakelijk is om 2x per een IC, 1x per uur stoptrein (in de spits 2x) en 1x per uur een Internationale trein in te zetten. |
15-10-2007 21:58:46 | ||
---|---|---|
Meiziger
|
Quote..waar de Zeeuwen een zeer sterke lobby hebben... |