Ontwikkelingen Intercity Direct
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-04-2019 17:34:10
phantom
phantom
Zijn ze in Belgie dan akkoord gegaan met deze update versie ?
Das volgens mij redelijk vlot dat ze overstag gaan,als ik dit en andere topics een beetje volgt dan wil men er wel is langer overdoen om groen licht te geven voor zulke dingen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-04-2019 18:07:25
b2py
b2py
Niet akkoord maar wel overgaan tot uitrol  

08-04-2019 18:09:27
mtlx
mtlx
Ik rij zelf niet op de IC Brussel, maar ik hoorde gisteren van een collega dat hij al in de reguliere dienst onder 9.4.2 had gereden en dat ze druk bezig waren met verdere uitrol. Dan ga ik er dus van uit dat er akkoord is voor de update, anders zouden ze dat echt niet doen.  

08-04-2019 18:58:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Er rijd tot nu toe maar 1 stam rond in de Benelux die voorzien is van 9.4.2 deze stam wordt gemonitord en dient als test voor volledige toelating in België


MCN ASD
 


08-04-2019 19:06:49
mtlx
mtlx
Ah, dan was het dus toeval dat die collega de stam trof. Dan gok ik dat hij ten onrechte daarmee de aanname heeft gedaan dat de rest werd uitgerold of heb ik hem verkeerd begrepen.  

09-09-2019 16:04:44
icened
icened
Een botsing van een Beneluxtrein met een graafmachine:

https://www.bndestem.nl/breda/trein-botst-in-breda-met-graafmachine-urenlange-vertraging-voor-reizigers~a859a369/

Hoeveel (reserve) Benelux stammen zijn er? Er zijn 11 stammen nodig.
 

09-09-2019 20:37:59
Daan!
Daan!
Er zijn elf stammen met een B-logo toegevoegd. Stammen 16233, 16235 en 16239 zijn ook geschikt voor België. Deze hebben geen BDs, maar een BD. Ik weet alleen niet of één van hen gemist kan worden in de ICd.  

22-09-2019 00:26:35
DDZ7504
DDZ7504
Dat lijkt me sterk want de 16235 is een stam van 9 bakken geworden inmiddels (zonder B logo's en zonder BDs), vandaag meerdere keren zien rijden.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 22-09-2019 00:26


DDZ in dienst, ik blij!
 

22-09-2019 08:07:11
Daan!
Daan!
Voor z’n verlenging tot 7-baks was de stam aangeduid als “ook in te zetten” in België. Waarom exact en of het nu ook nog zo is, weet ik niet.
Binnenkort in ieder geval niet meer. Deze stam krijgt een BDs. De 018.
 

22-09-2019 09:03:17
MCN-GVC
MCN-GVC
Als ik langs/in de Wgm kom staan er meestal wel een paar bnl-stammen op reserve, dus een tekort is er niet zo snel denk ik. Ook het aantal locs van ns voor de bnl is niet verlaagd na de verlenging en het opbreken van een paar stammen.
De 3 bovengenoemde stammen hebben trouwens nooit 'B' logos gehad en rijden gewoon nationaal. Deze 3 stammen kwamen ook in aanmerking om verlengd te worden tot 9, wat bij 2 dus zou gebeuren. De 16235 is nu dus verlengd en moet nog de BDs krijgen, dan zal het wel de 16518 worden? Maar wat wordt/is de andere verlengde stam, die aannemelijk dan de ook kort terzijde staande 016 zal krijgen?
 

22-09-2019 10:30:23
gose91
gose91
De 016 is uitbundig in gebruik als pluk magazijn en proeflokaal, die gaat echt nooit meer rijden. Verplaatsen wordt zelfs al een uitdaging omdat er leidingen van het remsysteem geplukt zijn. Voorlopig staat ie prima op een zijspoortje bij het OB. Er zullen drie reserve BDs gebruikt worden: 027 of 029 (weet zo even niet welke precies), 028 en 018. De 029 of 027 is ook plukrijtuig, maar die is nog redelijk intact omdat die helemaal in Diemen staat  

22-09-2019 10:40:25
MCN-GVC
MCN-GVC
Ik kom alleen in De Meer voor onderhoudsuitwisselingen, daarom mijn aanname. Uit jouw uitleg haal ik ook dat dus toch alle de 3 stammen verlengd worden? I.p.v. 2 wat eerder werd gemeld? Is er ook al bekend wanneer?

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-09-2019 10:51
 

22-09-2019 12:22:17
279
279
Quote
gose91 (zo 22 sep 2019 10:30:23 https://www.somda.nl/forum/21329/p712407/): De 016 is uitbundig in gebruik als pluk magazijn en proeflokaal, die gaat echt nooit meer rijden. Verplaatsen wordt zelfs al een uitdaging omdat er leidingen van het remsysteem geplukt zijn. Voorlopig staat ie prima op een zijspoortje bij het OB.


wordt dat zijspoortje niet eerdaags geëlektrificeerd ??
 

22-09-2019 12:33:55
aarclay
aarclay
Oh, dan zal de 016 wel verder onderdelen afstaan voor reparatie van de rijtuigen van het ongeluk met de graafmachine in Breda. Alle treeplanken van de rijtuigen zijn dermate verwoest dat deze opnieuw geconstrueerd moeten worden, heb ik vernomen. De hele stam moet in november weer op de baan komen.


Choo choo.....
 

22-09-2019 12:58:48
Daan!
Daan!
BDs 018 komt terug in dienst.

Ik vraag me af of ze de stam omnummeren naar 16518. De nummering is momenteel een behoorlijk rommeltje. Er zitten zowel 161xx, 162xx en 164xx stammen in de ICd, 162xx en 164xx in de IC Brussel.

Stammen zijn niet homogeen. Zo hebben stammen 16413 en 16417 momenteel zowel een BDs als een BD, respectievelijk 82-70 982 en 20-70 974.
Stam 16121 heeft nu een Bf rijtuig 29-70 450 bij zich, terwijl de overige stammen geen Bf hebben.

In de Intercity Brussel hebben niet alle stammen hun eerste klas op plek 2 en 6, maar op 3 en 5. Stam 16234 heeft zelfs op plek 2 en 5 de eerste klas bakken zitten.
Van de elf stammen, hebben er zes een Bf-rijtuig, twee een tweede BD-rijtuig, maar stammen 16234 en 16273 hebben helemaal geen Bf- of twee BD-rijtuig.

Wat dat betreft fijn als ICNG-zijn intrede doet. Dan wordt het een stuk simpeler.
 

22-09-2019 15:14:22
michaben
michaben
Quote
MCN-GVC (zo 22 sep 2019 10:40:25 https://www.somda.nl/forum/21329/p712410/): Ik kom alleen in De Meer voor onderhoudsuitwisselingen, daarom mijn aanname. Uit jouw uitleg haal ik ook dat dus toch alle de 3 stammen verlengd worden? I.p.v. 2 wat eerder werd gemeld?

Er zal ook geschoven moeten worden lijkt mij, want om een stam te verlengen heb je naast een BDs ook een extra B rijtuig nodig, en daar is er slechts eentje van over. Er zijn wel nog twee BD rijtuigen over, maar dan zou je stammen krijgen met drie BD(s) rijtuigen erin wat misschien een beetje veel van het goede is.
 

22-09-2019 15:59:19
jeanne
jeanne
Quote
aarclay (zo 22 sep 2019 12:33:55 https://www.somda.nl/forum/21329/p712416/): Oh, dan zal de 016 wel verder onderdelen afstaan voor reparatie van de rijtuigen van het ongeluk met de graafmachine in Breda. Alle treeplanken van de rijtuigen zijn dermate verwoest dat deze opnieuw geconstrueerd moeten worden, heb ik vernomen. De hele stam moet in november weer op de baan komen.


Een aantal van de draaistellen stonden in de Wph op het spoor langs de Amsterdamsevaart opgesteld. Gisteren de sporen van de klapper kunnen zien die de graafmachiene bij de diverse draaistellen achter lied. Echt, we mogen relatief gezien wel spreken van een gelukje bij een ongeluk, dat de trein op deze hoogte geraakt werd. Naast de diverse ashuizen en schokdempers is er zelfs een kom van de secundaire veer opengesneden. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn wanneer dit op raam hoogte was gebeurd.


Jeanne Kok
 

10-10-2019 08:36:30
icened
icened
Telegraaf heeft document over uitval Traxx:

https://www.msn.com/nl-nl/news/other/ns-erkent-hsl-trein-heeft-kuren/ar-AAIxVh5

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zal dit jaar niet enorme bedragen in HSL gaan pompen om het te verbeteren. Ze rekent meer op de ICNG van NS. Daar heeft ze hoge verwachtingen van.

Op site Intercity Defect zijn de lage waarden te zien. Waarden van gisteren was ongeveer 70 -80%.
 

10-10-2019 10:51:29
MCN-GVC
MCN-GVC
Graag gewoon een telegraaf site link geven, msn geeft alleen een storing.
Wat het artikel ook aangeeft, wat mij de laatste weken ook opvalt, is dat het steeds de benelux is die stil staat.
 

10-10-2019 11:16:33
thom
thom
Die link doet het hier anders prima  

10-10-2019 11:21:40
Klaasje
Klaasje
Was het niet zo dat de Benelux nog met de oude software rijdt omdat in België de toelating wat lastiger is?  

10-10-2019 11:36:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Nee hoor Benelux rijd inmiddels gewoon met dezelfde software versie rond en er staan ook nog steeds regelmatig ICD'S Defect niet alleen de benelux


MCN ASD
 

10-10-2019 11:49:56
mtlx
mtlx
SpoorPro heeft een iets uitgebreider artikel, met de exacte cijfers:
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/10/10/onderzoek-traxx-locomotief-valt-het-vaakst-uit-op-hsl-zuid/

Quote
Omdat er van het Traxx-materieeltype ongeveer 120 treinen per richting per dag rijden, tegenover de Thalys en Eurostar die respectievelijk 14 en 3 keer per dag rijden, is er een relatieve vergelijking gemaakt van het aantal verstoringen. Daaruit blijkt dat voor de IC Brussel (Traxx) heeft 0,074 procent van de sluispassages tot een storing geleid, voor de IC Direct en IC Den Haag- Eindhoven (Traxx) 0,061 procent, gevolgd door de Eurostar met 0,044 procent en de Thalys met 0,021 procent.
 

11-10-2019 07:26:35
icened
icened
Het komt af van een kamerbrief van staatssecretaris I & W:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

Ook is hier te lezen dat de Traxx schade aan spoor veroorzaakt. Dat was al een tijd bekend omdat Infraspeed de Staat aanklaagde voor de schade op de HSL Zuid. De Traxx locomotieven veroorzaken de schade.
 

25-09-2020 17:07:21
Daan!
Daan!

NFL zag een opgeknipte stam staan op de Zaanstraat. Is dit regulier of is hier wat bijzonders aan de hand?

 

25-09-2020 19:26:47
koploper1
koploper1
Quote
Daan! (25-09-2020 17:07:21):

NFL zag een opgeknipte stam staan op de Zaanstraat. Is dit regulier of is hier wat bijzonders aan de hand?


deze stam heeft van de week een aanrijding gehad en wordt nu gereinigd

 

26-04-2023 20:08:05
icened200
icened200

De Intercity Direct zal straks vernieuwd zijn. De HSL toeslag zal (mogelijk) omhoog gaan. Maar dat mag maximaal 30% van het tweedeklas tarief tussen Schiphol - Rotterdam zijn. Zie NS concessie 2025 - 2035 op blz 47 met artikel 65:

2025.pdf">www.ns.nl

Link werkt niet. Geeft aan dat het verboden is om de link te plaatsen.

Quotes artikel 65 (blz 47):

De toeslag voor het reizen in de tweede klasse in een binnenlandse trein over de hogesnelheidsinfrastructuur bedraagt tussen Schiphol en Rotterdam ten hoogste 30% van het tweedeklastarief tussen Schiphol en Rotterdam.

Dit percentage bedraagt echter hoogstens 20% zolang tussen Schiphol en de niet uitsluitend materieel wordt bedoeld in artikel 61, zesde lid.



Laatst bewerkt door icened200 op 26-04-2023 20:24
 

26-04-2023 20:25:36
DDZ7504
DDZ7504

Je kunt een link niet plaatsen als er een cijferreeks in voorkomt die Somda ook kent als treinnummer. Er is wel een oplossing voor, want als je hetzelfde nummer in het reguliere bericht nog een keer vermeldt ná de link, dan werkt het wel. Als de link het nummer 2025 bevat bijvoorbeeld, kun je onderaan je bericht nog een keer "2025" schrijven en dan zou de link wel moeten werken.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 26-04-2023 20:25


DDZ in dienst, ik blij!
 

26-04-2023 20:30:51
michaben
michaben

En wat is de ontwikkeling precies?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-04-2023 20:58:49
DDZ7504
DDZ7504

Dat de toeslagprijzen mogelijk omhoog gaan. De berichten van icened200 zijn soms wat lastig te lezen maar in dit geval staat het wel degelijk in zijn bericht.




DDZ in dienst, ik blij!
 

26-04-2023 21:04:47
michaben
michaben

Mogelijk is geen ontwikkeling, zeker niet als die "mogelijk'" al bijna 10 jaar in de concessie staat. Pas als ze daadwerkelijk omhoog gaan is dat een ontwikkeling.



Laatst bewerkt door michaben op 26-04-2023 21:06
 

26-04-2023 21:19:53 1
DDZ7504
DDZ7504

Serieus? Gaan we nu zó moeilijk doen hier? Het is blijkbaar "ontwikkeling" genoeg dat NS het vermeldt in dit document.




DDZ in dienst, ik blij!
 

26-04-2023 21:24:45 3
michaben
michaben

Pardon? Moeilijk doen? Er wordt hier een bericht omhoog getrapt met een link van 10 jaar oud zonder enige nieuwe informatie...

 

26-04-2023 21:41:50
icened200
icened200
Quote
michaben (26-04-2023 21:24:45):

Pardon? Moeilijk doen? Er wordt hier een bericht omhoog getrapt met een link van 10 jaar oud zonder enige nieuwe informatie...


Dit is niet 10 jaar oud. Toen hadden ze over dat ze geen toeslag van 65% mochten vragen. Maar maximaal 30%. Zo stond het in de concessie 2015 - 2025.

Deze quotes die ik zelf heb geciteerd zijn van de concessie 2025 - 2035. Dat moet nog ingaan.

Als je de PDF NS concessie 2025 - 2035 op bladzijde 47 met artikel 65 leest wordt je het duidelijk wat er staat.

 

26-04-2023 21:49:05
michaben
michaben

De link die je (probeerde) te plaatsen is de concessie 2015 - 2025. Ook je citaat komt uit de oude concessie, niet uit de nieuwe.



Laatst bewerkt door michaben op 26-04-2023 21:49
 

26-04-2023 21:54:59
icened200
icened200
Quote
michaben (26-04-2023 21:49:05):

De link die je (probeerde) te plaatsen is de concessie 2015 - 2025. Ook je citaat komt uit de oude concessie, niet uit de nieuwe.


Je hebt gelijk. Een fout.

 

27-04-2023 09:53:41
phantom
phantom

Het kan echter wel betekenen dat als de prijs verhoging er komt,dat er mensen gaan komen die ICD dan links laten liggen daardoor.
Ben benieuwd of men dat ook gaat monitoren of dat zo is.

 

27-04-2023 12:29:06
TtC
TtC

Ook in Programma van Eisen voor de concessie 2025-2035 staat dat de toeslag voor de IC Direct maximaal 30% van het 2e klas tarief tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal mag zijn, wat tegen het huidige prijspeil €4,35 (met inflatie dan circa €5) is tegenover €2,90 nu.

Voor een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal bedraagt de prijs nu €20,80 (2e klas zonder korting en met toeslag) voor IC Direct en €24 (Standard, reserveren verplicht) voor Thalys. In de 1e klas is dit €33,33 voor IC Direct en €30 voor Thalys (Comfort), Premium kost dan €37 en heeft wat meer flexibiliteit bij het om boeken, maar verder geen voordeel. In de 2e klas is er dus een kleine meerprijs voor de Thalys in vergelijking met de IC Direct; in de 1e klas is de Thalys zonder korting bij NS zelfs in veel gevallen goedkoper dan IC Direct op het traject Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal visa versa. Voor Schiphol is de IC Direct altijd goedkoper, omdat Thalys geen prijsverschil hanteert tussen Amsterdam of Schiphol naar Rotterdam en de NS wel.

 

27-04-2023 16:12:43
icened200
icened200
Quote
TtC (27-04-2023 12:29:06):

Ook in Programma van Eisen voor de concessie 2025-2035 staat dat de toeslag voor de IC Direct maximaal 30% van het 2e klas tarief tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal mag zijn, wat tegen het huidige prijspeil €4,35 (met inflatie dan circa €5) is tegenover €2,90 nu.

Voor een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal bedraagt de prijs nu €20,80 (2e klas zonder korting en met toeslag) voor IC Direct en €24 (Standard, reserveren verplicht) voor Thalys. In de 1e klas is dit €33,33 voor IC Direct en €30 voor Thalys (Comfort), Premium kost dan €37 en heeft wat meer flexibiliteit bij het om boeken, maar verder geen voordeel. In de 2e klas is er dus een kleine meerprijs voor de Thalys in vergelijking met de IC Direct; in de 1e klas is de Thalys zonder korting bij NS zelfs in veel gevallen goedkoper dan IC Direct op het traject Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal visa versa. Voor Schiphol is de IC Direct altijd goedkoper, omdat Thalys geen prijsverschil hanteert tussen Amsterdam of Schiphol naar Rotterdam en de NS wel.


Het is voor NS qua prijs een goede middenweg zoeken. Nu is de HSL toeslag niet al te hoog. Gezien de prestaties en comfortniveau van de oude HSL rijtuigen prima. Want anders zie je lege rijtuigen.

Als de HSL toeslag niet teveel verhoogd wordt en de ICNG via de HSL naar andere delen van het land zal gaan zal de vervoersstroom tussen Schiphol - Rotterdam meer dan nu via de HSL gaan. Dan kan de ICNG ook te druk worden. Maar dat hangt sterk af van de HSL toeslag.

 

31-08-2023 07:34:26
icened200
icened200

Meer treinen op serie 900 :

drimble.nl

 

31-08-2023 09:21:56
anton_
anton_

Op 4-7 (20u41m) was hier al gemeld dat de 900 naar Breda gaat rijden. Ik lees in het drimble bericht niet dat het ICNG of IC direct wordt.



Laatst bewerkt door anton_ op 31-08-2023 09:59
 

31-08-2023 09:54:07
DDZ7504
DDZ7504

In het topic over aanstaand wijzigingsblad staat dit;

Quote


michaben (04-07-2023 20:41:31):

In een voetnoot van de adviesaanvraag van de dienstregeling van 2024 bevestigt de NS dat de 900 al dit jaar vanaf wijzigingsblad september in de spits weer naar Breda gaat doorrijden. Het betreft twee slagen in de ochtend (910/909 en 912/911) en twee in de middag (952/951 en 954/953). Omdat materieel nog schaars is lijken de tegenspitstreinen (914, 916, 947 en 949) met een solo ICNG5 te gaan rijden die dan overdag op het emplacement van Rotterdam overstaan.




DDZ in dienst, ik blij!
 

01-09-2023 07:28:07
phantom
phantom

Is de vraag of dat dat plan gebaseerd is op de gedachte's/verwachtingen van een paar jaar terug,of ook nog steeds op de meest recent ontstane situatie waarin instroom icng slecht loopt ?

 

22-11-2023 12:44:02
aarclay
aarclay
Quote
icened200 (22-11-2023 11:56:54):

Hoever is Alstom met verbeteren van software? De specificaties van NS met ICNG zijn duidelijk moeilijker dan de POP die op klassieke spoornet rijdt.


Ik denk dat we eerder vraag moeten stellen: Hoe staat het met de uitrol van de nieuwe softwareupdate? Die is getest op de 3139 en 3140, en daarna weer teruggedraaid tot er algehele uitrol zal komen. Maar ik heb geen idee waneer dat verwacht wordt. Volgens NS moet deze wel voor zorgen voor betere betrouwbaarheid.

 

22-11-2023 20:32:58 1
thom
thom

Dat antwoord op jouw vraag staat genoemd in het topic waar je de quote in jouw bericht ook vandaan gehaald hebt.

 

12-02-2024 19:43:28 1
icened200
icened200

NS in spagaat:

www.luchtvaartnieuws.nl

Afschaffen toeslag = (te) volle treinen op HSL Schiphol - Rotterdam?

Niet afschaffen van toeslag zal geen optimale service zijn vanwege snelheidsbeperking zijn. En dan zijn er toeslagpaaltjes nodig. Met verwarring en onbegrip?

Wat is wijsheid?

 

12-02-2024 20:32:34
thom
thom

Afwachten, en vanzelf zien wat er besloten wordt ;)

 

13-02-2024 04:22:43
b2py
b2py
Quote
icened200 (12-02-2024 19:43:28):

NS in spagaat:

www.luchtvaartnieuws.nl

Afschaffen toeslag = (te) volle treinen op HSL Schiphol - Rotterdam?

Niet afschaffen van toeslag zal geen optimale service zijn vanwege snelheidsbeperking zijn. En dan zijn er toeslagpaaltjes nodig. Met verwarring en onbegrip?

Wat is wijsheid?



Wat staat er in de concessie eisen?

 

13-02-2024 04:35:02 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Dat NS 20% van het tweede klastarief Shl-Rtd als toeslag MAG rekenen over de HSL. Niet geheel toevallig is dat precies €2,90. Als al het materieel 200km/h kan rijden (lees: ICNG volledig ingestroomd) mag de toeslag 30% worden.

 

13-02-2024 09:50:50
john2
john2
Quote
icened200 (12-02-2024 19:43:28):

NS in spagaat:

www.luchtvaartnieuws.nl

Afschaffen toeslag = (te) volle treinen op HSL Schiphol - Rotterdam?

Niet afschaffen van toeslag zal geen optimale service zijn vanwege snelheidsbeperking zijn. En dan zijn er toeslagpaaltjes nodig. Met verwarring en onbegrip?

Wat is wijsheid?


Met verwarring te beginnen, dus er zou naast het in checken met de OV chipkaart, de chipkaart voor een toeslag paaltje gehouden moeten worden. En bij het uit checken ook bij 2 paaltjes uit checken?

 

13-02-2024 10:10:59
anton_
anton_

Alleen Schiphol- Rotterdam heeft toeslag, dus uitchecken toeslag hoeft niet want iedereen betaalt hetzelfde. Op Schiphol check je in boven aan de hellingbaan en als je toeslag wilt betalen kan dat op het perron.



Laatst bewerkt door anton_ op 13-02-2024 10:11
 

13-02-2024 10:35:26
phantom
phantom

Dat laatste stukje klinkt erg vrijblijvend ;-)
Waarom is dat zo omslachtig gedaan ?
Is er niet een manier om het chipsysteem aan de hand van opstap plaats en plaats van bestemming te laten zorgen voor het al dan niet rekenen van een toeslag ?

 

13-02-2024 10:37:40
Muizeneus
Muizeneus

Maar dat wordt dus een ander verhaal als eind dit jaar de IC Direct doorgekoppeld gaat worden richting Lls / Amfs. Dan zul je dus op veel meer stations toeslagpaaltjes moeten gaan neerzetten.

 

13-02-2024 10:39:06
Muizeneus
Muizeneus
Quote
phantom (13-02-2024 10:35:26):

Dat laatste stukje klinkt erg vrijblijvend ;-)
Waarom is dat zo omslachtig gedaan ?
Is er niet een manier om het chipsysteem aan de hand van opstap plaats en plaats van bestemming te laten zorgen voor het al dan niet rekenen van een toeslag ?


Nee, zeker niet als vanaf eind dit jaar de IC direct doogekoppeld gaat worden. Bij iemand die dan Amf-Rtd rijdt weet je niet of-ie via Ut of Shl is gereden.

 


13-02-2024 10:45:03
phantom
phantom

Duidelijk,dank voor de uitleg.

 

13-02-2024 10:48:18
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
phantom (13-02-2024 10:35:26):

Dat laatste stukje klinkt erg vrijblijvend ;-)
Waarom is dat zo omslachtig gedaan ?
Is er niet een manier om het chipsysteem aan de hand van opstap plaats en plaats van bestemming te laten zorgen voor het al dan niet rekenen van een toeslag ?


Nee, want er is geen garantie over welke reisroute een reiziger neemt. Zomaar een voorbeeld, vanuit Hilversum Media Park is de snelste optie naar Rotterdam Centraal steeds om en om via HSL of via Utrecht.

 

13-02-2024 11:01:18
john2
john2

Als een reiziger "vergeet" de chipkaart voor het toeslag paaltje te houden, kan een conducteur de reiziger hiervoor afrekenen en de reiziger hier een rekening incluis boete voor geven?

 

13-02-2024 11:36:23
DDZ7504
DDZ7504

Nee, dan koop je de toeslag bij de HC en is 'ie tig keer zo duur (weet het exacte bedrag dan niet).




DDZ in dienst, ik blij!
 

13-02-2024 12:40:51
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (13-02-2024 11:36:23):

Nee, dan koop je de toeslag bij de HC en is 'ie tig keer zo duur (weet het exacte bedrag dan niet).


€ 10.

 

13-02-2024 18:05:53
henri1972
henri1972

Gezien het aantal controles wat je op de Hsl krijgt heb je die €10,- snel terug verdiend ;)

Maar zo hoort t niet natuurlijk.

 

13-02-2024 18:08:46
icened200
icened200
Quote
henri1972 (13-02-2024 18:05:53):

Gezien het aantal controles wat je op de Hsl krijgt heb je die €10,- snel terug verdiend ;)

Maar zo hoort t niet natuurlijk.


Daarbij zijn de ICD conducteurs ook coulant. Niet altijd. Maar het is niet standaard dat ze de treinreizigers € 10 laten betalen als ze geen toeslag hebben betaald.