Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Ontwikkelingen Intercity Direct

Maandag 30 jul 2018 - 20:42:40
IJsbergsla
IJsbergsla
Bij voorbaat dank indien dit bericht naar een meer toepasselijk onderwerp verplaatst kan worden.

NSR is voornemens vanaf 20 augustus treinnummer 907 met een negenwagenstam ICR te laten rijden uit een rustige dienst van serie 1100 in verband met het grote zitplaatstekort in de betreffende trein.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 31 jul 2018 om 20:15:56

Maandag 30 jul 2018 - 20:44:20
mren
mren
Blijft die stam de rest van de dag die dienst rijden of komt er weer een dagelijkse omwissel-actie terug naar de 1100?

Laatst bewerkt door mren op Maandag 30 jul 2018 om 20:44:47

Maandag 30 jul 2018 - 20:47:37
Daan!
Daan!
Wat is de bron? Heeft NS dit gecommuniceerd?

Maandag 30 jul 2018 - 20:55:25
train85
train85
Ik heb het binnen NS ook niet gehoord, dus wil bron graag weten.

www.mat64.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 30 jul 2018 - 21:20:47
smarkie
smarkie
is bevestigd door LBC, stam blijft gewoon omloop volgen is nu het plan

Mcn NS International Rtd

Maandag 30 jul 2018 - 21:22:02
sneltram
sneltram
Ik heb nog geen openbare bron gezien (waarschijnlijk binnenkort de Locov adviesaanvraag), maar je kan er in principe van uitgaan dat het klopt.

Maandag 30 jul 2018 - 22:39:23
Oldskool
Oldskool
En waarom kan je daar dan in principe van uitgaan?

Maandag 30 jul 2018 - 22:51:30
sjoerd
sjoerd
Inderdaad: de vaagheid ten top.

Maandag 30 jul 2018 - 23:02:23
Frontier
Frontier
Dat de informatie (nog) niet is meegedeeld naar de buitenwereld en afdelingen die er verder geen snars mee van doen hebben wil nog niet betekenen dat IJsbergsla onwaarheden verkondigd.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 30 jul 2018 - 23:34:37
IJsbergsla
IJsbergsla
De informatie is van zeer recent en daarmee nog niet openbaar. Zodra alles in kannen en kruiken is, zal de woordvoering ongetwijfeld een persbericht naar buiten brengen over deze heuglijke "capaciteitsuitbreiding". Bovenstaand is geenszins uit de rechterduim gezogen...

Dinsdag 31 jul 2018 - 06:48:02
icened
icened
Quote
IJsbergsla (ma 30 jul 2018 20:42:40 www.somda.nl): Bij voorbaat dank indien dit bericht naar een meer toepasselijk onderwerp verplaatst kan worden.

NSR is voornemens vanaf 20 augustus treinnummer 907 met een negenwagenstam ICR te laten rijden uit een rustige dienst van serie 1100 in verband met het grote zitplaatstekort in de betreffende trein.
Veel efficiënter. Hoeveel diensten van serie 1100 hebben een echt hoge bezettingsgraad? Waarschijnlijk alleen in de spitsuren op werkdagen.

Dinsdag 31 jul 2018 - 10:07:22
MCN-GVC
MCN-GVC
Net als de 900/1000 is de volledige capaciteit van de 9 rijtuigen in de 1100 ook daar in de spits nodig. Elke stam heeft drukke treinen. Als het al zo is denk ook dat het een tijdelijke maatregel is voor 1 slag. Dit ivm de korte perronfases in Asd, nog steeds omrijden via de Wgm en de latere instroom van 7 bakken stammen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Dinsdag 31 jul 2018 om 10:08:55

Dinsdag 31 jul 2018 - 11:55:22
treinfan
treinfan
De keertijd in Ehv en Gvc is een halfuur en tussen Rtd en Gvc is er altijd (in mijn ervaringen ook midden in de spits) ruim genoeg plek. Op basis daarvan kan ik niet geloven dat elke 1100 drukke treinen heeft: veel langer dan een uur duurt de grootste piek van de ochtend- en avondspits niet.

Laatst bewerkt door treinfan op Dinsdag 31 jul 2018 om 11:56:29

[Bezig met laden...]

Dinsdag 31 jul 2018 - 11:55:29
BGM104
BGM104
In wijzigingsblad oktober rijdt een sandwich9 op werkdagen 907 922 921 936 935 950 949 964 963 978. En eerder invoeren in dagplan kan natuurlijk.

Dinsdag 31 jul 2018 - 15:40:43
thom
thom
Op dit moment staat er op de Wgm een 9 wagen stam ICR zonder B-logo's en zonder ICD opschriften, de 16505, ik ben niet geheel actueel op de hoogte van het ICR gebeuren maar volgens mij hebben alle Benelux Stammen ook een B-logo en alle ICD's een opschrift daarvoor op de deuren.

Is dat mogelijk de betreffende stam in ombouw? Even snel gezien zou het om de 16505 gaan als dat nu al klopt.

Dinsdag 31 jul 2018 - 17:09:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Nee hoor is voorzover ik weet gewoon een 1100 stam die in onderhoud is (1100'en hebben geen B-logo's en geen ICD stickers)

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Dinsdag 31 jul 2018 om 17:09:25

MCN ASD

Dinsdag 31 jul 2018 - 17:24:01
gose91
gose91
Ik denk ook niet dat daar speciaal een stam voor wordt omgebouwd. Dat zou niet meer zijn dan het stickertje "toeslag verplicht" op de ramen van de buitendeuren. Men zal graag stammen willen uitwisselen en dan blijf je stammen bestickeren en ontstickeren.

Laatst bewerkt door gose91 op Dinsdag 31 jul 2018 om 17:24:37

Dinsdag 31 jul 2018 - 20:18:03
moderator
Moderator
moderator
Berichten over uitwisselen van ICD stam tussen 900 en 1100 afgesplitst en een nieuw topic gemaakt.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Woensdag 01 aug 2018 - 01:18:41
thom
thom
Quote
Rolffiej19 (di 31 jul 2018 17:09:12 www.somda.nl): Nee hoor is voorzover ik weet gewoon een 1100 stam die in onderhoud is (1100'en hebben geen B-logo's en geen ICD stickers)
Aah kijk, wat ik al zei zo goed op de hoogte ben ik ook niet in dit geval

Maandag 20 aug 2018 - 10:01:08
icened
icened
Quote
IJsbergsla (ma 30 jul 2018 20:42:40 www.somda.nl): Bij voorbaat dank indien dit bericht naar een meer toepasselijk onderwerp verplaatst kan worden.

NSR is voornemens vanaf 20 augustus treinnummer 907 met een negenwagenstam ICR te laten rijden uit een rustige dienst van serie 1100 in verband met het grote zitplaatstekort in de betreffende trein.
Bedoel je deze?:

www.youtube.com

Laatst bewerkt door icened op Maandag 20 aug 2018 om 10:02:17

Maandag 20 aug 2018 - 10:38:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Vanzelfsprekend, ja.

Maandag 20 aug 2018 - 11:01:41
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Maar het is niet dezelfde, maar een toevalstreffer als je naar de datum van het filmpje kijkt.

Choo choo.....

Maandag 20 aug 2018 - 16:47:41
michaben
michaben
De omloop van de 1100 is hierdoor ook aangepast, de 1172 keert voortaan in Gvc kort op de 1183, die 1183 is hierdoor ook in dagplan aangepast de komende weken en vertrekt enkele minuten later uit Gvc om vervolgens korter te halteren in Gv, Dt en Rtd. Hierdoor loopt de ICR6 uit in Rtd ipv in Ehv.

Maandag 20 aug 2018 - 18:36:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Correct, het starre schema van de onderhouds- en servicebedrijven mocht niet in het geding komen... Die schijnen onder de vlag van NS te werken, qua halsstarrigheid is dat dan wel toepasselijk.

Maandag 20 aug 2018 - 18:50:35
cuneo56
cuneo56
Lijkt me eerder dat het wel handig is dat de beide afwijkende stammen ( qua lengte) in beide series steeds op dezelfde plek starten en uitlopen, anders heb je al snel meer stammen afwijkend in een serie nodig en dat was niet de bedoeling meen ik.

Maandag 20 aug 2018 - 23:08:12
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (ma 20 aug 2018 18:36:10 www.somda.nl): Correct, het starre schema van de onderhouds- en servicebedrijven mocht niet in het geding komen... Die schijnen onder de vlag van NS te werken, qua halsstarrigheid is dat dan wel toepasselijk.
daar hebben dit soort dingen nooit mee te maken. Dit lijkt mij 100% de manier om te zorgen dat de stam met afwijkende lengte in steeds dezelfde trein gaat rijden; doe je dat niet, dan loopt hij elke dag ergens anders. Daarnaast, als je een dienst "in zichzelf laat rouleren", komt hij zonder ingrijpen nooit in het onderhoudsbedrijf, dus in dat opzicht maak je het eigenlijk alleen moeilijker. De servicebedrijven (schoonmaak) zal het een zorg zijn welke stam er waar binnenkomt.

Dinsdag 21 aug 2018 - 08:22:13
IJsbergsla
IJsbergsla
Nu, zo werd het mij uitgelegd. Voor één spitstrein een trein kort keren en wat minuten verleggen terwijl deze de hele dag op hetzelfde traject rijdt verdient ook niet de schoonheidsprijs indien dat enkel het doel heeft in een bepaalde trein de dienst aan te vangen.

Dinsdag 21 aug 2018 - 10:14:30
broek53
broek53
Schoonheidsprijs niet, nee. Alternatief is dat je leeg gaat rijden om ze uit te wisselen, maar uitwisselen moet je.

Dinsdag 21 aug 2018 - 22:35:11
mren
mren
Quote
cuneo56 (ma 20 aug 2018 18:50:35 www.somda.nl): Lijkt me eerder dat het wel handig is dat de beide afwijkende stammen ( qua lengte) in beide series steeds op dezelfde plek starten en uitlopen, anders heb je al snel meer stammen afwijkend in een serie nodig en dat was niet de bedoeling meen ik.
Dat is logisch, maar hoe vaak gaat er een dag voorbij zonder dat er een stam door verstoringen in een andere dienst belandt?

Woensdag 22 aug 2018 - 21:34:34
cuneo56
cuneo56
Een dergelijke korte kering in de bijsturing regelen heeft meer voeten in de aarde dan deze in de bijsturing laten vervallen.
En zolang het vaker goed dan fout gaat met de omloop heeft het echt wel zin

Zondag 23 sep 2018 - 18:49:23
icened
icened
Quote
BGM104 (di 31 jul 2018 11:55:29 www.somda.nl): In wijzigingsblad oktober rijdt een sandwich9 op werkdagen 907 922 921 936 935 950 949 964 963 978. En eerder invoeren in dagplan kan natuurlijk.
Zat onlangs in de 950. Ondanks grote drukte had iedereen een zitplaats. Een aantal IC Direct met 6 ICR waren kort daarna wel te vol.

Geeft wel aan dat de IC Direct qua samenstelling nog niet goed kan inspelen op de reizigersstromen. In daluren vaak te leeg. En tussen 16.00 - 18.30 is het tussen Schiphol - Rotterdam ondanks hogere toeslag te vol. Hoog tijd voor ICNG.

Zondag 23 sep 2018 - 20:12:20
DDietzen
DDietzen
Ben overigens wel benieuwd of er bij de komst van ICNG zal worden opgeschaald naar een tienminutendienst op de HSL Shl - Rtd. Er wordt immers gespeculeerd over het doorkoppelen van OV SAAL naar de ICd, zodat er een Airportsprinter kan rijden, de A2-corridor kan worden doorgekoppeld ri Ledn - Gv(c), en het aantal kerende treinen op Hfdo wordt beperkt tot een minimum. En aangezien men tienminutendiensten op OV SAAL wil, en 1+1 meestal 2 is...

Zondag 23 sep 2018 - 20:40:35
icened
icened
De 485 rijtuigen ICNG (30 achtdelige en 49 vijfdelige) zal met ongeveer 25.000 zitplaatsen iets meer zitplaatsen hebben als alle Traxx + ICR. In de dienstregeling 2019 willen ze al 5 keer p/u de IC Direct laten rijden. Aangevuld met Thalys & Eurostar (bijna 1 keer p/u). ICNG zal sneller, betrouwbaarder en comfortabeler zijn. Waardoor het aantal treinreizigers op de HSL weer zal stijgen. Tenzij de toeslag fors verhoogd wordt.

Verlengen vanaf HSL Zuid naar OV SAAL zal waarschijnlijk bij de tweede optie ICNG gebeuren.

Zondag 23 sep 2018 - 20:43:41
icened
icened
Lees net een artikel over Airport Sprinter:

www.google.nl

Zondag 23 sep 2018 - 22:02:33
michaben
michaben
Quote
icened (zo 23 sep 2018 20:40:35 www.somda.nl): De 485 rijtuigen ICNG (30 achtdelige en 49 vijfdelige) zal met ongeveer 25.000 zitplaatsen iets meer zitplaatsen hebben als alle Traxx + ICR. In de dienstregeling 2019 willen ze al 5 keer p/u de IC Direct laten rijden.
Die 5x per uur de ICd klinkt leuk, maar die gaan in een 15-15-14-3-13 interval rijden. De eerste levering van ICNG zal overigens de binnenlandse ICR stammen vervangen want die zijn nog niet geschikt voor België. Daarnaast zal de inzetbaarheid van ICNG hopelijk een stuk hoger zijn dan ICR waarbij gemiddeld 33% stilstaat vanwege onderhoud, dagelijkse controles of reserve. Kortom, netto zal er denk ik zeker 75% meer HSL-geschikt materieel beschikbaar zijn met die initiële bestelling van 79 stellen ICNG.

Zondag 23 sep 2018 - 22:08:37
icened
icened
Inderdaad. Benelux ICNG is onder voorbehoud vanaf 2025. 75% meer HSL geschikt materieel. Wat een verschil qua inzet. Kan de ICNG ook altijd onder de kap keren bij Amsterdam Centraal? Waar de Traxx + ICR altijd standaard doorrijden naar Watersgraafsmeer.

Zondag 23 sep 2018 - 22:22:48
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Alleen de 900 rijdt door naar de Wgm, wat per december ook gaat stoppen.
Hiermee kan een stam bespaard blijven en gebruikt worden om stammen te verlengen tot ICR7.

Maandag 24 sep 2018 - 06:58:20
mdeen
mdeen
Quote
DDietzen (zo 23 sep 2018 20:12:20 www.somda.nl): Ben overigens wel benieuwd of er bij de komst van ICNG zal worden opgeschaald naar een tienminutendienst op de HSL Shl - Rtd. Er wordt immers gespeculeerd over het doorkoppelen van OV SAAL naar de ICd, zodat er een Airportsprinter kan rijden, de A2-corridor kan worden doorgekoppeld ri Ledn - Gv(c), en het aantal kerende treinen op Hfdo wordt beperkt tot een minimum. En aangezien men tienminutendiensten op OV SAAL wil, en 1+1 meestal 2 is...
De A2-corridor doorkoppelen heeft natuurlijk geen raakvlak met de HSL.

Verder is OV SAAL wel een goede kandidaat om als eerste door te koppelen, vooral als je gebruik gaat maken van de 200 km/h op Lls - Kpnz. Ook kun je dan een snelle overstapvrije verbinding van Rtd naar Asdz aanbieden.

Laatst bewerkt door mdeen op Maandag 24 sep 2018 om 07:00:30

Maandag 24 sep 2018 - 07:35:53
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Nou ja... het doorkoppelen van de A2-corridor heeft weldegelijk een raakvlak als je de HSL wilt verlengen naar het hoge noorden. Want dan verleng je de 3500 naar Ddr en de (1)1600 of 3100 naar Gvc.

Maandag 24 sep 2018 - 08:48:11
icened
icened
Quote
MetroRET (ma 24 sep 2018 07:35:53 www.somda.nl): Nou ja... het doorkoppelen van de A2-corridor heeft weldegelijk een raakvlak als je de HSL wilt verlengen naar het hoge noorden. Want dan verleng je de 3500 naar Ddr en de (1)1600 of 3100 naar Gvc.
Ooit zei een ex-NS directeur in Zembla al dat de HSL nieuwe mogelijkheden gaf voor het inrichten van de hoofdrailnet:

r.search.yahoo.com

Met het doortrekken van de Intercity Direct naar Roosendaal/Vlissingen, Zwolle -Groningen/Leeuwarden en Eindhoven - Venlo/Heerlen vanaf de HSL kunnen andere treinseries veranderd worden.

Laatst bewerkt door icened op Maandag 24 sep 2018 om 08:53:23

Maandag 24 sep 2018 - 09:45:35
icened
icened
Quote
mdeen (ma 24 sep 2018 06:58:20 www.somda.nl): vooral als je gebruik gaat maken van de 200 km/h op Lls - Kpnz.
Vermoed dat tussen Kampen Zuid tot knooppunt Hattemerbroek het baanvak ook geschikt is voor 200 km p/u.

Maandag 24 sep 2018 - 14:08:33
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
icened (zo 23 sep 2018 20:40:35 www.somda.nl): ICNG zal sneller, betrouwbaarder en comfortabeler zijn.
Comfortabeler geloof ik direct,maar sneller hangt af van de betrouwbaarheids factor.
En of de ICNG betrouwbaar is valt pas vast te stellen nadat deze is gaan rijden.
Voor het zelfde geld valt deze ook uit net zo vaak als de traxxén met icr mat.
Het is namelijk niet uitgesloten dat ICNG geen kwalen zal hebben met bv overschakelen naar een ander systeem als men op de HSL rijd.
Laten we daarom 1st maar is afwachten hoe het presteert.
Ik neem aan dat men met ICNG ook 1st uitgebreid gaat testen hier om problemen op te sporen en te verhelpen ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 24 sep 2018 - 14:45:08
Daan!
Daan!
Ja gaat gebeuren.

Maandag 24 sep 2018 - 15:30:51
icened
icened
Quote
phantom (ma 24 sep 2018 14:08:33 www.somda.nl):
Quote
icened (zo 23 sep 2018 20:40:35 www.somda.nl): ICNG zal sneller, betrouwbaarder en comfortabeler zijn.
Comfortabeler geloof ik direct,maar sneller hangt af van de betrouwbaarheids factor.
En of de ICNG betrouwbaar is valt pas vast te stellen nadat deze is gaan rijden.
Voor het zelfde geld valt deze ook uit net zo vaak als de traxxén met icr mat.
Het is namelijk niet uitgesloten dat ICNG geen kwalen zal hebben met bv overschakelen naar een ander systeem als men op de HSL rijd.
Laten we daarom 1st maar is afwachten hoe het presteert.
Ik neem aan dat men met ICNG ook 1st uitgebreid gaat testen hier om problemen op te sporen en te verhelpen ?
Kan me niet voorstellen dat Alstom & NS met een IC zal komen die niet veel beter is dan de Traxx + ICR omdat

- NS het zelf niet zal toelaten.
- het wordt ontwikkeld op een beproefde platform. Traxx + ICR is een gelegenheidssamenstelling die uit nood is geboren. Niet te vergelijken met Railjet die wel één geheel is
- al ruim 9 jaar verder zijn met rijden op de HSL. Zoals bekend zijn al vele wijzigingen en updates geweest met de Traxx + ICR. Het gaat nu langzamer beter.
- Alstom meer expertise heeft met ERTMS dan Bombardier. Bombardier heeft regelmatig problemen met ERTMS in meer delen van de wereld. En bij ontwikkeling van treinen met een andere concern zie je vaak dat Bombardier niet de ERTMS levert.
- Ricardo, NS, Alstom, IL&T niet weer dezelfde fouten willen maken als tijdens de Fyra periode.

Maandag 24 sep 2018 - 16:55:47
sjoerd
sjoerd
Fouten worden er heel misschien minder gemaakt, maar ook de IC NG zal kinderziektes hebben. Ik heb het al vaker gemeld: met al het huidige en vroegere materieel was dat het geval en het Matblad stond vol met artikelen over verbeteringen en aanpassingen, tot kort voor het einde van de levensduur van soms wel 40 jaar.
En fouten maken is een onderdeel van het leven. Als je de oude fout niet meer maakt, maak je nieuwe. Ook ( en misschien juist) als je de boel dichtprotocoleert, maak je fouten.

Maandag 24 sep 2018 - 17:19:00
Oldskool
Oldskool
Quote
phantom (ma 24 sep 2018 14:08:33 www.somda.nl): Ik neem aan dat men met ICNG ook 1st uitgebreid gaat testen hier om problemen op te sporen en te verhelpen ?
Nee joh, natuurlijk niet. Ze komen aan in NL, gaan even een testritje maken, en voor de vorm mag IL&T ook nog even z'n plasje doen. Duurt hooguit een weekje, dan zijn ze in dienst

Laatst bewerkt door Oldskool op Maandag 24 sep 2018 om 17:19:59

Maandag 24 sep 2018 - 18:23:27
icened
icened
Quote
sjoerd (ma 24 sep 2018 16:55:47 www.somda.nl): Fouten worden er heel misschien minder gemaakt, maar ook de IC NG zal kinderziektes hebben. Ik heb het al vaker gemeld: met al het huidige en vroegere materieel was dat het geval en het Matblad stond vol met artikelen over verbeteringen en aanpassingen, tot kort voor het einde van de levensduur van soms wel 40 jaar.
En fouten maken is een onderdeel van het leven. Als je de oude fout niet meer maakt, maak je nieuwe. Ook ( en misschien juist) als je de boel dichtprotocoleert, maak je fouten.
De geschiedenis van andere NS IC treinen heb ik nooit op de voet gevolgd. De interessante ontwikkelingen van ICNG wel.

Natuurlijk worden fouten gemaakt. Zowel met nieuw (HSL) treinmaterieel en de huidige HSL Zuid die eigenlijk nog slechts 9 jaar in gebruik is. Pro Rail, NS, Infraspeed en Ministerie van I & W zullen steeds leren van hun fouten. En natuurlijk worden fouten altijd wel eens gemaakt.

In de geschiedenis van de IC Direct vanaf 7 september 2009 tot heden zijn de volgende verbeteringen gemaakt zoals

- verlagen toeslag van 60% naar 21% waardoor toeslag lang E 2,30 bleef. Nu is het E 2,40 in spitsuren.
- E 1,40 toeslag in daluren en E 2,40 in spitsuren. Goede zet van NS.
- HSL meer integreren in het hoofdrailnet met serie 11000.

In de geschiedenis van de IC Direct blijkt betere betrouwbaarheid, hogere frequentie en lagere flexibelere toeslag ervoor gezorgd te hebben dat de IC Direct nu goed gebruikt wordt. Hopelijk zal de ICNG aanzienlijk betrouwbaarder worden

Maandag 24 sep 2018 - 19:05:26
VIRMm1
VIRMm1
Quote
sjoerd (ma 24 sep 2018 16:55:47 www.somda.nl): Fouten worden er heel misschien minder gemaakt, maar ook de IC NG zal kinderziektes hebben. Ik heb het al vaker gemeld: met al het huidige en vroegere materieel was dat het geval en het Matblad stond vol met artikelen over verbeteringen en aanpassingen, tot kort voor het einde van de levensduur van soms wel 40 jaar.
En fouten maken is een onderdeel van het leven. Als je de oude fout niet meer maakt, maak je nieuwe. Ook ( en misschien juist) als je de boel dichtprotocoleert, maak je fouten.
Helemaal waar.
Maar Flirt bijvoorbeeld doet het eigenlijk extreem goed. Tijdens de toelatingsperiode waren er wel wat kinderziektes. Maar nu in de rijdende dienst presteert het eigenlijk uitstekend. Het enige probleem wat wel stug aanhoud is de uitschuiftrede. Als hier vuil op beland dan slokt ie dit op en valt vervolgens die trede (en daarmee de deur) in storing.

Het kan dus wel. En het is een enorm verschil met bijvoorbeeld SLT (ook van Bombardier, net als Traxx).

Maandag 24 sep 2018 - 19:07:25
sjoerd
sjoerd
Met alle respect, Icened, maar je noemt verbeteringen die alle in de exploitatieve sfeer liggen. Die helpen helemaal niets voor het opschroeven van de betrouwbaarheid.
Bovendien: wij weten waarschijnlijk nog niet de helft van wat er allemaal is gedaan om de technische en personele betrouwbaarheid op te schroeven.
We moeten ons realiseren dat het treinpersoneel nog steeds spijkers in de muur slaat met schroevendraaiers, en dat de muren keihard zijn. Hulde daarvoor! Op dit punt kunnen we verbeteringen verwachten omdat het nieuwe materieel is toegesneden op diensten op de HSL.
Maar de muren blijven hard, om het zo maar te zeggen: Het schakelen tussen verschillende beveiligings- en spanningssystemen zal altijd lastig blijven.
En de eerste de beste herfststorm of sneeuwjacht zal ook nieuw materieel parten spelen. Dat hoort erbij.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 24 sep 2018 om 19:08:00

Maandag 24 sep 2018 - 19:08:29
VIRMm1
VIRMm1
Je reageert op icened neem ik aan?

Maandag 24 sep 2018 - 20:50:49
icened
icened
Quote
sjoerd (ma 24 sep 2018 19:07:25 www.somda.nl): Met alle respect, Icened, maar je noemt verbeteringen die alle in de exploitatieve sfeer liggen. Die helpen helemaal niets voor het opschroeven van de betrouwbaarheid.
Bovendien: wij weten waarschijnlijk nog niet de helft van wat er allemaal is gedaan om de technische en personele betrouwbaarheid op te schroeven.
We moeten ons realiseren dat het treinpersoneel nog steeds spijkers in de muur slaat met schroevendraaiers, en dat de muren keihard zijn. Hulde daarvoor! Op dit punt kunnen we verbeteringen verwachten omdat het nieuwe materieel is toegesneden op diensten op de HSL.
Maar de muren blijven hard, om het zo maar te zeggen: Het schakelen tussen verschillende beveiligings- en spanningssystemen zal altijd lastig blijven.
En de eerste de beste herfststorm of sneeuwjacht zal ook nieuw materieel parten spelen. Dat hoort erbij.
Noem inderdaad redenen op die in exploitatieve sfeer liggen. Laten we hopen zoals jij al aangeeft dat er veel technische verbeteringen zullen komen. In Alstom heb ik wel vertrouwen. Die vertrouwen baseer ik op hun aandeel in de Hanza Rail Team tijdens de aanleg van de bovenbouw van de Hanzelijn.

Maandag 24 sep 2018 - 20:55:18
icened
icened
Quote
sjoerd (ma 24 sep 2018 19:07:25 www.somda.nl): Het schakelen tussen verschillende beveiligings- en spanningssystemen zal altijd lastig blijven.
En de eerste de beste herfststorm of sneeuwjacht zal ook nieuw materieel parten spelen. Dat hoort erbij.
Begrijp dit niet. Waarom zal schakelen tussen verschillende beveiligings - en spanningssystemen lastig blijven? Weet niet hoe dat in Frankrijk is als de TGV van Alstom & SNCF in Zuid Frankrijk moeten omschakelen van 1500 volt naar 25 KV en KVB naar TVM 430/ERTMS? Hebben die daar ook nog moeite mee? En wat is het verschil in omschakelen tussen het omschakelen in Zuid Frankrijk en op onze HSL?

Laatst bewerkt door icened op Maandag 24 sep 2018 om 20:56:19

Maandag 24 sep 2018 - 21:10:16
VIRMm1
VIRMm1
Probleem hier zit 'm erin dat bij bijvoorbeeld Zevenbergsehoek het omschakelen (en daarmee het 'bovenleiding loze' stuk) net op een fly over ligt. En vlak daarvoor een sein waar je geregeld een stop opdracht krijgt (heet dat zo in ERTMS termen?) dus dan moet je met een slakkengang die fly-over op terwijl je geen tractie kan geven.

Maandag 24 sep 2018 - 21:37:49
mtlx
mtlx
Je bedoelt denk ik dit: youtube.com

Zoals ook in die video te zien is: dat gaat prima en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het ook in nattere omstandigheden zonder problemen lukt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 24 sep 2018 - 21:39:22
cuneo56
cuneo56
Het komt bijna alleen in NL voor dat omschakelen van beveiligingssystemen en spanning tegelijk gebeurd.
Dat dan ook nog eens op een flyover waarbij je de kans loopt op een remingreep is iets echt unieks voor Nederland.
Als je dat vergelijkt met b.v. Zwitserland waar het vrijgeven van een rijweg naar b.v de Lotschberg basis tunnel afhankelijk is van een functionerende verbinding tussen trein en RBC dan wordt al iets duidelijker dat er in het buitenland een andere filosofie heerst hoe je met de techniek moet omgaan en niet zoals in NL dat alles per definitie goed gaat( en zo niet dat dan een calamiteit is en jammer dan.)

Dinsdag 25 sep 2018 - 20:36:35
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (ma 24 sep 2018 15:30:51 www.somda.nl):

- Alstom meer expertise heeft met ERTMS dan Bombardier. Bombardier heeft regelmatig problemen met ERTMS in meer delen van de wereld. En bij ontwikkeling van treinen met een andere concern zie je vaak dat Bombardier niet de ERTMS levert.
Bombardier heeft echter al meer dan 10 jaar ervaring met de specifieke ERTMS-implementatie op de HSL-Zuid, die afwijkt van de standaarden. Dat hebben ze nu min of meer werkend, terwijl Alstom geen enkele ervaring heeft met de HSL-Zuid.
Quote
cuneo56 (ma 24 sep 2018 21:39:22 www.somda.nl): Het komt bijna alleen in NL voor dat omschakelen van beveiligingssystemen en spanning tegelijk gebeurd.
Dat dan ook nog eens op een flyover waarbij je de kans loopt op een remingreep is iets echt unieks voor Nederland.
Als je dat vergelijkt met b.v. Zwitserland waar het vrijgeven van een rijweg naar b.v de Lotschberg basis tunnel afhankelijk is van een functionerende verbinding tussen trein en RBC dan wordt al iets duidelijker dat er in het buitenland een andere filosofie heerst hoe je met de techniek moet omgaan en niet zoals in NL dat alles per definitie goed gaat( en zo niet dat dan een calamiteit is en jammer dan.)
Bij de bouw van de HSL-Zuid was er nog weinig praktijkervaring met ERTMS en moest men dus aannames maken. Eén van de aannames is misschien geweest dat het opbouwen van de verbinding altijd goed gaat. Toen men in Zwitserland de boel ging ontwerpen zal er zijn gekeken naar ervaringen uit de praktijk en is het ontwerp daarop aangepast.

Als je het nu opnieuw zou ontwerpen zou je het anders doen, bijvoorbeeld met doorgaand ERTMS op de route Schiphol - Breda/grens, en met omschakeling bij stilstand langs een perron.

Dinsdag 25 sep 2018 - 21:40:56
MasterE
MasterE
Quote
Bombardier heeft echter al meer dan 10 jaar ervaring met de specifieke ERTMS-implementatie op de HSL-Zuid, die afwijkt van de standaarden. Dat hebben ze nu min of meer werkend, terwijl Alstom geen enkele ervaring heeft met de HSL-Zuid.
Thalys?

Mcn Asd

Dinsdag 25 sep 2018 - 22:05:44
jeanne
jeanne
De Thalys heeft een product van Ansaldo Signalling and Transportation Systems, als ik het ten minste goed heb onthouden zo uit mijn hoofd.

Jeanne Kok

Dinsdag 25 sep 2018 - 23:00:42
mdeen
mdeen
Quote
MetroRET (ma 24 sep 2018 07:35:53 www.somda.nl): Nou ja... het doorkoppelen van de A2-corridor heeft weldegelijk een raakvlak als je de HSL wilt verlengen naar het hoge noorden. Want dan verleng je de 3500 naar Ddr en de (1)1600 of 3100 naar Gvc.
Er werd gezegd de 3500 doorkoppelen naar ledn of gvc. Hoe raakt date de HSL?

Woensdag 26 sep 2018 - 09:06:15
icened
icened
Quote
sjoerd (ma 24 sep 2018 16:55:47 www.somda.nl): Fouten worden er heel misschien minder gemaakt, maar ook de IC NG zal kinderziektes hebben. Ik heb het al vaker gemeld: met al het huidige en vroegere materieel was dat het geval en het Matblad stond vol met artikelen over verbeteringen en aanpassingen, tot kort voor het einde van de levensduur van soms wel 40 jaar.
En fouten maken is een onderdeel van het leven. Als je de oude fout niet meer maakt, maak je nieuwe. Ook ( en misschien juist) als je de boel dichtprotocoleert, maak je fouten.
Hier lees je hoe ze de ICNG willen laten instromen:

www.adse.eu

Laatst bewerkt door icened op Woensdag 26 sep 2018 om 09:07:58

Woensdag 26 sep 2018 - 09:28:06
sjoerd
sjoerd
In de audit wordt over de besluitvorming rond de IC NG, met redenen omkleed, gemeld dat deze niet transparant is. Ook wordt kennelijk volgens de NS-gewoonte, voortgebouwd op eerdere besluitvormingsprocessen rond de aanschaf van een nieuw type materieel. Dat behoeft op zich nog niet tot fouten of problemen te leiden.
Verder is zo'n besluitvormingsproces aan erosie onderhevig omdat de club mensen waarmee je start, vluchtig is: aan het eind ervan is de helft van de mensen vervangen. Ook dat behoeft niet per se tot fouten te leiden.
En ten slotte: de fabrikant gaat aan de gang met de overeengekomen specificaties waaraan het materieel moet voldoen. Dat betekent dat hij componenten samenbrengt en een bouwteam samenroept. Ook dat behoeft niet tot fouten te leiden.
Maar het maakt duidelijk dat Murphy altijd en overal kan toeslaan. En dat gebeurt dus ook.

Woensdag 26 sep 2018 - 09:32:03
Oldskool
Oldskool
Hoort meer thuis in de ontwikkelingen ICNG dan hier in het IC-Direct topic.

Woensdag 26 sep 2018 - 11:03:40
sjoerd
sjoerd
Eens. De discussie ging echter weer eens over het voorkomen van oude fouten.

Maandag 15 okt 2018 - 13:24:41
icened
icened
Intercity Direct is weer eens een alternatief:

www.nu.nl

Zien wat het effect zal zijn op de bezettingsgraad op de Intercity Direct. Neem aan dat het toeslagvrij zal zijn.

Maandag 15 okt 2018 - 14:48:12
DDietzen
DDietzen
Neen! Volgens NS-woordvoerders op hun community (kan exacte topics even niet terugvinden maar het is meermaals genoemd) wordt ICd niet toeslagvrij bij die werkzaamheden. Blijkbaar moet men voortaan altijd bijbetalen bij omleidingsroutes.

Laatst bewerkt door DDietzen op Maandag 15 okt 2018 om 14:48:45

Maandag 15 okt 2018 - 14:54:46
treinfan
treinfan
De IC-direct is ook voor geen enkele reisroute dan het snelste alternatief: Ut-Gvc en Ut-Ledn zijn die week het snelst via Asdz-Ledn, Ut-Gd en Ut-Rtd het snelst via Bkl. Als reiziger moet je dan ook niet in een overvolle IC-direct willen stappen.

Laatst bewerkt door treinfan op Maandag 15 okt 2018 om 14:55:19

[Bezig met laden...]

Maandag 15 okt 2018 - 16:14:27
mdeen
mdeen
Quote
treinfan (ma 15 okt 2018 14:54:46 www.somda.nl): De IC-direct is ook voor geen enkele reisroute dan het snelste alternatief: Ut-Gvc en Ut-Ledn zijn die week het snelst via Asdz-Ledn, Ut-Gd en Ut-Rtd het snelst via Bkl. Als reiziger moet je dan ook niet in een overvolle IC-direct willen stappen.
Naar Rtd is wel sneller met de ICD: Ut-Bkl-Rtd is 1:14. Ut-Shl-Rtd met ICD is 1:05 of 1:08.

Naar Gvc of Ledn is de ICD uiteraard geen alternatief omdat die daar niet komt.
Naar Ledn duurt via Shl ook maar 5 minuten langer.

Maandag 15 okt 2018 - 16:57:18
treinfan
treinfan
Ik zie nu dat het advies via Bkl inderdaad niet helpt in de avond, maar overdag is het slechts 61 minuten van Ut naar Rtd. Het is wel een gemiste kans van NS met de keuze om geen extra capaciteit te bieden op Bkl/Asb-Gd v.v.

[Bezig met laden...]

Maandag 15 okt 2018 - 19:32:51
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (ma 15 okt 2018 13:24:41 www.somda.nl):

www.nu.nl

.
Misschien kan ik niet goed rekenen , maar volgens mij is het 9 dagen buiten dienst en geen 8.

Maandag 15 okt 2018 - 19:35:43
b2py
b2py
Zo - zo is 8 dagen, zaterdagnacht is za/zo nacht

Laatst bewerkt door b2py op Maandag 15 okt 2018 om 19:35:54

Maandag 15 okt 2018 - 19:50:44
mdj
mdj
Er staat nu za tot ma: dus van vr/za tot en met zo/ma.

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 15 okt 2018 - 20:02:50
broek53
broek53
Zullen we dit behandelen waar het hoort: bij de werkzaamheden? Met de ontwikkelingen van de HSL heeft het niets te maken.

Maandag 15 okt 2018 - 20:13:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
treinfan (ma 15 okt 2018 14:54:46 www.somda.nl): De IC-direct is ook voor geen enkele reisroute dan het snelste alternatief: Ut-Gvc en Ut-Ledn zijn die week het snelst via Asdz-Ledn, Ut-Gd en Ut-Rtd het snelst via Bkl. Als reiziger moet je dan ook niet in een overvolle IC-direct willen stappen.
Nogal een sterke stellingname dat het voor geen enkele reisroute het snelste alternatief is, immers komen niet alle reizigers die over Ut-Gd reizen uit Ut

Voor Amf - Rtd is de reis per IC-direct in alle gevallen sneller (19 minuten met overstap op Shl, op het andere kwartier 16 minuten sneller met overstap op Asd). En die route is dus ook 4x/uur mogelijk, terwijl je in het weekend maar 2x/uur via Breukelen kunt reizen.
Naar de stations tussen Rtd en Gd in is het snelste advies dan wel weer via Bkl, ook vanaf Amf (en verder).

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 15 okt 2018 - 21:24:37
b2py
b2py
Quote
mdj (ma 15 okt 2018 19:50:44 www.somda.nl): Er staat nu za tot ma: dus van vr/za tot en met zo/ma.
Ik lees ook alleen wat er in het bericht staat eah

Woensdag 31 okt 2018 - 17:24:44
icened
icened
Nieuwe feiten en cijfers NS over HSL:

r.search.yahoo.com

Gaan de meeste Intercity Direct nu onder de kap keren? Hoeveel reserve stammen zijn er nu nog?

Laatst bewerkt door icened op Woensdag 31 okt 2018 om 17:28:00

Woensdag 31 okt 2018 - 17:45:32
Daan!
Daan!
Op een of andere manier doen jouw links het niet....

Woensdag 31 okt 2018 - 17:56:39
mtlx
mtlx
Icened post altijd zoekmachinelinks in plaats van de directe links.

Bij deze de juiste: nieuws.ns.nl

Woensdag 31 okt 2018 - 19:23:51
sneltram
sneltram
Quote
icened (wo 31 okt 2018 17:24:44
Gaan de meeste Intercity Direct nu onder de kap keren?
Ja, vanaf 9 december.

Woensdag 31 okt 2018 - 20:30:18
icened
icened
Heb de vraag verkeerd gesteld. Had moeten zijn: Gaat de ICD in de nieuwe dienstregeling onder de kap keren?

Alle stammen met 7 ICR (5 - 6 tweede klas en 1 eerste klas). Benelux heeft al 12 stammen x 7 = 84 ICR (6 tweede en 1 eerste ICR), 12 NMBS reeks 28 en NS serie 186. De IC Den Haag - Eindhoven had/heeft 19 Traxx, 70 tweede en 20 eerste klas. 1 stam met 9 rijtuigen rijdt nu op IC Direct Amsterdam - Breda. In plaats daarvan rijdt 1 stam met 6 rijtuigen op de IC Den Haag - Eindhoven.

Blijven nog 128 ICR over voor de series 900 en 1000 stammen die allen volgens NS met 7 ICR worden geformeerd.

Woensdag 31 okt 2018 - 21:24:56
michaben
michaben
De 900 en 1000 gaan beide onder de kap keren te Asd ja, de 900 op spoor 14a en de 1000 op spoor 11a. Benelux zijn nu geloof ik 11 stammen (waren er 13, eentje minder vanwege kort keren Brusz en eentje minder vanwege rijden via HSL), ICD zijn er nu 17 maar dat zouden er wat ik begreep 15 worden (eentje minder door de 900 te Asd te laten keren ipv de Wgm en eentje door minder reserve). Dus van 30 zesdelige stammen naar 26 zevendelige stammen, wat twee rijtuigen vanuit het reservefonds kost. Dat stel minder reserve is overigens wel goed te verantwoorden naar mijn idee, want het aantal stammen reserve gaat evenredig omlaag met het aantal stammen dat ingezet wordt.

Woensdag 31 okt 2018 - 22:53:04
mvschoon
mvschoon
Quote
icened (wo 31 okt 2018 20:30:18 www.somda.nl): Alle stammen met 7 ICR (5 - 6 tweede klas en 1 eerste klas). Benelux heeft al 12 stammen x 7 = 84 ICR (6 tweede en 1 eerste ICR), 12 NMBS reeks 28 en NS serie 186.
De stammen voor de 900 en de 1000 hebben 2 1e klas-rijtuigen (en dus 4, straks 5 2e klas-rijtuigen), een deel van de Beneluxstammen ook.

Zaterdag 03 nov 2018 - 00:17:47
anton_
anton_
Quote
icened (wo 31 okt 2018 17:24:44 www.somda.nl): Nieuwe feiten en cijfers NS over HSL:

r.search.yahoo.com
25% groei is wel veel. Is dat vooral omdat de ic Brussel nu via de HSL gaat ?
Weet iemand hier hoeveel extra capaciteit er (per trein) tussen Rotterdam CS en Schiphol bij komt als de ICNG gaat rijden ? Anders gesteld: Kunnen ze dan nog even doorgroeien met 4 IC per uur of zullen ze al snel ( binnen 2 a 4 jaar ) naar 6 IC´s per uur moeten ?

Zaterdag 03 nov 2018 - 09:49:32
michaben
michaben
Dat hangt samen met de ontwikkelingen rondom Asd, twee ICNG-VIII treinstellen gekoppeld zouden op zich wel zo'n 45% meer reizigers kunnen vervoeren dan de zevendelige ICR stammen, maar de vraag is of je zo'n trein van 330 meter kwijt kunt in Asd. Voorlopig zal het wel bij maximaal 13 bakken ICNG blijven, dat is al een mooie uitbreiding van de capaciteit. De toekomst dus afhankelijk van het verplaatsen van de ICD van Asd naar Asdz en eventuele doorkoppeling aan een andere corridor.

Zaterdag 03 nov 2018 - 23:49:07
anton_
anton_
daar zit dus nog wel wat lucht in:

in grote lijnen:

van 4 naar 5 treinen per +25% capaciteit
van 6 naar 7 bakken + 16%
van 7 bakken naar 13bakken ICNG + 17%
van 13 bakken naar 16bakken ICNG + 23%

niet erg nauwkeurig natuurlijk ( IC Brussel zal natuurlijk niet altijd dezelfde lengte/capaciteit als de IC direct treinen ).

Wel duidelijk dat er nog mogelijkheden tot groei zijn.

Zondag 04 nov 2018 - 08:54:10
Chrisdb
Chrisdb
Quote
anton_ (za 03 nov 2018 23:49:07 www.somda.nl): daar zit dus nog wel wat lucht in:

in grote lijnen:

van 4 naar 5 treinen per +25% capaciteit
van 6 naar 7 bakken + 16%
van 7 bakken naar 13bakken ICNG + 17%
van 13 bakken naar 16bakken ICNG + 23%

niet erg nauwkeurig natuurlijk ( IC Brussel zal natuurlijk niet altijd dezelfde lengte/capaciteit als de IC direct treinen ).

Wel duidelijk dat er nog mogelijkheden tot groei zijn.
Euh...
Voor zover ik weet worden er slechts 2 ICNG stellen vooralsnog in de maak met BE-toelating en is het nog lang niet duidelijk of ICNG ook het daadwerkelijke IC Brussel werkpaard wordt. Is afhankelijk van de concessie na 2025; kan net zo goed zijn dat Arriva of een andere spoorboer daar met FLIRTS of ander spul gaat rijden...

Of ik moet in de afgelopen maanden iets gemist hebben?

Zondag 04 nov 2018 - 11:16:57
michaben
michaben
Quote
anton_ (za 03 nov 2018 23:49:07 www.somda.nl): van 4 naar 5 treinen per +25% capaciteit
Die 5e trein gaat in beide richtingen 3 minuten achter de 1000 aan, is dus hooguit interessant voor achterblijvers voor die ene specifieke trein. Gaat zeker niet 25% capaciteit toevoegen.

Kijkend naar de huidige reizigersaantallen dan lijken alleen de 907, 909, 956 en 1058 onvoldoende capaciteit te hebben met een ICR7. Mogelijk zijn er nog reizigers over te halen om een trein eerder of later te pakken, maar dat zal tijdelijk zijn want met reizigersgroei zullen die ook weer vol raken na de verlenging tot ICR7. Dus de inzet van 13 bakken ICNG zal in de spits toch wel echt nodig gaan zijn, en op de langere termijn of 16 bakken of een hogere frequentie.

Laatst bewerkt door michaben op Zondag 04 nov 2018 om 11:18:44

Zondag 04 nov 2018 - 11:58:57
mvschoon
mvschoon
Die 5e trein komt natuurlijk wel ergens vandaan cq. gaat ergens naartoe, zuidelijker dan Rtd, oftewel heeft zijn eigen reizigers, die voortaan geen 900 of 1000 zullen pakken.

Zondag 04 nov 2018 - 14:40:00
michaben
michaben
Dat heeft dus maar op één trein per uur invloed en niet op alle vier. Als ik naar de reizigersprognose kijk (cijfers vanuit de NS API) dan is trein 9211 met iets meer dan 700 reizigers nu de drukste. Vanaf volgend jaar mogen die reizigers zich gaan verdelen over de 1009 en 9211. Aangezien meer dan de helft van de reizigers in Rtd instapt zullen die de 1009 pakken die dan ook goed gevuld zal zijn, terwijl de 9211 er half leeg achteraan gaat rijden. Je hebt dus weliswaar 25% meer capaciteit op papier, maar de helft van die winst zal gebruikt worden om lucht te vervoeren.

Laatst bewerkt door michaben op Zondag 04 nov 2018 om 14:40:21

Zondag 04 nov 2018 - 17:27:10
icened
icened
Is het al niet jaren zo dat NS (International) de serie 9200 bewust ontlast door serie 1000 voor de Beneluxtrein te laten rijden? Prima overigens want dan kunnen de (inter) nationale treinreizigers makkelijker een zitplaats krijgen. Zeker als je met je zware koffers van/naar Amsterdam wilt.

Heb trouwens al een aantal keren met de Beneluxtrein gereisd. Kreeg niet het idee dat ze vaak lucht vervoerde. Maar kan een momentopname zijn.

Zondag 04 nov 2018 - 22:47:15
rich1074
rich1074
Ik zie ongeveer elke dag de Beneluxtrein klaar staan te Gv , maar die is telkens bijna helemaal leeg. Zo niet helemaal. Wellicht omdat hij daar op spoor 1 staat, maar die van 18:40 wordt niet druk gebruikt ieder geval. Ik denk dat die vanuit Asd beter gebruikt wordt.

Maandag 05 nov 2018 - 00:26:13
anton_
anton_
Quote
michaben (zo 04 nov 2018 11:16:57 www.somda.nl):
Quote
anton_ (za 03 nov 2018 23:49:07 www.somda.nl): van 4 naar 5 treinen per +25% capaciteit
Die 5e trein gaat in beide richtingen 3 minuten achter de 1000 aan, is dus hooguit interessant voor achterblijvers voor die ene specifieke trein. Gaat zeker niet 25% capaciteit toevoegen.
Ik had altijd begrepen dat het effect wat jij bedoeld de bezettingsgraad is.
Dus bijvoorbeeld
-
25% meer capaciteit
15% lagere bezettingsgraad (over alle 5 treinen)
-
totaal effect: 6% meer reizigers (1.25*0.85=1.06)

(getallen zijn fictief)

Maar misschien is de definitie van capaciteit wel anders dan ik denk

Laatst bewerkt door anton_ op Maandag 05 nov 2018 om 03:45:03

Dinsdag 29 jan 2019 - 21:08:27
icened
icened
Het blijft een drama:

nieuws.ns.nl

Woensdag 30 jan 2019 - 00:21:51
thom
thom
Opzich is dat geen drama opzich, alleen dat NS er daarmee ook wat mee doet naar de reiziger toe en dat lijkt mij niet meer dan terecht...

Woensdag 30 jan 2019 - 13:05:08
PeterJ
PeterJ
Het hard werken aan de oplossing van het probleem is iets wat als een rode draad door het jarenlange gepruts op de hsl heen loopt. Als reiziger weet ik dat nu echt wel onderhand.

Woensdag 30 jan 2019 - 13:24:23
Daan!
Daan!
Je vergeet alleen even dat het niet één probleem is (geweest). Fijn dat je het weet, maar als NS dit niet had gedaan, was het ook niet goed geweest.

Woensdag 30 jan 2019 - 13:40:39
mren
mren
In het FD van vandaag stelt de leider van het verbeterteam dat men alles uit de kast haalt om het op te lossen maar dat de kast nu leeg is. Bombardier verwacht de softwareproblemen deze of volgende week gevonden te hebben.

Woensdag 30 jan 2019 - 13:40:53
pluisje
pluisje
Quote
icened (di 29 jan 2019 21:08:27 www.somda.nl): Het blijft een drama:
nieuws.ns.nl
De nos.nl pikt het ook op.

Woensdag 30 jan 2019 - 13:47:25
b2py
b2py
Bombardier die verwacht softwarefouten snel te vinden en op te lossen, waar heb ik dat meer gehoord? ????

Woensdag 30 jan 2019 - 13:57:53
Chrisdb
Chrisdb
Ik zie het eerder gebeuren dat Bombardier het ei van columbus uitvindt op de dag dat de eerste ICNG de reizigersdienst ingaat...

Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond

Woensdag 30 jan 2019 - 14:00:28
pjkleton
pjkleton
Wie levert de treinapparatuur voor de ICNG ?
Toch niet Bombardier ?
Is dat dan Alstom ?
Peter