Ontwikkelingen Intercity Direct
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-04-2019 17:34:10
phantom
phantom
Zijn ze in Belgie dan akkoord gegaan met deze update versie ?
Das volgens mij redelijk vlot dat ze overstag gaan,als ik dit en andere topics een beetje volgt dan wil men er wel is langer overdoen om groen licht te geven voor zulke dingen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

08-04-2019 18:07:25
b2py
b2py
Niet akkoord maar wel overgaan tot uitrol

08-04-2019 18:09:27
mtlx
mtlx
Ik rij zelf niet op de IC Brussel, maar ik hoorde gisteren van een collega dat hij al in de reguliere dienst onder 9.4.2 had gereden en dat ze druk bezig waren met verdere uitrol. Dan ga ik er dus van uit dat er akkoord is voor de update, anders zouden ze dat echt niet doen.

08-04-2019 18:58:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Er rijd tot nu toe maar 1 stam rond in de Benelux die voorzien is van 9.4.2 deze stam wordt gemonitord en dient als test voor volledige toelating in België


MCN ASD


08-04-2019 19:06:49
mtlx
mtlx
Ah, dan was het dus toeval dat die collega de stam trof. Dan gok ik dat hij ten onrechte daarmee de aanname heeft gedaan dat de rest werd uitgerold of heb ik hem verkeerd begrepen.

09-09-2019 16:04:44
icened
icened
Een botsing van een Beneluxtrein met een graafmachine:

www.bndestem.nl

Hoeveel (reserve) Benelux stammen zijn er? Er zijn 11 stammen nodig.

09-09-2019 20:37:59
Daan!
Daan!
Er zijn elf stammen met een B-logo toegevoegd. Stammen 16233, 16235 en 16239 zijn ook geschikt voor België. Deze hebben geen BDs, maar een BD. Ik weet alleen niet of één van hen gemist kan worden in de ICd.

22-09-2019 00:26:35
DDZ7504
DDZ7504
Dat lijkt me sterk want de 16235 is een stam van 9 bakken geworden inmiddels (zonder B logo's en zonder BDs), vandaag meerdere keren zien rijden.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 22-09-2019 00:26


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

22-09-2019 08:07:11
Daan!
Daan!
Voor z’n verlenging tot 7-baks was de stam aangeduid als “ook in te zetten” in België. Waarom exact en of het nu ook nog zo is, weet ik niet.
Binnenkort in ieder geval niet meer. Deze stam krijgt een BDs. De 018.

22-09-2019 09:03:17
MCN-GVC
MCN-GVC
Als ik langs/in de Wgm kom staan er meestal wel een paar bnl-stammen op reserve, dus een tekort is er niet zo snel denk ik. Ook het aantal locs van ns voor de bnl is niet verlaagd na de verlenging en het opbreken van een paar stammen.
De 3 bovengenoemde stammen hebben trouwens nooit 'B' logos gehad en rijden gewoon nationaal. Deze 3 stammen kwamen ook in aanmerking om verlengd te worden tot 9, wat bij 2 dus zou gebeuren. De 16235 is nu dus verlengd en moet nog de BDs krijgen, dan zal het wel de 16518 worden? Maar wat wordt/is de andere verlengde stam, die aannemelijk dan de ook kort terzijde staande 016 zal krijgen?

22-09-2019 10:30:23
gose91
gose91
De 016 is uitbundig in gebruik als pluk magazijn en proeflokaal, die gaat echt nooit meer rijden. Verplaatsen wordt zelfs al een uitdaging omdat er leidingen van het remsysteem geplukt zijn. Voorlopig staat ie prima op een zijspoortje bij het OB. Er zullen drie reserve BDs gebruikt worden: 027 of 029 (weet zo even niet welke precies), 028 en 018. De 029 of 027 is ook plukrijtuig, maar die is nog redelijk intact omdat die helemaal in Diemen staat

22-09-2019 10:40:25
MCN-GVC
MCN-GVC
Ik kom alleen in De Meer voor onderhoudsuitwisselingen, daarom mijn aanname. Uit jouw uitleg haal ik ook dat dus toch alle de 3 stammen verlengd worden? I.p.v. 2 wat eerder werd gemeld? Is er ook al bekend wanneer?

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-09-2019 10:51

22-09-2019 12:22:17
279
279
Quote
gose91 (zo 22 sep 2019 10:30:23 www.somda.nl): De 016 is uitbundig in gebruik als pluk magazijn en proeflokaal, die gaat echt nooit meer rijden. Verplaatsen wordt zelfs al een uitdaging omdat er leidingen van het remsysteem geplukt zijn. Voorlopig staat ie prima op een zijspoortje bij het OB.


wordt dat zijspoortje niet eerdaags geëlektrificeerd ??

22-09-2019 12:33:55
aarclay
aarclay
Oh, dan zal de 016 wel verder onderdelen afstaan voor reparatie van de rijtuigen van het ongeluk met de graafmachine in Breda. Alle treeplanken van de rijtuigen zijn dermate verwoest dat deze opnieuw geconstrueerd moeten worden, heb ik vernomen. De hele stam moet in november weer op de baan komen.


Choo choo.....

22-09-2019 12:58:48
Daan!
Daan!
BDs 018 komt terug in dienst.

Ik vraag me af of ze de stam omnummeren naar 16518. De nummering is momenteel een behoorlijk rommeltje. Er zitten zowel 161xx, 162xx en 164xx stammen in de ICd, 162xx en 164xx in de IC Brussel.

Stammen zijn niet homogeen. Zo hebben stammen 16413 en 16417 momenteel zowel een BDs als een BD, respectievelijk 82-70 982 en 20-70 974.
Stam 16121 heeft nu een Bf rijtuig 29-70 450 bij zich, terwijl de overige stammen geen Bf hebben.

In de Intercity Brussel hebben niet alle stammen hun eerste klas op plek 2 en 6, maar op 3 en 5. Stam 16234 heeft zelfs op plek 2 en 5 de eerste klas bakken zitten.
Van de elf stammen, hebben er zes een Bf-rijtuig, twee een tweede BD-rijtuig, maar stammen 16234 en 16273 hebben helemaal geen Bf- of twee BD-rijtuig.

Wat dat betreft fijn als ICNG-zijn intrede doet. Dan wordt het een stuk simpeler.

22-09-2019 15:14:22
michaben
michaben
Quote
MCN-GVC (zo 22 sep 2019 10:40:25 www.somda.nl): Ik kom alleen in De Meer voor onderhoudsuitwisselingen, daarom mijn aanname. Uit jouw uitleg haal ik ook dat dus toch alle de 3 stammen verlengd worden? I.p.v. 2 wat eerder werd gemeld?

Er zal ook geschoven moeten worden lijkt mij, want om een stam te verlengen heb je naast een BDs ook een extra B rijtuig nodig, en daar is er slechts eentje van over. Er zijn wel nog twee BD rijtuigen over, maar dan zou je stammen krijgen met drie BD(s) rijtuigen erin wat misschien een beetje veel van het goede is.

22-09-2019 15:59:19
jeanne
jeanne
Quote
aarclay (zo 22 sep 2019 12:33:55 www.somda.nl): Oh, dan zal de 016 wel verder onderdelen afstaan voor reparatie van de rijtuigen van het ongeluk met de graafmachine in Breda. Alle treeplanken van de rijtuigen zijn dermate verwoest dat deze opnieuw geconstrueerd moeten worden, heb ik vernomen. De hele stam moet in november weer op de baan komen.


Een aantal van de draaistellen stonden in de Wph op het spoor langs de Amsterdamsevaart opgesteld. Gisteren de sporen van de klapper kunnen zien die de graafmachiene bij de diverse draaistellen achter lied. Echt, we mogen relatief gezien wel spreken van een gelukje bij een ongeluk, dat de trein op deze hoogte geraakt werd. Naast de diverse ashuizen en schokdempers is er zelfs een kom van de secundaire veer opengesneden. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn wanneer dit op raam hoogte was gebeurd.


Jeanne Kok

10-10-2019 08:36:30
icened
icened
Telegraaf heeft document over uitval Traxx:

www.msn.com

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zal dit jaar niet enorme bedragen in HSL gaan pompen om het te verbeteren. Ze rekent meer op de ICNG van NS. Daar heeft ze hoge verwachtingen van.

Op site Intercity Defect zijn de lage waarden te zien. Waarden van gisteren was ongeveer 70 -80%.

10-10-2019 10:51:29
MCN-GVC
MCN-GVC
Graag gewoon een telegraaf site link geven, msn geeft alleen een storing.
Wat het artikel ook aangeeft, wat mij de laatste weken ook opvalt, is dat het steeds de benelux is die stil staat.

10-10-2019 11:16:33
thom
thom
Die link doet het hier anders prima

10-10-2019 11:21:40
Klaasje
Klaasje
Was het niet zo dat de Benelux nog met de oude software rijdt omdat in België de toelating wat lastiger is?

10-10-2019 11:36:32
Rolffiej19
Rolffiej19
Nee hoor Benelux rijd inmiddels gewoon met dezelfde software versie rond en er staan ook nog steeds regelmatig ICD'S Defect niet alleen de benelux


MCN ASD

10-10-2019 11:49:56
mtlx
mtlx
SpoorPro heeft een iets uitgebreider artikel, met de exacte cijfers:
www.spoorpro.nl

Quote
Omdat er van het Traxx-materieeltype ongeveer 120 treinen per richting per dag rijden, tegenover de Thalys en Eurostar die respectievelijk 14 en 3 keer per dag rijden, is er een relatieve vergelijking gemaakt van het aantal verstoringen. Daaruit blijkt dat voor de IC Brussel (Traxx) heeft 0,074 procent van de sluispassages tot een storing geleid, voor de IC Direct en IC Den Haag- Eindhoven (Traxx) 0,061 procent, gevolgd door de Eurostar met 0,044 procent en de Thalys met 0,021 procent.

11-10-2019 07:26:35
icened
icened
Het komt af van een kamerbrief van staatssecretaris I & W:

www.rijksoverheid.nl

Ook is hier te lezen dat de Traxx schade aan spoor veroorzaakt. Dat was al een tijd bekend omdat Infraspeed de Staat aanklaagde voor de schade op de HSL Zuid. De Traxx locomotieven veroorzaken de schade.

25-09-2020 17:07:21
Daan!
Daan!

NFL zag een opgeknipte stam staan op de Zaanstraat. Is dit regulier of is hier wat bijzonders aan de hand?


25-09-2020 19:26:47
koploper1
koploper1
Quote
Daan! (25-09-2020 17:07:21):

NFL zag een opgeknipte stam staan op de Zaanstraat. Is dit regulier of is hier wat bijzonders aan de hand?


deze stam heeft van de week een aanrijding gehad en wordt nu gereinigd