Ontwikkelingen Intercity Direct
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
30-01-2019 14:09:20
kiekkiek
kiekkiek
Zou het rijden met 1 loc de kans op software ellende niet halveren

Laatst bewerkt door kiekkiek op 30-01-2019 14:35

30-01-2019 14:30:32
icened
icened
Quote
pjkleton (wo 30 jan 2019 14:00:28 www.somda.nl): Wie levert de treinapparatuur voor de ICNG ?
Toch niet Bombardier ?
Is dat dan Alstom ?
Peter


ERTMS wordt door Alstom geleverd:

www.google.nl

Alstom in Charleroi levert ERTMS. In Katowice wordt de NS ICNG gemaakt. Weet niet wat het aandeel van Alstom vestigingen in Duitsland en Frankrijk zijn.

Ook in Luxemburg zal een Coradia Stream rijden:

www.treinennieuws.nl

Alstom heeft al ERTMS Smart lock signal system geleverd op Hanzelijn. Maar dat systeem is er ook voor treinen:

www.alstom.com

Laatst bewerkt door icened op 30-01-2019 14:56

30-01-2019 14:37:36
rob_ehv
rob_ehv
Quote
kiekkiek (wo 30 jan 2019 14:09:20 www.somda.nl): Zou het rijden met 1 loc de kans op software ellende niet halveren
Ja, al diverse keren voorgesteld door personeel. Maar keer tijden worden dan langer en dat is op sommige plekken niet haalbaar volgens het antwoord wat wij kregen. Nadeel is ook als je achterste lok in opzending mee neemt je geen 160 mag.

Laatst bewerkt door rob_ehv op 30-01-2019 14:47


robq

30-01-2019 14:52:24
Daan!
Daan!
Volgens mij kan die achterste loc ook juist wel eens helpen wel weg te komen.

Maar stel dat het had gekund, is het niet het daadwerkelijke probleem wat wordt verholpen. Het werkelijke probleem is dat Bombardier zijn boel niet op orde heeft.


30-01-2019 15:01:00
icened
icened
Nee Bombardier heeft zijn boel niet op orde. Nog een voorbeeld:

newmobility.news

30-01-2019 15:18:13
kiekkiek
kiekkiek
Ook de Zwitsers zijn niet blij.

news.sbb.ch

30-01-2019 18:37:57
Chrisdb
Chrisdb
Quote
pjkleton (wo 30 jan 2019 14:00:28 www.somda.nl): Wie levert de treinapparatuur voor de ICNG ?
Toch niet Bombardier ?
Is dat dan Alstom ?
Peter


Ik neem aan dat Alstom de hele technische installatie voor het ICNG-spul levert.

Op welk platform draait het TRAXX-goedje eigenlijk? Linux toch? Welk OS?

Quote
icened (wo 30 jan 2019 15:01:00 www.somda.nl): Nee Bombardier heeft zijn boel niet op orde. Nog een voorbeeld:

newmobility.news


Tsja, herstructureringen he.... Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt ook begrijpelijk. Vanuit reizigersperspectief.... tsja das een ander verhaal

Laatst bewerkt door Chrisdb op 30-01-2019 18:40


Langs het spoor staat soms 'Bel TDRL' Ik dacht vroeger dat er 'Bel TROL' stond

30-01-2019 19:53:23
koekje
koekje
Quote
Chrisdb (wo 30 jan 2019 18:37:57 www.somda.nl): Op welk platform draait het TRAXX-goedje eigenlijk? Linux toch? Welk OS?



Het besturingssysteem is niet van belang. Dat maakt echt niks uit.

30-01-2019 20:08:09
henri1972
henri1972
Even vraag tussendoor: klopt het dat de IC naar Brussel in België met de achterste lok in opzending rijdt? Vandaag 2 verschillende stammen in Brussel zien rijden waar de achterste lok geen stroomafnemer op had staan. Kan natuurlijk toeval zijn ....

30-01-2019 20:10:31
Daan!
Daan!
Zou gewoon sandwich moeten zijn. Beide locs moeten tractie leveren.

30-01-2019 20:45:24
daniel81
daniel81
Quote
rob_ehv (wo 30 jan 2019 14:37:36 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (wo 30 jan 2019 14:09:20 www.somda.nl): Zou het rijden met 1 loc de kans op software ellende niet halveren
Ja, al diverse keren voorgesteld door personeel. Maar keer tijden worden dan langer en dat is op sommige plekken niet haalbaar volgens het antwoord wat wij kregen. Nadeel is ook als je achterste lok in opzending mee neemt je geen 160 mag.

Quote
Daan! (wo 30 jan 2019 14:52:24 www.somda.nl): Volgens mij kan die achterste loc ook juist wel eens helpen wel weg te komen.




Volgens mij is dit een Babylonische spraakverwarring. Wat is nu het idee?
1) rijden met 2 locs waarbij de achterste in opzending meegaat. Kun je dus wel relatief snel keren, en evt met hulp uit een spanningssluis wegkunt maar mag je geen 160 (is dat trouwens technisch onmogelijk of is dat puur een regeltje?)
2) rijden met 1 loc (dus maar 1 loc aanwezig in de trein). Dan mag je wel 160 maar is er een rangeercircus nodig.

30-01-2019 22:03:29
BasSNG2001
BasSNG2001
Met een loc in opzending mag van een setje regels niet 160 km/h gereden worden.


#DiscoverEU

30-01-2019 22:35:36
thom
thom
Nee, dat is een technische beperking van de lok; of je met de lok je eigen assen aandrijft, of je drijft met de assen je lok aan geeft een heel ander krachtenspel.

Zolang de problemen in plots uitvallende ETCS computers zit, maakt het ook niet uit of je met 1 of 2 lokken rijdt want die installatie is alleen van de voorste lok in bedrijf.

Laatst bewerkt door thom op 30-01-2019 22:38

30-01-2019 22:49:54
mtlx
mtlx
Correct, je krijgt zelfs niet eens een foutmelding als de ETCS installatie in je achterste loc er uit klapt. Het heeft voor deze bug dus geen enkele zin om met één loc te gaan rijden. Je merkt het pas bij het kopmaken.
Gelukkig heeft Bombardier inmiddels wel de fout waarschijnlijk gevonden (en ja, dit is weer een andere bug dan de bug die met 9.4.1 is opgelost). Oplossing is ook al bedacht, maar voor je alles weer daadwerkelijk getest en het hele papierwerk voor toelating hebt geregeld, ben je weer even verder helaas.

31-01-2019 00:18:24
AgentX
AgentX
Is er ook ergens een soort changelog per ETCS-versie terug te vinden? Ik zou het interessant vinden om eens na te lezen welke wijzigingen er per versie zijn.

31-01-2019 01:35:50
AlexNL
AlexNL
Quote
mren (wo 30 jan 2019 13:40:39 www.somda.nl):
Bombardier verwacht de softwareproblemen deze of volgende week gevonden te hebben.


Als er iets lastig is met software, is het wel precies achterhalen wat iets veroorzaakt. Met puur software is dat al lastig, wanneer er ook interactie met hardware bij betrokken is kan het nog veel lastiger zijn.

Quote
AgentX (do 31 jan 2019 00:18:24 www.somda.nl): Is er ook ergens een soort changelog per ETCS-versie terug te vinden? Ik zou het interessant vinden om eens na te lezen welke wijzigingen er per versie zijn.

De ETCS-standaarden worden beheerd door het European Railway Agency (ERA), de zogeheten 'baselines'. Dit zou verkrijgbaar moeten zijn bij hun.

Van de specifieke implementaties die de verschillende leveranciers eraan geven zul je geen openbare changelogs vinden. Het publiek heeft daar echt helemaal niets aan, terwijl het concurrenten wel een idee geeft over hoe een bepaalde leverancier ervoor staat.

Laatst bewerkt door AlexNL op 31-01-2019 01:37

31-01-2019 20:32:49
timtrein
timtrein
Quote
BasSNG2001 (wo 30 jan 2019 22:03:29 www.somda.nl): Met een loc in opzending mag van een setje regels niet 160 km/h gereden worden.
Dan is je rempercentage te laag toch? Omdat de loc dan niet ED kan remmen?

31-01-2019 21:08:34
yappa
yappa
Nee, omdat er dan schade kan optreden aan de loc in opzending (zoals hieronder al uitgelegd is er een verschil tussen 160 rijden met en zonder tractie)

31-01-2019 21:29:45
gose91
gose91
De techniek is in de basis al niet ontworpen voor 160. Aangedreven vindt men dat nog verantwoord mits het frequenter onderhoud krijgt, maar slepen mag echt niet harder dan 140

01-02-2019 02:17:47
thom
thom
Quote
timtrein (do 31 jan 2019 20:32:49 www.somda.nl):
Quote
BasSNG2001 (wo 30 jan 2019 22:03:29 www.somda.nl): Met een loc in opzending mag van een setje regels niet 160 km/h gereden worden.
Dan is je rempercentage te laag toch? Omdat de loc dan niet ED kan remmen?

Het verschil tussen het R gewicht of het R+E gewicht van één Traxx zal op de gehele trein niet zorgen dat het rempercentage onder de 160% (160 km/u) daalt lijkt mij, dat verschil vangen die andere Traxx en de ICR'en alwel op.

Één losse ICR heeft al een rempercentage van 180% van zichzelf als ik even snel kijk.

16-03-2019 14:56:45
icened
icened
NS directeur Rogier van Boxtel verwacht dat problemen met software verholpen gaan worden door Bombardier:

www.google.nl

Eerst zien dan geloven. Zal de geplaagde Traxx treinmachinisten helpen. Die klaagde kortgeleden via FNV nog dat het slecht geregeld was bij de NS.

16-03-2019 15:27:53
AgentX
AgentX
Weet iemand of er ergens daadwerkelijk staat beschreven wát dan die problemen in de software inhouden?

16-03-2019 15:31:07
sjoerd
sjoerd
Klagers weten doorgaans snel een zwarte piet te vinden om alle narigheid aan toe te dichten. Naar mijn idee staat er voor de vervoerder genoeg op het spel om te proberen de problemen op te lossen. Dat het bedrijf niet alle ins en outs van de software-ontwerpers ventileert, begrijp ik heel goed. De meesten van ons begrijpen daarvan heel weinig; ik ben al blij dat men zegt dat er sprake is van een bug.
En ik snap ook dat na alle problemen met de IC direct het personeel dat met de ongeduldige en gefrustreerde reiziger moet omgaan, onder grote druk staat.
Wat de FNV aan de situatie kan bijdragen zie ik niet in. De problemen zijn voor de technici wel duidelijk, al zijn ze soms lastig op te lossen.

16-03-2019 15:50:28
R1-2010
R1-2010
Quote
icened (za 16 mrt 2019 14:56:45 www.somda.nl): NS directeur Rogier van Boxtel verwacht dat problemen met software verholpen gaan worden door Bombardier:

www.google.nl

Eerst zien dan geloven. Zal de geplaagde Traxx treinmachinisten helpen. Die klaagde kortgeleden via FNV nog dat het slecht geregeld was bij de NS.
De beste man heet Roger. En kun je aub een directe link plaatsen en GEEN Google-link? Dank.

16-03-2019 18:18:33
gose91
gose91
Quote
AgentX (za 16 mrt 2019 15:27:53 www.somda.nl): Weet iemand of er ergens daadwerkelijk staat beschreven wát dan die problemen in de software inhouden?

Vergeef mij mijn elektronische onkunde, maar het was iets met een COHP en processor en daardoor niet bellen van de GSMR en dikke error crash. Toen ben ik opgehouden met opletten, maar er is een duidelijke oorzaak gevonden en de cijfers van eind maart gaan uitwijzen of het verholpen is.

17-03-2019 00:55:11
Xander140
Xander140
Ik vraag me af waarom men niet leert van het verhaal van de V250 als het gaat qua verwachtingen... Ik denk dat we niet moeten vergeten dat geen enkele bouwer treinen kan afleveren zonder problemen anno 2019.... De mensen die roepen dat Ansaldo Breda de grote schuldige was heeft echt boter op zijn hoofd want iedereen weet dat de infrastructuur in Nederland verre van perfect is en dat daar dus ook grote stappen zijn te behalen en ik voorspel bij ICNG de eerste jaren gewoon de zelfde issues als bij de huidige traxx+ICR.

Ook dat toeslag verhaal en het niet toeslagvrij maken bij werkzaamheden in het weekend is gewoon lachwekkend. Vandaag ook rijden er bussen terwijl er gewoon een trein rijd.... belachelijk.... Weg gegooid geld en de reiger is de gebeten hond terwijl de prestaties op die lijn ver ondermaats zijn.

17-03-2019 03:29:10
Frontier
Frontier
Arme reiger...

Dat de infrastructuur verre van perfect is zal niemand ontkennen, edoch is dat tot op heden nog geen noemenswaardige spelbreker geweest voor Thalys en Eurostar. Als het bij die firma's kennelijk wel kan moet je je als NS zijnde toch eens afvragen waar het bij jezelf dan fout gaat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

17-03-2019 10:19:12
MasterE
MasterE
De cijfers van Thalys en Eurostar zijn ook niet bijster goed, maar op internationale verbindingen worden net als bij het vliegen vertraging en uitval geaccepteerd.


Mcn Asd

17-03-2019 11:05:03
thom
thom
Quote
Xander140 (zo 17 mrt 2019 00:55:11 www.somda.nl): Ik vraag me af waarom men niet leert van het verhaal van de V250 als het gaat qua verwachtingen... Ik denk dat we niet moeten vergeten dat geen enkele bouwer treinen kan afleveren zonder problemen anno 2019.... De mensen die roepen dat Ansaldo Breda de grote schuldige was heeft echt boter op zijn hoofd want iedereen weet dat de infrastructuur in Nederland verre van perfect is en dat daar dus ook grote stappen zijn te behalen en ik voorspel bij ICNG de eerste jaren gewoon de zelfde issues als bij de huidige traxx+ICR.

Je kunt ook wat te kort door de bocht gaan, de probelemen met de Traxx'en en de V250 staan in geen relatie tot elkaar.

Kinderziektes zoals SNG heeft is van alle tijden, en bv de Flirts rijden vanaf begin eigenlijk zelfs prima rond...

Laatst bewerkt door thom op 17-03-2019 11:06


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-03-2019 11:09:48
Xander140
Xander140
Nou er was wel degelijk een relatie en dat is dat men ook wel veel problemen kende qua software en dat het ook zeker niet vlekkeloos ging qua spanningswissel.... Dat is door al die andere zaken een beetje op de achtergrond geraakt.

Naja idd en dat soort kinderziekten zijn bij een product als de HSL een ding omdat alles onder een vergrootglas ligt.

Laatst bewerkt door Xander140 op 17-03-2019 11:11

17-03-2019 17:38:56
icened
icened
Quote
sjoerd (za 16 mrt 2019 15:31:07 www.somda.nl): Klagers weten doorgaans snel een zwarte piet te vinden om alle narigheid aan toe te dichten. Naar mijn idee staat er voor de vervoerder genoeg op het spel om te proberen de problemen op te lossen. Dat het bedrijf niet alle ins en outs van de software-ontwerpers ventileert, begrijp ik heel goed. De meesten van ons begrijpen daarvan heel weinig; ik ben al blij dat men zegt dat er sprake is van een bug.
En ik snap ook dat na alle problemen met de IC direct het personeel dat met de ongeduldige en gefrustreerde reiziger moet omgaan, onder grote druk staat.
Wat de FNV aan de situatie kan bijdragen zie ik niet in. De problemen zijn voor de technici wel duidelijk, al zijn ze soms lastig op te lossen.


vrijdag 15 maart 2019

FNV en NS praten over verbeteringen HSL

Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, overhandigde vanmiddag namens 1200 NS-medewerkers een manifest aan Vincent Verbeet (NS-directeur Besturing Operatie) en Heike Luiten (directeur NS International). De medewerkers klaagden over de arbeidsomstandigheden rondom de HSL.

In het manifest staan twaalf verbeterpunten voor de hogesnelheidslijn benoemd (zie onderaan). Deze richten zich op personele bezetting, opleiding, ondersteuning, materieel en infrastructuur. Veel machinisten vinden dat ze na de opleiding te snel in het diepe worden gegooid en dat de begeleiding ondermaats is.

Gezamenlijk belang
NS-bestuurder Verbeet zegt open te staan voor verbeteringen. Verbeet: “We hebben het manifest met dank in ontvangst genomen. Daarna hebben we een open gesprek gehad met een tiental aanwezige collega’s, die hun zorgen hebben geuit. We hebben afgesproken dat vier van hen met ons gaan meedenken over hoe het beter kan op de HSL. Daar zijn we blij mee, want we hebben een gezamenlijk belang: het zo goed mogelijk doen voor onze reiziger.”
Welke verbeterpunten worden doorgevoerd en op welke termijn is nog niet besproken. NS wil het manifest eerst goed doornemen, maar wel wel ‘zo snel mogelijk’ met verbeterpunten komen.

De twaalf verbeterpunten uit het manifest
Personele bezetting:
1. Instroom dient zoveel mogelijk te geschieden op basis van vrijwilligheid. Borg daarbij eventuele centrale en lokale toezeggingen, voorwaarden en afspraken.
2. Waar vrijwilligheid voor onvoldoende instroom zorgt, zorg dan voor transparant gedragen regels waarop medewerkers worden aangewezen.
3. Nieuwe HSL-collega’s moeten zowel functie-inhoudelijk als arbeidsvoorwaardelijk duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt en wat men van NS mag verwachten. Wees helder en transparant.
Opleiding:
4. Leid de machinisten op tot praktijkervaren vakkrachten op de HSL, zodat ze vanuit vakkennis in voorkomende gevallen autonoom kunnen handelen.
5. Breid de opleiding inclusief de praktijklessen substantieel uit.
6. Selecteer een groep ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) vakkrachten en zet deze in voor het begeleiden van instromende collega’s.
7. Nieuwe HSL-collega’s worden met een vaste ervaren (aantoonbaar HSL-kundig) begeleider in de praktijk ingezet.
8. Breng deze begeleiders periodiek samen voor bijscholing, opfrissing, delen van informatie, tips & trucs et cetera.
Ondersteuning:
9. Zorg voor één terzakekundig ‘loket’ voor ondersteuning, meldingen optimalisatie en evaluatie. In dit loket dienen alle schakels van de HSL-keten vertegenwoordigd zijn.
Dit voorkomt onnodig tijdsverlies bij onder andere strandingen. Nu moet de machinist soms drie functionarissen, welke geregeld de benodigde adviezen of hulp niet kunnen bieden, bellen alvorens de machinist kan proberen weer op weg te raken.
Materieel:
10. Het materieel moet dienstvaardig de dienst in. Stel hiervoor specifieke diensten op de overstandlocaties voor het uitzetten, inzetten en beproeven van de dienstvaardigheid van het materieel. Voorwaarde is wel dat deze diensten niet voor andere klussen ingezet gaan worden in de rangeerdienst.
11. Voer de modificaties van software op de overstandlocatie uit. Nu moet iedere TRAXX-sandwich stam hiervoor afzonderlijk naar de Watergraafsmeer. Dit drukt op de capaciteit.
Infra:
12. Het ProRail-plan verdient de steun van de directie met betrekking tot hun plannen voor de aanpassingen in de infra;
Aanpakken van de Fasescheidingen, de Spanningssluizen, en de HSL op- en afritten etc. Alles toegespitst om problemen en strandingen te kunnen voorkomen.

Laatst bewerkt door icened op 17-03-2019 17:40

17-03-2019 18:01:50
MasterE
MasterE
De FNV moet zich diep schamen dit op deze manier naar buiten te hebben gebracht! Zij doen een ieder te kort die zich dagelijks keihard inzet om de HSL zo goed mogelijk te exploiteren.

Het manifest is getekend door 1200 machinisten waarvan nog geen kwart op de HSL bevoegd is en dus geen enkel idee heeft waar ze voor hebben getekend.

Als de vakbond zo begaan is hadden zij de ideeën bij de directie onder de aandacht moeten brengen en binnenskamers moeten bespreken.

Er zijn veel (HSL) collega’s die het pertinent oneens zijn met de stellingen die in dit manifest zijn opgenomen.


Mcn Asd

17-03-2019 18:06:01
Frontier
Frontier
Ah ja, alles binnenskamers houden, en dan aan de buitenwereld meedelen dat iedereen zo ontzettend hard zijn best doet en dat we op termijn verbeteringen mogen verwachten?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

17-03-2019 19:25:21
treinfan
treinfan
Er zijn ook punten, zoals het laatste punt (12) over de infra, waar de NS-directie allang achter staat. Het is alleen niet aan de NS om de infra aan te passen.
Ik ben wel benieuwd wat men bedoelt bij punt 9 met "alle schakels van de HSL-keten". De drie functionarissen die in de daaropvolgende zin genoemd worden, lijken te duiden op MBN, ProRail OvD en de trdl (verbeter me als dat anders is). Die functies zijn niet zonder meer te combineren

FNV doet gewoon wat een vakbond hoort te doen: ook publiciteit gebruiken als middel.

Laatst bewerkt door treinfan op 17-03-2019 19:25

18-03-2019 00:27:18
thom
thom
Quote
Frontier (zo 17 mrt 2019 18:06:01 www.somda.nl): Ah ja, alles binnenskamers houden, en dan aan de buitenwereld meedelen dat iedereen zo ontzettend hard zijn best doet en dat we op termijn verbeteringen mogen verwachten?

Waarom moet de NS de vakbond ansich nog serieus nemen als ze aankomen met een schrijven wat door meer mensen getekend is dan dat er überhaupt werkzaam zijn op de HSL?

18-03-2019 06:55:00
mdeen
mdeen
Quote
Xander140 (zo 17 mrt 2019 00:55:11 www.somda.nl):
en ik voorspel bij ICNG de eerste jaren gewoon de zelfde issues als bij de huidige traxx+ICR.


Waarom niet dezelfde issues als de Thalys? Wat maakt de Traxx (en de V250) zo speciaal dat die het slechter doen dan de Thalys?

18-03-2019 07:30:58
PeterJ
PeterJ
Quote
MasterE (zo 17 mrt 2019 10:19:12 www.somda.nl): De cijfers van Thalys en Eurostar zijn ook niet bijster goed, maar op internationale verbindingen worden net als bij het vliegen vertraging en uitval geaccepteerd.
Waar wordt dat dan door veroorzaakt? Die treinen hebben natuurlijk ook nogal eens last van een of andere binnenlandse gestrande trein op de HSL...

18-03-2019 18:03:29
sneltram
sneltram
De punctualiteit van Thalys was in januari en februari richting Parijs ongeveer 75% (zie prestaties.prorail.nl). Vanuit Parijs was het de afgelopen 12 maanden ongeveer 50%. Dat is veel slechter dan de binnenlandse HSL. Welke propagandamachine dan telkens zegt dat Thalys het beter doet, geen idee. Maar de cijfers zeggen echt iets anders.

18-03-2019 18:23:03
Tijgernoot
Tijgernoot
Maar bijna altijd maar Thalys de rit af en komen de reizigers in ieder geval nog ergens aan, desnoods via een omleiding. En de punctualiteit in Nederland wordt zeker ook beïnvloed door de strandingen van de Intercity Direct en de IC Den Haag - Eindhoven, dat overkomt de Thalys toch echt heel wat minder.

Overigens hanteert Thalys zelf de regel dat een trein met minder dan 15 minuten vertraging op tijd is en ProRail met 3 minuten.

18-03-2019 22:26:53
yappa
yappa
Thalys HEEFT wel vaak vertraging, maar VEROORZAAKT die zelden.

18-03-2019 22:40:20
thom
thom
En Thalys heeft geen concessie verplichtingen...

18-03-2019 23:33:00
mtlx
mtlx
Quote
yappa (ma 18 mrt 2019 22:26:53 www.somda.nl): Thalys HEEFT wel vaak vertraging, maar VEROORZAAKT die zelden.

Ik zal je maar uit je droom helpen: ook Thalys en Eurostar staan wel eens stil. Gemiddeld per gereden kilometer wel minder dan de ICD, dat wel, maar ook die treinen zijn niet feilloos en staan wel iets vaker dan 'zelden' stil.

19-03-2019 00:32:07
thom
thom
Er rijden ook heel wat minder Thalys'en en Eurostars rond in NL, dus die paar defecte stellen vallen dan veel minder snel op.

Plus dat ze niet zoals de ICD enorm in de kijker staan van de media natuurlijk.

19-03-2019 06:51:53
sneltram
sneltram
Quote
yappa (ma 18 mrt 2019 22:26:53 www.somda.nl): Thalys HEEFT wel vaak vertraging, maar VEROORZAAKT die zelden.


Thalys komt regelmatig dermate vertraagd uit België dat we er in Nederland veel hinder van ondervinden. Sta je met je 900 weer voor de paal bij Zha omdat de vertraagde Thalys er door moet. En dan heb je direct +5 door die ongelukkige spanningssluis en fasescheiding.

26-03-2019 17:00:31
icened
icened
NS belooft beterschap:

nieuws.ns.nl

26-03-2019 17:51:18
treinfan
treinfan
"De" softwarefout ook echt, alsof er geen andere bugs (kunnen) bestaan.
Maar zeker goed werk dat deze grote bug is opgelost door NS en Bombardier.

27-03-2019 20:13:30
MCN-GVC
MCN-GVC
Bijna opgelost, in de Benelux zijn er als het goed is nog maar een paar aangepast voor toelatingen in België, pas wanneer dit rond is en ook alle loc's in de Benelux pool geüpdatet zijn kunnen we de echte (hopelijk positieve) impact mogelijk gaan merken.

27-03-2019 21:06:38
PeterJ
PeterJ
Quote
icened (di 26 mrt 2019 17:00:31 www.somda.nl): NS belooft beterschap:

nieuws.ns.nl
Tja en sindsdien gaat het nog steeds geregeld mis. Ik geloof dat niet meer na de 329e belofte.

27-03-2019 22:08:11
icened
icened
Met de Traxx + ICR heb ik daar nooit in geloofd. Een bestaande locomotief + oude rijtuigen aanpassen aan een hypermoderne HSL met een gloednieuwe beveiligingssysteem met kinderziektes leek me zoal erg ingewikkeld. Maar achteraf praten is altijd eenvoudig. Ze moesten/moeten toen roeien met de riemen die ze toen hadden.

Verwacht daarom wel veel meer van de ICNG. Maar ga niet vanuit dat dan alles is opgelost. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven over Intercity Direct:

Kabinet: geen extra geld voor haperende HSL

Ook zonder honderden miljoenen erbij kunnen NS en ProRail nog genoeg verbetering boeken op de peperdure spoorlijn, meent het kabinet. Ze moeten veel beter hun best doen, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor).

De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail roepen al een jaar om forse investeringen in de hogesnelheidsspoor. Dat presteert al sinds de oplevering in 2009 beroerd. Door mysterieuze softwareproblemen zijn er afgelopen jaar honderden IC Directs gestrand tussen Amsterdam en Breda en is de betrouwbaarheid van de snelle route verder gedaald tot een schamele 80 procent. Dit is veel lager dan het gewone railnet. Alleen met minstens 700 miljoen euro erbij kunnen een aantal forse knelpunten worden aangepakt.

Eurostar

Naar dat geld kunnen de twee echter fluiten. "NS en ProRail moeten eerst laten zien dat ze er alles aan hebben gedaan," zegt staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur & Waterstaat). Ze wijst op de Eurostar en de Thalys. "Die rijden over hetzelfde HSL-spoor en vallen zelden uit."

De prestaties van de IC Direct moeten robuust omhoog, ik wil minder pieken en dalen.

Staatssecretaris Van Veldhoven

De claim van NS-topman Roger van Boxtel en ProRail-baas Pier Eringa dat hun organisaties er al alles aan doen, neemt ze met een korrel zout. Het hoge snelheidsspoor is zeker geen 'uitgeknepen sinaasappel' zoals Van Boxtel zei.

Volgens de bewindsvrouw moeten NS en ProRail eerst de softwareproblemen aanpakken en nieuwe treinen inzetten. "De prestaties van de IC Direct moeten robuust omhoog, ik wil minder pieken en dalen."

Verbetering

De staatssecretaris ziet ruimte voor flinke verbetering: zo heeft NS 79 nieuwe IC Directs besteld bij fabrikant Alstom. Deze locomotieven komen vanaf 2021 op het spoor. "Die treinen zijn al veel beter geschikt voor de HSL, ik verwacht daar véél van."

Verder is er de 60 miljoen euro die het vorige kabinet uittrok voor verbeteringen op de hogesnelheidslijn. Bedoeling is bijvoorbeeld dat hiermee windschermen bij het Hollands Diep worden geplaatst. Bij stormachtige wind kan de IC Direct nu niet, of veel minder hard rijden. Van Veldhoven adviseert NS verder bij Eurostar en Thalys aan te kloppen en van hen te leren. "Hoe doen zij het? Kan de training van machinisten worden verbeterd?"

Pas als alle mogelijke verbetermaatregelen zijn getroffen op het hogesnelheidsspoor overweegt Van Veldhoven extra investeringen. "Maar ik moet van elke euro goed kijken waar die voor de reiziger het meeste oplevert."

Verdubbeling

Extra middelen voor het spoor lijken niet onlogisch. Het aantal treinreizigers zal komende twintig jaar verdubbelen, blijkt uit Van Veldhovens eigen Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, dat vorige maand verscheen. En de IC Direct was vorig jaar de snelst groeiende NS-route, het aantal reizigers steeg met een kwart.

Overigens maakte NS dinsdag bekend dat de softwarebug die de IC Direct-locomotieven sinds mei vorig jaar teisterde, eindelijk is opgelost. De staatssecretaris weigert echter gelijk de vlag uit te hangen. "Het zou fantastisch nieuws voor de reiziger zijn als het inderdaad zo is. Reizigers merkten afgelopen tijd dat de betrouwbaarheid van de IC Direct enorm is gedaald."

Laatst bewerkt door icened op 27-03-2019 22:09

27-03-2019 22:42:13
timtrein
timtrein
Quote
icened (wo 27 mrt 2019 22:08:11 www.somda.nl): Met de Traxx + ICR heb ik daar nooit in geloofd. Een bestaande locomotief + oude rijtuigen aanpassen aan een hypermoderne HSL met een gloednieuwe beveiligingssysteem met kinderziektes leek me zoal erg ingewikkeld.

Juist...

27-03-2019 22:47:18
Oldskool
Oldskool
@icened, als je toch een heel artikel overneemt is het wel zo netjes om even de bron te vermelden www.ad.nl

Quote
De staatssecretaris ziet ruimte voor flinke verbetering: zo heeft NS 79 nieuwe IC Directs besteld bij fabrikant Alstom. Deze locomotieven komen vanaf 2021 op het spoor. "Die treinen zijn al veel beter geschikt voor de HSL, ik verwacht daar véél van."
Als er gesproken wordt over locomotieven dan heeft ze dus geen verstand van zaken, of ze is bar slecht geïnformeerd. %08%

27-03-2019 22:56:46
icened
icened
Heb van Parool overgenomen.

Laatst bewerkt door icened op 27-03-2019 22:57

28-03-2019 03:32:49
thom
thom
Quote
icened (wo 27 mrt 2019 22:08:11 www.somda.nl): Met de Traxx + ICR heb ik daar nooit in geloofd. Een bestaande locomotief + oude rijtuigen aanpassen aan een hypermoderne HSL met een gloednieuwe beveiligingssysteem met kinderziektes leek me zoal erg ingewikkeld. Maar achteraf praten is altijd eenvoudig. Ze moesten/moeten toen roeien met de riemen die ze toen hadden.


Wat Tim al zegt, je reactie is erg voorbarig en kort door de bocht.

De 'oude' rijtuigen (volgens mij is er nog nooit zoveel gereviseerd aan een materieelvloot als ICR en zijn die dingen al 2x nieuw inmiddels) zijn maar 'domme dingen' die aan een trekhaak hangen en doorgaans prima werken als ze maar van lucht en hoogspanning voorzien zijn.

En van een moderne lokomotief als de Traxx behoord je gewoon te kunnen verwachten dat ze prima fungeren op de gevraagde specs.

28-03-2019 08:14:51
icened
icened
Hoe verklaar je dan dat Traxx op vele andere Europese trajecten weinig/geen problemen hebben? Wel werd de Traxx een tijdje lang niet toegelaten op de Gotthardlijn toegelaten. Reden: Gotthardlijn had ERTMS. En het bleek dat de Traxx niet echt goed overweg kon met ERTMS op de Gotthardlijn. Maar dat probleem is verholpen.

Dus waar ligt het probleem van de Traxx op de HSL? Ze zullen toch achter moeten komen wat het probleem/de problemen zijn. Zodat de treinmachinisten hun werk goed kunnen uitvoeren.

r.search.yahoo.com

Laatst bewerkt door icened op 28-03-2019 08:15


28-03-2019 09:04:07
sjoerd
sjoerd
Al zoveel malen is er in diverse draadjes ingegaan op de problemen die machinisten met de Traxx-locs ervaren. Nou, nog maar eens dan, en dan heb ik mijn info alleen door hier te lezen, niet uit ervaring...
De Traxx is geen hogesnelheidsloc, maar ontworpen voor 140 km/h; de onze zijn opgevoerd voor 160 km/h. De machinist heeft in Nederland drie 1600 V gelijkstroomeilanden: Amsterdam/Schiphol, Rotterdam en Breda. Op een hele omloop moet je dus 6 maal omschakelen. Er zijn evenveel plekken waar de beveiliging wisselt van de "landelijke" naar ERTMS. Voor de Benelux geldt nog een extra omschakelpunt, nabij Antwerpen.
Dat vraagt niet alleen vaardigheden, maar ook technische kennis. Die krijgt de mcn in cursussen en rijdagen, soms, maar niet altijd, onder begeleiding. Maar altijd te weinig, omdat er nu eenmaal geen volledig geoormerkt HSL-machinistenkorps is.
Telkens als er een software-update gedaan is (hoeveel zijn dat er al??) moet je als mcn opnieuw leren rekening te houden met de eigenaardigheden ervan.
In het begin werd er loc gewisseld, met alle technisch gedoe van dien. Nu niet meer, maar dat betekent zowel technisch als que werkpakket een omschakeling.
En nu maar hopen dat de ICNG een aantal van deze zaken niet zal meemaken. De situatie rond de infra wordt echter niet gewijzigd en je kunt er van op aan dat ook de ICNG een zware tijd tegemoet gaat. De overheid steekt voorlopig geen geld in de infra, zo werd deze week bekend.

28-03-2019 09:14:12
nohab
nohab
Quote
sjoerd De machinist heeft in Nederland drie 1500 V DC gelijkspaningseilanden: Amsterdam/Schiphol, Rotterdam en Breda. Op een hele omloop moet je dus 6 maal omschakelen.
Per slag (= heen- en terugrit) 8 keer.

Laatst bewerkt door nohab op 28-03-2019 09:14


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

28-03-2019 10:10:17
yappa
yappa
Quote
sjoerd (do 28 mrt 2019 09:04:07 www.somda.nl): Al zoveel malen is er in diverse draadjes ingegaan op de problemen die machinisten met de Traxx-locs ervaren. Nou, nog maar eens dan, en dan heb ik mijn info alleen door hier te lezen, niet uit ervaring...



Niet slecht, dat is een mooie samenvatting van de complexe situatie van ICdirect.

Afgelopen maanden kwam daar echter nog een factor bij, en dat was een echte ouderwetse bug in de software van de Traxx. Daar bedoel ik mee: als de machinist volledig netjes alles volgens de instructies deed, de infra en ERTMS volledig beschikbaar en normaal was en alles werkte zoals het moest, dan nog hield de loc er met een zekere regelmaat compleet mee op.

Die is nu (in de binnenlandse vloot) verholpen en voor de vloot naar Brussel probeert men met een work-around de effecten te beperken, tot het moment dat de nieuwste software ook in België mag worden gebruikt.

Zodra dat zover is, hebben we 'alleen' nog de situatie over die je hierboven beschrijft, en dat blijft gewoon kwetsbaarder dan een rit op het HRN met, pak hem beet, een ICM.

28-03-2019 11:16:57
sjoerd
sjoerd
Quote
nohab (do 28 mrt 2019 09:14:12 www.somda.nl):
Quote
sjoerd De machinist heeft in Nederland drie 1500 V DC gelijkspaningseilanden: Amsterdam/Schiphol, Rotterdam en Breda. Op een hele omloop moet je dus 6 maal omschakelen.
Per slag (= heen- en terugrit) 8 keer.

Je hebt gelijk; het zijn 8 omschakelmomenten per slag; slordig van mij. Bij Hoofddorp uit, Rotterdam in, Rotterdam uit, "Breda" in, en nog 4 terug. Voor de Benelux dus nog 4 extra: Breda uit, Antwerpen in, Antwerpen uit, Breda in.
Dan moet het dus 16 keer helemaal goed gaan per slag. Knap werk dus van de machinisten, met een zo kwetsbare locomotief.
En dan te bedenken dat dit dus niet verandert als ICNG de dienst overneemt. Sterker nog: dat lot treft dan iedere andere vervoerder die de dienst eventueel zou gaan uitvoeren...
Voor de Thalys en de dienst op Londen zijn er per enkele reis toch nog 4: Hoofddorp uit, Rotterdam in, Rotterdam uit, Antwerpen in.

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-03-2019 11:20

28-03-2019 11:46:19
aarclay
aarclay
Quote
Oldskool (wo 27 mrt 2019 22:47:18 www.somda.nl): @icened, als je toch een heel artikel overneemt is het wel zo netjes om even de bron te vermelden www.ad.nl

Quote
De staatssecretaris ziet ruimte voor flinke verbetering: zo heeft NS 79 nieuwe IC Directs besteld bij fabrikant Alstom. Deze locomotieven komen vanaf 2021 op het spoor. "Die treinen zijn al veel beter geschikt voor de HSL, ik verwacht daar véél van."
Als er gesproken wordt over locomotieven dan heeft ze dus geen verstand van zaken, of ze is bar slecht geïnformeerd. %08%

ANP als bron maakte de fout, waarin de media het gewoon zo overneemt.


Choo choo.....

28-03-2019 12:01:39
sjoerd
sjoerd
Dat kan, maar het is ook een taak van voorlichters om goed op de hoogte te zijn en zich goed uit te drukken. Persmensen zijn - net als politici - leken. Die moet je extra goede uitleg geven. De media nemen (meervoud) vervolgens klakkeloos van elkaar over zonder de feiten na te gaan.%03%

28-03-2019 12:37:19
mvschoon
mvschoon
Quote
sjoerd (do 28 mrt 2019 11:16:57 www.somda.nl):
Quote
nohab (do 28 mrt 2019 09:14:12 www.somda.nl):
Quote
sjoerd De machinist heeft in Nederland drie 1500 V DC gelijkspaningseilanden: Amsterdam/Schiphol, Rotterdam en Breda. Op een hele omloop moet je dus 6 maal omschakelen.
Per slag (= heen- en terugrit) 8 keer.

Je hebt gelijk; het zijn 8 omschakelmomenten per slag; slordig van mij. Bij Hoofddorp uit, Rotterdam in, Rotterdam uit, "Breda" in, en nog 4 terug. Voor de Benelux dus nog 4 extra: Breda uit, Antwerpen in, Antwerpen uit, Breda in.
Dan moet het dus 16 keer helemaal goed gaan per slag. Knap werk dus van de machinisten, met een zo kwetsbare locomotief.
Tsja, als Murphy je eenmaal te pakken heeft, laat hij niet snel los: voor de Beneluxdienst zijn er dus geen 16 maar 12 omschakelmomenten per retour....

28-03-2019 12:59:46
279
279
van een nfl hoor ik dat er in een "vergeten" hoekje in het Amsterdamse
1 of 2 HSL-simulators staan stof te happen...
misschien wel handig voor opleiding?

28-03-2019 13:45:06
kiekkiek
kiekkiek
Quote
sjoerd (do 28 mrt 2019 09:04:07 www.somda.nl):
Telkens als er een software-update gedaan is (hoeveel zijn dat er al??) moet je als mcn opnieuw leren rekening te houden met de eigenaardigheden ervan.
Dat zegt alles over de software. De firma B is wat dat betreft niet zo'n hele betrouwbare partner gebleken. Hoeveel fiasco's moet ik noemen?
Quote

In het begin werd er loc gewisseld, met alle technisch gedoe van dien.
Hoe moeilijk kun je loc wisselen maken !?!

28-03-2019 13:49:07
mtlx
mtlx
Quote
279 (do 28 mrt 2019 12:59:46 www.somda.nl): van een nfl hoor ik dat er in een "vergeten" hoekje in het Amsterdamse
1 of 2 HSL-simulators staan stof te happen...
misschien wel handig voor opleiding?

Die simulatoren staan op meer plekken in het land. Niet vergeten, maar juist relatief nieuw, dus de trajecten en scenario's moesten nog ontworpen worden. Die zijn inmiddels zo ongeveer klaar, dus worden de simulatoren nu bij herinstructie of andere instructiedoeleinden gebruikt.

28-03-2019 14:30:30
treinfan
treinfan
Quote
mvschoon (do 28 mrt 2019 12:37:19 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (do 28 mrt 2019 11:16:57 www.somda.nl):
Quote
nohab (do 28 mrt 2019 09:14:12 www.somda.nl):
Quote
sjoerd De machinist heeft in Nederland drie 1500 V DC gelijkspaningseilanden: Amsterdam/Schiphol, Rotterdam en Breda. Op een hele omloop moet je dus 6 maal omschakelen.
Per slag (= heen- en terugrit) 8 keer.

Je hebt gelijk; het zijn 8 omschakelmomenten per slag; slordig van mij. Bij Hoofddorp uit, Rotterdam in, Rotterdam uit, "Breda" in, en nog 4 terug. Voor de Benelux dus nog 4 extra: Breda uit, Antwerpen in, Antwerpen uit, Breda in.
Dan moet het dus 16 keer helemaal goed gaan per slag. Knap werk dus van de machinisten, met een zo kwetsbare locomotief.
Tsja, als Murphy je eenmaal te pakken heeft, laat hij niet snel los: voor de Beneluxdienst zijn er dus geen 16 maar 12 omschakelmomenten per retour....
Maak er maar 14 van: ook bij de grens moet gewisseld worden van stroomafnemer

28-03-2019 15:52:40
nohab
nohab
Waarom? De spanning is toch hetzelfde?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

28-03-2019 16:11:30
sjoerd
sjoerd
Kijk eens aan: we leren hier allemaal!%02% Dank voor de verbeteringen en aanvullingen. Het kan allemaal bijdragen aan begrip voor de problemen.
Van stroomafnemer wisselen op de grens kan om meerdere redenen nodig zijn, zoals bijvoorbeeld een ander omgrenzingsprofiel of een andere stuithoogte in België. Wie heeft info?

Laatst bewerkt door sjoerd op 28-03-2019 16:13

28-03-2019 16:16:17
nohab
nohab
Die mogelijkheden zijn mij bekend en zijn hier niet van toepassing. Moet een andere reden voor zijn.

Laatst bewerkt door nohab op 28-03-2019 16:16


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

28-03-2019 16:59:07
treinfan
treinfan
In België moet op de HSL het schuitje van de stroomafnemer minder breed zijn dan op de HSL in Nederland. Er mag in beide landen niet (zomaar) met de andere stroomafnemer worden gereden.

28-03-2019 17:07:19
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
nohab (do 28 mrt 2019 15:52:40 www.somda.nl): Waarom? De spanning is toch hetzelfde?

Onder andere omdat de belgen hun eigen regels hebben op de HSL dat wordt bij de grens doorgegeven aan de loc en verplicht je dan om de systeemkeuze en stroomafnemer naar België om te schakele, onderandere omdat er een speciale Belgische 25kv stroomafnemer op de traxx zit waarvan het 'schuitje' smaller is dan de normale 25kv stroomafnemer


MCN ASD

28-03-2019 17:57:40
phantom
phantom
Dan is het te hopen dat de nieuwe stellen ook voorzien zijn/worden van die belgische panto's met apart schuitje,anders zitten we straks in nog een ander schuitje met zn allen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

28-03-2019 18:01:52
nohab
nohab
Ik heb er wel vertrouwen in dat daar aan gedacht wordt. (punt).

Laatst bewerkt door nohab op 28-03-2019 18:02


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

28-03-2019 18:46:54
DDZ7504
DDZ7504
Thalys rijdt in Nederland en België voor zover ik weet op de HSL met dezelfde stroomafnemer, als ik de foto's mag geloven. Alstom zal wel standaard smallere stroomafnemers leveren?


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

28-03-2019 19:22:25
MasterE
MasterE
Klopt, altijd de achterste. Ook ivm de rijwind.


Mcn Asd

28-03-2019 21:02:25
AlexNL
AlexNL
In België wordt er op het klassieke net onder 3 kV gereden, maar daarmee is er geen einde aan het omschakelen. Delen van de route hebben ETCS L1, delen ETCS L2, en delen enkel TBL1+. Daartussen moet dus ook nog geschakeld worden.

29-03-2019 07:11:22
mdeen
mdeen
Quote
icened (do 28 mrt 2019 08:14:51 www.somda.nl): En het bleek dat de Traxx niet echt goed overweg kon met ERTMS op de Gotthardlijn.

Nou, daarom dus?
Quote
Maar dat probleem is verholpen.

En hoelang heeft de firma B daarvoor nodig gehad?
Goed, het blijkt hier een samenloop van omstandigheden te zijn (bug treedt niet op als de software en debugmode gedraaid wordt), maar dan nog.
Hoe vaak staat de Thalys stil op de HSL? Hoe vaak staat men op de Betuweroute stil? Hoe vaak gaat het omschakelen van de RE 19 mis? Als dat keer op keer alleen (of vooral) de Traxxen zijn, ligt het dan aan de ERTMS of ligt het dan aan Bombardier?
En op hoeveel trajecten rijden er überhaupt Traxxen onder ERTMS? Als ik zo het lijstje met ERTMS L2 trajecten doorkijk dan denk ik niet dat dat veel is. Ik zie veel meer lijnen waar Siemens en Alstom materieel rijdt.

29-03-2019 07:54:56
geert
geert
Nou volgens mij in Oostenrijk, Zwitserland en België meer dan voldoende. Overigens zijn deze locs ook een tijdje uit de Gotthard tunnel geweerd vanwege het aantal strandingen en ETCS problemen.

29-03-2019 09:56:05
jeanne
jeanne
Het is in ieder geval wel duidelijk dat software van de firma B niet hun paradepaardje is. (Twindex, de HSL Traxx en de HvH metro )


Jeanne Kok

29-03-2019 22:54:20
thom
thom
Volgens mij denderen er plenty van die karren over de betuweroute im het iets dichterbij te noemen

30-03-2019 00:08:19
htm1218
htm1218
Quote
DDZ7504 (do 28 mrt 2019 18:46:54 www.somda.nl): Thalys rijdt in Nederland en België voor zover ik weet op de HSL met dezelfde stroomafnemer, als ik de foto's mag geloven. Alstom zal wel standaard smallere stroomafnemers leveren?

Voor mij is e.e.a. nu wel erg onduidelijk:
- TRAXX heeft verschillende 25kV-schuitjes voor B en NL
- Thalys heeft slechts één soort schuitje voor 25kV. In Aken meen ik gezien te hebben dat dit ook voor 15kV wordt gebruikt
- RE19 heeft slechts één stroomafnemer voor 1500V, 15kV en 25kV.
Als mijn waarnemingen juist zijn ontgaat mij de logica. Of zie ik iets over het hoofd?

Laatst bewerkt door htm1218 op 30-03-2019 00:12

30-03-2019 07:27:37
DDZ7504
DDZ7504
RE19 (en alle multicourante Flirts trouwens) hebben 1 stroomafnemer voor AC (15kV/25kV) en 1 stroomafnemer voor DC (1,5kV/3kV). Een stroomafnemer die beide soorten spanning aan kan is volgens mij onmogelijk (of in elk geval nog nooit voorgekomen).


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

30-03-2019 12:14:32
sjoerd
sjoerd
Heeft dat wellicht te maken met het noodzakelijk grotere contactvlak bij lagere voltages, zodat dit in de regel dubbele schuitjes zijn? Ik kan me namelijk niet indenken dat het verschil maakt of je gelijkstroom oppikt of wisselstroom.
De breedte van de schuitjes heeft meer te maken met het omgrenzingsprofiel dat in landen met veel (oude) tunnels smaller zal zijn.

30-03-2019 13:10:24
waalkade
waalkade
Ik raad maar wat.
Gelijkspanning "vonkt" veel meer wanneer het schuitje los komt van de rijdraad.

30-03-2019 17:28:14
geert
geert
Quote
htm1218 (za 30 mrt 2019 00:08:19 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (do 28 mrt 2019 18:46:54 www.somda.nl): Thalys rijdt in Nederland en België voor zover ik weet op de HSL met dezelfde stroomafnemer, als ik de foto's mag geloven. Alstom zal wel standaard smallere stroomafnemers leveren?

Voor mij is e.e.a. nu wel erg onduidelijk:
- TRAXX heeft verschillende 25kV-schuitjes voor B en NL
- Thalys heeft slechts één soort schuitje voor 25kV. In Aken meen ik gezien te hebben dat dit ook voor 15kV wordt gebruikt
- RE19 heeft slechts één stroomafnemer voor 1500V, 15kV en 25kV.
Als mijn waarnemingen juist zijn ontgaat mij de logica. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee Thalys gebruikt in Duitsland altijd die met het brede schuitje net als onder 1500 (NL en FR) en 3000 (B)V.

30-03-2019 19:22:33
htm1218
htm1218
Dank voor jullie antwoorden. Maar voor mij blijft de vraag waarom de TRAXX voor 25kV voor B en NL verschillende schuitjes heeft terwijl de Thalys maar één type 25kV-schuitje heeft voor zowel B als NL.

Laatst bewerkt door htm1218 op 30-03-2019 19:24

30-03-2019 19:39:02
DDZ7504
DDZ7504
Omdat de Traxx het brede schuitje ook nodig heeft voor het rijden in Duitsland/Oostenrijk waar dat "verplicht" is volgens mij.


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

30-03-2019 19:50:07
mtlx
mtlx
In Nederland is het brede schuitje ook verplicht. Het kleine schuitje mag alleen in noodgevallen gebruikt worden bij een snelheid van 100 km/u. Schijnbaar is dat de optimale snelheid waarbij het risico dat het schuitje onder de bovenleiding uit schuift, minimaal is. De Thalys heeft dat probleem minder omdat de snelheid hoger ligt en het stroomafnemersysteem net iets anders werkt. Het kleine schuitje is juist weer verplicht in België, omdat het grote brede schuitje buiten profiel is, als ik het goed heb begrepen.
Behalve de breedte is er geen verschil tussen de schuitjes.

Laatst bewerkt door mtlx op 31-03-2019 08:54

30-03-2019 21:30:29
sjoerd
sjoerd
Wat we nu nog niet weten, is, of er verschil is tussen wisselspanning- en gelijkspanning-schuitjes, en of de schuitjes bij lage voltages dubbel dienen te zijn, dus met twee koolstofsleepstukken. Wie weet meer?

30-03-2019 22:11:40
MasterE
MasterE
Even naar beneden scrollen op onderstaande link voor diverse plaatjes van de verschillende stroomsfnemers op de Traxx.

www.google.com

Laatst bewerkt door MasterE op 30-03-2019 22:13


Mcn Asd

31-03-2019 17:10:22
hellfire
hellfire
Of www.mp-produktie.nl voor wie niet van Google links houdt.

31-03-2019 18:48:15
icened
icened
Vraag me ook hoe goed het veersysteem van de pantograaf moet zijn als het per uur al 2 -4 keer moet omschakelen. Richting Brussel in bijna drie uur is het ook al 8 keer.

Alstom zal de ICNG/Coradia Stream aanpassen voor de complexe HSL. Er zijn weinig spoortrajecten waar zoveel wordt omgeschakeld in Europa. De AGV Italo en ETR 400 op de Italiaanse HSL en Italiaanse klassieke spoorlijnen rondom de HSL stations? Of tussen Kopenhagen - Malmö waar de Öresund op het relatief korte traject regelmatig moet omschakelen.

Ben benieuwd hoe Alstom de nieuwe Coradia Stream gaat aanpassen/tunen voor het rijden op de HSL Zuid. In de HSL geschiedenis zijn al een aantal gebreken en problemen geweest. En bekend geworden. Het is natuurlijk afwachten hoe Alstom daar op kan inspelen.

31-03-2019 19:17:03
htm1218
htm1218
Sjoerd
Dimensionering van de schuitjes wordt bepaald door de af te nemen stroomsterkte. Het onderscheid is dus niet wisselspanning of gelijkspanning (het schuitje 'ziet' alleen de ampères, niet de frequentie). Alleen: bij gelijk vermogen is de stroom bij wisselspanning 15 of 25kV altijd veel kleiner dan bij gelijkspanning 1,5 of 3kV (vermogen = spanning x stroom). De 'gelijkstroom'-schuitjes/-stroomafnemers zijn dus altijd veel zwaarder dan bij wisselspanning. Om even bij klassieke vierbenige pantografen te blijven: vergelijk de stroomafnemers van onze 1100 met de Duitse E10/110 (vergelijkbaar vermogen).
Dit is ook goed te zien op de foto's in de boven geciteerde TRAXX-beschrijving. Stroomafnemers AC twee koolstofstrips, DC vier.

Een ander opvallend verschil: de isolatie. AC grote isolatoren (zie foto's, rood), DC kleine (op de foto's grijs).

Derde verschil: AC-stroomafnemer is aangesloten met (rode) relatief dunne kabel met isolator (hoge spanning, kleine stroom), DC met 'licht' geïsoleerde aluminium strip (lage spanning, grote stroom)

Laatst bewerkt door htm1218 op 31-03-2019 19:18

31-03-2019 19:48:17
gose91
gose91
Misschien nog nuttige input die ik nog niet gezien heb. Bij de traxx heeft de 25kV B stroomafnemer een gescheiden dakdoorvoer. De overige drie stroomafnemers zijn op het dak stroomtechnisch aan elkaar verbonden met een rail en hebben dus gezamenlijk dezelfde dakdoorvoer. Wat maakt het dat de Belgische 25kV50Hz apart de loc ingaat dan de 25kV50Hz in Nederland?

31-03-2019 22:07:23
sjoerd
sjoerd
@htm1218: dank voor je uitleg; het is dus zoals ik veronderstelde in mijn eerdere bijdrage: meer contactvlak nodig bij lagere spanning omdat dan de stroomsterkte groter is, en geen verschil tussen het voelen van wisselspanning of gelijkspanning.

01-04-2019 00:14:47
aarclay
aarclay
De Thalys (van Alstom) moet ook redelijk vaak omschakelen. Omdat hij Breda overslaat ,iets minder, maar het blijft wel erg vaak. Is deze dan ook aangepast? Ik hoor er immers weinig problemen over.


Choo choo.....

01-04-2019 08:32:05
mich
mich
Quote
gose91 (zo 31 mrt 2019 19:48:17 www.somda.nl): Misschien nog nuttige input die ik nog niet gezien heb. Bij de traxx heeft de 25kV B stroomafnemer een gescheiden dakdoorvoer. De overige drie stroomafnemers zijn op het dak stroomtechnisch aan elkaar verbonden met een rail en hebben dus gezamenlijk dezelfde dakdoorvoer. Wat maakt het dat de Belgische 25kV50Hz apart de loc ingaat dan de 25kV50Hz in Nederland?


Op het dak zit een grote zwarte messchakelaar die schakelt tussen de dakdoorvoer en de stroomafnemers als je in de cabine een andere spanningssoort kiest.

01-04-2019 09:48:29
thom
thom
Ja, maar die Belgische 25 kV stroomafnemer gaat buiten die schakelaar om en met rode HS kabel en eigen dakdoorvoer de lok in.

www.flickr.com

Laatst bewerkt door thom op 01-04-2019 09:50

08-04-2019 12:01:17
icened
icened
Zijn in vele Intercity Direct de nieuwste updates van Bombardier al geïnstalleerd? Keek net op de site van Intercity Defect. En zag dat er een paar ICD waren uitgevallen. Wel zie onderaan de statistieken van verschillende IC (Direct) verbindingen. En die geven waarden aan die richting 90% gaan m.b.t. punctualiteit.

Alleen de Benelux blijft ver achter. Daar zou de updates van Bombardier wat langer gaan duren i.v.m. Belgische regelgeving. Belgische forumleden gaven aan dat DVIS het soms onnodig ingewikkeld maakt.

Verder wordt op de site van Intercity Defect vele (kleine) vertragingen gemeld. Maar dat kan meer liggen aan de situatie op het spoor i.p.v. de treinmaterieel zelf.

Laatst bewerkt door icened op 08-04-2019 12:30

08-04-2019 12:14:18
rolandrail
rolandrail
4 april jl. had een binnenlandse stam nog een SF, op Asd.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

08-04-2019 16:15:25
mtlx
mtlx
Een system failure kan altijd voorkomen en er zijn vele mogelijke oorzaken voor. De fout die echter een heel groot deel van de system failures veroorzaakte is opgelost met 9.4.2.
De volledige binnenlandse vloot is voorzien van de update en de update wordt inmiddels ook uitgerold op de IC Brussel-vloot.