NS mag niet meedingen naar regionale concessies
Forum: Algemeen - Algemeen
05-08-2018 10:53:35
kleine_man
kleine_man
De NS heeft het allemaal zelf in de hand. Gaan ze meer vanuit de reiziger redeneren, dan komt "Den Haag" sneller bij optie 1 of optie 2 uit. Blijft de NS vanuit zijn eigen ivoren toren processen regelen, zoals ze dat nu doen, dan komt "Den Haag" vanzelf bij optie 3 of 4 uit.

Het feit dat "Den Haag" optie 3 en 4 overwegen betekend dat men naar de andere aanbieders geluisterd heeft. "Den Haag" beschouwd de NS dus niet meer als "to big to fail".

Als men in "Den Haag" nu in de volgende concessie meer op de reiziger gaat sturen ipv op de financiën, dan zal de volgende vervoerder ook een stuk klantvriendelijker worden.

@nsnoord: Wellicht wel eens gedacht dat er in 2035 in het geheel geen "klassiek" OV meer is?

Laatst bewerkt door kleine_man op 05-08-2018 10:54


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-08-2018 12:03:35
sjoerd
sjoerd
Dat laatste is maar al te waar. Het verschil tussen particulier vervoer zal sterk en ook snel vervagen door nieuwe fenomenen als geleide verkeerssytemen met kleine units die elkaar snel kunnen opvolgen en buizenpostachtige systemen.
Dan zal mijn hobby geheel en al historie betreffen!%02%
Intussen kunnen de overheid en de politiek dan leren om zich helemaal niet meer met de inhoud te bemoeien. Het leerproces moet bij voorkeur vandaag nog beginnen. Er is al vrijheid van onderwijs, geloof, geaardheid, informatie-uitwisseling en nu daar kunnen nog wel wat zaken bij zoals vervoer en energietransitie.
 

05-08-2018 20:51:43
bnv
bnv
Quote
nsnoord (vr 03 aug 2018 18:55:58 https://www.somda.nl/forum/21326/p674834/): ik zeker niet, ik zou voor optie 1 kiezen, hooguit optie 2 en de NS nou eens een langer contract geven.

En waarom neemt de NS zoveel risico met de aanschaf van de nieuwe intercitys, las vanmiddag dat ze een fikse lening hebben afgesloten voor de aanschaf van de nieuwe intercity terwijl in het ergste geval na 2025 volledig van de baan geveegd kunnen worden.

Ik heb vandaag de forum eens doorgenomen vooral deze topic, maar ik merk dat niemand er rekening mee houd dat de NS na 2025 wel eens opgeheven kan worden, ik las dat 2019 cruciaal gaat worden, niet slim dat iedereen dat weet, nu kunnen anti NS'ers zoals Arriva en consorten mensen gaan inhuren om te zorgen dat er zo veel klachten komen dat de regering besluit de hoofdrailnet volledig aan te besteden.


Als je zo stellig bent: blijkbaar heb je goed inzicht in de lobby die NS Utrecht heeft bij het Departement Verkeer en Waterstaat in Den Haag om op z'n minst het hoofdrailnet te mogen behouden. Dat is een factor van wezenlijk belang voor hoe verder na 2025.
Afgezien van uiteraard andere factoren als politiek, geld en al dat meer.
Tot nu toe is de macht van NS in Den Haag behoorlijk groot geweest. Maar hoe dat volgend jaar is, of daarna, kan ik niet beoordelen. En hoe groot de tegenmacht is van DB/Arriva enz.
 

05-08-2018 22:38:36
pluisje
pluisje
Quote
nsnoord (vr 03 aug 2018 18:55:58 https://www.somda.nl/forum/21326/p674834/): Arriva doet het geen haar beter, in het Noorden zien ze liever gaan dan komen, ze hebben alleen verlening gekregen vanwege dat er geen concurrent was voor de concessie.

Vooropgesteld. Ik sta er blanco in; het maakt me geen biet uit welke kleur een trein heeft.

Ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de enorme toename van het aantal treinritten, sneltreinen, lijn naar Veendam en het grotere aantal reizigers vooral is opgetreden nádat Arriva in het noorden aan de slag is gegaan. Die veredelde broodroosters (excuus, DH) zal toch vooral een romantische terugblik zijn...?
 


06-08-2018 08:46:45
broek53
broek53
Typisch geval van de verkeerde verbanden. In tijd gezien klopt het wel, maar de oorzaak van de infrastructurele veranderingen heeft niets met Arriva te maken, maar met de decentralisatie van de betreffende lijnen aan provincies die toevalligerwijs wat later overspoeld werden met zuiderzeelijncompensatiegelden by the millions en bijna van gekkigheid niet weten waaraan ze dat moeten uitgeven. Arriva heeft daar niks mee te maken, die wordt alleen gevraagd cq opgedragen daar treinen op te rijden.
Dat Arriva meer treinen kan rijden, komt - zoals eerder betoogd - voornamelijk door de grote bezuiniging op personeelskosten.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-08-2018 08:47
 

06-08-2018 10:08:45
IJsbergsla
IJsbergsla
Daarbij: het feit dat er nu meer treinen rijden dan 15 jaar geleden betekent nog niet dat de reiziger - die in de spits dikwijls maar moet hopen dat hij of zij kan staan in de trein - daardoor plotsklaps 100% content is.  

06-08-2018 10:46:34
sjoerd
sjoerd
En op veel lijnen die door NS worden gereden, zijn de frequenties ook verdubbeld.  

07-08-2018 09:10:38
pluisje
pluisje
Quote
broek53 (ma 06 aug 2018 08:46:45 https://www.somda.nl/forum/21326/p675164/): Typisch geval van de verkeerde verbanden.
Dat is misschien wat kort.
Interessant zou zijn om te weten (glazen bol...) wat er zou zijn gebeurd als NS toentertijd de aanbesteding van de noordelijke lijnen had gewonnen. Mijn vermoeden is dat er dan minder uitbreidings- en vernieuwingsdrang zou zijn geweest.
 

07-08-2018 09:18:54
Daan!
Daan!
En waarop baseer je dat?  

07-08-2018 09:34:14
broek53
broek53
Quote
pluisje (di 07 aug 2018 09:10:38 https://www.somda.nl/forum/21326/p675290/):
Quote
broek53 (ma 06 aug 2018 08:46:45 https://www.somda.nl/forum/21326/p675164/): Typisch geval van de verkeerde verbanden.
Dat is misschien wat kort.
Interessant zou zijn om te weten (glazen bol...) wat er zou zijn gebeurd als NS toentertijd de aanbesteding van de noordelijke lijnen had gewonnen. Mijn vermoeden is dat er dan minder uitbreidings- en vernieuwingsdrang zou zijn geweest.
Tsja, tegen gevoel is niet aan te redeneren. Maar het Programma Noord-Nederland (PNN) zou hoe dan ook gemaakt zijn, omdat dat het speeltje is van de drie noordelijke provincies. Daar kwam in den beginne (2009 daaromtrent) niet eens een vervoerder aan te pas.
 

11-10-2018 22:24:50
chris24
chris24
oNS Nieuws van gisteren.
Gedurende het filmpje legden twee enthousiaste Teammanagers (TM) een viertal MSO’s diverse dillema’s voor, waarop deze MSO’s tussen twee belangen mochten kiezen. Bij 1:37 minuut kregen deze MSO’s de keuze voorgelegd of ze in de toekomst op alle treinen een Hc willen of alle concessies willen winnen. Deze vier MSO’s waren daar in ieder geval zeer duidelijk over. Zij gaan voor het binnenhalen van alle concessies.

Link van het filmpje https://www.ns-epublisher.com/epublisher:news/article/article/67803382/edition/65974986?utm_medium=3&utm_content=67542697&pk_keyword=67542697&utm_campaign=65974986

Conclusie van dit verhaal na 2025 zijn er op de oa. volgende treinseries geen HC meer; 3300, 3400, 4400, 4800, 5400, 6600, 7600 en 9600

Laatst bewerkt door chris24 op 11-10-2018 22:27
 

11-10-2018 23:04:27
marciekemp
marciekemp
Vind het slecht dat je dit hier zo plaatst (volgens mij is dit toch iets interns), en hoort het hier niet thuis.
Maar daarnaast is er al een reactie vanuit NS dat de MSO's dit op persoonlijke titel hebben gezegd, en het hun mening is op een stelling. Nergens een conclusie dat de door jou genoemde treinseries over een aantal jaar zonder HC zullen rijden.
Als het al gaat over treinen zonder HC rijden dan zal dit op nieuw binnen te halen concessies zijn van lijnen waar nu andere vervoerders rijden
 

11-10-2018 23:16:35
thom
thom
In het filmpje is het overduidelijk dat heengaat om de mening van die mensen, dus ook beetje vreemd dat je daar direct zo'n conclusie uit opmaakt %03%  

11-10-2018 23:18:44
rogier
rogier
Ja inderdaad. Wie weet, misschien bestaat NS na 2025 wel helemaal niet meer?


Reiziger met hoofdletter R......
 

12-10-2018 01:58:00
Oldskool
Oldskool
Quote
marciekemp (do 11 okt 2018 23:04:27 https://www.somda.nl/forum/21326/p685558/): Vind het slecht dat je dit hier zo plaatst (volgens mij is dit toch iets interns), en hoort het hier niet thuis.
Als het intern is, en hier niet thuis hoort, moet men er voor zorgen dat de link niet publiekelijk gedeeld kan worden.
 

12-10-2018 02:54:47
Frontier
Frontier
Quote
chris24 (do 11 okt 2018 22:24:50 https://www.somda.nl/forum/21326/p685555/): Link van het filmpje https://www.ns-epublisher.com/epublisher:news/article/article/67803382/edition/65974986?utm_medium=3&utm_content=67542697&pk_keyword=67542697&utm_campaign=65974986

Nou, wat betreft de punctualiteit en aanbestedingen heeft de indoctrinatie in ieder geval zijn werk gedaan, onvoorstelbaar zeg... %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-10-2018 11:56:39
jeanne
jeanne
Kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat we meer een discussie hebben over een (on)zekere toekomst van NS zelf, dan dat er nu ineens iets concreets voor ligt waar op dit moment NS nu wel/niet mag meebieden. Hier andermans speculaas uitdelen is zo-i-zo niet zo'n verstandig idee.


Jeanne Kok
 

12-10-2018 12:22:01
VIRMm1
VIRMm1
Lekkere stemmingmakerij inderdaad zo.