NS mag niet meedingen naar regionale concessies
Forum: Algemeen - Algemeen
31-07-2018 11:58:56
phantom
phantom
Volgens dit artikel wil men NS blijven "verbieden" om mee te dingen naar "nieuwe" regionale concessies.
Dat het artikel nie geheel klopt is al wel te merken dat men stelt dat de merwede-linge lijn nog steeds van NS is ipv Arriva,en dat er al een opvolger is om die lijn incl busdiensten te gaan runnen vanaf december.
(en dat is wederom niet NS %08% )
https://www.ovpro.nl/special/2018/07/31/ns-mag-niet-meedingen-naar-regionale-spoorconcessies/

Wel vraag ik me af,hoe wil men NS eventueel dwingen om niet mee te doen aan zoiets ?
En wat klopt er nog meer niet aan dat artikel ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-07-2018 12:17:53
chris24
chris24
Er kopt juist heel erg veel. Maar ben benieuwd welke lijnen er aanbesteed gaan worden. Dordrecht - Breda vind ik erg onlogisch en NS kan dit met het maken van dienstregeling 2020 nog voorkomen, wel krijgt je extreem ongewenste effecten van.
Ik ben wel voorstander van aanbesteden van treindiensten maar moet wel in passende pakketten zijn.

- Voor de Sprinters in Noord Nederland kan pas op zijn vroegst als Herfte aansluiting klaar is.
- De serie 7000 kan beter gewacht worden als de lijn Zutphen - Hengelo - Oldenzaal aanbesteed wordt, dat is pas in eind 2023.
- Dordrecht - Breda moet je gewoon niet willen aanbesteden als de plannen zo als ze nu zijn, dan kan er beter gewacht worden als de huidige HRN concessie is afgelopen.

Er gaat trouwens ook een gerucht dat de 3400, 4800 en 5400 worden aanbesteed.

Laatst bewerkt door chris24 op 31-07-2018 12:24
 

31-07-2018 12:47:39
MetroRET
MetroRET
En dan is vooral de vraag... waarom zou NS niet mogen meedingen op nieuwe concessies...  

31-07-2018 12:53:07
mvanuden
mvanuden
Aanbesteden an sich is niet slecht, het levert meerwaarde voor de reiziger op. Of het personeel er op zit te wachten is iets anders.

Jammer is alleen dat de "concurrentie" van NS in Nederland komt van de Duitse Nationale Spoorwegen (Arriva), de Franse Overheid (Keolis) of de Italiaanse Nationale Spoorwegen (QBuzz). En was Conimex^H^H^H^nexxion ook niet in handen van een buitenlandse overheid?

Als je het zo bekijkt is er geen enkele reden om NS niet mee te laten bieden. In Duitsland doet DB ook mee, in Frankrijk mag SNCF alleen maar aanbieden, in Italië is er ook weinig keus.
 


31-07-2018 12:56:32
martijn
martijn
Zodra Rikus Spithorst in de wij-vorm begint, is de rest van het betoog al ongeloofwaardig  

31-07-2018 13:44:17
thom
thom
Quote
MetroRET (di 31 jul 2018 12:47:39 https://www.somda.nl/forum/21326/p674000/): En dan is vooral de vraag... waarom zou NS niet mogen meedingen op nieuwe concessies...

Ik vraag me ook af hoe je dat hard wil krijgen, een partij bij voorbaat buiten sluiten lijkt mij niet echt behoren bij een 'openbare' aanbesteding en zeker geen gedachte bij het beste aanbod koe,en voor de reiziger.
 

31-07-2018 14:23:35
PKP
PKP
Geen paniek, het is slechts een idee (lees: droom) van Emile Broersma van Keolis om in ieder geval één geduchte concurrent trachten buiten spel te zetten. Niet meer en niet minder.  

31-07-2018 14:46:33
MasterE
MasterE
Quote
mvanuden (di 31 jul 2018 12:53:07 https://www.somda.nl/forum/21326/p674009/): Aanbesteden an sich is niet slecht, het levert meerwaarde voor de reiziger op. Of het personeel er op zit te wachten is iets anders.


Dan mag je mij eens uitleggen wat het voor de reiziger voor meerwaarde heeft?

Volgens mij is alles waar je als reiziger beter van wordt vast te leggen in een concessie en dat lijkt mij makkelijker omdat met 1 vervoerder te doen


Mcn Asd
 

31-07-2018 15:09:29
kiekkiek
kiekkiek
Quote
mvanuden (di 31 jul 2018 12:53:07 https://www.somda.nl/forum/21326/p674009/): Aanbesteden an sich is niet slecht, het levert meerwaarde voor de reiziger op.

Dat is geen verdienste van het aanbesteden maar van het pakket aan eisen dat de concessiehouder wordt opgelegd. Dat had Den Haag ook de nationale vervoerder kunnen opleggen. Dan waren we met z'n allen beter af geweest.
 

31-07-2018 16:32:17
thijss
thijss
MasterE was me voor...

Laatst bewerkt door thijss op 31-07-2018 16:33
 

31-07-2018 16:37:56
Frontier
Frontier
Quote
mvanuden (di 31 jul 2018 12:53:07 https://www.somda.nl/forum/21326/p674009/): Aanbesteden an sich is niet slecht, het levert meerwaarde voor de reiziger op.

Zoals? Extra in - en uitchecken? Onnodig nieuw materieel wat door de belastingbetaler gefinancierd moet worden omdat het 'oude' materieel ineens volstrekt onacceptabel is bij de nieuwe concessie?

Laatst bewerkt door Frontier op 31-07-2018 16:38


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

31-07-2018 16:57:16
thom
thom
Dat nieuwe materieel is natuurlijk niet zozeer door de aanbesteding ansich, maar door de idiote invulling van eissen van de concessie verleners...  

31-07-2018 16:58:38
jeanne
jeanne
Het verdelen van de schaarste over meerdere consessie partijen kan in mijn beleving nooit in het voordeel zijn van de reiziger. Als als klanten van het OV is ons een eenvormig betaalsysteem opgedrongen, maar van het ooit beloofde geintergreert OV-tarief systeem zijn we nog steeds zeer ver verwijderd. De OV-chip is vooral tenvoordele van de vervoerders.
Hoe goed/slecht is het eigenlijk gesteld met de keten aansprakelijkheid op het gebied van geld terug bij vertraging. Misschien ben ik wel te negatief naar daar heb ik zo m’n bekomst van.
En dan al die ideeen van slanke doorstroomstaions die de schaarste op het spoor alleen nog maar extra vergroten. Sinds deze maand nu Zwolle op de schop geweest is op de verbinding tussen het noorden en het centrum van nederland de helft van het aantal IC geschrapt als er zich ergens een calamiteit voor doet, is dat dan in het voordeel van de reiziger.


Jeanne Kok
 

31-07-2018 17:20:12
VIRMm1
VIRMm1
Die Rikus kan ik onderhand ook niet meer serieus nemen.

“Dat zie je aan de dramatische prestaties op de HSL-Zuid. Daar komt NS nog steeds ongestraft mee weg. "

Nee daar komen ze niet ongestraft mee weg.
Dagelijks zijn er ontzettend veel mensen 'bezig' met de HSL.
Den Haag dreigt met flinke sancties als er niet snel wat verbeterd daar.

De echte fout ligt bij de infrastructuur en niet bij de NS. Maar wel volgens Rikus, die zich dan kenner van OV en voorzitter van een Maatschappij voor beter OV mag noemen.



Overigens snap ik echt het nut niet van Dordrecht-Breda aanbesteden.

Reizigers vanuit Zlw en Bdpb zijn gebaat bij een rechtstreekse verbinding met de rest van Brabant en niet bij een extra overstap in Bd.

Reizigers uit Ddzd zijn gebaat bij een rechtstreekse verbinding met de Randstad. Bij aanbesteden veranderd dit niet ten opzichte van de huidige situatie.

En een IC pendel tussen Ddr-Bd wordt niet gebruikt omdat het nergens op aan sluit. Net of een aanbesteding daar iets aan gaat veranderen?
 

31-07-2018 19:02:22
wouterder
wouterder
Quote
mvanuden (di 31 jul 2018 12:53:07 https://www.somda.nl/forum/21326/p674009/): Aanbesteden an sich is niet slecht, het levert meerwaarde voor de reiziger op. Of het personeel er op zit te wachten is iets anders.


Minder service en geen vast aanspreekpunt in de trein is een meerwaarde voor de reiziger?

Overigens hoop ik dat als de 7000 wordt aanbesteed, dit gewoon weer voor Es - Apd is en niet Aml (leeg naar Hgl). Dat er geen ruimte is in Hgl/Es is onzin. En je jaagt reizigers alleen maar de auto in.

Laatst bewerkt door wouterder op 31-07-2018 19:04
 

31-07-2018 19:28:17
Berk24
Berk24
Van 1 naar 2x/uur vind ik toch wel een erg grote vooruitgang en dat de conducteur dan verdwijnt is jammer, maar helaas. Netto zou ik dat toch wel meer service noemen.

Net als de betaalschermen bij AH to Go en Mc Donalds. Hoewel het een besparing is, vind ik het een behoorlijke vooruitgang, met name qua snelheid en communicatie (zeker als je in een vreemd land ben en de taal niet spreekt (Mc Donalds betaalschermen kun je in het Engels zetten)). Dat er personeel overbodig wordt, is jammer, maar helaas.
 

31-07-2018 19:31:41
timtrein
timtrein
Dat vind ik dus echt gedrochten. Allerlei schermen doorbladeren om wat te vinden... net als de zelfscan in de supermarkt: wat anders een getraind iemand voor je doet, loop je nu zelf te kloten met barcodes. Dat is dan vooruitgang... zal wel door dezelfde club zijn bedacht als de OV-chipkaart. Maar dat terzijde...  

31-07-2018 19:41:04
Berk24
Berk24
Jij hebt liever klantonvriendelijk personeel dat tegen een hongerloontje moet werken en nauwelijks Engels/Duits/Frans/Spaans/laat staan Nederlands kan. Geef mij maar machines.  

31-07-2018 19:50:37
MasterE
MasterE
Quote
Berk24 (di 31 jul 2018 19:28:17 https://www.somda.nl/forum/21326/p674117/): Van 1 naar 2x/uur vind ik toch wel een erg grote vooruitgang en dat de conducteur dan verdwijnt is jammer, maar helaas. Netto zou ik dat toch wel meer service noemen.


Dat moet NS ook, dat leg je vast in je concessie-eisen vanuit de overheid. Dat is geen gevolg van aanbesteding.


Mcn Asd
 

31-07-2018 19:52:52
wouterder
wouterder
Het is sowieso een trend tegenwoordig om alles te vervangen door een schermpje. Maar ik vind het zelf een verloedering van de serviceverlening.

En wel/geen conducteur aan boord vind ik zeker wel belangrijk. Ook als iemand iets als een hartstilstand krijgt, moet je nu met een SOS knopje praten met de machinist die niks kan doen vanuit z'n cabine .....
 

31-07-2018 20:19:45
dvdhoven
dvdhoven
Quote
timtrein (di 31 jul 2018 19:31:41 https://www.somda.nl/forum/21326/p674120/): .. net als de zelfscan in de supermarkt: wat anders een getraind iemand voor je doet, loop je nu zelf te kloten met barcodes. ...
Ik ben er anders dolblij mee. En nee, in al die jaren dat ik nu zelfscan, heb ik nooit lopen kl*ten met barcodes. Dat gaat vlekkeloos. En ik ben zo klaar met afrekenen, hoef mijn boodschappen niet op de band te leggen, niet weer terug in de wagen, niks. Smartphone voor het scherm, piep en ik kan afrekenen. Bedenkt wel dat niet iedereen hetzelfde in elkaar steekt. Ik heb graag zo min mogelijk menselijk contact, dat brengt me snel in verwarring en dan is zelfscan ideaal.


Dick van den Hoven
 

31-07-2018 20:20:48
aarclay
aarclay
Ik snap je punt, het zou zeker wel wenselijker zijn als er op elke regionale trein een steward/conducteur meereed. Het staat verder in de eisen voor de concessie genoemd of het een belangrijk punt is. Bij Blauwnet is het altijd zo, voor zover ik weet.

Terug naar de reanimatie: Het zal mij niks verbazen dat in geval van een reanimatie de trein op een logische plek wordt stilgezet voor het uitrijden van de ambulance. Een defibrillator is overigens wel aanwezig in de treinen. En menig persoon heeft vast wel met een defibrillator geoefend.

Maar ja, een conducteur/steward behoord dit gewoon te moeten kunnen, vind ik.


Choo choo.....
 

31-07-2018 20:20:57
MCN-GVC
MCN-GVC
Mij zie je ook gewoon naar de medewerkers gaan in de winkel. Persoonlijk behandeld worden is toch echt beter dan elke keer die schermpjes.
Heb trouwens wel is gehoord dat de overheden in Gn/Lw ook niet blij met de beperkte service die Arriva tot stand brengt en liever NS terug zien. Maar deze moeten/willen de service/conducteur aanbieden wat niet kan tegen de lage prijs die de overheden geven. Zelf zie ik liever 1 nationaal bedrijf waarbij je de winst van de winstgevende lijnen deels deelt in minder winstgevende lijnen om die toch van een nationale allround service/standaard te voorzien. Waarbij de overheid de standaard minimale dienst voor schijft die NS moet leveren, als er meer reizigers zijn komen er echt wel meer treinen(A2). De reiziger maakt namelijk vaak van beide gebruik. Of anders twee pakketten: Elektrisch en Diesel. Verplicht een Conducteur op alle treinen. Hoe groter je materieelpark, des te goedkoper kan je onderdelen/brandstof in slaan des te goedkoper wordt je ticket, dan hoef je niet te gaan besparen op personeel/service. Ook kan je bij uitval makkelijker een andere trein inzetten. Dat probleem is er nu bij kleine vervoerders, maar ook bij de HSL dienst. Als er iets defect gaat kan je niet ergens anders snel mat vandaan halen, iets waarbij niet aan gedacht werd (net als heel veel, spanningssluizen/brug herkenbaar?) bij het ontwikkelen van de HSL. Ook kan je dan gewoon een goede trein kopen zonder op de centen te moeten letten omdat je zo goedkoop mogelijk moet rijden (V250/fyra project VS TGV/ICE). Bij een nationaal spoorbedrijf is er noch een positieve nevenwerking, al het geld kan terug geïnvesteerd worden in het bedrijf/materieel (ja, zo was het spoor vroeger idd, al zat toen ook het spoor nieuw/onderhoud erbij). Niet weggesluisd worden naar het buitenland (UK).

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 31-07-2018 20:26
 

31-07-2018 20:54:49
thom
thom
Quote
aarclay (di 31 jul 2018 20:20:48 https://www.somda.nl/forum/21326/p674150/): Ik snap je punt, het zou zeker wel wenselijker zijn als er op elke regionale trein een steward/conducteur meereed. Het staat verder in de eisen voor de concessie genoemd of het een belangrijk punt is. Bij Blauwnet is het altijd zo, voor zover ik weet.

Terug naar de reanimatie: Het zal mij niks verbazen dat in geval van een reanimatie de trein op een logische plek wordt stilgezet voor het uitrijden van de ambulance. Een defibrillator is overigens wel aanwezig in de treinen. En menig persoon heeft vast wel met een defibrillator geoefend.

Maar ja, een conducteur/steward behoord dit gewoon te moeten kunnen, vind ik.

AED's zijn niet aanwezig op treinen, alleen een verbanddoos, op de bemande stations vind je ze wel.

Overigens vind ik het hele EHBO gebeuren wel leuk, maar op een Bus heeft een chauffeur dat ook niet en in een Metro vind je ook niemand om je te helpen...
 

31-07-2018 21:09:44
mren
mren
Quote
thom (di 31 jul 2018 13:44:17 https://www.somda.nl/forum/21326/p674027/):
Quote
MetroRET (di 31 jul 2018 12:47:39 https://www.somda.nl/forum/21326/p674000/): En dan is vooral de vraag... waarom zou NS niet mogen meedingen op nieuwe concessies...

Ik vraag me ook af hoe je dat hard wil krijgen, een partij bij voorbaat buiten sluiten lijkt mij niet echt behoren bij een 'openbare' aanbesteding en zeker geen gedachte bij het beste aanbod koe,en voor de reiziger.


Simpel: uitsluiten van een partij mag niet. De enige die kan besluiten dat NS niet mee biedt is de Raad van bestuur en die kan eventueel de oren laten hangen naar de aandeelhouder maar die aandeelhouder heeft volgens Nederlands recht zo goed als niets in te brengen in het ondernemingsbeleid.
 

31-07-2018 21:24:27
edje
edje
Quote
thom (di 31 jul 2018 20:54:49 https://www.somda.nl/forum/21326/p674162/):
Quote
aarclay (di 31 jul 2018 20:20:48 https://www.somda.nl/forum/21326/p674150/): Ik snap je punt, het zou zeker wel wenselijker zijn als er op elke regionale trein een steward/conducteur meereed. Het staat verder in de eisen voor de concessie genoemd of het een belangrijk punt is. Bij Blauwnet is het altijd zo, voor zover ik weet.

Terug naar de reanimatie: Het zal mij niks verbazen dat in geval van een reanimatie de trein op een logische plek wordt stilgezet voor het uitrijden van de ambulance. Een defibrillator is overigens wel aanwezig in de treinen. En menig persoon heeft vast wel met een defibrillator geoefend.

Maar ja, een conducteur/steward behoord dit gewoon te moeten kunnen, vind ik.

AED's zijn niet aanwezig op treinen, alleen een verbanddoos, op de bemande stations vind je ze wel.

Overigens vind ik het hele EHBO gebeuren wel leuk, maar op een Bus heeft een chauffeur dat ook niet en in een Metro vind je ook niemand om je te helpen...

Alle flirts van Keolis hebben een AED aan boord.
 

31-07-2018 21:26:06
Michael98
Michael98
Quote
thom (di 31 jul 2018 20:54:49 https://www.somda.nl/forum/21326/p674162/):
Quote
aarclay (di 31 jul 2018 20:20:48 https://www.somda.nl/forum/21326/p674150/): Ik snap je punt, het zou zeker wel wenselijker zijn als er op elke regionale trein een steward/conducteur meereed. Het staat verder in de eisen voor de concessie genoemd of het een belangrijk punt is. Bij Blauwnet is het altijd zo, voor zover ik weet.

Terug naar de reanimatie: Het zal mij niks verbazen dat in geval van een reanimatie de trein op een logische plek wordt stilgezet voor het uitrijden van de ambulance. Een defibrillator is overigens wel aanwezig in de treinen. En menig persoon heeft vast wel met een defibrillator geoefend.

Maar ja, een conducteur/steward behoord dit gewoon te moeten kunnen, vind ik.

AED's zijn niet aanwezig op treinen, alleen een verbanddoos, op de bemande stations vind je ze wel.

Overigens vind ik het hele EHBO gebeuren wel leuk, maar op een Bus heeft een chauffeur dat ook niet en in een Metro vind je ook niemand om je te helpen...
Een AED die achter een cijferslot hangt op een station heb je ook niet veel aan. Dan moet je eerst nog op zoek naar personeel die de code weet. Mocht je geen personeel kunnen vinden en dus de AED niet kan gebruiken wordt de overlevingskans van het slachtoffer toch al een stuk kleiner.

Zoals @mren al zegt kan een partij niet bij voorbaat worden uitgesloten voor een aanbesteding. Waar we dan op moeten letten is dat NS voor deze lijnen geen buitensporig bod gaat doen zoals op de HSL destijds (waarvan nooit een cent is betaald).
Het artikel in de Topicstart is leuk, maar de man van Keolis roept maar wat. In het artikel onderbouwd hij niks met feiten en daarnaast Rikus roept ook maar wat en heeft wat tegen NS, ondanks dat er bij de NS nog veel kan worden verbeterd om goedkoper te werken (geen 2e conducteur 's avonds, wat managementlagen wegslopen, automatisch bijsturen)
 

31-07-2018 22:55:27
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (di 31 jul 2018 20:54:49 https://www.somda.nl/forum/21326/p674162/):
Quote
aarclay (di 31 jul 2018 20:20:48 https://www.somda.nl/forum/21326/p674150/): Ik snap je punt, het zou zeker wel wenselijker zijn als er op elke regionale trein een steward/conducteur meereed. Het staat verder in de eisen voor de concessie genoemd of het een belangrijk punt is. Bij Blauwnet is het altijd zo, voor zover ik weet.

Terug naar de reanimatie: Het zal mij niks verbazen dat in geval van een reanimatie de trein op een logische plek wordt stilgezet voor het uitrijden van de ambulance. Een defibrillator is overigens wel aanwezig in de treinen. En menig persoon heeft vast wel met een defibrillator geoefend.

Maar ja, een conducteur/steward behoord dit gewoon te moeten kunnen, vind ik.

AED's zijn niet aanwezig op treinen, alleen een verbanddoos, op de bemande stations vind je ze wel.

Overigens vind ik het hele EHBO gebeuren wel leuk, maar op een Bus heeft een chauffeur dat ook niet en in een Metro vind je ook niemand om je te helpen...


Groot verschil is dat een Metro over het algemeen om de 5 minuten ergens stopt, en een bus overal kan stoppen indien gewenst.


Zelf ben ik ook geen fan van conducteurloze treinen, maar een bittere noodzaak is er nou ook weer niet.

Alle goede conducteurs van NS ten spijt, maar sommigen zie je ook het hele traject niet door de trein lopen maar zitten de gehele rit in de 1e klas of in een onbediende cabine.
 

31-07-2018 23:00:05
dennistd
dennistd
Quote
wouterder (di 31 jul 2018 19:52:52 https://www.somda.nl/forum/21326/p674141/):
En wel/geen conducteur aan boord vind ik zeker wel belangrijk. Ook als iemand iets als een hartstilstand krijgt, moet je nu met een SOS knopje praten met de machinist die niks kan doen vanuit z'n cabine .....

Liever een SOS-knop waarmee je de machinist kun bereiken dan dat je voorin het tweede stel bij ICM-III+ICM-IV zit, naar achteren door de hele trein moet rennen op zoek naar een conducteur die je niet zult vinden omdat ie op het voorste stel blijkt te zitten. De enige manier van communicatie is dan aan de noodrem trekken, met het risico dat je in de middle-of-nowhere tot stilstand komt waardoor je nog verder van huis bent.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-07-2018 23:01:21
maarten83
maarten83
Quote
VIRMm1 (di 31 jul 2018 22:55:27 https://www.somda.nl/forum/21326/p674189/):
Quote
thom (di 31 jul 2018 20:54:49 https://www.somda.nl/forum/21326/p674162/):
Quote
aarclay (di 31 jul 2018 20:20:48 https://www.somda.nl/forum/21326/p674150/): Ik snap je punt, het zou zeker wel wenselijker zijn als er op elke regionale trein een steward/conducteur meereed. Het staat verder in de eisen voor de concessie genoemd of het een belangrijk punt is. Bij Blauwnet is het altijd zo, voor zover ik weet.

Terug naar de reanimatie: Het zal mij niks verbazen dat in geval van een reanimatie de trein op een logische plek wordt stilgezet voor het uitrijden van de ambulance. Een defibrillator is overigens wel aanwezig in de treinen. En menig persoon heeft vast wel met een defibrillator geoefend.

Maar ja, een conducteur/steward behoord dit gewoon te moeten kunnen, vind ik.

AED's zijn niet aanwezig op treinen, alleen een verbanddoos, op de bemande stations vind je ze wel.

Overigens vind ik het hele EHBO gebeuren wel leuk, maar op een Bus heeft een chauffeur dat ook niet en in een Metro vind je ook niemand om je te helpen...


Groot verschil is dat een Metro over het algemeen om de 5 minuten ergens stopt, en een bus overal kan stoppen indien gewenst.


Zelf ben ik ook geen fan van conducteurloze treinen, maar een bittere noodzaak is er nou ook weer niet.

Alle goede conducteurs van NS ten spijt, maar sommigen zie je ook het hele traject niet door de trein lopen maar zitten de gehele rit in de 1e klas of in een onbediende cabine.


En daarmee heffen ze hun eigen functie op. Ze hebben dan geen meerwaarde meer. Bouw wat spiegels of camera's in en de treinen kunnen makkelijk zonder hc vertrekken.
 

31-07-2018 23:59:25
treinfan
treinfan
Quote
dennistd (di 31 jul 2018 23:00:05 https://www.somda.nl/forum/21326/p674192/):
Quote
wouterder (di 31 jul 2018 19:52:52 https://www.somda.nl/forum/21326/p674141/):
En wel/geen conducteur aan boord vind ik zeker wel belangrijk. Ook als iemand iets als een hartstilstand krijgt, moet je nu met een SOS knopje praten met de machinist die niks kan doen vanuit z'n cabine .....

Liever een SOS-knop waarmee je de machinist kun bereiken dan dat je voorin het tweede stel bij ICM-III+ICM-IV zit, naar achteren door de hele trein moet rennen op zoek naar een conducteur die je niet zult vinden omdat ie op het voorste stel blijkt te zitten. De enige manier van communicatie is dan aan de noodrem trekken, met het risico dat je in de middle-of-nowhere tot stilstand komt waardoor je nog verder van huis bent.
Dat dus. Ik voel me stukken veiliger als ik weet waar ik aanwezige hulp kan inschakelen. De ideale situatie zou een combinatie zijn; een SOS-knop waarbij de conducteur/steward gecontacteerd wordt.
 

01-08-2018 00:48:10
PKP
PKP
De enige manier van communicatie is natuurlijk niet aan de noodrem trekken maar contact opnemen met de NS Klantenservice, bellen of via Twitter.
Bij een noodsituatie bel je 112.
 

01-08-2018 08:13:11
mdeen
mdeen
Quote
phantom (di 31 jul 2018 11:58:56 https://www.somda.nl/forum/21326/p673985/): Volgens dit artikel wil men NS blijven "verbieden" om mee te dingen naar "nieuwe" regionale concessies.
Dat het artikel nie geheel klopt is al wel te merken dat men stelt dat de merwede-linge lijn nog steeds van NS is ipv Arriva

Dat lees je verkeerd. Er staat dat Breda-Dordrecht in combinatie met de Merwede-Lingelijn wordt aanbesteed. Dus als de huidige concessie daarvan afloopt (wat niet voor 2026 zal zijn) wordt Breda-Dordrecht bij die concessie gevoegd.

Quote
MetroRET (di 31 jul 2018 12:47:39 https://www.somda.nl/forum/21326/p674000/): En dan is vooral de vraag... waarom zou NS niet mogen meedingen op nieuwe concessies...

Omdat dit een uitspraak van de directeur van Keolis is en die wil net als NS geen concurrentie op het spoor.

Quote
VIRMm1 (di 31 jul 2018 17:20:12 https://www.somda.nl/forum/21326/p674078/): Die Rikus kan ik onderhand ook niet meer serieus nemen.

“Dat zie je aan de dramatische prestaties op de HSL-Zuid. Daar komt NS nog steeds ongestraft mee weg. "

Nee daar komen ze niet ongestraft mee weg.
Dagelijks zijn er ontzettend veel mensen 'bezig' met de HSL.
Den Haag dreigt met flinke sancties als er niet snel wat verbeterd daar.


Proest. Oh ja, flinke sancties pas als NS 10 jaar na opening van de lijn nog steeds geen fatsoenlijk product neer kan zetten of zo? Dan komt ongestraft toch wel snel in me op.
NS kan niets verbeteren. Nieuw materieel laat nog ruim 2 jaar op zich wachten en om meer capaciteit aanbieden kijkt NS alleen maar naar zichzelf en heeft dus niets extra.

Quote

De echte fout ligt bij de infrastructuur en niet bij de NS. Maar wel volgens Rikus, die zich dan kenner van OV en voorzitter van een Maatschappij voor beter OV mag noemen.


De Thalys heeft er weinig last van. Dan kan het enige infrastructurele probleem de overgang bij Breda zijn.
 

01-08-2018 08:40:45
VIRMm1
VIRMm1
De Thalys rijdt enkele malen per dag, de ICD meerdere malen per uur.  

01-08-2018 09:06:29
IJsbergsla
IJsbergsla
PKP: En nu graag indien men in een rustige trein met een lege telefoon of helemaal geen telefoon zit? Conducteurs maken het zichzelf steeds moeilijker, correct, echter is het daarmee nog niet valide om het aspect (sociale) veiligheid en gezondheid dan maar helemaal onder de grond te schoffelen.  

01-08-2018 10:07:10
Oldskool
Oldskool
Treinen even aanpassen zoals b.v. SLT. Probleem van de altijd onzichtbare hc opgelost %08%  

01-08-2018 11:32:36
phantom
phantom
Quote
mdeen (wo 01 aug 2018 08:13:11 https://www.somda.nl/forum/21326/p674222/):
Quote
phantom (di 31 jul 2018 11:58:56 https://www.somda.nl/forum/21326/p673985/): Volgens dit artikel wil men NS blijven "verbieden" om mee te dingen naar "nieuwe" regionale concessies.
Dat het artikel nie geheel klopt is al wel te merken dat men stelt dat de merwede-linge lijn nog steeds van NS is ipv Arriva

Dat lees je verkeerd. Er staat dat Breda-Dordrecht in combinatie met de Merwede-Lingelijn wordt aanbesteed. Dus als de huidige concessie daarvan afloopt (wat niet voor 2026 zal zijn) wordt Breda-Dordrecht bij die concessie gevoegd.

Dit is wat er staat in dat artikel:
In het Regeerakkoord spreekt het kabinet het voornemen uit om de lijnen Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn) openbaar aan te besteden. Deze lijnen zijn nu nog in handen van NS, die deze treindiensten onderhands gegund kreeg.
Zoals ik al zei,voor mij staat daar dus echt dat NS er nu de dienst uitmaakt
Overigens snap ik niet waarom men iets wil decentraliseren om er dan andere vervoerders bij in de mix te gooien.
Dan maak je volgens mij er alleen maar een grotere "bende" van.
Ik interpreteer decentraliseren als proberen zoveel mogelijk via dezelfde vervoerder te laten gaan,dus tenzij dat ik het niet snap,zegt men nu A maar doet/wil B %03%

Laatst bewerkt door phantom op 01-08-2018 11:33


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-08-2018 11:36:08
treinfan
treinfan
Fakenews%05% Dit staat er wel:
Quote
de lijnen Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn) openbaar aan te besteden. Deze lijnen [Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Dordrecht-Breda] zijn nu nog in handen van NS
Ik raad je aan te lezen wat er gepubliceerd wordt in de pers en niet delen ervan in een complottheorie te passen.%08%

Laatst bewerkt door treinfan op 01-08-2018 11:37
 

01-08-2018 12:07:05
sjoerd
sjoerd
Dit beleid is uitgestippeld door een stel ambtenaren die wat het spoorwegbedrijf betreft te weinig inzicht hebben in vervoersstromen en geen inzicht in doelmatige lijnvoering en materieelomlopen. Wat ze vervolgens naar buiten brengen wordt door de pers in de regel totaal niet begrepen, dus om hiernaar te verwijzen, lijkt me wel het laatste wat je moet doen.
Het is zaak om met dit soort dwaalwegen voorzichtig om te springen. Voor je het weet heeft de de ambtenarij met de politici een geheel onwerkbaar vervoerssysteem geschapen. Dit soort zaken moet je aan vervoerders zelf overlaten. Die behoren met elkaar tot een goede afstemming te komen.
Nu de postbedrijven op instorten staan, en wederom de politiek onterecht moord en brand schreeuwt omdat de postzegel duurder wordt, draait het uit op fusie bij de postboeren. Bij de vele energiemaatschappijen is het nog de vraag of we de energietransitie daarmee gaan overleven. En ook de vervoerders staan voor een grote taak. Laat de overheid zich, zoals bedoeld was, zich beperken tot de infrabekostiging.
 

01-08-2018 16:15:26
gvttreinen
gvttreinen
Energiebedrijven zijn in handen gekomen van grote buitenlandse (energie)ondernemingen, helaas ook de regionale vervoerders.
NS is nog steeds puur Nederlands..
 

01-08-2018 16:20:18
mren
mren
Dus?  

01-08-2018 16:38:15
gvttreinen
gvttreinen
Dat bij privatisering uiteindelijk alleen grote (buitenlandse) spelers met dito belangen overblijven.  

01-08-2018 16:45:19
Oldskool
Oldskool
B.V. Nederland wordt gewoon verkocht aan de buitenlandse multinationals, welke vaak ook nog in handen zijn van de staat.%08%%08%  

01-08-2018 17:22:01
sjoerd
sjoerd
En de BV Nederland went er maar niet aan dat ze de post, energie en het vervoer hebben uitbesteed aan (veel te veel) zelfstandige bedrijven. Dat betekent dat de overheid zich terug dient te trekken. Dat is ook niet erg: inhoudelijk snapt de overheid toch niks van post, energie en vervoer. Politici snappen ook nog niet dat ze ander beleid moeten gaan ondersteunen.
De sectoren post, energie en vervoer moeten zelf hun belangen leren behartigen en hun krachten bundelen om de veranderende omstandigheden rond post, energie en vervoer het hoofd te bieden. Daar past concurrentie wellicht niet in. Wel efficientieverhoging en dan kunnen de tarieven wellicht meteen met meer dan 25 procent omlaag in plaats van omhoog.
 

01-08-2018 17:40:39
icened
icened
Quote
sjoerd (wo 01 aug 2018 12:07:05 https://www.somda.nl/forum/21326/p674267/): Dit beleid is uitgestippeld door een stel ambtenaren die wat het spoorwegbedrijf betreft te weinig inzicht hebben in vervoersstromen en geen inzicht in doelmatige lijnvoering en materieelomlopen. Wat ze vervolgens naar buiten brengen wordt door de pers in de regel totaal niet begrepen, dus om hiernaar te verwijzen, lijkt me wel het laatste wat je moet doen.
Het is zaak om met dit soort dwaalwegen voorzichtig om te springen. Voor je het weet heeft de de ambtenarij met de politici een geheel onwerkbaar vervoerssysteem geschapen. Dit soort zaken moet je aan vervoerders zelf overlaten. Die behoren met elkaar tot een goede afstemming te komen.


Ze hebben een Fyra enquête gehouden. Hopelijk hebben ze lessen getrokken uit de fouten die ambtenaren gemaakt hebben. Hier geldt de credo: Schoenmaker blijft bij je eigen leest. De ambtenaren hebben blijkbaar vooral financiële belangen bij spoorwegbedrijven. Eigenlijk moet het belang van de treinreizigers op de eerste plaats staan. Had Rogier van Boxtel en de NS directeur daarvoor niet gezegd: Treinreizigers op de eerste plaats.

Bemoeit de overheid in andere Europese landen ook zo met hun staatsspoorbedrijf?
En hoe regisseert de overheid de spoormarkt met verschillende vervoersbedrijven zoals Zweden, Denemarken, Groot Brittannië, Duitsland? :

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS9YY1GFblRgADZY0AopQ;_ylu=X3oDMTBydHRqMjgyBGNvbG8DaXIyBHBvcwM1BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1533166744/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.rijksoverheid.nl%2fbinaries%2frijksoverheid%2fdocumenten%2frapporten%2f2017%2f04%2f07%2fdeelonderzoek-inno-v-buitenlandse-ervaringen-overheidsturing-op-het-spoor%2fDeelonderzoek%2binno-V%2b-%2bBuitenlandse%2bervaringen%2boverheidsturing%2bop%2bhet%2bspoor.pdf/RK=2/RS=uuJJ4IEygNFlXYNdQxNY7K3Z8k0-

In Zweden heeft de overheid de regie goed in handen. MTR Express met hoofdkantoor in Hong Kong rijdt succesvol tussen Stockholm - Göteborg. Zweedse staatsspoorbedrijf SJ rijdt vooral op Intercity verbindingen. Wie weet kan NS en Nederlandse overheid lessen trekken uit de situatie in Zweden en een aantal bovengenoemde landen voordat ze bepaalde (Sprinter) verbindingen gaan aanbesteden.
 

01-08-2018 17:53:14
mren
mren
Quote
Oldskool (wo 01 aug 2018 16:45:19 https://www.somda.nl/forum/21326/p674303/): B.V. Nederland wordt gewoon verkocht aan de buitenlandse multinationals, welke vaak ook nog in handen zijn van de staat.%08%%08%

En bij Nederlandse multinationals is dat weer niet erg? Zoals een Ahold, NS of TenneT waarbij de eerste zelfs de meerderheid van de omzet in het buitenland haalt.
 

01-08-2018 19:46:04
thom
thom
NS haalt met Abelio ook geld op in het buitenland, moesten ze daar van onze Nederlandse overheid ook niet mee stoppen en zich gaan richten op Nederland?

Ondertussen gaan we dan het werkgebied in Nederland verkleinen van NS en dat weggeven aan de 'Abelio's' van de Buitenlandse partijen... %03%

https://www.treinreiziger.nl/telegraaf-ns-moet-zich-concentreren-op-hoofdrailnet/

Laatst bewerkt door thom op 01-08-2018 19:52
 

01-08-2018 20:19:58
icened
icened
Wordt het werkgebied van NS niet te klein in de geliberaliseerde Europese spoormarkt? Kan NS zich anno 2018 nog alleen richten op de Nederlandse spoormarkt?  

01-08-2018 22:42:07
Chrisdb
Chrisdb
Quote
VIRMm1 (di 31 jul 2018 17:20:12 https://www.somda.nl/forum/21326/p674078/): Die Rikus kan ik onderhand ook niet meer serieus nemen.




... als ik zijn schrijfsels lees zie ik eerder een gefrustreerde PTSS'er dan een bestuurder namens een reizigersorganisatie. Complete one-man-show voert ie daarnaast op. Krijg je ervan als je bij Rover buitengeflikkerd wordt %08%

Quote
Energiebedrijven zijn in handen gekomen van grote buitenlandse (energie)ondernemingen, helaas ook de regionale vervoerders.
NS is nog steeds puur Nederlands..


Als Nederlands spoorvervoer goedkoper en beter kan worden als NS (of andere vervoerders) in bed gaat liggen met een buitenlandse vervoerder (zoals DB), zie ik het probleem niet.

Kijk naar Arriva tussen Sittard en Maastricht/Heerlen bijvoorbeeld. Het spoorvervoer is sinds de komst van deze partij erop vooruit gegaan, t.o.v. de situatie met NS (1 stoptrein per uur als je pech had, heel leuk als je op onregelmatige tijden werkt).

Quote
icened (wo 01 aug 2018 20:19:58 https://www.somda.nl/forum/21326/p674354/): Wordt het werkgebied van NS niet te klein in de geliberaliseerde Europese spoormarkt? Kan NS zich anno 2018 nog alleen richten op de Nederlandse spoormarkt?


Mijn gevoel als Europa-liefhebber zegt 'Nee', en de Euregio bewijst dat feitelijk al. Veel van mijn vrienden wonen in NL, werken in BE/DE en reizen met het OV. Wat ik vaak te horen krijg: aansluitingen van lik m'n vestje, hoge prijzen, gedoe met OV Chipkaarten en andere vervoersbewijzen etc.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 01-08-2018 22:48
 

01-08-2018 22:51:56
sjoerd
sjoerd
Het is hier al zo vaak gezegd Chris, maar ik herhaal het nog maar eens. NS had die extra Sprinters die jij wenst ook wel kunnen en willen rijden, maar weet je nog: NS reed de Sprinters er zonder bijdrage van Limburg gratis bij. En nu betaal je als belastingbetaler mee aan deze betere voorziening van Arriva.
En ik ben ook Europa-gericht, maar ik snap je laatste opmerking niet. Klagen je maten nu over gedoe in Be en Du of klagen ze over Ne? Dan zou volgens jou NS zich best op Be en Du kunnen richten en het daar beter doen of bedoel je dat Arriva dat dan maar moet gaan doen? Dat gaat Arriva op Luik - Aken al doen trouwens. Ik snap het niet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 01-08-2018 22:56
 

02-08-2018 03:00:12
Oldskool
Oldskool
Quote
mren (wo 01 aug 2018 17:53:14 https://www.somda.nl/forum/21326/p674324/):
Quote
Oldskool (wo 01 aug 2018 16:45:19 https://www.somda.nl/forum/21326/p674303/): B.V. Nederland wordt gewoon verkocht aan de buitenlandse multinationals, welke vaak ook nog in handen zijn van de staat.%08%%08%

En bij Nederlandse multinationals is dat weer niet erg? Zoals een Ahold, NS of TenneT waarbij de eerste zelfs de meerderheid van de omzet in het buitenland haalt.
Ahold is een kruidenier, geen bedrijf met invloeden van de staat NS doet het met Abelio goed, door consessies te winnen. Nam als NedRailways Abellio GmBH over. Verder niets. TenneT doet buiten Nederland wat in Duitsland. Overigens wordt dat streng gecontroleerd en gereguleerd.

Laatst bewerkt door Oldskool op 02-08-2018 03:00
 

02-08-2018 04:55:28
dennistd
dennistd
Quote
thom (wo 01 aug 2018 19:46:04 https://www.somda.nl/forum/21326/p674348/): NS haalt met Abelio ook geld op in het buitenland, moesten ze daar van onze Nederlandse overheid ook niet mee stoppen en zich gaan richten op Nederland?

Ondertussen gaan we dan het werkgebied in Nederland verkleinen van NS en dat weggeven aan de 'Abelio's' van de Buitenlandse partijen... %03%

https://www.treinreiziger.nl/telegraaf-ns-moet-zich-concentreren-op-hoofdrailnet/
Ik denk dat dat artikel (uit 2014) niet zo actueel meer is. Vorig jaar heeft Abellio namelijk nog alle aandelen in Westfalenbahn overgenomen van de drie overige aandeelhouders, dat zou je toch niet doen als je weet dat je je terug moet trekken lijkt me.
 

02-08-2018 06:01:23
Chrisdb
Chrisdb
Quote
sjoerd (wo 01 aug 2018 22:51:56 https://www.somda.nl/forum/21326/p674387/): Het is hier al zo vaak gezegd Chris, maar ik herhaal het nog maar eens. NS had die extra Sprinters die jij wenst ook wel kunnen en willen rijden, maar weet je nog: NS reed de Sprinters er zonder bijdrage van Limburg gratis bij. En nu betaal je als belastingbetaler mee aan deze betere voorziening van Arriva.
En ik ben ook Europa-gericht, maar ik snap je laatste opmerking niet. Klagen je maten nu over gedoe in Be en Du of klagen ze over Ne? Dan zou volgens jou NS zich best op Be en Du kunnen richten en het daar beter doen of bedoel je dat Arriva dat dan maar moet gaan doen? Dat gaat Arriva op Luik - Aken al doen trouwens. Ik snap het niet.


Vind het niet erg om mee te moeten dokken aan beter vervoer. Kom dagelijks op tijd op m'n werk, het is veilig etc.

Op het tweede stuk: zowel als.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat als NS bijvoorbeeld strategisch de banden aanhaalt met DB of NMBS, ze daarmee toegang krijgt tot het betreffende spoor zodat er gemakkelijker gereisd kan worden tussen bepaalde landen, dus niet om het in het buitenland beter te maken. Je kan dan onder het normale binnenlandse tarief vanuit NL naar bijvoorbeeld Luik of een andere plek. Zaken als OV Chipkaart zijn dan ook eenvoudiger uit te rollen. Drempels weghalen dus.

Van Arriva wist ik, meen komende dienstregeling dat dat begint.
Ben erg benieuwd, ik ga 'm zeker (van Aken tot Luik) uitproberen!

Laatst bewerkt door Chrisdb op 02-08-2018 06:05
 

02-08-2018 07:32:55
cuneo56
cuneo56
Ik waag het sterkte betwiifelen of dat lukt al dit jaar ( als het al überhaupt lukt), een paar argumenten/ vragen:
Is er al echt serieus met België over gepraat?
Er is nog niet gestart met toelating van de treinstellen in B
Machinisten opleiding voor België is niet de simpelste en duurt ook lange tijd.
 


02-08-2018 07:40:59
BGM104
BGM104
Als het aan de NMBS ligt gaat Arriva nooit rijden in België. Gaat nog heel lang duren dus als het er al ooit van komt.  

02-08-2018 08:04:52
icened
icened
NMBS is erg protectionistisch. Zien wanneer er andere vervoerders op het Belgische spoornet gaat rijden. Is dat niet in strijd met geliberaliseerde Europese beleid en regelgeving? Die willen de Europese spoormarkt meer open hebben:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi7jfeY3s3cAhVRalAKHdrOCzEQFjAAegQIABAB&url=https%3A%2F%2Fwww.internetconsultatie.nl%2Fimplementatie_euspoorpakket&usg=AOvVaw0uvCQAyvHLLy6Jj_VSrT3a

Doel van de regeling

De Europese wetgever beoogt een geleidelijke openstelling van de spoorwegmarkt. Het Europese spoorverkeer mag niet belemmerd worden door landsgrenzen, technische eigenschappen en veiligheidsvoorschriften en –procedures. De verbetering van de spoorwegveiligheid is hierbij een belangrijke voorwaarde. Hiertoe zijn pakketten van Europese verordeningen en richtlijnen tot stand gekomen.

Laatst bewerkt door icened op 02-08-2018 08:27
 

02-08-2018 12:41:41
thom
thom
Quote
Chrisdb (wo 01 aug 2018 22:42:07 https://www.somda.nl/forum/21326/p674384/):
Kijk naar Arriva tussen Sittard en Maastricht/Heerlen bijvoorbeeld. Het spoorvervoer is sinds de komst van deze partij erop vooruit gegaan, t.o.v. de situatie met NS (1 stoptrein per uur als je pech had, heel leuk als je op onregelmatige tijden werkt).


Daar val je dus in een valkuil, dat heeft niks te maken het aanstellen van een andere vervoerder maar alles met het subsidiëren van het vervoer waardoor veel méér mogelijk is dan NS die daar zijn eigen broek maar bij op moest houden...
 

02-08-2018 13:31:45
Klaasje
Klaasje
Je valt zelf ook in een valkuil. Ns kreeg wel degelijk subsidie. Maar dat was dan in de vorm van een lagere concessievergoeding dan NS betaalt sinds Limburg de treindiensten regelt. Limburg krijgt het bedrag wat NS nu meer betaald. Wellicht doen ze er nog een paar ton bij maar veel meer zal het niet zijn. In iedergeval zal dat niet de grote dienstenuitbreiding verklaren. Daarentegen is er ook meer aan de hand dan dat NS is vervangen door een regionale vervoerder. Denk aan een andere opzet van de busdiensten. Voortdurende centralisatie van voorzieningen wat regionaal ov in de kaart speelt en meer van dit soort subtiele verschillen.  

02-08-2018 13:47:42
broek53
broek53
Quote
thom (do 02 aug 2018 12:41:41 https://www.somda.nl/forum/21326/p674450/):
Quote
Chrisdb (wo 01 aug 2018 22:42:07 https://www.somda.nl/forum/21326/p674384/):
Kijk naar Arriva tussen Sittard en Maastricht/Heerlen bijvoorbeeld. Het spoorvervoer is sinds de komst van deze partij erop vooruit gegaan, t.o.v. de situatie met NS (1 stoptrein per uur als je pech had, heel leuk als je op onregelmatige tijden werkt).


Daar val je dus in een valkuil, dat heeft niks te maken het aanstellen van een andere vervoerder maar alles met het subsidiëren van het vervoer waardoor veel méér mogelijk is dan NS die daar zijn eigen broek maar bij op moest houden...
Die hebben we wel vaker aan de veter gehad. Ruw gezegd komt het erop neer dat elke andere vervoerder dan NS de conducteur op de trein weglaat en de wagenvoerders minder betaalt en daardoor meer treinen kan laten rijden voor hetzelfde geld. Dat is onmiskenbaar zo en precies de reden dat NS zo'n concessie nooit of te nimmer kan winnen als ze zouden aanbieden met klassieke en klassiek bemenste treinen. Tenzij ze onder hun eigen kostprijs gaan zitten - en ik denk dat dat precies is wat NS gaat doen als een paar van die in hun ogen cruciale treindiensten op het hoofdrailnet in de aanbesteding gaan. soort interne subsidiëring dus.
 

02-08-2018 16:23:23
b2py
b2py
Hoe zit dat op Gouda - Alphen?  

02-08-2018 16:42:14
broek53
broek53
Daar heeft NS niet geboden met klassieke en klassiek bemenste treinen.  

02-08-2018 19:59:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
BGM104 (do 02 aug 2018 07:40:59 https://www.somda.nl/forum/21326/p674414/): Als het aan de NMBS ligt gaat Arriva nooit rijden in België. Gaat nog heel lang duren dus als het er al ooit van komt.
Ik heb juist eerder (weet niet of het nu op Somda was) gelezen dat men tussen Maastricht en Luik met Belgisch personeel gaat rijden in eerste instantie. Maar dus wel met doorgaande treinen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-08-2018 20:01:42
b2py
b2py
Waarom zou NS dat dan wel moeten op andere concessies in de toekomst? @broek  

02-08-2018 20:10:44
VIRMm1
VIRMm1
Machinisten kun je niet ineens minder gaan betalen.

En conducteurloze treinen op pad sturen gaat intern rommelen denk ik zo.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 02-08-2018 20:11
 

02-08-2018 20:50:43
sjoerd
sjoerd
Wel als je de naam van je eilandbedrijfje verandert van NS in.... Dan wordt zo'n machinist en steward (geen hc) ineens aangenomen voor hetzelfde werk maar met een ander contract. En met minder bevoegdheden en opleidingseisen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-08-2018 20:51
 

02-08-2018 22:01:59
thom
thom
Quote
VIRMm1 (do 02 aug 2018 20:10:44 https://www.somda.nl/forum/21326/p674570/): Machinisten kun je niet ineens minder gaan betalen.

En conducteurloze treinen op pad sturen gaat intern rommelen denk ik zo.

Dat mag niet van de NS-CAO en als je daar ook maar wat over roept slijpen de bonden hun hooivorken al...
 

02-08-2018 22:10:17
VIRMm1
VIRMm1
Exact. En daarom rijdt Abellio op TAG  

02-08-2018 22:17:04
sjoerd
sjoerd
En als NS langs een omweg met een andere naam en CAO dezelfde standaards hanteert als de andere vervoerders, is dat wel zo eerlijk als je meedingt naar een vervoerscontract. %02% Anders zijn die andere vervoerders voortdurend in het voordeel. En dat heet oneerlijke concurrentie.
En dan zijn we er toch? Of toch niet? Want dan is het personeel de treurende derde partij.
 

02-08-2018 22:26:58
thom
thom
Nouja, het NS hun eigen 'schuld' want de CAO is natuurlijk een bedrijfsinterne aangelegenheid, het is geen verplicht speelveld wat het oneerlijk maakt vanuit hogerhand.  

02-08-2018 22:45:11
cuneo56
cuneo56
Even preciseren,
De regels en normen voor treinbemanning staan niet in een CAO.
Wel moeten aanpassingen daarvan besproken worden met de "sociale partners" in de daarvoor aanwezige overleg structuren, oftewel de Centrale Ondernemings Raad.
Hooguit kan eens bij een nieuwe CAO worden afgesproken dat NS en CAO partners daar nadere / andere afspraken over gaan maken
 

02-08-2018 23:20:56
thom
thom
Ik ken het niet beter als dat het in de CAO opgenomen is, de aanwezigheid daarin eisen stelt natuurlijk ook een sociale zekerheid aan het bestaandsrecht van het beroep Hc en de werkgelegenheid daarmee.  

02-08-2018 23:22:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Waar staat het dan in de CAO?  

02-08-2018 23:33:27
lol
lol
Quote
MasterE (di 31 jul 2018 14:46:33 https://www.somda.nl/forum/21326/p674039/):
Quote
mvanuden (di 31 jul 2018 12:53:07 https://www.somda.nl/forum/21326/p674009/): Aanbesteden an sich is niet slecht, het levert meerwaarde voor de reiziger op. Of het personeel er op zit te wachten is iets anders.
Volgens mij is alles waar je als reiziger beter van wordt vast te leggen in een concessie en dat lijkt mij makkelijker omdat met 1 vervoerder te doen


Juist niet. 1 vervoerder bijna alles laten rijden is juist nadelig voor de reiziger op financieel vlak. Dan krijg je een monopoliepositie. Dat betekent geen concurrentie en dat is nadelig voor de prijs van de treinkaartjes. Die worden door de monopoliepositie duurder, wat nadelig is voor de reizigers. Stel dat een andere vervoerder een prima treinaanbod en service kan aanbieden tegen lagere kosten voor de reiziger, waarom zou die vervoerder dan niet de concessie toegewezen mogen krijgen?

Laatst bewerkt door lol op 02-08-2018 23:33
 

02-08-2018 23:40:23
lol
lol
.

Laatst bewerkt door lol op 02-08-2018 23:47
 

02-08-2018 23:50:46
lol
lol
Quote
En daarmee heffen ze hun eigen functie op. Ze hebben dan geen meerwaarde meer. Bouw wat spiegels of camera's in en de treinen kunnen makkelijk zonder hc vertrekken.


En wie controleert de treinen op zwartrijders?
 

02-08-2018 23:53:00
thom
thom
Quote
IJsbergsla (do 02 aug 2018 23:22:44 https://www.somda.nl/forum/21326/p674636/): Waar staat het dan in de CAO?

Ik drukte me wat slecht uit, en bedoelde dat ik hem alleen zo kende. het zal dan inderdaad een ander intern regelgevend document zijn wat voor dezelfde strekking zorgt.
 

02-08-2018 23:56:41
thom
thom
Quote
lol (do 02 aug 2018 23:50:46 https://www.somda.nl/forum/21326/p674645/):
Quote
En daarmee heffen ze hun eigen functie op. Ze hebben dan geen meerwaarde meer. Bouw wat spiegels of camera's in en de treinen kunnen makkelijk zonder hc vertrekken.


En wie controleert de treinen op zwartrijders?

Een mobiel controle team zoals bij meerdere vervoerders al gebeurd.
 

03-08-2018 01:57:21
kiekkiek
kiekkiek
Quote
lol (do 02 aug 2018 23:33:27 https://www.somda.nl/forum/21326/p674639/):

Juist niet. 1 vervoerder bijna alles laten rijden is juist nadelig voor de reiziger op financieel vlak. Dan krijg je een monopoliepositie. Dat betekent geen concurrentie en dat is nadelig voor de prijs van de treinkaartjes. Die worden door de monopoliepositie duurder, wat nadelig is voor de reizigers. Stel dat een andere vervoerder een prima treinaanbod en service kan aanbieden tegen lagere kosten voor de reiziger, waarom zou die vervoerder dan niet de concessie toegewezen mogen krijgen?


Weleens in het Verenigd Koninkrijk geweest en de trein gepakt? De treinkaartjes zijn idioot duur, en het hele tariefsysteem is een ongekend doolhof mede door allerlei reserveringssystemen met kortingen e.d.
Vooral de IC's zijn ramvol, maar vaker rijden of de trein langer maken? Ho maar. Zelfs in de daluren is bijna elke stoel gereserveerd.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 03-08-2018 02:00
 

03-08-2018 07:48:16
treinhobby
treinhobby
Quote
MasterE (di 31 jul 2018 14:46:33 https://www.somda.nl/forum/21326/p674039/): Juist niet. 1 vervoerder bijna alles laten rijden is juist nadelig voor de reiziger op financieel vlak. Dan krijg je een monopoliepositie. Dat betekent geen concurrentie en dat is nadelig voor de prijs van de treinkaartjes. Die worden door de monopoliepositie duurder, wat nadelig is voor de reizigers. Stel dat een andere vervoerder een prima treinaanbod en service kan aanbieden tegen lagere kosten voor de reiziger, waarom zou die vervoerder dan niet de concessie toegewezen mogen krijgen?

Het blijft mij verbazen hoe anti-NS men in het algemeen is.
Nu hier niet persoonlijk bedoeld naar iemand, maar het gras bij een particuliere vervoerder is altijd groener.

Als voorbeeld nu de prijs.
Tussen Enschede en Almelo betaal je 1 cent meer voor Blauwnet en je doet er ook nog eens 7 minuten langer over.

Roermond - Maastricht is met Arriva zelf 69 cent duurder, waarbij er ook nog eens 14 minuten langer over doet.

Hoezo wordt het goedkoper??
Of heeft de NS gauw de prijzen omlaag gedaan om zo meer reizigers te trekken omdat ze daar opeens directe concurrentie kregen??

Laatst bewerkt door treinhobby op 03-08-2018 07:56
 

03-08-2018 08:24:30
mren
mren
Quote
lol (do 02 aug 2018 23:50:46 https://www.somda.nl/forum/21326/p674645/):
Quote
En daarmee heffen ze hun eigen functie op. Ze hebben dan geen meerwaarde meer. Bouw wat spiegels of camera's in en de treinen kunnen makkelijk zonder hc vertrekken.


En wie controleert de treinen op zwartrijders?

De poortjes op de stations.
 

03-08-2018 08:27:00
edje
edje
Quote
treinhobby (vr 03 aug 2018 07:48:16 https://www.somda.nl/forum/21326/p674684/):
Quote
MasterE (di 31 jul 2018 14:46:33 https://www.somda.nl/forum/21326/p674039/): Juist niet. 1 vervoerder bijna alles laten rijden is juist nadelig voor de reiziger op financieel vlak. Dan krijg je een monopoliepositie. Dat betekent geen concurrentie en dat is nadelig voor de prijs van de treinkaartjes. Die worden door de monopoliepositie duurder, wat nadelig is voor de reizigers. Stel dat een andere vervoerder een prima treinaanbod en service kan aanbieden tegen lagere kosten voor de reiziger, waarom zou die vervoerder dan niet de concessie toegewezen mogen krijgen?

Het blijft mij verbazen hoe anti-NS men in het algemeen is.
Nu hier niet persoonlijk bedoeld naar iemand, maar het gras bij een particuliere vervoerder is altijd groener.

Als voorbeeld nu de prijs.
Tussen Enschede en Almelo betaal je 1 cent meer voor Blauwnet en je doet er ook nog eens 7 minuten langer over.

Roermond - Maastricht is met Arriva zelf 69 cent duurder, waarbij er ook nog eens 14 minuten langer over doet.

Hoezo wordt het goedkoper??
Of heeft de NS gauw de prijzen omlaag gedaan om zo meer reizigers te trekken omdat ze daar opeens directe concurrentie kregen??


Ja en tussen Enschede en Hengelo, is Blauwnet weer 2 cent goedkoper en is blauwnet sneller.

De rit tussen Almelo en Hengelo vergelijk je tussen Intercity van de NS en een stoptrein van Blauwnet, ja dan kan ik het verschil in reistijd wel begrijpen ja

Zet ze dan allemaal op een rijtje

Almelo - Hengelo
NS
Intercity €4,70 - reistijd 20 minuten
Sprinter €4,70 - reistijd 24 minuten

Blauwnet
Intercity €4,71 - Reistijd 18 minuten
Sprinter €4,71 - Reistijd 26 minuten

------------------------------------------------

Terugkomend op het HC verhaal.
Juist op Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen, krijgen we van veel reizigers te horen, dat het S&V personeel zoveel aanwezig (zichtbaar) is in de trein.
Het is ook te merken aan het aantal zwartrijders wat beboet wordt. Blijkbaar was de pakkans bij NS een stuk lager dan bij Blauwnet.
Er zijn al aan een tiental personen een OV-verbod afgegeven en die krijg je niet zomaar.
Ook door de uitstraling van het personeel voelt men zich veilger
 

03-08-2018 08:47:52
sjoerd
sjoerd
Quote
lol
Juist niet. 1 vervoerder bijna alles laten rijden is juist nadelig voor de reiziger op financieel vlak. Dan krijg je een monopoliepositie. Dat betekent geen concurrentie en dat is nadelig voor de prijs van de treinkaartjes. Die worden door de monopoliepositie duurder, wat nadelig is voor de reizigers. Stel dat een andere vervoerder een prima treinaanbod en service kan aanbieden tegen lagere kosten voor de reiziger, waarom zou die vervoerder dan niet de concessie toegewezen mogen krijgen?

Goed opgelet in de les bij economie. Maar die theorie veronderstelt dat er twee of meer gelijkwaardige bakkers zijn in het dorp. En daarvan is bij OV geen sprake. De vervoersprijs hangt echt helemaal niet af van de concurrentie. Ook niet bij zogenaamd voordelige inschrijvingen bij aanbesteding.
Theorieën heten niet voor niks zo; die staan vaak haaks op de praktijk. Ze zijn alleen een manier om iets eenvoudig voor te stellen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 03-08-2018 09:01
 

03-08-2018 08:53:17
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
mren (vr 03 aug 2018 08:24:30 https://www.somda.nl/forum/21326/p674687/):
Quote
lol (do 02 aug 2018 23:50:46 https://www.somda.nl/forum/21326/p674645/):
Quote
En daarmee heffen ze hun eigen functie op. Ze hebben dan geen meerwaarde meer. Bouw wat spiegels of camera's in en de treinen kunnen makkelijk zonder hc vertrekken.


En wie controleert de treinen op zwartrijders?

De poortjes op de stations.

Na jaren met gesloten poortjes is er toch bijkans niemand meer die durft te beweren dat deze zwartrijders tegengaan, me dunkt.
 

03-08-2018 08:55:19
broek53
broek53
Quote
b2py (do 02 aug 2018 20:01:42 https://www.somda.nl/forum/21326/p674567/): Waarom zou NS dat dan wel moeten op andere concessies in de toekomst? @broek
Om tussendoor nog even een misverstandje op te ruimen: ik heb niet gezegd dat NS op de voor hen klassieke wijze treinen moet blijven rijden, ik heb in de discussie alleen getracht uit te leggen waar het vandaan komt dat andere vervoerders zoveel meer treinen kunnen laten rijden voor hetzelfde geld. En daaraan kun je de conclusie verbinden dat NS nooit een concessie kan winnen door op de klassieke wijze treinen te rijden en vooral te bemannen. Tenzij het bedrijf zwaar onder de eigen kostprijs gaat bieden, dunkt mij. Of net zo minder-sociaal worden als de concurrenten.
 

03-08-2018 10:25:28
Nelis
Nelis
Quote
IJsbergsla (vr 03 aug 2018 08:53:17 https://www.somda.nl/forum/21326/p674699/):
Quote
mren (vr 03 aug 2018 08:24:30 https://www.somda.nl/forum/21326/p674687/):
Quote
lol (do 02 aug 2018 23:50:46 https://www.somda.nl/forum/21326/p674645/):
Quote
En daarmee heffen ze hun eigen functie op. Ze hebben dan geen meerwaarde meer. Bouw wat spiegels of camera's in en de treinen kunnen makkelijk zonder hc vertrekken.


En wie controleert de treinen op zwartrijders?

De poortjes op de stations.

Na jaren met gesloten poortjes is er toch bijkans niemand meer die durft te beweren dat deze zwartrijders tegengaan, me dunkt.


De poortjes houden alleen de incidentele zwartrijder tegen maar de structurele schrikt het zeker niet af. Persoonlijk heb ik het idee dat op lijnen waar mobiele controleteams gebruikt worden de kans dat je gecontroleerd wordt groter is dan op lijnen met een hc aan boord. Als ik op Asdz - Ut 2 keer per maand gecontroleerd wordt is het veel. Als ik incidenteel op Zl - Emn of Amf - Bnc reis word ik nagenoeg altijd gecontroleerd (al is dit natuurlijk een beetje kort door de bocht). Ik zie het lage controlepercentage wel als een achilleshiel voor de NS omdat niks de zwartrijder meer afschrikt als een heel hoog controlepercentage (2 boetes kosten aanmerkelijk minder dan mijn traject vrij abbonement Asdz - Ut)

Laatst bewerkt door Nelis op 03-08-2018 10:26
 

03-08-2018 10:31:52
VIRMm1
VIRMm1
Quote
maarten83 (di 31 jul 2018 23:01:21 https://www.somda.nl/forum/21326/p674195/):

En daarmee heffen ze hun eigen functie op. Ze hebben dan geen meerwaarde meer.
 

03-08-2018 12:37:32
nsnoord
nsnoord
We moeten er rekening mee houden dat de NS over 7 a 8 jaar niet meer bestaat, de regering wil de hoofdrailnet compleet gaan aanbesteden en dus niet alleen de 4 sprinter lijnen waar nu een qwiqscan naar gedaan word.

Maar volgens de huidige regeerakkoord mag de NS wel mee bieden op regionale lijnen, dus wat die Boersma loopt te zeuren is ver achterhaald, NS mag vanaf 2019 weer meebieden op de regionale lijnen

En eind dit jaar weten welke lijnen worden aanbesteed.

Maar de huidige staatssecretaris heeft als Kamerlid jaren lang getracht de NS van de baan af te krijgen, nu zit op de post waar ze eindelijk haar zin kan doordrijven. Stientje van Veldhoven wil van de NS af en dat gaat alle voor doen om dat te laten lukken.
 

03-08-2018 12:54:59
Daan!
Daan!
En zijn dit aannames of heb je Stientje zelf gesproken?  

03-08-2018 16:16:24
nsnoord
nsnoord
Als je haar opvattingen de laatste jaren gevolgt had, had je het geweten, en het heeft op twitter gestaan. NS raakt in 2025 de hoofdrail concessie kwijt. Kabinet wil alles aanbesteden en ns mag meedoen, maar zal nooit tegen de Duitse en Franse overmacht op kunnen. We kunnen dus nog maximaal 7 jaar genieten van de geel-blauw op de Nederlandse spoor  

03-08-2018 16:20:39
Daan!
Daan!
Het blijft wel kabinetsbeleid en niet StientjevanVeldhovenbeleid. Dat zij wat op twitter zet, wil niet zeggen dat ze dat zo doet.  

03-08-2018 16:31:21
b2py
b2py
Je zou toch zeggen dat ze namens het kabinet spreekt toch?  

03-08-2018 16:35:28
Daan!
Daan!
Ja maar toen sprake ze nog als D’66 vanuit de oppositie  

03-08-2018 16:42:06
jeanne
jeanne
Eerst maar eens gewoon zien wat er van komt. In een glazen bol kunnen we allemaal wel kijken, maar er zijn slechts een enkeling die hem ook kunnen lezen.


Jeanne Kok
 

03-08-2018 16:48:31
thom
thom
Quote
b2py (vr 03 aug 2018 16:31:21 https://www.somda.nl/forum/21326/p674792/): Je zou toch zeggen dat ze namens het kabinet spreekt toch?

Het is niet zo dat wat zij roept, het kabinet het er ook mee eens zou zijn...

Sowieso zou het een domme actie zijn, want dat kost het kabinet goed geld, want naar wie gaat de winstuitkering van NS ookalweer...?
 

03-08-2018 17:01:58
VIRMm1
VIRMm1
Het huidige kabinet zit maar tot (maximaal) 2021.

Het kabinet wat daarna gekozen wordt heeft er wat meer over te zeggen. Al kan bij de 2e Kamerverkiezingen in 2021 uiteraard ook weer op dezelfde partijen gestemd worden.

Het blijft dus koffiedik kijken.
 

03-08-2018 17:38:05
icened
icened
Quote
nsnoord (vr 03 aug 2018 16:16:24 https://www.somda.nl/forum/21326/p674786/): Als je haar opvattingen de laatste jaren gevolgt had, had je het geweten, en het heeft op twitter gestaan. NS raakt in 2025 de hoofdrail concessie kwijt. Kabinet wil alles aanbesteden en ns mag meedoen, maar zal nooit tegen de Duitse en Franse overmacht op kunnen. We kunnen dus nog maximaal 7 jaar genieten van de geel-blauw op de Nederlandse spoor


Het lijkt dat je voor optie 4 kiest. Aanbesteding van het spoor door kabinet. Als dat maar goed gaat...….

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiWrp6hm9HcAhUO36QKHafqAqYQFjAFegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.ovmagazine.nl%2F2016%2F10%2Fonderzoek-ordening-spoor-klaar-in-maart-2247%2F&usg=AOvVaw1oOlC3AOWuS3BGGNiuFdtX

Laatst bewerkt door icened op 03-08-2018 17:40
 

03-08-2018 18:55:58
nsnoord
nsnoord
ik zeker niet, ik zou voor optie 1 kiezen, hooguit optie 2 en de NS nou eens een langer contract geven.

Maar wat opvalt dat die lui in den haag zo graag willen dat de nationale spoorwegen in buitenlandse handen valt.

Arriva doet het geen haar beter, in het Noorden zien ze liever gaan dan komen, ze hebben alleen verlening gekregen vanwege dat er geen concurrent was voor de concessie.

Vraag me wel af hoe het voor de NS personeel moet zijn, om de komende jaren in onzekerheid te zitten, niemand zou voor een andere vervoerder willen rijden.

En waarom neemt de NS zoveel risico met de aanschaf van de nieuwe intercitys, las vanmiddag dat ze een fikse lening hebben afgesloten voor de aanschaf van de nieuwe intercity terwijl in het ergste geval na 2025 volledig van de baan geveegd kunnen worden.

Ik heb vandaag de forum eens doorgenomen vooral deze topic, maar ik merk dat niemand er rekening mee houd dat de NS na 2025 wel eens opgeheven kan worden, ik las dat 2019 cruciaal gaat worden, niet slim dat iedereen dat weet, nu kunnen anti NS'ers zoals Arriva en consorten mensen gaan inhuren om te zorgen dat er zo veel klachten komen dat de regering besluit de hoofdrailnet volledig aan te besteden.
 

03-08-2018 21:38:24
AlexNL
AlexNL
Quote
kiekkiek (vr 03 aug 2018 01:57:21 https://www.somda.nl/forum/21326/p674678/):

Weleens in het Verenigd Koninkrijk geweest en de trein gepakt? De treinkaartjes zijn idioot duur,

Ja, als je op het allerlaatste moment komt opdraven voor een langeafstandstrein tijdens de spitsuren.

Als je op tijd boekt kun je voor een paar pond lange afstanden afleggen. Zelfs als je op de dag zelf een kaartje koopt kun je nog voordelig uit zijn - zolang je de spits maar mijdt.
Quote
en het hele tariefsysteem is een ongekend doolhof mede door allerlei reserveringssystemen met kortingen e.d.


..wat een gevolg is van overheidsbeleid! Ten tijde van de privatisering van British Rail zijn veel van de kaartsoorten en -voorwaarden die destijds bestonden vastgelegd in reglementen, en later is er nog van alles aan toegevoegd. De bezem is er echter nooit doorheen gehaald.

De Rail Delivery Group, de overkoepelende samenwerkingsorganisatie, is bezig met een opschoningen van de tarieven. Goedkoper zal het niet worden (dat is ook niet de bedoeling) maar wel eenvoudiger.
Quote

Vooral de IC's zijn ramvol, maar vaker rijden of de trein langer maken? Ho maar. Zelfs in de daluren is bijna elke stoel gereserveerd.

En ook dat is weer een direct gevolg van overheidsbeleid. De Britse spoorsector wordt sterk gecontroleerd door het Department for Transport - meer of ander rollend materieel inzetten is niet zomaar toegestaan, als het er al is. En als het wel kan moet het ook allemaal nog maar passen op de infrastructuur.
 

04-08-2018 01:53:59
kiekkiek
kiekkiek
Niet het moment van kaartje kopen moet de prijs bepalen, maar de kaartsoort of reismoment, als in NL. Dat geeft veel meer vrijheid en trekt meer reizigers. Daarom presteren de SBB en de NS zo goed.
Op dat reserveringsgedoe zit niemand te wachten.
En wat de oorzaak is van de Engelse ellende is niet zo belangrijk, feit is dat het in veel regio's een puinhoop is en dat het rap anders moet.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 04-08-2018 01:58
 

04-08-2018 12:22:10
phantom
phantom
Quote
nsnoord (vr 03 aug 2018 18:55:58 https://www.somda.nl/forum/21326/p674834/):
Ik heb vandaag de forum eens doorgenomen vooral deze topic, maar ik merk dat niemand er rekening mee houd dat de NS na 2025 wel eens opgeheven kan worden, ik las dat 2019 cruciaal gaat worden, niet slim dat iedereen dat weet, nu kunnen anti NS'ers zoals Arriva en consorten mensen gaan inhuren om te zorgen dat er zo veel klachten komen dat de regering besluit de hoofdrailnet volledig aan te besteden.

En jij gelooft werkelijk dat de concurrentie uit een ei komt en zulk soort dingen al niet vanaf dag 1 volgt ?
Geloof je t echt,dat een concurrent mensen inhuurt of gaat huren enkel om een klacht(en) te fabriceren ?
Vooralsnog is t koffiedik kijken of en wanneer NS buiten word gezet,ik volg de politiek nou al zolang,dat ik weet dat alles waar hun een termijn of een geldbedrag aan hangen,dat dat nooit exact uitkomt %08%
Plannen maken is daar ook nog altijd iets anders dan ze werkelijk geheel of zelfs gedeeltelijk uitvoeren.
Overigens is optie 2 wel gek,NS eens een langer contract geven,opzich denk ik dat ze al een lange tijd de enigste zijn met een contract %03%

WE zullen maar is gewoon kijken wat er over een paar jaar nou werkelijk IS gebeurt,beetje voorbarig om je daar nu als "trein fanaat" zonder enige invloed op/in de politiek,nu al druk over te gaan lopen maken


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.