Intercity,Sneltrein,Sprinter,Stoptrein
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
13-01-2007 15:50:36
helmond
helmond
Ja het is erg verwarrend allemaal,we hebben Intercity,Sneltrein,Sprinter,en Stoptreinen,Er zit inderdaad helemaal geen strakke lijn in,en de meest vreemde
treinen worden als Interciy aangemerkt,b.v. 4900 serie Utrecht-Almere Oostvaarders,stopt alleen niet in Hor,Hvsn,BsmZ.
8800 serie Utrecht-Leiden,stopt alleen niet in Utt,Vtn
Terwijl de serie 2200 Asd-Ddr/Bd,ook niet overal stopt en dat is dan weer wel Sneltrein.
 

13-01-2007 15:54:47
sneltrein
sneltrein
ja heb ik ook wel eens gehad een plan V als een intercity.
En wat ik ook wel eens gehad heb was een intercity die opeens overal stopt, terwijl dat niet staat aangegeven.

Alle twee de dingen zijn gebeurd tussen Eindhoven en Helmond.

Edit Rugzakje: Let a.u.b. even op het gebruik van hoofdletters. En misschien is het verstandig om je berichtjes nog eens na te lezen voordat je ze verzend.
 

13-01-2007 17:25:41
billy
billy
IC 3700 rijdt ook planmatig met Mat.'64. Maar het is inderdaad verwarrend. De 13600 (stoptrein Breda-Den Bosch en dan verder als 16000 naar Utrecht) wordt ook vaak als IC aangekondigd. Toch vreemd als je dan al die stops op de CTA ziet en dan erboven "Intercity" ziet staan.  

13-01-2007 17:31:06
nielsie21
nielsie21
Wat een topic weer  


13-01-2007 18:16:56
admin
Moderator
admin
Kan iemand met verstand ervan nog 1 keer de logica van de NS uitleggen?

Voor zover ik weet zijn er nog maar 3 treintypes: Intercity, Sprinter en Stoptrein. Stopt een trein op zijn route op _alle_ stations dan is het een sprinter of stoptrein (afhankelijk van of de treinserie met SGMm is gepland of niet). Slaat een trein 1 of meerdere stations over, dan is het een intercity.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

13-01-2007 18:38:40
j.jager
j.jager
Op de lijn GN/NSCH word er 1 keer per uur 2 stations overgelaan(kw en spm),(behalve op zondag) maar dit is dan nog wel een stoptrein, en geen IC.  

13-01-2007 18:39:36
kevinevers
kevinevers
ik snap het ook niet meer. want veolia rijdt op maastricht heerlen ook als "intercity" wel grappig dat station meerssen en station valkenburg nu intercity stations zijn  

13-01-2007 18:42:10
thieskes
thieskes
ik had woensdag als stoptrein naar tilburg west een virm
virm is toch als intercity bedoeld

en de treinen helmond - venlo heten allebei ook intercity maar stoppen overal(op brouwhuis na)
ns logica


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

13-01-2007 18:50:06
werchter
werchter
Quote
Kan iemand met verstand ervan nog 1 keer de logica van de NS uitleggen?
Voor zover ik weet zijn er nog maar 3 treintypes: Intercity, Sprinter en Stoptrein.

Sneltreinen bestaan ook nog, zoals in de serie 2200.
(De logica kan ik niet uitleggen )
 

13-01-2007 19:51:33
bloober
bloober
Quote
thieskes: en de treinen helmond - venlo heten allebei ook intercity maar stoppen overal(op brouwhuis na)
ns logica
Dat is niet zo gek, gezien die treinen tussen Den Haag Centraal en Helmond alleen stoppen in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven.


Groetjes, Bloober
 

13-01-2007 20:52:21
lamote_ban
lamote_ban
De term "Intercity" is langzamerhand totaal misplaatst, zowel gezien het aantal stops als gezien het comfort van de meeste treinen. Internationaal gezien heet zo'n trein "Sneltrein" of "Expres". Persoonlijk vind ik Expres de beste keuze.

En "Sprinter"? Tja, wat moet je met zo'n naam die niets zegt. Regiotrein of Lokaaltrein komt het dichtst bij de waarheid, waarbij ik Lokaaltrein wat dorps vindt klinken. Regiotrein, afgekort Regio was daarom mijn keuze geweest.
 

13-01-2007 22:26:51
Jack5812
Jack5812
Om het nog verwarrender te maken: de 3400 wordt op de vertrekstaten aangegeven als sneltrein, maar op de CTA van Hlo als Intercity. Maar op de CTA van Gvc als sneltrein. Overigens de namen stoptrein en sneltrein moeten als het goed is vanaf 2009 helemaal verdwenen zijn
En, wat lamotep ook zegt, de term Intercity is totaal misplaatst.

@thieskes: met de 3000 is dat al jaren het geval. Die stopt vanaf Alkmaar tot Den Helder op alle tussengelegen stations. Sterker nog vanaf Schagen rijdt ie zelfs enkelspoor.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 13-01-2007 22:33
 

14-01-2007 21:01:10
fastguy84
fastguy84
Deze vind ik nog wel het allermooiste:

3600 Ah-Rsd: Intercity, stopt tot Nijmegen op alle stations
31100 Ah-Tl: Stoptrein, stopt niet in Arnhem Zuid

Daarmee is Arnhem Zuid in één klap het stoptreinstadium ontgroeid...

Vaak is het allemaal overigens prima verklaarbaar, als je het grotere geheel beziet (in dit geval dus het feit dat de 3600 tussen Nm en Rsd echt Intercity (sneltrein eigenlijk, maar ja) is en dat het baanvak Ah-Nm overvol zit waardoor de bediening van Arnhem Zuid erbij inschiet).
 

14-01-2007 21:29:07
keesje
keesje
En dan ook het gebruik van het materieel: Met ICR stoppen op alle stations tussen Ah en Nm; met Plan V non-stop Ah-Nm rijden  

14-01-2007 22:14:19
blokker
blokker
De 4900 van Ut naar Almo wordt in Ut aangeduid als Intercity, in Hvs als stoptrein, en als je pech hebt word je in een SGMm vervoerd . De 2200-serie naar Breda wordt op de reisplanner van NS aangegeven als Sneltrein, in Asd op de CTA als Intercity. Dit geldt volgens mij ook voor de 2600-serie Gvc-Asd.

In de plannen voor de nieuwe dienstregeling van NS, gepresenteerd in januari 2006, wordt alleen nog maar gesproken van Intercity's en Sprinters. De sneltrein van Asd naar Schothorst (nu Vathorst) is een uitzondering, vanwege het feit dat in Hvs nog geen intercity's kunnen stoppen (Adviesaanvraag Locov Dienstregeling 2007, http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/1138783675_tcm195-134417.pdf?dossierURI=tcm:195-15694-4).
Volgens mij weet de NS ook niet wat zij wil %05%

Laatst bewerkt door blokker op 14-01-2007 22:14
 

14-01-2007 23:45:37
ruud.h
ruud.h
stoptreinen worden tegen woordig als sprinters genoemd en stoppen op alle
tussenstations Sneltreinen worden Intercity's Genoemd en stoppen vaker op tussengelegen stations Sneltreinen bestaan niet meer nu heb je alleen maar Sprinters en Intercity's is het nu duidelijk
%06%
 

14-01-2007 23:58:06
job
job
Ik ben voorstander om al die gele dingen op rails maar weer gewoon 'trein' te noemen, scheelt weer een hoop gedoe  

15-01-2007 07:46:52
plant
plant
Quote
ruud.h: stoptreinen worden tegen woordig als sprinters genoemd en stoppen op alle
tussenstations Sneltreinen worden Intercity's Genoemd en stoppen vaker op tussengelegen stations Sneltreinen bestaan niet meer nu heb je alleen maar Sprinters en Intercity's is het nu duidelijk
%06%


Dat is dus níet waar, zo zou het moeten zijn, maar zo is het niet nu. Er zijn in de praktijk nog treinseries (of één enkele, ik weet het niet meer) die als sneltrein worden aangeduid, ook heb je naast de sprinter nog de stoptrein!Het is nu alleen maar een sprinter als het planmatig met SGMm wordt gereden.(zoals hierboven al gezegd.)


Youri
 

15-01-2007 09:11:41
lamote_ban
lamote_ban
@ruud.h
In Brabant hebben we nog nooit een sprinter gezien.
Daar heet alles wat niet Intercity heet gewoon stoptrein.
 

15-01-2007 11:22:07
Bollenstad
Bollenstad
Quote
ruud.h:
stoptreinen worden tegen woordig als sprinters genoemd en stoppen op alle tussenstations Sneltreinen worden Intercity's Genoemd en stoppen vaker op tussengelegen stations Sneltreinen bestaan niet meer nu heb je alleen maar Sprinters en Intercity's is het nu duidelijk
%06%
Even Planner Plus erbij gehaald en een verbinding van Amsterdam Centraal naar Haarlem gevraagd. Resultaten:
V 11.15 Intercity 5445
V 11.27 Stoptrein 4843
V 11.40 Sneltrein 2247

De enige treinen die (op Asd) in Planner Plus én op Somda als Sprinter worden aangeduid zijn de treinen uit de series 4000 (Rt-Utg v.v. via Wd-Bkl) en 4700 (Asd-Utg v.v.). Sneltreinen en stoptreinen bestaan derhalve nog wel degelijk; ook elders in het land overigens.

Laatst bewerkt door Bollenstad op 15-01-2007 11:23
 

15-01-2007 12:18:21
dh3201
dh3201
Ik kan begrijpen dat je van de term 'stoptrein' af wilt als die trein niet bij iedere tegel of boom stopt. Maar om zo'n trein dan maar 'intercity' te noemen gaat ook weer te ver.

Misschien tijd om wat oude termen weer te gaan gebruiken:
AR = Agglo-Regio voor lokale treinen
IR = Inter-Regio voor interlokale treinen

En eventueel ook weer waar die voor bedoeld is:
IC = Inter-City, oftewel 40 steden tempo trein.


Shqiperise-lopers?
 

15-01-2007 12:20:54
fabrierban
fabrierban
@dh3201
Zullen we het maar gelijk Regional-Bahn en Regional-Expres noemen?
Dat is wel is zo duidelijk en dan dekt de vlag ook de lading.
 

15-01-2007 13:11:19
dh3201
dh3201
Waarom Duits? We wonen toch in Nederland? %03%


Shqiperise-lopers?
 

15-01-2007 13:24:39
fabrierban
fabrierban
@dh3201
OK, RegioTrein en RegioExpres.
 

15-01-2007 14:38:34
Meiziger
Meiziger
Ja nee dat verduidelijkt een hoop als je dat er allemaal bij doet  

15-01-2007 17:36:01
treinfan
treinfan
Quote
blokker: De 4900 van Ut naar Almo wordt in Ut aangeduid als Intercity, in Hvs als stoptrein, en als je pech hebt word je in een SGMm vervoerd .
Alleen richting almo als stoptrein. richting ut wel IC.
Ik moest bij dit topic ergens aan denken op amf, een overstap die ik vroeger (toen mijn ouders nog geen auto hadden gekocht) wel af en toe maakte:
De IC vanaf apd richting asd, over op de sneltrein amf-asd (om in hvs uit te stappen).
Volgens de NS logica zouden dit nu 2 IC's moeten zijn (stopt niet op elk station), maar wat nou zo leuk is: die treinen vertrekken vlak na elkaar vanaf hetzelfde perron.
"Ja, we moeten de IC naar amf hebben%05%"
nee, de 5800 zou sneltrein blijven%03%
 

15-01-2007 17:47:30
keesje
keesje
Dergelijke dingen worden bedacht door figuren in een kantoor 25 hoog die ver van de werkelijkheid afstaan en geen idee hebben wat reizigersvervoer per trein inhoudt. Mooie plannetjes, maar de reiziger... die begrijpt er ook steeds minder van %03% Hoe academischer hoe waziger als je het mij vraagt.  

15-01-2007 18:47:25
thom
thom
Mischien zit er best een goede logica achter, maar heb jij daar gewoon geen weet van.  

15-01-2007 19:04:16
treinfan
treinfan
Quote
admin: Voor zover ik weet zijn er nog maar 3 treintypes: Intercity, Sprinter en Stoptrein. Stopt een trein op zijn route op _alle_ stations dan is het een sprinter of stoptrein (afhankelijk van of de treinserie met SGMm is gepland of niet). Slaat een trein 1 of meerdere stations over, dan is het een intercity.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-01-2007 19:52:55
reisthijs
reisthijs
Tussen de drie sneltreinen 2200, 2600 en 3400 is wel een verband: deze volgen allemaal (een deel van) het traject Leiden - Rotterdam. Dat komt denk ik doordat de Oude lijn nog even 'oude stijl' blijft zolang de HSL nog niet in gebruik is.  

15-01-2007 21:07:06
daniel81
daniel81
En een soortgelijke logica geldt voor de 5800: zolang het extra perron in Hilversum nog niet af is, geldt ook hier min of meer de DR van voor 10 dec en blijft het dus een sneltrein. Die overigens - zelfs tegen de zin van NS - met SGMm gereden wordt maar dat heeft weer te maken met de omloopmatige koppeling met een Sprinterdienst ten westen van Amsterdam.  

16-01-2007 16:22:25
treinfan
treinfan
waarom dan de 4900 naar almo als IC
Dat de NS niet blij is met SGM in 5800 snap ik: de 5823 had vanochtend SGM-II 2008 voorop: in de 1e klas van de SGMm stonden mensen, alle zitplaatsen waren daar bezet.

Laatst bewerkt door treinfan op 16-01-2007 16:24
 

16-01-2007 17:19:36
lamote_ban
lamote_ban
Quote
keesje: Dergelijke dingen worden bedacht door figuren in een kantoor 25 hoog die ver van de werkelijkheid afstaan en geen idee hebben wat reizigersvervoer per trein inhoudt. Mooie plannetjes, maar de reiziger... die begrijpt er ook steeds minder van %03% Hoe academischer hoe waziger als je het mij vraagt.

Ik denk niet dat je gelijk hebt, want de ideeen zijn vaak wel goed maar de uitvoering is knudde. Als sinds Spoorslag '70 jaar probeert NS een scheiding te maken tussen korte en lange afstand vervoer. Men is echter keer op keer niet in staat gebleken dergelijke concepten systematisch uit te voeren. Door een gebrek aan planning improviseert het bedrijf zich al 35 jaar van materieeltekort naar materieeltekort en van bezuiniging naar bezuiniging.
 

16-01-2007 17:19:51
treinfreak
treinfreak
Toen ik van Den-Haag HS naar tilburg met de intercity reed zat ik gewoon in een ICK+1800 terwijl op de terugweg als "intercity" er twee plan v's aan kwamen rijden.

Laatst bewerkt door treinfreak op 16-01-2007 17:32
 

16-01-2007 17:26:22
bloober
bloober
[muggenzift-modus aan]Dat zal wel ICK geweest zijn, i.p.v. ICR. [muggenzift-modus uit]


Groetjes, Bloober
 

16-01-2007 17:29:30
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Inderdaad, je ziet ook nu bij de nieuwe dienstregeling een totale misplanning bij het materieel. Een klein kind kon uitrekenen dat de nieuwe dienstregeling meer stoptreinmaterieel zou eisen maar dat werd domweg niet op tijd besteld. En dan doet men nu plotseling heel verbaasd dat er tekorten zijn, terwijl het feitelijk gewoon knoeiwerk is.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-01-2007 17:30
 

16-01-2007 17:30:52
seinhuis
seinhuis
lang leven oude dinstregerling%08%  

16-01-2007 17:31:00
dh3201
dh3201
Quote
lamotep: Als sinds Spoorslag '70 jaar probeert NS een scheiding te maken tussen korte en lange afstand vervoer. Men is echter keer op keer niet in staat gebleken dergelijke concepten systematisch uit te voeren.

Op zich is dat heel makkelijk te realiseren: splits NSR op in NSR korte afstand en NSR lange afstand. (Net zoals NS destijds is opgesplitst in NS Cargo en NS Reizigers). Maar of dat de oplossing voor alle problemen is....


Shqiperise-lopers?
 

16-01-2007 17:31:49
treinfreak
treinfreak
Nou sinds 10 december ben ik eigenlijk niet meer op leiden centraal geweest maar het zou best kunnen kloppen dat Leiden-Utrecht nu intercity heet omdat de lijn is overgenomen door VIRM's en soms een sprinter.
Maar het klink natuurlijk wel vaag voor een trein die bijna overal stopt%03%%03%%03%

Laatst bewerkt door treinfreak op 16-01-2007 17:33
 

16-01-2007 17:34:07
treinfreak
treinfreak
Thanks heb het al verbeterd  

16-01-2007 17:35:47
bloober
bloober
Quote
dh3201:
Quote
lamotep: Als sinds Spoorslag '70 jaar probeert NS een scheiding te maken tussen korte en lange afstand vervoer. Men is echter keer op keer niet in staat gebleken dergelijke concepten systematisch uit te voeren.

Op zich is dat heel makkelijk te realiseren: splits NSR op in NSR korte afstand en NSR lange afstand.
Net als in Duitsland bedoel je? Met DB Regio (Berlin-Brandenburg, Thuringen, Niedersachsen/Bremen etc.) en DB Fernverkehr.


Groetjes, Bloober
 

16-01-2007 17:37:25
treinfan
treinfan
Hier gaat het dan ook in dit topic over. Een IC die op 4 van de 5 stations stopt, die vervolgens stoptrein wordt genoemd om de volgende 2 stations over te slaan, dan weer te stoppen, kilometers rijden en dan op de 5 laatste stations stoppen%03%
van de serie 4900 vanaf ut.%08%
Splitsing afstanden en stoptreinen lijkt mij geen goed idee.
Materieel vliegt dan tussen die 2 bedrijven heen. met name DD-AR.

Laatst bewerkt door treinfan op 16-01-2007 17:38
 

16-01-2007 17:37:32
fabrierban
fabrierban
Quote
dh3201: Op zich is dat heel makkelijk te realiseren: splits NSR op in NSR korte afstand en NSR lange afstand. (Net zoals NS destijds is opgesplitst in NS Cargo en NS Reizigers). Maar of dat de oplossing voor alle problemen is....

Als ik bij Mediamarkt een TV bestel brengen ze toch ook geen wasmachine omdat ze weer eens te weinig TV's hebben ingekocht. NSR moet gewoon in staat zijn twee soorten producten te voeren en die onderling af te stemmen. Andere bedrijven kunnen dat ook.
 

16-01-2007 23:02:13
dh3201
dh3201
Misschien moeten andere bedrijven dat ook maar doen dan, in plaats van NSR

Laatst bewerkt door dh3201 op 16-01-2007 23:44


Shqiperise-lopers?
 

16-01-2007 23:13:09
thom
thom
Bij Mediamarkt zeggen ze als de TV op is, wacht maar tot de volgende binnenkomt %02%

NSR voert dan nog zijn dienst uit weliswaar met ander materieel...
Maar mischien moet NSR maar een voorbeeld nemen aan de Mediamarkt en die trein gewoon niet rijden. Kan het vervangende stel gewoon ergens op reserve staan voor als er daarvan 1 uitvalt...

Of denkt NSR soms tochwel af en toe aan reizigers vervoeren ipv treintjes rijden ?
 

17-01-2007 09:07:41
fabrierban
fabrierban
Mediamarkt heeft zelden een tekort aan TV's, maar NS heeft jaar in jaar uit een chronisch materieel tekort.
NS is de laatste 15 jaar niet voor niets een vuilnisvat voor Belgische en Duitse afdankertjes geworden.

Laatst bewerkt door fabrierban op 17-01-2007 09:07
 

17-01-2007 09:09:02
lamote_ban
lamote_ban
@thom
Dat NS bij tekort steeds maar wat anders laat tijden is precies wat het om draait: er wordt geimproviseerd i.p.v. gepland.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 17-01-2007 09:10
 

17-01-2007 18:19:53
rudolfph
rudolfph
En vanaf nu laten we de Media Markt weer voor wat het is en gaan we weer terug ontopic.  

18-01-2007 12:36:08
thieskes
thieskes
EDIT door edegroot: Niet 20x op enter drukken aub %03%

nu raak ik een beetje in de war over wat nu een stoptrein is en wat een intercity:
foto is genomen op station helmond
http://img225.imageshack.us/img225/1859/1018312jd2.jpg

ja ik weet het, de cta geeft een fout aan, viel me gewoon op en vond het wel in deze discussie passen

Laatst bewerkt door thieskes op 18-01-2007 12:36


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

18-01-2007 14:42:54
daniel81
daniel81
Het splitsen van NSR in een lange en korte-afstandsvervoerder kan voor de lange termijn een oplossing zijn, maar op korte termijn wordt het juist erger. De materieelinzet wordt immers minder efficiënt, zoals ook het geval was bij de splitsing in NSR en NS Cargo: b.v. voorheen kon een 1600 een IC naar Bad Bentheim brengen en met een goederentrein terugkeren, nu gaat deze dienst gepaard met veel losse-locritten en lange wachttijden in Hengelo.

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-01-2007 14:43
 

18-01-2007 17:18:15
keesje
keesje
Leg mij als 'domme reiziger' dan de logica eens uit van de situatie tussen Ah en Nm:

IC 2000: stopt alleen in Est
IC 3000: rijdt nonstop
IC 3600: stopt overal
IC 3700: rijdt nonstop
ST Ah-Tl: stopt niet in Ahz.

Als je dan iemand vraagt dat je naar Elst moet en je krijgt als antwoord dat je de IC moet hebben, dan weet je dus nog niks. Inderdaad lekker duidelijk zo. En logisch!
 

18-01-2007 17:22:48
tla
tla
Quote
keesje:
Als je dan iemand vraagt dat je naar Elst moet en je krijgt als antwoord dat je de IC moet hebben, dan weet je dus nog niks. Inderdaad lekker duidelijk zo. En logisch!
Je moet ook niet zomaar "aan 'iemand' vragen" welke trein je moet hebben, je moet óf de daarvoor bedoelde hulpmiddelen (CTA-bakken, vertrekkende-treinen-scherm, de vertrekstaten e.d.) gebruiken, óf aan een NS-medewerker vragen (die zal je vast niet slechts "de IC" zeggen). "De IC" is geen antwoord op je vraag. Als je met de auto ergens heen gaat en je vraagt naar de route, dan krijg je ook niet "de snelweg" als antwoord. Óók reizigers moeten hun verstand gebruiken, het 'reiziger zijn' is geen vrijbrief om oren en ogen te sluiten. Iedereen is toch wel in staat om op een bord te kijken of iets aan servicepersoneel te vragen? Al dat gejammer, slaapverwekkend.

Laatst bewerkt door tla op 18-01-2007 17:24
 

18-01-2007 17:49:10
meltrain
meltrain
Wat dacht je dan van Blerick?
Maar dat is maar tijdelijk.
 

18-01-2007 18:41:49
keesje
keesje
Quote
tla: Je moet ook niet zomaar "aan 'iemand' vragen" welke trein je moet hebben, je moet óf de daarvoor bedoelde hulpmiddelen (CTA-bakken, vertrekkende-treinen-scherm, de vertrekstaten e.d.) gebruiken, óf aan een NS-medewerker vragen (die zal je vast niet slechts "de IC" zeggen). "De IC" is geen antwoord op je vraag. Als je met de auto ergens heen gaat en je vraagt naar de route, dan krijg je ook niet "de snelweg" als antwoord. Óók reizigers moeten hun verstand gebruiken, het 'reiziger zijn' is geen vrijbrief om oren en ogen te sluiten. Iedereen is toch wel in staat om op een bord te kijken of iets aan servicepersoneel te vragen? Al dat gejammer, slaapverwekkend.


Ik ben het voor een deel met je eens. Waar het om gaat is of het logisch is dat je niet consequent omgaat met de Stoptreinen en Intercity. In het oude systeem met IC, Sneltrein en Stoptrein was dat vrij duidelijk. Toen waren er ook uitzonderingen, oké, maar die zijn er door het gebruik van alleen IC en Sprinter alleen maar meer geworden. Vandaar dat voorbeeld Nm-Ah. Als je weet dat een IC op vaste plaatsen stopt, hoef je niet extra op de uitzonderingen te letten omdat je weet dát ze er stoppen. Nu moet je wel letten of je IC x, y of z moet hebben. En dat vind ik niet logisch. Maar dat hoef je niet met me eens te zijn
 


18-01-2007 18:57:11
dumpy_dump
dumpy_dump
In het vorige systeem reden er in de weekenden drie soorten treinen op Asd-Shl:

- Intercity's, die tussendoor nergens stopten
- Sneltreinen, die tussendoor overal stopten
- Stoptreinen, die tussendoor nergens stopten
- Stoptreinen, die in Amsterdam Lelylaan en Schiphol stopten (en van/naar Zaandam reden)

Nee, dat was duidelijk...
 

18-01-2007 19:13:12
keesje
keesje
En de INT's en de Thalys waren er nog
Oké oké jullie winnen, beide systemen onduidelijk

In België is men nog wel zo slim om de IC's te voorzien van een letter dat ook de verbinding aangeeft. Dus IC A en IC B. Zoiets maakt een en ander wellicht wel duidelijker als je weet dat IC A wel overal stopt en IC B niet. Is dat een idee misschien? %02%
 

18-01-2007 22:43:39
dh3201
dh3201
Heel vroeger was het nog veel duidelijker: alle treinen stopten gewoon overal %08%


Shqiperise-lopers?
 

18-01-2007 23:30:22
bloober
bloober
Quote
keesje: In België is men nog wel zo slim om de IC's te voorzien van een letter dat ook de verbinding aangeeft. Dus IC A en IC B. Zoiets maakt een en ander wellicht wel duidelijker als je weet dat IC A wel overal stopt en IC B niet. Is dat een idee misschien? %02%
Dan kan je beter de nummers gebruiken die ook in het spoorboekje staan en die wij spotters al altijd gebruiken om een trein te identificeren.


Groetjes, Bloober
 

19-01-2007 00:24:06
reisthijs
reisthijs
Gewoon op de CTA's en de vertrekstaten de treinnummers vermelden, dan is het gelijk een stuk duidelijker. Wanneer de CTA's landelijk door elektronische exemplaren worden vervangen moet het geen probleem zijn om de treinnummers te vermelden.  

19-01-2007 12:40:00
philips
philips
Ik had een foto is een keer gemaakt en daar staat ook zo'n nieuw bord op maar er staat geen treinnummer op. Alleen: 09:10 Enschede intercity(en daar moet het treinnummer achter).


Groeten, Philips
 

19-01-2007 14:54:34
ruysdael
ruysdael
Quote
dumpy_dump: Nee, dat was duidelijk...
Sja.. gaan we nog verder terug in de tijd zien we dat de 3900, 1600 en 700 gewoon op Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam de Vlugtlaan, Amsterdam Lelylaan, Schiphol én Hoofddorp stopten.. en dat de 2600 dan alleen op Ass en Asdl en de rest (2100, 2400) sjeesden gewoon door en stopte alleen op Schiphol. Nog typischer... Ook érg leuk als een leuk klein stationnetje in de Bos en Lommer, Asdv (Amsterdam de Vlugtlaan) hele intercitynetwerken had met Den Haag, Groningen, Leeuwarden en al dat soort exotische oorden, paar jaar later (2001), sloot het station zijn deuren. Logicaaaa? (noot: boog bij duivendrecht was nog niet gereed en Amsterdam RAI had nog geen verbinding met Dvd. Dus de 1600, 700 gingen in zn geheel als STOPTREIN via Asd-Ass-Asdv-Asdl-Shl-Hfd.. dat waren nog tijden..)

Laatst bewerkt door ruysdael op 19-01-2007 14:55
 

20-01-2007 15:38:11
jmt
jmt
Oeee jaa *nostalgie*, omdat m'n school destijds in de buurt van AsdV lag ging ik na school idd ook vaak met die treinen naar huis via Asd, 5 keer ICM was toen geen uitzondering als ik me niet vergis

*oke, ff back to topic*
 

21-01-2007 21:36:28
Thtc
Thtc
Sterker nog in Amsterdam de Vlughtlaan stopte in de begin periode ook de D-trein naar Hannover, die toen der tijd eveneens was geïntegreerd in de treinserie naar Hengelo en Enschede.

In de begin dagen van de West-tak (Schiphol-Amsterdam CS) reden er vier treinen per uur overheen; twee maal per uur een stoptrein van Hoofddorp naar Amsterdam CS en verder als intercity/D-trein naar Amersfoort-Enschede/Hannover/Groningen/Leeuwarden (stopte op de Westtak in Lelylaan-De vlughtlaan en Sloterdijk) en twee maal per uur een intercity uit Vlissingen/Brussel Zuid naar Amsterdam CS (stopte op de Westtak alleen in Lelylaan). Later is de stop in Lelylaan voor de intercity-treinen vervallen.

De treinen van Amsterdam CS naar Paris Nord (TEE/IC "Etoile du Nord" en de D-treien) reden via Haarlem en reden met uitzondering van de nachttrein non-stop tussen Amsterdam CS en Den Haag HS.

Laatst bewerkt door Thtc op 21-01-2007 21:53
 

21-01-2007 23:42:27
bdk766
bdk766
De laatste jaren (in de jaren '90) reed de 288 nog steeds via Hlm, maar stond dat niet meer op de CTA in Asd en volgens mij ook niet op de vertrekstaten. In het spoorboekje nog wel, dus heb ik er een aantal keren toch gebruik van gemaakt. Eigen coupe in een Corailbak, licht uit en dan naar buiten kijken (vooral onweer is dan leuk). Was mijn favoriete trein toenertijd, omdat er bijna altijd een oude e-loc (11/12/soms 1300) voorstond.


Groeten uit Floradorp
 

01-11-2007 20:20:43
rob1
rob1
Even hier geplaatst; ik vond het een opvallend ding over de treinsoorten.
Serie 5800 wordt in Spoorboekje aangegeven als Sneltrein
Serie 5800 wordt in IC-boekje niet aangegeven (waarin alle IC's en S staan, inclusief Utrecht-Leiden, Utrecht-Almere, Zwolle-Emmen*)
Serie 5800 wordt op www.ns.nl aangegeven als Sneltrein
Serie 5800 wordt op Vertrekstaat Baarn ri. A'dam aangegeven als Sneltrein
Serie 5800 wordt op Vertrekstaat Baarn ri. Amersfoort aangegeven als Sprinter

Link naar vertrekstaat ri. A'dam: http://ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/brn1.pdf
Link naar vertrekstaat ri. Amersfoort: http://ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/brn2.pdf

*) waarmee ik wil aangeven dat deze 'gelijkwaardige lijnen' er ook in staan.

Dus mijn vraag: is de serie 5800 een Sneltrein of Sprinter?

Laatst bewerkt door rob1 op 01-11-2007 20:21
 

01-11-2007 20:22:43
mikos
mikos
De serie 5800 is een sneltrein.


www.ov-ervaringen.nl
 

01-11-2007 20:24:24
rob1
rob1
Vanwaar dan al die onduidelijkheid?  

01-11-2007 20:25:32
mikos
mikos
Tja, daarvoor moet je bij de NS zijn. En de NS ben ik niet. De serie 5800 is een sneltrein, zo wordt hij op de CTA's aangegeven, zo wordt hij door Tuffy op de stations omgeroepen, door Loes (dacht ik dat ze heette) in de SGMm'en zelf ook als Sneltrein, dus duidelijker kan het niet, denk ik zo


www.ov-ervaringen.nl
 

01-11-2007 21:30:51
Iceman
Iceman
ja Loes van der Star dacht ik%08%


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-11-2007 21:33:15
fastguy84
fastguy84
Loes van der Schaft, zie www.loesvanderschaft.nl  

01-11-2007 21:44:47
Iceman
Iceman
Aha! Ik dacht al dat ik haar in een reclame hoorde%08%! Dat is een keer wat anders dan: 'Het volgende station is Amsterdam Centraal, dat is het eindpunt van deze trein'.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-11-2007 21:47:17
mikos
mikos
Mikos: Einde discussie over die naam. Hou het on-topic, svp.


www.ov-ervaringen.nl
 

01-11-2007 21:59:16
Iceman
Iceman
Ontopic: Ik vind het soms ook raar gekozen, zo staat de 4800 op de CTA borden nog steeds als Sprinter terwijl er alleen maar DD-AR rijdt. En is het de Intercity naar Zandvoort, terwijl die alleen niet stopt in Spaarnewoude. En dan is de 3400 weer een sneltrein en geen Intercity.

Ik weet wel dat de 5800 Serie doordeweeks, uit de 4700 doorgaat in de 5800 en vice versa (en het dus wel een sprinter is, maar dan als Sneltrein). Alleen het staat niet op de CTA borden op Zd en ass, maar de conducteurs roepen het wel om. 'Reizigers voor Weesp en Amersfoort u kunt te Zaandam overstappen'


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-11-2007 22:08:42
mikos
mikos
Laat ik dan nog één keer uitleggen hoe het zit met de benamingen van de treinsoorten.

Er zijn drie soorten treinen momenteel in Nederland:

- De InterCity; deze stopt alleen tussen de grootste plaatsen in Nederland.
- De stoptrein; deze stopt op alle stations aan een bepaalde lijn.
- De Sneltrein (bestaat officieel eigenlijk niet meer, maar wordt nog wel gebruikt); deze stopt vaker dan de InterCity, maar niet zo vaak als de stoptrein.
- De Sprinter; Rijdt voornamelijk in de Randstad, is de 'vervangende' stoptrein.

Dan heb je de verschillende soorten treinmaterieel. Waaronder IRM, ICM, ICMm, ICRm, ICK, DD-AR, SGM, SGMm, Mat'64, DM'90....

Een ICM rijdt meestal een InterCity-dienst. Een Mat'64 meestal een stoptreindienst. Een DD-AR kan dus, als je het zo bekijkt, een Sprinter-dienst rijden. Daarom is er niks mis met de 4800 die op de CTA aangegeven wordt als Sprinter. De 5800 kan dan dus ook een sneltrein zijn, gereden door een SGMm, waarvan toevallig de bijnaam Sprinter blijkt te zijn. Maar dat heeft dus helemaal niks te maken met de treinsoort.

Is het nu duidelijk? Ik hoop het.


www.ov-ervaringen.nl
 

01-11-2007 22:12:49
bloober
bloober
Mag ik een kleine verbetering aanbrengen? De Sprinter is nog altijd de 'vervangende' stoptrein en niet de sneltrein.


Groetjes, Bloober
 

01-11-2007 22:13:41
mikos
mikos
Excuseer.%08%


www.ov-ervaringen.nl
 

01-11-2007 22:16:29
woepje
woepje
En de zogenaamde stoptrein-intercity (stoppercity, hoe je het noemen wilt) zoals de 700 serie bijvoorbeeld. Je kan zeggen wat je wilt maar vanaf Zwolle tot Groningen stopt hij overal, dus is het een stoptrein op dat stukje van het traject. Althans, zo zou een normaal mens hem noemen. Dat hij een intercity is gezien de afstand (Groningen - Schiphol) kan het zooitje reizigers wat maar van Groningen naar Zwolle of andersom reist niet veel schelen.

Laatst bewerkt door woepje op 01-11-2007 22:18
 

01-11-2007 22:18:01
Iceman
Iceman
De InterCity; deze stopt alleen tussen de grootste plaatsen in Nederland.

Overveen grote plaats?

En waarom wordt op asd de 4700 de ene keer als Sprinter aangeven en de andere keer als Stoptrein? Dat kan ook een fout van CTA borden zijn, maar toch raar.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

02-11-2007 12:31:00
mren
mren
Quote
mikos: - De InterCity; deze stopt alleen tussen de grootste plaatsen in Nederland.


Dan is het dus eigenlijk een stoptrein. En stopt ie dan ook in de grootste plaatsen zelf?

Denk dat je de huidige IC beter kan omschrijven als een trein die minimaal een sdtation overslaat, hoewel dat ook niet eenduidig is, omdat de stopper Tiel-Utrecht bijvoorbeeld Lunetten overslaat, en de trein die geen stations overslaat (Zl-Kpn) geen IC is.
Sneltreinen zijn gewoon vage uitzonderingen Zoals dus de 5800 en de 3800
 

02-11-2007 17:48:24
mikos
mikos
Inderdaad, er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar waar het mij om ging is dat die eeuwige 'fout' eruit zou komen, dat een Sprinter (SGMm) iets anders is dan een IC, stoptrein of Sprinter.


www.ov-ervaringen.nl
 

02-11-2007 18:07:09
de arts
de arts
maar vraag op dit onderwerp
wat is woerden nu een intercitystation omdat de intercity naar lieden er wel stopt
of een gewoon station want de intercity,s naar den haag en rotterdam stoppen niet
wie kan mij dat vertellen
de groeten van de arts
 

02-11-2007 18:09:47
mikos
mikos
Daarop is geen antwoord te geven. Ik kan Wijhe en Olst nu niet echt een IC-station noemen. Laat staan Nijmegen Lent... Zie het als de gulden middenweg.


www.ov-ervaringen.nl
 

02-11-2007 18:11:34
mren
mren
Woerden is geen IC-station. Kijk maar naar de vertrekstaten op http://www.ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/ledn3.pdf

Er rijdt alleen een IC die op alle stations tot Woerden stopt (vanuit Leiden gezien).

Laatst bewerkt door mren op 02-11-2007 18:12
 

02-11-2007 20:17:33
bjornl
bjornl
En dan heb je nog Arnhem Zuid, waar de stoptrein niet stopt maar de intercity wel%03%  

03-11-2007 00:49:49
mren
mren
Maar dat heeft meer te maken dat Syntus daar geen ruimte voor heeft. Lijkt me ook wel als je moet kiezen, dat je dat liever in Elst stopt.

Bovendien is het eigenlijk best een goed plan om IC's op de uitloopstukken waar het minder druk is (weinig/geen doorgaande reizigers) een paar extra stops te laten maken. Zoals de NO in het noorden, of op de Zeeuwse lijn, en de 800 in de kop van Noord-Holland.
 

03-11-2007 06:27:03
bjornl
bjornl
Ja, dat weten jij en ik, maar voor Jan de Reiziger is dat natuurlijk niet zo duidelijk.

En ja, dat is een prima idee, en dat gebeurt ook al jaren (denk 3000 na Amr), alleen noemde men het vroeger dan ook een stoptrein ("na Amr gaat deze trein verder als stoptrein naar Hdr"). De huidige definitie van IC leidt tot verwarring, overigens net als de 1984-achtige benaming van "Sprinter" voor een stoptrein, en de overlap in naamgeving tussen Sprinter als treinsoort en Sprinter als materieeltype.

Laatst bewerkt door bjornl op 04-11-2007 12:52
 

03-11-2007 18:59:38
thom
thom
En straks krijg je er nog een materieeltype bij met de benaming sprinter, ook zo handig.  

03-11-2007 23:42:19
dh3201
dh3201
SprinterLightTrain, maar die zullen toch hoofdzakelijk sprinterdiensten gaan verzorgen.
Maar aan de andere kant hebben we ook InterCityMaterieel, InterCityRijtuigen, InterCityKortetermijn, InterCityLeaserijtuigen. Daar zit het treintype ook in de materieelnaam.
En wie kent plan V nog als 'Standaard Stoptrein', terwijl daar ook al jaren sneltreinen mee worden gereden, en zelfs hier en daar een intercity.
En het Stoptrein Materieel '90 reed ook de sneltreinen tussen Zwolle en Emmen.


Shqiperise-lopers?
 

04-11-2007 12:57:21
bjornl
bjornl
ICM is bij het publiek bekend als Koploper. ICR, ICL, ICK worden tegenwoordig bij mijn weten ook alleen in IC-diensten ingezet en zijn daarnaast bij Jan de Reiziger bekend als "wagons" (als in: locomotief met wagons).
Plan V/T is bij Jan bekend als Hondekop; SM'90 kent de gemiddelde reiziger niet eens, maar werd op de markt gezet als Railhopper.
Sprinter blijft de enige waarbij treintype en materieeltype naar de reiziger toe hetzelfde genoemd worden.
 

04-11-2007 13:45:58
fastguy84
fastguy84
Eigenlijk is Mat'54 de hondekop, en is het latere Mat'64 een apekop, maar dat terzijde.  

04-11-2007 14:10:32
bjornl
bjornl
Dat klopt, maar bijna iedereen die ik ken die geen treinengek is noemt Mat '64 Hondekop.  

04-11-2007 18:24:53
geertw
geertw
Of gewoon 'stoptrein'.


http://www.ovinnederland.nl/
 

10-11-2007 13:00:07
floriss
floriss
Quote
mikos: Laat ik dan nog één keer uitleggen hoe het zit met de benamingen van de treinsoorten.

Er zijn drie soorten treinen momenteel in Nederland:

- De InterCity; deze stopt alleen tussen de grootste plaatsen in Nederland.
- De stoptrein; deze stopt op alle stations aan een bepaalde lijn.
- De Sneltrein (bestaat officieel eigenlijk niet meer, maar wordt nog wel gebruikt); deze stopt vaker dan de InterCity, maar niet zo vaak als de stoptrein.
- De Sprinter; Rijdt voornamelijk in de Randstad, is de 'vervangende' stoptrein.

Dan heb je de verschillende soorten treinmaterieel. Waaronder IRM, ICM, ICMm, ICRm, ICK, DD-AR, SGM, SGMm, Mat'64, DM'90....

Een ICM rijdt meestal een InterCity-dienst. Een Mat'64 meestal een stoptreindienst. Een DD-AR kan dus, als je het zo bekijkt, een Sprinter-dienst rijden. Daarom is er niks mis met de 4800 die op de CTA aangegeven wordt als Sprinter. De 5800 kan dan dus ook een sneltrein zijn, gereden door een SGMm, waarvan toevallig de bijnaam Sprinter blijkt te zijn. Maar dat heeft dus helemaal niks te maken met de treinsoort.

Is het nu duidelijk? Ik hoop het.


Het verhaal is helemaal duidelijk, maar niet altijd juist.

De Sprinter is inderdaad de vervanger of opvolger van de huidige stoptrein en inderdaad in voorlopig alleen nog in (delen van de) Randstad.
Treinseries zoals Rotterdam Centraal - Hoek van Holland die worden aangeduid als Sprinter ipv stoptrein, mogen alleen zo heten omdat ze, met door NSR, erkend Sprintermaterieel worden gereden. De aanduiding Sprinter op de CTA bakken in Amsterdam Centraal voor de stoptrein naar Haarlem en Uitgeest is dus onjuist. Deze treinserie wordt gereden met DDAR en dit is in de ogen van NSR geen Sprintermaterieel. Waarschijnlijk is hier nog het meest sprake van een communicatiefout, in het recente verleden (2006) werd deze stoptrein nog met Sprintermaterieel gereden en werd dus wel het treintype Sprinter gebruikt.

Stoptreinmaterieel is Mat'64, SGMm III, SGM II, DM'90 (9100) en DDAR.
Sprintermaterieel is SGMm III (en uit noodzaak SGM II gecombineerd met SGMm III) en in de toekomst SLT's.

Door NSR erkende Sprintertrajecten in 2007 zijn:
- Rotterdam Centraal - Maassluis - Hoek van Holland,
- Rotterdam Centraal - Gouda - Amsterdam Centraal - Uitgeest
- Amsterdam Centraal - Zaandam - Uitgeest
- Baarn - Utrecht Centraal

In 2008 komt daar nog Amsterdam Centraal - Amersfoort (Vathorst) bij.
 

10-11-2007 20:47:28
wietse
wietse
"erkend"? Met mooi certificaatje enzo? Hoe ziet zo'n erkenningstraject er dan uit?  

10-11-2007 21:03:46
bjornl
bjornl
Dan is er wel veel sprake van communicatiefouten; de 7200/5900 noemt zichzelf ook consequent "Sprinter" als deze met SGMm gereden wordt. Dat dit ook anders kan (en dus niet per sé een beperking van de omroepinstallatie is) bewijst de 5800, waarin SGMm zichzelf netjes "Sneltrein" noemt.  

11-11-2007 01:46:02
geertw
geertw
Als er SGMm in de 9800 rijdt noemt deze zichzelf ook "Sprinter" terwijl het een gewone stoptrein is. Zou het niet zo zijn dat alle stoptreinseries door de omroepinstallatie voor het gemak als "Sprinter" worden aangeduid?


http://www.ovinnederland.nl/
 

11-11-2007 10:24:45
mark
mark
Nee, ik had in de vorige dienstregeling een keer SGMm in de 4900, en toen noemde dat ding zich keurig stoptrein.  

11-11-2007 13:29:50
robbertc
robbertc
@ mark: Terwijl de 4900 een intercity is  

11-11-2007 13:31:06
geertw
geertw
Vorige dienstregeling nog niet...


http://www.ovinnederland.nl/
 

11-11-2007 14:06:24
ruysdael
ruysdael
In de 4500 noemt het ding zich ook Sprinter.

Zag laatst zo'n ding met Intercity Den Helder op die LED-Displays van binnen.. en buiten:

Zaandam
Den Helder

, Was volgens mij een 4000 met een grapjas aan boord.