18-07-2018 17:22:40
victor50
victor50
Het artikel in de Telegraaf "NS onthult: al jaren warme en koude coupés" over de extra aandacht voor de airconditioning eindigt met:

"Overigens vertelde een machinist dinsdag dat de temperatuurverschillen binnen de trein met de machinekamer te maken zouden hebben. Aan het begin van de trein zou het daardoor kouder zijn. De woordvoerder van de NS kon dat niet bevestigen."

Ik zou hier graag wat naders over willen weten. Krijg het gevoel dat wat de NS hierover zegt (lees het hele artikel) een excuus is voor een ontwerpfout.

PS beheerder: heb nogal gezocht naar een zoekfunctie maar kon die niet vinden.
 

18-07-2018 17:50:01
b2py
b2py
NS heeft zelf gereageerd op hun nieuws sectie, die is iets genuanceerder. (Zit mobiel, daarom geen link)  

18-07-2018 18:27:22
Daan!
Daan!
"De Nederlandse Spoorwegen heeft met het oog op de hoge temperaturen extra aandacht voor de airconditioning in de treinen. Om ervoor te zorgen dat reizigers in een koele trein kunnen zitten, heeft NS de prioriteit van alle 5000 treinairco’s verhoogd. Dat betekent dat als een airco in een trein kapotgaat, deze trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor gaat.

Dagelijks werken deze periode extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s. In totaal heeft 95 procent van de treinen airconditioning. De oudere treinen zonder airco (DDM-dubbeldekkers en oude SGMm-Sprinters) rijden vooral sprinterdiensten voor korte afstanden en hebben raampjes die open kunnen. De conducteur of machinist kan de airco niet instellen. Dat wordt automatisch geregeld. De temperatuur kan per coupé verschillen zodat reizigers de coupé kunnen kiezen die ze prettig vinden, aldus de NS."

Bron: Treinreiziger
 

18-07-2018 18:28:13
Daan!
Daan!
Die laatste zin geeft weer mooi aan hoe vaak de woordvoerder zelf met de trein reist.  


18-07-2018 18:41:22
icened
icened
Quote
Daan! (wo 18 jul 2018 18:27:22 https://www.somda.nl/forum/21230/p671597/): In totaal heeft 95 procent van de treinen airconditioning.


Zou wel eens willen weten op welke temperaturen de airconditioning van gerenoveerde en nieuwe NS treinen berekend zijn. Spaanse treinen zullen waarschijnlijk meer berekend zijn op hoge temperaturen in de zomer. Een airconditioning in de Duitse ICE 3 zal mogelijk anders zijn dan een airconditioning van Velaro España.

Het aantal treinen dat geen airconditioning heeft in Nederland zal steeds minder worden:

http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrP4lDAbE9b.QYAsCI0AopQ;_ylu=X3oDMTBydWZibG83BGNvbG8DaXIyBHBvcwM4BHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1531960641/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.treinenweb.nl%2fnews%2f7097/RK=2/RS=dWDt4c.RJ8GMU6wBnx_CbMFc1qw-
 

18-07-2018 19:30:07
thom
thom
De herkomst van de treinen heeft daar niks mee van doen, al die fabrikanten kopen airco's (en andere subsystemen) gewoon in en die worden gebouwd voor de omstandigheden waarin ze later zullen functioneren.

Het kan dus ook goed dat verschillende bouwers hun treinen voorzien van een airco van dezelfde fabrikant als een ander, zoveel hebben fabrikanten hebben zich ook niet gespecialiseerd in trein gerelateerde spullen...

Daarnaast denk ik dat er ergens door de woordvoerder of de kranten uit zijn verband getrokken is dat het nogweleens wil gebeuren dat elders in de trein een andere temperatuur heerst maar dat is echt geen moedwillige instelling.
 

18-07-2018 19:31:09
mren
mren
Quote
Daan! (wo 18 jul 2018 18:27:22 https://www.somda.nl/forum/21230/p671597/): De temperatuur kan per coupé verschillen zodat reizigers de coupé kunnen kiezen die ze prettig vinden, aldus de NS."

Bron: Treinreiziger


De vraag blijft voor mij of dit bewust is of gewoon een PR-frame om de boodschap dat ieder rijtuig een andere temperatuur kent te verpakken.
 

19-07-2018 07:13:20
VIRMm1
VIRMm1
Verschil in temperatuur is echt geen bewuste keuze.
De software gestuurde airco's staan allemaal op dezelfde doeltemperatuur ingesteld.

Machinekamers zorgen juist voor veel warmte dus in die coupes is het juist warmer.

Moet wel zeggen dat men tegenwoordig zeer fel is op kapotte airco's. Voorheen was de regel eigenlijk dat zolang de ventilatie nog werkt, een trein gewoon bleef rijden. Tegenwoordig wordt een trein zsm al aan de kant gezet bij kapotte airco's, zelfs als het maar een halve bak betreft.
 

19-07-2018 07:19:15
b2py
b2py
En terecht  

19-07-2018 07:36:05
VIRMm1
VIRMm1
Zolang de ramen niet open kunnen is dat inderdaad maar goed ook ja.

In geval van een halve bak zonder airco wordt het pas een probleem bij 30 graden.
 

19-07-2018 10:16:55
kleine_man
kleine_man
Het is wel lovenswaardig dat het de NS weer lukt om een probleem in de schoenen van de reiziger te schuiven. Chapeau!!  

19-07-2018 10:18:34
victor50
victor50
Quote
VIRMm1 (do 19 jul 2018 07:13:20 https://www.somda.nl/forum/21230/p671699/): Verschil in temperatuur is echt geen bewuste keuze.
De software gestuurde airco's staan allemaal op dezelfde doeltemperatuur ingesteld.


Dank VIRM1 voor de bevestiging van mijn vermoeden %02%
 

19-07-2018 11:58:11
edje
edje
Quote
kleine_man (do 19 jul 2018 10:16:55 https://www.somda.nl/forum/21230/p671726/): Het is wel lovenswaardig dat het de NS weer lukt om een probleem in de schoenen van de reiziger te schuiven. Chapeau!!
Nee dat zie je helemaal verkeerd. Ze maken er gewoon een keuze momentje van. De meeste mensen geloven die onzin ook nog.
 

19-07-2018 13:36:36
thom
thom
Quote
kleine_man (do 19 jul 2018 10:16:55 https://www.somda.nl/forum/21230/p671726/): Het is wel lovenswaardig dat het de NS weer lukt om een probleem in de schoenen van de reiziger te schuiven. Chapeau!!

Achja, het is maar hoe je iets wil lezen, een tip om misschien even door te wandelen en toch een koelere plek te vinden in jouw trein omdat dat toevallig nu zo voorkomt.

Dat NS schrijft extra mensen in te zetten, en treinen met defecte airco's sneller uit dienst haalt en aanpakt maar daar lees je blijkbaar overheen... %09%
 

19-07-2018 21:49:47
kleine_man
kleine_man
Ik zal mijn roze bril opzetten 8-)

Zonder gekheid, door mij als reiziger "de keuze" een koelere plek te zoeken, "kies" ik ervoor om op een warme plek te zitten. Dus ligt het probleem bij mij als reiziger.

Door die laatste opmerking haalt de NS het hele verhaal voor mij onderuit, daar val ik over. Het is denigrerend naar de klant toe. De rest van het verhaal kan ik alleen maar toejuichen. Minder verwacht ik ook niet van de NS.
 

19-07-2018 21:55:39
b2py
b2py
Als je zo gedetailleerd in wilt gaan op wat ze zeggen, denk er dan ook even over na. Defecte airco's worden asap gerepareerd maar het kan voorkomen dat de trein er nog niet uitgehaald kan worden. Dan is een oplossing voor de reiziger om toch gekoeld comfort te hebben een andere coupe te zoeken. Tenzij de reiziger graag geen trein wilt omdat reparatie van een airco-unit meer prio heeft dan een trein laten rijden. Jij mag het zeggen.  

19-07-2018 22:18:19
mren
mren
Zeker is die keuze er, maar NS verkoopt het als dienstverlening aan de klant.  

19-07-2018 22:29:52
treinfan
treinfan
NS verkoopt het op een manier die waarschijnlijk meer mensen aanzet om een coupé verder te lopen als de airco een deel van de trein niet op de gewenste temperatuur krijgt/houdt.
Het is een feit dat het niet ongebruikelijk is dat met airco de temperaturen verschillen door de trein heen. Hier zullen genoeg mensen dat wel weten, maar de reiziger mag dat ook normaal gaan vinden.
 

20-07-2018 10:49:25
phantom
phantom
Kunnen ze daarna gaan zeuren dat reizigers zich te weinig over de trein verspreiden %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-07-2018 11:12:28
daniel81
daniel81
Quote
mren (do 19 jul 2018 22:18:19 https://www.somda.nl/forum/21230/p671846/): Zeker is die keuze er, maar NS verkoopt het als dienstverlening aan de klant.

Nou ja, ik denk eerder dat het een laconieke reactie was van de woordvoerder op het 'gezeur' van de journalist dan dat het een officieel standpunt is van het NS-concern.
 

20-07-2018 12:23:29
rolandrail
rolandrail
Afgelopen zondagavond in ICE 104 naar NL was Wagen 33 erg oververhit (lees: geen airco), de zitplaatsen duidelijk versperd met rood/wit lint en ondanks voldoende ruimte in andere "Wagen" plofte er heel wat mensen doodleuk neer en bleven er zitten. Dus wat is het probleem van een kapotte airco voor de reizigers? Het is er duidelijk niet.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

20-07-2018 12:41:29
VIRMm1
VIRMm1
En vervolgens, zittend op zo'n lintje, op social media klagen dat het zo warm is in de trein zeker? %08%  

24-07-2018 22:31:34
henri1972
henri1972
Als je nou eenmaal in wagen 33 je reservering hebt MOET je daar natuurlijk ook zitten ....;)  

24-07-2018 23:56:50
treinnetco
treinnetco
Wat ik merk in de treinen van de Valleilijn, is dat het per bak nog wel eens verschilt. In de FLIRT kan het tot 2,5 graden schelen tussen dan voorste en achterste bak. Of dat komt door de drukte weet ik niet. Voor de Protos geldt hetzelfde, al is dat van eigen waarneming dat de ene bak warmer is dan de andere. Zelf stel ik de airco in de treinen zo koud mogelijk in met dit weer, zodat het zo rond de 25 graden hangt. Gelukkig is het in de cabine anders, met zo'n 19 graden in de Protos, en 22 in de FLIRT.%08%


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

25-07-2018 00:12:07
rolandrail
rolandrail
Quote
henri1972 (di 24 jul 2018 22:31:34 https://www.somda.nl/forum/21230/p672629/): Als je nou eenmaal in wagen 33 je reservering hebt MOET je daar natuurlijk ook zitten ....;)
Ik vond een plek in Wagen 32 ondanks mijn reservering in Wagen 33. Handig was ook dat zowel buiten op de trein als binnen geen Wagennummers en reserveringen werden aangegeven, systeem zal ook wel oververhit zijn geweest %08%


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

25-07-2018 05:25:47
henri1972
henri1972
Zou kunnen maar is wel heel irritant. Als je hebt gereserveerd kan je de discussie aan met de persoon die op jou gereserveerde plaats zit en als je niet gereserveerd hebt loop je constant de kans dat er iemand komt met een reservering.  

25-07-2018 16:11:36
rolandrail
rolandrail
Die discussies ontstonden dan ook her en der.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl