Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Noord - Zuid metrolijn Amsterdam

Woensdag 18 jul 2018 - 13:41:57
icened
icened
22 juli gaat de Noord Zuid metrolijn officieel in gebruik:

www.google.nl

Volgens Directeur Noord Zuidlijn is doortrekking naar Schiphol mogelijk (vanaf 3:48):
r.search.yahoo.com

Wat zal het effect zijn van de Noord Zuidlijn op station Amsterdam Zuid en omstreken? Totale reistijd van station Amsterdam Zuid naar Amsterdam Noord is slechts 16 minuten. Naar Amsterdam Centraal 12 - 14 minuten? Er is een hoge frequentie aan treinen bij Amsterdam Zuid. En straks ook veel metro's naar Amsterdam Centraal. Dan kan de Noord Zuidmetrolijn ook een alternatief zijn voor reizigers.

Laatst bewerkt door icened op Woensdag 18 jul 2018 om 19:05:42

Woensdag 18 jul 2018 - 13:54:28
brun
brun
Ik verwacht dat de lijn een gi-gan-tisch succes wordt. Net als de andere Amsterdamse metrolijnen, waarvan vooraf altijd werd geroepen "te duur, niet nodig". Waarschijnlijk overtreft ie binnen een paar jaar al alle verwachtingen.

De verbinding tussen Zuid en het centrum is nu vrij slecht. Metro 51 is de enige die tussen de twee stations rijdt. Dat is een lijn die niet zo vaak per uur rijdt en vaak met ultrakorte metrostelletjes. Die lijn is altijd bom- en bomvol. De tram is geen alternatief, die sukkelt door de hele binnenstad.

Daarnaast verwacht ik dat de lijn een enorme boost aan Amsterdam-Noord geeft. Je kunt dankzij de NZ-lijn voortaan aan de Zuidas, rond Schiphol of in de Bijlmer werken, in Noord wonen en tóch snel forenzen. De huizenprijzen zijn daar nu nog lager dan in de rest van 020, dat zal wel snel veranderen.

Laatst bewerkt door brun op Woensdag 18 jul 2018 om 13:56:54

Woensdag 18 jul 2018 - 14:06:11
treinfan
treinfan
De NS had al de verwachting uitgesproken dat de Noord-Zuidlijn gaat helpen in de groei van het aantal reizigers van/naar Asdz: www.ns.nl

Het GVB gaat reizigersstromen op de nieuwe metrohaltes goed in de gaten houden en heeft aangegeven niet heel goed te kunnen voorspellen wat het effect zal zijn op reizigersaantallen op de verschillende metro- en tramlijnen. De OV-dienstregeling in Amsterdam gaat in ieder geval her en der op de schop (en waarschijnlijk in december weer op bepaalde plekken). Voor de korte termijn hoop/verwacht ik dat vooral lijn 51 inderdaad rustiger wordt.

Voor reizen van/naar centrum Amsterdam en bijvoorbeeld Amersfoort, zullen de verschillen tussen reizen via Asdz of Asd kleiner worden. Er zullen op termijn wel genoeg reizigers gaan wijzigen van voorkeurs-OV-route.

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 18 jul 2018 om 14:10:42

[Bezig met laden...]

Woensdag 18 jul 2018 - 17:22:27
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
icened (wo 18 jul 2018 13:41:57 www.somda.nl): Op 22 juni gaat de Noord Zuid metrolijn officieel in gebruik.
Maak daar maar 22 juli van.

Laatst bewerkt door nohab op Woensdag 18 jul 2018 om 17:24:33

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 18 jul 2018 - 18:52:58
icened
icened
Quote
brun (wo 18 jul 2018 13:54:28 www.somda.nl): Ik verwacht dat de lijn een gi-gan-tisch succes wordt. Net als de andere Amsterdamse metrolijnen, waarvan vooraf altijd werd geroepen "te duur, niet nodig". Waarschijnlijk overtreft ie binnen een paar jaar al alle verwachtingen.

De verbinding tussen Zuid en het centrum is nu vrij slecht. Metro 51 is de enige die tussen de twee stations rijdt. Dat is een lijn die niet zo vaak per uur rijdt en vaak met ultrakorte metrostelletjes. Die lijn is altijd bom- en bomvol. De tram is geen alternatief, die sukkelt door de hele binnenstad.

Daarnaast verwacht ik dat de lijn een enorme boost aan Amsterdam-Noord geeft. Je kunt dankzij de NZ-lijn voortaan aan de Zuidas, rond Schiphol of in de Bijlmer werken, in Noord wonen en tóch snel forenzen. De huizenprijzen zijn daar nu nog lager dan in de rest van 020, dat zal wel snel veranderen.
Steeds meer slibt het bovengronds dicht in Nederland. Zeker in Randstad. Waarschijnlijk valt er niet aan te ontkomen dat in Randstad net als Londen ondergrondse metroverbindingen moet krijgen. Zoals je al aangeeft moet de huidige metrolijn 51 ontlast worden.

Zoals in het verleden ook andere spoortrajecten ontlast zijn. In Randstad was het spoortraject Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag na de Tweede Wereldoorlog voldoende om de vervoersvraag aan te kunnen. Later is Schiphol - Amsterdam C/Weesp bijgekomen. En is de Utrechtboog en Hemboog erbij gekomen.

Woensdag 18 jul 2018 - 23:11:32
moderator
Moderator
moderator
Somda is voor treinen, niet voor bussen, trams, metro en andere vormen van vervoer. Zo ook vermeld in huisregel 1 van Somda.
Dit topic gaat daarom ook op slot.

Met vriendelijke groet, Het moderator team