Wijzigingsblad 3 september 2018
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-07-2018 20:16:47
michaben
michaben
https://www.locov.nl/Actueel/publicaties/wijzigingen-dienstregeling-2018-per-3-september-2018.aspx

Naast de minuutwijzigingen wordt het nachtnet aangepast zodat enkele treinen te Asb kunnen gaan stoppen, terwijl enkele andere treinen via Hvs omgeleid moeten gaan worden. Ook de lange stop van de 5900 in Zlw zal vervallen in de richting van Rsd, de andere kant op is versnellen blijkbaar niet gelukt, de totale rijtijd blijft hier gelijk, maar i.p.v. één lange stop van 5min in Zlw komen er nu twee middellange stops in Odb (2min) en Zlw (3min).

Laatst bewerkt door michaben op 06-07-2018 20:17
 

16-07-2018 16:32:47
koekje
koekje
DDZ keert weer terug naar de 3600.  

16-07-2018 17:10:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Op één compositie ICM na.  

16-07-2018 17:17:32
geert
geert
En ICM dan?  


16-07-2018 17:23:24
MCN-GVC
MCN-GVC
Er kwamen geruchten hier op somda langs dat ze er meer in gingen zetten in de 700/1800. Zag laatst in de normale (niets aan de hand dus) vakantie-ochtendspits een ICM-11 al vertrekken uit Ledn richting Shl met volle balkons. Denk dat dat een nieuw beeld gaat worden. Betekend het dan ook dat het landelijk materieeltekort over is omdat ze overcapaciteit gaan bieden in de 3600 ipv onderweg ICM aftrappen bijplaatsen? Of gaan ze alleen maar DDZ-4 inzetten in de 3600?

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 16-07-2018 17:25
 

16-07-2018 17:24:06
IJsbergsla
IJsbergsla
Naar de NoordOostverbinding. Redenen zijn het matige combineren en een tekort aan capaciteit bij het NT Onderhoudsbedrijf Onnen.  

16-07-2018 17:29:07
MetroRET
MetroRET
Maar het combineren en splitsen in de NO speelt zich voornamelijk in de 500/600 af, niet in de 700/1800.  

16-07-2018 17:41:49
daniel81
daniel81
Quote
IJsbergsla (ma 16 jul 2018 17:24:06 https://www.somda.nl/forum/21140/p671093/): Naar de NoordOostverbinding. Redenen zijn het matige combineren (...).

Verrassend
 

16-07-2018 17:59:50
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
MetroRET (ma 16 jul 2018 17:29:07 https://www.somda.nl/forum/21140/p671096/): Maar het combineren en splitsen in de NO speelt zich voornamelijk in de 500/600 af, niet in de 700/1800.
Dat werd dan ook niet beweerd.
 

16-07-2018 18:27:56
michaben
michaben
Quote
MCN-GVC (ma 16 jul 2018 17:23:24 https://www.somda.nl/forum/21140/p671090/): Betekend het dan ook dat het landelijk materieeltekort over is omdat ze overcapaciteit gaan bieden in de 3600 ipv onderweg ICM aftrappen bijplaatsen? Of gaan ze alleen maar DDZ-4 inzetten in de 3600?

Nee die DDZ12 die men eerder dit jaar in trein 524 liet rijden was een nuttige besteding van het schaarse materieel. Ja, het verschil in capaciteit tussen een DDZ4 en DDZ6 is helaas wat groot, een losse DDZ4 is voor vrijwel de gehele 3600 te klein in de spits (misschien dat de 3620 net past?) terwijl een DDZ6 voor sommige treinen te ruim is. Maar dat speelt in de NoordOost dus ook.
 

16-07-2018 18:50:26
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
IJsbergsla (ma 16 jul 2018 17:24:06 (...)en een tekort aan capaciteit bij het NT Onderhoudsbedrijf Onnen.

De oplossing was tijdelijk gevonden in Ldd, blijft dit zo? Dacht dat jij eerde zei dat dit niet kon, maar waar gaan ze dan heen?
Quote
michaben (ma 16 jul 2018 18:27:56
Nee die DDZ12 die men eerder dit jaar in trein 524 liet rijden was een nuttige besteding van het schaarse materieel.

Met die zin is denk ik iedereen het eens. Zelfde gaat ook op voor de 11765 met VIRM-12 welke hiervoor uit de Bkh komt en in Amf er al weer af gaat en tevens de enige combinatie dubbeldeks is in deze treinserie.
Blijf het vreemd vinden, bewust overcapaciteit in een treinserie (ook al is het misschien nodig op een klein gedeelte van het traject) gaan bieden, terwijl er op andere lijnen waar het nu rijd eigenlijk al een tekort is alleen ivm een combineerprobleem dat zich vaker op bepaalde plekken af speelt dan andere. De laatste tijd is het ook net bingo spelen met 1100 mcn overdag die vertrekken met vaste remmen aan hun achterste loc omdat ze te snel handelen bij het opstarten van de trein. Een probleem dat 's-ochtend en 's-avonds zich niet lijkt voor te doen. De oplossing hiervoor zal toch ook niet zijn om deze mcn er vanaf te halen. Zelfde is met DDZ, gewoon inzetten waar ze voor bedoeld waren na ombouw (DDZ-6 in de 2000/2800/8800) en combinaties van DDZ-8/10 en buiten de spits misschien DDZ-4/6 in de 700/1800/2100/(15400) en aan/afkoppelen alleen bij eindstations en VIRM naar de 500/600 met ICM. 3600 Met ICM en versterken waar nodig onderweg in Dv/Ah/Nm net als wordt gedaan met de 1700/11700. Simpeler kan ik het niet bedenken. Zeker als je kijkt naar wat er nu gebeurd na een incident dan ligt alle inzet op z'n kop in de treinseries met meerdere mat soorten (500/600/700/1800/2000/8800) wat resulteert in wat niemand eigenlijk wil, veel te kleine/korte treinen ivp iets kleinere treinen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 16-07-2018 19:08
 

16-07-2018 19:21:29
IJsbergsla
IJsbergsla
De vierdelige DDZ-stellen zouden in Leidschendam hun onderhoud blijven houden, indien dat nog steeds de laatste versie van het plan is.  

16-07-2018 20:30:41
Trainplaza
Trainplaza
Quote
MCN-GVC (ma 16 jul 2018 18:50:26 https://www.somda.nl/forum/21140/p671138/):
Quote
IJsbergsla (ma 16 jul 2018 17:24:06 (...)en een tekort aan capaciteit bij het NT Onderhoudsbedrijf Onnen.

De oplossing was tijdelijk gevonden in Ldd, blijft dit zo? Dacht dat jij eerde zei dat dit niet kon, maar waar gaan ze dan heen?
Quote
michaben (ma 16 jul 2018 18:27:56
Nee die DDZ12 die men eerder dit jaar in trein 524 liet rijden was een nuttige besteding van het schaarse materieel.

Met die zin is denk ik iedereen het eens. Zelfde gaat ook op voor de 11765 met VIRM-12 welke hiervoor uit de Bkh komt en in Amf er al weer af gaat en tevens de enige combinatie dubbeldeks is in deze treinserie.
Blijf het vreemd vinden, bewust overcapaciteit in een treinserie (ook al is het misschien nodig op een klein gedeelte van het traject) gaan bieden, terwijl er op andere lijnen waar het nu rijd eigenlijk al een tekort is alleen ivm een combineerprobleem dat zich vaker op bepaalde plekken af speelt dan andere. De laatste tijd is het ook net bingo spelen met 1100 mcn overdag die vertrekken met vaste remmen aan hun achterste loc omdat ze te snel handelen bij het opstarten van de trein. Een probleem dat 's-ochtend en 's-avonds zich niet lijkt voor te doen. De oplossing hiervoor zal toch ook niet zijn om deze mcn er vanaf te halen. Zelfde is met DDZ, gewoon inzetten waar ze voor bedoeld waren na ombouw (DDZ-6 in de 2000/2800/8800) en combinaties van DDZ-8/10 en buiten de spits misschien DDZ-4/6 in de 700/1800/2100/(15400) en aan/afkoppelen alleen bij eindstations en VIRM naar de 500/600 met ICM. 3600 Met ICM en versterken waar nodig onderweg in Dv/Ah/Nm net als wordt gedaan met de 1700/11700. Simpeler kan ik het niet bedenken. Zeker als je kijkt naar wat er nu gebeurd na een incident dan ligt alle inzet op z'n kop in de treinseries met meerdere mat soorten (500/600/700/1800/2000/8800) wat resulteert in wat niemand eigenlijk wil, veel te kleine/korte treinen ivp iets kleinere treinen.


DDZ's met koppelproblemen heeft niks te maken met de machinist. BSI's zijn gewoon een stuk minder betrouwbaar dan de Scharfenborg die ICMm heeft. ICMm is inderdaad ook snel te klein. Ik snap dus niet dat de planning steeds maar weer oplossingen zoekt in het omwisselen van ICMm en DDZ. Als je nou weer met VIRM op de 700/1800 gaat rijden heb je genoeg capaciteit, en aanzienlijk minder koppelproblemen. De 3600 heeft niet zoveel dubbele stellen nodig, hooguit een aantal gecombineerde viertjes. Dan zou je ook minder koppelproblemen hebben. En de 2100 met DDZ zou ook geen gek idee zijn. Het vrijgekomen VIRM kan dan weer de 700/1800 in.
 

17-07-2018 06:38:25
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (ma 16 jul 2018 19:21:29 https://www.somda.nl/forum/21140/p671153/): De vierdelige DDZ-stellen zouden in Leidschendam hun onderhoud blijven houden, indien dat nog steeds de laatste versie van het plan is.
Als de situatie nog helemaal hetzelfde is, ligt de oorsprong van het probleem niet in Onnen, maar in Maastricht, waar een deel van het VIRM uit Onnen heen moet om daar ruimte te maken voor DDZ. Ik denk dat dat alsnog gaat gebeuren als eind volgend jaar het DDAR en DDM-1 aan de kant gaat.
 

17-07-2018 06:40:54
broek53
broek53
Quote
daniel81 (ma 16 jul 2018 17:41:49 https://www.somda.nl/forum/21140/p671102/):
Quote
IJsbergsla (ma 16 jul 2018 17:24:06 https://www.somda.nl/forum/21140/p671093/): Naar de NoordOostverbinding. Redenen zijn het matige combineren (...).

Verrassend
Het zou toch zeker de vijfde keer zijn dat NS een inzet van DDAR of DDZ binnen een paar maanden verandert of aanpast. Het collectief geheugen in het bedrijf is niet erg sterk ontwikkeld, mogen we wel constateren. Of het zijn Oostindische oogkleppen.
 

17-07-2018 09:33:31
MasterE
MasterE
Ik vind het nu niet zo’n gek idee om DDZ uit de NoordOost te halen. Het materieel kent zijn koppelproblemen en daarnaast heeft het al wat honderden meters bovenleiding gekost. Combineer dit met onervaren personeel en je hebt de jackpot te pakken.

Laatst bewerkt door MasterE op 17-07-2018 09:34


Mcn Asd
 

17-07-2018 09:38:07
umbusko
umbusko
Die eerste twee argumenten, vooruit, maar onervaren personeel? Dan moet je toch juist niet gaan schuiven? Zo went het personeel nooit...  

17-07-2018 09:47:20
funtrucker
funtrucker
Quote
MasterE (di 17 jul 2018 09:33:31 Combineer dit met onervaren personeel en je hebt de jackpot te pakken.


Wil je ons dit eens uitleggen?
 

17-07-2018 09:54:02
MCN-GVC
MCN-GVC
Denk dat het een uit de lucht gegrepen opmerking is zonder gegronde redenen. Zeker omdat de proplemen zich NIET in Gvc, Zl, Gn en Lw lijken voor te doen. Denk eerder dat ze bij de planning is beter moeten gaan plannen en niet bij elke kering treinen aankoppelen en aftrappen.  

17-07-2018 10:03:54
funtrucker
funtrucker
Juist op eindpunten kan er perfect gerangeerd worden, sterker nog de 500 en 600 kunnen dit in Zwolle ook goed doen, en ook met DDZ.
Ga eens tellen, in hoeveel % van de gevallen gaat dit zo fout dat reizigers er op Amf of LLS vertaging van hebben ondervonden?
 

17-07-2018 10:22:34
Berk24
Berk24
Het was toch de bedoeling dat vanaf september SNG in dienst komt? Of is de indienststelling van SNG inmiddels verplaatst naar december?  

17-07-2018 10:37:05
daniel81
daniel81
Quote
funtrucker (di 17 jul 2018 09:47:20 https://www.somda.nl/forum/21140/p671303/):
Quote
MasterE (di 17 jul 2018 09:33:31 Combineer dit met onervaren personeel en je hebt de jackpot te pakken.


Wil je ons dit eens uitleggen?


Geen wonder. Het was eigenlijk de bedoeling om de DDZ-stellen met elkáár te combineren en niet met onervaren personeel %08%

Trouwens, wat heeft het stuktrekken van de bovenleiding ermee te maken? Is de bovenleiding op het traject van de Noordoost gevoeliger voor DDZ dan elders?
 

17-07-2018 10:44:34
rolandrail
rolandrail
Quote
Berk24 (di 17 jul 2018 10:22:34 https://www.somda.nl/forum/21140/p671321/): Het was toch de bedoeling dat vanaf september SNG in dienst komt? Of is de indienststelling van SNG inmiddels verplaatst naar december?
Dat laatste.
 

17-07-2018 11:34:30
mtlx
mtlx
Quote
MCN-GVC (di 17 jul 2018 09:54:02 https://www.somda.nl/forum/21140/p671309/): Denk dat het een uit de lucht gegrepen opmerking is zonder gegronde redenen. Zeker omdat de proplemen zich NIET in Gvc, Zl, Gn en Lw lijken voor te doen.

Fijn om te zien dat je weer eens specifieke standplaatsen als probleem bestempeld. Altijd fijn en collegiaal.
De problemen kunnen zich overal voordoen, maar zie je vooral als er gecombineerd moet worden op spoor dat in een bocht of anderszins niet recht ligt.
Ik heb het zowel in Den Haag als Zwolle meerdere malen mis zien gaan. Rotterdam spoor 14 is ook een berucht spoor. Wordt er gecombineerd op 12 of 13 dan is er meestal weer niks aan de hand.

Laatst bewerkt door mtlx op 17-07-2018 11:37
 

17-07-2018 11:48:23
umbusko
umbusko
Het kan aan mij liggen, maar bedoelt @MCN-GVC niet precies hetzelfde? Dat het vooral aan de plaats van combineren ligt (zoals bijvoorbeeld Rtd spoor 14) en dus juist niet aan (on)ervaren personeel/specifieke standplaatsen?  

17-07-2018 11:59:52
MCN-GVC
MCN-GVC
Correct  

17-07-2018 12:55:57
mtlx
mtlx
Excuses in dat geval. MCN-GVC heeft eerder berichten van die strekking geplaatst en heb hier ten onrechte dan aangenomen dat het nu ook weer het geval zou zijn.  

17-07-2018 16:37:59
michaben
michaben
Quote
mtlx (di 17 jul 2018 11:34:30 https://www.somda.nl/forum/21140/p671345/): Ik heb het zowel in Den Haag als Zwolle meerdere malen mis zien gaan. Rotterdam spoor 14 is ook een berucht spoor. Wordt er gecombineerd op 12 of 13 dan is er meestal weer niks aan de hand.

Heeft dat niet gewoon te maken met waar het vaakst gecombineerd wordt, en hoeveel tijd men daarvoor heeft? In Rtd wordt volgens mij gecombineerd dan in Zl bijvoorbeeld, terwijl men in Gvc langer de tijd heeft en een trein dus minder snel vertraging oploopt of opgeheven wordt door een mislukte poging tot combineren.
 

17-07-2018 17:15:49
IJsbergsla
IJsbergsla
Niet per se.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-07-2018 18:30:43
ZJ37
ZJ37
Wat is erop tegen om het eens te gaan leren dan?  

17-07-2018 19:07:18
IJsbergsla
IJsbergsla
Omdat dat niet per se zal schelen, de argumenten van mtlx snijden meer hout.  

17-07-2018 23:46:53
MasterE
MasterE
Ik zal proberen mijn opmerking wat verder te onderbouwen. Allereerst ik zeg niet dat het zo is, maar het lijkt mij waarschijnlijk.

Bij het combineren met de BSI-koppelingen zijn eigenlijk altijd al discussies geweest wat nu de juiste manier van combineren is, op de standplaatsen waar dagelijks werd gecombineerd met DD-AR/mDDM/DDZ had men zo zijn eigen manier van combineren ontwikkeld en dat werkte prima, als je dat dan ineens gaat doen op plekken waar het niet of nauwelijks werd gedaan moet de manier van werken opnieuw worden ondekt.
Daarnaast heeft er een fout gestaan in de materieelgidsen DDZ waardoor er met 2 stroomafnemers op werd gereden met alle gevolgen van dien. Door te veel opwaartse druk op de bovenleiding zijn er her en der honderden meters bovenleiding naar beneden gehaald, ook dit komt door dat er Mcn-en op dit materieel gingen rijden waar ze dit voorheen niet of nauwelijks deden (dus netjes opbouwen zoals in de materieelgids stond vermeldt).


Mcn Asd
 

18-07-2018 04:36:43
MCN-GVC
MCN-GVC
De laatste alinea komt zo uit een managementbericht naar aanleiding van een filmpje gemaakt in Alkmaar. Iemand dacht hiermee het gouden ei gevonden te hebben, wat niet zo was. Want iedereen wist dit al na z'n matmodule. Er zit zelfs een rode meldlamp voor op de stuurtafel. Iedereen laat het bericht dus ook links liggen. Het combineren is door iemand verkeerd uitgelegd (matmodules?), wat nu ook met meerdere berichten opgelost probeert te worden. Uiteindelijk kwam men bij Prorail erachter dat te dun geworden bovenleidingen na uitstel van onderhoud om kosten te besparen de oorzaak was van bovenleidingsbreuken, niet de treinen.

Laatst bewerkt door moderator op 18-07-2018 18:31, reden: Prutsrail -> ProRail!
 

18-07-2018 07:13:30
VIRMm1
VIRMm1
Hèhè, ja het zal wel liggen aan een fout getypte text in een hulpgids die nauwelijks gebruikt wordt (behalve in bijzondere gevallen) %08%%08%  

23-07-2018 18:17:07
abcde
abcde
Quote
koekje (ma 16 jul 2018 16:32:47 https://www.somda.nl/forum/21140/p671078/): DDZ keert weer terug naar de 3600.

Hoe wordt het ICM uit de 3600 verdeeld ? Wordt de 500/600 weer integraal ICM , en de rest naar de 700/1800 ?
 

23-07-2018 18:44:37
Trainplaza
Trainplaza
Quote
abcde (ma 23 jul 2018 18:17:07 https://www.somda.nl/forum/21140/p672455/):
Quote
koekje (ma 16 jul 2018 16:32:47 https://www.somda.nl/forum/21140/p671078/): DDZ keert weer terug naar de 3600.

Hoe wordt het ICM uit de 3600 verdeeld ? Wordt de 500/600 weer integraal ICM , en de rest naar de 700/1800 ?


Volgens mij krijgt de 700/1800 (integraal?) het ICMm uit de 3600.
 

23-07-2018 20:25:59
Pim530
Pim530
Kan men al dat DDZ in de 3600 kwijt? Dat kan ik me haast niet voorstellen.  

24-07-2018 12:29:21
didam2009
didam2009
Heeft er wel in gereden voor de ICm Kwam


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

24-07-2018 14:17:53
daniel81
daniel81
Quote
Pim530 (ma 23 jul 2018 20:25:59 https://www.somda.nl/forum/21140/p672464/): Kan men al dat DDZ in de 3600 kwijt? Dat kan ik me haast niet voorstellen.

Het staat er dan ook precies omgekeerd. Het zal geen probleem zijn om al het ICM van de 3600 in de noordoost in te zetten
Misschien houden ze het DDZ in omlopen die het gedurende de hele dag met een solostel afkunnen?
 

24-07-2018 20:38:12
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Pim530 (ma 23 jul 2018 20:25:59 https://www.somda.nl/forum/21140/p672464/): Kan men al dat DDZ in de 3600 kwijt? Dat kan ik me haast niet voorstellen.


De 3600 heeft 12 omlopen, en de 700/1800 samen 13. Misschien dat er toch nog wat DDZ overblijft in de 700/1800, of dat er bijvoorbeeld meer DDZ in de 500/600 gaat rijden.
 

24-07-2018 20:57:44
michaben
michaben
De 700/1800 rijdt al voor meer dan de helft met ICM, dus zo veel DDZ valt daar niet te halen. Het verschilt per dag, maar er zitten meestal zo'n 6 composities DDZ in de 700/1800 overdag, waarvan de meeste solo.  

24-07-2018 22:03:23
abcde
abcde
En blijft er DDZ in de 500/600 ?  

24-07-2018 22:22:30
BGM104
BGM104
Quote
abcde (ma 23 jul 2018 18:17:07 https://www.somda.nl/forum/21140/p672455/):
Hoe wordt het ICM uit de 3600 verdeeld ? Wordt de 500/600 weer integraal ICM , en de rest naar de 700/1800 ?

Het verschilt per dag. Op vrijdag is de 500 en de 600 integraal ICM, maar de andere dagen van de week niet. Dan zijn er wat capaciteitsknallers zoals DDZ12 in de 520 622 en 657 ma, di en do. Op woensdag past het volk ineens in respectievelijk ICM12, ICM11 en ICM10.

Heel veel lijn zit er dus niet in. Op vrijdag zit er relatief veel DDZ in de 700 en 1800. Dat is de enige dag dat DDZ meer aanwezig is in deze series dan ICM. De andere dagen van de week neemt ICM het leeuwendeel voor zijn rekening.
 

25-07-2018 10:30:35
IJsbergsla
IJsbergsla
Misschien hebben de planners op woensdag een ATV-dag?  

25-07-2018 10:40:33
ZJ37
ZJ37
Er was een tijd dat de materieelomloop op di-do 1 op 1 gelijk was.  

07-08-2018 18:22:27
michaben
michaben
Dienstregelingen zijn verschenen: http://nsdr.bemined.nl/2018-5/

Twee uitgelichte treinseries zijn de 5900 (nieuw uurpatroon) en de 17900 (gaat door naar Zl spoor 8):
5900: http://nsdr.bemined.nl/2018-5/dienstregeling-5900-di.html
17900: http://nsdr.bemined.nl/2018-5/dienstregeling-17900-di.html

Ook opvallend is dat de dynamische spoortoewijzing op Shl spoor 1/2 uitgezet is in de nieuwste dataset, treinen hebben weer expliciet een spoor toegewezen gekregen. Op spoor 5/6 staat de dynamische spoortoewijzing nog wel aan.

En nee, materieelinzet is er nog niet, als iemand ergens de personeelsdiensten tegenkomt hou ik me zoals altijd aanbevolen, anders is het afwachten tot het wijzigingsblad van start gaat.
 

27-08-2018 10:28:30
michaben
michaben
Verschuiving DDZ was al bekend, maar ik zie nu ook SGM in de 5600 verschijnen. Zo te zien twee composities waarvan ééntje uit drie stellen bestaat in de spits, rest blijft DDAR. Verder duikt er ook weer DDZ op in de 8100 en 9000. De lijst die ik kreeg meld ook één compositie SNG in de 6300, maar dat zal wel onder voorbehoud zijn, de diensten zijn natuurlijk al weer een tijdje geleden gemaakt, kan in dagplan allemaal veranderd zijn.

Even een snelle blik op de verdeling van DDZ op de dinsdag:
Drie composities in de 500, in de ochtendspits allemaal dubbel.
Drie composities in de 600, in de ochtendspits twee dubbel.
Drie composities in de 700, in de ochtendspits twee dubbel.
Drie composities in de 2000/8800, in de spits allemaal dubbel.
Een compositie in de 2800, in de spits dubbel.
Tien composities in de 3600, in de spits één dubbel.
Een compositie in de 8100.
Een compositie in de 9000.

Het problematische splitsen en combineren lijkt te blijven, in Rtd gaan 5 composities van dubbel naar solo overdag en 's middags weer terug naar dubbel.
 

27-08-2018 10:37:47
mtlx
mtlx
SNG in de 6300 kan je volgens mij inderdaad wel vergeten. Er volgt binnenkort een proefbedrijf zonder reizigers. Daarna kan je pas gaan denken aan een proefbedrijf met reizigers en nog verder geplande inzet.  

27-08-2018 12:09:25
mijack1985
mijack1985
SNG gaat eind oktober een setje SGMm vervangen (zijn de plannen). Tot nu toe zijn ze alleen toegelaten solo, nog niet gecombineerd (hopelijk wel voor einde van deze maand).

Ben zelf afgelopen woensdag meegeweest op privébedrijf tussen hlm en amr. Toen is mij dit medegedeeld.
 

27-08-2018 13:10:36
kiekkiek
kiekkiek
Quote
michaben (di 07 aug 2018 18:22:27 https://www.somda.nl/forum/21140/p675395/): Dienstregelingen zijn verschenen: http://nsdr.bemined.nl/2018-5/

Twee uitgelichte treinseries zijn de 5900 (nieuw uurpatroon) en de 17900 (gaat door naar Zl spoor 8):
5900: http://nsdr.bemined.nl/2018-5/dienstregeling-5900-di.html
17900: http://nsdr.bemined.nl/2018-5/dienstregeling-17900-di.html


Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de 17900 als de eerste blaadjes gaan vallen. Aankomst van de 7900 te Zl is nu al zelden exact op tijd.
We gaan het zien.
 

27-08-2018 19:44:19
broek53
broek53
SGM in de 5600 = vooruitloper op Sandite in oktober. In het wbl september zijn alle te verwachten wijzigingen voor oktober ook meegenomen. Het zou mij niet verbazen als er in het wbl september ook al geen SGM-tweetjes voorkomen die niet gekoppeld zijn met een drietje (maar zeker weten doe ik het nog niet).  

27-08-2018 21:15:31
Daan!
Daan!
Klopt Broek. Geen SGM2 solo.  

03-09-2018 07:44:42
V64
V64
7421 in elk geval met een solo SGMm2. Gezien te Driebergen om 7.37  

03-09-2018 07:50:18
edward
edward
Trein 5619 met 2116 en 2115 om 7.33 uur te Eml. Dit was tweemaal DDZ4.  


03-09-2018 08:08:18
michaben
michaben
Ik mag toch hopen dat we ondertussen het verschil tussen de geplande en actuele inzet zouden weten. Gepland zijn zo te zien alle tweetjes vergezeld van een drietje, maar ik vermoed dat tot de blaadjes daadwerkelijk vallen de bijsturing nog de vrijheid heeft hier van af te wijken.

Even een snelle blik door de geplande SGM inzet van vandaag:
4700/7400: 3xSGM3, 3xSGM5, 2xSGM6
4800/5400: 1xSGM3, 4xSGM5, 4xSGM6
5000/5100: 6xSGM5, 3xSGM6
5500: 3xSGM5
5600: 1xSGM5, 1xSGM8
6300: 4xSGM5
7300: 3xSGM3
7600: 1xSGM3, 3xSGM5
Dat zijn 52 drietjes en 24 tweetjes, evenveel als er begin dit jaar ingepland werden in de winterperiode.
 

03-09-2018 09:50:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Dan resteert de constatering dat trein 5619 verkleind is naar 5 bakken SGM (al reden er nu vier), waar normaliter de 8 bakken DDZ behoorlijk bezet waren. Dat we het verschil weten, maakt de praktijk niet minder erg.  

03-09-2018 09:53:02
Trainplaza
Trainplaza
Quote
IJsbergsla (ma 03 sep 2018 09:50:00 https://www.somda.nl/forum/21140/p679865/): Dan resteert de constatering dat trein 5619 verkleind is naar 5 bakken SGM (al reden er nu vier), waar normaliter de 8 bakken DDZ behoorlijk bezet waren. Dat we het verschil weten, maakt de praktijk niet minder erg.


Ik heb eind juni met de 5619 eens van Utrecht naar Nijkerk gereden. De zomervakantie was nog niet begonnen, maar die trein was absoluut niet druk te noemen. Natuurlijk is het nu aanzienlijk drukker, maar 8 bakken DDZ waren ook wel te veel van het goede.
 

03-09-2018 10:21:45
IJsbergsla
IJsbergsla
Als er treinen gepland zijn volgens de bezetting van eind juni, dan verklaart dat het een en ander. Daarnaast is trein 5619 vanzelfsprekend drukker tussen Harderwijk en Zwolle dan tussen Utrecht en Nijkerk...  

03-09-2018 10:28:47
jelmerrr
jelmerrr
Quote
Trainplaza (ma 03 sep 2018 09:53:02 https://www.somda.nl/forum/21140/p679868/): Ik heb eind juni met de 5619 eens van Utrecht naar Nijkerk gereden. De zomervakantie was nog niet begonnen, maar die trein was absoluut niet druk te noemen. Natuurlijk is het nu aanzienlijk drukker, maar 8 bakken DDZ waren ook wel te veel van het goede.


Ik weet dat op Windesheim een aantal al half juni vakantie hadden. Ook sluit die ideaal aan in Zwolle, dus zeker bij bijvoorbeeld Nunspeet en Wezep en dergelijke zullen dus veel gebruik van maken. Die trein is dus later drukker dan het traject dat je hebt bereden.
 

03-09-2018 10:39:02
michaben
michaben
Het is natuurlijk niet zo dat reizigers van de 5600 bij wet uitgezonderd zijn van staanplaatsen in de spits. DDZ8 is hier geloof ik pas gekomen toen DDAR4 niet meer beschikbaar was vanwege het ombouwen van de tussenrijtuigen voor de DDZ zesjes. Nu is SGM5 krap, ik had eerder SGM6 verwacht hier maar dat zal wel vanwege het tweetjesverbod komen, diverse SGM treinen rijden in september met een bakje minder dan gewenst hierdoor.  

03-09-2018 21:37:38
AJT
AJT
Quote
edward (ma 03 sep 2018 07:50:18 https://www.somda.nl/forum/21140/p679832/): Trein 5619 met 2116 en 2115 om 7.33 uur te Eml. Dit was tweemaal DDZ4.


Rijdt SGM planmatig in de 5619?
Is al bekend welke omlopen SGM hebben in de 5600?
 

03-09-2018 22:17:36
michaben
michaben
Op werkdagen rijden er twee composities SGM:
5614/5619/5626/5631/5638/5643/5650/5655/5662/5667
5615/5622/5627/5634/5639/5646/5651/5658/5663/5670/5675

Op basis van de geplande inzet vanuit de reisplanner vandaag horen de 5615/5622/5627 en 5658/5663 met SGM8 te rijden en de rest rijdt met SGM5. Laat in de avond worden enkele treinen uitgewisseld om materieel op de juiste plek te krijgen voor de volgende dag, de 5684 staat voor vanavond met SGM5 gepland en de 5688 met solo SGM3, mogelijk dat dit per dag anders is.
 

04-09-2018 00:12:23
scooter
scooter
Alhoewel het de bedoeling was dat DDZ op 1 compositie ICM na de 3600 zou overnemen zag ik vandaag toch opvallend veel ICM rijden,zeker de helft van de serie  

04-09-2018 00:50:11
Pim530
Pim530
Ik kom tot een compositie of drie, misschien vier. Dat is meer dan één maar zeker niet de helft.  

04-09-2018 03:07:05
MetroRET
MetroRET
Er zijn er 2 gepland + 10 stuks DDZ  

04-09-2018 07:35:40
martijn
martijn
En volgens mij reden er ook 2 composities, althans tijdens kantooruren als ik op het spoor kan kijken. Weet natuurlijk niet wanneer scooter zijn telling heeft gedaan.  

04-09-2018 09:43:53
michaben
michaben
Twee composities inderdaad, gister was de dienst verstoord en werd er aan het einde van de middag een derde compositie ingezet maar dat was dus niet gepland. Als ik de planning van vandaag bekijk keert het rijden met solo ICM3 ook weer terug, trein 3645 staat gepland daarmee.  

04-09-2018 09:45:28
broek53
broek53
Quote
MetroRET (di 04 sep 2018 03:07:05 https://www.somda.nl/forum/21140/p679997/): Er zijn er 2 gepland + 10 stuks DDZ
Ja, en van de 10 DDZ zijn er 9 DDZ6 en een compo 2 x DDZ4, althans in de ochtendspits.
 

04-09-2018 23:42:37
scooter
scooter
Ik telde in Tilburg aan het eind van de middag,begin van de avond al 4 x een ICM,wellicht door de eerdere verstoring
Vandaag,zag ik in ieder geval veel meer DDZ voorbij komen

Laatst bewerkt door scooter op 04-09-2018 23:43
 

05-09-2018 17:42:09
Michael98
Michael98
Doordat de 3657 vanaf dit wijzgingsblad (in ieder geval op woensdag) binnenkomt op 3b in Rsd en dat deze vaak te vroeg is, is de overstap mogelijk op de 12250, vandaag was de overstap 3 minuten. Officieel is deze niet mogelijk, maar heel veel reizigers uit de 3657 stapten de 12250 in (zitvol voordat de 3657 erbij kwam), de 2250 is bijna leeg.

Laatst bewerkt door Michael98 op 05-09-2018 17:42
 

06-09-2018 10:40:56
michaben
michaben
Ik zie dat men met de 2100 wat nieuws bedacht heeft: splitsen en combineren in Ledn. In Gvc is geen ruimte beschikbaar om een stel af te trappen na de spits, voorheen liet men daarom twee composities met dubbele VIRM rijden in de daluren, maar vanaf dit wijzigingsblad worden die in Ledn afgetrapt om vervolgens LM naar Gv te gaan. In de middag komen ze dan weer als LM terug om bijgeplaatst te worden.  

06-09-2018 11:13:01
pjkleton
pjkleton
In Den Haag CS rijdt de Metro alweer en tijdje "hoog ".
Wanneer gaat NSR de vrijgekomen sporen (11 en 12 (?) weer gebruiken ?
Groet ,
Peter
 

06-09-2018 12:01:27
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij moeten de sporen weer aangesloten worden, niet per afgelopen wijzigingsblad dus  

06-09-2018 12:08:00
michaben
michaben
Niet weer aangesloten worden, überhaupt aangesloten worden,want er lagen nooit wissels van de sporen 11 en 12 naar de sporen 907/909 richting Laa. Kortom niet zo eenvoudig, je moet het halve emplacement opnieuw ontwerpen, daar gaan nog wel enkele jaren overheen. Maar daar zijn andere ontwerpen over op dit forum waar dit eerder behandeld is.  

06-09-2018 12:14:10
279
279
waarvoor werden de sporen 11 & 12 gebruikt voor de verbouw
tot Randstadrail-sporen ?
 

06-09-2018 12:22:40
maarten83
maarten83
Toen sloten ze aan op de sporen 1 en 2 te Laa. Maar daar rijdt nu RandstadRail. En was het spoorgebruik heel anders tussen Gvc , Laa en Gvm.
tussen Laa en Gvm hebben er ook nog wat aanpassing plaatsgevonden dacht ik.
 

06-09-2018 12:22:51
treinfan
treinfan
Sporen 11 en 12 waren uiteraard wel aangesloten op de andere 2 sporen in de spoorboog naar Laa (waar de randstadrail nog steeds op rijdt). De sporensituatie bij Laa was destijds ook anders en sporen 11 en 12 te Gvc werden voornamelijk gebruikt voor treinen richting Leiden.  

06-09-2018 12:33:17
pjkleton
pjkleton
Bedankt !
Mijn vraag brengt nog een kleine discussie op gang.%02%
Vreemd dat er niet al wat een gedaan is. NSR kon die sporen toen al niet missen.
Over aftrappen gesproken : Dit verklaart waarom ik eergisteren voor Leiden bij Warmond een trein zag gaan met de bestemming leiden. Was dus het achterste deel dat later afgetrapt werd.%06%
Peter
 

06-09-2018 12:42:21
treinfan
treinfan
NS gebruikte toen 2 à 3 van de 12 sporen voor de treinen naar de Zoetermeer stadslijn. Er is stuivertje gewisseld qua sporenopstelling en spoorbundels, zie het tunneltje voor de sporen naar Zoetermeer tussen Gvm en Laa. De afgelopen jaren werden er nog altijd 2 sporen gebruikt voor de verbinding naar Zoetermeer, met als enige verschil dat het metro's in plaats van treinen waren.  

06-09-2018 12:47:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Op spoor 12 stond jarenlang de sneltrein naar Hoorn dus de wissels lagen er wel degelijk.  

06-09-2018 13:00:06
michaben
michaben
Lezen, je kon vanaf spoor 11 en 12 alleen de binnenste twee (van de vier) sporen pakken richting Laa. Daar rijdt de RandstadRail nu, NS heeft alleen de buitenste twee sporen nog, en vanaf die sporen kan (en kon) je maar t/m spoor 10  

06-09-2018 15:20:39
IJsbergsla
IJsbergsla
Ik heb het gelezen... En kan ben ik van overtuigd, kon leek me eigenlijk niet. Echter aangezien ik als seniel word weggezet, lagen de wissels er klaarblijkelijk niet.  

06-09-2018 17:57:06
daniel81
daniel81
Als ik het goed begrijp lagen die wissels er wel, maar lagen ze ten noorden van Laa. Op die plek terugleggen zou weinig zinvol zijn  

06-09-2018 18:41:15
pjkleton
pjkleton
Zie Sporenplannen.nl voor 1985.
Helaas beetje klein getekend ,maar toch...
Peter
 

06-09-2018 20:17:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
treinfan (do 06 sep 2018 12:42:21 https://www.somda.nl/forum/21140/p680456/): NS gebruikte toen 2 à 3 van de 12 sporen voor de treinen naar de Zoetermeer stadslijn. Er is stuivertje gewisseld qua sporenopstelling en spoorbundels, zie het tunneltje voor de sporen naar Zoetermeer tussen Gvm en Laa. De afgelopen jaren werden er nog altijd 2 sporen gebruikt voor de verbinding naar Zoetermeer, met als enige verschil dat het metro's in plaats van treinen waren.
Trams zal je bedoelen, de metro's gaan niet naar Zoetermeer.

Voorafgaand aan de realisatie van RandstadRail heeft men eigenlijk alleen de aansluiting tussen Laa en Gvm aangepast, waarbij de sporen uit Ledn op de middelste sporen van Laa aangesloten zijn en de sporen van/naar de Zoetermeer Stadslijn op de buitenste sporen (middels het tunneltje wat je al noemt). Dit alles zodat de RR-sporen vanaf de Netkous gelijkvloers konden worden aangesloten op de sporen bij Laan van NOI, een fly-over had immers nooit gepast tussen de Koningin Wilhelminalaan en Laa.
De rest van de infra is eigenlijk ongewijzigd gebleven tussen Laa en Gvc, de metro's reden hier destijds over de oorspronkelijke treinsporen die er altijd al lagen. Alleen de voormalige verbinding vanaf Laa spoor 1/2 naar spoor 10 op Gvc is er toen uit gegaan (als je inzoomt in de kaartweergave van Google Maps staat 'ie er nog op), maar daarover kon je alleen vanuit Ledn op Gvc-10 aankomen en dus niet vanaf 11/12 vertrekken richting spoor 3/4 op Laa.

Quote
daniel81 (do 06 sep 2018 17:57:06 https://www.somda.nl/forum/21140/p680504/): Als ik het goed begrijp lagen die wissels er wel, maar lagen ze ten noorden van Laa. Op die plek terugleggen zou weinig zinvol zijn
Daar lagen geen wissels die er nu niet meer liggen (de huidige overlopen voor Gvm waren er pre-RR ook al). Alleen de aansluitingen boven Laa zijn middels een nieuw tunneltje omgewisseld zoals hierboven beschreven.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 06-09-2018 20:20


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-09-2018 21:41:20
rich1074
rich1074
Volgens mij had NS een paar jaar geleden plannen om de ICE vanuit Duitsland via Asdz naar Gvc te laten rijden. Nu dit niet door gaat is die hele nieuwe eindhalte van de metro onnodig gebleken.

Laatst bewerkt door rich1074 op 07-09-2018 21:41
 

07-09-2018 22:44:18
henri1972
henri1972
ICE komt me niet bekend voor en zou een onlogische route krijgen dan. De ICB zou wel Gvc als eindbestemming krijgen volgens plannen die nooit gerealiseerd zijn.  

08-09-2018 00:19:30
DDietzen
DDietzen
Als de ICE ooit al naar Gvc gaat rijden dan zie ik dat enkel gebeuren via Mcgb, de Brabantroute en Rtd. Via Zuidtak lijkt me onlogisch, aangezien het overslaan van Asd door internationale treinen nooit een goed idee is gebleken (getuige reizigersstromen IC Berlijn toen die van/naar Shl reed)... maar goed, ik denk net zo over het laten eindigen van Thalys en Eurostar op Asdz ipv Asd, en we weten allemaal wat daar de plannen van zijn...

Maar dat terzijde. Ik verwacht eerder dat NS spoor 11-12 gaat gebruiken om wat meer ademruimte op Gvc te krijgen bij tienminutendiensten ri Ledn en Rtd. Het zou theoretisch vast best kunnen zónder, maar dan is de flexibiliteit bij verstoringen nul.