Aanpassingen zomer 2018
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
03-07-2018 19:48:02
michaben
michaben
Diverse aanpassingen vanwege werkzaamheden en vierdaagse in juli:

Werkzaamheden Eindhoven - Roermond, maandag 16 t/m dinsdag 24 juli:
- 800 opgeheven Ehv - Rm
- 2900 opgeheven Ehv - Rm
- 3900 opgeheven Ehv - Rm
- 6400 opgeheven

Vierdaagse, maandag 16 t/m vrijdag 20 juli:
- 4400 rijdt extra Ah-Ht in de avond.
- 7600 rijdt extra Wc-Nm in de avond.
- 28500 extra nachtstoptrein Nm-Wc (4x per uur), Nm-O (2x per uur) en Nm-Ht (1x per uur). Andersom 1x per uur Ht-Nm en 2x per uur O-Nm.
- 28700 extra nachtstoptrein Nm-Ah (2x per uur) en Nm-Ut (1x per uur) v.v. en één rit Zl - Nm
- 35000 extra (nacht)treinen Nm-Vry (pad van de 32300 die in de zomer niet rijdt).

Vierdaagse, vrijdag 20 juli:
- 3000 geknipt in Ah.
- 3100 geknipt in Ah, rijdt 's avonds extra Ah-Ut.
- 3600 geknipt in Nm, 703600 Zl-Nm als stoptrein tussen Ah en Nm, geeft hierdoor geen overstap op de 3600 in Nm.
- 4400 opgeheven Ah - Nm.

Werkzaamheden Hanzelijn, zaterdag 21 & zondag 22 juli:
- 700 opgeheven Lls - Zl, 700700 rijdt Gn-Amf en door als 1500 naar Asd (behalve op tijden IC Berlijn).
- 1800 opgeheven Lls - Zl, 701800 rijdt Lw-Amf en door als 1500 naar Asd.
- 14600 opgeheven Dron - Zl

Werkzaamheden Den Haag Centraal, zondag 22 juli van 8:00 tot 14:00:
- 2000 opgeheven
- 1100 opgeheven Gvc - Gv
- 7800 opgeheven Gvc - Ypb.

Werkzaamheden Uitgeest - Zaandam, zaterdag 21 juli t/m zondag 29 juli:
- 800 opgeheven Zd - Amr (- Sgn - Hdr)
- 2900 stopt extra te Zd.
- 3000 omgeleid via Hlm, met extra stop in Utg
- 3400 opgeheven
- 3900 stopt extra te Zd.
- 4000 opgeheven Utg - Asd
- 4500 opgeheven
- 4700 opgeheven
- 7400 opgeheven Bkl - Asd en in spits tevens opgeheven Ut - Bkl.


In augustus volgen nog doordeweekse buitendienststellingen bij Gouda, Alphen en Driebergen-Zeist, dienstregelingen hiervan volgen komende weken.
 

03-07-2018 20:13:42
henri1972
henri1972
Heel slecht dat de 3600 op de vierdaagse vrijdag geknipt wordt in Nm.
Doorgaande reizigers worden hier de dupe van. Is in het verleden ook nooit zo geweest.
 

03-07-2018 20:34:10
MetroRET
MetroRET
https://www.ovtijden.com/avtdag/ahz/20170721
Nope...
 

03-07-2018 20:46:59
michaben
michaben
Dit is zeker zo sinds de 4 sprinters per uur tussen Ah en Nm? De 703000/703100 gaan te Nm keren op spoor 1a, en dan heb je een overkruisconflict met de 4400. Dat lost men dus op door de 3600 weer als vanouds te laten stoppen, maar dan is deze te traag om nog door te gaan naar Ht en verder.  


03-07-2018 21:02:39
ZJ37
ZJ37
De werkzaamheden Ehv-Rm tegelijk met de Vierdaagse te Nm is ook geen handige combinatie. Zal het extra druk worden op de Maaslijn en overstappers in Nm.  

03-07-2018 21:09:25
rob_ehv
rob_ehv
Donderdag 12 juli tm zondag 15 geen treinverkeer Eindhoven - Venlo. 14 en 15 juli ook al beperkt treinverkeer tusssn Eindhoven en Weert.


robq
 

03-07-2018 21:32:50
mdj
mdj
Quote
ZJ37 (di 03 jul 2018 21:02:39 https://www.somda.nl/forum/21115/p668704/): De werkzaamheden Ehv-Rm tegelijk met de Vierdaagse te Nm is ook geen handige combinatie. Zal het extra druk worden op de Maaslijn en overstappers in Nm.

Het 'toevoegen' van trajecten dat niet mogen bij evenementen of combinaties zorgen niet voor een betere planning: het past nu al niet in het jaar.

Daarnaast: dan haal je toch de werkloze treinen van de Achterhoek op?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-07-2018 21:33:31
gvttreinen
gvttreinen
Wkz Db, interessant...ICE's via BR?  

03-07-2018 22:07:06
ZJ37
ZJ37
Quote
mdj (di 03 jul 2018 21:32:50 https://www.somda.nl/forum/21115/p668713/):
Quote
ZJ37 (di 03 jul 2018 21:02:39 https://www.somda.nl/forum/21115/p668704/): De werkzaamheden Ehv-Rm tegelijk met de Vierdaagse te Nm is ook geen handige combinatie. Zal het extra druk worden op de Maaslijn en overstappers in Nm.

Het 'toevoegen' van trajecten dat niet mogen bij evenementen of combinaties zorgen niet voor een betere planning: het past nu al niet in het jaar.

Daarnaast: dan haal je toch de werkloze treinen van de Achterhoek op?
Dat zou mooi zijn als dat gebeurt. Goddank is het dezelfde vervoerder (zie meteen de voordelen van schaalvergroting op het spoor).
 

03-07-2018 22:08:52
henri1972
henri1972
Zeker interressant Db ..
Mag hopen dat er spr gaan rijden Mrn-Rhn/Ah maar ben er bang voor..
 

03-07-2018 22:28:25
train85
train85
Tijdens de 16-daagse Db geen treinverkeer Ut-Rhn/Ed v.v. Er zijn niet alleen werkzaamheden te Db. Ook o.a. bij Klp werken aan de tunnels.

Laatst bewerkt door train85 op 03-07-2018 22:28
 

03-07-2018 22:45:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Enkelvoud toch, die tunnel bij De Klomp? Er staat daar althans vooralsnog nog maar één tunnel ergens middenin een weiland.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-07-2018 22:58:00
train85
train85
Er komen 2 tunnels en ze zijn er nu met 2 bezig. Ze staan op verschillende plekken in de weilanden.

Laatst bewerkt door train85 op 04-07-2018 07:46
 

04-07-2018 00:23:39
Frontier
Frontier
Quote
gvttreinen (di 03 jul 2018 21:33:31 https://www.somda.nl/forum/21115/p668716/): Wkz Db, interessant...ICE's via BR?

Ja, van 11 tot en met 26 augustus.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

10-07-2018 17:07:53
michaben
michaben
Week 31, maandag 30 juli t/m maandag 6 augustus, een week lang geen of minder treinen rondom Zuid-Holland:
- 500/600 opgeheven Rtd-Ut
- 1000 gewijzigde dienstregeling (sp12 in Rtd niet beschikbaar?)
- 1700/11700 opgeheven Gvc-Wd
- 2000 opgeheven
- 2400 opgeheven Rtd - Ddr
- 2800 opgeheven
- 4000 opgeheven Rtd - Wd
- 5000 opgeheven van Rtd naar Ddr (Ddr-Rtd rijdt wel maar met aangepaste dienstregeling), van Rtd naar Gvc in pad van de 5100.
- 5100 opgeheven van Ddr naar Rtd (Rtd-Ddr rijdt wel), van Rtd naar Gvc in pad van de 5000.
- 6300 opgeheven Gvc - Ledn (sp7 in Gvc niet beschikbaar?)
- 6800 opgeheven
- 7700 opgeheven
- 7800 opgeheven Gvc - Wd
- 8600 opgeheven
- 8700 opgeheven

Laatst bewerkt door michaben op 17-07-2018 16:50
 

10-07-2018 21:14:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Is Gouda nou nog steeds niet klaar? (Daar zijn al zo ontelbaar veel buitendienststellingen voor geweest). Of heeft het een andere reden dat ze weer zo handig plannen om de meest voor de hand liggende omreisroute voor Rtd-Gd cq. Gvc-Gd tegelijk met het betreffende traject eruit gooien?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-07-2018 22:13:04
michaben
michaben
Gd gaat er volledig uit die week, dat zal niet voor de lol zijn. Zo snel gezien worden de volgende busdiensten ingesteld:
Snelbus Sdm - Rta - Gd - Wd (2x per uur)
Snelbus Gvc - Gd (2x per uur)
Snelbus Gd - Wd (2x per uur)
Stopbus Apn - Bsk - Bsks - Wadn - Wad - Wadt - Gd (4x per uur)
Stopbus Rtn - Rta - Cps - Nwk - Gd - Wd (2x per uur)
Stopbus Gvc - Vb - Ypb - Ztm - Ztmo - Gd (2x per uur)
Stopbus Gd - Gdg (4x per uur)
Ik vermoed dat doorgaande reizigers Gvc - Ut het advies zullen krijgen via Ledn te reizen, dat is waarschijnlijk ook sneller dan de bus. Tussen Rtd en Rtn is het reisadvies de tram. Tussen Rta en Rtd ben je met de onofficiële omreisroute met de metro waarschijnlijk ook sneller, behalve op zaterdag 4 en zondag 5 augustus, want dan worden ook het metro's bij Rta vervangen door bussen (die in tegenstelling tot de NS bussen wel 8x per uur gaan rijden), dan zijn er blijkbaar werkzaamheden aan het station die zowel het trein- als metroverkeer hinderen.

Laatst bewerkt door michaben op 10-07-2018 22:16
 

10-07-2018 23:39:39
maarten83
maarten83
Quote
michaben (di 10 jul 2018 17:07:53 https://www.somda.nl/forum/21115/p669776/): Week 31, maandag 30 juli t/m zondag 5 augustus, een week lang geen of minder treinen rondom Zuid-Holland:
- 500/600 opgeheven Rtd-Ut
- 1000 gewijzigde dienstregeling (sp12 in Rtd niet beschikbaar?)
- 1700/11700 opgeheven Gvc-Wd
- 2000 opgeheven
- 2400 opgeheven Rtd - Ddr
- 2800 opgeheven
- 4000 opgeheven Rtd - Wd
- 5000 opgeheven van Rtd naar Ddr (Ddr-Rtd rijdt wel maar met aangepaste dienstregeling), van Rtd naar Gvc in pad van de 5100.
- 5100 opgeheven van Ddr naar Rtd (Rtd-Ddr rijdt wel), van Rtd naar Gvc in pad van de 5000.
- 6300 opgeheven Gvc - Ledn (sp7 in Gvc niet beschikbaar?)
- 6800 opgeheven
- 7700 opgeheven
- 7800 opgeheven Gvc - Wd
- 8600 opgeheven
- 8700 opgeheven


Wat is de reden dat er tussen Ddr en Rtd halve drgl gereden wordt? Zo blijft er weinig treinverkeer over rondom Rtd. Of gaan er weer wissel aan de blaak zijde vervangen worden?
 

11-07-2018 00:22:23
Pim530
Pim530
Dank voor het overzicht! Was het nou echt teveel moeite om die werkzaamheden rond Kpnz even mee te pakken in de weken dat Zl toch al plat ligt?  

11-07-2018 02:13:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja want nu kunnen mensen met rechtstreekse bussen van Kpnz naar Mp dat duurt een half uurtje en al zou je bussen vanaf Lls naar Mp sturen ben je een uur onderweg en de IC`s in Dron laten keren is geen optie


MCN ASD
 

11-07-2018 06:14:50
b2py
b2py
Ze werken dit jaar aan zowel Rtd - Ddr, emplacement Rotterdam, Station Alexander als aan Gouda Dusja, dan houdt het niet over  

11-07-2018 21:04:22
daniel_ddr
daniel_ddr
De reiziger staat duidelijk nog altijd op 999, 998 en 997 (oftewel 1,2,3 van onderaan het prioriteitenlijstje) als je dit soort combinaties verzint.

Dat je Gd en Rta combineert is nog logisch (al waren er al heel wat buitendienststellingen bij Gd geweest voordat ze aan Rta begonnen), werk bij Gd levert immers toch al beperkingen ri. Rtd op. Maar dat vervolgens weer combineren met werk op emplacement Rtd levert beperkingen op voor de omreisroutes.

En dat terwijl je tijdens die werkzaamheden aan het emplacement zonder werk ri. Gd erbij waarschijnlijk nog wel een beperkte treindienst zou kunnen rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-07-2018 21:06:03
b2py
b2py
Randvoorwaarde: Gouda en Rotterdam zijn allebei einde levensduur.  

11-07-2018 21:14:12
Frontier
Frontier
En? Dat kun je jáááren van tevoren al aan zien komen, dan kun je ook een van de twee iets eerder doen, in plaats van allebei tegelijk. Of gaan de boekhouders dan huilen?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-07-2018 21:16:49
b2py
b2py
Gegeven het feit dat Gouda is uitgesteld om Robuust Spoor daarop te projecteren, wat mislukt is en daarna alsnog een complete 1:1 vervanging is geworden maakt het er niet makkelijker op om zo te plannen.

Laatst bewerkt door b2py op 11-07-2018 21:17
 

11-07-2018 21:23:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Je hoeft natuurlijk ook niet tot exact de laatste dag van de levensduur van de infra te wachten om het te vervangen he

Gouda eruit en dan niet gelijktijdig beperkingen op de omreisroute via Shl (voor de langere afstanden) door minder HSL treinen als gevolg van werkzaamheden op Rtd zou de overlast al beperken.
En als je vervolgens op Rtd bezig bent kan je mooi de goederenboog gebruiken (desnoods met een koppeling naar Ddr als je tegelijk ook tussen Rtd en Gv aan het werk kan) zodat je de omreisroute via Gd beschikbaar hebt richting Den Haag bijvoorbeeld.

Bijkomend voordeel is ook nog dat je de beschikbare spoorwerkers en werkvoertuigen niet over twee plekken met werkzaamheden hoeft te verdelen. Allicht zorgt dat er ook nog voor dat je in totaal minder buitendienststellingen nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je met twee beschikbare ploegen aan beide kanten van Gouda tegelijk een wissel kunt vervangen. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-07-2018 21:26:03
b2py
b2py
Quote
daniel_ddr (wo 11 jul 2018 21:23:13 https://www.somda.nl/forum/21115/p670046/): Je hoeft natuurlijk ook niet tot exact de laatste dag van de levensduur van de infra te wachten om het te vervangen he
Regel jij het geld bij mevrouw de staatssecretaris?
 

11-07-2018 21:28:25
daniel81
daniel81
Quote
b2py (wo 11 jul 2018 21:16:49 https://www.somda.nl/forum/21115/p670040/): Gegeven het feit dat Gouda is uitgesteld om Robuust Spoor daarop te projecteren, wat mislukt is en daarna alsnog een complete 1:1 vervanging is geworden maakt het er niet makkelijker op om zo te plannen.

Wat was het idee van Robuust Spoor? Hoogstwaarschijnlijk iets waarbij de IC's sneller kunnen binnenkomen dan het lange tijd 40 km/h rijden van nu? In dat geval ontzettend jammer dat er nu gewoon 1 op 1 vervangen wordt%03%
 

11-07-2018 21:44:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
b2py (wo 11 jul 2018 21:26:03 https://www.somda.nl/forum/21115/p670049/):
Quote
daniel_ddr (wo 11 jul 2018 21:23:13 https://www.somda.nl/forum/21115/p670046/): Je hoeft natuurlijk ook niet tot exact de laatste dag van de levensduur van de infra te wachten om het te vervangen he
Regel jij het geld bij mevrouw de staatssecretaris?
Het lijkt me zeer sterk dat dergelijke relatief kleine verschuivingen in het moment van vervangen het hele project duurder maken. Sowieso zal het spoor altijd vervangen moeten worden nog voordat het volledig versleten is, anders wordt het immers gevaarlijk.
En het is nog onwaarschijnlijker dat het spoor op twee verschillende plekken vrij dicht op elkaar exact op hetzelfde moment aan vervanging toe is. Gd was al uitgesteld werd hier geschreven, waarom zou je dan niet Rtd ook kunnen uitstellen als je opmerkt dat het anders zo ongelukkig als nu uitkomt?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-07-2018 21:47:36
mdj
mdj
Op Rotterdam C zijn de sporen 12-16 buiten dienst. HSL mist dus alleen spoor 12. Dan houd je nog steeds sporen over om je treindienst over de HSL te rijden, neem ik aan.

Vanaf 11 kan je wel naar de HSL, dat is anders dan de vorige buitendienststelling eerder dit jaar.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-07-2018 22:01:18
b2py
b2py
Quote
daniel_ddr (wo 11 jul 2018 21:44:31 https://www.somda.nl/forum/21115/p670058/):
Quote
b2py (wo 11 jul 2018 21:26:03 https://www.somda.nl/forum/21115/p670049/):
Quote
daniel_ddr (wo 11 jul 2018 21:23:13 https://www.somda.nl/forum/21115/p670046/): Je hoeft natuurlijk ook niet tot exact de laatste dag van de levensduur van de infra te wachten om het te vervangen he
Regel jij het geld bij mevrouw de staatssecretaris?
Het lijkt me zeer sterk dat dergelijke relatief kleine verschuivingen in het moment van vervangen het hele project duurder maken. Sowieso zal het spoor altijd vervangen moeten worden nog voordat het volledig versleten is, anders wordt het immers gevaarlijk.
En het is nog onwaarschijnlijker dat het spoor op twee verschillende plekken vrij dicht op elkaar exact op hetzelfde moment aan vervanging toe is. Gd was al uitgesteld werd hier geschreven, waarom zou je dan niet Rtd ook kunnen uitstellen als je opmerkt dat het anders zo ongelukkig als nu uitkomt?
Je wilt dezelfde fout niet twee keer maken, en assets eerder vervangen dan nodig is enorme kapitaalvernietiging. Ware het niet dat je over 30 jaar weer met dezelfde ellende zit..
 

11-07-2018 22:08:29
rogier
rogier
Gelukkig is het einde van de levensduur van 'rail assets' (teiltje) over een periode 30 jaar dan ook met de nauwkeurigheid van een dag te voorspellen. Zijn Rotterdam en Gouda dan ook in juli 1988 in één dag gebouwd?

Laatst bewerkt door rogier op 11-07-2018 22:08


Reiziger met hoofdletter R......
 

11-07-2018 22:23:12
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (wo 11 jul 2018 21:04:22 https://www.somda.nl/forum/21115/p670028/): Maar dat vervolgens weer combineren met werk op emplacement Rtd levert beperkingen op voor de omreisroutes.

Ik weet niet wat voor omreisroute jij in gedacht hebt, maar op Rtd-Shl en Rtd-Gv-Ledn zijn geen beperkingen. Tenzij je het 2 tot 4 minuten later aankomen van de 1000 en 2400 vanwege een spoorwijziging als beperking ziet
 

11-07-2018 22:26:57
Frontier
Frontier
Quote
b2py (wo 11 jul 2018 22:01:18 https://www.somda.nl/forum/21115/p670064/): Je wilt dezelfde fout niet twee keer maken, en assets eerder vervangen dan nodig is enorme kapitaalvernietiging.

Nou, wát een kapitaalvernietiging, als je iets vervangt na 29 jaar en een beetje in plaats van na 30 jaar... Het Nyenrode-denken zit er goed in bij u.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-07-2018 22:28:42
robbertc
robbertc
Quote
daniel_ddr (wo 11 jul 2018 21:04:22 https://www.somda.nl/forum/21115/p670028/): Dat je Gd en Rta combineert is nog logisch (al waren er al heel wat buitendienststellingen bij Gd geweest voordat ze aan Rta begonnen), werk bij Gd levert immers toch al beperkingen ri. Rtd op. Maar dat vervolgens weer combineren met werk op emplacement Rtd levert beperkingen op voor de omreisroutes.
Op welke beperkingen doel je dan?
 

11-07-2018 22:33:37
michaben
michaben
Quote
daniel81 (wo 11 jul 2018 21:28:25 https://www.somda.nl/forum/21115/p670052/): Wat was het idee van Robuust Spoor? Hoogstwaarschijnlijk iets waarbij de IC's sneller kunnen binnenkomen dan het lange tijd 40 km/h rijden van nu? In dat geval ontzettend jammer dat er nu gewoon 1 op 1 vervangen wordt%03%

Harder dan 40km/u rijdt men al bij Gd, maar er liggen nog wel een hoop overbodige wissels uit de tijd dat er nog intercity's waren die Gd voorbij scheurden. Nu gaat vrijwel elke trein afbuigend door de wissels omdat rechtdoor nog altijd geoptimaliseerd is voor de niet meer bestaande doorgaande intercity's. Scheelt een hoop wissels als je die sporen weglaat en is comfortabeler doordat er minder treinen afbuigend door de wissels hoeven.

Laatst bewerkt door michaben op 11-07-2018 22:34
 

11-07-2018 22:37:11
mdj
mdj
Een buitendienststelling bij Rotterdam als degene die er komt zorgt voor een versperring Rtd-Gd. Daardoor kan er geen combinatie met Kijfhoek-Breda-Tilburg-Venlo en Betuweroute gemaakt worden. Idem voor Roosendaal-Tilburg-Emmerich/Deventer/Utrecht-Bentheim en Rotterdam-Leiden-Beverwijk. Logisch dat de combi met Gouda (ook 7 dagen versperrend) gepland wordt.

Een jaar naar voren kon niet, daar zaten al Gouda-weekenden. 2017 zat vol, 2018 zit vol, 2019 zal ook vol zitten.

Laatst bewerkt door mdj op 11-07-2018 22:40


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-07-2018 07:16:30
geert
geert
Quote
rogier (wo 11 jul 2018 22:08:29 https://www.somda.nl/forum/21115/p670067/): Gelukkig is het einde van de levensduur van 'rail assets' (teiltje) over een periode 30 jaar dan ook met de nauwkeurigheid van een dag te voorspellen. Zijn Rotterdam en Gouda dan ook in juli 1988 in één dag gebouwd?
Nou niet in een dag maar wel in dezelfde periode, grofweg 1988-1992. Gelukkig allemaal een op een vervanging dan blijft er nog iets van flexibiliteit over in die hoek na DSSU en Wd.
 

12-07-2018 08:50:32
broek53
broek53
In deze discussie dwarrelt inderdaad een wel erg strikte opvatting rond over "einde levensduur", alsof het op een maand of zelfs maar een jaartje meer of minder uit komt. Dat is natuurlijk niet zo. Ik weet dat de vervanging van de wissels in Zaandam en de Hemtunnel Aansluiting bijvoorbeeld een kleine drie jaar heeft geduurd, terwijl de infra toch echt allemaal tegelijk in dienst is gekomen.  

12-07-2018 09:58:53
phantom
phantom
Over ongelukig plannen gesproken,komende tijd gaat men tussen Rtd-Ddr-Zlw-Bd meermaals ook gelijktijdig zowel aan t reguliere spoor als aan de HSL sleutelen.
Dat betekent dat er hier dus ook niks rijd en niet omgereden kan worden.
Zal vast gewaardeerd worden door de reizigers %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-07-2018 21:01:32
Mat75
Mat75
Gaan
Quote
michaben (di 03 jul 2018 19:48:02 https://www.somda.nl/forum/21115/p668680/): Diverse aanpassingen vanwege werkzaamheden en vierdaagse in juli:

Werkzaamheden Eindhoven - Roermond, maandag 16 t/m dinsdag 24 juli:
- 800 opgeheven Ehv - Rm
- 2900 opgeheven Ehv - Rm
- 3900 opgeheven Ehv - Rm
- 6400 opgeheven

Vierdaagse, maandag 16 t/m vrijdag 20 juli:
- 4400 rijdt extra Ah-Ht in de avond.
- 7600 rijdt extra Wc-Nm in de avond.
- 28500 extra nachtstoptrein Nm-Wc (4x per uur), Nm-O (2x per uur) en Nm-Ht (1x per uur). Andersom 1x per uur Ht-Nm en 2x per uur O-Nm.
- 28700 extra nachtstoptrein Nm-Ah (2x per uur) en Nm-Ut (1x per uur) v.v. en één rit Zl - Nm
- 35000 extra (nacht)treinen Nm-Vry (pad van de 32300 die in de zomer niet rijdt).

Vierdaagse, vrijdag 20 juli:
- 3000 geknipt in Ah.
- 3100 geknipt in Ah, rijdt 's avonds extra Ah-Ut.
- 3600 geknipt in Nm, 703600 Zl-Nm als stoptrein tussen Ah en Nm, geeft hierdoor geen overstap op de 3600 in Nm.
- 4400 opgeheven Ah - Nm.

Werkzaamheden Hanzelijn, zaterdag 21 & zondag 22 juli:
- 700 opgeheven Lls - Zl, 700700 rijdt Gn-Amf en door als 1500 naar Asd (behalve op tijden IC Berlijn).
- 1800 opgeheven Lls - Zl, 701800 rijdt Lw-Amf en door als 1500 naar Asd.
- 14600 opgeheven Dron - Zl

Werkzaamheden Den Haag Centraal, zondag 22 juli van 8:00 tot 14:00:
- 2000 opgeheven
- 1100 opgeheven Gvc - Gv
- 7800 opgeheven Gvc - Ypb.

Werkzaamheden Uitgeest - Zaandam, zaterdag 21 juli t/m zondag 29 juli:
- 800 opgeheven Zd - Amr (- Sgn - Hdr)
- 2900 stopt extra te Zd.
- 3000 omgeleid via Hlm, met extra stop in Utg
- 3400 opgeheven
- 3900 stopt extra te Zd.
- 4000 opgeheven Utg - Asd
- 4500 opgeheven
- 4700 opgeheven
- 7400 opgeheven Bkl - Asd en in spits tevens opgeheven Ut - Bkl.


In augustus volgen nog doordeweekse buitendienststellingen bij Gouda, Alphen en Driebergen-Zeist, dienstregelingen hiervan volgen komende weken.


Aangezien op de Kippenlijn een zomerdrgl wordt gereden mogen we er vast vanuit gaam dat daar gedurende de wkzh bij Db met dubbele stellen wordt gereden?
 

12-07-2018 21:19:22
b2py
b2py
Aannames doen, ongeveer de grootste vloek van Nederland.  

12-07-2018 21:24:21
train85
train85
En wie gaan die dubbele stellen bij CXX betalen? Prorail zeker niet. Dus vergeet het maar. Ze gaan gewoon hun eigen omloop rijden die ze nu ook rijden.  

12-07-2018 21:33:22
daniel81
daniel81
Dat hangt er vanaf hoe wakker en klantgericht ze zelf zijn. Ze hebben immers wel een vervoersplicht naar hun 'eigen' reizigers. Als ze een beetje goede naam willen houden, houden ze daar rekening mee (tenzij ze toevallig de extra stellen dan in onderhoud hebben, of alle rangeerders verlof hebben gegeven oid)  

12-07-2018 21:34:26
b2py
b2py
Je denkt echt dat ze het voor het plezier doen..  

12-07-2018 21:37:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
robbertc (wo 11 jul 2018 22:28:42 https://www.somda.nl/forum/21115/p670076/):
Quote
daniel_ddr (wo 11 jul 2018 21:04:22 https://www.somda.nl/forum/21115/p670028/): Dat je Gd en Rta combineert is nog logisch (al waren er al heel wat buitendienststellingen bij Gd geweest voordat ze aan Rta begonnen), werk bij Gd levert immers toch al beperkingen ri. Rtd op. Maar dat vervolgens weer combineren met werk op emplacement Rtd levert beperkingen op voor de omreisroutes.
Op welke beperkingen doel je dan?
Op de beperkingen zoals die er bij de vorige combi van werk op Gd en Rtd waren, toen reden er immers geen treinen rond Gd, minder treinen op de HSL en minder op de Oude Lijn. Waardoor omreizen op Amf-Rtd ook gokken op de verbinding waar de aansluitingen pasten werd.


Quote
Een buitendienststelling bij Rotterdam als degene die er komt zorgt voor een versperring Rtd-Gd. Daardoor kan er geen combinatie met Kijfhoek-Breda-Tilburg-Venlo en Betuweroute gemaakt worden. Idem voor Roosendaal-Tilburg-Emmerich/Deventer/Utrecht-Bentheim en Rotterdam-Leiden-Beverwijk. Logisch dat de combi met Gouda (ook 7 dagen versperrend) gepland wordt.
Die boog van de lage sporen op Rtd naar Wspl ligt er volgens jou voor de sier dus. Daarover kan je prima doorgaand goederenverkeer rijden als de sporen ri. Gd op het emplacement eruit liggen. Desnoods ook nog reizigerstreinen, maar als je slechts Rta-Rtd met vervangend vervoer hoeft te doen scheelt dat ook al overlast.


Quote
Een jaar naar voren kon niet, daar zaten al Gouda-weekenden. 2017 zat vol, 2018 zit vol, 2019 zal ook vol zitten.
Ja logisch dat elk jaar vol zit met buitendienststellingen, er moet immers toch door het hele land onderhoud gepleegd worden rekening houdend met diverse factoren. Maar dat 2017 al vol zat was alleen maar volgens de planning zoals die gemaakt was, er zal vast wel ergens infra zijn die voor 2017 op de rol stond maar minder uitgesteld was dan in Gd, waardoor vervangen in 2018 ook nog haalbaar was. Is dus gewoon een kwestie van plannen vooraf.

Sowieso heb ik me in de talrijke keren dat ik langs Gd kom al meermaals verbaast over hoe inefficiënt het werk daar plaatsvindt. Elke keer zie je weer een piepklein stukje extra wat vernieuwd is. Dan ging de hele ombouw van Ut, ook wel een behoorlijke klus, toch in een stuk minder tijd per corridor.
En de waardeloze organisatie van vervangend vervoer door NS helpt natuurlijk ook niet mee, al is het een klein wonder dat er nu in augustus weer wat ICs naar Wd gaan doorrijden. Echter daar veelal gepland met een onmogelijke overstap van 4 minuten op de NS bus, waardoor je in de praktijk meer tijd verliest dan de planner suggereert. Met de doorgaande stopbus verlies je bv. weer een hoop tijd met het ommetje via Gd inclusief de wachttijd van de bus daar.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-07-2018 21:47:58
michaben
michaben
Quote
daniel_ddr (do 12 jul 2018 21:37:50 https://www.somda.nl/forum/21115/p670301/): Op de beperkingen zoals die er bij de vorige combi van werk op Gd en Rtd waren, toen reden er immers geen treinen rond Gd, minder treinen op de HSL en minder op de Oude Lijn. Waardoor omreizen op Amf-Rtd ook gokken op de verbinding waar de aansluitingen pasten werd.

Dit is niet de plek om door te gaan zeuren over werkzaamheden van maanden geleden, het gaat over de werkzaamheden van deze zomer, en deze zomer is er gewoon 4x per uur een omreisadvies via Shl en zowel de HSL als de Oude Lijn.

Laatst bewerkt door michaben op 12-07-2018 21:48
 

12-07-2018 22:08:10
ZJ37
ZJ37
Het advies kan ook gewoon zijn: blijf thuis, ga met de auto of lekker op vakantie. %08%  

12-07-2018 22:21:41
daniel_ddr
daniel_ddr
@Michaben: maar dus wederom geen omreisadvies via Gvc als Gd-Rtd eruit ligt of via Rtd als Gd-Gvc eruit ligt, wat veruit de reizigersvriendelijkste oplossing zou zijn.

Ze kunnen heel Gd immers toch niet tegelijk aanpakken (anders waren er niet 20000 buitendienststellingen voor geweest, ben ondertussen de tel kwijt hoe vaak Gd er nou al uitgelegen heeft de afgelopen anderhalf jaar), waarom dan niet inzetten op een situatie waarin je nog een deel van het vervoer per trein kunt doen.
De vorige keer ging het niet omdat er toen ook aan Hgwbr gewerkt werd, maar dat was eenmalig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-07-2018 22:58:26
mdj
mdj
Je had dan in plaats van 6 weekenden dan 11 weekenden last houden, waarbij je niet significant minder hinder zou hebben. Plus die 5 extra weekenden levert minder planningsruimte voor buitendienststellingen op de Goederenomleidingsroute op.

Daarnaast optimaliseer je op de verkeerde buitendienststelling: Woerden-Gouda kan niet gereden worden, dus combineer je Den Haag-Gouda daarbij (grote reizigersstroom is immers Utrecht-Den Haag die gaan bij beide losse buitendienststellingen via Leiden) en Gouda-Rotterdam (Zowel grote reizigersstroom Utrecht-Rotterdam en goederen rijdt via Oude Lijn, Tilburg en/of Betuweroute).

Laatst bewerkt door mdj op 12-07-2018 23:00


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-07-2018 00:15:21
treinfan
treinfan
@train85: wat dacht je van Connexxion zelf? Zoveel kost het niet om treinstellen aan te koppelen om tweemaal zoveel reizigers te kunnen vervoeren.  

13-07-2018 06:17:25
train85
train85
Die gaan het echt niet betalen zelf. Denk je dat ze zo gek zullen zijn? Het gaat niet gebeuren. Dat doet geen enkele vervoerder.  

13-07-2018 08:04:30
treinfan
treinfan
Een retourtje Amf-Ed is 68 km en een Protos weegt 108 ton. Dat betekent dat een slag met dubbele stellen rijden €34 extra kost aan ProRail. Er hoeft volgens mij geen extra treinpersoneel mee bij dubbele stellen, maar er zijn vast nog wel andere kosten. Ik denk dat het een goede schatting is om met €60 per slag te rekenen aan kosten. Een enkele reis Amf-Ed met 40% korting kost een reiziger €4,35, waarvan ik mag aannemen dat tenminste €3,50 naar Connexxion gaat. Dat zou betekenen dat 18 extra reizigers op de helft van de ritten het winstgevend zou moeten maken. Afhankelijk van de prognoses voor reizigersaanbod, kan het zeker de juiste stap zijn om een concurrerende reismogelijkheid aan te bieden tussen Ed en alles voorbij Amf.

Mocht de opbrengst van treinkaartjes niet naar Connexxion gaan, maar naar de opdrachtgever van de concessie: lees dan opdrachtgever in plaats van Connexxion, zowel hier als bij mijn vorige bericht.

Laatst bewerkt door treinfan op 13-07-2018 08:05
 

13-07-2018 08:18:26
SchuurB
SchuurB
Quote
michaben (wo 11 jul 2018 22:33:37 https://www.somda.nl/forum/21115/p670079/):
Quote
daniel81 (wo 11 jul 2018 21:28:25 https://www.somda.nl/forum/21115/p670052/): Wat was het idee van Robuust Spoor? Hoogstwaarschijnlijk iets waarbij de IC's sneller kunnen binnenkomen dan het lange tijd 40 km/h rijden van nu? In dat geval ontzettend jammer dat er nu gewoon 1 op 1 vervangen wordt%03%

Harder dan 40km/u rijdt men al bij Gd, maar er liggen nog wel een hoop overbodige wissels uit de tijd dat er nog intercity's waren die Gd voorbij scheurden. Nu gaat vrijwel elke trein afbuigend door de wissels omdat rechtdoor nog altijd geoptimaliseerd is voor de niet meer bestaande doorgaande intercity's. Scheelt een hoop wissels als je die sporen weglaat en is comfortabeler doordat er minder treinen afbuigend door de wissels hoeven.


Het is in dit verband misschien wel aardig om te vermelden dat indien Robuust Spoor in Gouda was uitgevoerd, er fantastisch geoptimaliseerd was voor de huidige dienstregeling. Echter: de dienstregeling 2019 met de nieuwe opzet wegens bedienen Lansingerland-Zoetermeer zou er stelselmatig door 1:9-wissels overgelopen zou moeten worden (althans: in het laatste ontwerp dat ik gezien heb), met alle rij- en opvolgtijdverlengende gevolgen van dien.

Komen we daar even goed weg.
 


13-07-2018 14:02:19
sjoerd
sjoerd
Interessant. Het al te zeer toesnijden van infra op de huidige dienst is kortzichtig.
In IJmuiden wordt een nieuwe sluis in het Noordzeekanaal gebouwd die geschikt is voor schepen waarvan er nog maar enkele rondvaren. De Afsluitdijk wordt verhoogd en versterkt om situaties die in de toekomst eens in de tig jaar voorkomen, het hoofd te bieden. Hier in het zuiden wordt de F58 aangelegd: een vrijwel conflictvrij fietspad dat voorlopig Breda met Tilburg gaat verbinden, en dat terwijl er al andere fietspaden liggen en het hierop niet druk is. (Dat snapt overigens iedereen). Van de N35 wordt de A35 gemaakt, en ja, dat is wel handig. De Maasvlakte is nog deels leeg. Overal bouwen we voor de toekomst, behalve bij het spoor.
Van de week vielen bij het klimaatakkoord weer mooie woorden over de bevordering van het fietsen en het OV. Maar dan moet er toch echt iets veranderen.%03%
 

13-07-2018 15:16:31
IJsbergsla
IJsbergsla
De betogen van onder andere b2py lezende verandert er genoeg: nog verder de verkeerde kant op...  

13-07-2018 15:23:50
b2py
b2py
Het is overigens wel goed te vermelden dat de ontwerpkeuzes worden voorgelegd en besproken met de vervoerders, en die geven ook hun akkoord. Waarbij bij een conflict ProRail de beslissing zal nemen hoe de uitwerking zal plaatsvinden. Ergens hebben de mensen van NS dus ingestemd met deze kolossale stremmingen rondom Rotterdam.  

13-07-2018 16:01:08
sigma
sigma
Quote
SchuurB (vr 13 jul 2018 08:18:26
Het is in dit verband misschien wel aardig om te vermelden dat indien Robuust Spoor in Gouda was uitgevoerd, er fantastisch geoptimaliseerd was voor de huidige dienstregeling. Echter: de dienstregeling 2019 met de nieuwe opzet wegens bedienen Lansingerland-Zoetermeer zou er stelselmatig door 1:9-wissels overgelopen zou moeten worden (althans: in het laatste ontwerp dat ik gezien heb), met alle rij- en opvolgtijdverlengende gevolgen van dien.

Hoe zag de sporenlayout er dan uit? Is dat ontwerp ergens inzichtelijk?
 

13-07-2018 16:51:28
michaben
michaben
Quote
SchuurB (vr 13 jul 2018 08:18:26 https://www.somda.nl/forum/21115/p670358/): Het is in dit verband misschien wel aardig om te vermelden dat indien Robuust Spoor in Gouda was uitgevoerd, er fantastisch geoptimaliseerd was voor de huidige dienstregeling. Echter: de dienstregeling 2019 met de nieuwe opzet wegens bedienen Lansingerland-Zoetermeer zou er stelselmatig door 1:9-wissels overgelopen zou moeten worden (althans: in het laatste ontwerp dat ik gezien heb), met alle rij- en opvolgtijdverlengende gevolgen van dien.

Dat is dan weer het anderste uiterste. Maar nu heeft men recentelijk ook bijvoorbeeld wissels 189A/B vernieuwd waarmee je met 80km/u komende vanuit Gvc naar spoor 2 toe kunt. Ik kan me niet zo snel een trein bedenken die daar gebruik van maakt, en voor bijsturing heb je er ook weinig aan want je komt niet bij een perronspoor uit. De perronfasen 3a en 3b kan ik me ook niet zo snel iets een nuttig gebruik van bedenken, want de fasen zijn te kort om ze afzonderlijk te gebruiken.

Maar gaat het saneren van de sporen 4, 6 en 9 nog wel door, of is dat hiermee ook uitgesteld?
 

13-07-2018 17:19:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Railpromo met de DinnerTrain gebruikt die route op onregelmatige basis. Voor de overige treinen is het al bijkans een generatie geleden dat passagierstreinen station Gouda oversloegen, echter wijs ik graag op het betoog van Sjoerd.  

13-07-2018 17:54:57
abcde
abcde
… tot 2007 sloegen alle IC's Gouda over …, al stopte tot ik meen 1998 de IC Gvc - Es wel op Gouda, maar de Rotterdammers niet, en die vlogen dan via spoor 2 Gouda voorbij.

Laatst bewerkt door abcde op 13-07-2018 18:00
 

13-07-2018 18:02:49
michaben
michaben
Quote
IJsbergsla (vr 13 jul 2018 17:19:44 https://www.somda.nl/forum/21115/p670499/): echter wijs ik graag op het betoog van Sjoerd.

Als je voor de toekomst wilt bouwen moet je Gd vooral niet één op één gaan vervangen Dit lijkt me namelijk niet de beste layout als men ooit besluit om ook hier vaker te gaan rijden.
 

13-07-2018 18:42:27
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat stond er dan ook niet...  

13-07-2018 19:31:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mdj (do 12 jul 2018 22:58:26 https://www.somda.nl/forum/21115/p670325/): Je had dan in plaats van 6 weekenden dan 11 weekenden last houden, waarbij je niet significant minder hinder zou hebben. Plus die 5 extra weekenden levert minder planningsruimte voor buitendienststellingen op de Goederenomleidingsroute op.
Verklaar u nader?! Waarom zou je opeens 5 extra weekenden nodig hebben als je de buitendienststelling beter afstemt op de sporen waaraan men daadwerkelijk kan werken? Nu zie je steeds na die werkperiodes her en der op het emplacement een vernieuwd stukje, terwijl emplacement Gouda zich nu juist zou lenen voor het opsplitsen in twee helften voor het werk. Bijvoorbeeld de eerste paar weekenden (of vakantieweken) 1-6 buiten dienst en een al dan niet beperkte dienst naar Gvc over 8-11 en HV/HW en dan in andere weekenden (of vakantieweken) juist 7-11 buiten dienst en een al dan niet beperkte dienst naar Rtd over 3/5 en RN/RO.

Je hebt dan nog altijd wel een weekend nodig waarin heel Gd eruit ligt, onder meer om de overlopen tussen de noordelijke twee en zuidelijke twee sporen ook te kunnen vernieuwen, maar geen zes.

Quote
Daarnaast optimaliseer je op de verkeerde buitendienststelling: Woerden-Gouda kan niet gereden worden, dus combineer je Den Haag-Gouda daarbij (grote reizigersstroom is immers Utrecht-Den Haag die gaan bij beide losse buitendienststellingen via Leiden) en Gouda-Rotterdam (Zowel grote reizigersstroom Utrecht-Rotterdam en goederen rijdt via Oude Lijn, Tilburg en/of Betuweroute).
Wd-Gd kan alleen niet gereden worden als men daar fysiek bezig is, als ze dat alle zes die werkperiodes doen dan gaat er iets toch niet heel efficiënt. Dan is 't immers zo'n geval van elke keer overal een beetje doen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-07-2018 20:04:01
mdj
mdj
Gdg is/wordt ook geheel vervangen. Als je dat niet meeneemt en alleen Gouda in ogenschouw neemt, kom je logischerwijs op een andere planning.

Over Gouda alleen kom ik later op terug.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-07-2018 20:30:38
michaben
michaben
Quote
train85 (vr 13 jul 2018 06:17:25 https://www.somda.nl/forum/21115/p670343/): Die gaan het echt niet betalen zelf. Denk je dat ze zo gek zullen zijn? Het gaat niet gebeuren. Dat doet geen enkele vervoerder.

Men kan ook gewoon onderling afspraken maken toch? Aanstaande zondag is RET metrolijn E ook officieel omreisadvies vanwege de werkzaamheden Sdm - Dt, en de dienstregeling is hiervoor verdubbeld (8x per uur i.p.v. 4x).
 

13-07-2018 23:18:50
train85
train85
Ja RET kan het misschien. Maar niet elke vervoerder doet er aan mee.  

14-07-2018 00:30:34
thom
thom
Ongetwijfeld zal er ook iemand de rekening betalen van het versteker, en op de vallei lijn weet ik niet of men voldoende treinen heeft (Ivm onderhoud ook etc) om alles op zwaardere sterkte te rijden.  

14-07-2018 02:18:45
anton_
anton_
Weet iemand hier hoe dit soort contracten tussen opdrachters (provincies) en opdrachtnemers ( vervoeders ) in elkaar zitten?
Moet de vervoeders rekening houden met extra vraag (b.v. tijdens de vierdaagse in Nijmegen, of tijdens werkzaamheden ).
{ik heb in de NS tijd wel eens gezien dat treinen Enschede - Zwolle versterkt werden als er werkzaamheden waren tussen Deventer en Amersfoort, maar ik ben dus benieuwd of dit nu in de contracten wordt gestimuleerd?}
 

14-07-2018 10:31:56
selivio
selivio
Nog niet zolang geleden waren er werkzaamheden bij Deventer Colmschate waardoor Almelo-Zwolle de officiële omreisroute werd en Keolis alles dubbel moest rijden. Dat is later gewoon verrekend met ProRail(net zoals TVV met bussen ook voor rekening komen van ProRail).  

14-07-2018 12:10:54
broek53
broek53
In zichzelf hoeft het versterken van treinen van een andere vervoerder dan de getroffene op een omreisroute m.i inderdaad niet ingewikkelder te zijn dan het laten rijden van bussen.  

14-07-2018 12:19:27
broek53
broek53
Quote
daniel_ddr (vr 13 jul 2018 19:31:20 https://www.somda.nl/forum/21115/p670550/):
Quote
mdj (do 12 jul 2018 22:58:26 https://www.somda.nl/forum/21115/p670325/): Je had dan in plaats van 6 weekenden dan 11 weekenden last houden, waarbij je niet significant minder hinder zou hebben. Plus die 5 extra weekenden levert minder planningsruimte voor buitendienststellingen op de Goederenomleidingsroute op.
Verklaar u nader?! Waarom zou je opeens 5 extra weekenden nodig hebben als je de buitendienststelling beter afstemt op de sporen waaraan men daadwerkelijk kan werken? Nu zie je steeds na die werkperiodes her en der op het emplacement een vernieuwd stukje, terwijl emplacement Gouda zich nu juist zou lenen voor het opsplitsen in twee helften voor het werk. Bijvoorbeeld de eerste paar weekenden (of vakantieweken) 1-6 buiten dienst en een al dan niet beperkte dienst naar Gvc over 8-11 en HV/HW en dan in andere weekenden (of vakantieweken) juist 7-11 buiten dienst en een al dan niet beperkte dienst naar Rtd over 3/5 en RN/RO.

Je hebt dan nog altijd wel een weekend nodig waarin heel Gd eruit ligt, onder meer om de overlopen tussen de noordelijke twee en zuidelijke twee sporen ook te kunnen vernieuwen, maar geen zes.

Quote
Daarnaast optimaliseer je op de verkeerde buitendienststelling: Woerden-Gouda kan niet gereden worden, dus combineer je Den Haag-Gouda daarbij (grote reizigersstroom is immers Utrecht-Den Haag die gaan bij beide losse buitendienststellingen via Leiden) en Gouda-Rotterdam (Zowel grote reizigersstroom Utrecht-Rotterdam en goederen rijdt via Oude Lijn, Tilburg en/of Betuweroute).
Wd-Gd kan alleen niet gereden worden als men daar fysiek bezig is, als ze dat alle zes die werkperiodes doen dan gaat er iets toch niet heel efficiënt. Dan is 't immers zo'n geval van elke keer overal een beetje doen.

Over Gouda heb ik niet zo'n oordeel, maar ik wijs er maar op dat in veel geledingen (tot Prorail zelf toe) vooral gestaard wordt naar de sporenschema's en niet daar de schakelschema's van de bovenleiding. Die laatste zijn vaak bepalender voor (de omvang van) buitendienststellingen dan de combinatie van sporen en wissels. Bij functionele wijzigingen (in tegenstelling tot 1:1-vervangingen) is dat effect overigens nog vele malen erger.
 

14-07-2018 17:18:31
cuneo56
cuneo56
Quote
selivio (za 14 jul 2018 10:31:56 https://www.somda.nl/forum/21115/p670628/): Nog niet zolang geleden waren er werkzaamheden bij Deventer Colmschate waardoor Almelo-Zwolle de officiële omreisroute werd en Keolis alles dubbel moest rijden. Dat is later gewoon verrekend met ProRail(net zoals TVV met bussen ook voor rekening komen van ProRail).

Ik vindt het prima dat Keolis ook vanuit de "veroorzaker" betaalt wordt voor z'n extra werk.
Maar van elke reiziger die netjes in- resp. uitcheckt op deze omreis route krijgt men ( Keolis resp. hier de Provincie) toch ook geld?
 

14-07-2018 23:06:45
daniel81
daniel81
Ja da's een leuke. Dit is dus nu het grote verschil tussen inzet van bussen en het versterken van treinen van een andere vervoerder. Bij businzet blijft NS je vervoerder en hoef je niet om te checken. Nu verander je van vervoerder en gaan de opbrengsten dus ook naar die andere vervoerder (oftewel minder opbrengsten voor NS dan dat er bussen zouden rijden%06%). Nu daar nog een eerlijke berekening op loslaten en klaar is kees%02%  

15-07-2018 00:43:26
umbusko
umbusko
Je zou ook nog kunnen overwegen om tijdens werkzaamheden in- en uitchecken bij NS toe te staan.  

15-07-2018 01:30:48
AlexNL
AlexNL
En hoe communiceer je dat naar de reiziger toe? Die hoort immers al jarenlang "altijd in- en uitchecken en als je onderweg van vervoerder wisselt, moet je dat óók doen." Als je dat bij zulke situaties ineens overboord gooit wordt het er voor reizigers niet eenvoudiger op.  

15-07-2018 10:29:52
selivio
selivio
Ik zal eens na moeten vragen of de rekening die Keolis gestuurd heeft, uiteindelijk naar ProRail, of toch naar NSR gegaan is. ProRail betaald bij werkzaamheden(zoals jullie wellicht weten) een onkostenvergoeding aan de getroffen vervoerders om vervangend vervoer te regelen. Dus in het voorbeeld van Deventer heeft ProRail NSR betaald om vervangend vervoer te regelen. Het kan zijn dat NSR een deel van dat geld gebruikt heeft voor de versterking van de treinen tussen Almelo en Zwolle. Vergeet ook niet dat ondanks dat vervoerders geld krijgen voor vervangend vervoer, de reiziger in het vervangende vervoer(bus/trein enz.), ook gewoon in het bezit dienen te zijn van een geldig vervoersbewijs(en dat is bij alle vervoerders zo.  

15-07-2018 12:44:58
umbusko
umbusko
Quote
AlexNL (zo 15 jul 2018 01:30:48 https://www.somda.nl/forum/21115/p670730/): En hoe communiceer je dat naar de reiziger toe? Die hoort immers al jarenlang "altijd in- en uitchecken en als je onderweg van vervoerder wisselt, moet je dat óók doen." Als je dat bij zulke situaties ineens overboord gooit wordt het er voor reizigers niet eenvoudiger op.

Dat is ook wel weer waar, al was mijn idee juist dat je het als reiziger dan in principe niet fout kunt doen. Het beste voor de reiziger zou natuurlijk zijn om tot een systeem te komen met één paaltje voor alle vervoerders. Maar daar moet je dan inderdaad ook de berekening op loslaten die @daniel81 voorstelt.
 

17-07-2018 10:12:52
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (di 03 jul 2018 21:02:39 https://www.somda.nl/forum/21115/p668704/): De werkzaamheden Ehv-Rm tegelijk met de Vierdaagse te Nm is ook geen handige combinatie. Zal het extra druk worden op de Maaslijn en overstappers in Nm.

Het is natuurlijk maar een momentopname, maar op dit moment in de 32232 merk ik nauwelijks iets van omreizende mensen. We rijden met een losse GTW-2/8 en ik heb alsnog 10 plaatsen voor mezelf... Het kan wel helpen dat ik vooraan zit.
Daar staat weer tegenover dat er morgen minstens twee reizigers zullen zijn die Mt-Rm-Vl-Ehv en terug gaan doen, daar ben ik er zelf een van.
 

17-07-2018 17:03:53
michaben
michaben
Week 32 staat online. Werkzaamheden Gd gaan op maandag 6 augustus nog de gehele dag door. Daarna is het drie dagen rustig, vrijdag 10 augustus gaat men weer verder met werkzaamheden Avat - Hde (t/m zondag 12 augustus):
- 500/600 opgeheven Amf - Gn/Lw.
- 2400 verlengd van Lls naar Gn/Lw, lange stops te Lls en Zl om in pad 500/600 uit te komen.
- 5600 opgeheven Amf - Hde.

Op zaterdag 11 augustus en zondag 12 augustus zijn er naast kleinere projectjes tussen Hn en Hwd en tussen Mrb en Emn twee grotere projecten die van start gaan en de week erop door zullen lopen. Eerste project is Ledn - Apn, hier wordt de 8800 opgeheven Ledn - Apn en de week erop (t/m donderdag) zal de 8900 ook wel sneuvelen.

Tweede project is de twee weken durende buitendienststelling rondom Driebergen. Maatregelen in het eerste weekend zijn als volgt, dienstregeling van de twee weken daarna staan nog niet online:
- ICE omgeleid Ut - Ah, rijdt onder 10100/10200 nummers.
- 3000 opgeheven Ut - Ed, te Ut aankomende sp15, vertrek sp14.
- 3100 opgeheven Ut - Nm, te Ut kerende sp14, stopt tussen Bkl en Ut op tussengelegen stations.
- 7300 opgeheven behalve op tijden dat 3100 niet rijdt, dan pendel Ut - Bkl.
- 7500 rijdt in halfuurdienst ipv uurdienst.

Laatst bewerkt door michaben op 17-07-2018 17:04
 

17-07-2018 17:13:43
MetroRET
MetroRET
Hoe zit het dan met de 7400 doordeweeks ?  

17-07-2018 21:36:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Over Driebergen gesproken... het nieuwe station kreeg daar toch een eilandperron? Toen ik er van het weekend langs kwam zag ik namelijk dat ze een spoor met zijperron aan het aanleggen waren naast de bestaande sporen, zeg maar spoor 0

Vond het er allemaal vrij definitief uit zien met betonnen perronkeerwanden en normale stoeptegels voor een tijdelijk perron.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-07-2018 21:50:16
b2py
b2py
Kan gewoon een eis in de uitvraag zijn of als EMVI eis in de aanbieding van de aannemer.. Weet niet hoe lang het er ligt maar voor meerdere jaren kan het best prima

Laatst bewerkt door b2py op 17-07-2018 21:50
 

17-07-2018 22:21:36
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel_ddr (di 17 jul 2018 21:36:56 https://www.somda.nl/forum/21115/p671456/): Over Driebergen gesproken... het nieuwe station kreeg daar toch een eilandperron? Toen ik er van het weekend langs kwam zag ik namelijk dat ze een spoor met zijperron aan het aanleggen waren naast de bestaande sporen, zeg maar spoor 0

Vond het er allemaal vrij definitief uit zien met betonnen perronkeerwanden en normale stoeptegels voor een tijdelijk perron.

Dat spoor 0 zal wel het definitieve spoor 1 zijn. Er zouden vier sporen met twee eilandperrons komen; althans, dat heb ik begrepen uit eerdere ontwerptekeningen van Driebergen.
 

17-07-2018 22:23:43
train85
train85
Dat wat nu gebouwd wordt is een tijdelijke perron. Er komt 1 eilandperron met 2 IC sporen ernaast. Meer info via: https://www.stationdriebergenzeist.nl/  

17-07-2018 23:01:42
sjoerd
sjoerd
Okee, zaak opgehelderd.%02%  

24-07-2018 09:32:59
maarten83
maarten83
Met betrekking tot de werkzaamheden Rtd-Ddr in de week van 30 juli tot en met 4 augustus staat op ns.nl nu dat er een gewijzigde dienstregeling is maar geen extra reistijd. Met het schrappen van de helft van de sprinters en intercity's is er wel degelijk extra reistijd! ja wat er rijdt zal er niet langer over doen, maar zo komen mensen wel voor een verrassing te staan.  

24-07-2018 17:29:37
michaben
michaben
Quote
MetroRET (di 17 jul 2018 17:13:43 https://www.somda.nl/forum/21115/p671399/): Hoe zit het dan met de 7400 doordeweeks ?

Die blijkt zowaar te rijden tussen (Utg)-Asd-Ut blijkt uit de vandaag vrijgegeven dienstregeling De gehele dag dus 4x per uur een trein tussen Bkl en Ut, 2x per uur de 7400 en 2x per uur de stoppende 3100.


Verdere werkzaamheden die er vandaag bij zaten, werkzaamheden Gv/Gvc-Ledn, werkzaamheden Ht-Tb/Ehv en wat werkzaamheden in Ut (sporen 3-4-5-7-8 buiten gebruik in het weekend):


Vrijdag 17 augustus t/m zondag 19 augustus:
- 500 rijdt 2x per uur Rtd - Gn.
- 600 opgeheven.
- 700 opgeheven.
- 1800 opgeheven Gvc - Ledn, rijdt 2x per uur Ledn - Lw.
- 2100 opgeheven Gvc - Hlm.
- 2200 opgeheven Rtd - Hlm.
- 2400 opgeheven op vrijdag, op zaterdag en zondag opgeheven Gv-Lls, gaat van Gv door naar Gvc.
- 4600 opgeheven Gvc - Ledn.
- 6300 opgeheven Gvc - Ledn.

Zaterdag 18 en zondag 19 augustus:
- 500 geknipt te Ut, vanuit Gn kerende op sp9, vanuit Rtd op sp12.
- 800 opgeheven Ht - Ehv, te Ht kerende sp6, te Ehv sp2/5.
- 3000 opgeheven Asd - Ut (bovenop het opgeheven zijn op Ut - Ed).
- 3500 opgeheven Ht - Ehv, te Ht kerende sp4b, te Ehv sp4.
- 3600 opgeheven Ht - Tb, te Ht kerende spoor 3b, te Tb sp2.
- 3900 opgeheven Ht - Ehv, te Ht kerende sp6, te Ehv sp2/5.
- 4400 rijdt 2x per uur, geen koppeling 6600, te Ht kerende sp1/3a.
- 5200 opgeheven.
- 6600 opgeheven Ht - Tb, extra Tb - Ehv, vermoedelijk gekoppeld aan de 6400 maar niet in reisinformatie.
- 9000 rijdt 2x per uur.
- 9600 opgeheven Ht - Btl.
- 28500 extra intercity Hlm - Zvt 2x per uur.

Laatst bewerkt door michaben op 24-07-2018 17:30
 

24-07-2018 18:58:50
ZJ37
ZJ37
Waarom gaat de 500 resp. 1800 ineens 2x per uur rijden en vervalt Rtd-Lw resp. Gvc-Gn?  

24-07-2018 21:30:04
daniel_ddr
daniel_ddr
In de reisplanners kan je helaas nog niet zo ver vooruit kijken, maar ik heb zo een vermoeden dat het weleens met treinlengtes te maken kan hebben. Keren op Ledn is immers het meest voor de hand liggend met omrijden via het kopspoortje naar het andere perron. En over het algemeen kan de Lw-tak kortere treinen hebben, vooral ook omdat de reizigersstroom vanuit Gvc toch al via Ut om moet reizen en daar dus juist lange samenstellingen wenselijk zijn.

De overstap vanuit Gvc op Ut zal echter ook niet heel optimaal zijn dat weekend, gezien je die niet cross-platform kunt aanbieden. 'tis jammer dat het te krap is qua keringen anders had je de 2000 aan de tak van de 500 ri. Gn kunnen knopen, dat lost immers ook het probleem op wat nu voor de knip zorgt: je kunt niet tegelijk over hetzelfde spoor heen met twee treinen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-07-2018 22:08:23
michaben
michaben
Volgens mij keert alles langs de perrons, de 6300 langs 4a, de 4600 langs 5a en de 1800 en 3300 alternerend langs 8 en 9 (reisinfo maakt er aankomst op b-fase en vertrek vanaf de a-fase van, maar ik vermoed dat dit de eigenwijze reisinformatie is).

Te Ut wordt in het weekend de 500 dus geknipt, ik vermoed dat de fly-over vanaf spoor 8/9 richting Gd buiten dienst is en je dus geen gelijktijdig vertrek vanaf 12 richting Amf en 9 richting Gd kan krijgen. De 1700/11700 hebben dat probleem niet met dank aan de scheve kwartierdienst tussen Ut en Amf en worden dus niet geknipt. De kering van de 8800 op de 2000 verhuist naar het keerspoor achter spoor 20/21.

Laatst bewerkt door michaben op 24-07-2018 22:09
 

24-07-2018 22:50:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat de (1)1700 dat probleem niet heeft ligt niet persé aan de scheve kwartiersdienst tussen Ut en Amf. Zou de dienstregeling nog zoals daarvoor geweest zijn dan was het alsnog een overkruising van maar 3 minuten geweest zijn, terwijl het bij de (1)1700 al jaren 7 minuten is.
De "Rotterdamse" paden liggen per definitie altijd al korter op elkaar, doordat die nu eenmaal als laatste vertrekt en als eerste aankomt.

Ik weet uiteraard ook niet waar men precies aan gaat werken dat weekend, maar het ligt ook wel voor de hand dat het juist het spoor naar de fly-over toe is wat binnen het werkgebied ligt (aangezien dat pal naast het spoor afkomstig van perron 5/7 ligt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-07-2018 01:14:43
DDietzen
DDietzen
Kan in het weekend van 18-19 augustus die extra IC 28500 Zvt - Hlm niet doorrijden naar Asd? De 2100 en 2200 pendelen immers toch tussen Hlm - Asd dat weekend, doorkoppelen lijkt mij dan logisch.  

25-07-2018 07:29:27
spotter
spotter
702200 zit vast aan de 6300  

27-07-2018 19:39:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens blijkt aanstaande maandag de eerste trein uit Apn ook 45 minuten later dan normaal te vertrekken: de 8810 en de slag 8812/8823 rijden in zijn geheel niet. Handig ook op de omreisroute.

Kennelijk loopt het materieel voor die treinen zondagavond aan de verkeerde kant van de werkzaamheden uit en neemt men de tijd om het maandagmorgen wel op de goede plek te krijgen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-07-2018 22:41:52
BGM104
BGM104
In de nacht van zondag op maandag moet het opstelterrein CTW van Ut leeg zijn, in Ut zijn daardoor te weinig treinen voor de opstart van de treindienst.

Laatst bewerkt door BGM104 op 28-07-2018 00:21
 

27-07-2018 23:16:43
mdj
mdj
Op CTW mag in de nacht zo/ma volgens mij gewoon materieel blijven staan op de sporen 251 t/n 272...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-07-2018 23:38:12
rogier
rogier
Prachtig om daarvoor dan maar eerste treinen op te heffen. Bewijst eens te meer dat de reiziger op de plaatsen 123.000 staat.
Heeft men nog de moeite genomen om dit ergens aan te kondigen? Of mag de nietsvermoedende forens hier maandagochtend achterkomen?


Reiziger met hoofdletter R......
 

28-07-2018 00:25:43
BGM104
BGM104
Quote
mdj (vr 27 jul 2018 23:16:43 https://www.somda.nl/forum/21115/p673409/): Op CTW mag in de nacht zo/ma volgens mij gewoon materieel blijven staan op de sporen 251 t/n 272...

Alleen gaat het hier niet om het onderhoudsrooster, maar om een unieke buitendienststelling.
 

28-07-2018 09:01:55
mdj
mdj
Ook bij de unieke* zou er materieel mogen blijven staan als het goed is.

Tenzij er iets heel dringends is dat op de buitendienststelling meeliften, maar dat kan ik niet beoordelen of dat aan de hand is.

* Heel uniek is deze niet, komt 10x terug in een jaar.

Laatst bewerkt door mdj op 28-07-2018 09:11


Bij twijfel: gebruik beton.