Jumbo racedagen 20 & 21 mei 2018
Forum: Algemeen - Algemeen
13-05-2018 14:59:30
Trainplaza
Trainplaza
Op eerste en tweede pinksterdag van dit jaar zijn er weer Jumbo-racedagen op het circuit in Zandvoort. Dit betekent, net zoals vorige jaren, weer extra treinen naar Zandvoort. Deze treinen staan in de reisplanner. Het lijkt weer op vorige jaren. Wel zijn er een aantal wijzigingen.

5400 rijdt gewoon de hele dag. Zal waarschijnlijk een flinke capaciteitsuitbreiding krijgen (Vorig jaar met SGMm-8, jaar daarvoor zelfs DDZ-8)

15400 doet het een beetje anders dit jaar. In plaats van naar Haarlem, rijdt deze serie net zoals de 5400 door naar Amsterdam Centraal (15/15 verhouding). Ook rijdt hij 's avonds langer door. Vorig jaar vertrok de laatste pendel rond 19:00 uit Haarlem, nu is dat 23:00.

Ook rijdt er weer een intercity (28500) tussen Zandvoort en Haarlem, zonder stop in Overveen. Deze rijdt vanaf het begin van de dag (Zondag +- 7:00, Maandag +- 6:00) tot ongeveer 11:30. Rond 16:00 begint hij weer met rijden tot ongeveer 20:30.

Wat betreft de sporen in Zandvoort ziet het er zo uit:
5400: Spoor 2
15400: Spoor 2
28500: Spoor 1

In Amsterdam keren de 5400 en 15400 op elkaar op spoor 1. Omdat de 15400 tussen Haarlem en Amsterdam in het pad van de 4800 rijdt, keert de 4800 in Haarlem.

Als ik iets vergeten ben, vul me dan maar aan %02%

Laatst bewerkt door Trainplaza op 13-05-2018 15:01
 

13-05-2018 16:53:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Ja, serie 28400 naast serie 28500 opdat er elke zeven minuten een trein van Haarlem naar Zandvoort gaat. Praktisch alle andere treinen rond Haarlem rijden in een gewijzigde dienstregeling. Zo blijft serie 4800 zeven minuten in Santpoort Noord halteren en wordt uitgebogen richting Haarlem waardoor deze op zichzelf kan keren.  

13-05-2018 18:20:41
michaben
michaben
En die 28400 is dan zeker zo'n serie die niet in de reisinformatie verschijnt. Normaal zitten dit soort extra treinen altijd in de reeks 28500 t/m 28799.  

13-05-2018 18:30:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Normaliter worden dat soort nummers voor koninklijk vervoer gebruikt inderdaad, een bijzondere keuze.  


13-05-2018 19:19:08
ZJ37
ZJ37
Quote
IJsbergsla (zo 13 mei 2018 16:53:53 https://www.somda.nl/forum/20762/p657995/): Ja, serie 28400 naast serie 28500 opdat er elke zeven minuten een trein van Haarlem naar Zandvoort gaat. Praktisch alle andere treinen rond Haarlem rijden in een gewijzigde dienstregeling. Zo blijft serie 4800 zeven minuten in Santpoort Noord halteren en wordt uitgebogen richting Haarlem waardoor deze op zichzelf kan keren.
Uitbuigen van de dienstregeling is een heel gevaarlijke term in Prorail Veiligheidsland, een trein zou wel eens een rood sein kunnen naderen!
 

13-05-2018 19:40:04
broek53
broek53
Zolang je 'm maar uitbuigt op de stationnementen is er zelfs volgens deze angstige grijsaards weinig aan de hand. Ik denk dat Bloemendaal - Haarlem wel zal kloppen.  

13-05-2018 19:57:56
cuneo56
cuneo56
Quote
ZJ37 (zo 13 mei 2018 19:19:08 https://www.somda.nl/forum/20762/p658013/):Uitbuigen van de dienstregeling is een heel gevaarlijke term in Prorail Veiligheidsland, een trein zou wel eens een rood sein kunnen naderen!

Euh , In Santpoort Noord nadert deze dan toch ook een rood sein,( en ik ga er maar even van uit dat er ook gestopt wordt.%02%)
Is het ene rode sein dan veiliger dan het andere?%04%
 

13-05-2018 20:12:36
MasterE
MasterE
Ja, op Sptn loop je altijd voor de rooie.


Mcn Asd
 

13-05-2018 23:01:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Tenzij het glad is %08%


MCN ASD
 

14-05-2018 07:22:49
broek53
broek53
Het gaat in dit gevalletje vermeende-veiligheid niet om roodseinnaderingen op de stations, maar voor de stations. Een "stop op de inrijder" mag niet meer.  

14-05-2018 09:42:49
gvttreinen
gvttreinen
Quote
IJsbergsla (zo 13 mei 2018 18:30:55 https://www.somda.nl/forum/20762/p658010/): Normaliter worden dat soort nummers voor koninklijk vervoer gebruikt inderdaad, een bijzondere keuze.
In Prorail treinnummerlijst wordt 28400 aangeduid als 'Dagplan extra treinen besloten vervoer NS'
 

14-05-2018 15:20:02
AgentX
AgentX
Correct, maar in de praktijk rijden de koninklijke treinen onder deze nummers.  

14-05-2018 15:28:52
thom
thom
Dat wil toch niet betekenen dat ze louter alleen daarvoor zijn?  

14-05-2018 15:41:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is dan toch ook nooit expliciet zo gezegd...? En het punt is dat hierdoor deze treinen uit de reisinformatie verdwijnen terwijl dat niet erg wenselijk is. Waarom dat vervolgens door geen enkele afdeling van Logistiek opgemerkt wordt, is weer een ander raadsel.  

14-05-2018 19:06:40
AgentX
AgentX
Inderdaad is dat niet zo gezegd. Overigens stonden 28400-28499 er “vroeger” wel in als (iets in de trand van) “Besloten vervoer tbv koninklijk vervoer”. Of er een policy met betrekking tot die nummers is veranderd weet ik niet.  

14-05-2018 20:46:25
train85
train85
Afdeling reisinfo moet gewoon de juiste vinkjes aan en uit zetten. Dan gaat het zeker goed komen.  

14-05-2018 21:39:51
maarten83
maarten83
Dan hoop ik dat het spreekwoord in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst van toepassing is.  

14-05-2018 22:26:18
bart84
Moderator
bart84
De 5400, 15400 en 28500 staan reeds in de reisplanner voor beide dagen, de 28400 (die dan rond .23/53 (of .24/54) uit Hlm zou moeten vertrekken nog niet.


Mvg. Bart
 

14-05-2018 22:51:29
train85
train85
Weet je wel dat die 28400 maar beperkt rijdt aan de randen van de dag?  

14-05-2018 23:14:26
Frontier
Frontier
Al zou die serie maar één rit betreffen, het zou toch alleraardigst zijn als die dan gewoon in de reisplanner te vinden zou zijn.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-05-2018 23:30:13
thom
thom
Of zijn ze bedoeld als 'veegtreinen', dan is het niet zo gek om ze niet in de reisinfo op te nemen om te voorkomen dat mensen op die mogelijkheid rekenen?  

14-05-2018 23:42:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Neen. Veegtreinen zijn bedacht om extra te rijden na een evenement, niet ervoor om duizenden mensen erheen te brengen. Dus het is eigenlijk wel gek, met permissie. Deze groep wil men zoveel als mogelijk spreiden.  

15-05-2018 00:00:30
thom
thom
Het idee van veegtreinen begreep ik, en omdat ik het hier niet helemaal op die manier bedoeldvan toepassing was zette ik het al tussen aanhalingstekens  

19-05-2018 12:10:11
rogier
rogier
Quote
bart84 (ma 14 mei 2018 22:26:18 https://www.somda.nl/forum/20762/p658337/): De 5400, 15400 en 28500 staan reeds in de reisplanner voor beide dagen, de 28400 (die dan rond .23/53 (of .24/54) uit Hlm zou moeten vertrekken nog niet.

Inmiddels heet deze serie 28600 en is deze ook in de reisplanner te vinden.


Reiziger met hoofdletter R......
 

20-05-2018 08:23:58
spurt2244
spurt2244
Vanmorgen is dit het beeld:

5400 / 15400: 2 setjes SGMm-9, 1 setje SLT-10 en de rest SGMm-8.
28500 / 28600: rijden met DDM stammen 7201, 7205 & 7206.
 

20-05-2018 09:44:56
michaben
michaben
De planning was 4xSGM8 en 1xSLT12, maar dat is blijkbaar niet gelukt.  

20-05-2018 10:22:20
MetroRET
MetroRET
SGM9 compenseert de boel goed.  

20-05-2018 11:24:49
IJsbergsla
IJsbergsla
Roep je dat even om voor de achterblijvers van de SLT op Haarlem Spaarnwoude die amper op het perron richting Zandvoort konden staan? Maar eerlijk is eerlijk: op de weg staat het ook al uren vast.  

20-05-2018 13:52:59
dennistd
dennistd
Eerlijk gezegd vind ik vier rijtuigen DDM wel vrij karig... Hadden er niet wat rijtuigen uit stammen die aan de kant staan tussen gezet kunnen worden? Of mag dat niet meer van ILT?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-05-2018 14:11:50
Rolffiej19
Rolffiej19
Dan heb je een wel een probleem in Hlm want dat past niet op spoor 4&5 als je hem langer maakt


MCN ASD
 

20-05-2018 14:21:34
michaben
michaben
Quote
dennistd (zo 20 mei 2018 13:52:59 https://www.somda.nl/forum/20762/p659481/): Eerlijk gezegd vind ik vier rijtuigen DDM wel vrij karig...

Zo'n DDM heeft meer zitplaatsen dan die 8 bakken SGM.
 

20-05-2018 14:23:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is nog niet per se een valide argument.  

20-05-2018 14:38:13
NsBrinks
NsBrinks
Ik stond vanmorgen op Haarlem en ben ook nog naar Zandvoort geweest de DDM-1 zat lang niet vol!!  

20-05-2018 14:54:54
cuneo56
cuneo56
Quote
dennistd (zo 20 mei 2018 13:52:59 https://www.somda.nl/forum/20762/p659481/): Eerlijk gezegd vind ik vier rijtuigen DDM wel vrij karig... Hadden er niet wat rijtuigen uit stammen die aan de kant staan tussen gezet kunnen worden? Of mag dat niet meer van ILT?

Zoiets ja.
Er mag alleen met omschreven combinaties gereden worden tegenwoordig. (helaas)
Of de oude van 5 , 6 en 7 rijtuigstammen nog geldig zijn is een grote vraag , zeker omdat er toen nog een andere lok bij hoorde.
 

20-05-2018 15:16:05
Rolffiej19
Rolffiej19
1700+DDM-6 heeft ook gewoon rond gereden he lijkt me sterk dat dat opeens niet meer mag .


MCN ASD
 

20-05-2018 15:45:08
PKP
PKP
Quote
cuneo56 (zo 13 mei 2018 19:57:56 https://www.somda.nl/forum/20762/p658019/):
Is het ene rode sein dan veiliger dan het andere?%04%


Het mooie aan seinen is dat alle getoonde seinbeelden in principe veilig zijn, daarom zou het spraakgebruik ook aangepast moeten worden.
Een rood sein zou men beter een stoptonend sein kunnen noemen. Even de Vecom gedachte er op los latend. %02%
 

20-05-2018 15:56:21
cuneo56
cuneo56
Dat is ook de officiele benaming.
Maar buiten het spoor en zelfs op dit forum leidt een officiele benaming nog wel eens tot misverstanden/ onnodige discussies.