L-trein Puurs - Essen/Roosendaal
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-04-2018 16:01:00
icened
icened
NMBS kort L-trein Puurs - Roosendaal tijdelijk in:

https://redirect.viglink.com/?format=go&jsonp=vglnk_152423278801111&key=e4fd14f5d7f2bb6d80b8f8da1354718c&libId=jg80ugg4010263qg000DAab9aoasp&subId=c25b888b12ef7ad0879e69685110dc6b&loc=https%3A%2F%2Fwww.hgbtf.net%2Fviewtopic.php%3Ff%3D41%26t%3D13523&v=1&out=http%3A%2F%2Fwww.belgianrail.be%2Fnl%2Fnieuws%2Fl-treinen-puurs-roosendaal.aspx&ref=https%3A%2F%2Fwww.hgbtf.net%2Fviewforum.php%3Ff%3D41%26sid%3D407a55483bde805f92adacdbe30a91bf&title=Puurs-Roosendaal%20wordt%20Puurs-Essen%20-%20Het%20Groot%20Belgisch%20Treinen%20Forum&txt=http%3A%2F%2Fwww.belgianrail.be%2Fnl%2Fnieuws%2Fl-t%20...%20ndaal.aspx

De gemoderniseerde Belgische stoptreinen moeten weer opnieuw goedgekeurd. Is dit (Europese) wetgeving?

Laatst bewerkt door moderator op 21-04-2018 05:45
 

20-04-2018 17:49:39
AlexNL
AlexNL
Als er dingen aan materieel veranderd worden die verder gaan dan cosmetische wijzigingen kan het zijn dat het materieel opnieuw gekeurd moet worden. Bijvoorbeeld omdat het energiegebruik van de treinstellen verandert.

Bij de MS75 ('varkentjes) is dit het geval: er wordt een actief luchtcirculatiesysteem ingebouwd (geen airco), er worden stopcontacten geplaatst, en de wc's worden vervangen door rolstoeltoegankelijke toiletten die niet meer op het spoor lozen.
 

20-04-2018 17:53:28
mfwv
mfwv
Was er niet sprake van een gedoogconstructie voor onverbouwde stellen? De gerenoveerde dienen wél een derde frontsein te hebben.  

20-04-2018 17:55:21
VIRMm1
VIRMm1
Correct, A frontsein + treinbeveiliging is verplicht.
Beiden worden gedoogd op de onverbouwde stellen maar de gerenoveerde exemplaren dienen dit wel te hebben.
 


20-04-2018 17:56:58
nohab
nohab
Je bedoelt dat het ontbreken ervan op onverbouwde stellen wordt gedoogd, denk ik?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-04-2018 19:16:38
VIRMm1
VIRMm1
Ja.  

20-04-2018 19:45:19
mfwv
mfwv
En het zal wel weer even duren, omdat door deze constructiewijziging de gerenoveerde treinen opnieuw toegelaten moeten worden in België?  

21-04-2018 13:25:30
phantom
phantom
Ik denk dat ze zowel hier als in Belgie opnieuw een toelating moeten krijgen.
Dat gaat wel even duren.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-04-2018 08:45:07
spurt2244
spurt2244
Het inkorten van de L trein is uitgesteld tot 26 mei 2018, in de praktijk is de laatste dag dat ie rijdt 25 mei 2018, vanaf 26 mei zal er een panel trein rijden tussen Roosendaal - Essen v.v.  

05-05-2018 07:15:21
icened
icened
NS wil een tweede L trein Roosendaal - Antwerpen:

https://www.bndestem.nl/roosendaal/tweede-stoptrein-tussen-roosendaal-en-antwerpen-vanaf-2019~a710be50/
 

05-05-2018 09:14:11
bloemkool
bloemkool
Vreemd, die tweede trein is niet in het belang van NS noch de NMBS. Bovendien staan er veel voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat er een tweede verbinding tot stand kan komen. En eerlijk gezegd is het nogal een klok en klepel aangezien Noord-Brabant geen zeggenschap heeft over deze treindienst, tenzij ze zelf NMBS een zak geld ter beschikking stelt voor een open-acces dienst naar Essen.  

05-05-2018 09:15:58
train85
train85
Laten ze maar een half uursdienst gaan rijden. Vind het een goed idee van NS.  

05-05-2018 09:29:38
ZJ37
ZJ37
Open Europese grenzen en spoorwegen, zouden het ooit vrienden worden?  

05-05-2018 10:21:14
VIRMm1
VIRMm1
En waarom wordt er dan niet gekozen voor Roosendaal - Charloi als IC?

2 verbindingen per uur waarvan 1 als IC en 1 als stopper. Iedereen blij, toch?
 

05-05-2018 11:29:23
phantom
phantom
Quote
bloemkool (za 05 mei 2018 09:14:11 https://www.somda.nl/forum/20591/p656174/): Vreemd, die tweede trein is niet in het belang van NS noch de NMBS. Bovendien staan er veel voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat er een tweede verbinding tot stand kan komen.


Als het klopt wat er in dat artikel staat dan is het een poging van NS om z'n belofte na te komen ri Roosendaal omdat de Benelux is weg gehaald.

Waar zie jij veel voorwaarden staan in dat artikel ?
Ik tel er niet veel,een multicourant treinstel ivm beveiliging,en das dan bijna alles.
Dat er vanuit Rsd gehoopt word op een kortere reistijd met die extra trein,dat is een wens en geen eis/voorwaarde.

We zullen zien of dit van de grond komt,2019 is kort dag denk ik.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-05-2018 11:51:06
sjoerd
sjoerd
Wellicht een idee om de geredde Benelux Hondekop hier een pendel Roosendaal - Antwerpen te laten rijden? Kannie van dat geld worden gerestaureerd...  

05-05-2018 11:54:52
mren
mren
Quote
bloemkool (za 05 mei 2018 09:14:11 https://www.somda.nl/forum/20591/p656174/): Vreemd, die tweede trein is niet in het belang van NS noch de NMBS.


Het gaat natuurlijk om de reizigers en niet om de belangen van de spoorbedrijven
 

05-05-2018 13:20:07
jeanne
jeanne
Als reizen over de grens steeds gewoner wordt en we dan toch aan de reiziger denken is het ook de hoogste tijd dat ook het zogenaamde grens tarief wordt afgeschaft. Maar dat zal wel net zo moeilijk liggen als het eenmaal in-/uitchecken tijdens één OV-reis.


Jeanne Kok
 

05-05-2018 15:36:35
reisthijs
reisthijs
Quote
%uote%VIRMm1 (za 05 mei 2018 10:21:14 https://www.somda.nl/forum/20591/p656183/): En waarom wordt er dan niet gekozen voor Roosendaal - Charloi als IC?

2 verbindingen per uur waarvan 1 als IC en 1 als stopper. Iedereen blij, toch?
Ja, dat is ook de voorkeursoplossing van NS maar zolang dat niet mogelijk is gaat men voor het alternatief met twee stoppers. Zodra er een oplossing is voor het ontbreken van ATB in het Belgische materieel.
 

05-05-2018 15:41:35
icened
icened
Wat zou de investeringskosten voor het aanpassen van Belgisch treinmaterieel met ATB kunnen zijn? En zijn die extra investeringen van Belgisch treinmaterieel voor NMBS en/of NS het waard om de IC Charleroi - Essen op dat kleine stukje naar Roosendaal door te trekken?

Moet de gemeente Roosendaal daar maar zelf aan bij betalen? NMBS wil niet graag extra kosten maken.
 

05-05-2018 16:25:55
cuneo56
cuneo56
Er wordt aan "gewerkt" om het Belgische treinbeveiligings syteem TBL 1+ tot in Roosendaal aan te leggen ( en Mt natuurlijk).
Daarbij moet dan het materieel ook toegelaten zijn/worden en dan niet iets tegenkomen als dat 3e frontsein van de varkensneuzen ( serie 800) , waarbij ik het maar in het midden laat of men in België dat vergeten had , of dat Nederland later die eis stelde.
 

05-05-2018 16:38:48
huibz
huibz
Misschien een schone taak voor Abellio: internationale non-stop trein Roosendaal - Antwerpen met NS mcn en in/uitgangscontrole in RSD. Kaartautomaten en eventueel OV-chipkaartlezer in de trein.  

05-05-2018 16:56:45
VIRMm1
VIRMm1
En waarom zou NMBS een concurrent willen op dat traject?

Het enige waar ze mee akkoord gaan is of de hele lijn voor de NMBS, of een trein die maximaal tot aan Essen rijdt.

Een leuk alternatief zou dan een 3600 zijn die tot Essen rijdt, maar dat heeft meer weg van speculaas dan van realiteit. %08%
 

05-05-2018 17:52:03
huibz
huibz
De NMBS heeft hierover niets te zeggen. Internationale verbinding zonder binnenlandse concurrentie.  

05-05-2018 20:25:41
bloemkool
bloemkool
Waarom zou NS dan genoegdoening zijn verontschuldigd aan bewoners van Roosendaal in de zin van het rijden van snelle treinen naar België. Ik zie eerlijk gezegd geen multicourant materieel komen specifiek voor dat traject omdat men dan zijn eigen verbinding via Breda beconcurreren gaat. Het makkelijkste is om vanuit NMBS een 2e trein los te peuteren.  

05-05-2018 22:36:45
sjoerd
sjoerd
Je kunt ook op drie manieren van Amsterdam naar Rotterdam. De toenmalige NRS/SS en HIJSM beconcurreerden elkaar op minuten op de routes over Gouda resp. Den Haag, en dat werkt nu alleen niet door de trage Sprinter via Gouda-Breukelen. De ICd doet het snel via de derde route en die kent dus toeslag. En van Breda naar Utrecht kan ook op meer manieren.
Als de huidige ICd Amsterdam - Breda - Antwerpen ondanks de toeslag gevuld is, kan er zo een tweede sneltrein naast. Wie in het gat springt, zullen we wel zien.
 

06-05-2018 08:50:32
icened
icened
Quote
sjoerd (za 05 mei 2018 22:36:45 https://www.somda.nl/forum/20591/p656309/):
Als de huidige ICd Amsterdam - Breda - Antwerpen ondanks de toeslag gevuld is, kan er zo een tweede sneltrein naast. Wie in het gat springt, zullen we wel zien.


Flixbus is al bezig om in het gat te springen. Zoals eerder gezegd is best wel behoefte aan snelle verbindingen via HSL. Als betrouwbaarheid verbeterd wordt en daarna tarieven enigszins verlaagd wordt zal het vertrouwen van reizigers toenemen en zal het aantal treinreizigers stijgen.

Vertrouwen in de HSL IC is een groot probleem. Thalys heeft een goed imago. Maar Thalys is ook niet altijd op tijd. Zie regelmatig op NS International Planner dat het forse vertragingen heeft. Maar de Thalys laten ze niet uitvallen. Dat zorgt ook voor irritatie en onbegrip
 

06-05-2018 09:20:42
abbm
abbm
Quote
VIRMm1 (za 05 mei 2018 16:56:45 https://www.somda.nl/forum/20591/p656252/): En waarom zou NMBS een concurrent willen op dat traject? %08%


Naar verluid gaan de Belgen ook de verbinding Aachen-Heerlen-Maastricht-Liege vanaf Maastricht naar Liege rijden omdat ze geen concurrenten op hun net willen.
 

06-05-2018 20:48:31
icened
icened
Protectionisme is kenmerkend voor België tot nu toe. En dat in een land waar de EU in Brussel de regels maakt....

NS kreeg terecht het verwijt dat het de HSL niet in handen van de concurrenten wilde hebben. Maar België is nog krampachtig met toelaten van internationale spoorbedrijven. In Nederland, Duitsland en in het bijzonder Zweden en Groot Brittannië is dit de gewoonste zaak.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-05-2018 22:01:23
ZJ37
ZJ37
Quote
abbm (zo 06 mei 2018 09:20:42 https://www.somda.nl/forum/20591/p656360/):
Quote
VIRMm1 (za 05 mei 2018 16:56:45 https://www.somda.nl/forum/20591/p656252/): En waarom zou NMBS een concurrent willen op dat traject? %08%


Naar verluid gaan de Belgen ook de verbinding Aachen-Heerlen-Maastricht-Liege vanaf Maastricht naar Liege rijden omdat ze geen concurrenten op hun net willen.
Het hoofdkwartier van de pro-concurrentie op het spoor dat in het land staat waar het met hand en tand wordt tegengehouden, blijft ook wel apart.
 

07-05-2018 06:16:50
gvttreinen
gvttreinen
Hetzelfde geld ook voor de twee andere landen waar EU 'hoofd'kantoren staan.  

07-05-2018 07:10:20
mdeen
mdeen
Quote
phantom (za 05 mei 2018 11:29:23 https://www.somda.nl/forum/20591/p656192/):
Ik tel er niet veel,een multicourant treinstel ivm beveiliging,en das dan bijna alles.

En zelfs dat staat er niet. "een technische oplossing voor het treinbeveiligingssysteem". Dat kan zijn: ATB inbouwen in Belgische stellen of TBL of ERTMS neerleggen in Roosendaal.
 

07-05-2018 09:33:23
Jan-Mark
Jan-Mark
Of gewoon TBL in Rsd  

07-05-2018 15:50:42
phantom
phantom
Quote
mdeen (ma 07 mei 2018 07:10:20 https://www.somda.nl/forum/20591/p656537/): En zelfs dat staat er niet. "een technische oplossing voor het treinbeveiligingssysteem". Dat kan zijn: ATB inbouwen in Belgische stellen of TBL of ERTMS neerleggen in Roosendaal.

Ik weet dat dat er niet staat,maar bloemkool,waarop ik reageerde deed het voorkomen alsof er meterslange lijst zou zijn met problemen die opgelost dienen te worden,alvorens er een trein over de grens van NL/B of vice versa kon rijden in de toekomst.
En zo groot/lang is die waslijst dus niet


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-05-2018 17:14:52
bloemkool
bloemkool
Ik haal die omstandigheden ook niet uit het artikel, maar uiteraard gelden de beperkingen dat er onvoldoende materieel beschikbaar is (afgezien van Varkensneuzen) wat in Nederland is toegelaten. De Desiro is niet geschikt voor rijden onder 1500 V. En de Belgische dubbeldekker is buiten profiel.

En daarboven op komt dat er een aanbesteding nodig is als Noord-Brabant de extra treinen wil laten rijden. Mag ik het nogal populistisch geleuter vinden...

Die twee treinen zijn geen grondrecht voor Roosendaal.
 

07-05-2018 17:49:49
AlexNL
AlexNL
Quote
bloemkool (ma 07 mei 2018 17:14:52 https://www.somda.nl/forum/20591/p656696/):

En daarboven op komt dat er een aanbesteding nodig is als Noord-Brabant de extra treinen wil laten rijden. Mag ik het nogal populistisch geleuter vinden...

Die twee treinen zijn geen grondrecht voor Roosendaal.


Áls de provincie Noord-Brabant zelf voor treinen zou willen zorgen kunnen ze dat best doen. De gemeente Den Haag was ook al volop bezig met voorbereidingen voor de Lage Landen Lijn ten tijde van het Fyra-drama.

De provincie Noord-Brabant zou bijvoorbeeld al een wensenlijstje kunnen neerleggen bij ProRail/Infrabel voor capaciteit voor dienstregeling 2021, terwijl er een aanbesteding voor exploitatie en een aanbesteding voor materieel wordt opgestart.

Dan moet de provincie dat echter wel willen, en volgens mij is daar tot op heden geen sprake van. Ze roepen wel dat het de aandacht heeft en dat het erg belangrijk is, maar zijn uiteindelijk afhankelijk van waartoe NS en NMBS bereid zijn.
 

07-05-2018 19:28:53
thom
thom
Als het initiatief van een vervoerder uit komt, hoeft het er helemaal geen concessie aan vooraf te gaan want het internationale verkeer staat vrij.  

07-05-2018 20:41:03
icened
icened
Er zijn blijkbaar geen vervoerders die een poging op de Belgische spoormarkt willen doen. In tegenstelling tot Nederland.  

08-05-2018 16:29:05
phantom
phantom
Of België werkt concurrentie dusdanig tegen,dat vele t onbegonnen werk vinden om er een poging aan te wagen.
(goederen vervoerders er buiten gelaten)
Zover ik weet is nog nooit (in recente jaren gerekend) een NS stel België in geweest,dat dienst deed op een internationale lijn.
(fyra/HSL/BNL daar gelaten)
De belgen hebben wel als enige een stoptreindienst die internationaal is met NL.
Ik vraag me daarom ook af waarom dat dat is,zou er in kosten zoveel verschil zitten om een NL treinstel B gereed te krijgen,dan een Belgisch stel gereed krijgen voor dienst naar NL ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-05-2018 16:33:57
daniel81
daniel81
Absoluut. Een NMBS stel rijdt standaard onder 3kV en gaat onder 1,5 kV dus gewoon verder op halve kracht.
Een NS-stel is gebouwd voor 1,5 kV en die krijgt het erg warm als-ie plotseling 3kV te verduren krijgt
 

08-05-2018 17:24:05
AlexNL
AlexNL
Daarbij moet worden opgemerkt dat dat niet voor ál het Belgisch materieel geldt: een Desiro schakelt zichzelf uit wanneer hij 1800 V voor z'n kiezen krijgt.  

08-05-2018 19:28:36
VIRMm1
VIRMm1
Dat is inderdaad maar net hoe een trein is ontworpen.
Sommige systemen zullen misschien beschadigd raken wanneer er niet genoeg spanning is.
Nederlandse treinen schakelen ook uit bij een voltage rond/onder de 1000V
 

14-08-2018 20:15:41
Astraea
Astraea
Op HGBTF (het Belgisch treinenforum) wordt het volgende geschreven:

Quote
In de meest recente ODB staat dan weer dat de homologatie in Nederland ernstige moeilijkheden ondervindt omdat ProRail nu toch opeens ATB op de stellen wil.
Klopt dit?


(https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=239910#p239910)

Weet iemand of dit klopt? Persoonlijk lijkt mij dit toch wel wat vergezocht omdat ATB verder niet voorkomt op het baanvak Roosendaal - Essen.
 

14-08-2018 20:25:24
thom
thom
Het afwezig zijn van ATB in de infra zorgt er wel voor dat de ATB installatie max 40 km/u zal bewaken in de trein.

Dus ondanks het afwezig zijn van ATB in de infra heeft het systeem daarmee wel een werking.
 

14-08-2018 20:43:07
cuneo56
cuneo56
Quote
Astraea (di 14 aug 2018 20:15:41 https://www.somda.nl/forum/20591/p676511/): Op HGBTF (het Belgisch treinenforum) wordt het volgende geschreven:

Quote
In de meest recente ODB staat dan weer dat de homologatie in Nederland ernstige moeilijkheden ondervindt omdat ProRail nu toch opeens ATB op de stellen wil.
Klopt dit?


(https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=239910#p239910)

Weet iemand of dit klopt? Persoonlijk lijkt mij dit toch wel wat vergezocht omdat ATB verder niet voorkomt op het baanvak Roosendaal - Essen.

Het is niet Prorail die daar eisen aan mag stellen, laten we daar mee starten.
Prorail zou wel moeten toetsen of materieel wat gepland wordt in de dienst naar Rsd ook is toegelaten
(her) Toelating van materieel is een taak van IL&T.
Verder zou Prorail juist bezig zijn/ gaan met installatie van TBL 1 t/m Rsd ( en Mt neem ik aan)

Maar naast het weer is ook Prorail veranderlijk.
( Net als zowat alle regels rond het spoor sinds de eeuwwisseling )
 

14-08-2018 23:27:40
Jan-Mark
Jan-Mark
Gezien de reputatie van het blad ODB lijkt mij de melding dat ProRail ATB verplicht zou stellen op zijn minst twijfelachtig  

15-08-2018 09:16:24
sjoerd
sjoerd
ATB eisen aan boord van Belgisch materieel is zinloos, zoals Thom ook al stelt.
Al ruim voor Roosendaal waar je nog hard mag rijden, zou er in beide sporen een inschakelsectie moeten worden ingebouwd, om de boordapparatuur in te schakelen. En een kilometer voor Roosendaal valt die code dan weg zodat de machinist dan gedwongen af moet remmen naar 40 km/h. Met die snelheid kom je Roosendaal dan binnen, zoals alle treinen. In alle sporen in en rond Roosendaal zit geen code omdat het geheel 40 km/h gebied is.
Dan kun je beter een eind voor Roosendaal een Belgische remopdracht tot 40 km/h geven. Die apparatuur hebben de treinen toch al aan boord.
Bij vertrek naar Essen krijg je ook geen ATB-code: nog steeds 40 km/h. Het heeft totaal geen zin om code-apparatuur aan boord te eisen als er geen code in het spoor zit.
 

15-08-2018 10:13:14
cuneo56
cuneo56
De ATB inschakel sectie zit er al  

15-08-2018 10:41:16
treinfan
treinfan
Anderzijds, als er wel ATB in de treinstellen zit, biedt dat wellicht kansen om de stoptrein Rsd-Atw aan de sprinter Rsd-Ddr te koppelen. Ik denk alleen dat dat een kans is die de NS en NMBS liever niet zien zitten  

15-08-2018 10:58:00
sjoerd
sjoerd
Quote
cuneo56 (wo 15 aug 2018 10:13:14 https://www.somda.nl/forum/20591/p676631/): De ATB inschakel sectie zit er al

Dank, Cuneo, ik heb het BVS nu niet bij de hand.
 

15-08-2018 11:03:17
cuneo56
cuneo56
Hoewel ik betwijfel of het eerste bericht correct is ( de ATB eis) maar mocht het wel zo zijn dan zal dat het einde betekenen van de doorgaande diensten over de grens.
Het is gewoon niet rendabel om grote series voor z'n klein stukje van dure apparatuur te voorzien, en is de kans groot dat de pendel Essen- Roosendaal een blijvertje zal worden, en dat zal dan ook gaan gelden voor Vise -Maastricht (tenzij het plan van de provincie Limburg toch zal slagen)
 

15-08-2018 11:05:17
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (wo 15 aug 2018 10:58:00 https://www.somda.nl/forum/20591/p676646/):
Quote
cuneo56 (wo 15 aug 2018 10:13:14 https://www.somda.nl/forum/20591/p676631/): De ATB inschakel sectie zit er al

Dank, Cuneo, ik heb het BVS nu niet bij de hand.

Ik ook niet , maar een video van een cabride laat het goed zien.
 

15-08-2018 12:02:48
BGM104
BGM104
Quote
cuneo56 (di 14 aug 2018 20:43:07 https://www.somda.nl/forum/20591/p676523/):
Verder zou Prorail juist bezig zijn/ gaan met installatie van TBL 1 t/m Rsd ( en Mt neem ik aan)

TBL1+, maar echt haast maken doet ProRail niet. Dus nu worden veiligheidsmensen heel zenuwachtig over ‘nieuw’ materieel dat zonder enige treinbeinvloeding Nederland in gaat rijden.

Op Edng komt er ATB, waarmee ProRail gokt dat het lukt om de NMBS over te halen tot het laten rijden van de Arriva drielandentrein.
 

15-08-2018 12:11:31
thom
thom
Die laatste lijkt mij iets waar Prorail geen belang bij heeft en ook geen aandeel hoort te hebben in zo'n 'spelletje'...  


15-08-2018 15:10:04
MasterE
MasterE
Quote
BGM104 (wo 15 aug 2018 12:02:48 https://www.somda.nl/forum/20591/p676661/):
Quote
cuneo56 (di 14 aug 2018 20:43:07 https://www.somda.nl/forum/20591/p676523/):
Verder zou Prorail juist bezig zijn/ gaan met installatie van TBL 1 t/m Rsd ( en Mt neem ik aan)

TBL1+, maar echt haast maken doet ProRail niet. Dus nu worden veiligheidsmensen heel zenuwachtig over ‘nieuw’ materieel dat zonder enige treinbeinvloeding Nederland in gaat rijden.

Op Edng komt er ATB, waarmee ProRail gokt dat het lukt om de NMBS over te halen tot het laten rijden van de Arriva drielandentrein.


Daar wordt men niet echt zenuwachtig van, dat ‘nieuwe’ materieel wordt gewoon niet toegelaten in Nederland.


Mcn Asd
 

15-08-2018 16:40:22
broek53
broek53
Langzaam gaat de discussie over het verkeerde onderwerp, denk ik zo. Een niet nader te noemen fl herinnerde mij eraan dat het europees bepaald is dat een trein zonder de juiste treinbeïnvloeding altijd tot het eerste station over de grens moet mogen rijden.
Als het dus waar zou zijn dat Prorail eist dat de Belgische treinen Rsd alleen met ATB in mogen, zouden zij hun boekje ver te buiten gaan. Ik denk dan ook dat dat niet zo is.
 

03-12-2018 16:46:31
spurt2244
spurt2244
Nieuwe Varkensneuzen rijden al een tijdje van/naar Roosendaal, daar komt op kort termijn een einde aan Nederland geeft geen toelating en daarom rijden er vanaf 10 december 2018 bussen tussen Essen en Roosendaal op werkdagen, in het weekend rijdt er wel een trein Essen-Roosendaal v.v.  

03-12-2018 17:11:45
Berk24
Berk24
WTF

Hoe jaag je reizigers de trein uit? Zo dus.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

03-12-2018 17:59:10
gvttreinen
gvttreinen
Wisselgeld voor het laten doorrijden van Arriva  

03-12-2018 18:36:22
mvschoon
mvschoon
Maar hoe kan het zonder toelating in het weekend dan wel?  

03-12-2018 18:37:12
BasSNG2001
BasSNG2001
Het zal wel komen door de inzet van Duikbrillen AM86.

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 03-12-2018 18:37


#DiscoverEU
 

03-12-2018 18:44:57
spurt2244
spurt2244
Quote
gvttreinen (ma 03 dec 2018 17:59:10 https://www.somda.nl/forum/20591/p694054/): Wisselgeld voor het laten doorrijden van Arriva


Kortweg genoemd spooroorlog met België.
 

03-12-2018 19:17:20
sjoerd
sjoerd
Ooit werd wel een zaklamp voor het cabineraam geplakt om een derde frontsein te hebben. Het zal toch niet zo zijn dat alleen op het ontbreken van een derde frontsein, de toegang wordt geweigerd.
Nederland is de makkelijkste niet op dit gebied: er lopen nog wel meer flinke dossiers waar de handrem op staat. We krijgen een koekje van eigen deeg.
En dat terwijl de Benelux officieel is opgericht in september 1944. Zucht.%03%
 

03-12-2018 21:51:54
thom
thom
Als er een voorlopige toelating was voor het rijden zonder 3e frontsein die inmiddels afgelopen is en de Belgen hebben daar niets mee gedaan dan lijkt het mij wel duidelijk bij wie de schuld ligt.  

03-12-2018 22:39:25
sjoerd
sjoerd
Ik wil niemand de schuld geven, laat dat voorop staan. Ik constateer alleen dat Nederland zich in diverse dossiers, ook inzake spoorwegen, star opstelt.  

03-12-2018 23:11:54
broek53
broek53
Wat niet helpt in deze en Maastrichtse zaken is dat NS ertussen zit. De NMBS heeft geen eigen toelating in Nederland en wat er in het kader van grensovereenkomsten wordt gereden door de NMBS gebeurt onder verantwoordelijkheid van NS. Dat compliceert het nogal.  

03-12-2018 23:18:32
slifor2
slifor2
En de meest belangrijke ASSET van al deze vervoerders; DE REIZIGER wordt weer de dupe van deze politieke spierballengevechten.......ongeloofelijk  

03-12-2018 23:23:30
thom
thom
Kom eerst maareens achter de reden voordat je het bestempeld tot spierballen gevecht... %03%  

03-12-2018 23:43:48
broek53
broek53
Erken eerst maar eens dat de reiziger de enige die de dupe is voordat je excuses en verzachtende omstandigheden gaat zoeken.  

04-12-2018 06:55:30
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (ma 03 dec 2018 22:39:25 https://www.somda.nl/forum/20591/p694195/): Ik wil niemand de schuld geven, laat dat voorop staan. Ik constateer alleen dat Nederland zich in diverse dossiers, ook inzake spoorwegen, star opstelt.

België ook. HSL dossier, Arriva naar Luik.
 

04-12-2018 07:47:59
sjoerd
sjoerd
Ik heb het over dossiers als de IJzeren Rijn. de Hedwigepolder, de aanleg van de HSL-Zuid, de Westerschelde. Dat zijn geen kleine mapjes. Het zijn slepende kwesties.
Begrijp me goed: het is niet hoe wij hier daar zelf over denken, het gaat om internationale frictie-dossiers.

Laatst bewerkt door sjoerd op 04-12-2018 07:48
 

04-12-2018 17:00:01
phantom
phantom
In principe maakt het niet uit of het om nationale of internationale hoofdpijn dossiers gaat.
Zoals al aangehaald het zal de reiziger die van alles word belooft een knakworst wezen waar het mis gaat,het gaat mis en dus komt het beloofde mooie plan niet ten uitvoer.
Daar waar reizigers en dus de bron van inkomsten voor alle spoorbedrijven,word teleurgesteld voor de hoeveelste keer,daarboven bekvechten een stel kleuters over de kleinste dingen om mekaar het leven zuur te maken%03%
En wie aanstoot neemt aan mn term kleuters,die vind dan zeker dat die grote mensen normaal gedrag vertonen ?
Bepaalde dingen zijn al zolang bezig en men roept allemaal maar samenwerken,samenwerken,maar t is eerder elkaar tegenwerken als een stel grote kleuters%03%
Als men elkaar niks gunt en alles naar hun zin willen hebben of anders niet,dan is mijn gebruikte term (voor mij) de juiste.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-12-2018 17:29:26
thom
thom
De beste stuurlui staan aan wal is het wat ze weleens zeggen geloof ik...  

04-12-2018 20:22:21
bloemkool
bloemkool
Phantom mag best deze reactie plaatsen, Thom. Sorry dat ik het zeg...  

04-12-2018 20:30:26
thom
thom
Tuurlijk mag je dat zeggen, maar uiteindelijk is er nog helemaal niet bekend waarom de toelating verlopen is en wat ik zei, als het een voorlopige toelating is zit ongetwijfeld een einddatum aan. Los je als vervoerder de problemen voor die tijd niet op dan weet je al wat er zal gebeuren.

Uiteraard is het nooit goed natuurlijk dat de reiziger er de dupe van word.

Laatst bewerkt door thom op 04-12-2018 20:31
 

05-12-2018 07:07:18
mdeen
mdeen
Quote
thom (di 04 dec 2018 17:29:26 https://www.somda.nl/forum/20591/p694447/): De beste stuurlui staan aan wal is het wat ze weleens zeggen geloof ik...

Uiteraard. Komt nog eens bij dat er hier mensen zijn die vinden dat je niets mag zeggen over het spoor en dat alles altijd lastig en moeilijk is en je moet tot de conclusie komen dat het spoor dus een black box is waar de reiziger maar heeft te accepteren wat de HH vervoerders wensen te geven.
Het is allemaal boven elke kritiek verheven en als het fout gaat dan komt dat niet omdat de vervoerders aan het prutsen zijn maar omdat het "lastig" is.
 

05-12-2018 12:43:32
slifor2
slifor2
In dit kader misschien passend: Prorail gaat TBL-1 aanbrengen tussen Rsd en Rsdg  

05-12-2018 13:55:54
Jan-Mark
Jan-Mark
Volgens mij was dat al wel bekend dat dat zou gebeuren, is daar toevallig dan nu een concrete planning voor?  

05-12-2018 14:25:16
slifor2
slifor2
niet meer dan dat er nu geconsulteerd wordt.

overigens betreft de aanleg TBL1 alleen voor Reizigerstreinen en in RSD alleen spoor 1A en 3A
 

05-12-2018 15:11:07
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (ma 03 dec 2018 19:17:20 https://www.somda.nl/forum/20591/p694108/): Ooit werd wel een zaklamp voor het cabineraam geplakt om een derde frontsein te hebben. Het zal toch niet zo zijn dat alleen op het ontbreken van een derde frontsein, de toegang wordt geweigerd.


Duikbrillen hebben toch ook geen 3e frontsein?
 

05-12-2018 17:00:57
phantom
phantom
Quote
mdeen (wo 05 dec 2018 07:07:18 https://www.somda.nl/forum/20591/p694567/):
Quote
thom (di 04 dec 2018 17:29:26 https://www.somda.nl/forum/20591/p694447/): De beste stuurlui staan aan wal is het wat ze weleens zeggen geloof ik...

Uiteraard. Komt nog eens bij dat er hier mensen zijn die vinden dat je niets mag zeggen over het spoor en dat alles altijd lastig en moeilijk is en je moet tot de conclusie komen dat het spoor dus een black box is waar de reiziger maar heeft te accepteren wat de HH vervoerders wensen te geven.
Het is allemaal boven elke kritiek verheven en als het fout gaat dan komt dat niet omdat de vervoerders aan het prutsen zijn maar omdat het "lastig" is.


Ik vind het prima dat thom blijkbaar niet wil dat er zelfs ook negatief hier gepraat mag worden over vervoerders en instellingen die dingen om welke reden ook niet voor elkaar krijgen,waardoor de reiziger de dupe word (alweer)
Ik trek me daar totaal niks van aan,het recht van vrije meningsuiting is ook op dit forum nog steeds van toepassing zover ik weet %08%
En als iemand er niet tegen kan dat er iets negatiefs gezegd word over die "heilige vervoerders/instellingen die dingen (wederom om welke reden ook)weten te laten mislukken,dan zeg ik daar toch wel wat van.
De remedie zou dan zijn als personen die daar niet tegen kunnen,dat ze dan of niks zeggen/dat bericht negeren of het snel voorbij scrollen
En dat staat los van dat gezegde met stuurlui,ik wijs geen specifieke vinger ergens heen,en ik ondervind zelf geheel geen hinder van al die plannen die mislukken,ik gebruik de trein eigenlijk nooit %08%
Maar dan nog vind ik dat je moet kunnen zeggen(ook voor de mensen die wel hinder ondervinden daarvan) dat als iets niet goed gaat,dat dat niet deugt.

Overigens even terug on topic,als men i.d.d. duikbrillen wel mag inzetten zonder 3e licht,waarom mag dat dan wel ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-12-2018 17:19:52
RudiL
RudiL
Klassiekjes, Breaks, Duikbrillen en Varkensneuzen hebben - zolang ze niet verbouwd zijn - bestaande rechten. Zodra ze verbouwd worden en opnieuw moeten worden toegelaten, handhaaft ILT de eisen, dwz ATB en derde frontsein.
Als ProRail de tijd vindt om TBL 1+ aan te leggen, zou ILT ontheffing van ATB-plicht kunnen geven.
 

05-12-2018 23:01:22
spurt2244
spurt2244
NMBS houdt nog steeds een optie open dat het voor 9 december is geregeld met de Varkensneuzen om weer Puurs-Roosendaal v.v. te kunnen rijden.

Zo is hier te lezen: https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-dec18/antwerpen-essen-roosendaal
 

07-12-2018 18:01:15
deMANAGER
deMANAGER
Stationschef in Essen meldt zojuist aan reizigers dat er een accoord is en er vanaf maandag gewoon met treinen gereden gaat worden tussen Essen en Roosendaal  

07-12-2018 18:08:20
phantom
phantom
Ik wil absoluut niks in twijfel trekken,maar voor t geval een ander er straks over begint,is dat ook ergens "op papier" gezet/te lezen,want anders gelooft niemand het
Dat is het tijdperk waarin we terecht zijn gekomen (helaas)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-12-2018 18:37:22
spurt2244
spurt2244
Het is rond de treinen zullen opnieuw Puurs - Roosendaal v.v. rijden vanaf 9 december 2018.

https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-dec18
 

29-11-2019 16:08:26
JoepDDZ
JoepDDZ
Volgens bericht van BNdeStem komt er op termijn weer een IC-trein van Roosendaal richting Antwerpen naast het huidige boemeltreintje! %08%

Quote

ROOSENDAAL - Inwoners van Roosendaal en omgeving kunnen op afzienbare termijn weer met een snelle spoorverbinding naar Antwerpen. Volgens wethouder Cees Lok (VVD) is ProRail bereid het spoortracé Roosendaal-Essen vice versa zodanig aan te passen dat Belgische treinen van Brussel naar Essen nog één station verder kan rijden. ProRail bevestigt dit.



https://www.bndestem.nl/roosendaal/snelle-treinverbinding-tussen-roosendaal-en-antwerpen-komt-terug~aef3b0a6/
 

29-11-2019 17:23:28
VIRMm1
VIRMm1
Welke lijn kan dan doorgetrokken worden?
De Belgische dubbeldekkers die nu tot Essen rijden kunnen toch niet in NL ivm breedte?
 

29-11-2019 18:09:53
henri1972
henri1972
Ook het profiel is natuurlijk aan te passen. Denken in oplossingen en niet in problemen zou ik zeggen  

29-11-2019 18:14:06
mdj
mdj
Voor meer treinen moet TBL1+ worden aangelegd. Dat lijkt nu te worden gedaan.

Voor de dubbeldekkers is het benoemen van de oplossing ook al een aantal keren gedaan: er moet dan 'even' een snelwegviaductje opgehoogd worden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-11-2019 22:07:18
icened
icened
Quote
VIRMm1 (vr 29 nov 2019 17:23:28 https://www.somda.nl/forum/20591/p716758/): Welke lijn kan dan doorgetrokken worden?
De Belgische dubbeldekkers die nu tot Essen rijden kunnen toch niet in NL ivm breedte?


Zag de laatste keren op Antwerpen Centraal een mix van Desiro en reeks 18 + M 6. Dus wie weet Desiro. Toekomstige M 7 is een aantal cm lager dan V-IRM(-M). En was de V-IRM-M niet buiten profiel? Maar het rijdt al jaren.
 

29-11-2019 22:18:30
thom
thom
Niet alle vormen (letterlijk) van buiten profiel zijn gelijk, waar de ene een overschrijding heeft met een cabine trap, heeft de andere dat met de breedte en uitzwaai van een bak en een andere dubbeldekker dat misschien wel weer met de hoogte.

Dus dat VIRMm geen probleem is, wil niet zeggen dat een Belgische dubbeldekker dat dan ook niet heeft als beide buiten profiel zijn.
 

29-11-2019 22:26:17
JHS2013
JHS2013
Zowel de Desiro als de M6 kunnen niet naar Nederland (de 18 ook niet, ook al is het op papier technisch mogelijk). Op hgbtf wordt gesproken over M7 en dat heb ik ook al in de wandelgangen gehoord


Treinbestuurder NMBS i.o.
 

29-11-2019 23:29:06
seinhuis
seinhuis
Als sporen 1A, 81 en EV/EW omgebouwd worden tot het Belgische systeem (profiel bovenleiding spanning en beveiliging) , dan kan elke trein naar Roosendaal (net zo'n systeem als in Enschede). Goederentreinen en andere doorgaande treinen moeten dan via spoor EA naar Roosendaal en verder.  

30-11-2019 09:36:16
sjoerd
sjoerd
In jouw voorstel rijden reizigerstreinen dus enkelspoor (heen en terug) over het oostelijk hoofdspoor Essen - Roosendaal en alle andere elektrisch gereden treinen in beide richtingen over het westelijk hoofdspoor. Dan zou bij jouw idee de spanningssluis ten zuiden van Roosendaal weg kunnen.
Terwijl nu juist in de huidige dienstuitvoering de spanning in feite geen probleem is, maar wel het profiel (voor bepaalde Belgische materieelsoorten en andere niet).
Het andere probleem, de integratie van de Belgische en Nederlandse ATB, is er ook niet mee opgelost. Dat zal toch moeten gebeuren, in afwachting van ETCS op de grensbaanvakken.
De capaciteit van het baanvak Essen - Roosendaal neemt bij gedwongen enkelspoorrijden over beide hoofdsporen enorm af, vergeleken bij het huidige spoorgebruik.
In Roosendaal is qua profiel al eerder het een en ander aangepast om Belgisch materieel te kunnen ontvangen; dat lijkt me oplosbaar.
 

30-11-2019 11:23:33
waalkade
waalkade
Quote
seinhuis (vr 29 nov 2019 23:29:06 https://www.somda.nl/forum/20591/p716786/): Als sporen 1A, 81 en EV/EW omgebouwd worden tot het Belgische systeem (profiel bovenleiding spanning en beveiliging) , dan kan elke trein naar Roosendaal (net zo'n systeem als in Enschede). Goederentreinen en andere doorgaande treinen moeten dan via spoor EA naar Roosendaal en verder.
Spoor 1A dan een kopspoortje?
Dan kunnen er een partij (engelse) wissels weg. Laat ze het maar niet lezen in Utrecht.
 

30-11-2019 12:04:01
VIRMm1
VIRMm1
Niet dat er geen andere oplossingen mogelijk zijn, maar 1A wordt voor veel meer zaken gebruikt dan enkel de 2500.  

30-11-2019 15:24:56
jordibont
jordibont
Gebruik dan liever gewoon de gemodificeerde Venloose oplossing: omschakelbare bovenleiding, en dubbele treinbeïnvloedingssystemen. Dan kun je treinen onder Belgisch regime of Nederlands regime binnenhalen, waarbij je wel een doorgaande rijweg moet kunnen instellen.  

30-11-2019 15:56:57
sjoerd
sjoerd
Nog maar eens: er is helemaal geen probleem met de verschillende bovenleidingspanningen; de sluis kan blijven waar hij is. Belgisch materieel rijdt al sinds 1957 probleemloos naar Roosendaal.
Er is wel een probleem met het omgrenzingsprofiel van enkele materieelsoorten, en daarvoor is in Roosendaal al eerder het een en ander aangepast, en dat zal nu ook best kunnen. Iets afslijpen van de perronrand en soms de waslijnen iets omhangen.
En er is een hier al veel besproken probleem met de ATB en het Belgische Crocodile-systeem. En dat wordt nu ook opgelost. Nog voor er ETCS komt.
 

30-11-2019 16:03:48
jordibont
jordibont
Dat weet ik, maar er is een indirect probleem met de spanning. Modern Belgisch materieel slikt niet zonder meer 1800V. Daarmee zijn we een nog niet naar buiten gebracht probleem aan het oplossen, maar voor dat soort luchtfietserij is een forum uitermate geschikt.