Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

L-trein Puurs - Essen/Roosendaal

Vrijdag 20 apr 2018 - 16:01:00
icened
icened
NMBS kort L-trein Puurs - Roosendaal tijdelijk in:

redirect.viglink.com

De gemoderniseerde Belgische stoptreinen moeten weer opnieuw goedgekeurd. Is dit (Europese) wetgeving?

Laatst bewerkt door moderator op Zaterdag 21 apr 2018 om 05:45:46

Vrijdag 20 apr 2018 - 17:49:39
AlexNL
AlexNL
Als er dingen aan materieel veranderd worden die verder gaan dan cosmetische wijzigingen kan het zijn dat het materieel opnieuw gekeurd moet worden. Bijvoorbeeld omdat het energiegebruik van de treinstellen verandert.

Bij de MS75 ('varkentjes) is dit het geval: er wordt een actief luchtcirculatiesysteem ingebouwd (geen airco), er worden stopcontacten geplaatst, en de wc's worden vervangen door rolstoeltoegankelijke toiletten die niet meer op het spoor lozen.

Vrijdag 20 apr 2018 - 17:53:28
mfwv
mfwv
Was er niet sprake van een gedoogconstructie voor onverbouwde stellen? De gerenoveerde dienen wťl een derde frontsein te hebben.

Vrijdag 20 apr 2018 - 17:55:21
VIRMm1
VIRMm1
Correct, A frontsein + treinbeveiliging is verplicht.
Beiden worden gedoogd op de onverbouwde stellen maar de gerenoveerde exemplaren dienen dit wel te hebben.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 20 apr 2018 - 17:56:58
nohab
nohab
Flickr bvisser
Je bedoelt dat het ontbreken ervan op onverbouwde stellen wordt gedoogd, denk ik?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 20 apr 2018 - 19:16:38
VIRMm1
VIRMm1
Ja.

Vrijdag 20 apr 2018 - 19:45:19
mfwv
mfwv
En het zal wel weer even duren, omdat door deze constructiewijziging de gerenoveerde treinen opnieuw toegelaten moeten worden in BelgiŽ?

Zaterdag 21 apr 2018 - 13:25:30
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ik denk dat ze zowel hier als in Belgie opnieuw een toelating moeten krijgen.
Dat gaat wel even duren.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 30 apr 2018 - 08:45:07
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Het inkorten van de L trein is uitgesteld tot 26 mei 2018, in de praktijk is de laatste dag dat ie rijdt 25 mei 2018, vanaf 26 mei zal er een panel trein rijden tussen Roosendaal - Essen v.v.

Zaterdag 05 mei 2018 - 07:15:21
icened
icened
NS wil een tweede L trein Roosendaal - Antwerpen:

www.bndestem.nl

Zaterdag 05 mei 2018 - 09:14:11
bloemkool
bloemkool
Vreemd, die tweede trein is niet in het belang van NS noch de NMBS. Bovendien staan er veel voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat er een tweede verbinding tot stand kan komen. En eerlijk gezegd is het nogal een klok en klepel aangezien Noord-Brabant geen zeggenschap heeft over deze treindienst, tenzij ze zelf NMBS een zak geld ter beschikking stelt voor een open-acces dienst naar Essen.

Zaterdag 05 mei 2018 - 09:15:58
train85
train85
Laten ze maar een half uursdienst gaan rijden. Vind het een goed idee van NS.

www.stichtingde3.nl en www.mat64.nl

Zaterdag 05 mei 2018 - 09:29:38
ZJ37
ZJ37
Open Europese grenzen en spoorwegen, zouden het ooit vrienden worden?

Zaterdag 05 mei 2018 - 10:21:14
VIRMm1
VIRMm1
En waarom wordt er dan niet gekozen voor Roosendaal - Charloi als IC?

2 verbindingen per uur waarvan 1 als IC en 1 als stopper. Iedereen blij, toch?

Zaterdag 05 mei 2018 - 11:29:23
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
bloemkool (za 05 mei 2018 09:14:11 www.somda.nl): Vreemd, die tweede trein is niet in het belang van NS noch de NMBS. Bovendien staan er veel voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat er een tweede verbinding tot stand kan komen.
Als het klopt wat er in dat artikel staat dan is het een poging van NS om z'n belofte na te komen ri Roosendaal omdat de Benelux is weg gehaald.

Waar zie jij veel voorwaarden staan in dat artikel ?
Ik tel er niet veel,een multicourant treinstel ivm beveiliging,en das dan bijna alles.
Dat er vanuit Rsd gehoopt word op een kortere reistijd met die extra trein,dat is een wens en geen eis/voorwaarde.

We zullen zien of dit van de grond komt,2019 is kort dag denk ik.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 05 mei 2018 - 11:51:06
sjoerd
sjoerd
Wellicht een idee om de geredde Benelux Hondekop hier een pendel Roosendaal - Antwerpen te laten rijden? Kannie van dat geld worden gerestaureerd...

Zaterdag 05 mei 2018 - 11:54:52
mren
mren
Quote
bloemkool (za 05 mei 2018 09:14:11 www.somda.nl): Vreemd, die tweede trein is niet in het belang van NS noch de NMBS.
Het gaat natuurlijk om de reizigers en niet om de belangen van de spoorbedrijven

Zaterdag 05 mei 2018 - 13:20:07
jeanne
jeanne
Als reizen over de grens steeds gewoner wordt en we dan toch aan de reiziger denken is het ook de hoogste tijd dat ook het zogenaamde grens tarief wordt afgeschaft. Maar dat zal wel net zo moeilijk liggen als het eenmaal in-/uitchecken tijdens ťťn OV-reis.

Jeanne Kok

Zaterdag 05 mei 2018 - 15:36:35
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
%uote%VIRMm1 (za 05 mei 2018 10:21:14 www.somda.nl): En waarom wordt er dan niet gekozen voor Roosendaal - Charloi als IC?

2 verbindingen per uur waarvan 1 als IC en 1 als stopper. Iedereen blij, toch?
Ja, dat is ook de voorkeursoplossing van NS maar zolang dat niet mogelijk is gaat men voor het alternatief met twee stoppers. Zodra er een oplossing is voor het ontbreken van ATB in het Belgische materieel.

Zaterdag 05 mei 2018 - 15:41:35
icened
icened
Wat zou de investeringskosten voor het aanpassen van Belgisch treinmaterieel met ATB kunnen zijn? En zijn die extra investeringen van Belgisch treinmaterieel voor NMBS en/of NS het waard om de IC Charleroi - Essen op dat kleine stukje naar Roosendaal door te trekken?

Moet de gemeente Roosendaal daar maar zelf aan bij betalen? NMBS wil niet graag extra kosten maken.

Zaterdag 05 mei 2018 - 16:25:55
cuneo56
cuneo56
Er wordt aan "gewerkt" om het Belgische treinbeveiligings syteem TBL 1+ tot in Roosendaal aan te leggen ( en Mt natuurlijk).
Daarbij moet dan het materieel ook toegelaten zijn/worden en dan niet iets tegenkomen als dat 3e frontsein van de varkensneuzen ( serie 800) , waarbij ik het maar in het midden laat of men in BelgiŽ dat vergeten had , of dat Nederland later die eis stelde.

Zaterdag 05 mei 2018 - 16:38:48
huibz
huibz
Misschien een schone taak voor Abellio: internationale non-stop trein Roosendaal - Antwerpen met NS mcn en in/uitgangscontrole in RSD. Kaartautomaten en eventueel OV-chipkaartlezer in de trein.

Zaterdag 05 mei 2018 - 16:56:45
VIRMm1
VIRMm1
En waarom zou NMBS een concurrent willen op dat traject?

Het enige waar ze mee akkoord gaan is of de hele lijn voor de NMBS, of een trein die maximaal tot aan Essen rijdt.

Een leuk alternatief zou dan een 3600 zijn die tot Essen rijdt, maar dat heeft meer weg van speculaas dan van realiteit.

Zaterdag 05 mei 2018 - 17:52:03
huibz
huibz
De NMBS heeft hierover niets te zeggen. Internationale verbinding zonder binnenlandse concurrentie.

Zaterdag 05 mei 2018 - 20:25:41
bloemkool
bloemkool
Waarom zou NS dan genoegdoening zijn verontschuldigd aan bewoners van Roosendaal in de zin van het rijden van snelle treinen naar BelgiŽ. Ik zie eerlijk gezegd geen multicourant materieel komen specifiek voor dat traject omdat men dan zijn eigen verbinding via Breda beconcurreren gaat. Het makkelijkste is om vanuit NMBS een 2e trein los te peuteren.

Zaterdag 05 mei 2018 - 22:36:45
sjoerd
sjoerd
Je kunt ook op drie manieren van Amsterdam naar Rotterdam. De toenmalige NRS/SS en HIJSM beconcurreerden elkaar op minuten op de routes over Gouda resp. Den Haag, en dat werkt nu alleen niet door de trage Sprinter via Gouda-Breukelen. De ICd doet het snel via de derde route en die kent dus toeslag. En van Breda naar Utrecht kan ook op meer manieren.
Als de huidige ICd Amsterdam - Breda - Antwerpen ondanks de toeslag gevuld is, kan er zo een tweede sneltrein naast. Wie in het gat springt, zullen we wel zien.

Zondag 06 mei 2018 - 08:50:32
icened
icened
Quote
sjoerd (za 05 mei 2018 22:36:45 www.somda.nl):
Als de huidige ICd Amsterdam - Breda - Antwerpen ondanks de toeslag gevuld is, kan er zo een tweede sneltrein naast. Wie in het gat springt, zullen we wel zien.
Flixbus is al bezig om in het gat te springen. Zoals eerder gezegd is best wel behoefte aan snelle verbindingen via HSL. Als betrouwbaarheid verbeterd wordt en daarna tarieven enigszins verlaagd wordt zal het vertrouwen van reizigers toenemen en zal het aantal treinreizigers stijgen.

Vertrouwen in de HSL IC is een groot probleem. Thalys heeft een goed imago. Maar Thalys is ook niet altijd op tijd. Zie regelmatig op NS International Planner dat het forse vertragingen heeft. Maar de Thalys laten ze niet uitvallen. Dat zorgt ook voor irritatie en onbegrip

Zondag 06 mei 2018 - 09:20:42
abbm
abbm
Quote
VIRMm1 (za 05 mei 2018 16:56:45 www.somda.nl): En waarom zou NMBS een concurrent willen op dat traject?
Naar verluid gaan de Belgen ook de verbinding Aachen-Heerlen-Maastricht-Liege vanaf Maastricht naar Liege rijden omdat ze geen concurrenten op hun net willen.

Zondag 06 mei 2018 - 20:48:31
icened
icened
Protectionisme is kenmerkend voor BelgiŽ tot nu toe. En dat in een land waar de EU in Brussel de regels maakt....

NS kreeg terecht het verwijt dat het de HSL niet in handen van de concurrenten wilde hebben. Maar BelgiŽ is nog krampachtig met toelaten van internationale spoorbedrijven. In Nederland, Duitsland en in het bijzonder Zweden en Groot BrittanniŽ is dit de gewoonste zaak.

Zondag 06 mei 2018 - 22:01:23
ZJ37
ZJ37
Quote
abbm (zo 06 mei 2018 09:20:42 www.somda.nl):
Quote
VIRMm1 (za 05 mei 2018 16:56:45 www.somda.nl): En waarom zou NMBS een concurrent willen op dat traject?
Naar verluid gaan de Belgen ook de verbinding Aachen-Heerlen-Maastricht-Liege vanaf Maastricht naar Liege rijden omdat ze geen concurrenten op hun net willen.
Het hoofdkwartier van de pro-concurrentie op het spoor dat in het land staat waar het met hand en tand wordt tegengehouden, blijft ook wel apart.

Maandag 07 mei 2018 - 06:16:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Hetzelfde geld ook voor de twee andere landen waar EU 'hoofd'kantoren staan.

Maandag 07 mei 2018 - 07:10:20
mdeen
mdeen
Quote
phantom (za 05 mei 2018 11:29:23 www.somda.nl):
Ik tel er niet veel,een multicourant treinstel ivm beveiliging,en das dan bijna alles.
En zelfs dat staat er niet. "een technische oplossing voor het treinbeveiligingssysteem". Dat kan zijn: ATB inbouwen in Belgische stellen of TBL of ERTMS neerleggen in Roosendaal.

Maandag 07 mei 2018 - 09:33:23
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Of gewoon TBL in Rsd

Maandag 07 mei 2018 - 15:50:42
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
mdeen (ma 07 mei 2018 07:10:20 www.somda.nl): En zelfs dat staat er niet. "een technische oplossing voor het treinbeveiligingssysteem". Dat kan zijn: ATB inbouwen in Belgische stellen of TBL of ERTMS neerleggen in Roosendaal.
Ik weet dat dat er niet staat,maar bloemkool,waarop ik reageerde deed het voorkomen alsof er meterslange lijst zou zijn met problemen die opgelost dienen te worden,alvorens er een trein over de grens van NL/B of vice versa kon rijden in de toekomst.
En zo groot/lang is die waslijst dus niet

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 07 mei 2018 - 17:14:52
bloemkool
bloemkool
Ik haal die omstandigheden ook niet uit het artikel, maar uiteraard gelden de beperkingen dat er onvoldoende materieel beschikbaar is (afgezien van Varkensneuzen) wat in Nederland is toegelaten. De Desiro is niet geschikt voor rijden onder 1500 V. En de Belgische dubbeldekker is buiten profiel.

En daarboven op komt dat er een aanbesteding nodig is als Noord-Brabant de extra treinen wil laten rijden. Mag ik het nogal populistisch geleuter vinden...

Die twee treinen zijn geen grondrecht voor Roosendaal.

Maandag 07 mei 2018 - 17:49:49
AlexNL
AlexNL
Quote
bloemkool (ma 07 mei 2018 17:14:52 www.somda.nl):

En daarboven op komt dat er een aanbesteding nodig is als Noord-Brabant de extra treinen wil laten rijden. Mag ik het nogal populistisch geleuter vinden...

Die twee treinen zijn geen grondrecht voor Roosendaal.
Ńls de provincie Noord-Brabant zelf voor treinen zou willen zorgen kunnen ze dat best doen. De gemeente Den Haag was ook al volop bezig met voorbereidingen voor de Lage Landen Lijn ten tijde van het Fyra-drama.

De provincie Noord-Brabant zou bijvoorbeeld al een wensenlijstje kunnen neerleggen bij ProRail/Infrabel voor capaciteit voor dienstregeling 2021, terwijl er een aanbesteding voor exploitatie en een aanbesteding voor materieel wordt opgestart.

Dan moet de provincie dat echter wel willen, en volgens mij is daar tot op heden geen sprake van. Ze roepen wel dat het de aandacht heeft en dat het erg belangrijk is, maar zijn uiteindelijk afhankelijk van waartoe NS en NMBS bereid zijn.

Maandag 07 mei 2018 - 19:28:53
thom
thom
Als het initiatief van een vervoerder uit komt, hoeft het er helemaal geen concessie aan vooraf te gaan want het internationale verkeer staat vrij.

Maandag 07 mei 2018 - 20:41:03
icened
icened
Er zijn blijkbaar geen vervoerders die een poging op de Belgische spoormarkt willen doen. In tegenstelling tot Nederland.

Dinsdag 08 mei 2018 - 16:29:05
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Of BelgiŽ werkt concurrentie dusdanig tegen,dat vele t onbegonnen werk vinden om er een poging aan te wagen.
(goederen vervoerders er buiten gelaten)
Zover ik weet is nog nooit (in recente jaren gerekend) een NS stel BelgiŽ in geweest,dat dienst deed op een internationale lijn.
(fyra/HSL/BNL daar gelaten)
De belgen hebben wel als enige een stoptreindienst die internationaal is met NL.
Ik vraag me daarom ook af waarom dat dat is,zou er in kosten zoveel verschil zitten om een NL treinstel B gereed te krijgen,dan een Belgisch stel gereed krijgen voor dienst naar NL ??

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 08 mei 2018 - 16:33:57
daniel81
daniel81
Absoluut. Een NMBS stel rijdt standaard onder 3kV en gaat onder 1,5 kV dus gewoon verder op halve kracht.
Een NS-stel is gebouwd voor 1,5 kV en die krijgt het erg warm als-ie plotseling 3kV te verduren krijgt

Dinsdag 08 mei 2018 - 17:24:05
AlexNL
AlexNL
Daarbij moet worden opgemerkt dat dat niet voor Šl het Belgisch materieel geldt: een Desiro schakelt zichzelf uit wanneer hij 1800 V voor z'n kiezen krijgt.

Dinsdag 08 mei 2018 - 19:28:36
VIRMm1
VIRMm1
Dat is inderdaad maar net hoe een trein is ontworpen.
Sommige systemen zullen misschien beschadigd raken wanneer er niet genoeg spanning is.
Nederlandse treinen schakelen ook uit bij een voltage rond/onder de 1000V

Dinsdag 14 aug 2018 - 20:15:41
Astraea
Astraea
Op HGBTF (het Belgisch treinenforum) wordt het volgende geschreven:
Quote
In de meest recente ODB staat dan weer dat de homologatie in Nederland ernstige moeilijkheden ondervindt omdat ProRail nu toch opeens ATB op de stellen wil.
Klopt dit?
(www.hgbtf.net)

Weet iemand of dit klopt? Persoonlijk lijkt mij dit toch wel wat vergezocht omdat ATB verder niet voorkomt op het baanvak Roosendaal - Essen.

Dinsdag 14 aug 2018 - 20:25:24
thom
thom
Het afwezig zijn van ATB in de infra zorgt er wel voor dat de ATB installatie max 40 km/u zal bewaken in de trein.

Dus ondanks het afwezig zijn van ATB in de infra heeft het systeem daarmee wel een werking.

Dinsdag 14 aug 2018 - 20:43:07
cuneo56
cuneo56
Quote
Astraea (di 14 aug 2018 20:15:41 www.somda.nl): Op HGBTF (het Belgisch treinenforum) wordt het volgende geschreven:
Quote
In de meest recente ODB staat dan weer dat de homologatie in Nederland ernstige moeilijkheden ondervindt omdat ProRail nu toch opeens ATB op de stellen wil.
Klopt dit?
(www.hgbtf.net)

Weet iemand of dit klopt? Persoonlijk lijkt mij dit toch wel wat vergezocht omdat ATB verder niet voorkomt op het baanvak Roosendaal - Essen.
Het is niet Prorail die daar eisen aan mag stellen, laten we daar mee starten.
Prorail zou wel moeten toetsen of materieel wat gepland wordt in de dienst naar Rsd ook is toegelaten
(her) Toelating van materieel is een taak van IL&T.
Verder zou Prorail juist bezig zijn/ gaan met installatie van TBL 1 t/m Rsd ( en Mt neem ik aan)

Maar naast het weer is ook Prorail veranderlijk.
( Net als zowat alle regels rond het spoor sinds de eeuwwisseling )

Dinsdag 14 aug 2018 - 23:27:40
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Gezien de reputatie van het blad ODB lijkt mij de melding dat ProRail ATB verplicht zou stellen op zijn minst twijfelachtig

Woensdag 15 aug 2018 - 09:16:24
sjoerd
sjoerd
ATB eisen aan boord van Belgisch materieel is zinloos, zoals Thom ook al stelt.
Al ruim voor Roosendaal waar je nog hard mag rijden, zou er in beide sporen een inschakelsectie moeten worden ingebouwd, om de boordapparatuur in te schakelen. En een kilometer voor Roosendaal valt die code dan weg zodat de machinist dan gedwongen af moet remmen naar 40 km/h. Met die snelheid kom je Roosendaal dan binnen, zoals alle treinen. In alle sporen in en rond Roosendaal zit geen code omdat het geheel 40 km/h gebied is.
Dan kun je beter een eind voor Roosendaal een Belgische remopdracht tot 40 km/h geven. Die apparatuur hebben de treinen toch al aan boord.
Bij vertrek naar Essen krijg je ook geen ATB-code: nog steeds 40 km/h. Het heeft totaal geen zin om code-apparatuur aan boord te eisen als er geen code in het spoor zit.

Woensdag 15 aug 2018 - 10:13:14
cuneo56
cuneo56
De ATB inschakel sectie zit er al

Woensdag 15 aug 2018 - 10:41:16
treinfan
treinfan
Anderzijds, als er wel ATB in de treinstellen zit, biedt dat wellicht kansen om de stoptrein Rsd-Atw aan de sprinter Rsd-Ddr te koppelen. Ik denk alleen dat dat een kans is die de NS en NMBS liever niet zien zitten

[Bezig met laden...] {{parent.name}}

Woensdag 15 aug 2018 - 10:58:00
sjoerd
sjoerd
Quote
cuneo56 (wo 15 aug 2018 10:13:14 www.somda.nl): De ATB inschakel sectie zit er al
Dank, Cuneo, ik heb het BVS nu niet bij de hand.

Woensdag 15 aug 2018 - 11:03:17
cuneo56
cuneo56
Hoewel ik betwijfel of het eerste bericht correct is ( de ATB eis) maar mocht het wel zo zijn dan zal dat het einde betekenen van de doorgaande diensten over de grens.
Het is gewoon niet rendabel om grote series voor z'n klein stukje van dure apparatuur te voorzien, en is de kans groot dat de pendel Essen- Roosendaal een blijvertje zal worden, en dat zal dan ook gaan gelden voor Vise -Maastricht (tenzij het plan van de provincie Limburg toch zal slagen)

Woensdag 15 aug 2018 - 11:05:17
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (wo 15 aug 2018 10:58:00 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (wo 15 aug 2018 10:13:14 www.somda.nl): De ATB inschakel sectie zit er al
Dank, Cuneo, ik heb het BVS nu niet bij de hand.
Ik ook niet , maar een video van een cabride laat het goed zien.

Woensdag 15 aug 2018 - 12:02:48
BGM104
BGM104
Quote
cuneo56 (di 14 aug 2018 20:43:07 www.somda.nl):
Verder zou Prorail juist bezig zijn/ gaan met installatie van TBL 1 t/m Rsd ( en Mt neem ik aan)
TBL1+, maar echt haast maken doet ProRail niet. Dus nu worden veiligheidsmensen heel zenuwachtig over Ďnieuwí materieel dat zonder enige treinbeinvloeding Nederland in gaat rijden.

Op Edng komt er ATB, waarmee ProRail gokt dat het lukt om de NMBS over te halen tot het laten rijden van de Arriva drielandentrein.

Woensdag 15 aug 2018 - 12:11:31
thom
thom
Die laatste lijkt mij iets waar Prorail geen belang bij heeft en ook geen aandeel hoort te hebben in zo'n 'spelletje'...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 15 aug 2018 - 15:10:04
MasterE
MasterE
Quote
BGM104 (wo 15 aug 2018 12:02:48 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (di 14 aug 2018 20:43:07 www.somda.nl):
Verder zou Prorail juist bezig zijn/ gaan met installatie van TBL 1 t/m Rsd ( en Mt neem ik aan)
TBL1+, maar echt haast maken doet ProRail niet. Dus nu worden veiligheidsmensen heel zenuwachtig over Ďnieuwí materieel dat zonder enige treinbeinvloeding Nederland in gaat rijden.

Op Edng komt er ATB, waarmee ProRail gokt dat het lukt om de NMBS over te halen tot het laten rijden van de Arriva drielandentrein.
Daar wordt men niet echt zenuwachtig van, dat Ďnieuweí materieel wordt gewoon niet toegelaten in Nederland.

Mcn Asd

Woensdag 15 aug 2018 - 16:40:22
broek53
broek53
Langzaam gaat de discussie over het verkeerde onderwerp, denk ik zo. Een niet nader te noemen fl herinnerde mij eraan dat het europees bepaald is dat een trein zonder de juiste treinbeÔnvloeding altijd tot het eerste station over de grens moet mogen rijden.
Als het dus waar zou zijn dat Prorail eist dat de Belgische treinen Rsd alleen met ATB in mogen, zouden zij hun boekje ver te buiten gaan. Ik denk dan ook dat dat niet zo is.

Maandag 03 dec 2018 - 16:46:31
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Nieuwe Varkensneuzen rijden al een tijdje van/naar Roosendaal, daar komt op kort termijn een einde aan Nederland geeft geen toelating en daarom rijden er vanaf 10 december 2018 bussen tussen Essen en Roosendaal op werkdagen, in het weekend rijdt er wel een trein Essen-Roosendaal v.v.

Maandag 03 dec 2018 - 17:11:45
Berk24
Berk24
WTF

Hoe jaag je reizigers de trein uit? Zo dus.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Maandag 03 dec 2018 - 17:59:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Wisselgeld voor het laten doorrijden van Arriva

Maandag 03 dec 2018 - 18:36:22
mvschoon
mvschoon
Maar hoe kan het zonder toelating in het weekend dan wel?

Maandag 03 dec 2018 - 18:37:12
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Het zal wel komen door de inzet van Duikbrillen AM86.

Laatst bewerkt door BasSNG2001 op Maandag 03 dec 2018 om 18:37:27

Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken! Kijk ook eens op basfotoarchief.weebly.com!

Maandag 03 dec 2018 - 18:44:57
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Quote
gvttreinen (ma 03 dec 2018 17:59:10 www.somda.nl): Wisselgeld voor het laten doorrijden van Arriva
Kortweg genoemd spooroorlog met Belgi√ę.

Maandag 03 dec 2018 - 19:17:20
sjoerd
sjoerd
Ooit werd wel een zaklamp voor het cabineraam geplakt om een derde frontsein te hebben. Het zal toch niet zo zijn dat alleen op het ontbreken van een derde frontsein, de toegang wordt geweigerd.
Nederland is de makkelijkste niet op dit gebied: er lopen nog wel meer flinke dossiers waar de handrem op staat. We krijgen een koekje van eigen deeg.
En dat terwijl de Benelux officieel is opgericht in september 1944. Zucht.

Maandag 03 dec 2018 - 21:51:54
thom
thom
Als er een voorlopige toelating was voor het rijden zonder 3e frontsein die inmiddels afgelopen is en de Belgen hebben daar niets mee gedaan dan lijkt het mij wel duidelijk bij wie de schuld ligt.

Maandag 03 dec 2018 - 22:39:25
sjoerd
sjoerd
Ik wil niemand de schuld geven, laat dat voorop staan. Ik constateer alleen dat Nederland zich in diverse dossiers, ook inzake spoorwegen, star opstelt.

Maandag 03 dec 2018 - 23:11:54
broek53
broek53
Wat niet helpt in deze en Maastrichtse zaken is dat NS ertussen zit. De NMBS heeft geen eigen toelating in Nederland en wat er in het kader van grensovereenkomsten wordt gereden door de NMBS gebeurt onder verantwoordelijkheid van NS. Dat compliceert het nogal.

Maandag 03 dec 2018 - 23:18:32
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
En de meest belangrijke ASSET van al deze vervoerders; DE REIZIGER wordt weer de dupe van deze politieke spierballengevechten.......ongeloofelijk

Maandag 03 dec 2018 - 23:23:30
thom
thom
Kom eerst maareens achter de reden voordat je het bestempeld tot spierballen gevecht...

Maandag 03 dec 2018 - 23:43:48
broek53
broek53
Erken eerst maar eens dat de reiziger de enige die de dupe is voordat je excuses en verzachtende omstandigheden gaat zoeken.

Dinsdag 04 dec 2018 - 06:55:30
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (ma 03 dec 2018 22:39:25 www.somda.nl): Ik wil niemand de schuld geven, laat dat voorop staan. Ik constateer alleen dat Nederland zich in diverse dossiers, ook inzake spoorwegen, star opstelt.
Belgi√ę ook. HSL dossier, Arriva naar Luik.

Dinsdag 04 dec 2018 - 07:47:59
sjoerd
sjoerd
Ik heb het over dossiers als de IJzeren Rijn. de Hedwigepolder, de aanleg van de HSL-Zuid, de Westerschelde. Dat zijn geen kleine mapjes. Het zijn slepende kwesties.
Begrijp me goed: het is niet hoe wij hier daar zelf over denken, het gaat om internationale frictie-dossiers.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 04 dec 2018 om 07:48:33

Dinsdag 04 dec 2018 - 17:00:01
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
In principe maakt het niet uit of het om nationale of internationale hoofdpijn dossiers gaat.
Zoals al aangehaald het zal de reiziger die van alles word belooft een knakworst wezen waar het mis gaat,het gaat mis en dus komt het beloofde mooie plan niet ten uitvoer.
Daar waar reizigers en dus de bron van inkomsten voor alle spoorbedrijven,word teleurgesteld voor de hoeveelste keer,daarboven bekvechten een stel kleuters over de kleinste dingen om mekaar het leven zuur te maken
En wie aanstoot neemt aan mn term kleuters,die vind dan zeker dat die grote mensen normaal gedrag vertonen ?
Bepaalde dingen zijn al zolang bezig en men roept allemaal maar samenwerken,samenwerken,maar t is eerder elkaar tegenwerken als een stel grote kleuters
Als men elkaar niks gunt en alles naar hun zin willen hebben of anders niet,dan is mijn gebruikte term (voor mij) de juiste.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 04 dec 2018 - 17:29:26
thom
thom
De beste stuurlui staan aan wal is het wat ze weleens zeggen geloof ik...

Dinsdag 04 dec 2018 - 20:22:21
bloemkool
bloemkool
Phantom mag best deze reactie plaatsen, Thom. Sorry dat ik het zeg...

Dinsdag 04 dec 2018 - 20:30:26
thom
thom
Tuurlijk mag je dat zeggen, maar uiteindelijk is er nog helemaal niet bekend waarom de toelating verlopen is en wat ik zei, als het een voorlopige toelating is zit ongetwijfeld een einddatum aan. Los je als vervoerder de problemen voor die tijd niet op dan weet je al wat er zal gebeuren.

Uiteraard is het nooit goed natuurlijk dat de reiziger er de dupe van word.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 04 dec 2018 om 20:31:21

Woensdag 05 dec 2018 - 07:07:18
mdeen
mdeen
Quote
thom (di 04 dec 2018 17:29:26 www.somda.nl): De beste stuurlui staan aan wal is het wat ze weleens zeggen geloof ik...
Uiteraard. Komt nog eens bij dat er hier mensen zijn die vinden dat je niets mag zeggen over het spoor en dat alles altijd lastig en moeilijk is en je moet tot de conclusie komen dat het spoor dus een black box is waar de reiziger maar heeft te accepteren wat de HH vervoerders wensen te geven.
Het is allemaal boven elke kritiek verheven en als het fout gaat dan komt dat niet omdat de vervoerders aan het prutsen zijn maar omdat het "lastig" is.

Woensdag 05 dec 2018 - 12:43:32
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
In dit kader misschien passend: Prorail gaat TBL-1 aanbrengen tussen Rsd en Rsdg

Woensdag 05 dec 2018 - 13:55:54
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Volgens mij was dat al wel bekend dat dat zou gebeuren, is daar toevallig dan nu een concrete planning voor?

Woensdag 05 dec 2018 - 14:25:16
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
niet meer dan dat er nu geconsulteerd wordt.

overigens betreft de aanleg TBL1 alleen voor Reizigerstreinen en in RSD alleen spoor 1A en 3A

Woensdag 05 dec 2018 - 15:11:07
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (ma 03 dec 2018 19:17:20 www.somda.nl): Ooit werd wel een zaklamp voor het cabineraam geplakt om een derde frontsein te hebben. Het zal toch niet zo zijn dat alleen op het ontbreken van een derde frontsein, de toegang wordt geweigerd.
Duikbrillen hebben toch ook geen 3e frontsein?

Woensdag 05 dec 2018 - 17:00:57
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
mdeen (wo 05 dec 2018 07:07:18 www.somda.nl):
Quote
thom (di 04 dec 2018 17:29:26 www.somda.nl): De beste stuurlui staan aan wal is het wat ze weleens zeggen geloof ik...
Uiteraard. Komt nog eens bij dat er hier mensen zijn die vinden dat je niets mag zeggen over het spoor en dat alles altijd lastig en moeilijk is en je moet tot de conclusie komen dat het spoor dus een black box is waar de reiziger maar heeft te accepteren wat de HH vervoerders wensen te geven.
Het is allemaal boven elke kritiek verheven en als het fout gaat dan komt dat niet omdat de vervoerders aan het prutsen zijn maar omdat het "lastig" is.
Ik vind het prima dat thom blijkbaar niet wil dat er zelfs ook negatief hier gepraat mag worden over vervoerders en instellingen die dingen om welke reden ook niet voor elkaar krijgen,waardoor de reiziger de dupe word (alweer)
Ik trek me daar totaal niks van aan,het recht van vrije meningsuiting is ook op dit forum nog steeds van toepassing zover ik weet
En als iemand er niet tegen kan dat er iets negatiefs gezegd word over die "heilige vervoerders/instellingen die dingen (wederom om welke reden ook)weten te laten mislukken,dan zeg ik daar toch wel wat van.
De remedie zou dan zijn als personen die daar niet tegen kunnen,dat ze dan of niks zeggen/dat bericht negeren of het snel voorbij scrollen
En dat staat los van dat gezegde met stuurlui,ik wijs geen specifieke vinger ergens heen,en ik ondervind zelf geheel geen hinder van al die plannen die mislukken,ik gebruik de trein eigenlijk nooit
Maar dan nog vind ik dat je moet kunnen zeggen(ook voor de mensen die wel hinder ondervinden daarvan) dat als iets niet goed gaat,dat dat niet deugt.

Overigens even terug on topic,als men i.d.d. duikbrillen wel mag inzetten zonder 3e licht,waarom mag dat dan wel ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 05 dec 2018 - 17:19:52
RudiL
RudiL
Klassiekjes, Breaks, Duikbrillen en Varkensneuzen hebben - zolang ze niet verbouwd zijn - bestaande rechten. Zodra ze verbouwd worden en opnieuw moeten worden toegelaten, handhaaft ILT de eisen, dwz ATB en derde frontsein.
Als ProRail de tijd vindt om TBL 1+ aan te leggen, zou ILT ontheffing van ATB-plicht kunnen geven.

Woensdag 05 dec 2018 - 23:01:22
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
NMBS houdt nog steeds een optie open dat het voor 9 december is geregeld met de Varkensneuzen om weer Puurs-Roosendaal v.v. te kunnen rijden.

Zo is hier te lezen: www.belgiantrain.be

Vrijdag 07 dec 2018 - 18:01:15
deMANAGER
deMANAGER
Stationschef in Essen meldt zojuist aan reizigers dat er een accoord is en er vanaf maandag gewoon met treinen gereden gaat worden tussen Essen en Roosendaal

Vrijdag 07 dec 2018 - 18:08:20
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ik wil absoluut niks in twijfel trekken,maar voor t geval een ander er straks over begint,is dat ook ergens "op papier" gezet/te lezen,want anders gelooft niemand het
Dat is het tijdperk waarin we terecht zijn gekomen (helaas)

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 07 dec 2018 - 18:37:22
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Het is rond de treinen zullen opnieuw Puurs - Roosendaal v.v. rijden vanaf 9 december 2018.

www.belgiantrain.be